Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
Ypuh schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:40:
[...]

Er zit zoveel suiker in dat die dingen nooit verkeerd kunnen gaan lijkt me. Een jaartje meer of minder worden ze niet anders van in ieder geval.

Last van je maag is gewoon inherent aan zo'n suikerbom nemen en gaat dubbelopl i.c.m. een zware inspanning. Vandaar dat ik ook schrijf dat je even moet wennen aan de meeste sportvoeding. Nooit een gelletje nemen en dan tijdens de AGR 10 van die dingen naar binnenwerken en 5 bidons sportdrank gaat niet goed.

Ps. Op dit moment een weekje aan het fietsen in de Dolomieten (lees: uitschieters tot 28% en hoger). Rij nu met een 34x30 als kleinste verzet en kom ook wel boven, maar dat mag ook wel met bijna 12dkm in de benen. Een nog kleiner verzetje is zelfs voor mij geen overbodige luxe op de langere klimmen, vooral als je er meerdere achter elkaar doet. Ter illustratie met een gemiddelde cadans van 60 zit ik al op 230-270w gemiddeld bij 77kg.
Dolomieten is volgens mij ook wel redelijk extreem toch? In Limburg, België en stukken Duitsland heb je wel voldoende aan 34x29 toch? Of zou je dan toch proberen er een 30 onder te zetten?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 21:03
Ik heb een Campagnolo Veloce groepset met voor 50-34 en achter xx-29. Ik raak op de klimmetjes hier in Zuid-Limburg/Voerstreek prima boven als wielertoerist. ;)

In juni Les Waides opgefietst, dat is de pittigste in deze omgeving die ik tot nu toe heb gedaan. Vorige week weekendje in Landal Wirfttal geweest (Eifel, DE). Hierbij ook het klimmetje vanuit Jünkerath naar Schüller en het klimmetje vanuit Olzheim gedaan. Gelukkig dat die steile stukken daar niet te lang waren want fietsen met een cadans <60 vond ik niet heel chill. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Gebanned schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:02:
[...]

Wat mij inmiddels niet meer helder is; wil je een hypertone energiedrank; of een isotone drank?
Tijdens het sporten wil je isotone of hypotone (zonder r) om gewoon door te kunnen rijden. Naderhand kun je hypertone overwegen om voorraden aan te vullen. Hypertone tijdens het sporten gaat je maag en lijf waarschijnlijk niet leuk vinden.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

[...]

Ps. Op dit moment een weekje aan het fietsen in de Dolomieten (lees: uitschieters tot 28% en hoger). Rij nu met een 34x30 als kleinste verzet en kom ook wel boven, maar dat mag ook wel met bijna 12dkm in de benen. Een nog kleiner verzetje is zelfs voor mij geen overbodige luxe op de langere klimmen, vooral als je er meerdere achter elkaar doet. Ter illustratie met een gemiddelde cadans van 60 zit ik al op 230-270w gemiddeld bij 77kg.
en met al dat lekkere eten daar zal het alleen maar zwaarder worden neem ik aan :+ :P

geniet ervan! :-) en uiteraard zien we graag wat uitzicht foto's voorbij komen ;)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Er zit zoveel suiker in dat die dingen nooit verkeerd kunnen gaan lijkt me. Een jaartje meer of minder worden ze niet anders van in ieder geval.

Last van je maag is gewoon inherent aan zo'n suikerbom nemen en gaat dubbelopl i.c.m. een zware inspanning. Vandaar dat ik ook schrijf dat je even moet wennen aan de meeste sportvoeding. Nooit een gelletje nemen en dan tijdens de AGR 10 van die dingen naar binnenwerken en 5 bidons sportdrank gaat niet goed.

Sella Ronda?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
[...]

Ik heb ook een bulk van die SiS gelletjes een keer gekocht, werken nog steeds prima :9

Veel plezier in de Dolomieten! Kunnen we binnenkort een (foto)verslag verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Afgelopen weekend naar Oudenaarde geweest en de rode lus van de Ronde van Vlaanderen gereden. Heulll vet! Wat meer back to basic dan fietsen in Limburg :).

Was met twee vrienden die een Santos met Rolhloff hebben. Wel lekker hoor, hoe veel range zij in de gearing hebben. Als ik in de 34-32 zat, zaten zij nog in de 4 (en dus nog 3 lagere versnellingen over).

Bij de Muur van Geraardsbergen was het wel even schrikken. Volle bak omhoog, en dan 1 kom je op het een na laatste stukje ineens ff een mega steil stuk tegen. Dan denk je wel.. nu volle bak anders val ik om :).

Verder voor t eerst een paar kasseien stroken gereden. Mi gado, ik was daar echt verreweg het langzaamste. Hoop maar dat het door mn fiets komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:58
Ex Nunc schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:09:
[...]

Tijdens het sporten wil je isotone of hypotone (zonder r) om gewoon door te kunnen rijden. Naderhand kun je hypertone overwegen om voorraden aan te vullen. Hypertone tijdens het sporten gaat je maag en lijf waarschijnlijk niet leuk vinden.
Als normale sterveling doorgaans wel ja. Maar gezien de enorme vracht suikers @Raznov naar binnen wil stouwen ga je niet blij worden van een hypotoon drankje want dan sta je iedere 10 minuten te pissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Gebanned schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:17:
[...]

Als normale sterveling doorgaans wel ja. Maar gezien de enorme vracht suikers @Raznov naar binnen wil stouwen ga je niet blij worden van een hypotoon drankje want dan sta je iedere 10 minuten te pissen.
Mijn doel is uiteindelijk om 1 bidon mee te nemen waar zo'n 70 - 100 gram koolhydraten in zit. Dat kan je zien als een vracht suikers, maar persoonlijk zie ik het meer als een lifesaver. Wanneer ik ga fietsen, en zonder problemen de dag door kom, is er niets aan de hand. Maar wanneer ik er een x aantal kilometers op heb zitten, en daarna merk dat mijn waardes nogal snel naar beneden gaan, moet ik ingrijpen. En bij dat ingrijpen heb ik dan meestal geen zin om even een halve liter drinken naar binnen te werken. Dan is een hypertone drank óf een reep waar wat meer koolhydraten in zit, een praktisch handigere keuze. Aangezien drinken iets sneller opgenomen zal worden, heeft dat mijn voorkeur, en kan ik gewoon verder blijven rijden. Ik ken dan ook niemand die een bidon even in 1 teug leeg zuigt, dus om dat recht te zetten, dat was ook zeker niet mijn doel - de kans is groter dat de zelfde bidon een aantal ritten de zelfde week mee gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Raznov op 08-09-2020 09:54 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:17

Peetman

Tjah....

bal130 schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:19:
Ik heb een Campagnolo Veloce groepset met voor 50-34 en achter xx-29. Ik raak op de klimmetjes hier in Zuid-Limburg/Voerstreek prima boven als wielertoerist. ;)

In juni Les Waides opgefietst, dat is de pittigste in deze omgeving die ik tot nu toe heb gedaan. Vorige week weekendje in Landal Wirfttal geweest (Eifel, DE). Hierbij ook het klimmetje vanuit Jünkerath naar Schüller en het klimmetje vanuit Olzheim gedaan. Gelukkig dat die steile stukken daar niet te lang waren want fietsen met een cadans <60 vond ik niet heel chill. O-)
Daar zitten inderdaad een paar steile klimmen. Ooit nog de KOM gehad in Wirfftal omdat ik Landal uit zo'n bui op m'n dak kreeg dat ik beneden weer omgedraaid ben en als een gek naar boven ben gefietst. Dat was ook een tijd dat Strava een stuk minder gebruikt werd in alle eerlijkheid, ik ben meer gebouwd als daler dan als klimmer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 15:16
hoe kijken jullie naar de houdbaarheidsdatum van SIS gel?

Eenmaal voorbij de datum, weggooien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 13:27
verhto schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:09:

Nee, pure suiker, kan je makkelijk tijd langer bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
verhto schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:09:

Geruime tijd heb ik de SIS gelletjes die ruim 6 maanden over datum waren gebruikt en daar niets van gemerkt/last van gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Sleeon schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:17:
[...]

Nee, pure suiker, kan je makkelijk tijd langer bewaren.
Check. Heb al vaker van die over datum gelletjes gehad. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Laatst online: 09-09 15:16
Top, merci voor de antwoorden, heb er die in sept vervallen...

gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

De Passo di Fedaia is een aanrader O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 12:00
Pimorez schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:15:
[...]

De Passo di Fedaia is een aanrader O-)
Zeker, al heb ik die van de makkelijke kant gepakt (na eerst de pordoi over gegaan te zijn). De laatste kilometers van de zware kant leken mij te pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ONWdolf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:11:
[...]

Zeker, al heb ik die van de makkelijke kant gepakt (na eerst de pordoi over gegaan te zijn). De laatste kilometers van de zware kant leken mij te pittig.
Dat steile stuk was zwaar, maar ik had het vooral moeilijk met het lange rechte stuk omhoog met een helling van pak em beet 8% halverwege de klim denk ik? Daar waren ze aan het asfalteren dus er kwam genoeg warmte vanaf het asfalt omhoog (één kant van de weg), maar het is ook onbeschut dus zit je met je knar lekker in de zon 8)

Edit: even snel opgezocht, het is toch wel ruim 10% gemiddeld dat lange rechte stuk ;w
Nog een keer opgezocht en nu wat beter gekeken, dat steile stuk is dat rechte stuk :+ Ik zat meer te denken aan die stukjes met haarspeldbochten en 15%.

[ Voor 15% gewijzigd door Pimorez op 08-09-2020 17:22 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:47
ONWdolf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:11:
[...]

De Pordoi ben ik vandaag over gegaan. Geniale uitzichten/gebied. Zal volgende week wel eens een verslagje doen met wat foto's. Als teaser (en waarschijnlijk ook wel het hoogtepunt) de rit van vandaag: https://www.strava.com/activities/4030391232
KW25 schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:30:
[...]

Dolomieten is volgens mij ook wel redelijk extreem toch? In Limburg, België en stukken Duitsland heb je wel voldoende aan 34x29 toch? Of zou je dan toch proberen er een 30 onder te zetten?
Ligt een beetje aan je getraindheid, maar voor de Eifel en Limburg zal ik niet zo snel een cassette wisselen. Voor de steile klimmetjes in Luxemburg en de Ardennen wel, al zijn het vooral de lange lopende klimmen waar een kleiner verzet fijn is vind ik. Op die steile klimmen is het toch gewoon beuken en hopen dat je bovenkomt, of dat nou op een 23, 28 of 32 is, het doet altijd wel pijn maar nooit heel lang.

De Dolomieten is wel ff "Klimmen 2.0" kom ik nu achter. Daar duren de stukken van 20%+ gerust een paar honderd meter en zakken terug naar 12% wat gewoon als uitrusten voelt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
Engineer Stewie schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:59:
[...]

Als ik iets moet herstellen en ik heb de tool niet koop ik die. Tool+onderdeel is vaak goedkoper als fiets laten herstellen.
Heb inmiddels wat voor onderzoek gedaan, maar vind het toch nog best spannend.

Volgens mij moet ik ook kiezen tussen een ketting monteren met breekpen en daar heb ik een Kettingpons voor nodig of een ketting monteren met missing-link. Er staat alleen bij de ketting niet bij wat er bij zit.

Klopt het dat ik zo’n combi kan kopen (ik heb nu Shimano 105, 11 speed):

https://www.mantel.com/sh...05-r7000-combi-aanbieding

En dan alle volgende vier gereedschappen erbij moet kopen?

• Om de cassette te installeren heb je een kettingzweep en een cassetteafnemer nodig.
• Om de ketting op lengte te maken, heb je een kettingpons nodig.
• Om de missing-link te sluiten heb je een Missing Link tang nodig.
• Met een kettingslijtagemeter kun je zien wanneer je ketting versleten is, zodat je die op tijd kunt vervangen.

Is het echt precisiewerk? Ik ben soms een beetje onhandig/onzeker met dit soort dingen. Bandje wisselen is al een overwinning 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
@Torgo

Klopt.

Gewoon op YouTube opzoeken hoe het moet.
Heb onlangs ook voor het eerst mijn ketting zelf vervangen. Is makkelijk, zelf voor mensen met twee linkerhanden zoals ik :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Torgo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:58:
[...]

Volgens mij moet ik ook kiezen tussen een ketting monteren met breekpen en daar heb ik een Kettingpons voor nodig of een ketting monteren met missing-link. Er staat alleen bij de ketting niet bij wat er bij zit.

Ja prima, als je range versnellingen nu bevallen kan je hetzelfde aantal tandjes uitzoeken, deze ketting heeft volgens mij een link

• Om de cassette te installeren heb je een kettingzweep en een cassetteafnemer nodig.
Technisch heb je de zweep enkel nodig voor het los halen van de oude cassette, de afnemer gebruik je voor het los EN vast draaien (gekke naam dus...)
Ja dus los van de bij bijgeleverde pin of link heb je een pons nodig voor het op maat maken
Nee, sommige tangen kunnen ook schakels sluiten, maar andere enkel openen. Voor sluiten kan je ook de schakel bovenaan zetten en je wiel tegenhouden en je crank naar voren drukken, dan klikt ie ook vast.
• Met een kettingslijtagemeter kun je zien wanneer je ketting versleten is, zodat je die op tijd kunt vervangen.
Ja klopt
Is het echt precisiewerk? Ik ben soms een beetje onhandig/onzeker met dit soort dingen. Bandje wisselen is al een overwinning 🙂
Valt reuze mee

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
Thanks @CedricD & @Prulleman! Ik heb het hele boodschappenlijstje besteld, ben bijna jarig, dus het wordt een kadootje van mijn vrouw 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:23
Torgo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:45:
Thanks @CedricD & @Prulleman! Ik heb het hele boodschappenlijstje besteld, ben bijna jarig, dus het wordt een kadootje van mijn vrouw 😅
Als je echt twijfelt. Koop dan de ketting en cassette bij de fietsenmaker om de hoek. Als het dan niet lukt, ga je gewoon naar de fietsenmaker toe. Met je ketting en cassette van Mantel is dat wat lastiger.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Iemand ervaring met een wielset voor een Cyclocrosser?

Ik heb een Cube Cross Race SL, maar de stock wielen zijn crap, ik heb nu al voor de 2de keer deuken in de velg.

Nu wil ik een upgrade doen van de wielen, maar wat zijn nu goede wielen hiervoor? Zelf had ik al een beetje rondgekeken en de DT Swiss CR 1600 leken me wel een mooie set, maar hoor ook graag de mening van anderen.

Ik gebruik de crosser ook voor gravel tochtjes, naast het crossen.

------------
Torgo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:45:
Cassette en ketting vervangen is 1 van de simpelste klusjes op de fiets, ja je hebt de tools nodig maar dan is het echt goed te doen.

Kijk op youtube een filmpje voordat je begint en het zal een walk in the park zijn d:)b.

[ Voor 34% gewijzigd door joint_me op 09-09-2020 09:01 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@joint_me Heb dezelfde velgen onder mijn Cross Race Pro en ben ook al steeds een beetje voorzichtig aan het kijken naar een extra wielset. Niet om de standaard set te vervangen want daar heb ik nog geen problemen mee gehad, ondanks dat ik al diverse keren door zand/gravel/putten ben gereden. Meer om er racefiets banden onder te kunnen gebruiken zonder steeds een hele band te moeten gaan over zetten. Ik zie door de bomen niet echt het bos meer soms. Zoveel keuze.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:14

DeFeCt

je wéét toch

joint_me schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:57:
Iemand ervaring met een wielset voor een Cyclocrosser?
Ik vond dit wel een overtuigend filmpje als het over kwaliteit gaat :)
YouTube: Danny MacAskill Tests Santa Cruz Reserve Carbon Wheels

Is vast ook wel een CX versie van ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DeFeCt op 09-09-2020 09:41 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Prulleman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:22:
[...]

Ja prima, als je range versnellingen nu bevallen kan je hetzelfde aantal tandjes uitzoeken, deze ketting heeft volgens mij een link
Volgens mij hebben alle KMC kettingen standaard een missing link.

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:37
Torgo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:58:
[...]

Kettingzweep van Decathlon is echt een bizar handige tool. Een echte kettingzweep is echt een onhandig stuk gereedschap vergeleken met dat ding. Met die van decathlon kan zelfs mijn vrouw een cassette wisselen 8)
Alleen even uitverkocht nu helaas. https://www.decathlon.nl/...emer/_/R-p-200?mc=8309913

Tang van decathlon voor missing links openen en sluiten:
https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-120493?mc=8352339

Kettingen van decathlon lijken huismerk maar er zit gewoon KMC in het doosje. Zelf al eerder besteld, en zie ook de vele reviews bij decathlon. KMC levert altijd een missing link mee bij een ketting. (Decathlon dus ook)

De combideal van Mantel is net iets goedkoper dan decathlon zie ik, en decathlon heeft alleen de 11-28 en 11-32.

Extra Missing links ook te koop bij decathlon. Als de ketting van je keuze (shimano bijv.) geen missing link meelevert dan haal je gewoon een extra buitenschakel weg. Heb ik van het weekend ook gedaan met mijn ketting die op m'n nieuwe fiets zat; er zit nu een kmc linkje in. En steek dan ook een extra missing link bij je gereedschap; altijd handig.

Als het moet kan je zo'n link sluiten door wat kracht op de ketting te zetten. Ik ben overigens zo'n eigenwijze die de links gewoon blijft hergebruiken (tot de ketting weggaat) en dan merk je dat ze na een tijd met de hand te openen en sluiten zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ie spontaan opensprong (ook niet met MTB tracks waar ik één van mijn fietsen tegenwoordig ook voor gebruik). Dat lijkt me het enige risico namelijk.

Een pons heb je wel nodig want je moet je ketting natuurlijk wel op de juiste lengte brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 09-09-2020 10:00 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvand
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-07 07:19
Beste wieler-tweakers,

Na een aantal keren een racefiets te hebben gehuurd wil ik er nu een gaan kopen, maar als beginner raak ik enigszins verstrikt in het web met alle keuzes.

Zo was ik eigenlijk van plan om iets te kopen bij een wielerzaak in de buurt (omgeving Eindhoven), waarbij met een bikefit ook gelijk alles op de voor mij juiste manier wordt afgesteld. De twee fietsen die bij deze zaak werden voorgesteld zijn de Ridley Fenix SL Disc en Isaac Vitron Disc, op zich twee mooie fietsen maar ik heb er (nog) niet het echte 'wauw' gevoel bij.

Nu is mijn oog ook op de Canyon Endurace CF SL Disc 7.0 gevallen, en die vind ik eigenlijk wel erg mooi. Maar ik vraag mij af of het wel verstandig is om een eerste racefiets online te kopen, en zelf zadel-, stuurhoogte, etc. te bepalen. Een artikel zoals dit geeft me wel wat inzichten, maar is dat voldoende?

Wat adviseren jullie voor een beginner, de 'zekerheid' van een wielerzaak voor een goed passende en afgestelde fiets of zelf proefondervindelijk tot een goede afstelling proberen te komen?

PS: Zijn er mensen die voor een proefrit naar de Canyon showroom in Koblenz zijn geweest? Is dit de moeite, of wat moet ik me hierbij voorstellen?

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Maartenvand schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:02:
Beste wieler-tweakers,

Na een aantal keren een racefiets te hebben gehuurd wil ik er nu een gaan kopen, maar als beginner raak ik enigszins verstrikt in het web met alle keuzes.

Zo was ik eigenlijk van plan om iets te kopen bij een wielerzaak in de buurt (omgeving Eindhoven), waarbij met een bikefit ook gelijk alles op de voor mij juiste manier wordt afgesteld. De twee fietsen die bij deze zaak werden voorgesteld zijn de Ridley Fenix SL Disc en Isaac Vitron Disc, op zich twee mooie fietsen maar ik heb er (nog) niet het echte 'wauw' gevoel bij.

Nu is mijn oog ook op de Canyon Endurace CF SL Disc 7.0 gevallen, en die vind ik eigenlijk wel erg mooi. Maar ik vraag mij af of het wel verstandig is om een eerste racefiets online te kopen, en zelf zadel-, stuurhoogte, etc. te bepalen. Een artikel zoals dit geeft me wel wat inzichten, maar is dat voldoende?

Wat adviseren jullie voor een beginner, de 'zekerheid' van een wielerzaak voor een goed passende en afgestelde fiets of zelf proefondervindelijk tot een goede afstelling proberen te komen?

PS: Zijn er mensen die voor een proefrit naar de Canyon showroom in Koblenz zijn geweest? Is dit de moeite, of wat moet ik me hierbij voorstellen?

Als het je eerste fiets is, je nog nooit zelf aan een fiets hebt gesleuteld en je nog niet precies weet waar je mee bezig bent? Dan zou ik, hoe mooi je die Canyon ook vindt, toch kiezen voor een fietsenmaker om de hoek. Als er iets met die fiets is en je moet er mee naar een fietsenmaker zullen ze je altijd raar aan zitten te kijken (vind ik zelf) of je niet willen helpen.

Misschien een beetje overdreven. Maar het voelt hetzelfde dat je bij winkel A een product koopt waar je vervolgens bij winkel B je garantie gaat claimen.

[ Voor 3% gewijzigd door ElectricHead op 09-09-2020 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
ElectricHead schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:06:
[...]

Als het je eerste fiets is, je nog nooit zelf aan een fiets hebt gesleuteld en je nog niet precies weet waar je mee bezig bent? Dan zou ik, hoe mooi je die Canyon ook vindt, toch kiezen voor een fietsenmaker om de hoek. Als er iets met die fiets is en je moet er mee naar een fietsenmaker zullen ze je altijd raar aan zitten te kijken (vind ik zelf) of je niet willen helpen.
Mijn ervaring met Canyon is op dat vlak best positief. Via de klantenservice een probleem met m'n fiets gemeld en ik kreeg direct een lijstje met fietsenmakers die zij als partner hadden waar ik terecht kon en zelfs onder garantie een onderdeel vervangen kreeg. Wel even vermelden dat je via Canyon komt en prima geholpen _/-\o_

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

FunkyBro schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:10:
[...]

Mijn ervaring met Canyon is op dat vlak best positief. Via de klantenservice een probleem met m'n fiets gemeld en ik kreeg direct een lijstje met fietsenmakers die zij als partner hadden waar ik terecht kon en zelfs onder garantie een onderdeel vervangen kreeg. Wel even vermelden dat je via Canyon komt en prima geholpen _/-\o_
Ah, cool. Wist niet dat ze op die manier werkten. Dan zal het inderdaad wel schelen (als er tenminste een fietsenmaker dicht in de buurt zit die met ze samenwerkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 17-09 10:24
[...]

Misschien een beetje overdreven. Maar het voelt hetzelfde dat je bij winkel A een product koopt waar je vervolgens bij winkel B je garantie gaat claimen.
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat een fietsenmaker moeilijk deed als ik een fiets bracht die niet bij diezelfde fietsenmaker was gekocht. Ook van mijn Canyon-rijdende vrienden heb ik nog nooit zulke verhalen gehoord. Daar zou ik me echt niet druk over maken.

Edit: Neemt niet weg dat voor een eerste fiets een beetje gedegen advies geen overbodige luxe is. Ik zou dus ook een lokale fietsenmaker aanraden, maar niet om te voorkomen dat je raar aangekeken wordt bij een reparatie :)

[ Voor 10% gewijzigd door wackmaniac op 09-09-2020 10:21 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:18
Persoonlijk zou ik voor de fietsenmaker om de hoek kiezen, zèèr zeker bij de aankoop van een eerste fiets (en dus ook weinig/geen sleutel ervaringen etc.). Op het internet kun je uiteraard veel lezen, maar een stukje persoonlijk advies is toch wenselijk lijkt me...

Maar mocht je door wat van reden dan ook voor Canyon bezwijken, volgens mij hebben ze een service center in EHV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29

St@m

@ Your Service

wackmaniac schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:16:
[...]

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat een fietsenmaker moeilijk deed als ik een fiets bracht die niet bij diezelfde fietsenmaker was gekocht. Ook van mijn Canyon-rijdende vrienden heb ik nog nooit zulke verhalen gehoord. Daar zou ik me echt niet druk over maken.

Edit: Neemt niet weg dat voor een eerste fiets een beetje gedegen advies geen overbodige luxe is. Ik zou dus ook een lokale fietsenmaker aanraden, maar niet om te voorkomen dat je raar aangekeken wordt bij een reparatie :)
Precies, kan me niet voorstellen dat een fietsenmaker een reparatie weigert. Het zit hem eigenlijk al in de naam :P
Maar voor een eerste (gratis) servicebeurt en het advies is het wel handig om redelijk lokaal te kopen. Als ik straks het riedeltje heb gehad dan breng ik de fiets gewoon naar de fietsenmaker om de hoek als er iets aan de hand is wat ik eventueel zelf niet zou kunnen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 23:07
[...]

Heb die fietsenmakers ook nooit begrepen. Je wil toch gewoon je omzet pakken?

Zou als eerste fiets vooral geen Canyon pakken omdat het gewoon lastig is qua maatvoering / proefrit. Zou de dozen schuivers (als een 12Go biking) ook skippen want als ik weleens zie op wat voor fietsen kennissen daar zijn gezet wordt je er ook niet vrolijk van. Mijn advies: ga naar een specialist. Als je aangeeft welke regio je ergens zit kunnen we ja vast op weg helpen.

Edit: ik lees nu Eindhoven :-) woon zelf Rotterdam maar genoeg mensen hier uit Brabant neem ik aan!

[ Voor 4% gewijzigd door Franciscus7000 op 09-09-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
Mistraller schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:55:
Als de ketting van je keuze (shimano bijv.) geen missing link meelevert dan haal je gewoon een extra buitenschakel weg. Heb ik van het weekend ook gedaan met mijn ketting die op m'n nieuwe fiets zat; er zit nu een kmc linkje in. En steek dan ook een extra missing link bij je gereedschap; altijd handig.
Let even op dat er verschillende types missing link zijn: voor eenmalig gebruik en hersluitbare. De hersluitbare zijn handig als je je ketting graag van je fiets haalt om hem b.v. schoon te maken of als je vaak van ketting (en cassette) wisselt of meerdere kettingen 'op' slijt op één cassette.

Overigens is missing link een productnaam van het merk KMC. Er zijn ook andere fabrikanten, maar die noemen hun artikelen dus geen missing link. De generieke aanduiding is sluitschakel. Dan krijg je opeens wat meer resultaten in Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Heeft er iemand (recente) ervaring met Garmin Vector 3? Ik lees dat er wat kinderziektes in zaten, maar als ik de berichten moet geloven is dat nu opgelost?
En algemeen: heeft iemand ervaring met power meters icm een Garmin 500. Deze heeft wel ondersteuning voor power meters, al schijnt het vrij basic te zijn. Loont het om die unit (ook) te upgraden mocht ik voor een power meter gaan?

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 12:32
DieAnder schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:51:
[...]

Let even op dat er verschillende types missing link zijn: voor eenmalig gebruik en hersluitbare. De hersluitbare zijn handig als je je ketting graag van je fiets haalt om hem b.v. schoon te maken of als je vaak van ketting (en cassette) wisselt of meerdere kettingen 'op' slijt op één cassette.

Overigens is missing link een productnaam van het merk KMC. Er zijn ook andere fabrikanten, maar die noemen hun artikelen dus geen missing link. De generieke aanduiding is sluitschakel. Dan krijg je opeens wat meer resultaten in Google.
Hoe haal je de verschillende types missing links uit elkaar? Wanneer is de schakel herbruikbaar, en wanneer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

Tsjilp schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:11:
Heeft er iemand (recente) ervaring met Garmin Vector 3? Ik lees dat er wat kinderziektes in zaten, maar als ik de berichten moet geloven is dat nu opgelost?
En algemeen: heeft iemand ervaring met power meters icm een Garmin 500. Deze heeft wel ondersteuning voor power meters, al schijnt het vrij basic te zijn. Loont het om die unit (ook) te upgraden mocht ik voor een power meter gaan?
Geen ervaring met de Garmin Vector 3. Maar ik heb enkele maanden geleden wel alles gelezen over deze pedalen. Voor mij was het een tweede keus t.o.v. Favero Assioma DUO. Maar daar zit een persoonlijke voorkeur bij: ik hou niet van batterijen wisselen en zie meer in oplaadbare accu's. Je doet met beide pedalen een prima aankoop.
De kinderziektes van de Vector 3 zijn nu volgens mij wel opgelost.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 22:01
@Maartenvand Er zit een Canyon Servicecentrum in Eindhoven. Ik mag toch aannemen dat je daar fietsen kan testen/opmeten om zo de geschikte maat en afstelling te vinden. Wellicht een telefoontje waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Laatst online: 28-10-2024
Grin schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:23:
[...]

Geen ervaring met de Garmin Vector 3. Maar ik heb enkele maanden geleden wel alles gelezen over deze pedalen. Voor mij was het een tweede keus t.o.v. Favero Assioma DUO. Maar daar zit een persoonlijke voorkeur bij: ik hou niet van batterijen wisselen en zie meer in oplaadbare accu's. Je doet met beide pedalen een prima aankoop.
De kinderziektes van de Vector 3 zijn nu volgens mij wel opgelost.
Ik zou dan juist weer eerder batterijen prefereren. Accu's degraderen over tijd. Als je een keer een nieuwe accu wil hebben, zal dat waarschijnlijk lastig zijn (op basis van hoe het iha gaat met accu's). Batterijen kun je over 10 jaar ook nog wel kopen bij iedere winkel op de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Beste wieler-tweakers,

Ik zou wat meer fietsenwinkels afgaan - je hoort dan de verschillende beweegredenen en haalt de echte kenners vs. de verkopers er wel uit. Zelf vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk keurig geholpen bij Azzuri in Waalre (Alain van Katwijk) en daar dus ook de fiets gekocht. Zeker geen spijt van, dus vanuit mij ook een aanrader.

Overigens voor de Ridley Fenix SL (non disc) gegaan :) Misschien heb ik een andere smaak, maar ik vind het wel een mooie fiets. Maar bovenal belangrijk dat ie voldoet aan mijn wensen en budget. Jazeker fietsen er ooit nog geliktere modellen rond, maar dat is maar één aspect wat voor iedereen een andere waarde heeft.

Aan de andere kant rijden er genoeg beginners (met plezier) op een Canyon, dus het is niet vereist om bij een fietsenzaak te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
sQuare8 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:18:
Hoe haal je de verschillende types missing links uit elkaar? Wanneer is de schakel herbruikbaar, en wanneer niet?
Het staat op de verpakking :)

Het programma van KMC staat hier: https://www.kmcchain.nl/connector-road_cross, maar de afbeeldingen van de links zijn identiek voor re-usable en single use links, dus daar wordt je niet wijzer van. Elke schakel heeft een opschrift. Uit eigen waarneming heb ik geconcludeerd dat:
CL 555 single use is en
CL 555R re-usable is.

Of je dat hele single use verhaal gelooft moet je natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

hoi1234 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:29:
[...]

Ik zou dan juist weer eerder batterijen prefereren. Accu's degraderen over tijd. Als je een keer een nieuwe accu wil hebben, zal dat waarschijnlijk lastig zijn (op basis van hoe het iha gaat met accu's). Batterijen kun je over 10 jaar ook nog wel kopen bij iedere winkel op de hoek.
Dat zou ik ook denken idd... Totdat je de batterijconstructie bekijkt. Die deurtjes breken af, gaan kapot en/of er komt water bij. Die dingen slijten en dan zit je in een world of hurt. In dit geval verkies ik echt accu's die hermetisch zijn afgesloten van alles.
Accu's slijten idd, maar dat valt tegenwoordig best wel mee. Je kan er prima 4-5 jaren mee rijden en dan zijn ze toch afgeschreven/wil je weer nieuwe.
En daarbij zit alle electronica van de Favero's buiten het pedaal, dus de pedalen kan je vervangen wanneer deze kapot gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 09-09-2020 11:50 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenvand
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-07 07:19
Oelske schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:27:
@Maartenvand Er zit een Canyon Servicecentrum in Eindhoven. Ik mag toch aannemen dat je daar fietsen kan testen/opmeten om zo de geschikte maat en afstelling te vinden. Wellicht een telefoontje waard?
Goed punt, daar heb ik al naar geïnformeerd maar daar doen ze geen van die zaken. Enkel als je de maten op voorhand weet willen ze de fiets daarop afstellen. Voor een proefrit en verdere adviezen verwijzen ze je naar de showroom in Koblenz, maar ook daar doen ze geen echte bikefit o.i.d.
Misschien moet ik deze beperkte service maar zien als een teken om toch te kiezen voor een speciaalzaak met service in de buurt..
Miyamoto schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:40:
[...]

Ik zou wat meer fietsenwinkels afgaan - je hoort dan de verschillende beweegredenen en haalt de echte kenners vs. de verkopers er wel uit. Zelf vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk keurig geholpen bij Azzuri in Waalre (Alain van Katwijk) en daar dus ook de fiets gekocht. Zeker geen spijt van, dus vanuit mij ook een aanrader.
Daar ben ik ook al een keer langs geweest, die heeft me veel info gegeven en heb ik ook wel een goed gevoel bij. Dus ergens voelt het ook wel een beetje verkeerd om dan toch online een fiets te kopen.

Volgens mij beantwoord ik zo mijn eigen vraag. ;)

@ de rest:
Thanks voor alle reacties/tips!

[ Voor 37% gewijzigd door Maartenvand op 09-09-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Grin schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:47:
[...]

Dat zou ik ook denken idd... Totdat je de batterijconstructie bekijkt. Die deurtjes breken af, gaan kapot en/of er komt water bij. Die dingen slijten en dan zit je in een world of hurt. In dit geval verkies ik echt accu's die hermetisch zijn afgesloten van alles.
Accu's slijten idd, maar dat valt tegenwoordig best wel mee. Je kan er prima 4-5 jaren mee rijden en dan zijn ze toch afgeschreven/wil je weer nieuwe.
En daarbij zit alle electronica van de Favero's buiten het pedaal, dus de pedalen kan je vervangen wanneer deze kapot gaan.
Dat is natuurlijk ook weer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Beste wieler-tweakers,

totaal irrelevant en natuurlijk ook een persoonlijke mening waar niet eens om gevraagd word :+ maar ik vind beide fietsen vetter dan de Canyon...

/edit: even om toch te helpen, heb een aantal samenwerkende fietsenmakers opgevraagd bij Canyon aangezien ik de Canyon Grail wel heel mooi vind en deze bovenaan mijn gravelfiets lijstje stond...in eindhoven hebben ze een fietsenzaak waar ze mee samen werken.

toch denk ik dat ik nog ff verder zoek voor een fiets die ik bij een LBS kan kopen

[ Voor 8% gewijzigd door Nutterd op 09-09-2020 12:36 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Nutterd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:34:
[...]

totaal irrelevant en natuurlijk ook een persoonlijke mening waar niet eens om gevraagd word :+ maar ik vind beide fietsen vetter dan de Canyon...

/edit: even om toch te helpen, heb een aantal samenwerkende fietsenmakers opgevraagd bij Canyon aangezien ik de Canyon Grail wel heel mooi vind en deze bovenaan mijn gravelfiets lijstje stond...in eindhoven hebben ze een fietsenzaak waar ze mee samen werken.

toch denk ik dat ik nog ff verder zoek voor een fiets die ik bij een LBS kan kopen
Dat durfde ik eigenlijk niet te zeggen maar: helemaal met je eens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
ElectricHead schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:39:
[...]

Dat durfde ik eigenlijk niet te zeggen maar: helemaal met je eens! :)
Moet er natuurlijk wel een goede lbs bij je in de buurt zitten. Ik heb alleen één of andere prutser in het dorp zitten. Kreeg geen goed gevoel toen ik om advies over velgtape vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:57
St@m schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:26:
[...]

Precies, kan me niet voorstellen dat een fietsenmaker een reparatie weigert. Het zit hem eigenlijk al in de naam :P
Nou de fietsenmaker hier in het dorp stuurt mensen met een stella oid gewoon weg. Wil je door een fietsenmaker geholpen worden moet je ook maar een fiets bij één kopen volgens hem :P . Maar mss is hij niet representatief voor de gemiddelde fm . Al ruim pensioengerechtigd en hoeft al 30 jaar niet te werken om het geld. Doet het dus voornamelijk voor het plezier en sociale contacten.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Beste wieler-tweakers,

Geen tip over het waar, wel over het hoe:
First things first. Ik denk dat je er goed aan doet eerst eens een elementaire bikefit te doen om een globaal idee te krijgen van de maten die je nodig hebt. Daarmee kun je een shortlist maken van fietsen waar je uberhaupt op PAST, en ga daarna kijken welke fiets je een warm gevoel geeft.

Of laat ik het van de andere kant benaderen:
Ik heb naar de geometrieën gekeken van de fietsen die jij noemt, en de Fenix heeft een kleinere stack/reach verhouding dan de Isaac of Canyon. De Fenix is bedoeld voor mensen met kortere beentjes c.q. een grotere lenigheid of renners die gewoon diep willen (en kunnen) zitten. Als jij b.v. lekker en netjes op zo'n Isaac zou passen, zou de Fenix op maat gemaakt moeten worden met een paar cm meer spacers onder je stuur en dan vind je hem echt niet meer zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 20:27
St@m schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:26:
[...]

Maar voor een eerste (gratis) servicebeurt en het advies is het wel handig om redelijk lokaal te kopen. Als ik straks het riedeltje heb gehad dan breng ik de fiets gewoon naar de fietsenmaker om de hoek als er iets aan de hand is wat ik eventueel zelf niet zou kunnen.
Heb hier in het oosten ook wel gehoord dat sommige fietsenmakers bepaalde merken niet repareren. Bijv. het merk Rose.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

hoi1234 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:12:
[...]

Moet er natuurlijk wel een goede lbs bij je in de buurt zitten. Ik heb alleen één of andere prutser in het dorp zitten. Kreeg geen goed gevoel toen ik om advies over velgtape vroeg.
Oeps. Sorry, mijn opmerking ging over dat de 2 andere fietsen er vetter uit zagen dan de Canyon. :X

De kennis van de LBS is natuurlijk ook iets waar inderdaad ook nog iets van moet kloppen. Vroeger kwam ik wel bij de fietsenmaker hier om de hoek geregeld spulletjes halen. Alleen zijn dochter werkt er nu ook. Kwam voor een binnenband met (duidelijk aangegeven) Frans ventiel... En ik kreeg gewoon een Hollands ventiel mee. Was niet zo heel handig. Verder is ze wel heel vriendelijk en aardig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
ElectricHead schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:37:
[...]

Oeps. Sorry, mijn opmerking ging over dat de 2 andere fietsen er vetter uit zagen dan de Canyon. :X

De kennis van de LBS is natuurlijk ook iets waar inderdaad ook nog iets van moet kloppen. Vroeger kwam ik wel bij de fietsenmaker hier om de hoek geregeld spulletjes halen. Alleen zijn dochter werkt er nu ook. Kwam voor een binnenband met (duidelijk aangegeven) Frans ventiel... En ik kreeg gewoon een Hollands ventiel mee. Was niet zo heel handig. Verder is ze wel heel vriendelijk en aardig hoor.
Ja precies. Ik zag toevallig bij de lokale fietsenmaker een setje plakstickers liggen. Ik kon niet vinden of ze zelfplakkend waren, volgens de dame aan de kassa wel. Gelukkig dat de fietsenmaker aangaf dat dat niet het geval was. Anders zou ik toch van een koude kermis thuis gekomen zijn, mocht ik ooit nog lekrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Tsjilp schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:11:
Recent zijn de ervaringen niet helemaal meer, maar begin dit jaar ben ik overgestapt naar de Favero's. Teveel gedoe gehad met klepjes, batterijen etc. Toen ze stabiel waren na een switch naar andere afsluiting en batterijen heb ik ze verkocht. Heel blij met de Favero pedalen. Gewoon 0,0 problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:37
DieAnder schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:51:
[...]

Klopt inderdaad. Maar volgens mij is het enige wat er écht toe doet de breedte van je ketting toch? Wellicht schakelt mijn ketting nu nét op deze ene schakel niet omdat ie de inkeping mist of zo... Ik zag de prijzen van de shimano schakels, dat vond ik echt veel te gortig.

Op mijn 11spd heb ik in elk geval CL 555, de ingesleten 10spd schakel weet ik niet, maar ik ga ervanuit dat het normaliter niet de bedoeling is dat je hem met de hand kan openen. :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
GWBoes schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:24:
[...]

Nou de fietsenmaker hier in het dorp stuurt mensen met een stella oid gewoon weg.
Van horen zeggen is het probleem met de Stella elektrische fietsen dat de gewone fietsenmaker die elektronica niet kan uitlezen en zodoende heel beperkt wordt in de reparatie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
EdwinW schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:38:
[...]

Van horen zeggen is het probleem met de Stella elektrische fietsen dat de gewone fietsenmaker die elektronica niet kan uitlezen en zodoende heel beperkt wordt in de reparatie mogelijkheden.
Als het een Bosch of Shimano systeem is lijkt het eerder op niet willen...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Mistraller schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:33:
Op mijn 11spd heb ik in elk geval CL 555, de ingesleten 10spd schakel weet ik niet, maar ik ga ervanuit dat het normaliter niet de bedoeling is dat je hem met de hand kan openen. :P
Tja, aannames ... ik ga gewoon weer spieken bij de fabrikant.

De herbruikbare kun je met de hand openen en sluiten:
https://www.kmcchain.nl/C...ion_MissingLink_Re-Usable
Voor het openen en sluiten van een wegwerper moet je een tang gebruiken:
https://www.kmcchain.nl/C...MissingLink_non_re-usable

Ik weet niet precies wat dat over jouw kettingen en sluitschakels zegt, maar voor mij allen nog maar herbruikbare.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
ydderf schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:32:
[...]

Heb hier in het oosten ook wel gehoord dat sommige fietsenmakers bepaalde merken niet repareren. Bijv. het merk Rose.
Ik snap dat ze het doen. Maar ergens vind ik het ook wel kortzichtig.

Zelf vind ik het gekker om een "Giant" in het naast gelegen dorp te kopen (voor een paar % extra korting), en dan in je eigen dorp naar de fietsenmaker brengen 8)7 En volgens mij leveren een paar van die grote merken tegenwoordig ook rechtstreeks aan de consument. Dag verdienmodel van de fietsenmaker, door je eigen dealer organisatie.

Hier in de buurt heb ik overal wel Canyon's zien staan bij de fietsenmakers. Enige "probleem" is dat wanneer je je fiets bij de LBS koopt en je hebt een keer een spoedje, hij je vast sneller zal helpen als het druk is dan wanneer je je fiets ergens anders koopt (weer een argument voor je vrouw dat N+1 beter is, omdat je dan ergens anders je fiets kan kopen met 25% korting >:) ).

Aan Stella heb ik trouwens wel een takke hekel. In wezen niks anders dan een Rose of een Canyon. Maar ergens heb ik er diep van binnen een hekel aan. Bij een Canyon of Rose zal de koper ook nog de specs (kunnen) vergelijken met andere potentiële kandidaten. De gemiddelde koper van een Stella heeft nul verstand van fietsen, maar valt voor het mandemakersgroep argument: als u deze week nog beslist ontvangt u de gratis upgrade naar de grotere accu's. En Stella maakt zoveel reclame op TV/ANWB/etc. zodat ze die doelgroepen compleet brainwassen. Mijn schoonmoeder liet ook heel trots haar Stella zien -O- Leuk dat ze hem thuis afleveren, maar wat ga je doen als je wat hebt? Mag ik hem wegbrengen zeker :w

Bij mijn ouders was ik er gelukkig op tijd bij, die hebben allebei gelukkig wat anders gekocht :)F

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 09-09-2020 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:02:
Chocolade doet het wel weer goed maar dat smelt altijd zo
Met een schilderstape-je maak je zo een snicker aan je frame vast (Nicky Terpstra style).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 18:14
Nou dat waren me een paar dagen...

Zondag ochtend gevallen door een missend dekseltje van een gasputje (vierkant, centimeter of 15x15). Ik kwam erin met mijn voorwiel en mijn stuur sloeg gelijk naar rechts. We reden in peloton, dus zag hem niet aankomen helaas. Ik klapte direct over mijn stuur heen en nam de fietsmaat naast me mee in de val.

Resultaat was een gebroken helm (thank god niet mijn hoofd), 3 gekneusde ribben, 1 gebroken rib, een klaplong en flinke wat schade aan de fiets. De fietsmaat in kwestie kwam er gelukkig goed vanaf, naast wat schaafplekken lijkt de schade erg beperkt te zijn. De ambulance werd gebeld en nam met name mijn fietsmaat onder de loep, hij is wat ouder en leek er erger aan toe te zijn. Bij mij een snelle controle, en aangezien ik wee kon staan en praten leek het alleen wat gekneusde ribben te zijn.

Die avond hoorde ik in bed een klotsend geluid uit mijn borstkas vandaan komen, dacht nog dat zal wel iets van een zwelling zijn door de klap. Maandag ochtend klonk het nog wat harder, toen maar door naar de huisarts, die verwees me stellig door naar het ziekenhuis, en eenmaal daar werden er direct foto's gemaakt en was de klaplong en gebroken rib snel vastgesteld. Een nachtje blijven met een drain om die klaplong wee op zijn plaats te krijgen, nog wat controle foto's en we zijn weer thuis.

Nu wat details aan het verzamelen van de omgeving en foto's van de locatie zelf. Het idee is er om de gemeente aansprakelijk te stellen voor het missende deksel. Er woont een dame naast die aangaf dat dit al een paar keer is aangegeven en er maar niks gebeurd, zou een kwalijke zaak zijn.

Hier meer mensen met ervaring in een gelijke situatie en die nog tips hebben? Ben wel verzekerd via de NTFU, echter tot € 1.000, en vermoed dat ik daar wel overheen ga als ik de schade aan de fiets heb gezien (2 Di2 shifters kapot, elektrische bekabeling, stuur beschadigd, zadel kapot, carbon voorvelg flink krom en in ieder geval optische schade aan carbon frame)

[ Voor 22% gewijzigd door NeoPhire op 09-09-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

[b]NeoPhire in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"NeoPhire schreef op woensdag 9 september 2020 @i.Stijn
Nu wat details aan het verzamelen van de omgeving en foto's van de locatie zelf. Het idee is er om de gemeente aansprakelijk te stellen voor het missende deksel. Er woont een dame naast die aangaf dat dit al een paar keer is aangegeven en er maar niks gebeurd, zou een kwalijke zaak zijn.

Hier meer mensen met ervaring in een gelijke situatie en die nog tips hebben? Ben wel verzekerd via de NTFU, echter tot € 1.000, en vermoed dat ik daar wel overheen ga als ik de schade aan de fiets heb gezien (2 Di2 shifters kapot, elektrische bekabeling, stuur beschadigd, zadel kapot, carbon voorvelg flink krom en in ieder geval optische schade aan carbon frame)
Pfoe, heftige val, veel beterschap!

Geen ervaring met het aansprakelijk stellen van de gemeente, maar heb wel al verhalen gehoord waarbij het succesvol is verhaald op de gemeente. Hopelijk heb je rechtsbijstandverzekering die je daar bij kan helpen.

Heb wel ervaring met NTFU verzekering en die keren over het algemeen snel en netjes uit. Dat je fiets is onderverzekerd is in dit geval natuurlijk wel gewoon je eigen schuld...

Sterkte in ieder geval.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
NeoPhire schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:10:

Zondag ochtend gevallen door een missend dekseltje van een gasputje (vierkant, centimeter of 15x15). Ik kwam erin met mijn voorwiel en mijn stuur sloeg gelijk naar rechts. We reden in peloton, dus zag hem niet aankomen helaas. Ik klapte direct over mijn stuur heen en nam de fietsmaat naast me mee in de val.

Resultaat was een gebroken helm (thank god niet mijn hoofd), 3 gekneusde ribben, 1 gebroken rib, een klaplong en flinke wat schade aan de fiets. De fietsmaat in kwestie kwam er gelukkig goed vanaf, naast wat schaafplekken lijkt de schade erg beperkt te zijn. De ambulance werd gebeld en nam met name mijn fietsmaat onder de loep, hij is wat ouder en leek er erger aan toe te zijn. Bij mij een snelle controle, en aangezien ik wee kon staan en praten leek het alleen wat gekneusde ribben te zijn.

Die avond hoorde ik in bed een klotsend geluid uit mijn borstkas vandaan komen, dacht nog dat zal wel iets van een zwelling zijn door de klap. Maandag ochtend klonk het nog wat harder, toen maar door naar de huisarts, die verwees me stellig door naar het ziekenhuis, en eenmaal daar werden er direct foto's gemaakt en was de klaplong en gebroken rib snel vastgesteld. Een nachtje blijven met een drain om die klaplong wee op zijn plaats te krijgen, nog wat controle foto's en we zijn weer thuis.

Ik woon aan een N-weg en het is echt om te janken hoe slecht de provincie (Gelderland) op meldingen reageert. Straatverlichting was zonder grap weken kapot. Gaat dan weliswaar om 2-3 lampen, maar toch. Vervolgens mail dat het gerepareerd zou zijn (o nee, toch niet, we sturen weer iemand).

Ondertussen werd er ook gewerkt aan de straat. Dat er malloten met 50km/h over het fietspad tegen het verkeer in aan het rijden waren in het donker werd zeer weinig aan gedaan. Ik ben trouwens serieus 2-3x bijna aangereden van achteren, waarbij 1x m'n vader me moest wegtrekken.

Toen zaten er weken gaten in het NIEUWE fietspad. Gewoon 2-3 cm verschil. Uiteindelijk zeer provisorisch opgelost. Ook kon ik niet naar mijn eigen huis fietsen. Het fietspad was afgesloten, waardoor ik een stuk over een 50 weg moest rijden.

Met het voetpad wordt helaas niks gedaan. Dat het lijkt alsof er een tank overheen is gereden en enkele tegels 5-6 cm verzakt zijn, is jammer.

Mochten ze het probleem niet willen oplossen, begin gewoon over de zielige mensen in rolstoelen en gehandicaptenvoertuigen. Toen we een mailtje gestuurd hadden dat de gaten (over de hele breedte overigens) in de winter vast zouden bevriezen, waren er opeens de volgende dag mannetjes om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:00
Beste kenners ... Zou ik een kleine vraag mogen stellen :
Ik heb een racefiets (prorace Avila) met als groep : Athena 11 (serie 2014) korte kooi.
Deze heeft als grootste tandwiel achteraan (volgens specs) een 29.
Volgend jaar ga ik de galibier beklimmen (climbing for life) en aangezien ik geen groot klimmer ben en al wat ouder wordt zou ik graag meer reserve inbouwen in deze.
Om de kosten binnen de perken te houden is mijn blik gevallen op de roadlink van wolf tooth. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben in combo met campagnolo? Of is het toch raadzaam om naar een andere groep uit te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Quiller schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:01:
Ik heb een racefiets (prorace Avila) met als groep : Athena 11 (serie 2014) korte kooi.
Volgend jaar ga ik de galibier beklimmen (climbing for life) en aangezien ik geen groot klimmer ben en al wat ouder wordt zou ik graag meer reserve inbouwen in deze.
Om de kosten binnen de perken te houden is mijn blik gevallen op de roadlink van wolf tooth. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben in combo met campagnolo? Of is het toch raadzaam om naar een andere groep uit te kijken?
Het allereerste dat je moet doen is even controleren hoeveel tandjes je derailleur maximaal ondersteunt. Korte kooi is geloof ik vaak 28, dus daar zou ik zeker even naar kijken.

Wat ik begrepen heb is dat de de goedkopere cassettes vooral zwaarder zijn en van minder duurzame materialen gemaakt zijn. goedkope cassettes slijten dus sneller dan duurdere cassettes. Wel is het zo dat naar verloop van tijd de technieken ook naar het lagere segment komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:24
NeoPhire schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:10:

Geen idee wat die shifters etc kosten maar houd ook rekening met de waarde vermindering die de NTFU rekent. Daarnaast is 1000 euro natuurlijk beter dan niets.

Wat betreft de gemeente aansprakelijk stellen heb ik geen ervaring maar lijkt mij wel een redelijke kans.

Zelf een keer bij de werkzaamheden van het vliegveld van Eindhoven 2 lekke banden overgehouden aan een put die te diep lag, daar een bericht van naar de gemeente gestuurd('s morgens) en de dag erna was dat al gefixed. Wellicht omdat de gemeente het weer door heeft gegeven aan Eindhoven Airport maar vooruit. Het kan dus wel degelijk vlot worden opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Geen ervaring met de roadlink, ik heb er destijds ook naar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan en ben met een 28 (en triple voor) ook bovengekomen, durf me zelf wel te bestempelen als een matige klimmer. Sowieso is een hele groep wat overdreven lijkt me, je kunt ook voor een derailleur gaan met grotere kooi?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
hoi1234 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:07:
[...]

Het allereerste dat je moet doen is even controleren hoeveel tandjes je derailleur maximaal ondersteunt. Korte kooi is geloof ik vaak 28, dus daar zou ik zeker even naar kijken.

Wat ik begrepen heb is dat de de goedkopere cassettes vooral zwaarder zijn en van minder duurzame materialen gemaakt zijn. goedkope cassettes slijten dus sneller dan duurdere cassettes. Wel is het zo dat naar verloop van tijd de technieken ook naar het lagere segment komen.
Hartelijk dank voor je antwoord, maar (en dat is mijn fout omdat ik niet volledig genoeg was) het is niet wat ik zoek... betreffende de roadlink dat is dit (een derailleur extender) :
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

Inzake de tandwielen : nu heb ik een compact (50x34) en achteraan 12-29 (29 is volgens specs van campa zelf grootste tandwiel)... Met zo een roadlink zou ik in principe tot een 34 moeten kunnen gaan MAAR je vind heel weinig info inzake mensen die dit in combo met campa gebruiken... En degene die ik gevonden hebben hebben allemaal een medium cage derailleur ... vandaar vroeg ik mij af of hier mensen met ervaring in deze waren.

Betreffende waar ik naar toe zou willen :
50x34 vooraan behouden
Achteraan 15-32 (zo zou ik binnen de range van 33 teeth total blijven want dat veranderd natuurlijk niet!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
DeFeCt schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:02:
[...]

Geen ervaring met de roadlink, ik heb er destijds ook naar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan en ben met een 28 (en triple voor) ook bovengekomen, durf me zelf wel te bestempelen als een matige klimmer. Sowieso is een hele groep wat overdreven lijkt me, je kunt ook voor een derailleur gaan met grotere kooi?
Een langere cage is in deze geen oplossing. (had er al naar gekeken) Campa heeft ook bij medium cage van deze derailleurs als max tandwiel een 29... Dus dat zou niets veranderen (jammer genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Quiller schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:15:
[...]
Betreffende waar ik naar toe zou willen :
50x34 vooraan behouden
Achteraan 15-32 (zo zou ik binnen de range van 33 teeth total blijven want dat veranderd natuurlijk niet!!!)
beetje raar om dat dan hier te vragen terwijl de verkoper je dat toch zo kan vertellen. Ik zou de verkoper een mail met deze vraag sturen en dan aangeven dat je onder voorbehoud dat het werkt dan ding bij hen wilt bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Het lijkt er op dat je je huiswerk goed hebt gedaan. :)
29 is inderdaad het grootste tandwiel dat door deze derailleur wordt ondersteund. Ikzelf heb er een 30 mee geschakeld. Ging ook nog goed, maar 30 tands i.p.v. 29 zet niet veel zoden aan de dijk.

Je hoeft niet per se je hele groep te vervangen. Je kunt bij Campagnolo blijven en tot 32 tands gaan. Als je je achterderailleur vervangt door een Potenza medium cage en een 12-32 of 11-32 Centaur cassette + ketting plaatst ben je klaar. Shifters, voorderailleur en crankset blijven gewoon zitten. Derailleur afstellen en klimmen maar!

Derailleurextenders kùnnen inderdaad een workaround zijn, maar je krijgt geen enkele garantie vooraf dat het gaat werken, en ook geen garantie dat het blijft werken. Als je die weg wilt gaan is goed uitproberen het devies. Eerder deze zomer was er iemand op het forum die een derailleurextender heeft laten plaatsen door zijn fietsenmaker. Gevolg was dat de ketting over het frame sleepte als hij 34-14 of kleiner reed, dat wil je echt niet meemaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:47
Franciscus7000 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:29:
[...]

Heb die fietsenmakers ook nooit begrepen. Je wil toch gewoon je omzet pakken?
Op reparaties kunnen ze geen zaak draaien. De klant vind €50 per uur al te duur en de fietsenmaker zelf (die schaars zijn) moet al €35-40 kosten en is nog wel eens ziek of met vakantie ook. Mensen die zo nodig €100 op de aankoop moeten besparen zullen ook nooit je (beste) klanten worden en om extra werk zitten fietsenmakers niet verlegen, dus ik zou de spekkopers ook weigeren.

Zoals gewoonlijk vind ik het een no no als een absolute beginner en/of iemand met 2 linkerhanden een Canyon aangeraden wordt (niet door jou). Snap ook niet dat iemand uberhaupt warm wordt van een Canyon, maar ja, een grijze VW Polo is ook de best verkochte auto van ons land.

[ Voor 22% gewijzigd door Ypuh op 10-09-2020 14:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:48
hulkie schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:19:
Ook ik ben tijdens Corona begonnen met de tegeltjes, het is toch leuker om een doel te hebben als je solo rijdt. In het begin redde ik het nog met ritjes tussen de 30-50 km om uit te breiden, inmiddels heb ik ritjes van rond de 75+ km nodig om mijn vierkant verder uit te breiden. Nog redelijk goed te doen dus, alleen worden de avonden alweer korter, tegen de tijd dat de kids in bed liggen haal ik het dan vaak net niet.

[Afbeelding]
Even schaamteloos mezelf quoten in verband met een kleine update op 'vierkant-vlak'.
Ik zit inmiddels op 22x22! 8) Hoe staat het ervoor met de andere tegeljagers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0_neOHkY5BQSdkSQ4_Asf68MqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNxCYWHpJFklhQi80sUIfbbo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Laatst online: 11:20
@hulkie Tof! Ik ben sinds een paar weken ook aan het kijken naar de tegeltjes. Ik heb hiervoor veel richting het westen gefietst en daar een mooi cluster bij elkaar geraakt, maar daar ligt helaas ook een van de grotere schietterreinen van Nederland. M'n vierkant zit nu op 15x15 dus ik moet de andere windrichtingen op om dat verder uit te breiden. Qua tiles en cluster zijn mijn getallen vergelijkbaar met die van jou!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 22:02
@hulkie Mooi om te zien. Ben daar pas net "serieuzer" mee bezig. Ik hoop vanavond nog wat tegeltjes mee te pakken. Ik zit nu zelf op een blauw vlak van 8x8. Wel vrij veel water dat in de weg ligt.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
Tegeltjes jagen zou voor mij niet werken, aangezien ik uit Den Haag kom.
Of ik moet ergens ff een waterfiets huren. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
hulkie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:07:
[...]

Even schaamteloos mezelf quoten in verband met een kleine update op 'vierkant-vlak'.
Ik zit inmiddels op 22x22! 8) Hoe staat het ervoor met de andere tegeljagers?

[Afbeelding]
Nice, lekker bezig! Toen ik begon (nog even teruggezocht, 13 juli), had ik een 10x10 square. Nu zit ik op 24x24:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nRsKCJV/Statshunters-20200910.jpg
Gaat bij mij dus uitstekend. Kon ook redelijk makkelijk uitbreiden, binnen no time zat ik op 19x19. Onlangs nog wat strategische woon-klant ritjes gedaan voor square en cluster. Uitbreiden zit zeker nog rek in, vooral eerst richting ZO/Veendam (maar dat is een veel minder leuke omgeving en qua wind ook drama) en daarna rustig naar alle hoeken behalve N/NO. Daarnaast is behalve de square het cluster uitbreiden ook een leuke bezigheid en het heeft weer veel mooie nieuwe wegen en paden opgeleverd.

Heb ook de nodige 'kansloze' meters gemaakt voor vakjes trouwens. Paar keer doodlopende weg waar een boer je een beetje raar aankijkt (en ik die 2x groet natuurlijk), één keer de fiets over een slagboom moeten tillen voor een doodlopende weg naar een NAM-locatie en de nodige crappy of leuke (gravel)paden.

Andere kanten op uitbreiden wordt ook lastig door het Lauwersmeer, en bij het Fochteloërveen tussen Veenhuizen en Appelscha is een vakje waar gewoon alleen natuur en geen pad is. Wellicht dat ik daar nog even via een wandelpad eraf moet om een stukje gras langs een sloot te pakken :+

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zit hier inmiddels op 21x21.
Herken de gekke-acties-uithalen voor een blokje wel. Ben een keer een bospaadje langs een legerbasis ingerend (en weer terug) om een vakje in te vullen :) (Ja, het had ook via een andere weg gekund, maar ik was er nu toch)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL3cvDmLJux9Oqb6HHiXDdHhj7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfCmwe7D6oNdHjbIzY8oihQE.png?f=fotoalbum_large

Ik zou het overigens nog een goede feature vinden als ze de vakjes een unieke code zouden geven, is makkelijker afspreken met fietsvrienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
Smultie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:44:

Ik zou het overigens nog een goede feature vinden als ze de vakjes een unieke code zouden geven, is makkelijker afspreken met fietsvrienden.
Zoiets noemde ze laatst ook in een filmpje van GMBN, had een bedrijf het idee om aan elk vakje een code van 3 woorden te hangen, zodat je makkelijker je globale locatie kon doorgeven aan hulpdiensten/kennissen.

Mijn vierkant (in veloviewer voor wat dat uitmaakt) strand nu een beetje op 15x15, voornamelijk door natuurgebieden die geen/nauwelijks (verharde) paden hebben. En ze zijn net wat te ver weg op met de mtb heen te gaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqxKqiQHEDNo6oghM-Cfnz42hVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgpYDmQiUoR9qDk1SxYt8umQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door GWBoes op 10-09-2020 12:09 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 11:40

Flipmo

OMG !!

Hier op 8 april begonnen, ik zat toen al "onbewust" op een vierkant van 20x20.
Daarna met de corona solo ritjes een hele boel vakjes gepakt met ritjes van zo'n 80km.
Nu moet ik vanuit huis wel ritten maken van zo'n 100km om wat vakken erbij te pakken.
Laatst paar keer de auto gepakt om naar een gebied te rijden en daar een hele partij tegels bij elkaar gefietst :)

Zit nu op 32x32, en heb nog 1 vakje nodig om naar 33x33 te gaan.
Ritje van zo'n 80km, dus die gaat er dit jaar denk ik nog wel komen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z-U38tv_g9pbgMOZT77tW__KZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7eqThZVDYmAEPBpT64UZ3dH.jpg?f=fotoalbum_large

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik hou het voorlopig nog even bij de longtermnlchallenge, maar daarna zijn de vakjes een mooie volgende uitdaging. Begrijp ik het goed dat dit alleen werkt als je betalend lid bent van veloviewer?

Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
DeFeCt schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:55:
Ik hou het voorlopig nog even bij de longtermnlchallenge, maar daarna zijn de vakjes een mooie volgende uitdaging. Begrijp ik het goed dat dit alleen werkt als je betalend lid bent van veloviewer?
Gratis kan het ook via Statshunters

Komoot

• Quiller
DieAnder schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:41:
[...]

Je hoeft niet per se je hele groep te vervangen. Je kunt bij Campagnolo blijven en tot 32 tands gaan. Als je je achterderailleur vervangt door een Potenza medium cage en een 12-32 of 11-32 Centaur cassette + ketting plaatst ben je klaar. Shifters, voorderailleur en crankset blijven gewoon zitten. Derailleur afstellen en klimmen maar!
Ook dit is jammer genoeg geen oplossing. Het betreft een Athena van 2014. Geen enkele derailleur van na 2015 kan hier op geplaatst worden wegens veranderingen in de shifters zoals ik het begrijp :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 14:26
Oei, dat met die vakjes is leuk.. zie dat ik dat stukje niemandsland tussen Etten-Leur en Zevenbergen dan toch maar een keertje moet aandoen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBjcdPSCW_M8FC7Abpqtm9C9UxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8uzWb7HZKLFn7XnN480TMDQ.png?f=user_large

- NAC Breda -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GWBoes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:50:
[...]

Zoiets noemde ze laatst ook in een filmpje van GMBN, had een bedrijf het idee om aan elk vakje een code van 3 woorden te hangen, zodat je makkelijker je globale locatie kon doorgeven aan hulpdiensten/kennissen.

Mijn vierkant (in veloviewer voor wat dat uitmaakt) strand nu een beetje op 15x15, voornamelijk door natuurgebieden die geen/nauwelijks (verharde) paden hebben. En ze zijn net wat te ver weg op met de mtb heen te gaan
[Afbeelding]
Heb je zo'n hekel aan Emmeloord? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Hah, wat cool! Ik wist niet dat dit bestond. Zie dat ik maar een paar 7x7 squares heb .. Tijd om aan het werk te gaan.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Luuk741 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:13:
@hulkie Tof! Ik ben sinds een paar weken ook aan het kijken naar de tegeltjes. Ik heb hiervoor veel richting het westen gefietst en daar een mooi cluster bij elkaar geraakt, maar daar ligt helaas ook een van de grotere schietterreinen van Nederland. M'n vierkant zit nu op 15x15 dus ik moet de andere windrichtingen op om dat verder uit te breiden. Qua tiles en cluster zijn mijn getallen vergelijkbaar met die van jou!
De vakjes fietsers die ik ken zijn allemaal even over het hek geklommen van dat ene schietterrein, alles voor de blokjes 8)7

Hello fellow humans

• DieAnder
Quiller schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:02:
[...]
Ook dit is jammer genoeg geen oplossing. Het betreft een Athena van 2014. Geen enkele derailleur van na 2015 kan hier op geplaatst worden wegens veranderingen in de shifters zoals ik het begrijp :(
Je hebt helemaal gelijk! Ik zat er naast met mijn uitgangspunt dat Athena en Potenza compatible zouden zijn.
Athena Power Shift (2011 en later) is stand alone. Hetzelfde geldt voor Potenza 11 en Centaur 11.

Alternatief plan: Centaur achterderailleur, shifters, cassette en ketting kopen. Als je het gaat monteren voor je reis gebruik je alleen de Centaur rechtershifter (links laat je Athena zitten). Buitenkabels en stuurlint kun je ook laten zitten. Je kunt ook voor Potenza (of zelfs CH, RE of SR) kiezen maar dan kom je duurder uit.

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 20:53
Iemand tips hoe dit op te lossen?

Vorige week mijn Specialized stuurpen vervangen door een korter exemplaar (van PRO denk ik) maar nu zit ik met wat speling op mijn voorvork. Waarschijnlijk door onderstaande? De top cap sluit niet mooi aan op de stuurpen, wat wel zo was met die Specialized stuurpen.

Iemand advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRwzzf_sl7Xz5PqBT2uZ1GjQ8IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTcsWNvKai4ql3sDPwYArEGI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
Smultie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:24:
[...]

Heb je zo'n hekel aan Emmeloord? >:)
wie niet :P

nee, maar wel aan de open, saaie polderwegen eromheen. :z

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:05

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Stancke schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:50:
Iemand tips hoe dit op te lossen?

Vorige week mijn Specialized stuurpen vervangen door een korter exemplaar (van PRO denk ik) maar nu zit ik met wat speling op mijn voorvork. Waarschijnlijk door onderstaande? De top cap sluit niet mooi aan op de stuurpen, wat wel zo was met die Specialized stuurpen.

Iemand advies?

[Afbeelding]
Je hebt 2 mogelijkheden, een extra spacer tussen je stuurpen en topcap of je voorvork inkorten/ afzagen. De speling krijg je er anders niet uit.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

ohno_nl schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:53:
[...]

Je hebt 2 mogelijkheden, een extra spacer tussen je stuurpen en topcap of je voorvork inkorten/ afzagen. De speling krijg je er anders niet uit.
Persoonlijk zou ik voor een spacer gaan.

Flickr

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:05

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

DeFeCt schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:57:
[...]

Persoonlijk zou ik voor een spacer gaan.
Dat is de snelste en makkelijkste oplossing en met als voordeel dat je stuur altijd nog een stukje omhoog kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
Handig zo'n fietsenmaker:

Oeps! Gloednieuwe dure racefiets kwijt na bezoekje fietsenmaker
https://www.telegraaf.nl/...-na-bezoekje-fietsenmaker

(misschien bij de nieuwe racefiets ook een cursus aanbieden klein onderhoud zelf uit te voeren)

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinW op 10-09-2020 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mijn heatmap komt nog niet verder dan 10x10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gcQPJy_jO_fPTISln4uR8UsXbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lO2bun1OKy7Wy4Zmjh0bCOX3.jpg?f=user_large
EdwinW schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:08:

(misschien bij de nieuwe racefiets ook een cursus aanbieden klein onderhoud zelf uit te voeren)
Ach.. Die fietsenmaker zal vast verzekerd zijn voor zo'n foutje en hij zal moeten zorgdragen voor een gelijkwaardige of betere fiets.

[ Voor 19% gewijzigd door magic_nl op 10-09-2020 14:20 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:46
Sinds ik erop let is het behoorlijk toegenomen. Moet wel zeggen dat ik 2 routes met gewone fiets/MTB heb moeten afleggen, omdat soms in de nationale parken hier, totaal geen komen aan is met een racefiets :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA6i78jn5RZub9JMwRvqzE33fSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXEH2KTcMEDePwrdCH5QzxNp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
EdwinW schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:08:

Dan ben je ook wel prutser eerste klas hoor... Maar ja het is wel de Telegraaf, dat is meer sensatie dan echt nieuws.

Zo zie je maar weer simpele dingen als banden plakken moet je niet over laten aan een fietsenmaker. Ten eerste vragen ze er de hoofdprijs voor en ten tweede is het binnen 10 minuten zelf te doen. Ik heb één keer de vergissing gemaakt, omdat m'n band maar lek bleef gaan, maar kon toen vervolgens alsnog zelf de oorzaak opsporen, terwijl ik wel een rekening kreeg van 10 euro. 10 euro is op zich geen geld, maar als je bedenkt dat die man er 5 minuten mee bezig was en ik vervolgens tot 2-3x toe weer lek rijd en vervolgens zelf de oorzaak mag zoeken vind ik dat veel geld. Dat is trouwens een uurtarief van 120 euro. Dat vind ik al helemaal duur voor zoiets simpels als een bandje plakken.
Pagina: 1 ... 156 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).