Laat in vooropstellen dat ik *nooit* meer dan 1000 euro voor een paar wielen ga betalen.
Ik wil Carbon even door trekken naar metaal. “Iedere” werkplaats in Nederland kan lassen. De meeste zullen je van een metalen frame kunnen voorzien, zonder dat je zelf aanlevert hoe en wat het moet worden qua sterkte.
Maar als je een metalen frame wil dat niet extreem stijf is, maar juist ook dynamisch mee beweegt om schokken op te vangen, zonder dat het stuk gaat. Dan worden worden de adressen waar je het kan laten maken wel heel beperkt. Niet van metaal, maar een vliegtuigvleugel kan ook bewegen, maar gaat echt niet zomaar kapot.
Als je dit doortrekt (of terugtrekt) naar Carbon, in China zijn ze heel goed met Carbon fabricage. En ze kunnen als de beste designs kopiëren en vast ook nog wel een beetje aanpassen. Carbon weegt weinig en is heel sterk. Dus een frame of wielen zullen anno 2020 echt niet zo 1-2-3 kapot gaan of veel meer wegen dan de concurrentie.
Maar of je ook het beste koopt wat er op de markt is....
En “gevoel” is niet echt meetbaar. Dus moeilijk te vergelijken. Alles wat wel te meten is, is wel te vergelijken. Dus gaan we meten aan de wielen, eigenlijk meet je maar een paar aspecten van een wiel, en ga je die vergelijken. Bijv aërodynamica en stijfheid. Maar zijwind gevoeligheid en demping icm met stijfheid wordt al een different cookie.
Quote wat ik pas geleden hoorde:
Als je niet kan meten wat belangrijk is, maak je wat je kan meten belangrijk.
Als ik een Hyundai koop met een V6, 18 inch wielen en topsnelheid van 220 km/u is dat een betere auto dan een BMW met een 4 cilinder, 17 inch wielen en topsnelheid van 200 km/u. (Nu ff niet gaan zeiken hoe kut je BMW persoonlijk vind, wat dit is maar een voorbeeld).
(Nog een toevoeging, heel veel ‘A’ merken doen ook niks anders dan zomaar wat inkopen bij een Workswell en dit verder vermarkten voor de hoofdprijs. Op zo’n manier wordt het ook niet duidelijker.)
[
Voor 5% gewijzigd door
mhr-zip op 23-07-2020 21:58
]