Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 720 ... 723 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:41
Zelf al weer een week niet gefietst, schouderblessure. Gek genoeg is die woensdagavond opgetreden tijdens na mijn fietsrit. Veel wind tegen, dus behoorlijk aan het stuur getrokken om kracht bij te zetten. Ritje wel afgesloten met 35 gemiddeld, alleen dag 1 was nog oké. Dag 2 voelde ik het wel echt in m'n bicep.. wat in de dagen daarna doortrok naar mijn schouder. Paar maanden geleden ook al eens deze blessure gehad, toen zag ik wat in mijn ooghoek vallen en probeerde het te grijpen, schoot de spier ook verkeerd.

Wat betekend slechte slaap, want ik kan vrij weinig met mijn schouder/arm en een hele zeurende pijn.
Nu is het na een week bijna hersteld, maar heb wel een afspraak gemaakt bij de fysio vorige week. Hopen dat ze een oplossing weten of bepaalde oefeningen om dit te voorkomen. Echt een wielrennerslijf, sterker in de benen maar niet echt in de armen. :+

Conclusie Fysio: overbelasting van de bicep

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:16
Strider schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:15:
Wit of zwart heeft als voordeel dat je fietskleding altijd wel bij de kleurstelling van je fiets past.
Ach, als je zoals @DDX gewoon alle kleuren aan trekt heb je dat probleem ook niet meer :+

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wow, krijg net een mailtje. Het wordt de mintgroene, hoewel Scott Benelux had aangegeven dat er daar nog maar 1 van leverbaar was, in maat XXL :o Wit is al helemaal uitverkocht.

Die ene in Frozen green is dus voor mij *O*

[ Voor 13% gewijzigd door BreadFan op 29-04-2026 10:21 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:26
stevens20 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:51:
Hier ervaring met een witte fiets (cannondale supersix 2023). Toen mijn vrouw hem voor het eerst zag was haar gedacht “ohnee een poetsfiets”. Dat blijkt mee te vallen. Ik hoef amper meer te poetsen dan de zwarte. Enige verschil is dat ik zo nu en dan meteen billendoekje over het frame ga ipv hem zo weg te hangen. Een simpele droge handdoek/poetsdoek doet het ook overigens.

Verder valt wil altijd wel mooi op. Ik heb er oranje accenten op en dat maakt het idd wel lastig met het combineren van kleding.

https://www.bikeexchange....1U3gZPEAQYGCABEgJyuPD_BwE
Ik krijg precies een error in mijn hoofd als ik mezelf zomaar met een poetsdoek over een frame zie gaan. Al die zandkorrels die je dan in de lak schuurt |:( ..

Ondertussen zit ik in week 3 van de 6 platte rust. Ik heb dus mijn heupkom op 3 plaatsen gebarsten/gebroken. Deze is miniem verplaatst maar clean genoeg om niet te opereren. In principe heb ik zowat dezelfde blessure als Remco Evenepoel toen in Lombardije. Hij moest daarvoor wel in een ravijn duiken, terwijl ik dom mijn voorwiel liet wegslippen op een fietspad. Er is nog een 4e breuk in het bekken maar die is niet verplaatst. Het is dus wel degelijk een heel zware blessure. De prognose is nog wel positief, ik heb een 2e opinie gevraagd in een ander ziekenhuis en daar kwam eigenlijk hetzelfde uit; conservatieve behandeling met een grote genezingkans. Fietsen is niet belastend voor de heup an sich en krachtverlies zou niet meteen van toepassing zijn. Het wordt wel een ellenlange revalidatie want ik mag na die 6 weken maar met een beperkt % lichaamsgewicht steun starten en dat stelselmatig opkrikken. Er is wel een kans dat mijn heup sneller gaat slijten vanwege dat het kraakbeen in de heupkom niet meer perfect egaal is. Het zou dus kunnen dat ik voor mijn 50 een nieuwe heup moet krijgen, dat geeft de moraal wel een knak eerlijk gezegd. Zijn er hier medetweakers die al een nieuwe heup hebben gekregen en hun ervaring kunnen delen betreffende pijnvrij fietsen?

Voorts heb ik op advies van de kine een EMS Spierstimulator van Compex aangeschaft. Hier kan ik spierverzwakking mee tegen gaan en zelfs verstevigen. Kwestie dat ik niet met een kinderbeentje de revalidatie moet beginnen :). Iemand daar tips & tricks voor?

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21
Cloclo100 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:02:
[...]

Zijn er hier medetweakers die al een nieuwe heup hebben gekregen en hun ervaring kunnen delen betreffende pijnvrij fietsen?
Dat niet, maar ex-wielrenster Marijn de Vries rijdt al 10 jaar met een kunstheup en die rijdt toch nog best wel wat kilometers.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@Cloclo100 Niet exact dezelfde blessure, maar ik heb mijn heupkop 10 jaar geleden gebroken. Bij mij zit er een pin in (DHS).

Revalidatie was desalniettemin nog een vrij lang traject, hoewel fietsen zelf na een paar maanden weer mogelijk was. Een kunstheup wilden ze bij mij ook niet aan beginnen, omdat die na een X aantal jaar ook weer vervangen moet worden. En dat zou dan gezien mijn leeftijd (destijds 35) eigenlijk te vaak in mijn leven moeten gebeuren als ik de 80 zou mogen halen.

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
Cloclo100 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:02:
[...]
Ondertussen zit ik in week 3 van de 6 platte rust. Ik heb dus mijn heupkom op 3 plaatsen gebarsten/gebroken. Deze is miniem verplaatst maar clean genoeg om niet te opereren. In principe heb ik zowat dezelfde blessure als Remco Evenepoel toen in Lombardije. Hij moest daarvoor wel in een ravijn duiken, terwijl ik dom mijn voorwiel liet wegslippen op een fietspad. Er is nog een 4e breuk in het bekken maar die is niet verplaatst. Het is dus wel degelijk een heel zware blessure.
Ouch, dat brengt slechte herinneringen naar boven. Ik heb al wat gebroken in mijn leven, maar dat was veruit het meest pijnlijke.

Ik heb in oktober 2022 exact hetzelfde meegemaakt. Heupkom, pubistak (en nog 3de bot ergens) in het bekken gebroken. Er werd ook voor een conservatieve behandeling gekozen. En dat duurt inderdaad lang. Als ik het me goed herinneer heb ik in totaal 12 weken niet vol mogen steunen, vanaf week 8 voor 50% van mijn lichaamsgewicht. Dus rechtop staan mocht, stappen niet. Kinesist kwam al vanaf week 6 langs, maar dat bleef in het begin puur bij mobilisatie oefeningen.

Na die 12 weken ben ik heel rustig, bijna zonder vermogen en slechts 10-15 minuten, terug beginnen fietsen. Wandelen heb ik iets te snel opgebouwd, ik zat al snel aan 3km. En uiteraard minstens 2x in de week naar de kinesist. Na 2 weken in de revalidatie had ik even een korte terugslag, ik vermoed van iets teveel te willen doen. Dus even wat minder gedaan en daarna is de revalidatie vlot verlopen. De aanbevelingen van de kinesist (oefeningen en frequentie ervan) heb ik heel strikt opgevolgd.

Ik heb even teruggekeken in mijn trainingshistoriek zodat je een idee krijgt van hoe mijn herstel op de fiets is verlopen. Mijn ftp voor de val zat rond de 270 en het heeft een 5-tal maanden geduurd voor ik terug richting het oude niveau ging.
- Begin januari 2023 ben ik opnieuw begonnen met 10/15min aan 110 watt
- Eind januari zat ik aan 1u, nog steeds rond de 110 watt
- Eind februari een 20min test gedaan met 220 watt (dus nog ver onder mijn vorige ftp) als resultaat
- Begin april mijn eerste buitenrit met de club op een rustig tempo, gemiddelde hartslag was vrij hoog
- Eind mei zat mijn FTP (na 20min test) terug op 240, dus nog niet helemaal zoals voordien

Bij de revalidatie had ik nog het meeste last van mijn kuit, die was daarvoor ook al niet klachten vrij. Ook daar heeft de kinesists op behandeld en oefeningen voor gegeven. Maar dat bleef wat aanslepen en uiteindelijk heeft een paar keer dry needling (geen pretje) voor de oplossing gezorgd. Door het stil liggen kan je dus misschien ergens klachten ontwikkelen.

Maar dan nu het belangrijkste: uiteindelijk is alles heel goed genezen en heb ik helemaal geen klachten meer. Fietsen (zelfs +200km ritten) en wandelen (meerdaagse trekkings met rugzak van +20kg) zijn geen probleem even uitdagend als voorheen.

Vlot herstel gewenst!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:36

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

@BreadFan enige kritiek op dat mintgroene frame van mij zou zijn:

koop dan een no name Chinees frame, laat hem in die kleur spuiten en bouw hem zelf op. Als je dan toch geld uitgeeft aan een merk dan mag dat ook wel zichtbaar zijn.

If it aint fixed, it's broken.

• Cloclo100
Vedett. schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:37:
[...]

Ouch, dat brengt slechte herinneringen naar boven. Ik heb al wat gebroken in mijn leven, maar dat was veruit het meest pijnlijke.

Ik heb in oktober 2022 exact hetzelfde meegemaakt. Heupkom, pubistak (en nog 3de bot ergens) in het bekken gebroken. Er werd ook voor een conservatieve behandeling gekozen. En dat duurt inderdaad lang. Als ik het me goed herinneer heb ik in totaal 12 weken niet vol mogen steunen, vanaf week 8 voor 50% van mijn lichaamsgewicht. Dus rechtop staan mocht, stappen niet. Kinesist kwam al vanaf week 6 langs, maar dat bleef in het begin puur bij mobilisatie oefeningen.

Na die 12 weken ben ik heel rustig, bijna zonder vermogen en slechts 10-15 minuten, terug beginnen fietsen. Wandelen heb ik iets te snel opgebouwd, ik zat al snel aan 3km. En uiteraard minstens 2x in de week naar de kinesist. Na 2 weken in de revalidatie had ik even een korte terugslag, ik vermoed van iets teveel te willen doen. Dus even wat minder gedaan en daarna is de revalidatie vlot verlopen. De aanbevelingen van de kinesist (oefeningen en frequentie ervan) heb ik heel strikt opgevolgd.

Ik heb even teruggekeken in mijn trainingshistoriek zodat je een idee krijgt van hoe mijn herstel op de fiets is verlopen. Mijn ftp voor de val zat rond de 270 en het heeft een 5-tal maanden geduurd voor ik terug richting het oude niveau ging.
- Begin januari 2023 ben ik opnieuw begonnen met 10/15min aan 110 watt
- Eind januari zat ik aan 1u, nog steeds rond de 110 watt
- Eind februari een 20min test gedaan met 220 watt (dus nog ver onder mijn vorige ftp) als resultaat
- Begin april mijn eerste buitenrit met de club op een rustig tempo, gemiddelde hartslag was vrij hoog
- Eind mei zat mijn FTP (na 20min test) terug op 240, dus nog niet helemaal zoals voordien

Bij de revalidatie had ik nog het meeste last van mijn kuit, die was daarvoor ook al niet klachten vrij. Ook daar heeft de kinesists op behandeld en oefeningen voor gegeven. Maar dat bleef wat aanslepen en uiteindelijk heeft een paar keer dry needling (geen pretje) voor de oplossing gezorgd. Door het stil liggen kan je dus misschien ergens klachten ontwikkelen.

Maar dan nu het belangrijkste: uiteindelijk is alles heel goed genezen en heb ik helemaal geen klachten meer. Fietsen (zelfs +200km ritten) en wandelen (meerdaagse trekkings met rugzak van +20kg) zijn geen probleem even uitdagend als voorheen.

Vlot herstel gewenst!
Je hebt geen idee hoeveel moed me dit geeft. Bedankt voor de uitgebreide reactie!

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
Cloclo100 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:45:
[...]

Je hebt geen idee hoeveel moed me dit geeft. Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik ben geen arts, en elk herstelproces zal anders verlopen, dus ik kan ook niets garanderen. Maar ik herken het volledig! Er waren momenten waarop ik dacht dat het nooit goed zou komen. Een heel deprimerende gedachte. Een lichaam kan veel aan, maar het gebeurt niet allemaal vanzelf en het herstel loopt soms wat trager dan je zou willen. De revalidatie heel serieus nemen en dan kan er veel!

• GerbenBK
Tjebakka schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:45:
@BreadFan enige kritiek op dat mintgroene frame van mij zou zijn:

koop dan een no name Chinees frame, laat hem in die kleur spuiten en bouw hem zelf op. Als je dan toch geld uitgeeft aan een merk dan mag dat ook wel zichtbaar zijn.
Begrijp de opmerking in relatie tot de kleur niet helemaal.

Niet iedereen heeft tijd / zin / de capaciteiten een no name chinees frame op te zoeken dat goed te boek staat (met wellicht onduidelijk/ onhandige garantievoorwaarden) alle onderdelen te sourcen, een spuiter te zoeken terwijl je bij Scott een prima kantenklare fiets kunt kopen met Europese garantie voor een goede (marktconforme) prijs.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:46
GerbenBK schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:41:
[...]

Begrijp de opmerking in relatie tot de kleur niet helemaal.

Niet iedereen heeft tijd / zin / de capaciteiten een no name chinees frame op te zoeken dat goed te boek staat (met wellicht onduidelijk/ onhandige garantievoorwaarden) alle onderdelen te sourcen, een spuiter te zoeken terwijl je bij Cube een prima kantenklare fiets kunt kopen met europese garantie voor eeb goede (marktconforme) prijs.
Ik heb een Cube maar kan je zeggen dat je wellicht beter een no name frame + spullen+ cursus hoe bouw ik een fiets op kan sjeffen: dan ben je sneller klaar dan bij Cube.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:04
Sammy_tukker schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:43:
[...]

Ik heb een Cube maar kan je zeggen dat je wellicht beter een no name frame + spullen+ cursus hoe bouw ik een fiets op kan sjeffen: dan ben je sneller klaar dan bij Cube.
Maar, zoals al een paar weken geleden gezegd is, als bij die chinees de voorvork breekt sta je met een mond vol zonder tanden.
Je hebt er even last van gehad maar je hebt wel een gegarandeerd veilige fiets.

Zelf een Chinese fiets opbouwen heeft zo z'n voordelen, maar voor >90% van de fietsenkopers gewoon geen valide optie.

Flickr - Strava

• GerbenBK
Sammy_tukker schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:43:
[...]

Moest Scott zijn ;)

Met Cube heb ik persoonlijk ook 1 prima ervaring gehad. Was zeker sneller klaar dan met zelfbouw (waar ik ook ervaring mee heb ;))

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 18:14
BreadFan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:16:
Wow, krijg net een mailtje. Het wordt de mintgroene, hoewel Scott Benelux had aangegeven dat er daar nog maar 1 van leverbaar was, in maat XXL :o Wit is al helemaal uitverkocht.

Gaaf snel claimen!
Ik ben ook naar de Scott Addict aan het kijken maar dan de 20. En dat is wit,zwart,roze. En roze vind ik wel heftig. Wit blijf ik poetsen, dus zwart. Verder wel een hele mooie complete fiets!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
April was een zonnige en droge maand. Slecht voor de natuur maar wel veel gelegenheid om op pad te gaan met de fiets. Nu nog 62 kilometer fietsen en dan zit ik op duizend gefietste kilometers alleen deze maand. Dat is een nieuwe mijlpaal voor mijn. Dat halen kan morgen nog, maar dan is de wind is dan nog krachtiger dan vandaag. Dan nog meer tussen de bomen blijven die net in het blad schieten hier.

Die stevige wind had ik aan het eind nog even vol van opzij en het letterlijk tegenaan leunen, dan met losse handen rijden gaat dan zeker niet meer goed. Goed dat het uitbollen in de laatste paar kilometers zo rustig met het verkeer is. ;)

Eens kijken wat mei ons gaat brengen en dat liever zonder dat er vaak spatborden hoeven te worden gemonteerd, en dat het net als vandaag de weg lokaal nat is, daar waar de beregeningskanonnen hun werk deden in de weilanden. En terloops ook even de weg meenemen, in de zomer is dat wel fijn om door het watergordijn te rijden, nu nog liever even niet. Brrrrr

Update: vandaag nog mijzelf en de fiets in de wind gegooid en ik heb nu dan 1008 kilometer in één maand g gereden, wat een mijlpaal is voor mij. Dit jaar staat de totaal teller nu op 2333 kilometer en ik zou over zes maanden dan rond de 7500 kilometer kunnen zitten. Dat zou mooi zijn en alles moet wel goed gaan want zo'n droge en mooie maand als april ga ik dit jaar niet meer zien.

:)

[ Voor 16% gewijzigd door esphome op 30-04-2026 16:55 ]

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-04 14:35
https://www.bikeradar.com/news/campagnolo-record-13-2026 O+

Prijspunt ca. gelijk aan Shimano GRX Di2 en Sram Force. Ook afgemonteerd op Orbea Terra is prijs gelijk aan Sram Force. Hopelijk kan Campy zich weer in de markt werken. :)

• Tjebakka

Tjebakka

Mijn FD-R8050 voorderailleur heeft besloten om niet meer zo goed te werken. Altijd fijn, 2 weken voor je Ardennentrip. Gek genoeg wil hij niet meer zo goed terugschakelen naar het kleine blad, waar je zou verwachten dat opschakelen naar groot meer kracht vereist. Als ik de kooi een beetje help gaat het overigens prima, maar dat wil je tijdens het fietsen natuurlijk niet doen.

Ik heb via Vinted een R9150 gekocht en zodra die binnen is (en goed werkt) stuur ik mijn oude FD-R8050 op naar BosHommel voor onderdelen. Beetje circulair blijven :)

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:05
BreadFan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:16:

Ik heb die "cumulus white". Is eigenlijk ook wel richting ijsblauw, ben er erg tevreden mee. Matcht goed met https://www.futurumshop.nl/futurum-jona-merino-fietsshirt-korte-mouwen-lichtblauw-heren.phtml.
Ben dus ook wel benieuwd hoe de groenig-witte er in de buitenlucht uit ziet. 23/5 in Eindhoven?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 23:19
Carbon spaken vs stalen spaken. Gaan jullie bij de aankoop van een nieuwe wielset voor Carbon spaken of toch voor de oude vertrouwde stalen (Sapim) spaken? :)

BlaBlaBla

• GerbenBK
Depends…voor wat voor fiets? En welk gewicht heeft die fiets (en jij)?

Ik ben tot nu toe nooit in de verleiding gekomen om carbon te kiezen

• esphome
  • Niet online
Eens kijken of dit werkt via Komoot.

Dit is een smal fietspad door de bossen bij Hardenberg en ik rij die regelmatig als ik in de buurt kom en dan ook vaak verschillende keren op en neer. Erg afwisselend, met kleine hoogte verschillen en vooral veel uitdagende bochten. Je kunt daar off-track gaan dus voor ieder wat wils.
Ik raad niet aan om tussen het startpunt en eindpunt over de normale wegen te gaan en die zijn daar niet al te best en er geldt eenrichtingsverkeer om de zwemplas. En dan moet je omfietsen.

Vooral erg mooi als de zon laag staat, want dan is ook de lichtval nog mooier tussen de bomen.

Let wel op dat het smalle fietspad beide rijrichtingen heeft, en zo kom je dus ook andere fietsers tegen of komt die achterop als je snel fietst.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nog een route over Dwingelderveld hoogveen en doet ook de Col du Vam bij Wijster. In het hoogveen liggen ook vlakke houten bruggen waar je als er hard overheen rijdt die dan enorm veel kabaal maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door esphome op 01-05-2026 21:17 ]

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-05 15:29
Strider schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:25:
Carbon spaken vs stalen spaken. Gaan jullie bij de aankoop van een nieuwe wielset voor Carbon spaken of toch voor de oude vertrouwde stalen (Sapim) spaken? :)
Wat heeft je voorkeur qua rijeigenschappen en welke velg heb je op het oog? Als je voorkeur naar comfort gaat dan is de meest comfortabele wielset die je kan kopen is ook de goedkoopste, Shimano RS100 voor 150,- of soortgelijk: lage alu velg met alu spaken. Andere uiterste is een kneiterhard wiel, hoge carbon velg, met carbon spaken, met hoge radiale stijfheid. Houdt er rekening mee dat een hoge carbon velg van zichzelf radiaal al behoorlijk stijf is, en dus minder comfortabel. Ik zou dan niet voor een combinatie met carbon spaken gaan, al moet ik toegeven dat ik daar nog nooit op gereden hebt. Maar de consensus lijkt wel dat carbon spaken voor extra stijfheid zorgen.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
esphome schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:25:
Eens kijken of dit werkt via Komoot.

Dit is een smal fietspad door de bossen bij Hardenberg en ik rij die regelmatig als ik in de buurt kom en dan ook vaak verschillende keren op en neer. Erg afwisselend, met kleine hoogte verschillen en vooral veel uitdagende bochten. Je kunt daar off-track gaan dus voor ieder wat wils.
Ik vind dit zoals jij het omschrijft niet echt een plek om op de limiet door bochten hem te rijden. Dit vanwege het feit dat dit een smal fietspad met bochten door een bos is een het mij daarom niet overzichtelijk genoeg lijkt.

Je tweede route wil ik wel een keer een stukje van proberen.

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:02
Nu ik paar honderd kilometer erop heb zitten met mn fiets wil ik kijken naar klik pedalen en schoenen. Vroeg mij af wat dingen zijn om op te letten of uit te zoeken voordat ik wat koop?

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:10

sebasd

rijdt op espresso

Sjenker schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:26:
Nu ik paar honderd kilometer erop heb zitten met mn fiets wil ik kijken naar klik pedalen en schoenen. Vroeg mij af wat dingen zijn om op te letten of uit te zoeken voordat ik wat koop?
Je hebt de keuze tussen SPD en SPD-SL. De laatste is het meest gebruikelijk voor (weg-)racefietsen.

Dan heb je nog plaatjes: geel - blauw - rood. Geel is het makkelijkst in- en uitklikken (meer speling), rood het meest efficiënt qua krachtoverbrenging.

Zie ook https://bike.shimano.com/...o-spd-sl-road-cleats.html

Ik heb zelf, na jaren met ‘normale’ pedalen gereden te hebben, een paar maanden geleden ook de overstap gemaakt. Ik heb mijn schoenen laten aanmeten met een shoefit, en ik ben heel tevreden met het resultaat. Als je in de buurt van Nijkerk woont kan ik Bikeshoe4U van harte aanbevelen. Ik heb daar gekozen voor een combinatie van shoe- en bikefit, maar dan wordt het wel duurder. Ik was ongeveer 500 kwijt voor beide fits, schoenen en plaatjes. Pedalen had ik nog (maar die kosten de wereld niet).

Voor de meeste amateurs zijn gele plaatjes meer dan voldoende, volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door sebasd op 02-05-2026 14:46 ]

• 418O2
  • Laatst online: 01:04
Als je enige ambitie hebt voor gravel/mtb en niet meerdere paren wil, dan is spd beter, spdsl is offroad echt niets. Spd op de weg is eigenlijk ook prima met de juiste zool

Dit hoort eigenlijk hier
Het grote fietskleding topic

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-05 08:59
M'n dochter heeft ooit van de overburen een roze fiets gekregen. De buren zijn voor een paar jaar naar Bonaire en de fiets van hun dochter ging niet mee.

Probleem... m'n dochter draagt nooit roze, wil eigenlijk ook geen roze fiets.

Deze fiets was echt heel erg roze..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-HCwldemu8SB3SgL5CZDuICbvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqcfSYi9sfQzWIA3sQ1HPeVU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, een fiets is een fiets.. en kan uit elkaar..

Dochter gevraagd om 4-5 kleuren te noemen... ze kwam uit op blauw, rood, goud, oranje...
Toen hebben we Gemini gevraagd daar een aantal ontwerpen bij te bedenken, waar m'n dochter er een van heeft gekozen.

Dit was het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxNZSQL5eWQXRDLfSgsyrDns9Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jw0lmJ4DCCOjOt3rsUx8k0Y.jpg?f=fotoalbum_large

En..... hier het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-QCDXDa4UI6glcFWE2e0NNGim8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9JqCcPAXsJTK0NRezgldQJe.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is iets roder dan we vooraf hadden bedacht, maar dat gebeurde gewoon. We zijn best tevreden - vooral de gouden ketting doet het goed ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQdcjhMQVXDYov_AbNoLDzKdxK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZcXkD8cmJTkwdjW1dH0F1S3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn4XmOhepA1_tu9PLy45Rg-4FE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1anvgqa70v9VZFYA800wu7iZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de fiets zelf is weinig veranderd. Er zitten een nieuwe trapas en ketting op.. en dat is het wel. Ik heb wat roest verwijderd, maar heel veel meer ook niet. Oorspronkelijk was ik niet van plan de fiets helemaal uit elkaar te halen, maar toen ik eenmaal bezig was heb ik dat toch maar gedaan - kleine moeite en het helpt wel :)

Hier nog wat meer foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxcgf7-ar-56ICRPG10vLL0z9GI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHHtJPLNTxSugqBTFy0AmEQv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpJgo5pSMHMByRbRjdTGIYhIiqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFfzHM0eVAlHZa5ibhUmITsT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2G-MjWVKZSLd6Ao8Zbsk-J6KOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfBfg65OAq9IsI9JnXB57O6g.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Jefm7fwrgld7oYJ_alhPPBq_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIcGxJMxvxCeG3cJH4rb9AJ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpcN_jrzuIeuJ80kJJMf-xxMEDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt0rivaSTEQlWC1IoyD3nmru.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTOmTtMXbuCZGSGx0yOVWyEW40w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSrgc7rIgfKgN3sBcecFouoZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTQozS0MzayTbqfmYFXlXrzt5Zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gHoRqj0K61whRVYoXCJ9s5H.jpg?f=fotoalbum_tile
En ja, kinderen zijn elke maand toe aan de volgende maat fiets, dus of zoiets echt de tijd en moeite waard is... waarschijnlijk niet - maar het is wel leuk om te doen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 03-05-2026 08:47 ]

BetterShifting.com | Strava

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:46
Salteh schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:46:
M'n dochter heeft ooit van de overburen een roze fiets gekregen. De buren zijn voor een paar jaar naar Bonaire en de fiets van hun dochter ging niet mee.

Probleem... m'n dochter draagt nooit roze, wil eigenlijk ook geen roze fiets.

Deze fiets was echt heel erg roze..
[Afbeelding]

Maar goed, een fiets is een fiets.. en kan uit elkaar..

Dochter gevraagd om 4-5 kleuren te noemen... ze kwam uit op blauw, rood, goud, oranje...
Toen hebben we Gemini gevraagd daar een aantal ontwerpen bij te bedenken, waar m'n dochter er een van heeft gekozen.

Dit was het ontwerp:
[Afbeelding]

En..... hier het eindresultaat:

[Afbeelding]

Hij is iets roder dan we vooraf hadden bedacht, maar dat gebeurde gewoon. We zijn best tevreden - vooral de gouden ketting doet het goed ;-).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan de fiets zelf is weinig veranderd. Er zitten een nieuwe trapas en ketting op.. en dat is het wel. Ik heb wat roest verwijderd, maar heel veel meer ook niet. Oorspronkelijk was ik niet van plan de fiets helemaal uit elkaar te halen, maar toen ik eenmaal bezig was heb ik dat toch maar gedaan - kleine moeite en het helpt wel :)

Hier nog wat meer foto's:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
En ja, kinderen zijn elke maand toe aan de volgende maat fiets, dus of zoiets echt de tijd en moeite waard is... waarschijnlijk niet - maar het is wel leuk om te doen. :+
Nu nog een race stuurtje erop en Spd-sl pedalen en je zit in het goede topic >:)

Hoe dan ook, je moet hier wat mee doen, begin een bedrijfje ofzo, want het ziet er puik uit.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46
Vandaag kon ik tijdens rit opeens niet meer schakelen met de achterderailleur.
Rival AXS D1
Knopje indrukken waarmee je normaal via de derailleur zelf kan schakelen werkte ook niet.
Batterij eraf erop geeft knipperend lampje, zelfde als ik knop tijdje ingedrukt hou.

Thuis verder gekeken en via de app update required melding.
Uitgevoerd maar daarna zelfde effect en weer updated required....
4 keer gedaan maar dat gaat dus niet uitmkaken.
Batterij had ik voor zekerheid helemaal opgeladen maar dat hielp ook niet.

Iemand nog tips voordat ik een nieuwe derrailleur bestel ?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fVZBZMbC/Screenshot-2026-05-03-182005.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/p6w9tFjX/Screenshot-2026-05-03-182015.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DD6vdtJR/Screenshot-2026-05-03-182022.png

https://www.strava.com/athletes/2323035

• GerbenBK
Misschien de derailleur rebooten? Dat werkt bij Windows vaak.... ;)

https://www.sram.com/en/learn/axs-digital-troubleshooting

Anders misschien even support vragen bij SRAM. Een nieuwe bestellen kan altijd nog.

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 03-05-2026 18:52 ]

• DDX
Die reboot geeft dus de update required, helaas.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 10:21
DDX schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:21:
Vandaag kon ik tijdens rit opeens niet meer schakelen met de achterderailleur.
Misschien heb je iets aan dit topic op Reddit, daar zijn overigens meerdere topics te vinden van mensen die hetzelfde probleem hebben. Eén van de suggesties was om de axs app even op een andere telefoon te installeren en te pairen.

[ Voor 10% gewijzigd door r0g3r op 03-05-2026 20:30 ]

• DDX
Batterij heb ik al los gehaald, morgen even op andere telefoon proberen maar volledigheid.

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

sebasd schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Je hebt de keuze tussen SPD en SPD-SL. De laatste is het meest gebruikelijk voor (weg-)racefietsen.

Dan heb je nog plaatjes: geel - blauw - rood. Geel is het makkelijkst in- en uitklikken (meer speling), rood het meest efficiënt qua krachtoverbrenging.

Zie ook https://bike.shimano.com/...o-spd-sl-road-cleats.html

Ik heb zelf, na jaren met ‘normale’ pedalen gereden te hebben, een paar maanden geleden ook de overstap gemaakt. Ik heb mijn schoenen laten aanmeten met een shoefit, en ik ben heel tevreden met het resultaat. Als je in de buurt van Nijkerk woont kan ik Bikeshoe4U van harte aanbevelen. Ik heb daar gekozen voor een combinatie van shoe- en bikefit, maar dan wordt het wel duurder. Ik was ongeveer 500 kwijt voor beide fits, schoenen en plaatjes. Pedalen had ik nog (maar die kosten de wereld niet).

Voor de meeste amateurs zijn gele plaatjes meer dan voldoende, volgens mij.
Dat is wat kort door de bocht, je hebt ook nog Look, Speedplay, Time en waarschijnlijk nog wel meer.
Ikzelf rij al zowat mijn hele leven op Look Keo, vergelijkbaar met SPD-SL

Raar... Is zo gek nog niet

• esphome
  • Niet online
Vandaag toch zeiknat geregend, terwijl het droog zou blijven tot 16 uur. De Ass-saver heeft perfect gewerkt, dat wel. Ik draag tegenwoordig een shirt met lange mouwen zodat ik niet telkens de zonnecrème op de armen hoef te smeren. Dat was nu wel fijn omdat de armen het snelst koud worden.

Thuis gekomen, bleek dat het daar hartstikke droog was gebleven....och, was ik maar bij moeders thuis bleven ;)

Nu weer de fiets poetsen en eerst van het vele opgespatte zand en troep ontdoen. Ik ben nog wel even zoet daar mee en ik pak dan gewoon de pomp plantspuit, dat gaat prima.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Het was stiekem wel even lekker zo, door de regen van kantoor naar huis (met degelijke spatborden). Het was niet koud.

Ook grappig om te zien hoeveel fietsers compleet onvoorbereid waren op de regen. :+
Ik geef ze geen ongelijk, KNMI en Buienradar voorspelden pas vanaf ergens vanavond regen.

Kantoor en thuis hemelsbreed ~15km uit elkaar, het verschil tussen 3 uur lang lokale mega-stortbuien (kantoor), en thuis blijkbaar droog was ook interessant. Verklaart waarom het fietspad halverwege opeens droog was :+

[ Voor 6% gewijzigd door TheTinusNL op 04-05-2026 18:37 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 08:13
TheTinusNL schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:36:
Het was stiekem wel even lekker zo, door de regen van kantoor naar huis (met degelijke spatborden). Het was niet koud.

Ook grappig om te zien hoeveel fietsers compleet onvoorbereid waren op de regen. :+
Ik geef ze geen ongelijk, KNMI en Buienradar voorspelden pas vanaf ergens vanavond regen.

Kantoor en thuis hemelsbreed ~15km uit elkaar, het verschil tussen 3 uur lang lokale mega-stortbuien (kantoor), en thuis blijkbaar droog was ook interessant. Verklaart waarom het fietspad halverwege opeens droog was :+
Compleet onvoorbereid is wel bizar. Zelfs met 30+ en strakblauwe lucht neem ik nog "iets" van regenkleding mee. Dan is het een €0,50 poncho van de Action, heb ik tenminste iets tegen een onverwachte bui. Dat heeft mij al enkele keren gered. Helemaal zonder iets van extra kleding vertrekken doe ik nooit, of ik moet in max 30 minuten thuis kunnen zijn.

• DDX
Och gisteren ook aantal fietsers kort/kort gezien, die hebben gewoon geen andere kleding ofzo.
En vandaag waren er toch buitjes voorspeld overdag, ik had voor de zekerheid wel regenjas mee.
Maar prima weertje heen en terug, alleen niet heel warm. (13 graden net)

• DDX
DDX schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:16:
Batterij heb ik al los gehaald, morgen even op andere telefoon proberen maar volledigheid.
Zelfde effect, zag dat futurumshop 20 euro kortingscode weer had dus maar alvast nieuwe derailleur besteld.
Heb ook ticket ingeschoten bij sram maar denk gewoon game over.
Zeker omdat het gewoon halverwege rit opeens stopte uit het niets.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Ramon 73 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Compleet onvoorbereid is wel bizar. Zelfs met 30+ en strakblauwe lucht neem ik nog "iets" van regenkleding mee. Dan is het een €0,50 poncho van de Action, heb ik tenminste iets tegen een onverwachte bui. Dat heeft mij al enkele keren gered. Helemaal zonder iets van extra kleding vertrekken doe ik nooit, of ik moet in max 30 minuten thuis kunnen zijn.
Dat gaat ook wel ver.. op een normale zomerdag zonder gekke voorspellingen neem ik echt niks mee, ook niet op een 100+ rit.

Strava

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:01
Ramon 73 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Ik neem het liefst zo weinig mogelijk mee. Als het 30+ is, is de kans dat de regen heel koud is ook niet zo groot. Bovendien kun je vaak ook wel schuilen. En tenslotte is rule 5 altijd van toepassing

• esphome
  • Niet online
De Action poncho hoefde niet uit de achterzak vandaag. Die is meer als het gaat plenzen en je staat ergens midden in het niets. Als ik het geweten had dat de weerverwachting zo lokaal zou zijn dan had ik de volle spatborden erop gezet. En had dan een kortere route genomen maar vandaag kwam ik bij het keerpunt en voelde mij nog steeds erg goed en plakte er zo nog een tiental kilometers aan.

De witte sokken hadden een andere kleur gekregen toen ik ze thuis uittrok. Tegen koude tenen heb ik halve overschoenen aan en zo geen natte en koude voeten. Toch zo nog een meevaller.

Fiets is weer schoon en er waren enkele zandkorrels in de velg bed gekomen bij de velgremmen en zo die opsporen en met heel fijn schuurpapier er overheen vegen zodat ze eruit gaan. Ander is er kans dat je een diepe lijn krijgt in het velg bed krijgt. Dan is en dan meer werk om de kleine braampjes te vinden en te schuren.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Je keuze is eigenlijk vrij eenvoudig:
  • fiets je offroad, dan kies je best SPD of een vergelijkbaar systeem.
  • fiets je (voornamelijk) op de weg, maar loop je meer dan 10m, dan is je beste keus nog steeds SPD.
  • fiets je alleen op de weg, en vind je het niet erg om met blokjes onder je schoenen te lopen waarbij je nauwelijks grip hebt, dan is een wegspecifiek systeem als SPD-SL of vergelijkbaar van een andere fabrikant een goede optie.
>> Qua uiterlijk heb je tegenwoordig voor SPD systemen ook gravel schoenen; die hebben vaak een wat minder uitgesproken loopprofiel en offroad uiterlijk, en lijken daarmee wat meer op racefiets schoenen. (y)

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 13:50
Ik zou ook aanraden in te stappen op SPD. Ik heb SPD op mijn gravel en SPD-SL op mijn racer. Ik had in eerste instantie een racer gekocht met SPD-SL want dat hoorde zo. Dus SPD-SL schoenen erbij. Paar jaar later ging ik spinnen in de winter en dat werkt met SPD. Toen kocht ik een tweedehands gravel waar SPD op zat.

De SPD schoenen zijn zoveel makkelijker om op te lopen ook al loop ik maar een klein stukje van huis naar de schuur en tijdens de koffiestop. Al die stukjes tellen bij elkaar op. Van de lente was ik op vakantie naar Altea met de fietsclub. Toen een fiets gehuurd met SPD en mijn SPD schoenen meegenomen. Geen verschil gemerkt in gevoel op de fiets. Wel naast de fiets (En ik heb dure SIDI schoenen met boa sluiting voor SPD-SL en "goedkope" specialized SPD schoenen met klittenband sluiting). Terrasje met grind ipv stenen geen probleem. Stuk lopen door het hotel, geen probleem.

Ik ben er nu serieus over aan het nadenken om mijn racer ook te voorzien van SPD.

• nrg
  • Laatst online: 20:52

nrg

Ik vind mijn SPD’s op de gravel wel wat “vager”/minder stevig inklikken dan mijn SPD-SL’s op de racer. Hebben jullie dat niet? Of moet ik de boel gewoon nog wat (strakker?) afstellen?

Weet niet of het uiteindelijk echt uitmaakt voor het fietsen overigens.

[ Voor 20% gewijzigd door nrg op 05-05-2026 09:14 ]

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 16:51

Flipmo

OMG !!

Afbeeldingslocatie: https://assets.futurumshop.nl/fonl/img/Products/6105-2694-001-N1903/large/shimano-es600-spd-pedalen-grijs-3.webp

Ik heb deze SPD pedalen op mijn racefiets, die ogen niet zo lomp als de standaard dubbelzijdig inklikbare SPD pedalen.
en qua schoenen heb je ook prima modellen die er niet zo lomp uitzien.
Daarvan heb ik een setje Gaerne schoenen in het wit en in het zwart :)

Afbeeldingslocatie: https://www.tradeinn.com/f/13947/139479549/gaerne-g.trail-mtb-schoenen.webp

[ Voor 32% gewijzigd door Flipmo op 05-05-2026 09:21 ]

• Prulleman
Hier lang geleden begonnen op de MTB, dus met SPD, op de eerste racefiets ook gewoon SPD pedalen gezet, maar bij de 2e racefiets assioma pedalen, dus ook over op raceschoenen/plaatjes (Look in dit geval).
Merk ik verschil...??? mwoa.. maar ik denk dat een groot deel van het verschil ook in de kwaliteit van de schoenen zit.. Je kan bij echt lange ritten (4+ uur) wat meer 1 drukpunt gaan voelen bij SPD, maar een goede schoen verdeeld de druk ook beter...

Dubbelzijdig inklikken is als beginner wel een voordeel

Merk verder weinig verschil tussen in en uitklikken en krachtoverbrenging.

Strava

• DDX
Wil je makkelijk binnen kunnen lopen zonder vloer te beschadigen: spd-sl
Wil je geen last hebben van klapperende schoenen/slijtage zool: spd-sl
Spd zit gewoon losser, merk je het ja maar heb je er echt last van nee.
En zool sijt met spd, terwijl je bij spd-sl gewoon schoenplaatjes vervangt.
Al heeft shimano bij nieuwe type schoenen/plaatjes hier wel weer een oplossing voor meen ik gelezen te hebben.

Gravelbike en strandfiets fiets ik met spd, racefietsen met spd-sl.
In de winter wissel ik wel eens spd-sl om naar spd voor de wegfiets met sneeuw/ijs, kans dat je dan even moet afstappen en dan niet/lastig kan iklikken nml.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 05-05-2026 10:01 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:07
Seriph schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:01:
Ik zou ook aanraden in te stappen op SPD. Ik heb SPD op mijn gravel en SPD-SL op mijn racer. Ik had in eerste instantie een racer gekocht met SPD-SL want dat hoorde zo. Dus SPD-SL schoenen erbij. Paar jaar later ging ik spinnen in de winter en dat werkt met SPD. Toen kocht ik een tweedehands gravel waar SPD op zat.

De SPD schoenen zijn zoveel makkelijker om op te lopen ook al loop ik maar een klein stukje van huis naar de schuur en tijdens de koffiestop. Al die stukjes tellen bij elkaar op. Van de lente was ik op vakantie naar Altea met de fietsclub. Toen een fiets gehuurd met SPD en mijn SPD schoenen meegenomen. Geen verschil gemerkt in gevoel op de fiets. Wel naast de fiets (En ik heb dure SIDI schoenen met boa sluiting voor SPD-SL en "goedkope" specialized SPD schoenen met klittenband sluiting). Terrasje met grind ipv stenen geen probleem. Stuk lopen door het hotel, geen probleem.

Ik ben er nu serieus over aan het nadenken om mijn racer ook te voorzien van SPD.
Ik heb zowel mijn commuter, race als MTB voorzien van SPD. Als beginner kan je multirelease plaatjes kiezen, daarna pak je de single release. Met SPD ben je in mijn optiek sneller los in noodgevallen. Drukpunt zit hem vooral in de schoen. Tweezijdig inklikken is gewoon ideaal; afgelopen AGR door de megadrukte op de keutenberg pas na het steile stuk weer op kunnen stappen, en dan is het fijn dat je gewoon op je pedaal kunt stampen en je zit al vast. En tegen de tijd dat mijn vrouw al voor de 3e keer nieuwe plaatjes monteert (SPD-SL), rij ik nog altijd met dezelfde.
Ik denk inderdaad dat de verbinding met SPD iets "losser" is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat het qua gewrichten daarom ook iets vergevingsgezinder is.
Tot slot nog een handigheidje; op SPD kan je van die flat-pedals inklikken zodat je 1 zijde spd en de andere zijde een flat hebt. Handig op vakantie als je ff gauw brood moet halen bij de supermarkt ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DDX schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:59:
Wil je makkelijk binnen kunnen lopen zonder vloer te beschadigen: spd-sl
Wil je geen last hebben van klapperende schoenen/slijtage zool: spd-sl
Spd zit gewoon losser, merk je het ja maar heb je er echt last van nee.
En zool sijt met spd, terwijl je bij spd-sl gewoon schoenplaatjes vervangt
Bij SPD moet je opletten idd dat je plaatje niet onder je schoen steekt, dan kan het metalen plaatje zeker schade aan de vloer aanrichten! Dat gezegd hebbende, dat is echt 15+ jaar geleden dat ik het zelf voor het laatst heb gehad. Dus ik kan probleemloos binnen lopen zonder iets te beschadigen. Geen idee wat klapperende schoenen zijn? Slijtage zool, ik heb iig nog nooit mijn schoenen moeten vervangen door een versleten zool bij SPD.

En bij SPD vervang je geen schoenplaatjes omdat ze niet slijten ;) .

• Seriph
  • Registratie: December 2003
Mistraller schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb zowel mijn commuter, race als MTB voorzien van SPD. Als beginner kan je multirelease plaatjes kiezen, daarna pak je de single release. Met SPD ben je in mijn optiek sneller los in noodgevallen. Drukpunt zit hem vooral in de schoen. Tweezijdig inklikken is gewoon ideaal; afgelopen AGR door de megadrukte op de keutenberg pas na het steile stuk weer op kunnen stappen, en dan is het fijn dat je gewoon op je pedaal kunt stampen en je zit al vast. En tegen de tijd dat mijn vrouw al voor de 3e keer nieuwe plaatjes monteert, rij ik nog altijd met dezelfde.
Ik denk inderdaad dat de verbinding met SPD iets "losser" is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat het qua gewrichten daarom ook iets vergevingsgezinder is.
Tot slot nog een handigheidje; op SPD kan je van die flat-pedals inklikken zodat je 1 zijde spd en de andere zijde een flat hebt. Handig op vakantie als je ff gauw brood moet halen bij de supermarkt ;)
Ik heb deze https://www.mantel.com/shimano-pd-eh500-pedalen 1 kant plat en 1 kant SPD. Inderdaad handig als je de gravel even voor een boodschapje gebruikt. Of als je de fiets even gebruikt als gewone fiets.

• Mistraller
Seriph schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Ik heb deze https://www.mantel.com/shimano-pd-eh500-pedalen 1 kant plat en 1 kant SPD. Inderdaad handig als je de gravel even voor een boodschapje gebruikt. Of als je de fiets even gebruikt als gewone fiets.
ik bedoelde deze. Want die kan je er gewoon weer afwippen later.

https://www.mantel.com/shimano-reflector-set-smpd22

---------------

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51
SPD-SL/Look voor road bike natuurlijk. Veel stabieler en efficiëntere krachtoverbrenging.

Bijzonder dat er hier allerlei wind-, aero- en powermeters worden besproken, met bij behorende theorie, terwijl men voor een SPD pedaaltje kiest want handiger om 5 meter te lopen ;-)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:22
wibblemoo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:44:
SPD-SL/Look voor road bike natuurlijk. Veel stabieler en efficiëntere krachtoverbrenging.

Bijzonder dat er hier allerlei wind-, aero- en powermeters worden besproken, met bij behorende theorie, terwijl men voor een SPD pedaaltje kiest want handiger om 5 meter te lopen ;-)
Raar dat het lijkt alsof er alleen Shimano is en look Keo niet genoemd wordt :)

• Sissors
  • Niet online
wibblemoo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:44:

Ik heb alleen ervaring met SPD zelf, dus ik ga echt niet stellen dat SPD-SL (of één van de vele andere alternatieven) nul voordelen zullen hebben. Maar efficientere krachtoverbrenging? En zeker voor een beginnende amateur? En ja ik weet het, SPD-SL heeft een groter oppervlakte. Maar mijn SPD schoenen met volgens Mantel een niet hele harde zool, heeft nog steeds een gigantisch harde zool.

Ik heb ook wat gegoogled, maar heb niks kunnen vinden aan onderzoeken die de efficientie van verschillende pedalen vergelijkt.

Als gewoon (beginnend) amateur wielrenner, als je SPD-SL liever hebt omdat je het lekkerder vindt fietsen, mooier eruit vindt zien, stabieler voelt, etc, prima. Maar als je gaat denken dat je daardoor sneller fietst, dan houdt je imo echt jezelf voor de gek.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 09:53
In de hele pedalen en plaatjes + schoenen discussie ben ik vooral ook nog wel geïnteresseerd in de oplossing van Ekoï. De PW8 is wat dat betreft de best of both worlds denk ik voor in ieder geval de racer. https://www.ekoi.com/nl/2233-ekoi-pw8 voor wat meer informatie.

Maar dit is geen oplossing voor alles. Ik doe in de winter aan cyclcrossen, ook wedstrijden, en daar gebruik ik op mijn fiets gewoon SPD pedalen en bijpassende schoenen voor. Voor mij is het geen probleem om 2 systemen te gebruiken (nu dus SPD en SPD-SL) omdat ze voor mij beide een ander doel hebben. Bij cyclocrossen is het snel uit- en inklikken echt van belang, en dus dubbelzijdig ook heel handig waar bij de weg je eigenlijk niet tot nauwelijks afstanden (al helemaal niet snel) hoeft af te leggen op je schoenen.

Het systeem van Ekoï is dan wel weer denk ik de ideale mix tussen EN de bewegingsvrijheid die je kan hebben vergeleken met het normale SPD-SL EN je kan ook gewoon enigzins normaal lopen op schoenen zonder dat die schoenen er gelijk uitzien als MTB of gravelschoenen, het oogt ook nog een beetje snel :). Dat is niet per se het belangrijkste maar als je dan toch bezig bent met opsommen van + en -punten. Zou mooi zijn als andere merken ook schoenen voor dat systeem gaan maken en of pedalen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

Flipmo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:20:
[Afbeelding]

Ik heb deze SPD pedalen op mijn racefiets, die ogen niet zo lomp als de standaard dubbelzijdig inklikbare SPD pedalen.
en qua schoenen heb je ook prima modellen die er niet zo lomp uitzien.
Daarvan heb ik een setje Gaerne schoenen in het wit en in het zwart :)

[Afbeelding]
Pedaal zie je toch niet als je op de fiets zit. Lekker boeiend hoe die eruit ziet.

blup

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 06:12

joker1977

Tweakert

Sissors schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb alleen ervaring met SPD zelf, dus ik ga echt niet stellen dat SPD-SL (of één van de vele andere alternatieven) nul voordelen zullen hebben. Maar efficientere krachtoverbrenging? En zeker voor een beginnende amateur? En ja ik weet het, SPD-SL heeft een groter oppervlakte. Maar mijn SPD schoenen met volgens Mantel een niet hele harde zool, heeft nog steeds een gigantisch harde zool.

Ik heb ook wat gegoogled, maar heb niks kunnen vinden aan onderzoeken die de efficientie van verschillende pedalen vergelijkt.

Als gewoon (beginnend) amateur wielrenner, als je SPD-SL liever hebt omdat je het lekkerder vindt fietsen, mooier eruit vindt zien, stabieler voelt, etc, prima. Maar als je gaat denken dat je daardoor sneller fietst, dan houdt je imo echt jezelf voor de gek.
Wielrennen en wielrenners is vooral emotie en elkaar napraten. In theorie klopt het dat je misschien een zool makkelijker kunt vervomen met SPD dan met SPD-SL, in de realiteit zit in vrijwel alle schoenen per schroefgat een busje wat een beetje heen en weer kan glijden waardoor het verschil in contact-oppervlak verwaarloosbaar is.

Dan blijven er wat praktische verschillen over. Op SPD-SL kun je niet fatsoenlijk lopen en niet tweezijdig inklikken en de schoenplaatjes moet je regelmatig vervangen. Ook maakt vuil het hele systeem nogal.. foutgevoelig.

Op SPD kun je vrij eenvoudig je vloer beschadigen als je erop loopt. En in wat slechtere schoenen zou het in theorie wat makkelijker drukpunten op je voeten kunnen bezorgen.

Kies gewoon wat je zelf het mees praktische vindt. Trek je niks aan van de redenen die mensen aandragen waarom SPD-SL superieur is.

• Prulleman
DDX schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:59:
[...]
En zool sijt met spd, terwijl je bij spd-sl gewoon schoenplaatjes vervangt.
Al heeft shimano bij nieuwe type schoenen/plaatjes hier wel weer een oplossing voor meen ik gelezen te hebben.
[...]
Ja, ik heb dit (denk ik) nu met mijn MTB schoenen (Shimano XC701 van ruim 6 jaar oud, denk 25.000km ofzo). De rechterschoen (meest in/uit klikken) heeft echt wel afgebrokkelde stukken bij de contactpunten, hierdoor zit er nu opwaartse speling in. verdacht eerst de pedaal hiervan, maar ik zal het nog eens testen met de SPD schoenen van mijn vrouw, denk dat het voornamelijk door de zool van de schoen komt.. maar na zoveel tijd mogen ze ook wel een keer vervangen worden :)
(uiteindelijk zijn de schoenen verder niet echt versleten op dat stukje zool na.. op zich lang mee gedaan, maar toch jammer dat ze op een klein ding moeten worden afgeschreven terwijl ze verder goed zijn)

het nieuwe SPD systeem van Shimano heeft inderdaad vervangbare steuntjes als onderdeel van de cleat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OknLBybWM2Tz1G6H55NBdBfuOY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oYjO2VxWbUMhRRaOlLS3hvhG.png?f=user_large
https://www.wielerflits.n...et-nieuwe-schoenplaatjes/Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzwAf2DFUhkc9w5ghyNJonvUm5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmE02vW6LKGGQLVgsYSHWGCQ.png?f=fotoalbum_large
https://nl.gearshop.shima...i_KKaSYBWpy_OpsIhw6WX3Ll8

Strava

• DDX
Sissors schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:12:
[...]

Bij SPD moet je opletten idd dat je plaatje niet onder je schoen steekt, dan kan het metalen plaatje zeker schade aan de vloer aanrichten! Dat gezegd hebbende, dat is echt 15+ jaar geleden dat ik het zelf voor het laatst heb gehad. Dus ik kan probleemloos binnen lopen zonder iets te beschadigen. Geen idee wat klapperende schoenen zijn? Slijtage zool, ik heb iig nog nooit mijn schoenen moeten vervangen door een versleten zool bij SPD.

En bij SPD vervang je geen schoenplaatjes omdat ze niet slijten ;) .
Klapperen merk ik op wasbord gravel vooral dat er speling zit tussen pedaal en plaatjes/zool.
Maar dat wordt met de tijd ook erger als zool wat ingesleten is.
Ik heb daardoor wel eens een paar schoenen weggedaan.
En voordat mensen roepen maar jij maakt duizenden km's, de meeste km's maak ik icm spd-sl
Maargoed daar zijn pedalen (en plaatjes) weer slijtage delen.
Als je met spd-sl gravel gaat rijden sloop/slijten je pedalen erg rap....

En lopen met spd-sl gaat bij mij prima, kan niet zeggen dat spd met stijve schoenen nou zo veel prettiger loopt.
De spd plaatjes zijn zelfs gladder dan spd-sl.
Ja offroad klimmen/klauteren met spd-sl is niet echt handig, maargoed het gaat hier over wielrennen.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 05-05-2026 13:30 ]

• Cloclo100
Prulleman schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Ja, ik heb dit (denk ik) nu met mijn MTB schoenen (Shimano XC701 van ruim 6 jaar oud, denk 25.000km ofzo). De rechterschoen (meest in/uit klikken) heeft echt wel afgebrokkelde stukken bij de contactpunten, hierdoor zit er nu opwaartse speling in. verdacht eerst de pedaal hiervan, maar ik zal het nog eens testen met de SPD schoenen van mijn vrouw, denk dat het voornamelijk door de zool van de schoen komt.. maar na zoveel tijd mogen ze ook wel een keer vervangen worden :)
(uiteindelijk zijn de schoenen verder niet echt versleten op dat stukje zool na.. op zich lang mee gedaan, maar toch jammer dat ze op een klein ding moeten worden afgeschreven terwijl ze verder goed zijn)

het nieuwe SPD systeem van Shimano heeft inderdaad vervangbare steuntjes als onderdeel van de cleat:
[Afbeelding]
https://www.wielerflits.n...et-nieuwe-schoenplaatjes/[Afbeelding]
https://nl.gearshop.shima...i_KKaSYBWpy_OpsIhw6WX3Ll8
Handig om te weten. Zoiets zal het worden op mijn racefiets na mijn revalidatie, want ik ga toch soepeler willen uitklikken en zeker bij gevaarlijke situaties.

• Sissors
  • Niet online
DDX schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:27:
[...]

De spd plaatjes zijn zelfs gladder dan spd-sl.
Maar je loopt dan ook niet op je SPD plaatjes. IIG dan snap ik wel dat een vloer kapot gaat als je echt op je plaatjes loopt. Maar normaal zitten die verzonken in de schoen. En natuurlijk het zou kunnen dat je ergens net een steentje hebt die precies onder je plaatje zit, en dan zou je schoen een klein stukje kunnen glijden. Maar het is natuurlijk niet eerlijk om de gladheid van SPD plaatjes met SPD-SL te vergelijken.

• DDX
Sissors schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:36:
[...]

Maar je loopt dan ook niet op je SPD plaatjes. IIG dan snap ik wel dat een vloer kapot gaat als je echt op je plaatjes loopt. Maar normaal zitten die verzonken in de schoen. En natuurlijk het zou kunnen dat je ergens net een steentje hebt die precies onder je plaatje zit, en dan zou je schoen een klein stukje kunnen glijden. Maar het is natuurlijk niet eerlijk om de gladheid van SPD plaatjes met SPD-SL te vergelijken.
De stijve schoenen die ik heb raken de plaatjes zo ongeveer wel de grond.
Je hebt idd wel schoenen waar plaatjes meer verzonken zitten.

• sapphire
  • Laatst online: 22:34

sapphire

Die-hard pruts0r

@joker1977 I beg to differ dat je niet fatsoenlijk kunt lopen op SPD-SL.
Volgens mij paar maanden geleden nog gepost dat ik een sprintje getrokken heb naar een dame op skeelers die viel. Was gewoon op SPD-SL cleats :+

Gabriël AM5

• Sissors
  • Niet online
Even bij mijn schoenen gekeken. En dat gat is niet meer dan een ~1mm. Dus in principe bij voldoende slijten zou je daar doorheen kunnen komen, maar dan moet je wel verrekte ver erop lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB7-DsrqyYiwnZukLc1bd1pb2-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP5PYqQxkGU5tFhBCkAZRNCe.jpg?f=fotoalbum_large

Als je wel echt op je plaatjes loopt dan geloof ik direct dat het snel glibberig kan worden. Zoals het bij mij is, is dat geen probleem (zelfs als je net een steentje daar hebt, dan zou je hooguit een paar centimeter glijden), maar alsnog moet je wel een beetje opletten. Eg zet je hem thuis scheef op je houten trap, dan kan je alsnog met je plaatje op de rand van de trap zitten, en dat zal niet goed voor je trap zijn.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:04
Sissors schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:11:
Dus in principe bij voldoende slijten zou je daar doorheen kunnen komen, maar dan moet je wel verrekte ver erop lopen.
Maar op sommige SPD schoenen is dat niet zo'n probleem. :D
Meerdere (stads)wandelingen op SPD schoenen gedaan. ZIjn alleen niet de meest blitse (Shimano MT301) schoenen om op een race/gravel fiets te gebruiken :+

Flickr - Strava

• Webgnome
  • Laatst online: 18:00
aangezien ik niet kan meepraten over klik pedalen ;) even een vraag. Zijn er mensen die naar 'klein zwitserland' (oftewel het Mullerthal in Luxemburg) zijn gegaan en daar hebben gefietst ? Is dat een aanrader?

Strava | AP | IP | AW

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-05 07:22
Mijn fietsbanden zijn tubeless en helaas ook snel airless, binnen een week 0,5 tot 1 bar. Het ventiel is inmiddels vervangen door een ander merk, andere banden maakt niet uit, er zit genoeg 'melk' in... Zowel de voor- als achterband hebben er last van (beide verschillend merk). De banden zitten strak tegen de velg (heeft geplopt) De velgen zijn van het merk Mavic en zijn standaard tubeless ready (er hoeft geen lint in).

Wie heeft tips om het airless te voorkomen?

[ Voor 3% gewijzigd door kielkiel op 05-05-2026 16:52 ]

• Prulleman
Sissors schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:11:
Even bij mijn schoenen gekeken. En dat gat is niet meer dan een ~1mm. Dus in principe bij voldoende slijten zou je daar doorheen kunnen komen, maar dan moet je wel verrekte ver erop lopen.
[Afbeelding]

Als je wel echt op je plaatjes loopt dan geloof ik direct dat het snel glibberig kan worden. Zoals het bij mij is, is dat geen probleem (zelfs als je net een steentje daar hebt, dan zou je hooguit een paar centimeter glijden), maar alsnog moet je wel een beetje opletten. Eg zet je hem thuis scheef op je houten trap, dan kan je alsnog met je plaatje op de rand van de trap zitten, en dat zal niet goed voor je trap zijn.
een houten trap is inderdaad wel gevoelig.. bij ons zitten er wel wat SPD fosielen in de trap :D
(even snel vanaf de trainer een pakketje aannemen bv... )

maar qua gladheid kan je beter SPD hebben hoor.. ik heb de look plaatjes met rubbertjes, en op de schoenen (Lake) wat rubber bij je hak en je tenen, maar als je je voet een beetje schuin wegzet hou je eigenlijk geen rubber over, 1 keer goed onderuit gegaan op het laminaat toen ik een korte draai maakte.
Met SPD schoenen eigenlijk nooit last van gehad, je hebt daar ongeacht hoe je je voet wegzet altijd wel rubber op de vloer.

ook een keer bijna op een roltrap onderuit gegaan met Look plaatjes.. (Maastunnel, was ook vast niet de eerste, want er staan zelfs hele specifieke waarschuwingsbordjes voor wielerrenners :D)

Strava

• DDX
kielkiel schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:12:
Mijn fietsbanden zijn tubeless en helaas ook snel airless, binnen een week 0,5 tot 1 bar. Het ventiel is inmiddels vervangen door een ander merk, andere banden maakt niet uit, er zit genoeg 'melk' in... Zowel de voor als achterband heeft er last van. De banden zitten strak tegen de velg (heeft geplopt) De velgen zijn van het merk Mavic en zijn standaard tubeless ready (er hoeft geen lint in).

Zet je wiel eens in een badkuip oid en kijk waar de lucht ontsnapt.

• Flipmo
  • Laatst online: 19-05 16:51

Flipmo

OMG !!

Webgnome schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:06:
aangezien ik niet kan meepraten over klik pedalen ;) even een vraag. Zijn er mensen die naar 'klein zwitserland' (oftewel het Mullerthal in Luxemburg) zijn gegaan en daar hebben gefietst ? Is dat een aanrader?
al heel vaak geweest, 100% aan te raden.

Zie mijn post uit 2025 met een hele rits aan routes die ik in Luxemburg gefietst heb.
ook mijn bevindingen van fietsen in Luxemburg staan in die post :)
Flipmo in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo op 05-05-2026 16:29 ]

• Webgnome
@Flipmo thanks! ik wist dat er iemand ooit iets over geschreven had in dit topic, kon het alleen niet zo 123 vinden. (ik zie nu dat ik echt 1 reactie boven die reactie sta.. niet goed gezocht dus..)

[ Voor 25% gewijzigd door Webgnome op 05-05-2026 16:33 ]

Strava | AP | IP | AW

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:56
kielkiel schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:12:
Mijn fietsbanden zijn tubeless en helaas ook snel airless, binnen een week 0,5 tot 1 bar. Het ventiel is inmiddels vervangen door een ander merk, andere banden maakt niet uit, er zit genoeg 'melk' in... Zowel de voor- als achterband hebben er last van (beide verschillend merk). De banden zitten strak tegen de velg (heeft geplopt) De velgen zijn van het merk Mavic en zijn standaard tubeless ready (er hoeft geen lint in).

Geen, het is normaal dat tubeless ready banden langzaam leeg lopen, de een wat meer, de ander wat minder, maar 0,5 tot 1 bar in een week is niets bijzonders, eerder weinig. 😉

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• 418O2
  • Laatst online: 01:04
orlok schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:08:
[...]

Geen, het is normaal dat tubeless ready banden langzaam leeg lopen, de een wat meer, de ander wat minder, maar 0,5 tot 1 bar in een week is niets bijzonders, eerder weinig. 😉
Neemt in de loop der tijd vaak ook wel af, maar met tubeless moet je jezelf echt wel aanleren om elke keer voor je vertrekt even de druk checkt

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:32

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:01
Ik heb nu 2 sets wielen op tubeless die bijna geen lucht verliezen. 1x per paar weken beetje bijvullen is dan voldoende. Sinds ik van merk sealant ben veranderd is het luchtdrukverlies een stuk minder geworden.

Ik heb wel het idee dat met de schwalbe witte meuk luchtlekkage groter is. Ik heb nu Stans endurance witte meuk en dat sluit de boel echt beter af.

Stans endurance meuk laat wel een dikke witte rubberen laag achter op de binnenkant van je band terwijl het goedje van Schwalbe eigenlijk geen residu achterlaat.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• DDX
Toch weer tijd voor n+1 @Ypuh 😎

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

bwernsen schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:09:
Ik heb nu 2 sets wielen op tubeless die bijna geen lucht verliezen. 1x per paar weken beetje bijvullen is dan voldoende. Sinds ik van merk sealant ben veranderd is het luchtdrukverlies een stuk minder geworden.

Ik heb wel het idee dat met de schwalbe witte meuk luchtlekkage groter is. Ik heb nu Stans endurance witte meuk en dat sluit de boel echt beter af.

Stans endurance meuk laat wel een dikke witte rubberen laag achter op de binnenkant van je band terwijl het goedje van Schwalbe eigenlijk geen residu achterlaat.
Nou heb ik geen tubeless maar wat ik de afgelopen tijd er van gelezen heb is dit wel een ding. Wat ik las is dat sommige banden meer dan andere lucht verliezen door de zijwanden en een goede sealant rondom een laagje achterlaat die dit tegenhoud.

@kielkiel Misschien heb je daar last van ?

Gabriël AM5

• Tjebakka

Tjebakka

Schwalbe is rebranded Stans No Tubes :D

• Webgnome
Nu wil ik een handbike variant.. 8)7 Dus als iemand mij wil sponsoren koop ik twee van deze setjes en kijk ik hoever ik kom

[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 06-05-2026 07:48 ]

Strava | AP | IP | AW

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:01
Tjebakka schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Ha ja excuus! Mijn geheugen is niet meer wat het was.. Ik heb Orange Seal ipv Stans.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Sjenker
Boel reacties over klik pedalen wist niet dat zoveel zou los maken (pun not intended). Wel interessant om alles terug te lezen thanks! Mijn conclusie is dat ik dan beste voor SPD kan gaan aangezien een cx heb en ook al heb ik op moment geen veld rijd ambities duik ik nog wel eens tijdens fietsen een willekeurige zand of bospad in. Van het weekend maar is bij mn fietszaak eens kijken wat ze zo al hebben.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hoewel ik al op veel plekken gefietst heb, nog niet daar. Wel heb ik daar al een goeie 5-tal wandelvakanties achter de rug in de voorbije 20 jaar. Ik heb dus wel wat te delen. Luxemburg op zich is niet héél groot. Als je er een meerdaagse van wil maken, moet je al wat gaan kronkelen. Niet alles van Luxemburg ook is héél mooi. Het "klein zwitserland" zoals je zelf aangeeft, is ook mijn favoriet stuk. Alles aan de Duitse grens, langs de "Sure", Echternach. Héél mooi, maar echt meer gericht op wandelaars imho. De streek rond de hoofdstad, mjeh, daar zou ik niet voor op vakantie willen gaan naar een ander land.
De toegankelijkheid voor handbikes ga ik me afzijdig op moeten houden. Daar heb ik nooit op gelet in het verleden, mijn retroactief oordeel acht ik niet betrouwbaar genoeg.
Het terrein daar is in ieder geval sterk glooiend van zodra je weggaat van de rivieren. Maar de fietsinfrastructuur is in ieder geval dik ok. Het blijft een sterk toeristisch gebied, wat ietwat uit de mode geraakt is. En dat merk je wel nog steeds. Veel logementen zijn behoorlijk betaalbaar, maar hebben ietwat vergane glorie.
But thats just my two cents. Als je er nog nooit geweest bent, maak er een driedaagse van. Zeker een aanrader.

• Mistraller
Leuke N+1 haha

Al vraag ik me wel af hoeveel custom blokjes er hier nu weer voor verzonnen zijn, want dat is tegenwoordig schering en inslag bij lego en vind ik wel echt afbreuk doen aan het principe.

---------------

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ben er vaker geweest omdat je er fijn kan sportklimmen en wandelen, het is een heel mooi gebied. De eerste keer heb ik er gefietst, op een singlespeed... 8)7
De keer erna heb ik een mountainbike gehuurd, dat was toch een groter succes.
Mijn ervaring was dat de automobilisten netjes afstand hielden, maar ik kan me voorstellen dat ze weinig handbikers gewend zijn en door de hoogteverschillen je soms iets minder snel zien. Ik zou een goed hoge vlag monteren in ieder geval.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 09:53
@Mistraller Lego probeert de laatste tijd natuurlijk ook een veel breder publiek aan te spreken via de ook veel meer volwassen sets. En ik denk dat volwassenen toch sneller dit soort dingen als display-piece gebruiken dan dat ze het helemaal uit elkaar halen om te bedenken: wat kan ik hier nog meer mee doen!?

Heb zelf een verzameling van wat auto's en wacht nog op een paar mooie Zelda themed dozen. Maar deze gaat er denk ik wel komen. Wordt dan wel tijd om mijn hok eens goed aan te pakken en dingen te verplaatsen van de ene kamer waar ze nu staan naar mijn eigen kamer. Maar dat vergt wat logistiek gebeuren :)

• esphome
  • Niet online
Tjebakka schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Stan's heeft daarnaast nog eens Race Day sealant die 200% meer dichtingskristallen heeft om een gat af te sluiten. Door het ventiel vullen van een band schijnt al tricky te zijn met dat spul.
Our Race Day formula begins with the same proprietary mix in our Original Tubeless Sealant and increases the amount of sealing crystals by 200%.
Bron: https://stans.com/collect...y-tubeless-sealant-1000ml

• kielkiel
sapphire schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:21:
[...]

Nou heb ik geen tubeless maar wat ik de afgelopen tijd er van gelezen heb is dit wel een ding. Wat ik las is dat sommige banden meer dan andere lucht verliezen door de zijwanden en een goede sealant rondom een laagje achterlaat die dit tegenhoud.

@kielkiel Misschien heb je daar last van ?

Thx @sapphire @bwernsen Dat zou natuurlijk ook nog een oorzaak kunnen zijn van mijn 'airless' banden. Ik gebruik ook Schwalbe melk. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? En welke sealant adviseren jullie?

[ Voor 23% gewijzigd door kielkiel op 06-05-2026 10:53 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sjenker schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:25:
Boel reacties over klik pedalen wist niet dat zoveel zou los maken (pun not intended). Wel interessant om alles terug te lezen thanks! Mijn conclusie is dat ik dan beste voor SPD kan gaan aangezien een cx heb en ook al heb ik op moment geen veld rijd ambities duik ik nog wel eens tijdens fietsen een willekeurige zand of bospad in. Van het weekend maar is bij mn fietszaak eens kijken wat ze zo al hebben.
Een willekeurig bospad of zandpad is van een andere orden dan veldrijden, MTB'en of een goede gravelrit :X

Ik pak al jaren wel eens bospaadjes mee (niet vrijwillig maar omdat Komoot oid die er tussen gooit :+ ) end at is met SPD-SL geen probleem. Bij echt veel bagger is SPD wel handiger maar een bij mij was vooral de bandbreedte/gebrek aan vering eerder de beperking om een andere route te nemen dan de pedalen. En met bandbreedte bedoel ik dat ik me met 25mm bandjes in mul zand vast reed :+

@kielkiel Zoals ik zei ik heb geen tubeless maar als ik zou overstappen zou ik Stan's notubes race of Orange seal endurance nemen.

Gabriël AM5

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:43

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Heb zelf Schwalbe Pro One TLE banden en ik merk inderdaad dat ik iedere week wel even een 0.5 bar bij moet pompen. Weet even niet welke sealant ik heb, het is blauw spul maar het merk weet ik zo niet. Gemonteerd op een Bontrager Aeolus wielen met velglint en muck off ventielen.

Do { Ping } while ( LOL )

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 10:27
Moet toch wel zeggen dat dit voor het eerst in lange tijd is dat Lego weer bij me gaat kriebelen, misschien moet ik deze toch maar even in de winkelmand gooien 8)7

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:13
Shadow_Agent schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:06:
Heb zelf Schwalbe Pro One TLE banden en ik merk inderdaad dat ik iedere week wel even een 0.5 bar bij moet pompen. Weet even niet welke sealant ik heb, het is blauw spul maar het merk weet ik zo niet. Gemonteerd op een Bontrager Aeolus wielen met velglint en muck off ventielen.
Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij mij. Ik moet óók elke paar dagen wel wat bijpompen, gevuld met Muc-off spul.

Ik was/ben het nu ook zó zat dat ik besloten heb om alles er dit weekend van af te trekken en opnieuw aan te brengen.
Ik heb mijn MTB vorig jaar met Stans gedaan (icm. Schwalbe Ray&Ralph) en ben daar eigenlijk best wel tevreden over.

Maar als ik zo lees, is mijn aankoop (en plan) met Stans misschien niet zo'n goed plan? :P

• kielkiel
Taedium schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij mij. Ik moet óók elke paar dagen wel wat bijpompen, gevuld met Muc-off spul.

Ik was/ben het nu ook zó zat dat ik besloten heb om alles er dit weekend van af te trekken en opnieuw aan te brengen.
Ik heb mijn MTB vorig jaar met Stans gedaan (icm. Schwalbe Ray&Ralph) en ben daar eigenlijk best wel tevreden over.

Maar als ik zo lees, is mijn aankoop (en plan) met Stans misschien niet zo'n goed plan? :P
Ben blij dat ik niet de enige ben die elke week iets moet bij pompen :) . Ik had verwacht dat je bij tubeless het bijpompen een uitzondering was, maar helaas niet.

• Cloclo100
kielkiel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Ben blij dat ik niet de enige ben die elke week iets moet bij pompen :) . Ik had verwacht dat je bij tubeless het bijpompen een uitzondering was, maar helaas niet.
Ik moet zelfs elke rit 0,2 bar ofzo bij pompen 😅. Geen idee of het uitmaakt maar er zit bij mij wel 80-85kg druk op, seizoensafhankelijk.

Uiteindelijk na een jaar doc blue gereden te hebben en te denken dat "zeverende" sneetjes normaal waren, heb ik via dit forum de orange seal tip gekregen. Daarna nooit nog noemenswaardige problemen gehad, echt top! Als ik al eens een gaatje niet dicht krijg, dan blijkt bij controle de melk op te zijn. Elke 3-4 maanden bijvullen is de boodschap. (Ik rij doorgaans wel een 3 à 400km per week en nagenoeg altijd op Pirelli P zero RS-sen)

• kielkiel
Cloclo100 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Ik moet zelfs elke rit 0,2 bar ofzo bij pompen 😅. Geen idee of het uitmaakt maar er zit bij mij wel 80-85kg druk op, seizoensafhankelijk.

Uiteindelijk na een jaar doc blue gereden te hebben en te denken dat "zeverende" sneetjes normaal waren, heb ik via dit forum de orange seal tip gekregen. Daarna nooit nog noemenswaardige problemen gehad, echt top! Als ik al eens een gaatje niet dicht krijg, dan blijkt bij controle de melk op te zijn. Elke 3-4 maanden bijvullen is de boodschap. (Ik rij doorgaans wel een 3 à 400km per week en nagenoeg altijd op Pirelli P zero RS-sen)
Dan ga ik dat orange sealant ook eens proberen. Ik las op internet dat DocBlue weinig deeltjes bevat (dus bijna puur melk), kan ik de orange sealant er dan gewoon bij gieten? Of moet ik de huidige sealant eerst zoveel mogelijk verwijderen?

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:13
Taedium schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:27:
[...]

...

...

Ik ging toch nog maar eens mijn vorige bestelling controleren, en het blijkt dat ik voor mijn MTB dus Orange Seal (endurance) heb gebruikt. (En ben er dus érg tevreden over)

Zo maar nog even snel mijn vorige bestelling bestellen.

Kan ik die Stans voor 'ooit' gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Taedium op 06-05-2026 12:15 ]

• Predator
  • Laatst online: 19-05 14:09

Predator

Suffers from split brain

kielkiel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Dan ga ik dat orange sealant ook eens proberen. Ik las op internet dat DocBlue weinig deeltjes bevat (dus bijna puur melk), kan ik de orange sealant er dan gewoon bij gieten? Of moet ik de huidige sealant eerst zoveel mogelijk verwijderen?
Ik zou dat er toch zoveel mogelijk uithalen. Je weet niet welke additieven erin zitten om het vloeibaar te houden en dat zou wel kunnen reageren tussen de 2 merken. Je kan dan beter de band er eens afdoen, alles goed uitkuisen en nieuwe sealant erin. Dan ben zeker weer goed voor een paar maanden. Volgende keer kan je dan wel eens gewoon bijgieten als je dat wilt.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 18:14
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe fiets. Na 10 jaar en wat upgrades aan de fiets nu toch een nieuwe :D

Heb een lijstje met eisen.
-budget 4,5 tot 5k
- Na best wat twijfels toch voor een Endurance frame gekozen. Het echte racen klinkt leuk, maar in de praktijk heb ik daar minder behoefte aan. Ik wil wel comfortabel een lange rit kunnen maken.
- Carbon frame
- Ultegra bij voorkeur of 105
- stevige wielen (bij voorkeur semi hoog)
- Ruimte voor brede banden. tot 40mm (kan ik ook eens een gravelpad pakken)

Na een zoektocht kwam ik uit bij
Giant Defy
Scott Addict 20
Sensa als merk vind ik leuk, maar niet echt een passende fiets.

Binnenkort proefrit op de Scott Addict. Ben ik erg benieuwd naar.

Zijn er nog andere fietsen die goed het overwegen waard zijn?

• Sjenker
sapphire schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Een willekeurig bospad of zandpad is van een andere orden dan veldrijden, MTB'en of een goede gravelrit :X

Ik pak al jaren wel eens bospaadjes mee (niet vrijwillig maar omdat Komoot oid die er tussen gooit :+ ) end at is met SPD-SL geen probleem. Bij echt veel bagger is SPD wel handiger maar een bij mij was vooral de bandbreedte/gebrek aan vering eerder de beperking om een andere route te nemen dan de pedalen. En met bandbreedte bedoel ik dat ik me met 25mm bandjes in mul zand vast reed :+
Ja weet niet hoe de paden er aan toe zijn in de winter en herfst. Ben op moment nog een mooi weer rijder omdat fiets pas sinds april heb maar verwacht dat sommige wel in modder paden veranderen.

En aangezien toch weinig verschil zal zijn in performance voor mij of ik SPD SPD-SL neem leek mij het gemak en als beginner handig om SPD te gaan. Reden dat ik voor cx en niet een gravel of allroad ben gegaan is omdat deze het leukst van rijden van de fietsen die heb ik geprobeerd in zelfde prijs segment. Maar idee erachter is ook zelfde ben niet gebonden aan 1 terrein en hoef ik niet gelijk 3 fietsen te kopen :+
Pagina: 1 ... 720 ... 723 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).