Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
pina schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:15:
Hallo,

Net mijn eerste gravelbike gekocht, nooit gedacht dat fietsen zoveel gemakkelijker kan :Y
Nu vraag ik mij af wat jullie mij aanraden als slot? Of gebruiken jullie eerder een alarm dat in vervinding staat met je smartphone of zelfs een gps tracker? Probleem met die sloten is dat die zo lomp zijn dat we zwaarder wegen dan de fiets zelf. En vooral niet praktisch als je een eindje ver wilt fietsen. Dan wil je niet zoveel ballast mee hebben natuurlijk
In dit forum houden we onze fietsen altijd in ons zicht. Als dat niet lukt dan houden we onze vingers gekruist of slaan we weesgegroetjes.

Maar een slot :X

Maar even serieus, er bestaan geen sloten die je mee wilt nemen en er ook voor zorgen dat je fiets niet gepikt wordt. Alle sloten die je mee wilt nemen zijn lichter, en houden het slechts tijdelijk tegen.

Ik heb even gekeken, ik heb 2 sloten.

- Safeman, makkelijk om mee te nemen.
- AXA clinch, gebruik ik op mijn werk. Ik heb een aluminium fiets, dus ik durf het slot ook wel rond mijn zadelpen te hangen. Maar het liefst laat ik hem dan ook gewoon op mijn werk liggen. Ik durf hem er alleen niet mee in bijv. Rotterdam vast te zetten.

Check alle sloten die je wilt kopen eerst even hier O-) : YouTube: YouTube

[ Voor 20% gewijzigd door mhr-zip op 07-07-2020 21:43 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:32
pina schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:15:
Nu vraag ik mij af wat jullie mij aanraden als slot? Of gebruiken jullie eerder een alarm dat in vervinding staat met je smartphone of zelfs een gps tracker? Probleem met die sloten is dat die zo lomp zijn dat we zwaarder wegen dan de fiets zelf. En vooral niet praktisch als je een eindje ver wilt fietsen. Dan wil je niet zoveel ballast mee hebben natuurlijk...
Ik heb twee sloten om uit te kiezen:
- de voordeur
- mijn kont.

Oké, wat nuance dan:
Mijn echtgenote gebruikt haar sportfiets ook als vervoersmiddel. Ze heeft een Abus vouwslot met een houder die je i.p.v. een bidonhouder aan je frame schroeft. Ik heb er ook zo eentje op mijn stadsfiets. Weegt een ton, maar maakt de fietsen blijkbaar onaantrekkelijk genoeg voor het langevingersgilde.

[ Voor 23% gewijzigd door DieAnder op 07-07-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Met schijfremmen is het misschien mogelijk om een soort van light versie van zo’n slot voor motoren op de schijf te zetten. Met een quick release is het wiel wel zo eruit, maar ik en extra drempel maakt het in ieder geval de gelegenheidsdief moeilijk.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Pimorez schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Ja hoor, alles was gewoon open. Geen idee over een rotsblok, heb ook geen grote schade oid. gezien (hoewel dat delen kunnen zijn die opnieuw zijn geasfalteerd). Wel is de Gavia vanaf afgelopen week dicht om opnieuw geasfalteerd te worden, dat is ook wel nodig op sommige plekken.

De Mortirolo, Gavia en Stelvio achter elkaar was wel gaaf hoor, en qua tijd prima te doen. Van de Mortirolo heb ik achteraf spijt dat ik niet alsnog vanaf Valtellina heb gedaan, dat had er nog prima bij gekund.

Overigens moet je in september wel rekening houden met temperaturen, dat is op alle drie de bergen echt geen pretje. Een collega heeft daar in de eerste week van september in 2017 een beetje frostbite aan over gehouden, en dat was mét handschoenen. Ik kwam kort-kort de Gavia af diezelfde dag met nog levende vingers maar het duurde wel even voordat ik weer was opgewarmd (dat was overigens mijn eerste keer klimmen ooit, dus voorbereiding was suboptimaal).
Vet, was er 2 weken geleden :-).

Hoe vond je de Mortirolo, wel even bikkelen he 😄.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:20:
[...]

In dit forum houden we onze fietsen altijd in ons zicht. Als dat niet lukt dan houden we onze vingers gekruist of slaan we weesgegroetjes.
QFT.
Maar met een kleine doch belangrijke nuancering: die weesgegroetjes zijn voor de arme ziel die het in zijn hoofd haalt mijn fiets te beroeren.

* Grin mikt op de knieschijven en werkt zijn weg genadeloos omhoog...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mistraller schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Hier ook een Spinder, Falcon volgens mij. Is aluminium, kantelbaar, kan op slot, en geen gekke dingen op de kogel nodig. De Klem past gewoon om de zadelpen (ipv frame) en hoeft niet heel strak. Ik vind het een prima ding, ook voor carbon, de klem is ruim voorzien van rubber.
We kunnen een Spinder Falcon lenen van de schoonouders komende zomer. Mocht die bevallen dan gaan we op zoek naar een vergelijkbare.

Verder ben ik nu bezig om de interne kabels van de rem te vervangen. Door het frame loopt alleen de interne kabel. Een hels karwei als je het mij vraagt.
De oude kabel is helaas als uit het frame. In het frame zitten kabelhoedjes waar een gat van een paar mm in zit. Hier moet de kabel door. Krijg hem er aan de voorkant van de fiets er wel gemakkelijk door, maar ik krijg hem er niet meer uit. Wat ik ook probeer. De kabelhoedjes kan ik ook niet los maken met zodat het gat groter word. Met of zonder liner maakt ook niets. Ook geprobeerd een touwtje door het frame te trekken en op te zuigen met de stofzuiger, werkte ook niet. Zeer frusterend.

Heeft iemand hier de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:15
Rond de 250 als piek, nice _/-\o_.
100 meer dan ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Grin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:50:
@Kluus @Mistraller Het is wel lastig discussiëren zo. Laat ik hier maar mee stoppen.
"Weet niet wat voor auto jij rijd, maar mijn kofferbak eindigt een fors deel achter de as hoor."
Ik zeg toch: "de kofferbak zit grotendeels tussen de vier wielen"?

"Daarbij blijft het punt, als een fiets echt zo broos is volgens jou, durf je er dan uberhaupt wel op te fietsen?"
En met dat soort vragen kan ik uiteraard helemaal niks aanvangen.

Dat je het anders ziet en niet met mij eens bent: prima. Maar zeg dat dan. En kom niet met dit soort dingen aanzetten.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de vering van alles achter het midden van de auto (zeg zo ongeveer vanaf halverwege de achterbank) bijna volledig toe te schrijven is aan de achtervering. Ik heb in mijn vorige octavia daar speciaal hulpveren voor bijgekocht. Dat doe je altijd alleen achter. De bak zit dus feitelijk tussen 2 wielen.
Maar ik snap het best dat mensen de fiets liever niet op de haak zetten, alleen argumenten zoals trillingen en steenslag zijn achter de auto in mijn ogen te verwaarlozen qua risico. Mijn klem hoeft ook niet op het frame, want dat lijkt me met carbon wél een argument. En twee fietsen naast elkaar, als ze elkaar kunnen raken door speling.
Er is niks mis met zuinig zijn op je spullen! :)
Ik ben ook zuinig op mijn auto, en dan moet ik weer een kleed pakken om de autobekleding schoon te houden ivm eventueel vet/smeer, dus in de praktijk staat ie veel sneller op de drager eigenlijk.
Ieder zijn ding.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:05
Kan iemand mij de logica van Google Maps uitleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVqo7H5M8Oxa4CGn0jzNS_Jd3R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hv1LI7j4Ca8GhHzG1yDgdq4g.png?f=fotoalbum_large

Ik zit voor de grap te kijken hoe ver het is naar Duitsland voor mij. Dus voer in dat ik naar Duisburg wil fietsen.
Waarom geeft Google Maps mij dan als eerste route een route die mij langs Nijmegen stuurt, terwijl Duisburg nogal duidelijk in het verlengde van Venlo ligt? In tijd scheelt het een dikke 20 minuten, wat toch niet mis is.

Nog een leuke: Zat wat te klooien in Maps met routes, word je in Frankrijk no problemo over een snelweg geleid door Google zelf. Ja ik weet het, je moet zelf je routes checken, maar je zou toch zeggen dat ergens in het algoritme een lijn aan code moet staan die zegt: "IF: Bike = REJECT Highway" ofzo? :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:33
Kromming van de aarde, dus op de kaart is een boog de kortste route :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Vet, was er 2 weken geleden :-).

Hoe vond je de Mortirolo, wel even bikkelen he 😄.
Het was de eerste klim van de dag, en tov. de Passo di Fedaia viel hij eigenlijk nog mee.. Maar het is zeker geen simpele beklimming nee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Pimorez schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:58:
[...]

Het was de eerste klim van de dag, en tov. de Passo di Fedaia viel hij eigenlijk nog mee.. Maar het is zeker geen simpele beklimming nee :D
Passo di Fedaia heb ik gemist, shit. Moet ik nog een keer terug :-).

Edit: ik zie dat de Fedaia 7,5% gemiddeld is, maar wel 3 steile km’s van 12-13%. Klinkt niet zwaarder dan de Mortirolo vanuit Mazzo zo op t eerste gezicht.

[ Voor 19% gewijzigd door Requiem19 op 08-07-2020 08:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:27
Maarten_E schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:18:

[Afbeelding]

Ik zit voor de grap te kijken hoe ver het is naar Duitsland voor mij. Dus voer in dat ik naar Duisburg wil fietsen.
Waarom geeft Google Maps mij dan als eerste route een route die mij langs Nijmegen stuurt, terwijl Duisburg nogal duidelijk in het verlengde van Venlo ligt? In tijd scheelt het een dikke 20 minuten, wat toch niet mis is.

Nog een leuke: Zat wat te klooien in Maps met routes, word je in Frankrijk no problemo over een snelweg geleid door Google zelf. Ja ik weet het, je moet zelf je routes checken, maar je zou toch zeggen dat ergens in het algoritme een lijn aan code moet staan die zegt: "IF: Bike = REJECT Highway" ofzo? :+
Levende bewijs dat Google Maps voor het plannen van fietsroutes een no-go is. Vanuit Den Bosch is het veel logischer om via Veghel-Mill-Overloon naar Duitsland te gaan. Fiets zelf geregeld in deze regio en de route die Google Maps geeft gaat zeker niet over de fijne fietspaden (zoals langs het kanaal DB-Veghel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:01:
[...]

Edit: ik zie dat de Fedaia 7,5% gemiddeld is, maar wel 3 steile km’s van 12-13%. Klinkt niet zwaarder dan de Mortirolo vanuit Mazzo zo op t eerste gezicht.
De Fedaia ligt in de Dolomieten, dus die is makkelijk te missen als je rondom Bormio fietst ;)

En dat klopt, ik heb de Mortirolo dan ook niet vanuit Mazzo gefietst (achteraf spijt van) maar vanaf Tiolo.
Een vriend fietste met 12-25 achter en gezien ik in de Dolomieten op sommige bergen redelijk stuk ging hebben we besloten om de makkelijke kant van de Mortirolo te beklimmen.

Het probleem met de Fedaia is alleen dat je eerst een lang recht stuk hebt met ~5.5% gemiddeld midden in de zon, en daarna de steile stukken en haarspeldbochten met 15% komen. (of ik ben minder fit dan vorig jaar want delen van de Fedaia voelde net zo zwaar aan als de laatste kilometers op de Pico Veleta afgelopen jaar met hongerklop :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:27
Dix0r schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Levende bewijs dat Google Maps voor het plannen van fietsroutes een no-go is. Vanuit Den Bosch is het veel logischer om via Veghel-Mill-Overloon naar Duitsland te gaan. Fiets zelf geregeld in deze regio en de route die Google Maps geeft gaat zeker niet over de fijne fietspaden (zoals langs het kanaal DB-Veghel).
Google maps is af en toe wel handig om in steden op de juiste plek aan te komen (doe ik vaak met dopjes in de oren), maar voor routes voor de racefiets maak ik gebruik van (daar komt hij weer) Komoot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
Google Maps is inderdaad totaal ongeschikt voor het maken van (mooie) fietsroutes. Exporteren naar GPX is helemaal drama (als je al weet hoe, vern*kt hij alsnog je route).

[ Voor 35% gewijzigd door Ypuh op 08-07-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

Ik gebruik WorkOutDoors voor GPX'jes wanneer ik in een gebied ben waar ik onbekend ben. Daar kan je prima routes zoeken met bv. hoogtemeters en userreviews. Kan deze app echt aanraden.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:54
Ypuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:27:
Google Maps is inderdaad totaal ongeschikt voor het maken van (mooie) fietsroutes. Exporteren naar GPX is helemaal drama (als je al weet hoe, vern*kt hij alsnog je route).
Strava routes ook. Die snapt niet wat een veerpont is en gaat mega omwegen bedenken. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
ik zou het wel fijn vinden om te kunnen kiezen of je veerponden wel/niet wilt gebruiken. Bij Komoot kun je het juist niet uitzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-09 16:51
Willem30 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Strava routes ook. Die snapt niet wat een veerpont is en gaat mega omwegen bedenken. 8)7
Met de strava routebuilder kun je dat gemakkelijk omzeilen door hem even op Hadnmatige Modus te zetten, en dan even een lijntje naar de overkant van de veerdienst te trekken. Daarna weer verder in de normale modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jochy schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Met de strava routebuilder kun je dat gemakkelijk omzeilen door hem even op Hadnmatige Modus te zetten, en dan even een lijntje naar de overkant van de veerdienst te trekken. Daarna weer verder in de normale modus.
Dan moet je dus wel weten waar veerdiensten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:54
jochy schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Ik heb er al keer mee zitten stoeien maar zal het dan nog eens proberen. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Smultie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Die kan je meestal vrij makkelijk zien, als je show global heatmap aanzet, of even op Google Maps kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5JeF7bfC8pKzEn0B8WaFSBsJsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NEnBevA5B2YNx7kN2zvA3E8a.jpg?f=user_large

Werkt perfect! Maar ja.. viel mij ook wel tegen dat Strava dan gewoon een omweg neemt. Pontjes zijn ze niet gewend in San Francisco misschien.... :)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:01:
[...]

Die 3km zijn wel rechtuit, vol in de zon, geen enkel moment waar het onder de 12% komt. Ik vond het één van de zwaarste klimmen die ik ooit heb gedaan.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tsjilp schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Die 3km zijn wel rechtuit, vol in de zon, geen enkel moment waar het onder de 12% komt. Ik vond het één van de zwaarste klimmen die ik ooit heb gedaan.
Cool, dan moet ie op m'n lijstje.

Samen met de Zoncolan en de Angliru. En die col waar Froome de '18 Giro won natuurlijk (Finestre?). Er zijn nog zoveel leuke bekende en onbekende colletjes te verkennen :D.

Ik was in 2017 met de motor bij de Zoncolan en dacht dat het toen wel meeviel, maar achteraf bleek dat we niet het goede paadje te pakken hadden :D. Op de fiets weet je in ieder geval gewoon dat je de goede te pakken hebt als het bijna niet meer te fietsen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 15:28
ThijsM schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:38:
[...]
Verder ben ik nu bezig om de interne kabels van de rem te vervangen. Door het frame loopt alleen de interne kabel. Een hels karwei als je het mij vraagt.
De oude kabel is helaas als uit het frame. In het frame zitten kabelhoedjes waar een gat van een paar mm in zit. Hier moet de kabel door. Krijg hem er aan de voorkant van de fiets er wel gemakkelijk door, maar ik krijg hem er niet meer uit. Wat ik ook probeer. De kabelhoedjes kan ik ook niet los maken met zodat het gat groter word. Met of zonder liner maakt ook niets. Ook geprobeerd een touwtje door het frame te trekken en op te zuigen met de stofzuiger, werkte ook niet. Zeer frusterend.

Heb je nog een ouderwets cassettebandje? De tape die hierin zit is heel licht, maar wel sterk. Probeer eens of je eerst een stuk van deze tape met de stofzuiger door je frame heen kan "zuigen". Als dat lukt trekt je met de tape een touwtje door je frame en pas daarna met het touwtje de nieuwe kabel.
(dit is een oude truuk bij elektriciteit kabels in je woning als de trekveer niet door de buis wil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
cohn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Heb je nog een ouderwets cassettebandje? De tape die hierin zit is heel licht, maar wel sterk. Probeer eens of je eerst een stuk van deze tape met de stofzuiger door je frame heen kan "zuigen". Als dat lukt trekt je met de tape een touwtje door je frame en pas daarna met het touwtje de nieuwe kabel.
(dit is een oude truuk bij elektriciteit kabels in je woning als de trekveer niet door de buis wil)
Of een draad die oma gebruikt in de naaimachine.

Of de sjieke edoch dure oplossing van Park tool

https://www.parktool.com/...-cable-routing-kit-ir-1-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Noxa schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Jagwire en PRO maken ze ook trouwens - ik heb zelf die van PRO ;)

Vroeger heb ik het zelf wel eens met een dun draadje gedaan.. maar dan moet je ook de andere openingen in die buis zo veel mogelijk afdichten, anders doet de stofzuiger niet veel. Dat lukt helaas niet atijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Salteh op 08-07-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Smultie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:13:
[...]

www.veerponten.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
ThijsM schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:38:
[...]

We kunnen een Spinder Falcon lenen van de schoonouders komende zomer. Mocht die bevallen dan gaan we op zoek naar een vergelijkbare.

Ik denk dat je met welke truc dan ook toch eerste de kabelhoedjes uit je frame moet halen
(tenminste ik neem aan dat je nu een gat van formaat binnenkabel hebt waar je blind door heen moet, dat wordt zelfs met een parktool magneet een lastig/onmogelijk) verhaal.

ik ga er dan vanuit dat beide zwarte delen zoals in dit plaatje er nog in zittnen (mogelijk is het grote deel gewoon onderdeel van je frame)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zayvA170GWe-fLRh3LzcF4JkSok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s9c4NTXkyBQ6oXbOfLFmy0Gw.png?f=user_large
Weet je zeker dat de kabelhoedjes vast zitten? en kan er eventueel nog wat anders los gewipt worden? volgens mij is er geen enkel frame met enkel een binnenkabel formaat doorvoer

oja een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus zet er ff een foto van de doorvoer bij!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Maarten_E schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:18:

[Afbeelding]

En als je de routeplanner van de fietsersbond gebruikt? Doet die hem veel anders? (wel even instellen op wienrenner/racefiets)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@ThijsM @Prulleman Ik heb weinig ervaring met carbon frames, maar bij mij zit er inderdaad een groot gapend gat waar je een kabelhouder inklikt. Kan de kabels nog net niet met mijn vingers uit het frame pakken, maar een tangetje/paperclip/schroevendraaier werkt prima. Kost al met al ook amper meer tijd dan met een externe kabelloop.

Op de foto van hierboven lijkt me ook gewoon dat je de kabelhouder eruit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
Ypuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:12:
@ThijsM @Prulleman Ik heb weinig ervaring met carbon frames, maar bij mij zit er inderdaad een groot gapend gat waar je een kabelhouder inklikt. Kan de kabels nog net niet met mijn vingers uit het frame pakken, maar een tangetje/paperclip/schroevendraaier werkt prima. Kost al met al ook amper meer tijd dan met een externe kabelloop.

Op de foto van hierboven lijkt me ook gewoon dat je de kabelhouder eruit kunt halen.
ja, er zijn echter wel 100 verschillende manieren om een kabel in een frame te stoppen, vandaar dat een foto handig is :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Noxa schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:59:
[...]

de sjieke edoch aliexpress copycat variant (wel een lange levertijd)

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.6f874c4dsqCRHm

Gisteren overigens weer een leuke ervaring gehad.

Had een mooi ritje op de CX in gedachte (m.i. perfecte condities nu met de regen versus droogte). Dus vol goede moed vertrokken en de gang zat er goed in. Totdat ik over een oude spoorbaan gedeelte lek reed.

Tubeless setup en mijn latex kreeg het gat niet gedicht. Vreemd genoeg bleef de band wel enigzins op druk c.a. 0.5 tot 1 bar. Dus met wat bijpompen (co2 erin ventiel naar boven) rechtsomkeer gemaakt naar huis. Ga ik pak hem beet 10km voor thuiskomst onderuit in een bocht met grind :'( . Mede veroorzaakt door de te lage bandenspanning.

Ketting eraf, stuurlint deels aan gort, shifter enigzins beschadigd en mijn stuur stond alles behalve gecentreerd. Verder: schaafwonden over mijn hele linkerkant, pijn op de heup. Mijn recent aangekochte ASSOS broek (vorige week vrijdag) a 200 euro gescheurd en shirt kapot. Over mijn ego zullen we het maar niet hebben. ;)

Kortom:
- Uithuilen en vanavond maar ff uitfietsen op de gewone racer denk ik :+
- Crash replacement ingediend bij ASOSS via winkel waar broek is aangekocht (ben benieuwd waar ze mee terugkomen).
- Stuur inmiddels weer gecentreerd. Geen schade op het frame en enkel wat krassen op de shifters. Stuurlint is nog enigzins aan te zien dus die ga ik tzt maar weer vervangen.
- M'n band blijft na bijpompen terugzakken naar rond de 1bar. Lijkt me toch een scheur die iets te groot is om te dichten (latex blijft spuiten bij velgrand). Iemand ervaring hiermee, je zou toch zeggen dat hij helemaal plat moet komen te staan? M.i. zijn m'n enige opties checken of deze te plakken is en anders vervangen?
- CO2 i.c.m. latex lijkt prima te gaan (althans het kwam er vloeibaar uitgespoten en niet bevroren dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
De buitenlucht is ook gewoon 1 bar hè... dus zodra het verschil tussen buitenlucht (1bar) en binnen de band (blijkbaar ook 1 bar) opgelost is, zal er zich geen lucht meer verplaatsen.

Klote van je valpartij :(

[ Voor 7% gewijzigd door Smultie op 08-07-2020 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Dix0r No offense, maar ben jij zo iemand die denkt dat tubeless banden niet lek kunnen en daarom geen binnenbandje meeneemt? Ik ben namelijk die persoon die vindt dat je zo iemand eerst 2 minuten van commentaar mag voorzien voordat je besluit een helpende hand uit te steken (heb er verschillende gehad bij de club, en vind dat naïviteit niet beloont hoeft/mag worden). Harde opvoeding werkt vaak toch het beste in mijn ogen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Ypuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:43:
@Dix0r No offense, maar ben jij zo iemand die denkt dat tubeless banden niet lek kunnen en daarom geen binnenbandje meeneemt? Ik ben namelijk die persoon die vindt dat je zo iemand eerst 2 minuten van commentaar mag voorzien voordat je besluit een helpende hand uit te steken (heb er verschillende gehad bij de club, en vind dat naïviteit niet beloont hoeft/mag worden). Harde opvoeding werkt vaak toch het beste in mijn ogen :+.
Ik had een biba bij alleen gezien de latex party op het moment dat je de band eraf haalt en er nog druk was in de bandjes (met hier en daar wat bijpompen) had ik het hazenpad naar huis gekozen. Mijn plezier in de rit was toch al bedorven.

Dat hazenpad heb ik alleen te snel genomen achteraf gezien. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Blijft zonde natuurlijk. Was paar weken terug ook aardig gestroopt bij een vergelijkbaar incident. Droogte, grindweg, voorwiel weggegleden. Shifter, stuurtape, broek en hele rechterkant één groot schaafplek, maar uiteindelijk viel de pijn wel mee. 1 of 2 dagen stijf geweest en wat bloedvlekken in bed, maar verder niet echt last van gehad. Ook wel een deukje in m'n ego. Simpelweg te snel gereden en in de veronderstelling dat ik geen gravelbanden nodig had (terwijl ik die gewoon heb liggen) om offroad te rijden.

Ben benieuwd naar je Assos crash replacement ervaring! En wat betreft scheuren, lastig te beoordelen zonder foto. Als de band nog niet al te oud is (<6mnd) kun je daar ook altijd een klacht over indienen en krijg je waarschijnlijk wel een nieuwe. Een band hoor niet zomaar te scheuren tenzij deze verouderd (3+ jaar) is of je over iets scherps gereden bent. Voor hetzelfde geld was dit de reden van je valpartij.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 08-07-2020 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:33
Smultie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:26:
De buitenlucht is ook gewoon 1 bar hè... dus zodra het verschil tussen buitenlucht (1bar) en binnen de band (blijkbaar ook 1 bar) opgelost is, zal er zich geen lucht meer verplaatsen.

Klote van je valpartij :(
Ik denk dat hij barg bedoelt en geen bara....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Gebanned schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Ik denk dat hij barg bedoelt en geen bara....
Wát?!?
Okay, ff opgezocht. Zou kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Smultie op 08-07-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Smultie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Wát?!?
Okay, ff opgezocht. Zou kunnen.
Ik vermoed dat geen enkele fietspomp bara aan zal geven:p
Dix0r schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:22:
[...]

Had een mooi ritje op de CX in gedachte (m.i. perfecte condities nu met de regen versus droogte). Dus vol goede moed vertrokken en de gang zat er goed in. Totdat ik over een oude spoorbaan gedeelte lek reed.

Tubeless setup en mijn latex kreeg het gat niet gedicht. Vreemd genoeg bleef de band wel enigzins op druk c.a. 0.5 tot 1 bar. Dus met wat bijpompen (co2 erin ventiel naar boven) rechtsomkeer gemaakt naar huis. Ga ik pak hem beet 10km voor thuiskomst onderuit in een bocht met grind :'( . Mede veroorzaakt door de te lage bandenspanning.

Ketting eraf, stuurlint deels aan gort, shifter enigzins beschadigd en mijn stuur stond alles behalve gecentreerd. Verder: schaafwonden over mijn hele linkerkant, pijn op de heup. Mijn recent aangekochte ASSOS broek (vorige week vrijdag) a 200 euro gescheurd en shirt kapot. Over mijn ego zullen we het maar niet hebben. ;)

Kortom:
- Crash replacement ingediend bij ASOSS via winkel waar broek is aangekocht (ben benieuwd waar ze mee terugkomen).
- Stuur inmiddels weer gecentreerd. Geen schade op het frame en enkel wat krassen op de shifters. Stuurlint is nog enigzins aan te zien dus die ga ik tzt maar weer vervangen.
- M'n band blijft na bijpompen terugzakken naar rond de 1bar. Lijkt me toch een scheur die iets te groot is om te dichten (latex blijft spuiten bij velgrand). Iemand ervaring hiermee, je zou toch zeggen dat hij helemaal plat moet komen te staan? M.i. zijn m'n enige opties checken of deze te plakken is en anders vervangen?
- CO2 i.c.m. latex lijkt prima te gaan (althans het kwam er vloeibaar uitgespoten en niet bevroren dus).
Ik begrijp je even niet.. is je band lek op het loopvlak en dat wilt niet afdichten of lekt hij enkel nog via velgrand? Misschien ligt in het laatste geval de band er niet lekker op en zul je heb misschien even goed moeten nalopen.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Cool, dan moet ie op m'n lijstje.

Samen met de Zoncolan en de Angliru. En die col waar Froome de '18 Giro won natuurlijk (Finestre?). Er zijn nog zoveel leuke bekende en onbekende colletjes te verkennen :D.
Colle delle Finestre is ook echt heel tof. Ik heb die 2 jaar geleden gefietst toen ik daar in de buurt op vakantie was. Handigste moment om hem te fietsen is als de Giro er net over geweest is, wat helaas niet vaak gebeurd. Dan prepareren ze het onverharde gedeelte van 8km tot aan de top. Ik was er 3 maanden na die etappe en toen lagen er al veel losse keien en stenen wat op een racefiets wel een uitdaging is.

Afgelopen jaar op de top van de Agnel sprak ik een jongen uit de buurt van Turijn die de Finestre nog nooit gefietst had :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Xanderk89 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Ik vermoed dat geen enkele fietspomp bara aan zal geven:p

[...]

Ik begrijp je even niet.. is je band lek op het loopvlak en dat wilt niet afdichten of lekt hij enkel nog via velgrand? Misschien ligt in het laatste geval de band er niet lekker op en zul je heb misschien even goed moeten nalopen.
Lijkt erop dat er toch een te groot scheurtje zit/zat in de zijwand / bij velgrand. Heb er nu aan de binnenkant een plakker opgedaan buitenkant nog druppel lijm erop. Nieuwe latex erin en geplopt.. bandje zweet nog een beetje na maar lijkt erop dat hij op druk blijft.

Vanavond wellicht toch maar gelijk ff uittesten. Kan ik m'n rondje alsnog afmaken en gezien de weercondities (motregen) is de CX ipv de racer wederom geen slechte keuze.

@Ypuh
Ben ook benieuwd naar de regeling bij ASSOS. Op de website wordt gesproken over crash policy die van toepassing is binnen 3 maanden na aankoop. Was bij de fysieke winkel en daar ging men het afhandelen via de B2B portal. Heb gelijk ook maar een ASSOS mille meegenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dix0r op 08-07-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dix0r schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:22:
[...]

Kortom:
Da's balen.

Wat ik me ineens bedacht; in hoeverre dekt een "buitendedeur" verzekering een valpartij? Gedragen kleding is bij de rabo in elk geval uitgesloten las ik, maar hoe dat bij andere aanbieders is, en met betrekking tot de fiets zelf weet ik niet.
Ik zit zelf bij SNS, daar staan onder andere op de lijst verzekerde spullen: Kleding, Navigatieapparatuur, Telecommunicatie, (Zonne)brillen, Sportspullen.
Als een fiets valt onder "sportspullen" dan is de hele uitrusting dus gedekt...? (tot max 750 per "bezitting" met 5000 max)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 19:31
Echt al het zoveelste negatieve verhaal dat ik over tubeless lees en/of hoor. Ik ben geen fan. Rij op de racer gewoon lekker clinchers met lage rolweerstand in combinatie met latex bibas mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Mistraller schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Da's balen.

Wat ik me ineens bedacht; in hoeverre dekt een "buitendedeur" verzekering een valpartij? Gedragen kleding is bij de rabo in elk geval uitgesloten las ik, maar hoe dat bij andere aanbieders is, en met betrekking tot de fiets zelf weet ik niet.
Ik zit zelf bij SNS, daar staan onder andere op de lijst verzekerde spullen: Kleding, Navigatieapparatuur, Telecommunicatie, (Zonne)brillen, Sportspullen.
Als een fiets valt onder "sportspullen" dan is de hele uitrusting dus gedekt...? (tot max 750 per "bezitting" met 5000 max)
Op welk type verzekering doel je dan? Ik had hierover ook nagedacht. Maar heb geen fietsverzekering.

Mijn reisverzekering dekt wel wat af. Maar daar zit dan weer 150 euro risico aan vast.

@Stoffa
Betreft hier cx. Mijn racer heeft ook biba.

Op CX en MTB heeft m.i. tubeless zeker toegevoegde waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 08-07-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Stoffa schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:04:
Echt al het zoveelste negatieve verhaal dat ik over tubeless lees en/of hoor. Ik ben geen fan. Rij op de racer gewoon lekker clinchers met lage rolweerstand in combinatie met latex bibas mensen.
+1

Ben ook weer helemaal terug bij biba's, terwijl meeste van mijn wielen gewoon tubeless ready zijn. De minieme voordelen wegen i.m.o. niet op tegen de nadelen. Alleen de MTB hou ik tubeless, maar daar rij je met 1.5-2 bar en soms liggen de routes bezaaid met doorns.

Hier overigens al zo'n 15.000+ km door weer en wind zonder lekke banden. Banden goed op druk houden scheelt al de helft volgens mij. Sommige banden zoals de Pro One's zijn simpelweg niet gemaakt voor dagelijks gebruik. Verder ook wel een beetje geluk natuurlijk, maar vreemd genoeg zijn het toch vaak dezelfde mensen die lek rijden (en dat zijn meestal niet de personen die hun fiets regelmatig onderhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ypuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:01:
[...]

+1

Ben ook weer helemaal terug bij biba's, terwijl meeste van mijn wielen gewoon tubeless ready zijn. De minieme voordelen wegen i.m.o. niet op tegen de nadelen. Alleen de MTB hou ik tubeless, maar daar rij je met 1.5-2 bar en soms liggen de routes bezaaid met doorns.
Zelfs de MTB hier nog gewoon met binnenbanden. Nu ben ik ook geen ervaren MTB'er dus misschien ga ik nog overstag. Van wat ik her en der lees en hoor lijkt tubeless voor MTB al een stuk volwassener dan voor de racer.
Hier overigens al zo'n 15.000+ km door weer en wind zonder lekke banden. Banden goed op druk houden scheelt al de helft volgens mij. Sommige banden zoals de Pro One's zijn simpelweg niet gemaakt voor dagelijks gebruik. Verder ook wel een beetje geluk natuurlijk, maar vreemd genoeg zijn het toch vaak dezelfde mensen die lek rijden (en dat zijn meestal niet de personen die hun fiets regelmatig onderhouden).
+1

In de afgelopen 10 jaar nooit lek gereden. Wel een paar maanden geleden ergens een Schwalbe One gesloopt. Gat in het loopvlak, maar de band liep gek genoeg pas leeg toen ik thuis was, dus ik vermoed dat het in de laatste meters is gebeurd. Correcte bandenspanning (en niet over stoepranden stuiteren) maakt volgens mij behoorlijk verschil inderdaad. En daarnaast niet bezuinigen op banden, en banden niet tot de draad op rijden.

Voor mijn racers vertrouw ik al jaren op verschillende varianten van de Specialized Turbo band (Turbo Pro, S-Works Turbo en Turbo Cotton, afhankelijk van de fiets). Nog nooit lek gereden.

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 08-07-2020 20:02 ]

Launching containers into space

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Hier ook (vrijwel) nooit lek. Heb nu al zo'n 5k gemaakt op de Specialized Roubaix bandjes, vorig jaar gekocht met een 1+1 actie van Specialized zelf, dus was voor €35 klaar. Zeer tevreden met de banden. Binnenbanden heb ik de 4+1 actie van Mantel gepakt voor de Michelin Airstop biba's. Bevallen ook super!

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Bij mij bevalt tubeless wel heel goed. Lekker weinig druk, lekker comfortabel, maar ook weinig rolweerstand.
Eerste keer moest ik even uitvinden hoe tubeless werkte, nu doe ik het zonder moeite.

Ik denk wel dat het per fabrikant scheelt hoe ver ze zijn met de ontwikkeling van tubeless banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Ypuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:43:
Ik zou het zelf wel aandurven om ritjes te maken zonder binnenband mee te nemen als ik tubeless rijd.
Wel voor de zekerheid een plug meenemen (dynaplug)
Doe het trouwens wel (lekker klein turbolito bandje)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Whieee schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:00:
Voor mijn racers vertrouw ik al jaren op verschillende varianten van de Specialized Turbo band (Turbo Pro, S-Works Turbo en Turbo Cotton, afhankelijk van de fiets). Nog nooit lek gereden.
Ik rij ook al jaren met de S-Works Turbo. Heb ze zowel in 24mm, 26mm als 28mm 2Bliss (gehad). Heb ze niet eens per se voor de lekbestendigheid, maar ze geven gewoon veel vertrouwen (ook op nat wegdek) en worden minder snel vierkant dan de Pro One's of Conti's. Een setje gaat ongeveer 5.000km mee (6.000km als je doorrijdt tot het canvas). De laatste keer dat ik lek reed zal circa 2 jaar geleden zijn en toen zat er een dikke spijker in.

Voor de gein deze week een setje Pirelli P Zero's gemonteerd. Mooie band die een stuk breder uitvalt dan wat er op de zijkant staat, maar de seconde dat het niet bevalt bestel ik weer de Turbo's.

@DDX Met het risico dat je in de middle of nowhere op de trein moet stappen? Ik had in de begin tijd m'n credits vrij snel opgebruikt bij m'n ouders althans. De druppel was toen ik voor de 2e keer in 2 weken zo'n 70km van huis stond. Daarna hebben ze me nog wel eens opgehaald met een kapotte spaak, maar de laatste jaren woon ik ruim 200km verderop en probeer ik zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn (in ieder geval voor simpele dingen zoals een lekke band of gebroken ketting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ypuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:20:
[...]
@DDX Met het risico dat je in de middle of nowhere op de trein moet stappen? Ik had in de begin tijd m'n credits vrij snel opgebruikt bij m'n ouders althans. De druppel was toen ik voor de 2e keer in 2 weken zo'n 70km van huis stond. Daarna hebben ze me nog wel eens opgehaald met een kapotte spaak, maar de laatste jaren woon ik ruim 200km verderop en probeer ik zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn (in ieder geval voor simpele dingen zoals een lekke band of gebroken ketting).
Ik neem altijd maar 1 bandje mee (en plug dus), alleen als ik een echt lange tocht maak met zadeltas stop ik daar wel een 2e bandje in.
Ketting ed tja nog nooit issues mee gehad en in zo'n geval bel ik wel fietsned of desnoods een taxi.

Dit jaar 1 keer lekke tubeless band gehad met racefiets trouwens, toen reed ik door groot stuk glas.
Toen ging plug mij ook niet helpen.
Gelukkig was ik toen met fietsmaatje en die heeft in dorp verderop een nieuwe buitenband voor mij gehaald.

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 08-07-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Dix0r schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Op welk type verzekering doel je dan? Ik had hierover ook nagedacht. Maar heb geen fietsverzekering.

Mijn reisverzekering dekt wel wat af. Maar daar zit dan weer 150 euro risico aan vast.
Buiten de deur verzekering is meestal een uitbreiding op je inboedel verzekering.

https://www.snsbank.nl/pa...-inboedelverzekering.html

Schade aan vallende spullen valt er meestal onder. Maar hoe dat zit met een "vallende fiets" weet ik dus niet.

---------------

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:27
Ik probeer ook zoveel mogelijk zelf voorzienend te zijn, maar soms heb je pech die je onderweg (bijna) niet kan oplossen.

Gisteren nog een gestrande fietser naar huis gebracht. Die was van plan om van Groningen naar Arnhem te fietsen, maar voor mijn ogen brak het achter derailleur af (was beschadigd door de val die ze 5 minuten daarvoor had gehad). Was een studente met ouders in Friesland en vrienden zonder auto (want studenten). Dus heb ik de fiets achterin de auto gezet en haar terug gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Laatst online: 18-09 22:15
@wisselwerking Precies het begin van een 'erotische' film :9.

Hier hebben we de VWB (Vlaamse Wielrijders Bond). Voor gezinnen of individueel kost dit €32/jaar en je krijgt nog een deel terug van het ziekenfonds :).
Is met verzekering én gratis fietsbijstand. :)B
De pechbijstand bestaat in het ophalen van fietser en rijwiel binnen een straal van 50 km. vanuit het vertrekpunt en vanaf 1 km. vanaf dat vertrekpunt. Indien de fiets niet ter plaatse rijklaar kan gemaakt worden, zal de fietser met rijwiel naar de gewenste of dichtstbijzijnde fietshersteller gebracht worden of naar het vertrekpunt van de fietstocht – gedurende 24 uur, 7 dagen op 7.

Er is dekking in België, Nederland en Luxemburg vanaf 1 km van het vertrekpunt van de fietser (hotel, logies, autoparking); er is ook dekking in de buurlanden Duitsland en Frankrijk tot 50 km over de Belgische landsgrens. Dekking geldt bij technische en elektrische fietspanne, vandalisme, ongeval of diefstal.
https://www.vwb.be/134/Fietsbijstand

Nog nooit gebruik van moeten maken, maar al gehoord dat het wel ok is. Zelf doe ik meestal beroep op m'n ouders, maar heb die de laatste 2 jaar voor zo'n dingen niet nodig gehad :).

Heb geen idee of zoiets ook in NL bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@wisselwerking Dat geluk tref jij weer ;). De ene dag een Ooievaar redden en de andere dag een Friezin in nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hebben jullie vaak een gebroken ketting? Dat is mij echt nog nooit gebeurd... of is dat een MTB dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 16:42

red bull

Keeps me awake !

SirLenncelot schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:47:
Hebben jullie vaak een gebroken ketting? Dat is mij echt nog nooit gebeurd... of is dat een MTB dingetje?
Laatst toen ik mijn voorblad verkeerd om had gemonteerd(binnenblad) 8)7
Hij brak op de sluitschakel.... KMC X11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
In ruim 50.000km één keer meegemaakt. Uitgerekend tijdens mijn langste rit, Luik-Bastenaken-Luik en uitgerekend op het enige vlakke stukje tijdens die hele rit.

Blijkt toch wel iets met onderhoud te zijn, een versleten ketting of onjuiste afstelling/montage. Bij mij leek het te komen omdat de ketting tijdens het schakelen tussen beide voorbladen inviel ofzo. Weet het nog steeds niet precies, maar het had wel erger af kunnen lopen (gebeurde op een moment dat er nauwelijks druk op de pedalen stond).

YouTube: Chain Snap
YouTube: Rider snaps his chain and makes a great save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ooit op de stadsfiets een keer gehad. :P Verder nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Heb het zelf laatst wel gehad. een splinter nieuwe Dura Ace ketting gebroken ergens in het midden nog geen eens op de Missing link. Eerder ook al een Ultegra ketting kapot getrapt. Of het nou aan mij en Shimano ligt :*)

Heb nu weer gekozen om terug te gaan naar KMC, met als acceptatie dat deze iets meer herrie maken op de voorbladen! Kan ook zijn door de Dura Ace voorbladen. Vond met Ultegra het minder namelijk.

Hoop het op nu toch niet meer mee te maken, laatste keer had het een gebroken frame, gebarsten shifter en deuken in me ego inclusief schaafwonden tot gevolg. Totaal was ik 750 kwijt voor het herstel.
€320 voor het herstel van mijn carbon frame en richten van de achter velg.
€350 voor een setje nieuwe shifters (waren beide beschadigd)
€80 voor een nieuwe KMC DLC ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
Ypuh schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:48:
[...]

In ruim 50.000km één keer meegemaakt. Uitgerekend tijdens mijn langste rit, Luik-Bastenaken-Luik en uitgerekend op het enige vlakke stukje tijdens die hele rit.

Blijkt toch wel iets met onderhoud te zijn, een versleten ketting of onjuiste afstelling/montage. Bij mij leek het te komen omdat de ketting tijdens het schakelen tussen beide voorbladen inviel ofzo. Weet het nog steeds niet precies, maar het had wel erger af kunnen lopen (gebeurde op een moment dat er nauwelijks druk op de pedalen stond).

YouTube: Chain Snap
YouTube: Rider snaps his chain and makes a great save
Die Chain snap :(, ik had het precies zo . alleen ik viel naar links en reed gemiddeld 35 op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
tinusterror schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:49:
[...]

Heb het zelf laatst wel gehad. een splinter nieuwe Dura Ace ketting gebroken ergens in het midden nog geen eens op de Missing link. Eerder ook al een Ultegra ketting kapot getrapt. Of het nou aan mij en Shimano ligt :*)

Heb nu weer gekozen om terug te gaan naar KMC, met als acceptatie dat deze iets meer herrie maken op de voorbladen! Kan ook zijn door de Dura Ace voorbladen. Vond met Ultegra het minder namelijk.

Hoop het op nu toch niet meer mee te maken, laatste keer had het een gebroken frame, gebarsten shifter en deuken in me ego inclusief schaafwonden tot gevolg. Totaal was ik 750 kwijt voor het herstel.
€320 voor het herstel van mijn carbon frame en richten van de achter velg.
€350 voor een setje nieuwe shifters (waren beide beschadigd)
€80 voor een nieuwe KMC DLC ketting.
En je ego onbetaalbaar? :+

Toevallig laatst een gebroken spaak toen ik zo'n 5-10 km van thuis weg was. Daar kon ik nog wel mee verder maar werd snel erger.. verder geen enkele keer zo'n erge pech gehad dat ik niet meer naar huis kon. Met uitzondering van 2x een valpartij waarbij ik toch wel echt medische hulp nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
la_fusion schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:55:
[...]

En je ego onbetaalbaar? :+

Toevallig laatst een gebroken spaak toen ik zo'n 5-10 km van thuis weg was. Daar kon ik nog wel mee verder maar werd snel erger.. verder geen enkele keer zo'n erge pech gehad dat ik niet meer naar huis kon. Met uitzondering van 2x een valpartij waarbij ik toch wel echt medische hulp nodig had.
Onbetaalbaar inderdaad!!! En toch stiekem een beetje voorzichtig in het begin met aanzetten. Voor je gevoel kan het zo weer gebeuren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
gebroken spaak heb ik ook al twee keer gehad (nota bene in wielen met 28 spaken). Maarja ik neem ook geen reservespaak mee.

Het risico van een gebroken ketting lijkt me dermate laag dat het niet echt loont om de onderdelen (missing link, pinnetjes etc), kettingspons (tang voor missing link? geen ervaring mee) mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
SirLenncelot schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:57:
gebroken spaak heb ik ook al twee keer gehad (nota bene in wielen met 28 spaken). Maarja ik neem ook geen reservespaak mee.

Het risico van een gebroken ketting lijkt me dermate laag dat het niet echt loont om de onderdelen (missing link, pinnetjes etc), kettingspons (tang voor missing link? geen ervaring mee) mee te nemen.
Ik neem de missinglink van mijn oude ketting mee in het zadeltasje. Die zijn zonder kettingpons ook nog wel ertussen te krijgen en een gebroken schakel krijg je zonder tang er ook wel uit. Vooral voor het geval iemand anders het nodig heeft. Dat heb ik dan wel al een keer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Gatver, die filmpjes, krijg er zelf bijna pijn van.
Ik heb altijd wel een missing link bij me, en een ponsje zit op mijn minigereedschapje. Maar ik had me eigenlijk niet eens bedacht dat de kans groot is dat je flink onderuit gaat.
Op onze oude fietsen hebben we ook KMC, viel me wel op dat mijn 105 luidruchtiger was dan de Sora groep van mijn vrouw.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
SirLenncelot schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:57:

Het risico is laag, maar een missing link bij je reserves stoppen is een kleine moeite. Ik zat na 5 minuten weer op de fiets en heb LBL probleemloos uit kunnen rijden. Wel zorgen dat je een kettingpons op je multitool hebt om de oneven schakel er tussenuit te halen.

De kans dat het gebeurd is héél klein, maar ik ben iemand die behoorlijk geïrriteerd raakt als ik door een relatief simpel iets niet verder kan. Overigens heb ik de multitool al vaker gebruikt tijdens clubritten waar ik als een soort MacGyver aangekeken wordt.

Een spaakbreuk of iets dat breekt is voor mij ook einde rit, maar daar heb ik dan ook gewoon vrede mee. Dat zijn niet de dingen die je simpel even repareert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik neem alleen een multitool mee als ik echt een lange rit maak, dus ritten waar zadeltas of stuurtas meegaat.
Of als ik net iets heb aangepast aan fiets waardoor bout misschien niet goed vast zit oid.
Vorig jaar 1 keer multitool nodig gehad toen voorderailleur bevestiging beetje los zat. (toevallig tijdens lange rit dus multitool had ik mee)
Kettingbreuk nog nooit meegemaakt.
Spaakbreuk, naja nippelbreuk begin dit jaar op gravelbike.
Kleine slag in achterwiel maar heb er nog 50km mee gereden daarna.
Gewoon op asfalt opeens pang in achterwiel, bij reparatie van achterwiel zijn alle spaaknippels vervangen.
Combinatie van slechtweer/pekel (/op strand rijden) hadden de nippels beetje aangetast.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 09-07-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 23:54

Pelle

🚴‍♂️

Op de racefiets nog nooit (>40k kilometer), altijd Ultegra 11 kettingen die ik netjes vervang als ze te ver zijn opgerekt. Twee jaar geleden wel op m'n (woon/werk) fitnessbike. Daarop zit een goedkope 9 speed Sora groep, en die KMC ketting brak zonder noemenswaardige krachtsinspanning na 2 jaar en 3,5k kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Heb het al eens eerder gepost, maar ik neem onderweg dus altijd een Essentials Case van Rapha mee waar alles inzit. Ik denk dat ik daar 95% van de reparaties mee uit kan voeren en het neemt amper een jersey pocket in beslag (kunnen nog wel wat spullen zoals telefoon en paar gelletjes bij in).

Kortom, geen lelijke zadeltas en makkelijk switchen tussen verschillende fietsen (voor de MTB heb ik een ander setje, maar die gebruik ik niet zo vaak en rij ik ook zelden alleen of lange afstanden).

Heb de multitool ook al meer dan een jaar niet gebruikt gok ik (vaker voor fietsvrienden dan mijzelf). Fietsafstelling is wel redelijk definitief en thuis tijdens het schoonmaken controleer ik meestal wel of alles er nog goed uitziet. Een scheur in de velg bij de nippels of versleten ketting zou dan wel opvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:33
Ypuh schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:52:
[...]
Dat zijn niet de dingen die je simpel even repareert.
Daar valt een gebroken ketting bij mij ook onder; domweg omdat ik daar de spullen niet voor ga meenemen.

Kapotte buitenband is ook zo gefixed, ga ik ook niet mee nemen, voor je het weet heb je een halve spare fiets bij je.

Gemiddeld rijd ik wel een of twee keer lek per jaar; maar pas één keer gehad dat ik niet verder kon omdat de buitenband te ver heen was. Gebroken ketting; begin deze eeuw één keer gehad met een goedkope huurfiets. Gebroken stuur, één keer gehad. Kapotte voorvork 1x.

Vroeger nam ik standaard een pons met powerlink, multitool, 2x biba en een setje bandenlichters mee. Maar naar verloop van tijd kom je erachter dat het aantal ritten waar je twee keer lek rijd verwaarloosbaar is; dus nu nog 1 biba, 2 patronen en een setje plakkers voor de echte noodgevallen.
Multitool laat ik thuis; behalve als ik kort daarvoor dingen heb los gehad, dan neem ik of een tooltje of een paar losse sleutels mee zodat ik de afstelling onderweg nog wat kan tunen.
Kettingpons, nooit nodig gehad op mijn eigen goed onderhouden fietsen, en mocht het een keer nodig zjin, dan bel ik wel een taxi.

Onder normale omstandigheden gaan fietsen niet kapot; productie fouten daargelaten gaan kettingen alleen kapot bij overmatige slijtage, slechte afstelling en onderhoud of verkeerd schakelen; en eigenlijk zijn al deze factoren te voorkomen.
Voor banden geldt eigenlijk hetzelfde, die gaan alleen kapot als je lomp over hobbels of door kuilen rijdt, als je door de troep aan de kant van de weg rijdt, of als je ze te ver versleten zijn.
Als je een cyclo rijdt ver van huis dan doe je dat niet op banden die je al > 5.000 km gebruikt hebt, dan is de spanning op orde en als je dan ook nog kijkt waar je rijdt is in mijn beleving de kans dat je lek rijdt praktisch nihil.
Lekrijden doe ik doorgaans alleen tijdens D1, woon-werk en social ritjes, waar je doorgaans meer met andere dingen bezig bent dan geconcentreerd kijken waar je overheen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
Bij mij maakt het ook uit waar en hoe ik fiets. Kort trainingsritjes op de race (tot km of 75) hier in de buurt? Dan alleen de essentials als biba, co2 patroon + pompje, bandenlichters, ventieladaptertje en mn ov-jaarkaart.

Bij langere ritten of solo in het buitenland of een tocht op de crosser? Dan heb ik wel een multitool met kettingpons, missing link plaksetje en 2 biba's bij me.

Mtb (tubeless) heb ik pas een paar weken en daar zoek ik nog een beetje naar ideale setje

[ Voor 9% gewijzigd door GerbenBK op 09-07-2020 10:35 . Reden: correctie ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Gebanned Tja, een kettingschakel vervangen is dodelijk simpel hoor. Je ketting ligt er al af, met de kettingpons haal je de oneven schakel eraf en vervolgens monteer je de ketting + missing link. Een beetje een multitool zit zo'n ding gewoon op en missing links, bewaar gewoon je oude. Al met al is het niet moeilijker dan een binnenbandje vervangen, met als enige nadeel dat je een beetje kracht moet zetten en zwarte vingers krijgt.

Zoals gezegd neem ik die reserves vaak niet eens mee voor mezelf, maar voor fietsvrienden met 2 linkerhanden of die zeggen dat reserves niet nodig zijn want ze gebruiken ze toch nooit. Vreemd genoeg gebeuren zulke ongemakken vrijwel altijd als je ergens midden in de Ardennen, zo'n 4 uur van huis staat. Neem meestal ook wel een buitenbandje mee, al laat ik die in de auto liggen zodat iemand hem desnoods op de fiets op kan halen (=gratis extra kilometers).

Nogmaals, ik zou me kapot ergeren als zoiets relatief simpels het einde van een leuk fietsweekendje betekent (probeer op zondag in de kleine dorpjes maar eens een FM te vinden die je van een nieuwe buitenband of ketting voorziet). Ik heb de spullen al vaker nodig gehad dan me lief is, in 90% van de gevallen niet eens voor mezelf. En of het nou in de schuur op reserve ligt, of het gereedschapskoffertje ff achter in de auto zet is een kleine moeite.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Zoals gezegd neem ik die reserves vaak niet eens mee voor mezelf, maar voor fietsvrienden met 2 linkerhanden of die zeggen dat reserves niet nodig zijn want ze gebruiken ze toch nooit.
en jij faciliteert dat gedrag gewoon ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ypuh schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:41:
Nogmaals, ik zou me kapot ergeren als zoiets relatief simpels het einde van een leuk fietsweekendje betekent (probeer op zondag in de kleine dorpjes maar eens een FM te vinden die je van een nieuwe buitenband of ketting voorziet).
Fietsned abonnement is daarvoor mijn backup in Nederland. (en in Belgie helpen ze je ook)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
SirLenncelot schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:44:
[...]

en jij faciliteert dat gedrag gewoon ;-)
Dat geeft me ook een vrijbrief om ze gewoon de hele rit van commentaar te voorzien terwijl ze me nog steeds dankbaar zijn. Ik ben het type persoon wat daar weer z'n plezier uit haalt, zonder dat we iemand achter hoeven te laten in de middle of nowhere (wat ik dan weer sneu vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Ik zal trouwens op zoek moeten naar een nieuwe helm, terwijl ik deze pas een jaartje heb :(
In Italië heb ik tijdens het verkassen van Airbnb 1 naar Airbnb 2 mijn helm van ~1.5m laten vallen op de grond, dat was een flinke klapper..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Ja/nee.

Op een keer toen ik nog niet zo lang fietste hoorde ik een knak, ik denk wat is dit. Ik nog 2 keer fietsen, hoorde ik weer een knak.
Ik fiets schoonmaken. Kijk ik naar mijn ketting, denk ik in eens wat is dit.
Is van een schakel de helft afgebroken, maar de andere kant was nog heel. Heb ik 2 weken mee rond gefietst :+ , ik zag het gelukkig thuis.

Was trouwens Shimano ketting.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Salteh
Jaaaaaaaaaaaaaa. Komt 'ie!
Morgen tijdens het dutje van de kleine het voorwiel spaken, zaterdag het achterwiel en dan volgend weekend de fiets opbouwen :9 O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yut9F7JyIW_fqzrbsf5S0A-yJv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzVquqf6Eok5nA0cC185o6lp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Is me één keer gebeurd op de racer, oorzaak was een scheefzittend tandwiel van een cassette (4 jaar geleden ofzo). Sindsdien heb ik een multitool met een kettingpons en een sluitschakel bij me. Ook maar meteen sluitschakeltjes 10, 9 en 8 speed ingepakt voor het geval ik op een exotische fiets rijd of een medefietser in nood te hulp moet komen.
Maar nooit gebruikt onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
DieAnder schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Is me één keer gebeurd op de racer, oorzaak was een scheefzittend tandwiel van een cassette (4 jaar geleden ofzo). Sindsdien heb ik een multitool met een kettingpons en een sluitschakel bij me. Ook maar meteen sluitschakeltjes 10, 9 en 8 speed ingepakt voor het geval ik op een exotische fiets rijd of een medefietser in nood te hulp moet komen.
Maar nooit gebruikt onderweg.
Past een 11 speed quicklink ook niet op die andere kettingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
mhr-zip schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Kettingen zijn dunner naarmate ze meer achtertandwieltjes moeten faciliteren. En die dingen zijn ZO klein en licht dat ik niet eens doe moeite wil doen om uit te vogelen of er overlap in de toepassingen zit. Om @Ypuh te parafraseren, als ze thuis op reserve hebt liggen heb je er geen drol aan, het heeft pas nut als je in staat bent ze te monteren.
Ook bij mij geldt: de helft van de roadside fixes die ik uitvoer zijn voor anderen. En omgekeerd: ik heb ook wel eens de bezemwagen gebeld bij mijn 3e lekke band op een ritje onderweg naar de ferry. Dan wil je echt niet nog een keer gaan prutsen met het risico (letterlijk) de boot te missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
CedricD schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:40:

Hier hebben we de VWB (Vlaamse Wielrijders Bond). Voor gezinnen of individueel kost dit €32/jaar en je krijgt nog een deel terug van het ziekenfonds :).

[...]

Nog nooit gebruik van moeten maken, maar al gehoord dat het wel ok is. Zelf doe ik meestal beroep op m'n ouders, maar heb die de laatste 2 jaar voor zo'n dingen niet nodig gehad :).

Ik heb helaas al ervaring met de fietsbijstand van de VWB, en kan vertellen dat het dik in orde is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmbfEnkQm_TsCBrYCKNyqGNa_gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHzi1Ar9SjgHyjH22YA5CJjT.jpg?f=fotoalbum_large

Velg was kapot, dus dat viel niet ter plaatse te maken. Netjes terug naar huis gebracht. Weet wel dat de bijstand maar geldt tot 50km van de startplaats, dus voor erg grote rondjes kan dit wel een probleem geven.

De verzekering van de VWB vind ik overigens erg mager: is enkel voor schade aan derden, en ze vergoed erg weinig lichamelijke schade die je zelf hebt opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Ik heb redelijk veel wielerervaring in de bergen (jaarlijks, voor vele jaren). Ook de nodige ervaring met lange tochten in ons vlakke Nederland.

Nu weet ik dat fietsen ik vlak NL en in de bergen, anders is, niet goed te vergelijken, van vele factoren afhankelijk, maar toch kan er wel enigszins uitspraken gedaan worden.

Ik ga 120 km (in de Vogezen) fietsen met 2200 hoogtemeters. Dat ik dat kan, twijfel ik niet aan ;) ...maar ik wil het voor mijzelf kunnen vergelijken met een tocht in NL.

Dus mijn vraag: waar is 120 km en 2200 hoogtemeters (rondje, dus net zoveel stijgen als dalen) mee te vergelijken in vlak NL? Ik denk met een tocht van 200 km. Misschien iets meer... maar een rondje IJsselmeer is zeker zwaarder.

Wat denken jullie? (nogmaals: uiteraard van vele factoren afhankelijk, maar ik praat hier over ‘gewone’ omstandigheden, dus gewoon weer, gewoon wind, voor gewone personen, enz...)

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 09-07-2020 11:49 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Naar mijn idee gewoon vergelijkbaar met rondje over de Veluwe van 120km.
Tenzij je er stijle bulten in gaat stoppen.
Maar als er gewoon 5% hellingen zijn, zijn die vergelijkbaar met stukje wind tegen mits je lichter kan schakelen.
En in de afdalingen kan je beetje bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Galois schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:47:
Ik ga 120 km (in de Vogezen) fietsen met 2200 hoogtemeters.
Dus mijn vraag:
Gewoon lekker weekendje Zuid Limburg boeken. Zit je zo op 2200hm. :)
Persoonlijk denk ik toch dat klimmen/dalen toch intensiever is dan 200km vlak op hetzelfde tempo rijden.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zuid Limburg is naar mijn idee stuk zwaarder doordat er bulten inzitten die (ruim) boven de 10% gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[...]
Ik denk het, jij zegt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[...]

Mijn vrouw heeft zoiets bij de ANWB afgesloten, voelde ze zich een stuk fijner bij als ze onderweg is als ik er niet bij ben of aan het werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
@DDX
Klopt idd.

Valt m.i. allemaal samen met de intensiteit waarmee je een rit rijdt. Ik was bijv. meer kapot van Lus 2 AGR dan het beklimmen van de Ventoux. Om het verschil hier aan te geven, de Ventoux ging ik steady op met hartslag/wattage. In Limburg heb je de neiging om jezelf helemaal te geven op iedere klim (omdat iedere klim toch relatief kort is).

@mhr-zip
Afhankelijk van de 8/9/10/11/12 speed setup die je hebt moet je daar ook een passende quick-link / schakel hebben. Niet iedere quick-link past dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:05
Heb geen gegevens om te staven, maar ik denk dat als je met continue windkracht 7 tegen op een dijk fietst, je dicht in de buurt komt van een flinke klim. Desnoods trap je met een versnelling zwaarder om het nog wat moeilijker te maken. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Wat mij betreft is het klimmen in het buitenland vooral mentaal anders.. hier in Nederland (m.u.v. Limburg misschien) kan je veel klimmetjes nog wel redelijk omhoog sprinten.. en het einde is eigenlijk altijd wel in zicht.

Dat gaat je bij een klim van 20km lang echt niet lukken ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Maarten_E schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:04:
Heb geen gegevens om te staven, maar ik denk dat als je met continue windkracht 7 tegen op een dijk fietst, je dicht in de buurt komt van een flinke klim. Desnoods trap je met een versnelling zwaarder om het nog wat moeilijker te maken. :)
Windkracht 4 a 5 is al voldoende om 'berg wattages' te trappen. Voornaamste verschil is (behalve het mentale stuk dat je die berg tenminste ziet, de wind is onzichtbaar) is de zwaartekracht die bij een berg behoorlijk aan je kan trekken.

2200hm in Limburg op een ritje van 120km? Dan moet je serieus je best doen en echt alles wat omhoog gaat ook pakken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Valt toch ook wel mee ?
Vorige week vrijdag rondje gemaakt van 50km met 900hm
Zolang je in het zuiden van Limburg blijft ga je continu op en af.

https://www.strava.com/activities/3713236420

Dat rondje deed goed pijn trouwens, flink tempo gereden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Galois Ik reken ter vergelijking grof gezegd zo'n 10-15km extra per 1.000hm voor de tijd die je langer onderweg bent als het omhoog gaat. Als je in Nederland 150km rijden kunt, dan is 120km/2.200hm geen probleem. Het wordt interessant als je dan ineens 150km/5.000hm gaat doen, maar ook dat overleef je wel.

Als je eenmaal de 100km grens comfortabel voorbij bent dan is de rest niet heel spannend meer in mijn ogen. Tempo is meer bepalend. Ik kan me op 50-70km he-le-maal kapot rijden, net zo goed als dat ik na 200km relatief fris af kan stappen.

@DDX Die Frank lijkt me ook wel een leuke om bij in het wiel te zitten aan z'n wattages te zien. Die trapt gewoon lekker 450w voor 3-4 minuten. 240w avg en 340w NP zegt ook wel genoeg :+.

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 09-07-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ypuh schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:41:
@DDX Die Frank lijkt me ook wel een leuke om bij in het wiel te zitten aan z'n wattages te zien. Die trapt gewoon lekker 450w voor 3-4 minuten. 240w avg en 340w NP zegt ook wel genoeg :+.
Haha ja rondje fietsen met @frankknopers is een leuke om jezelf helemaal te slopen idd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Nee. Al eens geprobeerd maar hij gaat dan niet dicht. Omgekeerd kan je ook geen bredere link op een smallere ketting zetten want dan hangt ie zo vast in je tandwielen met de nodige schade.

Ivm de verschillende mensen die elkaar vanuit dit topic op strava volgen; ik ben zo iemand die even checkt wie mij een verzoekje stuurt, en dat is soms best ff zoeken welke nick bij welke strava naam hoort :) Het lukt altijd wel (moest wel ff zoeken @McMiGHtY ;) ) maar vroeg me af hoe anderen dat doen?

Ik heb de link in mijn onderschrift staan, daar staat natuurlijk ook mijn ID in.

---------------

Pagina: 1 ... 127 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).