Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 644 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04
orange.x schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:59:
Al een tijdje speel ik met het idee van een nieuwe / extra fiets. Ik heb een mooie racefiets en die wil ik ook zeker erbij houden voor de meer wedstrijdjes. Nu pak ik met mijn 28mm bandjes nog wel eens een grindpad of gravelstrookje en dat bevalt eigenlijk ook wel prima. En soms leen ik de MTB van mijn vader om door de bossen te gaan. Maar ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een combifiets die nog wel enigzins mooie race-eigenschappen heeft qua geometrie maar wel geschikt is voor bijvoorbeeld max 34 en het liefst 38mm banden voor graveldoeleinden. Die gravelbanden mogen ook op een 650b setje als dat beter uitkomt want op een 700c velg vraagt dit natuurlijk weer meer clearance van het frame. Voor het mooie zie ik het liefst de bekabeling ook niet onder het stuur hangen maar dat is nog een overkomenlijk puntje.

Vooral zoek ik voor een goede basis. Dat wil zeggen ik vind het geen probleem om een 105 groepset mee te beginnen en wat mindere velgen. Deze wil ik uiteindelijk voor goede velgen vervangen en op den duur het liefst ook schakelen met etap. Als de basis dus maar goed zit. Gewicht is dan ook niet het aller allerbelangrijkste maar het moet ook geen top zwaar ding zijn. Al is dat soms wat lastig te vergelijken als de ene fiets voorzien is van lichtere onderdelen dan de ander. Het is dan lastig om te zeggen als je dit en dit vervangt komt het op dit gewicht neer.. Maargoed. Verder moet er wel een 2x gemonteerd kunnen worden al is dat vaak ook wel op te lossen met een klem ipv aanlas denk ik zo. Al kan een klem wel weer in de weg zitten voor de band.

Wat ik vooralsnog tegengekomen ben:
- https://www.cube.eu/nl/20...road-c62-race-greennlime/ Deze voldoet in ieder geval nog wel een beetje aan de race geometrie maar is vrij zwaar zo lijkt het met 8,5kg en kan wel tot 45mm banden gaan wat nog best wel veel is. Wel weer mogelijkheid tot spatborden evt.
- https://www.giant-bicycles.com/nl/tcx-advanced-pro-1
- https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/race/terra/cat/terra-m20, voordeel van deze is ook nog qua kleur zelf samen te stellen. Standaard met 38mm geleverd dus dat is haalbaar.
- https://www.isaac-cycle.c...-ultegra-r8050-di2/56097/ is met 650b met dikke banden te voorzien indien nodig.

Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Idealiter qua budget zou ik voor de 1e aanschaf liever net onder de 3000 blijven maar is niet altijd haalbaar, maar gevoelsmatig moet dat toch wel te doen zijn.

Verder zijn het wel allemaal fietsen die toch wel meer gravel-georienteerd zijn. Niet per se de echte insteek maar daarvan weet je wel dat je met een andere wielset met wegbanden natuurlijk altijd uit de voeten kan. Het liefst zie ik het vanuit een meer racefiets oogpunt met mogelijkheid tot dikkere banden maar kan dat dus niet echt vinden :)

Misschien heeft iemand nog tips. En de aanschaf zal waarschijnlijk pas in 2021 plaatsvinden dus nu overjarige modellen kan helpen voor het vinden van een merk / lijn om verder te kijken in die richting maar nu een aanbieding ofzo heeft dus niet echt zin. Het gaat mij echt om welke merken en lijnen zijn er die hier op inspelen.
Rose Backroad? Heeft ook een redelijk sportieve stack - reach.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:52
cordonbleu schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:58:
@Ypuh Heb je ook een idee hoe de Michelin Power Road zich verhouden tot de Michelin Power Competition? Die hebben ze bij Mantel ook. De Competition is dan misschien nog net even wat soepeler, maar minder lekbestendig dan de Road? Ik rijd wel voornamelijk alleen bij droog weer, dus grip bij nat wegdek is voor mij wat minder belangrijk.

Mantel heeft nu overigens ook een 30 dagen niet goed geld terug actie voor de Michelin Power Road. Misschien wel fijn om het zo eens te proberen.
Volgens mij is de Competition meer de TT variant. Op papier zijn die vaak wel een paar watt sneller en paar gram lichter, maar in de praktijk blijf ik vaak bij zulke banden vandaan i.v.m. duurzaamheid en lekbestendigheid. Ik verwacht toch altijd wel zo'n 5.000km uit een set banden te kunnen halen en dat ze onderweg niet lek gaan, zonder direct voor de Durano/GP4seasons te kiezen.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:29
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Volgens mij is de Competition meer de TT variant. Op papier zijn die vaak wel een paar watt sneller en paar gram lichter, maar in de praktijk blijf ik vaak bij zulke banden vandaan i.v.m. duurzaamheid en lekbestendigheid. Ik verwacht toch altijd wel zo'n 5.000km uit een set banden te kunnen halen en dat ze onderweg niet lek gaan, zonder direct voor de Durano/GP4seasons te kiezen.
Oke duidelijk.
Overigens lees ik op bijvoorbeeld https://www.bicyclerollingresistance.com/ dat de S-Works Turbo's in 26mm meer vergelijkbaar zijn met doorsnee 25mm banden dan de 24mm versie. Zou de 26mm versie voor mij dan niet ook een optie zijn? Of wordt dat in jouw ervaring toch echt een stuk breder dan 27mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Verona27 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Vriend van mij had daar een fiets gekocht, was er ook wel over te spreken. Zal daar ook wel eens een keer langsgaan, dan. Thanks voor de tip.
Het is wel een wat aparte jongen, maar laat je daar niet door zeker niet weerhouden. Goeie zaak om een tweede hands fiets aan te schaffen en/of je onderhoud te laten doen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Raznov schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

Dat klopt wel redelijk denk ik ja, "grote mensen moeten niet op italiaanse fietsen" vind ik wat overdreven, maar als ik vergelijk binnen onze groep, zit ik met mijn 1.92 lager op de fiets (en dan ook echt een 10 cm) ten opzichte van een vriend met een Cube en Bulls welke beide rond maat 54 / 56 zitten.

Wat voor modellen spreken je zelf aan buiten de Italiaanse merken? En wat voor budget heb je in gedachte? Want zelf ben ik bijvoorbeeld ook fan van een Koga Kimera, Merckx San Remo of een Look 795, maar dat zijn volgens mij ook nog altijd vrij sportieve houdingen.
Look is zeker een optie, maar ook daar hebben die vaak sportieve geometrie. Ik kan toch echt beter op zoek naar een echte endurance lange afstand geometrie denk ik. Een cannondanle synapse ofzo...ondanks dat cannondale de passie van een deurklink heeft....:(

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 14:44

Grin

Ride si sapis.

Look 765 is endurance.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Ypuh
cordonbleu schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Oke duidelijk.
Overigens lees ik op bijvoorbeeld https://www.bicyclerollingresistance.com/ dat de S-Works Turbo's in 26mm meer vergelijkbaar zijn met doorsnee 25mm banden dan de 24mm versie. Zou de 26mm versie voor mij dan niet ook een optie zijn? Of wordt dat in jouw ervaring toch echt een stuk breder dan 27mm?
Weet het niet precies meer, maar als de 24mm al 26mm meet, mag je er vanuit gaan dat de 26mm eerder 28mm of meer meet als die eenmaal een beetje gesettled is.

Vrijwel alle banden vallen (een stuk) breder dan wat er op de verpakking staat en de S-Works Turbo's zijn relatief gezien dus wat meer true-to-size. Het klopt dus wel wat ze zeggen, maar zegt meer over de andere merken dan.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:29
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

Weet het niet precies meer, maar als de 24mm al 26mm meet, mag je er vanuit gaan dat de 26mm eerder 28mm of meer meet als die eenmaal een beetje gesettled is.

Vrijwel alle banden vallen (een stuk) breder dan wat er op de verpakking staat en de S-Works Turbo's zijn relatief gezien dus wat meer true-to-size. Het klopt dus wel wat ze zeggen, maar zegt meer over de andere merken dan.
Ze zeggen dat de 24mm als 25mm valt, dus misschien dat de 26mm als 27mm valt. Wat je zegt klopt inderdaad, maar misschien dat de 26mm dan toch wel zouden passen. Die actie van Mantel is op zich wel aantrekkelijk, dus misschien dat ik dat wel doe.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 10:40
mhr-zip schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:04:
Rose Backroad? Heeft ook een redelijk sportieve stack - reach.
Ja, ik was denk ik vergeten te melden dat ik nu een Rose heb en in het verleden toch wel wat trammalant gehad heb. Al ben ik met mijn laatste frameset wel tevreden. Is nog het overwegen waard ware het dat de kleuren die ze nu hebben minder mooi zijn als die van de vorige Backroad. Maar ze hebben de kabels dan wel weer netjes weggewerkt en qua prijs is het ook nog goed te doen, verdorie :P

En Canyon wordt het in dat kader ook niet :) Rose is dan nog lichtelijk twijfelgevalletje :P

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 13-08-2020 13:00 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 16:22
orange.x schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Ja, ik was denk ik vergeten te melden dat ik nu een Rose heb en in het verleden toch wel wat trammalant gehad heb. Al ben ik met mijn laatste frameset wel tevreden. Is nog het overwegen waard ware het dat de kleuren die ze nu hebben minder mooi zijn als die van de vorige Backroad. Maar ze hebben de kabels dan wel weer netjes weggewerkt en qua prijs is het ook nog goed te doen, verdorie :P
Wellicht is iets van een Specialized Diverge of Cannondale Topstone het overwegen waard? Of kijk even hier voor wat meer inspiratie.

Komoot

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
@orange.x Je zou ook eens naar Rondo HVRT kunnen kijken. Ze hebben verschillende uitvoeringen voor verschillende prijzen.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:40
Jimmy-time1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:00:
Misschien een stomme vraag maar wil het even zeker weten vóór ik zomaar wat bestel: ik heb thuis al een compressor. Ik zoek nu een verloopstuk voor het Franse ventiel die ik aan kan sluiten op die compressor en waarbij ik dan op de drukmeter van de compressor de bandendruk kan aflezen. Wie kan mij tips geven hiervoor?
Koop een fietspomp fatsoenlijke vloerpomp met manometer, dan heb je 0 gezeik en 100% goede bandendruk.
Tenzij je 10 banden per dag oppompt zie ik niet in waarom je het niet met de hand kunt doen.
Misschien heeft iemand nog tips. En de aanschaf zal waarschijnlijk pas in 2021 plaatsvinden dus nu overjarige modellen kan helpen voor het vinden van een merk / lijn om verder te kijken in die richting maar nu een aanbieding ofzo heeft dus niet echt zin. Het gaat mij echt om welke merken en lijnen zijn er die hier op inspelen.
Qua wensen word je al gauw de hoek ingedrukt van gravelbikes. Dat is leuk, maar die wijken qua rijgedrag heel sterk af van een racer. Ik zou daarom eerst eens gaan proefrijden op een aantal uiteenlopende geometrien, puur om een idee te krijgen van hoe dat nou voelt.
Daarna kun je een shortlist maken op basis van geometrie-info.
Ik heb op die manier ontdekt dat ik graag een sportieve geometrie wilde (korte wielbasis en steil balhoofd) en op die manier een Specialized Diverge 2017 gekocht. Het rijdt als een racer maar heet een gravel fiets, incl. ruimte voor brede banden, spatborden, baggagedrager. De recentere modellen hebben een veel relaxetere geometrie.

[ Voor 46% gewijzigd door DieAnder op 13-08-2020 13:27 ]

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Een compressor kan wel handig zijn om de band te laten "ploppen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 11:22
bonzz.netninja schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:19:
[...]

Look is zeker een optie, maar ook daar hebben die vaak sportieve geometrie. Ik kan toch echt beter op zoek naar een echte endurance lange afstand geometrie denk ik. Een cannondanle synapse ofzo...ondanks dat cannondale de passie van een deurklink heeft....:(
Kijk, passie van een deurklink, ik begin je denk ik een beetje te begrijpen :).
Wat vind je van:
BMC Road Machine
Specialized Roubaix
Of misschien een Merida Scultura Endurance (4k / 5k)

Het ligt denk ik ook een beetje aan je budget hier in, want er is vrijwel altijd wel iets moois te vinden, als je maar met de flappen zwaait.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
@Waus26 Diverge had ik ook al even bekeken maar werd al wel vrij snel heel duur voor een redelijke instapper. Topstone is ook wel aardig om te zien ook, zou ook nog kunnen inderdaad.
Giant heeft voor de 2021 Revolt Advanced ook nog wel een kanshebber met de Advanced 1, qua looks in ieder geval. https://www.giant-bicycles.com/int/revolt-advanced-1-2021 De 2020 versie is 2499 dus laat deze iets duurder eventueel uitvallen maar dat is qua budget nog behoorlijk aantrekkelijk.

@Owios Zal ik ook eens naar gaan kijken.

Hoe meer ik die gravelbikes zie hoe groter de kans wordt dat het misschien wel gewoon een gravelfiets moet worden. Ik heb natuurlijk altijd nog mijn gewone racefiets die dan meer gebruikt zou gaan worden voor het racen maar als ik puur op de weg wil rijden kan ik die natuurlijk altijd gebruiken. En een gravelfiets biedt in het buitenland ook gelijk weer veel meer mogelijkheden voor het verkennen van andere wegen. Dus ik ben er toch nog weer niet helemaal uit :P

• Ypuh
Raznov schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Kijk, passie van een deurklink, ik begin je denk ik een beetje te begrijpen :).
Wat vind je van:
BMC Road Machine
Specialized Roubaix
Of misschien een Merida Scultura Endurance (4k / 5k)

Het ligt denk ik ook een beetje aan je budget hier in, want er is vrijwel altijd wel iets moois te vinden, als je maar met de flappen zwaait.
En @bonzz.netninja zonder BBL/lengte verhouding en flexibiliteit is het schieten met hagel wat een goed passend frame kan zijn. Lengte doet er eigenlijk niet zo toe, zo lang de drop maar niet te laag is en de reach niet te ver. Er zijn best mensen van 1.90 die prima lang en laag kunnen zitten, net zo goed als dat iemand van 1.60 een spacertoren heeft.

De Wiliers zijn voor mij gemiddeld genomen veeel te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
bonzz.netninja schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:39:
[...]
Misschien zit het ook meer tussen relatief lang (1.91), idd verhoudingen romp/benen en een problematische houding/nek waardoor hij zei dat een italiaans frame niet handig is omdat die vaak erg sportief qua geometrie zijn?
Opa vertelt:
Het was in Italie gebruikelijk om fietsen 'vierkant' te bouwen, d.w.z. de framehoogte (zitbuis) was even groot als de framelengte (bovenbuis). Voor kleine en gemiddelde maten is dit vaak wel OK. Voor grote maten werden de frames dan véél te lang als je relatief korte armen of lijf hebt.

Terugkomend op je zoektocht: is er uit jouw fietsmeting een soort van 'verlanglijstje' gekomen?
Ik heb zoiets gedaan bij een dealer met een Retül systeem, en daar hebben ze me op een pasfiets gezet tot ik goed zat.
Vervolgens komt er een lijstje uit met afmetingen waar je fiets aan moet voldoen, twee van die maten zijn een reach en stack. Daar heb ik toen een frame bij gezocht en vervolgens de fiets opgebouwd volgens de maten uit de meting.

[ Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 13-08-2020 13:40 ]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

DieAnder schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Opa vertelt:
Het was in Italie gebruikelijk om fietsen 'vierkant' te bouwen, d.w.z. de framehoogte (zitbuis) was even groot als de framelengte (bovenbuis). Voor kleine en gemiddelde maten is dit vaak wel OK. Voor grote maten werden de frames dan véél te lang. Van oudsher waren grote Italiaanse confectie frames dan ook niet geschikt voor lange rijders met een relatief kort lijf/armen.

Terugkomend op je zoektocht: is er uit jouw fietsmeting een soort van 'verlanglijstje' gekomen?
Ik heb zoiets gedaan bij een dealer met een Retül systeem, en daar hebben ze me op een pasfiets gezet tot ik goed zat.
Vervolgens komt er een lijstje uit met afmetingen waar je fiets aan moet voldoen, twee van die maten zijn een reach en stack. Daar heb ik toen een frame bij gezocht en vervolgens de fiets opgebouwd volgens de maten uit de meting.
Nee niet echt eigenlijk, eigenlijk hebben ze alleen maar mijn huidige fiets afgesteld bij beide fittings, en daar heb ik de gegevens van. Wat jij schrijft is eigenlijk wat ik zou willen en je zet mij wel op een spoort in het begin van de zoektocht :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• 3Stone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:16

Vooral zoek ik voor een goede basis.
Al eens aan een KOGA colmaro allround gedacht?

https://www.koga.com/nl/racefietsen/colmaro-allroad?frame=H

Er staat er hier eentje bij de plaatselijke fietsenmaker. O+

[ Voor 5% gewijzigd door 3Stone op 13-08-2020 13:42 ]

• orange.x
3Stone schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Het is alweer lang geleden dat ik op aluminium gefietst heb, ik heb toch wel mijn zinnen gezet op carbon eigenlijk vanwege comfort.

• DieAnder
bonzz.netninja schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:40:
[...]
Nee niet echt eigenlijk, eigenlijk hebben ze alleen maar mijn huidige fiets afgesteld bij beide fittings, en daar heb ik de gegevens van. Wat jij schrijft is eigenlijk wat ik zou willen en je zet mij wel op een spoort in het begin van de zoektocht :)
Ik kan het je van harte aanbevelen, dan heb je in elk geval een doel om op te schieten.
Ikzelf ben nog iets langer dan jij, met korte armpjes en niet al te lenig, dus ik heb avonden zitten puzzelen met spec-sheets en spreadsheets en rekenhulpjes.
Oh, en vergeet niet af en toe een sanity check te doen op de looks van het geheel, en dan specifiek op de voor jou gewenste maat. De fiets op #1 op mijn shortlist bleek in de gewenste maat zó lelijk dat hij direct afviel.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

DieAnder schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Ik kan het je van harte aanbevelen, dan heb je in elk geval een doel om op te schieten.
Ikzelf ben nog iets langer dan jij, met korte armpjes en niet al te lenig, dus ik heb avonden zitten puzzelen met spec-sheets en spreadsheets en rekenhulpjes.
Oh, en vergeet niet af en toe een sanity check te doen op de looks van het geheel, en dan specifiek op de voor jou gewenste maat. De fiets op #1 op mijn shortlist bleek in de gewenste maat zó lelijk dat hij direct afviel.
Ik ben bang dat looks bijna nog belangrijker is/was dan de rest. Misschien is het daar ook misgegaan eerder haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
3Stone schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Poh wat heeft Koga toch prachtige frames qua lak.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:24
@orange.x
Heb je ook al een crosser (CX) overwogen?

Dat is toch race maar off-road. Met name vanuit geometrie oogpunt. Tevens prima in te zetten op de weg en met een ander wielsetje ook prima voor gravel (comfort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
  • Laatst online: 20-05 22:32
Dames en heren,

Inmiddels ben ik besmet niet met het corona maar met het Wieler virus. Ik kom van de mountainbike, een wielren fiets gekocht en moet zeggen dat het wel goed bevalt.

Na een ondoorzichtig bos van fietsen en theorie over welke ik moest kopen heb ik uiteindelijk de Cube Attain GTC Race aangeschaft.
Deze is 105 afgemonteerd
Carbon frame
Maar ben mij er bewust van dat ik het nog veel gekker had kunnen (misschien zelfs moeten) maken.

Nu fiets ik in mijn eentje gemiddeld ongeveer 33km/u.
Ik zit nu met de vraag of het een meerwaarde voor mij zou zijn om een overstap te maken naar carbon wielen en of dit een goede investering is op deze fiets?

- Ga ik veel profijt hebben van carbon wielen?
- Beter geld investeren in direct een nieuwe betere fiets?
- Hebben jullie suggesties voor een set goede wielen?

Dank!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
BekSide schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:31:
Dames en heren,

Inmiddels ben ik besmet niet met het corona maar met het Wieler virus. Ik kom van de mountainbike, een wielren fiets gekocht en moet zeggen dat het wel goed bevalt.

Na een ondoorzichtig bos van fietsen en theorie over welke ik moest kopen heb ik uiteindelijk de Cube Attain GTC Race aangeschaft.
Deze is 105 afgemonteerd
Carbon frame
Maar ben mij er bewust van dat ik het nog veel gekker had kunnen (misschien zelfs moeten) maken.

Ik zit nu met de vraag of het een meerwaarde voor mij zou zijn om een overstap te maken naar carbon wielen en of dit een goede investering is op deze fiets?

Dank!
Carbon wielen zegt niet zoveel... Als je veel solo rijdt zal je wel sneller gaan met wat diepe wielen, als je ze dan niet te zwaar wilt kom je al snel bij carbon uit. Zolang je geen wedstrijden hoeft te winnen doe je het uiteindelijk enkel voor je gemiddelde snelheid op Strava ;)

Strava

• Raznov
Dames en heren,

Deze is 105 afgemonteerd
Carbon frame

Dank!
Ook volledig afhankelijk van waar je fietst. Klopt het dat er CUBE RA 0.8 Aero Disc wielen op zitten? Enig idee van het gewicht van die set?

• BekSide
Raznov schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Ook volledig afhankelijk van waar je fietst. Klopt het dat er CUBE RA 0.8 Aero Disc wielen op zitten? Enig idee van het gewicht van die set?
Klopt inderdaad, ''Alexrims 0.8 disc'' staat op de velg.
Vooral Brabant veel vlak dus. Wil wel wat meer de bergen in.

Gewicht kan ik nergens terugvinden helaas.

Wedstrijd rijden doe ik niet hoor, maar zal niet ontkennen dat iedere keer een hoger gemiddelde fietsen toch wel mooi is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 12:16
Dames en heren,

Deze is 105 afgemonteerd
Carbon frame

Dank!
Ik heb dit voorjaar carbon wielen onder dezelfde fiets gezet, vooral uit nieuwsgierigheid en voor de looks moet ik bekennen.

Of het echt verschil maakt? Ik fiets 99% van de tijd solo en heb wel het gevoel dat het iets makkelijker is om snelheid vast te houden, maar dat kan zeker ook psychisch zijn. Qua uiterlijk vindt ik het bij dit frame nog steeds wel een verbetering :P

Nadelen zijn er ook. Remmen in de regen is met mijn wielen wel echt een dingetje, maar ik fiets sowieso bij voorkeur als het droog is :+

Ander frame heb ik ook al wel eens over gedacht, hij's niet lelijk maar uiteindelijk is die attain ook niet echt sexy... Maar ik zit er heerlijk op en da's ook wat waard.

En aan het eind van de dag is harder fietsen in mijn beleving (en op mijn niveau) toch vooral een kwestie van harder trappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 13-08-2020 15:48 ]

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Dames en heren,

Deze is 105 afgemonteerd
Carbon frame

Dank!
ik ben zelf ook aan het denken om volgend jaar een mooi setje carbon wielen te kopen voor mijn fiets, niet zo zeer voor de snelheid (mijn gemiddelde snelheid varieert op dit moment van 30km per uur rustig aan tot 33+ als ik echt flink gas geef en dat vind ik prima), maar meer omdat ik vind dat mijn fiets een setje mooie wielen verdiend net als licht metalen wielen onder een auto de auto af maken.

ik vind het alleen lastig om uit te vinden wat nou een mooi setje is voor mij maar hier ga ik wel naar kijken als ik echt over ga tot aaschaf volgend jaar...mijn wishlist word alleen maar groter :X :X

-powermeter
-carbon wielen
-gravelbike (dit weet de vrouw nog niet :P )

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:12
BekSide schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Klopt inderdaad, ''Alexrims 0.8 disc'' staat op de velg.
Vooral Brabant veel vlak dus. Wil wel wat meer de bergen in.

Gewicht kan ik nergens terugvinden helaas.

Wedstrijd rijden doe ik niet hoor, maar zal niet ontkennen dat iedere keer een hoger gemiddelde fietsen toch wel mooi is.
Hoger gemiddelde is simpelweg een kwestie van harder trappen. De beste investering blijft het investeren in jezelf. Trainen dus! Verwacht geen wonderen van materiaal upgrades.

Uiteraard is het wel erg leuk om weer eens wat nieuws te kopen (of bezig te zijn met het oriënteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Dames en heren,

Deze is 105 afgemonteerd
Carbon frame

Dank!
DuraAce Di2, 60mm diepe carbon wielen minimaal, aero cockpit, zadeltasje, snel brilletje en dan ben je klaar ;)

• mhr-zip
orange.x schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

En Canyon wordt het in dat kader ook niet :) Rose is dan nog lichtelijk twijfelgevalletje :P
Ik weet dat je nu een Rose hebt. Maar alle garantie gevallen waren netjes opgelost toch?

Giant TCX misschien?

Afbeeldingslocatie: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_650,q_80/u2iwjlpkjqwk8u59oqbr/MY21TCXADVPro2_ColorAChameleonNova.jpg

Misschien kan je anders hier nog ideeën opdoen.

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=93121
bonzz.netninja schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Ik ben bang dat looks bijna nog belangrijker is/was dan de rest. Misschien is het daar ook misgegaan eerder haha
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden

• BekSide
Charly schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Ik heb dit voorjaar carbon wielen onder dezelfde fiets gezet, vooral uit nieuwsgierigheid en voor de looks moet ik bekennen.

Of het echt verschil maakt? Ik fiets 99% van de tijd solo en heb wel het gevoel dat het iets makkelijker is om snelheid vast te houden, maar dat kan zeker ook psychisch zijn. Qua uiterlijk vindt ik het bij dit frame nog steeds wel een verbetering :P

Nadelen zijn er ook. Remmen in de regen is met mijn wielen wel echt een dingetje, maar ik fiets sowieso bij voorkeur als het droog is :+

Ander frame heb ik ook al wel eens over gedacht, hij's niet lelijk maar uiteindelijk is die attain ook niet echt sexy... Maar ik zit er heerlijk op en da's ook wat waard.

En aan het eind van de dag is harder fietsen in mijn beleving (en op mijn niveau) toch vooral een kwestie van harder trappen.
Last met remmen in de regen? Ik dacht juist dat de schijfremmen dit wel zouden voorkomen. Welke wielen heb jij eronder gelegd dan?
wisselwerking schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:37:
[...]

Hoger gemiddelde is simpelweg een kwestie van harder trappen. De beste investering blijft het investeren in jezelf. Trainen dus! Verwacht geen wonderen van materiaal upgrades.

Uiteraard is het wel erg leuk om weer eens wat nieuws te kopen (of bezig te zijn met het oriënteren).
Dat klopt zeker, maar het zal in mijn koppie blijven zitten tot ze er onder zitten. Maar weet ook dat als ik de wielen zou hebben dat het dan weer het volgende is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 12:16
BekSide schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Last met remmen in de regen? Ik dacht juist dat de schijfremmen dit wel zouden voorkomen. Welke wielen heb jij eronder gelegd dan?
[...]

Dat klopt zeker, maar het zal in mijn koppie blijven zitten tot ze er onder zitten. Maar weet ook dat als ik de wielen zou hebben dat het dan weer het volgende is....
Ah, nee. met schijfremmen heb je daar geen last van. Met carbon en velgremmen kan het een dingetje zijn.

Welke wielen? De goedkoopste die ik kon vinden, buiten vage chinese import om. :P
https://www.bike24.com/p2356615.html?

Prime is een huismerk van ... Merlin, of een of andere Britse webshop. Zijn wel fors duurder geworden zie ik, setje waar ik dit voorjaar 460 voor betaalde staat inmiddels voor 610 op de site. :X #Coronatax

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnLJlvKFTSE161VoQTOp0BsgbUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFCrNwYF6pNiGnFNDOtJJkx5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Charly op 13-08-2020 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Dames en heren,

Inmiddels ben ik besmet niet met het corona maar met het Wieler virus.
...
Dat is geen wielervirus maar GAS (gear acquisition syndrome); overigens een veel voorkomende vergissing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@Dix0r Om nog even terug te komen op die hele wielen discussie van laatst, kwam net dit topic tegen met onafhankelijke remtesten. Om je een idee te geven van wat de verschillen zijn tussen Chinese wielen en de Campa/Zipp's van deze wereld.

Farsports doet het dus best goed, maar niet alle modellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 13-08-2020 19:19 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 17:27
Dus de winnaar is een Zipp en runner up de farsports...wat zegt het dan? Dat prijs dus niet echt ertoe doet? ^^

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Michaelg schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:24:
Dus de winnaar is een Zipp en runner up de farsports...wat zegt het dan? Dat prijs dus niet echt ertoe doet? ^^
Het zegt dat er verschillen zijn die op bepaalde punten best significant kunnen zijn. Binnen de 3 geteste Farsports wielen zitten grotere verschillen dan tussen de #1 en #2. En remmen is natuurlijk maar één van de 8-10 aspecten waar je wiel op beoordeeld (looks, servicability, garantie, aerodynamica, ride feel om er een paar te noemen).

Dit kleine zinnetje vind ik bijvoorbeeld wel een interessante toevoeging: "According to the principal of SRAM China, there has been no customer service due to the high temperature failure of NSW so far, while there is few customer service of C5 mk2 due to the high temperature failure". Wat daar van waar is, is vraag 2 natuurlijk, maar ik moet de eerste ook nog lezen van wie de Showstopper remrand kaduuk is terwijl je daar bij Chinese wielen geen moeite voor hoeft te doen.

Andere opmerking die ik wel interessant vind: "Keep in mind that, China can produce good carbon products, but it doesn’t mean that the cheap products are good. Be careful when you want to buy some carbon products with an extremely low price". Dat er goede producten uit China komen tegen redelijke prijzen moge duidelijk zijn, maar het blijft dus een beetje hit or miss.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
Dames en heren,

Deze is 105 afgemonteerd
Carbon frame

Dank!
Welkom bij de club :)F
Lastig onderwerp, wielen...vaak meer een persoonlijke dan een rationele keuze. Wat is het budget dat je kunt/wilt uitgeven voor een wielset? Ga je de originele remschijven hergebruiken of ook set discs erbij? (heb je een reserve wielset voor nood/winter).
De wielset CUBE RA 0.8 Aero Disc ken ik niet, vind er 1-2-3 geen gegevens of reviews van, maar als ik kijk naar de totale prijs van de fiets, dan neem ik aan dat het een instapsetje is. Dat doen ze bij fietsen tot €2500,- zo.

Dit is een nette set maar alu velgen.
Hier een set met carbon velgen, set is zelfs nog tikkie zwaarder dan de alu DT Swiss P1800.

Maar in mijn optiek wordt de wielset upgrade pas zinvol bij de veel betere sets. Die gaan dan de €800-€900 meestal voorbij.....dan pas win je echt gewichtsvoordeel, vaak wel ten faveure van sterkte (belangrijk bij rijders van 80+kg). Op mijn eigen fiets zat een set Shimano WHR500, een van de goedkoopste wielsets van Shimano. Bombproof, dat wel maar ook redelijk zwaar. Ik kon het in elk geval wel goed merken in acceleratie toen er een set Dura Ace WHR9100 in kwam. Lichter, stijver wat beter stuurt en accelereert. Maar dan vergelijk je een wielset van €100 met een van €900. Beetje appels met peren misschien, maar geeft wel een beetje aan hoe de investering rendeert.

Wat je even duidelijk moet hebben is:
- Budget
- Gebruiksdoel
- Gewicht rijder
- Gewichtsklasse wielset

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon 73 op 13-08-2020 20:29 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:16:
@Dix0r Om nog even terug te komen op die hele wielen discussie van laatst, kwam net dit topic tegen met onafhankelijke remtesten. Om je een idee te geven van wat de verschillen zijn tussen Chinese wielen en de Campa/Zipp's van deze wereld.

Start ook en link bij over Chinese aerosturen. Die vraag kwam hier ook laatst langs..

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
Ramon 73 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Welkom bij de club :)F
Lastig onderwerp, wielen...vaak meer een persoonlijke dan een rationele keuze. Wat is het budget dat je kunt/wilt uitgeven voor een wielset? Ga je de originele remschijven hergebruiken of ook set discs erbij? (heb je een reserve wielset voor nood/winter).
De wielset CUBE RA 0.8 Aero Disc ken ik niet, vind er 1-2-3 geen gegevens of reviews van, maar als ik kijk naar de totale prijs van de fiets, dan neem ik aan dat het een instapsetje is. Dat doen ze bij fietsen tot €2500,- zo.

Dit is een nette set maar alu velgen.
Hier een set met carbon velgen, set is zelfs nog tikkie zwaarder dan de alu DT Swiss P1800.

Maar in mijn optiek wordt de wielset upgrade pas zinvol bij de veel betere sets. Die gaan dan de €800-€900 meestal voorbij.....dan pas win je echt gewichtsvoordeel, vaak wel ten faveure van sterkte (belangrijk bij rijders van 80+kg).

Wat je even duidelijk moet hebben is:
- Budget
- Gebruiksdoel
- Gewicht rijder
- Gewichtsklasse wielset
Dank voor jouw heldere bericht.
Ik heb inderdaad ook niet het idee dat ik veel zal opschieten met deze set vervangen voor een nieuwe set aluminium wielen.

Ik zou dan echt voor carbon willen gaan als ik het überhaupt doe.
Het probleem is alleen dat ik dan rondkijk en er gewoon geen idee van heb of het überhaupt op mijn fiets past. Vanwege de schijfremmen, of misschien zelfs de ruimte in mijn voorvork/frame.

Van meerdere kanten hoor ik al wel dat een upgrade van wielen veel meer oplevert dan upgrade van frame.
Je kunt de fiets die ik heb inderdaad nog wel bestempelen als instapmodel (€1.700,-). Is volgens mij het eerste model van Cube die een carbon frame heeft voor wat het waard is.

- Budget : dat is rekbaar, als een set van €1.000,- echt heel veel beter is dan een van €500,- ben ik best bereid dat te doen. Alleen is dan weer de vraag die bij mij opkomt. kan ik dan niet beter deze fiets (2 maanden oud) verkopen en alsnog voor een complete betere fiets gaan?

- Gebruiksdoel: 3x per week rondje fietsen, maar wel als doel knallen.

- Gewicht rijder: 85kg

- Gewichtsklasse wielset, echt geen idee.

Een goeie set tweedehands aanschaffen zou best een optie zijn... maar omdat ik er gewoon zo weinig verstand van heb ben ik daar toch wat terughoudend in.

• Pimorez
  • Niet online
Een setje FFWD is goedkoop en naar mijn weten ook van redelijke kwaliteit. Koop een setje met de mindere naaf en je bent bij Fase Fietsen 800 euro kwijt voor full carbon 45mm wielen.

• Ramon 73
BekSide schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Dank voor jouw heldere bericht.
Ik heb inderdaad ook niet het idee dat ik veel zal opschieten met deze set vervangen voor een nieuwe set aluminium wielen.

Ik zou dan echt voor carbon willen gaan als ik het überhaupt doe.
Het probleem is alleen dat ik dan rondkijk en er gewoon geen idee van heb of het überhaupt op mijn fiets past. Vanwege de schijfremmen, of misschien zelfs de ruimte in mijn voorvork/frame.

Van meerdere kanten hoor ik al wel dat een upgrade van wielen veel meer oplevert dan upgrade van frame.
Je kunt de fiets die ik heb inderdaad nog wel bestempelen als instapmodel (€1.700,-). Is volgens mij het eerste model van Cube die een carbon frame heeft voor wat het waard is.

- Budget : dat is rekbaar, als een set van €1.000,- echt heel veel beter is dan een van €500,- ben ik best bereid dat te doen. Alleen is dan weer de vraag die bij mij opkomt. kan ik dan niet beter deze fiets (2 maanden oud) verkopen en alsnog voor een complete betere fiets gaan?

- Gebruiksdoel: 3x per week rondje fietsen, maar wel als doel knallen.

- Gewicht rijder: 85kg

- Gewichtsklasse wielset, echt geen idee.

Een goeie set tweedehands aanschaffen zou best een optie zijn... maar omdat ik er gewoon zo weinig verstand van heb ben ik daar toch wat terughoudend in.
Jouw fiets is geen instapmodel hoor. Dat is al serieus materiaal voor het betere werk. Maar fabrikanten doen op fietsen tot zo'n €2500 een simpele wielset monteren. Motivatie zou zijn dat iedereen toch iets speciaals wil en door de prijs van de meegeleverde wielset laag te houden kun je makkelijker upgraden. Stel dat ze op het totale budget van de fiets een wielset kiezen die €400 duurder is. Dan gaat dat ten koste van iets anders en heb je nog steeds geen wielset die de meesten zelf gekozen zouden hebben (iedereen toch zijn eigen smaak en behoefte).
Fiets verkopen zou ik niet doen om in hoofdzaak de wielset te upgraden. Dan kun je beter (véél beter) een super wielset kopen (compleet met set discs) en de originele set bewaren. Als je dan over een tijd echt toe bent aan een betere fiets dan kan de wielset die je nu koopt gewoon mee naar de nieuwe fiets. Misschien laat je wel iets op maat bouwen, heb je de wielen al.
Als je nog geen idee hebt van het gewicht van een wielset die je zou willen hebben, dan zou ik alvast eens starten met het gewicht te achterhalen van de huidige set (zonder banden, velglint en cassette).
Houd ook in gedachten dat hoge wielen (Aero) heel leuk zijn(mooi beeld, betere aerodynamica bij windstilte of recht voor/achter, strak stuurgedrag). Zitten ook nadelen aan:
- gevoelig voor zijwind
- enorm stug, elk schokje wordt ongedempd doorgegeven
- soms tikkie zwaarder dan vergelijkbare lage velgen

Ik heb met 45mm hoge wielen kunnen testen. Voor mij wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Maar nogmaals, dat is heel persoonlijk. Het rijdt wel strak en ziet er gelikt uit, ieder zijn meug. Ik bedoel echt niet dat Aero wielen slechter zijn dan lage wielen, zeker niet. Ze hebben alleen andere voor- en nadelen dan lage wielen. En daar moet ieder zijn eigen waardeoordeel aan koppelen (zie je, heel persoonlijk).

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon 73 op 13-08-2020 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Ik zou eerst eens een jaartje (of twee) rondrijden met wat je nu hebt en dan pas eens kijken wat je wilt doen.

• Dix0r
@Ypuh
Thanks, ga ik toch wellicht toch eens doorsparen voor de full experience met Zip 404's ;-)

Iemand trouwens dat bericht gelezen op Sporza van Tom Boonen? Revolutionair of een flop.. 1x22 speed middels een elektronisch-magnetisch systeem in de achternaaf.

https://classified-cycling.cc/technology/

https://sporza.be/nl/2020...2lw5md3wKoSocyfqD_IbdhEJM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
@mhr-zip de TCX heb ik idd ook op mijn lijstje staan of stond er op. Maar er is een hele hele hele goede kandidaat bijgekomen vanavond. Ik zat wat te lezen op 12gobiking over geometrie en de invloed van welke factor waarop en daar gebruikten ze als voorbeeld Trek en hun lijnen om die verschillen te duiden in geometrie, allround, aero of endurance zeg maar. Ik weet niet precies wat ik nu heb, denk tussen aero en endurance in maar met wat ik voor oven heb voor m’n fun-nietrace-fiets is misschien toch endurance helemaaal zo gek nog niet. Een vriend van mij heeft een Canyon Grail en we hebben het wel eens over bikepacken enzo, dus dan is een endurancefiets zo gek nog niet. MAAR! Wat bleek dat de Domane van Trek ook nog eens 38c banden kwijt kan in hun frame en dat verandert de zaak behoorlijk eigenlijk! Want dan komen we toch weer meer terug op de eerdere punten die ik aangaf dat ik niet per se een gravelbike zoek die smalle banden kwijt kan want dat kunnen ze allemaal, maar juist een meer racefiets zoek die dikkere banden aankan en dit is dus precies dat!

Dus heb vanavond nog even wat verschillen bekeken en kwam ik op de 2020 SL7 eTap uit in mat navy blue fingerlicking wayo supervet uit a €5800.. snel vergeten! Maar die kleurstelling is echt wow! Dus ik was een beetje aan het zoeken waar ze dan evt de 2020 SL5 hebben en de kleuren etc en kwam prompt op de US site en daar staat een SL5 2021 met precies dat matte blauwe kleurtje! Ik denk zelfs stiekum, maar dat ga ik nog even nakijken, dat ze de frames van de SL7 eTap misschien nu gebruiken bij het bouwen van de SL5 2021. Maar dat maakt allemaal niet uit! Dit zou hem wel eens kunnen gaan worden!

https://www.trekbikes.com...28311/?colorCode=bluedark Ja ik ben wel een klein beetje verliefd 😍

En ja, hij is best zwaar, maar dat komt door de wat zware onderdelen die er bij zitten, 105 is niet het lichtste, alu velgen, dikke banden. Met tubeless carbon velgen en een upgrade van de groep naar uiteindelijk force disc bijvoorbeeld of ultiem etap dan wordt het een hele leuke machine!

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 14-08-2020 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Anoniem: 91868 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:03:
Ik zou eerst eens een jaartje (of twee) rondrijden met wat je nu hebt en dan pas eens kijken wat je wilt doen.
Waarom wachten als het nu kan?

Ik heb onder mijn Cube Agree C:62 SL na 2 maanden een setje Fulcrum Wind 55 DB wielen gezet. Ik heb er ook, gewoon omdat het kan, Dura Ace schijven op gemonteerd aangezien deze er mooier uit zien dan Ultegra schijven..

Het geheel bevalt mij prima, ziet er naar mijn mening goed uit, voelt sneller en rijdt mede door tubeless te zijn gegaan een stuk comfortabeler dan de af fabriek wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dix0r schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:31:
Iemand trouwens dat bericht gelezen op Sporza van Tom Boonen? Revolutionair of een flop.. 1x22 speed middels een elektronisch-magnetisch systeem in de achternaaf.

Zie dit niet vliegen. Zo te zien vervangt het alleen je dubbele voorblad, en daarvoor moet je dus een nieuwe hub en shifter aanschaffen en je wiel laten omspaken en eigenlijk ook een ander 1x crankstel. Dat ze het (mogen) integreren op eTap of Di2 lijkt me sterk.

Het idee kan best leuk zijn en ik juich zulke innovaties toe, maar voor schakelen is niet sexy genoeg om zoveel geld voor neer te leggen. Tenzij de grote namen het gaan integreren in hun groepen, maar die zijn niet zo happig op een deel van de marge naar een 3e partij over te maken (getuige alle proprietary onderdelen van tegenwoordig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dix0r schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:31:
@Ypuh
Thanks, ga ik toch wellicht toch eens doorsparen voor de full experience met Zip 404's ;-)

kwam laatst ook deze ontwerpen van een MTB tegen. Daar pakken ze het ook weer anders aan.

en @Ypuh een systeem voor schakelen dat minder slijt? Denk dat daar zeker markt voor is. Tuurlijk lopen first adopters tegen allerlei problemen aan maar met wat doorontwikkeling kan schakelen nog echt veel en veel soepeler, beter, slijtvaster etc.

[ Voor 14% gewijzigd door SirLenncelot op 14-08-2020 08:43 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
SirLenncelot schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:35:
en @Ypuh een systeem voor schakelen dat minder slijt? Denk dat daar zeker markt voor is. Tuurlijk lopen first adopters tegen allerlei problemen aan maar met wat doorontwikkeling kan schakelen nog echt veel en veel soepeler, beter, slijtvaster etc.
Zoals gezegd ben ik voorstander, maar dan wel van échte innovaties en niet dat we van 1x naar 2x naar 3x omwille van extra tandjes en dan weer terug naar 2x en 1x gaan omwille van looks en gewichtsbesparing. Of van 8 naar 9 naar 10 naar 11s etc. gaan.

Die oplossing van Ceramic Speed komt ook letterlijk uit de jaren 1800 en zie ik ook niet echt zitten.

Afbeeldingslocatie: https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/ceramicspeed_driven_01-1531048060026-1l4puf5qb2ios-005dd10.jpg?quality=90&resize=620,413

In het geval van Classified/Boonen lijkt het alleen om de voorderailleur te gaan die in de hub gebouwd wordt, dus van het grote naar het kleine blad schakelen. Er zitten dan nog steeds een cassette en derailleur op, dus qua onderhoud, betrouwbaarheid, functionaliteit etc. win je eigenlijk niks, je verplaatst alleen de voorderailleur naar een elektrisch component in de de achternaaf wat me niet per se praktischer lijkt.

Systemen zoals Pinion en Rohloff zie ik dan meer waarde in. Ook duur/complex, maar wel onderhoudsvriendelijk en tamelijk onverwoestbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Je weet dat je redelijk wat korting kan krijgen op een Trek? Zo niet, stuur even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
mhr-zip schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Je weet dat je redelijk wat korting kan krijgen op een Trek? Zo niet, stuur even een PM.
Je bent me voor. Het begint op het fiets.nl-forum te lijken zo :9

Maar die Domane's zijn wel heel mooi ja en met de juiste korting in verhouding ook wel een stuk interessanter meteen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mhr-zip schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Niet dat ik nu per se op zoek ben naar een Trek, maar wellicht handige informatie om wat breder te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Ypuh schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

Zoals gezegd ben ik voorstander, maar dan wel van échte innovaties en niet dat we van 1x naar 2x naar 3x omwille van extra tandjes en dan weer terug naar 2x en 1x gaan omwille van looks en gewichtsbesparing. Of van 8 naar 9 naar 10 naar 11s etc. gaan.

Die oplossing van Ceramic Speed komt ook letterlijk uit de jaren 1800 en zie ik ook niet echt zitten (sowieso niet als het gemaakt wordt door CS).

[Afbeelding]
Er zitten dan nog steeds een cassette en derailleur op, dus qua onderhoud, betrouwbaarheid, functionaliteit etc. win je eigenlijk niks, je verplaatst alleen de voorderailleur naar een elektrisch component in de de achternaaf wat me niet per se praktischer lijkt.
De betrouwbaarheid, dat is toch met name het 'probleem' wat wordt 'opgelost'? Tom Boonen die in de RVV voor de Taaienberg aan de voorkant van groot naar klein schakelt en zijn ketting dus vast slaat omdat hij niet juist op het kleine blad valt (ongetwijfeld veroorzaakt omdat hij te snel doortrapt onder hoge load).

Met DI2 en synchronized shifting gaat dat al iets soepeler, maar moet zeggen dat ik in heuvelachtig gebied het (zoveelste) moment om van groot naar klein te gaan ook altijd wat lag/hinder ondervind. Dit t.o.v. lekker doorschakelen op je rear derrie op het vlakke.

Qua looks ziet het er overigens ook wel cool/clean uit. Beetje hetzelfde idee als bij de single speed MTB's tegenwoordig. Voegt m.i. voor MTB niet zoveel toe (wanneer je net zoals ik allround MTB ben en een grote gear ratio wil), rij zelf ook nog met een front derailleur.

Al met al wel een interessante ontwikkeling / innovatie om te volgen. Boonen is als bekend persoon, oud renner en investeerder uiteraard prima uithangbord voor die club om de grote reuzen te overtuigen / lobbyen om dit te implementeren/adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 20:14

racoon

mooowwww

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:35

Flipmo

OMG !!

Wim de Vos is geen Trek dealer meer toch? Dus die hoge kortingen zullen wel iets lastiger worden gok ik..

Giant, Sensa etc verkoopt hij wel met mooie korting.. Daar komt mijn Sensa ook vandaan..
En nee.. ik ben geen undercover Lcsmet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-05 21:50
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:16:

R3vers3 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:31:
[...]

Een andere test liet zien dat ook de rem prestaties van b.v. Farsports wielen niet veel onderdoen voor bekende merken als Zipp: https://weightweenies.sta...um/viewtopic.php?t=161593
Kwaliteit van deze test is misschien iets minder dan die van Hambini maar toch.

Voor een set disc wielen zie ik nog minder nadelen voor een chineze wielset omdat bij deze de rem eigenschappen vrijwel niet belangrijk meer zijn.
Als reactie op jouw eigen post nota bene :X.
Nee, mooi dat de test nog eens gepost wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door R3vers3 op 14-08-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Ziet er goed uit, onderdelen lijken ok, geen idee wat betreft prijs, want hij staat gereserveerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Raznov schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Ziet er goed uit, onderdelen lijken ok, geen idee wat betreft prijs, want hij staat gereserveerd?
yes denk voor mij, ga er vanavond eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
racoon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:53:
yes denk voor mij, ga er vanavond eens kijken.
Ja, niets op aan te merken, ding ziet er echt nog als nieuw uit. Hopelijk een goede deal kunnen maken. Wel even opletten qua garantieafhandelingen, de 6 jaar die canyon volgens mij hanteert is meen ik voor de 1e koper. Daar kan je nog even over informeren op de canyon site of anders via de canyon chat ofzo voor de zekerheid.

Je weet het maar nooit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-05 16:17
Zag hem inderdaad ook in de facebook groep voorbij komen :
https://www.facebook.com/..._post_id=1372289476307449

Prima fiets, alleen jammer van de velgremmen. Had zelf liever schijven gehad! Verder mooi als het je maat is! Zeker voor jou als 1e fiets.

Ik heb een vraag, wat voor binnenbanden gebruiken jullie voor continental GP5000's 28mm? Gewoon de standaard 20-25mm binnenbanden? https://www.futurumshop.n...ta-ventiel-20-25-mm.phtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
@orange.x
Canyon hanteert 2 jaar garantie voor de 2e eigenaar na aankoop. Zo te zien is deze fiets ouder dan 2 jaar aan de Ultegra 6800 groepset te zien. Dus geen garantie meer van toepassing.

@racoon
Lijkt me een prima fiets, zeker voor een starter.

Betreffende verkoper is een handelaar. Heb toevallig ook eerder iets bij hem gekocht (niet wetende dat hij handelaar was). Wel een goede ervaring, kwam er pas later achter dat de bijbehorende aankoopbon ook niet op zijn naam stond.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij aan zijn spullen komt. Hij verkoopt via verschillende accounts op Marktplaats. Vaak fietsen en zo nu en dan wat accessoires. Lijkt alsof hij soort van restpartijen op koopt van spullen die geretourneerd zijn (en vervolgens weer op marktplaats aanbied).

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 14-08-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCHero
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 08:08
orange.x schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:03:
@mhr-zip

https://www.trekbikes.com...28311/?colorCode=bluedark Ja ik ben wel een klein beetje verliefd 😍

En ja, hij is best zwaar, maar dat komt door de wat zware onderdelen die er bij zitten, 105 is niet het lichtste, alu velgen, dikke banden. Met tubeless carbon velgen en een upgrade van de groep naar uiteindelijk force disc bijvoorbeeld of ultiem etap dan wordt het een hele leuke machine!
De SL5 2020 heb ik in een andere kleur voor langere tochten. 2020 SL5 was ook in die kleur te krijgen, maat van mij fietst daarop. Erg mooie fiets ook. Mijn lokale FM heeft 'm nog in maat 60 staan dacht ik. Heb er zelf een carbon wielsetje bij met 25 mm banden en fietst heerlijk. O+

Bredere banden dan 32 mm nog niet geprobeerd, maar idee van flexibiliteit is niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

helaas gaat de afspraak vanavond niet door ik moet de afspraak afzeggen. De dochter van mijn vriendin wil de fiets misschien gaan gebruiken. Ik laat je even weten of dat doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
rolandos582 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:17:
[...]
Ik heb een vraag, wat voor binnenbanden gebruiken jullie voor continental GP5000's 28mm?
Latex! probeer het eens, ik heb ze ooit gekocht om te zien of al die poeha ook inhoud had. Ik merk toch wel meer comfort met rijden, en anders merk je het wel doordat je 1-2x per week moet pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drie-vier keer zo duur als een normale binnenband? Scheelt het qua comfort en weerstand zoveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Anoniem: 91868 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:10:
Drie-vier keer zo duur als een normale binnenband? Scheelt het qua comfort en weerstand zoveel?
Nah, 3-4x zo duur? In vergelijking met de goedkoopste Continental van €4,95 valt het wel mee. Voor mij het extra geld waard. Zijn ook stuk lichter en veel kleiner op te vouwen. Ideaal als spare in zakje van je fietstrui (of je moet Tubolito van €25 nemen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramon 73 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Nah, 3-4x zo duur? In vergelijking met de goedkoopste Continental van €4,95 valt het wel mee. Voor mij het extra geld waard. Zijn ook stuk lichter en veel kleiner op te vouwen. Ideaal als spare in zakje van je fietstrui (of je moet Tubolito van €25 nemen....)
Dat is dan ook wel weer waar misschien. Sowieso heb ik in 1.5 jaar nog nooit lek gereden dus als ik al nieuwe bibas zou kopen, zou het qua kosten dan ook niet de pan uit rijzen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ramon 73 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Latex! probeer het eens, ik heb ze ooit gekocht om te zien of al die poeha ook inhoud had. Ik merk toch wel meer comfort met rijden, en anders merk je het wel doordat je 1-2x per week moet pompen.
Hmm, ja anders zou ik https://www.12gobiking.nl...wide-28-presta-binnenband nemen zo te zien. Qua prijs maakt het niet heel groot verschil maakt die aircomp krijgen niet hele goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
rolandos582 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Zag hem inderdaad ook in de facebook groep voorbij komen :
https://www.facebook.com/..._post_id=1372289476307449

Prima fiets, alleen jammer van de velgremmen. Had zelf liever schijven gehad! Verder mooi als het je maat is! Zeker voor jou als 1e fiets.

Ik heb een vraag, wat voor binnenbanden gebruiken jullie voor continental GP5000's 28mm? Gewoon de standaard 20-25mm binnenbanden? https://www.futurumshop.n...ta-ventiel-20-25-mm.phtml
Als het goed is zijn die ook voor 28mm geschikt. Ik heb even geen verpakking bij de hand, maar ik weet vrij zeker dat dat er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ramon 73 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Hoe is 1-2x per week pompen comfortabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik pomp mijn banden voor elke rit even op, zo klaar, 2 tot 4 pompslagen en ze zijn weer op druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Grin schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:25:
Ik pomp mijn banden voor elke rit even op, zo klaar, 2 tot 4 pompslagen en ze zijn weer op druk...
Oh ik kijk als ik er eens aan denk. Van het weekend banden op 9 bar gezet. Vandaag even gecontroleerd, ook omdat ik m'n voorband de laatste tijd veel lek gereden heb door verschoven velglint. Voor nog 8 en achter nog steeds 9. Maar ik moet zeker niet iedere rit pompen.

Ja, 9 bar is veel, maar als ik minder doe, rijden de banden net alsof ze lek zijn. Rijdt totaal niet comfortabel. Heb trouwens wel 23mm banden omdat breder niet past. 8 bar vind ik toch wel erg comfortabel rijden daarboven wordt het te stuiterig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
9 bar is toch echt bizar veel? Ik rijd met 5 en vind dat echt prima hard genoeg. Wist niet eens dat ze tot 9 konden.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
KW25 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:37:
9 bar is toch echt bizar veel? Ik rijd met 5 en vind dat echt prima hard genoeg. Wist niet eens dat ze tot 9 konden.
Voor 23mm bandjes is 9 bar veel maar niet bizar. Zeker niet als je wat zwaarder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
9 bar is wel veel hoor, zelfs voor 23mm banden tenzij je 100kg+ weegt misschien. Ik vind de mijne met 23mm op 7 bar achter al kneiterhard en weeg 78kg. Sturen wordt daarmee veel zenuwachtiger en krijg eerder last mijn rug en handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:49:
9 bar is wel veel hoor, zelfs voor 23mm banden tenzij je 100kg+ weegt misschien. Ik vind de mijne met 23mm op 7 bar achter al kneiterhard en weeg 78kg. Sturen wordt daarmee veel zenuwachtiger en krijg eerder last mijn rug en handen.
Daar is overigens niks mis mee, we zijn niet allemaal figuur van een profrenner 8)7

Je moet gewoon lekker doen waar je jezelf comfortabel bij voelen, dat is het mooie van de sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
KW25 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:37:
Weet niet wat het bij mij is, maar 5 is echt te weinig. Dan "veren" de banden teveel en hebben een hoge rolweerstand. Volgens mij staat op de buitenband zelfs 8-10 bar. In ieder geval fiets het niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Silca’s testpersoon reed – in droge omstandigheden – op Continental GP4000S II bandjes van 25mm en woog 86 kilo (inclusief fiets). De knik in de groene lijn geeft het exacte punt aan – in dit voorbeeld 110 PSI – waarop de verhouding tussen bandenflex en trilverlies optimaal is. Iedere PSI meer óf minder zorgt dus voor meer rolweerstand.

Voor Anhalt en de zijnen een verwachte conclusie, maar de echte eye opener in dit verhaal is het feit dat iedere PSI teveel, veel harder wordt afgestraft dan een PSI te weinig. Tot aan het breekpunt vlakt de lijn immers veel langzamer af dan hij stijgt nadat het optimum voorbij gegaan wordt.

In jip-en-janneketaal: je band ietwat te hard oppompen is veel dramatischer dan je band ietwat te zacht oppompen.

Voorbeeld: 10 PSI te hard vereist in dit geval 9 extra watts die getrapt moeten worden, terwijl 50 (!) PSI te zacht slechts 7 watt kost.

Stuiteren zal nooit meer hetzelfde voelen nu je dit weet…
https://racefiets.cc/bandendruk-racefiets/

En de handige tool van Silca:

https://racefiets.cc/bandenspanning-racefiets-calculator/

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 14-08-2020 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Echt waar? Een artikel in het Nederlands publiceren met de druk in PSI? Wat een luie uitgevers.

Waar het Silca artikel helemaal aan voorbij gaat is het risico van een stootlek. Dat is namelijk levensgroot aanwezig als 100kg rijder op een 23mm bandje. Dit risico verlaag je door de bandendruk (oncomfortabel) hoog te maken. Maar comfortabeler dan bandjes wisselen.

[ Voor 34% gewijzigd door DieAnder op 14-08-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nou ja, ik pomp ze lekker gewoon hard op. Ik heb het idee dat klimmen dan soepeler gaat en het fietst tenminste niet alsof je met een lekke band rijdt

Het gevoel dat banden op een "normale" spanning geven is heel lastig te beschrijven. Maar ik zou het dus als "veert te veel" beschrijven en rijdt alsof je met een lekke band rijdt. Ik kan er in ieder geval niet lekker mee op tempo blijven, terwijl ik nauwelijks 70kg weeg.

Stuiterende banden fiets ook voor geen meter, maar ik hoef geen banden die elk korreltje op het wegdekt dempen. Gewoon lekker zo hard mogelijk tot het net niet stuiterig gaat fietsen. Een band is heel belangrijk, maar ik wil niet merken dat ik op banden fiets.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 14-08-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
rolandos582 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Daar is overigens niks mis mee, we zijn niet allemaal figuur van een profrenner 8)7
Geen idee waar deze sneer vandaan komt. Na @R3vers3 de tweede al vandaag :+.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 14-08-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

9 Bar is echt heel heel heel heel heel erg veel. Maar als dat je voorkeur heeft: lekker doen! :)
Ik zit met hetzelfde gewicht op 6 Bar, volgens de calculator zou ik op 5,25 moeten zitten maar 5,5 vind ik al te zacht, ik ga dan niet lekker meer door de bocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik rij tubeless en rij achter op 7.5b en 7.0b voor...op papier veel en veel te hard maar ik heb heel veel geprobeerd en dit rijd voor mij het prettigst (misschien zit het ook wel tussen de oren).

/edit: 85kg dus ook geen wielrennersfiguur! maarja dat heeft ook niet iedereen en is ook niet erg :( :( :( :(

:P

[ Voor 23% gewijzigd door Nutterd op 14-08-2020 16:30 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:37
Ik rij de TL wel lager. (25mm banden)
6b voor 6.5b achter en als ik een ritje met veel slechte wegen heb dan zelfs 5.5 voor en 6 achter.
5 ook wel eens gedaan maar dit is prettigste.
Hangt ook van je gewicht en fiets af alles. Weeg zelf maar 66kg scheelt ook een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-04 20:05
racoon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:57:
helaas gaat de afspraak vanavond niet door ik moet de afspraak afzeggen. De dochter van mijn vriendin wil de fiets misschien gaan gebruiken. Ik laat je even weten of dat doorgaat.
Neem aan dat dit zijn reactie was?
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Numblee schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Neem aan dat dit zijn reactie was?
Jammer.
Klopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:12
rolandos582 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Je moet gewoon lekker doen waar je jezelf comfortabel bij voelen, dat is het mooie van de sport.
Ik zou het figuur van een profrenner overigens niet ambiëren. Dikke buik is niet mooi, maar het figuur van een profrenner ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:35
wisselwerking schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Ik zou het figuur van een profrenner overigens niet ambiëren. Dikke buik is niet mooi, maar het figuur van een profrenner ook niet.
Haha, doet me denken aan die quote van Thijs Zonneveld die na het seizoen op het strand ligt met zn uitgemergelde lichaam, spierwit behalve de armen en benen. Loopt er een kindje langs met haar moeder: "Mama, wat heeft die meneer?"
"Dat is een wielrenner"

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
hoi1234 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Oh ik kijk als ik er eens aan denk. Van het weekend banden op 9 bar gezet. Vandaag even gecontroleerd, ook omdat ik m'n voorband de laatste tijd veel lek gereden heb door verschoven velglint. Voor nog 8 en achter nog steeds 9. Maar ik moet zeker niet iedere rit pompen.

Ja, 9 bar is veel, maar als ik minder doe, rijden de banden net alsof ze lek zijn. Rijdt totaal niet comfortabel. Heb trouwens wel 23mm banden omdat breder niet past. 8 bar vind ik toch wel erg comfortabel rijden daarboven wordt het te stuiterig.
Ik rij ook met 23mm, weeg 80kg, maar meer dan 6 bar vind ik bijzonder onprettig rijden. Elke zandkorrel voel je dan. Met 5,8 bar rij ik comfortabel, strak en voelt zeker niet lek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
DieAnder schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Echt waar? Een artikel in het Nederlands publiceren met de druk in PSI? Wat een luie uitgevers.
Ik heb een in Nederland gekochte fietspomp en de schaalverdeling in psi is beter af te lezen dan die in bar.
Nutterd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:06:
ik rij tubeless en rij achter op 7.5b en 7.0b voor...op papier veel en veel te hard maar ik heb heel veel geprobeerd en dit rijd voor mij het prettigst (misschien zit het ook wel tussen de oren).

/edit: 85kg dus ook geen wielrennersfiguur! maarja dat heeft ook niet iedereen en is ook niet erg :( :( :( :(

:P
Wat is dan jouw breedte, mijn 28 mm banden mogen maar maximaal 6.5 bar.

Velgbreedte is 27 mm en itern 19 mm.

Ik zit zelf tegen de 100 kg en rij op 80 psi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
6.0 bar voor en 6.5 bar achter hier met 25mm banden (ca. 26.mm gemeten) bij 78kg. Met 7 bar of hoger en dan stuiter je op klinkers alsof het kasseien zijn. Bij 28mm is het eerder 5.0/5.5 bar.

Het gevoel van een lekke band is misschien gewoon even wennen? Ook de breedte van je velg kan wel invloed hebben. 28mm banden op 17 velgen geven meer een zompig gevoel dan een lagere druk. Verder is de kans dat je velg de grond raakt bij normaal gebruik niet zo groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
Ypuh schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:39:
6.0 bar voor en 6.5 bar achter hier met 25mm banden (ca. 26.mm gemeten) bij 78kg. Met 7 bar of hoger en dan stuiter je op klinkers alsof het kasseien zijn. Bij 28mm is het eerder 5.0/5.5 bar.

Het gevoel van een lekke band is misschien gewoon even wennen? Ook de breedte van je velg kan wel invloed hebben. 28mm banden op 17 velgen geven meer een zompig gevoel dan een lagere druk. Verder is de kans dat je velg de grond raakt bij normaal gebruik niet zo groot.
breedte van de velg is een hele grote factor in het verhaal. Qua race wielen en banden weet ik er lang niet alles van, maar op de MTB is (net zoals in de wielren wereld) de trend bezig van bredere velgen.

Ben zelf overgestapt (op de MTB) van 21 mm intern naar 26.5 mm intern met 2,25" banden en die rij ik nu op 1.3 bar ipv 1.7 op mijn smalle velgen.
Door het grotere volume en de bredere ondersteuning heb je gewoon minder druk nodig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmLU0ILjOQ_38kXupdxON4tRA1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saunEkITnhE1tkoiJ4def8Wh.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan me voorstellen dan de impact (op de procentuele volume verhoging van) van een smalle band en een velg van 19 of 25 mm nog groter is..

Maar misschien kan zich beter iemand melden die bv met smalle en brede velgen op bv 28mm banden heeft gereden en bewust (met een moderne blik ;)*) naar de optimale druk heeft gekeken .

*hoe harder hoe lager de rolweerstand is inmiddels wel achterhaald en niet alleen op de MTB

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik heb wel hele oude velgen volgens mij. Mavic CXP30. Velglint is 17mm, geen idee hoe breed de gehele velg is. Misschien dat het daar dan iets mee te maken heeft? Geen idee hoe zwaar m'n fiets is, maar misschien is die ook wel gewoon aan de zware kant. Ik vind de fiets weliswaar lekker licht, maar heb geen referentiemateriaal. Ik kan wel weinig wegen, maar als de fiets relatief veel weegt en ik ook veel mee neem heb ik volgens die calculator hardere banden nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
De alsmaar breder trend is bij racefietsen ook al langer gaande. We zijn in een paar jaar tijd van 15c naar 17c, 19c, 21c gegaan en je hebt nu zelfs de Enve 4.5 AR met 25mm en Zipp 303s in 23mm interne breedte. Die laatste 2 zijn in de markt gezet als gravel wielen, maar je ziet ze nu vooral op wegfietsen.

Inmiddels heb ik van elke maat tussen 15 en 21c al wel eens een wielset in bezit gehad, en denk ik dat 23/25mm echt wel te breed is voor gewoon weg gebruik. Je loopt tegen hetzelfde probleem aan als bij MTB's, recht opstaande zijwanden zijn onconfortabel hard en ballon banden sturen niet lekker. De sweetspot ligt voor mij op 19/20c velgen i.c.m. 25mm banden of 28mm op 21c velgen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar 25mm banden. Voor de recreatieve tour rijder (waar ik mezelf toch ook nog wel onder schaal) kan ik me voorstellen dat die de voorkeur geven aan 28mm i.c.m. 21c velgen. Mocht je in Belgie (= slecht wegdek) of Drenthe/Brabant (= veel klinkers) wonen, dan zou ik zeggen hoe breder is beter. Rij je alleen op de wielerbaan dan is 28mm overkill en heb je liever het scherpere stuurgedrag van smallere banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
hoi1234 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Nou ja, ik pomp ze lekker gewoon hard op. Ik heb het idee dat klimmen dan soepeler gaat en het fietst tenminste niet alsof je met een lekke band rijdt

Het gevoel dat banden op een "normale" spanning geven is heel lastig te beschrijven. Maar ik zou het dus als "veert te veel" beschrijven en rijdt alsof je met een lekke band rijdt. Ik kan er in ieder geval niet lekker mee op tempo blijven, terwijl ik nauwelijks 70kg weeg.

Stuiterende banden fiets ook voor geen meter, maar ik hoef geen banden die elk korreltje op het wegdekt dempen. Gewoon lekker zo hard mogelijk tot het net niet stuiterig gaat fietsen. Een band is heel belangrijk, maar ik wil niet merken dat ik op banden fiets.
Misschien meet je pomp niet goed dan?

Met 70kg op 9 bar.. ik weeg 75 en ik vind het boven de 7,5 echt een stuiterfeestje.

Iedereen is vrij om te fietsen hoe hij wilt, maar het kan ons allemaal helpen om af en toe wat anders te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
LCHero schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

De SL5 2020 heb ik in een andere kleur voor langere tochten. 2020 SL5 was ook in die kleur te krijgen, maat van mij fietst daarop. Erg mooie fiets ook. Mijn lokale FM heeft 'm nog in maat 60 staan dacht ik. Heb er zelf een carbon wielsetje bij met 25 mm banden en fietst heerlijk. O+

Bredere banden dan 32 mm nog niet geprobeerd, maar idee van flexibiliteit is niet verkeerd.
Heb denk ik een 58 nodig. Maar goed om te horen in ieder geval dat hij goed bevalt! En heuvelop, te merken dat hij een stuk zwaarder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:16:
[...]

Misschien meet je pomp niet goed dan?

Met 70kg op 9 bar.. ik weeg 75 en ik vind het boven de 7,5 echt een stuiterfeestje.

Iedereen is vrij om te fietsen hoe hij wilt, maar het kan ons allemaal helpen om af en toe wat anders te proberen.
Geen idee of de pomp goed meet. Ik zet de banden in ieder geval helemaal hard.

Het is meer dat de keren dat ik niet fijn kon fietsen bleek dat de druk op 4/5 bar zat. Als ik dan hoger ging, was dit dan ook weer opgelost.
Pagina: 1 ... 143 ... 644 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).