Dezelfde prestatie maar met minder moeite is toch de definitie van progressie in een duursport?
Je maakt al sprongen vooruit blijkbaar alleen je verwacht vooruitgang van de ‘verkeerde’ parameter.
Nu las ik dat een groot deel van de sleutel ligt in het trappen van een hoge cadans.
Hoewel zeker van belang om bij stil te staan en goed om direct mee te nemen in je training gaat dat je niet op korte termijn helpen om je vrienden bij te houden en de rest van mijn post ook niet overigens, en ook geen posts van mede-Tweakers, eigenlijk niks gaat dat laten gebeuren behalve goede gerichte training.
Dit heb ik zojuist geprobeerd op een rit van 60 kilometer
Hoe meet je dit of zit je te beatboxen? Hoe hoog ben je voornemens om te gaan aanhouden als gemiddelde? En hoe heb je bepaald dat die cadans voor jou optimaal is?
echter zie ik dat mijn snelheid niet bijzonder vooruit is gegaan. Ook lijken m'n benen iets vermoeider aan te voelen.
Omdat je nu puur naar snelheid kijkt (gemeten) met een hogere cadans (niet gemeten) zonder inzicht in geleverde vermogen en/of hartslag heb je geen inzicht in wat er nou precies is gebeurd.
Maar je hebt dus vermoeide benen doordat je nog niet het (duur)vermogen hebt opgebouwd dat een hogere cadans efficiënter zou zijn (als dat al zo zou zijn) én hoogstwaarschijnlijk is je efficiëntie sowieso minder doordat je nu geforceerd sneller probeert te trappen zonder de techniek hiervoor al onder de knie te hebben (lees aangeleerd in je spiergeheugen).
Ik heb geen meetapparatuur (buiten een mobiel en Strava), dus doe eigenlijk alles op gevoel. Hebben jullie tips om toch wat sneller progressie hierin te boeken?
Investeer in een fietscomputer met hartslagmeter en cadansmeter (of powermeter aan de prijs en de endgame van training maar wel heel handig voor inzicht) zodat je gericht kan trainen. Dit hoeft niet duur te zijn maar gaat je veel sneller helpen richting je doelen.
Lees eens over hartslagzones (Google op Karvonen voor een simpele uitleg), FTP (ook al heb je geen powermeter een basaal begrip hiervan geeft al veel inzicht over waar op te richten) en gebruik de functie ‘vergelijkbare poging’ in Strava, en de uitleg hiervan, voor een solide basis over duurtraining.
Hoe vervelend ook maar laat de focus op de snelheid (vooral van anderen) los, dat is geen ijkpunt maar meer een beperking op de weg naar vooruitgang.
NB.
Absoluut niet bedoeld om je de les te lezen of je motivatie de kop in te drukken maar een oprechte poging om je een richting op te sturen waar je uiteindelijk meer profijt van zult hebben dan hoe je nu bezig bent.