Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 665 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:25

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

sapphire schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:58:
Gisteren toch een 'drama' rit :+ :(

Ben op vakantie in Noord Limburg dus route gepland mbv. Google maps.

Na 8KM al stuurde hij me al 1x een tractor pad op en 2 wegomleidingen waarvan de laatste gewoon willekeurig ophield en ik dus kilometers van de veerpont die ik moest hebben over de Maas eindigde. Wel schitterend stukje bos met watervalletjes gezien maar niet echt geschikt voor de racefiets. Ow en het zou droog zijn maar uiteraard gewoon een bui op m'n dak zoals ongeveer elke rit afgelopen maand :(

Uiteindelijk de Wahoo een stuk laten plannen, normaal gaat dat best goed maar nu leek hij er een sport van te maken om me de verharde weg af te laten gaan. Achter elkaar werd ik de meest onmogelijke zand- en bospaadjes opgestuurd. Het hoeft van mij met dit soort ritten echt niet allemaal strak asfalt te zijn, zeker die bosweggetjes met asfalt uit de oorlog zijn vaak schitterend maar dit sloeg nergens meer op en was gewoon niet te doen (Google gaf ze ook aan als onverhard). Op een gegeven moment stuurde hij me het terrein op van de Fontys hogeschool in Tegelen wat afgesloten was en vlak daarna was ik er helemaal klaar mee, 8e keer in 25km dat ik weer moest kijken hoe ik verder/om moest rijden.
Terugweg was ook weer feest, bij de voetveer aangekomen (na 500m gravel/kiezelweg uiteraard) stond een groot bord met alle corona regels, gelukkig had ik dat van ter voren uitgezocht en een mondkapje mee. En helaas was pinnen niet mogelijk terwijl op de website van de lokale VVV stond van wel :( Gelukkig waren er mensen zo vriendelijk om het voor te schieten. Aangekomen bij de overkant, je raad het niet....één grote bouwput en de enige weg naar het dorpje (50m ofzo) geblokkeerd door een shovel die gewoon 15 min zo bleef staan. Wel een leuk gesprek gehad met de mensen die me die €1,50 geleend hadden!
Nadat de showel weg was 50m verder de weg gestremd door een enorm groot gat in de weg met een zut werkbusjes, toen was ik er zo klaar mee en ben ik door iemands voortuin gereden (verhard) om er om heen te gaan.
Uiteindelijk bijna 3u over 54KM gedaan :(
Waat in Noord-Limburg zit je? Ik zit in Venlo en heb wel een aantal leuke routes voor je eventueel

/edit: de veer "fout" is me ook al eens gebeurd overigens :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:11
Maar waarom gebruik je geen Komoot? Die laat ook de ondergrond zien.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:30

Ben op vakantie in Noord Limburg dus route gepland mbv. Google maps.

Na 8KM al stuurde hij me al 1x een tractor pad op en 2 wegomleidingen waarvan de laatste gewoon willekeurig ophield en ik dus kilometers van de veerpont die ik moest hebben over de Maas eindigde. Wel schitterend stukje bos met watervalletjes gezien maar niet echt geschikt voor de racefiets. Ow en het zou droog zijn maar uiteraard gewoon een bui op m'n dak zoals ongeveer elke rit afgelopen maand :(

Uiteindelijk de Wahoo een stuk laten plannen, normaal gaat dat best goed maar nu leek hij er een sport van te maken om me de verharde weg af te laten gaan. Achter elkaar werd ik de meest onmogelijke zand- en bospaadjes opgestuurd. Het hoeft van mij met dit soort ritten echt niet allemaal strak asfalt te zijn, zeker die bosweggetjes met asfalt uit de oorlog zijn vaak schitterend maar dit sloeg nergens meer op en was gewoon niet te doen (Google gaf ze ook aan als onverhard). Op een gegeven moment stuurde hij me het terrein op van de Fontys hogeschool in Tegelen wat afgesloten was en vlak daarna was ik er helemaal klaar mee, 8e keer in 25km dat ik weer moest kijken hoe ik verder/om moest rijden.
Terugweg was ook weer feest, bij de voetveer aangekomen (na 500m gravel/kiezelweg uiteraard) stond een groot bord met alle corona regels, gelukkig had ik dat van ter voren uitgezocht en een mondkapje mee. En helaas was pinnen niet mogelijk terwijl op de website van de lokale VVV stond van wel :( Gelukkig waren er mensen zo vriendelijk om het voor te schieten. Aangekomen bij de overkant, je raad het niet....één grote bouwput en de enige weg naar het dorpje (50m ofzo) geblokkeerd door een shovel die gewoon 15 min zo bleef staan. Wel een leuk gesprek gehad met de mensen die me die €1,50 geleend hadden!
Nadat de showel weg was 50m verder de weg gestremd door een enorm groot gat in de weg met een zut werkbusjes, toen was ik er zo klaar mee en ben ik door iemands voortuin gereden (verhard) om er om heen te gaan.
Uiteindelijk bijna 3u over 54KM gedaan :(
Ik weet ook niet precies waar in Noord Limburg je zit, ik kan namelijk het 'voetveer' niet plaatsen. Maar de wielrenclub uit mijn oude woonplaats Meijel heeft een grote reeks van routes op hun website staan: https://www.twcdevelo.nl/ledenactiviteiten/gps-routes/ Op basis van wat bekendere plaatsnamen kun je daar nog wel wat uithalen ;)

Daarnaast is google maps sowieso ver ondergeschikt voor fietsroutes in vergelijking met Strava of Komoot maar goed daar ben je nu dus zelf ook achter gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

la_fusion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Ik weet ook niet precies waar in Noord Limburg je zit, ik kan namelijk het 'voetveer' niet plaatsen. Maar de wielrenclub uit mijn oude woonplaats Meijel heeft een grote reeks van routes op hun website staan: https://www.twcdevelo.nl/ledenactiviteiten/gps-routes/ Op basis van wat bekendere plaatsnamen kun je daar nog wel wat uithalen ;)

Daarnaast is google maps sowieso ver ondergeschikt voor fietsroutes in vergelijking met Strava of Komoot maar goed daar ben je nu dus zelf ook achter gekomen :+
Ik gok op het veer van Beesel-panningen...maar je hebt er daar in de buurt veel

Arcen-grubbenvorst
Lottum-kessel
Beesel-panningen

Strava routes stuurt je daar ook standaard over.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-07 07:16
Zie hier wat discussie over het bepalen van je FTP en de FTP test die hiervoor gedaan moet worden. Ik stuitte deze week op http://intervals.icu/, te koppelen aan je Strava account. Iemand hier ervaring mee?

Buiten de functionaliteit om 'intervals' te detecteren op je ritten bevat de tool voor je profiel ook een eFTP (estimated FTP). Deze is gebaseerd op het volgende:
FTP estimation from a single 60s+ maximal effort (no tests!), with training load based decay.

En verder over de 'est FTP duration setting' -> standaard op 180sec.:

Estimated FTP is calculated by placing you on a power curve using a single maximal effort of between 180 seconds and 30 minutes. If your anaerobic (short duration) power is very good you might want to use longer durations to avoid over-estimating your FTP.

Athlete power page with power curve (for last 42 days, season etc.), FTP estimation, best power/duration efforts, power models
Zoals gezegd, bij het uitvoeren van een FTP test moeten alle voorwaarden kloppen om een betrouwbare test te doen. M.i. kan dit enkel bij een klim van +30 (?) minuten waar je niet gehinderd wordt door randzaken (auto's stoplichten, uitwijken etc.) of op de indoor trainer waarbij je dus weer geen outdoor omstandigheden hebt.

De laatste keer dat ik een FTP test heb gedaan is toen ik net begon met Zwift. Daarna nooit de moeite genomen om dit nogmaals te doen. Veelal geen prio. Mijn graadmeter is eigenlijk veelal gebaseerd op de waardes die ik (live) voorbij zie komen na iedere rit en of ik mee kan met het snelste groepje hier in de buurt (en in hoeverre ik daar moet afzien). Verder gebruik ik de Elevate plugin om mijn fitness te boosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Nutterd schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:20:
[...]

Ik gok op het veer van Beesel-panningen...maar je hebt er daar in de buurt veel

Arcen-grubbenvorst
Lottum-kessel
Beesel-panningen

Strava routes stuurt je daar ook standaard over.
Ik denk dat je nu zelf een beetje in de war bent met sommige plaatsnaam maar bijvoorbeeld Kessel-Beesel is toch geen voetveer? Daar gaan toch ook gewoon de auto's overheen? Sta je nog steeds vrij lang te wachten maar vooruit :+

Dit bedoel ik met een voetveer:
Afbeeldingslocatie: https://lokaal24.cdn-tmo.nl/files//2018/2018-11/voetveer_de_trekschuit_vlaardingervaart_klein.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door la_fusion op 03-07-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:09
Michaelg schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:15:
[...]

Hoe bedoel je dit precies?
Afbeeldingslocatie: https://fellrnr.com/mediawiki/images/thumb/2/21/HeartRateSimplified.svg/617px-HeartRateSimplified.svg.png

Bij een ramp test voer je de intensiteit (horizontale as) steeds stapsgewijs op. De lengte van de intervallen moet dan lang genoeg zijn om de hartslag zich te laten aanpassen aan de nieuwe intensiteit. Als je dan de hartslag aan het eind van de intervallen uitzet tegen de intensiteit krijg je een curve zoals hierboven. Het vermogen dat hoort bij het knikpunt is je threshold power, de hartslag die er bij hoort is je threshold heart rate.

Nu wil hartslag wel eens eerder niet om hoog gaan door vermoeidheid, of juist verder door warmte, of de hartslag is bij de start al te hoog door de warming up. Gevolg is dat de plaats van de knik niet altijd even evident is. Vooral ook omdat er bij sommige protocollen vaak maar enkele punten zijn om de curve op te fitten. Garmin doet ca 4 minuten per blok, dat betekent dat ik na een blokje van 4 minuten tegen mijn FTP aan, vaak al blij ben als ik het dan nog twee blokjes van 4 minuten vol houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

la_fusion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:43:
[...]

Ik denk dat je nu zelf een beetje in de war bent met sommige plaatsnaam maar bijvoorbeeld Kessel-Beesel is toch geen voetveer? Daar gaan toch ook gewoon de auto's overheen? Sta je nog steeds vrij lang te wachten maar vooruit :+

Dit bedoel ik met een voetveer:
[Afbeelding]
ja maar...ja maar...je hebt gelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:46
Ah oke. De ramps die ik bedoel kijken dan ook totaal niet naar HR maar alleen puur naar vermogen. En uiteraard is dit protocol niet voor iedereen 100% accuraat, maar iets bijsturen kan altijd nog. En als blijkt dat je constant een verkeerde waarde uit de ramp test krijgt, dan is een 20min test of 2x8 wellicht beter geschikt.

Bij mijn sporttest heb ik ook beide waardes gekregen (threshold power en treshold heart rate. Daarbij ook de opmerking dat als je met power traint, je de thr kunt negeren.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 17:27
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:45:
[...]

Eens heb betreft de 20 min test. Een uur op threshold gaat de meeste sporters niet lukken; ook bij de meeste serieuze duursporters is de koek na zo'n 40 minuten wel op, terwijl voor sommige mensen zelfs 20 minuten al niet te doen is. Na verloop van tijd raken andere systemen vermoeid, waardoor je vanzelf langzamer gaat: het is nou eenmaal niet zo dat je onder threshold oneindig lang door kan gaan, anomalieën als DDX daargelaten.
Ik doe op Zwift mee aan Team Time Trials (aanrader trouwens :) ). Daar rijd ik meestal een vol uur op mijn FTP waarde. Sterker nog, miijn 60 minuten wattage ligt vaak hoger dan mijn 20 minuten x 95%.

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dix0r schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:32:
Zie hier wat discussie over het bepalen van je FTP en de FTP test die hiervoor gedaan moet worden. Ik stuitte deze week op http://intervals.icu/, te koppelen aan je Strava account. Iemand hier ervaring mee?

Buiten de functionaliteit om 'intervals' te detecteren op je ritten bevat de tool voor je profiel ook een eFTP (estimated FTP). Deze is gebaseerd op het volgende:

[...]

Zoals gezegd, bij het uitvoeren van een FTP test moeten alle voorwaarden kloppen om een betrouwbare test te doen. M.i. kan dit enkel bij een klim van +30 (?) minuten waar je niet gehinderd wordt door randzaken (auto's stoplichten, uitwijken etc.) of op de indoor trainer waarbij je dus weer geen outdoor omstandigheden hebt.

De laatste keer dat ik een FTP test heb gedaan is toen ik net begon met Zwift. Daarna nooit de moeite genomen om dit nogmaals te doen. Veelal geen prio. Mijn graadmeter is eigenlijk veelal gebaseerd op de waardes die ik (live) voorbij zie komen na iedere rit en of ik mee kan met het snelste groepje hier in de buurt (en in hoeverre ik daar moet afzien). Verder gebruik ik de Elevate plugin om mijn fitness te boosten.
Ik doe af en toe Ramp tests in Trainerroad. Daarnaast geeft mijn Garmin soms automatisch een FTP update als ik een langer blok echt hard gefietst heb.

Zowel Garmin als de Trainerroad ramp tests zijn eigenlijk estimations, aangezien het afgeleides zijn om het effectieve vermogen voor 40-60 minuten te berekenen.

Nu had ik in Italië het geluk dat er precies een klim was die 55 minuten duurde en die ik volle bak ben opgereden.

Trainerroad / Garmin: 220-225 watt
55 minuten volle bak: 219 watt

Kortom, die afgeleide testen komen aardig in de buurt.

https://www.strava.com/activities/3673034418

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 15:42
sjibbie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:53:
[...]

Ik doe op Zwift mee aan Team Time Trials (aanrader trouwens :) ). Daar rijd ik meestal een vol uur op mijn FTP waarde. Sterker nog, miijn 60 minuten wattage ligt vaak hoger dan mijn 20 minuten x 95%.
Volgens mij kan je dan voorzichtig aannemen dat je FTP eigenlijk wat hoger ligt? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
sjibbie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:53:
[...]

Dan ga je tijdens je 20 minuten test wellicht niet diep genoeg :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Michaelg schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:50:
Ah oke. De ramps die ik bedoel kijken dan ook totaal niet naar HR maar alleen puur naar vermogen. En uiteraard is dit protocol niet voor iedereen 100% accuraat, maar iets bijsturen kan altijd nog. En als blijkt dat je constant een verkeerde waarde uit de ramp test krijgt, dan is een 20min test of 2x8 wellicht beter geschikt.

Bij mijn sporttest heb ik ook beide waardes gekregen (threshold power en treshold heart rate. Daarbij ook de opmerking dat als je met power traint, je de thr kunt negeren.
Ik ken geen protocol waarbij je met een ramptest je (F)TP kan bepalen, zonder tegelijkertijd ook je hartslag te meten. Dat je de HR-data daarna niet meer nodig hebt is bijzaak.

@sjibbie; dat kan ook prima, want die 95% regel is ook maar een gemiddelde. Voor explosieve renners, sprinters etc zal het percentage vaak lager zijn; bij duursporters, tijdrijders, klimmers is het percentage vaak hoger.

@Dixor; 60s voor een FTP estimate is natuurlijk een beetje onzinnig. Dat is net zoiets als de tijd op de halve marathon voorspellen op basis van je tijd op de 400 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 17:27
Michaelg schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:58:
[...]

Dan ga je tijdens je 20 minuten test wellicht niet diep genoeg :)
Ik denk dat jij gelijk hebt :)
Het motiveert mij nou eenmaal veel meer als je er koste wat kost niet afgereden wil worden door je teamgenoten.

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Ik ken geen protocol waarbij je met een ramptest je (F)TP kan bepalen, zonder tegelijkertijd ook je hartslag te meten. Dat je de HR-data daarna niet meer nodig hebt is bijzaak.
https://www.trainerroad.c...cient-and-less-stressful/

Deze test gebruik ik via TR.

" In summary, the Ramp test is the new preferred testing protocol to estimate fitness because it:
Does not require even pacing
Does not require trainer mode switching
Is easier to repeat precisely
Is less stressful on the body, allowing for a follow-up workout
Hurts less
Takes less time
Allows for the most effective training"

[ Voor 28% gewijzigd door Michaelg op 03-07-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Nu online
Interessante discussie over vermogens en snelheid, laatst ook een vlak rondje gedaan waarbij redelijk doorgetafd. 58 km in in 1:31 met een NP van 288W. Gewicht ligt rond de 60kg. Sinds kort ben ik me wat meer gaan focussen op aerodynamica op de fiets en is direct terug te zien in de snelheden die je gemakkelijker vast kan houden.

Wat betreft die KOM attack zou je dit met kopbeurten van 350w denk ik goed moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-07 07:16
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:59:
[...]

@Dixor; 60s voor een FTP estimate is natuurlijk een beetje onzinnig. Dat is net zoiets als de tijd op de halve marathon voorspellen op basis van je tijd op de 400 meter.
Betreft ook 60+ sec. (met max naar 30minutes)

In de tool is de setting ook te tunen waarbij het default op een minimale waarde staat van 180s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:59
Michaelg schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:02:
[...]

" In summary, the Ramp test is the new preferred testing protocol to estimate fitness because it:
Hurts less
Takes less time
*werkt dus ook prima zonder hr meting, je FTP wordt bepaald op basis van hoogste 1 minuut gemiddelde. (waarbij je dus wel al in [b]specifieke[/b*] stappen over je threshold wordt gebracht, maw, je kan niet gewoon een 1 minuut sprint starten, je moet je 1 minuut max power geleidelijk bereiken).

Uiteraard werkt dit niet voor iedereen even betrouwbaar, maar TR heeft genoeg data en analyse kennis/mogelijkheden om het zo te tunen* (wat ze ook gedaan hebben met die specifieke stappen) dat het voor "de meeste mensen" een goed resultaat opleverd waarmee je kan trainen.

afwijkingen kunnen komen door een discrepantie tussen steady en vo2 max efforts, maar hetzelfde geldt voor een 20 minuten test. Verder moet je wel jezelf kunnen triggeren om echt diep te gaan, vermoeidheid (tot op zekere hoogte) heeft juist iets minder impact op een ramptest.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-07 14:48
Ypuh schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:30:
240w is goed te doen, maar 303w is wel straf hoor. Het rondje zal wel niet helemaal verkeersvrij zijn en het vervelende is dat ze hem tegen de klok inrijden (waar je met de klok mee veelal voorrang zou moeten krijgen op de kruispunten).
Nee, met de klok mee heb je juist geen wegen van rechts (die voorrang zouden kunnen hebben). Maar er zijn maar een paar zijwegen (lees bruggen) daar. Heb 'm nu 60 keer met klok mee gereden, zit hier om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Michaelg schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:02:
[...]

Hurts less
Takes less time
Dit is dus gewoon een afschatting op basis van een pak hem beet 5-8 minuten goed door rijden. Met de aanname dus dat je FTP 75% is van je laatste minuut. Nadeel hier is dus ook dat de bijdrage van je lactaatbuffer nogal groot is. In de laatste minuut zou je dus 133% van je FTP zitten, wat voor praktisch iedereen in het anaerobe gebied is (VO2max zit bij de meeste mensen op 115%-125% FTP).

Als ik naar mijn eigen cijfers van dit voorjaar kijk dan klopt het wel aardig:
20 minuten test 271 Watt (* 95% = 257 Watt)

Neem ik in CP-W' model een 5 minuten interval van 302 Watt mee dan kom ik op een critical (threshold power) van 261 Watt en een W' van 12 kJ. Als ik die 12 kJ in vijf minuten opstook is dat een extra bijdrage van gemiddeld 40 Watt over vijf minuten, in de laatste minuut zou dat dan 80 Watt zijn. Volgens dit test protocol krijg ik dan:
257+80 = 337 * 75% = 253 Watt als FTP.

Nu neem ik de getallen van een maand later mijn 20 min test is nagenoeg gelijk gebleven: 272 Watt => FTP 258 Watt. Mijn 5 minuten interval is echter verbeterd naar 326 Watt.
CP-W' model geeft nu een CP van 254 Watt, en een W'van 20 kJ. Als ik nu op dezelfde manier het trainerroad protocol afwerk houd ik het een minuutje langer vol en eindig ik met een bijdrage van 105 Watt in de laatste minuut en kom ik op 359 Watt in de laatste minuut en daarmee een FTP van 269 Watt. Wat dus wel een behoorlijke overschatting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Dit is dus gewoon een afschatting op basis van een pak hem beet 5-8 minuten goed door rijden. Met de aanname dus dat je FTP 75% is van je laatste minuut. Nadeel hier is dus ook dat de bijdrage van je lactaatbuffer nogal groot is. In de laatste minuut zou je dus 133% van je FTP zitten, wat voor praktisch iedereen in het anaerobe gebied is (VO2max zit bij de meeste mensen op 115%-125% FTP).

Als ik naar mijn eigen cijfers van dit voorjaar kijk dan klopt het wel aardig:
20 minuten test 271 Watt (* 95% = 257 Watt)

Neem ik in CP-W' model een 5 minuten interval van 302 Watt mee dan kom ik op een critical (threshold power) van 261 Watt en een W' van 12 kJ. Als ik die 12 kJ in vijf minuten opstook is dat een extra bijdrage van gemiddeld 40 Watt over vijf minuten, in de laatste minuut zou dat dan 80 Watt zijn. Volgens dit test protocol krijg ik dan:
257+80 = 337 * 75% = 253 Watt als FTP.

Nu neem ik de getallen van een maand later mijn 20 min test is nagenoeg gelijk gebleven: 272 Watt => FTP 258 Watt. Mijn 5 minuten interval is echter verbeterd naar 326 Watt.
CP-W' model geeft nu een CP van 254 Watt, en een W'van 20 kJ. Als ik nu op dezelfde manier het trainerroad protocol afwerk houd ik het een minuutje langer vol en eindig ik met een bijdrage van 105 Watt in de laatste minuut en kom ik op 359 Watt in de laatste minuut en daarmee een FTP van 269 Watt. Wat dus wel een behoorlijke overschatting is.
is dit theorie of praktijk?

Ik kan enkel voor mezelf spreken, maar ik heb enkel ramp tests gedaan, en met het resultaat alle workouts geschaalt, dit resulteert in sweet sport workouts waarbij de lange blokken pittig, maar te doen zijn, threshold workouts die zwaar zijn, maar ook te doen, over/unders die afhankelijk van de lengte van een blok ook zwaar zijn (lactaat buffer loopt vol) en vo2max worktous, waarbij met name de lange (2-3 minuten) intervallen erg zwaar worden. uiteindelijk heb ik ruim 9 van de 10 workouts op de ingeschatte intensiteit goed kunnen volbrengen, een enkele keer wat omhoog of omlaag geschroeft, maar dat heeft wellicht meer met de vorm van de dag te maken. Verder ook gemerkt dat ik bij veel vo2 max workouts weinig verbetering in FTP zag, (geen hoger FTP in de ramptest na en trainingsblok), maar garmin gaf wel een vo2max increase (in 6 maanden van 54 naar 60, in in 1 blok van 58 naar 60). Dit is dus wel te merken in prestaties, maar niet in de ramptest resultaten.

anyway, voor mij werkt het prima :)

[ Voor 24% gewijzigd door Prulleman op 03-07-2020 11:38 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
In de reguliere 20 minuten FTP testen van TR zit van te voren ook een 5 minuten 110% blok om de anaerobe bijdrage uit de 20 minuten test te halen. Bij de ramp test gebeurd dit ook, vandaar dat in die test er "maar" 75 van je max power genomen wordt.
Lang niet iedere sporten zal een perfecte score uit de ramp test halen, maar voor 95% van de gevallen wel. Vooral voor de explosievere sporters (waarbij de 5min power eigenlijk buiten de curve loopt), is de ramp wellicht niet goed genoeg.

Juist door zaken weg te nemen als pacing werkt deze test voor velen echter beter dan de 20 minuten test. Uiteindelijk is de test natuurlijk maar een tool om ervoor te zorgen dat je met juiste cijfers gaat trainen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Prulleman schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:26:
[...]

is dit theorie of praktijk?
De 5 en 20 minuten waarden zijn mijn getallen van april en mei. Is wel een relatief extreme periode omdat ik juist in deze periode met gestructureerd VO2max werk was begonnen. De inschatting van de Trainerroad uitslag is theorie op basis van de inschatting dat ik 5 en iets meer dan 6 minuten boven FTP rijd in hun protocol. Maar omdat ik geen account heb weet ik niet precies wat hun protocol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:44:
[...]

De 5 en 20 minuten waarden zijn mijn getallen van april en mei. Is wel een relatief extreme periode omdat ik juist in deze periode met gestructureerd VO2max werk was begonnen. De inschatting van de Trainerroad uitslag is theorie op basis van de inschatting dat ik 5 en iets meer dan 6 minuten boven FTP rijd in hun protocol. Maar omdat ik geen account heb weet ik niet precies wat hun protocol is.
ja.. op basis van theorie kan je natuurlijk niet hard maken dat het voor jou niet werkt. In zwift heb je overigens ook een ramp test, ik vermoed dat redelijk overeenkomt met TR.

vanaf minuut 13 zit je overigens op je ingestelde FTP te trappen, bij een gelijke uitslag trap je dus 6,5 minuut op/boven FTP (bij 19,5 minuut on target heb je je oude FTP geëvenaard)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Prulleman schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:54:
[...]

ja.. op basis van theorie kan je natuurlijk niet hard maken dat het voor jou niet werkt. In zwift heb je overigens ook een ramp test, ik vermoed dat redelijk overeenkomt met TR.

vanaf minuut 13 zit je overigens op je ingestelde FTP te trappen, bij een gelijke uitslag trap je dus 6,5 minuut op/boven FTP (bij 19,5 minuut on target heb je je oude FTP geëvenaard)
Maar hoe ziet het schema van trainerroad er uit? Hoeveel watt komt er per blok bij en hoe lang duren ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:18
Nog een tip: hier staan bijna alle veerponten van Nederland op.

https://veerponten.nl/

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Maar hoe ziet het schema van trainerroad er uit? Hoeveel watt komt er per blok bij en hoe lang duren ze?
5 minuten warmup op 46% daarna stappen van 1 minuut met increase van 6%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAeqKRHD0YDz5P4CPAZO4zwZP8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HfgckCw7QU1FX4jhcmAJRm3f.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBB5RkdOMu2erqp3LNhxzMDZOPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTB7yHEfSL778NCMP2mg3Sua.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 03-07-2020 12:09 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 13:01
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:18:
[...]
Wat dus wel een behoorlijke overschatting is.
Jij overschat de nauwkeurigheid van zo'n FTP test. Wat jij overschatting noemt zit binnen 5% wat op zich prima is voor verschillende protocollen. Eigenlijk is dat al prima wanneer zo maar op verschillende dagen hetzelfde protocol doet.
Wil je zinnig FTP tests doen dan moet je ze regelmatig volgens hetzelfde protocol doen. Hetzelfde protocol dan ook bij dezelfde vermoeidheid en liefst zelfde moment van de dag. Het absolute getal zegt dan minder dan de verandering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Maakt ook niet heel veel uit toch of de TR methode de absolute FTP waarde overschat?

Als hij deze waarde maar consistent overschat, want dan kun je progressie meten.

Hoeveel watt persoon x trapt of persoon y is sws moeilijk vergelijkbaar: welk merk wattagemeter? is het crank, pedalen, of is het de kickr/tacx trainer? Die meten alle 3 op heel andere punten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ja, allemaal waar, met name consitent is belangrijk in het verhaal, en dat zou met de ramptest toch aardig behaald kunnen worden. Als je vervolgens weet dat je vo2max het beste met een paar % kan verhogen of verlagen, of juist bij ss of threshold workouts, dan maakt het protocol niet uit, het blijft een waarde die wel of niet op 1 of meerdere energiesystemen goed werkt. De 4D power van sufferfest zou juist daar een uitkomst voor bieden, maar ramp, 8, 20, 60 minuten ftp tests leveren allemaal maar 1 waarde (wat niet voor iedereen werkt in de brede range aan workouts)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
Prulleman schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:32:
ja, allemaal waar, met name consitent is belangrijk in het verhaal, en dat zou met de ramptest toch aardig behaald kunnen worden. Als je vervolgens weet dat je vo2max het beste met een paar % kan verhogen of verlagen, of juist bij ss of threshold workouts, dan maakt het protocol niet uit, het blijft een waarde die wel of niet op 1 of meerdere energiesystemen goed werkt. De 4D power van sufferfest zou juist daar een uitkomst voor bieden, maar ramp, 8, 20, 60 minuten ftp tests leveren allemaal maar 1 waarde (wat niet voor iedereen werkt in de brede range aan workouts)
Mee eens dat je wel met enige intelligentie naar je getallen moet kijken. Maar mijn probleem is dat je bij de korte tests niet primair naar threshold kijkt, maar naar een combinatie van VO2max, anaerobe capaciteit en threshold. Ik heb het mijn CP/W' waarden nog een keer doorgerekend met de 6% stapgrootte en dan kom ik op een FTP van 246 Watt en 261 Wat voor april en mei.
Vooral die van mei lijkt wel te kloppen, die van april is te laag, wat ook niet verwonderlijk is aangezien ik in de eerste maanden van dit jaar nauwelijks intensieve blokken gereden had.

Probleem vindt ik nog steeds dat de uitkomst van het protocol door de korte duur nog steeds erg gevoelig is voor de anaerobe bijdrage :) .

@Michaelg die 5 minuten zit ook in het protocol van Allen . Daar gaan de vijf minuten dus gewoon voluit. In de 10 minuten rust hersteld je anaerobe systeem zich alleen weer volledig. Die 5 minuten zijn dan ook vooral bedoeld om je lichaam in de mode te krijgen om voluit te gaan.

@BartNL die 5% is meer dan dat sommige mensen als progressie in een jaar boeken.

@Requiem19 Als de test consequent overschat is dat wel vervelend omdat je dan dus te intensief of te rustig traint. Als je meter consequent een verkeerde waarde geeft zou me dat een worst wezen (ik heb liever een grote consequente afwijking, dan een kleine inconsistente afwijking), omdat je als je dezelfde meter gebruikt in je training de fout gewoon meeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Mee eens dat je wel met enige intelligentie naar je getallen moet kijken.
Eigenlijk komt het hier wel op neer. Als je een tijdje met power rijdt, dan weet je dondersgoed wat treshold is, wat er net overheen is etc. Dus je moet je echt niet alleen blind staren op het getalletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Mee eens dat je wel met enige intelligentie naar je getallen moet kijken. Maar mijn probleem is dat je bij de korte tests niet primair naar threshold kijkt, maar naar een combinatie van VO2max, anaerobe capaciteit en threshold. Ik heb het mijn CP/W' waarden nog een keer doorgerekend met de 6% stapgrootte en dan kom ik op een FTP van 246 Watt en 261 Wat voor april en mei.
Vooral die van mei lijkt wel te kloppen, die van april is te laag, wat ook niet verwonderlijk is aangezien ik in de eerste maanden van dit jaar nauwelijks intensieve blokken gereden had.

Probleem vindt ik nog steeds dat de uitkomst van het protocol door de korte duur nog steeds erg gevoelig is voor de anaerobe bijdrage :) .

@Michaelg die 5 minuten zit ook in het protocol van Allen . Daar gaan de vijf minuten dus gewoon voluit. In de 10 minuten rust hersteld je anaerobe systeem zich alleen weer volledig. Die 5 minuten zijn dan ook vooral bedoeld om je lichaam in de mode te krijgen om voluit te gaan.

@BartNL die 5% is meer dan dat sommige mensen als progressie in een jaar boeken.

@Requiem19 Als de test consequent overschat is dat wel vervelend omdat je dan dus te intensief of te rustig traint. Als je meter consequent een verkeerde waarde geeft zou me dat een worst wezen (ik heb liever een grote consequente afwijking, dan een kleine inconsistente afwijking), omdat je als je dezelfde meter gebruikt in je training de fout gewoon meeneemt.
Misschien is het voor een benadering van je hour power niet de beste methode, maar juist voor wel voor workout targets. Met een andere test zou je misschien weer te laag scoren voor de workouts met hogere wattages. Soort van compromis FTP :)

die 5% afwijking in een test is best veel, die heb ik gelukkig nog niet gezien (voor zover ik het een beetje kan inschatten). Bij mijn laatste test ging ik van 290 naar 295 en op basis van hoe de laatste trainingen aanvoelde had ik ook precies 295 ingeschat

vooraf tegen @Michaelg :
... het voelt allemaal wel iets makkelijker, laatste 3 ramps waren 288, 288 en 290, als ik zou moeten gokken zou ik zeggen 295.
dus met een half jaartje ervaring is het ook al mogelijk om het 1 en ander zonder test, maar puur op gevoel van workout targets te doen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Laatst online: 01-07 13:01
[...]

je maakt wat mij betreft nog steeds foute aanname en je conclusies zijn daarom niet juist.
Het maakt niet uit hoeveel progressie iemand boekt. Wanneer je verschillende protocollen gebruikt moet je nooit denken dat je een verschil van 5% kunt meten.
Je idee van in de goed zone trainen is ook niet op 5% nauwkeurig. Ook dat zal per dag verschillen en wanneer je meer ervaren bent kun je zelf wel inschatten of je 5% meer of minder moet trappen. stel dat je consequent merkt dat je trainingen te licht of te zwaar zijn is er niets mis mee om je FTP uitgangspunt handmatig bij te stellen.
Stel dat je het helemaal goed wilt doen dan moet je een trainer in de arm nemen die meer ervaring en kennis heeft dan je zelf hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Als je in Trainerroad je ftp meet en ook in Trainerroad traint, zal het percentage daar ook afgestemd zijn op het type FTP test.

Anders zou iedereen die trainerroad gebruikt verkeerd trainen, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Requiem19 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:28:
[...]

Als je in Trainerroad je ftp meet en ook in Trainerroad traint, zal het percentage daar ook afgestemd zijn op het type FTP test.

Anders zou iedereen die trainerroad gebruikt verkeerd trainen, toch? ;)
Nee, de kern van het probleem is dat de uitslag van je threshold test positief beïnvloed wordt door je anaerobe systeem. En de bijdrage daarvan varieert van renner tot renner, en van seizoen tot seizoen doordat deze deels genetisch bepaalt is en deels het gevolg van training. Als je dan niet snapt hoe de resultaten tot stand komen loop je het risico dat je de verkeerde conclusies trekt en je je trainingsaccenten verkeerd legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gebanned schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Nee, de kern van het probleem is dat de uitslag van je threshold test positief beïnvloed wordt door je anaerobe systeem. En de bijdrage daarvan varieert van renner tot renner, en van seizoen tot seizoen doordat deze deels genetisch bepaalt is en deels het gevolg van training. Als je dan niet snapt hoe de resultaten tot stand komen loop je het risico dat je de verkeerde conclusies trekt en je je trainingsaccenten verkeerd legt.
Maar Trainerroad legt die accenten voor je training toch? (Ben je bekend met hoe Trainerroad werkt en hoe het programma's maakt?)

Zolang je binnen dat ecosysteem traint zie ik niet in wat je bedoelt geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Requiem19 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Maar Trainerroad legt die accenten voor je training toch? (Ben je bekend met hoe Trainerroad werkt en hoe het programma's maakt?)

Zolang je binnen dat ecosysteem traint zie ik niet in wat je bedoelt geloof ik...
Dan moet je dus wel consequent Trainerroad gebruiken. Iets wat ik niet doe, omdat ik het prettiger vind om mijn eigen schema te maken zodat ik makkelijk rekening kan houden met beschikbare tijd, drukte op het werk, etc.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

St@m

@ Your Service

Vandaag eens op pad geweest om me te oriënteren op een nieuwe fiets. Had het idee dat ik niet lekker zat op mijn huidige, en de 8 jaar oude Sora groep deed het ook niet meer echt lekker. Slagje in het achterwiel.. tja.. beter een nieuwe.

Afgelopen week een al een beetje rondgeneusd op internet.
Zat een beetje te kijken naar een Orbea Avant, Scott Speedster dat soort types. Meer de endurance modellen. Waarbij ik de Orbea echt een plaatje vind.
Budget beetje 1000~1500

Natuurlijk weet ik dat de fietsenwinkels zo goed als leeg zijn, maar van alleen op internet kijken word je niet echt wijzer.

Dus maar even de regio doorgereden (met de auto). Niet veel bijzonders gezien, een Stevens die er wel ok uit zag, maar wilde stiekem de Orbea live zien.

Uiteindelijk als laatste bij Kokkie Bikes in Lemelerveld geweest en wat staat daar.. een Orbea Avant. Direct verkocht dus, maar ik ging geen fiets kopen. Verkoper benaderde me direct, en gewoon eerlijk geweest hoe en wat. Nu geen fiets kopen, maar wil wel graag wat meer weten over de Orbea. Orca's waren er ook, ook mooi, maar buiten budget.

Ben helemaal opgemeten. 88.5 bbl, 63.5 bovenlichaam, armpjes 69cm. Volgens de verkoper dus een 58 of 60 frame. En ik fiets dus op een 56 Umbria.. en dat gaat na anderhalf uur wel overal pijn doen. Nouja.. fiets ik dus al jaren op een te kleine fiets. Ik vermoedde al zoiets ;)

Anyway, de Orbea had hij staan in 60. Een Avant H40, maar ik wilde eigenlijk de H30 (105 i.t.t. Tiagra).
Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit een recente 105 gefietst, en ook niet op een Tiagra. Dus de verkoper heeft me overtuigd dat het voor mij (die van een 8 jaar oude Sora groep komt) al heel veel verschil maakt dat ik een recente Tiagra ga rijden. Had ik hem overigens ook gevraagd hoor, om me te overtuigen ;)

Fietsje een beetje afgesteld voor een proefritje, en op het moment dat ik ging zitten voelde dat eigenlijk al geweldig.
Absoluut niet een race-race houding, maar ik vond het heel prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho5RIpDC6piFXpRHNflOsyjmLUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uCGxTUmKUgRFg697SPKAXvd.jpg?f=fotoalbum_large

Een hele kleine 'drop' dus.

Nog even een gesprekje gehad over mijn gewicht i.c.m. met deze wielen. Er konden ook wel wielen onder met 32 spaken. Ja ook mooi, ziet er goed uit..

Supra RA Comp 10s, voor de geïnteresseerden.

Nou goed, puntje bij paaltje.. ik heb dus een fiets gekocht 8)7
Over 2 weken ophalen.. ga ook gewoon morgen op vakantie :')

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
St@m schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:47:
Nou goed, puntje bij paaltje.. ik heb dus een fiets gekocht 8)7
Over 2 weken ophalen.. ga ook gewoon morgen op vakantie :')
Met zo'n ruggengraat kom je nog eens ergens. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-07 08:35
mhr-zip schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:11:
[...]

Als het om fietsen kopen gaat is zo'n ruggengraat maar een nutteloos lichaamsdeel; dat zit alleen maar n + 1 in de weg :+

Hier gisteren ook weer nat gegaan, bakfiets voor mijn dames aangeschaft... :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:19
Als het op het aanschaffen van fietsen of gerelateerde accessoires aankomt dan is over het algemeen de ruggengraat van de partner doorslaggevend voor het al dan niet kopen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 10:02
Over ruggengraat gesproken. Ik heb vandaag 120 km op de agenda staan en dit seizoen nog geen rit langer dan 70 gemaakt... Eens kijken hoe dát gaat :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Charly schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:26:
Over ruggengraat gesproken. Ik heb vandaag 120 km op de agenda staan en dit seizoen nog geen rit langer dan 70 gemaakt... Eens kijken hoe dát gaat :X
Je hebt wel een mooie regenachtige dag uitgekozen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:52
Anoniem: 91868 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:38:
[...]

En de wind mag er ook zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:40
Anoniem: 91868 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Nederland doet z'n naam weer eer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiP3bZwSIrbkKgt7cSOBXxpVbhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HoAEOK1DcjXEeotQg3TuXr49.png?f=user_large

Ben de afgelopen 2 weken toch alweer een keer 4-5 natgeregend terwijl Buienradar zei dat het wel kon :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ik had ook een 100+ ritje op de planning staan voor de F1 kwalificatie (eindelijk weer!) Helaas door het weer maar gewijzigd in de eerste etappe van de digitale tour de france (eerste x hoogtemeters maken op Zwift)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:19
Buienradar trek ik mij niet al te veel van aan. Soms lijkt het alsof er regen komt, maar die komt er dan vervolgens niet. En andersom. Gelukkig de laatste tijd niet veel last gehad van regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 06:19

Galois

1811 - 1832

wisselwerking schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:20:
Buienradar trek ik mij niet al te veel van aan. Soms lijkt het alsof er regen komt, maar die komt er dan vervolgens niet. En andersom. Gelukkig de laatste tijd niet veel last gehad van regen.
Ja, ik heb ook het gevoel dat die meteorologen bij buienradar vanwege corona ook thuis werken en die weermodellen op hun laptops draaien ipv de supercomputers waar ze het normaal mee doen ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Ja, ik heb ook het gevoel dat die meteorologen bij buienradar vanwege corona ook thuis werken en die weermodellen op hun laptops draaien ipv de supercomputers waar ze het normaal mee doen ;)
De weermodellen zijn minder betrouwbaar geworden door minder vliegtuigen in de lucht die meehelpen :) link

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Dat het de afgelopen 3 maanden simpelweg niet regende hielp ook wel met de voorspelling denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:11
Xanderk89 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:24:
[...]

De weermodellen zijn minder betrouwbaar geworden door minder vliegtuigen in de lucht die meehelpen :) link
Dacht dat dit een aluhoedjes-link zou zijn over het spuiten van wolken door vliegtuigen.
De uitleg in de link is een pak logischer gelukkig. :D

Moet zeggen dat het hier maar lichtjes regent op dit moment, wel goed voor de natuur. Wellicht dat ik er vanmiddag opuit ga, wil eigenlijk vanaf nu ieder weekend toch wel een ritje gaan maken. Heb door andere verplichtingen en een beetje kwakkelen met de gezondheid het fietsen een beetje laten verslonzen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
mhr-zip schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:11:
[...]

Daarom is de drop ook niet zo groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Binnenkort voor het eerst naar de Vogezen. We zitten in St-Die-des-Vosges in (wat ik begrijp) het centrale deel van de Vogezen (en minst toeristische).

Uiteraard zal ik ook de ballonnen fietsen, maar zou leuk zijn als ik vanaf St-Die-des-Vosges ook leuke tochtjes kan doen.

Iemand bekend met de regio om St-Die-des-Vosges? Alle tips welkom! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Galois schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:16:
Binnenkort voor het eerst naar de Vogezen. We zitten in St-Die-des-Vosges in (wat ik begrijp) het centrale deel van de Vogezen (en minst toeristische).

Uiteraard zal ik ook de ballonnen fietsen, maar zou leuk zijn als ik vanaf St-Die-des-Vosges ook leuke tochtjes kan doen.

Korte Google maps check: lijkt stukje boven de Vogezen te zijn? Ik zat vorig jaar in La Bresse en dan kun je mooi alle kanten op.

Balonnen zijn leuk. Vooral Petit Balon.

Verder leuk om de minder leuke klimmetjes op te zoeken. Zitten aardig steile stukken tussen, maar vaak niet zo lang. Ik zal je zo via pm mijn Strava routes van vorig jaar doorsturen :).

Ps, Planche des Belles Filles vond ik qua bergop fietsen wel de gaafste klim :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:16
Requiem19 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Korte Google maps check: lijkt stukje boven de Vogezen te zijn? Ik zat vorig jaar in La Bresse en dan kun je mooi alle kanten op.

Balonnen zijn leuk. Vooral Petit Balon.

Verder leuk om de minder leuke klimmetjes op te zoeken. Zitten aardig steile stukken tussen, maar vaak niet zo lang. Ik zal je zo via pm mijn Strava routes van vorig jaar doorsturen :).

Ps, Planche des Belles Filles vond ik qua bergop fietsen wel de gaafste klim :-).
Ja en even het laatste stukje onverhard meepakken voor extra heroïek! :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-07 10:02
Fraai was het niet, maar ik ben er gekomen. *O*

Lekker weer is anders idd, maar nog boven verwachting veel fietsers onder weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:23:
Wederom even terugkomen op mijn vorige post(s).
@plong (en andere geïnteresseerden)
Gisteren een ronde gefietst met m'n nieuwe Castelli Rosso Corsa Pro(CRCP), hoewel ik ze beter vind dan mijn oude Rosso Corsa (non-Pro) komen ze echt niet in de buurt van de Roeckl Alpha's. De demping is simpelweg een stuk minder en je schifters prikken toch een beetje door deze CRCP's. Met name de demping in je handpalmen en tussen duim en wijsvinger is waar de Roeckl Alpha's zich onderscheiden t.o.v. m'n Castelli's. Zo comfortabel heb ik het nog niet meegemaakt. Daarbij heb je ook niet het idee dat de gel in de weg zit of gaat schuiven (tussen je handen&stuur) bij warm weer. Hoe die Duitsers dit hebben geflikt is mij een raadsel, want op het eerste gezicht dacht ik: deze gel zit niet helemaal op de juiste plek. Maar verdomt...
45 euro is uiteraard wel even wat anders dan 65 euro, true. Maar de Roeckl Alpha's zijn m.i. echt 20 euro beter. Als je daadwerkelijk een stel goede en extreem comfortabele wielerhandschoenen wilt, dan kost dat blijkbaar 65 euro... So be it.

I put my money where my mouth is: heb zojuist nog een paar Roeckl Alpha's besteld. Zó goed vind ik ze.
Vandaag ook een setje Alpha's gehaald gekocht bij Hopmans, €50,- Even gepast, goede indruk ervan. Binnenkort even testen.

[ Voor 0% gewijzigd door mhr-zip op 05-07-2020 09:32 . Reden: Halen is gratis. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:06

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Vandaag ook een setje Alpha's gehaald gekocht bij Hopmans, €50,- Even gepast, goede indruk ervan. Binnenkort even testen.
@mhr-zip Prima prijs! Ik heb ze ook nog ergens gevonden voor 57 Euro. Met goed zoeken zijn ze wel goedkoper te krijgen dan 65, gelukkig maar... Laat even weten hoe jij ze ervaart, ben benieuwd!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Laatst online: 15:09

wij

kw_nl schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:08:
Ik fiets altijd met handschoenen aan, zonder kan ik niet echt lekker fietsen. Maar met het huidige weer begint het kleurverschil tussen m’n armen en handen steeds groter te worden. Het ziet er nu best suf uit. Witte kantoor handen met bruine armen :$

Ben ik de enige die zich hier een soort aan stoort? Ik kan zelf geen handschoenen vinden die meer open zijn van boven.
Ik heb handschoenen waar de bovenkant uit een soort mesh bestaat waar de zon doorheen komt. Volgens mij werkt dat alleen als ze vrij strak zitten, dus niet te grote maat kopen. Maar ze bestaan dus wel!

https://www.cubestores.nl...un-sf-blkb-bl-xl/11924-xl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb helemaal geen padding nodig om comfortabel te fietsen maar draag wel graag handschoentjes zodat ik bij een val mijn handpalmen niet direct openschaaf. Heb al flink wat handschoentjes geprobeerd maar ik kreeg er ontzettende zweet-klauwen in. Nu heb ik deze al een paar maanden en ze ademen ontzettend goed, ben er zeer content mee. https://www.futurumshop.n...shandschoenen-zwart.phtml

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ach... windkracht 6 in de rug is toch wel erg lekker :)
Mijzelf in de top 10 op een Strava-segment van 12 km gereden met een gemiddelde van 52 km/h :)

Heb die windkracht 6 tegen overigens ook moeten ervaren... met 25 km/h en toch 300 W trappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-07 21:03
Bah, even het Garmin device van een vriend aan m'n Garmin Express gehangen om hem up te daten.
Heeft dat kreng alle activiteiten toegevoegd aan mijn account ;(

Was nog vrij snel gefixt met dit, maar natuurlijk was het kwaad al geschied en was alles intussen gesynced naar Strava :r.
Dát verwijderen lijkt iets moeilijker. Hopelijk kan Strava support mij helpen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 21:54
Vandaag 25 km achter elkaar met tegenwind (windkracht 5-6) gefietst, waarvan de helft echt pal tegen op de rivierdijk. Ik stond bijna stil, zo voelde het althans. Ik heb me serieus afgevraagd waarom ik dit eigenlijk doe, maar die twijfels was ik snel vergeten toen ik met meewind weer terug mocht 8)
Maar toch: wat zijn nou slimme tips voor (langdurig) fietsen met forse tegenwind?

Laag zitten is natuurlijk helpend, maar kun je iets met een andere traptechniek? Hartslag? Cadans? Mentaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
nomar109 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:02:
Vandaag 25 km achter elkaar met tegenwind (windkracht 5-6) gefietst, waarvan de helft echt pal tegen op de rivierdijk. Ik stond bijna stil, zo voelde het althans. Ik heb me serieus afgevraagd waarom ik dit eigenlijk doe, maar die twijfels was ik snel vergeten toen ik met meewind weer terug mocht 8)
Maar toch: wat zijn nou slimme tips voor (langdurig) fietsen met forse tegenwind?

Laag zitten is natuurlijk helpend, maar kun je iets met een andere traptechniek? Hartslag? Cadans? Mentaal?
Ik vind tegen de wind in fietsen wel leuk. Daar worden de mannen gescheiden van de jongetjes. Jezelf afvragen bij welke groep jij hoort helpt daar wel bij :+.

Andere oplossing is op de bank hangen en het een dag later nog een keer proberen, maar als je allergisch bent voor wind dan is wielrennen misschien niet de beste hobby zo lang je in NL woont.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 05-07-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 21:54
Ypuh schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:08:
[...]

Ik vind tegen de wind in fietsen wel leuk. Daar worden de mannen gescheiden van de jongetjes. Jezelf afvragen bij welke groep jij hoort helpt daar wel bij :+.

Andere oplossing is op de bank hangen en het een dag later nog een keer proberen, maar als je allergisch bent voor wind dan is wielrennen misschien niet de beste hobby zo lang je in NL woont.
Haha nee, bankzitten is geen optie. Maar ik vraag me gewoon af of ik het met techniek wat makkelijker kan maken voor mezelf.

Overigens ben ik op een leeftijd dat het een compliment is als je nog bij de jongetjes hoort. Het zijn de jongetjes die graag man willen zijn; het zijn de mannen die ervan genieten om het jongetje in zichzelf af en toe nog de ruimte te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Nou ja, tegen die wind van vandaag was niet zoveel te doen. Dan helpt in het wiel zitten ook nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
nomar109 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:16:
[...]
Maar ik vraag me gewoon af of ik het met techniek wat makkelijker kan maken voor mezelf.
Koop een powermeter en trap hetzelfde vermogen en cadans, wind mee en tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:11

Tegenwind wordt je sterk van! En anders je route goed uitstippelen, heen door de bossen/beschutting en terug over dijken en door weilanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:16

Vooral lang laag kunnen zitten en toch vermogen leveren moet je wel leren. Verder is het inderdaad ook mentaal als het langer duurt. Ik deel het vaak op in stukjes of in tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:26
Toevallig nog tweakers die in de week van 21 juli zich in het Limburgse heuvelland begeven en in zijn voor een ronde?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Dat is het (enige? 😉) moment waarop een powermeter leuk is in Nederland.

Windkracht 6 tegen, 23 km/h.. demotiverend. Totdat je ziet dat je heel wat watts wegtrapt. Precies wat jij had net. Echt bikkelen om 23 te gaan, maar trapte wel paar minuten 250 watt. Dat motiveert, aangezien de watts los staan van de omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wind tegen een keer op de Zeelandbrug mogen ervaren, kwam toen met heel veel moeite überhaupt vooruit. Erg demotiverend totdat ik langs een lopende groep wielrenners kwam, toen voelde ik weer een lichte trots.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:18
Galois schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:16:

Het is eigenlijk wat verwarrend. Vogezen is zowel de naam van een departement als de bergketen (en bijbehorende nationale park). Echter in werkelijkheid ligt een groot deel van de bergketen in de Elzas (Alsace).

Saint-dié ligt inderdaad redelijk centraal in het departement de vogezen maar buiten het nationale park. Dus redelijk ver van de leukere klimmetjes. Daarnaast is het, zoals eigenlijk een groot gedeelte van de vogezen, grijs en verlaten door de afname van onder andere de textielindustrie

Misschien wat laat maar vanwaar de keuze voor Saint Dié? Als het puur om het fietsen gaat dan kun je inderdaad beter rondom La Bresse verblijven. Als het om een toeristische vakantie gaat, dan kun de volgende keer veel beter naar de Elzas komen.

Het is niet ideaal maar uiteraard kun je ook leuke ritjes maken vanuit Saint-Dié en vervolgens misschien een keer een stukje de auto pakken om bijvoorbeeld de Petit Ballon op te fietsen.

Mijn ritje van gisteren:
https://strava.app.link/uSl4yyiKS7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42

Crazy D

I think we should take a look.

Als je maar licht genoeg schakelt kun je ook met flinke tegenwind rustig rijden, alleen moet je dan je snelheid echt even op een ander scherm zetten... Verder gewoon accepteren dat het er is, en op een gegeven moment krijg je 'm ook wel weer mee.

Of idd beter plannen. Rij vanuit Duiven nu regelmatig naar het noorden langs de IJssel als er zuid/westen wind is, en terug door de bossen waardoor je een stuk minder last hebt van de wind. Of 'horizontaal' aan de wind rijden zodat je vooral zijwind hebt...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:12
Wij zijn op zoek naar een tweedehands fietsendrager voor op de trekhaak, er moeten 2 racefietsen op.
Zijn er bepaalde modellen we absoluut moeten mijden?
We zitten te denken aan een Spinder Hawk of een Thule, bijv de Euroride. Kantelbaar is een harde eis.
Iemand nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
ThijsM schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:21:
Wij zijn op zoek naar een tweedehands fietsendrager voor op de trekhaak, er moeten 2 racefietsen op.
We zitten te denken aan een Spinder Hawk of een Thule, bijv de Euroride. Kantelbaar is een harde eis.
Iemand nog tips?
ben zelf erg tevreden over de hapro atlas premium 3 (maar andere modellen zijn vergelijkbaar voor zover ik weet, verschillen zijn 2 of 3 gootjes en 7/13 polige stekker en ander design voor de lampen). Maar het frame is oerdegelijk, de klemmen werken prima, en ook kantelbaar.
Het enige nadeel is eigenlijk dat ie aan de zware kant is, als je er ver mee moet sjouwen van de schuur naar de auto, dan zou een lichtere fijn zijn.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Inmiddels een paar weken verder en er achter gekomen waarom mijn zitbotjes in eens pijn zijn gaan doen.. 2 maanden geleden tijdens een 200 km rit een los zadel gekregen, dat heeft de voorste stelschroef van het zadel wat verdraaid waardoor mijn zadel iets met de punt omhoog heeft gestaan zonder ik het in de gaten had. Daarna nog iets van 500 km gereden met een fout afgesteld zadel, waaronder dus een rit van 330 km toen ik zelfs schaafwonden aan mijn kont had.

Nu inmiddels het zadel weer goed afgesteld(scheelde echt maar een paar graden) maar helaas zijn mijn zitbotjes nog niet zo hersteld dus mijn houding op de fiets is nog niet helemaal zoals het hoort. Wel echt vervelend dat zo'n klein verschil zo'n groot effect kan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@la_fusion Herkenbaar. Dacht ook al zoiets geschreven te hebben. Pijn uit het niets is vrijwel altijd verklaarbaar, al is het soms wel zo logisch dat je er niet snel aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 08-07 11:54
Gisteren tussen de buien door een stukje in de wind gefietst.

https://www.strava.com/activities/3717517572

Moest er wel even aan wennen om recht tegen de wind in 23-24km/h te rijden. Terugschakelen en laag zitten helpt wel natuurlijk, maar voor mijn gevoel duurt het lang.
Mijn ervaring is ook dat wat je tegen de wind als snelheid verliest, niet volledig compenseert met wind mee. Gemiddeld snelheid was dan ook laag met 27,1km/h, normaal gesproken ligt mijn gemiddeld ergens tussen de 28-29km/h met dezelfde intensiteit (hartslag).

Maar goed, wel weer een mooie (kracht) training voor in de bergen op vakantie volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Iemand nog tips?
Ik heb zelf de Uebler X21.

https://www.uebler.nl/fietsendragers/x21-s/

Licht, compact, stabiel maar duur. Komt vrijwel altijd het beste uit de bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:39
Iemand nog tips?
Ik weet niet hoe de overige fietsendragers bevestigd worden en/of geprijsd zijn, maar de Hapro variant (2 fietsen) heb ik dus en dat is werkelijk geniaal.

Zèèr snel/makkelijk te bevestigen (op iedere willekeurige trekhaak, geen voormontage van een bracket/beugel op de trekhaak noodzakelijk), stevig/lomp design, spare-parts verkrijgbaar en hangt als een huis achter de auto (zelfs bij hogere snelheden). Ik doe er gevoelsmatig alleen nog altijd een extra ''spin'' om, zodat als de klem los zou schieten (iets met Belgische wegen...) er nog altijd een back-up is (naast de borging van de velgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:33
RR46 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Ik weet niet hoe de overige fietsendragers bevestigd worden en/of geprijsd zijn, maar de Hapro variant (2 fietsen) heb ik dus en dat is werkelijk geniaal.

Zèèr snel/makkelijk te bevestigen (op iedere willekeurige trekhaak, geen voormontage van een bracket/beugel op de trekhaak noodzakelijk), stevig/lomp design, spare-parts verkrijgbaar en hangt als een huis achter de auto (zelfs bij hogere snelheden). Ik doe er gevoelsmatig alleen nog altijd een extra ''spin'' om, zodat als de klem los zou schieten (iets met Belgische wegen...) er nog altijd een back-up is (naast de borging van de velgen).
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt om het losschieten van een klem :P Heb zelf een thule Euroway 920 in bruikleen van m'n schoonouders. Degelijk ding, al heb ik altijd wat moeite met klemmen omdat ik geen ronde buizen op m'n fiets heb. Het degelijke komt ook terug in het gewicht overigens, net als bij Prulleman sleep ik me een hernia van schuurtje naar auto (20 meter).

In bruikleen dus van mijn schoonouders, zou er geen 300+ euro voor uitgeven (maar dat zou ik sowieso niet doen voor een fietsendrager :9 ). Het is vrij typisch dat mijn schoonvader een antieke en versleten Spinder hawk (dit idee) verkiest boven de aan mij uitgeleende Thule, voor zijn eigen racefiets.

edit: dubbelop stukje eruit gehaald.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:48
Stufferdt schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:36:
. Het degelijke komt ook terug in het gewicht overigens, net als bij Prulleman sleep ik me een hernia van schuurtje naar auto (20 meter).
hah, same.. ik heb een Thule Easyfold - die kan opgevouwen achterin de auto (auto is niet zo groot).. maar dat ding van mij weegt dus wel zo'n 17-18kg :). Heb overigens geen angst dat de fiets eruit schiet oid.. dat is me de afgelopen 5 jaar nog nooit gebeurd, hoe slecht het wegdek ook was..

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:30:
[...]

ben zelf erg tevreden over de hapro atlas premium 3 (maar andere modellen zijn vergelijkbaar voor zover ik weet, verschillen zijn 2 of 3 gootjes en 7/13 polige stekker en ander design voor de lampen). Maar het frame is oerdegelijk, de klemmen werken prima, en ook kantelbaar.
Het enige nadeel is eigenlijk dat ie aan de zware kant is, als je er ver mee moet sjouwen van de schuur naar de auto, dan zou een lichtere fijn zijn.
Aangezien ik ook op zoek ben, haak ik hier even op in.
Ik zie bij de specificaties staan dat de max velg+band hoogte 60mm mag zijn. Met 42mm velgen en 28 mm banden, zit je daar dus al overheen.
Denk je dat het zo nauw komt, of zit hier nog wel wat speling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:47:
[...]

Aangezien ik ook op zoek ben, haak ik hier even op in.
Ik zie bij de specificaties staan dat de max velg+band hoogte 60mm mag zijn. Met 42mm velgen en 28 mm banden, zit je daar dus al overheen.
Denk je dat het zo nauw komt, of zit hier nog wel wat speling?
volgens mij heb je nog wel iets speling, ik heb zelf 25 mm "hoge" (niet echt een ding voor MTB velgen, maar het zijn carbon velgen die niet zo plat zijn als een gemiddelde alu mtb velg) velgen op mijn MTB met 2.25" banden (57 mm breed, geen idee hoe hoog de banden dan zijn) .. maar volgens mij is dat bij elkaar ook >60 (+ een MTB band valt wellicht minder diep in het gootje)

/edit, dit is duidelijker dan een heel verhaal :D:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWfZQOLiXggjrkKSMm4PwqQo1fA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KGsupa0vuk7U0v283CHuEkwT.png?f=user_large

iets meer kan ook nog, want ik zit hiermee niet op de laatste ribbeltje van de strap

[ Voor 36% gewijzigd door Prulleman op 06-07-2020 11:05 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06
Stufferdt schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt om het losschieten van een klem :P Heb zelf een thule Euroway 920 in bruikleen van m'n schoonouders. Degelijk ding, al heb ik altijd wat moeite met klemmen omdat ik geen ronde buizen op m'n fiets heb. Het degelijke komt ook terug in het gewicht overigens, net als bij Prulleman sleep ik me een hernia van schuurtje naar auto (20 meter).

In bruikleen dus van mijn schoonouders, zou er geen 300+ euro voor uitgeven (maar dat zou ik sowieso niet doen voor een fietsendrager :9 ). Het is vrij typisch dat mijn schoonvader een antieke en versleten Spinder hawk (dit idee) verkiest boven de aan mij uitgeleende Thule, voor zijn eigen racefiets.

edit: dubbelop stukje eruit gehaald.
Een spinder Hawk heb ik ook tweedehands aangeschaft, ideaal ding, alle soorten fietsen erop gehad alleen geen elektrische. Makkelijk monteren en naar mijn mening niet al te zwaar. In ieder geval een stuk lichter dan de twinny load die mijn ouders al jaren proberen te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ypuh schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:22:
@la_fusion Herkenbaar. Dacht ook al zoiets geschreven te hebben. Pijn uit het niets is vrijwel altijd verklaarbaar, al is het soms wel zo logisch dat je er niet snel aan denkt.
Ja probleem was echt minimaal en werd vooral duidelijk toen ik allerlei foto's over elkaar heen heb gelegd en gelukkig tijdens het uittesten van mijn grote zadeltas nog een foto heb gemaakt waardoor ik het verschil in zadelstand kon zien. Hopelijk snel weer pijnvrij fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 15:39

Flipmo

OMG !!

Heb zelf ook jaren een spinder hawk gehad, ideaal ding. niet te groot en gewoon erg solide.
Diverse racefietsen, ebikes en mtb's mee vervoerd.
Zijn ook op marktplaats / Facebook voor rond de 50 / 75 te koop.

Maar nu wil onze dochter ook soms haar fiets mee, dus moest er een andere komen.
Hebben de Hapro atlas premium 3 gekocht. Erg fijn ding. Geen gereedschap bij nodig om hem op de trekhaak te monteren. Van sloten voorzien zodat de drager niet van de auto te halen is. Ook bij de frameklemmen zitten sloten. Mijn sensa guilia G3 met diamantvorige bovenbus zit goed vast in de klem.
Wielhoogte heb ik 45mm hoge velgen met 28mm bandjes, de bandjes zijn nog lang zat. zou me niet druk maken om velghoogte. Alleen dichte wielen lijkt me wat lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Laatst online: 21-07 16:39

emzed

*

Iemand nog tips?
Ja, let op de hanteerbaarheid van de drager. Ik heb de voorloper van deze, niet inklapbaar dus moet m elke keer 30 m van de garage naar de oprit zeulen. Ik schat dat hij al gauw 25 kg weegt. Oerdegelijk, dat wel!!
Misschien moet ik er ter motivatie maar een rule#5 sticker opplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik ben toch wat huiverig, zo'n ding met carbon fietsen... Had het er gisteren nog over: is dat een goed idee? Het zal vast kunnen maar die constante krachten van de rijwind, getril, etc. Daar wordt het allemaal niet beter van. Ik leg de fietsen liever in de kofferbak.

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 06-07-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Grin schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:55:
Ik ben toch wat huiverig, zo'n ding met carbon fietsen... Had het er gisteren nog over: is dat een goed idee? Het zal vast kunnen maar die constante krachten van de rijwind, getril, etc. Daar wordt het allemaal niet beter van. Ik leg de fietsen liever in de kofferbak.
Het is juist impact waar carbon slechter tegen kan, met een drager moet je vooral opletten met de klemkracht. Deze zet ik dan ook bij voorkeur op de zitbuis ter hoogte van de zadelpen, dan heb je in ieder geval nog dubbel materiaal (bij mij carbon frame en alu dropper post voor de MTB), dan knijp je het carbon echt niet fijn!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Prulleman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Het is juist impact waar carbon slechter tegen kan, met een drager moet je vooral opletten met de klemkracht. Deze zet ik dan ook bij voorkeur op de zitbuis ter hoogte van de zadelpen, dan heb je in ieder geval nog dubbel materiaal (bij mij carbon frame en alu dropper post voor de MTB), dan knijp je het carbon echt niet fijn!
En even een doek om de de buis om de klemkracht wat te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-07 21:40
Grin schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:55:
Helemaal met je eens, team kofferbak hier.
Hoewel ik een alu fiets heb kan ik de fiets niet rustig op een fietsendrager zetten o.i.d.
Ik zie de steentjes al in het rond vliegen en lakschade veroorzaken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Impact maar ook zijdelingse krachten waar het in niet op gemaakt is. Klemmen bij de zadelpen, crank, etc. Ik heb daar echt geen goed gevoel bij. Iedereen moet het lekker zelf weten maar die van mij gaan in de kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Grin schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:08:
Impact maar ook zijdelingse krachten waar het in niet op gemaakt is. Klemmen bij de zadelpen, crank, etc. Ik heb daar echt geen goed gevoel bij. Iedereen moet het lekker zelf weten maar die van mij gaan in de kofferbak.
Ligt ook aan de fiets en hoe je ermee omgaat.. als je een frameset hebt van 3000+ euro die je enkel met mooi weer gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat je hier wat zuiniger mee omgaat. bij mij gaat vooral de MTB op de drager, en ook al ben ik er zuinig op, dat ding moet wel gewoon gebruikt worden om ook mee te raggen, dus dan moet ik ook tegen wat lakschade kunnen. wat betreft zijdelingse krachten,, ook dat valt echt wel mee op de drager hoor, ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn frame op de drager heeft gesloopt (los van een aanrijding). Zelfde verhaal met een (carbon) fiets op een indoor trainer. Dan komt er ook best wat kracht op de achterbrug te staan, anders dan tijdens gewoon rijden, maar ook daar moet je echt heel hard zoeken naar verhalen over gebroken frames ( en de verhalen die je dan vind zijn 9 van de 10 x anders te verklaren). Verder zou carbon of alu ook niet echt veel moeten uitmaken bij dat soort load. Persoonlijk heb ik mijn al frame wel kapot gekregen op een las en mijn carbon frame (nog) niet.

Ten slotte, als ik alleen met de auto + fiets op pad ga, leg ik em ook achterin, maar dat is meer uit praktische overweging, bank plat en de wielen hoeven er niet eens uit! stuk sneller dan de drager uit de schuur halen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ATB's heb ik ook altijd op de fietsendrager gezet, dat zal allemaal wel goed gaan idd. En een carbon frame stuk maken door een fietsendrager zal vast een uitzondering zijn. Het zal dus prima kunnen maar nogmaals, ik moet er niet aan denken. Ik zet liever geen duizenden euro's op de trekhaak... Even stoppen onderweg, moet er niet aan denken dat ik dan ineens geen fiets meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Grin schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:33:
ATB's heb ik ook altijd op de fietsendrager gezet, dat zal allemaal wel goed gaan idd. En een carbon frame stuk maken door een fietsendrager zal vast een uitzondering zijn. Het zal dus prima kunnen maar nogmaals, ik moet er niet aan denken. Ik zet liever geen duizenden euro's op de trekhaak... Even stoppen onderweg, moet er niet aan denken dat ik dan ineens geen fiets meer heb.
dat verschil tussen racefiets en mtb is bij mij dus wel andersom :) anyway, hoe je met welke spullen omgaat, hoe zuinig je erop bent, in hoeverre je krasjes kan accepteren etc is erg persoonlijk.
(ik laat mijn mtb ook nergens onbeheerd achter, de alu cube racefiets met tiagra .... dat is (voor mij) duidelijk minder spannend)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Kofferbak en anders pak ik gewoon m'n winterfiets. Al moet ik zeggen dat een trekhaak/Seasucker wel steeds meer lonkt, zeker als je met z'n 2 of 3 bent. Een sedan is niet het meest handige model om 2 of meer fietsen te vervoeren. Ik rij daarom meestal met vrienden.

Ps. Afgelopen jaar nog iemand bij de club die z'n gloednieuwe carbon frame kapot geknepen heeft op de achterdrager. Heeft onder garantie een nieuw frame gekregen, ook al had hij duidelijk aangegeven dat het waarschijnlijk zijn eigen schuld was (dat is dan weer het voordeel van kopen bij een bekende LBS).

Ook eentje die z'n hele fiets in de prak had toen die bij een stoplicht aangereden werd door iemand die achterop kwam. Verzekeringskwestie, maar ik betwijfel of je er beter uitkomt. Met fietsen zoals de Look van Grin en mijn Cervelo begin ik daar niet aan, dan pak ik gewoon m'n stalen Surly.

[ Voor 56% gewijzigd door Ypuh op 06-07-2020 14:24 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 665 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).