Cloclo100 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:02:
[...]
Ondertussen zit ik in week 3 van de 6 platte rust. Ik heb dus mijn heupkom op 3 plaatsen gebarsten/gebroken. Deze is miniem verplaatst maar clean genoeg om niet te opereren. In principe heb ik zowat dezelfde blessure als Remco Evenepoel toen in Lombardije. Hij moest daarvoor wel in een ravijn duiken, terwijl ik dom mijn voorwiel liet wegslippen op een fietspad. Er is nog een 4e breuk in het bekken maar die is niet verplaatst. Het is dus wel degelijk een heel zware blessure.
Ouch, dat brengt slechte herinneringen naar boven. Ik heb al wat gebroken in mijn leven, maar dat was veruit het meest pijnlijke.
Ik heb in oktober 2022 exact hetzelfde meegemaakt. Heupkom, pubistak (en nog 3de bot ergens) in het bekken gebroken. Er werd ook voor een conservatieve behandeling gekozen. En dat duurt inderdaad lang. Als ik het me goed herinneer heb ik in totaal 12 weken niet vol mogen steunen, vanaf week 8 voor 50% van mijn lichaamsgewicht. Dus rechtop staan mocht, stappen niet. Kinesist kwam al vanaf week 6 langs, maar dat bleef in het begin puur bij mobilisatie oefeningen.
Na die 12 weken ben ik heel rustig, bijna zonder vermogen en slechts 10-15 minuten, terug beginnen fietsen. Wandelen heb ik iets te snel opgebouwd, ik zat al snel aan 3km. En uiteraard minstens 2x in de week naar de kinesist. Na 2 weken in de revalidatie had ik even een korte terugslag, ik vermoed van iets teveel te willen doen. Dus even wat minder gedaan en daarna is de revalidatie vlot verlopen. De aanbevelingen van de kinesist (oefeningen en frequentie ervan) heb ik heel strikt opgevolgd.
Ik heb even teruggekeken in mijn trainingshistoriek zodat je een idee krijgt van hoe mijn herstel op de fiets is verlopen. Mijn ftp voor de val zat rond de 270 en het heeft een 5-tal maanden geduurd voor ik terug richting het oude niveau ging.
- Begin januari 2023 ben ik opnieuw begonnen met 10/15min aan 110 watt
- Eind januari zat ik aan 1u, nog steeds rond de 110 watt
- Eind februari een 20min test gedaan met 220 watt (dus nog ver onder mijn vorige ftp) als resultaat
- Begin april mijn eerste buitenrit met de club op een rustig tempo, gemiddelde hartslag was vrij hoog
- Eind mei zat mijn FTP (na 20min test) terug op 240, dus nog niet helemaal zoals voordien
Bij de revalidatie had ik nog het meeste last van mijn kuit, die was daarvoor ook al niet klachten vrij. Ook daar heeft de kinesists op behandeld en oefeningen voor gegeven. Maar dat bleef wat aanslepen en uiteindelijk heeft een paar keer dry needling (geen pretje) voor de oplossing gezorgd. Door het stil liggen kan je dus misschien ergens klachten ontwikkelen.
Maar dan nu het belangrijkste: uiteindelijk is alles heel goed genezen en heb ik helemaal geen klachten meer. Fietsen (zelfs +200km ritten) en wandelen (meerdaagse trekkings met rugzak van +20kg) zijn
geen probleem even uitdagend als voorheen.
Vlot herstel gewenst!