Op de klimwielen met 19.5mm interne breedte vallen de 23mm P Zero's dus perfect (26mm).
@McMiGHtY Heb de GP5000 nooit geprobeerd en ga ik ook niet doen. Komt geen Duitse vlag op mijn fiets
Schwalbe Pro One's schijnen ook wel redelijk true to size te zijn (wat voor de meeste mensen weer te smal is). De S-Works Turbo's zijn ideaal omdat deze geleverd worden als 24mm en 26mm. Die vallen ook wel ietsjes breder, maar het scheelt je al snel 1-2 millimeter met een 25mm band.
Het max wat mijn frame comfortabel aan kan is zo rond de 26.5mm en dan vallen de meeste 25mm banden dus te breed uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 14-07-2020 14:44 ]
Yep, dat is ook mijn ervaring.McMiGHtY schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:27:
Ik heb met gp5000 banden nu met 3 setjes de ervaring dat die wel net zo breed zijn als aangegeven. De 25mm's meten 25mm, en 2 setjes 28mm (normale en tubeless) meten allebei 28mm op de velg..
Mijn oude GP4000S II 25mm waren in het echt 30mm (op de H+son archetype)... maandje geleden de GP5000 erop gelegd en die zijn echt een stuk smaller.. inderdaad ongeveer 25mm.
Ik heb dat laatst via Twitter aan de bedenker van Veloviewer gevraagd, maar hij gaf aan dat Strava het voordeel heeft dat VeloViewer daar toch al je account van weet, en ook weet of je ingelogd bent. En ook dat een tweede platform teveel werk zou zijn.BreadFan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:12:
Het mooiste zou zijn als je de VeloViewer tiles over de Komoot map zou kunnen leggen. Dan is de Strava routebuilder niet meer nodig
Jammer, maar wel begrijpelijk.
Is Veloviewer wel als plugin/ overlay te gebruiken binnen de Strava route builder?Gurby schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:15:
[...]
Ik heb dat laatst via Twitter aan de bedenker van Veloviewer gevraagd, maar hij gaf aan dat Strava het voordeel heeft dat VeloViewer daar toch al je account van weet, en ook weet of je ingelogd bent. En ook dat een tweede platform teveel werk zou zijn.
Jammer, maar wel begrijpelijk.
Ik maak op dit moment gebruik van statshunters.com en ben daar erg tevreden mee. Een feature die ik graag zou zien is integratie van route builder en het tegeltjes overzicht. Dan zou ik in de routeplanner van Strava zelf zien of ik de juiste tegeltjes raak (als je begrijpt wat ik bedoel
Daar is een Chrome plugin voor jahulkie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:23:
[...]
Is Veloviewer wel als plugin/ overlay te gebruiken binnen de Strava route builder?
Ik maak op dit moment gebruik van statshunters.com en ben daar erg tevreden mee. Een feature die ik graag zou zien is integratie van route builder en het tegeltjes overzicht. Dan zou ik in de routeplanner van Strava zelf zien of ik de juiste tegeltjes raak (als je begrijpt wat ik bedoel)
(de tegeltjes bij Statshunter vallen af en toe nét anders uit dan bij Veloviewer. Ik denk omdat Veloviewer, waar nodig, de gedetailleerde tracks op kan halen, en Statshunter niet)
[ Voor 7% gewijzigd door Gurby op 14-07-2020 15:28 ]
er is voor strava een veloviewer plugin, en een OSM plugin, dat de kaart nog duidelijker word. (vind de strava kaart niet fijn)
Als je alleen veloviewer hebt, kan je daar een KML bestand downloaden met een hoop tegels die aan de rand van je cluster zitten.
Dit KML bestand kan je inladen in http://brouter.de/brouter-web wat ook een fijne site is om routes mee te maken
Dan kan je ook goed zien of je de vakjes pakt
[ Voor 4% gewijzigd door Flipmo op 14-07-2020 15:34 ]
Mijzelf quoten om mijn ervaring met jullie te delenGalois schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:25:
[...]
Ik ga ‘m morgen doen via Moosch. Heb een tochtje gemaakt van 140 km met 2600 hm (Komoot hm, in werkelijkheid geeft mijn Garmin, met barometrische hoogtemeter, vaak 20% minder).
Ben benieuwd! Verkeer vind ik hier op sommige wegen wel tegenvallen (en op andere wegen heerlijk rustig). Ik ken al deze wegen niet en volg Komoot.
Die 2600 hm, waren volgens Garmin 2200 (die 20% overschatting van Komoot, klopt hier dus ook
De route vanuit Moosch is inderdaad erg rustig!! Één andere fietser tegengekomen (en ingehaald
Ik zou de volgende keer niet weer via Moosch gaan... dan maar iets meer verkeer (vrijwel geen auto’s op deze weg overigens en va. Geishouse geen enkele).
Trouwens zijn er nog veel mooiere wegen. De D13bis naar de Col du Bramont heeft net nieuw asfalt en kan ik iedereen aanraden! Vanaf Wildenstein, 6 km en 350 hm. Zorg ervoor dat deze er tussen zit op weg naar de GB
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hoe werkt dat? Ik heb de URL van mijn kml file van Veloviewer, ga bij Brouter naar Custom Layers, geef 'm een naam, paste de URL, Add Overlay, vink hem rechts in beeld aan... en zie dan precies niks gebeuren.Flipmo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:33:
Als je alleen veloviewer hebt, kan je daar een KML bestand downloaden met een hoop tegels die aan de rand van je cluster zitten.
Dit KML bestand kan je inladen in http://brouter.de/brouter-web wat ook een fijne site is om routes mee te maken
Vogezen is wel een van de best aan te rijden mooiere klimgebieden die "we" hebben vanuit NL. Eifel en Ardennen zijn ook leuk maar daar kan je toch niet zo lang klimmen als in de Vogezen. Maar je zit daar nu nog eventjes? Weet nog wel een leuk klimmetje
https://www.strava.com/ac...9655/segments/43383362158
je download de KML file van veloviewer, dus niet alleen een URL, dan bij brouter bovenaan "load", hier selecteer je je gedownloade KML bestand en hopla, je scherm staat vol met vakjes waar je nog doorheen moet fietsenBreadFan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:27:
[...]
Hoe werkt dat? Ik heb de URL van mijn kml file van Veloviewer, ga bij Brouter naar Custom Layers, geef 'm een naam, paste de URL, Add Overlay, vink hem rechts in beeld aan... en zie dan precies niks gebeuren.
Oh, ja, wauw. Echt veel minder! De P Zero's waren ook gewoon te hoog, maar meestal is het probleem de clearance bij de chain stays. Die is maar 3mm aan beide kanten, wat echt wel het minimum is omdat ik regelmatig sprint/uit het zadel rij.Grin schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:45:
@Ypuh Ik blijf het bijzonder vinden dat bandhoogte een ding is bij een recente S3. Heb je minder speling dan wat je hier ziet?
[Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LUDSqUnEe1eZpWeqsq2MSkeF.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit
Deze Michelin Road Power meet nu 26.5mm en dat is precies even breed als de Zipp's. Hoop dus dat ze niet heel ver meer uitzetten. Best een mooie band om te zien ook trouwens.
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 03-11-2020 19:05 ]
Haha..dit waren mijn notes nadat ik hem 5 jaar geleden vanuit Moosch deed: "leuke klim maar fucked up wegdek, niet afdalen naar Moosch maar naar Willer-sur-Thur"Galois schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Mijzelf quoten om mijn ervaring met jullie te delen
Die 2600 hm, waren volgens Garmin 2200 (die 20% overschatting van Komoot, klopt hier dus ook)
De route vanuit Moosch is inderdaad erg rustig!! Één andere fietser tegengekomen (en ingehaald). Tot Geishouse is de weg prima, daarna echt niet! Vol met gaten en erg slecht asfalt. Voor klimmen, op zich nog net te doen, maar dalen via deze weg zou ik iedereen afraden!!
Ik zou de volgende keer niet weer via Moosch gaan... dan maar iets meer verkeer (vrijwel geen auto’s op deze weg overigens en va. Geishouse geen enkele).
Trouwens zijn er nog veel mooiere wegen. De D13bis naar de Col du Bramont heeft net nieuw asfalt en kan ik iedereen aanraden! Vanaf Wildenstein, 6 km en 350 hm. Zorg ervoor dat deze er tussen zit op weg naar de GBmooi opwarmertje (maar gaat wel net de verkeerde kant op, dus misschien als toetje).
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Hier heb ik een voorbeeld waarbij Veloviewer drie tiles wel pakt, die Statshunters niet pakt. Ok, Ok, ik reed daar ook wel op de hoekjes van de tiles...maar hier heeft het wel invloed op mijn cluster.Flipmo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:33:
ik zie eigenlijk geen verschil tussen Statshunters en veloviewer, op kruisingen waar je NET door een vakje gaat, pakt hij ze op beide sites.
er is voor strava een veloviewer plugin, en een OSM plugin, dat de kaart nog duidelijker word. (vind de strava kaart niet fijn)
Ik hou natuurlijk VeloViewer aan....niet omdat mn cluster daar groter is maar omdat dat het origineel is natuurlijk

/f/image/FaZMGFAMqS5f9ibQ9F41NbX2.png?f=fotoalbum_large)
(De zoom levels kreeg ik niet helemaal gelijk, maar het groene kader rechts is ongeveer gelijk aan de wat je in Statshunters links ziet. De rondjes zijn de ontbrekende tiles)
Toevoeging: met de tip van @Flipmo twee van de drie tiles kunnen fixen, thanks! Alleen de bovenste van de omcirkelde tiles is dan nog afwijkend in dit view.
Toevoeging 2: ik heb die kritische activiteit ook in Veloviewer laten herberekenen. Ik ben nu een tile kwijt, maar op dit stuk van de kaart is er nu wel overeenstemming tussen beiden...probleem opgelost dus
[ Voor 35% gewijzigd door Gurby op 14-07-2020 21:26 ]
Jup. Enige nadeeltje aan dit frame.Grin schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:19:
Wat ik zo op jouw foto's zie, ziet er absoluut anders uit dan op mijn foto's/fietsen: dit is millimeterwerk. Hier moet je idd goed om denken bij het uitzoeken van buitenbanden.
Het is het 2018 model, maar die liep al sinds 2015. Heb nog gewacht op het 2019 model die inderdaad een fractie meer clearance heeft (niet veel), maar vond vooral de kleurstelling van het nieuwere model niet mooi en de rest van de veranderingen niet zo spannend. Heb toen rondgebeld of ze ergens nog een overjarig model voor een leuke prijs hadden staan.
Over banden gesproken, wou eigenlijk deze GoodYear Eagle F1 proberen die sinds begin dit jaar op de markt zijn, maar begreep dat ze Europa nog niet bereikt hebben. Zouden met een paar weken hier ook in de winkels moeten liggen. Met Michelin, Continental, Schwalbe, Vittoria, Specialized, Hutchinson (Pirelli, Mavic) etc. begint het dus echt druk te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 14-07-2020 18:25 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Daar zit idd iets verschil in. Het middelste vak op statshunters loopt hij er toch duidelijk doorheen. Die activiteit kan je nog finetunen zodat hij hem wel telt. Heb ik namelijk laatst ook gehad op 2 tegels waarbij hij hem in veloviewer wel pakte.Gurby schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:05:
[...]
Hier heb ik een voorbeeld waarbij Veloviewer drie tiles wel pakt, die Statshunters niet pakt. Ok, Ok, ik reed daar ook wel op de hoekjes van de tiles...maar hier heeft het wel invloed op mijn cluster.
Ik hou natuurlijk VeloViewer aan....niet omdat mn cluster daar groter is maar omdat dat het origineel is natuurlijk![]()
![]()
[Afbeelding]
(De zoom levels kreeg ik niet helemaal gelijk, maar het groene kader rechts is ongeveer gelijk aan de wat je in Statshunters links ziet. De rondjes zijn de ontbrekende tiles)
Misschien ook voor die andere 2 tegels proberen.
Ben benieuwd wat eruit komt
"In some cases is the activity precision not good enough to calculate the tiles correctly. By default StatsHunters saves a less precise line of the activity to save space.
If you want to update an activity because it is not correct. Go to the heatmap, click on the activity line and select "Update activity precision". Within a few seconds the activity will be reloaded and updated. (it will not help to do this multiple times for one specific activity"
Eigenlijk kan ik heel kort zijn. Breder met lagere druk (7,0 vs 6,5 vs 6,2 bar achter) is stukken comfortabeler. De Pirelli's op 7 bar voelden overduidelijk het hardst, 'twitchy' en minst comfortabel en de Michelin's overduidelijk het comfortabelst waarbij ik me soms afvroeg of er wel genoeg druk in zat, ofwel een beetje zompig. De S-Works vallen daar eigenlijk precies tussenin.
Kortom, geen rocket science dus. 23mm en 7 bar is gewoon echt niet meer van deze tijd, maar ik vind het nog wel een lastige keuze tussen de Turbo's en Power. Die laatste is echt wel comfortabel, misschien nog iets meer luchtdruk om het bochtengevoel wat beter te krijgen en qua grip zit je volgens mij gewoon heel goed met die band (nu niet getest op het gemakkie). Verder rij ik 80-90% slakkentempo duurtraining, dus ik denk dat comfortabel sowieso wel het beste bij mijn rijstijl past (en alsnog genoeg grip hebben voor als het hard gaat of nat is). Wedstrijden of iets wat daarbij in de buurt komt zijn voor mij niet aan de orde, dan zou ik neigen naar de Turbo's, maar voor dat oordeel moet ik eerst wat meer kilometers rijden met de Michelin's.
Wel met een kleine kanttekening dat ik op mijn andere fiets met 28mm banden op 21c velgen rijd, dat is echt het andere uiterste en zou ik op een aero racer niet willen. Er zit dus wel een grens aan breder = beter, maar voor de beetje enthousiaste amateurs zou ik het op 25mm op een mooie 19-21mm velg houden.
Kanttekening 2: Voor een echt eerlijke vergelijk moet je de Turbo 26mm en P Zero 25mm pakken. Die komen qua breedte het dichtst bij elkaar in de buurt.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 14-07-2020 21:50 ]
Ik selecteer wel gewoon de sensor die aangemerkt staat als Trainer, maar het lijkt ook allemaal niet zoveel uit te maken. Eerst zag ik ook nog de trainer die ik kon selecteren via BT maar later dan weer niet.. Ik heb op mijn Windows bak een ANT sensor zitten en dat lijkt hij ook te kunnen gebruiken voor RGT, maar misschien moet ik dus weer even de boel op zo'n manier instellen dat het weer net goed zit ofzo.. Naja, misschien morgen nog maar eens wat testen. In het verleden leek het er namelijk op dat wanneer de trainer via BT verbonden was met de telefoon deze moeilijk deed via ANT ofzo.
Nog wat te testen dus. En wat ook wel vreemd is is dat ik nu mijn derrailleur weer moet gaan bijstellen voor deze setup, wat natuurlijk vervelend is als je telkens net ernaast zit bij weg en trainer.. Maargoed!
Ja klopt. Het zijn de Michelin's, maar ik had ze er hier pas net op inderdaad. Weet niet meer precies waarom die dingen erop zitten, maar hebben geen functie inderdaad. Vallen ze er niet gewoon af na X kilometer?EdwinW schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:34:
@Ypuh Bij de onderste foto van de Pirelli, zie ik daar aan de rechterkant van de foto, nog de rubberen “draadjes” van het productieproces aan de band? Bij nieuwe banden snij ik die er nl. af.

[ Voor 92% gewijzigd door pina op 15-07-2020 00:16 ]
Psst: Het grote indoor cycling topicorange.x schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:10:
Vraagje voor de semi binnenfietsers.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat is de klim door het bos, toch? Die ging inderdaad van kwaad tot erger. Laatste 500 meter tot "de grote weg" zulke scheuren in het asfalt dat ik door de berm heb proberen te rijden.Galois schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Die 2600 hm, waren volgens Garmin 2200 (die 20% overschatting van Komoot, klopt hier dus ook)
De route vanuit Moosch is inderdaad erg rustig!! Één andere fietser tegengekomen (en ingehaald). Tot Geishouse is de weg prima, daarna echt niet! Vol met gaten en erg slecht asfalt. Voor klimmen, op zich nog net te doen, maar dalen via deze weg zou ik iedereen afraden!!
Trouwens zijn er nog veel mooiere wegen. De D13bis naar de Col du Bramont heeft net nieuw asfalt en kan ik iedereen aanraden! Vanaf Wildenstein, 6 km en 350 hm. Zorg ervoor dat deze er tussen zit op weg naar de GBmooi opwarmertje (maar gaat wel net de verkeerde kant op, dus misschien als toetje).
Read the code, write the code, be the code!
Wist je dat je elke maand 25km gratis krijgt in Zwift? En dat je een ride die je start binnen die 25km altijd af kunt maken (ook als je dan nog 75km extra fietst). Niets met jouw issue te maken natuurlijk, maar misschien wel handig om te weten voor een regenachtige dagorange.x schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:10:
Vraagje voor de semi binnenfietsers. Ik heb even geen actief Zwift abonnement meer, want het is zomer duh. Maar ik dacht ik wil toch even mijn Flux testen dus heb even gebruik gemaakt van RGT maar daar lijkt het niet echt te werken qua aansturing vanuit de software.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Het zijn overblijfselen van het productieproces. Als ik het goed heb, worden er dunne kanaaltjes gebruikt bij de mal zodat de lucht hierdoor kan ontsnappen wanneer het rubber in de mal wordt gespoten.Ypuh schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:50:
[...]
Ja klopt. Het zijn de Michelin's, maar ik had ze er hier pas net op inderdaad. Weet niet meer precies waarom die dingen erop zitten, maar hebben geen functie inderdaad. Vallen ze er niet gewoon af na X kilometer?
Deze dingen aan je band laten zitten kan geen kwaad. Het "probleem" is dat deze dunne rubberen 'draadjes' tijdens het fietsen langs de chainstay (binnenzijde en beide kanten) zwiepen. Een tijdje geleden toen ik het achterwiel er uit haalde, zag ik twee verticale zwarte strepen op de chainstay. Met fietsreiniger kostte het wat moeite om het schoon te maken. Met een (bijna) volledig spierwit frame vielen deze strepen al snel op. Vermoedelijk door de wrijving tijdens het rijden, ontstaat er een zekere warmte waardoor een beetje van dat rubber smelt en sporen achter laat op het frame. Vandaar dat ik bij nieuwe banden deze stukje met een schaar of mes weg haal. Met een zwart frame duurt het wat langer voordat het zichtbaar wordt en opvalt.
Oh, dat wist ik niet, dat is wel handig voor mij om in ieder geval een goede test te kunnen doen!SirLenncelot schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:49:
[...]
Wist je dat je elke maand 25km gratis krijgt in Zwift? En dat je een ride die je start binnen die 25km altijd af kunt maken (ook als je dan nog 75km extra fietst). Niets met jouw issue te maken natuurlijk, maar misschien wel handig om te weten voor een regenachtige dag
Ja, ik zal hem daar ook even posten
[ Voor 18% gewijzigd door orange.x op 15-07-2020 09:08 ]
Als je Zwift abbo niet actief is..zou je normaal gesproken 25km moeten kunnen fietsen zonder problemen. (en anders even registreren onder een ander email account? Heb je 7 dagen om te testen)orange.x schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:10:
Vraagje voor de semi binnenfietsers. Ik heb even geen actief Zwift abonnement meer, want het is zomer duh. Maar ik dacht ik wil toch even mijn Flux testen dus heb even gebruik gemaakt van RGT maar daar lijkt het niet echt te werken qua aansturing vanuit de software. Nu had ik daar in het begin met Zwift ook problemen mee alleen was dat een kwestie van de juiste sensor en spullen selecteren. Echter nu lijkt dat met RGT dus weer het geval te zijn.
Ik selecteer wel gewoon de sensor die aangemerkt staat als Trainer, maar het lijkt ook allemaal niet zoveel uit te maken. Eerst zag ik ook nog de trainer die ik kon selecteren via BT maar later dan weer niet.. Ik heb op mijn Windows bak een ANT sensor zitten en dat lijkt hij ook te kunnen gebruiken voor RGT, maar misschien moet ik dus weer even de boel op zo'n manier instellen dat het weer net goed zit ofzo.. Naja, misschien morgen nog maar eens wat testen. In het verleden leek het er namelijk op dat wanneer de trainer via BT verbonden was met de telefoon deze moeilijk deed via ANT ofzo.
Nog wat te testen dus. En wat ook wel vreemd is is dat ik nu mijn derrailleur weer moet gaan bijstellen voor deze setup, wat natuurlijk vervelend is als je telkens net ernaast zit bij weg en trainer.. Maargoed!
Zeker een goede tip. Met een tijdelijk Email adres bij http://www.20minutemail.com/ heb je snel een nieuw account aangemaakt.SirLenncelot schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:49:
[...]
Wist je dat je elke maand 25km gratis krijgt in Zwift? En dat je een ride die je start binnen die 25km altijd af kunt maken (ook als je dan nog 75km extra fietst). Niets met jouw issue te maken natuurlijk, maar misschien wel handig om te weten voor een regenachtige dag
a backup is a man's best friend
Dan vind ik het weer makkelijker om gewoon te betalen. Gebruik het meer die ene keer in de zomer dat het pet weer is en ik persé moet fietsen. Even de Alpe op.Heyster schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:28:
[...]
Zeker een goede tip. Met een tijdelijk Email adres bij http://www.20minutemail.com/ heb je snel een nieuw account aangemaakt.
Overigens een gesprek om beter Het grote indoor cycling topic verder te voeren?
Altijd leuk als je mensen pijn kunt doen die jou vroeger altijd pijn deden
Ah cool, goed te weten van Moosch al hou ik altijd wel van klimmen over geitenpaden. Dat ie niet geschikt was om af te dalen wist ik inderdaad. Volgende keer dus vanuit Willer-Sur-Thur dan maar, ook een aanrader hoor!Galois schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Col du Bramont is inderdaad ook erg mooi, maar vorige week waren ze er nog bezig en stonden er op twee plekken stoplichten (waarvoor ik 1 keer heb moeten stoppen). Maar nu is dat dus blijkbaar klaar, zeker een aanrader dan inderdaad.
Verder echt zo veel moois daar, het is eigenlijk een beetje een heuvellandschap kwa hoeveelheid aan klimmen (ook nog heel veel kleine weggetjes die je kan ontdekken) terwijl er ook alpen-waardige klimmen bij zitten met 1000 hoogte meters en dat relatief zo dicht bij huis. Het enige wat er een beetje mee moet zitten daar is het weer.
Zelf heb ik een platinum account waarbij je 12 procent korting krijgt op adviesprijzen. Al met al resulteert dit in zeer scherpe deals (bv Assos Equipe RS s9 voor 137,75, of Equipe RS Aero jersey voor 120 euro).
Mocht iemand iets willen hebben, ik stel mijn account beschikbaar (je kunt dan via mijn account bestellen en het afleveradres wijzigen). Stuur in dat geval even een pm.
En nog een bonus sale: bij Sportpursuit diverse Rapha kleding tegen scherpe kortingen (bv Aero jersey LS voor 90 euro), en Pearl Izumi flash sale (bv PI Dry bibtight voor 64 piek).
[ Voor 19% gewijzigd door Stoffa op 16-07-2020 11:33 ]
Iemand die hier uit ervaring iets over kan vertellen?cordonbleu schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:00:
Ik rij momenteel met Reynolds Strike wielen, welke een interne breedte van 17mm en externe breedte van 25mm hebben. Ik heb er nu GP4000S2 25mm bandjes om liggen en die vallen heel mooi. Ze vallen net zo breed als de velg en het past precies in mijn frame. Breder past niet echt. Ik ben nu op zoek naar vervangers, maar had al gezien dat de GP5000 een stuk smaller valt. Met welke band maak ik de meeste kans dat ze net zo goed passen als de 4000S2?
De GP5000 vallen smaller dan de 4000S2, dus zouden 28mm 5000's bijvoorbeeld gaan passen? Of zouden die wel weer een stuk breder vallen op mijn velgen dan de 25mm 4000S2 die ik nu heb? Of anders 25mm Pirelli's of 24 of 26mm S-Works Turbo's?
Werkt dit met een code of moet je ingelogd zijn? Zag 'm niet staan op wiggle.nl/co.uk/com zonder in te loggen. Of ik heb niet goed gekeken op m'n mobiel... Wel interessante korting!Stoffa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:56:
Boys Wiggle heeft een kledingsale waarbij je 40 euro korting krijgt als je 150 euro spendeert.
Zelf heb ik een platinum account waarbij je 12 procent korting krijgt op adviesprijzen. Al met al resulteert dit in zeer scherpe deals (bv Assos Equipe RS s9 voor 137,75, of Equipe RS Aero jersey voor 120 euro).
Mocht iemand iets willen hebben, ik stel mijn account beschikbaar (je kunt dan via mijn account bestellen en het afleveradres wijzigen). Stuur in dat geval even een pm.
En nog een bonus sale: bij Sportpursuit diverse Rapha kleding tegen scherpe kortingen (bv Aero jersey LS voor 90 euro), en Pearl Izumi flash sale (bv PI Dry bibtight voor 64 piek).
Code is Cycle14, en is op een selectie van kleding van toepassing. Dit is echter wel een zeer uitgebreide selectie. Ik kreeg er een mail over.Morrar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:31:
[...]
Werkt dit met een code of moet je ingelogd zijn? Zag 'm niet staan op wiggle.nl/co.uk/com zonder in te loggen. Of ik heb niet goed gekeken op m'n mobiel... Wel interessante korting!
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Deze Google Sheets geeft wel een goed inzicht in de breedtes per band/velg combinatie:cordonbleu schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:05:
[...]
Iemand die hier uit ervaring iets over kan vertellen?
De GP5000 vallen smaller dan de 4000S2, dus zouden 28mm 5000's bijvoorbeeld gaan passen? Of zouden die wel weer een stuk breder vallen op mijn velgen dan de 25mm 4000S2 die ik nu heb? Of anders 25mm Pirelli's of 24 of 26mm S-Works Turbo's?
https://docs.google.com/s...d0TF4uDUO4SPsQ/edit#gid=0
Komt er uiteindelijk op neer dat fabrikanten verschillende binnenbreedtes van velgen aanhouden om de breedte van de band te bepalen. Sommige fabrikanten zoals Schwalbe gaan tegenwoordig uit van een bredere binnenbreedte (19mm bij de Pro One) voor hun bandbreedte. Anderen fabrikanten blijven nog bij de oudere standaarden.
Soms helpt het ook nog wel eens om te kijken naar de breedte van de casing. Op website als bicyclerollingresistance staan deze vaak bij de band.
[ Voor 28% gewijzigd door R3vers3 op 16-07-2020 14:42 ]
kan ik het best gewoon eens een 200km ritje maken om te kijken hoe het voelt of is er een bepaalde manier om hier naar toe te werken? de eerste x 100km keek ik ook wel tegen op en viel uiteindelijk mee dus misschien maak ik er een te groot probleem van.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
In het document van Shimano waar je naar linkt staat heel duidelijk dat voor deze derailleur (zowel SS als GS kooi) 27 tanden het maximum is. Het lijkt mij dat dit de meest betrouwbare informatie is die je kunt krijgen, dus dat was wel een beetj ede bekende wegSherlock schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:57:
Waarschijnlijk is het vragen naar de bekende weg, maar ik wil het toch vragen. Kan ik op mijn 9-speed SORA derailleur (RD-3400) echt geen grotere cassette dan 27T gebruiken? De kooi is hoogstwaarschijnlijk een GS, maar ik kan dat nergens terugvinden.
Je kunt natturlijk avontuurlijke constructies maken waar de fabrikant de derailleur nooit voor heeft ontworpen, zoals het monteren van een derailleur extender tussen frame en derailleur. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb er uiteenlopende verhalen over gelezen.
Ik weet niets van heuvels fietsen, maar wil je zeker aanraden die afstand eens te proberen. Ikzelf heb b.v. bij 160km een (mentale) grens liggen: ik heb er dan gewoon een beetje tabak van.Nutterd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:04:
kan ik het best gewoon eens een 200km ritje maken om te kijken hoe het voelt of is er een bepaalde manier om hier naar toe te werken?
[ Voor 19% gewijzigd door DieAnder op 16-07-2020 18:10 ]
Ik raad je zeker aan om eens wat verder dan 100km te fietsen van tevoren. Maar ik denk niet dat het noodzaak is om vooraf eerst een 200 rit te fietsen. Als je vertrouwen hebt in je basisconditie, je niet onnodig met energie gooit tijdens de rit en wat steun krijgt van andere wielrenners tijdens de toch dan haal je de eindstreep wel.
Oow ja dat is inderdaad goeie info: we gaan met +- 15 man en er zitten getrainde fietsers bij (15+ jaren ervaring) maar ook een aantal beginners (1-2 jaar) waaronder ik. de snelheid vorig jaar lag rond de 27 terwijl mijn normale snelheid over ritjes van 70-100km rond de 30 ligt en dan fiets ik absoluu niet op 100%.SirLenncelot schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:18:
Hoewel er zat mensen zijn die beweren dat de 200 inderdaad eenzelfde mentale grens is als de eerste keer 100 vind ik dat niet. Voor mij voelt alles na (grofweg) 150km anders fietsen. Het lijkt wel alsof mijn reserves dan op zijn. Ook heb ik het idee dat mijn lichaam dan geen zin meer heeft om energie uit de bananen en reepjes te halen. Voelt gewoon niet echt relaxed.
Ik raad je zeker aan om eens wat verder dan 100km te fietsen van tevoren. Maar ik denk niet dat het noodzaak is om vooraf eerst een 200 rit te fietsen. Als je vertrouwen hebt in je basisconditie, je niet onnodig met energie gooit tijdens de rit en wat steun krijgt van andere wielrenners tijdens de toch dan haal je de eindstreep wel.
Ik heb nog nooit problemen gehad met energie opnemen maar dat was inderdaad wel met iets kortere ritjes. Ik heb nog vakantie en wou eigenlijk over 2 weken een dagje naar de Eifel gaan en dan een rondje van ergens tussen de 100-150km te maken dus dan ga ik daar wel dichter richting de 150 en dan met de hoogtemeters en dan heb ik wel een idee of het gaat lukken denk ik.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Als je solo 100 km rond de 30 gem kan fietsen, wordt 200 met 27kmu in een groep conditioneel geen probleem. Waar je denk ik wel aan moet wennen is dat je dan meer dan 7,5 uur in het zadel zit. Dat is vaak wennen voor handen, nek, rug en zitvlak etc. Ik zou wel wat langere dagen plannen van bijvoorbeeld 160 of 175 km om je lichaam er vast een beetje aan te laten wennen.Nutterd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:22:
[...]
Oow ja dat is inderdaad goeie info: we gaan met +- 15 man en er zitten getrainde fietsers bij (15+ jaren ervaring) maar ook een aantal beginners (1-2 jaar) waaronder ik. de snelheid vorig jaar lag rond de 27 terwijl mijn normale snelheid over ritjes van 70-100km rond de 30 ligt en dan fiets ik absoluu niet op 100%.
Ik heb nog nooit problemen gehad met energie opnemen maar dat was inderdaad wel met iets kortere ritjes. Ik heb nog vakantie en wou eigenlijk over 2 weken een dagje naar de Eifel gaan en dan een rondje van ergens tussen de 100-150km te maken dus dan ga ik daar wel dichter richting de 150 en dan met de hoogtemeters en dan heb ik wel een idee of het gaat lukken denk ik.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Normaliter zou ik de accu moeten ophalen bij de fietsenmaker, opsturen naar Shimano, nieuwe terug ontvangen, naar de fietsenmaker etc. Maar omdat ik zondag wegga op vakantie en de fiets mee wil nemen kwam ik tijd te kort. Ze hebben nu een nieuwe accu direct naar de fietsenmaker gestuurd, hulde!
Edit; “beetje fietser doet het zelluf!”. Klopt, maar de bottom bracket zit in de weg, pressfit. En ik heb niet de gereedschap om die eruit te halen en een nieuwe of dezelfde terug te plaatsen
[ Voor 15% gewijzigd door Holk op 16-07-2020 20:08 ]
Zo kost de Unique bibshort nu €485,56. Koopje!
Zoals bekend hou ikzelf altijd wel van premium spulletjes, maar dit is echt totaal van de pot gerukt.
[ Voor 22% gewijzigd door Stoffa op 16-07-2020 20:20 ]
Ja maar die zijn ook door elfjes bij maanlicht gestikt met biologisch zeewierdraad. Dat is nu eenmaal duurderStoffa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:18:
Dan moet je karton nemen. Karton, nou het mag best wat duurder zijn hor. Tis ook duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 16-07-2020 20:47 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Je wordt goed in wat je traint.Nutterd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:04:
Ik heb me vandaag ingeschreven voor de Limburgs Mooiste Noord-editie 200km eind september, hebben jullie nog tips om hiervoor te trainen? ik doe meestal alleen korte ritjes en een enkele keer rond de 100km dit lukt me als ik normaal doe eenvoudig.
Ik zou proberen iig wat langere rustige duurritjes te maken.
Hoeft niet perse 200 km te zijn, maar wel langer dan 100. Je moet toch lang zitten, en eten wordt ook ander dingetje. En je kan ook trainen wat je tijdens de toch gaat eten.
WTF is dat joh? Ik kijk niet snel op van hoge prijzen maar 500 euro voor een korte broek... Dat zijn bijna Brioni/Brunello Cucinelli prijzen.Stoffa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:18:
Moest net wel een beetje lachen om q36.5: volgens mij hebben ze recentelijk hun (toch al buitensporig hoge) prijzen nog wat verder verhoogd.
Zoals bekend hou ikzelf altijd wel van premium spulletjes, maar dit is echt totaal van de pot gerukt.
Is het wat? Ben wel benieuwd eigenlijk...
Geen idee, tegen deze prijzen zal ik dat nooit weten. Wellicht iets voor jou, lekker exclusiefGrin schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:02:
[...]
WTF is dat joh? Ik kijk niet snel op van hoge prijzen maar 500 euro voor een korte broek... Dat zijn bijna Brioni/Brunello Cucinelli prijzen.
Is het wat? Ben wel benieuwd eigenlijk...
Eerste pre-order batch aan €370 was in no time uitverkocht. Ze hebben nu een 2e aangekondigd, vandaar de price bump.Stoffa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:18:
Moest net wel een beetje lachen om q36.5: volgens mij hebben ze recentelijk hun (toch al buitensporig hoge) prijzen nog wat verder verhoogd.
Leuker kunnen we het niet maken, wel duurder.
Edit: Hij lijkt overigens nog gewoon €325 te kosten? En bij andere webshops nog €15 goedkoper.
[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 16-07-2020 22:50 ]
Voor dat bedrag verwacht ik wel dat tie mee trapt.
Ik was er al bang voor, maar wil het eigenlijk niet geloven.DieAnder schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:05:
[...]
In het document van Shimano waar je naar linkt staat heel duidelijk dat voor deze derailleur (zowel SS als GS kooi) 27 tanden het maximum is. Het lijkt mij dat dit de meest betrouwbare informatie is die je kunt krijgen, dus dat was wel een beetj ede bekende weg![]()
Je kunt natturlijk avontuurlijke constructies maken waar de fabrikant de derailleur nooit voor heeft ontworpen, zoals het monteren van een derailleur extender tussen frame en derailleur. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb er uiteenlopende verhalen over gelezen.
Volgende maand ga ik met een groepje in Limburg fietsen, momenteel zit er een 50-34 voor en een 12-23 achter. Hiermee heb ik vorig jaar de ronde van Vlaanderen (de lus met de muur van Geraardsbergen) kunnen doen, hoe verhoudt die zich tot de heuvels in Limburg?
Edit: in de buurt van Valkenburg
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Vaag, ik zie hem nu ook weer voor 325.Ypuh schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:20:
[...]
Eerste pre-order batch aan €370 was in no time uitverkocht. Ze hebben nu een 2e aangekondigd, vandaar de price bump.
Leuker kunnen we het niet maken, wel duurder.
Edit: Hij lijkt overigens nog gewoon €325 te kosten? En bij andere webshops nog €15 goedkoper.
Waarschijnlijk. Het is wel een verdomd mooie bibshorts trouwens, dat dan weer wel.Ypuh schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:06:
Hebben ze weer een stagiair aan de knoppen gelaten bij het heropenen van de preorders?
Langer en over het algemeen minder steilSherlock schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:50:
[...]
Ik was er al bang voor, maar wil het eigenlijk niet geloven.
Volgende maand ga ik met een groepje in Limburg fietsen, momenteel zit er een 50-34 voor en een 12-23 achter. Hiermee heb ik vorig jaar de ronde van Vlaanderen (de lus met de muur van Geraardsbergen) kunnen doen, hoe verhoudt die zich tot de heuvels in Limburg?
Uiteindelijk het rondje nog iets uitgebreid naar 110km en 1800hm.LuPo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Klinkt heel bekend allemaal. Ik ga van 10 juli t/m 13 juli een weekendje met vrouw en bevriend (fiets)stel. Derde keer in Zuid-Limburg voor mij. We hebben een route van 100km met 1600hm die alle bekende bergjes pakt. Dat wordt leuk!
Het was vorige week genieten in Zuid-Limburg!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Twee weken terug in de buurt van Valkenburg gefietst met een 12-25 (en voor een 50-34), wat prima ging. Een enkele keer had ik nog wel willen schakelen, maar noodzakelijk was het zeker niet.Sherlock schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:50:
[...]
Ik was er al bang voor, maar wil het eigenlijk niet geloven.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
@Sherlock
Verzettendiscussie voor heuvels/bergen/vlakke is afhankelijk van individuele fitheid. Kijk ff op https://www.ritzelrechner.de/ welk verzet voor jou past waarmee je comfortabel kunt klimmen.
Voor 80/90% van de wielertoeristen is een 50/34 - 11-23 niet genoeg in heuvelland.
200 km op het vlakke is toch ook weer wat anders dan 200km in het heuvelland...SirLenncelot schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:18:
Hoewel er zat mensen zijn die beweren dat de 200 inderdaad eenzelfde mentale grens is als de eerste keer 100 vind ik dat niet. Voor mij voelt alles na (grofweg) 150km anders fietsen. Het lijkt wel alsof mijn reserves dan op zijn. Ook heb ik het idee dat mijn lichaam dan geen zin meer heeft om energie uit de bananen en reepjes te halen. Voelt gewoon niet echt relaxed.
...
ff 10 minuten harken met 60 rpm rond je threshold is wel te doen, maar moet je dit 10 keer herhalen wordt het steeds minder leuk.
Je moet bedenken dat je niet zomaar je cadans verder kan droppen, want ook al trap je dan bv in elke versnelling 250 watt, om 250 watt bij 40-50 rpm te genereren kost echt veel kracht... dezelfde watts bij 90 rpm kosten veel minder "kracht"
(power vs torque: https://cyclingtips.com/2009/06/power-vs-torque/ )
Nu is niet iedereen gelijk en kan de een beter kracht genereren bij lage RPM, maar om dat langer vol te houden heb je ook goede knieen nodig
Hij kwam wel boven maar als het stijgingspercentage boven de 10% kwam werd hij niet echt vrolijk en aan het eind van de dag had ik met mijn compact en 11-32 cassette nog meer plezier in het rijden dan hem.

Wij moeten ons niet vergelijken met de profs en voor de meeste van ons is het prettiger om op souplesse te klimmen dan op kracht. Zo lang je geen 300+ W een uur kunt volhouden moet je niet gaan denken aan 25 achter...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
...
Ik weet dat dit eigenlijk in het ander topic hoort, maar dat is lastig reply'en. Enniewee... weet je dit zeker? Bij mij houdt hij er gewoon bij 25km mee op. Ook al is de ride die ik gekozen heb langer.SirLenncelot schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:49:
[...]
Klikken op not now. Is al vaak genoemd in het andere topic. Je krijgt alleen geen drops meer.DeFeCt schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:02:
[...]
Ik weet dat dit eigenlijk in het ander topic hoort, maar dat is lastig reply'en. Enniewee... weet je dit zeker? Bij mij houdt hij er gewoon bij 25km mee op. Ook al is de ride die ik gekozen heb langer.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 17-07-2020 12:23 ]
---------------
omdat wanneer je kunt zeggen dat je een 10% helling met een 25 achter omhoog fietst de 'kenners' weten dat je wel een sterke wielrenner moet zijnGalois schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:54:
maar waarom zou je zo in het rood fietsen en er de volgende dag zoveel meer last van hebben?

Heb wel een vraag. Ik fiets eigenlijk altijd op mijn buitenblad omdat het 99,9% vlak is. Ik deed gisteravond een poging om rustiger te fietsen en had hem daarom maar eens naar het kleine blad geschakeld. Wat een verschil in geluid! Waar het grote blad best veel geluid maakt bij het fietsen (dat was tot vorig jaar eigenlijk nooit zo) was het kleine blad weer als vanouds stil, heerlijk! Enige wat er in de tussentijd is veranderd zijn een nieuwe ketting en cassette. Heeft iemand een idee wat het verschil in geluidsniveau kan verklaren? Of ben ik toe aan een nieuw buitenblad? Heb immers al bijna 11k daarmee gemaakt. De tanden lijken nog aardig okee..
ja.. je buitenblad is verder versleten dan de ketting die je erop gebruikt. je kan wachten tot de boel wat meer op elkaar is ingesleten, (dus je ketting wat verder, zodat ie beter "past" op je buitenblad).Waus26 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:43:
Gisteravond een ritje gemaakt om weer wat tiles op de grid van Statshunters.com te vullen. Had nog een kleine afslag die niet door kon vanwege een slagboom richting de NAM locatie. Maar er is geen andere optie bijna die een beetje op de route ligt dus een volgende keer toch maar even deze horde nemen![]()
Heb wel een vraag. Ik fiets eigenlijk altijd op mijn buitenblad omdat het 99,9% vlak is. Ik deed gisteravond een poging om rustiger te fietsen en had hem daarom maar eens naar het kleine blad geschakeld. Wat een verschil in geluid! Waar het grote blad best veel geluid maakt bij het fietsen (dat was tot vorig jaar eigenlijk nooit zo) was het kleine blad weer als vanouds stil, heerlijk! Enige wat er in de tussentijd is veranderd zijn een nieuwe ketting en cassette. Heeft iemand een idee wat het verschil in geluidsniveau kan verklaren? Of ben ik toe aan een nieuw buitenblad? Heb immers al bijna 11k daarmee gemaakt. De tanden lijken nog aardig okee..
Vervangen is in principe niet nodig zolang het niet doortrapt, maar een extra overweging (naast het geluid) kan zijn dat je ketting minder hard zal slijten op een nieuw voorblad. Doordat je ketting eigenlijk maar moeilijk op je voorblad past zal de ketting iets sneller slijten. (ik vermoed dat je voordeliger uitbent door gewoon zo door te rijden)
Ik heb een week door Sierra Nevada gefietst met een 25 achterBartNL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:40:
[...]
omdat wanneer je kunt zeggen dat je een 10% helling met een 25 achter omhoog fietst de 'kenners' weten dat je wel een sterke wielrenner moet zijn

Ook door de Vogezen de Planche des Belles Filles op met hetzelfde verzet.
Ben ik nu dan een sterke wielrenner? Hier in Nederland fietst iedereen namelijk rondjes om mij heen
Wat voor verzet rij jij?Waus26 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:43:
Heb wel een vraag. Ik fiets eigenlijk altijd op mijn buitenblad omdat het 99,9% vlak is. Ik deed gisteravond een poging om rustiger te fietsen en had hem daarom maar eens naar het kleine blad geschakeld.
[...]
Ik ga naar het buitenblad wanneer het harder gaat dan 35-38. De verhouding zal ongeveer 70/30 zijn qua binnenblad/buitenblad. Het lijkt mij beter om, in het vlakke NL, zo lang mogelijk op het binnenblad te fietsen zodat je nog iets kan bijschakelen als het harder moet/gaat.
Hmm.... ik rijd 30 ook op het buitenblad. Ik gebruik het binnenblad eigenlijk alleen in Limburg of als ik echt geen zin heb om moe te worden op de heuvels van de Utrechtse Heuvelrug.Grin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:42:
[...]
Wat voor verzet rij jij?
Ik ga naar het buitenblad wanneer het harder gaat dan 35-38. De verhouding zal ongeveer 70/30 zijn qua binnenblad/buitenblad. Het lijkt mij beter om, in het vlakke NL, zo lang mogelijk op het binnenblad te fietsen zodat je nog iets kan bijschakelen als het harder moet/gaat.

Ben nieuwsgierig naar de beweegredenen om bijna altijd groot blad te rijden in het vlakke NL.
nee maar zo lang je daar naast je fiets op een terrasje zit lijkt dat dan wel zoPimorez schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:31:
[...]
Ik heb een week door Sierra Nevada gefietst met een 25 achter![]()
Ook door de Vogezen de Planche des Belles Filles op met hetzelfde verzet.
Ben ik nu dan een sterke wielrenner? Hier in Nederland fietst iedereen namelijk rondjes om mij heen

Ik fiets vooral voor mijn lol, ik vind het leuk om met alleen pedaalkracht toch een flink eind te kunnen komen. Dat ik dat op een racefiets doe is vooral vanuit het oogpunt van efficiëntie, en ik ben nog te jong voor een e-bike.
Edit: Begrijp mij niet verkeerd, ik doe wel een beetje aan trainen enzo, maar meer om mijzelf een plezier te doen en niet na de eerste de beste heuvel (hoi brug over het kanaal) stuk te zitten. Bij het uitspreken van het woord Mont Ventoux lig ik al plat zegmaar.
[ Voor 19% gewijzigd door Maarten_E op 17-07-2020 18:28 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik heb voor 50-34 en achter 11-32. Ik fiets dus eigenlijk altijd buitenblad en trap dan tussen de 25 (harde wind tegen) en 33, maar met wind mee kan dat hoger liggen. Kruissnelheid ligt vaak rond de 30. Merkte gisteren dat tot ongeveer 31 km/u het binnenbad prima gebruikt kan worden. Qua cadans hoeft het voor mij niet heel hoog te liggen, 90-95 is meer dan prima.Grin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:42:
[...]
Wat voor verzet rij jij?
Edit: Was er via de ritzlrechner al wel achter dat een 12-25 beter zou zijn voor mij, maar de cassette is net nieuw en het werkt voor mij prima momenteel. Straks weer een ritje, zal eens kijken hoe dat o het binnenbad gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 17-07-2020 18:44 ]
Beweegreden voor mij is dat het irritant is om gecombineerd te schakelen. Implementatie is Compact met 12-29 (of 12-28 of 12-27, maakt niet uit)Grin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:04:
Ben nieuwsgierig naar de beweegredenen om bijna altijd groot blad te rijden in het vlakke NL.
Dan rijd je met 90 rpm vanaf 25km/h op het grote blad zonder de twee schuinste versnellingen te gebruiken. https://ritzelrechner.de/...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed.
Ja, ik zou ook X1 kunnen rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door DieAnder op 17-07-2020 18:56 ]
Als je op de weg rijdt met zo'n setup krijg je toch ook een relatief schuine kettinglijn? Of zit dat ene voorste kettingblad op de positie waar normaal het buitenblad zit?
Voor mijn (70+) vader zoek ik een GPS fietscomputer. Moet een beetje simpel in gebruik zijn, dacht zelf aan de Garmin Edge 130 of een Elemnt Bolt. Zelf heb ik een bolt en ben daar zeer tevreden over. Kan deze goed aanpassen zodat het gebruik en het menu redelijk overeen komen met zijn cateye. De man vind het leuk om zijn tochten zoveel mogelijk op strava te posten, alleen gooit zijn smartphone nogal eens roet in het eten. Dus ik dacht dat dit een betere oplossing voor hem zou zijn. Via bluetooth of wifi automatisch synchen moet lukken.
Iemand ervaring met de edge 130? Of zelfs in vergelijk met de bolt qua gebruikersgemak en accuduur bv?
Nintendo speler sinds '94.
Het is inmiddels opgelost door Wim de Vos, bleek een uitstulping te zijn in de body van een tandwiel. Echt raar om nu alleen nog maar het rustige geratel van de ketting te horen.Ypuh schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:46:
@TweakJerommeke Zoals je het nu beschrijft kan het werkelijk alles zijn, behalve je pedalen. Iets van een filmpje zou wel helpen. Als je echt iets 'voelt' zou ik de fiets aan de kant zetten en niet meer mee verder rijden om verdere schade te voorkomen.
[Afbeelding]
Denk dat je deze vraag beter bij de buren https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648419 kan stellen.Reintji schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:07:
‘avond,
Voor mijn (70+) vader zoek ik een GPS fietscomputer. Moet een beetje simpel in gebruik zijn, dacht zelf aan de Garmin Edge 130 of een Elemnt Bolt. Zelf heb ik een bolt en ben daar zeer tevreden over. Kan deze goed aanpassen zodat het gebruik en het menu redelijk overeen komen met zijn cateye. De man vind het leuk om zijn tochten zoveel mogelijk op strava te posten, alleen gooit zijn smartphone nogal eens roet in het eten. Dus ik dacht dat dit een betere oplossing voor hem zou zijn. Via bluetooth of wifi automatisch synchen moet lukken.
Iemand ervaring met de edge 130? Of zelfs in vergelijk met de bolt qua gebruikersgemak en accuduur bv?
met een 39 en een 11-25 is het wel een ander verhaal. De meeste met een compact en een grotere cassette hebben het buiten blad voor plat en binnenblad voor omhoogGrin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:04:
Er is niet echt een goed of fout. Ik vind het uiteraard allemaal prima, zolang het voor jou werkt: prima. Zodra er heuvels in het spel komen dan wordt het verhaal uiteraard helemaal anders. Ik heb het specifiek over het vlakke NL. Ik heb een 53-39 / 11-25, het grootste/zwaarste verzet van Sram. Stel dat ik alleen op het buitenblad zou rijden, hier in het vlakke NL, waar heb ik dat binnenblad dan voor? Veel vlakker dan Groningen wordt het bijna niet... En voor de echte bergen, i.e.: langer dan 10-20 minuten klimmen, is een 39/25 weer te zwaar.
Wel goedkoop onderhoud als je enkel binnenblad rijdt. Een binnenblad van 2 tientjes of een buitenblad van 100+ scheelt een hoop
Binnenblad of buitenblad zou uiteraard een non-discussie moeten zijn, je wilt je krachten zo optimaal mogelijk overbrengen: de drivetrain staat in dienst van de renner. Zodra ik de 100 rpm aantik schakel ik zwaarder. Of wanneer er een sprint dreigt te ontstaan (plaatsnaambordjes, viaduct, etc) dan gaat hij ook alvast naar de 53-17/19, dan schakel je supersnel bij wanneer het eenmaal losgaat.
Maarten_E schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:02:
Dat heb ik nooit helemaal begrepen aan 1x11.
Als je op de weg rijdt met zo'n setup krijg je toch ook een relatief schuine kettinglijn? Of zit dat ene voorste kettingblad op de positie waar normaal het buitenblad zit?

Het kettingblad zit, afhankelijk van de fabrikant, op de plaats van het buitenblad of _ietsje_ naar binnen. De kunst zit hem in het goed uitzoeken van je verzet. Je kan prima een wat extreme kettinglijn hebben, zeker als je (zoals vaak bij 1x) een wat kleiner buitenblad hebt. Als je je verzet goed uitzoekt rijd je maar weinig op je extremen, maar je gebruikt wel alles
Voor mijn racer ben ik bijvoorbeeld van 52/36 met 11-28 over gestapt naar een 48t voorblad met een 11-34 cassette. Daarmee kom ik in Nederland eigenlijk alles wel op qua lichtste verzet, en je moet een behoorlijke baas zijn om op het vlakke te weinig te hebben aan 48x11. Dan rijd je een eind boven de 60km/h. Qua kettinglijn is 48x34 wel op het randje door de korte achtervork, maar zo vaak heb ik dat verzet dan ook niet nodig.
Wil ik naar de Eifel, dan wissel ik het 48t blad voor iets kleiners. En omgekeerd zou ik voor snelle criteriums (hypothetisch, want dat doe ik niet
Launching containers into space
synchroshift op shimano ultegra di2 vind ik juist wel fijn. Ook de elektronische stop op klein x de twee kleinste tandwielen achter is wat mij betreft prima toevoeging. Allemaal niet noodzakelijk maar wel makkelijk.Grin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:38:
@OelskeSynchro shift zit op de Chapter2 (Sram AXS groep) maar staat uit. Op de reguliere eTap zit deze functie volgens mij niet, maar ook daar zou ik het hebben uitgeschakeld.
MBt kettinglijn: Ik heb een 50-34 met 12-25. Ik rij eigenlijk altijd grote blad, bevalt prima; cadans zo rond de 85.
Nu zit er alleen wel een rateltje in; bij de eerste servicebeurt gemeld dat ie op de kleinste kransjes lichtjes aanloopt, naar mijn idee in de voorderailleur, ook na een tikje op de shifter. Dat is nu weg (Pad gesteld; ik had verwacht dat de voorderailleur gesteld moest worden??) maar nu zit het rateltje aan de andere kant, de grotere kransjes vanaf de 6e of zo.
Echter, ik heb zelf eens goed gekeken, maar het lijkt wel of er een knik in mijn kooi zit? (105 lange kooi) Dat deel wat los kan als je die wieltjes losmaakt, hoort toch kaarsrecht te zijn? Knikje is naar buiten toe en de fiets is niet gevallen of gestoten.
---------------
Ja, binnenblad ging gisteren ook weer prima. Wel rustig gepeddeld met 26,2 gemiddeld. Zondag weer een lange rit, dan 110 km ongeveer, met z'n vieren en dus zal het harder gaan. Benieuwd of ik dan net die laatste schakel (de 11) mis op het binnenblad want dan loopt de ketting aan. In principe kan je met een hogere cadans ook eventjes wel uit de voeten maar dan zit ik liever op het buitenblad denk ik alhoewel de 34x12 met 95 RPM ook de 34/u aantikt...Grin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:05:
@Waus26 Helder, 34x13 (11-12 beter niet gebruiken met binnenblad) @90 - 95 rpm == 29,6 - 31,3 km/h. Je zou dus binnenblad kunnen rijden. Maar ik begrijp dat je hem dan regelmatig op het buitenblad zet, je cassette is met 11-32 behoorlijk anders. Jij rijdt dus met een lange kooi, dat zet alles in een ander licht.
Als ik kijk naar de Ritzlrechner voor mijn fiets dan zit ik op het vlakke eigenlijk altijd op de 34x14/13/12 of de 50x22/20/18. De stapjes op het binnenblad liggen iets dichter bij elkaar. Met een 12-25 is de overgang beter: Tot 30/u met mooie kleine stapjes op binnenblad en daarboven naar het buitenblad met mooie kleine stapjes. Maar met de huidige setup kan ik prima uit de voeten in ieder geval.
Half augustus naar de Veluwe, dat zal veelal gebruik van het binnenblad zijn. Kan ik nu mooi nog even wennen
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic