Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
...

[ Voor 122% gewijzigd door estorino op 11-07-2022 13:04 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Ik vind het principe van vast = vast anders ook nog erg willekeurig bij mijn fiets. In eerste instantie ook altijd alles gewoon vast gezet maar langzaam maar zeker zakte mijn zadelpen mijn frame in en kwam mijn zadel ook nog los. Nu is vast maar mag nog wel iets vaster mijn gebruikte techniek en nu blijft het eea wel op zijn plek. Ik zal daarbij ook ruimschoots over de aanbevolen kracht gaan maar nu zit het tenminste goed vast zonder dat er iets stuk is gegaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
la_fusion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:56:
Ik vind het principe van vast = vast anders ook nog erg willekeurig bij mijn fiets. In eerste instantie ook altijd alles gewoon vast gezet maar langzaam maar zeker zakte mijn zadelpen mijn frame in en kwam mijn zadel ook nog los. Nu is vast maar mag nog wel iets vaster mijn gebruikte techniek en nu blijft het eea wel op zijn plek. Ik zal daarbij ook ruimschoots over de aanbevolen kracht gaan maar nu zit het tenminste goed vast zonder dat er iets stuk is gegaan..
Mijn vast = vast gevoel komt meestal uit op zo'n 3/4nm. Daarmee zijn de meeste kleine schroefjes wel vast genoeg aangedraaid. Met carbon ga ik toch niet zo snel op gevoel dingen vaster aandraaien mochten ze los komen, dan pak ik liever de momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 17:36
estorino schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:55:
[Afbeelding]

Mijn Scott Addict RC 30. Elke keer als ik hem zie krijg ik weer een smile van de kleur. :) Schijfremmen vind ik persoonlijk fantastisch, wil niet meer anders. Ultegra mechanisch schakelt prachtig. 50/34 compact met 11-30 achter kan ik overal mee uit de voeten. Van sprint-triathlon in de polder tot omhoog in de Alpen. Momenteel in relax-zomer-zonder-triathlons-en-soms-over-bospad mode, dwz. SPD pedalen (wandelt makkelijker) en 30mm banden (4 bar). Net voor de Corona heisa gekocht bij de LBS en clubsponsor, 2cm aan spacers er onderuit is er nog niet van gekomen*. Rijdt eigenlijk wel relaxt zo 8) Mijn oude Scott Foil had dezelfde stack als deze Addict en 2cm aan spacers onder de stuurpen.
*: ga ik wel laten doen, want loopt allemaal binnendoor en icm hydraulische remkabels waag ik me daar niet aan, ben meer een sporter dan een klusser ;)

Plaatje met de originele banden er nog op:
https://tweakers.net/foto...Di6gIDE2QzuVxdmGVjZdH.jpg
(ik ben geen fan van tan sidewalls...)
Daar dachten wij dan precies hetzelfde over, ik heb de skinwalls laten wisselen bij aanschaf, en een zwart zadel erop. Vooral in ondergaande zon is de kleur geweldig hè :9~ Ik moest wel lachen toen ik de doos zag waar een hele berg van die zadels in lagen.... Die Scott Tofino zadels waren duidelijk niet populair.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:23
Mistraller schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Daar dachten wij dan precies hetzelfde over, ik heb de skinwalls laten wisselen bij aanschaf, en een zwart zadel erop. Vooral in ondergaande zon is de kleur geweldig hè :9~ Ik moest wel lachen toen ik de doos zag waar een hele berg van die zadels in lagen.... Die Scott Tofino zadels waren duidelijk niet populair.
Ik snap sowieso niet dat er nog zadels bij de fiets meegeleverd worden. Ik dek dat deze vaak geruild zal worden voor een beter exemplaar.

Ze kunnen beter geen zadel en wel pedalen meeleveren. Iedereen blij denk. De pedalen 'krijg' je vaak bij de aanschaf (afhankelijk van de prijs van je fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Stoffa schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:26:
Reed net met 250 watt over een drempel heen (dus met redelijke snelheid) toen ik een BAM-geluid hoorde, en m'n zadel wat maar achteren voelde kantelen. Ben maar terug gegaan want vertrouwde t niet meer.

Nu het zadel met zadelpen en al verwijderd. Geen scheurtje in de pen, of de rails te bekennen. De schroef stond ook netjes op het juiste moment, snap er niks van :s
Ga jij niet altijd even licht van het zadel af als je over dat soort drempels gaat? :)

Gelukkig geen schade (y)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Over zadels gesproken, ik heb iets lastigs bij mijn nieuwe fiets met het zadel Fizik Antares R5. Mijn zaakje komt tijdens het fietsen langs het zadel te “hangen”. Geen pijn maar gewoon beetje storend. Ik denk dat het komt omdat de houding op deze fiets iets sportiever is.
Ik heb de spacers bij het stuur al gebruikt om wat rechter zitten, maar dat maakt geen verschil. Zadel iets naar voren kantelen zit niet prettig. Nu heb ik ook gelezen over “korte” zadels die in TT of triathlon gebruikt worden. Mensen hier ervaring mee?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:51
SirLenncelot schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:34:
Over zadels gesproken, ik heb iets lastigs bij mijn nieuwe fiets met het zadel Fizik Antares R5. Mijn zaakje komt tijdens het fietsen langs het zadel te “hangen”. Geen pijn maar gewoon beetje storend. Ik denk dat het komt omdat de houding op deze fiets iets sportiever is.
Ik heb de spacers bij het stuur al gebruikt om wat rechter zitten, maar dat maakt geen verschil. Zadel iets naar voren kantelen zit niet prettig. Nu heb ik ook gelezen over “korte” zadels die in TT of triathlon gebruikt worden. Mensen hier ervaring mee?
Het zal toch ergens heen moeten maar klem tussen dijbeen en zadel lijkt mij op de lange duur geen pretje.
Het klinkt een beetje alsof je scheef zit op de fiets. Zadel niet te hoog? Verder zou je zadel ook te smal kunnen zijn. Probeer je zitbotjes eens op te meten met een stuk karton.
Korte zadels kunnen een uitkomst zijn en zijn niet meer exclusief voor TT en triathlon. Een specialized power is bv ook een kort zadel. Hier rijd ik zelf op en sindsdien eigenlijk nergens last meer van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Niconing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:41:
Korte zadels kunnen een uitkomst zijn en zijn niet meer exclusief voor TT en triathlon. Een specialized power is bv ook een kort zadel. Hier rijd ik zelf op en sindsdien eigenlijk nergens last meer van gehad.
Zovell mensen zoveel wensen.
Toen ik op zoek was naar een nieuw zadel heb ik wat proefritjes gemaakt met een Power. Op stukjes van een uur leek het heerlijk, maar als ik langer rijd wil ik toch wat meer verschillende posities afwisselen, en zo'n kort zadel bied eigenlijk maar 1 positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
inztigator schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:27:
Verwijderen van de voorste schijfrem op de originele velgen (DT Swiss R21vdicut) an m'n Endurace lukt niet met een standaard cassette removal tool, is een fractie van een milimeter te groot. Vreemd, want achteraan geen probleem.

Iemand een idee?
Bijzonder dat het achter wel past..
Zelf heb ik bij m'n Endurace ook een ander tooltje moeten kopen om de schijven los te krijgen, cassettetang werkte ook niet.

Dit was 'm

Weet natuurlijk niet of deze ook op die van jou past, ligt aan de specifieke sluitring van de wielen.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:51
DieAnder schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Zovell mensen zoveel wensen.
Toen ik op zoek was naar een nieuw zadel heb ik wat proefritjes gemaakt met een Power. Op stukjes van een uur leek het heerlijk, maar als ik langer rijd wil ik toch wat meer verschillende posities afwisselen, en zo'n kort zadel bied eigenlijk maar 1 positie.
Klopt idd en dat is ook precies de bedoeling van het ontwerp. Het is wel even zoeken naar de juist positie maar als je hem hebt en het zadel past bij je is het heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
R3vers3 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:54:
[...]

Heb ik ook ooit gehad vlak na het opbouwen van mijn racefiets. Mijn Ritchey zadelklem gaf ook 12NM aan. Had het eerst op gevoel aangedraaid omdat bij de meeste schroefjes op de racefiets eigenlijk het principe vast = vast opgaat. Maar omdat zowel het kantelen als fore-aft met dezelfde schroef gaan moet hij echt wel 12NM om niet te gaan kantelen bij een drempel oid. Ben geen groot fan van deze methode en schaf daarom binnenkort ook een nieuwe aan.
Bij mij ook een Ritchey. Heb hem nu op 10Nm gezet vanwege de carbon zadelrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Niconing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:41:
[...]

Het zal toch ergens heen moeten maar klem tussen dijbeen en zadel lijkt mij op de lange duur geen pretje.
Het klinkt een beetje alsof je scheef zit op de fiets. Zadel niet te hoog? Verder zou je zadel ook te smal kunnen zijn. Probeer je zitbotjes eens op te meten met een stuk karton.
Rijdt zelf inderdaad ook op een specialized Power Expert, opgemeten op 155mm. Wel prima inderdaad maar ik weet nog niet of dit hem is. Vooral bij ritten van 2 uur+ vind ik hem nog niet zo fijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3vers3
Stoffa schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:02:
[...]

Bij mij ook een Ritchey. Heb hem nu op 10Nm gezet vanwege de carbon zadelrail.
Voor de one-bolt zadelklem heeft Ritchey ook nog speciale "oortjes" voor ovalen zadelrails. Misschien nog waard om te checken of jouw zadel ovalen rails heeft of niet. Is vaak het geval bij carbon rails geloof ik.

Ook gaat het installeren van dit type zadelklem iets anders dan bij de standaard types: YouTube: How to Install 1 Bolt Seatpost, Ritchey WCS Carbon 1-Bolt Seatpost, .... Maar ik neem aan dat je dit wel is gelukt.
Ik had de handleiding toch wel even nodig tijdens het installeren van een zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
R3vers3 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Voor de one-bolt zadelklem heeft Ritchey ook nog speciale "oortjes" voor ovalen zadelrails. Misschien nog waard om te checken of jouw zadel ovalen rails heeft of niet. Is vaak het geval bij carbon rails geloof ik.

Ook gaat het installeren van dit type zadelklem iets anders dan bij de standaard types: YouTube: How to Install 1 Bolt Seatpost, Ritchey WCS Carbon 1-Bolt Seatpost, .... Maar ik neem aan dat je dit wel is gelukt.
Ik had de handleiding toch wel even nodig tijdens het installeren van een zadel.
Ja het is een Foil uit 2013 waarvan ik ieder onderdeel uit mijn hoofd ken inmiddels. Het klopt inderdaad dat er ook ovalen oortjes zijn van Ritchey. De fiets kwam met dit zadel met carbon rails, of men ook de moeite heeft genomen bij assemblage om de oortjes te vervangen weet ik niet.
Wel weet ik dat ik jaren gereden heb op zon 11Nm zonder issues, en dat ik een half jaartje geleden een keer voor de carbon rails toch maar lager ben gegaan. Irritant wel dat je zon specifiek onderdeel van Ritchey nodig hebt voor een ovale rail.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 29-07-2020 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
La1974 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Ik snap sowieso niet dat er nog zadels bij de fiets meegeleverd worden. Ik dek dat deze vaak geruild zal worden voor een beter exemplaar.

Ze kunnen beter geen zadel en wel pedalen meeleveren. Iedereen blij denk. De pedalen 'krijg' je vaak bij de aanschaf (afhankelijk van de prijs van je fiets).
Tja, pedalen heb je ook in tal van uitvoeringen. Ik rij zelf met SPD, die hadden zeker niet op een racer gezeten. (en ik had nog een setje liggen) Zadel zit er volgens mij vooral op voor de looks?

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Mistraller schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 02:08:
[...]

Tja, pedalen heb je ook in tal van uitvoeringen. Ik rij zelf met SPD, die hadden zeker niet op een racer gezeten. (en ik had nog een setje liggen) Zadel zit er volgens mij vooral op voor de looks?
Nee, omdat het zonder zo kut zit 8)7 Standaard zadel komt met de fiets, als je een ander zadel koopt (wat velen ook niet doen trouwens) is dat extra voor de fietsenmaker. Pedalen is nog iets logischer dat je die los moet kopen omdat je idd de verschillende systemen hebt, of je hebt nog pedalen liggen. Maar behalve dat een zadel wellicht anders zit (dat is heel persoonlijk) is een zadel uiteindelijk gewoon allemaal "hetzelfde", pedalen niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:47:
Hoe groot vinden jullie dat de fiets van invloed is op hoe comfortabel je rond kunt rijden?

Ik fiets heel weinig, soms 1x per week en soms minder, omdat ik vooral hardlopen en krachttraining doe.

De keren dat ik op mijn racefiets rijd heb ik na 30km flink last van pijnlijke bovenbenen. Het is na 40km behoorlijk op ondanks een juiste cadans. Vaker fietsen, zodat je er aan went zou je zeggen. Maar op mijn MTB heb ik daar veel minder last van, ondanks dat dit zwaarder fietst.

Nu vraag ik me af of mijn Jan Janssen Sonic Carbon eigenlijk niet te 'racy' is voor mijn niveau. En dat juist een goedkopere fiets qua geometrie en comfort beter zou passen. Ik heb deze tweedehands gekocht vanwege de specs en omdat het om de hoek was en daarbij geen rekening gehouden met het niveau.
Toch nog even terugkomen op bovenstaande vraag. Zeker omdat @Ypuh me wel getriggerd heeft door aan te geven dat de 13 mm velgen die ik op mijn fiets heb behoorlijk ouderwets zijn. Zijn deze velgen dusdanig oncomfortabel dat dat nog wel eens bij kan dragen aan mijn pijnlijke bovenbenen of is dat ver gezocht?

Punt is dus dat ik gewoon niet helemaal lekker op mijn fiets zit en daardoor na ongeveer 1 uur last van mijn bovenbenen krijg. Dat wil ik oplossen en voor mij is het geen probleem een nieuwe fiets te kopen maar dan moet ik wel zeker weten dat het probleem daarmee opgelost is. Mijn huidige fiets is qua frame maat op het randje met 53cm terwijl het eigenlijk 54-55 had mogen zijn (178cm en 79 cm binnenbeenlengte). Ook dat maakt me aan het twijfelen, alleen zie ik overal dat het geen er nog een probleem zou moeten zijn als je frame iets aan de kleine kant is.

Als ik een nieuwe fiets kopen ga ik in elk geval voor een bikefitting maar ik zou er wel van balen als het probleem nog niet opgelost is.

Waarom ik stiekem toch een beetje mijn huidige fiets verdenk is omdat ik al meerdere mountainbikes heb gekocht en hier nooit dit soort problemen op ervaren heb. Dit is mijn eerste racefiets en het is direct raak, terwijl de belasting op mijn bovenbenen in principe lager is dan op de mountainbike.

Ik snap overigens dat jullie niet kunnen aangeven of een nieuwe fiets mijn probleem op gaat lossen. Maar wie weet helpt het om beter in beeld te krijgen of mijn huidige fiets de boosdoener kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Kun je aangeven waar je op je bovenbenen de problemen ervaart, en omschrijf de pijn eens? Zijn het de quads? Hamstrings? En weet je dus zeker dat het niet gewoon spierpijn is?

Edit; ik geloof trouwens niet dat je velgen een bijdrage leveren aan de pijn. Hoe graag je wellicht ook nieuw speelgoed wilt kopen ;) haha

[ Voor 28% gewijzigd door Michaelg op 29-07-2020 08:51 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Toch apart dat Specialized voor de nieuwe Tarmac geen press fit meer gebruikt maar BSA. Komt toch over alsof ze de tolerances onvoldoende beheersen. Meer vragen dan de prijs van een kleine auto, maar een rond gat maken zit er desalniettemin niet in.

Zo ook dat ze het gamma terugschroeven (Venge eruit). Marketingpraatje er in dat de Venge nu overbodig is, maar het is natuurlijk gewoon een verschraling van het aanbod. Dan nog die maffe voorvelg die breder is dan de band, en beweren dat dat Aero is. Uhh, nee?

Waar is @Ypuh gebleven?

[ Voor 12% gewijzigd door Stoffa op 29-07-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
@Aghanim je moet ook niet vergeten dat ergens de beperkende factor moet zitten en dat je die bij 1x per week of minder niet snel wegtraint.
Je aerobic motor zal door het hardlopen niet het probleem zijn.

Het zou dus kunnen dat het met wat meer tijd op de fiets wel weg gaat.

Maar ik zou ook wat experimenteren met je zadel positie..
https://neillsbikefit.com.au/?page_id=364

Hoogte:
The higher the seat for a given seat setback and cleat position, the more the quadriceps are recruited to drive the cycling stroke due, in large part, to their greater level of mechanical advantage across the knee joint at higher extension angles in comparison to the hamstrings. Conversely, the lower the seat the more the hamstrings are able to be recruited due to lower knee extension angles increasing their mechanical advantage across the knee. A compromise must be made to spread the fatigue as evenly as possible between the muscle groups.
Setback:
Seat setback alters the relationship of the pelvis to the crank as well. Generally, the further forwards the seat relative to crank, the more the quadriceps are utilised. Conversely a further back seat will engage the hamstring complex more due to increasing the ability of the leg to pull through the bottom of the stroke (think dragging your heels through the bottom of the stroke versus pushing down on a step machine). A compromise must be made to spread the fatigue as evenly between the two muscle groups as possible.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
Stoffa schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:33:
Toch apart dat Specialized voor de nieuwe Tarmac geen press fit meer gebruikt maar BSA. Komt toch over alsof ze de tolerances onvoldoende beheersen. Meer vragen dan de prijs van een kleine auto, maar een rond gat maken zit er desalniettemin niet in.

Zo ook dat ze het gamma terugschroeven (Venge eruit). Marketingpraatje er in dat de Venge nu overbodig is, maar het is natuurlijk gewoon een verschraling van het aanbod. Dan nog die maffe voorvelg die breder is dan de band, en beweren dat dat Aero is. Uhh, nee?

Waar is @Ypuh gebleven?
In dat artikel over wielen / aerodynamica van Hambini wat laatst voorbij kwam, stelt hij dat een brede velg met een smalle band voor meer aero gains geeft.

@Aghanim
Lijkt me niet dat de velgen je bovenbenen issue veroorzaakt. Je zou bij een LBS eens kunnen polsen of je een 'testfiets' een weekje mag lenen aangezien je op zoek bent naar een nieuwe bike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3vers3
..... Marketingpraatje er in dat de Venge nu overbodig is, maar het is natuurlijk gewoon een verschraling van het aanbod. Dan nog die maffe voorvelg die breder is dan de band, en beweren dat dat Aero is. Uhh, nee?
https://blog.silca.cc/part-5-tire-pressure-and-aerodynamics
Volgens mij is de velg iets breder dan de band (105% wordt vaak genoemd) meer aero. Zie ook de vergelijking tussen de ENVE (bredere velg) en Shimano C60 (smallere velg) icm 23mm & 25mm banden hier: https://www.hambini.com/images/aerotest/tyrewidthdrag30.png.
Aghanim schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Toch nog even terugkomen op bovenstaande vraag. Zeker omdat @Ypuh me wel getriggerd heeft door aan te geven dat de 13 mm velgen die ik op mijn fiets heb behoorlijk ouderwets zijn. Zijn deze velgen dusdanig oncomfortabel dat dat nog wel eens bij kan dragen aan mijn pijnlijke bovenbenen of is dat ver gezocht?

Punt is dus dat ik gewoon niet helemaal lekker op mijn fiets zit en daardoor na ongeveer 1 uur last van mijn bovenbenen krijg. Dat wil ik oplossen en voor mij is het geen probleem een nieuwe fiets te kopen maar dan moet ik wel zeker weten dat het probleem daarmee opgelost is. Mijn huidige fiets is qua frame maat op het randje met 53cm terwijl het eigenlijk 54-55 had mogen zijn (178cm en 79 cm binnenbeenlengte). Ook dat maakt me aan het twijfelen, alleen zie ik overal dat het geen er nog een probleem zou moeten zijn als je frame iets aan de kleine kant is.

Als ik een nieuwe fiets kopen ga ik in elk geval voor een bikefitting maar ik zou er wel van balen als het probleem nog niet opgelost is.

Waarom ik stiekem toch een beetje mijn huidige fiets verdenk is omdat ik al meerdere mountainbikes heb gekocht en hier nooit dit soort problemen op ervaren heb. Dit is mijn eerste racefiets en het is direct raak, terwijl de belasting op mijn bovenbenen in principe lager is dan op de mountainbike.

Ik snap overigens dat jullie niet kunnen aangeven of een nieuwe fiets mijn probleem op gaat lossen. Maar wie weet helpt het om beter in beeld te krijgen of mijn huidige fiets de boosdoener kan zijn.
Vergelijk je fietspositie op je MTB eens met die van je racefiets. Natuurlijk zal de positie verschillen maar zadel hoogte/setback zou grotendeels vergelijkbaar moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door R3vers3 op 29-07-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Mm ik was in de veronderstelling dat het meest aero een band is die precies even dik is als de velg, en relatief smal (23mm). Zal me nog even inlezen over dat een smallere band dan de velg blijkbaar beter is, klinkt niet erg logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:07
Aghanim schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:39:

Nagaan of je zadel wel goed staat. De klacht van de bovenbenen herken ik wel en heb ik soms ook last van als ik langdurig op een te kleine fiets ga rijden...maargoed met mijn lengte (2.04) is menig fiets al snel te klein..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Het gaat m.i. wel over minimale marges / verschillen. De keuze voor BSA is inderdaad ook wel opmerkelijk, lijkt me inderdaad dan toch een tolerantie / stijfheid keuze.

Geen idee of daar al eerder op getest is, maar lijkt me dat een pressfit minder in de weg zit / meer aero is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Dix0r schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:07:
Het gaat m.i. wel over minimale marges / verschillen. De keuze voor BSA is inderdaad ook wel opmerkelijk, lijkt me inderdaad dan toch een tolerantie / stijfheid keuze.

Geen idee of daar al eerder op getest is, maar lijkt me dat een pressfit minder in de weg zit / meer aero is.
Heb zelf een press fit bb86 van een fabrikant die de toleranties wel daadwerkelijk beheerst (Giant/Scott), en dat is echt probleemloos. Meer dan 30k km op 1 bb en kraakt nog steeds niet. Het ziet er ook een stuk strakker uit dan BSA trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan nog die maffe voorvelg die breder is dan de band, en beweren dat dat Aero is. Uhh, nee?
Cool, we hebben een aero-expert in onze gelederen!! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Smultie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Cool, we hebben een aero-expert in onze gelederen!! :+
Rustig maar knul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 17:47

Grin

Ride si sapis.

Waar is @Ypuh gebleven?
@Stoffa Ypuh is op vakantie in het hoge noorden, gister hebben we nog samen gefietst zelfs. Mooie ronde gemaakt! d:)b Ook leuk om elkaar IRL te spreken!

Voor zover ik onthouden heb wil je idd een band die zo goed mogelijk aansluit op je velg. Klinkt ook wel logisch want je wilt dat de airflow nergens je band/velg verlaat. Dat moet één stroom van lucht zijn die langs je wiel (band+velg) trekt en daarmee dus geen extra vortex/turbulentie geeft (dat geeft de drag). Zodra de velg breder is dan de band zal de lucht tegen de velg botsen en daarmee extra drag geven, toch?
Eerst botst de lucht tegen de band, oke, dat valt niet te voorkomen, maar daarna ook nog eens tegen de velg. Daarom wil je de band en velg even breed... Maar als er nieuwe inzichten zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/app/uploads/detail-velg.jpg

Plaatje bij het praatje ;), ben ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:24:
[...]

@Stoffa Ypuh is op vakantie in het hoge noorden, gister hebben we nog samen gefietst zelfs. Mooie ronde gemaakt! d:)b Ook leuk om elkaar IRL te spreken!

Voor zover ik onthouden heb wil je idd een band die zo goed mogelijk aansluit op je velg. Klinkt ook wel logisch want je wilt dat de airflow nergens je band/velg verlaat. Dat moet een stream van lucht zijn die daarmee dus geen vortex/turbulentie geeft (dat geeft de drag). Zodra de velg breder is dan de band zal de lucht tegen de velg botsen en daarmee extra drag geven, toch?
Eerst botst de lucht tegen de band, oke, dat valt niet te voorkomen, maar daarna ook nog eens tegen de velg. Daarom wil je de band en velg even breed... Maar als er nieuwe inzichten zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.
Ja dat was ook mijn beeld inderdaad. @Dix0r goede foto d:)b

@Grin1969 Leuk man met @Ypuh . Nog foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:34
Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Voor zover ik onthouden heb wil je idd een band die zo goed mogelijk aansluit op je velg. Klinkt ook wel logisch want je wilt dat de airflow nergens je band/velg verlaat. Dat moet een stream van lucht zijn die daarmee dus geen vortex/turbulentie geeft (dat geeft de drag). Zodra de velg breder is dan de band zal de lucht tegen de velg botsen en daarmee extra drag geven, toch?
Dit is ook mijn opvatting inderdaad. Daarom verbaasd het mij ook dat de nieuwe Specialized Tarmac SL7 geleverd wordt met als voorwiel een velg met een externe breedte van 35mm, hier heb je waarschijnlijk een 30/32mm band nodig om deze goed aan te laten sluiten maar die wordt geleverd met een 26 mm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
China cycling zegt het ook wel mooi:

"A brand that had a dedicated aero bike and a dedicated climbing bike now has them combined into one.

You could say their bikes are no longer ... "specialized"."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Laatst online: 23:30
Ik vind dat Hans Becking van fiets.nl, tijdens zijn eerste kennismaking met de fiets, ook wel een terechte opmerking heeft in verband met de brede velgen:

Daarnaast vinden we het ook wel een beetje eng om met die naar buiten stekende velgranden een stootlek op de lopen. We willen die mooie wieltjes niet in de eerste rit al beschadigen.

Ik zou me op kasseien en andere oneven stukken niet helemaal zeker voelen. Stel dat je een keer een gleuf of put raakt en een stukje wegzakt, heb je een deuk in je (keidure) velg te pakken.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Stufferdt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:52:
Ik vind dat Hans Becking van fiets.nl, tijdens zijn eerste kennismaking met de fiets, ook wel een terechte opmerking heeft in verband met de brede velgen:

Daarnaast vinden we het ook wel een beetje eng om met die naar buiten stekende velgranden een stootlek op de lopen. We willen die mooie wieltjes niet in de eerste rit al beschadigen.

Ik zou me op kasseien en andere oneven stukken niet helemaal zeker voelen. Stel dat je een keer een gleuf of put raakt en een stukje wegzakt, heb je een deuk in je (keidure) velg te pakken.
Ik zou persoonlijk geneigd zijn dan maar de frameset te halen, en zelf andere wielen uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Crazy D schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 06:47:
[...]

Nee, omdat het zonder zo kut zit 8)7 Standaard zadel komt met de fiets, als je een ander zadel koopt (wat velen ook niet doen trouwens) is dat extra voor de fietsenmaker. Pedalen is nog iets logischer dat je die los moet kopen omdat je idd de verschillende systemen hebt, of je hebt nog pedalen liggen. Maar behalve dat een zadel wellicht anders zit (dat is heel persoonlijk) is een zadel uiteindelijk gewoon allemaal "hetzelfde", pedalen niet.
Lol. Ik vraag het me wel af hoor, hoeveel mensen het originele zadel houden bij een racer, met name als er standaard affabriek een budget plank op zit, zoals bij mijn Scott. Ik hoefde overigens alleen het prijsverschil bij te betalen bij de LBS op basis van de losse adviesprijs van het standaard zadel. :)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

De band plooit naar buiten bij indeuken, dus dat lijkt me geen probleem.

Lekker open voor vernieuwing allemaal jongens!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dix0r schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:27:
[Afbeelding]

Plaatje bij het praatje ;), ben ook wel benieuwd.
Op dit plaatje zie je dus helemaal niks dat de band breder is van de velg. Als je de foto neemt met een kleine lens kan je perfect een obese kerel wegsteken achter een twijgje. Als je deftig wil rapporteren koop een schuifmaat. Zo eentje uit de aldi van 3 euro voldoet perfect... Dan zeg je gewoon buitenkant velg is zoveel mm, de band zoveel mm. Is niet/wel meest aero, en je vind het wél/niet mooi. Das alles, stootlekken my a**.

En stootlek kan je perfect ook oplopen met banden die niet breder zijn dan je velg... Of wordt hier soms beweerd dat zowat alle mountainbikers (die niet tubeless rijden) hoog risico lopen op stootlekken? Dat hele verhaal is gewoon broodje aap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Prachtig. Iedereen schopt weer lekker tegen elke vernieuwing aan! Terug naar 15mm velgen met 23mm banden op 120PSI! Ik kan niet wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Smultie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:14:
Prachtig. Iedereen schopt weer lekker tegen elke vernieuwing aan! Terug naar 15mm velgen met 23mm velgen op 120PSI! Ik kan niet wachten!
Velgen op velgen gaat wel niet lekker lopen neen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Joindry schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Velgen op velgen gaat wel niet lekker lopen neen :9
Hey, niet tegen zijn vernieuwingsdrang aanschoppen hè :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
Afgelopen zondag teruggekomen van vakantie in de Ardeche. Fiets mee, in totaal 7 ritjes gemaakt. Hoogtepunt was de beklimming van de Mont Ventoux: https://www.strava.com/activities/3799718883

Dit was mijn eerste HC col. Tot dusver had in in de Ardeche colletjes gedaan van 2 tweede categorie. Dan is 1600 hoogtemeters en 7,7% gemiddeld stijging wel andere koek.

Vooraf had ik op mijn fiets (Trek Emonda SL6 disc) toch maar een lange kooi derailleur gemonteerd in combinatie met een 11-34 cassette achter.

Omdat ik van tevoren niet wist wat ik kon verwachten heb ik besloten gedoseerd de berg op te rijden, gebaseerd op hartslag/omslagpunt. In het makkelijk eerste stuk ca. 10 slagen onder mijn omslagpunt, in het "bos" net onder mijn omslagpunt, in het kale stuk weer wat lager.

Ik heb me ook niet gekweld met grote verzetten. In het steile stuk gewoon op de 30 en 34 van de cassette omhoog gereden met een cadans van ca. 70.

Resultaat was dat ik redelijk fris boven kwam, het had misschien iets sneller gekund, maar voor een eerste keer ben ik prima tevreden.

Smaakt naar meer, volgend jaar ga ik hem zeker weer doen als ik in de buurt ben. Met iets minder kilo's en wat meer fietskilometers is er ruimte voor progressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Prulleman schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:03:
[...]

De band plooit naar buiten bij indeuken, dus dat lijkt me geen probleem.

Lekker open voor vernieuwing allemaal jongens!
Haha, sta prima open voor vernieuwing :) Het leek me wel een issue in verband met schade aan je velg. Maar wie weet heb je gelijk en kan het prima :)

Ik ben gelukkig neit in de markt voor een fiets van dit kaliber, dus hoef m'n hoofd er niet over te breken :P

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Stufferdt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Haha, sta prima open voor vernieuwing :) Het leek me wel een issue in verband met schade aan je velg. Maar wie weet heb je gelijk en kan het prima :)

Ik ben gelukkig neit in de markt voor een fiets van dit kaliber, dus hoef m'n hoofd er niet over te breken :P
Dat is ook gewoon een issue. Heb al zo vaak krassen op m'n velgen vermeden doordat de band eerst werd geraakt omdat die breder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Michaelg schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:49:
Kun je aangeven waar je op je bovenbenen de problemen ervaart, en omschrijf de pijn eens? Zijn het de quads? Hamstrings? En weet je dus zeker dat het niet gewoon spierpijn is?

Edit; ik geloof trouwens niet dat je velgen een bijdrage leveren aan de pijn. Hoe graag je wellicht ook nieuw speelgoed wilt kopen ;) haha
Het zijn duidelijk de quads. Het begint na ongeveer een dik uur (30km afstand op 28km/u) licht te zeuren en wordt steeds heviger. Het is moeilijk te omschrijven maar gedurende de volgende 10km wordt het pijnlijker alsof het een combinatie van verkramping en branderigheid is. Kracht heb ik nog voldoende in de benen. Ik ben geen watje, maar dit fietst gewoon zo pijnlijk dat nog een bochtje om niet eens in me opkomt. En 30km is voor een beginner toch ook niet echt een forse afstand lijkt me.

Ik ervaar de pijn nergens anders bij. Zowel squatten op maximum gewicht als 15 herhalingen per set levert niet dezelfde pijn op. Gisteren nog 2km lang een heuvel opgelopen met 150m hoogteverschil op 12km/u zonder pijn. Rest van de route van in totaal 55min was ook heuvelachtig maar dan voel ik het niet.

Andere fiets/grotere velgen lijkt dus niet direct de oplossing. Ik denk dat zowel vaker fietsen (niet echt uitnodigend met deze pijn) als ook met het zadel aan de slag nu de logische eerste stappen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Voel je überhaupt wel dat je hamstrings aangesproken worden? Als je cleats te ver naar achter staan (of jij te ver achterop het zadel zit) worden je quads wellicht teveel of verkeerd aangesproken. Ik had zelf een omgekeerd probleem. Mijn hamstring / glutes werden teveel aangesproken. Dit kwam doordat me cleat erg ver naar voren stond en mijn zadel ook waardoor me quads (die toch merendeel van de stroke verzorgd) nauwelijks vuurde.

Dus even spelen met je cleats en zadel positie. Ik zou eerst even een ander uiterste proberen, om zo tot een midden te komen. Kleine wijzigingen pas doen op het moment dat je richting de nuances gaat.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:13
Over die brede velgen/smalle banden bij de nieuwe Tarmac. De Cannondale SystemSix had dit vorige jaar al.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Hmm ben op zoek naar fietsverlichting voor onverlichte wegen maar die merken van de bekende winkels zijn vrij prijzig, mss iemand ervaring met lampjes van aliexpress die aan te raden zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
TweakJerommeke schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:21:
Hmm ben op zoek naar fietsverlichting voor onverlichte wegen maar die merken van de bekende winkels zijn vrij prijzig, mss iemand ervaring met lampjes van aliexpress die aan te raden zijn?
Heb een tijd lang met zo'n soort lamp rondgereden in het donker: https://nl.aliexpress.com...4a77-aa66-b0718289726e-43

Zo lang het werkt prima, maar toen de (losse) accu een beetje buggy werd, kon ik er niet meer van op aan. Toen heb ik er toch maar een cateye volt gekocht. Even veel lichtopbrengst en zonder losse accu. Losklikken van houder en op werk via USB opladen.

Ik kan het dus niet voor 100% aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik had ook aliexpress, maar het was niet zo betrouwbaar bij mij.

Toen ook een Cateye 800 Volt gekocht. Was toen voordelig bij Amazon.co.uk (nu niet).

Meeste geld had ik kunnen besparen door niet eerst lampjes te kopen bij Aliexpress.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 29-07-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Hier nog steeds erg tevreden met een Gaciron 800lm.
Wel van Ali, niet spotgoedkoop, erg mooi afgewerkt en werkt (nog) steeds meer dan prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:51
Hele tijd met aliexpress lamp gereden. Die begaf het ineens, in een tiende seconde ging ik van vól verlicht naar pikkedonker.....op een geasfalteerd fietspad tussen velden, 10% bergaf waarbij ik wist dat érgens een hek stond ivm werkzaamheden. Schrok me rot, vol in de ankers, bijna over de kop.
Nooit meer aliexpress verlichting.

Ja, de betere lampen zijn heel wat duurder. Maar voor mij het geld meer dan waard. En hoeft niet gelijk Lupine vana honderden €€ te zijn. Heb zelf een Lezyne DecaDrive 1500i, meer dan genoeg licht voor mountainbiken in het bos. Kostte destijds €150,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
mhr-zip schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Ik had ook aliexpress Maar betrouwbaar was het niet zo bij mij.

Toen ook een Cateye 800 Volt gekocht. Was toe voordelig bij Amazon.co.uk.

Meeste geld had ik kunnen besparen door niet eerst lampjes te kopen bij Aliexpress.
Dit inderdaad. Op aanraden van hier een lamp via Ali gekocht, ongeveer dit model: Solarstorm. Lamp geeft enorm veel licht, auto's seinen of je 'm minder fel wil zetten (ookal schijn je naar de grond), maar ik reed door een putje in het fietspad en het licht ging uit en kreeg 'm ook niet meer aan tot ik thuis was. Toen heb ik van lezyne een lampje gekocht om thuis te komen. Ding werkt prima en heeft me nog niet laten staan tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
XML-T6 lampen die vol open staan zijn sowieso iets te fel om de weg mee op te gaan. Zelf rij ik eigenlijk bijna nooit in het donker, maar kom er op mijn route nog wel eens eentje tegen die zonsondergang ook donker vind (misschien wat nachtblind), met 2 veel te felle LED's (verwacht T6, gezien de zaklamp LED's welke ik hier thuis heb liggen). Op een fietspad weinig problemen mee, maar als ik in de auto zou zitten zou ik dat ook niet prettig vinden.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3vers3
Lampen die voldoen aan de Duitse StVZO regelgeving zouden dit verblinden van tegen liggers moeten voorkomen: http://www.light-test.inf...zo-bike-lamps-regulations. Spreekt mij meer aan dan de zaklampen die worden verkocht als fietslampen. Uiteindelijk is het ook wel handig dat niet alleen jij wat ziet maar ook jouw medeweggebruikers.

[ Voor 19% gewijzigd door R3vers3 op 29-07-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Zelf erg tevreden over een BBB BLS-131 die als voordeel heeft dat je er eventueel nog een andere batterij in kunt stoppen als je langer dan de gebruiksduur door het donker moet. Dat gekoppeld met een BBB BLS-137 achterlicht.

Relatief goedkoop en de afgelopen maanden her en der in de aanbieding en nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Ik heb een vraag voor de kraak experts onder ons. Er zit sinds tijdje een tik / kraak in m'n achterwiel en daar kan ik niet tegen :).

Ik weet zeker dat het mijn achterwiel betreft, want ik heb een paar weken met een andere wielset gereden en dat is geruisloos. Het zit ook niet in de snelspanner, heb 2 verschillende geprobeerd. Ik dacht dat ik een novatec naaf had, dus wilde met deze video als hulp de body er eens afhalen. Ik kreeg de body er echter niet af. Ik heb wel op de aangegeven manier beide "doppen" losgedraaid (t/m stap 3) en alles goed schoon gemaakt. In de video schuift de body er zo af, maar bij mij is er geen beweging in te krijgen.

Ik heb gister 2 video's gemaakt waarin je het gekraak kunt horen (ondanks de wind). Interessant is dat als ik even m'n (ongeschoren :/ ) benen stil houd, of terugtrap, het gekraak even verdwijnt en dan weer langzaam begint en erger wordt. Het is ook alleen onder last, niet als de fiets in de standaard hangt.

video 1
video 2

Voor de volledigheid nog wat foto's van de body en naaf. Ik heb ook een vraag uit staan bij Kuiper waar ik de wielset indertijd gekocht heb.

https://www.dropbox.com/s.../20200627_143352.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200627_143417.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200627_143450.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200627_143501.jpg?dl=0

Iemand een idee? Zijn dit de lagers, of toch de body? En weet iemand wellicht hoe ik de body kan verwijderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ik rij al enige jaren met een setje van de Lidl, en dat voldoet eerlijk gezegd prima. (Nu 3jr oud)
Afbeeldingslocatie: http://offers.kd2.org/pics/07/18/07189a93fa6f778b25a2e7d5a8b9464717a1d667.jpg
Voor li-ion, achter AAA.

Huidige setje wat ze verkopen is voor en achter allebei oplaadbaar en automatisch, met remlicht functie.
https://www.lidl-shop.nl/...fietslampenset/p100286410

Probeer het eens uit anders, bij Lidl kan je moeteloos retouren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Michaelg schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:50:
Voel je überhaupt wel dat je hamstrings aangesproken worden? Als je cleats te ver naar achter staan (of jij te ver achterop het zadel zit) worden je quads wellicht teveel of verkeerd aangesproken. Ik had zelf een omgekeerd probleem. Mijn hamstring / glutes werden teveel aangesproken. Dit kwam doordat me cleat erg ver naar voren stond en mijn zadel ook waardoor me quads (die toch merendeel van de stroke verzorgd) nauwelijks vuurde.

Dus even spelen met je cleats en zadel positie. Ik zou eerst even een ander uiterste proberen, om zo tot een midden te komen. Kleine wijzigingen pas doen op het moment dat je richting de nuances gaat.
Nee ik voel mijn hamstrings vrijwel niet, misschien wel te weinig inderdaad, zeker in verhouding met de quads. Bedankt voor het inzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:30
@Stoffa Leef nog hoor. Ben alleen de oplader van mn laptop vergeten, dus maar een beetje Netflixen de hele dag.

Leuk ook, vakantie in Nederland. Gemiddeld windkracht 12, grijs en de hele dag kans op (mot)regen. Denk dat ik maar een andere hobby ga zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Gebruik zelf ene Lezyne Lite Drive 1000XL / KTV Pro Pair combo voor op mijn fiets

https://www.futurumshop.n...rlichtingsset-zwart.phtml

Top spul, destijds gekocht voor rond de 65 euro en wat een licht brengt het op/verschillende standen en kan vrij lang meegaan. Aanrader wel en prijs valt nog mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 00:34
GerbenBK schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:48:
Ik heb een vraag voor de kraak experts onder ons. Er zit sinds tijdje een tik / kraak in m'n achterwiel en daar kan ik niet tegen :).

Ik weet zeker dat het mijn achterwiel betreft, want ik heb een paar weken met een andere wielset gereden en dat is geruisloos. Het zit ook niet in de snelspanner, heb 2 verschillende geprobeerd. Ik dacht dat ik een novatec naaf had, dus wilde met deze video als hulp de body er eens afhalen. Ik kreeg de body er echter niet af. Ik heb wel op de aangegeven manier beide "doppen" losgedraaid (t/m stap 3) en alles goed schoon gemaakt. In de video schuift de body er zo af, maar bij mij is er geen beweging in te krijgen.

Ik heb gister 2 video's gemaakt waarin je het gekraak kunt horen (ondanks de wind). Interessant is dat als ik even m'n (ongeschoren :/ ) benen stil houd, of terugtrap, het gekraak even verdwijnt en dan weer langzaam begint en erger wordt. Het is ook alleen onder last, niet als de fiets in de standaard hangt.

video 1
video 2

Voor de volledigheid nog wat foto's van de body en naaf. Ik heb ook een vraag uit staan bij Kuiper waar ik de wielset indertijd gekocht heb.

https://www.dropbox.com/s.../20200627_143352.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200627_143417.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200627_143450.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../20200627_143501.jpg?dl=0

Iemand een idee? Zijn dit de lagers, of toch de body? En weet iemand wellicht hoe ik de body kan verwijderen?
Als je het wiel juist heel langzaam draait met de hand voel je dan weerstand bij de body? gevoel dat het ergens langs schuurt?

Ik heb weleens zo'n geluid gehad maar toen lag het aan een paar spaken. Heb je dat al uitgesloten ?

Mooie fietsen hoor maar wat een belachelijke prijzen tegenwoordig....

[ Voor 16% gewijzigd door Willem30 op 29-07-2020 14:44 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Twee maanden verder op de nieuwe fiets...

Na ruim 10 weken fietsen is nu het moment voor een eerste indruk/evaluatie (deel 1 staat hier). Uiteraard is het een aankoop waar je moeilijk negatief over kan zijn/doen, maar ik ga het toch proberen. :)
Wat is er veranderd aan de fiets sinds dag 1? Pedalen (powermeter), bidons (zwarte bidons waren echt geen porem), achterlampje/radar, fietscomputer, framebescherming, torque van de zadelschroef en zadelpen.

Zijn er noemenswaardige problemen geweest tot zover? Ja, twee: de zadelpen is twee keer ingezakt ondanks het correct aantal NM van de zadelpen, daarom 1.5 NM extra gebruikt bij het aandraaien, is nu opgelost. Zadel is ook twee keer naar achteren geklapt, niks ernstigs maar geeft geen lekker gevoel. Deze zit nog steeds op het voorgeschreven aantal NM maar ik heb er de tweede keer een speciale carbonmontagepasta ingesmeerd, nu gaat het al een aantal weken goed. Mocht dat toch niet genoeg blijken dan kan ik nog 1 NM hoger voordat ik aan het max kom van de zadelrails (ook carbon, max 7 NM). Dit zijn trouwens bekende problemen van de 795 Blade RS; lees dit geregeld op het internets. Puntje van aandacht Look!

Wat bevalt tot zover niet, waar moet je aan wennen? De hoogte van de frontend. Ik heb soms echt het idee dat ik op een oude eenwieler rij, vooral bij het aansnijden van snelle bochten merk ik dat. Ben daardoor wat onzekerder geworden in de bochten, wat hiervoor juist een van mijn sterkere punten was - durfde bijna alles. Dat zal wellicht nog even wennen zijn maar het is iets wat ik vaker hoor bij recente Look’s: de frontend is echt gigantisch als je ze vergelijkt met andere framebouwers.
Nog een puntje, een wit frame is echt onvergefelijk… Bedenkt dat goed voordat je een witte fietst besteld want je ziet ALLES! Eigenlijk moet je na elke rit een tweetal babydoekjes over het frame halen. Zie je dat niet zitten? Koop dan een andere kleur of neem genoegen met een smerig frame. Hier vliegen er per maand ongeveer twee pakken doorheen… Het ziet er leuk uit en is weer eens wat anders dan (al dat) zwart, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb! :)

Waar ben je wel over te spreken? Comfort, stijfheid, kwaliteit/gevoel en uiterlijk. Comfort is vaak een issue bij de vorige generatie (2012-2017) aero frames, maar bij dit frame zeker niet. Dit lees je ook in de vele echte reviews, ik onderschrijf dat volledig. Stijfheid idem dito. Het is bij lange na niet het lichtste frame op de markt, is zelfs aan de zware kant, maar daar krijg je echt wel iets voor terug: geen instabiele flex en een bootlading aan comfort. Ook dit lees je terug in menig review.
De laatste drie zijn zo mogelijk nog meer subjectief maar zet je schrap: er gaat amper een rit voorbij of er volgt wel een opmerking. Dat verschilt van: willekeurige omstanders die je naroepen (Zo! Doe maar duur! (i kid you not… wtf…)) tot clubgenoten die je het hemd van het lijf vragen. Uiteraard alleen maar leuk! Wil ja anoniem rondrijden: Kies. Een. Andere. Fiets.

Mochten er verder nog vragen zijn, laat het mij weten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeHWszwiO9DD79HczcvLhIziB3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMIQ5J024ZLKvlzonadX2AQp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Wum8DM3Q8W-7z7szU3e-yC6Cs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPHLHLqBmhol9KUky9rFt3PH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HkoT7tOOTO4eEDUZ3c0nsjUjxU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czYnICHraEjbMIuxKXJhbEUW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 07:33

User

S3

En terecht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Willem30 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:42:
[...]

Als je het wiel juist heel langzaam draait met de hand voel je dan weerstand bij de body? gevoel dat het ergens langs schuurt?

Ik heb weleens zo'n geluid gehad maar toen lag het aan een paar spaken. Heb je dat al uitgesloten ?

[...]
Mooie fietsen hoor maar wat een belachelijke prijzen tegenwoordig....
Ik zal dat eens proberen, ik heb de spaakkruising al eens een beetje gesmeerd, maar dat hielp niet. Waar lag het bij jouw spaken aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:47:
Blijft een prachtig apparaat! Mooi ook dat je het nog realistisch kunt beoordelen! De eerste paar weken met een nieuwe fiets ben ik verblind... 8) .

2 puntjes...Jammer van die radar :o en is er niet een mooi out front mount te krijgen zodat je garmin gelijk ligt met het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat van die radar begrijp ik, maar ik wil echt niet meer zonder rijden. En verwijderen voor de foto heb ik bewust niet gedaan. Maar fair point. Hetzelfde voor de fietscomputer. Ik zoek nog een mount maar dat wat ik zoek is er volgens mij niet... -O- Alle stuurmounts moeten rechts van het midden gemonteerd worden, dat kan echter niet op dit stuur, ik moet hem links monteren... Die stuurmounts met een montage links van het midden zijn er niet, als je er 1 ziet dan hou ik mij aanbevolen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Koop alsjeblieft geen Chinese brol... Goede verlichting kost geen zak in NL (of DE). De HEMA heeft goede verlichting die je middels USB kunt opladen. Helaas schiet de voorlamp te kort in bepaalde situaties(het licht is te veel verstrooid). Een verlicht fietspad is prima te doen, omdat je dan vooral gezien moet worden. Een donkere weg is andere koek. Het achterlicht zal in alle situaties voldoende zijn.

https://www.hema.nl/vrije...b---2-stuks-41120055.html
https://www.hema.nl/vrije...sslamp-rood-41198119.html

Bij de Aldi in Duitsland hebben ze vaker een koplamp voor 8-10 euro. Bij de NL Aldi moet je vaak wat langer wachten, maar ze hebben ze spordarisch in het assortiment.

M'n vader heeft er één gekocht en gebruikt hem om 's avonds door een donker bos terug te rijden en om de hond uit te laten. Lamp schijnt meerdere meters ver. Ik heb een iets ander model met een paar lux minder. Ik heb hem 1 keer gebruikt en het werkt prima. Mooie bundel zoals je tegenwoordig ook bij e-bikes ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:06:
Dat van die radar begrijp ik, maar ik wil echt niet meer zonder rijden. En verwijderen voor de foto heb ik bewust niet gedaan. Maar fair point. Hetzelfde voor de fietscomputer. Ik zoek nog een mount maar dat wat ik zoek is er volgens mij niet... -O- Alle stuurmounts moeten rechts van het midden gemonteerd worden, dat kan echter niet op dit stuur, ik moet hem links monteren... Die stuurmounts met een montage links van het midden zijn er niet, als je er 1 ziet dan hou ik mij aanbevolen!
Haha het valt mee hoor :). Inderdaad, nooit aan gedacht van dat links monteren. Als ik er een keer een zie, laat ik het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 00:34
GerbenBK schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Ik zal dat eens proberen, ik heb de spaakkruising al eens een beetje gesmeerd, maar dat hielp niet. Waar lag het bij jouw spaken aan?
De spaakspanning. Het valt te controleren en anders zal het toch je lagers of body zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Opties zijn er meer dan genoeg hoor, bijvoorbeeld deze : https://www.racewaredirec...edge-510800810-bar-mount/ of https://www.amazon.com/Ga...Front-Mount/dp/B00K75QHX2

Kun je gewoon kiezen voor left of right hand side mounting.

[ Voor 4% gewijzigd door rolandos582 op 29-07-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45
@Grin Een HideMyBell moet je volgens mij links van de stuurpen monteren. Heb je meteen een bel, wees geen aso :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik heb nog een vraag inzake mijn ketting. Ik heb er nu ruim 2k mee gereden sinds ik deze heb vervangen (samen met de cassettes) in maart dit jaar. Ik heb gelezen dat rond de 3k een ketting vervangen moet worden. Ik weet vrijwel zeker dat ik nog 1-3k erbij fiets dit jaar. Wat zal betekenen dat de ketting met 3-5k de winter in gaat.

In de winter fiets ik eens per week 40km naar m'n werk ( heen 20, terug 20) en bij redelijk weer fiets ik ook naar school (12km per dag). Soms fiets ik in het weekend nog een rondje van 25km.

Zal ik de ketting nu vervangen, zodat ik tot de winter met een nieuwe ketting rijd en in de winter mijn huidige ketting op kan rijden om de nieuw te kopen ketting in het voorjaar weer te gaan gebruiken? Of kan ik gerust wachten tot het voorjaar? Ik wil landelijk voorkomen dat ik in de winter moet gaan vervangen, omdat door alle rotzooi en zout je ketting dan snel slijt.

Ik snap dat het ook wel aan de huidige slijtage zal liggen, maar hoe kan ik de slijtage meten? Ik ben op de hoogte van kettingtesters, maar deze meten volgens mij alleen of de ketting nog goed is en niet de procentuele slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

https://www.belsimpel.nl/...AQYBiABEgIyGvD_BwE&cntd=1

Deze van spigen is ook links gemount. Misschien heb je er wat aan.

/edit, dacht dat je voor je telefoon zocht, sorry, misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy55 op 29-07-2020 15:24 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@rolandos582 HELD _/-\o_
@Oelske Helaas zijn die te breed... Maar ik ga eens lans de LBS om te passen, een bel is toch wel handig idd. Fair point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:29:
@rolandos582 HELD _/-\o_
@Oelske Helaas zijn die te breed... Maar ik ga eens lans de LBS om te passen, een bel is toch wel handig idd. Fair point.
Ik zag nog deze: https://www.futurumshop.n...in-line-flush-mount.phtml. Maar die is misschien weer te lang

Hoe bedoel je trouwens te breed? Die raceday versie van hidemybell ziet er juist wel smal uit.

[ Voor 11% gewijzigd door GerbenBK op 29-07-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Mistraller schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:59:
[...]

Ik rij al enige jaren met een setje van de Lidl, en dat voldoet eerlijk gezegd prima. (Nu 3jr oud)
[Afbeelding]
Voor li-ion, achter AAA.

Huidige setje wat ze verkopen is voor en achter allebei oplaadbaar en automatisch, met remlicht functie.
https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-LED-fietslampenset
/p100286410

Probeer het eens uit anders, bij Lidl kan je moeteloos retouren.
Ik zie je reactie nu pas. Maar m'n vader heeft eentje die er op lijkt. Volgens mij met 70 of 75 lux. Ook oplaadbaar. Prima ding. Ik zou er alleen geen 20 euro (excl. verzenden) voor betalen. Als je nu nog even geduldig wacht, liggen ze straks voor 10 euro in de schappen of als restpartij voor 5 euro.

Overigens Aldi en Lidl ook wel volgens mij, doen niet heel moeilijk met garantie. Vaak krijg je erg makkelijk je geld terug. Koop je dus gewoon weer een nieuwe met nieuwe garantie mocht de lamp al kapot gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 29-07-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:29:
@rolandos582 HELD _/-\o_
Hehe, de opties zijn er echt wel hoor! Er zijn meer mensen met jouw struggle inderdaad.

Hidemybell ook zeker goede optie, wil er zelf ook nog 1. Gewoon praktisch en handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
@Grin
Is de hoek van de balhoofdbuis ook scherper t.o.v. andere modellen?

Je ziet dat veelal ook terug bij endurance racefietsen.Langere wielbasis en een hogere balhoofdbuis met scherpere hoek.

Krijg je veel comfort voor terug maar stuurgedrag uit zich dan in een gevoelsmatig 'zwevend' gedrag. Is lastig uit te leggen, maar heb het zelf ook meegemaakt op mijn vorige bike. Een bocht aansnijden is minder agressief en geeft daardoor minder vertrouwen. Een smaller stuurtje kan (soms ook) wat helpen.

Oh en bij de Action zijn de babydoekjes spotgoedkoop. :+ :P

zie nog wat smeer zitten op de schuine buis

[ Voor 11% gewijzigd door Dix0r op 29-07-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:13:
Leuk ook, vakantie in Nederland. Gemiddeld windkracht 12, grijs en de hele dag kans op (mot)regen. Denk dat ik maar een andere hobby ga zoeken.
Dan zit je in de verkeerde provincie.

Ik zit in Zeeland (vakantie), prima weer hier. Gisteren iets winderig. Maar prima weer verder.

@Ypuh KANS op (MOT)regen!? Ga je schamen, fietsen met die luie arie van je! :+

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 29-07-2020 17:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Wind is gewoon het Nederlandse alternatief voor heuvels, van veel tegenwind word je een betere klimmer! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Dix0r Geen idee eigenlijk, maar een ding kan ik je wel vertellen: het is geen endurance type frame. Waar het precies door komt moet ik nog eens goed bekijken en kom ik vast nog wel even op terug. Maar ik hoor vaak dat Look haar fietsen een grote frontend hebben. Het is een veelgehoord commentaar.

Dat smeer wat je ziet is de framebeschermer waar na verloop van tijd toch wat vuil onder komt. Voorkom je niet, ik zal eerdaags eens een nieuwe plakken... Maar met een wit frame blijf je bezig, echt niet normaal...

Babydoekjes moet je juist niet die goedkope hebben, daar kan je niet mee schoonmaken want die breken. Dure van Huggies zijn ook een ramp, die scheuren nog sneller dan die hele goedkope. Deze zijn echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45
@Grin Zo te zien heb je genoeg keuze voor een front mount aan de linkerkant van de stuurpen. Dat ziet er altijd wel mooier uit dan bovenop de stuurpen.
Ik mis trouwens nog een zadeltasje op je fiets :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Oelske NEVER!!!111oneone ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Die radar vind ik helemaal niet zo verkeerd staan op die fiets?
Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:49:
@Dix0r Geen idee eigenlijk, maar een ding kan ik je wel vertellen: het is geen endurance type frame. Waar het precies door komt moet ik nog eens goed bekijken en kom ik vast nog wel even op terug. Maar ik hoor vaak dat Look haar fietsen een grote frontend hebben. Het is een veelgehoord commentaar.
Is een fiets met een hoge balhoofdbuis niet per definitie meer endurance en minder race? Mijn geometrie-kennis is niet supervergaand, maar dat dacht ik altijd?

[ Voor 81% gewijzigd door Stoffa op 29-07-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:31

Kluus

Gang is alles

@Grin De mount die origineel bij de Garmin zit is toch ook aan de linkerkant gemount, of begrijp ik het verkeerd?

Edit: Hoewel ik nu zie dat die inderdaad vrij breed is, dus misschien is dat het probleem? Hij is in ieder geval een stuk breder dan mijn hidemybell mount.

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 29-07-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Kluus schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:35:
@Grin De mount die origineel bij de Garmin zit is toch ook aan de linkerkant gemount, of begrijp ik het verkeerd?

Edit: Hoewel ik nu zie dat die inderdaad vrij breed is, dus misschien is dat het probleem? Hij is in ieder geval een stuk breder dan mijn hidemybell mount.
Mijn originele Garmin mount zit rechts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:23
De front mount die je bij de Garmin Varia krijgt is ook links. Past mooi bij het achterlicht 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkeFNkoda5ORIBjuCsijBlPQ590=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VSHuAjTISG1sMDHeUhWoXvoy.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Na ruim 10 weken fietsen is nu het moment voor een eerste indruk/evaluatie (deel 1 staat hier). Uiteraard is het een aankoop waar je moeilijk negatief kan zijn/doen, maar ik ga het toch proberen. :)
Wat is er veranderd aan de fiets sinds dag 1? Pedalen (powermeter), bidons (zwarte bidons waren echt geen porem), achterlampje/radar, fietscomputer, framebescherming, torque van de zadelschroef en zadelpen.

Zijn er noemenswaardige problemen geweest tot zover? Ja, twee: de zadelpen is twee keer ingezakt ondanks het correct aantal NM van de zadelpen, daarom 1.5 NM extra gebruikt bij het aandraaien, is nu opgelost. Zadel is ook twee keer naar achteren geklapt, niks ernstigs maar geeft geen lekker gevoel. Deze zit nog steeds op het voorgeschreven aantal NM maar ik heb er de tweede keer een speciale carbonmontagepasta ingesmeerd, nu gaat het al een aantal weken goed. Mocht dat toch niet genoeg blijken dan kan ik nog 1 NM hoger voordat ik aan het max kom van de zadelrails (ook carbon, max 7 NM). Dit zijn trouwens bekende problemen van de 795 Blade RS; lees dit geregeld op het internets. Puntje van aandacht Look!

Wat bevalt tot zover niet, waar moet je aan wennen? De hoogte van de frontend. Ik heb soms echt het idee dat ik op een oude eenwieler rij, vooral bij het aansnijden van snelle bochten merk ik dat. Ben daardoor wat onzekerder geworden in de bochten, wat hiervoor juist een van mijn sterkere punten was - durfde bijna alles. Dat zal wellicht nog even wennen zijn maar het is iets wat ik vaker hoor bij recente Look’s: de frontend is echt gigantisch als je ze vergelijkt met andere framebouwers.
Nog een puntje, een wit frame is echt onvergefelijk… Bedenkt dat goed voordat je een witte fietst besteld want je ziet ALLES! Eigenlijk moet je na elke rit een tweetal babydoekjes over het frame halen. Zie je dat niet zitten? Koop dan een andere kleur of neem genoegen met een smerig frame. Hier vliegen er per maand ongeveer twee pakken doorheen… Het ziet er leuk uit en is weer eens wat anders dan (al dat) zwart, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb! :)

Waar ben je wel over te spreken? Comfort, stijfheid, kwaliteit/gevoel en uiterlijk. Comfort is vaak een issue bij de vorige generatie (2012-2017) aero frames, maar bij dit frame zeker niet. Dit lees je ook in de vele echte reviews, ik onderschrijf dat volledig. Stijfheid idem dito. Het is bij lange na niet het lichtste frame op de markt, is zelfs aan de zware kant, maar daar krijg je echt wel iets voor terug: geen instabiele flex en een bootlading aan comfort. Ook dit lees je terug in menig review.
De laatste drie zijn zo mogelijk nog meer subjectief maar zet je schrap: er gaat amper een rit voorbij of er volgt wel een opmerking. Dat verschilt van: willekeurige omstanders die je naroepen (Zo! Doe maar duur! (i kid you not… wtf…)) tot clubgenoten die je het hemd van het lijf vragen. Uiteraard alleen maar leuk! Wil ja anoniem rondrijden: Kies. Een. Andere. Fiets.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind het een fucking dikke fiets :9~ en snap de “doe maar duur” opmerkingen dit ding straalt een en al exclusiviteit uit in mijn ogen op de foto al _/-\o_

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:31

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:05:
[...]

Mijn originele Garmin mount zit rechts ;)
Ja met de 810 was dat volgens mij ook zo, maar die bij mijn 830 zit toch echt links (gezien vanaf het zadel ;)), zelfde kant als de hidemybell ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 29-07-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3vers3

Na ruim 10 weken fietsen is nu het moment voor een eerste indruk/evaluatie (deel 1 staat hier). Uiteraard is het een aankoop waar je moeilijk negatief kan zijn/doen, maar ik ga het toch proberen. :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Met een hoog frontend bedoel je de stack? Waarom dan niet een aantal spacers verwijderen? Zoals iemand anders al noemde kan het natuurlijk ook de hoek van het balhoofd zijn die het tragere stuurgevoel veroorzaakt.

Hoe bevallen 60mm wielen trouwens in het noorden? Is dat een beetje te houden met veel wind? Of is het meer een kwestie van wennen? Zit zelf namelijk te twijfelen over wielen die ook richting deze diepte gaan. Enige twijfel komt voort uit de verhalen die ik lees over stuurgedrag bij veel wind.

Verder een hele mooie fiets natuurlijk! Mijn Garmin 530 out-front mount zit overigens ook links gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Mijn edge 530, waar ik sinds twee weken de trotse eigenaar van ben, is ook geleverd met een left-hand outfront mount.

Off-conversation:
Man wat is zo'n apparaat een genot, probleemloos naar de vakantiebestemming kunnen navigeren en thuis ook nieuwe paadjes ontdekken, subliem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:35:

Mijn orginele 530 mount zit rechts, mijn AliExpress mount zit links

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Zijn er hier ook wielersport volgers? Aanstaande zaterdag is de strade blanche...ben heel benieuwd en mooi om te zien dat er weer een sport evenement doorgaat en het is gewooneen erg mooie klassieker...

Op wie zetten jullie je geld in?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Nutterd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:16:
Zijn er hier ook wielersport volgers? Aanstaande zaterdag is de strade blanche...ben heel benieuwd en mooi om te zien dat er weer een sport evenement doorgaat en het is gewooneen erg mooie klassieker...

Op wie zetten jullie je geld in?
MvdP natuurlijk :)

Maar lastig in te schatten met zo weinig info, de Toto geeft vd Poel in ieder geval de meeste kans.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Prulleman schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:20:
[...]

MvdP natuurlijk :)

Maar lastig in te schatten met zo weinig info, de Toto geeft vd Poel in ieder geval de meeste kans.
Zou mooi zijn als je gelijk hebt, het is inderdaad lastig in te schatten maar ach een gokje is nooit verkeerd :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
Wout van Aert verwacht ik veel van. Zijn nadeel is alleen de aankomstklim die mannen als Alaphilippe en MvdP beter ligt, hij moet eigenlijk solo aan de voet komen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Jampot007 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:24:
Wout van Aert verwacht ik veel van. Zijn nadeel is alleen de aankomstklim die mannen als Alaphilippe en MvdP beter ligt, hij moet eigenlijk solo aan de voet komen.
Ik zou ook als ik niet op alaphilippe of MvdP mag gaan voor Wout gaan...spreid je winkansen :9

Ik zou liever mijn geld op de vrouwenwinst zetten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nutterd op 29-07-2020 20:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik denk dat een groot deel van de quotering op toto bepaald wordt door het wed-gedrag van anderen. MvdP heeft momenteel echt het momentum waardoor er veel op ingezet zal worden. Maar ondanks zijn klasse is de kans dat hij wint heel moeilijk te voorspellen. We hebben gewoon te weinig gezien van de renners dit jaar en je weet niet hoe het met vorm zit. Maar goed, dan zal die vdPoel dit weekend wel als een waanzinnige sprinten om mijn hele beredenering onderuit te halen...

Ik hoop stiekem dat door deze verschoven kalender opeens heel onverwachte renners kunnen pieken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1 ... 135 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).