Dat artikel van Mantel legt het wel redelijk uit, maar er zijn inderdaad aardig wat aspecten die wielen goed of slecht maken. Het ligt dus ook heel erg aan je fiets en beoogde doel wat een wielset goed of slecht maakt. Mijn lijstje met dingen waar ik op let is ongeveer als volgt:
1) Ze moeten in je frame passen (d0h), en dat klinkt soms simpeler dan het is
Disc/velgrem is logisch, maar in sommige gevallen heb je ook verschillende inbouwbreedtes (o.a. 130/135/142/148mm en 5mm QR, 9mm QR, 12 of 15mm steekas, 650b/700c/29" etc). Dit is bij MTB/Gravel/Disc wat meer aan de orde dan de standaard racefiets (130mm/5mm QR/700c).
2) Breedte van de velg
Breder is bijna altijd beter, maar ligt ook wel weer aan het gebruik. Bij mijn carbon frame is de ruimte beperkt en heb ik juist voor een 17c velg gekozen omdat bij 21c de band te breed/hoog opblaast om in het frame te passen. Daarom heb ik nu ook deze 19c velgen i.c.m 23mm (26mm WAM) gekocht als klimset. Rij je alleen maar strak asfalt, dan is een 21c velg met 28mm banden (31mm WAM) overkill.
3) Serviceability
Ik vind het leuk om alles zelf te doen. Heb onlangs een wiellagerpers gekocht, dus wil ook graag simpele en degelijke naven die ik zelf kan servicen. De DT Swiss 240/350 blinken hier wel in uit. Die gebruiken standaard kogellagers die je waarschijnlijk gewoon in de bouwmarkt kunt kopen. Daarnaast maken ze gebruik van een soort bus en/of as die de afstand tussen lagers vastzet, dus je kunt eigenlijk niets fout doen. De afdekkapjes en body trek je er zonder gereedschap af en tussentijds onderhoud hebben ze niet nodig, je vervangt gewoon de lagers als deze op zijn. Sommige merken hebben er een handje van om het wiel opnieuw uit te vinden waardoor ze het alleen maar moeilijker en foutgevoeliger maken. Cup & cone lagers zijn de tegenhanger van industrielagers en zijn ook makkelijk te onderhouden, maar dit moet je wel beter in de gaten houden (als de hub shell te ver ingesleten is ben je te laat) en het stellen van de preload moet je wel wat gevoel voor hebben. Te los of te vast en je krijgt overmatige slijtage en/of speling.
De rest zoals velghoogte, tubeless, materiaal, gewicht, dikte van het remvlak, duurzaamheid, stevigheid, remvermogen, flex, rijcomfort etc. kun je zelf allemaal wel bedenken. Hier geldt gewicht/duurzaamheid/prijs > pick any 2. Wat nog wel eens onderschat wordt is het rijgevoel van een wielset, maar dat is vrijwel onmogelijk om vooraf te testen of reviewen. Er zijn genoeg wielen die alle boxes aantikken, maar vrij waardeloos zijn (of vice versa), of voor de ene renner (60kg) perfect en voor de ander (120kg) waardeloos. De Zipp's zijn ook super fijn qua rijgevoel, geluid en het vasthouden van snelheid, maar je moet er dus niet op een nat wegdek met 70km/u een haarspeldbocht mee induiken of vol in de wind gaan rijden.
[
Voor 6% gewijzigd door
Ypuh op 06-07-2020 20:57
]