Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 638 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Grin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:24:
@Prulleman De meesten? Ik geloof je zeker, daar niet van, maar kijk er wel van op. Om mijn heen rijden ze allemaal met: 37/39 + 52/53 i.c.m. 11-25/28. Maar dat is wellicht niet representatief, zou heel goed kunnen. Rijden de meesten (hier) dan ook met een lange kooi derailleur?
Dit is niet verkeerd bedoeld maar volgens mij rij jij met een te grote crankstel rond. ;)
En je beredeneert compleet verkeerd!

Je moet er sowieso niet van uit gaan waar anderen om je heen mee rond rijden maar wat jij aan kan. Zo te lezen heb jij de nieuwste eTAP op je fiets zitten. Dus dan ga ik er ook van uit dat je met een powermeter rond rijdt. Nou, kijk dan gewoon naar je eigen wattage en rijdt op souplesse. Dan mee gaan met "jip en janneke" die een FTP hebben van 353 watt.
Edit: 5w/kg (wattage an sich zegt ook niet zoveel)

Als jij op de 53 al gaat harken (cadans tegen de 60 rpm) dan klopt er iets niet. :/

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
murphylee schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:48:
[...]
volgens mij begrijp je hem verkeerd. Hij reageert op de veronderstelling dat iedereen in Nederland bijna altijd op het buitenblad zou rijden. Dat lijkt mij ook niet waar. Ik rijd zelf met een 50/34 compact en rijdt ook in Nederland veel op het binnenblad. Zeker wanneer je een 11-28 of 11-25 cassette achter hebt zit je dan als gemiddelde liefhebber bij een beetje heuvel of wind tegen qua trapfrequentie al beter op het binnenblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:24

Kluus

Gang is alles

murphylee schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:48:
[...]

Dit is niet verkeerd bedoeld maar volgens mij rij jij met een te grote crankstel rond. ;)

Je moet er sowieso niet van uit gaan waar anderen om je heen mee rond rijden maar wat jij aan kan. Zo te lezen heb jij de nieuwste eTAP op je fiets zitten. Dus dan ga ik er ook van uit dat je met een powermeter rond rijdt. Nou, kijk dan gewoon naar je eigen wattage en rijdt op souplesse. Dan mee gaan met "jip en janneke" die een FTP hebben van 353 watt.
Edit: 5w/kg (wattage an sich zegt ook niet zoveel)

Als jij op de 53 al gaat harken (cadans tegen de 60 rpm) dan klopt er iets niet. :/
Mwah, naast je "kracht", ligt het ook wel aan waar je fietst toch? Als je in Groningen woont (zoals @Grin begrijp ik) kan ik me wel voorstellen dat je kiest voor een 53/39 en dan ook vaak op het binnenblad rijd, je hebt dan gewoon lekker veel versnellingen voor verschillende situaties op het vlakke.

Voor mij is dat bijvoorbeeld weer anders, ik rij met een semi-compact (52/36) met een 11-28 cassette omdat ik op fietsafstand van de Heuvels in Nijmegen woon en daar regelmatig train (hoewel je die heuvels ook wel op het grote blad afkan heb ik ook niet altijd zin om bij ieder klimmetje moe te worden ;)). Daarnaast pakken we ook regelmatig de auto naar Limburg/Ardennen voor een rondje, iets wat je vanuit denk ik Groningen ook minder snel zal doen (voor een dagje).

Als ik hier een vlak ritje doe met veel wind zit ik dan vaak weer een beetje te pielen tussen het grote en het kleine blad, waarbij ik met een 39 langer op het kleine blad zou kunnen blijven. Dus als al je ritten zo zijn snap ik de afweging wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 18:51
Grin schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:24:
@Prulleman De meesten? Ik geloof je zeker, daar niet van, maar kijk er wel van op. Om mijn heen rijden ze allemaal met: 37/39 + 52/53 i.c.m. 11-25/28. Maar dat is wellicht niet representatief, zou heel goed kunnen. Rijden de meesten (hier) dan ook met een lange kooi derailleur?
39-52 en een 11-30 met lange kooi. Waarschijnlijk omdat het een endurance fiets is een ringetje groter achter maar ik vind het best. M’n vorige had zelfs een 11-32T achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

BartNL schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:29:
[...]

volgens mij begrijp je hem verkeerd. .
Dan heb ik het verkeerd begrepen.
Klopt zeker dat je aan de hand van je eigen situatie/omgeving je afstemming kiest.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 16:41

Grin

Ride si sapis.

Vandaag was ik wel blij met het grote tandwiel, ruim 100KM met een stevige sprint naar het plaatsnaambordje Onnen. Dit had ik anders geen 5km volgehouden... @murphylee Hier zie je dat ik, ook als het moeilijk wordt, rond de 95-105 rpm trap ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kAyr240za6QScEhi4gMU1D3Vjk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7ON2tR1mSNRQHDkwkt2myvIN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgwL8R4P7-WQZZru8eoroM-hHkA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gMYMSKggpwGpvxBOIit6sSqz.png?f=fotoalbum_tile

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:16

sebasd

loopt op espresso

Vandaag voor het eerst een rit >100km gereden. Viel zeker niet tegen! Vroeg van huis gegaan, rustig aan, vanuit Amersfoort door Flevoland, over de dijk naar Enkhuizen en via Hoorn naar mijn eindbestemming (huis van mijn ouders).

Was niet eens echt heel moe, wel dik tevreden en blij dat er amper wind stond op de dijk :) Dit soort ritten smaakt wel naar meer (en verder)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
De hele week nog niet gefietst, elke keer als ik tijd had dan regende het pijpenstelen en als het droog was had ik geen tijd. Morgen een grote lus van 150km gepland, even lekker inhalen!

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:50:
De hele week nog niet gefietst, elke keer als ik tijd had dan regende het pijpenstelen en als het droog was had ik geen tijd. Morgen een grote lus van 150km gepland, even lekker inhalen!
Weet je zeker dat het niet gaat regenen? >:)
Elke keer als ik gewoon de stadsfiets op ging zou het ook droog zijn, maar de werkelijkheid was toch net iets anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 01:21
Mistraller schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:52:
Nu zit er alleen wel een rateltje in; bij de eerste servicebeurt gemeld dat ie op de kleinste kransjes lichtjes aanloopt, naar mijn idee in de voorderailleur, ook na een tikje op de shifter. Dat is nu weg (Pad gesteld; ik had verwacht dat de voorderailleur gesteld moest worden??) maar nu zit het rateltje aan de andere kant, de grotere kransjes vanaf de 6e of zo.
Echter, ik heb zelf eens goed gekeken, maar het lijkt wel of er een knik in mijn kooi zit? (105 lange kooi) Dat deel wat los kan als je die wieltjes losmaakt, hoort toch kaarsrecht te zijn? Knikje is naar buiten toe en de fiets is niet gevallen of gestoten.
Vandaag weer op fietsjacht voor mijn vrouw, dit maal bij de Pinarello / Wilier dealer wezen kijken. Ik heb natuurlijk even naar de 105 kooien geloerd, en het knikje is dus gewoon standaard, ze hadden het allemaal.
Rateltje zit hem toch echt in de voorderrie. Stelschroefje doet eigenlijk niet heel veel dus ik denk dat de kabel iets versteld moet worden, want ook het trimklikje in de shifter doet niet zoveel. Er zit nergens een stelschroef verder voor de kabellengte volgens mij?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-04 11:10
Je kan het beste even op https://si.shimano.com/ de Dealer Manual (DM) opzoeken voor jouw 105 serie. Daar staat precies in hoe je de voorderailleur installeert en afstelt :).
Bijvoorbeeld door het nummer van je FD in dat zoekveld te gooien (FD-XXXXX) en dan de DM te openen.

[ Voor 22% gewijzigd door Salteh op 18-07-2020 20:19 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Waar kan je sowieso precies uitvinden wat voor een groepset je hebt? Ik kom niet verder dan alleen de naam Shimano op de shifters en op het achterderailleur zonder typenummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Anoniem: 91868 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:22:
Waar kan je sowieso precies uitvinden wat voor een groepset je hebt? Ik kom niet verder dan alleen de naam Shimano op de shifters en op het achterderailleur zonder typenummer.
hier even een foto / paar foto's dan weet je het zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ik gok R7000 of 5800, maar kan ook zomaar 5700 zijn. Zoek even naar de plaatjes en dan weet je welke jij hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 13:19
Op de onderdelen zelf staat altijd ergens een typenummer waar je de groep van kunt afleiden. Meestal zit dit er in gegoten, vaak aan de achterkant of binnenkant. Bij shifters volgens mij vaak onder de hoods. Bijvoorbeeld RD-5701 op een 105 achterderailleur met lange kooi uit de 5700 generatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Pyramiden op 18-07-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Pimorez als het droog is als ik weg fiets dan telt het 😋 Weerbericht is uitstekend, net als vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:20
G*dver.
Fiets net op de racefiets in het donker naar huis, mis ik een flinke kuil en wordt zowat van mijn fiets gelanceerd: Nu zit er in zowel voor- als achterwiel een slag. -O- ;(
Van achterwiel is niet echt op te merken, van voorwiel voel ik hem pulseren tijdens het remmen. Ga morgen zo'n spaaktooltje halen en eens kijken of ik er wat aan kan doen.

Ben best pissed op mijzelf nu.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:44
Maarten_E schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:50:
G*dver.
Fiets net op de racefiets in het donker naar huis, mis ik een flinke kuil en wordt zowat van mijn fiets gelanceerd: Nu zit er in zowel voor- als achterwiel een slag. -O- ;(
Van achterwiel is niet echt op te merken, van voorwiel voel ik hem pulseren tijdens het remmen. Ga morgen zo'n spaaktooltje halen en eens kijken of ik er wat aan kan doen.

Ben best pissed op mijzelf nu.
Kun je zo corrigeren met een spaaksleutel hoor. Vergeet voor aero spokes het andere tooltje niet.

Andere vraag:

Heeft iemand voor mij nog een 25 euro kortingscode voor Futurum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Stoffa schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Kun je zo corrigeren met een spaaksleutel hoor. Vergeet voor aero spokes het andere tooltje niet.

Andere vraag:

Ja, weet dat het relatief makkelijk te doen zou moeten zijn. Nu alleen erachtet komen wat de spaakbreedte is, Mantel verkoopt de wielen maar de spaakbreedte staat niet op de site vreemd genoeg. Zo even op de Shimano site kijken.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:44
Maarten_E schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Ja, weet dat het relatief makkelijk te doen zou moeten zijn. Nu alleen erachtet komen wat de spaakbreedte is, Mantel verkoopt de wielen maar de spaakbreedte staat niet op de site vreemd genoeg. Zo even op de Shimano site kijken.
YouTube: How To Round & True A Bicycle Wheel - Step-by Step Guide

Deze video vind ik zelf een heel goede over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb even een vraagje.
Ik heb inmiddels al een jaar ongeveer een fiets maar ik fiets er niet veel op en dat komt met name omdat ik ontzettend veel last heb van zadelpijn. Als ik 5 minuten zit denk ik al hmmm dit is niet fijn maar als ik iets van 10 kilometer heb gefietst dan val ik bijna letterlijk van m'n zadel van de pijn.

Mijn gewicht zal hierin zeker bijdragen want ik weeg nu iets van 135KG Maar ik zie wel vaker dikke mensen fietsen dus het kan wel. Ik heb bij Belga fietsen in Groningen een zadelmeting gedaan om mijn zitbotjes te meten en daarbij een zadel gekocht die dus goed valt op mijn botten.
Daarvoor had ik al een extra brede, een normale harde(die net zo breed is al de gemeten zadel) en een zachter zadel van de Action geprobeerd maar niks helpt.

Nu draag ik kleding van de Decathlon basismerk dus dat is niet het beste van het beste natuurlijk. Dus ik zit eens te denken of ik niet een losse extra dikke zeem kan kopen die geschikt is voor mensen met zadelpijn.

Het ben jullie nog suggesties of tips? Niet alleen over een zeem maar in het algemeen over zadelpijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Zelfs met een basic fietsbroek zou je langer dan 10km moeten meegaan op een goed zadel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 21:47
@kaasaanfiets Je zou iets verder voorover kunnen gaan zitten waardoor het gewicht iets meer naar de handen verplaatst wordt. Hierdoor zou er minder druk op je zitvlak moeten komen, wat wel tot gevolg geeft dat er dus meer druk op je handen komt. Dit kan natuurlijk ook weer ongemakkelijk worden.
De beste optie is natuurlijk -om het maar gewoon te zeggen- af te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Oelske schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:33:
@kaasaanfiets Je zou iets verder voorover kunnen gaan zitten waardoor het gewicht iets meer naar de handen verplaatst wordt. Hierdoor zou er minder druk op je zitvlak moeten komen, wat wel tot gevolg geeft dat er dus meer druk op je handen komt. Dit kan natuurlijk ook weer ongemakkelijk worden.
De beste optie is natuurlijk -om het maar gewoon te zeggen- af te vallen.
Dat zou ik wel eens kunnen proberen. Met zere handen kan ik beter blijven fietsen als een zeer zitvlak.

Toen ik begon met fietsen woog ik ergens tussen de 105 en 110KG maar toen ervoer ik hetzelfde ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe groot vinden jullie dat de fiets van invloed is op hoe comfortabel je rond kunt rijden?

Ik fiets heel weinig, soms 1x per week en soms minder, omdat ik vooral hardlopen en krachttraining doe.

De keren dat ik op mijn racefiets rijd heb ik na 30km flink last van pijnlijke bovenbenen. Het is na 40km behoorlijk op ondanks een juiste cadans. Vaker fietsen, zodat je er aan went zou je zeggen. Maar op mijn MTB heb ik daar veel minder last van, ondanks dat dit zwaarder fietst.

Nu vraag ik me af of mijn Jan Janssen Sonic Carbon eigenlijk niet te 'racy' is voor mijn niveau. En dat juist een goedkopere fiets qua geometrie en comfort beter zou passen. Ik heb deze tweedehands gekocht vanwege de specs en omdat het om de hoek was en daarbij geen rekening gehouden met het niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:48
@XeNeRgY De fiets is bepalend in het comfort dat je hebt natuurlijk, anders zouden we allemaal dezelfde fiets rijden. Wielrennen en MTB'en zijn twee verschillende sporten, net als veldvoetbal en zaalvoetbal. De enige gelijkenissen zijn dat je een fiets/bal hebt (en zelfs die is anders).

Pijn in bovenbenen klinkt echt niet als iets wat je met een andere fiets direct gaat oplossen, maar zal met houding en/of gewenning te maken hebben. Met een goede houding/afstelling/gewenning zou iedereen op een racefiets moeten kunnen rijden, en dingen als bandbreedte, materiaal, design bepalen dan de rijeigenschappen en het comfort. 'Te racy' betekent in mijn ogen een fiets die niet bij jouw flexibiliteit, lichaamsafmetingen, fietspositie en rijstijl past.

Mijn S3 is bijvoorbeeld super comfortabel voor een wedstrijdframe, maar veel te stijf als randonneursfiets. Daarom heb ik ook 2 verschillende fietsen, maar de fietshouding is vrijwel identiek.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 19-07-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:12
kaasaanfiets schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:51:
Ik heb even een vraagje.
Ik heb inmiddels al een jaar ongeveer een fiets maar ik fiets er niet veel op en dat komt met name omdat ik ontzettend veel last heb van zadelpijn. Als ik 5 minuten zit denk ik al hmmm dit is niet fijn maar als ik iets van 10 kilometer heb gefietst dan val ik bijna letterlijk van m'n zadel van de pijn.

Mijn gewicht zal hierin zeker bijdragen want ik weeg nu iets van 135KG Maar ik zie wel vaker dikke mensen fietsen dus het kan wel. Ik heb bij Belga fietsen in Groningen een zadelmeting gedaan om mijn zitbotjes te meten en daarbij een zadel gekocht die dus goed valt op mijn botten.
Daarvoor had ik al een extra brede, een normale harde(die net zo breed is al de gemeten zadel) en een zachter zadel van de Action geprobeerd maar niks helpt.

Nu draag ik kleding van de Decathlon basismerk dus dat is niet het beste van het beste natuurlijk. Dus ik zit eens te denken of ik niet een losse extra dikke zeem kan kopen die geschikt is voor mensen met zadelpijn.

Het ben jullie nog suggesties of tips? Niet alleen over een zeem maar in het algemeen over zadelpijn ?
Zit je vaak genoeg op je fiets om zitvlees te kweken?

Al denk ik dat andere oorzaak heeft.

Je kunt een zadeldrukmeting doen, terwijl je op je fiets zit.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Ypuh day is inderdaad ook mijn gevoel. Deze fiets is niet op mij afgestemd. Het is alleen lastig inschatten of een fiets die wel goed aansluit het probleem oplost inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
XeNeRgY schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:34:
@Ypuh day is inderdaad ook mijn gevoel. Deze fiets is niet op mij afgestemd. Het is alleen lastig inschatten of een fiets die wel goed aansluit het probleem oplost inderdaad.
Jammer om te lezen dat je zoveel last heb!
Even gek gezegd.. zou je niet een testritje kunnen maken op een andermans racefiets of vanuit je LBS?

Ik betwijfel overigens of je minder last gaat krijgen. Klinkt eerder alsof je niet lekker op je fiets zit

Paar dingen van wat ik gelezen(en ervaren heb)

Hoe meer "effort" hoe minder druk op je zitvlak.
Zadelhoogte: Ik lees dat je last heb van je bovenbenen. Zit je niet iets te laag?

Heb je een bikefit gedaan in het verleden? Een goed aangemeten zadel heeft geen waarde indien je gewoonweg verkeerd op je fiets zit.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 29-04 14:05
[...]

Andere vraag:

€10 wel nog :)
PM maar indien nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-04 08:37

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Vandaag met moeite 100km gefietst, was helemaal vergeten om wat energie-repen mee te nemen. Van tevoren ook niks gegeten. Na ong 75km was het toch echt gedaan. Ik kan je zeggen dat die laatste 25km zeer zwaar aan hebben gevoeld. :+

Volgens Garmin; 3600 kcal verbrand, ik gok zelf rond de 400 kcal per uur wat neerkomt op 1200 kcal. Dus ik denk dat het algoritme er vrij ver naast zit. Denk dat ik ooit toch maar eens een powermeter erop ga zetten. Ter vergelijking 8uur en 40min op de mountainbike kwam neer op 4100 kcal met een Garmin smartwatch HS monitor. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TweakJerommeke schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:22:
Vandaag met moeite 100km gefietst, was helemaal vergeten om wat energie-repen mee te nemen. Van tevoren ook niks gegeten. Na ong 75km was het toch echt gedaan. Ik kan je zeggen dat die laatste 25km zeer zwaar aan hebben gevoeld. :+

Volgens Garmin; 3600 kcal verbrand, ik gok zelf rond de 400 kcal per uur wat neerkomt op 1200 kcal. Dus ik denk dat het algoritme er vrij ver naast zit. Denk dat ik ooit toch maar eens een powermeter erop ga zetten. Ter vergelijking 8uur en 40min op de mountainbike kwam neer op 4100 kcal met een Garmin smartwatch HS monitor. :o
400 per uur is bizar weinig.
Volle bak is ~10-12 kcal/kg/uur.
Heel rustig (denk hartslagzone 1/2) is ongeveer 6 kcal/kg/uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 20:28
Smultie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Zonder zijn getrapte vermogen te weten blijft dit een volledig geschat getal en obv hr het uit te rekenen geeft ook echt geen reële schatting.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 29-04 14:05
@TweakJerommeke Aangezien je het lastig had, denk ik dat je je schatting mag verdubbelen :9.
Zal wss tussen de 700-800 /uur liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06
Smultie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Inderdaad 400 is echt weinig. Maar in je berekening hou je geen rekening met je threshold. Iemand met een FTP van 400 verbruikt 2x zoveel dan iemand met een FTP van 200 (in dezelfde zone)

Als ik een uurtje HR Z2 trap (200 watt, FTP 295) verbruik ik 700 calorieën. Ik weet niet of je het precies zo door kan rekenen, maar 400 per uur zou kunnen denk ik met een Z1 ritje voor iemand met een FTP van 200 ofzo

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:02:
[...]

Inderdaad 400 is echt weinig. Maar in je berekening hou je geen rekening met je threshold. Iemand met een FTP van 400 verbruikt 2x zoveel dan iemand met een FTP van 200 (in dezelfde zone)

Als ik een uurtje HR Z2 trap (200 watt, FTP 295) verbruik ik 700 calorieën. Ik weet niet of je het precies zo door kan rekenen, maar 400 per uur zou kunnen denk ik met een Z1 ritje voor iemand met een FTP van 200 ofzo
Klopt! ik ging niet uit van een FTP van 400W :) (dan zou 100km ook niet lastig zijn gok ik zo).

Interessant wel. Zit ongetwijfeld een relatie in waar (geleverd vermogen/FTP) een rol speelt, maar in welke vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Watts is eigenlijk direct omgezette energie, dus 1 uur 200 watt is 700 calorieën. Voor mij is dit Z2, voor mvdp onder Z1, voor een beginner is het een uur op of zelfs over threshold

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ah ja, dat is logisch inderdaad.
Is de relatie met lichaamsgewicht dan dat zwaardere mensen normaal gesproken meer vermogen trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:47:
Is de relatie met lichaamsgewicht dan dat zwaardere mensen normaal gesproken meer vermogen trappen?
Jup. Ik ken genoeg zware jongens die lomp sterk zijn en veel hogere vermogens trappen dan ik, maar dat zijn vooral piekwaarden die ze geen minuut of langer vol gaan houden.

Dat is voor iemand als MvdP of Tom Dumoulin ook de afweging, gaan we kilo's verliezen om onze W/Kg omhoog te krijgen, of houden we wat extra spiermassa aan voor een hogere piek. Sommige klassiekerrenners wegen ook gewoon 82-85kg wat in wielerland gewoon dikkertjes zijn, maar ze pakken wel prijzen. In het algemeen klassement zie je ze uiteraard niet.

Voor amateurs (zelfs de beste) geldt vrijwel altijd dat er wel een paar watts nog bij kunnen en een paar kilootjes van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Meer spiermassa betekend vaak een meer watts maar zoals @Ypuh aangeeft, om ze vol te houden moet je cardio systeem ook wel op orde zijn.

Maar feit blijft wel dat voor iemand van 60kg een FTP boven de 400 bizar veel is, terwijl dit voor iemand van 90 kg en 2 meter niet zo gek is.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 20:28
Onder de atleten gezien is dat vaak wel zo.
Maar ik ben anderhalf jaar geleden ongetraind begonnen met fietsen. Toen een ftp van ik gok 180 en woog 110 kilo. Nu 76 en ftp van 290. Dus mijn z1 ritje van nu, verbrande ik meer kcal dan destijds een uur vol knallen. Dus zoals gezegd. Alleen met het wattage kun je iets zeggen over de geleverde energie. Rest is allemaal giswerk.

Overigens is de bmr van een zwaarder persoon natuurlijk wel hoger dan van een lichter persoon.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 08:10
Vandaag weer 63 km in het Limburgse heuvelland weg kunnen trappen.
Toevallig nog tweakers in het zuiden?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 21:47
Vandaag een rondje gereden na het aanbrengen van Squirt lube (2 lagen). Ik merk wel dat het iets luidruchtiger is dan olie. Zal dit nog weggaan na verloop van tijd als het wat vaker is aangebracht, of heb ik te grondig de resten weggeveegd?
Ook maar even nieuwe skinwall banden gemonteerd, ze rijden prima (sorry @Grin :D)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Deze week een even snel een Cube Nuroad die dienst gaat doen als woon-werk en winter fiets! Helaas kon ik nergens meer een FE uitvoering met spatborden en baggagedrager vinden dus ben ik maar gegaan voor de gewone race versie en die uit te rusten met spatbordjes en baggagedrager.

Voor spatborden heb ik de cube acid fenders kunnen vinden die ook op de FE zitten, die moeten nog binnen komen. De baggagedrager is een tubus cargo geworden, die lijkt me ook steviger dan de drager bij de FE, en die zit er al op aangezien ik dinsdag weer mijn eerste woon-werk rit wil gaan maken sinds corona heb ik nogal wat mee te sjouwen, dus dat kunnen we gelijk testen.

@Ypuh ik zag ergens dat jij de tubus regelmatig monteerd en demonteerd op je Surly, is dat een beetje werkbaar?

Ik heb bij het monteren van de tubus al 2 mm van de aluminium draadeind in het rechts-boven nokje gestript omdat de meegeleverde boutjes te kort waren... :F Daarna is het gelukkig wel gelukt met de langere boutjes die eigenlijk bedoeld waren voor als je spacers nodig had. Maar goed nu zit ie en ik heb geen zin om die alu draadeindjes overmatig te belasten door het ding er nog af te halen. Met een stalen fiets is dat probleem wellicht minder/niet aanwezig.

Het wordt wel een bakbeest zo (volgens mij is ie al zwaarder dan mijn MTB). Maar op snelheid rijdt ie eigenlijk prima, ben benieuwd hoe ie straks is met wat bepakking, en of dat fijner is dan met een rugzak woon-werk rijden zoals ik tot nu toe deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yETyEowP8rCWcd48ecPP74b4bRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S7t9NUEArWqY4WrGzQIV75OC.jpg?f=user_large

(Bij voorbaat sorry voor het zadeltasje :+. De bedoeling van deze fiets is duidelijk wat meer function > form ;))

Ik zit nu op 4 (sport)fietsen :o. De racer (Specialized Tarmac), MTB (Canyon Exceed), oude winterfiets (Trek 5500) die behouden blijft als Tacx-fiets en dus deze! :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 19-07-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha.
Ben vaak kritisch over skinwall maar zeker ook nog wel eens positief!
Je ziet gewoon niet veel oranje, bruine, skinwall gekleurde fietsen, vaak staat m.i. zwart beter. Maar ja, smaak enzo... ;)

@Kluus Tof ding, ook met zadeltasje, past prima bij deze fiets. Ik heb uiteraard niks tegen zadeltasjes op dit soort fietsen. Alleen op echte racefietsen is het niet mijn ding, maar hé, wederom: smaak... ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Grin op 19-07-2020 20:17 . Reden: +zadeltasje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 21:12
[...]

Andere vraag:

https://www.futurumshop.n...utm_campaign=claim-reward

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Kluus Tubus (de)monteren is redelijk rechttoe rechtaan. Ik gebruik inderdaad wel verschillende lengtes van inbusboutjes. Die bij de seatstays wat langer zodat ze er helemaal doorheen gaan en bij de naaf iets kortere om te voorkomen dat de cassette/ketting geraakt wordt als deze op de 11 ligt. Vervolgens 2 Ortlieb Classic's eraan en dat heeft al behoorlijk wat mishandeling zonder problemen doorstaan.

Nu m'n kit wat lichter geworden is doordat ik meer spullen thuis laat, zou ik misschien voor de Tubus Fly gaan i.p.v. de Cargo, maar ik ben verder niet zo'n grammenjager :).

Ps. De Tubus roest wel, al kan dit verder weinig kwaad. Als je dit niet wil moet je dus een beetje opletten met het nat wegzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 19-07-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:11:
Hahaha.
Ben vaak kritisch over skinwall maar zeker ook nog wel eens positief!
Je ziet gewoon niet veel oranje, bruine, skinwall gekleurde fietsen, vaak staat m.i. zwart beter. Maar ja, smaak enzo... ;)

@Kluus Tof ding, ook met zadeltasje, past prima bij deze fiets. Ik heb uiteraard niks tegen zadeltasjes op dit soort fietsen. Alleen op echte racefietsen is het niet mijn ding, maar hé, wederom: smaak... ;)
Thanks! Ja das mijn smaak op zich ook hoor, op mijn “echte” racer komt er ook geen ;). Die gravelbandjes zijn me net te groot om in mijn rugzakje te proppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 19-07-2020 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Gister overigens een mooie PR gezet op de Redoute. 6:05 min aan 409 watt gemiddeld (top 3%). Ben benieuwd of ik daar de komende jaren nog een keer onder kan duiken.

Ook direct een reality check naar de profs en junioren/beloften die hem rond de 4:09 - 4:27 min oprijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 18:17
Nu het toch enigszins over zadeltasjes gaat en ik de beerput niet volledig open wil trekken het volgende.

Afgelopen vrijdag met een vriend mijn afstandsrecord bijgesteld naar 133,2km (m'n vriend ging nog door voor de 200 _/-\o_ ).
Zelf nam ik nooit biba's etc me voor een eventueel lek maar tijdens die rit toch meegemaakt dat iemand lek reed. Gelukkig ikzelf niet maar er zat toch een flink stuk glas in de band.

Goed, de uitleg van de reality check daargelaten. Ik ga dus ook een biba, bandenlichters en een pomp meenemen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een minipomp omdat men aangeeft dat het handig is een band eerst een beetje op te pompen voor het vervangen.

Optie 1:
Minipompje, Biba en lichters in de jersey.
Grootste nadeel comfort en risico bij valpartijen (hoewel ik die niet op de planning heb staan)

Optie 2:
Het controversiële zadeltasje voor de hele mikmak.

Goed daarmee de voor de handliggende opties, ik was vooral benieuwd naar jullie ervaringen met optie 3:
Zo'n hybride pomp met houder voor onder je bidonhouder, ene kant de pomp, andere kant een CO2 patroontje. Vervolgens alleen de lichters en een biba in de jersey.

Is optie 3 enigszins praktisch? Het lijkt iig wel zo en hiermee vermijd ik een zadeltas :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Misschien moet er een apart zadeltas topic komen om de wielrenners in bescherming te nemen?

@Grin Waarom moest je dit nou weer uitlokken?

@Cranzai Om dan toch maar gewoon antwoord te geven op je vraag: optie 2.

[ Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 19-07-2020 20:51 . Reden: Maatschappelijke plicht ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Cranzai schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:43:
(hoewel ik die niet op de planning heb staan)
Er zijn maar weinig mensen die een dwarslaesie op de planning hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:49:
Misschien moet er een apart zadeltas topic komen om de wielrenners in bescherming te nemen?
In Het grote gravelervaringtopic, waar tassen thuis horen O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-04 13:36
Cranzai schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:43:
Nu het toch enigszins over zadeltasjes gaat en ik de beerput niet volledig open wil trekken het volgende.

Afgelopen vrijdag met een vriend mijn afstandsrecord bijgesteld naar 133,2km (m'n vriend ging nog door voor de 200 _/-\o_ ).
Zelf nam ik nooit biba's etc me voor een eventueel lek maar tijdens die rit toch meegemaakt dat iemand lek reed. Gelukkig ikzelf niet maar er zat toch een flink stuk glas in de band.

Goed, de uitleg van de reality check daargelaten. Ik ga dus ook een biba, bandenlichters en een pomp meenemen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een minipomp omdat men aangeeft dat het handig is een band eerst een beetje op te pompen voor het vervangen.

Optie 1:
Minipompje, Biba en lichters in de jersey.
Grootste nadeel comfort en risico bij valpartijen (hoewel ik die niet op de planning heb staan)

Optie 2:
Het controversiële zadeltasje voor de hele mikmak.

Goed daarmee de voor de handliggende opties, ik was vooral benieuwd naar jullie ervaringen met optie 3:
Zo'n hybride pomp met houder voor onder je bidonhouder, ene kant de pomp, andere kant een CO2 patroontje. Vervolgens alleen de lichters en een biba in de jersey.

Is optie 3 enigszins praktisch? Het lijkt iig wel zo en hiermee vermijd ik een zadeltas :+
Ik heb optie 4: Lyzene combi minipompje onder bidon en klein tasje onder zadel met biba + lichters + multitool + quick links. CO2 patroon heb ik niet meer omdat pompje eigenlijk prima werkt. In Jersey heb ik mobiel, sleutels, cleat covers en vreten als het lange rit wordt.

Ik probeer zooi op m'n rug te minimaliseren, want vind volgepropte zakken echt niet prettig rijden. Ook wil ik niet elke keer al m'n zooi moeten zoeken + inpakken en nu zit het meesye alvast op de fiets (ik rijd 90 procent op m'n racer, MTB heeft eigen pomp + biba aan frame getaped). Tot slot wil ik 2 bidons kunnen meenemen op 100km+ ritten: 1 met water en 1 met suiker.

Misschien niet 100 procent volgens de stijlpolitie, maar voor mij werkt het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:49:

@Grin Waarom moest je dit nou weer uitlokken?

@Cranzai Om dan toch maar gewoon antwoord te geven op je vraag: optie 2.
Dat was eigenlijk een beetje mijn schuld omdat ik begon over de zadeltas op mijn Nuroad. ;)
Ypuh schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:16:
@Kluus Tubus (de)monteren is redelijk rechttoe rechtaan. Ik gebruik inderdaad wel verschillende lengtes van inbusboutjes. Die bij de seatstays wat langer zodat ze er helemaal doorheen gaan en bij de naaf iets kortere om te voorkomen dat de cassette/ketting geraakt wordt als deze op de 11 ligt. Vervolgens 2 Ortlieb Classic's eraan en dat heeft al behoorlijk wat mishandeling zonder problemen doorstaan.

Nu m'n kit wat lichter geworden is doordat ik meer spullen thuis laat, zou ik misschien voor de Tubus Fly gaan i.p.v. de Cargo, maar ik ben verder niet zo'n grammenjager :).

Ps. De Tubus roest wel, al kan dit verder weinig kwaad. Als je dit niet wil moet je dus een beetje opletten met het nat wegzetten.
Thanks, dat roesten zal ik eens in de gaten houden. De fiets staat op zich altijd binnen, ook op het werk, maar hij gaat wel pekel zien enzo, dus dat roesten zal ik eens in de gaten houden... Over de grammen maak ik mij verder ook niet echt druk bij deze fiets.

Aangezien hij voor bijna dagelijks woon-werk verkeer gebruik gaat worden (zodra wij weer zo vaak naar kantoor mogen ten minste) blijft de tubus wel zitten denk ik, tenzij het me toch niet bevalt of het roesten me te erg wordt en ik weer voor een rugzak kies...

@Cranzai ik prop normaal alles in mijn shirt, bij mij is dat: biba, bandenlichters, co2 patroon + klein co2-pompje. Voor een lange rit neem ik soms twee biba's en twee patronen mee zelfs.

[ Voor 66% gewijzigd door Kluus op 19-07-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09
Morrar schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Ik heb optie 4: Lyzene combi minipompje onder bidon en klein tasje onder zadel met biba + lichters + multitool + quick links. CO2 patroon heb ik niet meer omdat pompje eigenlijk prima werkt. In Jersey heb ik mobiel, sleutels, cleat covers en vreten als het lange rit wordt.

Ik probeer zooi op m'n rug te minimaliseren, want vind volgepropte zakken echt niet prettig rijden. Ook wil ik niet elke keer al m'n zooi moeten zoeken + inpakken en nu zit het meesye alvast op de fiets (ik rijd 90 procent op m'n racer, MTB heeft eigen pomp + biba aan frame getaped). Tot slot wil ik 2 bidons kunnen meenemen op 100km+ ritten: 1 met water en 1 met suiker.

Misschien niet 100 procent volgens de stijlpolitie, maar voor mij werkt het prima.
Same here, bevalt erg goed. Alles altijd klaar om te gaan, de discussie over zadeltasjes vind ik niet zo interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik vind zo’n minipompje echt niets hè, krijg ik de band nooit lekker hard mee. Het beetje lucht dat handig is om de band erop te leggen blaas ik wel met m’n mond erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:38:
Ik vind zo’n minipompje echt niets hè, krijg ik de band nooit lekker hard mee. Het beetje lucht dat handig is om de band erop te leggen blaas ik wel met m’n mond erin.
Misschien ook es aan de arm spieren werken ipv alleen de benen. Wel extra gewicht op de fiets natuurlijk, maar in zulke noodgevallen wel praktisch :> :+

Pompje kost wel wat moeite inderdaad, maar lukt me wel om genoeg lucht erin te krijgen om thuis te komen. CO2 patroon had ik gebruikt voor MTB en daarna vergeten / geen zin om nieuwe te kopen.

Ik ben dan ook wel zo iemand om z'n biba op te blazen met CO2 of z'n vingers vast te vriezen aan de pomp / het ventiel :X Handpomp is langzaam + hard werken, maar wel fool proof. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik wou niet meedoen met deze discussie maar hier kan ik allicht nog iets toevoegen. *kuch*
Laten we een paar dingen alvast vaststellen: ik heb de handkracht van een 8 jarig meisje en mijn armen zijn, bijna letterlijk (qua figuur), lachwekkend. Punt. Ik zou graag wat anders typen maar dat is het nu eenmaal... Ik zou mijzelf op dit vlak nog veel verder belachelijk kunnen maken, maar de week is nog maar net begonnen en wil graag nog met een beetje zelfrespect de werkweek kunnen beginnen... ;) :+

Maar zelfs mij lukt het om met een minipomp een band op 6 bar te krijgen... Oké, ben qua armkracht wel helemaal naar de kl*ten, maar ik fiets er daarna niet minder hard mee. :Y

@SirLenncelot Toptip: Topeak HybridRocket HP
Beste van twee werelden. Ik krijg hiermee mijn band op 6 bar zonder CO2 patroon, maar mocht ik er de kracht niet voor hebben die dag... Dan kan het ook op die manier.

[ Voor 13% gewijzigd door Grin op 19-07-2020 22:22 . Reden: Topeak HybridRocket HP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Grin schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:10:
[...]
Ik krijg hiermee mijn band op 6 bar zonder CO2 patroon, maar mocht ik er de kracht niet voor hebben die dag... Dan kan het ook op die manier.
ik heb een CO2 patroon bij mij voor wanneer ik zelf lek rij en een pompje voor wanneer iemand zonder spullen lek rijdt (of ikzelf een 2e lekke band heb) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 21:12
Morrar schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Heel herkenbaar. De missing link en cleat covers moet nog een keer (mee)besteld worden maar verder ziet het er bij mij hetzelfde uit op de racefiets. Voordeel van het (mijn) Lezyne pompje is de Flex Hose die het oppompen makkelijker maakt.

En 6 bar erin pompen duurt even maar is zeker te doen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Ik wou niet meedoen met deze discussie maar hier kan ik allicht nog iets toevoegen. *kuch*
Laten we een paar dingen alvast vaststellen: ik heb de handkracht van een 8 jarig meisje en mijn armen zijn, bijna letterlijk (qua figuur), lachwekkend. Punt. Ik zou graag wat anders typen maar dat is het nu eenmaal... Ik zou mijzelf op dit vlak nog veel verder belachelijk kunnen maken, maar de week is nog maar net begonnen en wil graag nog met een beetje zelfrespect de werkweek kunnen beginnen... ;) :+

Maar zelfs mij lukt het om met een minipomp een band op 6 bar te krijgen... Oké, ben qua armkracht wel helemaal naar de kl*ten, maar ik fiets er daarna niet minder hard mee. :Y
Hier nog zo een. Vandaag nog lek gereden, ik vind het echt zo ideaal om dan met een 16gr patroon de boel in 2 seconden op de juiste druk te hebben. Als ik dan anderen zie zwoegen met een minipompje wil ik echt niet meer terug. Voor die paar keer per jaar dat ik lek rij besteed ik graag een patroontje (en vaak leen ik ze ook uit als iemand in de groep lek rijd en op het punt staat de mini pomp ter handen te nemen).
@Kluus Tubus (de)monteren is redelijk rechttoe rechtaan. Ik gebruik inderdaad wel verschillende lengtes van inbusboutjes. Die bij de seatstays wat langer zodat ze er helemaal doorheen gaan en bij de naaf iets kortere om te voorkomen dat de cassette/ketting geraakt wordt als deze op de 11 ligt.
Bij de Nuroad zijn de nokjes aan de binnenkant van het frame dicht, dus het is lastig te zien hoe ver het boutje er door zit helaas, dit moet je gewoon opmeten, maar in eerste instantie ben ik simpelweg van de handleiding uit gegaan. Hierin werd standaard alles met de meegeleverde M5x12 boutjes gemonteerd. Echter, de schroefdraad op de seatstays van de Nuroad begint pas op 4-5mm in het nokje. Dus je hebt revetje (1mm) + buisje van de drager (5mm) + holle ruimte van het nokje (4-5mm) = 10-11mm. Dus ik draaide hem vast op 1 (of hooguit 2mm) draad. Ik schrok me dood toen ik m dol draaide, maar gelukkig gaat het dus slechts om een klein stukje schroefdraad wat er nu uit is.

De nokjes op de chainstays beginnen wel direct met schroefdraad, dus die hebben dit probleem gelukkig niet. Wel zaten er 2x m5x18 boutjes bij de tubus voor als je een smaller frame hebt en je extra spacers moet monteren bij de chainstays. Die heb ik nu gebruikt op de seatstays en konden er voldoende ver in gelukkig.
Vervolgens 2 Ortlieb Classic's eraan en dat heeft al behoorlijk wat mishandeling zonder problemen doorstaan.
Ik heb nu zo'n aktetas achtig model fietstas van Vaude, ziet er wel mooier uit als je hem zo draagt, maar hij is vrij breed en ik moet hem nu helemaal achterop de drager plaatsen om niet met mijn hakken er tegenaan te komen. Op zich kan dat best, maar ben wel benieuwd naar de weersbestendigheid van deze tas. Daarom zit ik ook over de Ortlieb Classics te twijfelen. Goede ervaringen dus? Ook bruikbaar voor woon-werk denk je? (desnoods laat ik de tassen gewoon op de fiets en gooi ik er los een laptoptas in natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 19-07-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Bestaan er minipompjes met een slangetje eigenlijk?
Heb een minipompje van BBB, maar de keer dat ik die wilde gebruiken was ik zo lomp blijkbaar dat ik het hele ventielnippel krom had getrokken. Gelukkig ging die nog dicht, maar het is niet ideaal dat het aansluitstuk en het gedeelte waarmee je pompt één geheel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Maarten_E schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:36:
Heb een minipompje van BBB, maar de keer dat ik die wilde gebruiken was ik zo lomp blijkbaar dat ik het hele ventielnippel krom had getrokken. Gelukkig ging die nog dicht, maar het is niet ideaal dat het aansluitstuk en het gedeelte waarmee je pompt één geheel is.
Wederom de Topeak HybridRocket HP. ;) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Ahh, zat te kijken maar op de eerste foto was het niet zichtbaar. Op de foto met het wiel zie ik hem. Mooi, thx voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hèhè, ik ben misschien wel een van de weinige wielrenners die wel een serie pull-ups kan doen ;) maar een mini-pompje blijft gewoon kut.
Het is ook niet echt de kracht maar meer dat het net niet lekker op het ventiel zit en ik dan met één hand vast moet houden en de andere pompen, allemaal net waardeloos. Toen ik een paar jaar terug iemand anders een keer zag klooien en zn ventiel af brak heb ik een doos van 30 CO2 patronen besteld en neem er altijd 1 of twee mee. Nog nooit om verlegen gezeten :)

Edit: wel al meerdere co2 pompjes gesloopt...

Edit 2: en al een keer vol overtuiging de kapotte binnenband terug gelegd en opgepompt. Ook niet mijn meest heldere moment.

[ Voor 14% gewijzigd door SirLenncelot op 19-07-2020 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:45:
Hèhè, ik ben misschien wel een van de weinige wielrenners die wel een serie pull-ups kan doen ;) maar een mini-pompje blijft gewoon kut.
Het is ook niet echt de kracht maar meer dat het net niet lekker op het ventiel zit en ik dan met één hand vast moet houden en de andere pompen, allemaal net waardeloos. Toen ik een paar jaar terug iemand anders een keer zag klooien en zn ventiel af brak heb ik een doos van 30 CO2 patronen besteld en neem er altijd 1 of twee mee. Nog nooit om verlegen gezeten :)

Edit: wel al meerdere co2 pompjes gesloopt...

Edit 2: en al een keer vol overtuiging de kapotte binnenband terug gelegd en opgepompt. Ook niet mijn meest heldere moment.
Ik had eerst zo'n standaard goedkoop CO2 pompje die je vast moet draaien op het ventiel. Maar een aantal keer gehad dat die kop vast vroor op de ventiel kern en ik in plaats van het pompje de hele kern uit het ventiel schroefde |:( |:( |:( . Daar gaat je kostbare CO2 weer de lucht in dan... :o

Sindsdien over gestapt op een pompje van Lezyne die je er gewoon op drukt, nooit meer een greintje pijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
Maarten_E schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:36:
https://www.wiggle.nl/lezyne-road-drive-pump/?sku=100821948
Met slangetje mèt ontluchtingsknopje, zodat je je ventielkern er niet uitdraait.
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:45:
Het is ook niet echt de kracht maar meer dat het net niet lekker op het ventiel zit en ik dan met één hand vast moet houden en de andere pompen, allemaal net waardeloos. Toen ik een paar jaar terug iemand anders een keer zag klooien en zn ventiel af brak
Beide problemen doen zich niet voor bij een pomp met een slangetje.

[ Voor 41% gewijzigd door DieAnder op 19-07-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Correctie, denk dat mijn pompje ook van Topeak is. In ieder geval een hybride met een slangetje. Je schroeft 'm netjes vast op het ventiel en het slangetje zorgt ervoor dat je de boel niet sloopt tijdens het pompen. Uiteraard is een hybride pompje wel wat forser dan zo'n CO2 kopje (met patroon).

Qua cleat covers; ik vind het wel een succes. Ik loop er niet heel veel op, maar cleats zijn nog als nieuw (covers ook trouwens). Vond 20 euro alleen absurd prijzig, dus misschien kijken voor Chinese variant. Oh ja, en niet vergeten ze af te doen voor het opstappen... Ik heb al 3x zitten vloeken dat inklikken niet lukte en pas vrij laat bedacht dat ze er nog onder zaten 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Morrar op 19-07-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 28-04 01:21
kaasaanfiets schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Dat zou ik wel eens kunnen proberen. Met zere handen kan ik beter blijven fietsen als een zeer zitvlak.

Toen ik begon met fietsen woog ik ergens tussen de 105 en 110KG maar toen ervoer ik hetzelfde ongemak.
Ook een open deur; maar toch: Harder trappen. En je kunt natuurlijk ook nog eens diverse zadels uittesten, vaak mag dat gewoon. Ik heb een collega 100kg, die hoor ik er nooit over. (Maar die trapt dus wel hard)
Ik heb zelf een stuk of 5 zadels getest voor ik de juiste had. Ik heb drie fietsen, en op alledrie een ander type zadel. Op de racer zit de smalste.
Je voelt aan het einde van de slag nog nét even je ventieltje openpiepen, dan schiet het niet meer op...
Ook al eens een pompje gesloopt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Salteh
RR46 schreef in een DM:
Als de site af is, deel het zeker even op het forum! :)
Vooruit dan maar he.. ;-).

https://di2center.com is voorbij! https://bettershifting.com is online! Hoera!

Waarom?
Ik doe nog steeds vooral Di2 content, maar in de toekomst kan daar nu ook niet-Di2 spul bij.

Di2 is een Shimano trademark, dus ze zouden Di2Center.com kunnen claimen in theorie. Nu zijn Shimano en ik wel vriendjes en hebben ze gezegd dat Di2Center.com OK is.. en dat ze niet Shimano-legal gaan tippen.. maar goed.. kan in de toekomst veranderen he.. ;-).

Daarnaast draaide Di2Center op wordpress bij een duitse host.. en dan was TRAAG. Deze nieuwe site draait op AWS (S3 + Cloudfront + Lambda, Next.js / Tailwind / Strapi) en is eigenlijk een statische export vanuit Next.js.. voor de meer dynamische content (contactformulier) gebruik ik AWS lambda / application gateway.Nog genoeg te doen en te fixen, maar eindelijk online.. _/-\o_

Die Bowman is nu even bij Koers, verwacht hem deze week terug. Is op zich prima.. ik kwam erachter dat ik de spaaklengterekentool verkeerd had gelezen, dus de spaken aan een kant van m'n wiel waren te kort |:( . Anyway, nieuwe besteld en voorwiel toch afgemaakt. Het achterwiel volgt ergens deze week in de avonduren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0xyNsIOzACYv6-SKTh-nIhyL8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgo0zLbkNvcZm3Wstgg3jEEs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ik heb een Co2 pompje van Pro. Gebruik hem al een jaar of 10 en nog nooit een patroon 'verloren'.

Zie soms hele units voor Co2 pompjes, maar de simpelste werkt gewoon het beste lijkt me? Patronen koop ik in bulk en daar doe ik dan jaren mee. Als je een beetje zoekt heb je er 30 voor 2 tientjes incl. verzending (o.a. bij VanEyck).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=42828&w=760&h=570

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 20-07-2020 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
yes dat pompje heb ik nu ook 🙂 doet het uitstekend. Wel de oude fietsband gebruiken om je vingers niet te bevriezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:59
Grappig, die heb ik ook al jaren.. Heeft me nooit in de steek gelaten. Gisteren was het wederom nodig (zoek het ook wel op met al dat gravelen dit jaar en wellicht iets te lomp/agressief rijgedrag :+), 3e lek dit jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 20-07-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
SirLenncelot schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:49:
yes dat pompje heb ik nu ook 🙂 doet het uitstekend. Wel de oude fietsband gebruiken om je vingers niet te bevriezen!
heb nog een rubberen hoes die ik over het patroon kan schuiven. Krijg je niet zo snel koude vingers..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Of gewoon bij het pompje i.p.v. patroon vasthouden :). Het indrukken om de lucht los te laten doet prima z'n werk.

Snap niet waarom iemand zo'n geval mee zou slepen als die gewoon precies hetzelfde doet (behalve meer tijd kosten).

Afbeeldingslocatie: https://www.justathlete.nl/media/catalog/product/cache/68/image/860x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/1/0/10047.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 21:19
koentjuh1987 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:46:
Nu niet meer, maar gisteren wel. Heb de AGR finale (lus 3) gedaan, was de eerste keer in die regio dus vond dit lang en hoog zat, hebben een paar goed steile rakkers liggen daar :)

Rest van de dag op een bedje gelegen/geslapen bij Thermae 2000, benen waren er goed klaar mee haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:37:
Ik heb een Co2 pompje van Pro. Gebruik hem al een jaar of 10 en nog nooit een patroon 'verloren'.

Zie soms hele units voor Co2 pompjes, maar de simpelste werkt gewoon het beste lijkt me? Patronen koop ik in bulk en daar doe ik dan jaren mee. Als je een beetje zoekt heb je er 30 voor 2 tientjes incl. verzending (o.a. bij VanEyck).

[Afbeelding]
Met 30 doe je er jaren mee? Man ik heb er 2 jaar geleden 4 gekocht maar ik heb het eerste patroontje nog nieteens gebruikt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Pimorez schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:56:
[...]

Met 30 doe je er jaren mee? Man ik heb er 2 jaar geleden 4 gekocht maar ik heb het eerste patroontje nog nieteens gebruikt..
zelfde hier :) 3 jaar geleden 3 gekocht, nooit gebruikt. (gelukkig maar :D)

op langere mtb ritten (en ritten met anderen) vaak rugzak mee en daar zit standaard een goed handpompje in. die heeft mijn voorkeur tegenover wegwerp rommel als co2 patronen. Op de racefiets zit ook een handpompje aan het frame.. zo overgenomen.. nooit de moeite genomen om te veranderen :)

co2 patroon neem ik soms mee op de mtb als ik zonder rugzak fiets. En voor wedstrijden is het natuurlijk ook handig qua tijdwinst..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:26
koentjuh1987 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:46:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 38% gewijzigd door RR46 op 24-06-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:18
Gaat makkelijker met een cyclocross bandje, normale biba is een beetje aan de krappe kant om om een patroon heen the schuiven.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Ai dat is minder. Beterschap! Hopelijk niet al te veel (lichamelijke) schade?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door BartNL op 20-07-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:10

Galois

1811 - 1832

Ik fiets al jaren met de Oakley half Jacket zonnebril (klik).

Als ik heel hard fiets, of ik heb wind tegen (oid) dan komt het regelmatig voor dat mijn ogen en lenzen uitdrogen en als ik dan knipper dat er een lens uitvalt (dat ik de lens dan zelf kwijt ben, maakt niet uit, het zijn daglenzen, vervelend is dat ik de rest van de tocht niet zo goed meer zie).

Voel ik dat mijn ogen droog worden en als ik dan mijn bril afzet tijdens het fietsen, dan drogen mijn ogen niet meer uit en is er verder geen probleem (behalve dan wel last van de zon of vliegjes ;)). Het ligt dus aan de bril en de luchtstromingen er omheen.

Herkent iemand dit? En een andere bril zou een oplossing kunnen zijn?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Galois schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:46:

Als ik heel hard fiets, of ik heb wind tegen (oid) dan komt het regelmatig voor dat mijn ogen en lenzen uitdrogen en als ik dan knipper dat er een lens uitvalt (dat ik de lens dan zelf kwijt ben, maakt niet uit, het zijn daglenzen, vervelend is dat ik de rest van de tocht niet zo goed meer zie).

Voel ik dat mijn ogen droog worden en als ik dan mijn bril afzet tijdens het fietsen, dan drogen mijn ogen niet meer uit en is er verder geen probleem (behalve dan wel last van de zon of vliegjes ;)). Het ligt dus aan de bril en de luchtstromingen er omheen.

Ik gebruik zelf een agu fietsbril. Ooit gekregen bij de aankoop van mijn helm. Droge ogen heb ik geen last van. Maar wellicht kiezen voor een wat grotere bril

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:59:
[...]

Of gewoon bij het pompje i.p.v. patroon vasthouden :).
Ja dat pompje wordt ook gewoon koud hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-04 11:00
Zo, ook weer terug van 2 weken weg geweest, beetje op de veluwe gezeten en nog wat kunnen fietsen ook. Mooi dat ik gelijk weer er in klap met de brillen, want precies daar wilde ik nog even een update over geven.
Zelf heb ik diverse brillen gehad, uiteindelijk langere tijd een Carrera, welke heel fijn was, maar waarvan de glazen niet meer voor normale prijzen te vinden waren (en de huidige vol krassen). Toen een tijdje een Bollé 6th sense, maar deze vond ik te compact. Uiteindelijk een 100%-fake ergens van Ali afgehaald en deze beviel goed. Nu rij ik op een Bianchi (vooral zwart, maar beetje Celeste) en wilde ik ook een echte 100% kopen met wat Celeste er in. Eerst een Speedcraft gekocht, maar deze bleek uiteindelijk een heel stuk meer cement-grijs dan wat op de eerste afbeelding leek. Teruggestuurd (futurum is daar altijd heel erg netjes in) en een Speedtrap gekocht:

https://www.futurumshop.n...s-black-mirror-lens.phtml

Nu zo'n 200km mee gefietst. De bril zelf is even wennen, zeker als je van een compacter model af komt, want hij zit "overal", hij is groot. Het voordeel hier van, vind ik zelf wel dat ik totaal geen last heb van wind die in ogen komt of die er voor zorgt dat ik halverwege mij rit met mijn contactlenzen aan het klooien ben. De lenzen die er bij zitten zijn overigen prima. 1 donkere, 1 lichte en voor nu genoeg. Mogelijk, uit ervaring met de Carrera bril, koop ik nog eens als ze in de aanbieding zijn een extra lens, want die kan je nooit genoeg hebben. Het hoesje wat er bij zit is ook groot, dus een beetje lomp om even mee te nemen, maar er zit een ook klein draagzakje bij, welke tevens als schoonmaak doekje moet dienen. Het plastic voelt stevig, en het rubber bij de pootjes is goed. Hij klemt stevig achteraan bij mijn hoofd, wat even wennen was, maar dit zorgt er ook gelijk voor dat hij stevig zit in het geheel. Het materiaal heeft verder wel wat kanttekeningen, want voor de echte mierenn****s is het wel even opletten. Mijn bril heeft op 2 plekken, plekjes waar het lijkt alsof er een insect tijden de fabrikage tussen is gekomen, kleine oneffenheden dus. Ik vind het niet erg, want het is heel klein, maar mocht je er een kopen en hier gevoelig voor zijn, dan wel even op letten. De andere bril had dit overigens niet, dus kan ook aan dit specifieke model liggen. Het is vele malen fijner dan de bende die ik van Aliexpress af heb gehaald (maar dat was ook natuurlijk te verwachten). Wat lens betreft is het niet zo fijn als bijvoorbeeld mijn Serengeti zonnebril, maar voor op de fiets is het echt heel prima. Hoe hij dus in verhouding tot een Oakley (die meestal wat lenzen betreft ook heel goed aangeschreven stonden) is, zou ik dus niet weten. Al met al een prima koop, en met de kortingscode er bij al helemaal een topper. Heel tevreden.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:10

Galois

1811 - 1832

Zo mijn eerste negatieve ervaring met tubeless is binnen :)

Op mijn MTB rijd ik al jaren tubeless en op mijn racefiets ook al een tijdje.

Op vakantie, met een volle auto waar weinig ruimte over is, neem ik nooit mijn vloerpomp mee (ik heb zo'n grote lompe, maar oh zo prachtige SKS Rennkompressor). Met binnenbandjes hoeft dat ook niet echt: die blijven wel mooi op druk in twee weken (als je niet lek rijdt dan).

Helaas is dat met tubeless niet altijd zo... zo had ik dus dat mijn tubeless achterband druk verloor op vakantie. In een dag tijd toch wel 1 of 2 bar. Dus elke dag pompen met zo'n klein rotpompje! :(

Waarom nu opeens de druk omlaag ging weet ik niet, misschien de latex in de band op (had 2 maanden geleden nog bijgevuld, op mijn MTB doe ik dat eens per half jaar ongeveer). En ik had helaas ook geen latex mee... Misschien ergens toch klein gaatje die niet gedicht werd door te weinig latex?
Toen ik thuis latex bijvulde zag ik dat er langs de velg en de band een natte plek van de latex en langs een ventielnippel ook...
Kortom: binnenbanden zijn betrouwbaarder met een beperkte hoeveelheid gereedschap :)

Dus volgend jaar wel een vloerpomp mee op vakantie... hmmm... :( (???)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 14:53

Flipmo

OMG !!

Galois schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:46:

Op vakantie, met een volle auto waar weinig ruimte over is, neem ik nooit mijn vloerpomp mee (ik heb zo'n grote lompe, maar oh zo prachtige SKS Rennkompressor). Met binnenbandjes hoeft dat ook niet echt: die blijven wel mooi op druk in twee weken (als je niet lek rijdt dan).

Helaas is dat met tubeless niet altijd zo... zo had ik dus dat mijn tubeless achterband druk verloor op vakantie. In een dag tijd toch wel 1 of 2 bar. Dus elke dag pompen met zo'n klein rotpompje! :(

Waarom nu opeens de druk omlaag ging weet ik niet, misschien de latex in de band op (had 2 maanden geleden nog bijgevuld, op mijn MTB doe ik dat eens per half jaar ongeveer). En ik had helaas ook geen latex mee... Misschien ergens toch klein gaatje die niet gedicht werd door te weinig latex?
Toen ik thuis latex bijvulde zag ik dat er langs de velg en de band een natte plek van de latex en langs een ventielnippel ook...
Kortom: binnenbanden zijn betrouwbaarder met een beperkte hoeveelheid gereedschap :)

Mijn tubeless banden blijven ook geen 2 weken op druk hoor, dat zal er wel een beetje bij horen gok ik.
Met een dag of 5 moet er zeker wel wat lucht bij in. Niet dat hij dan compleet leeg is, maar van 5,5 naar 3 ofzo. Dus jup, ik neem altijd een vloerpomp mee op vakantie.
Dat deed ik zelfs met binnenbandjes al, ga niet lopen kutten met zo'n ielig pompje :P

Mijn nieuwe tubeless band liep laatst met een dag al leeg, Had er 30ml latex in gedaan met plaatsen. Blijkbaar toch wat te weinig, want na nog eens 30ml erbij te hebben gedaan blijft hij enkele dagen op druk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Galois schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:46:

Ik neem eigenlijk altijd een vloerpomp mee.. je zal maar net een lekke band krijgen op de gravelwegen in het buitenland en dan wil ik toch m'n band fatsoenlijjk op kunnen pompen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Galois Met grotere brillen heb je daar minder last van.
De steeds grotere brillen zijn een trend in het wielrennen maar ze hebben wel degelijk nut. Ik heb ook kleinere Oakley's zoals de Carbon Blade maar dat zijn geen goede fietsbrillen. Dan wil je eigenlijk zo'n shield hebben zoals een Jawbreaker (of groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
@Galois Heeft het niets te maken met de luchtdruk / hoogte van je vakantiebestemming ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:26
koentjuh1987 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Ai dat is minder. Beterschap! Hopelijk niet al te veel (lichamelijke) schade?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vwb brillen, misschien een stomme vraag, maar deze Sutro met een gelige lens, voor welke omstandigheden zou deze juist geschikt zijn? Meer bij donkere omstandigheden? Dempt deze dan ook het felle licht (LED/laser lichten van moderne koplampen) van tegenliggers in de avond/nachtelijke uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-04 11:00
RR46 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:31:
[...]

***members only***

Vwb brillen, misschien een stomme vraag, maar deze Sutro met een gelige lens, voor welke omstandigheden zou deze juist geschikt zijn? Meer bij donkere omstandigheden? Dempt deze dan ook het felle licht (LED/laser lichten van moderne koplampen) van tegenliggers in de avond/nachtelijke uren?
Geel is vooral contrast gericht dacht ik. Ik vind ze zelf wel fijn bij het auto rijden, en daarmee mogelijk ook voor wielrennen. Ze zijn ook fijn om bij schermpjes te gebruiken (alhoewel je daar dus eigenlijk niet gebruik van moet maken tijdens het rijden :9). Zelf vind ik ze het fijnste in de ochtend en avond, bij veel zon vind ik ze zelf niet zo prettig.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

RR46 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:31:
[...]

***members only***

Er staat een lichtdoorlaatbaarheid van 11%, een Cat 2 lens. Die wil ik niet op mijn hoofd hebben wanneer er schemer optreed, laat staan in het donker, tenzij ik een bouwlamp van 2000 watt op mijn voorhoofd heb.

Zou een cat 0/1 lens zoeken voor wat jij omschrijft.

PDFje met wat ik bedoel: https://www.skibartlett.c...t_Are_The_Differences.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Paitor op 21-07-2020 12:20 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:54
Galois schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:46:

Mijn ogen worden sowieso droog tijdens het fietsen omdat je hele lichaam uitdroogt. Heb meer het idee dat je het gevoel hebt zonder bril dat je minder droge ogen krijgt door de wind maar dat ze daadwerkelijk nog harder uitdrogen. Als een andere bril niet werkt, misschien kan je voor langere ritten kunsttranen meenemen? Is wel een beetje lastig om tijdens het fietsen te druppelen :P

Ultieme oplossing is natuurlijk je ogen laten laseren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Oakley fanboy to the rescue.... 8)
@RR46 De Oakley 24K Iridium lens heeft de volgende eigenschappen:
Light Transmission: 11%
Light Conditions: Bright Light
Contrast: Neutral
Base Lens Color: Bronze
Nota Informativa (klasse): 3

Het is een zeer fijne lens voor op de fiets. 11% lichtdoorlatendheid is ietwat aan de donkere kant, idealiter wil je rond de 12-14 procent zitten bij Oakley. Wanneer je toch aan het rondkijken bent, een lens met
polarisatie kan erg prettig zijn. Test even of dat ook voor jou opgaat.

De antwoorden op jouw vragen zijn dus:
  • Voor welke omstandigheden zou deze juist geschikt zijn? Bright light
  • Meer bij donkere omstandigheden? Nee, bright light.
  • Dempt deze dan ook het felle licht (LED/laser lichten van moderne koplampen) van tegenliggers in de avond/nachtelijke uren? Ja. Maar niet op een manier zoals je zou (moeten) willen. Je ziet beduidend minder zodra de zon is ondergegaan. Deze lens is absoluut te donker voor de schemering.
Voor de schemering zou ik kijken naar een: Persimmon, Prizm trial/road of een Photochromic lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-04 12:00
En als je eens wat anders wilt. Ik ben super tevreden met nieuwe bril van Futurum. Itt bovenstaande wel met photochromic lens én een prima prijs. https://www.futurumshop.n...ii-p-r-o-matt-black.phtml

[ Voor 17% gewijzigd door Binkovsky op 21-07-2020 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:45
Verbaas me elke keer van de prijs van die futurum huismerk brillen. Duurder dan een Oakley Sutro met Prizm lenzen in hun eigen shop. Ze zullen vast goed zijn maar het lijkt wel raar.
Ik ben ook maar weer aan het rond kijken. Tijd geleden een Siroko via internet gekocht maar de bouwkwaliteit, comfort en pasvorm vallen mij dusdanig tegen dan ik iets anders wil proberen. Ga nu wel echt ergens eerst passen want ben er nu wel uit dat ik niet het makkelijkste hoofd heb wat brillen betreft.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:15
Ik ben sinds een tijdje opzoek naar een nieuwe wielset, aangezien die van mij niet lekker rolt en naar mijn gevoel erg zwak is. Lijkt bij elke wat hardere bobbel wel een nieuw mini-slag in te komen. Valt ook weinig over te vinden op internet (Zijn meegeleverd bij mijn Focus, Focus Concept wielen).

Kan iemand me een wielset aanraden tussen de 150-250 euro? Vind zelf de Vision Team 30 of de Vision Team 35 erg mooi alleen kan het verschil ertussen ook lastig vinden op 40 gram na dan.

Heb zelf een stukje gefietst op een fiets met Shimano WH-R501 en die voelden al een stuk beter aan maar die zijn dan weer wat zwaarder.

EDIT: Heb velg-remmen :(

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

Pagina: 1 ... 131 ... 638 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).