Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 140 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
pro_6or schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Deze Is ideaal. Frans en auto en inkeping voor ventielverlenger.

https://www.topeak.com/gl...grade-kits/942-valve-tool

Ik heb hoge velgen, en reed laatst lek, moest de ventielverlenger (en de core) er dus onderweg nog op schroeven (vergeten alvast te doen thuis toen ik de binnenband inpakte). Was mooi einde rit inde middle of nowhere (Zyfflich).
Afbeeldingslocatie: https://i7wa8b02y4-flywheel.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/05/valve-core-removal-tool-presta.jpg

Ik heb zoiets. Werkt ook, weegt niks. Ik ben nogal een Weight Weenie.

Onee, ik had ze gratis gekregen bij mijn tubeless ventielen :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

pro_6or schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Deze Is ideaal. Frans en auto en inkeping voor ventielverlenger.

https://www.topeak.com/gl...grade-kits/942-valve-tool

Ik heb hoge velgen, en reed laatst lek, moest de ventielverlenger (en de core) er dus onderweg nog op schroeven (vergeten alvast te doen thuis toen ik de binnenband inpakte). Was mooi einde rit inde middle of nowhere (Zyfflich).
N.b. dat op zowel de Topeak Race Rocket als ook op de MTB-versie aan een van de uiteindes een grijs plastic dopje zit dat als ventielsleutel fungeert. Wellicht mooie reden om nieuw pompje aan te schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kom me ook even melden in dit topic :). Mijn focus lag afgelopen jaren meer op de (halve) marathon als hardloper, maar ivm vervelende blessure ligt dat volledig stil.
Fietste daarbij zo'n 2x per maand ,wil dat nu 2x per week doen.
Paar jaar geleden veel gereden met diverse fietsmaatjes/clubjes, maar ik wil nu meer diversiteit aanbrengen.
Intervallen, sprinten, lange tochten afwisselen.
Ben wel benieuwd hoe snel ik de hardloopconditie om kan zetten in een fietsconditie. Fiets nu redelijk makkelijk 30kmh gemiddeld op 60km.

Vandaag een extra bidon besteld : Camelbak ice . Die moet mijn hoofd koel houden komende week ;).
Eppux schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:24:
Door de warmte ben ik op zoek naar een watertappunt voor onderweg. In het topic heb ik al de zeer handige drinkwaterkaart gevonden, maar spijtig genoeg ben ik woonachtig in België. Nu heb ik wel een initiatief gevonden van de watergroep, maar hier staat gewoon een aantal per gemeente. Geen kaart, daar ben ik dus niets mee. Als ik er wat verder over op zoek vrees ik dat deze ook allen ergens binnen staan.
Die site kende ik nog niet, super handig! Veel kraantjes ken ik redelijk uit m'n hoofd inmiddels maar niet allemaal:).

[ Voor 57% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2020 22:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Daarom is het hier zoveel drukker natuurlijk |:( Al die ex-hardlopers komen hierheen

Best pittig om bij te lezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Frenz64 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:56:
Daarom is het hier zoveel drukker natuurlijk |:( Al die ex-hardlopers komen hierheen

Best pittig om bij te lezen
Wij hardlopers combineren graag de één met de andere sport :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Sport_Life schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:51:
Vandaag een extra bidon besteld : Camelbak ice . Die moet mijn hoofd koel houden komende week ;).
Nadeel van die "ice" bidons is dat er minder in kan. Beter veel warmer drinken dan minder koud vind ik. Sowieso is ijskoud water niet echt lekker voor je lijf.
Die site kende ik nog niet, super handig! Veel kraantjes ken ik redelijk uit m'n hoofd inmiddels maar niet allemaal:).
Check even of die je uit je hoofd kent er ook opstaan, zo wordt https://drinkwaterkaart.nl/ alleen maar beter.

(Ik heb trouwens geen aandelen :+ )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Totrail schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:35:
[...]Wij hardlopers combineren graag de één met de andere sport :)
ja logisch hardlopen is geen zak aan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BartNL schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

ja logisch hardlopen is geen zak aan >:)
Hoe weet jij dat ? :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mhr-zip schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:37:
[...]

Nadeel van die "ice" bidons is dat er minder in kan. Beter veel warmer drinken dan minder koud vind ik. Sowieso is ijskoud water niet echt lekker voor je lijf.
Klopt op zich wel, maar ice bidon is 620ml en de andere 750ml dus voor mijn tochten prima.
En als ze leeg zijn vul ik ze bij.
[...]

Check even of die je uit je hoofd kent er ook opstaan, zo wordt https://drinkwaterkaart.nl/ alleen maar beter.

(Ik heb trouwens geen aandelen :+ )
Staan er allemaal op :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 23:47

pro_6or

amateur_60r

mhr-zip schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb zoiets. Werkt ook, weegt niks. Ik ben nogal een Weight Weenie.

Onee, ik had ze gratis gekregen bij mijn tubeless ventielen :+
Deze zijn ook prima! Vind Topeak mooie en goede spulletjes maken. Het gaat erom dát je zo’n ding bij je hebt om niet de Sjaak te zijn. Heb je verder alles bij je sta je nog te kijken!

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:52
pro_6or schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:38:
[...]

Deze zijn ook prima! Vind Topeak mooie en goede spulletjes maken. Het gaat erom dát je zo’n ding bij je hebt om niet de Sjaak te zijn. Heb je verder alles bij je sta je nog te kijken!
Neem aan dat iedereen met hoge velgen ook reserve bibas bij heeft met een langer ventiel?

Heb zelf enkel ventielverlengers bij nood wanneer mijn eigen bibas op zijn en ik dus mogelijk bij een fiets maat moet lenen die een korter ventiel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:47

Flipmo

OMG !!

28mm past net op de G3, ik fiets er nu een jaar mee. Heb de schwalbe pro one erop liggen. Zoals je ziet is de breedte geen probleem. Qua hoogte past het voor net. Je hebt daar een paar mm over. Oftewel, bestel ze maar mooi. Fietst heerlijk op 28mm :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kn5Vb8rFGxCAXjHSPFrKAFgtok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRmHOU2EpOX2JrgaTDL8wyPO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmSxF29Tw7Z_Y7PoSLLADNIcpRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxcPrnokd786XMj5Iqz1JDPo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:47

Flipmo

OMG !!

Dix0r schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

Neem aan dat iedereen met hoge velgen ook reserve bibas bij heeft met een langer ventiel?

Heb zelf enkel ventielverlengers bij nood wanneer mijn eigen bibas op zijn en ik dus mogelijk bij een fiets maat moet lenen die een korter ventiel heeft.
Yes, mijn reserve biba is 60mm lang. En mocht ik nog eens lek rijden dan heb ik ook nog 2 verschillende types ventielverlengers bij me zodat ik elke biba kan gebruiken.

Rijd nu al meer als een jaar tubeless, nog nooit gemerkt dat ik lek gereden heb. Wel 2x bij thuiskomst een latex bubbeltje op de band gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Flipmo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:50:
28mm past net op de G3, ik fiets er nu een jaar mee. Heb de schwalbe pro one erop liggen. Zoals je ziet is de breedte geen probleem. Qua hoogte past het voor net. Je hebt daar een paar mm over. Oftewel, bestel ze maar mooi. Fietst heerlijk op 28mm :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijft een mooie kleur O+

Ik had hem bijna gekocht, tot dat ik mij in de geometrie en mijn lenigheid ging verdiepen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39

Roozzz

Plus ultra

[...]

Ja, maar check wel even of die binnenband die je uit de kast meeneemt ook echt lang genoeg is... Anders krijg je dit soort issues :X
Roozzz schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:19:
In de categorie `dat overkomt me niet nog een keer´.
Vanmiddag lekker stukje gefietst met de misses, op 15k voor huis op een stukje onverhard terecht gekomen en helaas lek. Geen probleem, achterwiel eruit, binnenbandje eruit, binnenbandje erin, band weer netjes op de velg, pompje pakken, oh shit er steekt wel heel weinig van het ventiel boven de velg uit: ik krijg de pomp er niet op geschroefd -O-

Met een hoop gepiel uiteindelijk net genoeg lucht erin weten te krijgen om heel voorzichtig naar het eerstvolgende dorpje met fietsenwinkel te rijden (2k), voor een nieuwe binnenband of ventielverlenger. Daar aangekomen blijkt de toko gesloten te zijn i.v.m. vakantie :')
Uiteraard in de verre omtrek verder geen fietsenmakers, dus dan nog maar een poging doen om er meer lucht in te krijgen. Na nog het nodige gekloot zat er wat meer lucht (bar of 3?) en konden we voorzichtig naar huis fietsen. Gelukkig bekend terrein, dus ik heb het gladste asfalt genomen dat ik kon verzinnen...

Waarom ik 2 binnenbanden bij me had met te korte ventielen, terwijl thuis zowel ventielverlengers en binnenbanden met lange ventielen lagen zal altijd een raadsel blijven. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit me ooit nog een keer overkomt :$

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd voor een ritje met deze hitte. Hopelijk overleef ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 23:47

pro_6or

amateur_60r

[...]

Dat zou ik niet aannemen. De laatste 8 binnenbanden die ik kocht (met lange ventielen) van verschillende merken overigens, hadden een ventielverlenger In de doos ipv 1 lang ventiel. Is dus erg merk afhankelijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:58:
Moet je gewoon 's ochtends gaan. Ik was al om 8 uur terug. Toen was het net 20 graden of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi1234 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Moet je gewoon 's ochtends gaan. Ik was al om 8 uur terug. Toen was het net 20 graden of zo.
Ik ben net terug en in de rijwind was het warm maar wel lekker. Zodra je stopt begint het zweten en warm worden pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi1234 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Ik had vanochtend om half 7 al een bizar warme wind over mij heen dat het zweet me echt uitbrak. 5 min later was het weer over.

65 km gefietst en om 8:05 weer thuis (toen begon het druk te worden)

Goed voor je gemiddelde snelheid ook, zo ‘s ochtends vroeg.

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 08-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:58:
Ik heb gisteravond van half 8 tot kwart over 9 gereden ongeveer, en dat was prima te doen. Rustig vertrokken en iedere keer dat ik aan drinken dacht een slok genomen. Tegen zonsondergang was de temperatuur ook prima (nog 25 gr. ofzo, maar goed te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37
[...]

Toen ik mijn 55mm wielen en tubeless banden kocht, vroeg ik er ook een binnenbandje bij, zodat mocht ik ooit een keer echt lek rijden deze kan gebruiken. Verder er niet opgelet wat de verkoper uit het schap trok, dus toen ik thuis kwam en de binnenband in mijn zadeltasje wilde stoppen, dacht ik dat is wel een erg kort ventieltje, bleek dat hij mij een 40mm had meegegeven, dus vervolgens maar weer terug naar de winkel gegaan om om die te ruilen.

Ik ben zelf vanochtend om 09:00 uur vertrokken voor een rondje van 80 km, dat was prima te doen. Boven de 30 km/u heb je voldoende rijwind om het hoofd koel te houden. Na het rondje meteen ook mijn fiets schoongemaakt, want deze was wat wit uitgeslagen van een gravel pad wat ik onderweg had meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46
Eppux schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:24:
Door de warmte ben ik op zoek naar een watertappunt voor onderweg. In het topic heb ik al de zeer handige drinkwaterkaart gevonden, maar spijtig genoeg ben ik woonachtig in België. Nu heb ik wel een initiatief gevonden van de watergroep, maar hier staat gewoon een aantal per gemeente. Geen kaart, daar ben ik dus niets mee. Als ik er wat verder over op zoek vrees ik dat deze ook allen ergens binnen staan.
https://kraantjes.be/ heeft een overzicht van drinkwater tappunten in België. Het zijn er maar weinig, Antwerpen, Gent en Brussel en dat is het wel zo'n beetje...
Hebben jullie nog enige tips voor het verkrijgen van water? Meestal stop ik ergens op een terras, drink daar iets en dan zijn ze meestal wel gewillig om de drinkbus even te vullen. Maar afhankelijk van het uur is dat niet altijd mogelijk en je bent er altijd wel wat tijd met kwijt.
Stoppen bij een autowasser, zeker de huisvader die op de eigen oprit de auto poetst wil je bidon(s) altijd wel vullen, met een lach nog wel. Ook de hand carwash die gerund wordt door Turkse of Marokkaanse mensen maken er nooit een probleem van, evt fooitje geven (1 euro voor de pot is meer dan genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Nou... vorige week was ik mij aan het klaarmaken voor een tocht van 120 km. Mijn banden (tubeless) had ik net opgepompt rond de 5,7-5,8 bar (ben 70 kg en rijd tubeless). De fiets stond in de volle zon en ik hoor opeens 'pffffff....' en langs een spaak zag ik belletjes van de latex en hij bleef maar leeglopen. Nog geprobeerd wiel rond te draaien of ik het gat kon dichten met ronddraaiend latex, maar helaas.

Band eraf en ik zag al vrij snel dat bij die spaak het tubeless velglint was 'geknapt': er zat een mooi rond gat zoals een ventielgat. Bijzonder... de wielen zijn 2 jaar oud (deze wielen: DT Swiss PR 1600) en m.i. kan er geen sprake zijn van slijtage maar moet het een fabricagefout zijn?

Dat de fiets in de zon stond, is ongetwijfeld de oorzaak geweest, maar dat velglint 'knapt/scheurt' door de druk die in de zon oploopt, vind ik raar. Zeker omdat er slechts een kleine 6 bar op zat.

Je zou toch verwachten dat velglint deze druk aan zou moeten kunnen en dat het dus 'inferieur' velglint is geweest? De af-fabriek velglint van DT Swiss zelf zat erop.

De interne velgbreedte is 18 mm en ik wil (gezien de goede reviews) Schwalbe velglint halen. Advies is 2 mm breder dan de velgbreedte. Schwalbe heeft 19 mm en 21 mm. DT Swiss zelf gebruikt 21 mm, lijkt mij daarom ook de meest geschikte breedte.

Iemand nog tips wat betreft velglint? En of ik dit 'probleem' had kunnen voorkomen (mijn schuld?) of kan voorkomen?

Ik lees hier en daar dat sommigen twee lagen tubeless velglint aanbrengen. Raden jullie dat ook aan? Of is één laag genoeg? (met 20 cm overlap)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Galois schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:55:
Nou... vorige week was ik mij aan het klaarmaken voor een tocht van 120 km. Mijn banden (tubeless) had ik net opgepompt rond de 5,7-5,8 bar (ben 70 kg en rijd tubeless). De fiets stond in de volle zon en ik hoor opeens 'pffffff....' en langs een spaak zag ik belletjes van de latex en hij bleef maar leeglopen. Nog geprobeerd wiel rond te draaien of ik het gat kon dichten met ronddraaiend latex, maar helaas.

Band eraf en ik zag al vrij snel dat bij die spaak het tubeless velglint was 'geknapt': er zat een mooi rond gat zoals een ventielgat. Bijzonder... de wielen zijn 2 jaar oud (deze wielen: DT Swiss PR 1600) en m.i. kan er geen sprake zijn van slijtage maar moet het een fabricagefout zijn?

Dat de fiets in de zon stond, is ongetwijfeld de oorzaak geweest, maar dat velglint 'knapt/scheurt' door de druk die in de zon oploopt, vind ik raar. Zeker omdat er slechts een kleine 6 bar op zat.

Je zou toch verwachten dat velglint deze druk aan zou moeten kunnen en dat het dus 'inferieur' velglint is geweest? De af-fabriek velglint van DT Swiss zelf zat erop.

De interne velgbreedte is 18 mm en ik wil (gezien de goede reviews) Schwalbe velglint halen. Advies is 2 mm breder dan de velgbreedte. Schwalbe heeft 19 mm en 21 mm. DT Swiss zelf gebruikt 21 mm, lijkt mij daarom ook de meest geschikte breedte.

Iemand nog tips wat betreft velglint? En of ik dit 'probleem' had kunnen voorkomen (mijn schuld?) of kan voorkomen?

Ik lees hier en daar dat sommigen twee lagen tubeless velglint aanbrengen. Raden jullie dat ook aan? Of is één laag genoeg? (met 20 cm overlap)
Volgens mij is het belangrijkste bij velglint dat het de gaten voor de spaken dicht. Als dat het geval is, is het goed. Volgens sommige kun je beter breder dan smaller gaan, omdat je anders het risico loopt dat het velglint schuift. Ligt er een beetje aan wie je het vraagt. Ik had van de week ook het velglint vervangen en de fietsenmaker zei dat 15mm ipv 17mm (had hij niet) prima was. Anderen zeiden dan weer dat ik beter breder kon gaan. Ik heb nog te weinig gereden om een oordeel te vellen, maar volgens mij werkt smaller prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Vanochtend 8.45 vertrokken.. Slordige 120km waarvan 1 uurtje full pull (group ride), was lekker. Na iets meer dan 2 uur ff bidons bijgevuld. Hydrateren en voeding is key met dit weer. M'n hartslag lag iig een stukje hoger dan normaal.

@Galois
Tsja, tubeless icm racer mij krijg je niet overtuigt...

@pro_6or
Bestel mijn biba voorraad altijd bij mantel. Soms continentals soms bontdrager. Altijd juiste lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft één van jullie ervaring met een carbon zadelpen uit China?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dix0r schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:52:

@Galois
Ervaring met tubeless? Of gewoon 'gevoel' dat het niets voor je is?
Verwijderd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:52:
Heeft één van jullie ervaring met een carbon zadelpen uit China?
Heel veel zadelpennen (en vele andere producten) komen uit China toch? ;)
(flauw... maar inderdaad: er is troep en er zijn hele goede spullen, dus een antwoord geven op jouw vraag, is niet mogelijk)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:52
hoi1234 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

het risico loopt dat het velglint schuift. Ligt er een beetje aan wie je het vraagt.
Je vraagt het natuurlijk niet aan mij, maar ik ga er toch wat over zeggen.

Volgens mij gaat het hier om (tubeless) tape, niet lint.
Tape zit gewoon vastgeplakt op de velg en dat verschuift volgens mij niet (?). Ik zou zelf wel twee laagjes aanbrengen.

Ik heb ooit 1 keer lint gebruikt, maar daarna altijd tape. Dat is toch wat makkelijker (is mijn mening dan he..) O-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:10
Ik rij nu al 2 jaar met de MTB, heb een BMC Agonist 02 One van 2018 (carbon fully) en gisteren endelijk de trigger overgehaald om een racefiets erbij te nemen.
Het is de Trek émonda SL6 (2021) geworden in de kleuren rood/zwart. Jammer dat mijn maat juist verkocht was (56) en het dus wss wachten wordt tot December 2020. Maar kijk er zeer zeker wel naar uit :D.

Afbeeldingslocatie: https://trek.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/EmondaSL6Disc_21_32561_B_Portrait?$responsive-pjpg$&wid=640&hei=480

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Salteh schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Je vraagt het natuurlijk niet aan mij, maar ik ga er toch wat over zeggen.

Volgens mij gaat het hier om (tubeless) tape, niet lint.
Tape zit gewoon vastgeplakt op de velg en dat verschuift volgens mij niet (?). Ik zou zelf wel twee laagjes aanbrengen.

Ik heb ooit 1 keer lint gebruikt, maar daarna altijd tape. Dat is toch wat makkelijker (is mijn mening dan he..) O-)
Ik heb het ook over tape. Ik vind het ook niet logisch, maar dat is wat mij door sommige verteld werd. En als het al verschuift is het maar enkele milimeters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Vanochtend wederom lekker ritje, vorm voor mijn doen nog steeds er goed: solo, 72km, 29,6km/h gemiddeld, gem. hartslag 155, ongeforceerd gereden https://www.strava.com/activities/3881940875.

Hartslag wel ~5 slagen hoger dan normaal, zal wel door de warmte komen, had in ieder geval geen invloed op mijn benen/vermoeidheid. Ook 2 grote bidons van 750ml met sportdrank helemaal leeggedronken.

Voordeel van het warme weer is dat er weinig "toeristen" op pad zijn, kun je gewoon lekker doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
bert74 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:04:
Vanochtend wederom lekker ritje, vorm voor mijn doen nog steeds er goed: solo, 72km, 29,6km/h gemiddeld, gem. hartslag 155, ongeforceerd gereden https://www.strava.com/activities/3881940875.

Hartslag wel ~5 slagen hoger dan normaal, zal wel door de warmte komen, had in ieder geval geen invloed op mijn benen/vermoeidheid. Ook 2 grote bidons van 750ml met sportdrank helemaal leeggedronken.

Voordeel van het warme weer is dat er weinig "toeristen" op pad zijn, kun je gewoon lekker doorrijden.
Kans op ongelukken neemt dan af met 99% :) Als ik sommige boomers zie fietsen, vraag ik me echt af wat er gebeurt als ze een fietsbewijs gaan invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Galois schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Ervaring met tubeless? Of gewoon 'gevoel' dat het niets voor je is?
Ja, op mijn CX en MTB rijd ik tubeless.

M.i. is het voor de racer gewoon niets omdat je de banden toch minimaal op druk van 5 a 6 bar wil houden. Heb teveel horror verhalen gelezen van sealant die niet op die druk (voldoende) dicht. Daarnaast is op een racer een biba sneller gewisseld dan op MTB (of CX). De lagere rolweerstand (en comfort) is m.i. verder te verwaarlozen. Bij MTB levert lagere rolweerstand dan wel qua tractie/grip voordeel op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
hoi1234 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:06:
[...]

Kans op ongelukken neemt dan af met 99% :) Als ik sommige boomers zie fietsen, vraag ik me echt af wat er gebeurt als ze een fietsbewijs gaan invoeren.
Ik woon in Noord Drenthe. Veel mooie rustige wegen/fietspaden om te fietsen. Behalve als het mooi weer is, dan erg veel pensionado's op pad. Na veel bijna ongelukken besloten om besloten om deze wegen te mijden op zaterdag- en zondagmiddagen.

Mijn vader van 73 is in korte tijd 2 keer gevallen op de mountainbike (zonder motor uiteraard) omdat zijn leeftijdsgenoten met ebike's rare capriolen uit haalden. Ik hem gewaarschuwd dat boomers levensgevaarlijk zijn, hij was het dit keer met mee eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dix0r schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Ja, op mijn CX en MTB rijd ik tubeless.

M.i. is het voor de racer gewoon niets omdat je de banden toch minimaal op druk van 5 a 6 bar wil houden. Heb teveel horror verhalen gelezen van sealant die niet op die druk (voldoende) dicht. Daarnaast is op een racer een biba sneller gewisseld dan op MTB (of CX). De lagere rolweerstand (en comfort) is m.i. verder te verwaarlozen. Bij MTB levert lagere rolweerstand dan wel qua tractie/grip voordeel op _/-\o_
Ik rijd ook al enkele jaren op mijn MTB tubeless en de voordelen daar zijn inderdaad qua grip (in vooral bochten, door de lagere druk) heel duidelijk merkbaar. Ik zou het echt iedereen aanraden.

Op de racefiets rijd ik sinds het begin van dit seizoen tubeless (vanwege de goede ervaringen op de MTB) en de voordelen zijn inderdaad kleiner. Ik merk niet echt een lagere rolweerstand of beter grip. Wel fijn dat lekrijden (door glas/prikkels/...) tot het verleden behoort (tenzij er iets anders misgaat). Dat in theorie de rolweerstand kleiner is, is mooi meegenomen :)
De 'bende' door de latex dat door toch lekrijden wat je hier en daar leest, is mij heel erg meegevallen. Ik deed de band van mijn velg, er zat een laagje latex in, dat afgegoten en heb niet echt last gehad van 'het plakkerige' of de bende van de restjes latex.

Wel een nadeel dat juist door die hogere druk (?) op de racefiets de druk elke rit (elke dag) merkbaar afneemt. Op de MTB kan ik gerust een week of misschien zelfs 2 rijden zonder merkbaar drukverlies.
Over het algemeen maakt dat niets uit, de pomp staat naast mijn fiets in de garage, maar bij een weekendje weg is het vervelend omdat je dan altijd wel een (goede) pomp mee moet nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:55:

Troost je. Mijn PR1600 bleven vanaf het eerste moment aflopen. Lekte bij het velglint, toen velglint vervangen en daarna nergens meer last van.

Ik vind trouwens dat je met veel druk in je bandjes rijdt, ik weet niet welke je er onder hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Dix0r schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:52:
@Galois
Tubeless op de racer staat bij veel merken en de klant nog in de kinderschoenen.

Dus komen er inferieure banden op de markt of zit het velglint niet goed geplakt. Veel mensen gooien bij het eerste probleempje gelijk het bijltje er bij neer en het is “kut”. En vervolgens terug naar wat je gewend bent.

Maar bij gewone banden heb ik ook moeten leren dat je je buitenband na het lekrijden op scherpe deeltjes moet controleren en dat je binnenband goed moet zitten voordat je hem oppompt.

Nu heb ik velglint leren plakken en even goed ingelezen wat fijne bandjes zijn. Ik rij met veel minder druk, rijdt veel comfortabeler. Ben totaal niet bang om lek te rijden, ik heb gravelpadjes gereden wat eigenlijk niet kan met zulke bandjes.

Voor mij is het een blijvertje, maar ik denk dat er aan algemene kennis en sommige producten ook nog wel wat verbeterd kan worden.

(Alle gezeik die ik tegen kom op mijn strava zijn altijd terug te herleiden tot de GP5000 band.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Ik heb een technisch vraagje; ik heb een nieuw (tweedehands) wielsetje gekocht en dit zijn tubulars. Op het voorwiel moet een nieuwe band, wat is dan de beste methode om de velg schoon te maken? Kan ik daar gewoon wasbenzine voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Mijn Shimano RS100 wiel is binnen. Het goedkoopste van het goedkoopste, maar ik heb het idee dat het gewoon prima is voor de wat rustigere langere ritten. Het ziet er alleen niet uit, mijn diepere achterwiel met allerlei Mavic graphics en dan de Shimano voorwiel op de voorkant.

Morgen maar eens goed vroeg opstaan, een rustig ritje richting via het kanaal naar Visé, en dan via Valkenburg terug naar Sittard.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Yakolev schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:26:

Morgen maar eens goed vroeg opstaan, een rustig ritje richting via het kanaal naar Visé, en dan via Valkenburg terug naar Sittard.
Via Valkenburg terug??? Zou je dat wel doen? Ligt er natuurlijk aan wát van Valkenburg je meepakt. Maar als ik vanuit werk (Heerlen) naar huis fiets (Maastricht), dan is Valkenburg de rotte appel in de route....zeker als ik Craubeek/Walem rijd ipv Klimmen dan kom ik nog wat meer richting centrum uit. Over Klimmen is niet zo mooi fietsen, via Walem is echt vakantie. Maar dan kom je midden in het gewoel van wandelaars die overal lopen, stoepje op/stoepje af, huurscooters, cabrio's die indruk willen maken terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:51:
[...]

Via Valkenburg terug??? Zou je dat wel doen? Ligt er natuurlijk aan wát van Valkenburg je meepakt. Maar als ik vanuit werk (Heerlen) naar huis fiets (Maastricht), dan is Valkenburg de rotte appel in de route....zeker als ik Craubeek/Walem rijd ipv Klimmen dan kom ik nog wat meer richting centrum uit. Over Klimmen is niet zo mooi fietsen, via Walem is echt vakantie. Maar dan kom je midden in het gewoel van wandelaars die overal lopen, stoepje op/stoepje af, huurscooters, cabrio's die indruk willen maken terecht.
Ik geniet altijd van de afdaling door Sibbe, en die 5 minuten Valkenburg die erna komt heb ik zelf nooit heel erg gevonden. Dan ga ik via Groot-Haasdal naar boven, en eenmaal in Schimmert is het 15 kilometer lang vol tempo inclusief afdaling naar Sittard. Het is mogelijk om inderdaad via Klimmen te gaan, maar het is ondertussen flink gewenning geworden.

Is het eigenlijk richting Köln de moeite waard om eens heen te fietsen?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Gisteren teruggekomen uit de Eifel, er zitten dus weer wat hoogtemeters in de benen. De woensdag was een zware rit: 28-29 graden, 123 kilometer en 2761 hoogtemeters. Ook nog mechanische problemen gehad met de achterderailleur, hij ging na de eerste 2-3 klimmen niet meer op het lichtste verzet dus moest ik daarna rijden met 39-25 als lichtste optie... Laten we zeggen: een stevige training...
Donderdag even uitfietsen met iets meer dan 80 KM en beduidend minder HM, toch weer 200 KM in de benen.

Nu ik de tweede foto zie schiet me nog even iets te binnen... <rant mode> De meesten van jullie weten wel dat ik merktrouw ben; onderdeel XYZ 'moet' gewoon van merk ABC zijn. Want: beste, mooiste, koelste, whatever. Zo ook met sportzonnebrillen en Oakley. Al het andere is het gewoon (net) niet. Nu dacht ik enkele weken geleden: ik ga een poging wagen met de Prizm lenzen. Ik heb eigenlijk alleen de Prizm Road lens (Jawbreaker en Sutro) en die draag ik alleen tijdens avondritten of met zware bewolking. Dus vol goede moed een Prizm Black Polarized (11% lichtdoorlatendheid) gekocht voor m'n Jawbreaker om dit toch eens te proberen. Net iets lichter dan mijn Black Iridium Polarized (9%) maar iets donkerder dan de Ruby Iridium Polarized (14%).

Man man man wat is die Prizm Black Polarized een schijtlens. Er zit een onrustige flikkering in de lens waar ik kriegelig van wordt. Als ze hadden gezegd dat deze lens 16-20% lichtdoorlatend zou zij, zou ik ze ook geloven. Voor mij geen aanrader en ga ik dus niet meer dragen op extreem zonnige dagen. Was blij dat ik die lens niet ophad op de woensdag, maar op de relatief korte rit van donderdag.

Ohja, de foto's...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Iy8OATydCmWrXrOicHVngtN9kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHda3f8uSeTVGJ81kAwvL9Ps.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3hSxZkpSfNVVMYVsll_ZkFKCUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ji0a45aUR3gG36gHmEewWz2s.jpg?f=fotoalbum_tile

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:13
Verona27 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:24:
Ik heb een technisch vraagje; ik heb een nieuw (tweedehands) wielsetje gekocht en dit zijn tubulars. Op het voorwiel moet een nieuwe band, wat is dan de beste methode om de velg schoon te maken? Kan ik daar gewoon wasbenzine voor gebruiken?
Ik ben ZEKER geen ervaren tube-plakker, maar heb me er een aantal jaar geleden op ingelezen en heb één fiets van nieuwe tubes voorzien. Succesvol.
Mijn 'kennis' heb ik opgedaan op het fiets.nl-forum, waar wat verstokte tube-rijders rondwaren. Ik raad je aan daar de archieven eens door te spitten en de discussies en adviezen te lezen en je eigen mening te vormen.

Om terug te komen op je vraag: als je wasbenzine in huis hebt kun je dat gerust proberen. Op he forum werd aangeraden lampenolie te gebruiken voor het reinigen van je velg.
Tijdens en na het plakken maak je lijmvlekken schoon met aceton. Ter verduidelijking: dat is iets anders dan aceton-vervanger, wat je nog wel eens in de bouwmarkt tegenkomt.

Ik heb nog een tubetje lijm liggen. Stuur me maar een PM als je dat wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
mhr-zip schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Tubeless op de racer staat bij veel merken en de klant nog in de kinderschoenen.

Dus komen er inferieure banden op de markt of zit het velglint niet goed geplakt. Veel mensen gooien bij het eerste probleempje gelijk het bijltje er bij neer en het is “kut”. En vervolgens terug naar wat je gewend bent.

Maar bij gewone banden heb ik ook moeten leren dat je je buitenband na het lekrijden op scherpe deeltjes moet controleren en dat je binnenband goed moet zitten voordat je hem oppompt.

Nu heb ik velglint leren plakken en even goed ingelezen wat fijne bandjes zijn. Ik rij met veel minder druk, rijdt veel comfortabeler. Ben totaal niet bang om lek te rijden, ik heb gravelpadjes gereden wat eigenlijk niet kan met zulke bandjes.

Voor mij is het een blijvertje, maar ik denk dat er aan algemene kennis en sommige producten ook nog wel wat verbeterd kan worden.

(Alle gezeik die ik tegen kom op mijn strava zijn altijd terug te herleiden tot de GP5000 band.)
Mag ik vragen welke combi band, antilek vloeistof en velglint je nu gebruikt?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:05
Ga er straks nog even op uit, 's nachts 24 graden.. Zou haast een rustige all-nighter gaan inplannen... })

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38
Grin schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:20:
Gisteren teruggekomen uit de Eifel, er zitten dus weer wat hoogtemeters in de benen. De woensdag was een zware rit: 28-29 graden, 123 kilometer en 2761 hoogtemeters. Ook nog mechanische problemen gehad met de achterderailleur, hij ging na de eerste 2-3 klimmen niet meer op het lichtste verzet dus moest ik daarna rijden met 39-25 als lichtste optie... Laten we zeggen: een stevige training...
Donderdag even uitfietsen met iets meer dan 80 KM en beduidend minder HM, toch weer 200 KM in de benen.

Nu ik de tweede foto zie schiet me nog even iets te binnen... <rant mode> De meesten van jullie weten wel dat ik merktrouw ben; onderdeel XYZ 'moet' gewoon van merk ABC zijn. Want: beste, mooiste, koelste, whatever. Zo ook met sportzonnebrillen en Oakley. Al het andere is het gewoon (net) niet. Nu dacht ik enkele weken geleden: ik ga een poging wagen met de Prizm lenzen. Ik heb eigenlijk alleen de Prizm Road lens (Jawbreaker en Sutro) en die draag ik alleen tijdens avondritten of met zware bewolking. Dus vol goede moed een Prizm Black Polarized (11% lichtdoorlatendheid) gekocht voor m'n Jawbreaker om dit toch eens te proberen. Net iets lichter dan mijn Black Iridium Polarized (9%) maar iets donkerder dan de Ruby Iridium Polarized (14%).

Man man man wat is die Prizm Black Polarized een schijtlens. Er zit een onrustige flikkering in de lens waar ik kriegelig van wordt. Als ze hadden gezegd dat deze lens 16-20% lichtdoorlatend zou zij, zou ik ze ook geloven. Voor mij geen aanrader en ga ik dus niet meer dragen op extreem zonnige dagen. Was blij dat ik die lens niet ophad op de woensdag, maar op de relatief korte rit van donderdag.

Ohja, de foto's...
[Afbeelding][Afbeelding]
Jajajajajaja daar issie dan, het look pakje in volle glorie! Prima kleurtjes hoor.

Qua brillen / lenzen; voor brildragers is Oakley sowieso niet te betalen... Dus geen ervaring. Heb een Siroko met inset, maar rijdt eigenlijk meestal met m'n gewone bril op. Zo'n inset is gedoe met schoonmaken en het kijkt opzij ook niet fantastisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Grin schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:20:
Nu ik de tweede foto zie schiet me nog even iets te binnen... <rant mode> De meesten van jullie weten wel dat ik merktrouw ben; onderdeel XYZ 'moet' gewoon van merk ABC zijn. Want: beste, mooiste, koelste, whatever.
Wist ik niet. Ik heb je foto's bekeken. Leuk pakkie, past goed bij je fiets

Je fiets is wat minder duidelijk, maar ik meen Campy Bora wielen te zien.. met een SRAM groep. You got room for improvement.

Kies of Zipp (=SRAM) wielen, of een Campy groep!

Ik rij overigens met Campy groepen en Zipp wielen, maar ik roep niet dat ik een structo ben zoals jij :P

nofi btw

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Yakolev schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Ik geniet altijd van de afdaling door Sibbe....
Sibbergrubbe? Die vind ik redelijk rampzalig met tegemoetkomende auto's. Dan is er soms weinig ruimte over. Voluit naar beneden durf ik daar echt niet en ik rij die vaak genoeg.
Je zou eens via Meerssen, via Geuldalweg naar de Dellenweg moeten rijden. Redelijk vlak en rechtdoor maar schitterende natuur. Kom je onderaan de geulhemmerweg uit. Ben je ook zó in Valkenburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 20:46
@Engineer Stewie Gaaf. Heb die Trek ook op het oog (samen met de BMC Roadmachine) als klimfiets voor erbij, maar denk dat ik het maar lekker bij m'n Cervelo houdt. Qua gewicht scheelt het niets, de Trek en BMC zijn zelfs zwaarder dan mijn aero frame met velgremmen, en ook qua prijs is het een beetje lastig te verantwoorden als 2e fiets. De losse frameset kost €2.499 en is dan niet eens het topmodel -O-.

Als hij binnen is maar wat mooie foto's plaatsen. Met name deze kleurstelling vind ik prachtig!

@Galois Heb 2 jaar op al mijn fietsen tubeless gehad en inmiddels een jaartje weer terug bij binnenbandjes. Heb het geen dag gemist, integendeel (en dan vooral het gedoe).

Velglint moet breder zijn dan de binnenbreedte zodat je wat opstaande randjes krijgt waar de buitenband op aansluit. Ben even vergeten of het nou 2mm in totaal was, of 2mm aan beide kanten, maar zou in ieder geval niet smaller gaan simpelweg omdat de FM dat heeft liggen (die gemakzucht is ook waarom ik alles zelf doe). Met DT Swiss of Stan's tape zit je meestal wel goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Ypuh op 08-08-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Xanderk89 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:56:
[...]

Mag ik vragen welke combi band, antilek vloeistof en velglint je nu gebruikt?
DT Swiss PR 1600 velg

Mavic UST band

Anti lek vloeistof van Squirt

Schwalbe Tubeless Velglint

Ik leg de banden er heel makkelijk met de hand omheen. Ventielkern er uit, en dan plop ik ze met mijn fietspomp. Doe er wat sealant in, ventielkern erin en dan pomp ik ze nog een keer op, wiel een keer ronddraaien. Klaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
mhr-zip schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:27:
Ik leg de banden er heel makkelijk met de hand omheen. Ventielkern er uit, en dan plop ik ze met mijn fietspomp. Doe er wat sealant in, ventielkern erin en dan pomp ik ze nog een keer op, wiel een keer ronddraaien. Klaar.
Was het altijd maar zo makkelijk. Bij mij zag het er de eerste keer wel anders uit.

Even wat van mijn kleine tubeless irritaties op rij:
- Dagelijks banden bijpompen
- Grote gaatjes worden niet gedicht door sealant
- Stuk glas/spijker is nog steeds einde oefening
- TLR velg/band combinaties zijn over het algemeen extreem strak met bloedende vingernagels tot gevolg
- Eenmaal gemonteerd en gedemonteerd na X km, zijn de banden dusdanig opgerekt dat je ze nooit meer gesealt krijgt
- Vloerpomp is vaak niet genoeg voor eerste pop
- Co2 patroon gaat ook regelmatig mis (= weer een euro)
- Voor klimwielen die je sporadisch gebruikt niet geschikt i.v.m. sealant die verouderd
- TLR banden zijn (soms een stuk) duurder dan hun gewone counterparts
- Gaatjes die wel gedicht worden betekent meestal alsnog zoveel drukverlies dat je alsnog pompen kunt
- Naieve clubgenoten die denken dat je geen binnenbandjes meer mee hoeft bij TL banden
- Vieze handen bij het plaatsen van een BB onderweg
- Vieze plakkende binnenbanden als je de band er thuis weer uit haalt
- Vervelende piepende remblokjes als je sealant lekt op de remranden

Dit is even wat er zo snel in me op komt uit eigen ervaringen. Als ik er nog even serieus over na ga denken wordt de lijst waarschijnlijk nog wel een keer zo lang. Eén voor één stellen ze niet zoveel voor, maar alles bij elkaar opgeteld heb ik het geen dag meer gemist. En al die drukte voor 0.5 bar minder...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/allt4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Was het altijd maar zo makkelijk. Bij mij zag het er de eerste anders uit.

Even wat van mijn kleine tubeless irritaties op rij:
- TLR velg/band combinaties zijn over het algemeen extreem strak met bloedende vingernagels tot gevolg
- Eenmaal gemonteerd en gedemonteerd na X km, zijn de banden dusdanig opgerekt dat je ze nooit meer gesealt krijgt
- Voor klimwielen die je sporadisch gebruikt niet geschikt i.v.m. sealant die verouderd
- Gaatjes die wel gedicht worden betekent meestal alsnog zoveel drukverlies dat je alsnog pompen kunt
- Naieve clubgenoten die denken dat je geen binnenbandjes meer mee hoeft bij TL banden

Dit is even wat er zo snel in me op komt uit eigen ervaringen. Als ik er nog even serieus over na ga denken wordt de lijst waarschijnlijk nog wel een keer zo lang. Eén voor één stellen ze niet zoveel voor, maar alles bij elkaar opgeteld heb ik het geen dag meer gemist.

[Afbeelding]
Ik herken wel wat je zegt hoor. Heb sinds 1000 km GP5000 TL en ga deze in ieder geval tubeless rijden tot ze af zijn (ook om net zoals jij nu een overtuigde mening te hebben ;-) ). Daarna weet ik niet goed of ik weer voor tubeless ga of niet. Bij de MTB is het een no brainer. Op de racefiets (tot nu toe) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
@Ypuh Ik heb mijn antwoorden er onder gezet (soms moet je het lezen met een knipoog)

Wekelijks pompen, als ik een keer vergeet is ook niet zo erg, wordt de rit gewoon iets comfortabeler

Squirt sealant met beats (en met normale band was je ook lek)

Met normale band was je ook lek, plug of (evt plakker er in en) binnenband monteren

Daarom goede banden kopen

- Eenmaal gemonteerd en gedemonteerd na X km, zijn de banden dusdanig opgerekt dat je ze nooit meer geseald krijgt

Daarom goede banden kopen en anders koop je een booster. Wat geef je nu per jaar aan binnenbanden uit?

Dit is een geldig punt. Het is ook niks voor mensen die weinig fietsen, omdat de start kosten best hoog zijn

Met wat jij aan je fietsen per jaar uitgeeft......

Of je had een bandje staan te vervangen, en in het donker en de regen staan te zoeken naar het scherpe puntje in je buitenband die het gaatje veroorzaakt heeft

Dit is dom, heeft niks met tubeless zelf te maken

2 latex handschoenen, zijn ook handig met ketting of als je echt koude handen krijg. En voor de ruimte hoef je het niet te laten

Hoevaak komt dit voor? Anders prullebak, jammer dan

Doekje. Als je olie/wax op je remrand laat komen, moet je het ook schoonmaken. Dit ook alleen die ene keer met monteren. Je likt dat ding van je sowieso iedere week helemaal af :P

Ik twijfelde eerst ook, maar aangezien DDX met zijn 40d km per jaar ook tubeless rijdt dacht ik waarom niet.

Eerste keer tubeless maken was echt ff kloten, alles er onder. Standaardvelglint wat niet goed geplakt zat, baalde ik ook van. Toen nog maar een keer overnieuw begonnen, en nu zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Ik herken wel wat je zegt hoor. Heb sinds 1000 km GP5000 TL en ga deze in ieder geval tubeless rijden tot ze af zijn (ook om net zoals jij nu een overtuigde mening te hebben ;-) ). Daarna weet ik niet goed of ik weer voor tubeless ga of niet. Bij de MTB is het een no brainer. Op de racefiets (tot nu toe) niet.
Aangezien ik ook in de winter buiten rij, en die GP5000 "alleen thuis in de schuur" te vervangen zijn. Was dat geen optie, ook hebben al 4 mensen op mijn strava met een gescheurde zijwang gestaan.

Dit kan een aardig vertekend beeld geven op tubeless rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

MrBarBarian schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Wist ik niet. Ik heb je foto's bekeken. Leuk pakkie, past goed bij je fiets

Je fiets is wat minder duidelijk, maar ik meen Campy Bora wielen te zien.. met een SRAM groep. You got room for improvement.

Kies of Zipp (=SRAM) wielen, of een Campy groep!

Ik rij overigens met Campy groepen en Zipp wielen, maar ik roep niet dat ik een structo ben zoals jij :P

nofi btw

Uiteraard zijn onderstaande statements allemaal persoonlijke meningen/ervaringen, absoluut geen feiten - dit schrijft gewoon wat makkelijk ipv: m.i./ik vind/etc.

@MrBarBarian
Hier staan betere foto's van m'n fiets.
De enige goede draadloze groepen zijn van Sram. Al het andere doet het voor mij niet of is een compromis (met kabels en/of dikke batterijen).
Zipp en Campa wielen zijn inwisselbaar qua looks en kwaliteit/rijeigenschappen. Er zijn wel wat verschilletjes maar dat gaat uiteindelijk nergens over. Bewust voor Campa gekozen na jaren (ruim 90K KM) op Zipp 404's te hebben gereden, even wat anders. En deze Bora's met knalwitte decals smoelen m.i. het beste van de (voor mij) betaalbare wielen - rond de 2K voor één wielset, meer heb ik er niet voor over.

Het gaat mij niet zozeer om sec: merk bij merk. Het gaat meer om het esthetische geheel en functioneren. Er zijn gewoon merken die ik nooit zal kopen, niet omdat ze per se minder zijn (soms zelfs beter!) maar omdat ik het geen porem vind of de x-factor mist. Het moet kloppen in mijn hoofd/als ik er naar kijk. Banden zijn zo'n voorbeeld, m'n Pirelli's zijn verre van de beste band. Maar ik wil op niks anders rijden want deze smoelen simpelweg magistraal (Color Edition <3).
Dat niet alle onderdelen van één leverancier/merk zijn vind ik niet zo heel interessant. Maar zoveel mogelijk van Look is dan wel weer een obsessie... Dit is geen bijzonder coherent/logisch betoog :$ maar hopelijk heb ik het iets kunnen verduidelijken...

@Morrar Hehehe thanks. The man *kuch, proest* & the machine (notice de Look sokken) ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Morrar
Haha @Grin mocht je ooit langs me rijden dan denk ik dat je kotsend naar de kant moet.

Ik rij shimano jersey's op een assos broek. Futurum sokken erbij in shimano schoenen en met een MTB helm op m'n harses. Dat alles op een Giant fiets, met een pompje aan het frame en het ergste.... Een zadeltasje.

Maar goed, ik wordt dit jaar 42, heb een kind van nog geen 2 die me met mazzel 6 uur slaap gunt. Dus ik ben allang blij dat ik een keer op die fiets mag zitten. Qua fietsen heb ik er de tijd niet voor, maar een beetje perfectionisme kan ik altijd wel waarderen haha :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@mhr-zip Het zijn ook niet zozeer problemen, alleen irritaties en afwegingen.

Al met al heeft tubeless voor mij heel wat kleine minpunten en irritaties (heb de boel wel eens gefrustreerd de schuur in gegooid en de rest van de dag niet meer aangeraakt). Als je de sealant, booster, plugs, ventielen, meerprijs voor banden (Turbo 2Bliss kosten bijv. €79,90 i.p.v. €39,90 p/s) etc. allemaal optelt koop ik er ieder jaar liever een mooi shirtje voor (moet toch ergens besparen om uitgaven nog binnen de perken te houden).

Daarnaast rij ik met binnenbanden ook maar zelden lek. Afgelopen 2 jaar nul en ineens 3x in 2 dagen, maar met 5.500km waren die buitenbanden dan ook wel op. Lekrijden is voor mij dus geen argument om voor tubeless te kiezen, dan blijft over die 0,5 bar en het comfort wat het oplevert. Het gemak van binnenbandjes is me dat wel waard. Rij toch al een aero fiets, dus comfort staat niet heel hoog (maar is beter dan verwacht). Binnen 2-3 minuten heb ik zonder gereedschap een nieuwe buitenband erop liggen, en in de praktijk wissel ik ze nog redelijk vaak. Bijv. vers setje voor de vakantie en bij thuiskomst de oude oprijden, of als de achterband versleten is voor naar achter wisselen etc.

Laten we het op persoonlijke voorkeur houden. Ik vermijd liefst zoveel mogelijk in mijn leven wat gedoe oplevert (mede daarom nog vrijgezel :+).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Morrar Hehehe en gelijk heb je! Zo'n hummeltje is tenminste een investering, daar kunnen alle racefietsen op deze planeet niet tegenop. * Grin overhandigd u het materiaalautisme-zegel voor tweewielers. Mochten ze er ooit naar vragen dan kan u verwijzen naar deze post, ze zullen u ongehinderd verder laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
Heb zelf ook niks met tubeless op de racefiets. M'n wielen zijn er helemaal klaar voor (hebben zelfs geen spaakgaten), maar ikzelf niet.
Rij Michelin latex bibas met gp5000 clinchers. Ik heb zeer zelden een lekke band (en als het al gebeurt is het meestal een signaal dat de band op is), en aan het extra comfort dat tubeless zou bieden heb ik weinig behoefte.
Als ik dan zie wat je er allemaal voor moet aanschaffen (soms tot een compressor aan toe), dan sta ik niet te juichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:59
Zomaar een gedachte wat in mij opkomt, waarom geen sealant in je biba? Dicht dan toch ook de kleine gaatjes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Tubeless heeft voordelen en nadelen
Binnenbanden hebben voordelen en nadelen.
Velgremmen hebben voordelen ...
Schijfremmen hebben ..
Etc.

Het scheelt ook van persoon tot persoon hoe nadelig iets is bijv.

Als ik Grim even als voorbeeld mag nemen. Als je fiets alleen met mooi weer buiten komt, kan je een paar nadelen van velgremmen al wegstrepen. En hebben de voordelen van schijfremmen op dat gebied geen meerwaarde.

Ik rij met 1 fiets en 1 wielset het hele jaar door buiten. Ben ook geen poetser, bij mij kan een wielset na 10d km de oudijzerbak in.

(geen remmen discussie aub).

Dit geldt ook voor Tubeless.

Toevallig had ik al een tubeless ready wielset, moest er nog bandjes voor kopen. In geval van nood heeft mijn pa een compressor. Dus kon het wel proberen, met weinig kosten.

Maar als je toch al nooit lek rijdt en comfort boeit je niet zo etc., why change a winning team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 19:13
H143 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:11:
Zomaar een gedachte wat in mij opkomt, waarom geen sealant in je biba? Dicht dan toch ook de kleine gaatjes?
Dat is ook op de markt. Al een tijdje zelfs, ik herinner het me nog uit de jaren 80 van de vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
H143 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:11:
Vraag me af of dat meerwaarde heeft. Aantal voordelen van tubeless (lager gewicht, lagere rolweerstand) mis je dan.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het dunne, flexibele rubber van een binnenband niet zo makkelijk dichtgaat met latex. Of dat een scherp voorwerp in de buitenband steeds het gaatje weer open prikt. Maar eerlijk gezegd nooit geprobeerd, dus wie weet.

Zelf zit ik trouwens in #teamtubeless voor MTB en #teambiba voor de racer. Meeste redenen zijn al genoemd hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:04
Yakolev schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:03:
[...]
Ik geniet altijd van de afdaling door Sibbe, en die 5 minuten Valkenburg die erna
Ramon 73 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:46:
[...]

Sibbergrubbe? Die vind ik redelijk rampzalig met tegemoetkomende auto's. Dan is er soms weinig ruimte over. Voluit naar beneden durf ik daar echt niet en ik rij die vaak genoeg.
Ik geniet ook van deze weg, bergopwaarts alleen, als opwarmer voor Belgie/Heuvelland (segment Sibbergrubbe bord tot bord)

Bergaf nog nooit gedaan... ;-) (voluit zou ik die ook niet durven doen cq de lol ervan in zien)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag begonnen met het zadel iets omhoog te zetten en daarnaast ook een stukje naar voren. Ik zag dat het zadel redelijk ver naar achter stond, ongeveer in de meest verre stand. Vervolgens bewust weer 40 km gaan fietsen en ik ervaar duidelijk minder pijn in Mijn bovenbenen. Ook voel ik mijn kuiten voor het eerst. De hamstring niet. Mijn bovenbenen voelen wel aan alsof ik me ingespannen heb maar in combinatie met mijn kuiten voelt het meer in balans, waar ik de vorige keren het gevoel had dat alleen mijn bovenbenen zich ingespannen hebben.

Het zadel heeft al eerder een keer op deze hoogte gestaan, dus ik vermoed dat het naar voren halen van het zadel vooral tot dit effect heeft geleid. Ik voelde wel ligt mijn linker knie aan de boven en voorkant dus even in de gaten houden hoe zich dat ontwikkelt. De volgende keer zet ik mijn zadel nog een heel klein beetje hoger en ben ik erg benieuwd of de bovenbenen wederom minder pijn doen dan voorheen.

Dat zou in elk geval de positieve kant op gaan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
Tof die foto's @grin.

Waarom posten we hier eigen überhaupt niet wat meer foto's van onszelf boys? Stuk interessanter dan de zoveelste disc-rim of tubeless-clincher discussie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
Jaloersmakende afstanden worden hier gereden. Zelf zat ik vanochtend als vroeg op het zadel voor een ritje van 1,5 uur (±44km) en heb ik weer nieuwe weggetjes ontdekt (een soort fietshobby). Ondanks dat het al benauwd was heb ik een heerlijk rondje gemaakt vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:17:
(knip) ...why change a winning team.
Zo denkt die 70-jarige Fransman met pet ipv helm en 19 mm bandjes op 10 bar er vast ook over... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Zo denkt die 70-jarige Fransman met pet ipv helm en 19 mm bandjes op 10 bar er vast ook over... :)
Ja, maar de techniek is ook over de volle breedte nog niet helemaal rijp.

Dus de rest komt nog wel, net als schijfremmen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Totrail schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:15:
heb ik weer nieuwe weggetjes ontdekt (een soort fietshobby).
Leuk is dat hé, door tegeltjes rijden heb ik ook de mooiste paadjes ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
DieAnder schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

Ik ben ZEKER geen ervaren tube-plakker, maar heb me er een aantal jaar geleden op ingelezen en heb één fiets van nieuwe tubes voorzien. Succesvol.
Mijn 'kennis' heb ik opgedaan op het fiets.nl-forum, waar wat verstokte tube-rijders rondwaren. Ik raad je aan daar de archieven eens door te spitten en de discussies en adviezen te lezen en je eigen mening te vormen.

Om terug te komen op je vraag: als je wasbenzine in huis hebt kun je dat gerust proberen. Op he forum werd aangeraden lampenolie te gebruiken voor het reinigen van je velg.
Tijdens en na het plakken maak je lijmvlekken schoon met aceton. Ter verduidelijking: dat is iets anders dan aceton-vervanger, wat je nog wel eens in de bouwmarkt tegenkomt.

Ik heb nog een tubetje lijm liggen. Stuur me maar een PM als je dat wilt hebben.
Thanks voor je vriendelijke aanbod en je reactie. Ik was van plan de banden te tapen, lijkt toch wat makkelijker en lijkt niet zoveel slechter tov lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
mhr-zip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Leuk is dat hé, door tegeltjes rijden heb ik ook de mooiste paadjes ontdekt.
Zeker, alleen met de actieradius van mij op de racefiets is het vanuit huis vrij snel gedaan.

Tegeltjes? Je bedoelt Veloviewer? Heb ik ooit eens aangemaakt maar me nooit echt in verdiept dus wellicht dat het nog wat nieuws brengt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Totrail schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Zeker, alleen met de actieradius van mij op de racefiets is het vanuit huis vrij snel gedaan.

Tegeltjes? Je bedoelt Veloviewer? Heb ik ooit eens aangemaakt maar me nooit echt in verdiept dus wellicht dat het nog wat nieuws brengt :)
Dit is evt een gratis variant voor het vakjes rijden:

https://www.statshunters.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Aghanim schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:46:
Vandaag begonnen met het zadel iets omhoog te zetten en daarnaast ook een stukje naar voren. Ik zag dat het zadel redelijk ver naar achter stond, ongeveer in de meest verre stand. Vervolgens bewust weer 40 km gaan fietsen en ik ervaar duidelijk minder pijn in Mijn bovenbenen. Ook voel ik mijn kuiten voor het eerst. De hamstring niet. Mijn bovenbenen voelen wel aan alsof ik me ingespannen heb maar in combinatie met mijn kuiten voelt het meer in balans, waar ik de vorige keren het gevoel had dat alleen mijn bovenbenen zich ingespannen hebben.

Het zadel heeft al eerder een keer op deze hoogte gestaan, dus ik vermoed dat het naar voren halen van het zadel vooral tot dit effect heeft geleid. Ik voelde wel ligt mijn linker knie aan de boven en voorkant dus even in de gaten houden hoe zich dat ontwikkelt. De volgende keer zet ik mijn zadel nog een heel klein beetje hoger en ben ik erg benieuwd of de bovenbenen wederom minder pijn doen dan voorheen.

Dat zou in elk geval de positieve kant op gaan :)
Probeer ook eens op te letten hoe je je voet positioneert. En dan met name de hoek tov de grond. Als je je kuiten overdreven voelt, kan het zijn dat je je hiel iets verder naar beneden moet duwen. Zodat je voet wat rechter staat tov de grond. Hiermee activeer je iets meer je hamstrings.

Fijn om te horen dat je in ieder geval minder last hebt dan vorige keren!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Michaelg schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Probeer ook eens op te letten hoe je je voet positioneert. En dan met name de hoek tov de grond. Als je je kuiten overdreven voelt, kan het zijn dat je je hiel iets verder naar beneden moet duwen. Zodat je voet wat rechter staat tov de grond. Hiermee activeer je iets meer je hamstrings.

Fijn om te horen dat je in ieder geval minder last hebt dan vorige keren!
The! Ga ik op letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
Totrail schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:15:
Jaloersmakende afstanden worden hier gereden. Zelf zat ik vanochtend als vroeg op het zadel voor een ritje van 1,5 uur (±44km).....
44km is heus niet slecht hoor. 98% van de mensen doet het je niet na. Als ik vertel dat ik met de fiets naar kantoor ga (26-29km enkele weg) dan verklaart eigenlijk iedereen mij voor gek.
En je moet érgens beginnen met fietsen. Vroeger, 25 jaar geleden, ging ik veel met mijn vader fietsen. Voelden we ons heel wat mans als we met 20km terug thuis aankwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Ramon 73 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

44km is heus niet slecht hoor. 98% van de mensen doet het je niet na. Als ik vertel dat ik met de fiets naar kantoor ga (26-29km enkele weg) dan verklaart eigenlijk iedereen mij voor gek.
En je moet érgens beginnen met fietsen. Vroeger, 25 jaar geleden, ging ik veel met mijn vader fietsen. Voelden we ons heel wat mans als we met 20km terug thuis aankwamen.
Ownee ik vind het ook niet slecht en ik vind het vooral belangrijk dat is gewoon lekker m'n rondjes maak. Maar dan zijn die afstanden nog wel jaloersmakend ;) Al zou ik in m'n huidige levenssituatie niet eens tijd hebben zolang op de fiets te zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Als ik zie hoeveel tijd de gemiddelde mens op Netflix, Facebook, Instagram en Nu.nl doorbrengt dan moeten er vast wel 2x in de week 2 uurtjes te vinden zijn neem ik aan? Met hele jonge kinderen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ook daar zijn de verschillen groot (bij het ene bevriende stel wordt er geen kilometer minder gefietst, zowaar meer. Bij het andere bevriende stel moet er iedere minuut van de dag achter dat kind aangelopen worden en hangt de babykamer ook nog eens vol bewegingssensoren).

Edit: Feitjes: Nederlander besteedt 8 uur en 23 minuten per dag aan media.

[ Voor 65% gewijzigd door Ypuh op 09-08-2020 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
Ypuh schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:34:
Als ik zie hoeveel tijd de gemiddelde mens op Netflix, Facebook, Instagram en Nu.nl doorbrengt dan moeten er vast wel 2x in de week 2 uurtjes te vinden zijn neem ik aan? Met hele jonge kinderen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ook daar zijn de verschillen groot (bij het ene bevriende stel wordt er geen kilometer minder gefietst, zowaar meer. Bij het andere bevriende stel moet er iedere minuut van de dag achter dat kind aangelopen worden en hangt de babykamer ook nog eens vol bewegingssensoren).

Edit: Feitjes: Nederlander besteedt 8 uur en 23 minuten per dag aan media.
Ja ik verbaas me ook vaak over mensen die serie na serie bingen, maar geen tijd/moeite nemen om iets aan beweging te doen. 2uur fietsen lukt me soms, dan haal ik ongeveer 60km. Ik loop daarnaast ook nog hard. Maar kleine kinderen inderdaad. Het gezin wil ook nog wat aandacht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op het volgende: wanneer je echt wil, en er een beetje voor gaat plannen, dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat je niet 8 uren per week kan vrijmaken voor sport. Of je het (voldoende) wil, de energie er voor hebt, etc etc zijn latere vragen. Maar ik vind het moeilijk voor te stellen dat je niet 8 uren per week kan sporten als je dat echt wil. Uiteraard zijn er ook andere zaken dan sport, zoals gezin en andere hobby's. Maar daar komt ook een stuk prioriteren bij kijken en hoe makkelijk je thuissituatie is.

Ik ken maar weinig (geen?) gevallen waarbij 8 uren per week sporten echt niet mogelijk is wanneer ze dat echt zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
@Yakolev @RR46 @alle_andere_geïnteresseerden
Eens samen een rondje doen? Ik zie dat jullie ook Sibbergrubbe rijden, dus dat zit in de buurt.
Zelf woon ik in Maastricht, maar kan makkelijk zat elders starten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:42
Ramon 73 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Alles is inderdaad relatief. Als ik aan mijn niet fietsende vrienden vertel dat ik 60,70 of 80 km gefietst heb, dan kijken ze me aan alsof ik gek ben. (de 98%) En dan kijk je op Strava en dan zie je je fietsende vrienden en bekenden die regelmatig +100km fietsen. Dat vind ik dan weer jaloersmakend, want dat is me sinds ik weer begonnen ben met fietsen (2 weken na de Corona), nog niet gelukt. Mooi doel voor komende week, want ik rijd eigenlijk wel fijn met die warmte..... (Mooi-weer-fietser :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

Ik ben opzoek naar een goede 2e hands of nieuwe racefiets maat 56 budget Max €1500,- wie kan mij adviseren wat wel en niet aan te schaffen, mag uiteraard ook een nette van marktplaats zijn.

Word mijn eerste racefiets, heb er nog niet heel veel verstand van maar wil er wel jaren plezier van hebben

[ Voor 22% gewijzigd door racoon op 09-08-2020 19:46 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 01:27
Vanmorgen een rondje Noordoostpolder gedaan. Om 8u weg gegaan, toen was het nog bewolkt (en benauwd). Mede daardoor was het zicht op/richting het IJsselmeer niet zo best, dat was wel jammer. Later kwam de zon er wel bij en dat merkte je meteen.

Zijn in ieder geval aan het opbouwen qua afstand per rit, nu dus 90km en vorige week 82km. Staat soms in het niets met de DDX'en van dit topic maar verschil moet er zijn hè :D
Vind dit al best netjes omdat ik wel snel last van mijn nek/schouder krijg. Bikefit gehad en het is wel beter, heb het gevoel dat de stuurpen nog wel een cm korter kan. Is al van 12 naar 11 gegaan, maar mijn fijnste positie is nog steeds niet op de hendels maar gewoon op het stuur.

Op naar de 100km. :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 20:08
Grin schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:33:
Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op het volgende: wanneer je echt wil, en er een beetje voor gaat plannen, dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat je niet 8 uren per week kan vrijmaken voor sport. Of je het (voldoende) wil, de energie er voor hebt, etc etc zijn latere vragen. Maar ik vind het moeilijk voor te stellen dat je niet 8 uren per week kan sporten als je dat echt wil. Uiteraard zijn er ook andere zaken dan sport, zoals gezin en andere hobby's. Maar daar komt ook een stuk prioriteren bij kijken en hoe makkelijk je thuissituatie is.

Ik ken maar weinig (geen?) gevallen waarbij 8 uren per week sporten echt niet mogelijk is wanneer ze dat echt zouden willen.
Idd, Hier een jong gezin met 3 kinderen en fiets pakweg 120km per week en loop ruim 40km. Tis wel vaak wat plannen maar als je maar wil dan lukt dat prima.

Laatste tijd bijvoorbeeld op zondag om 6 uur de wekker gezet om een halve marathon te lopen om daarna met het gezin nog lekker een dagje te gaan zwemmen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:10
Tinusvolkel schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Idd, Hier een jong gezin met 3 kinderen en fiets pakweg 120km per week en loop ruim 40km. Tis wel vaak wat plannen maar als je maar wil dan lukt dat prima.

Laatste tijd bijvoorbeeld op zondag om 6 uur de wekker gezet om een halve marathon te lopen om daarna met het gezin nog lekker een dagje te gaan zwemmen.
Ik heb er maar eentje, maar in co-ouderschap en ben dus alleen. 1 week op 2 heb ik gewoon geen tijd om iets te doen voor mezelf. De andere week komt daar nog veel huishouden bij kijken.
Maar probeer toch geregeld te fietsen, dat is dan 60-80km, voorlopig nog altijd wel met een fully MTB, best zwaar beest dus, ondanks het carbon kader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Mja wat is een jong gezin?

Ik heb 2 kinderen, 1 van 4 en 1 van 1,5. Met een kind van 4 kan je alles doen wat je wilt, want diegene met oppasdienst kan best even onder de douche stappen ofzo. Als er iets is, komt ze het wel even vragen.

Maar een kind van 1,5 :X :X :X

Mijn zoon kon lopen vanaf 11 maanden en in het begin wilde die nog wel in de box. Maar dat wil hij echt niet meer, hij klimt er zelfs uit. Die lieve jongen heeft alleen 1 probleempje, en dat is dat het een gevaar is voor zichzelf en het interieur. Je kan hem dus nooit langer dan 1 minuut alleen laten, het is dus best sprokkelen naar tijd om te sporten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoi1234
XxOrpheusxX schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

Alles is inderdaad relatief. Als ik aan mijn niet fietsende vrienden vertel dat ik 60,70 of 80 km gefietst heb, dan kijken ze me aan alsof ik gek ben. (de 98%) En dan kijk je op Strava en dan zie je je fietsende vrienden en bekenden die regelmatig +100km fietsen. Dat vind ik dan weer jaloersmakend, want dat is me sinds ik weer begonnen ben met fietsen (2 weken na de Corona), nog niet gelukt. Mooi doel voor komende week, want ik rijd eigenlijk wel fijn met die warmte..... (Mooi-weer-fietser :+ )
Er zijn genoeg mensen die mij voor gek verklaren dat ik 12km naar school fiets. Als ik aangeef dat het alternatief in de file staan is in een tjok volle en benauwde bus of in de file staan met de auto en vervolgens nog een parkeerplek moeten zoeken, 15 minuten moeten lopen (dat is mijn reistijd met de fiets, als ik langzaam fiets), omdat je helemaal achter op het terrein moet staan en in een ander gebouw les hebt, begrijpen ze het iets beter. Ik zit ook in een studievereniging, daar zitten jongens bij die makkelijk 200km+ op hoge snelheid fietsen voor de lol. Bijzonder contrast, ja.

Komt denk ik ook een beetje hoe je opgevoed bent. Beide ouders hebben veel met ons gefietst. M'n vader fiets altijd naar zijn werk (overigens vaak samen met mij, want ik zit 5 minuten van z'n werk op school). Nu ik een rijbewijs heb, moedigt vooral m'n moeder me aan om niet teveel de auto te pakken. Ze zegt al snel dat ik maar de fiets moet nemen.

Je hebt ook ouders die altijd maar voor alles de auto pakken en nauwelijks met hun kinderen fietsen. Dat worden later de volwassenen die voor alles de auto pakken en geen conditie opgebouwd hebben of ooit op zullen bouwen. Die hebben de tong al op de straatstenen liggen als ze nog niet de straat uit zijn. Ja, dan is het niet leuk, nee. Die komen zeik en zeik nat aan op hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:33:
Eens samen een rondje doen? Ik zie dat jullie ook Sibbergrubbe rijden, dus dat zit in de buurt.
Kunnen we zeker doen, wel pas over een paar weken. Zelf woon ik in Sittard, dus ergens halverwege beginnen is absoluut geen probleem.

Rondje van 100 kilometer was vandaag heerlijk, helemaal niet zo warm en benauwd als ik van te voren dacht. Paar keer goed natgeregend wel, maar uiteindelijk een net gemiddelde van 31 kilometer per uur.
Fiets lijkt ook nog prima in orde na mijn botsing vorige week, dus ben zeker wel een tevreden mens na vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 20:08
Engineer Stewie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:25:
[...]

Ik heb er maar eentje, maar in co-ouderschap en ben dus alleen. 1 week op 2 heb ik gewoon geen tijd om iets te doen voor mezelf. De andere week komt daar nog veel huishouden bij kijken.
Maar probeer toch geregeld te fietsen, dat is dan 60-80km, voorlopig nog altijd wel met een fully MTB, best zwaar beest dus, ondanks het carbon kader.
Minder prio naar huishouden meer naar sporten ;)
Heb een vrouw met bekkenklachten dus qua huishouden komt er ook nog best wat bij mij liggen.
mhr-zip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:51:
[...]

Mja wat is een jong gezin?

Ik heb 2 kinderen, 1 van 4 en 1 van 1,5. Met een kind van 4 kan je alles doen wat je wilt, want diegene met oppasdienst kan best even onder de douche stappen ofzo. Als er iets is, komt ze het wel even vragen.

Maar een kind van 1,5 :X :X :X

Mijn zoon kon lopen vanaf 11 maanden en in het begin wilde die nog wel in de box. Maar dat wil hij echt niet meer, hij klimt er zelfs uit. Die lieve jongen heeft alleen 1 probleempje, en dat is dat het een gevaar is voor zichzelf en het interieur. Je kan hem dus nooit langer dan 1 minuut alleen laten, het is dus best sprokkelen naar tijd om te sporten.
Bij ons zijn ze 2, 4 en 6 maar tis vooral plannen en geven en nemen met de vrouw. Zij mag een keer uitslapen in het weekend dan mag ik de andere dag sporten.

Verder hier nu op vakantie op ruim 10km van zee af dus net toen de kinders naar bed gingen nog even op en neer gerend om de zonsondergang te zien. Mooi weer een halve marathon afgetikt :)

Tis vooral als je echt graag wil is er veel mogelijk.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Tinusvolkel schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:20:
Tis vooral als je echt graag wil is er veel mogelijk.
Ik fiets ook nog wel redelijk wat, maar het was vroeger makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 22:35
racoon schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:42:
Ik ben opzoek naar een goede 2e hands of nieuwe racefiets maat 56 budget Max €1500,- wie kan mij adviseren wat wel en niet aan te schaffen, mag uiteraard ook een nette van marktplaats zijn.

Word mijn eerste racefiets, heb er nog niet heel veel verstand van maar wil er wel jaren plezier van hebben
Welke omgeving kom je vandaan, of is het een probleem verder weg te rijden ervoor?

Heb maandje geleden mijn eerste racefiets gekocht. Tweedehands bij een eenmanszaakje in Breda. Aardige man met kennis van zake, bereid om te helpen en neemt zeker rustig de tijd voor je om alles uit te leggen.
Bij vragen kan je me een pb sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik woon zelf in Venlo maar verplaatsen is geen probleem...zou graag aansluiten als een noord-Limburger ook welkom is :P

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:04
Klinkt goed! Moet alleen nog enkele weken wachten ivm herstel ongeval... hoop over een week of 2 weer op de fiets te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Gaat hier ook prima, 2 kinderen van 3 en 1 (en 1 onderweg). Echt intensieve trainingsperiodes duren doorgaans maximaal 3 maanden, en zelfs dat is best te combineren door te sporten zodra ze op bed liggen.

Gisteren ben ik met de oudste in het nabijgelegen natuurgebied krachtoefeningen gaan doen. Allebei een eigen bidon mee (zij moest natuurlijk per se mijn nieuwe Camelbak Ice :P) en wat repen . Tijdens de oefeningen ging zij tellen, gelijk een beetje educatief. Daarna naar de zee gegaan voor een duik (zandmotor).

Kan niet wachten tot ze een jaar of 7/8 is en ze achter me aan kan fietsen. Mits ze het leuk vindt natuurlijk, maar ze is net als mij een beetje competitief dus ik denk dat ze ook wel van sporten houdt. O-)
Volgende week gaat ze voor het eerst "skiboarden" (snowboarden).

We hebben trouwens wel een schoonmaker voor de huidhouddingen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

Numblee schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 06:53:
[...]

Welke omgeving kom je vandaan, of is het een probleem verder weg te rijden ervoor?

Heb maandje geleden mijn eerste racefiets gekocht. Tweedehands bij een eenmanszaakje in Breda. Aardige man met kennis van zake, bereid om te helpen en neemt zeker rustig de tijd voor je om alles uit te leggen.
Bij vragen kan je me een pb sturen.
Afstand geen probleem voor goede hulp

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Totrail schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:47:
Ik weet niet waar je woont, maar het moet wel heel treurig zijn als er niet iets van te maken valt. Ik rij de meeste ritjes zo'n 50km, maar je hebt 4 windrichtingen en over het algemeen loopt er meer dan 1 weg die kant op. Kortom, zelfs met 5 dagen achter elkaar naar het het zuiden moet je toch wel wat variatie kunnen vinden?
Statshunter is idd gratis. Heb m laatst toch ook maar eens gestart en het is wel erg leuk: om een vakje te halen "moet" je soms even een andere weg uitkiezen. Weggetjes waar je normaal gesproken misschien niet eens in zou draaien maar die echt superleuk blijken te zijn. Het is nog geen obsessie (kijk hooguit 1 x per week even voor een ritje om nog een paar vakjes af te tikken) maar zorgt er wel voor dat ik anders kijk naar routes. En vooral ook de N-wegen (en dan dus eigenlijk de kleine weggetjes paralel aan de N-wegen...). Je kunt overigens ok de heatmap aanzetten en kijken welke wegen je nog nooit gereden hebt. Ook dan kun je in 25 km rond je huis echt nog wel iets vinden. En anders is het de hoogste tijd om te verhuizen :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:52
Oeps. Anders ga je ff 180k fietsen met 33C 8)7

https://www.strava.com/activities/3889072881

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TABN92zdkt4tFwM_1JL0GPlSfDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vc4TxmLiynA5JbR55cKNxomw.jpg?f=fotoalbum_large

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dix0r
mhr-zip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:52:
[...]

Ik fiets ook nog wel redelijk wat, maar het was vroeger makkelijker.
* Dix0r verwacht medio September de 1e kleine dreumel.

Echt benieuwd wat dit gaat betekenen voor mijn fietsactiviteiten / hobby. Ik fiets nu gemiddeld 10 tot 14 uur in de week daarnaast ook nog 1 a 2 gym sessies. Verder sta ik ook nog regelmatig te sleutelen aan een van mijn fietsen.

Dat het minder gaat zijn staat vast.

Wel al e.e.a. uitgezocht hoe toch zaken te kunnen combineren / efficiënt te maken. Een fietskar gaat er zeker komen na een maandje of 10 en mijn huidige wheel-on (kickr snap) ga ik vervangen voor een duurder (stiller) model. Wellicht voor (groter) onderhoud ook maar eens op zoek naar een LBS.

Fietsen is nu veelal nog hoofzaak maar ben me er van bewust dat dit zal veranderen in bijzaak. Ben het wel eens dat je voor jezelf een bepaalde drive moet hebben (keuze om te gaan Netflixen of een fietstraining te doen). Ik hoor echter ook verhalen van ouders die helemaal gesloopt zijn na 1 dag met de dreumes waarna ze blij zijn op de bank te belanden. Daarnaast natuurlijk ook goede afspraken maken met mijn partner. Die begrijpt anderzijds dat fietsen mijn uitlaatklep is :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 10-08-2020 09:39 ]

Pagina: 1 ... 140 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).