Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 126 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:04
Ypuh schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:18:
Kofferbak en anders pak ik gewoon m'n winterfiets. Al moet ik zeggen dat een trekhaak/Seasucker wel steeds meer lonkt, zeker als je met z'n 2 of 3 bent. Een sedan is niet het meest handige model om 2 of meer fietsen te vervoeren. Ik rij daarom meestal met vrienden.

Ps. Afgelopen jaar nog iemand bij de club die z'n gloednieuwe carbon frame kapot geknepen heeft op de achterdrager. Heeft onder garantie een nieuw frame gekregen, ook al had hij duidelijk aangegeven dat het waarschijnlijk zijn eigen schuld was (dat is dan weer het voordeel van kopen bij een bekende LBS).

Ook eentje die z'n hele fiets in de prak had toen die bij een stoplicht aangereden werd door iemand die achterop kwam. Verzekeringskwestie, maar ik betwijfel of je er beter uitkomt. Met fietsen zoals de Look van Grin en mijn Cervelo begin ik daar niet aan, dan pak ik gewoon m'n stalen Surly.
ook begrijpelijk, en misschien is het bij een MTB dan makkelijker in perspectief te plaatsen, ik ga ook geen routes uit de weg en ik hou me ook niet in uit angst voor mijn carbon wielen of frame (ik hou me enkel in voor mijn eigen botten :)) Terwijl je zo'n Look ook bewust niet in de regen zou rijden.
En bij meerdere fietsen is de keuze misschien ook snel gemaakt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Ypuh schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:18:
Kofferbak en anders pak ik gewoon m'n winterfiets. Al moet ik zeggen dat een trekhaak/Seasucker wel steeds meer lonkt, zeker als je met z'n 2 of 3 bent. Een sedan is niet het meest handige model om 2 of meer fietsen te vervoeren. Ik rij daarom meestal met vrienden.
Zo'n Seasucker lijkt wel interessant inderdaad, maar ik ben dan ook weer bang voor krassen op de lak van de auto als je die fietsen op je dak moet tillen... Nu heb ik een station met echt een zee aan ruimte (denk dat ik er overigens niet eens een wiel uit hoef te halen om het te laten passen :+ ), dus bij mij gaat het ook gewoon in de kofferbak indien de fiets vervoerd moet worden. Ik heb echter geen trekhaak.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Hier ook een grote station, maar ook twee kinderen :) En als we op pad gaan, doorgaans met drie of vier man. Dan wordt fietsen in de auto leggen als snel lastig. Al jaren erg content met dakdragers - Thule Outride - die klemmen op de voorvork. Helemaal als je dus met een volgepakte auto zit.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
Waus26 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Zo'n Seasucker lijkt wel interessant inderdaad, maar ik ben dan ook weer bang voor krassen op de lak van de auto als je die fietsen op je dak moet tillen... Nu heb ik een station met echt een zee aan ruimte (denk dat ik er overigens niet eens een wiel uit hoef te halen om het te laten passen :+ ), dus bij mij gaat het ook gewoon in de kofferbak indien de fiets vervoerd moet worden. Ik heb echter geen trekhaak.
Vrijwel iedereen waarvan ik het lees is enthousiast over die dingen (al zijn er niet overdreven veel gebruikerservaringen). Heb er zelf ook een tijdje één gehad, maar vervolgens nooit gebruikt, andere auto gekocht en de Seasucker weer verkocht (in de praktijk deed ik hem toch gewoon in de kofferbak).

Mijn huidige auto heeft geen trekhaak en voor een installatie+fietsendrager ben je toch ook al snel zo'n €800-1.000 kwijt. Dat vind ik een flink bedrag, terwijl in de praktijk er altijd wel een vriend rondrijdt met een station en/of fietsendrager. Lijkt me dus alleen de investering waard als je altijd met z'n tweeën bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:27
@nomar109
Allereerst kun je tegenwind prima gebruiken om blokken te trainen.

Normaliter probeer ik mijn ritten altijd al te plannen om met wind tegen weg te rijden zodat het zwaarste in het 1e deel zit. Headwind.app kan je daarbij helpen. En inderdaad hoe meer 'aero' je op de fiets zit hoe meer watts je bespaard. Al moet je uiteindelijk nog wel voor jou comfortabel kunnen trappen. Gisteren overigens 2/3e van mijn rit in groep gereden en dat scheelt echt enorm veel.

Wanneer je geen wind wil is het nog een alternatief om een bosrijk gebied te kiezen (of op de indoor trainer te gaan zitten :+)

Wat betreft de dakdrager / trekhaak / schade aan fiets discussie:
Ik ben blij dat ik mijn Italiaanse racer de deur uit heb gedaan.

Ik werd echt manisch van ieder nieuw krasje of vuilheid op mijn ros. Rij nu op Canyons en gebruik mijn fietsen als gebruiksvoorwerp en haal mijn schouders dan ook op als ik een nieuwe kras ontdek of wanneer hij niet brandschoon is. Waarschijnlijk ben ik zelf ook veel te onvoorzichtig.

Bij de keuze voor mijn nieuwe leaseauto heb ik geen trekhaak gekozen omdat ik dacht dit wel makkelijk op te lossen met dakdragers (financieel voordeliger). In de praktijk heb ik daar toch wel spijt van (ook al kan mijn fiets met regelmaat in de achterbak, want station). Het installeren van de dakdragers + fietsendragers + plaatsen fietsen kost me al snel 30 tot 45 minuten. Komt nog bij dat ik die dakdragers niet permanent kan of wil laten zitten (rijwind geluid + m'n dakraam kan niet meer open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-08 20:04
Voor een race/MTB heb je keuze zat, maar vanaf dat er een e-bike in het spel is, van 30kg laat ons zeggen, blijft er maar 1 optie over, de trekhaak. E-bike en racefiets in de koffer pleuren heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me geen 'mooi' oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:06
ThijsM schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:21:
Wij zijn op zoek naar een tweedehands fietsendrager voor op de trekhaak, er moeten 2 racefietsen op.
Zijn er bepaalde modellen we absoluut moeten mijden?
We zitten te denken aan een Spinder Hawk of een Thule, bijv de Euroride. Kantelbaar is een harde eis.
Iemand nog tips?
Ik heb de Thule Xpress 2. Je hebt hem ook in een variant voor 3 fietsen icm een achterlicht met kentekenplaat.

Ideaal. Je klemt de fiets niet maar zet hem vast met een dik elastiek (dus veilig voor carbon).

Licht, in 3 minuten op je trekhaak. Als je met twee fietsen rijdt, gebruik ik twee tiewraps waarmee ik het stuur fixeer. Verder hangt het super stevig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Dix0r schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:25:
Wat betreft de dakdrager / trekhaak / schade aan fiets discussie:
Ik ben blij dat ik mijn Italiaanse racer de deur uit heb gedaan.

Ik werd echt manisch van ieder nieuw krasje of vuilheid op mijn ros. Rij nu op Canyons en gebruik mijn fietsen als gebruiksvoorwerp en haal mijn schouders dan ook op als ik een nieuwe kras ontdek of wanneer hij niet brandschoon is. Waarschijnlijk ben ik zelf ook veel te onvoorzichtig.
Deels herkenbaar. Ik ben wel héél zuinig op mijn spullen en vind een krasje écht niet leuk, maar zie het wel gewoon als een gebruiksvoorwerp en lig er ook niet wakker van verder (na 10.000km missen er wel 2-3 miniscule pikjes uit de lak). Er is een ingecalculeerd risico dat ik een keer over een motorkap ga of de bocht uitvlieg en de boel dubbelvouw, maar ik doe er wel alles aan om dat tot een minimum te beperken. Waar ik wel een hekel aan heb zijn de dingen waar je géén invloed op hebt of die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden (bijv. je fiets onbeheerd achterlaten dat ie gejat wordt, met een fiets op de dakdrager een parkeergarage binnen rijden of een medefietser die klakkeloos z'n fiets tegen de jouwe aansmijt).

Het leven met mijn vorige alu fiets, mountainbike en nu de stalen Surly is wel een stuk makkelijker. Die laat ik probleemloos ergens staan bij een koffiestop of achterop een fietsendrager en boeit een kras meer of minder me echt niet (if any, een reisfiets/mtb zonder krassen is geen echte reisfiets).

Hoe dan ook, ik geniet wel het meeste van het rijden op m'n raspaardje. Ook met alle piepjes en kraakjes die ik gehad heb en (bij wijze van) wakker van lag om de oorzaak te achterhalen, zorgen er wel voor dat je gehecht raakt aan het beestje. Bij eventuele garantie zou ik ook wel ff goed na moeten denken als ze je ineens een totaal ander garantieframe aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:05
Herken dat met mijn woon-werkfiets, een Trek FX 7.4 uit 2012.

Ding zit onder de krassen, heeft binnenkort wel wat onderhoud nodig (balhoofd, slagjes in de velgen etc, wat piepjes en kraakjes uit de crank), en een goeie kans dat die over 2-3 jaar wordt vervangen. Schat dat ik er zo'n 15.000 km op heb gefietst, misschien nog wel een pak meer. Maar zou het heel jammer vinden als die wordt gestolen, vooral omdat ik er zulke goede herinneringen aan heb. Zit mij nu al af te vragen wat ik er mee doe als ik hem vervang, een 11 jaar oude fiets levert oud ijzer waarde op, dus verkopen heeft geen zin. Kan hem niet ombouwen tot mountainbike, geen vering en velgremmen. Zoals die nu is is het een soort trekkingfiets zonder vering. Misschien een leuk platform om het sleutelen te leren. Als er iets stuk aan gaat is het jammer, maar ik heb andere fietsen die mij niet uit de running houden.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
Gisteren een heel stuk met een geleende fietsendrager achter de auto gereden (Thule nogwattes) met 2 fietsen van gem. 10kg per stuk maar weet wel dat als ik vaker fietsen wil meenemen dat ik ook ga investeren in een seasucker oid. Ding hobbelt er zo vervaarlijk achter dat ik er niet heel veel vertrouwen in had, was blij dat we nog maar 100 mogen.
Zit ook een deel in de trekhaak die ontworpen is met het moto: als het buigt breekt het niet, maar met nog 2 hobby auto's is zo'n auto onafhankelijk ding veel handiger.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Na een rit van 10 uur non-stop regen (en niet te weinig regen ook...) en vervolgens na een week van plek 1 naar plek 2 ook 7 uur lang non-stop regen (en niet te weinig regen ook... :P) besloten dat mijn fiets niet meer achterop gaat. In m'n Outlander past de fiets mooi naast de bank, plekje voor de hond op de bank, en de rest van de kofferruimte voor koffers en tassen, en als het vol is, kan er niet meer mee :+
Viel me nog mee dat ie op die ritten m'n fiets niet volledig kaal gewaterstraalt was zo hard regende het :(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
GWBoes schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:53:
Gisteren een heel stuk met een geleende fietsendrager achter de auto gereden (Thule nogwattes) met 2 fietsen van gem. 10kg per stuk maar weet wel dat als ik vaker fietsen wil meenemen dat ik ook ga investeren in een seasucker oid. Ding hobbelt er zo vervaarlijk achter dat ik er niet heel veel vertrouwen in had, was blij dat we nog maar 100 mogen.
Zit ook een deel in de trekhaak die ontworpen is met het moto: als het buigt breekt het niet, maar met nog 2 hobby auto's is zo'n auto onafhankelijk ding veel handiger.
Kun je nagaan dat de gemiddelde eBike bejaarde er gewoon 2 van die 28 kilo hyperbikes op zet en 130 op de snelweg gaat rijden. Kogeldruk, maak je niet druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
Holk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:09:
[...]

Kun je nagaan dat de gemiddelde eBike bejaarde er gewoon 2 van die 28 kilo hyperbikes op zet en 130 op de snelweg gaat rijden. Kogeldruk, maak je niet druk...
Die stoppen de auto dan ook zo vol voor een weekendje weg dat ze toch niet meer zien wat er achter hun gebeurd, als ze dat uberhaupt al zien. :9

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
ThijsM schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:21:
Wij zijn op zoek naar een tweedehands fietsendrager voor op de trekhaak, er moeten 2 racefietsen op.
Zijn er bepaalde modellen we absoluut moeten mijden?
We zitten te denken aan een Spinder Hawk of een Thule, bijv de Euroride. Kantelbaar is een harde eis.
Iemand nog tips?
Hier ook een Spinder, Falcon volgens mij. Is aluminium, kantelbaar, kan op slot, en geen gekke dingen op de kogel nodig. De Klem past gewoon om de zadelpen (ipv frame) en hoeft niet heel strak. Ik vind het een prima ding, ook voor carbon, de klem is ruim voorzien van rubber.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb een keer voor 5 tientjes een fietsendrager voor de trekhaak bij de Aldi gescoord. Ding is rock-solid en de fietsen zitten er muur-vast op. Merkloos maar zag een identieke Thüle ooit voor 250€ bij de Heuts. Alleen een kleine uitdaging toen iemand met een dik ovaal carbon frame kwam, ik kon toen gewoon op de andere buis bevestigen. Prima dingetje.

Op ons oud model A-klasse zit de officiële fietsendrager niet op de trekhaak maar via speciale bevestigingspunten op de achterklep waardoor de fietsen iets boven de auto uitsteken. Dat voel je op de snelweg wel, zeker als er wat wind staat. Dat is minder prettig. Gelukkig kunnen in deze auto ook met gemak fietsen achterin gezet worden omdat de achterbank er volledig uit kan.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een keer voor 100 euro een mooie kantelbare Thule via Marktplaats weten te scoren. Perfect ding.

OK, 2 nadeeltjes:
- Hij is niet opklapbaar, wat wat onhandig is in de schuur
- Hij is voor 2 fietsen wat qua gezinssituatie voor uitdagingen gaat zorgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 17:50
Ik ben even aan het winkelen bij FuturumShop. Als ik sokken bestel moet ik persé 2 paar bestellen, 1 paar is niet mogelijk ("Dit product moet minstens 2 keer besteld worden"). Ik erger mij daar groen en geel aan. Zijn er meer mensen die dat hebben? En is er misschien een truc om daaromheen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:06
HeleBoel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:58:
Ik ben even aan het winkelen bij FuturumShop. Als ik sokken bestel moet ik persé 2 paar bestellen, 1 paar is niet mogelijk ("Dit product moet minstens 2 keer besteld worden"). Ik erger mij daar groen en geel aan. Zijn er meer mensen die dat hebben? En is er misschien een truc om daaromheen te werken?
Bij Futurumshop is bezorgen altijd gratis. Sommige zaken zijn te goedkoop om ook nog eens gratis te verzenden (het is geen Ali Express waarbij de Chinese overheid meebetaalt).

Ik vermoed dat je daarom, in dit geval, per twee moet bestellen. Lijkt me redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
Hoe doen jullie het met iets kouder weer fietsen? Zeg 12-16 graden
Een paar beenstukken vind ik prima, maar lange mouwen lijkt me erg warm? Doen jullie een jasje aan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 17:30
Ik had hetzelfde met squirtlube en gaf dit ook aan in de winkel. Daar kan je dan 1 van de twee houden. Dit is een mogelijkheid dus blijkbaar, maar dan moet je wel in de gelegenheid zijn om een club te
bezoeken in Utrecht of Apeldoorn. Je zou natuurlijk ook altijd even een mailtje kunnen sturen naar de klantenservice, ik ervaar ze daar als vriendelijk en behulpzaam. Wie weet willen ze je te hulp schieten :)
DaYwaLkUr schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:02:
Een paar beenstukken vind ik prima, maar lange mouwen lijkt me erg warm? Doen jullie een jasje aan ofzo?
Ik doe meestal een lang ondershirt aan of armstukken inderdaad. Benen hebben het niet zo snel koud, al is 12 tot 16 net wat lastig, gevoelstemperatuur wil dan verschillen ivm regen en wind. Bij twijfel doe ik een lange dunne broek aan en accepteer ik de gevolgen van een foutieve inschatting :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Is dat niet warmer dan een setje armstukken dan?

Afhankelijk van het weer draag ik soms een ondershirt met lange mouwen, of een wat dikker ondershirt... of armstukken die ik later dan weer opstroop of in m'n zak steek.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:32
La1974 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:01:
[...]

Bij Futurumshop is bezorgen altijd gratis. Sommige zaken zijn te goedkoop om ook nog eens gratis te verzenden (het is geen Ali Express waarbij de Chinese overheid meebetaalt).

Ik vermoed dat je daarom, in dit geval, per twee moet bestellen. Lijkt me redelijk.
Soms
Voor sokken is het een redelijke aanname dat de gemiddelde fietser mettertijd het tweede paar ook gaat gebruiken. Maar wat moet je met twee topcaps? https://www.futurumshop.nl/supacaz-star-capz-multi.phtml
Of met 10 binnenbandjes? https://www.futurumshop.n...presta-ventiel-80mm.phtml
Idioot

[ Voor 9% gewijzigd door DieAnder op 06-07-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DieAnder schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Soms
Voor sokken is het een redelijke aanname dat de gemiddelde fietser mettertijd het tweede paar ook gaat gebruiken. Maar wat moet je met twee topcaps? https://www.futurumshop.nl/supacaz-star-capz-multi.phtml
Idioot
n+1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
[...]

Soms
Idioot
Een paar jaar geleden tijdens de Amstel Gold Race 4x lek gereden. Dan gaat het toch wel snel met de binnenbanden hoor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Laatst online: 19-09 17:50
[...]

Soms
Idioot
Gebruiken kan ik ze natuurlijk altijd, maar als ik een paar rode en een paar witte bestel, dan hoef ik dat niet dubbel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

@DaYwaLkUr Extra shirt eronder. Heb een hele berg van die Craft rommel, ook voor schaatsen, daar zit altijd wel iets tussen wat past bij de temperatuur. Een stel goede zweethemden en dan evt nog iets van Craft daarover, dan het wielershirtje korte mouw.

Mijn zomerstrategie voor het bovenlijf:

18 en hoger: zweethemd en korte mouw wielershirt.
15-17 zweethemd, dun craft ding korte mouw, korte mouw wielershirt.
10-15 zweethemd, craft ding lange mouwen, korte mouw wielershirt (evt met windstopper zonder mouwen).

Goede zweethemden zijn die van Nike, kosten geen kont en je lijf blijft droog (wanneer je niet zweet als een otter). Craft is wel duur maar als je dat eenmaal hebt wil je niet anders meer. Ik zweer bij dat spul, helemaal tijdens het schaatsseizoen en de koudere fietsmaanden. Mijn oudste Craft hemd is zeker 4-5 jaren, en nog steeds prima. Goede kwaliteit!

Van Craft wil je de zgn. Baselayer hebben, dat soort wollen/ribbelspul, eigenlijk alles wat zwart is met de naam Active d'r in. Dat is het goede spul van ze. Dat genekieke zweetspul kan je ook wel van andere merken kopen, stuk voordeliger.
Dit dus.
Ik heb hier gefilterd op zwart, waarom er dan ook grijs tussenzit... Maar alleen dat zwarte spul dus. Echt briljant spul! Die broeken heb ik niet voor het fietsen maar wel lekker bij schaatsen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Grin op 06-07-2020 17:53 . Reden: Nu met Craft link :) ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Eerste keer nieuwe binnenband verwisselen. Gelijk 2 lek geprikt met bandenlichters. Gelukkig had ik er nog een aantal in de kast liggen. 😅

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Soms
Idioot
Binnenbanden kun je toch nooit genoeg van hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
@Grin @Ypuh

Bij mijn vrouw komt het toch niet helemaal lekker binnen. Fiets achterin en kinderen achter de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 06-07-2020 17:42 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@mhr-zip goed compromis: kids in de dakkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
De ondershirts van Futurum zijn ook wel prima voor de prijs (2 voor €39.99). Ondershirts gaan sowieso jaren mee. Laatst een paar Under Armor shirts weggegooid die ik toch zeker 10 jaar gebruikt hebt. Vooral om de rek er uit was en ze inmiddels iets te ruim zijn. Die van Nike zijn inderdaad ook goed (ook al 10 jaar in bezit) maar gebruik ik wat minder vaak.

Heb inmiddels zoveel kleding dat ik voor elke temperatuur range wel iets heb. Kies er meestal voor liever iets te warm dan te koud gekleed te gaan, maar dat ligt er ook aan of je solo of in een groep rijdt en hard of langzaam (meestal langzaam en/of in een groep, dus dan liever iets te warm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Mistraller schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Hier ook een Spinder, Falcon volgens mij. Is aluminium, kantelbaar, kan op slot, en geen gekke dingen op de kogel nodig. De Klem past gewoon om de zadelpen (ipv frame) en hoeft niet heel strak. Ik vind het een prima ding, ook voor carbon, de klem is ruim voorzien van rubber.
ik heb de Hawk (https://www.spinder.com/n...-+niet+meer+leverbaar/524), volgens mij is dat de stalen versie van de Falcon. Die gebruik ik al jaren, met carbonfietsen (wel met alu zadelpen trouwens), meerdere keren mee naar de Alpen gereden. Nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb ook wel met fietsen op het dak gereden, (want er moesten 4 mee, en er pasten maar 2 op de Hawk), en die klemden wel op het frame. Dan dus doek ertussen om lak te beschermen, en niet idioot strak aandraaien. Ook daar geen centje pijn.

Ik denk dat het gewoon op gezond verstand aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Dat komt door "geen verzendkosten" als je de klantenservice benaderd en je besteld ook nog meer dingen kom ik er altijd onderuit.

Fijnste vind ik een whatsappje sturen naar de klantenservice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Afgelopen weekend een leuk rondje door de Eifel gedaan. Hier tot de ontdekking gekomen dat Zipp 404's en hard dalen niet samen gaan (lag al een beetje in de lijn der verwachting). Bij hoge snelheden en (zij)wind zijn ze simpelweg niet stabiel. Remmen doen ze zoals alle vol carbon wielen sowieso niet fantastisch, dus maar even op Markplaats gekeken en een mooie slag kunnen slaan met een vrijwel nieuw setje FFWD F3A's met 240s naven. Een absoluut koopje, ze stonden er nog maar een paar uurtjes op en toen ik eenmaal voor de deur stond had ie al meerdere hogere biedingen ontvangen maar deed niet moeilijk :+.

Heb de Pirelli P Zero's erop gelegd die ik nog klaar had liggen en de 23mm variant blaast op deze 19mm velgen ook gewoon op tot 26mm WAM (width as measured). Dat is ook precies de max wat mijn frame aan kan, maar achteraf niet heel vreemd dat de 25mm P Zero's in de rode uitvoering niet pasten dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG_FapiE9oz7TYrtf61ONMlpTI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXiPTxMQAMsKaljurHLynMYc.jpg?f=fotoalbum_large

Na een flinke opruiming vorig jaar inmiddels wel weer een leuke collectie wielen :$. Toch vind ik het altijd wel een goede investering en worden ze ook allemaal wel gebruikt. De kans dat ik komende jaren overstap naar discs is daardoor wel ongeveer nul.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 06-07-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:05
Ik ben stiekem wel benieuwd wat nu exact het voordeel is van andere/betere wielen.
Begrijp dat een lichter wiel minder massatraagheid oplevert en dergelijke, maar bedoel vooral hoe het aanvoelt. Ben zelf een vlieggewicht, dus ik zal de wielen qua spanning/kracht nooit echt op de limiet krijgen.
Misschien is het zoiets wat je gewoon een keer moet proberen om te weten hoe het voelt, maar ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou missen met de wielen die nu op mijn fiets zitten. Dus als iemand zich geroepen voelt mij nog meer geld uit te laten geven aan mijn fiets, stuur vooral een PB :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 13:59
Aan PB’s sturen doen we hier niet aan. >:)
Anderen kunnen ook geholpen zijn met de informatie. Bij Mantel hebben ze daar een handig artikel voor geschreven: https://www.mantel.com/blog/racefiets-wielen-koopgids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

EdwinW schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:09:
Aan PB’s sturen doen we hier niet aan. >:)
Anderen kunnen ook geholpen zijn met de informatie. Bij Mantel hebben ze daar een handig artikel voor geschreven: https://www.mantel.com/blog/racefiets-wielen-koopgids
Leuk stukje! Ik wil "volgend seizoen" ook voor een mooi setje carbon velgen gaan kijken...dit zou mijn fiets voor mij helemaal afmaken.

Leuk om alvast een beetje in te verdiepen, een vriend had een set Carbotim's en die vond ik wel heel strak maar kwalitatief weet ik er nog niets van...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Dat artikel van Mantel legt het wel redelijk uit, maar er zijn inderdaad aardig wat aspecten die wielen goed of slecht maken. Het ligt dus ook heel erg aan je fiets en beoogde doel wat een wielset goed of slecht maakt. Mijn lijstje met dingen waar ik op let is ongeveer als volgt:
1) Ze moeten in je frame passen (d0h), en dat klinkt soms simpeler dan het is
Disc/velgrem is logisch, maar in sommige gevallen heb je ook verschillende inbouwbreedtes (o.a. 130/135/142/148mm en 5mm QR, 9mm QR, 12 of 15mm steekas, 650b/700c/29" etc). Dit is bij MTB/Gravel/Disc wat meer aan de orde dan de standaard racefiets (130mm/5mm QR/700c).

2) Breedte van de velg
Breder is bijna altijd beter, maar ligt ook wel weer aan het gebruik. Bij mijn carbon frame is de ruimte beperkt en heb ik juist voor een 17c velg gekozen omdat bij 21c de band te breed/hoog opblaast om in het frame te passen. Daarom heb ik nu ook deze 19c velgen i.c.m 23mm (26mm WAM) gekocht als klimset. Rij je alleen maar strak asfalt, dan is een 21c velg met 28mm banden (31mm WAM) overkill.

3) Serviceability
Ik vind het leuk om alles zelf te doen. Heb onlangs een wiellagerpers gekocht, dus wil ook graag simpele en degelijke naven die ik zelf kan servicen. De DT Swiss 240/350 blinken hier wel in uit. Die gebruiken standaard kogellagers die je waarschijnlijk gewoon in de bouwmarkt kunt kopen. Daarnaast maken ze gebruik van een soort bus en/of as die de afstand tussen lagers vastzet, dus je kunt eigenlijk niets fout doen. De afdekkapjes en body trek je er zonder gereedschap af en tussentijds onderhoud hebben ze niet nodig, je vervangt gewoon de lagers als deze op zijn. Sommige merken hebben er een handje van om het wiel opnieuw uit te vinden waardoor ze het alleen maar moeilijker en foutgevoeliger maken. Cup & cone lagers zijn de tegenhanger van industrielagers en zijn ook makkelijk te onderhouden, maar dit moet je wel beter in de gaten houden (als de hub shell te ver ingesleten is ben je te laat) en het stellen van de preload moet je wel wat gevoel voor hebben. Te los of te vast en je krijgt overmatige slijtage en/of speling.

De rest zoals velghoogte, tubeless, materiaal, gewicht, dikte van het remvlak, duurzaamheid, stevigheid, remvermogen, flex, rijcomfort etc. kun je zelf allemaal wel bedenken. Hier geldt gewicht/duurzaamheid/prijs > pick any 2. Wat nog wel eens onderschat wordt is het rijgevoel van een wielset, maar dat is vrijwel onmogelijk om vooraf te testen of reviewen. Er zijn genoeg wielen die alle boxes aantikken, maar vrij waardeloos zijn (of vice versa), of voor de ene renner (60kg) perfect en voor de ander (120kg) waardeloos. De Zipp's zijn ook super fijn qua rijgevoel, geluid en het vasthouden van snelheid, maar je moet er dus niet op een nat wegdek met 70km/u een haarspeldbocht mee induiken of vol in de wind gaan rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 06-07-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 09:28
Grin schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:34:
[...]

@DaYwaLkUr Extra shirt eronder. Heb een hele berg van die Craft rommel, ook voor schaatsen, daar zit altijd wel iets tussen wat past bij de temperatuur. Een stel goede zweethemden en dan evt nog iets van Craft daarover, dan het wielershirtje korte mouw.

Mijn zomerstrategie voor het bovenlijf:

18 en hoger: zweethemd en korte mouw wielershirt.
15-17 zweethemd, dun craft ding korte mouw, korte mouw wielershirt.
10-15 zweethemd, craft ding lange mouwen, korte mouw wielershirt (evt met windstopper zonder mouwen).

Goede zweethemden zijn die van Nike, kosten geen kont en je lijf blijft droog (wanneer je niet zweet als een otter). Craft is wel duur maar als je dat eenmaal hebt wil je niet anders meer. Ik zweer bij dat spul, helemaal tijdens het schaatsseizoen en de koudere fietsmaanden. Mijn oudste Craft hemd is zeker 4-5 jaren, en nog steeds prima. Goede kwaliteit!

Van Craft wil je de zgn. Baselayer hebben, dat soort wollen/ribbelspul, eigenlijk alles wat zwart is met de naam Active d'r in. Dat is het goede spul van ze. Dat genekieke zweetspul kan je ook wel van andere merken kopen, stuk voordeliger.
Dit dus.
Ik heb hier gefilterd op zwart, waarom er dan ook grijs tussenzit... Maar alleen dat zwarte spul dus. Echt briljant spul! Die broeken heb ik niet voor het fietsen maar wel lekker bij schaatsen :)
Goed advies idd van dat craft spul. Ik heb al 17 jaar oude craftshirts in gebruik, ook dat ribbelspul maar de oude modellen hebben allemaal een langere flap aan de achterkant. Ideaal voor alles waarbij je een gebogen houding hebt, zoals bij het schaatsen maar ook bij wielrennen. Shirt blijft daardoor ook goed zitten bij het hardlopen. Voor skiën heb ik nog een met lange mouwen en een col. Voor fietsen met iets kouder weer doe ik een variant zonder col maar lange mouwen aan als base layer zonder armstukken. Werkt prima.
Oh en na 17 jaar zien ze er nog prima uit. 1 zit een gat in na val met skeeleren, de ander een slijtgaatje op de rug maar dat is geen schande. Functie is nog prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
BreadFan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:42:
Ik heb zelf een keer voor 100 euro een mooie kantelbare Thule via Marktplaats weten te scoren. Perfect ding.

OK, 2 nadeeltjes:
- Hij is niet opklapbaar, wat wat onhandig is in de schuur
- Hij is voor 2 fietsen wat qua gezinssituatie voor uitdagingen gaat zorgen :P
De gezinsuitbreiding heeft bij ons een plekje op het dak gekregen. In totaal kunnen we 5 fietsen laden, of 3 met een dakkoffer.
Die kinderfietsen krijg ik toch niet goed gecombineerd achterop.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Die verplichte aantallen voor bestellingen bij futurum, daar is, als je meer besteld, praktisch altijd een mouw aan te passen. Gewoon ff een mailtje of appje sturen. Afhalen zal niet kunnen, maar dan kan je sowieso altijd alleen meenemen en afrekenen wat je wil, ondanks de bestelde hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:48:
@mhr-zip goed compromis: kids in de dakkoffer.
Dan heft het meer en minder geluid elkaar op >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 07:53
Kijkt iemand Tour de Tietema trouwens?
YouTube: 50 DAGEN ALS PROF: ONZE WEG NAAR DE RONDE VAN VLAANDEREN

Ik vond deze eerste aflevering wel geinig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend vroeg op pad voor een rondje Eemmeer vanuit Amersfoort. Lekker om tussen al de regen en de wind van de afgelopen dagen weer eens te rijden.. Droog en zo goed als windstil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Gaat hier echt al jaren goed met de Tarmac op de trekhaak. Niet te hard klemmen en met de klem op de zitbuis waar ook de zadelpen zit doe ik inderdaad ook. Ik heb ook zo'n carbon beschermer van Thule ertussen die de knijpkracht over een groter oppervlak verspreid. Geen greintje pijn. Bij de stops de auto in het zicht laten en een extra hangslotje om je fiets + drager.

Trillingen (dat wordt toch opgevangen door de vering van de auto, hoe is dit anders dan wanneer ie achterin ligt)? Wind? Daar kan het frame echt wel tegen hoor, anders zou ik er ook niet met meer dan 70 km per uur een afdaling mee durven doen...

Ik leg hem natuurlijk ook het liefste achterin want een buitje onderweg kan wel funest zijn voor je lagers, maar als je met het gezin op pad gaat is er nu eenmaal geen andere optie behalve niet fietsen op vakantie. En dan neem ik liever het risico dat ik eventueel een paar lagers vroegtijdig moet gaan vervangen.

Ik heb overigens een of andere Thule met simpele spanbandjes voor de wielen. Uiteindelijk heb ik daar zo'n aparte knop bij gekocht met een aanspan beveiliger speciaal voor Carbon, maar die heb ik nooit zo strak aangedraaid dat ik die beveiliging aansprak. Een keer (op een alu frame ;)) getest waar die zit, maar zo strak zou ik het zelf niet eens durven op carbon (wat aangeeft wat Carbon volgens Thule iig nog kan hebben) :o en met losser is het ook altijd goed gegaan.

Op het dak heb ik ook wel eens gedaan, maar het nadeel daarvan vond ik dat je fiets veel insecten opvangt die je er naderhand af kan poetsen en de bovenbuis die onder het vet zit wat uit je balhoofd waait, ook niet ideaal. Maar goed, als dat je enige mogelijkheid is geld ook daarvoor wat mij betreft: alles beter dan niet kunnen fietsen.

[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 07-07-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
We hebben het allemaal over wind en regen maar zijn er geen hoezen voor over de fiets op de fietsendrager? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 17:55
Iemand hier al eens over de ''Vennbahn'' gefietst?

Wil misschien een rondje Luxemburg maken waarbij heenweg max. hm heeft, en terug dan (gedeeltelijk?) via deze route?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Cranzai schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:22:
We hebben het allemaal over wind en regen maar zijn er geen hoezen voor over de fiets op de fietsendrager? :?
Zijn er wel maar ik bespaar mij de moeite ;)

Zelf sinds een aantal jaar een auto waar ik ook daadwerkelijk dakdragers op kan zetten. Andere auto's waren coupe's of hatchbacks waar een trekhaak vanwege het vermogen en dus de uitlaat het niet mogelijk was. Op de kofferklep monteren ga ik niet aan beginnen omdat ik bang ben dat de lang beschadigd raakt. Nu een paar keer op vakantie geweest met dakkoffer + fiets en dat is prima bevallen. Er komen wel vliegen op de fiets maar aangezien ik toch meer van het fietsen dan van het poetsen ben kan ik mij daar wel overheen zetten. Plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MGzqpKn/20190531-161304.jpg
Fiets zit met de voorvork vast op de voorste drager en achter met een trekbandje over het achterwiel. Tijdens stops even een flink slot eromheen om het in ieder geval iets moeilijker te maken om hem eraf te halen. Tot op heden nergens last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
RR46 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:27:

Wil misschien een rondje Luxemburg maken waarbij heenweg max. hm heeft, en terug dan (gedeeltelijk?) via deze route?
Toevallig afgelopen week bekeken om zelf ook te fietsen, eind augustus laat ik me afzetten in Luxemburg en dan fiets ik terug naar Zuid-Limburg. Kennissen hebben het stukje Aachen-Monchou op hun stadsfiets gedaan en vonden het een fijne vlakke route (wellicht ander referentiekader van vlak dan jij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
RR46 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:27:

Afgelopen week nog een stukje over gefietst, ook bij Aachen en Monschau. Mooi fietspad door de natuur afgezonderd van de normale wegen. Strak asfalt, rustig, niet teveel stijgingspercentage. Aanrader, maar inderdaad niet bedoelt om zoveel mogelijk hm te sprokkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
@Morrar
Toevallig die aflevering gekeken. Is natuurlijk niet helemaal fair, een van die gasten is beloftenrenner geweest en trapte in de FTP test al ~250watt. Zijn jonge gasten dus wanneer ze met name aan duur werken moet dat makkelijk lukken. Alleen die 3e is wel een twijfelgeval (degene die letterlijk nog nooit op een racefiets heeft gereden)

@Ypuh
Mooi ritje. In een dag daar verbleven en solo gereden?

Was twee weken terug in Heuvelland / Ardennen en voor het eerst daar wat ritjes gemaakt met mijn carbon wielen 50mm (velgrem / swiss stops). Voorheen pakte ik mijn andere fiets voor heuvels/bergen. Gelukkig droge omstandigheden maar merkte dat een alu remrand (bij regen / andere condities) toegevoegde waarde gaat leveren. Daarnaast bij een echte afdaling (als bijv. Ventoux) zie ik het niet zitten om met deze wielen te dalen. Bijkomend voordeel bij een alu wielset is dat ik ook gelijk de bergcasette niet om hoef te zetten. Enkel een kwestie van remblokken wisselen.

Kortom eigenlijk jaloers op je nieuwe wielset :+. In welke prijsrange zaten deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Flapflapflapperdeflapflapflap..... En kans op schuurplekken.

Enige wat ik soms spannend vind; heb ik alles vastgedraaid? Onlangs een fiets midden op de A2 moeten ontwijken. (ebike) 100 meter verderop stond de auto van de man die een nieuwe fiets moet gaan kopen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Dix0r schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:58:
@Morrar
Toevallig die aflevering gekeken. Is natuurlijk niet helemaal fair, een van die gasten is beloftenrenner geweest en trapte in de FTP test al ~250watt. Zijn jonge gasten dus wanneer ze met name aan duur werken moet dat makkelijk lukken. Alleen die 3e is wel een twijfelgeval (degene die letterlijk nog nooit op een racefiets heeft gereden)
Klopt zeker, fair is het niet. Maar juist door de diversiteit is het wel vermakelijk en wat interessanter dan 3 (bijna) profs die het gaan doen. Ook voor de beginners in dit topic denk ik leuk om te zien hoe ver je kunt groeien of wellicht al gegroeid bent inmiddels :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja das een goeie, ik heb het nooit gezien (behalve die losse dingen die je wel eens achter op caravans en campers ziet, maar bij die dingen zou ik me al snel zorgen maken dat er iets van los raakt en tegen mijn frame gaat zitten klapperen. Daar zou ik mij meer zorgen om maken dan om de wind an sich denk ik :). Als er iets is van betere kwaliteit/steviger dan zou dat wel mooi zijn.

Afgelopen weekend trouwens een top weekendje in La Bresse in de Vogezen gehad, perfecte weekend uitgekozen gezien het weer hier. Daar hebben we drie dagen overwegend zon bij 20-25 graden gehad. Top fietsweer dus!

Vrijdag rondje Petit Ballon gereden, waarbij het eigenlijk de bedoeling was om ook nog via de Platzerwasel te gaan, maar helaas kreeg een van ons schakelproblemen (versnellingskabel vast/gebroken) aan de top van Petit Ballon waardoor we na de afdaling terug maar naar Munster zijn gereden om daar een fietsenmaker te zoeken. Toen de fiets gemaakt was terug via Col de la Schlucht.

https://www.strava.com/activities/3707984521

Zaterdag was de mooiste dag kwa weer en hebben we de koninginnerit gedaan met Ballon d'Alsace, Col du Hundsruck, Grand Ballon vanuit Wilier-sur-Thur en Col du Bramont, waarbij op die laatste klim helaas werkzaamheden waren met een aantal stoplichten. Op de klim van de Grand Ballon nog ingehaald door een groepje Belgische beloftes waarbij de eerste (ene Arne Bauters) wel heul erg hard voorbij kwam en we bij de laatsten nog met wat moeite konden aanhaken, maar man wat een afgetrainde mannetjes waren dat allemaal...

https://www.strava.com/activities/3712497971

Zondag een klein rondje van 55km voor vertrek gedaan, wel een prachtige route ook over wat kleinere weggetjes. Een ervan een soort balkonroute met een geweldig uitzicht over het dal van La Bresse.

https://www.strava.com/activities/3716306507

Het was een bliksembezoekje maar uiteindelijk 300km en 6247hm gereden. Hoewel de conditie (en vooral het gewicht) niet helemaal top is met dit gekke seizoen toch genoten, verbaast me steeds weer, zo'n geweldig fiets gebied op slechts 5 uurtjes rijden met een aantal alpen-waardige klimmen, maar tegelijk zo'n gigantische hoeveelheid aan opties dat je steeds wel weer nieuwe plekken kan ontdekken. Alleen het weer moet er mee zitten :).

Overigens gewoon gereden op mijn Fulcrum Wind 40c wielen met carbon rem rand. Remmen ging perfect terwijl ik toch snelheden heb bereikt tot bijna 80km/u. Geen idee of het door de AC3 remrand komt maar ik heb soms het idee dat ze beter remmen dan mijn alu velgen. Het was echter wel overal droog, dus met nattigheid en dalen nog geen ervaring met deze wielen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 07-07-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
Dix0r schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:58:
@Morrar
Bas (die beloftenrenner) reed wel iets meer dan 250watt aangezien ik op een gegeven moment 400+ op het scherm voorbij zag komen. Als er nog maar een beetje renner in hem zit van vroeger toen ik nog met hem koerste is die 250watt een eitje voor hem.

Die eerste had een FTP van 250watt en ik begreep dat die normaal voetbalt, maar door Corona een racefiets had gekocht een paar maanden terug. Naast Bas zijn die eerste en derde dus wel redelijk eerlijk qua test lijkt mij (voor wat betreft die binnen 50 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Enige wat ik soms spannend vind; heb ik alles vastgedraaid? Onlangs een fiets midden op de A2 moeten ontwijken. (ebike) 100 meter verderop stond de auto van de man die een nieuwe fiets moet gaan kopen.
Ik zet, zeker op langere ritten, mijn fietsen standaard vast met zo'n krulslotje. Mocht één van de bevstigingen los gaan dondert de fiets in elk geval niet van mijn auto af. (OK, tenzij het de drager zelf is die losraakt. :X)

Voor langere stops (of overnachtingen, hoewel liever niet) heb ik een zwaar motorslot die in elk geval door de frames gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 17:30
Jojo19 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Bas (die beloftenrenner) reed wel iets meer dan 250watt aangezien ik op een gegeven moment 400+ op het scherm voorbij zag komen. Als er nog maar een beetje renner in hem zit van vroeger toen ik nog met hem koerste is die 250watt een eitje voor hem.

Die eerste had een FTP van 250watt en ik begreep dat die normaal voetbalt, maar door Corona een racefiets had gekocht een paar maanden terug. Naast Bas zijn die eerste en derde dus wel redelijk eerlijk qua test lijkt mij (voor wat betreft die binnen 50 dagen).
Die Bas Tietema zat tegen de 300watt aan qua FTP geloof ik (al weet ik het niet zeker, vriendin tetterde er doorheen :/ ). Ik vind ze inderdaad niet helemaal representatief, met zo'n FTP en idd goed trainen op duurvermogen kom je een heel eind. Gezond eten, je fiets op orde hebben, jong zijn en 7 tot 8 weken geen alcohol (vooral dit punt) is waarschijnlijk een betere voorbereiding dan de helft van de deelnemers aan de RVV-toertocht.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Kluus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:41:
[...]
Trillingen (dat wordt toch opgevangen door de vering van de auto, hoe is dit anders dan wanneer ie achterin ligt)? Wind?
[...]
Daar schrik ik toch wel van, maar oke, zal even toelichten hoe ik dit zie.
Ten eerste ligt de fiets achterin, dat zijn totaal andere krachten die op het frame komen dan wanneer deze is vastgezet op een paar punten. Dan komt daar idd nog de wind bij en andere externe invloeden zoals bv regen. De vering van de auto doet aanzienlijke beter zijn werk wanneer het frame in de kofferbak ligt. De trekhaak zit achter de achteras, de kofferbak zit grotendeels tussen de vier wielen. Nogal een verschil...
Morrar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:05:
Kijkt iemand Tour de Tietema trouwens?
YouTube: 50 DAGEN ALS PROF: ONZE WEG NAAR DE RONDE VAN VLAANDEREN

Ik vond deze eerste aflevering wel geinig :)
Hehehe leuk inderdaad! Deze ga ik volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Grin op 07-07-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Ten eerste ligt de fiets achterin, dat zijn totaal andere krachten die op het frame komen dan wanneer deze is vastgezet op een paar punten. Dan komt daar idd nog de wind bij en andere externe invloeden zoals bv regen. De vering van de auto doet aanzienlijke beter zijn werk wanneer het frame in de kofferbak ligt. De trekhaak zit achter de achteras, de kofferbak zit grotendeels tussen de vier wielen. Nogal een verschil...
Nou, je hoeft niet te schrikken hoor. Die "paar punten" knellen (in ieder geval bij mijn fietsendrager) echt niet zo dat ie daar opgesloten zit en ligt te wrikken hoor, er is altijd wat flex in de fietsendrager, dus daar komt volgens mij niet echt extra kracht van op de fiets.

Daarbij blijft het punt, als een fiets echt zo broos is volgens jou, durf je er dan uberhaupt wel op te fietsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Grin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Weet niet wat voor auto jij rijd, maar mijn kofferbak eindigt een fors deel achter de as hoor. (Octavia Combi, waar de bak ruim 1x1meter meet :+ )En de trekhaak zit even vast aan het chassis als jouw kofferbak.
Als je op je fiets zit, dan zit er ~70kg of meer mee te duwen op die trillingen, da's bijna 10x meer impact dan het gewicht van het frame alleen. Hoe denk je dat die fietsen in het vliegtuig/schip/vrachtwagen vervoerd worden.
Een ritje kasseien is 100x zo heftig voor je fiets als een ritje op de haak. En de wind; je fietst toch ook met zijwind?
Dit is net zo'n discussie als je fiets wel of niet op de tacx zetten. (en dan zit je er dus zelf op)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@SirLenncelot @Ypuh Thnx! :) Ik heb er volgens mij ook wel enkele korte stukjes (toevallig) over gereden (op basis van de foto's op de website), maar wist dus - nog - niet van het bestaan af dat deze zo lang is (en 100% verhard is).

Heb even snel een route in elkaar gefietst, 250Km, heenweg max. Hm tot grens LUX (over Baraque Michel) en terug dan via de Vennbahn. Nu nog een moment in de agenda zien te vinden icm ''betrouwbaar'' weer : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Persoonlijk snap ik het ongemakkelijke gevoel van fiets op de drager hebben wel. Ik zit toch ook altijd met samengeknepen billetjes als we optrekken en een beetje vaart maken. Wat als ie eraf lazert op de snelweg... Wat als ik de klem te strak / los heb aangedraaid... Oh jee, het stuur wiebelt een beetje...

Maar eerlijk gezegd is er nooit iets gebeurd; fietsen staan solide en ook qua carbon nooit schade. Ik heb ook een Thule met zo'n (enorm overpriced) carbon protector en het werkt gewoon. Het enige waar ik mee zit te peilen is die klemmen; daar zit een slotje dat op de een of andere manieer alleen "pakt" als de klem strak genoeg zit. Als de klem "te los" zit (maar al vrij strak voor mijn gemoedsrust), dan gaat ie niet op slot... :/

Fiets achterin is waarschijnlijk wel beter als dat het enige is dat je vervoert. Maar met vrouw en kind is de ruimte daarvoor gewoon afwezig. Als je de fiets samen met een enorme berg aan zooi achterin gooit denk ik dat een drager al snel een veiligere optie is voor de fiets. Verbogen derailleur padje omdat er een tas bovenop gegooid wordt is zo gebeurt...

M.a.w. mooi als je de luxe hebt 'm achterin te gooien, maar voor anderen is de drager best wel een uitkomst. Er zal ook heus wel af en toe iets misgaan, maar bij normaal gebruik gaat het vrijwel altijd goed (ff afkloppen :+)

[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 07-07-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@Morrar Eens, en daarom adviseer ik ten alle tijden (wanneer je voor optie fietsendrager gaat) om:
A ) extra bescherming toe te voegen (zeker bij een carbon frame!)
B ) 1 of 2 ''spinnen'' / spanbandjes toe te voegen (zodat je altijd nog een back-up hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Kluus @Mistraller Het is wel lastig discussiëren zo. Laat ik hier maar mee stoppen.
"Weet niet wat voor auto jij rijd, maar mijn kofferbak eindigt een fors deel achter de as hoor."
Ik zeg toch: "de kofferbak zit grotendeels tussen de vier wielen"?

"Daarbij blijft het punt, als een fiets echt zo broos is volgens jou, durf je er dan uberhaupt wel op te fietsen?"
En met dat soort vragen kan ik uiteraard helemaal niks aanvangen.

Dat je het anders ziet en niet met mij eens bent: prima. Maar zeg dat dan. En kom niet met dit soort dingen aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
@RR46 Eensch!

En het is niet zwart of wit he mensen; als je zeker wilt weten dat je fiets niets overkomt moet je hem thuis aan de muur hangen en nooit aanraken :)

Maar je wilt er ook lol mee maken, dus daarom neem je soms een risico; door erop te gaan rijden, door hem in / achter / op de auto te gooien, et cetera.

Hoeveel risico je bereid bent te nemen is voor iedereen persoonlijk en afhankelijk van veel zaken; de prijs van je fiets, of ie goed verzekerd is, of je makkelijk een nieuwe kunt betalen, wat je betere helft ervan vindt, hoe groot je auto is, enzovoorts.

Kwestie van smaak dus, en over smaak ...

Edit: Opmerkingen over dat je huis ook kan afbranden in 3... 2... 1... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 07-07-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Je kunt je fiets op de drager best enigszins beschermen hoor. Van dat buisisolatiefoam om je frame is snel geregeld. Mogelijke contactpunten met een andere fiets even goed in de gaten houden, bandenspanning (van je fiets :+) evt naar beneden voor wat demping. Als je een wiebelend stuur vervelend vindt zou je een spanbandje tussen je voorwiel en je onderbuis kunnen gebruiken (niet té strak :P)

Daarnaast beweegt de drager vooral ten opzichte van je auto, niet je fiets ten opzichte van de drager. Steenslag valt mijns inziens wel mee aangezien de meeste steentjes van voren zullen komen (ok, op een dakdrager loop je een kans(je)).

Daarnaast blijft de fiets voor mij een gebruiksvoorwerp. Ik ben er zuinig op, maar wanneer ik er zelf op rij heeft 'ie ook te lijden. Als ik dat gevoel niet kan verdragen heb ik voor mezelf gewoon een te dure fiets gekocht.

Mijn auto was 6 of 8 keer duurder dan mijn fiets meen ik... die pak ik ook niet in in bubbeltjesplastic voor ik de weg op ga :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:50:
"Daarbij blijft het punt, als een fiets echt zo broos is volgens jou, durf je er dan uberhaupt wel op te fietsen?"
En met dat soort vragen kan ik uiteraard helemaal niks aanvangen.
Ik hou er verder ook mee op, maar wat is dan de discussie? Wat ik gewoon bedoel is dat als je er op fietst zijn de krachten (in elke richting) vele male groter dan je voor elkaar krijgt met je auto als ie op een fietsendrager, zeker als je dan ook nog kasseien of slecht wegdek meetelt.

Die fiets valt heus niet uit elkaar, dat is al door zo velen zo vaak bewezen. De weinige gevallen waar een frame wel kapot van de drager af kwam zijn een grote uitzondering op de regel. En oppervlakkige beschadigingen vallen bij mij in ieder geval ook mee, die paar krasjes die ik aan mijn fiets heb zijn allemaal ontstaan tijdens het fietsen en nog nooit tijdens de duizenden kilometers die het ding al achterop de trekhaak heeft gestaan.

Verder ben ik (net als de meeste/alle anderen hier) het gewoon met je eens dat het een sub-optimale manier is van vervoer, onder andere vanwege de weersinvloeden, maar als dit het enige alternatief is omdat je een gezin hebt hoeft dat wat mij betreft geen beperking te zijn om hem dan maar niet op een welliswaar minder optimale manier mee te nemen.

Afgelopen weekend naar de Vogezen zonder gezin ging ie natuurlijk wel gewoon achterin.

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 07-07-2020 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Er is genoeg over gezegd, maar ik vermoed dat het enige echt kwetsbare punt op de fietsdrager de bevestiging aan het frame is. Met een alu fiets overkomt je niets, met een carbon frame moet je de klemkracht op het frame beperken.

Ik doe het volgende:
- Klem bevestigen aan de zitbuis (waar de zadelpen in zit)
- In plaats van een doek, heb ik een oude binnenband verknipt, deze wikkel ik een paar keer om het frame waar de klem moet. Dit om kracht te verdelen
- Klem op gevoel vast draaien
- Extra spanbandje tussen fietsdrager en het frame, voor het geval de framebevestiging faalt.

Moge elke fiets de barre tocht op de fietsdrager goed doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
En check vooral ook goed of vrouw en kinderen nog veilig vervoerd worden :+

Ander vraagje: weet iemand waar ik in de winkel 'cable endcaps' voor remkabels kan kopen? Heb er eigenlijk maar 1 nodig.

Mantel levert ze alleen per 100 stuks, bij de fietsenmaker kom ik eigenlijk nooit. Action / Hema bijv.?

nevermind, zie dat de decathlon ze ook heeft, daar ff langs

[ Voor 11% gewijzigd door Dix0r op 07-07-2020 11:27 . Reden: al gevonden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Blijft bijzonder hoe zuinig sommige mensen op hun fiets zijn (vanuit mijn werkelijkheid geredeneerd). Bij mij is het een gebruiksvoorwerp en laatst heb ik nog met 50km/u een behoorlijke airtime gemaakt (iets met wind mee, een bruggetje en een ATB mindset). Dat gaat prima hoor. Gelukkig maar, anders zou ik de weg niet meer op gaan.

En de fiets op de fietsendrager is funest voor de lagers. Serieus? Als dat zo zou zijn, kun je beter niet meer buiten fietsen. In Nederland kan het zomaar eens gaan regenen. Sta je daar met kapotte lagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

wisselwerking schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:31:
Blijft bijzonder hoe zuinig sommige mensen op hun fiets zijn (vanuit mijn werkelijkheid geredeneerd). Bij mij is het een gebruiksvoorwerp en laatst heb ik nog met 50km/u een behoorlijke airtime gemaakt (iets met wind mee, een bruggetje en een ATB mindset). Dat gaat prima hoor. Gelukkig maar, anders zou ik de weg niet meer op gaan.

En de fiets op de fietsendrager is funest voor de lagers. Serieus? Als dat zo zou zijn, kun je beter niet meer buiten fietsen. In Nederland kan het zomaar eens gaan regenen. Sta je daar met kapotte lagers.
Jij schrijft wat ik dacht :)

Ben overigens al eens mijn ATB 'verloren' met 120km/u doordat deze niet goed vastgedraaid zat op de drager, maar de spanbandjes door de wielen doen goed hun werk en de fiets raakte het asfalt niet... de mensen die achter me reden hadden denk ik wel een hartverzakking :)

Flickr

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:33
Ik begrijp de mensen wel die de fiets niet op de drager willen; maar de kofferbak vertrouw ik ook niet (los van het gebrek aan ruimte als de kinderen mee gaan. Hier heb ik daarom de volgende oplossing om de fiets heelhuids te kunnen verplaatsen:
de basis is een tandemasser met daarop een betonnen plaat van 500 kg opgesteld op slappe luchtveren zodat ik alle hoog frequentie trillingen kan uitfilteren (>1 Hz). Op de plaat ligt een stalenkist met een frame van HEB-balken om de impact van een Abrams M1 op volle snelheid te kunnen weerstaan.

Weersinvloeden en steenslag worden buiten gehouden door een dubbele seal en om het klimaat in de kist te controleren is deze voorzien van een verwarmings en koelsysteem zodat de temperatuur precies binnen de 19.5 en 20.5 graden kan blijven zolang de buitentemperatuur maar binnen de range -40 en +50 blijft; exclusief de zon instraling. Door middel van een ont/bevochtiger blijft de rv waarde constant op 70% zodat het leer van het zadel in perfecte conditie blijft.

Tot slot worden krassen in de lak voorkomen bij het in en uitladen heeft de kist een op maat gemaakte inlay van Nasa-schuim afgewerkt met zijde.

Los van dit alles staat of valt alles natuurlijk met hoe beheerst je vervolgens omgaat met je spullen. Daarom zal je me ook nooit harder zien rijden met dit gevaarte dan pak hem beet 70 km per uur uiteraard begeleid door minimaal twee "convoi exceptionnel" transport begeleiders.

Nb. Kist zelf fungeert tegelijkertijd als kooi van Faraday zodat powermeter en Garmin beschermd zijn tegen een eventuele EMP van een exploderend Tilhange (je weet maar nooit daar in de Ardennen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:31:
Ja die opmerking was van mij en daarmee bedoelde ik dus wanneer hij (zoals bij mij vorige vakantie naar de Cote d'Azur op de terugweg) 1200km lang in de stromende regen (aan een stuk) achterop staat in de spray van je achterwielen. De buienrader vertoonde die dag een grote lange rood/donkerblauwe strook over de gehele Autoroute du Soleil. Dat is natuurlijk wel anders (en langer) dan een normale nederlandse regenbui.

Toen was er bij thuiskomst wel wat water in het body gekomen bij mij, waarna het buitenste lager (die bij fulcrum/campa bodies ook gewoon niet zo'n goede afdichting heeft) hiervan droog liep. Maar eerlijk gezegd was dat dus ook echt wel een extreme rit voor wat betreft het weer en is het "probleem" waarschijnlijk ook materiaal/locatie specifiek.

Maar ik maak me daar verder dus helemaal niet druk over, voor een tientje een nieuw skf lagertje er in en ik heb er wel de hele vakantie voor kunnen fietsen. Ik doe dus helemaal niet extreem zuinig, ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik soms een slijtageonderdeel zal moeten vervangen... :+

[ Voor 39% gewijzigd door Kluus op 07-07-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Dix0r schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:19:
En check vooral ook goed of vrouw en kinderen nog veilig vervoerd worden :+

Ander vraagje: weet iemand waar ik in de winkel 'cable endcaps' voor remkabels kan kopen? Heb er eigenlijk maar 1 nodig.

Mantel levert ze alleen per 100 stuks, bij de fietsenmaker kom ik eigenlijk nooit. Action / Hema bijv.?

nevermind, zie dat de decathlon ze ook heeft, daar ff langs
Ik heb ooit gewoon een zakje van 100 stuks gekocht.. Dan heb je de komende jaren tenminste genoeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Dix0r We zijn met z'n tweeën op en neer gereden naar Zuid-Limburg en vanuit daar door de Eifel gereden. Hadden de slaapspullen wel achterin gegooid om eventueel te kunnen overnachten, maar het was donderdag en zaterdag beide slecht weer, dus zijn maar weer gewoon naar huis gereden. Wel een lang dagje, 6.30u vertrokken en rond 22.30u weer thuis.

Heb €285 voor de wielset betaald. Denk dat ze nieuw met DT 240s naven ongeveer €700-800 gekost hebben en gezien de staat van de remranden hebben ze max. 500km gedraait (waarschijnlijk nog minder). Niet heel vreemd dus dat er meerdere gegadigden waren. Zo'n setje staat geen 2 dagen te koop en is dus voor de snelle beslissers (dat had de eigenaar ook door toen ik 2u later voor de deur stond). Moest wel nog ff een Shimano body op a €60, maar die Campa body raak ik wel weer kwijt.

V.w.b. cable end caps kun je AliExpress proberen. Daar heb je 100 stuks voor €2,- thuisbezorgd las ik laatst ergens. Een druppeltje secondenlijm of even langs een vriend/fietsenmaker zou ook moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ypuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:18:
@Dix0r V.w.b. cable end caps kun je AliExpress proberen. Daar heb je 100 stuks voor €2,- thuisbezorgd las ik laatst ergens. Een druppeltje secondenlijm of even langs een vriend/fietsenmaker zou ook moeten lukken.
Misschien barbaars, maar ik krimp er tegenwoordig ook nog wel eens adereindhulzen op als ik even geen cable end caps meer hebt. Werkt eigenlijk prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 07-07-2020 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Morrar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:54:
@RR46 Eensch!

En het is niet zwart of wit he mensen; als je zeker wilt weten dat je fiets niets overkomt moet je hem thuis aan de muur hangen en nooit aanraken :)
Inderdaad. Want je kan hem wel op de achterbank van je auto gooien, maar zal ik hier eens een betoog houden over stilstand schade aan lagers O-) (bestaat echt!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Jojo19 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Haha, mooi hé. 20 minuten 176 watt en he-le-maal kapot.

Totaal niet eerlijk trouwens. Die andere 2 maken nu al weken van 500km+. Die beginner gaat echt keihard gesloopt worden oOo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Ypuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:46:
[...]

Haha dat is het mooie van een ftp test. Maakt niet uit wat de uitkomt is, iedereen gaat helemaal kapot :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:22
Ypuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:46:
[...]

Totaal niet eerlijk trouwens. Die andere 2 maken nu al weken van 500km+. Die beginner gaat echt keihard gesloopt worden oOo.
Hoe bedoel je maken weken van 500km+? Bas zei dat hij amper meer fietste. Maar heeft het talent om professionele wielrenner te worden, zat bij BMC development team. Kampte alleen met een blessure.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Jampot007 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Hoe bedoel je maken weken van 500km+? Bas zei dat hij amper meer fietste. Maar heeft het talent om professionele wielrenner te worden, zat bij BMC development team. Kampte alleen met een blessure.
In de description staan links naar hun Strava accounts. 3 weken geleden deden ze hun eerste rit van 50km, vorige week hadden ze opgeteld al 300km en afgelopen week 550km. Dan zit het met je basisconditie wel gewoon goed, of liggen ze nu als een stel zombies op de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:31:
[...]
vorige week hadden ze opgeteld al 300km en afgelopen week 550km. Dan zit het met je basisconditie wel gewoon goed, of liggen ze nu als een stel zombies op de bank.
Dat is zeer netjes, dat haal ik niet met dit %$%#$@$!#!! weer... Ook niet met goed weer trouwens. Mijn topweken bestaan uit 300-350KM en dan ben ik er ook echt wel klaar mee :) Kort (60-90KM) en intensief is meer mijn ding.

Dan zullen die twee minder ervaren gasten een stevige zadelpijn hebben... niet te zuinig zeg. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38
Lang weekend Limburg gedaan met paar vrienden.
Stuk makkelijker om jezelf goed pijn te doen met die klimmen in Limburg, Ardennen en de Eifel.
Garmin vond het iig productief weekendje en zo voelde het ook.
Strava fitness grafiek denkt daar anders over, fitness zelfs iets ingeleverd tov vorige week maargoed wist al dat die grafiek niet echt nuttig is met mijn trainingen.
(strava fitness krijg ik alleen omhoog/hou ik hoog door lange ritten te maken)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Dat is zeer netjes, dat haal ik niet met dit %$%#$@$!#!! weer... Ook niet met goed weer trouwens. Mijn topweken bestaan uit 300-350KM en dan ben ik er ook echt wel klaar mee :) Kort (60-90KM) en intensief is meer mijn ding.

Dan zullen die twee minder ervaren gasten een stevige zadelpijn hebben... niet te zuinig zeg. _O-
Mijn normale week is ongeveer 250-350km, en de betere weken zo'n 450-500km. Inmiddels ben ik wel weer goed in vorm, maar de eerste week van 500km zorgde wel weer voor wat extra vermoeiing en toen had ik al zo'n 5.000km gefietst dit jaar.

Nu vind ik zelf vermoeidheid niet zo'n issue, ik haal veel meer plezier uit afstanden dan snelheidsgerichte prestaties, maar van bijna niets naar 500km lukt alleen als je een hele goede basisconditie hebt. Vandaar dat het ook niet helemaal eerlijk is naar die absolute beginner, die zal alleen maar gedemotiveerd raken :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
DDX schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:39:
Hoewel ik veel minder fiets, is dit ook wel mijn observatie; de Strava grafiek weegt uren op de fiets wel heel zwaar (als enige?) mee. Ik zou verwachten dat iets als TSS / IF meer invloed zou hebben.

Verder zie ik ook een heel duidelijk verschil in gemeten (power) en geschatte inspanning. Toen ik zonder power meter reed (dus geschatte inspanning) was de grafiek veel optimistischer dan nu met power meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VAKlTdws1xeSp-WYNK-qQ5Gr3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pkpjGAPv2Qi3QuzlruRVptha.png?f=user_large

Bovenste is op basis van "Power & Relative Effort", onderste alleen o.b.v. "Relative Effort". Zie hoe mijn fitness ineens een sprong omhoog maakt als je RE kiest (rechter helft van de grafieken)... Zonder power meter zegt het mijns inziens heel erg weinig dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Morrar op 07-07-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Morrar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:50:
[...]
...
Bovenste is op basis van "Power & Relative Effort", onderste alleen o.b.v. "Relative Effort". Zie hoe mijn fitness ineens een sprong omhoog maakt als je RE kiest (rechter helft van de grafieken)... Zonder power meter zegt het mijns inziens heel erg weinig dus.
Exact hetzelfde bij mij, aan het begin van het jaar een tijdje geheel zonder PM gefietst en nu nog steeds ten dele omdat ik regelmatig op mijn PM-loze MTB zit (en daar gaat er ook voorlopig geen op komen).

Garmin gaat ook weer niet kloppen omdat ik soms ook nog activiteiten op Zwift doe die wel gesynced worden naar GC, maar niet meetellen in de training load calculaties.

Bij mij kloppen al die dingen dus altijd net niet. Denk dat ik maar weer ouderwets op gevoel ga fietsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:09:
[...]

Exact hetzelfde bij mij, aan het begin van het jaar een tijdje geheel zonder PM gefietst en nu nog steeds ten dele omdat ik regelmatig op mijn PM-loze MTB zit (en daar gaat er ook voorlopig geen op komen).

Garmin gaat ook weer niet kloppen omdat ik soms ook nog activiteiten op Zwift doe die wel gesynced worden naar GC, maar niet meetellen in de training load calculaties.

Bij mij kloppen al die dingen dus altijd net niet. Denk dat ik maar weer ouderwets op gevoel ga fietsen. :)
De data begint eigenlijk pas interessant te worden als je een vol jaar (alles) met vermogen rijdt. Dan heb je een benchmark waar je mee kunt vergelijken (bijv. of je in maart/april/mei alweer op hetzelfde niveau zit als augustus/september afgelopen jaar). Dat is ook de reden dat ik vrijwel alles nu meet, zomer-/winterfiets/indoor. Alleen op de MTB heb ik ook geen vermogen, maar dat is <5% van mijn totale inspanning en dan volstaat die estimated effort ook wel.

Je kunt er ook voor kiezen alleen je indoor sessies met elkaar te vergelijken, of een bepaald Strava segment waar alle factoren vrij constant zijn (bijv. de Amerongseberg). Power is echt niet de enige methode, maar wel de meest veelzijdige en objectieve. Veel van mijn ritten kijk ik niet eens naar vermogen, maar ze wegen natuurlijk wel mee in de lange termijn trends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Ja das een goeie, ik heb het nooit gezien (behalve die losse dingen die je wel eens achter op caravans en campers ziet, maar bij die dingen zou ik me al snel zorgen maken dat er iets van los raakt en tegen mijn frame gaat zitten klapperen. Daar zou ik mij meer zorgen om maken dan om de wind an sich denk ik :). Als er iets is van betere kwaliteit/steviger dan zou dat wel mooi zijn.

Afgelopen weekend trouwens een top weekendje in La Bresse in de Vogezen gehad, perfecte weekend uitgekozen gezien het weer hier. Daar hebben we drie dagen overwegend zon bij 20-25 graden gehad. Top fietsweer dus!

Vrijdag rondje Petit Ballon gereden, waarbij het eigenlijk de bedoeling was om ook nog via de Platzerwasel te gaan, maar helaas kreeg een van ons schakelproblemen (versnellingskabel vast/gebroken) aan de top van Petit Ballon waardoor we na de afdaling terug maar naar Munster zijn gereden om daar een fietsenmaker te zoeken. Toen de fiets gemaakt was terug via Col de la Schlucht.

https://www.strava.com/activities/3707984521

Zaterdag was de mooiste dag kwa weer en hebben we de koninginnerit gedaan met Ballon d'Alsace, Col du Hundsruck, Grand Ballon vanuit Wilier-sur-Thur en Col du Bramont, waarbij op die laatste klim helaas werkzaamheden waren met een aantal stoplichten. Op de klim van de Grand Ballon nog ingehaald door een groepje Belgische beloftes waarbij de eerste (ene Arne Bauters) wel heul erg hard voorbij kwam en we bij de laatsten nog met wat moeite konden aanhaken, maar man wat een afgetrainde mannetjes waren dat allemaal...

https://www.strava.com/activities/3712497971

Zondag een klein rondje van 55km voor vertrek gedaan, wel een prachtige route ook over wat kleinere weggetjes. Een ervan een soort balkonroute met een geweldig uitzicht over het dal van La Bresse.

https://www.strava.com/activities/3716306507

Het was een bliksembezoekje maar uiteindelijk 300km en 6247hm gereden. Hoewel de conditie (en vooral het gewicht) niet helemaal top is met dit gekke seizoen toch genoten, verbaast me steeds weer, zo'n geweldig fiets gebied op slechts 5 uurtjes rijden met een aantal alpen-waardige klimmen, maar tegelijk zo'n gigantische hoeveelheid aan opties dat je steeds wel weer nieuwe plekken kan ontdekken. Alleen het weer moet er mee zitten :).

Overigens gewoon gereden op mijn Fulcrum Wind 40c wielen met carbon rem rand. Remmen ging perfect terwijl ik toch snelheden heb bereikt tot bijna 80km/u. Geen idee of het door de AC3 remrand komt maar ik heb soms het idee dat ze beter remmen dan mijn alu velgen. Het was echter wel overal droog, dus met nattigheid en dalen nog geen ervaring met deze wielen.
Dat lijkt me een top weekend!

Misschien ga ik er een mini tussenstop maken op weg naar het zuiden. Wat is nou eigenlijk de mooiste en leukste kant om de grand ballon op te fietsen? Ben er nog nooit geweest! Vanuit Moosch dacht ik, maar aangezien jullie een andere weg gepakt hebben twijfel ik alweer. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Dat is zeer netjes, dat haal ik niet met dit %$%#$@$!#!! weer...
Je fiets kan er gewoon tegen hoor >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Reynouts schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Dat lijkt me een top weekend!

Misschien ga ik er een mini tussenstop maken op weg naar het zuiden. Wat is nou eigenlijk de mooiste en leukste kant om de grand ballon op te fietsen? Ben er nog nooit geweest! Vanuit Moosch dacht ik, maar aangezien jullie een andere weg gepakt hebben twijfel ik alweer. :9
Ik denk ook dat Moosch mooier is, Willer-sur-thur is de "bekende" kant die het vaakst wordt beklommen in cyclo's en wedstrijden voor zover ik weet. Dat is een beetje de reden dat we eigenlijk automatisch die kant hebben beklommen, plus dat het beter in ons rondje paste, plus dat ik een PR wilde neerzetten. Dat laatste is niet gelukt dus ik heb er best spijt van dat we niet via Moosch zijn gegaan.

Willer-sur-thur valt ook vanaf Col Amic samen met de hoofdweg die erg druk is met motorrijders. Ik denk dat de klim vanuit Moosch een heel stuk rustiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:15
DDX schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:39:
Lang weekend Limburg gedaan met paar vrienden.
Stuk makkelijker om jezelf goed pijn te doen met die klimmen in Limburg, Ardennen en de Eifel.
Garmin vond het iig productief weekendje en zo voelde het ook.
Strava fitness grafiek denkt daar anders over, fitness zelfs iets ingeleverd tov vorige week maargoed wist al dat die grafiek niet echt nuttig is met mijn trainingen.
Uit interesse, welke 'fitnessscore' heb jij op Strava? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
CedricD schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:51:
[...]

Uit interesse, welke 'fitnessscore' heb jij op Strava? :9
_/-\o_ Dat wil je niet weten _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ach joh, na 4 dagen in Italië te hebben gefietst zit ik daar ook bijna aan :+ (58, ik kom nog niet in de buurt..)

Het is wel lekker fietsen daar in de Dolomieten en een stukje in de Alpen zeg!
Dolomieten dag 1; https://www.strava.com/activities/3654340637
Dolomieten dag 2; https://www.strava.com/activities/3660179863
Dolomieten dag 3; https://www.strava.com/activities/3663666169
Mortirolo, Gavia, Stelvio; https://www.strava.com/activities/3674886132

Helaas heb ik wat last gehad van GPS drift op de Stelvio, anders was ik benieuwd hoe snel ik daar naar beneden ben gegaan want ondanks het windjack en redelijke wind tegen ging het qua remmen en sturen erg lekker :9~ (Net als op de Mortirolo, Gavia en de Dolomieten trouwens, het dalen was genieten dit jaar O+)

[ Voor 4% gewijzigd door Pimorez op 07-07-2020 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Je fiets kan er gewoon tegen hoor >:)
Hehehe zeker wel. Ik heb inmiddels ook een paar keer in de regen gefietst en een natte bladerweg. Die fiets wordt er niet anders van, de rijder des te meer... De eerste 10-20 minuten ben ik NIET te genieten }:| Veelal tot grote hilariteit van anderen... En gelijk hebben ze.

Ik kan niet wachten tot aanstaande zaterdag, ben echt HELEMAAL klaar met dat wisselvallige poep weer. Hier in het noorden is het de ene bui na de andere... Anyway, ik ben weer klaar voor vandaag, lekker 85+ KM tegen de wind in lopen stampen. Es ist wieder shön gewesen! ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQmWK8lpNOHz4Z-lYHyDzpkPhE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dCpsQk5o6jKtODcuwdM9jFnm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin Hahaha, ik word ook al gepest bij de club als het om regen gaat. Heb er de laatste weken echt totaal geen zin meer in om nat te regen (ben serieus al 5-6x onverwacht natgeregend de afgelopen 2-3 weken). Dan roepen ze: "Maar jij ging toch zo graag naar Schotland op fietsvakantie", of "Je poetst je fiets toch al iedere dag" etc etc.

@Pimorez Gaaf! Ik ga in september. Was alles alweer toegankelijk? Las ergens dat de Gavia afgesloten was i.v.m. een groot rotsblok. Hoop eenzelfde rondje te gaan doen met o.a. de Stelvio en Mortirolo of Gavia.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 07-07-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:33:
@Pimorez Gaaf! Ik ga in september. Was alles alweer toegankelijk? Las ergens dat de Gavia afgesloten was i.v.m. een groot rotsblok. Hoop eenzelfde rondje te gaan doen met o.a. de Stelvio en Mortirolo of Gavia.
Ja hoor, alles was gewoon open. Geen idee over een rotsblok, heb ook geen grote schade oid. gezien (hoewel dat delen kunnen zijn die opnieuw zijn geasfalteerd). Wel is de Gavia vanaf afgelopen week dicht om opnieuw geasfalteerd te worden, dat is ook wel nodig op sommige plekken.

De Mortirolo, Gavia en Stelvio achter elkaar was wel gaaf hoor, en qua tijd prima te doen. Van de Mortirolo heb ik achteraf spijt dat ik niet alsnog vanaf Valtellina heb gedaan, dat had er nog prima bij gekund.

Overigens moet je in september wel rekening houden met temperaturen, dat is op alle drie de bergen echt geen pretje. Een collega heeft daar in de eerste week van september in 2017 een beetje frostbite aan over gehouden, en dat was mét handschoenen. Ik kwam kort-kort de Gavia af diezelfde dag met nog levende vingers maar het duurde wel even voordat ik weer was opgewarmd (dat was overigens mijn eerste keer klimmen ooit, dus voorbereiding was suboptimaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Pimorez Goed om te lezen! De temperatuur is sowieso een gok. Had m'n overnachtingen omgeboekt van eind juli naar begin september, maar achteraf was dat niet nodig geweest (misschien draai ik het ook nog wel weer terug). In september kan het 12 graden op de top zijn, net zo goed als dat het in juli afgesloten kan zijn vanwege sneeuwval las ik.

Qua kleding neem ik gewoon vanalles mee en moet het wel goedkomen. Ben van plan om vanuit Bolzano de Stelvio, Mortirolo en nog wat klimmetjes te doen en op 300km uit te komen. Dan ben ik er ook wel klaar mee gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
@Ypuh dat klopt zeker, helemaal gezien het de bergen zijn. Maar over het algemeen is het weer in september wel een stuk minder gunstig dan juli ;)

Dat is een aardige rit! Vanaf Bolzano is het (afhankelijk van de route die je neemt) redelijk vlak, dus dan kun je net zo goed de Mortirolo erbij doen ;) En natuurlijk de Stelvio van beide kanten (daar hadden wij geen tijd voor) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:33:
@Grin Hahaha, ik word ook al gepest bij de club als het om regen gaat. Heb er de laatste weken echt totaal geen zin meer in om nat te regen (ben serieus al 5-6x onverwacht natgeregend de afgelopen 2-3 weken). Dan roepen ze: "Maar jij ging toch zo graag naar Schotland op fietsvakantie", of "Je poetst je fiets toch al iedere dag" etc etc.
Liever 5 keer regen in 2 weken, dan 1 keer helemaal onder de eikenprocessierups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 16:55
Net mijn eerste gravelbike gekocht, nooit gedacht dat fietsen zoveel gemakkelijker kan :Y

Nu vraag ik mij af wat jullie mij aanraden als slot? Of gebruiken jullie eerder een alarm dat in vervinding staat met je smartphone of zelfs een gps tracker? Probleem met die sloten is dat die zo lomp zijn dat we zwaarder wegen dan de fiets zelf. En vooral niet praktisch als je een eindje ver wilt fietsen. Dan wil je niet zoveel ballast mee hebben natuurlijk...

Wel beetje last aan mijn handpalmen, waarschijnlijk door de druk die ik uitoefen door voorover te zitten. Ook al wat stramheid ondervonden in mijn nek, hopelijk is het een kwestie van gewoonte.

[ Voor 19% gewijzigd door pina op 07-07-2020 21:17 ]

Pagina: 1 ... 126 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).