4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik gebruik dezelfde binnenbanden, al jaren. Recent hebben ze idd geen schroefdraad meer. Maakt mij niet echt uit, zo'n moertje heb ik nog nooit gebruikt. Ook niet bij binnenbanden met schroefdraad.vliegnerd schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:06:
Ik gebruik decathlon binnenbanden.
Gisteren kocht ik niets vermoedend een binnenbandje, om de voorraad bij te vullen. Thuisgekomen blijkt er geen schroefdraad op het ventiel te zitten. Dus ook geen ventielmoer.
Op de verpakking staat wel de moer... Zou dit een productiefout zijn, of is dit een nieuwe bezuiningsslag???
Volgens mij gaat dit na 1x remmen fout...
Foto:
[Afbeelding]
Enige nadeel van dit ventiel is dat m'n BBB pomp niet goed "pakt" op het ventiel, de kop glijdt er dus telkens vanaf waardoor oppompen moeizaam gaat
En je denkt dat ze blij zijn als ze mij 100km verderop mogen ophalen met een lekke band? Bovendien heb ik sowieso geen zin om te wachten. Een bandje vervangen op een racefiets is zo makkelijk dat je m.i. toch minimaal een bandenlichter, een pompje en een binnenband meeneemt.BartNL schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:36:
[...]
Telefoon en naar huis bellen of fiets wegenwacht, zo moeilijk is dat niet?
FietsWegenwacht is trouwens niks. Je moet al een abonnement hebben op de Wegenwacht. Vervolgens moet je een abonnement nemen op fietshulp en vervolgens is het maar de vraag of ze je komen helpen, omdat de locatie met de auto bereikbaar moet zijn. Oja, ze helpen je maar 2x per jaar gratis (oid), daarna moet je betalen.
Ik zou het wel weten. Gewoon lekker m'n eigen spulletjes meenemen, zoveel is het nou ook weer niet.
Valt hartstikke mee hoor... Ik gebruik die moer nooit. Gaat prima.vliegnerd schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:06:
Gisteren kocht ik niets vermoedend een binnenbandje, om de voorraad bij te vullen. Thuisgekomen blijkt er geen schroefdraad op het ventiel te zitten. Dus ook geen ventielmoer.
Op de verpakking staat wel de moer... Zou dit een productiefout zijn, of is dit een nieuwe bezuiningsslag???
Foto:
[Afbeelding]
Nog even voor degenen die wellicht het zelfde probleem gaan krijgen: ik heb behoorlijk lang nodig gehad voordat ik mijn 4iii precision pro dual power meter werkend kreeg. Ik kreeg steeds maar 1 kant op mijn headunit te zien. Het probleem zat hem in dat de power meters niet dezelfde firmware hadden. De ene had zich geupdate, de ander niet. Nadat een handmatige update geforceerd was op afstand door 4iii (goede support!) werkte het. Het had dus niks met mijn Bryton aero60 headunit te maken, waar ik nog steeds tevreden mee ben. En zon powermeter is best leuk om te hebben, ook al is het echt veel te duur eigenlijk voor mijn haat/liefde verhouding met racefietsen in nederlandJag schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:51:
Overweeg nu sterk de 4iiii precision pro dual ultegra power meter, 700e bij futurum. Mijn head unit, Bryton aero60 kan iig ook met een dual power meter overweg, hij heeft namelijk de optie power links en rechts weer te geven. Zou evt nog een factory install kunnen overwegen, is iets goedkoper (500$), echter weet ik niet zeker of je dan import belasting krijgt (lijkt me niet) en je zit met dat het nu wellicht allemaal veel langer gaat duren. Dus dat is misschien ook wel een mijl op 7.
Gisteravond redelijk gas kunnen geven, slechts 2 keer vastgezeten achter een auto
Nog wel een vraag, want ik heb nog steeds het idee dat ik het moet forceren om vol power te rijden, het voelt nog niet helemaal vanzelf te gaan. Ik heb zelf het idee dat het aan mijn voet positie ligt; als ik niet vastzit aan het pedaal (wat ik eigenlijk ook niet fijn vind), dan ga ik altijd licht asymetrisch zitten (heb overigens wel gelijke beenlengte) maar ik gebruik ook altijd vnl de punt van mn voet. Ik zou liever voetplaatjes hebben die verder naar voren kunnen op schoen, heb nu deze (wat gaat die slijtage hard trouwens!)
:strip_exif()/f/image/dQ2KuvByTLqSk0LZJPMzol35.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 06-09-2020 12:15 ]
Waarom zou dat niet kunnen? Ik fiets ook 100km op hoog tempo (lees rond 35/36km/u) zonder te eten tijdens de rit. Uiteraard heb je daarna wel trek, maar het kan dus prima.Ramon 73 schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:54:
[...]
Oh, als jij haar kent vraag dan eens wat ze doet bij een lekke band? Misschien een handig trucje waar iedereen profijt van kan hebben.
Heb met paar amateur wielrenners gewerkt en die namen op soloritten gewoon zadeltasje mee. Benieuwd hoe een vrouw dat doet.
Enne, 100km in rustig tempo is dan 4 uur rijden of meer. Dan heeft iedereen wel honger, zelfs na 4 uur op de bank hangen. Knap dat iemand dat zonder eten weet te doen.
En er zijn mensen die ook bij een rit van 30km moeten eten.
Probeer dus iets minder vanuit jezelf te redeneren. Er is niet 1 waarheid.
[ Voor 8% gewijzigd door wisselwerking op 06-09-2020 12:44 ]
Al tien jaar geen moeren meer gebruikt op binnenbanden. Gonna be fine.vliegnerd schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:06:
Foto:
[Afbeelding]
Bij een rondje van 100 is dat hooguit 50km weghoi1234 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:36:
En je denkt dat ze blij zijn als ze mij 100km verderop mogen ophalen met een lekke band? Bovendien heb ik sowieso geen zin om te wachten. Een bandje vervangen op een racefiets is zo makkelijk dat je m.i. toch minimaal een bandenlichter, een pompje en een binnenband meeneemt.
FietsNed mag je volgens mij vaker dan 2x gebruik van maken, maar gelukkig nooit meer dan 2x pech in een jaar gehad dat ze me moesten halen.... (even afkloppen, al een paar jaar sowieso geen gebruik van hoeven te maken).
Exact expert nodig?
Drie uren rijden op hoog tempo zonder eten... Je moet het uiteraard zelf weten maar dat lijkt mij niet de beste manier van trainen. Honger is doorgaans niet de graadmeter, eens per uur een koek/gel houdt de motor draaiend. Ook dat kan je (/zou je moeten?) trainenwisselwerking schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:41:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Ik fiets ook 100km op hoog tempo (lees rond 35/36km/u) zonder te eten tijdens de rit. Uiteraard heb je daarna wel trek, maar het kan dus prima.
En er zijn mensen die ook bij een rit van 30km moeten eten.
Probeer dus iets minder vanuit jezelf te redeneren. Er is niet 1 waarheid.
Vond het verhaaltje van @Ramon 73 wel vermakelijk om te lezen, niet te zwaar aan tillen. Het leest als een relaas wat in enkele minuten uit het toetsenbord is ontsproten, zie er weinig kwaads in.
Je gaat al de mist in met een aanname, namelijk dat ik aan het trainen ben. Echt trainen doe ik niet vaak. Ik fiets gewoon maar wat.Grin schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:39:
[...]
Drie uren rijden op hoog tempo zonder eten... Je moet het uiteraard zelf weten maar dat lijkt mij niet de beste manier van trainen. Honger is doorgaans niet de graadmeter, eens per uur een koek/gel houdt de motor draaiend. Ook dat kan je (/zou je moeten?) trainen
@Grin hieronder. Ik snap je punt wel hoor en ben het er ook zeker mee eens.
[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 06-09-2020 13:55 ]
100KM is best een eind en dat met halverwege de 30... Dat is echt een stevige rit. Ik zou na 70KM dan echt een hongerklop krijgen.
[ Voor 139% gewijzigd door Grin op 06-09-2020 13:59 ]
De eerste keer in rustig tempo ging het prima, de tweede keer was het wat nat, lag er een beetje modder en glee ik kansloos onderuit. Buiten wat krasjes op de rechter remhendel, een scheef zadel, een schaafwondje op mijn been en een gekrenkt ego gelukkig geen serieuze schade aan fiets en lijf.
Hoe vaak gebeurt het dat de andere amateur rijders onderuit gaan?
Vanmiddag nog toen ik het paaltje bij het verkeerslicht niet goed vastpakteFyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
Vandaag voor het eerst van m'n leven met de racefiets onderuit gegaan. Het fietspad met allemaal betonnen blokken had ca. 10x een onderbreking, waarbij de fietsers door de berm over van die kunststof platen moesten (metertje of tien elke keer). Toegegeven, het bord gaf elke keer aan: fietsers afstappen, maar ja daar had ik geen zin in
De eerste keer in rustig tempo ging het prima, de tweede keer was het wat nat, lag er een beetje modder en glee ik kansloos onderuit. Buiten wat krasjes op de rechter remhendel, een scheef zadel, een schaafwondje op mijn been en een gekrenkt ego gelukkig geen serieuze schade aan fiets en lijf.
2 weken terug toevallig in een stukje modder in het bos.. maar verder eigenlijk nooit.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ik ben tot nu toe 2x onderuit gegaan. 1x was ik vergeten om uit te klikken voor het stoplichtFyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
Vandaag voor het eerst van m'n leven met de racefiets onderuit gegaan. Het fietspad met allemaal betonnen blokken had ca. 10x een onderbreking, waarbij de fietsers door de berm over van die kunststof platen moesten (metertje of tien elke keer). Toegegeven, het bord gaf elke keer aan: fietsers afstappen, maar ja daar had ik geen zin in

Zo zeg. Jij wint de lange-tenen competitie met gemak. Je doet net alsof ik dat vrouwke ter plekke achter een boom heb gesleurd om d'r een veeg te geven.Noxa schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:49:
[...]
Wow.... Je (verkeerde) aannames, perverse gedrag en macho uitlatingen sieren je niet echt zullen we maar zeggen.
Ze gaat récht voor mijn neus rijden op een manier van "hier ben IK en IK fiets je d'r af". Mag ik dan niet even genieten van het uitzicht om me heen en de beloofde competitie aangaan? Als ze een startpistool bij zich had gehad dan had ze die óók nog afgevuurd. Niet te moeilijk doen hoor, heel veel vrouwen vinden het een compliment als er gekeken wordt. Ken er een paar die nógmaals langs een bouwterrein lopen als er niet wordt gefloten.
Afgelopen 6 jaar 1 keer onderuitgegaan. Was 's ochtends vroeg om 6 uur in de winter. De eerste 3 straten waren niet glad....... Toen ik de dijk op stuurde lag ik gelijk, gelukkig niet hard gevallen. Toen maar terug naar huis en de auto gepakt verder geen glad stukje gezien onderweg.......Fyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
Verder met uitklikken wel heel vaak bijna, maar gelukkig nog nooit echt gebeurt.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Na 4 jaar nog steeds wel wat ‘last’ van. Kan alles doen, maar voel zeker dat er iets is.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
(Midden in een groep een bidon pakken EN hard remmen met de voorrem)
Schade aan mijn fiets viel wel mee, NTFU keerde ook nog eens goed uit.. toch een week of drie niet op m'n eigen fiets gereden, maar een Leenfiets.
Er staan in deze en je eerdere post zoveel dingen waar mijn nekharen van overeind gaan staan, dat ik niet weet waar te beginnen.Ramon 73 schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:39:
[...]
Ze gaat récht voor mijn neus rijden op een manier van "hier ben IK en IK fiets je d'r af". Mag ik dan niet even genieten van het uitzicht om me heen en de beloofde competitie aangaan? Als ze een startpistool bij zich had gehad dan had ze die óók nog afgevuurd. Niet te moeilijk doen hoor, heel veel vrouwen vinden het een compliment als er gekeken wordt. Ken er een paar die nógmaals langs een bouwterrein lopen als er niet wordt gefloten.
Ik heb uitspraken van soortgelijke dubieuze strekking ('ze vroeg erom, ze vond het juist fijn') namelijk heel vaak eerder gehoord, maar dan in een ander (namelijk justitieel strafrechtelijk) circuit. Het zal wel mijn beroepsdeformatie zijn.
Ik rij ook liever achter vrouwenRamon 73 schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:39:
Mag ik dan niet even genieten van het uitzicht om me heen en de beloofde competitie aangaan?
Vanavond vroeg onder de wol en morgen weer gewoon lekker genieten van een mooi rondje fietsen, even paar uurtjes vakantiegevoel opwekken (of ben ik de enige die dat doet met fietsen
Exact expert nodig?
That escalated quickly...Pyramiden schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:07:
Fijn om weer eens met je neus op de feiten gedrukt te worden dat we op het gebied van vrouwenemancipatie nog een lange weg te gaan hebben...
* Grin zoekt maar vast wat hout voor de brandstapel voor @Ramon 73...
Gisteren viel me ook op dat veel dames (teams) op pad waren in Heuvelland. Als die uit een andere regio komen (wat vaker hoorbaar was), vallen die klimmetjes vaak tegen ;-)
Daarbij kwam ik er vandaag achter dat er een dames junioren wedstrijd was @ Windraak/Watersley ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door RR46 op 06-09-2020 19:04 ]

take your loss
Daar gaan we van uit :-)nomar109 schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:02:
[...]
Er staan in deze en je eerdere post zoveel dingen waar mijn nekharen van overeind gaan staan, dat ik niet weet waar te beginnen.
Ik heb uitspraken van soortgelijke dubieuze strekking ('ze vroeg erom, ze vond het juist fijn') namelijk heel vaak eerder gehoord, maar dan in een ander (namelijk justitieel strafrechtelijk) circuit. Het zal wel mijn beroepsdeformatie zijn.
Er bivakkeren hier wel érg veel gevoelige natuurtjes hoor. Klopt dan misschien toch dat wielrenners in groepen (forum is ook een groep) vaak eikels zijn.
Kom óp zeg, als iemand zijn (of haar in dit geval) fiets voor je jouwe knalt en duidelijk te kennen geeft een wedstrijdje te willen starten, moet je dan de bal afhouden omdat het een vrouw is? Dan kom je toch van een andere planeet dan ik hoor. Maar ik ga dit topic even verbergen, zoek het lekker samen uit.
[ Voor 31% gewijzigd door Ramon 73 op 06-09-2020 19:25 ]
Over lange tenen gesproken
Wikipedia: Waterval (plaats)
Mooi stukje om te fietsen trouwens.
[ Voor 7% gewijzigd door pdukers op 07-09-2020 08:06 ]
Misschien niet echt een antwoord op je vraag, maar iets wat je zou kunnen proberen:Jag schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:14:
[...]
Nog wel een vraag, want ik heb nog steeds het idee dat ik het moet forceren om vol power te rijden, het voelt nog niet helemaal vanzelf te gaan. Ik heb zelf het idee dat het aan mijn voet positie ligt; als ik niet vastzit aan het pedaal (wat ik eigenlijk ook niet fijn vind), dan ga ik altijd licht asymetrisch zitten (heb overigens wel gelijke beenlengte) maar ik gebruik ook altijd vnl de punt van mn voet. Ik zou liever voetplaatjes hebben die verder naar voren kunnen op schoen, heb nu deze (wat gaat die slijtage hard trouwens!)
[Afbeelding]
Als je een goede stijve zool hebt zou ik eens proberen om de plaatjes juist naar achteren te zetten. Dit gebruik ik tegenwoordig als uitgangspunt, de plaatjes zover mogelijk naar achteren en dan wat finetunen. Dat heeft bij mij veel problemen opgelost. Wel even wennen qua gevoel misschien, maar daarna meer power, minder last van knieën en slapende tenen.
Zitten je schoenen op zichzelf goed?
Als je teveel met je bal van de voet trapt zorg je ervoor dat je lang niet alle spieren in je benen aanspreekt. Met name de quads worden beter aangesproken wanneer je door je volle voet trapt (probeer maar eens te leg pressen of te squatten als je op je tenen staat...). Dus ik zou echt proberen hieraan te wennen om zo de maximale kracht uit je been te krijgen.Jag schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:14:
[...]
Nog even voor degenen die wellicht het zelfde probleem gaan krijgen: ik heb behoorlijk lang nodig gehad voordat ik mijn 4iii precision pro dual power meter werkend kreeg. Ik kreeg steeds maar 1 kant op mijn headunit te zien. Het probleem zat hem in dat de power meters niet dezelfde firmware hadden. De ene had zich geupdate, de ander niet. Nadat een handmatige update geforceerd was op afstand door 4iii (goede support!) werkte het. Het had dus niks met mijn Bryton aero60 headunit te maken, waar ik nog steeds tevreden mee ben. En zon powermeter is best leuk om te hebben, ook al is het echt veel te duur eigenlijk voor mijn haat/liefde verhouding met racefietsen in nederland.
Gisteravond redelijk gas kunnen geven, slechts 2 keer vastgezeten achter een auto. Rondje loosdrecht gefietst, 45minuten 275watt gemiddeld 38,0km/u. Verschil tussen L en R? 0%, zoals bijna altijd haha. Een single was prima geweest blijkt nu achteraf
.
[Afbeelding]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Afgelopen 7 jaar 1x. Was met een gebroken heup wel meteen aan de beurt. Is nu 3,5 jaar geleden maar mijn rechterbeen blijft een beetje mijn zwakke plek. Vermoeidheid bijvoorbeeld voel ik snel in dat been.Fyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
Ohja en 1x gevallen met de MTB, die geen naam mag hebben. (Stom, knullig en zonder erg)
Heb dit gevoel ook altijd, maar nog geen oplossing voor kunnen vinden. Schoenplaatjes nog verder naar de punt verschuiven is ook helemaal niet goed heb ik wel eens gehoord (integendeel zelfs, sommige fitters verkopen zelfs tooltjes zodat je ze verder naar achter kunt zetten). Je krijgt dan onnodige krachten op je voet (net als op je tenen hardlopen) en krijgt een onnatuurlijke trapbeweging waarbij je voet een afwijking compenseert.Jag schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:14:
Heb dus ook altijd het gevoel asymetrisch te zitten, mijn linkervoet wat naar binnen en verder naar voren. Denk dat dit ook iets te maken heeft met een oude blessure van m'n linkerknie. Uitermate vervelend, maar zodra ik weer onder de 80% FTP rijdt of van de fiets afstap is het gevoel ook weg. Voor zover ik weet heb ik ook geen verschil in beenlengte.
Ook al eens mee naar een bikefitter/fysio geweest, maar heeft geen oplossing geboden. Misschien dit jaar maar weer eens doen (is inmiddels 3 jaar geleden).
Thx voor de reactie (en van de anderen)Ypuh schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:18:
[...]
Heb dit gevoel ook altijd, maar nog geen oplossing voor kunnen vinden. Schoenplaatjes nog verder naar de punt verschuiven is ook helemaal niet goed heb ik wel eens gehoord (integendeel zelfs, sommige fitters verkopen zelfs tooltjes zodat je ze verder naar achter kunt zetten). Je krijgt dan onnodige krachten op je voet (net als op je tenen hardlopen) en krijgt een onnatuurlijke trapbeweging waarbij je voet een afwijking compenseert.
Heb dus ook altijd het gevoel asymetrisch te zitten, mijn linkervoet wat naar binnen en verder naar voren. Denk dat dit ook iets te maken heeft met een oude blessure van m'n linkerknie. Uitermate vervelend, maar zodra ik weer onder de 80% FTP rijdt of van de fiets afstap is het gevoel ook weg. Voor zover ik weet heb ik ook geen verschil in beenlengte.
Ook al eens mee naar een bikefitter/fysio geweest, maar heeft geen oplossing geboden. Misschien dit jaar maar weer eens doen (is inmiddels 3 jaar geleden).
Sja, ik was al een beetje "bang" voor dit antwoord. Ik fiets voornamelijk op mijn hybride, namelijk dagelijks op en neer naar werk. En daar zit ik lekker met mijn voorvoet op het pedaal en dat gaat al heel lang goed. Ik heb zelf het idee dat ik hiermee ook het beste mijn power kwijt kan maar wellicht is dat slechts in mijn hoofd, dat zou kunnen. Ik zoek eigenlijk gewoon heel erg de tijdrit houding op mijn racefiets! Zeg maar precies het tegenovergestelde van de tourfietsen-houding.
Ik heb bijvoorbeeld heel lang gereden met de plaatjes midden onder dit botje/bal van dikke teen. Maar tegenwoordig staan ze een stuk verder naar achteren. Maar er is weinig zo persoonlijk als de afstelling van je schoenplaatjes...
En dan rij ik ook nog met special binnenzolen (G8 2620), een van mijn beste aankopen dit jaar - en ik heb toch aardig wat gekocht dit jaar...

2x in de laatste 5 jaar en telkens sleutelbeen gebrokenFyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
Ik ben dus erg voorzichtig geworden
Verder af en toe wel eens een schuiver op de mountainbike waarbij ik een voetje moet zetten, maar dat telt niet echt mee
Vandaag wel een PR gepakt op de Windraak. Sinds ze die debiele oprit hebben gemaakt om van de één naar het andere fietspad te komen lijkt niemand meer fatsoenlijk omhoog te gaan. Blijft een leuk heuveltje om te doenRR46 schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:03:
@Ramon 73 Waterval?
Gisteren viel me ook op dat veel dames (teams) op pad waren in Heuvelland. Als die uit een andere regio komen (wat vaker hoorbaar was), vallen die klimmetjes vaak tegen ;-)
Daarbij kwam ik er vandaag achter dat er een dames junioren wedstrijd was @ Windraak/Watersley ;-)
Heeft iemand eigenlijk enig idee hoe je op de juiste kant van de (neutrale) weg komt richting Koningsbosch, als je vanaf Doenrade bij de rotonde van Schinveld komt. Volgens mij zijn ze die aansluiting vergeten te maken.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Fietsbrug over? en dan vanaf Schinveld aanrijden? Vlak voordat je de rotonde nadert steek ik altijd over, en dat kan/mag volgens mij gewoon (in 2 richtingen). Geef toe, beetje raar vanaf die kant... al kom ik hier - bewust -niet zo vaak, fiets liever de kortste route naar het zuiden...
Ik rij gewoon lekker rechtdoor over de weg parallel aan de provinciale weg. Ook een mooiere en wat steilere klim dan direct langs de durkke provinciale weg te rijdenYakolev schreef op maandag 7 september 2020 @ 00:37:
[...]
Vandaag wel een PR gepakt op de Windraak. Sinds ze die debiele oprit hebben gemaakt om van de één naar het andere fietspad te komen lijkt niemand meer fatsoenlijk omhoog te gaan. Blijft een leuk heuveltje om te doen
En zoals @RR46 al aangeeft oversteken, fietsbrug over en dan "keren".
[ Voor 5% gewijzigd door pdukers op 07-09-2020 08:15 ]
Zoals meerderen al aangaven, het meeste kun je zelf (als je dat wil), maar vraag me af of je nou ook al antwoord hebt gekregen op je vraagTorgo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:26:
Ik heb mijn (eerste) racefiets inmiddels vier jaar. Het is een Garnelli (Huismerk van Vos in Zwanenburg). Inmiddels 13.000km mee gereden, het merendeel op de trainer (Zwift). Ketting altijd netjes schoon gemaakt, maar nooit onderhoud laten doen.
Nu wil ik graag een beurt laten doen, ketting zal wel vervangen moeten worden, de rest weet ik niet. Heeft er iemand nog tips mbt onderhoud bikeshops in de buurt van Amsterdam? Ik kan ook naar Vos, maar die zijn soms wat recht door zee en op de website staat dat een onderhoudsbeurt 200 EUR kost en dat is alleen met vervanging van kabels http://www.vosfietsen.nl/...w=article&id=37&Itemid=62 dat lijkt me wel fors als daar dan nog ketting + casette eventueel bij komt. Wat is wijsheid en waar moet ik een beetje aan denken / op letten?
Bij deze: https://www.macbike.nl/po...ielatelier-de-specialist/
Vakman, Theo weet wat hij doet, vriendelijk en goede koffie. Wel even vragen om een prijsopgave, anders kun je voor verrassingen komen te staan.
Afhankelijk van de fiets/omgeving. Met de cyclocross vrijwel elke training / wedstrijd als het nat is, op de racer nog nooit *knock on wood.Fyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
Creating my own hero.
Laatste 2 jaar, 2x.Fyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
Eerste keer met de MTB, sleutelbeen gebroken, 2e keer op de racefiets op een wegafzetting geklapt, omdat ik even op mijn navigatie keek, carbon fiets total loss
...maar ik had ook kunnen zeggen laatste 6 jaar 2 keer
Alleen tijdens fietskleding aantrekken merkte ik dat ik zak met reepjes thuis had laten liggen, oops.
Gelukkig wel half uurtje ervoor broodje gehaald bij tankstation. (en 's ochtends ontbeten)
Rit zelf dus gereden met 1 banaan en 2 gevulde bidons. (155km en best doorgereden)
Goed handig is anders maar gelukkig is mijn lichaam wel wat gewend.
En onderweg pas op het eind tankstation tegenkomen dus iets kopen werd hem ook niet.
Sinds april heb ik een cyclocrosser erbij. Daar heb ik tot nu nog helemaal niet op mijn snufferd gelegen *knock on wood*. Wel een keer of 2 kantje boord. Maar schijnbaar kan ik toch op tijd uitklikken.Fyodor in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21":
Met de Jekyll heb ik inmiddels al diverse keren op de kant gelegen. Zal ook wel iets met de afstelling van de pedalen te maken hebben. En ik vergeet dan steeds om dat aan te passen.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Verder schoenen, pedalen, derailleur + derailleurpad, sokken en truitje kapot, zadel en handvat geschaafd (was met de MTB). De fiets zelf had geen schade.
Al bij al viel het nog mee dus. Maak me meer zorgen om mijn schouder, mijn linker is vroeger al eens helemaal aan gort geweest (stuk afgebroken, vlies gescheurd, uit de kom,...), dus zou wel willen dat rechts terug 100% wordt.
Verder op de MTB dit jaar 2x onderuit gegaan, 1x door een te korte bocht en direct daarna omhoog en 1x door van links naar rechts te gaan op een weg (door en langs een weiland) met hoog gras in het midden. Bleek dat ik aan de zijkant in een trekkerspoor reed en het midden werkelijk 15cm hoger lag. Toen heb ik wel een aardige smak gemaakt, maar gelukkig was het in het gras
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ergens heb ik ooit een Belgische prof een uitspraak horen doen: Bij een training onder de 4 uur geen eten mee.DDX schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:03:
Over ritjes met geen eten gesproken, gisteren ritje door de Eifel.
Alleen tijdens fietskleding aantrekken merkte ik dat ik zak met reepjes thuis had laten liggen, oops.
Gelukkig wel half uurtje ervoor broodje gehaald bij tankstation. (en 's ochtends ontbeten)
Rit zelf dus gereden met 1 banaan en 2 gevulde bidons. (155km en best doorgereden)
Goed handig is anders maar gelukkig is mijn lichaam wel wat gewend.
En onderweg pas op het eind tankstation tegenkomen dus iets kopen werd hem ook niet.
Er zijn te veel variabelen om iets zinnigs te kunnen zeggen over hoeveelheid eten en training; getraindheid, omstandigheden, intensiteit, eten voor de training, etc.
Voor mezelf: gister 160km met 33+ gemiddeld op 2 reepjes en 2 bidonnetjes. Works for me.
1. OTB na een drop met mul zand eronder => alleen deuk in het ego
2. Voorwiel weggegleden over los grind in een bocht => Schouder zwaar gekneusd
3. Voorwiel gedraaid na een sprongetje => Elleboog en zij helemaal afgeschaafd, gekneusde rib
Op de racer gelukkig nog nooit (afkloppen), maar wel paar schrikmomentjes gehad. Keertje opgetrokken op een veerooster (dom dom dom) waardoor mijn achterwiel weggleed. Keertje met voorwiel in mul duinzand beland. Keertje met 55+ vol in de remmen gemoeten voor een fietser die van rechts naar links naar rechts slingerde (beide wielen in de slip).
En... ben dit jaar ook al 2x aangereden dit jaar door auto's (meer specifiek BMWs) die zonder te kijken het stuur omgooien om in te parkeren / af te slaan. Gebeurt hier aan de kust ook minstens een keer of 5 dat je vol in de remmen moet om niet van de sokken te worden gereden. Kennelijk gebruikt men de spiegels niet meer bij in en uit parkeren.
[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 07-09-2020 11:26 ]
Gevallen best vaak nog eigenlijk, maar meestal zonder erg. Zowel op de ATB/Crosser/racer. Meestal lullig onderuit en lachend om de stupiditeit weer opgestaan. Met de crosser 1 keer omdat het uitklikken niet lukte en in de SPD te strak had staan. Gelijk aangepast daarna. Was net zo knullig als de eerste keer met klikpedalen eigenlijk.
Wat ergere sessies waren met de fiets boven mij, liggend op de rug. Pedaal aan de grond gezet en onderuit. Iets blauw op de rug, maar alles verder heel. 1x in een richel gereden tussen betonplaten, terwijl ik mijn gewicht al had verzet. Wat bloed aan de vinger en kleine schaafplekken. Gaf wel veel bekijks toen, met van die blikken dat wielrenners echt gek zijn
Als topper mijn gezicht flink gehavend omdat ik dacht na trapje af te knallen, ook wel simpel trap op zou kunnen. Maar de treden waren precies zo lang als mijn wielbasis. Dus het hopje naar de volgende trede werd best abrupt gestopt. De laatste val was ook de beste, maar die werd geholpen door een inhalende vrachtwagen. Van alles gebroken en nu nog 'pret' van om weer terug te komen op niveau om lekker te fietsen. Voor 22 jaren op de fiets valt het allemaal best mee eigenlijk en ga ik deze lijn vasthouden (behalve die vrachtwagen dan)
Si vis pacem, para bellum
Ja; normaal ik ook wel. Maar een vierdaagse betekent dat je om 20 / 21u in je tentje naar de stadsgeluiden ligt te luisteren, om 2:45 uit je bed gaat om te eten; dan van 4u tot 15u 50km marswandelen; thuiskomen, biertje en voeten laten verzorgen, eten, napraten en repeat. Eerste dag kan ik nog redden met voorslapen maar dan ga ik ze snel voelen hoor... tweede nachtje slaap ik altijd als een os. En na de vrijdag ben ik niet meer in staat tot veilig autorijden en overnacht ik altijd tot zaterdag. Vergis je niet in 50km lopen hoor. (in de drukte, en hitte vaak)wisselwerking schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:30:
[...]
Uiteraard voldoende slaap is wel belangrijk. Maar het verschilt wel echt van persoon tot persoon wat voldoende is. Nachten met 6 uur slaap kan ik heel lang volhouden (dat komt namelijk wel heel vaak voor). Ik ben een avondmens met een ochtendritme. Dat is qua voldoende slaap niet de beste combi.
Maar goed. Dat is een ander topic
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Mijn vrouw fietst zelf ook, wij rijden vrijwel altijd solo. Ze wordt dus ook regelmatig aangesproken. Best herkenbaar plaatje; ze wil fijn materiaal (Nieuwe fiets is er nog altijd niet maar gaat wel komen dit jaar) ze drinkt bijna 2x zoveel als ik. (En ze vult onderweg de bidons vaak nog een keertje bij een lange rit) Misschien was deze dame dus gewoon al een heel eind onderweg, was het eten al op en waren de bussen net opnieuw gevuld.Ramon 73 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:19:
Fijn rondje van 100km gedaan, vanweg 780hm en heel veel tegenwind (kracht 4) snelheid helaas onder de 30kmh (28,6).
Nog een leuke ontmoeting...
M'n vrouw heeft nog nooit lekgereden in 7 jaar (!) en als dat al zou gebeuren dan denk ik dat ze mij gewoon belt. (Al heeft ze wel een zadeltasje, maar ze weet vast niet meer wat er allemaal in zit)
Bijna elke rit krijgt ze wel opmerkingen, gelukkig meestal leuk, en heel vaak sporen mannen haar aan om in het wiel te blijven hangen (wat ze alleen doet als het past bij haar ritme). De twee keer dat het een vervelende vent was is ze heel langzaam gaan rijden en droop ie af.
Vrouwen alleen zijn vaak al heel alert op allerlei toespelingen, en voor vrouwen geldt net zo goed dat ze een wielrenoutfit aantrekken om te willen sporten, niet omdat het er zo leuk uit ziet.
En ze gaat eigenlijk nooit de competitie met een ander aan, want dat is in haar ogen toch wat meer mannengedrag. Ze stelt zichzelf een doel, en dat gaat ze rijden, ze laat zich niet zomaar gek maken onderweg.
Mannen op een racefiets vind ze verder volstrekt niet interessant om te bekijken vanuit aantrekkelijkheid. Hetgene wat ze mooi vind komt niet tot uiting op de fiets.
Weet niet in hoeverre dit voor alle fietsende dames opgaat, maar het is volgens mij eigenlijk net als in de "echte" wereld
---------------
Vorig jaar, door vermoeidheid, op het eind van de rit een paaltje geraakt met m'n been. Sleutelbeen en quadriceps gekneusd. Fiets nagenoeg geen schade. (uitgescheurde spaak en een buts in mijn ligstuur)Fyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
4 jaar eerder, bij regenachtig weer een klein opstaand stenen randje naast het fietspad over het hoofd gezien. Was op de toerfiets. Alleen ego en jas beschadigd.
---------------
Nu is het een kwestie van inschatten voor mij. Ik ben nog ouderwets met 2 keer insuline spuiten op een dag, dus moet 's ochtends of 's avonds goed inschatten wat ik ga doen. Heb geen pompje, en sta gelukkig verder goed ingesteld. Als ik nu in het zuiden van het land ben, weet ik van te voren dat ik veel ga verbranden, sprintjes bergop en dergelijke zijn niet vreemd. Dan weet je van te voren dat je minder insuline nodig gaat hebben die dag, en ondervind ik, mits het vertrek niet lang is nadat ik insuline heb gespoten, er weinig hinder van. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Soms vertrek je later, of is de inspanning veel hoger dan in eerste instantie verwacht.
"Vroeger", lees een paar jaar terug, voor de suikerindicatie bij alle dranken in de supermarkten zijn intrede had gedaan, waren de aanmaaklimonades vaak 72gr koolhydraten per 100ml. Ik had meestal een 200 a 250 ml mee hiervan (onverdund), maar tegenwoordig is dat wel anders. Veel van de aanmaaklimonades zijn naar de 40gr (of minder) koolhydraten toe gegaan. Veel van de gels en bars zitten op 20 gram, wat net iets meer is als een bruine boterham, prima natuurlijk, maar eigenlijk een prijzig verhaal als ik eventjes 60 gram naar binnen wil werken. Eigenlijk zoek ik iets wat dus nét iets meer koolhydraten bevat. En altijd de zelfde smaak en fles aanmaaklimonade is ook niet alles als je 2 a 3 keer per week wat wil rijden. Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er buiten aanmaaklimonades nog andere dranken / poeders / gels / repen die én betaalbaar zijn (lees waar ik niet per eenheid 3 euro of meer kwijt ben), én veel koolhydraten bevatten? Ik heb zelf nu al wat repen geprobeerd, maar die liggen duidelijk lager, en werken nogal straf naar binnen. Wil eerdaags eens 2 gelletjes proberen, maar vroeg mij af of er nog meer opties zijn.
Mistraller schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:15:
[...]
Ja; normaal ik ook wel. Maar een vierdaagse betekent dat je om 20 / 21u in je tentje naar de stadsgeluiden ligt te luisteren, om 2:45 uit je bed gaat om te eten; dan van 4u tot 15u 50km marswandelen; thuiskomen, biertje en voeten laten verzorgen, eten, napraten en repeat. Eerste dag kan ik nog redden met voorslapen maar dan ga ik ze snel voelen hoor... tweede nachtje slaap ik altijd als een os. En na de vrijdag ben ik niet meer in staat tot veilig autorijden en overnacht ik altijd tot zaterdag. Vergis je niet in 50km lopen hoor. (in de drukte, en hitte vaak)
Maar goed. Dat is een ander topic
of de keuze maken om meer/beter te trainen en om 12:00 op het terras te gaan zitten, of dit te doen na een middagdutje. Is wel een andere gezelligheid dan lopend
Over vallen: heb voor en maand een racefiets gehuurd om eens uit te proberen (en het is leuk:)) en ondanks wat gestuntel met in- en uitklikken nog niet gevallen.. Zal wel gewoon een kwestie van afwachten zijn...
Op (b.v.) bulkpowders kun je vrij goedkoop maltodextrine, dextrose of fructose kopen.Raznov schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:21:
Voor mij is eten en fietsen iets wat ik heel lastig los van elkaar kan zien. Ik heb sinds mijn 5e suikerziekte, en dit heeft mij er in het verleden best wel van weerhouden om mijn favoriete sport(en) te beoefenen. Voornamelijk omdat ik erg competitief ingesteld ben en dus eigenlijk altijd wel wil winnen, maar daarbij dat ook er volledig voor ga. Dan wil je niet langs de kant staan omdat je even moet bijkomen en wat suiker naar binnen moet werken (zoals ik bij schoolvoetbal merkte). Uiteindelijk 5 jaar lang wedstrijd gezwommen, korte afstanden, dat ging prima. Vanaf mijn 14e voor mijzelf gaan fietsen, vooral klimmen. De keren dat ik de Alpe of Ventoux op ging, of een langere rit ergens in het zuiden van het land, had ik een rugzak mee vol met suikers.
Nu is het een kwestie van inschatten voor mij. Ik ben nog ouderwets met 2 keer insuline spuiten op een dag, dus moet 's ochtends of 's avonds goed inschatten wat ik ga doen. Heb geen pompje, en sta gelukkig verder goed ingesteld. Als ik nu in het zuiden van het land ben, weet ik van te voren dat ik veel ga verbranden, sprintjes bergop en dergelijke zijn niet vreemd. Dan weet je van te voren dat je minder insuline nodig gaat hebben die dag, en ondervind ik, mits het vertrek niet lang is nadat ik insuline heb gespoten, er weinig hinder van. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Soms vertrek je later, of is de inspanning veel hoger dan in eerste instantie verwacht.
"Vroeger", lees een paar jaar terug, voor de suikerindicatie bij alle dranken in de supermarkten zijn intrede had gedaan, waren de aanmaaklimonades vaak 72gr koolhydraten per 100ml. Ik had meestal een 200 a 250 ml mee hiervan (onverdund), maar tegenwoordig is dat wel anders. Veel van de aanmaaklimonades zijn naar de 40gr (of minder) koolhydraten toe gegaan. Veel van de gels en bars zitten op 20 gram, wat net iets meer is als een bruine boterham, prima natuurlijk, maar eigenlijk een prijzig verhaal als ik eventjes 60 gram naar binnen wil werken. Eigenlijk zoek ik iets wat dus nét iets meer koolhydraten bevat. En altijd de zelfde smaak en fles aanmaaklimonade is ook niet alles als je 2 a 3 keer per week wat wil rijden. Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er buiten aanmaaklimonades nog andere dranken / poeders / gels / repen die én betaalbaar zijn (lees waar ik niet per eenheid 3 euro of meer kwijt ben), én veel koolhydraten bevatten? Ik heb zelf nu al wat repen geprobeerd, maar die liggen duidelijk lager, en werken nogal straf naar binnen. Wil eerdaags eens 2 gelletjes proberen, maar vroeg mij af of er nog meer opties zijn.
Zoiets misschien:Raznov schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:21:
Voor mij is eten en fietsen iets wat ik heel lastig los van elkaar kan zien. Ik heb sinds mijn 5e suikerziekte, en dit heeft mij er in het verleden best wel van weerhouden om mijn favoriete sport(en) te beoefenen. Voornamelijk omdat ik erg competitief ingesteld ben en dus eigenlijk altijd wel wil winnen, maar daarbij dat ook er volledig voor ga. Dan wil je niet langs de kant staan omdat je even moet bijkomen en wat suiker naar binnen moet werken (zoals ik bij schoolvoetbal merkte). Uiteindelijk 5 jaar lang wedstrijd gezwommen, korte afstanden, dat ging prima. Vanaf mijn 14e voor mijzelf gaan fietsen, vooral klimmen. De keren dat ik de Alpe of Ventoux op ging, of een langere rit ergens in het zuiden van het land, had ik een rugzak mee vol met suikers.

Met de hoeveelheden die jij noemt is volgens mij de enige economische manier het kopen van bulkverpakkingen en die bij mengen bij normale siroop.
Overigens zijn (waren) de meeste siropen geen 70 gram suiker per 100 ml; maar 70 gram suiker per 100 gram product. Met een dichtheid vsn 1.35 kg/liter zit je dan al aan 100 gr suiker/100 ml.
zou zo maar eens de volgende persoon kunnen zijn...: https://www.instagram.com/p/CEzUIOnF_H9/Ramon 73 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:19:
Fijn rondje van 100km gedaan, vanweg 780hm en heel veel tegenwind (kracht 4) snelheid helaas onder de 30kmh (28,6).
Nog een leuke ontmoetingbij Waterval (Limburg) even rustig rijden en werd ingehaald door een mooie jongedame. Mehn, daar wilde ik wel even achter blijven hangen.....lange blonde vlecht en heerlijk kontje.
Maar wel heel bijzonder, reed een vrij duur ogende Trek, bilwerk en rug al onder het zand(dus wel al even onderweg), maar bidons waren niet heel erg leeg. En ze was helemaal alleen, zonder ploeggenoten of volgauto. Ook totaal niks bij zich, twee bidons met drinken, lege achterzakken, geen zadeltasje. Vraag ik me dan toch af hoe vreemd een dergelijke combi is. Wel twee bidons mee, dus je bent wel iets van plan qua afstand/inspanning. Maar geen repen of eten, geen regenkleding, geen materiaal mee. Dus je gaat er maar van uit dat een ander je wel gaat helpen? En als ik twee bidons vocht meeneem dan wil ik ook wel 1-2 repen mee.
Maar goed, we waren vlakbij een kruising met een grote weg en daar moest zij ook linksaf. Dus ik alvast voorbereid om een raketlancering te doen en zet aan op 90% van mijn maximaal. Merkte al snel dat ze niet mee kon, dus normaal tempo gepakt om d´r nogmaals te laten inhalen. Niks.
800mtr verderop moet ik linksaf, kijk ff achterom, ligt ze zeker 200mtr achter. Shit, bergaf leek het alsof ze heel wat in huis had. Viel dat ff tegen. Rustig aan doorgereden, in de hoop dat ze dezelfde weg nam en ik tegen iemand kon sparren bergop. Helaas
Gelukkig zat de Keutenberg in mijn route. Heerlijk om daar iedereen in te halen en voorbij te gaan. Daar kom ik dus echt NOOIT iemand tegen die me een beetje competitie kan geven, jammer.
rijdt regelmatig in zuid limburg rond. Gezellige brabantse die aardig kan fietsen..
...
Ik gebruik bij lange ritten deze sportdrank, heel neutraal van smaak. De drank is ontwikkeld door een triathleet die alle zoete sportvoeding zat was. In een bidon van 0,75L kan je 92 gram koolhydraten oplossen.Raznov schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:21:
Gewoon suiker zoals @Gebanned aangeeft werkt niet tijdens het sporten. Er zijn ook zouten nodig om de voeding goed op te laten nemen in je darmen.
Website: https://www.trc-nutrition.nl/
Da's leuk, maar dat is 2 euro per bidon...ohno_nl schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:12:
[...]
Ik gebruik bij lange ritten deze sportdrank, heel neutraal van smaak. De drank is ontwikkeld door een triathleet die alle zoete sportvoeding zat was. In een bidon van 0,75L kan je 92 gram koolhydraten oplossen.
Gewoon suiker zoals @Gebanned aangeeft werkt niet tijdens het sporten. Er zijn ook zouten nodig om de voeding goed op te laten nemen in je darmen.
Verwijderd
Je kan prima zelf repen maken met honing, havermout, pindakaas, noten, vruchten enz. Kan je er zoveel carbs in doen als je wilt
Hoef je je niet blauw te betalen.
YouTube: How To Make Your Own Energy Bars – 'GCN-Energy Bar 2' With Hannah Grant
Bewaren in de koelkast en in alufolie ofzo.
Klopt, uitgaande van ~92 gram (4 scheppen). Ik gebruik 3 scheppen (~70 gram koolhydraten) dus dat scheelt weer 50 cent en je hebt ook geen repen en gelletjes meer nodig, die per stuk tussen de €1,50 en €2 kosten.Smultie schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:17:
[...]
Da's leuk, maar dat is 2 euro per bidon...
+ 6,75 euro (50 tot 67 cent per bidon, afhankelijk van het aantal schepjes) voor het verzenden. Best prijzig ja.Smultie schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:17:
[...]
Da's leuk, maar dat is 2 euro per bidon...
[ Voor 12% gewijzigd door La1974 op 07-09-2020 14:31 ]
Voor een kilo eindproduct:
635gr https://www.bulk.com/nl/maltodextrine-nl.html
318gr https://www.bulk.com/nl/fructose-nl.html
48gr https://www.bulkpowders.nl/elektrolytenpoeder.html
Ik heb dit vrij recent gedaan.
Helaas niet helemaal goed bevallen, aangezien het vrij lastig mengt (tip: de bidon ronddraaien tijdens het water bijgieten), het ontzettend zoet is en de druppels aan je frame blijven plakken.
Ik ga weer terug naar 50/50 Maltodextrine aangevuld met elektrolyten. Daar zit in ieder geval ook nog een (lekker) smaakje aan.
[ Voor 11% gewijzigd door Smultie op 07-09-2020 14:40 ]
Het was ook maar 28 gemiddeld dus het viel mee kwa inspanning.MrBarBarian schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:05:
[...]
Ergens heb ik ooit een Belgische prof een uitspraak horen doen: Bij een training onder de 4 uur geen eten mee.
Er zijn te veel variabelen om iets zinnigs te kunnen zeggen over hoeveelheid eten en training; getraindheid, omstandigheden, intensiteit, eten voor de training, etc.
Voor mezelf: gister 160km met 33+ gemiddeld op 2 reepjes en 2 bidonnetjes. Works for me.
Detail dat er wel 3000hm en paar pijnlijke muurtjes in de route zaten
Kwam ook terug na 5,5 uur fietsen met 261w np.
Scheelt dat mijn lichaam het gewend is van lange tochten met tijdje geen eten/drinken.
Maar handig was anders, na afloop smaakte het eten ook erg goed.
Had nog gehoopt dat ik onderweg een tankstation oid zou tegenkomen zodat ik nog iets van reepjes oid kon kopen.
Vergelijken met de 100gr waarden, aantal schepjes per bidon kan je zelf bepalen, inderdaad meer zout en minder suiker. Verder geen opgave van mineralen. Maar het idee van isotonic is toch dat het eenzelfde verhouding heeft als je eigen lichaam. Is dat dan de dubbele prijs waard?ohno_nl schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:12:
[...]
Ik gebruik bij lange ritten deze sportdrank, heel neutraal van smaak. De drank is ontwikkeld door een triathleet die alle zoete sportvoeding zat was. In een bidon van 0,75L kan je 92 gram koolhydraten oplossen.
TRC - Aptonia (Decathlon) - Kruidvat
Energie: 1606kJ/384 Kcal - 1486kJ/355Kcal - 1569kJ/369Kcal
Koolhydraten/suikers: 96gr/33gr - 90gr/77gr - 89gr/40gr
Zout: 2,6gr - 1,9gr - 1,6gr
Prijs: € 2,00 - € 0,75 - € 0,82
Wat betreft het mengen. Ik maak mijn fles altijd ruim van te voren, en dan vul ik hem met heet water ipv koud. De poeder lost daardoor veel beter op (vooral als je wat meer mixt per bidon). Daarna even de vriezer of koelkast in (afhankelijk hoe ver van te voren ik hem maakSmultie schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:35:
Overigens kun je met een beetje huisvlijt een soortgelijke drank prima nabootsen.
Helaas niet helemaal goed bevallen, aangezien het vrij lastig mengt (tip: de bidon ronddraaien tijdens het water bijgieten), het ontzettend zoet is en de druppels aan je frame blijven plakken.
Ik ga weer terug naar 50/50 Maltodextrine aangevuld met elektrolyten. Daar zit in ieder geval ook nog een (lekker) smaakje aan.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik, als stuk minder getrainde fietser, had afgelopen zaterdag ook veel te slecht voor mezelf gezorgd...DDX schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:48:
[...]
Het was ook maar 28 gemiddeld dus het viel mee kwa inspanning.
Detail dat er wel 3000hm en paar pijnlijke muurtjes in de route zaten
Kwam ook terug na 5,5 uur fietsen met 261w np.
Scheelt dat mijn lichaam het gewend is van lange tochten met tijdje geen eten/drinken.
Maar handig was anders, na afloop smaakte het eten ook erg goed.
Had nog gehoopt dat ik onderweg een tankstation oid zou tegenkomen zodat ik nog iets van reepjes oid kon kopen.
Solo 125km gefietst (27,5 gemiddeld - dus 4,5 uur trappen) op een ontbijtje van 2 boterhammen en koffie.
Tijdens de rit aan eten: een pakje Sultana's, een kleine KitKat, patatje pinda en een frikandel.
Qua drinken ook veel te weinig: 1 blikje cola, 1 bidon met poeder, 1/2 bidon water.
Helaas kreeg ik de rest van de dag ook moeilijk eten naar binnen, ik had wel veeeel dorst! Ik ben uiteindelijk met buikpijn vroeg naar bed gegaan...

Wat betreft vallen: Ja, 1 keer!
Dat was dit jaar aan de kust ten zuiden van Katwijk bij die zigzag bocht (rechts, links, rechts) het fietspad op. Ik was overmoedig en ging die bochten veel te hard in. Losliggend zand aan het einde deed me de das om. De ene fietsmaat noemde het een heroische crash, de ander vond me vooral een grote prutser. Naast een geschaafde arm, trapper, shifter en een gebroken ego verder geen schade.
Vooralsnog 2x niet op tijd kunnen uitklikken bij het oversteken van een drukke N-weg. Gelukkig geen schades en alleen een gebutst ego tot de keer erop dat een van de fiets kameraden remde vanwege een lekke band en vervolgens vergat uit te klikken en rechtsom de sloot in viel
Best te drinken, maar met zelf mixen kom je wel aan meer carbs per 500 ml
qua vallen.. paar maanden terug met de MTB stronkje met de trapper meegepakt en flinke beurse knie aan over gehouden, daarvoor nog wel eens een klein schuivertje zonder schade, op de racefiets nog niet gevallen, maar die staat 9 van de 10 x op de trainer, nog niet heel veel buiten km mee gemaakt.
[ Voor 34% gewijzigd door Prulleman op 07-09-2020 15:30 ]

Exact expert nodig?
Als ik dit afzet tegen mijn voetbalcarriere; kruisbanden afgescheurd, hersenschuddingen, spierscheuren, kneuzingen, wonden (kunstgras) en ga zo maar door.
Wat mij betreft is wielrennen een erg veilige sport, heb je natuurlijk zelf ook een beetje in de hand..
Ik vond nog een hele bus maltodextrine in de kast een hele tijd terug. Als ik een lange rit doe maakte ik daar altijd een busje mee; stuk of 7 schepjes poeder, wat zout, beetje ranja, 2 zoetjes. Plakte wel een beetje inderdaad. Maar toen ging ik van die tabletten gebruiken. Man, secondenlijm is er niks bij. Dat vond ik qua plakzooi echt veel erger eigenlijk, en het smaakte ook net zo zoet als het plakte...Smultie schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:35:
Overigens kun je met een beetje huisvlijt een soortgelijke drank prima nabootsen.
Gisterenavond even de ketting van mijn vrouw gereinigd, kwam erachter dat haar BSA bb gaar was. (Alleen links). Nu bleek onze kids-zwift-bike hetzelfde bb te hebben. Maar dat ding zat zo vast dat mijn BB tool uit de vertanding getrokken werd toen ik kracht zette. Wel los dus, maar wel met wat lelijke butsen. En die zit nu tijdelijk even in de fiets van mijn vrouw.
Je kan volgens mij een bb alleen in z'n geheel kopen toch? Volgens mij is het een RS500 wat er nu in zit, da's prima, fiets is verder toch geen spannend groepsetje en binnenkort toch een andere fiets.
Maar welke BB tool zal ik eens nieuw kopen? Want dit gare ding (open aan één kant dus daarom vervormde hij denk ik) gaat de kliko in. Ik zat aan die van decatlon te denken. Ik was namelijk ook zeer te spreken over hun kettingzweep en die lijkt er erg op.
---------------
Ha, een mede-junkie
Ik neem altijd 1 of 2 repen dextro mee. Als bulkverpakking bij (de meeste) Kruidvat filialen wel te koop voor niet al te duur. Of een klein blikje cola in de achterzak kan ook. Regelmatig kijkt men mij vreemd aan als mijn rug bepakt is met eten voor een 3-4 uur durende rit, maar wij zitten dan ook diep in de koolhydraten-wereld. Je moet voorbereid zijn. Ik neem overigens zelden sportdrank.. eigenlijk alleen water en/of isotonen. Mede omdat mijn glucosespiegel dat niet aan kan.
Creating my own hero.
Wat mij inmiddels niet meer helder is; wil je een hypertone energiedrank; of een isotone drank?Raznov schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:22:
Thanks @Smultie, dat ziet er betaalbaar uit! Geen idee wat betreft smaak, maar dit kan ik eens proberen. Evenals @ohno_nl 's link. Mogelijk iets duurder, maar als de smaak dan beter is, ook een optie. @Gebanned , ik heb al eerder met kilo-tjes suiker zitten rommelen, maar dat rommelt op meerder plekken en is vooral heel, heel, heel erg zoet van smaak (en het oplossen er van is ook lastig, waardoor de helft ergens onderin de bidon blijft steken).
Ik heb ook zo'n ding wat aan het uiteinde open is, maar bij de laatste twee BB's die ik gekocht heb werd allebei een adapter meegeleverd, en die was wel rond. Werkte prima!Mistraller schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:49:
[...]
Maar welke BB tool zal ik eens nieuw kopen? Want dit gare ding (open aan één kant dus daarom vervormde hij denk ik) gaat de kliko in. Ik zat aan die van decatlon te denken. Ik was namelijk ook zeer te spreken over hun kettingzweep en die lijkt er erg op.
Komt natuurlijk doordat de buitenste diameter van de BB wat kleiner is geworden t.o.v. "vroeger". (Of doe ik nu een onjuiste aanname?)
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Met name dat patatje pinda en die frikandel....hulkie schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:22:
[...]
Ik, als stuk minder getrainde fietser, had afgelopen zaterdag ook veel te slecht voor mezelf gezorgd...
Solo 125km gefietst (27,5 gemiddeld - dus 4,5 uur trappen) op een ontbijtje van 2 boterhammen en koffie.
Tijdens de rit aan eten: een pakje Sultana's, een kleine KitKat, patatje pinda en een frikandel.
Qua drinken ook veel te weinig: 1 blikje cola, 1 bidon met poeder, 1/2 bidon water.
Helaas kreeg ik de rest van de dag ook moeilijk eten naar binnen, ik had wel veeeel dorst! Ik ben uiteindelijk met buikpijn vroeg naar bed gegaan...

Denk dat voeding en drinken heel erg verschilt per persoon. Ik ben in ieder geval erg enthousiast over het spul van de Decathlon.
Dat verschil ga je wel merken... heb je ook gekeken naar een kleiner voorblad, wellicht ook een optie?KW25 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:16:
Even een vraagje tussendoor, ik gebruik momenteel de fiets van een vriend en daar zit een Campagnolo Centaur 10speed op, met uit mijn hoofd 11-26 (of 11-25) achter. Nu merk ik toch wel dat tijdens klimmetjes in Limburg het toch wel redelijk zwaar is om niet groter dan 26 te kunnen gaan. Ik zou dan graag een extra cassette kopen met bijvoorbeeld 12-30 (https://www.futurumshop.n...TUD5YmgJ7qsBoCJ2oQAvD_BwE). Hoe weet ik nou of ik een lange of korte kooi heb? En maakt deze cassette een verschil met de huidige?
Voor heb ik 34/50, dat lijkt me eigenlijk wel prima. Heb trouwens een lange kooi achter, kan daar gewoon een 11-30 op? Zijn allemaal beginnersvragen, ik weet het, maar kan nergens snel een overzicht vinden.DeFeCt schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:45:
[...]
Dat verschil ga je wel merken... heb je ook gekeken naar een kleiner voorblad, wellicht ook een optie?
De derailleur beschikt over een medium kooi en is daarmee in staat een cassette van maximaal 32 tanden aan te sturen.KW25 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:48:
[...]
Voor heb ik 34/50, dat lijkt me eigenlijk wel prima. Heb trouwens een lange kooi achter, kan daar gewoon een 11-30 op? Zijn allemaal beginnersvragen, ik weet het, maar kan nergens snel een overzicht vinden.
https://www.futurumshop.n...leur-zwart-11-speed.phtml
Dit is welliswaar de 11 speed, maar het gaat om de medium kooi, dus ja dat moet goed gaan.
Blijkbaar idd...DeFeCt schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:44:
[...]
Afgelopen zaterdag vergelijkbare tocht van 122km gedaan op 1 bakje cruesli met kwark als ontbijt, daarna 1,5 uur in de auto, kop koffie voor de start. Tijdens de rit 1 isostar fruit jelly halve snelle jelle en een gelletje van de decathlon, daarnaast nog stuk appeltaart en kop koffie onderwerg. Drinken was anderhalve bidon met aptonia sportdrank.
Denk dat voeding en drinken heel erg verschilt per persoon. Ik ben in ieder geval erg enthousiast over het spul van de Decathlon.
Vier bruine boterhammen met dikke laag roomboter, oude kaas en spek. Daarbij nog een bak yoghurt en dan direct om 09:00 op de fiets. 85km volle bak trainen, 2 Snelle Jelle's, 2 koffie en appeltaart onderweg. Daarbij nog 800ML bidon met water. Thuis direct weer honger...
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik op de terugweg bij de Ikea naast batterijen ook een zak chips heb gehaaldGrin schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:59:
[...]
Blijkbaar idd...
Vier bruine boterhammen met dikke laag roomboter, oude kaas en spek. Daarbij nog een bak yoghurt en dan direct om 09:00 op de fiets. 85km volle bak trainen, 2 Snelle Jelle's, 2 koffie en appeltaart onderweg. Daarbij nog 800ML bidon met water. Thuis direct weer honger...
Pak je shuifmaat er bij en meet de asafstand van de derailleurwieltjesKW25 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:16:
Even een vraagje tussendoor, ik gebruik momenteel de fiets van een vriend en daar zit een Campagnolo Centaur 10speed op, met uit mijn hoofd 11-26 (of 11-25) achter. Nu merk ik toch wel dat tijdens klimmetjes in Limburg het toch wel redelijk zwaar is om niet groter dan 26 te kunnen gaan. Ik zou dan graag een extra cassette kopen met bijvoorbeeld 12-30 (https://www.futurumshop.n...TUD5YmgJ7qsBoCJ2oQAvD_BwE). Hoe weet ik nou of ik een lange of korte kooi heb? En maakt deze cassette een verschil met de huidige?
In de Campa catalogus uit 2010 staat voor de Centaur 10 speed achterderailleurs:
short cage: upper to lower pulley-axle: 55 mm
medium cage: upper to lower pulley-axle: 72,5 mm
long cage: upper to lower pulley-axle: 89 mm maar deze heet "huppeldepup Triple", geen Centaur.
26 naar 29 tanden is een hele versnelling, dat merk je echt wel. 25 naar 30 dus helemaal.
Wat ik niet in de documentatie kan vinden is wat het maximale achtertandwiel is voor de short en medium cage derailleurs.
In de 2002 folder is er nog maar één versie en staat die 29 kan schakelen. Op het plaatje lijkt het een korte kooi.
De medium cage kwam er dan pas later bij en mag (VERMOED ik) ook maar een 29 schakelen, maar heeft een grotere capaciteit (voor het wegwerken van een groter verschil tussen de voorbladen, bv 50-34 t.o.v. 53-39.
Dus die 30 kun je misschien wel doen, maar zonder garantie.
Er is overigens een 10 speed Veloce 13-29 cassete die rond de 50 euro kost.
Edit:
Ik kan de 10 speed 12-30 die Futurum aanbiedt nergens in de Campa documentatie terugvinden. Volgens mij is het een typo dus houd rekening met een teleurstelling als je daarvoor gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door DieAnder op 07-09-2020 17:52 ]
Toen was ik wakkerRaznov schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:21:
betaalbaar zijn (lees waar ik niet per eenheid 3 euro of meer kwijt ben)

Zal wel niet genoeg koolhydraten bevatten maar ik koop vaak een zak lekkere krentebollen. Die doe ik dan stuk voor stuk in een zakje in de vriezer. Die stop ik bevroren in mijn achterzak, na een uur kan ik ze prima eten. Banaan is ook goedkoop.
En qua reepjes heb ik meestal Cliffbar reepjes (vast niet super goedkoop, maar dit is alleen voor langere ritten). Vroeger had ik vaak speciale reepjes van bijv Born, maar die moet je dan altijd bij een of andere fietsenzaak halen/bestellen. Die Cliffbar's liggen gewoon bij de AH. En even heel realistisch, wat kan de gemiddelde amateur op een duur sport gelletje/reepje wel, wat op een banaan niet gaat..........
Ik hou ook van variatie en kan niet goed tegen die super snelle suikers.
66 gram per 100 gram (reepje zelf weegt 68 gram, kost €1,79)
https://www.ah.nl/product...1/clif-bar-chocolate-chip
3 keer in 5 jaar, net wat te vaak vind ik...Fyodor schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:26:
1e keer was met ~5 km/h op een strakbevroren fietspad. Ik was lekker aan het doorfietsen (winterochtend, lekker zonnetje erbij, goed overzichtelijk) tot ik me opeens afvroeg waarom m'n banden zo'n gek geluid begonnen te maken. Halverwege het pad was niet meer gestrooid...
Heel voorzichtig snelheid geminderd, maar een flauwe bocht kwam net te snel. Gevallen terwijl ik nog ingeklikt zat, kuiten in de kramp waardoor uitklikken vervolgens bijna niet lukte

Het pad bleek zo glad te zijn dat een paar meter lopen op klikschoenen haast niet lukte. Fiets had alleen een iets verbogen derailleur pat, lichamelijk niets aan de hand.
2e keer was met ~10 km/h op een kruispunt van een landweggetje. Dikke laag gravel over het hoofd gezien, door lage zon en afgeleid door andere weggebruiker.
STI links volledig afgebroken van het stuur
3e keer was vorige week met ~25 km/h. Schoudertje gekregen van tegemoetkomende scholier. Hele groep reed netjes 2 aan 2 over mooi breed fietspad, tot er 1 zonder te kijken besloot dat het met z'n drieën gezelliger was

Gelukkig had ik de snelheid er al iets uitgehaald toen ik de groep zag komen. Flinke salto gemaakt in het riet van een droge sloot, fiets lag meters verder aan de andere kant van de sloot.
Tijdje blijven liggen met veel bezorgde scholieren om me heen. Kon me eigenlijk niet voorstellen dat alles lichamelijk oké met me was na zo'n klapper. Na een minuutje merkte ik dat alles het nog deed. Fiets uit de sloot gevist, waar wonderbaarlijk genoeg ook niets mee aan de hand was.
Ritje vervolgens nog lekker afgemaakt
Dat is wel heel kort door de bocht, en waarschijnlijk niet waar.DeFeCt schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:58:
[...]
De derailleur beschikt over een medium kooi en is daarmee in staat een cassette van maximaal 32 tanden aan te sturen.
https://www.futurumshop.n...leur-zwart-11-speed.phtml
Dit is welliswaar de 11 speed, maar het gaat om de medium kooi, dus ja dat moet goed gaan.
Je kunt de bewering van Futurum niet klakkeloos extrapoleren naar een apparaat dat ruim 15 jaar eerder op de markt is gekomen. De geometrie van de 11 speed derailleur is anders dan de 10 speed. 32 tands cassettes bestonden toen nog niet eens op de weg.
Voor wat het waard is: Ik heb met Campa Chorus 10-speed korte kooi (en 39-53) gereden en voor mijn trips naar Frankrijk/Italie heb ik altijd probleemloos een Campa cassette met een 29 en zelfs een Miche cassette met een 30 kunnen gebruiken.DieAnder schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:21:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht, en waarschijnlijk niet waar.
Je kunt de bewering van Futurum niet klakkeloos extrapoleren naar een apparaat dat ruim 15 jaar eerder op de markt is gekomen. De geometrie van de 11 speed derailleur is anders dan de 10 speed. 32 tands cassettes bestonden toen nog niet eens op de weg.
Ik begrijp de onduidelijkheid ja, bij voorkeur hypertone, want meer koolhydraten. Maar de smaak mag best zoet zijn, maar dan nog wel drinkbaar. Niet het idee dat ik een volledige blok suiker naar binnen bik.Gebanned schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:02:
[...]
Wat mij inmiddels niet meer helder is; wil je een hypertone energiedrank; of een isotone drank?
Mja, de hongerklop voorbij, nog 60 kilometer te gaan en niets fatsoenlijks in de buurt... Dit soort voer is normaal gesproken ook niet mijn ‘cup of tea’.DeFeCt schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:44:
[...]
Met name dat patatje pinda en die frikandel....Ik vraag me dan af hoe krijg je het weg
Trouwens met die rit wel mijn jaarlijkse doel van 3000 kilometer gehaald. Die schroef ik dus maar op naar 4k! Zou moeten kunnen!
Dan moet je voor glucose (varianten) gaan. Die zijn minder zoet dan fructose of sacharose (gewone suiker). Dat kan je dan opmengen met wat elektrolyten en eventueel wat siroop voor de smaak.Raznov schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:55:
[...]
Ik begrijp de onduidelijkheid ja, bij voorkeur hypertone, want meer koolhydraten. Maar de smaak mag best zoet zijn, maar dan nog wel drinkbaar. Niet het idee dat ik een volledige blok suiker naar binnen bik.
Ik heb de medium kooi, ga denk ik wel gewoon voor die 29 cassette. Moeten we de bergjes ook wel mee opkomen.rdluca schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:27:
[...]
Voor wat het waard is: Ik heb met Campa Chorus 10-speed korte kooi (en 39-53) gereden en voor mijn trips naar Frankrijk/Italie heb ik altijd probleemloos een Campa cassette met een 29 en zelfs een Miche cassette met een 30 kunnen gebruiken.
je kunt ook winegums (80% koolhydraten) eten? Zijn lekker compact en ik vind ze makkelijk weg te krijgen. Of als je mer van vezels houdt verkoopt elke supermarkt ook eigen merk muesli repen waar je ook keus in smaak hebt en zijn betaalbaarder dan de specifieke sportmerken.Raznov schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:55:
[...]
Ik begrijp de onduidelijkheid ja, bij voorkeur hypertone, want meer koolhydraten. Maar de smaak mag best zoet zijn, maar dan nog wel drinkbaar. Niet het idee dat ik een volledige blok suiker naar binnen bik.
De gelletjes van SiS zijn vaak ook wel met leuke aanbiedingen te scoren. 2x 6 gels voor €4,99 met hun 'Try free'-actie of nu 30 stuks voor €25 bij Wiggle. Die neem ik meer omdat ze ook nog wel lekker zijn. Had hiervoor gelletjes van Davitamon (3 doosjes a 12 stuks voor €5), maar die waren ook wel echt smerig en ben blij dat ze op zijn (had 15 doosjes gekocht).
Liefst gewoon een banaan, Kanjers stroopwafel of stuk appeltaart onderweg, maar er zijn dus genoeg budget opties voor sportvoeding. 10% van de prijs gaat naar de werkzame ingredienten, de overige 90% naar smaakmakers en marketing.
[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 07-09-2020 20:08 ]
Dan zijn ze vaak wel snel over datum en is de kwaliteit niet meer gegarandeerd.Ypuh schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:05:
De gelletjes van SiS zijn vaak ook wel met leuke aanbiedingen te scoren. 2x 6 gels voor €4,99 met hun 'Try free'-actie of nu 30 stuks voor €25 bij Wiggle. Die neem ik meer omdat ze ook nog wel lekker zijn. Had hiervoor gelletjes van Davitamon (3 doosjes a 12 stuks voor €5), maar die waren ook wel echt smerig en ben blij dat ze op zijn (had 15 doosjes gekocht).
Begin me toch echt af te vragen of ik daarom zo'n last van mijn maag heb na lange ritten

Hello fellow humans
Dat het kort door de bocht is ben ik met je eens, dat het waarschijnlijk niet waar is geloof ik dan weer niet. Heb ook maar even snel gezocht, iets wat de topic poster zelf ook had kunnen doen natuurlijk. Dus ja, kort door de bocht, maar durf het wel te adviseren dat het gaat lukken...DieAnder schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:21:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht, en waarschijnlijk niet waar.
Er is ook een “Versie 1” van. YouTube: How To Make Energy Bars - GCN's Food For CyclingVerwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:24:
[...]
Je kan prima zelf repen maken met honing, havermout, pindakaas, noten, vruchten enz. Kan je er zoveel carbs in doen als je wilt
Hoef je je niet blauw te betalen.
YouTube: How To Make Your Own Energy Bars – 'GCN-Energy Bar 2' With Hannah Grant
Bewaren in de koelkast en in alufolie ofzo.
Je kan deze maken met minder olie en/of suiker als je dit te veel vindt en bv met meer dadels (op zich altijd al geschikt voor onderweg). Verder zijn ze in te vriezen.
50-34 voor met 13-29 achter en een medium kooi is netjes binnen de spec's en lijkt me voldoende om boven te komen voor een gemiddelde fietser.KW25 schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:38:
[...]
Ik heb de medium kooi, ga denk ik wel gewoon voor die 29 cassette. Moeten we de bergjes ook wel mee opkomen.
Clif heeft ook Clif Bloks. Dat zijn dure winegums, maar misschien wel makkelijker te eten op de fiets. (80% koolhydraten)BartNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:52:
[...]
je kunt ook winegums (80% koolhydraten) eten? Zijn lekker compact en ik vind ze makkelijk weg te krijgen. Of als je mer van vezels houdt verkoopt elke supermarkt ook eigen merk muesli repen waar je ook keus in smaak hebt en zijn betaalbaarder dan de specifieke sportmerken.
https://www.bike24.com/p285348.html
Vruchtenhagelslag is ook goed, 99% koolhydraten
die Cliff Blocks of vergelijkbare sportrepen zou ik dus nooit kopen. Vind ik t.o.v. normale snoep, koek en muesli repen onzinnig duur product. Enige sportspecifieke wat ik wel gebruik zijn gels van SiS en Sportvoedingwebshop (de long energy drink) en de bruistabletten van die laatste vind ik ook praktisch i.v.m. aanvullen drinken onderweg.mhr-zip schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:30:
[...]
Clif heeft ook Clif Bloks. Dat zijn dure winegums, maar misschien wel makkelijker te eten op de fiets. (80% koolhydraten)
Er zit zoveel suiker in dat die dingen nooit verkeerd kunnen gaan lijkt me. Een jaartje meer of minder worden ze niet anders van in ieder geval.joint_me schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:09:
[...]
Dan zijn ze vaak wel snel over datum en is de kwaliteit niet meer gegarandeerd.
Begin me toch echt af te vragen of ik daarom zo'n last van mijn maag heb na lange ritten.
Last van je maag is gewoon inherent aan zo'n suikerbom nemen en gaat dubbelopl i.c.m. een zware inspanning. Vandaar dat ik ook schrijf dat je even moet wennen aan de meeste sportvoeding. Nooit een gelletje nemen en dan tijdens de AGR 10 van die dingen naar binnenwerken en 5 bidons sportdrank gaat niet goed.
Ps. Op dit moment een weekje aan het fietsen in de Dolomieten (lees: uitschieters tot 28% en hoger). Rij nu met een 34x30 als kleinste verzet en kom ook wel boven, maar dat mag ook wel met bijna 12dkm in de benen. Een nog kleiner verzetje is zelfs voor mij geen overbodige luxe op de langere klimmen, vooral als je er meerdere achter elkaar doet. Ter illustratie met een gemiddelde cadans van 60 zit ik al op 230-270w gemiddeld bij 77kg.
[ Voor 50% gewijzigd door Ypuh op 07-09-2020 21:50 ]
Die reepjes hebben wij ook altijd, van de jumbo geloof ik. Of zo'n liga ding, ook lekker. Al merk ik wel dat ik het beste functioneer door gewoon stevig te ontbijten (4 boterhammen of zo). Een avondrit vlak na het eten is wat lastiger, dan moet ik echt een uurtje wachten.BartNL schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:52:
[...]
je kunt ook winegums (80% koolhydraten) eten? Zijn lekker compact en ik vind ze makkelijk weg te krijgen. Of als je mer van vezels houdt verkoopt elke supermarkt ook eigen merk muesli repen waar je ook keus in smaak hebt en zijn betaalbaarder dan de specifieke sportmerken.
Suikerbommetjes werken bij mij altijd iets minder. Chocolade doet het wel weer goed maar dat smelt altijd zo

---------------
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic