Waarom zou je een training willen volgen? Ik vind het eerlijk gezegd niet echt nodig. Het fiets inderdaad een beetje anders dan een stadsfiets, maar daar wen je snel genoeg aan.
Ik vond vooral het evenwicht houden anders. Schakelen is ook even wennen, maar dat heb je vrij snel door. Je hebt verschillende systemen om te kunnen schakelen namelijk.
Toen ik net mijn fiets had, heb ik een vriend van mij er op laten fietsen. Dat ging echt meteen goed. Ik moest alleen het schakelen uitleggen. Laatst een andere vriend laten fietsen en dat ging ook prima. Schakelen duurde even bij hem, maar dat is niet erg.
Overigens zou ik eerst beginnen zonder klikpedalen. Dan voel je je veel zekerder. Je kunt makkelijk even stilstaan als er iets is en stilvallen is ook niet erg. En het is natuurlijk niet leuk als je meteen valt. Dat gebeurt wel als je nog moet leren om met klikpedalen te fietsen. Uiteindelijk als je een beetje vertrouwd raakt met de fiets, ga je ook klikpedalen proberen.
Alvast een tip voor klikpedalen:
Zet je fiets tegen een muur. Ik vind het het makkelijkste, om eerst op het zadel te gaan zitten. Dan klik je één voet in. Probeer dan weer uit te klikken. Doe dat een paar keer. Als dat lukt. Probeer je ook de tweede voet in te klikken. Houd je goed vast aan de muur. Klik uit. Als dat een paar keer gelukt is, kun je rustig 100 meter fietsen. Je kunt vallen, maar dat is niet erg. Dat gebeurt iedereen weleens. Als dat lukt, kun je fietstochten gaan maken. Zorg er voor dat je voor een stoplicht op tijd uitklikt. Liever 100m te vroeg, dan 1m te laat. Kijk goed voor je uit. Dan kun je op tijd zien dat je moet remmen en stil gaat vallen en dus minimaal één voet moet uitklikken.
Oja, het is wel prettig om met een ervaren iemand te gaan wielrennen. Die kan je tips geven hoe je ronde, ipv vierkanten bochten maakt, hoe je een heuveltje opfietst e.d. Het is vooral veel doen. En koop een tweedehands fiets. Dan is het niet erg als je wat krassen en deuken maakt en een keertje valt. Zoek eerst maar eens uit wat je prettig vindt fietsen en dan kun je nog altijd een dure fiets kopen. Zo heb ik het ook gedaan en ben blij dat ik geen 1000+ aan een nieuwe fiets heb uitgegeven. Ik heb voor 260 euro een tweedehands fiets gekocht en die doet het prima.
[
Voor 11% gewijzigd door
hoi1234 op 06-08-2020 18:41
]