Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
NewbieNeo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:06:
Als ik de recensies mag geloven, dan zou de Triban RC520 ook wel een prima prijs/kwaliteit fiets zijn met 105 voor €850.
Zeker, maar die heeft een halve 105 groep.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:27
@NewbieNeo
Dat geloof ik zeker. Als imago en restwaarde je niet zoveel deert is dat een prima optie voor een beginner / niet veeleisende fietser.

Wel enige twijfel bij de duurzaamheid van de remmen en cassette. Grappig dat in dit segment zelfs daar de schijfrem marketing doorwerkt. Ze hadden deze fiets net zo makkelijk uit kunnen rusten met (goede) velgremmen.

Zie zelfs dat de wielen tubeless ready zijn + je krijgt een bel + voor en achterverlichting + nokjes voor fietstassen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 26-08-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Heeft er iemand toevallig nog een kortingscode van Futurum over? Wil een nieuw zadel bestelling, maar met een code kan dat toch nog wel wat schelen :). Zit over de 100 euro! Alvast bedankt als je me kan helpen! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Pctje91 op 26-08-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:36
Pctje91 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:39:
Heeft er iemand toevallig nog een kortingscode van Futurum over? Wil een nieuw zadel bestelling, maar met een code kan dat toch nog wel wat schelen :). Zit over de 100 euro! Alvast bedankt als je me kan helpen! :)
DDX in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" ;)

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:16
Ik kom ineens een goede deal tegen bij iBood :+

Voor iedereen die al een Mio heeft, maar nog geen houder!
voor een prikkie te koop
Heb je zo'n mooie Mio Cyclo gescoord voor je fiets, maar heb je liever niet dat deze rondzwaait als een losse aardappel in een zak? Snappen we he-le-maal.
https://next.ibood.com/nl...io-cyclo-fietsbevestiging

[ Voor 28% gewijzigd door gekke-gerrit op 26-08-2020 10:57 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
8)7

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
gekke-gerrit schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:56:
Ik kom ineens een goede deal tegen bij iBood :+

Voor iedereen die al een Mio heeft, maar nog geen houder!
voor een prikkie te koop

[...]

https://next.ibood.com/nl...io-cyclo-fietsbevestiging
Als ik hen was zou ik er even bijzetten dat het excl. Mio is. Wie verzint deze prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
hoi1234 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Als ik hen was zou ik er even bijzetten dat het excl. Mio is. Wie verzint deze prijs?
het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het een foutje is..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het een foutje is..
Nou ja, voor deze prijs zijn er vast mensen die denken dat ze de Mio erbij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Nou ja, voor deze prijs zijn er vast mensen die denken dat ze de Mio erbij krijgen.
inmiddels is ie al weg, maar als je dit zou bestellen en je bent verbaasd als je toch enkel een mount krijgt.. dan is het echt je eigen schuld (maar ook in dat geval zou je gewoon je geld terug kunnen krijgen), de omschrijving en plaatjes waren duidelijk genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 26-08-2020 12:18 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:31
In het kader van "al drie dagen niets meer bij Futurumshop besteld" vandaag dus maar snel weer wat besteld: een Kärcher OC3.

Doel is in de winter de fiets sneller en makkelijker schoon te krijgen, dus niet dat gedoe met emmers weer of steeds de tuinslang aan en af-koppelen. Eerst dan de hele fiets met dat muc off foam soul inspuiten, even in laten werken, dan met de OC3 afspoelen, nog tikkie naborstelen waar nodig, droogmaken en wegzetten maar.
Ook op vakantie gaat ie mee, en op tripjes met de auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
Stoffa schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:06:
In het kader van "al drie dagen niets meer bij Futurumshop besteld" vandaag dus maar snel weer wat besteld: een Kärcher OC3.

Doel is in de winter de fiets sneller en makkelijker schoon te krijgen, dus niet dat gedoe met emmers weer of steeds de tuinslang aan en af-koppelen. Eerst dan de hele fiets met dat muc off foam soul inspuiten, even in laten werken, dan met de OC3 afspoelen, nog tikkie naborstelen waar nodig, droogmaken en wegzetten maar.
Ook op vakantie gaat ie mee, en op tripjes met de auto.
Daar zat ik ook naar te kijken, maar voorlopig toch maar de cheapskate oplossing gekozen voor maar 10 eurie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
NewbieNeo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Daar zat ik ook naar te kijken, maar voorlopig toch maar de cheapskate oplossing gekozen voor maar 10 eurie. :+
Haha, +1. Lekker met een emmer en plantenspuit van de douche naar m'n balkon strompelen. Inmiddels weet ik al niet beter meer (al had ik die plantenspuit veel eerder moeten doen!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Ypuh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Haha, +1. Lekker met een emmer en plantenspuit van de douche naar m'n balkon strompelen. Inmiddels weet ik al niet beter meer (al had ik die plantenspuit veel eerder moeten doen!).
Ja zo stond ik er jarenlang ook in, maar ik word echt helemaal gek van dat schoonmaken in de winter.
Toen zag ik deze video: YouTube: Karcher OC3 - The amazing portable pressure washer - Product review

Echt ideaal eigenlijk. Je zet die OC3 gevuld en wel klaar. Als je terugkomt van je rit spuit je je fiets even in met foam, je spoelt m direct af met de OC3 en klaar. Je fiets zal niet zo goed schoon zijn als dat je echt gaat poetsen, maar wel 90% (en in de winter is dat goed genoeg voor mij).

O ja, en gister ook nog m'n slag geslagen op Ali: Rockbros frametas, (enorme)zadeltas en bovenbuis tas.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 26-08-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Stoffa schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Ja zo stond ik er jarenlang ook in, maar ik word echt helemaal gek van dat schoonmaken in de winter.
Toen zag ik deze video: YouTube: Karcher OC3 - The amazing portable pressure washer - Product review

Echt ideaal eigenlijk. Je zet die OC3 gevuld en wel klaar. Als je terugkomt van je rit spuit je je fiets even in met foam, je spoelt m direct af met de OC3 en klaar. Je fiets zal niet zo goed schoon zijn als dat je echt gaat poetsen, maar wel 90% (en in de winter is dat goed genoeg voor mij).

O ja, en gister ook nog m'n slag geslagen op Ali: Rockbros frametas, (enorme)zadeltas en bovenbuis tas.
Daarom een goedkope fiets aanschaffen. Het begint met alleen fietsen met goed weer. Vervolgens kan ik op m'n werk met de hogedrukspuit de modder die ondanks de voorzorgsmaatregelen op m'n fiets gekomen is, afspuiten. Na 2 jaar zijn je lagers naar de klote en mag je weer nieuw speelgoed uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
@NewbieNeo
Die unit gebruik ik ook om mijn CX/MTB banden tubeless te maken / te ploppen :+. Is echt multi inzetbaar. Ooit gekocht met als primaire taak om onkruid te verdelgen met roundup.

Eigenlijk nooit bij nagedacht om hem als mobiele drukspuit te gebruiken voor het schoonmaken van de fiets. Heb gelukkig thuis mijn tuinslang + fietshouder altijd klaar staan.

Gaat dat ook goed qua schoonmaken als mobiele unit?

Wel al eerder nagedacht over zo'n Karcher om mee te nemen naar toertochen in winter/herfst. Wel zo fijn om je fiets enigzins schoon in of op je auto te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Grin schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:33:
@DieAnder Uiteraard moet je het zelf beslissen maar in die Merckx zou ik zeker wel een stel 45-50mm wielen willen hebben. Mooie bak man!
Thx :)
Ik begrijp je sentiment v.w.b die diepe wielen en dat is helemaal in lijn met de huidige trend, maar ik vind ze eigenlijk allemaal lelijk. Dat is het verhaal in een notendop.
"De huidige zijn sterk, stijf, licht, comfortabel, weinig zijwindgevoelig en geschikt voor een 100kg lomperik."
In vergelijking met wat? ;)
In vergelijking met minder spaken, diepere velgen of lichtgewicht wielsets.
Naar aerodynamische prestaties heb ik niet gekeken omdat ik die niet relevant vind. Daar scoren ze vast bar slecht.
Wanneer je 100KG bent dan hoef je je echt niet druk te maken om een windkracht 4 zijwind.
Gewicht heeft niet altijd een dempende invloed op zijwind. Door de sprong in de voorvork zit er 'meer' voorwiel vóór de balhoofd-as dan er achter. Een windvlaag van de zijkant doet daardoor hetzelfde als een ruk aan je stuur en de daarbij behorende onbalans. Deze onbalans is door een dikkerd even moeilijk te compenseren als door een vlieggewicht.
Ik vond rijden met Rigida DP18 (30mm) al irritant bij 4Bft. Nog wel te doen, en je kunt er vast aan wennen, maar het verschil was duidelijk waarneembaar t.o.v. 21mm diepe velgen.

Ik ben het er wèl mee eens dat zware rijders globaal minder 'last' hebben van zijwind. Door hun grotere massa krijgen ze een minder grote zijdelingse versnelling t.g.v. vlagen die aangrijpen op lichaam, fiets of achterwiel.
45-50mm wielen gaan deze fiets zeker wel iets brengen.
Ja, dat 'ie er uit gaat zien als trendgevoelige eenheidsworst. :P

Althans, dat is wat ik er nu van denk. Niets veranderlijker dan de mens, misschien ga ik mettertijd nog wel over naar de Duistere Zijde. Twee jaar geleden vond ik alle carbonnen frames nog onacceptabel lelijk maar daar ben ik ook milder in geworden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Alle carbon hoge wielen lelijk!? :$

Voor de meeste 13 in een dozijn wielen ben ik dat met je eens. De Mavic Cosmic Carbon's of Mantel FCC's om er een paar te noemen. De verloedering (bij gebrek aan een beter woord) dat elk 50mm carbon wiel gelijk is heeft daar misschien voor gezorgd. Op Marktplaats vliegen deze sets je om de oren zo lang er maar carbon in de advertentie staat verkopen ze ook nog als warme broodjes. Ik sta zelf toch nog steeds wel te kwijlen als ik m'n Zipp's weer eens van dichtbij bekijk. Op foto's komt dat eigenlijk nooit mooi naar voren.

Dit zijn bijvoorbeeld de wielen die ik heb: YouTube: The all new Zipp 404 Firecrest: unboxing and first look. Dan zie je jammer genoeg nog niet eens hoe mooi de hars bruin oplicht in het zonnetje.

Om een idee te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2016/10/Zipp-404-NSW-7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Stoffa schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Is het grote probleem van de winter niet pekel? Beetje aangekoekte modder lijkt me niet zo’n probleem als je eens in de zoveel tijd alles uit elkaar haalt ontvet en weer opnieuw invet. Maar afspuiten in de winter is pekel+vocht=roest. Dus of laten zitten, of goed schoonmaken of een winterfiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
DieAnder schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:26:
[...]

En hij is oranje! Zullen we een club vormen?
Ik denk dat ik voor club blauw ga.

Afbeeldingslocatie: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_650,q_80/lefjseth3dpqjo33urzs/MY21DefyADPRO1-Ui2_ColorAChameleonNeptune.jpg

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
mhr-zip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

Ik denk dat ik voor club blauw ga.

[Afbeelding]
Heel vette fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Erapaz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Is het grote probleem van de winter niet pekel? Beetje aangekoekte modder lijkt me niet zo’n probleem als je eens in de zoveel tijd alles uit elkaar haalt ontvet en weer opnieuw invet. Maar afspuiten in de winter is pekel+vocht=roest. Dus of laten zitten, of goed schoonmaken of een winterfiets.
Pekel is een probleem als je het laat zitten na je rit, dan kan het echt hard gaan. Als je pekel gewoon goed afspuit is er niet zo veel aan de hand. Uiteraard wel je fiets daarna droogmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ugh, pekel. Het is nog zomer mensen!

Vorig jaar hebben we nauwelijks vorst gehad (1 of 2 misschien), maar is er wel flink gestrooid! Kon na 3 maanden alleen maar wat weekend ritjes alle kabels/lagers etc. zo'n beetje wel vervangen. M'n nette fietsje mag komende maand dus nog een paar keer buitenspelen en gaat dan op de Tacx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Volgens mijn Strava statistieken (en die liegen er vaak niet om) stop ik met fietsen in November, gaat de andere hobby in werking (Speciaalbiertopic III) en dan ergens midden februari gaat Strava weer eens aan. Alhoewel ik toch wel moet toegeven dat ik sinds dit jaar heel wat meer aan het fietsen ben en misschien, heel misschien, die Tacx weer eens ga afstoffen voor de wintermaanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

DieAnder schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Thx :)
Ik begrijp je sentiment v.w.b die diepe wielen en dat is helemaal in lijn met de huidige trend, maar ik vind ze eigenlijk allemaal lelijk. Dat is het verhaal in een notendop.
Da's smaak idd.
Maar laat ik toch even deze foto posten. Vond het al een mooi frame, maar met deze wielen... Vind het er echt vet uitzien i.c.m. dat oversized frame. :9~ Maar hé, dat ben ik ... :)
Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-kvyj4/images/stencil/1280x1280/products/4281/12609/ED-Disc-or__37066.1484342666.jpg
In vergelijking met minder spaken, diepere velgen of lichtgewicht wielsets.
Naar aerodynamische prestaties heb ik niet gekeken omdat ik die niet relevant vind. Daar scoren ze vast bar slecht.
Ach, aero is niet voor iedereen even belangrijk. Als jij met 25-30 gaat toeren dan zou ik lekker lage velgen houden. En ook daarboven is het niet zaligmakend, maar het zou je wel iets moeten brengen.
Gewicht heeft niet altijd een dempende invloed op zijwind. Door de sprong in de voorvork zit er 'meer' voorwiel vóór de balhoofd-as dan er achter. Een windvlaag van de zijkant doet daardoor hetzelfde als een ruk aan je stuur en de daarbij behorende onbalans. Deze onbalans is door een dikkerd even moeilijk te compenseren als door een vlieggewicht.
Ik vond rijden met Rigida DP18 (30mm) al irritant bij 4Bft. Nog wel te doen, en je kunt er vast aan wennen, maar het verschil was duidelijk waarneembaar t.o.v. 21mm diepe velgen.

Ik ben het er wèl mee eens dat zware rijders globaal minder 'last' hebben van zijwind. Door hun grotere massa krijgen ze een minder grote zijdelingse versnelling t.g.v. vlagen die aangrijpen op lichaam, fiets of achterwiel.
Heb je een punt. Ben ook echt niet altijd even blij met mijn 60mm wielen en 69-71 KG, ECHT NIET! Maar 45-50mm wielen zijn denk ik een prima compromis wanneer je niet zo van hoge wielen houdt.
Ja, dat 'ie er uit gaat zien als trendgevoelige eenheidsworst. :P

Althans, dat is wat ik er nu van denk. Niets veranderlijker dan de mens, misschien ga ik mettertijd nog wel over naar de Duistere Zijde. Twee jaar geleden vond ik alle carbonnen frames nog onacceptabel lelijk maar daar ben ik ook milder in geworden. ;)
Ik wil je echt niet naar hoge wielen toe praten, klinkt wellicht wel zo... Maar ik moest even jouw frame posten met hogere wielen. Kon me niet inhouden ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
#crossiscoming ;)

Nieuw doel gesteld. Ik ga pogen mezelf het crossen eigen te maken. Eventueel een wedstrijd rijden.

Nu even deload week (weer zit toch niet mee, komt goed uit). Niet fietsen is helaas moeilijker dan wel.

Daarna cross specifiek trainen;
- weer eens hardlopen na jaren
- bochten draaien / van bocht naar bocht sprinten
- schouderen
- af en opspringen
- als een raket uit de startblokken komen

Benieuwd of het te combineren is met kleine op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Grin schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:50:
Ik wil je echt niet naar hoge wielen toe praten, klinkt wellicht wel zo... Maar ik moest even jouw frame posten met hogere wielen. Kon me niet inhouden ;)
Inhouden hoeft niet en meedenken wordt gewaardeerd. Het is inderdaad best aangenaam voor het oog. Wie weet ....

[ Voor 6% gewijzigd door DieAnder op 26-08-2020 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
Dix0r schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:24:
@NewbieNeo
Die unit gebruik ik ook om mijn CX/MTB banden tubeless te maken / te ploppen :+. Is echt multi inzetbaar. Ooit gekocht met als primaire taak om onkruid te verdelgen met roundup.

Eigenlijk nooit bij nagedacht om hem als mobiele drukspuit te gebruiken voor het schoonmaken van de fiets. Heb gelukkig thuis mijn tuinslang + fietshouder altijd klaar staan.

Gaat dat ook goed qua schoonmaken als mobiele unit?

Wel al eerder nagedacht over zo'n Karcher om mee te nemen naar toertochen in winter/herfst. Wel zo fijn om je fiets enigzins schoon in of op je auto te plaatsen.
Ik gebruik em nu ook om mijn mtb beneden (woon in een flat) schoon te maken en als mobiele unit als ik ergens met de auto naartoe ga. Werkt perfect.
De druk zal wel iets lager zijn dan met zo'n Karcher, maar verbruikt ook een stuk minder water.
Met 6 liter kan ik bijna 2 fietsen helemaal wassen met prewash, boenen en afspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik zou wel blij worden als dit hem eindelijk gaat worden. (Ben al 3 jaar aan het zoeken naar wat anders).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Raznov schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:39:
Volgens mijn Strava statistieken (en die liegen er vaak niet om) stop ik met fietsen in November, gaat de andere hobby in werking (Speciaalbiertopic III) en dan ergens midden februari gaat Strava weer eens aan. Alhoewel ik toch wel moet toegeven dat ik sinds dit jaar heel wat meer aan het fietsen ben en misschien, heel misschien, die Tacx weer eens ga afstoffen voor de wintermaanden.
Heerlijk man, fietsen in de winter. Al heb je nachtvorst, je vertrekt gewoon om een uur of 11:00. Zeker als je een zonnetje hebt _/-\o_

Je hebt geen eiken-processie rupsen, geen bejaarden op e-bikes. De corona-rijders staan straks ook gewoon weer in de sportschool.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38
Het was vandaag ook lekker rustig op de fietspaden :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
mhr-zip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Heerlijk man, fietsen in de winter. Al heb je nachtvorst, je vertrekt gewoon om een uur of 11:00. Zeker als je een zonnetje hebt _/-\o_

Je hebt geen eiken-processie rupsen, geen bejaarden op e-bikes. De corona-rijders staan straks ook gewoon weer in de sportschool.
Ssshht! Zeg het nou niet te hard, ik fiets al een paar jaar door in de ‘winter’ en het valt me op dat er steeds meer goed aangeklede fietsers erop uit trekken...paar jaar terug kwam ik echt niemand tegen onder 10 graden 😀

[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 26-08-2020 23:29 . Reden: Typo ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Dat is wel het meest geweldige. Wat heb ik een hekel aan e-bikers zeg. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar ze zwabberen allemaal mijn kant op als ik ze wil inhalen. Uberhaubt kijken is volgens mij een zonde bij dat volk.

Als je met een groepje fietst is het wel leuk om even door te trekken naar 40km/h en zo kort mogelijk inhalen. Geheid dat ze tegen elkaar gaan fluisteren dat dat wel heel hard gaat. Ik moet het proberen, maar ik denk ook dat ze niet begrijpen dat je gewoon met 35km/h door een scherpe bocht kan.

Ook heel irritant, bij mij in de buurt zit een hele rare bocht in het fietspad. Eerst scherp naar rechts dan meteen scherp naar links. Iedereen remt daar... Toen ik nog geen racefiets had, ging ik altijd achter e-bikers hangen. Maar op dat punt moest je dat niet doen. Ondertussen rij ik met 30km/h door de bocht met m'n racefiets en nog nooit wat gebeurd.

[ Voor 20% gewijzigd door hoi1234 op 26-08-2020 23:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

Wat heb ik een hekel aan e-bikers zeg.
En e-bikers aan ons >:)

Je dient altijd rekening te houden met zwakkere verkeersdeelnemers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:16
[...]

Dat is wel het meest geweldige. Wat heb ik een hekel aan e-bikers zeg. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar ze zwabberen allemaal mijn kant op als ik ze wil inhalen. Uberhaubt kijken is volgens mij een zonde bij dat volk.

Als je met een groepje fietst is het wel leuk om even door te trekken naar 40km/h en zo kort mogelijk inhalen. Geheid dat ze tegen elkaar gaan fluisteren dat dat wel heel hard gaat. Ik moet het proberen, maar ik denk ook dat ze niet begrijpen dat je gewoon met 35km/h door een scherpe bocht kan.

Ook heel irritant, bij mij in de buurt zit een hele rare bocht in het fietspad. Eerst scherp naar rechts dan meteen scherp naar links. Iedereen remt daar... Toen ik nog geen racefiets had, ging ik altijd achter e-bikers hangen. Maar op dat punt moest je dat niet doen. Ondertussen rij ik met 30km/h door de bocht met m'n racefiets en nog nooit wat gebeurd.
De hamvraag: :+ heb je een bel? :X

Mijn ervaring is echt anders. Misschien omdat ik nog niet zoveel ervaring heb. maar even bellen, ze gaan aan de kant en je bedankt ze dat ze aan de kant gaan. Iedereen blij :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
[...]

+1
Anders ik wel! Zaterdag nog, paar smalle slingerstraatjes door een dorpje. Clubje van 4 ebikers voor mij, dus ik bel.Geen reactie. Bel nogmaals, iets luider. Weer geen reactie, bel zo luid ik kan. Zegt die muts die in de wge reed "O jongens, er is iemand aan het bellen". Gelukkig werd de weg breder, dus ik er langs.
Heb d'r wel even verteld (zonder schelden en op normale, doch dringende, toon) dat er best wel gelegenheid geweest was om even ruimte te maken.
Waarom moet dat volk altijd breeduit naast elkaar rijden? In de verkeerslessen op de basisschool leerde ik al dat je alleen naast elkaar mag als het overige verkeer er geen hinder van ondervindt.
mhr-zip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Je dient altijd rekening te houden met zwakkere verkeersdeelnemers.
Dat klopt. En de regel "naast elkaar mist geen overlast" is ook ingesteld om de zwakkere deelnemer tegen zichzelf te beschermen. Waarom gaan mensen dan toch naast elkaar fietsen? Al doet schooljeugd hetzelfde weliswaar.

Al moet ik toegeven dat ik altijd bel voor het inhalen bij weinig ruimte, ook voor solo rijders. En de duo's gaan eigenlijk altijd wel aan de kant en waarderen het signaaltje.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon 73 op 27-08-2020 07:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

gekke-gerrit schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:32:
[...]

Mijn ervaring is echt anders. Misschien omdat ik nog niet zoveel ervaring heb. maar even bellen, ze gaan aan de kant en je bedankt ze dat ze aan de kant gaan. Iedereen blij :)
Ik heb al +12 jaar een bel op mijn racefiets. Ik kan wel zeggen dat in andere ervaringen heb. Fietsers voor je hebben gewoon niet door hoe snel je kan afkomen op je fiets. De grijze golf staan nu niet echt gekend voor hun snelle reacties. Ze doen nog even hun koffiekletsje uit en dan kijken ze eens achterom. Al vaak gehad dat ze zich een hoedje schrikken dat ik al links aan het inhalen ben. Met als toppunt een scheldtirade en schrikreactie waardoor het oude besje bijna van der fiets viel. Ze denken continu dat ze de snelsten zijn op het fietspad. Ik herhaal, ik bel iedere keer wanneer ik iemand inhaal. Extreem kleine moeite en ik ben geen weight weeny.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:02
Ik ben sinds kort ook begonnen bij elke inhaalactie even te bellen. Aantal keer gehad dat ik dat niet deed, omdat ik dacht dat er ruimte genoeg was en dat het lijdend voorwerp van de inhaalactie bedacht dat deze ook wel naar links kon zwermen op het fietspad. Kleine moeite idd en het voorkomt mogelijk hachelijke situaties. Dat ik dan af en toe voor rotte vis wordt uitgemaakt, omdat ik de ogen van de ingehaalden te vaak/veel/hard/fanatiek bel; soit!

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

St@m

@ Your Service

Ik heb ook een bel, en die gebruik ik ook. Daarbij weet ik ook dat men niet kan inschatten hoe snel iemand achterop komt, daar hou ik dus rekening mee. Ik ga pas passeren als men ruimte heeft gemaakt. Gemiddelde interesseert me niets, ik voorkom liever een ongeluk. Ja, het is soms irritant, maar op de weg is het gewoon zorgen dat je geen gevaarlijke settings creëert (en ja, ik maak ook wel eens een foutje).

Laatst was ik met mijn vrouw aan het fietsen, ~30km/u. Ik had ze al gezien, maar worden we ingehaald door een peletonnetje. Prima natuurlijk, maar drie breed fietsend, niet bellen, geen communicatie van de voorste man, je denkt dat ze voorbij zijn en er komt nog 20 man achteraan.. levensgevaarlijk. Vervolgens 3 man breed blijven rijden terwijl er een auto achterop komt. Die was het na een paar 100 meter wel zat (erachter claxonnerend) en ging er langsheen. Levensgevaarlijk. Wielrenners schelden, tieren en middelvingers.. ja jongens, wat verwacht je dan.

Maak het jezelf gewoon makkelijk. Bellen, wachten tot er ruimte is. De eerste die gaat geeft aan hoeveel het er zijn (als wij met de groep fietsen dus 6) en de laatste zegt: "Ik ben de laatste, bedankt en een fijne dag."

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
Ik fiets nu sinds deze zomer en het valt mij op dat veel oudere fietsen met spiegels maar ze totaal niet gebruiken.... Ook moet ik vaak meerdere keren bellen voordat ze die is horen.

Verder erger ik mij net als bij de bovenstaande posts mij ook aan die fietsers die de hele weg nodig hebben.
Laatst zelfs een rond gapende e-bike tegen ligger die op het laatst is terug ging naar zijn eigen weg helft :/

Verder snap ik dat als ik op een zondag door een natuurgebied fietst dat ik m'n gemiddelde snelheid niet in de gaten moet houden, want dat is niet te doen met alle andere fietsers.

Verder gister m'n nieuwe lampje even snel getest in een parkje in de buurt, maar morgenavond is beter testen want nu hoef ik iig niet meer voor het donker terug te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwLOOBnC_7JybNvVptAe_7m-Vag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4pxg1bniSNWWNczYaZyPHfQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Tinusvolkel op 27-08-2020 08:45 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
gekke-gerrit schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:32:
[...]

Jazeker. Maar je gaat niet bellen als je voldoende ruimte hebt. Zolang iedereen gewoon in een rechte baan blijft rijden en even over de schouder kijkt voordat er zijdelings verplaats wordt is er niks aan de hand. Zo moeilijk is dat toch ook niet?

• St@m

St@m

@ Your Service

hoi1234 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Jazeker. Maar je gaat niet bellen als je voldoende ruimte hebt. Zolang iedereen gewoon in een rechte baan blijft rijden en even over de schouder kijkt voordat er zijdelings verplaats wordt is er niks aan de hand. Zo moeilijk is dat toch ook niet?
Daar verschillen wij in ieder geval van mening over. Het is me in het verleden vaak zat gebeurd dat iemand schrok als ik langskwam en dan een onverwachte beweging maakte. Tegenwoordig gewoon een pingeltje. Ook al is er ruimte genoeg. Je weet niet wat de ander gaat doen, zeker op de fiets niet. In een utopische wereld zou je niet hoeven te bellen inderdaad.

Dus van fietsers heb ik niet meer heel veel last. Ik erger me vooral aan wandelaars.

2 wandelaars links, 2 wandelaars rechts. Redelijk smal fietspad.. en dan zou je verwachten dat de wandelaars links mij aan zien komen, de situatie inschatten en opzij gaan.. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 27-08-2020 08:56 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• hoi1234
Joindry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:28:
[...]
Fietsers voor je hebben gewoon niet door hoe snel je kan afkomen op je fiets. De grijze golf staan nu niet echt gekend voor hun snelle reacties. Ze doen nog even hun koffiekletsje uit en dan kijken ze eens achterom.
Dan bel je dus gewoon te laat :) Blijkbaar lukt het niet om op tijd aan de kant te gaan en dat is niet zo heel raar, want je maakt geen ander geluid dan een gemiddelde fietser. Hoe moeten jouw voorliggers dan weten dat je 30km/h gaat. Probeer dus gewoon jezelf aan te leren overdreven vroeg (zo voelt het) te bellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
St@m schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:38:
Maak het jezelf gewoon makkelijk. Bellen, wachten tot er ruimte is. De eerste die gaat geeft aan hoeveel het er zijn (als wij met de groep fietsen dus 6) en de laatste zegt: "Ik ben de laatste, bedankt en een fijne dag."
Dit, gemiddelde is niet interessant voor 95%. En anders rijd je op de verkeerde plek, er zijn genoeg wegen waar je ruimte zat hebt en wel snelheid kan maken. Wij geven ook altijd aan met hoeveel we zijn en bedanken dat we er langs mogen en men is blij dat we het op deze manier doen en bedankt ons hier ook voor. Better safe than sorry. Uiteindelijk gaat het op Strava aan het eind van het jaar ook om het aantal kilometers wat je hebt gefietst ;)

Soms horen die oudere mensen je inderdaad niet, en als Toos dan zegt "Henk most eem aan kaant mienjong der koom'n fietsers aan" en Henk dan eerst even omkijkt en dan zich af laat zakken om achter Toos te gaan fietsen... Het gebeurt al zo vaak dat ik me er niet eens meer aan kan ergeren.

Als er echt genoeg ruimte is (1 meter of meer) dan bel ik niet, anders altijd bellen. De ene keer wat harder dan de andere keer, afhankelijk van de situatie (ook jongeren met koptelefoon of oordopjes kunnen geschaard onder de categorie waar ook bejaarde e-bikers vallen trouwens).
hoi1234 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Dan bel je dus gewoon te laat :) Blijkbaar lukt het niet om op tijd aan de kant te gaan en dat is niet zo heel raar, want je maakt geen ander geluid dan een gemiddelde fietser. Hoe moeten jouw voorliggers dan weten dat je 30km/h gaat. Probeer dus gewoon jezelf aan te leren overdreven vroeg (zo voelt het) te bellen.
Vroeg bellen helpt niet altijd, want (in willekeurige volgorde: flinke wind tegen, slechthorende voorligger, voorligger met koptelefoon/oordopjes, etc.)

--

Maar net als met zadeltasjes, velg vs/ schijfremmen, de ideale cassette en crank verhoudingen etc. komt ook het gebruik van een bel regelmatig terug in dit topic :+

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 27-08-2020 08:58 ]

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Vorige week toch maar een set nieuwe wielen besteld.
De BOYD Altamont ceramic. Nu even wachten tot ze er zijn! :9~

Interwebs plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1240/1808/products/Altamont-Pair_7b8db068-d5dc-4c22-be7f-fea282387c71_900x.jpg?v=1553803127

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1240/1808/products/Detail-4_6e263c61-7492-4130-888b-d3b0590ba7e3_900x.jpg

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
hoi1234 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:45:
[...]
Zo moeilijk is dat toch ook niet?
maar even een tikje aan de bel ook niet. ;)
Ik bel eigenlijk altijd als ik iemand inhaal op een fietspad of smalle weg, ook als er genoeg ruimte is. Voorkomt ook een schrikreactie.
Ik ga altijd de weg op met de gedachte "iedereen is achterlijk" en daar anticipeer ik op. Sinds ik dat doe kom ik veel relaxter op m'n bestemming aan en heb ik minder frustraties onderweg.
We hebben als wielrenners al een slechte naam. Lijkt mij dan ook goed om er alles aan te doen om deze niet nog slechter te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door GWBoes op 27-08-2020 09:03 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Waus26 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Soms horen die oudere mensen je inderdaad niet, en als Toos dan zegt "Henk most eem aan kaant mienjong der koom'n fietsers aan" en Henk dan eerst even omkijkt en dan zich af laat zakken om achter Toos te gaan fietsen...
:D Wij fietsen op dezelfde fietspaden

• hoi1234
wackmaniac schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:35:
Ik ben sinds kort ook begonnen bij elke inhaalactie even te bellen. Aantal keer gehad dat ik dat niet deed, omdat ik dacht dat er ruimte genoeg was en dat het lijdend voorwerp van de inhaalactie bedacht dat deze ook wel naar links kon zwermen op het fietspad. Kleine moeite idd en het voorkomt mogelijk hachelijke situaties. Dat ik dan af en toe voor rotte vis wordt uitgemaakt, omdat ik de ogen van de ingehaalden te vaak/veel/hard/fanatiek bel; soit!
Deze situaties bedoel ik dus. Maar ja, als ze gewoon over de schouder kijken, hadden ze je waarschijnlijk gewoon gezien. Het is compleet achterlijk om gewoon maar naar links te komen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ondertussen rij ik met 30km/h door de bocht met m'n racefiets en nog nooit wat gebeurd.
Dat is wel het slechtste argument ever.... maar ken het betreffende pad niet dus kan niet beoordelen of ik met 30 er doorheen slim vind of niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Ramon 73 Echte frustraties heb ik niet op E-bikers. Waar ik woon is altijd wel voldoende ruimte (Lek en Linge gebied en voorheen Friesland) en vermijd de drukke fietstijden/paden zoveel mogelijk behalve op zondagmorgen, maar dan hebben we geen haast.

Verder krijg ik ook zelden gescheld of opmerkingen als 'heb je geen bel' naar m'n hoofd. De laatste is meer dan een jaar geleden of ik ben er doof voor geworden. Buiten veiligheid en redelijkheid hou ik me verder nauwelijks met andere weggebruikers bezig. Iedereen heeft evenveel recht op het fietspad als ik dat heb en wie het nodig acht om andere weggebruikers uit te schelden, neem ik per definitie niet serieus.

Blijf me wel verbazen over het gebrek aan controle bij de meeste E-bikers. Veel te ruim bochten nemen, te hard op een kruispunt afrijden om uberhaupt te kunnen kijken of er iets aankomt, zwalken over de weg. In die zin verbaast het me niet dat de meeste verkeersdoden anno 2020 grijze muizen op E-bikes zijn. Een cursusje veiligheid en voertuigbeheersing zoals we dat op de basisschool kregen zou niet misstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
Ik probeer me over het algemeen netjes te gedragen op de weg. Echter ben ik ook maar een mens en maak dus ook fouten in het verkeer. Daarnaast maak ik me ook wel eens schuldig aan een rood stoplicht of misschien iets te vluchtig passeren door een verkeerde inschatting. Tsja, je loopt risico als fietser. In welke mate je risico neemt (voor jezelf en een ander) is aan jezelf.

Mijn insteek is dat wanneer een ieder rekening met elkaar houdt in het verkeer en dus ook accepteert dat fouten erbij horen het prima gaat. Soort karma :). Ik krijg ook ontelbaar keren voorrang (rotondes) van automobilisten waar het niet nodig is. Of een compliment over de fiets en de mate waarop de boel gesoigneerd is.

Helaas vindt je op de weg ook een afspiegeling van de huidige maatschappij. Met enige regelmaat word ik uitgescholden, beschimpt. Toeterende auto's die het zelfs leuk vinden om een stuurbeweging jouw kant op te maken, etc. Ik haal mijn schouders er inmiddels voor op en fiets door. Het is me de discussie (op dat moment) niet eens waard. Fietsen doe je voor je plezier nietwaar.

Andersom kan ik de reactie ook van niet-fietsers wel eens voorstellen. Mezelf daar deze week zelf nog op betrapt bij een wandeling. Wanneer er op 10 meter een renner (zonder bel) LINKS HOUDEN schreeuwt zodat hij kan passeren.

Bij e-bikers dus gewoon op tijd bellen. Ze schrikken zich rot wanneer je dit te laat doet of helemaal niet. Wanneer ze vallen breken ze gelijk een heup (dit jaar al meerdere valpartijen / oudjes in de berm gezien helaas). Uiteindelijk doen zij het ook om buiten de deur te zijn, te keuvelen en te genieten van de natuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
Ypuh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:25:

Verder krijg ik ook zelden gescheld of opmerkingen als 'heb je geen bel' naar m'n hoofd. De laatste is meer dan een jaar geleden of ik ben er doof voor geworden. Buiten veiligheid en redelijkheid hou ik me verder nauwelijks met andere weggebruikers bezig. Iedereen heeft evenveel recht op het fietspad als ik dat heb en wie het nodig acht om andere weggebruikers uit te schelden, neem ik per definitie niet serieus.
Pas nog! Had geen haast, lekker rustig aan.. Kom ik bij een kruispunt en drukke weg waar net twee dames op de fiets ook oversteken om vervolgens linksaf te slaan.

Ik dacht "ik wacht wel even, haal ik ze aan de overkant wel in, na de bocht".

Bij het oversteken zagen ze me en toen zei de een al snel tegen de ander "HIJ HEEFT GEEN BEL ZEKER".

Dan denk ik mmmmmmja, ik wil je best aan de kant bellen / schreeuwen en afsnijden in de bocht, maar volgens mij zit je daar ook niet op te wachten.

Ik heb ze wel vriendelijk laten zien dat ik inderdaad een bel heb en gewoon even heb gewacht.. en dat konden ze dan ook wel weer waarderen.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Waus26 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Soms horen die oudere mensen je inderdaad niet, en als Toos dan zegt "Henk most eem aan kaant mienjong der koom'n fietsers aan" en Henk dan eerst even omkijkt en dan zich af laat zakken om achter Toos te gaan fietsen... Het gebeurt al zo vaak dat ik me er niet eens meer aan kan ergeren.
Haha, deze lijk ik door het hele land wel eens tegen te komen! _O-

Ik maak me er ook niet zo druk om, tenslotte fiets ik ook maar als hobby cq recreatie. Enige waar ik nog wel eens verrast door wordt zijn e-boomers die naast elkaar een blinde bocht op een smal fietspad door komen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
Dix0r schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:29:...Ik krijg ook ontelbaar keren voorrang (rotondes) van automobilisten waar het niet nodig is....
Als mij dat overkomt (en dat is vaak, aangezien ik vlak tegen België aan woon) dan denk ik nooit dat men dat uit vriendelijkheid en goede wil doet. De oorzaak is eerder de onwetendheid van de automobilist, die niet snapt wie/waar/wanneer voorrang heeft.

In België gaat men nog een stapje verder, daar krijgt de fiets altijd voorrang als hij goed zichtbaar is. Een groot deel van de Belgische automobilisten heeft het rijbewijs bij een pakje echte boter cadeau gehad. Snappen niks van voorrangsregels en geven te pas en te onpas voorrang.
Tevens letten ze niet op. Laatst nog, rotonde met gescheiden fietspad en dus zit je buiten het blikveld. Ik neem een afslag, dezelfde als de auto naast mij. Directe na de afslag een bankkantoor waar de automobilist moest zijn, hij jaste zó de auto de parkeerstrook op. Hard roepen en bellen voorkwam erger, ij kon nog net op tijd stoppen. Door de iets verhoogde stoeprand kon ik ook niet meer weg en ook niet zó snel remmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Dix0r schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:29:
Helaas vindt je op de weg ook een afspiegeling van de huidige maatschappij. \Toeterende auto's die het zelfs leuk vinden om een stuurbeweging jouw kant op te maken, etc. Ik haal mijn schouders er inmiddels voor op en fiets door. Het is me de discussie (op dat moment) niet eens waard.
Dit maak ik helaas ook steeds vaker mee (wekelijks), maar dat zijn geen E-bikers gelukkig.

Afgelopen dinsdag nog, in de middle of nowhere toen we met een man of 10 op een buitenweggetje aan het fietsen waren. Caddy in volle vaart die ons toeterend voorbij komt terwijl we gewoon netjes 2-aan-2 reden. Ook heb ik nog nooit zo'n grote Ford F150 pick-up voorbij zien komen zonder dat diegene in de toeter moest hangen of gewoon veel te rakelings voorbij kwam. Regelmatig zijn het ook gewoon alledaagse huisvrouwtjes van middelbare leeftijd die je van de weg af proberen te drukken.

Wat is dat met dat de gewone verkeersregels niet meer gelden als er wielrenners in het spel zijn? Bij een wegversmalling staat gewoon wie voorrang heeft, maar als er 2 fietsers naast elkaar rijden dan gelden die regels ineens niet meer?! Of op een lange rechte weg moet ik maar in de berm gaan staan zodat die auto die ik niet eens aan zie komen zonder af te remmen kan passeren?

Zulke mensen wil ik best een klap verkopen als ze stoppen en uitstappen, maar ook daar heb ik alleen maar mezelf mee. Tokkie-gedrag ten top, maar als wielrenner krijg je automatisch de schuld.

Ps. Moet wel toegeven dat het prototype wielrenner (grijs mannetje, jaar of 60, denkt dat ie de Tour wel had kunnen winnen als die eerder begonnen was) ook wel een ontzettende lomperik is. Kan er bij onze club toch ook makkelijk 5 aanwijzen. Hoe ouder hoe eigenwijzer vaak en dat geschreeuw of 10x bellen wordt zelfs ik gek van.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 27-08-2020 09:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Ramon 73 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:54:
Heb d'r wel even verteld (zonder schelden en op normale, doch dringende, toon) dat er best wel gelegenheid geweest was om even ruimte te maken.
Wielrennen 101: Het aangaan van enige vorm van gesprek of discussie, wanneer 1 of meerdere partijen enige vorm van adrenaline in zijn of haar bloed heeft, is af te raden.
Ramon 73 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:54:

Al moet ik toegeven dat ik altijd bel voor het inhalen bij weinig ruimte, ook voor solo rijders. En de duo's gaan eigenlijk altijd wel aan de kant en waarderen het signaaltje.
Dit is in mijn ogen de beste manier.
Beter safe then sorry.
GWBoes schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

maar even een tikje aan de bel ook niet. ;)
Ik bel eigenlijk altijd als ik iemand inhaal op een fietspad of smalle weg, ook als er genoeg ruimte is. Voorkomt ook een schrikreactie.
Ik ga altijd de weg op met de gedachte "iedereen is achterlijk" en daar anticipeer ik op. Sinds ik dat doe kom ik veel relaxter op m'n bestemming aan en heb ik minder frustraties onderweg.
We hebben als wielrenners al een slechte naam. Lijkt mij dan ook goed om er alles aan te doen om deze niet nog slechter te maken.
+1

• Dix0r
Ramon 73 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:37:
[...]
In België gaat men nog een stapje verder, daar krijgt de fiets altijd voorrang als hij goed zichtbaar is.
In Belgie ook wel eens merkwaardige situaties tegen gekomen die je in Nederland inderdaad niet snel ziet. Ik ben mezelf er overigens niet van bewust dat dit de regel is in Belgie?

Wanneer ik de wegen (de staat ervan alleen al) vergelijk met Nederland mogen wij ons gelukkig prijzen met zo'n goede fiets infrastructuur.

Heb eerder het idee dat er minder voorrang geldt voor fietsers in Belgie. Als voorbeeld zie je in Belgie veel 'jaagpaden' wanneer deze bijv. gekruist worden door een weg wordt de fietser altijd afgeremd door obstakels.Dat doet me denken dat de automobilist daar voorrang heeft.

In Nederland maak je vaak mee dat het fietstpad dan enigzins verhoogd is waarbij de fietser middels haaientanden voorrang krijgt. Obstakels kom je niet tegen (ja een paaltje om auto's te blokkeren om fietspad op te rijden).

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• mhr-zip

Laatst was ik met mijn vrouw aan het fietsen, ~30km/u. Ik had ze al gezien, maar worden we ingehaald door een peletonnetje. Prima natuurlijk, maar drie breed fietsend, niet bellen, geen communicatie van de voorste man, je denkt dat ze voorbij zijn en er komt nog 20 man achteraan.. levensgevaarlijk. Vervolgens 3 man breed blijven rijden terwijl er een auto achterop komt. Die was het na een paar 100 meter wel zat (erachter claxonnerend) en ging er langsheen. Levensgevaarlijk. Wielrenners schelden, tieren en middelvingers.. ja jongens, wat verwacht je dan.
Ik ga mij even in 1 klap onsterfelijk (impopulair) maken in dit topic.

Van mij mogen per direct alle peletonnen groter dan 4 man gezien worden als wedstrijd --> ga maar vergunning aanvragen >:)

Wanneer je niet zelf de verkeerssituatie kan overzien, maar op (aanwijzingen van je) voorganger moet vertrouwen, hoort dit niet op de openbare weg thuis.

Er zullen daarmee echt wel een paar goede (iedereen uit dit topic :+ ) lijden onder de slechte. Maar het feit dat wanneer ik een helm en kromstuur heb in verkeerssituaties terecht komt, zoals afgesneden worden, verbale dreigementen etc. Terwijl ik dit niet heb in dezelfde situatie op mijn gewone fiets (en voor de slimpo's, die situaties zijn echt niet aan mij te wijten).

Er is op dit moment een hetze aan de gang tegen wielrenners (iig in de Randstad), die heb ik niet over mijzelf uitgeroepen. Maar wielrenners wel over wielrenners, zover dat het ten koste gaat van mijn veiligheid. Dus van mij mogen er draconische maatregelen genomen worden.

Een campagne als 'Wees een heer, ook in het verkeer’ van wielersportbond NTFU. Is te weinig en te laat.

*drops mic*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Er is op dit moment een hetze aan de gang tegen wielrenners (iig in de Randstad), die heb ik niet over mijzelf uitgeroepen. Maar wielrenners wel over wielrenners,
Wel mee eens hoor.. ik heb ook een hekel aan wielrenners.

Zo liepen we een jaar geleden op het fietspad langs de rotte. Op dit stuk staat een bord: "LET OP: voetgangers op fietspad" want je moet daar nou eenmaal 100 meter over het fietspad lopen.

Komt er een wielrenner van achter met 30-35k/h voorbij over dezelfde helft van het fietspad terwijl het verder leeg was en er geen tegenliggers te zien waren.. Dan denk ik dus.. doe even rustig of ga lekker over de linker helft van het fietspad.. dan is het voor iedereen leuk 8)7

• Dix0r
[...]

Van mij mogen per direct alle peletonnen groter dan 4 man gezien worden als wedstrijd --> ga maar vergunning aanvragen >:)

Wanneer je niet zelf de verkeerssituatie kan overzien, maar op (aanwijzingen van je) voorganger moet vertrouwen, hoort dit niet op de openbare weg thuis.

Er zullen daarmee echt wel een paar goede (iedereen uit dit topic :+ ) lijden onder de slechte. Maar het feit dat wanneer ik een helm en kromstuur heb in verkeerssituaties terecht komt, zoals afgesneden worden, verbale dreigementen etc. Terwijl ik dit niet heb in dezelfde situatie op mijn gewone fiets (en voor de slimpo's, die situaties zijn echt niet aan mij te wijten).

Er is op dit moment een hetze aan de gang tegen wielrenners (iig in de Randstad), die heb ik niet over mijzelf uitgeroepen. Maar wielrenners wel over wielrenners, zover dat het ten koste gaat van mijn veiligheid. Dus van mij mogen er draconische maatregelen genomen worden.

Een campagne als 'Wees een heer, ook in het verkeer’ van wielersportbond NTFU. Is te weinig en te laat.

*drops mic*
Ergens wel een kern van waarheid. Echter is het (zeker nu in corona tijd) belabberd geregeld m.b.t. beschikbaarheid van afgegrendelde parcoursen. Wedstrijden zijn er ook nauwelijks. En als er dan iets beschikbaar is moet dat maar net passen bij jouw niveau.

Als ik de mogelijkheid had om 2 a 3x per week in een groep te kunnen trainen op baantjes / afgesloten parcoursen (omwille van veiligheid) had ik dit allang gedaan.

Echter zijn er ook voldoende tourclubs die het hier niet mee eens zijn.

• mhr-zip
Dix0r schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:51:

Heb eerder het idee dat er minder voorrang geldt voor fietsers in Belgie. Als voorbeeld zie je in Belgie veel 'jaagpaden' wanneer deze bijv. gekruist worden door een weg wordt de fietser altijd afgeremd door obstakels.Dat doet me denken dat de automobilist daar voorrang heeft.
Ik weet niet precies wat je met jaagpad bedoelt, voor mijn gevoel is dit een onverharde weg (of heb ik het fout?).

Maar volgens mij heeft in Nederland verhard altijd voorrang op onverhard (of heb ik iets teveel remreiniger gesnoven in mijn leven?).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
@mhr-zip 4 weet ik nog niet, maar wat mij betreft mogen ze groepen groter dan 10* per direct verbieden op de openbare weg. Dat zeg ik als iemand die wegkapitein is bij een club met 100 leden (als er 20 zijn per avond is het veel hoor). Met meer dan 10 is het gewoon 2 uur lang opletten en dan nog gaat het wel een paar keer fout (rood stoplicht, rotondes, kruispunt er nog net ff voor langs etc).

Ideale groepsgrootte is 4-6 man van gelijk niveau, maar 8-10 kan ook nog wel als iedereen zich gewoon aan de regels houdt.

*Die max 10 geldt voor alles eigenlijk, of het nou wielrenners, oldtimers, brommertjes of trekkers zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 27-08-2020 10:28 ]

• Dix0r
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Ik weet niet precies wat je met jaagpad bedoelt, voor mijn gevoel is dit een onverharde weg (of heb ik het fout?).

Maar volgens mij heeft in Nederland verhard altijd voorrang op onverhard (of heb ik iets teveel remreiniger gesnoven in mijn leven?).
Jaagpad vaak gewoon verhard ;)

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

hoi1234 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:01:
[...]

Het is compleet achterlijk om gewoon maar naar links te komen.
Dit dus. Ik ben niet de schuldige omdat ik wil inhalen, omdat "Hubert met de pet" overal zwalpt met zn oorapparaat om minimum, omdat hij anders teveel windgeluiden opvangt.
Als ik tijdig moet bellen en voldoende, moet ik een misthoorn installeren en daags op voorhand een postduif sturen.

• mhr-zip
Misschien zit hier de oplossing wel in. Groepen groter dan 4 personen alleen onder begeleiding van gecertificeerd/gediplomeerd wegkapitein welke verantwoordelijk is, met als straf intrekken van bevoegdheid.

• mhr-zip
Joindry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Dit dus. Ik ben niet de schuldige omdat ik wil inhalen, omdat "Hubert met de pet" overal zwalpt met zn oorapparaat om minimum, omdat hij anders teveel windgeluiden opvangt.
Als ik tijdig moet bellen en voldoende, moet ik een misthoorn installeren en daags op voorhand een postduif sturen.
Zwakkere deelnemer, jij hebt het kortste strootje getrokken >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Misschien zit hier de oplossing wel in. Groepen groter dan 4 personen alleen onder begeleiding van gecertificeerd/gediplomeerd wegkapitein welke verantwoordelijk is, met als straf intrekken van bevoegdheid.
Tja, als ik verantwoordelijk gemaakt wordt dan stop ik per direct als wegkapitein (zelfde idee als kroegbaas met de corona regels en handhaving bij klanten). Zoals gezegd, hoe ouder hoe eigenwijzer. Het zijn die 60+ oude mannetjes bij onze club die denken dat ze de Tour hadden kunnen winnen als ze wat eerder begonnen waren die zich nergens iets van aantrekken.

Ze fietsen ook best hard (34-36 km/u), maar als ik even de gashendel opentrek zie ik ze op z'n vroegst pas 2 dagen later weer bij de volgende clubrit. Vinden ze prachtig, maar veiligheid-/frustratie-technisch een drama en luisteren/begrijpen doen ze met opzet niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 27-08-2020 10:47 ]

• hoi1234
Ypuh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Dit maak ik helaas ook steeds vaker mee (wekelijks), maar dat zijn geen E-bikers gelukkig.

Afgelopen dinsdag nog, in de middle of nowhere toen we met een man of 10 op een buitenweggetje aan het fietsen waren. Caddy in volle vaart die ons toeterend voorbij komt terwijl we gewoon netjes 2-aan-2 reden. Ook heb ik nog nooit zo'n grote Ford F150 pick-up voorbij zien komen zonder dat diegene in de toeter moest hangen of gewoon veel te rakelings voorbij kwam. Regelmatig zijn het ook gewoon alledaagse huisvrouwtjes van middelbare leeftijd die je van de weg af proberen te drukken.

Wat is dat met dat de gewone verkeersregels niet meer gelden als er wielrenners in het spel zijn? Bij een wegversmalling staat gewoon wie voorrang heeft, maar als er 2 fietsers naast elkaar rijden dan gelden die regels ineens niet meer?! Of op een lange rechte weg moet ik maar in de berm gaan staan zodat die auto die ik niet eens aan zie komen zonder af te remmen kan passeren?

Zulke mensen wil ik best een klap verkopen als ze stoppen en uitstappen, maar ook daar heb ik alleen maar mezelf mee. Tokkie-gedrag ten top, maar als wielrenner krijg je automatisch de schuld.

Ps. Moet wel toegeven dat het prototype wielrenner (grijs mannetje, jaar of 60, denkt dat ie de Tour wel had kunnen winnen als die eerder begonnen was) ook wel een ontzettende lomperik is. Kan er bij onze club toch ook makkelijk 5 aanwijzen. Hoe ouder hoe eigenwijzer vaak en dat geschreeuw of 10x bellen wordt zelfs ik gek van.
Niet teveel van aantrekken. Een racefiets kan slecht uitwijken, zeker op onverhard.

Wat ook nog weleens wil helpen is wat breder te fietsen. Zeker met een groepje, zorgt dat er voor dat ze je niet als idioten inhalen, maar wat meer afstand houden en je rustiger inhalen.

• hoi1234
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Zwakkere deelnemer, jij hebt het kortste strootje getrokken >:)
Vind ik een beetje flauw. Dat je niet zo goed hoort, geeft je geen vrijbrief om onvoorzichtig te worden. Ook als je slechthorend bent, kun je prima even over de schouder kijken voordat je naar links komt. Eigenlijk is het dan nog belangrijker, want je hebt een zintuig minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Joindry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

euhhh.. je kan ook je snelheid aanpassen aan de situatie.. :X

(geen eerlijke vergelijking, maar wellicht iets om over na te denken en een beetje een middenweg kiezen...:
Je rijdt ook niet toeterend met 50 km/u door een woonwijk met spelende kinderen :))

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 27-08-2020 11:03 ]

Strava

• mhr-zip
Ypuh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Tja, als ik verantwoordelijk gemaakt wordt dan stop ik per direct als wegkapitein (zelfde idee als kroegbaas met de corona regels en handhaving bij klanten). Zoals gezegd, hoe ouder hoe eigenwijzer. Het zijn die 60+ oude mannetjes bij onze club die denken dat ze de Tour hadden kunnen winnen als ze wat eerder begonnen waren die zich nergens iets van aantrekken.

Ze fietsen ook best hard (34-36 km/u), maar als ik even de gashendel opentrek zie ik ze op z'n vroegst pas 2 dagen later weer bij de volgende clubrit. Vinden ze prachtig, maar veiligheid-/frustratie-technisch een drama en luisteren/begrijpen doen ze met opzet niet.
Makkelijk toch: gedragen of je gaat niet meer mee.

Verantwoordelijk niet in boete, bij overtreding door anderen. Maar wel voor je eigen wegkapitein-diplomaatje. Als je ze niet onder controle kan houden, heb je aan dat diploma ook niks.

Ik ga mijn idee toch ff op feesboek pitchen O-)

(Ik ben sarcastisch tot op het bot als jullie het niet doorhebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Ja, helaas zie je dat nog steeds. De meeste mensen met een racefiets rijden ook wel eens auto, dan zou je toch verwachten dat men wel snapt de manier waarop hierboven beschreven word, niet de juiste manier is om op een (race)fiets te zitten..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
Natuurlijk baal ik wel eens, als ik in mijn opzet een PR of zelfs voor een KOM wil gaan, en er ineens iemand het handig vind om recht op de weg te fietsen / lopen. Bellen heeft soms maar zin, en in vele gevallen de zelfde ervaring als velen anderen hier. 2 a 3 keer bellen en dan gaat men pas heel rustig naar de kant. PR of KOM verspeeld, maar goed, dat is iets wat in mijn hoofd zit, en niet direct goed is voor de mede weggebruikers.
Ik rij vaak solo, heb een bel en probeer mij, buiten mijn uitspattingen om voor een PR of KOM te gaan, zo veel mogelijk netjes aan de regels te houden en vooruit te kijken / denken. Ik vergelijk het vaak wel met auto rijden, op basis van de maniertjes van anderen op de weg, kan je vaak al wel inschatten wat ze gaan doen. Naar links zwalken, achterom kijken of gewoon netjes achter de ander hangen / voor de ander gaan, zodra ik er langs wil. Rij ik solo dan ligt de snelheid zo rond de 30 en dan komt er vrij weinig tot niets langs.
Ga ik met mijn "vaste" groep, dan zijn we normaal gesproken met een man of 5 - 8. Als wij in Limburg fietsen is het vrij eenvoudig, waar de heuvels zijn, rijden we solo. Iedereen eigen tempo. Anders hangen we een beetje achter elkaar, met de achterste 2 die vaak thee aan het drinken zijn en zich afvragen of de ander nog een koekje er bij wil. Die gaan vaak niet op snelheid, meer op genieten. Met een tour tocht is dat ook de opzet. Als voorste rijders wachten we gewoon wat vaker. Dan gaat Strava op pauze en "vervalt" het gemiddelde er ook niet heel erg door. Als groep geeft de voorste altijd aan dat we er aan komen (bellen, welke wij als groep ook net als de helm als "moetje" hebben gezet), en de achterste geeft aan als hij de laatste was. Ook even groeten als wij langskomen is geen probleem, en we stoppen of vragen als we zien dat er iemand lek heeft gereden (ook als diegene niet bij onze groep hoort).

Hier in Almere hebben we losse fietspaden, vind ik zelf heel fijn, maar nog altijd gaat het fout. Er zijn gewoon ook genoeg die het verzieken. Die kom ik als ik in de groep rij wel tegen, schreeuwen als ze er langs willen (terwijl ze veelal alle ruimte hebben), gehaast inhalen (en daarbij het overzicht niet hebben) en "alles voor het gemiddelde"-rammers. Als we met zijn allen gewoon opletten, inschatten en aangeven, dan is het een heel stuk fijner om te rijden. Nu begrijp ik ook dat we niet allemaal met een radar kunnen gaan rijden om ook nog eens datgene wat er achter ons gebeurd in de gaten te houden, maar gewoon een beetje sociaal op de fiets is niet erg. E-bikes hebben vaak het probleem dat er mensen op zitten die niet gewend zijn 30 te rijden, belletjes niet horen en denken dat ze de snelste op de weg zijn. Wielrenners zijn aso's en knallen overal doorheen. Scholieren zwalken van hot naar her met hun zware tassen. Vooroordelen genoeg.

Wat ik overigens ook de laatste tijd veel zie, is dat er niet echt meer gegroet wordt naar elkaar. Als ik een andere wielrenner of mtb-er zie (veelal met helm, sorry maar als jij als wielrenner geen helm draagt is mijn respect al weg), groet ik meestal. Soms knikje, soms handje. Maar een enkeling groet terug. Is dit iets wat ik meeneem uit het verleden, is dit niet meer "normaal"?

• mhr-zip
Raznov schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:21:
Natuurlijk baal ik wel eens, als ik in mijn opzet een PR of zelfs voor een KOM wil gaan,
Oké, dus jij wilt racen op de openbare weg oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raznov
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Oké, dus jij wilt racen op de openbare weg oOo
Onder de voorwaarde dat er anderen geen last van hebben, prima. Maar soms moet je in de rem knijpen, en dat is best jammer wanneer je voor een PR of KOM wil gaan. Maar balen hoeft niet te betekenen dat je kwaad gaat reageren, en dat zie ik soms om mij heen wel gebeuren. Ik denk dan "volgende keer beter".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Raznov schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

Onder de voorwaarde dat er anderen geen last van hebben, prima. Maar soms moet je in de rem knijpen, en dat is best jammer wanneer je voor een PR of KOM wil gaan. Maar balen hoeft niet te betekenen dat je kwaad gaat reageren, en dat zie ik soms om mij heen wel gebeuren. Ik denk dan "volgende keer beter".
Precies, veiligheid boven alles toch? Ik denk ook, dat als je er zelf voor kiest om als fietser op de openbare weg 40+ te gaan rijden, je er vanuit kunt gaan dat andere weggebruikers je snelheid volledig verkeerd inschatten. Het is dan in je eigen voordeel om daarop te anticiperen. Ik vind het ook leuk om af en toe vol gas te gaan, maar alleen als de situatie het toelaat. Als ik bijvoorbeeld een gezin met kleine kinderen moet inhalen, pas ik altijd mijn snelheid aan.

Daarnaast, over bellen en inhalen, volgens mij is een fietsbel verplicht in Nederland, daarnaast kan ik geen enkele goeie reden verzinnen om er geen te hebben. Waar ik mij aan stoor, net als velen hier, is de oude mensen, die naast elkaar, met meer dan een meter ertussen fietsen, niet reageren als je 10x belt, en dan uiteindelijk eerst omkijken over hun linker schouders, tegelijk naar links sturen, en dan pas ruimte maken.

Maar goed, als dat het ergste is, dan valt het nog best mee toch? :) Ergste dat ik meegemaakt heb, was vorig jaar een automobilist, die het niet op wielrenners had, en me gewoon expres van de weg gereden heeft. Fiets total loss, en ik in de kreukels. En zelfs daar heb ik mazzel gehad, ging met 30+ tegen het asfalt en landde 20cm naar een lantarenpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
[...]

Ik ben het er ergens mee eens. Nu vind ik 4 wat aan de kleine kant. Ik ben zelf meer voorstander van max 8. Het is wel eens gebeurt dat ik met de club meefietste en dat groep eigenlijk te groot was.

Dan laat ik me uit de groep zakken en ga ik wel eigen tempo naar huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Bellen 1x, daarna roep ik, daarna pas ik snelheid aan.
Afhankelijk van hoe alles verloopt roep ik 99% van de gevallen: dank u wel. Of ik zeg: ik moet niet hoeven bellen om u in te halen. Afhankelijk dus van de situatie, kleine kinderen krijgen van mij alle tijd/ruimte. Maar asocialen die prima minder breed kunnen rijden en mij niet horen/niet een beetje ruimte willen maken? Die krijgen de volle laag.

* Grin doet niet aan gemiddeldes of KOM's. Ik wil gewoon hard fietsen en dat kan gewoon niet altijd op de openbare weg. Dat is prima. Er zijn meer dan genoeg stukken waar je wel ff kan doortrappen. Mij even inhouden is geen enkel probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Grin op 27-08-2020 12:31 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:11
Als je als wielrennen aan het racen bent op de openbare weg vind ik dat jij degene bent die rekening moet houden met andere weg gebruikers.
Uiteindelijk is het openbare fietspad voor recreatief gebruik en niet de racebaan die alleen voor jou bestemt is en zeker niet als je met 30 of 40 km/h er langs wilt racen.
Bellen, roepen inhouden en dan er langs bijvoorbeeld, en als het wat langer duurt, je gemiddelde gaat naar beneden of je PR is vergooid dat is dan jammer voor je maar veiligheid moet boven alles staan.

Verwijderd

d-vine schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:15:
Als je wielrennen aan het racen bent op de openbare weg vind ik dat jij degene bent die rekening moet houden met andere weg gebruikers.
Uiteindelijk is het openbare fietspad voor recreatief gebruik en niet de racebaan die alleen voor jou bestemt is en zeker niet als je met 30 of 40 km/h er langs wilt racen.
Bellen, roepen inhouden en dan er langs bijvoorbeeld, en als het wat langer duurt, je gemiddelde gaat naar beneden of je PR is vergooid dat is dan jammer voor je maar veiligheid moet boven alles staan.
Ik ben het met je eens dat een PR of gemiddelde er niet toe doet, maar andere weggebruikers moeten ook rekening houden. Genoeg voorbeelden de laatste paar paginas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
uiteraard is het fijn als respect en meewerken van 2 kanten komt, maar als dat niet het geval is, dan is het toch wel handig als je je aanpast aan de overige verkeersdeelnemers, je ben namelijk best kwetsbaar (en oudjes op ebikes ook)

je kan de schuld/oorzaak wel bij een ander leggen, maar als je veilig thuis wilt komen kan je beter zelf beginnen met veilig inhalen

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 27-08-2020 12:29 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Dus jij hebt een bel, die onze zwakkere medeweggebruikers niet goed kunnen horen? >:)

Even serieus. De wet stelt (helaas?) geen eisen aan de bel. Ik heb meerdere bellen geprobeerd, maar het is lastig om echt een goede te vinden die hoorbaar is voor ouderen (dus vroegtijdig op geruime afstand) en die je ook op je racefiets wil hebben. Het feit dat wij: "jong" en op 50 cm afstand de bel goed horen is geen argument, tegen iemand die al een gedeelte van zijn gehoor kwijt is, veel verder fietst, windgeruis heeft en al een gedeelte van zijn reactievermogen kwijt is.

Mijn overbuurman heeft een Stromer speedelec, met een ingebouwde toeter. Ik wil het qua uiterlijk niet op me fiets hebben, maar dat ding werkt wel goed.

Ik heb nu een nep Spurcycle bel, en die gaat het beste tot nu toe. Ik heb Knog, BBB en nog ander merk geprobeerd.

Uiteraard ook te vinden bij ome ALI, maar:
https://www.amazon.nl/ROC...iek-Vintage/dp/B06XK461M8

Ik beloof plechtig om voor mijn volgende fiets een originele te bestellen (iemand een adres met minder verzendkosten dan $13,54?)

Voorbeeld internet foto:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61UN6cglX9L._AC_SL1300_.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 27-08-2020 12:44 ]

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:11
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Ik ben het met je eens dat een PR of gemiddelde er niet toe doet, maar andere weggebruikers moeten ook rekening houden. Genoeg voorbeelden de laatste paar paginas.
In het verkeer zullen altijd wel discussie punten ontstaan. Wielrenners hebben al een minder goede naam en als je in de race modus staat is het een kleine moeite om soms pas op de plaats te maken.
Zelf ook wel eens wat meegemaakt met groepjes, ik pak mijn moment om er voorbij te komen. En verder laat gaan laat gaan je kunt vanzelf wel weer gas erop zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Dus jij hebt een bel, die onze zwakkere medeweggebruikers niet goed kunnen horen? >:)
hehe, ik heb het idee dat het voornamelijk de andere weggebruikers zijn met selectief gehoor ;) Ik heb overigens een hidemybell, die volgens mij genoeg herrie maakt ;)

• hoi1234
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Even serieus. De wet stelt (helaas?) geen eisen aan de bel. Ik heb meerdere bellen geprobeerd, maar het is lastig om echt een goede te vinden die hoorbaar is voor ouderen (dus vroegtijdig op geruime afstand) en die je ook op je racefiets wil hebben. Het feit dat wij: "jong" en op 50 cm afstand de bel goed horen is geen argument, tegen iemand die al een gedeelte van zijn gehoor kwijt is, veel verder fietst, windgeruis heeft en al een gedeelte van zijn reactievermogen kwijt is.

Mijn overbuurman heeft een Stromer speedelec, met een ingebouwde toeter. Ik wil het qua uiterlijk niet op me fiets hebben, maar dat ding werkt wel goed.

Ik heb nu een nep Spurcycle bel, en die gaat het beste tot nu toe. Ik heb Knog, BBB en nog ander merk geprobeerd.

Uiteraard ook te vinden bij ome ALI, maar:
https://www.amazon.nl/ROC...iek-Vintage/dp/B06XK461M8

Ik beloof plechtig om voor mijn volgende fiets een originele te bestellen.

Voorbeeld internet foto:

[Afbeelding]
Goedkoopste bel van de mantel. Werkt prima. Ja, misschien niet mooi en zeker niet earodynamisch, maar voor mij gaat functie over uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Op mijn woon-werk/slechtweer-fiets heb ik nu zo'n knog Oi, die valt mij ook al zo erg tegen voor wat betreft geluid wanneer ik dit vergelijk met de hidemybell die ik op de racer heb. Ik had al besloten die op korte termijn maar te vervangen voor een hidemybell (of een normale simpele bel, maakt op die fiets ook niet zo veel uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Salteh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Wel mee eens hoor.. ik heb ook een hekel aan wielrenners.

Zo liepen we een jaar geleden op het fietspad langs de rotte. Op dit stuk staat een bord: "LET OP: voetgangers op fietspad" want je moet daar nou eenmaal 100 meter over het fietspad lopen.

Komt er een wielrenner van achter met 30-35k/h voorbij over dezelfde helft van het fietspad terwijl het verder leeg was en er geen tegenliggers te zien waren.. Dan denk ik dus.. doe even rustig of ga lekker over de linker helft van het fietspad.. dan is het voor iedereen leuk 8)7
De buurt daar is ook al een aantal jaar bezig om het verboden te maken voor wielrenners. Ik fiets daar zelf weleens (Rondje Rotte) en kan dat wel beamen. Het is op sommige plekken goed link om als fietser te hard door de bocht te gaan. Helaas zijn er veel mensen die denken dat het een afgesloten baan is oid.

Overigens is het leuk om deze berichten te lezen, dit soort aggressieve verkeersdeelnemers die ik ben tegengekomen is denk ik op één hand te tellen hier in en rondom Rotterdam. Het ergste maak ik altijd mee op de stadsfiets want dan fiets je continue langs de auto's van mensen met een kleine pipi.

Overigens ook een opmerking over die k*t boeren (op basis van één situatie, dus neem dit met een korreltje zout :+ ); ik reed een tijd geleden over de Lekdijk en op een groot gedeelte is de weg best smal. Nou is het zo dat er een trekker aan kwam racen en een (voor die weg zijnde) best krappe bocht nam op volle snelheid. De trekker driftte een paar cm en leunde flink naar de buitenbocht, precies toen ik ook in de bocht fietste. Dat was mij toch een bijna-dood-moment, ik heb nog een paar minuten met een halve shock verder gefietst voordat ik mij weer normaal voelde..

• hoi1234
De buurt daar is ook al een aantal jaar bezig om het verboden te maken voor wielrenners. Ik fiets daar zelf weleens (Rondje Rotte) en kan dat wel beamen. Het is op sommige plekken goed link om als fietser te hard door de bocht te gaan. Helaas zijn er veel mensen die denken dat het een afgesloten baan is oid.
Heeft denk ik weinig zin. Als het niet duidelijk is waarom iets niet kan, gaat niemand naar een verbod luisteren, zeker niet als er toch niet gecontroleerd wordt.

Ik denk dat het beter is om gewoon duidelijk te maken dat het te gevaarlijk is. Of als het kan de situatie veiliger maken.

• Dix0r
Landbouwvoertuigen (en vrachtwagens) zijn per definitie levensgevaarlijk. Ze zwenken uit en zijn lomp. Je kunt bij wijze van nog beter door een auto aangereden worden dan door een tractor. Wanneer ik er een tegemoet kom op een landweg hou ik altijd mijn benen stil en bereid ik me voor (om bij nood) de berm in te duiken of af te stappen.

Je ziet tegenwoordig wel vaker hetze tegen wielrenners ook vertaald in borden op de weg. Kan me herinneren dat ik vorig jaar vanuit Den Bosch over de dijk richting Rotterdam ging en dat er zelfs een verbod bord hing voor wielrenners in groepen op zaterdagt/zondag (met waarschuwing tot handhaving). Kan me dat ook wel voorstellen, die paden zijn op dat soort dagen overbevolkt en groepen zijn helaas geen goed voorbeeld hoe het moet op de weg. Ook motors overigens!

• hoi1234
Dix0r schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:23:
Landbouwvoertuigen (en vrachtwagens) zijn per definitie levensgevaarlijk. Ze zwenken uit en zijn lomp. Je kunt bij wijze van nog beter door een auto aangereden worden dan door een tractor. Wanneer ik er een zie aankomen op een landweg hou ik altijd mijn benen stil en bereid ik me voor (om bij nood) de berm in te duiken of af te stappen.

Je ziet tegenwoordig wel vaker hetze tegen wielrenners ook vertaald in borden op de weg. Kan me herinneren dat ik vorig jaar vanuit Den Bosch over de dijk richting Rotterdam ging en dat er zelfs een verbod bord hing voor wielrenners in groepen op zaterdagt/zondag (met waarschuwing tot handhaving). Kan me dat ook wel voorstellen, die paden zijn op dat soort dagen overbevolkt en groepen zijn helaas geen goed voorbeeld hoe het moet op de weg.
Vrachtwagens zijn gevaarlijker. Die kunnen zelf niet de berm induiken, omdat ze dan vast komen te zitten (dacht ik, of was het kantelen). Een tractor kan prima de berm in. Een vrachtwagen moet dus wel "aso" de weg opeisen. Anders gebeuren er ongelukken.

Meer dan anticiperen en in de spiegels blijven kijken, kun je niet doen. Als een tractorbestuuder/vrachtwagenchauffeur niet in zijn spiegels kijkt, is dat zijn schuld en kun je er niks aan doen. Door in de spiegels te kijken (en jezelf te zien) weet je dat de chauffeur je moet zien, mits deze natuurlijk in de spiegels kijkt. Beter kun je een vrachtwagenchauffeur niet helpen, behalve dat je uit z'n dooie hoek moet blijven (daar waar je jezelf niet meer in de spiegels ziet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raznov
Tanks, die zijn pas gevaarlijk! :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etGqQbIqRSgUR-kXIBhvBRKvMI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hk1hXUQWbVyBlN41parfnQI9.jpg?f=user_large

Zonder dollen, hier lokaal hebben we niet zo veel tractors of vrachtwagens door de losse fietspaden, maar als ik ergens anders ben en ik zie op een smalle weg een tractor of vrachtwagen, dan is dan een mooi moment om even een slok water te pakken in de berm.

[ Voor 27% gewijzigd door Raznov op 27-08-2020 13:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Dix0r schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:23:
Landbouwvoertuigen (en vrachtwagens) zijn per definitie levensgevaarlijk. Ze zwenken uit en zijn lomp. Je kunt bij wijze van nog beter door een auto aangereden worden dan door een tractor. Wanneer ik er een tegemoet kom op een landweg hou ik altijd mijn benen stil en bereid ik me voor (om bij nood) de berm in te duiken of af te stappen.

Je ziet tegenwoordig wel vaker hetze tegen wielrenners ook vertaald in borden op de weg. Kan me herinneren dat ik vorig jaar vanuit Den Bosch over de dijk richting Rotterdam ging en dat er zelfs een verbod bord hing voor wielrenners in groepen op zaterdagt/zondag (met waarschuwing tot handhaving). Kan me dat ook wel voorstellen, die paden zijn op dat soort dagen overbevolkt en groepen zijn helaas geen goed voorbeeld hoe het moet op de weg. Ook motors overigens!
Ik kom deze wel eens tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mrw0xD5BaQuK62An032h6r5TD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RSEV88GZyS6RfEcYtwYG6sYY.jpg?f=user_large

En deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKbz9YcmwEQvnms8hPVwuNZPW4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMTNX50WFiBRiGwRXVzQLutz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me ook wel iets voorstellen bij: "Wielrenners te gast".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
mhr-zip schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Ik kan me ook wel iets voorstellen bij: "Wielrenners te gast".
Kan ik mij ook voorstellen, echter zie ik ook op de weg dat er meer en meer ebikes en pedelec's bij komen. Ik wil bijna zeggen dat je als niet-motor-gestuurde-stadsfiets-rijder een uitzondering bent (dat wil zeggen, buiten het (stads)centrum om). Uiteindelijk moeten wij wielrenners ons aanpassen, maar wij zijn niet de enige. Het rijden op vlotte fietsen vergt nou eenmaal iets meer focus en controle en een foutje is snel gemaakt. Ik vind het tweede bord dan ook een mooie oplossing (want heel reëel, ik ben niet van plan om bijvoorbeeld 10 kilometer lang met 20 per uur te rijden, daar heb ik geen racefiets voor gekocht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:12
Omdat ik mijn MTB verkocht heb en de racefiets nog lang op zich laat wachten heb ik een 2dehands Triban RC100 (goedkoopste decathlon fiets) gekocht. Is nog zo goed als nieuw volgens de verkoper en voor 175€ kan ik geen buil vallen. Straks of morgen eens ophalen en voorlopig daar maar wat mee fietsen.

In dit geval kan de opstap naar de Trek Emonda 2021 alleen maar meevallen denk ik :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:01:
Omdat ik mijn MTB verkocht heb en de racefiets nog lang op zich laat wachten heb ik een 2dehands Triban RC100 (goedkoopste decathlon fiets) gekocht. Is nog zo goed als nieuw volgens de verkoper en voor 175€ kan ik geen buil vallen. Straks of morgen eens ophalen en voorlopig daar maar wat mee fietsen.

In dit geval kan de opstap naar de Trek Emonda 2021 alleen maar meevallen denk ik :D.
of je vraagt je af waarom je 10x zoveel hebt uitgegeven :D
Just kidding, dat verschil zal je zeker merken

Strava

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:12
Prulleman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:46:
[...]
of je vraagt je af waarom je 10x zoveel hebt uitgegeven :D
Just kidding, dat verschil zal je zeker merken
10x... de emonda SL6 heb ik voor 3k besteld. Twijfel nog steeds om voor de SL6 pro te gaan. Die moet 3450 kosten (beide prijzen incl wahoo mount).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Raznov schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Kan ik mij ook voorstellen, echter zie ik ook op de weg dat er meer en meer ebikes en pedelec's bij komen. Ik wil bijna zeggen dat je als niet-motor-gestuurde-stadsfiets-rijder een uitzondering bent (dat wil zeggen, buiten het (stads)centrum om). Uiteindelijk moeten wij wielrenners ons aanpassen, maar wij zijn niet de enige. Het rijden op vlotte fietsen vergt nou eenmaal iets meer focus en controle en een foutje is snel gemaakt. Ik vind het tweede bord dan ook een mooie oplossing (want heel reëel, ik ben niet van plan om bijvoorbeeld 10 kilometer lang met 20 per uur te rijden, daar heb ik geen racefiets voor gekocht).
Er zijn weinig mensen die bv weten dat maximaal het gas opentrekken simpelweg niet overal toegestaan is. Een Speedpedelec mag binnen de bebouwde kom maar 30km/h! (Snor 25, en brom 30)
Nu is het bij een racefiets natuurlijk niet gemaximeerd maar ik vind dat je je aan moet passen, anders kies je gewoon een ander parcours. Dit soort borden ontstaan vaak doordat er eerder teveel escalaties zijn geweest tussen mensen die zich niet kunnen aanpassen.
Maar max 20 betekent dus ook dat een gewone ebike dus geen haasmode mag inschakelen! Zou best mooi zijn om dat dan eens te gaan handhaven haha. >:)

En over bellen, ik heb dat ooit (op een toerfiets overigens) eens niet gedaan toen ik een scholier inhaalde en die zwalkte toen net naar links. (niet eens met mobieltje in z'n hand) Hij viel hard, ik niet. Heb me er nog dagenlang dom over gevoeld, terwijl het niet eens mijn schuld was, maar ik had gewoon met 1 vingerbeweging naar de bel die hele valpartij kunnen voorkomen. Gelukkig geen noemenswaardige schade uiteindelijk, maaar sindsdien bel ik altijd. Ook bij hondenuitlaters, en zelfs bij groepen tegemoetkomende fietsers, die elkaar niet altijd voldoende waarschuwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 27-08-2020 15:05 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• hoi1234
Wie verzint het? Ik heb er geen problemen mee als mensen hun hond los laten lopen, maar dan moeten de honden me niet hinderen. Ga lekker in het park met de hond loslopen oefenen of laat het helemaal achterwegen...

Een hond is heel onvoorspelbaar. Kun je nauwelijks rekening mee houden.
Pagina: 1 ... 149 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).