Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 ... 637 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
webdavid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:42:
Ik ben sinds een tijdje opzoek naar een nieuwe wielset, aangezien die van mij niet lekker rolt en naar mijn gevoel erg zwak is. Lijkt bij elke wat hardere bobbel wel een nieuw mini-slag in te komen. Valt ook weinig over te vinden op internet (Zijn meegeleverd bij mijn Focus, Focus Concept wielen).

Kan iemand me een wielset aanraden tussen de 150-250 euro? Vind zelf de Vision Team 30 of de Vision Team 35 erg mooi alleen kan het verschil ertussen ook lastig vinden op 40 gram na dan.

Heb zelf een stukje gefietst op een fiets met Shimano WH-R501 en die voelden al een stuk beter aan maar die zijn dan weer wat zwaarder.

EDIT: Heb velg-remmen :(
De Vision 30 is 30 mm hoog, en de 35... (mag je zelf raden) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-04 12:00
GWBoes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:41:
Verbaas me elke keer van de prijs van die futurum huismerk brillen. Duurder dan een Oakley Sutro met Prizm lenzen in hun eigen shop. Ze zullen vast goed zijn maar het lijkt wel raar.
Ik ben ook maar weer aan het rond kijken. Tijd geleden een Siroko via internet gekocht maar de bouwkwaliteit, comfort en pasvorm vallen mij dusdanig tegen dan ik iets anders wil proberen. Ga nu wel echt ergens eerst passen want ben er nu wel uit dat ik niet het makkelijkste hoofd heb wat brillen betreft.
Betere (photochromische) lens dan de Prizm en niet het uiterlijk van een laskap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 16:41

Grin

Ride si sapis.

@Binkovsky Oakley heeft geen Prizm lenzen i.c.m. Photochromic, alleen reguliere (Iridium) lenzen hebben het label Photochromic. Ik ben zelf ook totaal niet kapot van de Prizm lenslijn, doe mij maar Iridium's. Dus daarin kan ik met je meegaan.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-04 18:01
Salteh schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:32:
[...]

Vooruit dan maar he.. ;-).

https://di2center.com is voorbij! https://bettershifting.com is online! Hoera!
Heb je website veelvuldig gebruikt bij het opbouwen van mijn fiets (R8070). In principe legt de Shimano DM alles goed uit maar af en toe had ik net even een extra zinnetje nodig. Dat extra zinnetje was zo goed als altijd te vinden op jouw site. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 13:03
R3vers3 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Heb je website veelvuldig gebruikt bij het opbouwen van mijn fiets (R8070). In principe legt de Shimano DM alles goed uit maar af en toe had ik net even een extra zinnetje nodig. Dat extra zinnetje was zo goed als altijd te vinden op jouw site. Dank!
Thanks! Dat is ook nog steeds het idee. Mensen helpen. Deze nieuwe versie laat me ook makkelijker tooltjes bouwen, dus daar ga ik binnenkort aan beginnen.. heb al genoeg ideeën :)

Affiliate linkjes zijn ook leuk, maar wel echt bijzaak. Gaat vooral om de content, niet dingen verkopen :).

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:58
Heb vorig jaar nieuwe Prizm Trail en Fire Iridium lenzen gekocht voor m'n Oakley's. Daarmee dek je 90% van de ritten in Nederland wel af. De Fire Iridium is uit mijn hoofd iets van 16% volgens Oakley en voor bijna alles behalve de hele zonnige dagen wel prima en draag hem dus ook bijna altijd. De Trail gebruik ik als ik het bos in ga of in de schermerige/regenachtige dagen, liefst zo weinig mogelijk dus.

Misschien ooit nog eens een clear aanschaffen voor het najaar en de nachtelijke ritjes, maar dat gaat dan geen bril van €100~ worden, maar misschien loop ik nog eens tegen een 2e handsje aan. Zo ook mijn 2e Oakley gekocht voor €20. Lenzen wisselen begin ik sowieso niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Agree @Ypuh
Maar als ik je ÉÉN tip mag geven: Persimmon. Echt een heerlijke lens voor in het donkere bos, op de ijsbaan of in de avond. Ik heb ook de Clear maar die heb ik 1 of 2 keer gebruikt. Mocht je een Radarlock hebben dan kan je die voor een habbekrats van mij overnemen. Doe er toch niks mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:36:
Agree @Ypuh
Maar als ik je ÉÉN tip mag geven: Persimmon. Echt een heerlijke lens voor in het donkere bos, op de ijsbaan of in de avond. Ik heb ook de Clear maar die heb ik 1 of 2 keer gebruikt. Mocht je een Radarlock hebben dan kan je die voor een habbekrats van mij overnemen. Doe er toch niks mee...
Heb nog de oude Radar's helaas. Er zijn inmiddels 3 generaties, waarvan het bij de eerste al wat lastiger is om aan losse lenzen te komen. Heb echter weinig zin om te wisselen, dus zal Marktplaats eens in de gaten houden of ik nog een 3e kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:58
Ik ben sinds een tijdje opzoek naar een nieuwe wielset, aangezien die van mij niet lekker rolt en naar mijn gevoel erg zwak is. Lijkt bij elke wat hardere bobbel wel een nieuw mini-slag in te komen. Valt ook weinig over te vinden op internet (Zijn meegeleverd bij mijn Focus, Focus Concept wielen).

Kan iemand me een wielset aanraden tussen de 150-250 euro? Vind zelf de Vision Team 30 of de Vision Team 35 erg mooi alleen kan het verschil ertussen ook lastig vinden op 40 gram na dan.

Heb zelf een stukje gefietst op een fiets met Shimano WH-R501 en die voelden al een stuk beter aan maar die zijn dan weer wat zwaarder.

EDIT: Heb velg-remmen :(
Ik heb vorig jaar voor zo'n 180 euro de fulcrum 5 gekocht. Vervangsetje voor mijn kapotte FFWD en als winterset, maar rij er nu weeral sinds augustus mee, omdat de fietsenmaker niet opschiet met (de offerte voor een setje) handgespaakte wielen en ze eigenlijk wel prima rollen :) Futurum strooit met 25 euro korting (zie hier ergens in dit topic een linkje om 'm zelf te genereren) en de wielen zijn geregeld met wat korting te vinden.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12
Stufferdt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:53:
[...]

Ik heb vorig jaar voor zo'n 180 euro de fulcrum 5 gekocht. Vervangsetje voor mijn kapotte FFWD en als winterset, maar rij er nu weeral sinds augustus mee, omdat de fietsenmaker niet opschiet met (de offerte voor een setje) handgespaakte wielen en ze eigenlijk wel prima rollen :) Futurum strooit met 25 euro korting (zie hier ergens in dit topic een linkje om 'm zelf te genereren) en de wielen zijn geregeld met wat korting te vinden.
De Fulcrum 5's zaten standaard op mijn Specialized Roubaix. Prima wielen idd!

Voor de brillen discussie: Mijn 100% Speedtrap nu zo'n 650 km in gebruik en is erg fijn, zeker met de rode HiPer lens (lichtdoorlaatbaarheid van 21%). Bij schemer (door het bos) is ie nog wel te donker en bij laaghangende zon wel wat te licht. Maar 95% van de tijd is dit mijn go-to bril/lens ten faveure van een donkerder smoke lens. Er wordt ook een clear lens meegeleverd maar die heb ik nog niet gebruikt.

Vanavond wederom een rit gemaakt. Nog 36 km te gaan richting de 3k km dit jaar. Mijn record was een ruime 2500 km in 2018, dus gaat lekker. Gisteren en vandaag een achttal vakjes weten te vullen voor de statshunters.com kaart en daarmee mijn square vergroot van 13x13 naar 19x19 :*) Ik begon twee weken geleden toen de site hier genoemd werd op 10x10 dus gaat lekker. Maximale dat ik hier kan halen ligt op 28x28 kwam ik achter.. Dat is qua afstand nog te doen vanuit Groningen en groter lukt niet i.v.m. het Lauwersmeer en de zee :+

Ook nog een vraag/vermoeden nadat ik nu al drie a vier ritten op het kleine blad rijdt: Als ik soms stop met trappen of wanneer ik gewoon trap en oneffenheden in de weg tegen kom dan tikt de ketting naar onder tegen mijn frame.. Benieuwd of dit komt omdat de ketting niet voldoende op spanning staat of dat het een andere oorzaak heeft.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Over brillenglazen gesproken, hoe maken jullie die schoon?

Heb laatst een Oakley Iridium lens gekocht en daar stond in de "handleiding" dat je niet met vloeistof moet schoonmaken. Nou wil Oakley vast een of ander schoonmaakmiddel van hunzelf verkopen, en schoonmaken zonder water oid leidt alleen maar tot krassen. Tegelijkertijd was het een dure lens dus die wil ik mooi houden.

Voor andere lenzen/brillen gebruikte ik altijd een beetje Dreft met water. Andere tips?

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
Bananeman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:46:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTGiz21zZ1bdn39MA_r4LT27lqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OTZ4XLMkSIQonKENNNEzjH1f.png?f=user_large
zo mar een voorbeeld, bijna elke winkel heeft zijn eigen huismerk

[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 22-07-2020 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 01:21

Die Shimano zijn toch eigenlijk budget instappers? Dan zijn je huidige velgen wel heel matig...?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik sta op het punt om 2 nieuwe buitenbanden aan te schaffen voor op mijn Mavic Ksyrium Elite velgen met maat 622x13. Momenteel liggen er 23x700c banden op. Om wat meer rijcomfort te creëren zou ik graag een stap maken naar wat bredere banden. Op internet vind ik de stelregel dat je tot ongeveer 2x de velgbreedte aan buitenband maat zou kunnen nemen. Dat betekent dat 25mm banden prima zouden passen op deze velg. Klopt dat en zo ja, moet ik ook een grotere maat binnenband meebestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
25 kan nog net inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0202/9884/t/11/assets/Dropbar_Tire_Rim_Compatibility.jpg?1438

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0202/9884/t/11/assets/20190319_tire_rim_compatibilty_legend_2048x.jpg?1438

[ Voor 31% gewijzigd door Smultie op 22-07-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 16:11

Heb laatst een Oakley Iridium lens gekocht en daar stond in de "handleiding" dat je niet met vloeistof moet schoonmaken. Nou wil Oakley vast een of ander schoonmaakmiddel van hunzelf verkopen, en schoonmaken zonder water oid leidt alleen maar tot krassen. Tegelijkertijd was het een dure lens dus die wil ik mooi houden.

Voor andere lenzen/brillen gebruikte ik altijd een beetje Dreft met water. Andere tips?
Bij Pearle heb ik een klein spuitflaconnetje met vloeistof gekocht. Kost iets van 1-2€, en je kan deze zelfs navullen met een grotere flacon. Even sprayen, uitpoetsen en klaar!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:33
Bril schoonmaken is vooral een kwestie van vermijden dat je het vuil als schuurpapier gebruikt. Een vieze bril met een doekje schoonwrijven is 1 zandkorrel verwijderd van krassen in je dure lens.

Wat ik doe: onder de kraan houden met lauwwarm water. Ergste vuil eraf spoelen. Dan drupje Dreft links en rechts, weer onder de kraan met lauwwarm water en dan zonder druk (!) met je vinger de Dreft uitspreiden. Goed afspoelen en drogen met microvezeldoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@XeNeRgY 13c is wel oldskool hoor. 15mm is zelfs al uit de gratie en 16/17mm is nu ongeveer het nieuwe beginpunt.

Zo lang je voldoende clearance hebt (voorvork, chainstays, remhoeven, seat tube) dan kan 25mm nog wel, maar je krijgt dan al een redelijke ballon vooral als je een band neemt die nominaal wat groter uitvalt dan wat op de verpakking staat. Op zich prima, tenzij je alleen maar rondjes om de kerk gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 18:42
Stufferdt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:53:
[...]

Ik heb met die hele wielen discussie toch altijd wat vragen die in mijn hoofd spelen. Deze wielset die jij aangeeft zijn 1650gr voor een setje, heel net gewicht voor een setje van iets meer dan 200 euro.

Wat koop ik nou extra wanneer ik deze koop: FAST FORWARD CARBON TYRO

Zijn 45 gram zwaarder en 800 euro duurder, waarschijnlijk zijn ze aerodynamischer en stijver dan die van 200 euro? ik snap ook best dat er wat kwaliteitsverschil in zal zitten maar wat mis ik verder.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:05
Velg versus disc remmen, dat scheelt enorm in gewicht... Dat ze redelijk gelijk zijn betekent dus dat die laatste set verder veel lichter is gebouwd.

En inderdaad dingen zoals aero en carbon. Carbon is stukje stijver, althans als het goed geproduceerd is.

Of je er ook echt 800 euro meer lol van gaat hebben... Dat is heel persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:39
djeck schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Ik heb met die hele wielen discussie toch altijd wat vragen die in mijn hoofd spelen. Deze wielset die jij aangeeft zijn 1650gr voor een setje, heel net gewicht voor een setje van iets meer dan 200 euro.

Wat koop ik nou extra wanneer ik deze koop: FAST FORWARD CARBON TYRO

Zijn 45 gram zwaarder en 800 euro duurder, waarschijnlijk zijn ze aerodynamischer en stijver dan die van 200 euro? ik snap ook best dat er wat kwaliteitsverschil in zal zitten maar wat mis ik verder.
Vooral earo (45mm vs 25mm hoog), niet alleen de hoogte, maar ook het design speelt hierin uiteraard een rol
Daarnaast zijn ze tubeless ready en iets breder..
Een bredere hogere velg voor maar 45 gram extra is een goede score :)

Verder zullen de lagers en freehub ongetwijfeld van betere kwaliteit zijn
Tenslotte is de FFWD handgespaakt, dat is in de meeste gevallen beter dan machinaal, uiteraard afhankelijk van de bouwer, maar over het algemeen kan een wielbouwer met een beetje gevoel en tijd een beter geheel creeren dan een machine.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
Oke, ja ik zie mijzelf best een keer 1000 uitgeven voor een paar wielen, en waarschijnlijk geeft het voor die prijs ook een enorm placebo effect, ach if it works it ain't stupid >:)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:54

Galois

1811 - 1832

djeck schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:51:
Oke, ja ik zie mijzelf best een keer 1000 uitgeven voor een paar wielen, en waarschijnlijk geeft het voor die prijs ook een enorm placebo effect, ach if it works it ain't stupid >:)
Ik ben benieuwd of ik dat ooit zal doen...

Ik heb een setje DT Swiss PR 1600 Spline 32 Disc wielen er onder zitten (die standaard op mijn fiets zaten) met een adviesprijs van rond de 580 euro (maar voor 400 euro via de bekende webshops ook te krijgen).

Ik heb nog nooit op echt dure wielen gereden van zeg maar 1000+ euro. Ben ook benieuwd of ik dat verschil dan ook zou merken met de wielen die ik er nu op heb. Stijver? Sneller in bochten? Sneller bij sprinten? Welke verschillen zal ik merken? Of zoals jij zegt: 'enorm placebo effect'?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Heb laatst een keer een post geschreven over de verschillen in wielen, aanvullend op het artikel van Mantel.

Inmiddels wel redelijk wat ervaring met wielen:
- Fulcrum 7
- Fulcrum Racing 1
- Shimano RS-10
- Campagnolo Eurus
- DT Swiss R24
- DT Swiss E1700
- Ryde Sputnik 36/36
- HED Ardennes LT
- FFWD F3A DT240s
- FFWD F4R FCC DT350s
- Zipp 404 Firecrests 2019

Dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten :+.

[ Voor 38% gewijzigd door Ypuh op 22-07-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:23:
@XeNeRgY 13c is wel oldskool hoor. 15mm is zelfs al uit de gratie en 16/17mm is nu ongeveer het nieuwe beginpunt.

Zo lang je voldoende clearance hebt (voorvork, chainstays, remhoeven, seat tube) dan kan 25mm nog wel, maar je krijgt dan al een redelijke ballon vooral als je een band neemt die nominaal wat groter uitvalt dan wat op de verpakking staat. Op zich prima, tenzij je alleen maar rondjes om de kerk gaat rijden.
Haha vertel mij wat :)

Punt is dat ik zeer weinig op de racefiets zit dus een forse investering in nieuwe wielen vind ik niet de moeite waard. Eerste plan was dus om een 23mm band te kopen om de huidige 23mm te vervangen. Maar zo te lezen is een 25mm band dus mogelijk (clearance is voldoende) maar ben ik alsnog oldskool :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:32

Flipmo

OMG !!

Galois schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:05:
[...]

Ik ben benieuwd of ik dat ooit zal doen...

Ik heb een setje DT Swiss PR 1600 Spline 32 Disc wielen er onder zitten (die standaard op mijn fiets zaten) met een adviesprijs van rond de 580 euro (maar voor 400 euro via de bekende webshops ook te krijgen).

Ik heb nog nooit op echt dure wielen gereden van zeg maar 1000+ euro. Ben ook benieuwd of ik dat verschil dan ook zou merken met de wielen die ik er nu op heb. Stijver? Sneller in bochten? Sneller bij sprinten? Welke verschillen zal ik merken? Of zoals jij zegt: 'enorm placebo effect'?
Die PR1600 32 disc zaten ook op mijn fiets, fijne wielset.
Maar sinds een jaartje een setje Scope carbon wielen 45mm hoog en het verschil is echt goed merkbaar.
In alle opzichten zijn ze sneller, met op snelheid komen, en helemaal met op snelheid blijven. Ze zijn echt zo enorm licht. En de looks spelen natuurlijk ook iets mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
Flipmo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Die PR1600 32 disc zaten ook op mijn fiets, fijne wielset.
Maar sinds een jaartje een setje Scope carbon wielen 45mm hoog en het verschil is echt goed merkbaar.
In alle opzichten zijn ze sneller, met op snelheid komen, en helemaal met op snelheid blijven. Ze zijn echt zo enorm licht. En de looks spelen natuurlijk ook iets mee :)
Mooie wielen maar zoals jij zegt enorm licht valt mij dan wel weer tegen met 1520 gram, voor de looks snap ik het helemaal. Ik moet gewoon eens een rondje doen met een 1000+ euro set wielen 8)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb een vraag (hoop dat dit het geschikte topic is). M'n voorband heeft op de zijkant wat schade zitten. Ik weet niet precies hoe diep, maar de binnenkant is nog goed dik.

Kan ik hier mee doorrijden of toch liever samen met de achterband (met kapot karkas) vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UekuRhoC5D4U3yZ3EPrbGki3OyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5onvCTNE7zhtLDvnaUfA9mJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de band gisteren trouwens lek gereden. Dus er zit een klein gaatje in de band. De band is rond de 3k oud (september 2019) en is van het merk Continental ultrasport 2.

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 22-07-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wat ik doe: kortstondig onder de kraan en wanneer het ech nodig is een heel klein beetje handzeep aan de binnenkant van de lens. Dit komt de Iridium coating van de lens (i.e. de intensiteit van het spiegeleffect/kleur) echter niet ten goede! Na elke schoonmaakbeurt waarbij ik water gebruik zet ik er daarom een nieuwe coating op met de zgn. Nanoclear Hydrophobic Lens Cleaning Kit. Veelal is een droge doek wel voldoende om de lens weer netjes te krijgen. Helemaal als er nog een recente Nanoclear coating op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@hoi1234 Schaafplekje. Niets bijzonders zo lang het niet erger wordt. Daar kom je dan vanzelf wel achter.

Aan de andere kant; als je achterband al op is en je er al 3.000km mee gereden hebt, en dit is zo te zien een band van €12, dan zou ik er gewoon lekker een vers setje op gooien. Met 3-5k hebben de meeste banden hun dienst wel gedraaid.

Wil je ze tot de draad oprijden, dan zou ik deze achter monteren en de nieuwe voor. Mocht je ooit een klapband krijgen (lijkt me sterk) dan wil je die liever achter dan voor. Sowieso is het qua slijtage verstandig om banden van voor naar achter te monteren en de beste band voorop te hebben. Op die manier heb je het meeste grip en haal je de meeste levensduur uit een band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:02:
@hoi1234 Schaafplekje. Niets bijzonders zo lang het niet erger wordt. Daar kom je dan vanzelf wel achter.

Aan de andere kant; als je achterband al op is en je er al 3.000km mee gereden hebt, en dit is zo te zien een band van €12, dan zou ik er gewoon lekker een vers setje op gooien. Met 3-5k hebben de meeste banden hun dienst wel gedraaid.

Wil je ze tot de draad oprijden, dan zou ik deze achter monteren en de nieuwe voor. Mocht je ooit een klapband krijgen (lijkt me sterk) dan wil je die liever achter dan voor. Sowieso is het qua slijtage verstandig om banden van voor naar achter te monteren en de beste band voorop te hebben. Op die manier heb je het meeste grip en haal je de meeste levensduur uit een band.
Bedankt. Maar dan heb ik geen extra risico op lek rijden?

Oh, balen dat voorop de best band moet. Ik dacht juist de het aandrijvende wiel de beste band moet hebben. Heb net de achterband met veel pijn en moeite vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:43
hoi1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Oh, balen dat voorop de best band moet. Ik dacht juist de het aandrijvende wiel de beste band moet hebben. Heb net de achterband met veel pijn en moeite vervangen.
Je wil het beste wiel juist vooraan hebben, een slip van achteren is makkelijker op te vangen dan een slip van voren.
Bij de meeste auto's (voorwielaangedreven) wil je juist de beste banden achter hebben. Onderstuur (voorwielen glijden weg) is makkelijker op te vangen dan overstuur (achterwielen glijden weg). Daarom dus de beste banden achter bij auto's (meeste gevallen). :)

Voor mij ook de reden om juist bij noodstops relatief hard de achterrem in te duwen, een slip van het achterwiel laat je, mits gecontroleerd, slechts een draai maken. De voorrem te hard induwen resulteert vrijwel altijd in een valpartij omdat je je stuurvermogen en balans kwijt bent.

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten_E op 22-07-2020 12:06 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Maakt dat verschil in grip dan zoveel uit? De banden hebben geen profiel, zou dus enkel uit de rubbersamenstelling moeten komen die dan uit verschillende lagen zou moeten bestaan.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:16:
Heb laatst een keer een post geschreven over de verschillen in wielen, aanvullend op het artikel van Mantel.

Inmiddels wel redelijk wat ervaring met wielen:
- Fulcrum 7
- Fulcrum Racing 1
- Shimano RS-10
- Campagnolo Eurus
- DT Swiss R24
- DT Swiss E1700
- Ryde Sputnik 36/36
- HED Ardennes LT
- FFWD F3A DT240s
- FFWD F4R FCC DT350s
- Zipp 404 Firecrests 2019

Dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten :+.
Flinke lijst!
Maar wat ik mij dan afvraag... als ik zonder dat jij kijkt het setje Fulcrum eronder zet of het setje FFWD F4R FCC DT350s, zou je zonder te kijken binnen 10 km fietsen zonder twijfel kunnen zeggen wat eronder zit?

Ik heb geen ervaring met zoveel wielen, maar ik heb het gevoel dat iedereen elkaar napraat met 'de beste upgrade dat je kunt doen is een nieuw setje wielen, want fabrikanten doen altijd een goedkoop setje eronder om kosten te besparen, enz, enz, enz'. Maar goed... bent ervaringsdeskundige, ik heb slechts dat gevoel :)
[...]

Nee joh, wat @Ypuh al zegt: dit is niets bijzonders. Gewoon lekker mee doorrijden. Ik vind het wel een aparte schaafplek, ik zou wel even kijken of het niet komt omdat je een slag in je wiel hebt en je band lichtjes tegen je vork aan schuurt oid?

Maar Ypuh, 3000 km met een band is wel erg weinig hoor... Ken geen band op de racefiets (op asfalt dus) die zo weinig meegaat (bij de gewone fietser :)).

Mijn achterband gaat in de regel zo'n 5000 km mee en mijn voorband zeker wel 7000 km. En dan rijd ik ze niet eens op. De laatste paar setjes waren van Continental en die slijtagegaatjes waren nog zichtbaar voor ik ze vervang.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-04 23:41
Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:36:
Maakt dat verschil in grip dan zoveel uit? De banden hebben geen profiel, zou dus enkel uit de rubbersamenstelling moeten komen die dan uit verschillende lagen zou moeten bestaan.
Rubber veroudert met de tijd en de hoeveelheid grip neemt daarbij af, daarom wil je de verse band vóór.
Galois schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:51:
Ik vind het wel een aparte schaafplek, ik zou wel even kijken of het niet komt omdat je een slag in je wiel hebt en je band lichtjes tegen je vork aan schuurt oid?
... tussen twee tegels gezakt, zijdelings van een stoepje afgereden, scheefliggende klinker ternauwernood ontweken, ...
De gevolgen van een aanlopende band zien er m.i. anders uit.
Heb net de achterband met veel pijn en moeite vervangen.
Op zich vervelend, maar practice makes perfect. :) Het is een voordeel om de procedure een beetje in de vingers te hebben als je onderweg eens een bandje moet plakken / wisselen.

[ Voor 16% gewijzigd door DieAnder op 22-07-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
DieAnder schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Rubber veroudert met de tijd en de hoeveelheid grip neemt daarbij af, daarom wil je de verse band vóór.
Ok, die reden kan ik me iets bij voorstellen. Oplossing lijkt mij om dan meer te fietsen :)

Maar zonder gekheid, zo extreem snel zal die veroudering toch nog niet merkbaar zijn? Lijkt me niet dat we het hebben over banden die 5 jaar om de velg blijven zitten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 01:41
Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:26:
[...]

Ok, die reden kan ik me iets bij voorstellen. Oplossing lijkt mij om dan meer te fietsen :)

Maar zonder gekheid, zo extreem snel zal die veroudering toch nog niet merkbaar zijn? Lijkt me niet dat we het hebben over banden die 5 jaar om de velg blijven zitten.
Nogmaals, je moet het zelf weten, maar ik had de voorband naar achter verplaatst en voor een nieuwe. Om de redenen die werden genoemd. 1e plaats grip, 2e plaats kosten en levensduur. Een versleten voorband heb ik nog nooit gezien. Ik kan er ook wel 10.000km mee rijden. Doe je. Hem dan achter kun je hem vlotter afschrijven en nieuw rubber met goede grip voor leggen. En dat kun je wellicht best merken bij nat wegdek hoor..
Iets met compound rubber en veranderende vorm van een half versleten voorband

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Flinke lijst!
Maar wat ik mij dan afvraag... als ik zonder dat jij kijkt het setje Fulcrum eronder zet of het setje FFWD F4R FCC DT350s, zou je zonder te kijken binnen 10 km fietsen zonder twijfel kunnen zeggen wat eronder zit?

Ik heb geen ervaring met zoveel wielen, maar ik heb het gevoel dat iedereen elkaar napraat met 'de beste upgrade dat je kunt doen is een nieuw setje wielen, want fabrikanten doen altijd een goedkoop setje eronder om kosten te besparen, enz, enz, enz'. Maar goed... bent ervaringsdeskundige, ik heb slechts dat gevoel :)

[...]

Maar Ypuh, 3000 km met een band is wel erg weinig hoor... Ken geen band op de racefiets (op asfalt dus) die zo weinig meegaat (bij de gewone fietser :)).
Ik kan ze niet allemaal even goed uit elkaar houden, maar de Zipp's vs. de FFWD F4R FCC's zijn vrij makkelijk uit elkaar te houden (maar misschien niet door de redenen die je denkt). Ten eerste maken de Zipp's een super cool WOOOOSH WOOOOSH geluid als je op de pedalen staat, en de Showstopper textured brake track hoor/voel je ook wel duidelijk als je remt, t.o.v. de gladde FFWD's. Verder zijn de Zipp's net iets comfortabeler, maar dat wordt al iets lastiger te beoordelen met een blinddoek op.

De HED Ardennes en FFWD F3A alu wielen liggen weer een stuk dichter bij elkaar. Zijn beide ongeveer 1.500g met 20/24 spaken en 19.5mm vs 21mm binnenbreedte. Ik denk niet dat iemand die twee geblinddoekt uit elkaar zou kunnen houden, dus vroeg of laat zal er ook wel een set (met tegenzin) het veld moeten ruimen. De HED's zijn jammer genoeg net die ene millimeter te breed voor mijn Cervelo frame dus de FFWD's blijven. Het verschil tussen de Zipp's en lage alu wielen voel je vanaf de eerste aanzet en zodra je gaat remmen, maar eenmaal up to speed zijn de verschillen lastiger.

Verder zitten de grootste verschillen in bouwkwaliteit, hub-/wieldesign en de standaard specs; hoogte, breedte, tubeless, aantal spaken. De laatste is meer subjectief/afhankelijk van de rijder en dat is rijkwaliteit. De FFWD's vond ik bijvoorbeeld weer (te) hard, ook al waren ze een stuk breder van de Zipp's (20 vs. 16.25mm). Dit is waarschijnlijk te wijten aan de extra hoogte (45 vs 58mm) en het velgprofiel waar de Zipp's wanden wat minder carbon gebruiken en boller zijn en bij de FFWD's recht staan, daar zit by design dus iets minder flex in. Misschien is dat voor zwaardere rijders andersom en zijn de Zipp's dan weer te slap.

V.w.b. banden verschilt een beetje. M'n laatste setje Turbo's gingen 5.500km mee. Pro One's heb ik wel eens binnen 3.500km opgereden en de Conti GP 4K's waren na 2.000km al vlak, maar gingen vervolgens nog wel mee tot de 5.000km.

Dit ligt natuurlijk ook sterk aan je bandendruk, gewicht en ouderdom is ook wel een dingetje. Als de coating er eenmaal af is, is na 2-3 jaar het beste er wel vanaf ongeacht het aantal kilometers.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 22-07-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:52
Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:54:
[...]

en de Conti GP 4K's waren na 2.000km al vlak, maar gingen vervolgens nog wel mee tot de 5.000km.
Hoe erg is dat vlak rijden? De gp5000 achterband die ik heb is na zo'n 6000km behoorlijk vlak. Kan er qua rijden niet echt veel aan merken. Of je went eraan omdat het geleidelijk meer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ramon 73 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:00:
[...]

Hoe erg is dat vlak rijden? De gp5000 achterband die ik heb is na zo'n 6000km behoorlijk vlak. Kan er qua rijden niet echt veel aan merken. Of je went eraan omdat het geleidelijk meer wordt.
6000 km voor een achterband is wel aan het einde hoor... maar de GP5000 hebben van die slijtageindicatoren (twee gaatjes) en dat is wat Continental aanraadt, dus als je die nog ziet en verder geen beschadigingen zijn, lijkt het mij prima en is een 'vlakke' band verder geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Zijn er eigenlijk nog geen specifieke voor en achterbanden voor racefietsen? Bij MTB is het erg gebruikelijk om een ander profiel, rubbercompound, breedte voor en achter te rijden. Snap best dat de verschillen op de weg kleiner zijn, maar gezien de slijtage verschillen voor/achter en grip behoefte, zou je best een band met zachter rubber en misschien iets meer profiel voor kunnen gebruiken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 01:41
Prulleman schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:19:
Zijn er eigenlijk nog geen specifieke voor en achterbanden voor racefietsen? Bij MTB is het erg gebruikelijk om een ander profiel, rubbercompound, breedte voor en achter te rijden. Snap best dat de verschillen op de weg kleiner zijn, maar gezien de slijtage verschillen voor/achter en grip behoefte, zou je best een band met zachter rubber en misschien iets meer profiel voor kunnen gebruiken.
Nee nooit van gehoord. Meestal is racefietsen bij droog weer en dan zijn slicks prima. Je krijgt met profiel alleen maar meer rolweerstand. Voor de normale fietser zijn slicks dus prima. Commuters hebben vaak wel een winterfiets met bredere banden en een beetje profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Nee, die noodzaak is er ook niet zo volgens mij. I.t.t. op de mountainbike zijn er maar weinigen die in de buurt komen van de grip limieten op de weg. Gewichts voordeel is ook een non-issue (<20g).

Wat je nog wel regelmatig ziet zijn verschillende bandbreedtes, bijv. 24mm voor en 26mm achter, maar dat heeft eerder met clearance en comfort te maken of in sommige gevallen stuurgedrag en aerodynamica (kleiner frontaal oppervlak).

Zijn er wel een paar hoor, o.a. de Conti Attack & Force die ook alleen als set verkocht worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 22-07-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-04 15:53
Mijn Giant kwam ook met specifieke voor en achterbanden. Enige verschil was dat de achterband iets dikker rubber had volgens mij, waarschijnlijk voor lekbestendigheid en levensduur.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
SirLenncelot schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:57:
Mijn vriendin heeft bedacht dat ze ook wilt wielrennen. Nu ben ik eens aan het kijken naar instap fietsjes, maar wat is eigenlijk het verschil tussen een dames en heren racefiets? Waarom zou iemand persé een dames fiets willen?
Kwam toevallig dit nog tegen:
Shimano 105 R7025 schijfrem shifter

Shimano brengt in de nieuwe 105 R7000 schijfremmen een nieuwe shifter uit speciaal voor kleinere handen (jeugd of dames). Dit verschil zit hem vooral in de hendel. Deze staat meer naar buiten zodat je je vingers er makkelijker omheen kan draaien. De remhendel van de R7025 shifter komt staat ook meer naar het stuur toe. De vorm van de R7025 remhendel is ook aangepast om makkelijker met 3 vingers te kunnen remmen.
Deze blijken dus ook op bijv. de Scott Contessa te zitten. Shifters ga je toch iets minder snel vervangen dan bijv. een zadel of een stuurpen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 14:47
Met een vergelijkingsvideo:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Nou, heb de banden zoals aangeraden gemonteerd. Je wordt er inderdaad handiger in. De eerste duurde meer dan 50 minuten. De tweede en derde keer waren klaar in 15 minuten.

Ben benieuwd hoe de band zich blijft houden. De originele achterband is na 3k toch echt op raar genoeg. Doorsnede is prima (heb de band kapot geknipt), maar het karkas werd zichtbaar (bobbels in de zijkant en draden werden zichtbaar). Nu goed blijven controleren en mocht het een probleem worden, heb ik al een nieuwe band liggen. Dacht echt dat ik beter beide banden kon wisselen.

Nu hopen dat ik er nog minstens 1k mee door kan, maar hopelijk worden het er 2.

[ Voor 21% gewijzigd door hoi1234 op 22-07-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
hoi1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:23:
Nu hopen dat ik er nog minstens 1k mee door kan, maar hopelijk worden het er 2.
ook bij racefietsbanden heb je zelf de keuze of wilt dat je banden lang mee gaan of dat je voor andere kwaliteiten gaat zoals rolweerstand en grip. De duurdere banden zijn vaak meer op rolweerstand en grip geoptimaliseerd terwijl ze sneller slijten dan de minder dure varianten.
Op https://www.continental-tires.com/bicycle/tires kun je zien hoe continental dat zelf bedacht heeft. Ze hebben het wel zo opgezet dat je al snel op het huidige topmodel uit komt. Je kunt ook zien dat ze bijvoorbeeld de Grand Prix 4-Season en Grand Prix voor high mileage aanprijzen terwijl de Grand Prix 5000 als performance band wordt aangeprezen.
Een zelfde line-up hebben alle grotere fietsenbandenmerken wel. Keus genoeg tegenwoordig als je niet al door de bomen het bos niet meer ziet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 18:17
Cranzai schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:43:
Nu het toch enigszins over zadeltasjes gaat en ik de beerput niet volledig open wil trekken het volgende.

Afgelopen vrijdag met een vriend mijn afstandsrecord bijgesteld naar 133,2km (m'n vriend ging nog door voor de 200 _/-\o_ ).
Zelf nam ik nooit biba's etc me voor een eventueel lek maar tijdens die rit toch meegemaakt dat iemand lek reed. Gelukkig ikzelf niet maar er zat toch een flink stuk glas in de band.

Goed, de uitleg van de reality check daargelaten. Ik ga dus ook een biba, bandenlichters en een pomp meenemen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een minipomp omdat men aangeeft dat het handig is een band eerst een beetje op te pompen voor het vervangen.

Optie 1:
Minipompje, Biba en lichters in de jersey.
Grootste nadeel comfort en risico bij valpartijen (hoewel ik die niet op de planning heb staan)

Optie 2:
Het controversiële zadeltasje voor de hele mikmak.

Goed daarmee de voor de handliggende opties, ik was vooral benieuwd naar jullie ervaringen met optie 3:
Zo'n hybride pomp met houder voor onder je bidonhouder, ene kant de pomp, andere kant een CO2 patroontje. Vervolgens alleen de lichters en een biba in de jersey.

Is optie 3 enigszins praktisch? Het lijkt iig wel zo en hiermee vermijd ik een zadeltas :+
Na al jullie goede tips uitgekomen op optie 2!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWvrx0nzBnY3xjLlCFtcaXCOBzE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTLkPRnIF5F3CK3HYMf9JdiQ.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efwDgyxqUGOuIuZgokCLE3GThc4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWwiXjzwLdggLJMemq1U3X9g.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI4LEmnWy-D7VDsr_wMPRRYbA9U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fceXpaFtrpETwGRLxWV9Lb3u.jpg?f=fotoalbum_small

Dit mag zo geen schande heten O-) , velominati mijn aars >:)
Heerlijk compact zadeltasje met daarin net genoeg ruimte voor een minipomp, biba en bandenlichters. Zou er zelfs nog iets kleins bij in kunnen doen (CO2 pompje ofzo mocht ik daar ook aan willen beginnen).

Voor de geinteresseerden:
Zadeltas - Topeak Aero Wedge Pack maat XS
https://www.topeak.com/gl...-bags/130-aero-wedge-pack

Minipomp (slechts 14cm!) - Lezyne Pocket Drive
https://ride.lezyne.com/c...oad/products/pocket-drive

p.s.
zadel staat op de lijst voor vervanging ;)
Ondanks de scheurtjes aan de zijkant zit hij nog heurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 22-07-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Als ik soms stop met trappen of wanneer ik gewoon trap en oneffenheden in de weg tegen kom dan tikt de ketting naar onder tegen mijn frame.. Benieuwd of dit komt omdat de ketting niet voldoende op spanning staat of dat het een andere oorzaak heeft. Iemand hier ervaring mee?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
BartNL schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:49:
[...]

ook bij racefietsbanden heb je zelf de keuze of wilt dat je banden lang mee gaan of dat je voor andere kwaliteiten gaat zoals rolweerstand en grip. De duurdere banden zijn vaak meer op rolweerstand en grip geoptimaliseerd terwijl ze sneller slijten dan de minder dure varianten.
Op https://www.continental-tires.com/bicycle/tires kun je zien hoe continental dat zelf bedacht heeft. Ze hebben het wel zo opgezet dat je al snel op het huidige topmodel uit komt. Je kunt ook zien dat ze bijvoorbeeld de Grand Prix 4-Season en Grand Prix voor high mileage aanprijzen terwijl de Grand Prix 5000 als performance band wordt aangeprezen.
Een zelfde line-up hebben alle grotere fietsenbandenmerken wel. Keus genoeg tegenwoordig als je niet al door de bomen het bos niet meer ziet...
Oh, ik heb gewoon de Continentals gekocht, omdat mijn zwager er nooit problemen mee had en mij deze dus heeft aangeraden. Ik wou graag de Ultrasport 3 kopen, omdat ik nooit problemen had met de ultrasport 2, maar ultrasport 2 is uit de handel en ultrasport 3 is slecht verkrijgbaar in 23mm.

Nu heb ik twee stuks vittoria rubino pro gekocht. Deze heeft m'n zwager op zijn nieuwe fiets naar volle tevredenheid.

Dit is mijn tweede setje banden, dus heb ik nog niet zoveel ervaring opgedaan wat ik prettig vind fietsen. Dat komt vanzelf als ik erachter kom dat een band te kort meegaat/slecht presteert bij nat e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:47
@Waus26 Is het een oude ketting? Als de ketting al een tijdje in gebruik is rekt die uit waardoor die dus "slapper" kan gaan hangen. Als het een nieuwe ketting is heb je 'm denk niet op de juiste lengte gemonteerd.

Was er hier laatst niet iemand die in de markt was voor een Wilier in de Ramato kleurstelling? Zag er toevallig één op MP voorbij komen. Wel een goed gevulde portemonnee meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Ik heb ook geen ervaring met heel veel verschillende wielen. Maar twee jaar geleden kocht ik mijn Cannondale SuperSix, en heb een paar keer gereden met het fabriekssetje wielen (denk Shimano WH-RS100 of 300 van een €100 per set). Toen een set Dura Ace WH-RS9000 van (nieuwprijs) zo'n €1000,- kunnen scoren en dat was een flinke upgrade. Ik weet wel dat ik je kan vertellen of er een top of flop setje wielen onder zit, mits ik de fiets ken. In het hogere segment (vanaf ca €500) gaat de hobbyist het verschil niet meer merken hoor (ik althans niet). Heb een setje Zipp mogen testen van rond de €550 en dat reed ook geweldig goed.
Galois schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:08:
[...]

6000 km voor een achterband is wel aan het einde hoor... maar de GP5000 hebben van die slijtageindicatoren (twee gaatjes) en dat is wat Continental aanraadt, dus als je die nog ziet en verder geen beschadigingen zijn, lijkt het mij prima en is een 'vlakke' band verder geen probleem.
Op de voorband zie ik die twee kuiltjes nog wel. Band is ook niet heel erg vlak.
Maar de achterband is vlák en die kuiltjes zijn al lang niet meer zichtbaar. Maar wat kan er mis gaan? Vaker lek rijden is wel vervelend idd, maar zolang het geen klapband geeft is dat klein(er) leed.
Volgende week jarig, heb maar vast een bandje op het lijstje gezet (stond nog niks op). Ik wil wel eens proberen of ik zo ver door kan rijden dat de koordlagen door het rubber heen beginnen te glimmen >:)

[ Voor 33% gewijzigd door Ramon 73 op 22-07-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Waus26 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:13:
Als ik soms stop met trappen of wanneer ik gewoon trap en oneffenheden in de weg tegen kom dan tikt de ketting naar onder tegen mijn frame.. Benieuwd of dit komt omdat de ketting niet voldoende op spanning staat of dat het een andere oorzaak heeft. Iemand hier ervaring mee?
Check eens hoe soepel je freehub draait?
goede test daarvoor is fiets van de grond, hard de trappers rond laten gaan en los laten. De weerstand van de freehub moet niet zo hoog zijn dat de trapper worden meegenomen als het achterwiel ronddraait.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Cranzai schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Na al jullie goede tips uitgekomen op optie 2!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heerlijk compact zadeltasje met daarin net genoeg ruimte voor een minipomp, biba en bandenlichters. Zou er zelfs nog iets kleins bij in kunnen doen (CO2 pompje ofzo mocht ik daar ook aan willen beginnen).

Voor de geinteresseerden:
Zadeltas - Topeak Aero Wedge Pack maat XS
https://www.topeak.com/gl...-bags/130-aero-wedge-pack

Minipomp (slechts 14cm!) - Lezyne Pocket Drive
https://ride.lezyne.com/c...oad/products/pocket-drive

p.s.
zadel staat op de lijst voor vervanging ;)
Ondanks de scheurtjes aan de zijkant zit hij nog heurlijk
Fraaie fiets ook! Heerlijke klassieker, zou er zo een graag voor erbij willen hebben om te toeren. :)

Misschien als het weer langzaam herfst/winter wordt MP weer eens aanslingeren. :9

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-04 23:41
Waus26 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:13:
Business as usual.
De meeste duurdere frames hebben een bescherming bovenop de rechter liggende achtervork (zacht plastic, hard plastic, chroom, textiel, ...) exact om die reden. Bij gravel bikes (met inherent nog meer kettinggeklepper) is vaak zelfs de (rechter) liggende achtervork verlaagd om dat verschijnsel tegen te gaan.
Oelske schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:38:
@Waus26 Is het een oude ketting? Als de ketting al een tijdje in gebruik is rekt die uit waardoor die dus "slapper" kan gaan hangen. Als het een nieuwe ketting is heb je 'm denk niet op de juiste lengte gemonteerd.
Een 'versleten' ketting is 1% à 1,5% uitgerekt. Dat is te marginaal om opeens geklapper ter veroorzaken.
Cranzai schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:34:
Jouw fiets heeft zoveel stijl, daar doet een tasje geen afbreuk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Was er hier laatst niet iemand die in de markt was voor een Wilier in de Ramato kleurstelling? Zag er toevallig één op MP voorbij komen. Wel een goed gevulde portemonnee meenemen :)
Poah, dat is wel direct een hele dikke: https://link.marktplaats.nl/m1578837922. Jammer genoeg geen DA Di2 of nog liever SuperRecord EPS. Wielen zou ik ook gelijk te koop zetten voor een mooi setje Bora's.

Overduidelijk wel iemand die de fiets gekocht heeft die hij mooi vond, i.p.v. een fiets die goed paste (maar zo koop ik ze het liefst >:)).

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 22-07-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:47
@Ypuh Haha, het is wel een schitterende fiets. De berijder moet wel een metertje of 2 geweest zijn aan de stapel spacers te zien.
Als je die Cervelo inruilt krijg je nog geld terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:52:
[...]

Poah, dat is wel direct een hele dikke: https://link.marktplaats.nl/m1578837922. Jammer genoeg geen DA Di2 of nog liever SuperRecord EPS. Wielen zou ik ook gelijk te koop zetten voor een mooi setje Bora's.

Overduidelijk wel iemand die de fiets gekocht heeft die hij mooi vond, i.p.v. een fiets die goed paste (maar zo koop ik ze het liefst >:)).
Heb ik ook nog heel even naar gekeken, ramato is met grote afstand de mooiste kleurstelling voor een Wilier. Enige nadeel is dat ik zwart geen porem vind i.c.m. ramato. Het afmonteren vond ik daarmee zeer problematisch (onmogelijk?). Verder uiteraard een beeldschone fiets, niet alledaags; wordt ik zeker hebberig van! :9~ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zou inderdaad ook nog een paar nachtjes moet slapen over de juiste afmontage. Gelukkig past de geometrie mij totaal niet, de voorkant is serieus laag, dus hoef ik er verder ook niet over na te denken. Over het algemeentvind ik het wel mooi als het frame wat kleur heeft en de rest gewoon zwart/zo onopvallend mogelijk met een paar accenten. Een Red AXS crankstel bijvoorbeeld vind ik een negatieve aandachtstrekker, net als dat je nu steeds vaker van die meegekleurde stuur+pen combinaties ziet (o.a. nieuwe BMC Timemachine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 16:30
Ik ben wel nieuwsgierig wat de reden zou kunnen zijn om afstand te doen van deze fiets. Het is nou niet iets wat je als een impulsaankoop op een vrijdagavond koopt. Heb bij het oriënteren voor een nieuwe fiets al eens bij een LBS deze fiets staan bekijken. Daar is het verder ook bij gebleven :+
Het is op de foto niet goed toe zien, maar die Ramato kleur is een soort metallic koper-bruine kleur. Ik heb deze al eens in het wild gespot in de volle zon. Prachtige kleur en toen héél even spijt gehad ... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ramon 73 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:45:
[...]

Ik heb ook geen ervaring met heel veel verschillende wielen. Maar twee jaar geleden kocht ik mijn Cannondale SuperSix, en heb een paar keer gereden met het fabriekssetje wielen (denk Shimano WH-RS100 of 300 van een €100 per set). Toen een set Dura Ace WH-RS9000 van (nieuwprijs) zo'n €1000,- kunnen scoren en dat was een flinke upgrade. Ik weet wel dat ik je kan vertellen of er een top of flop setje wielen onder zit, mits ik de fiets ken. In het hogere segment (vanaf ca €500) gaat de hobbyist het verschil niet meer merken hoor (ik althans niet). Heb een setje Zipp mogen testen van rond de €550 en dat reed ook geweldig goed.
Dat ben ik met je eens, het verschil merken tussen top en flop. Maar het verschil tussen 500 euro wielen en 1500 euro wielen... ik weet het niet hoor.

Net zoals ik 100% zeker het verschil zal merken tussen een racefiets van 500 euro en één van 3000 euro. Maar tussen een fiets van 3000 euro en één van 6000 euro?
Op de voorband zie ik die twee kuiltjes nog wel. Band is ook niet heel erg vlak.
Maar de achterband is vlák en die kuiltjes zijn al lang niet meer zichtbaar. Maar wat kan er mis gaan? Vaker lek rijden is wel vervelend idd, maar zolang het geen klapband geeft is dat klein(er) leed.
Volgende week jarig, heb maar vast een bandje op het lijstje gezet (stond nog niks op). Ik wil wel eens proberen of ik zo ver door kan rijden dat de koordlagen door het rubber heen beginnen te glimmen >:)
Dat deed ik vroeger eigenlijk altijd! Ik reed net zo lang door totdat ik ergens de draadjes van de brekerlaag zag, dan kocht ik pas nieuwe banden. Een klapband heb ik nog nooit gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 20:33
[...]

Damn, dat ziet er mijn maat uit :D.
Maar het geld is op, dit jaar een huis gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
CedricD schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:28:
[...]

Damn, dat ziet er mijn maat uit :D.
Maar het geld is op, dit jaar een huis gekocht :+
Gewoon naar de bank: "Zeggeh, blijkt dat de badkamer geen douche en toilet heeft, de badkamerman rekent op een tarief van €6950. Kan er nog wel bij tog?" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85

De FM heeft de ketting en cassette er op gezet, dat is inmiddels 2-2,5k km geleden. Dan moet ie wellicht korter inderdaad.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
EdwinW schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:26:
Ik ben wel nieuwsgierig wat de reden zou kunnen zijn om afstand te doen van deze fiets. Het is nou niet iets wat je als een impulsaankoop op een vrijdagavond koopt.
Impulsaankoop gaat misschien een beetje ver, maar er goed over nadenken en bijv. eerst een bikefit laten doen wordt nog wel eens vergeten. Een mooie fiets is voor velen ook gewoon een statussymbool. Iemand die in 2 een jaar 3.000km fietst met een fiets van €10k schaar ik wel onder die categorie. Zal zelf ook niet ontkennen dat ik blij wordt van mooie spulletjes, maar voorwaarde is wel dat ik er dan ook gebruik van maak (en opzoek ga naar een gunstige deal). Vaak probeer ik ook iets goedkoop aan te schaffen, tijdje te gebruiken en dan voor een goede prijs door te verkopen waardoor je bijna 'gratis' rijdt en toch een nieuwe ervaring hebt.

Onderschat daarnaast ook niet de blinde vlek als het op hebbedingetjes aankomt. Waar je soms over een aankoop van €50 eindeloos kan twijfelen of een kop koffie op het terras van €3,50 duur noemt, kun je op het andere moment weer schaamteloos €1.500 neertellen voor een mooie set carbonwielen of €400 voor een Garmin. Dat wielrennen 'gezond' is zorgt bij sommigen ook voor vreemde gedachte kronkels om iets te verantwoorden.

Anyhow, zoals gezegd zijn dit soort verkopers mijn favoriet. In een opwelling krijgen ze een geromantische idee om de AGR te rijden, kopen een dure fiets met alles erop en aan, gaan 3 maanden in training, rijden de 100km heroisch uit en vervolgens belandt de fiets 3 jaar in de schuur alvorens deze de verkoop in gaat. Zulke moet je hebben :+.
Galois schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:40:
[...]

Dat ben ik met je eens, het verschil merken tussen top en flop. Maar het verschil tussen 500 euro wielen en 1500 euro wielen... ik weet het niet hoor.

Net zoals ik 100% zeker het verschil zal merken tussen een racefiets van 500 euro en één van 3000 euro. Maar tussen een fiets van 3000 euro en één van 6000 euro?
Verschillen zijn er wel degelijk, maar vaak ligt dat meer aan het verschillende type wiel. Een wiel van €500 is doorgaans een hufterproof aluminium lage set, en €1.500 een vol carbon hoge set. Die zijn fundamenteel anders dat je wel degelijk een verschil zal voelen. Hetzelfde geldt voor de fietsen van €3k en €6k. Het frame zul je misschien nog geen grote verschillen voelen, maar die €3k prijsverschil zit doorgaans in de afmontage. Een high end frame met goedkope afmontage zal anders voelen dan een instap carbon frame met high end afmontage.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 23-07-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Voor dat bedrag van zo'n Wilier zou ik toch eerder een custom flaneerfiets samenstellen met zelf de keuze qua lak, afmontage etc.
Als ik dan toch iets speciaals wil, dan een one-off.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 22-07-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
DieAnder schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:27:
[...]

Business as usual.
De meeste duurdere frames hebben een bescherming bovenop de rechter liggende achtervork (zacht plastic, hard plastic, chroom, textiel, ...) exact om die reden. Bij gravel bikes (met inherent nog meer kettinggeklepper) is vaak zelfs de (rechter) liggende achtervork verlaagd om dat verschijnsel tegen te gaan.
Check. Ik heb een Specialized Roubaix Elite uit 2015 met een carbon frame maar er zit geen beschermlaagje op. Toch maar een Diverge (of vergelijkbare gravelbike) kopen dus :+ :9~

Maar wellicht kan er een schakel uit.. Alhoewel ie op het buitenblad wel op spanning staat. Wel merk ik soms bij het terugschakelen (de ketting ligt dan ergens halverwege de cassette) dat ie soms even overslaat. Dit had ik met de oude cassette en ketting niet. De FM had er eerst ook een 10-speed cassette op gezet terwijl ik had aangegeven een 11-speed te hebben en dat er ook weer een 11-speed op moest. Dat is overigens keurig opgelost door dit kosteloos alsnog te fixen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Maarten_E schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:45:
Voor dat bedrag van zo'n Wilier zou ik toch eerder een custom flaneerfiets samenstellen met zelf de keuze qua lak, afmontage etc.
Als ik dan toch iets speciaals wil, dan een one-off.
Custom fietsen raak je vervolgens aan de straatstenen niet meer kwijt, dus kun je 70% afschrijven op het moment dat je hem besteld. Geen ramp natuurlijk, maar een keuze.

Deze Wilier is ook echt wel uniek hoor, heb er nog nooit een in het echt gezien althans. Feit dat hij op GoT voorbij komt zegt al genoeg. Gok dat de verkoper zo'n €8k betaald heeft en die gaat er wel weer €5.5-6.5k voor krijgen. Als je er dan een jaar 'plezier' van gehad hebt dan valt het i.m.o. nog wel te overzien.

Mijn Cervelo was iets goedkoper maar zal het eerste jaar ook wel bijna dat bedrag afgeschreven zijn, al maak ik wel wat meer dan 3.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Soms kan je zo blij zijn om niks met je nieuwe fiets. 2 hele lelijke stickers perfect eraf gekregen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VrvG43xgVtQJENSh4Jr56iSZ2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrnZV6AxhU25MXLsMTIdMcPO.jpg?f=fotoalbum_large
Bleh sticker 1.

Op de andere sticker stond het serienummer, maar dat nummer zit ook al keurig onder het bottom bracket dus weg ermee.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 23-07-2020 00:05 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:58:
[...]

Custom fietsen raak je vervolgens aan de straatstenen niet meer kwijt, dus kun je 70% afschrijven op het moment dat je hem besteld. Geen ramp natuurlijk, maar een keuze.

Deze Wilier is ook echt wel uniek hoor, heb er nog nooit een in het echt gezien althans. Feit dat hij op GoT voorbij komt zegt al genoeg. Gok dat de verkoper zo'n €8k betaald heeft en die gaat er wel weer €5.5-6.5k voor krijgen. Als je er dan een jaar 'plezier' van gehad hebt dan valt het i.m.o. nog wel te overzien.

Mijn Cervelo was iets goedkoper maar zal het eerste jaar ook wel bijna dat bedrag afgeschreven zijn, al maak ik wel wat meer dan 3.000km.
Ik koop al mijn fietsen met het idee dat ik ze nooit (compleet) verkoop. Dus voor mij heeft custom alleen maar voordelen: helemaal naar mijn zin en vrijwel gegarandeerd uniek. Gevolg: regelmatig complimenten over mijn fietsen (blijft toch leuk).

Ik zou eerlijk gezegd nooit een fiets as is kopen, zeker niet voor een bedrag als deze Willier. Dit frame ziet er best leuk uit, maar de afmontage zou het voor mij een nogo maken.

Overigens: gezien de spacertoren en de positie van het zadel lijkt dit geen goede match te zijn geweest

[ Voor 4% gewijzigd door MrBarBarian op 23-07-2020 06:10 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:42:
[...]
Verschillen zijn er wel degelijk, maar vaak ligt dat meer aan het verschillende type wiel. Een wiel van €500 is doorgaans een hufterproof aluminium lage set, en €1.500 een vol carbon hoge set. Die zijn fundamenteel anders dat je wel degelijk een verschil zal voelen.
Ik heb het gevoel dat juist de 500€ set mist bij wielen. Je hebt de 200-300 euro sets die vaak standaard bij een fiets komen en dan ineens een sprong naar 1000€ euro sets. Ik zou best wat compromissen willen sluiten om een setje tussen de 500 en 700 euro te kopen.
e zullen vast bestaan, maar ik kom ze zelden tegen. 2e hands zie ik soms wel wat leuke dingen langskomen in die prijscategorie maar zou liever nieuw kopen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Impulsaankoop gaat misschien een beetje ver, maar er goed over nadenken en bijv. eerst een bikefit laten doen wordt nog wel eens vergeten. Een mooie fiets is voor velen ook gewoon een statussymbool. Iemand die in 2 jaar 3.000km fietst met een fiets van €10k schaar ik wel onder die categorie.
Dit jaar nieuw opgebouwd. Nog geen 3000km oud.
Binnen een jaar 3000 dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Ben ik met je eens, zei ik ook al. Op een gegeven moment wordt het verschil te klein om er nog vele van te merken. Zoals het verschil tussen Dura Ace en Ultegra. Voor het prijsverschil krijg je iets andere looks en iets ander gewicht, maar het verschil is niet baanbrekend voor de non-profs.
GCN heeft eens een test gedaan tussen een €100 en €3000 fiets. Ja, duurder is beter. Maar is het de hoeveelheid geld waard? Voor 6-8 ritten per jaar is de dure fiets het geld ws niet waard.
[...]

Dat deed ik vroeger eigenlijk altijd! Ik reed net zo lang door totdat ik ergens de draadjes van de brekerlaag zag, dan kocht ik pas nieuwe banden. Een klapband heb ik nog nooit gehad...
Ik kom eigenlijk uit de mountainbike wereld. En mijn vaste fietsomgeving is bezaaid met paden die met gebroken vuursteen verhard zijn (vlijmscherp!). Kwam dus wel eens voor dat banden klapten, gewoon doorgesneden eigenlijk :( . Met race bandjes is dat gevaar natuurlijk veel kleiner. Maar ik kan dus nog wel eventjes vooruit dus. Volgende week ligt er een spare voor het grijpen "when the urge calls"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
SirLenncelot schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 06:53:
Ik heb het gevoel dat juist de 500€ set mist bij wielen. Je hebt de 200-300 euro sets die vaak standaard bij een fiets komen en dan ineens een sprong naar 1000€ euro sets. Ik zou best wat compromissen willen sluiten om een setje tussen de 500 en 700 euro te kopen.
e zullen vast bestaan, maar ik kom ze zelden tegen. 2e hands zie ik soms wel wat leuke dingen langskomen in die prijscategorie maar zou liever nieuw kopen.
Valt mee hoor. Zelf vind ik juist €1.000 een lastig budget. Voor €500 heb je gewoon een degelijke, brede maar lage aluminium wielset. De HED Ardennes en FFWD F3A met een goede naaf die ik heb zijn daar wel goede voorbeelden van. DT Swiss heeft ook wel een paar leuke (handgemaakte) sets in die prijsklasse. Full retail gaan ze over de €800, maar met een beetje geduld/goed zoeken vind je ze wel voor €400-600. Een beter wiel kom je bij de Fulcrum Zero Carbon's etc., maar dan heb je wel de nadelen van carbon en niet alle voordelen.

In de prijscategorie €1.000 kom je met de FFWD F6R Alloy, Mavic Cosmic Carbon, Supra/Giant/Mantel eigen merk. Technisch vaak wel oké, maar zwaar, simpel en niet bijzonder mooi. Het is maar net hoe je er naar kijkt, 90% van de prestaties van Zipps/Enves/Campagnolo/Roval's, of een slap aftreksel waarbij je overal concessies gedaan hebt omdat je die laatste paar honderd euro niet uitgeven wou.

2e hands moet je gewoon goed opletten, maar er zijn best wat leuke koopjes te scoren. Ik zoek vaak naar mensen zoals deze Wilier die na 3.000km maar besluiten alles online te gooien, of van die handelaartjes die partijen uit het amateur peloton opkopen, of mensen die na een jaar overstappen naar discs, of een wielset nieuw bij aankoop direct vervangen etc. Dan heb je vaak gewoon nieuwe spullen voor de helft van de prijs. Wel af en toe meegemaakt dat ze verkocht worden als z.g.a.n. en kaarsrecht, maar in de praktijk korrelig lopen, ingesleten remvlakken en zo scheef als een hoepel. Zelfs een keer iemand die tubes als clinchers aanbood met de opmerking 'dan lijm je ze toch ff, zo gefikst'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

[...]

Zijn echt prachtige fietsen dit!
Een man bij mij in het dorp heeft er ook zo in. Met een rit waar hij ook eens mee was me eens goed lopen vergapen aan zijn fiets bij een koffiepauze :9
Had er eerst redelijke lage wielen inzitten, maar sinds kort geupgrade naar 50mm carbon wielen.
Echt prachtig gewoon!

Helaas heeft hij maar weinig (mooie) foto's van zijn fiets op strava staan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flipmo op 23-07-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 14:47
Flipmo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:32:
[...]

Zijn echt prachtige fietsen dit!
Een man bij mij in het dorp heeft er ook zo in. Met een rit waar hij ook eens mee was me eens goed lopen vergapen aan zijn fiets bij een koffiepauze :9
Had er eerst redelijke lage wielen inzitten, maar sinds kort geupgrade naar 50mm carbon wielen.
Echt prachtig gewoon!

Helaas heeft hij maar weinig (mooie) foto's van zijn fiets op strava staan :)

***members only***
En als niet volger van hem geen enkele te zien ;)

Zelf overigens blij dat ik mij niet zo druk kan maken om de looks of specs van een fiets. Natuurlijk zie ik wel of een fiets wat duurder/mooier/unieker is maar genoeg in onze club die op een ouder/simpeler model nog altijd de meer dan prima mee komen.

[ Voor 17% gewijzigd door la_fusion op 23-07-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 18:09
Mistraller schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:03:
Soms kan je zo blij zijn om niks met je nieuwe fiets. 2 hele lelijke stickers perfect eraf gekregen. [Afbeelding]
Bleh sticker 1.

Op de andere sticker stond het serienummer, maar dat nummer zit ook al keurig onder het bottom bracket dus weg ermee.
Hoe heb je dit er netjes vanaf gekregen als ik vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

la_fusion schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:46:
[...]

En als niet volger van hem geen enkele te zien ;)
haal ik de link weg :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Willem30 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Op Fok deed iemand het met een schuursponsje ;)
Maar dat kan ik je niet aanraden :X

Met een fohn warm maken, en wat stickerverwijderaar zou ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-04 18:01
SirLenncelot schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 06:53:
[...]

[...]

Voor €600 kan je ook een handgespaakt setje wielen van carbon uit China halen. Met een DT Swiss 350 en Sapim CX-ray spaken zijn dit ideale wielen voor die prijsklasse. Zie aanbieders als Farsports en Lightbicycle, beiden hebben een lange geschiedenis en zijn prima te vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Mijn ervaring is dat je toch wel makkelijker lek rijdt dan.
Willem30 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Met de föhn, en de lijmrestjes met wasbenzine. (Wasbenzine eerst ff getest op onopvallend plekje.)
De afgebeelde sticker liet heel veel lijm achter. Sticker met serienummer kwam er netjes af, denk dat daar de föhn niet eens nodig was, maar schijnbaar staat Scott niet zo goed bekend met z'n lakken dus toch maar voorzichtig aan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-04 08:00
Mistraller schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Met de föhn, en de lijmrestjes met wasbenzine. (Wasbenzine eerst ff getest op onopvallend plekje.)
De afgebeelde sticker liet heel veel lijm achter. Sticker met serienummer kwam er netjes af, denk dat daar de föhn niet eens nodig was, maar schijnbaar staat Scott niet zo goed bekend met z'n lakken dus toch maar voorzichtig aan.
Dank voor de tips. Ik heb op beide seatstays nog een sticker van het logo van de fietsenmaker zitten. Nooit aan gestoord, maar ik heb inmiddels 2 jaar 'gratis' reclame voor hem gemaakt en bovendien komt er nu wat vuil onder de randen van de stickers. Tijd om die er eens af te pulken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Mijn ervaring is dat je toch wel makkelijker lek rijdt dan.
Jazeker! Maar goed... als de kans op lekrijden groter wordt en dat risico weegt op tegen de kosten van een nieuwe band... :) Tsja... want inderdaad, de reden dat ik er zo lang mee doorreed, waren toch echt de kosten.

Gelukkig zit in tegenwoordig in een luxere financiële positie dat ik mijn banden eerder verwissel... :)
ejsp schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:15:
[...]

Dank voor de tips. Ik heb op beide seatstays nog een sticker van het logo van de fietsenmaker zitten. Nooit aan gestoord, maar ik heb inmiddels 2 jaar 'gratis' reclame voor hem gemaakt en bovendien komt er nu wat vuil onder de randen van de stickers. Tijd om die er eens af te pulken.
Toen ik mijn MTB kocht, zei ik tegen de fietsenmaker dat ik geen sticker van ze erop wilde. Bij aflevering zat er helaas toch een sticker op. Ik vroeg 'm toen (gekscherend): "Oh, ik word dus door jullie gesponsord. Dat vind ik goed hoor, wat houdt dit sponsorcontract in?" :)
Helaas bleef het bij een lachje en heb ik er geen lucratief sponsorcontract uitgesleept.

[ Voor 43% gewijzigd door Galois op 23-07-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:32:
[...]

Jazeker! Maar goed... als de kans op lekrijden groter wordt en dat risico weegt op tegen de kosten van een nieuwe band... :) Tsja... want inderdaad, de reden dat ik er zo lang mee doorreed, waren toch echt de kosten.

Gelukkig zit in tegenwoordig in een luxere financiële positie dat ik mijn banden eerder verwissel... :)
Ik reed toen aan het eind van het seizoen met het idee, mwa ga straks toch binnenrijden. Maar in het najaar, vocht, vies wegdek, mooi 4x lek in een paar weken. Nu plak ik de biba's meestal nog wel 1 of 2 keer maar het is gewoon irritant.
Toen ik mijn MTB kocht, zei ik tegen de fietsenmaker dat ik geen sticker van ze erop wilde. Bij aflevering zat er helaas toch een sticker op. Ik vroeg 'm toen (gekscherend): "Oh, ik word dus door jullie gesponsord. Dat vind ik goed hoor, wat houdt dit sponsorcontract in?" :)
Helaas bleef het bij een lachje en heb ik er geen lucratief sponsorcontract uitgesleept.
Die zit er bij mij nog op, maar is niet zo zichtbaar. (Zie eerdere foto) Al moet ik wel zeggen dat ik niet tevreden ben over die zaak, dus weet niet of ie er lang op blijft zitten.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:45
Flipmo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Op Fok deed iemand het met een schuursponsje ;)
Maar dat kan ik je niet aanraden :X

Met een fohn warm maken, en wat stickerverwijderaar zou ik doen.
Ik heb mijn stickers er af getrokken en de lijmresten verwijderd met WD40. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
La1974 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Ik heb mijn stickers er af getrokken en de lijmresten verwijderd met WD40. Ideaal!
+1 Dat is wat ik ook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:05:
[...]
Zelf vind ik juist €1.000 een lastig budget.
[...]
Daar heb je toch o.a. Fulcrum en Vision voor?
40/50mm carbon Fulcrum's zijn rond de 800-1100 euro, maar ja, doe daar 500-800 euro bij en je hebt het echt goede/mooie spul. Zit nog steeds te kijken naar een stel goede/mooie 35-45 mm wielen, of in ieder geval een voorwiel van die hoogte. Een iets kleiner zeil aan de voorkant is wel prettig voor een rijder van net 70KG @ windkracht > 3...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 15:48

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Mijn tweede maand als newbie wielrenner zit er bijna op, al zo'n 7kg afgevallen in die periode. Gaat steeds makkelijker, gisteren na het werk nog 75km gefiets door midden/zuid-limburg met 27gem. Alleen heb ik het idee dat het nog maanden gaat duren voordat mijn benen gewend zijn het aan klimmen. Atm verzuren ze vrij snel. Denk dat het ook gedeeltelijk komt omdat ik bijna 20jaar aan krachtsport heb gedaan waar de focus voornamelijk lag op korte krachtige sets en ook een beetje icm mijn algehele cardio. Natuurlijk speelt lichaamsgewicht ook een grote rol 😋 maar dat komt wel goed zolang ik maar plezier heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:17:
[...]

40/50mm carbon Fulcrum's zijn rond de 800-1100 euro, maar ja, doe daar 500-800 euro bij en je hebt het echt goede/mooie spul. Zit nog steeds te kijken naar een stel goede/mooie 35-45 mm wielen, of in ieder geval een voorwiel van die hoogte. Een iets kleiner zeil aan de voorkant is wel prettig voor een rijder van net 70KG @ windkracht > 3...
Ja precies, FFWD valt ook wel in die categorie. Had mijn FFWD F4R FCC met dark label en de 20c/tubeless versie nieuw in doos voor €625 op de kop getikt. Voor dat geld een super aankoop (bij Fase fietsen kosten ze €999 en de nieuwe zijn eerder €1300+), maar echt warm werdt ik er niet van. Als 2e set voor erbij vond ik ze zelf weer net iets te duur. Qua wind vangen een verschil met de Zipp's.

Zit stiekem wel te kijken naar een klimfiets met 35mm disc wielen zodat je nooit meer wielen hoeft te wisselen, bijvoorbeeld deze BMC Roadmachine of de nieuwe Trek Emonda, maar als je dan met onze smaak een beetje de afmontage bij elkaar gaat sprokkelen dan kom ik snel tot de realisatie dat ik echt eens moet gaan sparen voor een eigen huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@TweakJerommeke met klimmen speelt gewicht zeker een grote rol, veel meer dan op het vlakke.
Maar na 2 maanden als beginner 75 km door de bergen met 27 gemiddeld is een prima prestatie hoor, zullen er genoeg zijn die het je niet nadoen.

en wat betreft het klimmen, bedenk ook dat een kwestie van goed pacen is... de snelheid komt zoveel lager te liggen dat je geneigd bent harder te trappen dan je eigenlijk kan. als dit te lang duurt is het lastig herstellen en kan je hier de rest van je rit last van hebben. iets rustiger naar boven is dan voor het totaal beter :)
Kwestie van ervaring (of een powermeter kopen ;))

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Grin schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Ik zit met dezelfde zoektocht. Gat in mijn FFWD 60mm achterwiel gevallen en sindsdien opzoek naar een set (rustig qua uiterlijk) zwarte hoge velgjes tussen de 35-45mm idd. Weeg zelf 72kg maar ben nog wat te zwaar, dus 70kg is zo het streven. Budget leg ik zelf zo rond de 800 euro en daar is de spoeling qua nieuwe wielen gewoon heel magertjes.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Ja precies, FFWD valt ook wel in die categorie. Had mijn FFWD F4R FCC met dark label en de 20c/tubeless versie nieuw in doos voor €625 op de kop getikt. Voor dat geld een super aankoop (bij Fase fietsen kosten ze €999 en de nieuwe zijn eerder €1300+), maar echt warm wordt ik er niet van. Als 2e set voor erbij vind ik ze dan zelf weer net iets te duur.

Zit stiekem wel te kijken naar een klimfiets met 35mm disc wielen zodat je nooit meer wielen hoeft te wisselen, bijvoorbeeld deze BMC Roadmachine of de nieuwe Trek Emonda, maar als je dan met onze smaak een beetje de afmontage bij elkaar gaat sprokkelen dan kom ik snel tot de realisatie dat ik echt eens moet gaan sparen voor een eigen huis.
Whahaha I feel your pain...
Maar voor een ultieme klimfiets, dus echt zo licht als mogelijk want je wilt zo snel mogelijk omhoog(!), zou ik een tweedehandsje kiezen. En dan specifiek voor een Canondale Supersix High Mod: ~700 gram. Wanneer je niet al te groot bent komt die fiets met gemak onder de 6.5 KG. Ben je rond de 1.90 dan zit je rond de 6.5 KG. Qua bang for buck gaat het niet beter worden. Frame uit 2011-2015, afschrijving grotendeels gehad. Stel lichte alu wielen, niks meer aan doen.

Zit net weer even rond te klikken naar 35-45mm wielen en kwam deze review tegen: Chris Miller Cycling - Campagnolo Bora WTO tubeless carbon clincher 2020 review.
Na één jaar op m'n Bora's kan ik deze review volledig onderschrijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdDCPn3tbVukpyp0ZxKtUjrmx3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nZbFoCWTvd5M1vFxraOiQH9n.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Stufferdt In dat geval laat je er toch gewoon een nieuwe velg opzetten door FFWD? Die luitjes zitten in Zwolle, dus zo geregeld lijkt me. Qua crash replacement kunnen ze wss ook nog wel een gunstig aanbod doen.

@Prulleman Ben dus niet alleen op deze wereld :D.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 23-07-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Grin schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Whahaha I feel your pain...
Maar voor een ultieme klimfiets, dus echt zo licht als mogelijk want je wilt zo snel mogelijk omhoog(!), zou ik een tweedehandsje kiezen. En dan specifiek voor een Canondale Supersix High Mod: ~700 gram. Wanneer je niet al te groot bent komt die fiets met gemak onder de 6.5 KG. Ben je rond de 1.90 dan zit je rond de 6.5 KG. Qua bang for buck gaat het niet beter worden. Frame uit 2011-2015, afschrijving grotendeels gehad. Stel lichte alu wielen, niks meer aan doen.
Ik heb de gewone SuperSix, model 2018. Echt een hele fijne fiets, supersnel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:19:
@Stufferdt In dat geval laat je er toch gewoon een nieuwe velg opzetten door FFWD? Die luitjes zitten in Zwolle, dus zo geregeld lijkt me. Qua crash replacement kunnen ze wss ook nog wel een gunstig aanbod doen.

@Prulleman Ben dus niet alleen op deze wereld :D.
FFWD heeft geen velgen meer met alu velgrand net als de mijne, crash replacement zou dus de velg vervangen met een full carbon velg met (zwarte)carbon remrand, waardoor je twee verschillende wielen hebt. Verzekering keert de kosten uit van crash replacement (450 voor het achterwiel), dus wou dit geld samen met vergoeding nieuw zadel (150euro) en marktplaatswaarde intact voorwiel (150 euro?) gebruiken voor een ander setje wielen. Als ik nog wat bijleg heb ik een prima set. Vind 60mm sowieso te hoog voor de 72kg die ik weeg :) Had een offerte aanvraag de deur uitgedaan voor een handgespaakt setje, maar fietsenmaker lijkt weinig interesse te hebben dus hele proces is eigenlijk grotendeels even doodgebloed momenteel. Moet er achteraan of het hele spul laten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Stufferdt schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:37:
[...]

FFWD heeft geen velgen meer met alu velgrand net als de mijne, crash replacement zou dus de velg vervangen met een full carbon velg met (zwarte)carbon remrand, waardoor je twee verschillende wielen hebt. Verzekering keert de kosten uit van crash replacement (450 voor het achterwiel), dus wou dit geld samen met vergoeding nieuw zadel (150euro) en marktplaatswaarde intact voorwiel (150 euro?) gebruiken voor een ander setje wielen. Als ik nog wat bijleg heb ik een prima set. Vind 60mm sowieso te hoog voor de 72kg die ik weeg :) Had een offerte aanvraag de deur uitgedaan voor een handgespaakt setje, maar fietsenmaker lijkt weinig interesse te hebben dus hele proces is eigenlijk grotendeels even doodgebloed momenteel. Moet er achteraan of het hele spul laten uitkeren.
Bij Fase fiets hebben ze nog losse achterwielen met rood/witte logo's voor €599: https://fasefietsen.nl/f6...50-straightpull-navenset/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 16:24
Ik heb ff navraag gedaan omtrent die Willier bij de verkoper :+
Goedemiddag,

Heb een nieuw huis gekocht dus moet helaas keuzes maken. Heb nog 2 fietsen. Mvg.
Beetje vreemd verhaal, snap ook niet waarom er onder zo'n fiets Cosmics gemonteerd zijn.

Wat betreft de ~500-800-1000 euro bang for buck (carbon) wielen discussie. Al eerder genoemd, maar ga eens kijken bij Farsports. Heb daar ook een setje van (met DT Swiss naven) en die bollen toch al ~20k probleemloos. Ze leveren ook gewoon UCI gecertificeerde wielen (check maar bij UCI zelf, staan ze gewoon op de approved list).

Heb weinig ervaring met verschillende wielsets, maar in mijn zoektocht voor wielen heb ik nog nooit echt concrete resultaten/ervaringen gelezen waarbij een high-end wielset A beter performed dan B. Lijkt meer een gevoel en marketing kwestie (maar laat me graag overtuigen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Dix0r schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:01:
Ik heb ff navraag gedaan omtrent die Willier bij de verkoper :+

[...]

Beetje vreemd verhaal, snap ook niet waarom er onder zo'n fiets Cosmics gemonteerd zijn.
Weinig mis met cosmics toch ?
Ik heb ze inmiddels al ruim 50k in mijn Trek zitten.
In een van mijn andere fietsen heb ik enve wielen zitten, factor 2,5 keer zo duur ofzo en beter tja anders maar echt beter wil ik niet zeggen.

Maar zo'n fiets op marktplaats voor 6k met ultegra di2 klinkt mij nou niet echt als koopje.
Geen idee wat zo'n fiets nieuw kost maar 2e hands zou ik eerder zeggen 4k ofzo ?

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 23-07-2020 16:08 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1 ... 132 ... 637 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).