Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:15
@wij zonder een foto van je eigen fiets is het moeilijk natuurlijk :).
Er kan wel gespeeld worden met een langere (of kortere) stuurpen of zadel wat verschuiven.

Op mijn MTB heb ik kleine 'bar ends' zitten op m'n stuur zodat ik m'n handen af en toe eens in een andere positie kan brengen.
Dat zie je bij de pro's niet, maar kan me niets schelen, in ben er tevreden mee :9

Best is om bij klachten eigenlijk altijd naar een professional te gaan (dus niet naar de lbs die ook 'fietsmetingen' doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:07
Ik fiets altijd met handschoenen aan, zonder kan ik niet echt lekker fietsen. Maar met het huidige weer begint het kleurverschil tussen m’n armen en handen steeds groter te worden. Het ziet er nu best suf uit. Witte kantoor handen met bruine armen :$

Ben ik de enige die zich hier een soort aan stoort? Ik kan zelf geen handschoenen vinden die meer open zijn van boven.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
kw_nl schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:08:
Ik fiets altijd met handschoenen aan, zonder kan ik niet echt lekker fietsen. Maar met het huidige weer begint het kleurverschil tussen m’n armen en handen steeds groter te worden. Het ziet er nu best suf uit. Witte kantoor handen met bruine armen :$

Ben ik de enige die zich hier een soort aan stoort? Ik kan zelf geen handschoenen vinden die meer open zijn van boven.
Ik hield ook altijd vast aan handschoenen... Tot ik ze eens vergeten was en 4 uur zonder gereden heb. Ging zonder problemen :). Gewoon nog eens zonder proberen ;).

Nu gebruik ik enkel nog handschoenen als het echt koud (< 5 graden) is, of op de MTB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:32
Ypuh schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:56:
@wij De oplossing is eigenlijk vrij simpel. Een racefiets kopen.
Ja, dat dus. Of een racestuur op je huidige fiets zetten.
En dan volgend jaar alsnog een racefiets kopen.
Maar met het huidige weer begint het kleurverschil tussen m’n armen en handen steeds groter te worden. Het ziet er nu best suf uit. Witte kantoor handen met bruine armen :$
Vroegâh, in de tijd van de gehaakte handschoentjes, zag het er pas ècht dom uit.

[ Voor 39% gewijzigd door DieAnder op 20-06-2020 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Ben ik de enige die zich hier een soort aan stoort?
Ja, hoe scherper de tanlines aftekenen hoe beter.
Ik kan zelf geen handschoenen vinden die meer open zijn van boven.
Gripgloves? Niet om te fietsen maar voor lifting etc.
Afbeeldingslocatie: https://www.marrald.com/wp-content/uploads/2019/05/Marrald-Grip-Gloves-Sporthandschoenen-a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
Inmiddels ongeveer 10 rondjes gemaakt. Lijkt op zich beter te gaan (in de zin van 'gemak'), echter boek ik nog geen enorme vooruitgang in snelheid.

Nu las ik dat een groot deel van de sleutel ligt in het trappen van een hoge cadans. Dit heb ik zojuist geprobeerd op een rit van 60 kilometer, echter zie ik dat mijn snelheid niet bijzonder vooruit is gegaan. Ook lijken m'n benen iets vermoeider aan te voelen.

Ik heb geen meetapparatuur (buiten een mobiel en Strava), dus doe eigenlijk alles op gevoel. Hebben jullie tips om toch wat sneller progressie hierin te boeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:23
@goldmemberf1 Ging het maar zo makkelijk :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
goldmemberf1 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:40:
Inmiddels ongeveer 10 rondjes gemaakt. Lijkt op zich beter te gaan (in de zin van 'gemak'), echter boek ik nog geen enorme vooruitgang in snelheid.

Nu las ik dat een groot deel van de sleutel ligt in het trappen van een hoge cadans. Dit heb ik zojuist geprobeerd op een rit van 60 kilometer, echter zie ik dat mijn snelheid niet bijzonder vooruit is gegaan. Ook lijken m'n benen iets vermoeider aan te voelen.

Ik heb geen meetapparatuur (buiten een mobiel en Strava), dus doe eigenlijk alles op gevoel. Hebben jullie tips om toch wat sneller progressie hierin te boeken?
Ben zelf bezig aan mijn tweede fiets seizoen. Naar wat ik nu gemerkt heb is het ook een kwestie van je versnellingen leren kennen. Hoe schuin kan je ketting gaan, hoe voelt het etc.

Daarnaast natuurlijk ook gewoon een kwestie van een paar poten kweken en doorstampen ;)
(Als primair hardloper werk ik vooral aan de bovenbenen)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:27
CedricD schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Ik hield ook altijd vast aan handschoenen... Tot ik ze eens vergeten was en 4 uur zonder gereden heb. Ging zonder problemen :). Gewoon nog eens zonder proberen ;).
Ik reed ooit eens met handschoenen, tot ik onderuit ging en met mijn rechter hand over de weg schraapte. Daarna was de binnenkant van mijn handschoen praktisch weg, maar mijn hand was nagenoeg heel. Ik denk dat er zonder handschoenen weinig meer van de huid in mijn handpalm over zou zijn geweest. Moraal van het verhaal handschoenen (en bril) zijn niet alleen voor comfort, maar ook voor de veiligheid.
Hebben jullie tips om toch wat sneller progressie hierin te boeken?
pro tip :+

[ Voor 16% gewijzigd door Gebanned op 21-06-2020 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
Haha, ja kennelijk is geduld een schone zaak :-) Lastig als je vrienden al 3 jaar fietsen en 33 gemiddeld halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:26:
[...]

Haha, ja kennelijk is geduld een schone zaak :-) Lastig als je vrienden al 3 jaar fietsen en 33 gemiddeld halen.
Alleen nog met de wind mee bergaf fietsen, dan haal je 33/uur gemakkelijk ;)

Enige goede tip is regelmatig fietsen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
En niet per se teveel focus op snelheid hebben. Dat komt vanzelf. En als je je gemiddelde toch belangrijk vindt:
- Strava pas aanzetten als je de wijk uit bent een geen stoplichten meer tegen komt
- Strava uitzetten zodra je weer de wijk ingaat
- Fiets met mensen zonder Strava (zodat het lijkt alsof je alleen was)

Zo zijn er vast nog meer tips voor gemiddelde fetisjisten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
[...]

Snelheid komt vanzelf naarmate je langer fietst. Je zult zien dat je meer beenspieren kweekt, comfortabeler wordt op de fiets, wellicht wat langer dieper kunt zitten, beter leert schakelen en sturen, beter leert anticiperen, et cetera.

Maar onthoud: #10 - "it never gets easier, you just go faster" ;)

https://www.velominati.com/

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 21-06-2020 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45
[...]

Haha herkenbaar, heb ook een handvol vrienden die vaker 34+/u loggen. Mijn tip, leg het naast je neer.
Ik zet tegenwoordig ook m'n snelheid meestal niet meer in beeld (ook fijner als het waait zodat je meer op gevoel kan rijden ipv je te snel op te blazen).
En gewoon regelmatig blijven fietsen en wel proberen door te trappen. Begin april dacht ik nog dat ik onmogelijk 30km in een uur zou kunnen volbrengen maar dat is inmiddels ook gelukt.
Verder verwacht ik nu die hoge gemiddeldes überhaupt niet te kunnen halen omdat ik daarvoor gewoon te weinig tijd heb om te fietsen. Geeft ook een rustiger gevoel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

Exact @Gebanned. Zonder bril en handschoenen ga ik niet fietsen. Een helm wil ik het niet eens meer over hebben. Het is niet alleen comfortabeler maar ook gewoon veiliger. Kleine moeite, groot plezier. Helemaal als het eens verkeerd gaat...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
Dezelfde prestatie maar met minder moeite is toch de definitie van progressie in een duursport?
Je maakt al sprongen vooruit blijkbaar alleen je verwacht vooruitgang van de ‘verkeerde’ parameter.
Nu las ik dat een groot deel van de sleutel ligt in het trappen van een hoge cadans.
Hoewel zeker van belang om bij stil te staan en goed om direct mee te nemen in je training gaat dat je niet op korte termijn helpen om je vrienden bij te houden en de rest van mijn post ook niet overigens, en ook geen posts van mede-Tweakers, eigenlijk niks gaat dat laten gebeuren behalve goede gerichte training.
Dit heb ik zojuist geprobeerd op een rit van 60 kilometer
Hoe meet je dit of zit je te beatboxen? Hoe hoog ben je voornemens om te gaan aanhouden als gemiddelde? En hoe heb je bepaald dat die cadans voor jou optimaal is?
echter zie ik dat mijn snelheid niet bijzonder vooruit is gegaan. Ook lijken m'n benen iets vermoeider aan te voelen.
Omdat je nu puur naar snelheid kijkt (gemeten) met een hogere cadans (niet gemeten) zonder inzicht in geleverde vermogen en/of hartslag heb je geen inzicht in wat er nou precies is gebeurd.

Maar je hebt dus vermoeide benen doordat je nog niet het (duur)vermogen hebt opgebouwd dat een hogere cadans efficiënter zou zijn (als dat al zo zou zijn) én hoogstwaarschijnlijk is je efficiëntie sowieso minder doordat je nu geforceerd sneller probeert te trappen zonder de techniek hiervoor al onder de knie te hebben (lees aangeleerd in je spiergeheugen).
Investeer in een fietscomputer met hartslagmeter en cadansmeter (of powermeter aan de prijs en de endgame van training maar wel heel handig voor inzicht) zodat je gericht kan trainen. Dit hoeft niet duur te zijn maar gaat je veel sneller helpen richting je doelen.

Lees eens over hartslagzones (Google op Karvonen voor een simpele uitleg), FTP (ook al heb je geen powermeter een basaal begrip hiervan geeft al veel inzicht over waar op te richten) en gebruik de functie ‘vergelijkbare poging’ in Strava, en de uitleg hiervan, voor een solide basis over duurtraining.

Hoe vervelend ook maar laat de focus op de snelheid (vooral van anderen) los, dat is geen ijkpunt maar meer een beperking op de weg naar vooruitgang.

NB.
Absoluut niet bedoeld om je de les te lezen of je motivatie de kop in te drukken maar een oprechte poging om je een richting op te sturen waar je uiteindelijk meer profijt van zult hebben dan hoe je nu bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb jullie ervaring werk eens nodig :+

Ik heb van de kinderen (vrouw) vandaag nieuwe handschoentjes gekregen omdat degene die ik draag bijna uit elkaar vallen.

Sowieso is de maat te klein, blijft lastig op afstand :) dus gaan we ze ruilen.
Nou zit Ik er alleen mee dat het gel handschoentjes zijn. Nou zijn dit Castelli Arenberg 2's en ik moet zeggen ze voelen best goed, de gel stukken zijn niet super zacht gelukkig. Mijn ervaring met gelkussentjes in handschoenen is zacht niet zo goed maar dat was met el 'cheapo varianten. Sindsdien rijd ik met hele dunne foam- of vrijwel geen demping/padding, ook niet altijd ideaal maar meestal prima :)

Ik lees over die Arenberg's vrijwel alleen maar goede verhalen maar ben eigenlijk meer benieuwd of iemand hier ze ook heeft/gehad heeft?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@sapphire Ik rij ook met Castelli's: Rosso Corsa's. De gelpads die daarin zitten zijn ook niet zo dik. Rij er nu ongeveer 18 maanden mee - ik moet toch eens een tweede/derde/extra paar kopen, goed dat je het aankaart :) - en ze bevallen mij uitstekend. Ik zal ook eens kijken naar Arenberg's, geen idee wat dat voor dingen zijn. Maar Castelli is doorgaans wel bovengemiddeld goed, volgens mij... Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
CedricD schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Nu gebruik ik enkel nog handschoenen als het echt koud (< 5 graden) is, of op de MTB.
+1 Hier ook geen handschoenen, alleen als ik de bergen in ga voor afdalingen etc.

Het is eigenlijk niet eens met opzet gegaan. Net als Cedric gewoon een paar keer vergeten, en inmiddels rij ik toch alweer zo'n 2 jaar zonder denk ik. Vind het achteraf gezien ook wel fijner. Handschoenen ging best vaak stuk, weer een extra plek wat kan irriteren, aan het einde van een rit meestal vrij onsmakelijk, klitterband in de wasmachine bij dure broek/shirt etc. Als ik nu zie dat je €60,- voor een merksetje betaald, laat dat dan één van de weinige besparingen zijn.

In de winter en met mtb'en wel dunne windstopper handschoenen aan i.v.m. takken en grotere kans op valpartijen. Voor hele warme dagen (=zweethandjes) heb ik ook nog een setje achter de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Na 4 uur aankloten is het eindelijk gelukt om m'n derailleur goed afgesteld te krijgen gistermiddag. Die namiddag dan ook eens kunnen genieten van m'n nieuwe wielen en ik ging gelijk harder dan normaal. Zal wel placebo zijn.

Hier is nog 25 korting (vanagf 125) voor Futurumshop trouwens:
WLKM-MNQE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Hmm ik heb dus een nieuwe (en ook mijn eerste) racefiets (gekocht op 28 mei) en ik hoor als ik kracht zet op de pedaal een soort klik en soms voelt het alsof de crank iets doorschuift. net alsof hij een tand overslaat of niet goed pakt.. Het lijkt iig van mijn voorblad af te komen. Laatste andere pedalen erop gezet maar ik weet zeker dat ik dit geluid ook had bij mijn oude pedalen.

Is dit iets wat ik zelf kan proberen te fixen? Want de fietsenwinkel ligt 120km verderop :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb dit ook, maar fiets nooit zonder bedekte handen/vingers. Die paar keer dat ik de aarde raakte, waren iig m'n handen niet kapot, zodat ik daarmee m'n werk kon doen. Dat werken doe ik gelukkig veel buiten, waardoor m'n handen weer wat kleuren tov m'n armen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
TweakJerommeke schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:52:
Is dit iets wat ik zelf kan proberen te fixen? Want de fietsenwinkel ligt 120km verderop :o
Vreemd om zover weg een fiets te kopen en dan niet na te denken over onderhoud. Omdat je nog ruim in de garantie zit zou ik eerst de fietsen maker 120km verderop contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

BartNL schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Vreemd om zover weg een fiets te kopen en dan niet na te denken over onderhoud. Omdat je nog ruim in de garantie zit zou ik eerst de fietsen maker 120km verderop contacten.
Het was de enige winkel die nog een racefiets had staan in mijn maat en budget, overal was alles weg en dan bedoel ik alles. Oké elke winkel heeft nog wel enkele fietsen boven de 2500eu..

Voor echt groot onderhoud ga ik gewoon naar mijn lokale fietsenmaker (Salden).

[ Voor 7% gewijzigd door TweakJerommeke op 21-06-2020 15:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
@TweakJerommeke Zoals je het nu beschrijft kan het werkelijk alles zijn, behalve je pedalen. Iets van een filmpje zou wel helpen. Als je echt iets 'voelt' zou ik de fiets aan de kant zetten en niet meer mee verder rijden om verdere schade te voorkomen.

Is het zelf te doen; ja, met wat GCN filmpjes. Maar zonder gereedschap wordt het een lastige klus. Het helpt als je het probleem kunt lokaliseren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan (geluiden die uit het balhoofd lijken te komen blijken soms de achterste snelspanner of zadelpen te zijn). Het bottom bracket is lang niet altijd de dader.

Edit: Deze week ook ein-de-lijk het laatste lichte kraakje gevonden. Het kon simpelweg niet meer aan de zadelpen, bottom bracket, pedalen, balhoofd, body, snelspanners etc. liggen want ik wist 100% zeker dat die goed waren. Van de week de kettingbladen maar eens helemaal los gehad, de boutjes ingevet en aanhaalmomenten genegeerd en voila! Mijn fiets is nu voor het eerst helemaal vrij van bijgeluiden. Niet dat je daarvoor veel hoorde (mijn fietsvrienden hoorde niets), maar bij bepaalde vermogens hoorde je soms een heel klein tikje waar een beetje perfectionist natuurlijk niet blij van wordt.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-_FfUAkN9pYw/VlZbFZZj8vI/AAAAAAABIRs/VJ0He0IXYu8/s1600/12274462_10208309204513094_1422848551988555614_n.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Ypuh op 21-06-2020 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Lekker rondje vandaag gedaan, 120km vanuit Maastricht oostelijk van de Maas naar het noorden, rondje maasplassen en via België terug. Jammer van de stevige zuidwesten wind, terugweg was wel een hoop tegenwind.
En onderweg in de kern van Maasbracht word ik ingehaald door een dikke Duitse Mercedes met fietsen achterop, e-bikes uiteraard....
De seniele bejaarde achter het stuur ging eerst even stilstaan op het fietspad en blokkeerde dat ook volledig. Naja, ik er langs. Nét terwijl ik ernaast zit, trekt hij op. Ik zat niet in zijn dode hoek, was al bij de A stijl aangekomen.
Goed, terug op het fietspad. Gaat die dooie weer stilstaan op de rijbaan, ik haal hem in op het fietspad en ben hem ruimschoots voorbij.
Haalt me ff later weer in en besluit dan zonder knipperen of opletten een parkeerplaats op te duiken!! Ik kon nog net remmen. Gelukkig beschik ik over een uitstekende Duitse vocabulaire inclusief scheldwoorden, dus het open raampje van de Merc even goed gevuld met lawaai. Het was een asociale vertoning maar kon me niks schelen, ben me rot geschrokken. Als je op 300 meter afstand drie cruciale missers begaat is het tijd om de auto aan de kant te zetten.
Zelf maak ik ook wel eens een fout in het verkeer, maar niet zó vaak en vervelend.
[...]

33km/h gemiddeld, met slechts 3 jaar ervaring? Dan zijn het natuurtalenten of rijden ze wel hele korte rondjes.
Gewoon slipstreamen bij die gasten of andere fietsmaten zoeken. 33 km/h gemiddeld is best hard, meeste hobbyisten schommelen rond de 30 of eronder.

[ Voor 56% gewijzigd door Ramon 73 op 21-06-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ook maar eens een beginners vraagje. Enkele weken rij ik nu rond op mijn TREK. Gaat steeds lekkerder.

Iets simpels wat ik nog niet onder de knie heb is het trefzeker in de pedalen klikken. Die pedalen staan vaak verkeerd om etc. Bij het wegrijden ben ik vaak een tijdje vrij hopeloos aan het trappen en uitglijden voor mijn voeten vast zitten en ik echt kan gaan rijden.
Is dat normaal? Volgens de verkoper van de fietswinkel zou het pedaal automatisch met de goede kant boven moeten staan. (Het gaat om Shimane R550 pedalen)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28

Meten is weten!

Ik zou eens beginnen met een hartslagmeter om te zien of je vergelijkbare inspanningen met lagere HR kan doen.

Daarnaast, hoe serieus ben je? Van meer fietsen wordt je altijd beter. Maar met een gericht schema wordt je nog sneller / meer beter... ben je echt serieus? Dan eens kijken naar een wattage meter.

Tip in dit kader voor de data nerds: leuke podcast met (top) trainer Guido Vroemen, hoe hij data inzet bij zijn atleten, waar hij op let en hoe hij zijn atleten traint (vooral zwart/wit en geen ‘grijze’ trainingen). Echt heel cool vond ik :)

https://slimmer-presteren-podcast.nl/afleveringen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Even een snel vraagje.
Ben voor de eerste keer in m'n leven een nieuwe ketting aan het leggen.
Even de oude naast de nieuwe gelegd (https://www.futurumshop.n...etting-116-schakels.phtml)

M'n oude ketting heeft er 2 minder. Kan dit kwaad of mag ik hem gewoon monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Ankona schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:12:
Ook maar eens een beginners vraagje. Enkele weken rij ik nu rond op mijn TREK. Gaat steeds lekkerder.

Iets simpels wat ik nog niet onder de knie heb is het trefzeker in de pedalen klikken. Die pedalen staan vaak verkeerd om etc. Bij het wegrijden ben ik vaak een tijdje vrij hopeloos aan het trappen en uitglijden voor mijn voeten vast zitten en ik echt kan gaan rijden.
Is dat normaal? Volgens de verkoper van de fietswinkel zou het pedaal automatisch met de goede kant boven moeten staan. (Het gaat om Shimane R550 pedalen)
Voornaamste tip, gewoon rustig blijven haha
Heb er zelf na een jaar ook nog steeds moeite mee, hoewel als ik er niet over nadenk het meestal in een keer wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 21:53
@Ankona Als het goed is moet het pedaal altijd verticaal staan met het "oog" van het pedaal naar boven. Hierdoor zou je makkelijk met je schoenplaatje het "oog" moeten kunnen haken en je voet erin klikken. Ga eens naast een lantaarnpaal/muur staan en oefen het 10x.
@CedricD Je Futurum link werkt niet maar een nieuwe ketting (uit de doos) is bijna altijd langer dan de oude. Je moet ze naast elkaar leggen, de schakels tellen en dan het teveel aan schakels op de nieuwe verwijderen (eventueel rekening houden met een missing-link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Oelske schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:28:
@Ankona Als het goed is moet het pedaal altijd verticaal staan met het "oog" van het pedaal naar boven. Hierdoor zou je makkelijk met je schoenplaatje het "oog" moeten kunnen haken en je voet erin klikken. Ga eens naast een lantaarnpaal/muur staan en oefen het 10x.
@CedricD Je Futurum link werkt niet maar een nieuwe ketting (uit de doos) is bijna altijd langer dan de oude. Je moet ze naast elkaar leggen, de schakels tellen en dan het teveel aan schakels op de nieuwe verwijderen (eventueel rekening houden met een missing-link).
Thx! Ik probeer straks eens.

Bugje op GoT: als je de URL afsluit met een haakje en een punt erna gaat het mis :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45
Echt zo fijn dat er zoveel instructiefilmpjes zijn te vinden!
Had de achterste derailleurkabel een beetje vern**kt waardoor deze erg ontrafelde. Kreeg dat niet meer goed dus dacht de knip er in, en toen was uiteraard de kabel te kort :+ Tijd om weer wat nieus te leren dus.

De kabel vervangen betekende dus ook het stuurlint loshalen en wat prutsen bij de shifter dus een hoop filmpjes gekeken want dat leek in eerste instantie vrij ingewikkeld. Net er voor gegaan en het viel gelukkig mee! Even goed kijken hoe het stuurlint vast zat en deze zit er nu (voor mij zeker goed genoeg ) weer terug op dus denk dat ik deze binnenkort ook maar eens geheel ga vervangen. Geeft toch wel een goed gevoel om dingen zelf op te lossen :) Herinner me nog in 1 van de eerste weken dat ik voor het afstellen van de derailleur bij een LBS binnen liep, toen die me nog net niet recht in m'n gezicht uit lachte dacht ik al, dat moet je zelf ook wel kunnen dus.
CedricD schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:16:
Even een snel vraagje.
Ben voor de eerste keer in m'n leven een nieuwe ketting aan het leggen.
Even de oude naast de nieuwe gelegd (https://www.futurumshop.n...etting-116-schakels.phtml)

M'n oude ketting heeft er 2 minder. Kan dit kwaad of mag ik hem gewoon monteren?
Toevallig ook net gedaan. Zou wel de nieuwe ketting inkorten tot deze hetzelfde aantal schakels heeft als de oude. Kettingpons en missing link (of breekpen) nodig dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Southern Sun op 21-06-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
De Rikster schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:09:
[...]

Investeer in een fietscomputer met hartslagmeter en cadansmeter (of powermeter aan de prijs en de endgame van training maar wel heel handig voor inzicht) zodat je gericht kan trainen. Dit hoeft niet duur te zijn maar gaat je veel sneller helpen richting je doelen.

Lees eens over hartslagzones (Google op Karvonen voor een simpele uitleg), FTP (ook al heb je geen powermeter een basaal begrip hiervan geeft al veel inzicht over waar op te richten) en gebruik de functie ‘vergelijkbare poging’ in Strava, en de uitleg hiervan, voor een solide basis over duurtraining.

Hoe vervelend ook maar laat de focus op de snelheid (vooral van anderen) los, dat is geen ijkpunt maar meer een beperking op de weg naar vooruitgang.

NB.
Absoluut niet bedoeld om je de les te lezen of je motivatie de kop in te drukken maar een oprechte poging om je een richting op te sturen waar je uiteindelijk meer profijt van zult hebben dan hoe je nu bezig bent.
Ik waardeer je tips juist zeer! Als beginner grijp ik graag alle informatie aan om progressie te boeken. Hoe efficiënter ik die progressie boek, hoe beter.

W.b. een fietscomputer: voor een cadansmeter heb je toch ook speciale pedalen nodig met sensor? In dat geval gaat die combi (fietscomputer + pedalen) mij meer dan de fiets zelf kosten :D En hoe werkt dat met hartslag? Ik heb geen smartwatch o.i.d. waar ik hem aan kan koppelen. Dus mocht je nog tips hebben welke combinatie hierin een slimme is, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
@goldmemberf1 Een cadanssensor is gewoon een kastje (de sensor dus) die je aan je frame bevestigt en een magneetje die je aan de binnenkant van de trapper bevestigt. Zo meet de sensor hoevaak de magneet voorbij komt en voila, de cadans.
Je hebt bundels waarbij je de fietscomputer compleet met alle sensoren kan kopen, ligt er maar net aan hoeveel je er voor wil betalen. Bijvoorbeeld: https://www.futurumshop.n...-performance-bundel.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Oelske schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:26:
@goldmemberf1 Een cadanssensor is gewoon een kastje (de sensor dus) die je aan je frame bevestigt en een magneetje die je aan de binnenkant van de trapper bevestigt. Zo meet de sensor hoevaak de magneet voorbij komt en voila, de cadans.
Je hebt bundels waarbij je de fietscomputer compleet met alle sensoren kan kopen, ligt er maar net aan hoeveel je er voor wil betalen. Bijvoorbeeld: https://www.futurumshop.n...-performance-bundel.phtml
Ik zie het nu, volgens mij verwar ik het met een power meter / wattage meter. Maar goed, zo ver ben ik nog helemaal niet om me daar druk over te maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:27

sebasd

loopt op espresso

Vandaag volgens plan de langste rit ooit weer eens wat verlengd. Ruim 86 kilometer vanuit Amersfoort - Nijkerk - Strand Nulde - Strand Horst - Harderwijk - door de polder achter Zeewolde langs weer terug naar het Eemmeer / de Eemhof en dan nog een bochtje door Bunschoten en weer terug. Gelukkig had ik het precies zo uitgemikt dat ik het hele stuk door Flevoland de wind precies in mijn gezicht had.. Dat was best hard werken.

Kom nog lang niet in de buurt van wat sommigen hier wegtrappen maar ik las net dat ik me niet met anderen moet vergelijken :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien ben ik een vreemde eend hier, maar ik train niet echt voor progressie. Ik rij gewoon voor de lol en ik push een beetje omdat ik het lekker vind lekker moe en voldaan terug te komen. Of ik er sneller van wordt boeit me relatief weinig. (de ambitie om de toer te winnen heb ik wel opgegeven, misschien is het daarvoor ook een beetje laat om pas op je 48e met serieus fietsen te beginnen)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online
Southern Sun schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:58:

De kabel vervangen betekende dus ook het stuurlint loshalen en wat prutsen bij de shifter dus een hoop filmpjes gekeken want dat leek in eerste instantie vrij ingewikkeld. Net er voor gegaan en het viel gelukkig mee!
Je had ook alleen de binnenkabel kunnen vervangen. Buitenkabel slijt iets minder hard, zeker bij het stuur. Had je voor nu een hoop gedoe gescheeld.
Even goed kijken hoe het stuurlint vast zat en deze zit er nu (voor mij zeker goed genoeg ) weer terug op dus denk dat ik deze binnenkort ook maar eens geheel ga vervangen.
Roel Peereboom heeft een goed filmpje van het wikkelen van stuurlint. Hij plakt geen losse strook op de remgreep en dat is prima. Ook veel informatie over richting van wikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Oelske schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:26:
Dit zijn wel ouwerwetse cadansmeters.. tegenwoordig(al zeker 5+ jaar) zijn er ook cadansmeters die je enkel aan je trapas bevestigd en zelf het aantal omwentelingen berekend zonder moeilijk uitlijnen met magneetjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
goldmemberf1 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Ik zie het nu, volgens mij verwar ik het met een power meter / wattage meter. Maar goed, zo ver ben ik nog helemaal niet om me daar druk over te maken.
Dat is wss idd een powermeter die je bedoelt.
Ik heb mijn cadansmeter bijvoorbeeld op mijn schoen zitten in plaats van op de crank.
Vind die uitstekende sensoren niet zo handig namelijk en is enigszins achterhaald om het tweedelig te hebben, is feitelijk niks anders dan een tuimelsensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
la_fusion schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Dit zijn wel ouwerwetse cadansmeters.. tegenwoordig(al zeker 5+ jaar) zijn er ook cadansmeters die je enkel aan je trapas bevestigd en zelf het aantal omwentelingen berekend zonder moeilijk uitlijnen met magneetjes etc.
Trapas? in je frame? Is ook een gedoe, steeds je trapaslagers eruit halen als je de sensor een keer op een andere fiets wil hebben O-) :+

Zonder dollen.. zit gewoon op je crankarm inderdaad, zonder magneetjes ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Salteh op 21-06-2020 19:55 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
misschien eens je schoen in de hand nemen en dan goed bekijken hoe het inklikken van het pedaal werkt. Lijkt alsof jij de voor- en achterkant van het pedaal mogelijk door elkaar haalt en daarom onnodig moeilijk doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oelske
@la_fusion Ik ben niet echt op de hoogte van alle ontwikkelingen en ging voor het gemak maar even uit van mijn eigen Rox 11.
Het ging ook meer om de uitleg dat je geen speciale pedalen en dergelijke nodig hebt om de cadans te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
Ankona schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:00:
Misschien ben ik een vreemde eend hier, maar ik train niet echt voor progressie. Ik rij gewoon voor de lol en ik push een beetje omdat ik het lekker vind lekker moe en voldaan terug te komen. Of ik er sneller van wordt boeit me relatief weinig. (de ambitie om de toer te winnen heb ik wel opgegeven, misschien is het daarvoor ook een beetje laat om pas op je 48e met serieus fietsen te beginnen)
zo boven de 40 wordt dat aandeel mensen steeds groter. Ben zelf 54 en ik wil best zo hard mogelijk fietsen maar de lol in het fietsen gaat ook bij mij absoluut boven het beter worden. Ik fiets vooral omdat ik het een fijne manier vind om de conditie op pijl te houden. Dankzij Zwift lukt dat mij nu ook het hele jaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
wij schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:45:
Ik heb begin maart dit jaar mijn eerste sportievere fiets gekocht. Destijds was het vooral een gok en had ik geen idee wat ik er precies mee wilde. Nu zo'n ~2000km verder ben ik redelijk verslaafd aan het fietsen. Ik fiets over het algemeen rondjes van 50 tot 100km met zo'n 25 tot 30 km/u. Echter lukt het mij nog niet helemaal om mijn draai te vinden op deze fiets, na zo'n drie uur fietsen begint het vervelend te voelen in mijn rug/polsen/handen. Heb ondertussen handschoenen met gelpads gekocht om de trillingen op te vangen.

[Afbeelding]

Mijn zadel staat een flink stuk hoger dan het stuur (zoals op de foto). De zadelhoogte heb ik nu na flink uitproberen precies goed gekregen :) . Aan het stuur valt bijna niets te verstellen. Het is een breed (680mm) en redelijk plat stuur, met een vaste stuurpen (a-head) (spacers zitten onder). Ook lijkt de hoek van de handvaten niet echt lekker voor mijn polsen?

Ik twijfel nu om een stuurpen te kopen met een andere hoek zodat het stuur iets hoger uitkomt. Of om het stuur te vervangen door een 'riser' stuur. Of om gewoon veel te trainen zodat ik uiteindelijk wel ga wennen. Ben benieuwd of jullie nog andere suggesties hebben?

Het moet natuurlijk wel een sportieve fiets blijven. Het lijkt me vooral gaaf om nog (veel) langere tochten aan te kunnen. Ik weet dat ik een gekke fiets heb die niet voldoet aan alle racefiets kenmerken, maar wat ik ermee doe lijkt toch vooral op racefietsen, vandaar dat ik in dit topic reageer.
Je kan een ligstuur en/of bar-ends proberen. Ook 2 lagen stuurtape al dan niet met handschoenen met gelpads kan je proberen.

100 km met zo'n stuur lijkt mij iig een heel eind _/-\o_

Ombouwen van je huidige fiets naar iets met een race stuur zou ik niet zo 1-2-3 doen. Je "Reach" moet dan nog steeds kloppen en het ombouwen naar een racestuur dwingt je tot aanschaf van een paar redelijk dure shifters. Ik zou er deze winter lekker mee doorfietsen. En als het na de winter nog steeds je hobby is, kijken of je (op markplaats) een fiets met een racestuur kan vinden. Heel corona Nederland heeft een fiets aangeschaft, daarvan belanden er genoeg straks van op marktplaats.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
@goldmemberf1 Op aliexpress ongeveer €10 voor een cadanssensor.
Zoek maar eens op 'Magene'.
Ik heb een hartslagmeter, cadans en snelheidssensor van dat merk. Werkt perfect voor een fractie van de prijs van de Garmin sensoren :9.

Als je 4 fietsen in gebruik hebt komen al die A-merk sensoren wat duur uit. Zeker op mijn MTB wil ik ze. Op koersfiets minder van belang aangezien ik daar een powermeter heb :)

@Southern Sun
Belachelijk simpel klusje eigenlijk. Stom dat ik daarvoor vroeger naar de LBS ging. Was een fluitje van een cent :*)

[ Voor 14% gewijzigd door CedricD op 21-06-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:01
Vandaag er ook lekker op uit getrokken, en niet per se de eiken opgezocht maar toch heel mijn benen vol bultjes/processierups oorlogswonden. Is daar nog iets verstandigs tegen te doen? Ik hoop met dit weer toch wel gewoon lekker kort/kort te kunnen blijven rijden, en 'met plakband de haartjes verwijderen' klinkt ook niet bijzonder aangenaam met ongeschoren benen (schande, weet het...).

Ik begin in ieder geval wel langzaam naar de 30 gemiddeld te bewegen voor 100+ ritten, ben benieuwd hoe dichtbij ik kom zonder de dorpjes met drukte/mindere wegen om de zoveel km :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Waarschijnlijk heb ik mijn programma gevonden: Garmin Connect. Dit doet precies wat ik wil, wat leuke grafiekjes en verzamelstaatjes. Prima! Geen sociaal gebeuren maar gewoon wat zaken bijhouden. Top, bedankt voor de tip @User, alle anderen uiteraard ook bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qzAURT2jfQFlfW2eImXqgQio5E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/s3aZobDxGpjVXABXLWorajR3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnBjj8JGno4xudEWDpA0uAyoBCc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lH909eFN9jqSBXhQOo0k558O.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj4o_YAAN50lsdTb5-uBANrQlg4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kTAeiH4nyXXi7fM8oBihWeD1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Grin schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:48:
Waarschijnlijk heb ik mijn programma gevonden: Garmin Connect. Dit doet precies wat ik wil, wat leuke grafiekjes en verzamelstaatjes. Prima! Geen sociaal gebeuren maar gewoon wat zaken bijhouden. Top, bedankt voor de tip @User, alle anderen uiteraard ook bedankt!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben lichtelijk in de war haha
A. Had je niet al Garmin Connect als je een Garmin computer hebt?
B. Of werken andere merken computers met garmin connect?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De Rikster
Johlo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:42:Ik begin in ieder geval wel langzaam naar de 30 gemiddeld te bewegen voor 100+ ritten, ben benieuwd hoe dichtbij ik kom zonder de dorpjes met drukte/mindere wegen om de zoveel km :-)
Hoe meer je je hufterig gedraagt in dit soort dorpjes hoe hoger je gemiddelde. Ik heb echt het idee dat mijn generatie (30-40 ers) door de focus op Strava minder netjes rijdt dan ze zonder zouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:27
_/-\o_ 17 minuten in Z7 en dan ook nog een dik half uur Z6. Brute held! En volgens Garmin werd je onderweg niet eens slechter. :)
De Rikster schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:01:
[...]

Hoe meer je je hufterig gedraagt in dit soort dorpjes hoe hoger je gemiddelde.
Ik vindt dat goed hufterig rijden vaak best wat tijd kost. Je verliest toch best wat snelheid als je iemand goed wilt snijden, moet wachten tot het licht weer op rood staat of een bejaarde een kwak geeft. >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Gebanned op 21-06-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Cranzai schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Ik ben lichtelijk in de war haha
A. Had je niet al Garmin Connect als je een Garmin computer hebt?
B. Of werken andere merken computers met garmin connect?
Begrijpelijk, ik heb er voor 'gestudeerd' en werk in de IT, maar de wondere wereld van de fietscomputers is, tsja, hoe gaan we dat zeggen... Bijzonder?
Ik weet alleen het antwoord op vraag A. Garmin Connect, dus de app, is niet noodzakelijk voor een Garmin fietscomputer. Maar wanneer je die app hebt dan moet je ook nog het nodige synchroniseren en toestemming geven om deze gegevens naar Garmin te uploaden. Allemaal erg ondoorzichtig maar het is uiteindelijk gelukt.

@Gebanned Ik had een slechte dag vandaag, mja echt, ging voor geen meter... De data die je hier ziet heb ik puur te danken aan het fietsje en de goed gesmeerde ketting. Hier viel voor mij, als persoon/renner, geen enkele eer te behalen. Bedankt fiets.

[ Voor 14% gewijzigd door Grin op 21-06-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Volgens mij moet je een FTP test doen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Noxa schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Volgens mij moet je een FTP test doen :+ .
De powermeter zal idd nog even gekalibreerd moeten worden. De hartslaggrafiek klopt wel, die zones zijn wel goed. Ik train al jaren met een HR-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:01
[...]

Hoe meer je je hufterig gedraagt in dit soort dorpjes hoe hoger je gemiddelde. Ik heb echt het idee dat mijn generatie (30-40 ers) door de focus op Strava minder netjes rijdt dan ze zonder zouden.
Mogelijk, ik zal er voor oppassen als ik in die generatie terechtkom ;) al probeer ik me wel gewoon netjes te gedragen. Scheelt mij in ieder geval ook een hoop frustratie, daar ga ik niet meer van genieten tijdens de rit in ieder geval.

Ik bedoelde het meer als in: ben benieuwd wat ik zou halen als ik eens mijn best doe een route uit te stippelen waar ik dorpjes/slecht wegdek mijd. Dan blijft alleen het probleem over dat de lekkere wegen tussen de dorpjes/steden lijken te liggen, en 1 weg continu op en neer rijden zie ik niet echt zitten haha. Ach ja, met meer fietsen gaat die snelheid ook wel omhoog, dan houd ik het daar mooi bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejsp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 22:41
Johlo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:42:
Vandaag er ook lekker op uit getrokken, en niet per se de eiken opgezocht maar toch heel mijn benen vol bultjes/processierups oorlogswonden. Is daar nog iets verstandigs tegen te doen? Ik hoop met dit weer toch wel gewoon lekker kort/kort te kunnen blijven rijden, en 'met plakband de haartjes verwijderen' klinkt ook niet bijzonder aangenaam met ongeschoren benen (schande, weet het...).
Ik heb er sinds vrijdag ook last van... :|
Tubetje Nestosyl gehaald en dat lijkt de jeuk en het branderige gevoel telkens wel een paar uur te onderdrukken.

Voorkomen? Tsja, een paar eikenbomen kom je onderweg altijd wel tegen natuurlijk.
Betrapte mezelf erop dat ik vandaag tijdens m'n ritje al nerveus zat te speuren naar die lintjes die ze om de stam hangen wanneer er rupsen in zitten en dan wat meer het midden van de weg opzocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Grin schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Begrijpelijk, ik heb er voor 'gestudeerd' en werk in de IT, maar de wondere wereld van de fietscomputers is, tsja, hoe gaan we dat zeggen... Bijzonder?
Ik weet alleen het antwoord op vraag A. Garmin Connect, dus de app, is niet noodzakelijk voor een Garmin fietscomputer. Maar wanneer je die app hebt dan moet je ook nog het nodige synchroniseren en toestemming geven om deze gegevens naar Garmin te uploaden. Allemaal erg ondoorzichtig maar het is uiteindelijk gelukt.

@Gebanned Ik had een slechte dag vandaag, mja echt, ging voor geen meter... De data die je hier ziet heb ik puur te danken aan het fietsje en de goed gesmeerde ketting. Hier viel voor mij, als persoon/renner, geen enkele eer te behalen. Bedankt fiets.
Ah ik wist niet dat de computers werken zonder ooit de app te gebruiken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:02

Ik begin in ieder geval wel langzaam naar de 30 gemiddeld te bewegen voor 100+ ritten, ben benieuwd hoe dichtbij ik kom zonder de dorpjes met drukte/mindere wegen om de zoveel km :-)
Hier ook veel goede tips:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/processierups

Zat na mijn rit van zaterdag helemaal onder. Kwam ik pas achter toen er overal al bulten stonden :(. Besloten om zondag maar niet meer weg te gaan, jeuk te heftig.

Gelukkig dadelijk vertrekken voor weekje Zuid Limburg. Kan ik mooi de schade inhalen. Wel met inachtneming van alle processie rups protocollen.

Iemand toevallig nog leuke tips qua routes? Buiten de Mergelland en AGR routes. Die heb ik namelijk allemaal al gereden. De MTB gaat deze keer ook mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Laatst online: 19-09 23:30

wij

Met terugwerkende kracht zou ik nu inderdaad een 'echte' racefiets kopen. Toch heb ik door deze fiets ontdekt dat ik het fietsen leuk vind en heb er veel plezier van. Dus spijt van de aanschaf heb ik dus niet :) . Zelfs als ik volgende seizoen een racefiets neem blijft mijn huidige een leuke aanvulling.

Ombouwen naar een racestuur gaat idd niet zomaar, shifters en remmen zijn nu mountainbike-spul. Gisteren heb ik (voor weinig) een iets kortere stuurpen (75mm ipv 90mm) en een low riser stuur (ipv flat bar) kunnen bestellen van hetzelfde merk / stijl. Beide zouden mijn fietspositie iets comfortabeler moeten maken. Nu kan ik dus op zoek naar de beste combinatie :). Ik ga jullie advies m.b.t. bar-ends ook nog opvolgen. Handschoenen met gel-pads heb ik al. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Nu online
Dix0r schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:34:
[...]

Iemand toevallig nog leuke tips qua routes? Buiten de Mergelland en AGR routes. Die heb ik namelijk allemaal al gereden. De MTB gaat deze keer ook mee :9
In Limburg is (nog) niet zoveel te doen qua processierupsen. Ik zie/hoor er heel weinig over.

Race: https://connect.garmin.com/modern/course/28562628
ATB: https://www.alltrails.com...ding/oude-voerstreekroute

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 22-06-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Wil over een paar weken eens de lagers van mijn wielen zelf gaan vervangen. Op dit moment nog niet heel dringend, maar ben er 'even' ingedoken wat voor gereedschap je nodig bent. Mijn BB pers is natuurlijk weer net te groot voor de kleinste wiellagers, dus te beginnen met een nieuwe pers.

Heb bij BearingProTools.com de volgende onderdelen besteld:
- Wheel bearing press
- Drifts voor 6802, 6803, 6901, 6902, 6903 lagers (voor 3 verschillende wielsets)
- Pullers voor 12mm, 15mm en 17mm lagers
- DT Swiss ratchet removal tool (Ebay)

Pff, meer mensen hier ervaring mee? Is het normaal dat je zoveel gereedschap nodig bent voor zoiets relatief kleins? Ik weet dat je ook wel met een schroevendraaier de lagers er uit kunt tikken, maar om nou €10 te besparen op een wielset van €1k+ lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
[...]

Hier ook veel goede tips:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/processierups

Zat na mijn rit van zaterdag helemaal onder. Kwam ik pas achter toen er overal al bulten stonden :(. Besloten om zondag maar niet meer weg te gaan, jeuk te heftig.

Gelukkig dadelijk vertrekken voor weekje Zuid Limburg. Kan ik mooi de schade inhalen. Wel met inachtneming van alle processie rups protocollen.

Dit vond ik een erg toffe route: http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?page_id=433

Ik heb sinds zaterdag (mijn eerste solo century gereden, 175km op de teller *O*) ook echt last van de rode bultjes aan de binnenkant m'n elleboog, jeukt erg, vooral als ik wil slapen. In de nacht nog met allerlei tape m'n armen bewerkt, was meer dat het lekker voelde tegen de jeuk op dat moment dan dat het iets goeds deed volgens mij. Het was gisteren net een maanlandschap. Niet fietsen is met dit heerlijke weer natuurlijk geen optie (maar armwarmers ook niet..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
Gisteren aan het klooien geweest om mijn nieuwe bergcassette (11-34) en ketting te monteren.

https://bike.shimano.com/...05-r7000/CS-HG700-11.html

Wat blijkt, deze cassette is een speciaal geval. Voordat de cassette op de body gaat, dient er een 1,75mm metalen spacer gemonteerd te worden. Zonder die spacer was de hele afstelling van de derailleur helemaal zoek. Uiteindelijk na raadplegen van de on-line handleiding van Shimano die spacer gemonteerd en toen was het snel klaar.

Ketting moest ik uiteindelijk inkorten van 118 naar 110 schakels, afstelling van de derailleur was geen probleem en hoefde alleen de B-schroef wat in te draaien.

Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Kwestie van RTFM of stond het daar niet in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Yep, dat is normaal bij ook-voor-MTB-geschikt cassettes, omdat de Shimano MTB body minder breed is.

Er staat op de gelinkte pagina ook "geschikt voor MTB-naafbody", maar dat moet je inderdaad maar net weten ;-).

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 22-06-2020 11:24 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:26:
Wil over een paar weken eens de lagers van mijn wielen zelf gaan vervangen. Op dit moment nog niet heel dringend, maar ben er 'even' ingedoken wat voor gereedschap je nodig bent. Mijn BB pers is natuurlijk weer net te groot voor de kleinste wiellagers, dus te beginnen met een nieuwe pers.

Heb bij BearingProTools.com de volgende onderdelen besteld:
- Wheel bearing press
- Drifts voor 6802, 6803, 6901, 6902, 6903 lagers (voor 3 verschillende wielsets)
- Pullers voor 12mm, 15mm en 17mm lagers
- DT Swiss ratchet removal tool (Ebay)

Pff, meer mensen hier ervaring mee? Is het normaal dat je zoveel gereedschap nodig bent voor zoiets relatief kleins? Ik weet dat je ook wel met een schroevendraaier de lagers er uit kunt tikken, maar om nou €10 te besparen op een wielset van €1k+ lijkt me niet nodig.
Hoe ik ze heb verwijderd weet ik eigenlijk niet meer (waarschijnlijk idd gewoon met een schroevendraaier ofzo :o ), maar plaatsen heb ik gedaan met een paar ringen en de oude lagers als 'drukverdeling' en een snelspanner. Die door de as gestoken en langzaamaan steeds strakker draaien en de snelspanner opspannen. Natuurlijk opletten dat het allemaal recht zit en je niet teveel kracht hoeft te zetten.
Was wel bij een goedkopere wielset...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:25
[...]

MTB: Gulpen / Vijlen (behoort tot de top 3 mooiste NL MTB routes als je het mij vraagt...)
Race: sja, net wat je wilt... zoveel mooie stukken/mogelijkheden (met uitwijk mogelijkheden naar Belgie)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Aiolos schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Hoe ik ze heb verwijderd weet ik eigenlijk niet meer (waarschijnlijk idd gewoon met een schroevendraaier ofzo :o ), maar plaatsen heb ik gedaan met een paar ringen en de oude lagers als 'drukverdeling' en een snelspanner. Die door de as gestoken en langzaamaan steeds strakker draaien en de snelspanner opspannen. Natuurlijk opletten dat het allemaal recht zit en je niet teveel kracht hoeft te zetten.
Was wel bij een goedkopere wielset...
De oude lagers gebruiken i.c.m. een snelspanner lijkt me geen slechte oplossing. De druk wordt dan in ieder geval verdeeld over het hele lager en niet alleen de inner race, en je krijgt het lager ook diep genoeg. Het lager eruit tikken met een schroevendraaier kan bij mijn wielen niet omdat er een soort bus zit tussen beide lagers waar de as in draait. Er is dus geen ruimte om je schroevendraaier tegen het lager aan te zetten.

Naja, het is niet de goedkoopste oplossing (al met al zo'n €100,- aan gereedschap), maar je steunt er weer een Schot mee en kwalitatief gezien zijn het tools die een leven lang mee gaan. Als ik alle lagers op mijn 3 wielsets een keer vervangen heb, dan heb ik de kosten van het gereedschap er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:25
@Ypuh nee, (nog) geen ervaing mee. Maarja, dit zijn van die dingen die je 1x koopt en dan idd een levenlang plezier van hebt. Handige site! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:35
[...]

Dit idee heb ik nou ook. Dit is denk ik ook de generatie die eigenlijk net iets te hard moet werken om die 30 te halen op Strava en daardoor niet goed meer opletten / bewust risico's nemen. Fietscomputers stoppen toch gewoon wanneer je stil staat?

Als je rond de dertig bent en je fietst een seizoen 2 a 3x per week dan mag 30 gemiddeld op 100km+ echt geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
Salteh schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:23:
Yep, dat is normaal bij ook-voor-MTB-geschikt cassettes, omdat de Shimano MTB body minder breed is.

Er staat op de gelinkte pagina ook "geschikt voor MTB-naafbody", maar dat moet je inderdaad maar net weten ;-).
Ik was er vanuit gegaan dat elke R7000 of R8000 cassette gewoon paste zonder spacers of iets dergelijks, dus ook niet in de handleiding gekeken ;-) Maar goed dat weten we nu ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Louislouislouis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Dit idee heb ik nou ook. Dit is denk ik ook de generatie die eigenlijk net iets te hard moet werken om die 30 te halen op Strava en daardoor niet goed meer opletten / bewust risico's nemen. Fietscomputers stoppen toch gewoon wanneer je stil staat?

Als je rond de dertig bent en je fietst een seizoen 2 a 3x per week dan mag 30 gemiddeld op 100km+ echt geen probleem zijn.
Dit lijkt mij ook! Ik fiets nu sinds April en ben zonder hufterig gedrag (vind ik zelf) al een aantal keren 80-120 km ritjes met 29.?? thuis gekomen.

als ik kijk naar vrienden die allemaal ongeveer 2-4 jaar fietsen halen die gemiddeldes van 32-33 solo en 34-36 als ze met een groepje gaan...dit is voor mij bij lange na nog niet haalbaar en maakt het ook minder leuk om met een groepje te gaan fietsen wat ik zelf ook wel leuk vind.

maar ik hoop dat veel kilometers maken nog dit seizoen en de winter door zwiften mij een stuk verder brengt en fitter maakt. ik ben ook nog steeds op dieet en eet op fietsdagen 2500-2700 calorieen per dag en ik merk dat dit eigenlijk nog wat te weinig is, mocht ik nog de gewenste 7kg afgevallen zijn verwacht ik ook dat meer eten me sterker zal maken.

vergelijk: eerste ritje op de racefiets 40km met 26.9 kilometer en constant tegen mijn max hartslag (169 gemiddeld terwijl max op 182 ligt)

Zondag: 80km met 29 gemiddeld en hartslag 130.

dus vooruitgaan gaat snel maar de stap naar de 33-34 lijkt mij nog ver weg hoor.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Vraagje. Is er nog een simpele manier om de band mooi op de velg te poppen als je langs de kant van de weg met pech gestaan hebt?
Ik krijg me band wel hard genoeg om er mee door te rijden, maar hij ligt dan net niet lekker op de velg waardoor je beetje onbalans/gestuiter heb. Of moet ik gewoon met Co2 gaan werken voor dit soort dingen?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michaelg schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:47:
Vraagje. Is er nog een simpele manier om de band mooi op de velg te poppen als je langs de kant van de weg met pech gestaan hebt?
Ik krijg me band wel hard genoeg om er mee door te rijden, maar hij ligt dan net niet lekker op de velg waardoor je beetje onbalans/gestuiter heb. Of moet ik gewoon met Co2 gaan werken voor dit soort dingen?
Eerst de binnenband een klein beetje oppompen en dan pas om de velg doen.
edit: ik denk nu pas dat het om de buitenband gaat ipv om de binnenband |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2020 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morrar
Tja gemiddelde snelheid lijkt me zinloos om over te discussieren. Persoonlijk vind ik 30 km / uur hier aan de kust vaak nog best tricky. En dan zit ik qua dagstand toch meestal nog in de bovenste 20-30%...

Daarom; hartslag of powermeter geeft je veel meer houvast om doelen mee te stellen. Of gewoon; fiets voor de lol!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
@Morrar gemiddelde snelheid is natuurlijk een metric die iedereen begrijpt. Qua vergelijken is het dubbel, want in sommige gevallen is het misschien goed om watts (of beter w/kg) te vergelijken, maar uiteindelijk draait het ook een beetje om het resultaat. En op het moment dat je je watts niet in snelheid om kan zetten.. ligt het dan aan de omstandigheden (bv wind) of zit je niet diep genoeg, of is je fiets/wielen niet aero genoeg, zijn je banden ruk?

Kortom, beide hebben zo zijn plaats, en beide hebben nadelen.

Voor training daarin tegen is gem. snelheid absoluut ondergeschikt, dat is ten alle tijde waar

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
Prulleman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:40:
@Morrar gemiddelde snelheid is natuurlijk een metric die iedereen begrijpt. Qua vergelijken is het dubbel, want in sommige gevallen is het misschien goed om watts (of beter w/kg) te vergelijken, maar uiteindelijk draait het ook een beetje om het resultaat. En op het moment dat je je watts niet in snelheid om kan zetten.. ligt het dan aan de omstandigheden (bv wind) of zit je niet diep genoeg, of is je fiets/wielen niet aero genoeg, zijn je banden ruk?

Kortom, beide hebben zo zijn plaats, en beide hebben nadelen.

Voor training daarin tegen is gem. snelheid absoluut ondergeschikt, dat is ten alle tijde waar
Zeker waar; races worden ook niet beslist op vermogen, dat zou best saai worden. Alles heeft z'n plek, maar goed om je te realiseren dat eerste over een streep komen een samenspel is van vele factoren. En het is zeker niet altijd de beste die wint, maar wel vrij zeker dat het niet de slechtste is :)

Edit: Denk dat de belangrijkste reden dat online / virtuele races niet zo aanslaan juist komt doordat ze vrijwel geheel gebaseerd zijn op vermogen als enkele factor. Juist de strategische component ontbreekt een beetje; draften kan wel, maar is toch minder intuitief in een virtuele wereld. Ook team work is er minder. En negatieve zaken zoals (bijna) crashes ontbreken natuurlijk in het geheel en zorgen wel voor spanning / emotie / onverwachte uitslagen.

[ Voor 17% gewijzigd door Morrar op 22-06-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
wij schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:45:
Ik heb begin maart dit jaar mijn eerste sportievere fiets gekocht. Destijds was het vooral een gok en had ik geen idee wat ik er precies mee wilde. Nu zo'n ~2000km verder ben ik redelijk verslaafd aan het fietsen. Ik fiets over het algemeen rondjes van 50 tot 100km met zo'n 25 tot 30 km/u. Echter lukt het mij nog niet helemaal om mijn draai te vinden op deze fiets, na zo'n drie uur fietsen begint het vervelend te voelen in mijn rug/polsen/handen. Heb ondertussen handschoenen met gelpads gekocht om de trillingen op te vangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwGnnsIg45cajOe1GVUq-RjEm8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nw215zsM1VQwrme0bxOxak7.jpg?f=fotoalbum_large
Zelfde idee als ik ooit had dus :) Bar-ends van Ergon (GS3) erop, die hebben ook bij de "normale" plek van de handvaten een fijnere grip. En daarnaast een ligstuurtje. Deze heb ik in NL bij een webshop gekocht, Ali heeft exact dezelfde maar ik weet natuurlijk niet of er kwaliteitsverschil is.
Met deze setup al dik 10k gereden. Ondanks de aanschaf van een racer kort geleden, blijf ik het een fijne fiets vinden zo.
NB: In het midden met rood schoefje is mijn telefoonhouder, en je ziet ook nog half de ledlamp houder, vlak boven het wiel. De bel heb ik om de rem gemonteerd, zit daar eigenlijk prima!
Iets simpels wat ik nog niet onder de knie heb is het trefzeker in de pedalen klikken.
SPD pedalen hebben twee zijdes, altijd raak :P
Is daar nog iets verstandigs tegen te doen?
Tja, bedekken, of met windstil weer rijden. Ik gebruik nu Carbomeer Watergel. Helpt net genoeg om in slaap te vallen. Er schijnt ook een menthol versie te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 22-06-2020 16:06 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Michaelg schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:47:
Wiel vastpakken tussen je romp en beide handen. Ik heb de handkracht van een 8 jarig meisje, en zelfs ik krijg de meest rottige banden om de velg op deze manier. Zie deze video.
Zie 2:35 voor wat ik bedoel met: Wiel vastpakken tussen je romp en beide handen.

Ohja, vergeten te vermelden dat ik vorige week voor het eerst lek reed met m'n nieuwe mini pomp op zak. Man man man, wat een verademing is deze Topeak Hybrid Rocket HP. Ik kreeg hem met de hand makkelijk op 5+ bar, maar mocht je daar geen zin in hebben, dan kan je ook een patroon pakken en daarmee volblazen. Mocht je nog geen (goede) mini pomp hebben dan kan ik deze van harte aanbevelen. Deze pomp is het beste van twee werelden!

[ Voor 24% gewijzigd door Grin op 22-06-2020 16:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Meer mensen een lang tochtje gedaan tijdens (rondom) de langste dag of was DDX de enige gek die een pokkeind reed?

Kzag gisteren z'n insta stories langskomen..en toen dacht ik al.. dit word er weer een voor in de boekjes..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
McMiGHtY schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:15:
Meer mensen een lang tochtje gedaan tijdens (rondom) de langste dag of was DDX de enige gek die een pokkeind reed?

Kzag gisteren z'n insta stories langskomen..en toen dacht ik al.. dit word er weer een voor in de boekjes..
Dat is toch meestal het geval bij DDX? :+

Zelf 1,5 week geleden 330 km gereden en eigenlijk staat er eind van de week een ronde van Nederland op het programma. Echter wordt het nogal warm deze week en de voorspelling is dat het warmer wordt dan wat ik acceptabel vind. Ik ben nu aan het twijfelen tussen een dag eerder vertrekken of een week later. Al is de voorspelling voor een week later dat er weer meer kans is op neerslag 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08

Niet bizar ver maar hier wordt morgen de dinsdagavond ronde eenmalig opgerekt naar 90km.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Grin schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Wiel vastpakken tussen je romp en beide handen. Ik heb de handkracht van een 8 jarig meisje, en zelfs ik krijg de meest rottige banden om de velg op deze manier. Zie deze video.
Zie 2:35 voor wat ik bedoel met: Wiel vastpakken tussen je romp en beide handen.

Ohja, vergeten te vermelden dat ik vorige week voor het eerst lek reed met m'n nieuwe mini pomp op zak. Man man man, wat een verademing is deze Topeak Hybrid Rocket HP. Ik kreeg hem met de hand makkelijk op 5+ bar, maar mocht je daar geen zin in hebben, dan kan je ook een patroon pakken en daarmee volblazen. Mocht je nog geen (goede) mini pomp hebben dan kan ik deze van harte aanbevelen. Deze pomp is het beste van twee werelden!
Het wiel gaat wel om de velg heen, maar als ik hem vervolgens op pomp, dan ligt de bead niet mooi in de velg. Normaal kun je dan met een vloerpomp de band wat harder oppompen om de bead te latten poppen, maar met een mini pomp lukt me dat niet.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Michaelg schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:26:
Het wiel gaat wel om de velg heen, maar als ik hem vervolgens op pomp, dan ligt de bead niet mooi in de velg. Normaal kun je dan met een vloerpomp de band wat harder oppompen om de bead te latten poppen, maar met een mini pomp lukt me dat niet.
Dan zou een Co2 patroontje net kunnen helpen. Of op 1 of andere manier een klein beetje afwasmiddel meenemen :P Zelf niet nodig gehad, 1 keer band moeten wisselen en toen zat ie bij mij ook net niet lekker, gelukkig fietsenmaker in de buurt om 'm even goed op te pompen en waarschijnlijk was het rubber daarna soepel genoeg (maar de tip van wat Dreft kwam van die fietsenmaker).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
beetje spuug erop :D

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Michaelg schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Altijd de band even nalopen en heen en weer wiebelen in de velg voordat je hem oppompt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43

Ik was een deel (350km) zijn reisgenoot ;) 512km uiteindelijk

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
MMUilwijk schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Ik was een deel (350km) zijn reisgenoot ;) 512km uiteindelijk
Nog steeds respect.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
la_fusion schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is toch meestal het geval bij DDX? :+
8)
Was mooi rondje zo samen met @MMUilwijk en hoop rustige wegen dus lekker door kunnen rijden.
Zelf 1,5 week geleden 330 km gereden en eigenlijk staat er eind van de week een ronde van Nederland op het programma. Echter wordt het nogal warm deze week en de voorspelling is dat het warmer wordt dan wat ik acceptabel vind. Ik ben nu aan het twijfelen tussen een dag eerder vertrekken of een week later. Al is de voorspelling voor een week later dat er weer meer kans is op neerslag 8)7
Is erg persoonlijk of je goed tegen warm weer kan natuurlijk, maar ikzelf heb er weinig last van zolang je in beweging blijft.
Tenzij het boven de 40 graden gaat worden, dan helpt rijwind ook niet meer.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DDX schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:09:
[...]

Is erg persoonlijk of je goed tegen warm weer kan natuurlijk, maar ikzelf heb er weinig last van zolang je in beweging blijft.
Ja vorige rit(waarbij het tot op en over de 30 graden ging) was het eigenlijk wat te veel van het goede. Met werk moet het te regelen zijn dat ik een dag eerder kan vertrekken dus ja dat is dan mooi meegenomen als het net wat minder warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04-2024
Gisteren na het schoonmaken van mijn fiets kwam ik dit plekje tegen op mijn carbon voorvork, kan dit kwaad? Ik heb een keer gelezen dat het kleinste scheurtje in carbon al kan uitscheuren tot grote gevolgen.

Ik ben nog nooit met de fiets gevallen/gecrashed. De fiets is wel een keer tegen de vestenbank gevallen maar daarna is het plekje nooit meer echt opgevallen. Wellicht kan het komen door een opgespatte steentje?

Wat zouden jullie met deze schade doen? Ik hoor graag weer van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcY9tEid6oEbXXwhIEGlQGv_i-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlIArNhh4ue25tKjpVGST94Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5CPuxhcbQiRZ_nEVFzJ4YhG_dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zw0ROVSCvEJLHE8Y6qFWnpJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
@Dizzy Mike Is gewoon een beetje lak zo te zien. Kan geen kwaad.
Met een klein zwart stiftje eens op tikken zodat het minder opvalt ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vandaag voor het eerst weer buiten mogen spelen op de fiets 🙂 Toch veel fijner dan Zwift!

Ben blij dat het hele gedoe met die vorige fiets nu achter de rug is en ik weer lekker kan trappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCOl9fcPc9NMcLLjXLzPvKFVFb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7e3V0avLUtQ7RsjaQWSu6cW.jpg?f=fotoalbum_large

Ben heel tevreden met de fiets, de velgremmen voelen veel prettiger dan de schijfremmen op het vorige model. Ultegra groep schakelt lekker, ik meen zelfs het verschil met 105 te kunnen voelen - al kan dat echt tussen mijn oren zitten. Ik heb nog ergens een fulcrum setje liggen met een iets hogere velg, maar zoek toch stiekem wel een nieuwe wielset.

Nu maar eens wat buiten kilometers pakken voordat ik weer geld uitgeef...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zojuist heb ik een stel extra wielerhandschoentjes opgehaald, eens kijken of er een merkbaar verschil is tussen deze twee. De Castelli Rosso Corsa Pro en de Roeckl Alpha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
DDX schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:09:
[...]

8)
Was mooi rondje zo samen met @MMUilwijk en hoop rustige wegen dus lekker door kunnen rijden.

[...]

Wow.. bizar rondje zeg! Ik herken zelfs een paar van je foto's haha. Je bent ook hemelsbreed 100 meter van mijn huis geweest :P

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@DDX In één dag net zoveel als mijn beste week van dit jaar. Gaaf!

@MMUilwijk Pff, ook knap hoor. 350km is nog steeds extreem veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Ypuh schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:01:
@DDX In één dag net zoveel als mijn beste week van dit jaar. Gaaf!

@MMUilwijk Pff, ook knap hoor. 350km is nog steeds extreem veel.
@MMUilwijk heeft ook gewoon 500+ gereden hoor, alleen 350 daarvan met mij 8)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 21:05
Pffft jezus, die afstanden.

Had wel op de planning om een lange tocht te maken rondom de kortste nacht, maar nèt op die avond had ik gepland mijn verjaardag en die van een vriend in te halen. Jammer maar helaas. Voel mij ook niet bijster goed de laatste tijd (ken de oorzaak), maar zal denk ik 2020 maar gaan zien als ene gigantisch trainingsjaar, en dan in 2021 de grotere ritten inplannen. Jammer dat het zo loopt maar het is niet anders.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik dacht dat ik, als Veluwe fietser, heus wel een beetje hoogtemeters kon trappen, maar na mijn eerste rondje hier in Zuid Limburg (agr lus 3, met wat ommetjes om kwaaie locals te vermijden) waarin we heerlijke 1100hm hebben weggetrapt (incl Keutenberg, Eyserbosweg en Gulpenberg vanuit Partij) ben ik erachter dat het nog wel wat steiler kan dan bij de Postbank of het ritje bij Nijmegen dat ik laatst gedaan heb...Maar t was de moeite waard.

Vriendinlief wil misschien liever iets vlakker fietsen woensdag om dan vrijdag (vroeg) weer de hoogte in te gaan. Camerig en Vaalserberg staan eigenlijk nog wel op t lijstje, maar misschien ook wel wat in België?

Qua routes: ik vind veel op wielrennenmaastricht.nl, maar de zoekterm Komoot Racefiets Zuid Limburg gaf ook verrassend veel goede resultaten. Maar meer tips zijn altijd welkom, ik kijk zo ff naar de routes hierboven.
Pagina: 1 ... 118 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).