Ik zie dat je hier in Dongen voorbij bent gekomen. Nogal onlogische wegen(zand/gravel) gepakt waar dat totaal niet nodig was maar vooruit het was vast nog niet warm genoegSalteh schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:24:
Oeps. Anders ga je ff 180k fietsen met 33C![]()
https://www.strava.com/activities/3889072881
[Afbeelding]
Hah, ja dat was het idee! Zand / gravel is ook leuk af en toe :-). Route gemaakt door de routemeister, maar was prima te doen. Het echt mulle zand was wel vervelend moet ik zeggen.. maar dat duurde niet heel lang. Gaat ook niet per se om de snelheid, maar ook het plezierla_fusion schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:48:
[...]
Ik zie dat je hier in Dongen voorbij bent gekomen. Nogal onlogische wegen(zand/gravel) gepakt waar dat totaal niet nodig was maar vooruit het was vast nog niet warm genoeg
Sterkte! Mijn eerste is van eind november en de 2e komt in december. De winter is ideaal, want dan fiets ik toch minder buitenDix0r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:37:
[...]
* Dix0r verwacht medio September de 1e kleine dreumel.
Echt benieuwd wat dit gaat betekenen voor mijn fietsactiviteiten / hobby. Ik fiets nu gemiddeld 10 tot 14 uur in de week daarnaast ook nog 1 a 2 gym sessies. Verder sta ik ook nog regelmatig te sleutelen aan een van mijn fietsen.
Dat het minder gaat zijn staat vast.
Wel al e.e.a. uitgezocht hoe toch zaken te kunnen combineren / efficiënt te maken. Een fietskar gaat er zeker komen na een maandje of 10 en mijn huidige wheel-on (kickr snap) ga ik vervangen voor een duurder (stiller) model. Wellicht voor (groter) onderhoud ook maar eens op zoek naar een LBS.
Fietsen is nu veelal nog hoofzaak maar ben me er van bewust dat dit zal veranderen in bijzaak. Ben het wel eens dat je voor jezelf een bepaalde drive moet hebben (keuze om te gaan Netflixen of een fietstraining te doen). Ik hoor echter ook verhalen van ouders die helemaal gesloopt zijn na 1 dag met de dreumes waarna ze blij zijn op de bank te belanden. Daarnaast natuurlijk ook goede afspraken maken met mijn partner. Die begrijpt anderzijds dat fietsen mijn uitlaatklep is
Ik heb hem ook wel eens meegenemen in de fietskar.. en toen een stoepje meegepakt en heel het ding om laten rollen. Kind had natuurlijk niks, maar was ook wel even schrikken voor moeders.. die terug kwam rennen op haar fietsschoentjes

Toen 'ie twee jaar was nog eens met een fietskar gereden, maar eigenlijk wou hij na 20 minuten er alweer uit.
> Ja kind, nu zijn we 8km verder, blijf nu maar zitten.
Koekjes, drinken en boekjes helpen altijd
Gefeliciteerd! Cliche, maar zo'n kleintje is echt schitterend; ze verbazen je iedere dag weer! Maar inderdaad het is ook wel zwaar en vergt nogal wat tijd. Vooral als ze niet goed (door-) slapen, maar dat is een kwestie van geluk / pech hebben.Dix0r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:37:
[...]
Echt benieuwd wat dit gaat betekenen voor mijn fietsactiviteiten / hobby. Ik fiets nu gemiddeld 10 tot 14 uur in de week daarnaast ook nog 1 a 2 gym sessies. Verder sta ik ook nog regelmatig te sleutelen aan een van mijn fietsen.
Wel al e.e.a. uitgezocht hoe toch zaken te kunnen combineren / efficiënt te maken. Een fietskar gaat er zeker komen na een maandje of 10 en mijn huidige wheel-on (kickr snap) ga ik vervangen voor een duurder (stiller) model. Wellicht voor (groter) onderhoud ook maar eens op zoek naar een LBS.
Fietsen is nu veelal nog hoofzaak maar ben me er van bewust dat dit zal veranderen in bijzaak. Ben het wel eens dat je voor jezelf een bepaalde drive moet hebben (keuze om te gaan Netflixen of een fietstraining te doen). Ik hoor echter ook verhalen van ouders die helemaal gesloopt zijn na 1 dag met de dreumes waarna ze blij zijn op de bank te belanden. Daarnaast natuurlijk ook goede afspraken maken met mijn partner. Die begrijpt anderzijds dat fietsen mijn uitlaatklep is
Denk dat je zelf al wat goede punten noemt; trainer vond ik zelf ook erg praktisch, stap je toch net wat sneller op en af dan naar buiten gaan. Ook ben je dan in de buurt voor eventuele noodgevallen.
Goede afspraken maken met je partner is ook key; probeer elkaar af te wisselen, zodat je ook echt even "me time" overhoudt. Alleen voor een kleintje zorgen kan best pittig zijn (zeker als ze ziek zijn), maar met z'n tweeen wordt het niet heel veel lichter. Beter even doorbuffelen, zodat de ander tijd heeft om echt even bij te komen.
Verder geeft sporten ook energie (ja weer zo'n cliche); het sloopt je initieel wel, maar uiteindelijk wordt je ook fitter. En na het sporten slaap ik meestal vaster; geen gepieker of wakker liggen in bed. Wat soms vervelend kan zijn, is als de kleine je een hele nacht bezig houdt terwijl je net helemaal kapot bent gegaan met je 100+ km rit... Meestal kom je er op de een of andere manier wel doorheen, maar probeer dan ergens je rust te pakken (powernap op de bank terwijl de kleine in de box ligt).
Fietskar kreeg ik er hier niet doorheen en is uiteindelijk een bakfiets geworden; maar sowieso heerlijk om mobiel te zijn. Wij gaan nu vaak 's avonds eten op het strand waar de kleine helemaal ontspant en lekker zelf gaat spelen. Kun je ook weer ff uitblazen
Hoe dan ook; het zal wel iets minder worden qua uren vermoed ik, maar geniet ervan!
Ik zou zeker een fietskar aanschaffen, heb ik ook.Dix0r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:37:
Een fietskar gaat er zeker komen na een maandje of 10
Alleen echt trainen-trainen schiet in mijn ogen niet zo op, want na 1 uur zijn de kids er wel klaar mee. En je gaat ook geen HIT-training doen met je kind in de kar.
Wat ik wel veel doe is de boodschappen op de stadsfiets met de fietskar. Met een fietskar kan je ook redelijk in weer en wind fietsen zonder dat de kleine nat wordt/uit zijn verschoning waait.
En veel "herstel ritjes" met kinderen in fietsstoeltje gewoon op de fiets.
Een papadag is op zich wel een aanrader, maar verwacht er qua training niet te veel van.
Ik overweeg ook wel eens om te gaan hardlopen, omdat je dat in mijn ogen makkelijker doet voor bijv. een half uurtje (5 km).
Edit:
Voor mij is bakfiets < fietskar. Ik hoorde er dan wel niet bij, bij alle bakfietsmoeders (en vaders). Maar als de kleine inslaap valt, koppel ik hem af en rij zo de supermarkt binnen. Je hebt voor bakfietsen wel van die kappen voor als het regent, maar toch tikkeltje minder handig. Ik neem hem mee naar het strand en op vakantie. Ideaal. Maar ja, geen bakfiets is er niet bij horen
[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 10-08-2020 10:16 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Naast hardlopen zit ik doorgaans op de fiets vanaf half maart t/m medio oktober. Als ik mijn eerste ritje in maart doe, begin ik ook met 35km.Totrail schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:15:
Jaloersmakende afstanden worden hier gereden. Zelf zat ik vanochtend als vroeg op het zadel voor een ritje van 1,5 uur (±44km) en heb ik weer nieuwe weggetjes ontdekt (een soort fietshobby). Ondanks dat het al benauwd was heb ik een heerlijk rondje gemaakt vandaag.
Dus gewoon consequent doorgaan. Eventueel onderzoek doe of je goed op de fiets zit. Afstanden komen vanzelf.
hah, zo kwam ik een keer met de kleine bij de speeltuin aan en na een paar minuten hadden de aanwezige moeders het al over hoe onhandig zo'n fietskar wel niet was .mhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:07:
[...]
Voor mij is bakfiets < fietskar. Ik hoorde er dan wel niet bij, bij alle bakfietsmoeders (en vaders). Maar als de kleine inslaap valt, koppel ik hem af en rij zo de supermarkt binnen. Je hebt voor bakfietsen wel van die kappen voor als het regent, maar toch tikkeltje minder handig. Ik neem hem mee naar het strand en op vakantie. Ideaal. Maar ja, geen bakfiets is er niet bij horen.
Ik hoor er ook niet bij
Zag een paar weken terug nog zo'n e-bakfiets (bijna) de Lekdijk afvliegen. Papa probeerde hoe snel die kon en reed zeker 30+, maar sturen gaat schijnbaar nogal direct en in tegenovergestelde richting o.i.d. Op het moment dat ik hem voorbij kwam stuurde hij plotseling de berm in.
Kon een hardop lachje niet onderdrukken
. Ging ook wel goed verder, was vooral een komisch gevalletje van zelfoverschatting.
@Morrar Dit was zo'n ding met 2 voorwielen meende ik. Met een enkel voorwiel heb je er niet zo snel last van waarschijnlijk.
Kon een hardop lachje niet onderdrukken
@Morrar Dit was zo'n ding met 2 voorwielen meende ik. Met een enkel voorwiel heb je er niet zo snel last van waarschijnlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 10-08-2020 10:53 ]
Ja hou op schei uit! Alle logische argumenten hebben hier de revue gepasseerd, maar die kar was gewoon geen optie... Ik zag ook al die voordelen; lekker voorwiel eronder en neem je 'm zo mee als wandelwagen. Tentje om in te slapen, et cetera. Veiliger is een bakfiets ook niet, maar de dame wilde het kind voor zich hebben zodat ze het in de gaten kan houden.mhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:07:
[...]
Voor mij is bakfiets < fietskar. Ik hoorde er dan wel niet bij, bij alle bakfietsmoeders (en vaders). Maar als de kleine inslaap valt, koppel ik hem af en rij zo de supermarkt binnen. Je hebt voor bakfietsen wel van die kappen voor als het regent, maar toch tikkeltje minder handig. Ik neem hem mee naar het strand en op vakantie. Ideaal. Maar ja, geen bakfiets is er niet bij horen.
Moet wel zeggen dat de bakfiets niet tegenvalt hoor; kind erin, spullen erbij en gaan. Elektrische ondersteuning voor de dame die geen fiets-fan is; papa op de MTB er achteraan. Op zich ook helemaal prima, alleen wel een stukje prijziger helaas...
Slapen kan ook prima in de bak trouwens
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SNwiqCu0sI8B55ce6omROg3s.jpg?f=user_large)
@Ypuh Sturen gaat in principe gewoon hetzelfde (althans bij de mijne), alleen is het wel een lange fiets en een klein voorwieltje. Dus het zwenkt en krappe bochtjes zijn wel tricky; beetje inleunen helpt wel. Berg af gaan ze wel dik 30+ maar trap ondersteuning stopt bji 25 km/uur. Als je harder wilt moet je dus aan het werk. Wel is de maximale ondersteuning (turbo modus) fors, dus op lage snelheden ff oppassen (rij meestal een-na-laagste standje).
Maar goed, misschien genoeg off-topic. Terug naar racefietsen
[ Voor 26% gewijzigd door Morrar op 10-08-2020 10:46 ]
Van harte gefeliciteerd!Dix0r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:37:
[...]
Ik ben al een beetje ouder en heb 3 kinderen, de jongste is inmiddels 10.
Mijn ervaringen is dat kinderen je leven op de kop zetten. Veel hoogtepunten, en vaak ook wat dieptepunten (slecht slapen, energiegebrek, weinig vrije tijd, kinderziektes etc).
Het belangrijkste is m.i. accepteren dat je veel minder vrije tijd hebt. En dan is het zaak die vrije tijd zodanig in te zetten waar je het meest energie van krijgt. Plannen is ook niet al te makkelijk, kinderen hebben de neiging zich niet aan jouw planning. te houden ;-)
Succes!
Gefeliciteerd!Dix0r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:37:
[...]
Mijn eerste is nu 6 weken oud, probeer gewoon met de racefiets naar het werk te gaan en terug een rondje er aan te plakken. Dan kom ik niet verder dan 30km. Wat ik ook prima vind, vind het ook leuk om die kleine te zien. Maar doorslapen zit er niet bij, dus je zult ook echt minder energie hebben, mocht je in het zelfde vaarwater terecht komen.
Zulke fietsen herken ik, kost je 5k. Maar dan zit je ook gelijk bovenin de hiërarchie van het roedel bakfiets moeders
Dan lijken die carbon raspaardjes van ons ineens een stuk goedkoper als je het terugrekent naar prijs per kilometermhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:02:
[...]
Zulke fietsen herken ik, kost je 5k. Maar dan zit je ook gelijk bovenin de hiërarchie van het roedel bakfiets moeders
Dank allen
Fietskar inderdaad voor een herstelritje / vogeltjes kijken, interval is geen optie. Wel benieuwd of het de kleine tzt gaat bevallen. Zag dat Thule iig een ruime keuze heeft.
Zit nu in de bewustwordingsfase dat ik qua vermogen ongetwijfeld in ga leveren vanaf september. Daar heb ik voor nu toch wel moeite mee
. Andersom las ik ook dat papa's-to-be vaak dikker worden tijdens de zwangerschap. Volgens mij heb ik nog niet eerder zo scherp gestaan als nu (ook mede door meer fietstijd in corona tijd). Dus een zekere modus operandi moet te vinden zijn.
Klein voordeel uiteraard dat het buiten fietsseizoen er dan grotendeels opzit. We gaan het meemaken!
Hardlopen neem ik ook mee in de overweging vanwege de lagere drempel om inderdaad even 'snel' een rondje te maken. Andersom ben ik altijd van mening dat je pas moet gaan hardlopen wanneer je achterna gezeten wordt, je moet zwemmen wanneer je verdrinkt en je gaat fietsen voor je plezier.
@Maarten_E ,
Mondmasker (zoals ze dat in Belgie zo mooi zeggen) is toch niet verplicht tijdens sporten?
Fietskar inderdaad voor een herstelritje / vogeltjes kijken, interval is geen optie. Wel benieuwd of het de kleine tzt gaat bevallen. Zag dat Thule iig een ruime keuze heeft.
Zit nu in de bewustwordingsfase dat ik qua vermogen ongetwijfeld in ga leveren vanaf september. Daar heb ik voor nu toch wel moeite mee
Klein voordeel uiteraard dat het buiten fietsseizoen er dan grotendeels opzit. We gaan het meemaken!
Hardlopen neem ik ook mee in de overweging vanwege de lagere drempel om inderdaad even 'snel' een rondje te maken. Andersom ben ik altijd van mening dat je pas moet gaan hardlopen wanneer je achterna gezeten wordt, je moet zwemmen wanneer je verdrinkt en je gaat fietsen voor je plezier.
@Maarten_E ,
Mondmasker (zoals ze dat in Belgie zo mooi zeggen) is toch niet verplicht tijdens sporten?
[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 10-08-2020 11:17 ]
Iets minder, maar inderdaad veels te veel geld... Wat @Ypuh ook zegt: Bedenk eens wat voor schitterende racefiets en/of wielset je daarvan had kunnen kopenmhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:02:
[...]
Ook nog zoiets... een of andere *&(*@(*& heeft er op dag 3 al een kras in gereden terwijl ie geparkeerd stond

@Dix0r Gaat die kleine zeker bevallen, reken daar maar op! Wel ff wachten tot ze oud genoed zijn en zelf rechtop kunnen zitten (maandje of 7-8)! Voor kar is er ook hangmatje, maar zou toch voorzichtig zijn.
Qua dikker worden / vermogen inleveren; heb je (deels) zelf in de hand he
[ Voor 31% gewijzigd door Morrar op 10-08-2020 11:25 ]
Ik vind het juist wel leuk om een paar dagen dezelfde route te doen. Dan zie je jezelf toch steeds beter worden en uitdaging zat. Je kunt het namelijk altijd beter doen (sneller/constantere snelheid/segmenten beter)Crazy D schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:59:
[...]
Ik weet niet waar je woont, maar het moet wel heel treurig zijn als er niet iets van te maken valt. Ik rij de meeste ritjes zo'n 50km, maar je hebt 4 windrichtingen en over het algemeen loopt er meer dan 1 weg die kant op. Kortom, zelfs met 5 dagen achter elkaar naar het het zuiden moet je toch wel wat variatie kunnen vinden?
@Dix0r Zou kunnen, kom uit Nederland en zag alles en iedereen met een mondkapje op, ook op de gewone fiets. Moest een doorsteek door het centrum maken, dan neem ik liever geen risico.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Is z'n mondkapje niet hartstikke heet? Lijkt me dat de elastiekjes best erg geen irriteren en je niet echt goed kunt ademen.
Was vorige week in Gent. Daar hadden ze inderdaad in het stadscentrum borden geplaatst dat vanaf een specifiek punt mondkapjes op moesten.Maarten_E schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:23:
@Dix0r Zou kunnen, kom uit Nederland en zag alles en iedereen met een mondkapje op, ook op de gewone fiets. Moest een doorsteek door het centrum maken, dan neem ik liever geen risico.
Ik dacht alleen ergens gelezen te hebben dat er excepties zijn...
https://www.tijd.be/polit...bij-sporten/10241673.html
Voorts lichtte ze toe dat de verplichting een mondmasker te dragen niet geldt als je intensief sport, en als het gevaar op besmetting nihil is. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt dat sporten met een mondmasker de gezondheid schaadt. 'Wie alleen met zijn koersfiets is, moet dus geen mondmasker dragen. Wie in peloton fietst, zal de nodige afstand moeten bewaren', aldus Berx.
De lucht die je uitademt is behoorlijk warm, maar kon nog prima ademhalen eigenlijk.hoi1234 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Is z'n mondkapje niet hartstikke heet? Lijkt me dat de elastiekjes best erg geen irriteren en je niet echt goed kunt ademen.
Ging natuurlijk niet voluit, en heb de neiging om met de neus in- en uit te ademen. Voelde zeker niet alsof ik stikte ofzo.
Had hem ook niet zo lang op, kleine 20 minuten.
Als je een normaal tempo (18-20 km/u) trapt is het geen probleem. Wellicht ook afhankelijk van het soort mondkapje, dit is een behoorlijk dunne.
@Dix0r Dat zou goed kunnen, maar aangezien ik langs anderen fietste en tussen de menigte, nam ik geen risico. Kan heel technisch gaan doen en zeggen dat ik op een racefiets zit, maar hoe doe je dat dan met bezorgdiensten die racefietsen gebruiken? Dan liever geen gezeik en mondkapje op. Is niet storend.
[ Voor 19% gewijzigd door Maarten_E op 10-08-2020 11:34 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dus moet je wel heel erg je snelheid beperken. Niks voor mij dus. Maar volgens mij wil je toch niet vrijwillig in België rijden, als ik anderen mag geloven zijn de wegen daar nog slechter dan in Duitsland.Maarten_E schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:31:
[...]
De lucht die je uitademt is behoorlijk warm, maar kon nog prima ademhalen eigenlijk.
Ging natuurlijk niet voluit, en heb de neiging om met de neus in- en uit te ademen. Voelde zeker niet alsof ik stikte ofzo.
Had hem ook niet zo lang op, kleine 20 minuten.
Als je een normaal tempo (18-20 km/u) trapt is het geen probleem. Wellicht ook afhankelijk van het soort mondkapje, dit is een behoorlijk dunne.
Zoals ik zei, het is alleen in stadscentra (daar moest ik door), en waar ik reed zou je sowieso niet harder rijden. Op provinciale wegen hoeft het niet.hoi1234 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:33:
[...]
Dus moet je wel heel erg je snelheid beperken. Niks voor mij dus. Maar volgens mij wil je toch niet vrijwillig in België rijden, als ik anderen mag geloven zijn de wegen daar nog slechter dan in Duitsland.
Wegen zijn okay afhankelijk van waar je rijdt. Hier (Lommel) is het goed te doen, de provincie Limburg ziet zichzelf ook als de Belgische fietsprovincie.
Plan je met google maps?

Nee, Ilse Kaarten
(Nee, niet eens gepland, ik ken de omgeving hier wel, maar wilde even zo rijden. Het is warm dus ga sowieso niet voluit. Was alleen even vergeten dat in het centrum mondkapjesplicht geldt, en ik moest aan de andere kant zijn om weer te draaien. )
Er zijn nog wel wat weggetjes te vinden hoor, zeker. Misschien dat m'n reactie heel definitief overkwam maar zo bedoelde ik het niet. Fiets gewoon lekker door, graag met nieuwe weggetjes maar net zo graag af en toe dezelfde (mooie) route. M'n langste rit nu staat op 60km wat prima is. Ik heb nog wel een route van 75-80 km op het oog, maar dat moet ik dus echt even tijd voor maken. Sport nu 5 dagen in de week dus sporttijd neem ik wel. Keuzes maken is dan gewoon belangrijk.Crazy D schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:59:
[...]
Ik weet niet waar je woont, maar het moet wel heel treurig zijn als er niet iets van te maken valt. Ik rij de meeste ritjes zo'n 50km, maar je hebt 4 windrichtingen en over het algemeen loopt er meer dan 1 weg die kant op. Kortom, zelfs met 5 dagen achter elkaar naar het het zuiden moet je toch wel wat variatie kunnen vinden?
[...]
Statshunter is idd gratis. Heb m laatst toch ook maar eens gestart en het is wel erg leuk: om een vakje te halen "moet" je soms even een andere weg uitkiezen. Weggetjes waar je normaal gesproken misschien niet eens in zou draaien maar die echt superleuk blijken te zijn. Het is nog geen obsessie (kijk hooguit 1 x per week even voor een ritje om nog een paar vakjes af te tikken) maar zorgt er wel voor dat ik anders kijk naar routes. En vooral ook de N-wegen (en dan dus eigenlijk de kleine weggetjes paralel aan de N-wegen...). Je kunt overigens ok de heatmap aanzetten en kijken welke wegen je nog nooit gereden hebt. Ook dan kun je in 25 km rond je huis echt nog wel iets vinden. En anders is het de hoogste tijd om te verhuizen
Kan best veel met zo'n fietskar.mhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:07:
[...]
Ik zou zeker een fietskar aanschaffen, heb ik ook.
Alleen echt trainen-trainen schiet in mijn ogen niet zo op, want na 1 uur zijn de kids er wel klaar mee. En je gaat ook geen HIT-training doen met je kind in de kar.
Wat ik wel veel doe is de boodschappen op de stadsfiets met de fietskar. Met een fietskar kan je ook redelijk in weer en wind fietsen zonder dat de kleine nat wordt/uit zijn verschoning waait.
En veel "herstel ritjes" met kinderen in fietsstoeltje gewoon op de fiets.
Een papadag is op zich wel een aanrader, maar verwacht er qua training niet te veel van.
Ik overweeg ook wel eens om te gaan hardlopen, omdat je dat in mijn ogen makkelijker doet voor bijv. een half uurtje (5 km).
Edit:
YouTube: Danny Macaskill: Danny Daycare
Hello fellow humans
Gefeliciteerd!Dix0r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:37:
[...]
Vorig jaar mochten wij onze 2e dochter welkom heten op deze wereld en toen stond mijn leven goed op de kop en had ik het fietsen wel aangepast (Bij de eerste voetbalde ik nog)
De jongste was niet zo'n door slaper onze nachtrust is pas terug sinds 2 maanden. Je hebt het niet voor het zeggen en overleefd het wel maar het kost je zo veel energie dat ik op sport gebied wel wat aanpassingen moest maken.
Voor mij was het soms aantal dagen overslaan,( ook ivm mijn werk en die van mijn partner, standby en onregelmatige diensten) paar km minder fietsen of bijvoorbeeld niet op 100 maar 90 of 85% te gaan fietsen.
En dat maakt het fietsen ook weer leuk je kan altijd wel iets in plannen in een week met bepaalde inspanningen niets moet alles mag en uiteindelijk kun je vanzelf de intensiteit weer verhogen wanneer je er aan toe bent.
Luister naar je lichaam , je gezin en geniet van je kleine dat is het belangrijkste
Ja maar niet in 5 dagen op rij... Een paar vaste routes als ijkpunt is natuurlijk wel handig.hoi1234 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:19:
[...]
Ik vind het juist wel leuk om een paar dagen dezelfde route te doen. Dan zie je jezelf toch steeds beter worden en uitdaging zat. Je kunt het namelijk altijd beter doen (sneller/constantere snelheid/segmenten beter)
Exact expert nodig?
vanaf 03:30 wordt ie pas echt interessantjoint_me schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:52:
[...]
Kan best veel met zo'n fietskar.
YouTube: Danny Macaskill: Danny Daycare
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Bij mij heeft onze kleine (nu 1 jaar en 2 maanden) en de corona tijd juist mijn leven redelijk (positief denk ik) veranderd. Normaal gesproken hadden wij beide alle tijd van de wereld om dingen te doen, maar kwam het vooral neer op dat ik soms even ging fietsen, maar veelal biertje drinken en naar vrienden toe en dan uiteindelijk even met de groep eens in de paar weken een rondje. Nu ga ik vaak fietsen, omdat de kleine op bed ligt, en ik het fijn vind even mijn hoofd te legen, even stukje er op uit. Corona heeft dan weer geholpen bij het solo rijden, vond ik eerst niets aan, maar met de Wahoo Bolt er bij op zoek naar mogelijke PR-etjes zorgt weer voor wat uitdaging. Mijn doel was ook om dit jaar 1000km te fietsen in totaal, maar daar ben ik nu al ruim overheen. Natuurlijk start ik vaak wel pas laat, rond een uur of half 8 a 8 uur (want dan slaapt hij), en rij ik een ritje van ergens 30 a 40 km, maar alle kleine beetjes helpen.
Zo, stap nu in de trein terug.
130km exact in 5.5 uur, gemiddelde van iets onder de 24. Zeker niet ontevreden over eigenlijk.
130km exact in 5.5 uur, gemiddelde van iets onder de 24. Zeker niet ontevreden over eigenlijk.
Ik heb een follow-me-tandem voor mijn verjaardag gevraagd:Sport_Life schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:25:
Kan niet wachten tot ze een jaar of 7/8 is en ze achter me aan kan fietsen.

Sommige hier komen al niet over een zadeltasje heen
Zullen we trouwens hier verder gaan?
Zwangerschap en ouderschap - Deel 11
Waus26 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:04:
[...]
Dit soort tips ben ik naar op zoek inderdaad, dank! Gravel hoeft niet per se, maar is wel toegevoegde waarde. Ik weet echter niet hoe makkelijk de (sommige) stroken op de Veluwe te rijden zijn op een racefiets met 23-25 mm bandjes.
Met Climbfinder en de Komoot highlights kom ik al een eind dus, dat is fijn om te horen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Overigens gisteren weer gefietst, met een groepje van vijf. Toch bijna 90 km gemaakt. Op tijd vertrokken (9:00 uur) en bewolkt dus het was lekker met een windje en 23 graden. Na de pauze was het inmiddels rond het middaguur en het was onbewolkt geworden. Ergo: 33 graden. Gelukkig was het toen nog maar 35 km ofzo.
Daar krijg je volgens mij alleen maar luie kinderen van.... Trappen zullen ze.mhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
Ik heb een follow-me-tandem voor mijn verjaardag gevraagd:
[Afbeelding]
Sommige hier komen al niet over een zadeltasje heen![]()
heeft zelf null ervaring met het opvoeden van kinderen
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Die heeft als voordeel dat het fietsje er achter los kan en dat ze zelf kunnen fietsen. In tegenstelling tot deze:SirLenncelot schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:33:
[...]
Daar krijg je volgens mij alleen maar luie kinderen van.... Trappen zullen ze.
heeft zelf null ervaring met het opvoeden van kinderen

Bij wie ga jij 'm eraan hangen dan? Mevr. Zip?mhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
Exact expert nodig?
En die hang je dan achter de snelste man/vrouw in de buurt. Dan lijkt het opeens of je snel kan fietsenmhr-zip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
[Afbeelding]
Sommige hier komen al niet over een zadeltasje heen![]()
Blij dat mijn kinderen inmiddels oud genoeg zijn om zelf een fatsoenlijk tempo aan te kunnen houden.
Morgen heen en weer Eindhoven vanuit Maastricht (79km enkele reis). Dagje werken daar, vandaag al kleding achtergelaten, handdoeken, washandjes, zeep, deodorant.
Heenreis ben ik niet zo bang voor, dan is het nog koel (geplande aankomsttijd 8:30). In de middag naar huis gaat anders worden....rustig aan maar.
Netjes bijtijds aangekomen in Eindhoven. 77,6km@32.2km/h.
Heenreis ben ik niet zo bang voor, dan is het nog koel (geplande aankomsttijd 8:30). In de middag naar huis gaat anders worden....rustig aan maar.
:strip_exif()/f/image/tU5qtjSWBh257VgFBRnb6Z6o.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Ramon 73 op 11-08-2020 10:33 ]
Vandaag een ritje nonstop van 160km gefietst, wilde eigenlijk eens voor het eerst de 200km halen maar het water (5,5L) raakte snel op met dit weer dus vroegtijdig gestopt.
Snel ging het ook niet gem 25km/u, tegen het einde kwam ik niet meer op tempo.
39 °C max in het zuiden van Limburg, gelukkig was er wel wat wind.

39 °C max in het zuiden van Limburg, gelukkig was er wel wat wind.

Op dit moment 2 fietsen op het oog, zouden jullie kunnen aangeven welke beter is?
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
En deze https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
De trek kost €1100,- en de specialized mag weg voor €950
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Helaas maar geen van beide.racoon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:31:
Op dit moment 2 fietsen op het oog, zouden jullie kunnen aangeven welke beter is?
De trek heeft wel erg weinig foto's en de specialized heeft geen goede foto's van de belangrijke onderdelen (o.a. kettingbladen)
Van de trek kan ik meerdere foto’s opvragen indien gewenstCranzai schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:57:
[...]
Helaas maar geen van beide.
De trek heeft wel erg weinig foto's en de specialized heeft geen goede foto's van de belangrijke onderdelen (o.a. kettingbladen)
Lastig te zeggen, de trek heeft een 10sp Di2, de Specialized een triple 105? Wat specificaties en dergelijke ziet de trek er iets moderner uit, maar het is heel lastig te zeggen zonder wat meer specificaties over de specialized (welke overigens wel redelijk stock op de 2010 versie lijkt). Geen idee verder van de staat van de onderdelen? Het kan altijd nog prijzig worden als je alle bladen bandjes, lagers, ketting etc moet gaan vervangen.racoon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:31:
Ik nijg ook meer maar de trek gezien de leeftijd en betere specificaties,bovendien zit er een reserve accu bij, nieuw zadel en eventueel nieuwe kettingRaznov schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:11:
[...]
Lastig te zeggen, de trek heeft een 10sp Di2, de Specialized een triple 105? Wat specificaties en dergelijke ziet de trek er iets moderner uit, maar het is heel lastig te zeggen zonder wat meer specificaties over de specialized (welke overigens wel redelijk stock op de 2010 versie lijkt). Geen idee verder van de staat van de onderdelen? Het kan altijd nog prijzig worden als je alle bladen bandjes, lagers, ketting etc moet gaan vervangen.
De Trek is een all-out racemachine. Is dat waar je op wilt rijden? De advertentie is opgesteld door een specificatiefetishist (zou niet misstaan op tweakers.netracoon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:31:
De Specialized is als endurance fiets het andere uiterste van het spectrum. Is dat wat je wilt? Qua uiterlijk en specificaties (10 speed triple) is hij wat gedateerd, maar stiekem (niemand durft het toe te geven wegens het suffe imago) is 3x10 in veel situaties beter dan 2x11.
De fiets ziet er uit als op het plaatje van de fabrikant, en afgaande op de omschrijving is er weinig op gereden en weinig aan geknutseld. Dikke kans dat er niets mis mee is dus. Adviesprijs €2200.
Heb je van beide fietsen al goed gekeken of je er op past?
Geen van beiden lijken mij een super deal, maar als jouw hart van één van deze fietsen sneller gaat kloppen en je kunt het je permiteren, ga dan kijken. Besluit op basis van slijtagedelen of je hem echt wilt en ga er daarna lekker op fietsen, niet meer over twijfelen.
Zo niet, kijk dan verder.
Bedankt voor je reactie, de specialized kan voor aankoop nog geheel nagekeken worden door de dealer, dan weer ik meteen welke onderdelen aan vervanging toe zijn, wat zou jij voor Max €1500,- adviseren?DieAnder schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:46:
[...]
De Trek is een all-out racemachine. Is dat waar je op wilt rijden? De advertentie is opgesteld door een specificatiefetishist (zou niet misstaan op tweakers.net) maar er wordt nergens gerept over de staat. Ik denk dat hij destijds best prijzig is geweest, dus dikke kans dat er flink op is gereden. Voor hetzlefde geld is de fiets volledig afgeragd. Di2 10 speed, wordt dat niet een keer een issue met support?
De Specialized is als endurance fiets het andere uiterste van het spectrum. Is dat wat je wilt? Qua uiterlijk en specificaties (10 speed triple) is hij wat gedateerd, maar stiekem (niemand durft het toe te geven wegens het suffe imago) is 3x10 in veel situaties beter dan 2x11.
De fiets ziet er uit als op het plaatje van de fabrikant, en afgaande op de omschrijving is er weinig op gereden en weinig aan geknutseld. Dikke kans dat er niets mis mee is dus. Adviesprijs €2200.
Heb je van beide fietsen al goed gekeken of je er op past?
Geen van beiden lijken mij een super deal, maar als jouw hart van één van deze fietsen sneller gaat kloppen en je kunt het je permiteren, ga dan kijken. Besluit op basis van slijtagedelen of je hem echt wilt en ga er daarna lekker op fietsen, niet meer over twijfelen.
Zo niet, kijk dan verder.
Ik durf het best aan te geven, 3x10 is niet slecht, ik vind het fantastisch. De ketting is ook wat breder en daarmee op het gevoel ook net wat robuuster/gaat langer mee.
Het scheelt ook onderhoudskosten. Middenblad kost 2 tientjes voor vervanging. Buitenblad bij een triple fiets je niet zo veel op(slijt dus niet veel) (en die is net als buitenblad bij compact, duur)
Het scheelt ook onderhoudskosten. Middenblad kost 2 tientjes voor vervanging. Buitenblad bij een triple fiets je niet zo veel op(slijt dus niet veel) (en die is net als buitenblad bij compact, duur)
Ik vloek nu vast in de kerk, maar waarom wil je meteen een full carbon fiets? Ik meen me te herinneren dat je eerder vroeg waar je eventueel wat les / training kon volgen, omdat je ging beginnen met fietsen. Beginnen houdt in dat je ongetwijfeld een keer gaat vallen. En carbon kan nog steeds niet zo goed tegen impact schade.racoon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:31:
En geen idee of het antwoord was op een vraag van jou of van iemand anders maar afweging tweedehands vs. nieuw is er één die neerkomt op "weet ik wel hoe afgeragd deze fiets is of niet?". Een nieuwe fiets is dan volgens mij helemaal zo gek nog niet.
Voor jouw budget kun je nl. ook een nieuw fiets kopen met een grotendeels of geheel aluminium frame. Als je begint met fietsen dan is dat volgens mij een prima optie. Ik zou dan ook opteren voor een 3 x 10, gewoon zodat als je je fiets een keer meeneemt naar Limburg, je daar ook "op de koffiemolen" bovenkomt. Want dat viel de meesten van ons de eerste keer dat we dat deden vies tegen....
Bedenk ook goed: is je budget van €1500 voor de fiets alleen? Of om te kunnen beginnen? Om te kunnen beginnen heb je ook een helm nodig, een stel pedalen (als je nieuw koopt), een paar schoenen, een broek, shirtje, handschoenen, bidons, bidonhouders, een pompje voor onderweg en evt. een door sommigen verguisd zadel- of frametasje om e.e.a. in te doen. Daar zul je wel zo'n €500 van je €1500 voor willen reserveren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over iets van een fietscomputer met evt, sensoren.
Kleding heb ik al broek shirt schoenen, helm komt er nog bij , prijs is dus het maximale voor alleen de fietsXxOrpheusxX schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:13:
[...]
Ik vloek nu vast in de kerk, maar waarom wil je meteen een full carbon fiets? Ik meen me te herinneren dat je eerder vroeg waar je eventueel wat les / training kon volgen, omdat je ging beginnen met fietsen. Beginnen houdt in dat je ongetwijfeld een keer gaat vallen. En carbon kan nog steeds niet zo goed tegen impact schade.
En geen idee of het antwoord was op een vraag van jou of van iemand anders maar afweging tweedehands vs. nieuw is er één die neerkomt op "weet ik wel hoe afgeragd deze fiets is of niet?". Een nieuwe fiets is dan volgens mij helemaal zo gek nog niet.
Voor jouw budget kun je nl. ook een nieuw fiets kopen met een grotendeels of geheel aluminium frame. Als je begint met fietsen dan is dat volgens mij een prima optie. Ik zou dan ook opteren voor een 3 x 10, gewoon zodat als je je fiets een keer meeneemt naar Limburg, je daar ook "op de koffiemolen" bovenkomt. Want dat viel de meesten van ons de eerste keer dat we dat deden vies tegen....
Bedenk ook goed: is je budget van €1500 voor de fiets alleen? Of om te kunnen beginnen? Om te kunnen beginnen heb je ook een helm nodig, een stel pedalen (als je nieuw koopt), een paar schoenen, een broek, shirtje, handschoenen, bidons, bidonhouders, een pompje voor onderweg en evt. een door sommigen verguisd zadel- of frametasje om e.e.a. in te doen. Daar zul je wel zo'n €500 van je €1500 voor willen reserveren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over iets van een fietscomputer met evt, sensoren.
Wat specificaties betreft ga je vaak 2e hands mooiere deals vinden. Maar daar staat tegenover dat de staat van de onderdelen vaak "gebruikt" is. Dan is het puur de vraag hoe erg het gebruikt is. Voor 1500 euro zou ik persoonlijk altijd nieuw aanbevelen, maar de huidige tijd is wat moeilijker hier in. Op dit moment staan veel nieuwe modellen voor ergens eind van het jaar gepland, maar is het maar de vraag in hoeverre het betaalbaar is.Vraag en aanbod is een flink verhaal op dit moment. Misschien een nieuwe Sensa Romagna disc? Even kijken of je ergens een 105 kan vinden voor een redelijke prijs, maar dan heb je een prima alu fiets, met discs, geen slechte groepset (geloof mij, ultegra is prima, maar 105 is toch een stuk leuker als je een keer de onderdelen moet vervangen). Een alu fiets als instapper is gewoon echt leuker. Óf, als je bijvoorbeeld een beetje in de buurt van bos en dergelijke woont, al nagedacht over een gravelbike?
Mogelijk dit als optie: https://www.fietsenwinkel...gna-disc-limited-105-2020, ken de site niet, niet bekend mee, ziet er schreeuwerig uit, maar geeft wel een idee van prijs. Heb je nog 150 euro over voor pedalen en een helm.
Mogelijk dit als optie: https://www.fietsenwinkel...gna-disc-limited-105-2020, ken de site niet, niet bekend mee, ziet er schreeuwerig uit, maar geeft wel een idee van prijs. Heb je nog 150 euro over voor pedalen en een helm.
[ Voor 11% gewijzigd door Raznov op 10-08-2020 22:23 ]
Dat helpt zeker, dat je dat allemaal al hebt. Zeker als je evt. nieuw ook zou gaan kijken geeft ~€1500 je best wat opties.racoon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:20:
[...]
Kleding heb ik al broek shirt schoenen, helm komt er nog bij , prijs is dus het maximale voor alleen de fiets
Ook wel belangrijk: Je hebt twee modellen gekozen met framemaat 56. Hoe zeker ben je er van dat die maat de juiste is? Heb je al eens (bijv. bij een zaak met racefietsen) op een racefiets gezeten? Want afgaan op richtlijnen op internet is niet 100% foolproof (ik ben xx cm, dus ik moet een framemaat yy) Als je lange benen hebt en een kort bovenlijf, of juist andersom, dan kan een maatje groter of kleiner best beter bij jou passen.
Sommige zaken doen een gratis bikefit voor je als je bij hun de fiets koopt. Als je een paar mooie modellen ziet staan in je pricerange, dan is dat wel aan te raden. Dan weet je ook zeker dat je goed op die fiets zit. Ook een voordeel van nieuw kopen. En er kijkt even iemand live met je mee, in plaats van op een forum. Als je aangeeft waar in den lande je je bevindt, is er vast wel iemand hier die je hier naar een goede LBS kan verwijzen. Dat zou ik doen.
Afgelopen donderdag bij een dealer geweest en die gaf aan een 56 te nemen, ik woon in regio Apeldoorn /Zwolle ga morgen met kokkiebikes bellen, hadden in mijn prijsklasse aardig wat staanXxOrpheusxX schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:59:
[...]
Dat helpt zeker, dat je dat allemaal al hebt. Zeker als je evt. nieuw ook zou gaan kijken geeft ~€1500 je best wat opties.
Ook wel belangrijk: Je hebt twee modellen gekozen met framemaat 56. Hoe zeker ben je er van dat die maat de juiste is? Heb je al eens (bijv. bij een zaak met racefietsen) op een racefiets gezeten? Want afgaan op richtlijnen op internet is niet 100% foolproof (ik ben xx cm, dus ik moet een framemaat yy) Als je lange benen hebt en een kort bovenlijf, of juist andersom, dan kan een maatje groter of kleiner best beter bij jou passen.
Sommige zaken doen een gratis bikefit voor je als je bij hun de fiets koopt. Als je een paar mooie modellen ziet staan in je pricerange, dan is dat wel aan te raden. Dan weet je ook zeker dat je goed op die fiets zit. Ook een voordeel van nieuw kopen. En er kijkt even iemand live met je mee, in plaats van op een forum. Als je aangeeft waar in den lande je je bevindt, is er vast wel iemand hier die je hier naar een goede LBS kan verwijzen. Dat zou ik doen.
@racoon ik zou niet direct 1500 euro uitgeven. Ik heb voor 260 euro een prima fiets gekocht. Voordeel is dat je niet direct een vermogen kwijt bent en eerst een beetje kan ontdekken of wielrennen wat voor je is en welke componenten je wilt. Oja, opletten met carbon als de fiets één keer gevallen is, heb je mogelijk al veel schade. Ook "vroeg carbon" is niet zo heel robuust.
Overigens iemand tips om de drivetrain schoon te maken? Die is erg vettig bij mij. Tussen de ketting zit ook allemaal zwarte smurrie. Ik ben al aan de slag geweest met afwasmiddel en een tandenborstel en heb de ketting zelfs even laten weken in een sopje, maar de zwarte zooi blijft er tussen zitten.
Overigens iemand tips om de drivetrain schoon te maken? Die is erg vettig bij mij. Tussen de ketting zit ook allemaal zwarte smurrie. Ik ben al aan de slag geweest met afwasmiddel en een tandenborstel en heb de ketting zelfs even laten weken in een sopje, maar de zwarte zooi blijft er tussen zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 11-08-2020 00:15 ]
Voor t poetsen van je fiets heb je op Ali mooie setjes zoals deze! Daarme kan je overal goed tussen komen!hoi1234 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:14:
https://a.aliexpress.com/_BOheMr
En verstandige keuzes qua racefiets om mee te beginnen? Ik ben meteen voor een Canyon 7.0 disc gegaan. Die had ik al besteld voordat ik mijn eerste rondje gefietst had. De fiets moet nog
geleverd worden. Ik fiets nu op een tweedehands fiets van mijn zwager. Die kost 500,- en is ultegra 3x10 afgemonteerd. Kan je heerlijk op fietsen! Maar kijk toch ook wel uit naar de Canyon.
Eerlijk is eerlijk, ik ben blij dat ik kan leren fietsen op een tweedehands fiets. Vooral bochtwerk en het fietsen zonder handen aan het stuur is allemaal wennen.
Ik heb nog maar 300km in de benen zitten dus ik heb geen ervaring
[ Voor 7% gewijzigd door gekke-gerrit op 11-08-2020 08:05 ]
Deze discussie is al eerder gevoerd maar het carbon van nu kan prima tegen een stootje. Mijn 2016 Giant TCR Advanced(nieuw 1500 incl UltegraXxOrpheusxX schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:13:
[...]
Ik vloek nu vast in de kerk, maar waarom wil je meteen een full carbon fiets? Ik meen me te herinneren dat je eerder vroeg waar je eventueel wat les / training kon volgen, omdat je ging beginnen met fietsen. Beginnen houdt in dat je ongetwijfeld een keer gaat vallen. En carbon kan nog steeds niet zo goed tegen impact schade.
Neemt niet weg dat mijn advies ook zou zijn om eerst op een goedkoper exemplaar te gaan kijken of het fietsen wat is.
Ketting eraf halen en in een badje lampenolie leggen. Paar uurtjes laten weken en dan met een schone doek de ketting helemaal opwrijven. Als de ketting eraf is kan je overal redelijk goed bij met een schone doek en lampenolie. Vervolgens is je drivetrain weer als nieuw.hoi1234 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:14:
@racoon ik zou niet direct 1500 euro uitgeven. Ik heb voor 260 euro een prima fiets gekocht. Voordeel is dat je niet direct een vermogen kwijt bent en eerst een beetje kan ontdekken of wielrennen wat voor je is en welke componenten je wilt. Oja, opletten met carbon als de fiets één keer gevallen is, heb je mogelijk al veel schade. Ook "vroeg carbon" is niet zo heel robuust.
Zo doe ik het altijd in ieder geval. Lampenolie reinigt goed, maar is van zichzelf ook vettig waardoor je (itt een ontvetter) niet al het vet/smeermiddel van je onderdelen haalt. Dan piept en kraakt alles daarna namelijk en moet je weer heel goed smeren.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Weet iemand of er gratis apps zijn waar je je power curve kunt zien? M'n Strava premium is net verlopen en TrainerRoad wacht ik nog even mee tot sept/oktober. Ik gebruik eigenlijk Elevate voor alles, maar die heeft volgens mij geen power curve.
Edit: Gevonden in Garmin Connect onder Rapporter > Vermogenscurve.
Edit: Gevonden in Garmin Connect onder Rapporter > Vermogenscurve.
[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 11-08-2020 09:01 ]
In Garmin connect zie je onder prestaties ook je power curve.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Persoonlijk zou ik niet de Boerenallee (nummertje 11) in de afdaling daar doen. Die is stiekem flink, smal pad, en op mooie dagen kan het daar flink druk zijn met fietsers en ook wandelaars (juist op het stijlste stuk). Als klim is die een stukje minder vervelend als het druk is, in mijn ervaring dan. Maar ja snap m wel, jullie willen daar proberen alle klimmetjes te pakken om 2 keer dezelfde weg te rijden is ook niet leuk
En wat wel een mooi stuk is, is als je even de fietsknooppunten kaart erbij pakt, knooppunt 21 - 69 - 53 (dan kruis je de klim de Zijpenberg op (zuid, als ik het goed heb) en eindig je bij informatiecentrum onderaan de Posbank). Minder spannend qua stijle percentages maar naar mijn mening een supermooi paadje. Ook niet heel breed maar tenzij er net een blik bejaarden open is getrokken op de e-bike, is dat pad de afgelopen maanden altijd knap rustig geweest. Is een leuke pad om 'terug' naar de Posbank te rijden, om daar de Posbank zelf weer op te gaan, terug te rijden naar de Zijpenberg om 'm helemaal te doen, of om door te rijden naar de Rozenbos-Holle Weg (nr 9 op je route).
Zie nu trouwens ook dat je de Lange Juffer helemaal afdaalt. Wat ik zelf ook tof stuk vind is, op 1/3 (denk ik, zo ongeveer...) in de afdaling kun je naar rechts over een betonnen pad. Als je dat pad volgt, slinger je in 5 km door 3 landschapstypes heen
Exact expert nodig?
Dank voor de uitgebreide reactie! Heb het fietspad van de Boerenallee erin gelaten, een beetje rustig afdalen is ook wel lekker na al dat klimmenCrazy D schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:09:
[...]
Persoonlijk zou ik niet de Boerenallee (nummertje 11) in de afdaling daar doen. Die is stiekem flink, smal pad, en op mooie dagen kan het daar flink druk zijn met fietsers en ook wandelaars (juist op het stijlste stuk). Als klim is die een stukje minder vervelend als het druk is, in mijn ervaring dan. Maar ja snap m wel, jullie willen daar proberen alle klimmetjes te pakken om 2 keer dezelfde weg te rijden is ook niet leuk
En wat wel een mooi stuk is, is als je even de fietsknooppunten kaart erbij pakt, knooppunt 21 - 69 - 53 (dan kruis je de klim de Zijpenberg op (zuid, als ik het goed heb) en eindig je bij informatiecentrum onderaan de Posbank). Minder spannend qua stijle percentages maar naar mijn mening een supermooi paadje. Ook niet heel breed maar tenzij er net een blik bejaarden open is getrokken op de e-bike, is dat pad de afgelopen maanden altijd knap rustig geweest. Is een leuke pad om 'terug' naar de Posbank te rijden, om daar de Posbank zelf weer op te gaan, terug te rijden naar de Zijpenberg om 'm helemaal te doen, of om door te rijden naar de Rozenbos-Holle Weg (nr 9 op je route).
Zie nu trouwens ook dat je de Lange Juffer helemaal afdaalt. Wat ik zelf ook tof stuk vind is, op 1/3 (denk ik, zo ongeveer...) in de afdaling kun je naar rechts over een betonnen pad. Als je dat pad volgt, slinger je in 5 km door 3 landschapstypes heenen eindig je bij het Posbank paviljoen. Heb dat paadje bij toeval ontdekt (kende die afslag wel na al die jaren hier fietsen) maar reed de Lange Juffer altijd helemaal op of af, maar nu pakte ik 'm een keer omdat ik niet echt het vertrouwen had dat klimmen een beetje wilde lukken, en dat bleek dus een schot in de roos. Eigenlijk precieus het soort paden wat ik geweldig vind op de Veluwe: slingeren tussen de bossen, dan opeens een stuk platteland tussendoor met wat koe-achtige-beesten, uiteraard een pannenkoeken restaurant mocht het een pauze moment zijn als je er langs komt, daarna weer bos. Echt geweldig. En uiteindelijk dus bovenaan de Posbank dus op zich de hoogtemeters pak je uiteindelijk wel mee. Naar mijn smaak een leukere manier om daar uit te komen (en je kruist dan uiteindelijk de weg zoals je die nu getekend hebt dus daar kun je altijd nog een stukje meepakken). En ik zie dat je de afdaling niet via de Diepesteeg zelf doet maar het naastgelegen fietspad. Als je toch via die kant naar boven wilt zou ik dat omdraaien: die fietspaden zijn veiliger om te klimmen dan af te dalen.
DieAnder schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:52:
[...]
Ik denk dat je jezelf voor een onmogelijke opgave stelt.
Ik heb wel een suggestie, maar dat is niet wat je wilt horen: Vergeet het, het bestaat niet, zoek iets anders. Elke velgrand wordt aangetast door de remblokjes dus mettertijd zal een gekleurde laag wegslijten. Bij de ene velg sneller dan de andere (afhanelijk van kwaliteit, weer, stof/zand, type remblokjes, niet te vergeten gebruik) maar ze gaan allemaal slijten.
In mijn ogen is een wegslijtende remrand lelijker dan een remrand die al is vanaf fabriek is kaalgefreesd.
Andere alternatieven: geheel zilverkleurige velgen, schijfremmen, of een setje extra showwielen die je in je fiets zet zodra je er naast staat.
Begrijp jullie mening, maar er zijn genoeg mensen prima tevreden over verschillende alu velgen met zwarte remranden. Vandaar mijn vraag.tinusterror schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:36:
[...]
Nee dit zijn de Trimax carbon 40 LTD. Stickers eraf gehaald vond ik te drukMaar ze bollen goed! Lekker stijf en met 40mm hoog niet heel veel last van zijwind winkracht 5 en 73 kilo.
Velgranden die lang zwart blijven met aluminium is wel een lastige zoektocht denk ik. Dan zou ik toch voor carbonnen velgen gaan.
Thanks. Ben benieuwd hoe die zich verhoudt tot de DT Swiss Pr1400 dicut 32 Oxic. Die laatste is namelijk wel stukkie duurderReynouts schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:53:
[...]
Ben ik ook lang naar op zoek geweest en heb de Vision Trimax 35KB. Deze hebben een PEO rand. Ik was sceptisch maar wilde net als jij een visueel mooi setje. Inmiddels zo een 5000km mee gereden en remrand is nog steeds intact. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik niet vaak in de regen fiets.
Iemand ervaring met de Vision team 35? Heeft ook een zwarte remrand, maar die schijnt echt wat minder duurzaam te zijn dan bovengenoemde alternatieven..
Ja, die zijn na 1 rit in vochtig weer kaal. Prima wielen trouwens, maar gekleurde aluminium rem oppervlaktes slijten gewoon. Geen uitzonderingen.jochy schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:14:
[...]
Iemand ervaring met de Vision team 35? Heeft ook een zwarte remrand, maar die schijnt echt wat minder duurzaam te zijn dan bovengenoemde alternatieven..
Als je zo graag helemaal zwarte wielen wil moet je of velgrem wielen met een carbon rem oppervlakte nemen of gewoon overstappen op schijfremmen.
Exact dit, waarbij ik niet te spreken ben over de kwaliteit van de velgen omdat ik tijdens de 4e rit al een flinke deuk in de velgen had maar goed n=1 en veel mensen zijn er wel over te spreken.Louislouislouis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Ja, die zijn na 1 rit in vochtig weer kaal. Prima wielen trouwens, maar gekleurde aluminium rem oppervlaktes slijten gewoon. Geen uitzonderingen.
Als je zo graag helemaal zwarte wielen wil moet je of velgrem wielen met een carbon rem oppervlakte nemen of gewoon overstappen op schijfremmen.
@Jimmy-time1 Mooie fiets! Heb die C:62 ook een hele tijd op het oog gehad, maar uiteindelijk toch maar besloten een jaartje door te sparen. Denk niet dat ik er spijt van had gehad als ik voor de Cube gegaan was (BMC Roadmachine en Canyon Endurace waren de andere kandidaten).
Vond vooral die gekleurde versies wel cool:
Vond vooral die gekleurde versies wel cool:

Volgens mij is er wel degelijk onderscheid tussen verschillende methoden waarop de remrand gekleurd wordt: in het geval van de Vision Teams gebeurt dat door anodisatie (slijt snel). In het geval van de DTSwiss gebeurt dat dmv een coating (keramische laag). Van de Vision Trimax weet ik het niet.Louislouislouis schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Ja, die zijn na 1 rit in vochtig weer kaal. Prima wielen trouwens, maar gekleurde aluminium rem oppervlaktes slijten gewoon. Geen uitzonderingen.
Eigenlijk wilde ik een nieuwe aanschaffen via het fietsplan van mijn werk. Echter was het beschikbare budget in juni al op en was ik te laat. Ik had dan moeten wachten tot eind januari/begin februari. En het aanbod van nieuwe fietsen is ook nog eens flink opgedroogd. Dus ik ben maar op zoek gegaan op marktplaats en kwam deze Cube tegen. Hopelijk krijg ik er geen spijt van dat het een 2e hands is geworden ipv een nieuwe.
Wat is jullie ervaring schijfremmen of velgremmen?
Je leest veel positieve verhalen over dit frame dus dat zal wel goedkomen!Jimmy-time1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:06:
Eigenlijk wilde ik een nieuwe aanschaffen via het fietsplan van mijn werk. Echter was het beschikbare budget in juni al op en was ik te laat. Ik had dan moeten wachten tot eind januari/begin februari. En het aanbod van nieuwe fietsen is ook nog eens flink opgedroogd. Dus ik ben maar op zoek gegaan op marktplaats en kwam deze Cube tegen. Hopelijk krijg ik er geen spijt van dat het een 2e hands is geworden ipv een nieuwe.
Wat zijn die knotsen op het stuur? Bij schijfremmen zijn de hoods meestal wat groter maar deze zijn wel heel erg uit de kluiten gewassen, komt dat omdat er nog geen officiële 105-groep met schijfremmen was toen? (of pneumatisch?)
in before: hele lange discussieracoon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10:
Misschien handig om zelf je eigen ervaring of probleem te posten? Dit gaat uitlopen in van alles en nog wat, en niets waar je zelf wat aan hebt waarschijnlijk...
Jup... lange discussieracoon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10:
Remt beide prima en is beiden geen miskoop.
Ik heb persoonlijk prettiger geremd met schijfremmen, met name in afdalingen. In de regen schijnen schijfremmen ook beter te remmen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De wielerwereld is van oudsher lekker conservatief, dus veel wielrenners vonden het eerst maar niets, including de profs. De profs zijn nu volgens mij bijna ook allemaal overgestapt...
@Louislouislouis Ik heb geen idee. Het lijkt hetzelfde te zijn als op de foto die @Ypuh had gepost.
Ik ga me verder ook niet meer in deze discussie mengen maar profs hebben zelf maar een beperkte keuze op welke fietsen ze rijden natuurlijk. Die rijden, net als die ambassadeurs/influencers die je tegenwoordig zo veel ziet, op de fietsen die de industrie het liefst verkoopt.Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:15:
[...]
Jup... lange discussie.
Remt beide prima en is beiden geen miskoop.
Ik heb persoonlijk prettiger geremd met schijfremmen, met name in afdalingen. In de regen schijnen schijfremmen ook beter te remmen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De wielerwereld is van oudsher lekker conservatief, dus veel wielrenners vonden het eerst maar niets, including de profs. De profs zijn nu volgens mij bijna ook allemaal overgestapt...
@Louislouislouis Dat zijn de prachtige RS505 shifters van Shimano: https://www.bol.com/nl/p/...er-zwart/9200000080011632
Ze werken prima, maar a) ze zijn behoorlijk fors b) ze zijn behoorlijk "diep" (1 cm extra reach) en c) ze hebben een gladde bovenkant waardoor ze -zeker als je een beetje zweet- weinig grip bieden.
Heb ze zelf ook op m'n Giant; vervangen door Ultegra shifters is vrij prijzig (~300 euro) helaas.
@racoon Zal proberen de hele disc versus rim brakes ff samen te vatten:
Verschillen disc t.o.v. rim:
+ beter te doseren.
+ beter in natte omstandigheden.
+ meer ruimte voor bredere banden.
+ werkt wat beter met carbon velgen.
+ geen slijtage van velgen (vooral theoretische / esthetische kwestie, zie boven).
= mooier of lelijker afhankelijk van wie je het vraagt.
= disc heeft de toekomst, maar rim zal voorlopig nog wel verkrijgbaar zijn.
= maken herrie bij slechte afstelling.
- onderhoud lastiger (maar nog steeds zelf te doen).
- duurder.
- zwaarder.
- minder aerodynamisch
Dit zijn denk ik de meeste punten die je mee zou moeten nemen in je overweging. Hoe zwaar je de punten meeweegt is nogal persoonlijk en afhankelijk van waar je rijdt (de + / = / - zijn indicatief). Ik had bijvoorbeeld al discs op mijn MTB (waar ik de eerste voordelen zwaar liet meewegen) en wilde voor de racer hetzelfde systeem aanhouden (vanwege gewenning / zelfde onderhoud).
@Grin Dank voor punt over aerodynamica! Als er nog meer punten langskomen zal ik ze toevoegen.
Ze werken prima, maar a) ze zijn behoorlijk fors b) ze zijn behoorlijk "diep" (1 cm extra reach) en c) ze hebben een gladde bovenkant waardoor ze -zeker als je een beetje zweet- weinig grip bieden.
Heb ze zelf ook op m'n Giant; vervangen door Ultegra shifters is vrij prijzig (~300 euro) helaas.
@racoon Zal proberen de hele disc versus rim brakes ff samen te vatten:
Verschillen disc t.o.v. rim:
+ beter te doseren.
+ beter in natte omstandigheden.
+ meer ruimte voor bredere banden.
+ werkt wat beter met carbon velgen.
+ geen slijtage van velgen (vooral theoretische / esthetische kwestie, zie boven).
= mooier of lelijker afhankelijk van wie je het vraagt.
= disc heeft de toekomst, maar rim zal voorlopig nog wel verkrijgbaar zijn.
= maken herrie bij slechte afstelling.
- onderhoud lastiger (maar nog steeds zelf te doen).
- duurder.
- zwaarder.
- minder aerodynamisch
Dit zijn denk ik de meeste punten die je mee zou moeten nemen in je overweging. Hoe zwaar je de punten meeweegt is nogal persoonlijk en afhankelijk van waar je rijdt (de + / = / - zijn indicatief). Ik had bijvoorbeeld al discs op mijn MTB (waar ik de eerste voordelen zwaar liet meewegen) en wilde voor de racer hetzelfde systeem aanhouden (vanwege gewenning / zelfde onderhoud).
@Grin Dank voor punt over aerodynamica! Als er nog meer punten langskomen zal ik ze toevoegen.
[ Voor 63% gewijzigd door Morrar op 11-08-2020 14:08 ]
En toch gaan ze slijten en zal het uiterlijk veranderen.jochy schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:03:
[...]
Volgens mij is er wel degelijk onderscheid tussen verschillende methoden waarop de remrand gekleurd wordt: in het geval van de Vision Teams gebeurt dat door anodisatie (slijt snel). In het geval van de DTSwiss gebeurt dat dmv een coating (keramische laag). Van de Vision Trimax weet ik het niet.
Het is een kwestiie van prioriteiten stellen. Hoe moeilijk wil je het voor jezelf maken?
Stel je voor dat je zin en tijd en gelegenheid hebt om te fietsen, maar er is kans op een regenbuitje. Beslis je dan om toch maar thuis te blijven omdat je remranden anders te snel lelijk worden?
De pro's hadden in ieder geval in het begin een duidelijke mening over schijfremmen:Kluus schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:31:
[...]
Ik ga me verder ook niet in de discussie mengen maar profs hebben zelf maar een beperkte keuze op welke fietsen ze rijden natuurlijk. Die rijden, net als die ambassadeurs/influencers die je tegenwoordig zo veel ziet, op de fietsen die de industrie het liefst verkoopt.
https://www.trouw.nl/nieu...wielrenner-niet~bfcf3ad0/
Verwijderd
Gewoon voet aan de grond. Remmen op de fiets is voor pussiesracoon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10:
Ja klopt, dat is ook precies wat ik bedoelRequiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:36:
[...]
De pro's hadden in ieder geval in het begin een duidelijke mening over schijfremmen:
https://www.trouw.nl/nieu...wielrenner-niet~bfcf3ad0/
https://www.wielerflits.n...ijwond-op-door-schijfrem/
Zelf zit ik er redelijk neutraal in, ik vind schijfremmen niet per se lelijk, heb fietsmaten die erbij zweren nu ze ze op hun nieuwe fiets hebben, maar heb eigenlijk niet het idee iets te missen met mijn velgremmen en ik merk ook niet aan mijn fietsmaten dat ze nu ineens veel beter/sneller afdalen ofzo
Dikke kans dat als ik ooit een nieuwe fiets koop er schijfremmen op zitten in verband met het aanbod op de markt, maar niet omdat ik er specifiek naar op zoek zou gaan.
Het is voor mij dan ook geen reden om versneld naar een nieuwe fiets uit te kijken dus. (Damn, nu heb ik het toch gedaan
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 11-08-2020 13:47 ]
Verkoop door DROPSHIPPINGCENTRALE.NL haha, kan nooit goed zijn.Morrar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:32:
@Louislouislouis Dat zijn de prachtige RS505 shifters van Shimano: https://www.bol.com/nl/p/...er-zwart/9200000080011632
Oeps, ging me alleen om het plaatje hahaVerona27 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:45:
[...]
Verkoop door DROPSHIPPINGCENTRALE.NL haha, kan nooit goed zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 11-08-2020 13:47 ]
Zo sta ik er ook precies in. Ik zou niet mijn huidige fiets vervangen omdat deze nog geen schijfremmen heeft.Kluus schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:44:
[...]
Ja klopt, dat is ook precies wat ik bedoel ;-). Je had toen ook nog de verwondingen die door schijfremmen veroorzaakt zouden worden door schijfremmen:
https://www.wielerflits.n...ijwond-op-door-schijfrem/
Zelf zit ik er redelijk neutraal in, ik vind schijfremmen niet per se lelijk, heb fietsmaten die erbij zweren nu ze ze op hun nieuwe fiets hebben, maar heb eigenlijk niet het idee iets te missen met mijn velgremmen. Dikke kans dat als ik ooit een nieuwe fiets koop er schijfremmen op zitten in verband met het aanbod op de markt, maar niet omdat ik er specifiek naar op zoek zou gaan.
Het is voor mij dan ook geen reden om versneld naar een nieuwe fiets uit te kijken dus. (Damn, nu heb ik het toch gedaan).
Nieuwe fiets - grote kans dat deze wel schijfremmen heeft.
In mn Italiaanse Alpen trip 1 dag gefietst op de Tarmac SL6 met schijfremmen. De pure remkracht bergaf was echt veelllll groter dan mijn velgremmen. De velgremmen werden op langere afdalingen ook flink warm overigens...
Als ik veel in de bergen zou fietsen zou ik er sneller behoefte aan hebben. In NL zelf heb het nog niet echt gemist...
Ik heb ze ook op mn Cube cyclocrosser. Ze zijn echt idioot groot en daardoor ook erg lelijkMorrar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:32:

Remwerking is echter prima en aangezien ik altijd met handschoentjes rijd en de reach nog steeds prima is, heb ik er qua functionaliteit geen last van. Bij stukken op het asfalt pakt het juist wel lekker vast.
Ik heb er dan ook niet aan gedacht ze te vervangen, zeker niet gezien de prijs van Ultegra's tov de prijs van de fiets.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Als je het mij persoonlijk vraagt zou ik het over een hele andere boeg gooien.racoon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:54:
[...]
Bedankt voor je reactie, de specialized kan voor aankoop nog geheel nagekeken worden door de dealer, dan weer ik meteen welke onderdelen aan vervanging toe zijn, wat zou jij voor Max €1500,- adviseren?
Bij sport en hobbys geloof ik niet in 'first time right'. In mijn ogen moet je je eerste fiets als leergeld zien. Pas als je een tijdje hebt gefietst en wat kilometers hebt gemaakt ontdek je wat je eigen voorkeuren zijn, en kun je op zoek gaan naar een 'echte' fiets.
Hoe duurder de fiets, hoe specialistischer hij is, en met € 1500 op de tweedehands markt kom je bij behoorlijk specialistische fietsen uit. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar dan met je wel een duidelijk beeld hebben waar je voorkeur naar uitgaat.
Mijn aanpak zou zijn: koop voor 400 euro een gebruikte fiets waar je goed op past en ga daar lekker op rijden. Al doende krijg je een idee van wat je eigenlijk had willen hebben en kun je veel gerichter en vooral zonder haast op zoek naar je echte fiets. Daarna kun je die eerste fiets weer van de hand doen zonder al te veel verlies.
[ Voor 0% gewijzigd door DieAnder op 11-08-2020 14:08 . Reden: typo ]
Mijn versie
+ Je remt beter: modulatie, remkracht, remt makkelijker, etc en dat in alle omstandigheden (zon en regen), voornamelijk bij slecht weer en in de bergen is dat een gigantisch voordeel;
+ Meer ruimte voor bredere banden. Usecase is op een racefiets beperkt, 28mm past ook met velgremmen. En breder dan 28mm op een racer? Koop dan een andere soort fiets. Rolweerstand op de weg is bij 28mm+ echt een factor;
+ Geen slijtage van velgen. Theoretisch idd, 90.000+ KM op één set velgremwielen is zeker niet vreemd, heb ze nu nog als reservewielen;
+ Disc heeft de toekomst, maar rim zal voorlopig nog wel verkrijgbaar zijn;
= Mooier of lelijker, afhankelijk van wie je het vraagt;
- Zwaarder;
- Minder aerodynamisch;
- Onderhoud is veel lastiger, zou daar zelf niet aan beginnen maar het is te doen als je er zin
in hebt;
- Maken herrie, zeker bij een middelmatige of slechte afstelling. Wordt er niet goed van, ook in de regen hoor je ze veel vaker;
- Duurder.
Mensen die zeggen dat disc stijver is dan velgremmen: nonsense. Thru axles hebben geen meetbare impact/voordelen m.b.t stijfheid (in de achterdriekhoek van je fiets).
Met dank aan/orginal copyright: @Morrar
Zo dan, hebben we dit ook weer gehad
+ Je remt beter: modulatie, remkracht, remt makkelijker, etc en dat in alle omstandigheden (zon en regen), voornamelijk bij slecht weer en in de bergen is dat een gigantisch voordeel;
+ Meer ruimte voor bredere banden. Usecase is op een racefiets beperkt, 28mm past ook met velgremmen. En breder dan 28mm op een racer? Koop dan een andere soort fiets. Rolweerstand op de weg is bij 28mm+ echt een factor;
+ Geen slijtage van velgen. Theoretisch idd, 90.000+ KM op één set velgremwielen is zeker niet vreemd, heb ze nu nog als reservewielen;
+ Disc heeft de toekomst, maar rim zal voorlopig nog wel verkrijgbaar zijn;
= Mooier of lelijker, afhankelijk van wie je het vraagt;
- Zwaarder;
- Minder aerodynamisch;
- Onderhoud is veel lastiger, zou daar zelf niet aan beginnen maar het is te doen als je er zin
in hebt;
- Maken herrie, zeker bij een middelmatige of slechte afstelling. Wordt er niet goed van, ook in de regen hoor je ze veel vaker;
- Duurder.
Mensen die zeggen dat disc stijver is dan velgremmen: nonsense. Thru axles hebben geen meetbare impact/voordelen m.b.t stijfheid (in de achterdriekhoek van je fiets).
Met dank aan/orginal copyright: @Morrar
Zo dan, hebben we dit ook weer gehad
Ben wel redelijk kamp-velgrem, maar de kans dat mijn volgende fiets over een jaar of 2-3 schijfremmen heeft is aanwezig. Ik kijk gewoon naar het beste specs/prijs en totaalplaatje en dan kom ik tot de conclusie dat velgremmen jammer genoeg naar de achtergrond zijn verdwenen bij de topmodellen.
Blijf erbij dat je je fiets moet kopen waar je hem het meeste voor gebruikt, niet voor die ene keer dat je op vakantie denkt te gaan naar de bergen en daar 3 rondjes van 50km maakt. Voor de redelijke dalers zijn velgremmen ook daar geen probleem, het gaat pas fout als je met samengeknepen billen en slepend remmen jezelf van een berg af laat vallen maar daar houden schijfremmen ook niet van.
Slijtage en regen vind ik matige argumenten. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die een setje weg heeft moeten gooien omdat deze opgeremd zijn (op fora als deze zul je er misschien 2 of 3 vinden die er dan ook 30-50 dkm mee gereden hebben), of iemand die er juist graag op uittrekt als het regent. @Grin zit op 90 dkm met zijn Zipp's, zelfs voor de fanatiekelingen ben je dan wel even onderweg en is het setje ook wel afgeschreven.
Hoe dan ook echt tegenstander ben ik niet. Er zijn wel 2 zaken waar ik me mateloos aan irriteer. De eerste zijn piepende/aanlopende schijfremmen in vrijwel elke fietsgroep. Dit is gewoon onderhoud, doe er ook wat aan. De tweede is dat ik al meermaals (3x) iemand heb moeten laten staan omdat er een defect was. Eén een klein veertje wat krom was, de andere keer een kromme schijf door hitte o.i.d. en de 3e vanwege iets met de remleiding/shifter. Dit soort dingen heb ik met velgremmen nooit zelf meegemaakt of gezien en ik hecht wel waarde aan het KISS principe (keep it stupid simple). Als je 2 linkerhanden hebt moet je er m.i. niet aan beginnen.
Daar tegenover staan wel een aantal voordelen waaronder clearance. Als de kinderziektes een beetje uit de schijfremmen zijn (en daar begint het steeds meer op te lijken nu SRAM ook nieuwe brake calipers geintroduceerd heeft) en de prijzen op een normaal niveau dan zou ik het best overwegen. Wetende dat de boel extra onderhoud nodig heeft.
Blijf erbij dat je je fiets moet kopen waar je hem het meeste voor gebruikt, niet voor die ene keer dat je op vakantie denkt te gaan naar de bergen en daar 3 rondjes van 50km maakt. Voor de redelijke dalers zijn velgremmen ook daar geen probleem, het gaat pas fout als je met samengeknepen billen en slepend remmen jezelf van een berg af laat vallen maar daar houden schijfremmen ook niet van.
Slijtage en regen vind ik matige argumenten. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die een setje weg heeft moeten gooien omdat deze opgeremd zijn (op fora als deze zul je er misschien 2 of 3 vinden die er dan ook 30-50 dkm mee gereden hebben), of iemand die er juist graag op uittrekt als het regent. @Grin zit op 90 dkm met zijn Zipp's, zelfs voor de fanatiekelingen ben je dan wel even onderweg en is het setje ook wel afgeschreven.
Hoe dan ook echt tegenstander ben ik niet. Er zijn wel 2 zaken waar ik me mateloos aan irriteer. De eerste zijn piepende/aanlopende schijfremmen in vrijwel elke fietsgroep. Dit is gewoon onderhoud, doe er ook wat aan. De tweede is dat ik al meermaals (3x) iemand heb moeten laten staan omdat er een defect was. Eén een klein veertje wat krom was, de andere keer een kromme schijf door hitte o.i.d. en de 3e vanwege iets met de remleiding/shifter. Dit soort dingen heb ik met velgremmen nooit zelf meegemaakt of gezien en ik hecht wel waarde aan het KISS principe (keep it stupid simple). Als je 2 linkerhanden hebt moet je er m.i. niet aan beginnen.
Daar tegenover staan wel een aantal voordelen waaronder clearance. Als de kinderziektes een beetje uit de schijfremmen zijn (en daar begint het steeds meer op te lijken nu SRAM ook nieuwe brake calipers geintroduceerd heeft) en de prijzen op een normaal niveau dan zou ik het best overwegen. Wetende dat de boel extra onderhoud nodig heeft.
Ik kan me nog een verhaal herinneren van 20 jaar (zoveel? ) geleden. Er waren nieuwe rem grepen in opkomst. Je kon er mee remmen en schakelen (STI en Ergo Power). Er was een heel kamp die daar het nut niet van in zat. Immers, hoe vaak schakel je nou in NL. En wat als je tijdens het remmer per ongeluk schakelde (of vice versa). Inmiddels rijd iedereen met deze remgrepen, en moet niemand er meer aan denken om naar buiscommandeurs terug te gaan (al waren deze veel lichter).
Hetzelfde geld voor electronisch schakelen.
Same story voor schijfremmen denk ik. Het is de toekomst. Uiteindelijk remmen ze beter en kinderziektes (aanlopen) zullen ongetwijfeld verholpen worden.
Persoonlijk? Mijn volgende fiets wordt wel met schijfremmen. En met electronisch schakelen, dat laatste heb ik al. En ik wil niet anders meer.
Same story voor schijfremmen denk ik. Het is de toekomst. Uiteindelijk remmen ze beter en kinderziektes (aanlopen) zullen ongetwijfeld verholpen worden.
Persoonlijk? Mijn volgende fiets wordt wel met schijfremmen. En met electronisch schakelen, dat laatste heb ik al. En ik wil niet anders meer.
Ik ben niet diegene die erop uit trekt bij slecht weer. Maar toen ik tijdens mijn vakantie bij de Tour ging kijken op Mont du Chat (2017) heb ik mijn mooie carbon velgen kapot geremd. Dit was net na de etappe waar Richie Porte tijdens de afdaling uitviel. LinkYpuh schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:11:
Ben wel redelijk kamp-velgrem, maar de kans dat mijn volgende fiets over een jaar of 2-3 schijfremmen heeft is aanwezig. Ik kijk gewoon naar het beste specs/prijs en totaalplaatje en dan kom ik tot de conclusie dat velgremmen jammer genoeg naar de achtergrond zijn verdwenen bij de topmodellen.
Het was regenachtig weer en met een hoop mensen die afdaling gedaan waardoor er veel geremd moest worden, door de regen, zand etc. uiteindelijk beneden erachter gekomen dat mijn mooie velgen kapot waren.. Toen besloten bij een nieuwe fiets schijfremmen te nemen.
Sindsdien erg tevreden met schijfremmen en zie meer voordelen dan nadelen.
Team schijfremmen +1
Vraagje over nieuwe velgen; ik heb een setje Fulcrum Racing 5 gekocht voor mijn vriendin (verjaardagscadeautje, niet doorvertellen) maar bij de achtervelg zit het ventielgaatje zo'n 3mm naar de buitenkant ipv. netjes in het midden zoals de voorvelg. Maakt dit veel uit en gaat je velg/binnenband sneller naar de klote of is het vooral een schoonheidsfout?
@MrBarBarian Die andere 2 die je noemt vind ik wel van een andere orde. Ik schakel een stuk vaker dan ik rem, en met electronisch schakelen hoef je geen kabels meer te trekken, bij te stellen of onderhouden. Dat soort voordelen mis ik bij discs nog een beetje (in tegenstelling zelf, je hebt iets waar je veel meer omkijken naar hebt).
@Cormo Tja, met carbon velgen afdalen terwijl vrijwel iedereen je adviseert dat vooral niet te doen...
Voor de meerprijs van discs heb ik een 2e setje lichtgewicht alu wielen met DT240s naven gekocht. Ik durf best met m'n vol carbon Zipp's de bergen in te gaan, maar het risico dat je in de regen terecht komt en/of achter een auto blijft plakken en zo je carbon remranden oprookt is aanwezig. Met alu wielen i.c.m. Koolstop remblokken is altijd even weer wennen en blokkeer ik meestal ook m'n wielen een keertje tijdens de eerste rit, dus aan stopping power geen gebrek. Blijft eigenlijk nog over modulatie (kun je leren) en slecht weer prestaties (houdt niemand van).
Hoe dan ook, ik probeer niemand te overtuigen, maar de argumenten komen vaker uit een tijdschrift dan de real world. Al met al zijn de verschillend gewoon niet heel groot. Het grootste verschil is op moment van aanschaf, optie A of optie B.
@Pimorez Dat is de slijtage indicator. Als die (bijna) weg is mag je nieuwe uitzoeken.
@Cormo Tja, met carbon velgen afdalen terwijl vrijwel iedereen je adviseert dat vooral niet te doen...
Voor de meerprijs van discs heb ik een 2e setje lichtgewicht alu wielen met DT240s naven gekocht. Ik durf best met m'n vol carbon Zipp's de bergen in te gaan, maar het risico dat je in de regen terecht komt en/of achter een auto blijft plakken en zo je carbon remranden oprookt is aanwezig. Met alu wielen i.c.m. Koolstop remblokken is altijd even weer wennen en blokkeer ik meestal ook m'n wielen een keertje tijdens de eerste rit, dus aan stopping power geen gebrek. Blijft eigenlijk nog over modulatie (kun je leren) en slecht weer prestaties (houdt niemand van).
Hoe dan ook, ik probeer niemand te overtuigen, maar de argumenten komen vaker uit een tijdschrift dan de real world. Al met al zijn de verschillend gewoon niet heel groot. Het grootste verschil is op moment van aanschaf, optie A of optie B.
@Pimorez Dat is de slijtage indicator. Als die (bijna) weg is mag je nieuwe uitzoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 11-08-2020 14:47 ]
Als dit de slijtagemeter is dan weet ik blijkbaar niet wat een velg is 
Maar nee, het gaat hier dus echt om het gat waar je ventiel doorheen moet. Deze zit normaal zo ongeveer in het midden van je wiel maar deze zit wel erg veel naar de buitenkant. Vanaf de andere kant is hij dus ook helemaal niet zichtbaar
In het rood heel mooi waar de zijkant van het wiel en het gedeelte waar de spaaknippels doorheen gaan samenkomen, maar waar het ventielgaatje dus voor ongeveer de helft door de zijkant gaat.
Maar nee, het gaat hier dus echt om het gat waar je ventiel doorheen moet. Deze zit normaal zo ongeveer in het midden van je wiel maar deze zit wel erg veel naar de buitenkant. Vanaf de andere kant is hij dus ook helemaal niet zichtbaar
![]() | ![]() |
In het rood heel mooi waar de zijkant van het wiel en het gedeelte waar de spaaknippels doorheen gaan samenkomen, maar waar het ventielgaatje dus voor ongeveer de helft door de zijkant gaat.
Mountainbikers hebben meer ervaring met remmen, probeer het eens in dat topic.racoon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:10:
Het grote mountainbike topic (deel 14)
Next.

![]() | ![]() |
Ik heb het gelijk even bekeken bij mijn velgen. Daar zitten bij beide wielen de ventielgaten niet in het midden. @Pimorez
Op deze met binnenband is het beter te zien (stom, had ik eerder bij na moeten denkenJimmy-time1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:10:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb het gelijk even bekeken bij mijn velgen. Daar zitten bij beide wielen de ventielgaten niet in het midden. @Pimorez
:strip_exif()/f/image/aH76AWmZa12PjhB9aWoXIok0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb eerder ook wielen gehad waarbij het ventielgaatje iets naar de buitenkant staat, maar voor mijn gevoel staat deze te ver naar de buitenkant, vandaar dat ik hoop dat jullie weten of dit kwaad kan of niet
Lijkt me dat dat wel eens voor zijdelingse druk op het ventiel kan geven waardoor die kan gaan scheuren.Pimorez schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:15:
[...]
Op deze met binnenband is het beter te zien (stom, had ik eerder bij na moeten denken). Bij die van jou valt het nog wel mee zo te zien.[Afbeelding]
Ik heb eerder ook wielen gehad waarbij het ventielgaatje iets naar de buitenkant staat, maar voor mijn gevoel staat deze te ver naar de buitenkant, vandaar dat ik hoop dat jullie weten of dit kwaad kan of niet
Omg je ventielen zijn niet even lang en hebben niet hetzelfde ventieldopje. Dat kan echt niet #OCD.Jimmy-time1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:10:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb de fiets nog geen dag in mijn bezit dus die punten komen zeker op de actielijst te staan. Ik zat me al af te vragen of daar nog opmerkingen over gemaakt zouden worden haha!
Bij sommige modellen van Fulcrum is de hele achtervelg asymetrisch, dwz dat het hoogste deel van de velg niet in het midden zit. Wellicht is dat hier ook het geval en zit het ventielgat dus juist precies in het midden.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Inderdaad, als we dit al gaan tolereren hier. Straks worden schijfremmen en zadeltasjes nog ook geaccepteerdhoi1234 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:20:
[...]
Omg je ventielen zijn niet even lang en hebben niet hetzelfde ventieldopje. Dat kan echt niet #OCD.
Moet ik dadelijk ook nog gaan remmen voor bejaarden op elektrische fietsen
#teamammenooitniet
Mijn allereerste racefiets had remmen die doorlopen tot nabij de stuurbuis.MrBarBarian schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:25:
Ik kan me nog een verhaal herinneren van 20 jaar (zoveel? ) geleden. Er waren nieuwe rem grepen in opkomst. Je kon er mee remmen en schakelen (STI en Ergo Power). Er was een heel kamp die daar het nut niet van in zat. Immers, hoe vaak schakel je nou in NL. En wat als je tijdens het remmer per ongeluk schakelde (of vice versa). Inmiddels rijd iedereen met deze remgrepen, en moet niemand er meer aan denken om naar buiscommandeurs terug te gaan (al waren deze veel lichter).
Dat was in 1996/97 ongeveer, de racefiets vond ik in een oude schuur die mijn ouders hadden gekocht (met inhoud dus).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic