Ja! Vermoedelijk afgelopen zondag opgelopen tijdens de wolkbreuk op de Posbank. Staan schuilen in de bosjes. Tientallen bulten. Gek genoeg ook heel veel op mijn bovenbenen en billen, terwijl ik me toch echt meen te herinneren dat ik gewoon een fietsbroek aanhad.Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:04:
Ugh. Stond vanochtend op en zag mijn armen alweer vol zitten met rode bultjes. Al meer mensen die weer kennisgemaakt hebben met onze harige vrienden?
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebtBartNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:15:
[...]
Komt een beetje over als typische wieler bluf praat om verbaast te zijn over een 11-30 cassette? Ik rijd zelfs met 11-32 in Nederland. Met een FTP van 250-290W bij 95kg kom ik dan tenminste fatsoenlijk de Posbank of Camerig op.
Bovenkomen is nooit een issue, maar een gatenkaas cassette wel. Met name als je regelmatig in groepen rijdt waarbij jij niet diegene bent die het tempo bepaalt is het vervelend als je net tussen 2 kransjes inzit en niet je ideale cadans kunt rijden.
Een 11-30 is wat dat betreft nog 'redelijk'. Qua vertanding is dat een 11-28 waarbij alleen de laatste 3 kransjes anders zijn (die gebruik je op het vlakke toch niet). Bij een 11-32 is het verloop meer gespreid en dan vind ik de stappen te groot.
11-28 (11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28)
11-30 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30)
11-32 (11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32)
[ Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 16-06-2020 16:34 ]
Waar denk je dat de spetters van je achterwiel terecht komen? Vooral als je dan nog een beetje beweegt op je zadel..nomar109 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
[...]
Ja! Vermoedelijk afgelopen zondag opgelopen tijdens de wolkbreuk op de Posbank. Staan schuilen in de bosjes. Tientallen bulten. Gek genoeg ook heel veel op mijn bovenbenen en billen, terwijl ik me toch echt meen te herinneren dat ik gewoon een fietsbroek aanhad.
Wat betreft cassette en ketting, al trapt het door.. even doorzetten en halverwege je rit is het eea wel op elkaar ingesleten
Misschien heb ik iets gemist, maar wat voor bladen heb je voor zitten en hoe wil je de heuvels opkomen?apexia0087 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:25:
Klein vraagje hier, ik ga morgen mijn cassette vervangen van 11-25 naar 11-30. Is het nou echt een moetje om ook de ketting direct te vervangen? Huidige ketting ligt er pas zo'n 600 km op.
Ga de cassette vervangen omdat we aanstaand weekend in de Ardennen gaan fietsen en het denk ik wel lekker is om een 11-30 te hebben. 11-30 is wel de max ivm korte kooi.
Zelf heb ik op een dubbel met 39x28 genoeg heuvels (Teutoburgerwoud, Posbank en omgeving en Limburg) gehad en dat ging prima. Met een compact bijvoorbeeld kom je op de 34-25 ook best een heel eind. En dan ben ik iemand die over het algemeen van lekkere cadans houdt van ergens tussen de 90-104.
Dus met een 30 achter komt dat vast goed.
Ketting vervangen is wel verstandig, want wat al wordt gezegd, de lengte wil wel verschillen. Zelf heb ik een aparte cassette + ketting om die reden.
Si vis pacem, para bellum
Haartjes die blijven zitten in je broek en van de rest afwaaien/spoelen?nomar109 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:18:
[...]
Ja! Vermoedelijk afgelopen zondag opgelopen tijdens de wolkbreuk op de Posbank. Staan schuilen in de bosjes. Tientallen bulten. Gek genoeg ook heel veel op mijn bovenbenen en billen, terwijl ik me toch echt meen te herinneren dat ik gewoon een fietsbroek aanhad.
Dank voor jullie reacties. Qua geometrie zal ik wat moeten gaan testen. Maar qua budget ben ik er wel achter dat het lastig zal worden. Aangezien ik geen haast heb zal ik rustig de genoemde kanalen in de gaten gaan houden. Een frame zal mij sowieso 3000e gaan kosten ben ik bang..Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:05:
@jochy Volgens mij een gevalletje klassieke valkuil van wensen wat je mooi vindt (want wat zijn die Wilier's sexy) en dat passend proberen te maken i.p.v. de passende frames opzoeken en dan de mooiste kiezen.
Ik zit er net hier over te lezen:Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:13:
[...]
Haartjes die blijven zitten in je broek en van de rest afwaaien/spoelen?
"Je doet er als wielrenner goed aan om gebieden met veel eikenprocessierupsen te mijden als het regent of heeft geregend. 'Bij nat weer is er vaak overlast, vooral aan de bovenbenen en de kont, door het opspattende water', zo wijst Sondeijker op brandharen die door de regen op het fietspad liggen. 'Hier is niets aan te doen, al wil een regenbroek of regenbescherming wel helpen.'"
Ach, je moet maar zo denken. Een Van Gogh kost 50 miljoen en daar kom je de Posbank niet mee op.jochy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:15:
[...]
Dank voor jullie reacties. Qua geometrie zal ik wat moeten gaan testen. Maar qua budget ben ik er wel achter dat het lastig zal worden. Aangezien ik geen haast heb zal ik rustig de genoemde kanalen in de gaten gaan houden. Een frame zal mij sowieso 3000e gaan kosten ben ik bang..
Rijd jaarlijks zo'n 6000km. Dat doe ik op een stalen fiets, waarmee ik trouwens ook de Marmotte gewoon heb gereden. Denk dat ik toe ben aan een nieuwe fiets, die wat lichter en stijver is. En ja ik heb daarbij zo mijn eisen op het vlak van esthetiek. Deze ramato vind ik zoo mooi.. Misschien is het frame wel te voor mij (qua geometrie en prijs), maar ik heb geen haast, dus zie wel wat er voorbij komt. En anders zijn er nog zat andere mooie fietsen natuurlijk..Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:28:
[...]
Ach, je moet maar zo denken. Een Van Gogh kost 50 miljoen en daar kom je de Posbank niet mee op.
Ter info voor de Zuidelingen en/of toeristen ;-)
Bron: https://www.wml.nl/over-wml/nieuws/watertaps-in-juni-openDe 125 Limburgse watertaps zijn vanaf 13 juni weer in gebruik. Nu het ’nieuwe normale’ leven begint vorm te krijgen en we op gepaste afstand eropuit gaan, kunnen liefhebbers onderweg weer drinkwater tappen.
@jochy Geef je groot gelijk hoor. Het is simpelweg één van de mooiste frames die er zijn. Heb hem zelf dus alleen nooit overwogen omdat het gewoon teveel een wedstrijd frame is, waar ik met lange benen en de lenigheid van een standbeeld aan het andere eind van het spectrum zit. Los van de prijs doet een spacertoren van 3-4 cm alle mooie aspecten in één keer teniet in mijn ogen.
Zou me dus ook vooral laten leiden door de fietsen die passen en vervolgens een keuze maken. Dat is mentaal beter te verteren in plaats van je vastpinnen op één model en er dan achter komen dat het toch niet bij je past. En er zijn zoveel mooie fietsen, jammer genoeg zijn er nog maar weinig (zoals Wilier met de Ramato kleur) die echt uniek zijn. Toch heeft bijna ieder frame wel iets bijzonders, behalve Canyon dan
.
Zou me dus ook vooral laten leiden door de fietsen die passen en vervolgens een keuze maken. Dat is mentaal beter te verteren in plaats van je vastpinnen op één model en er dan achter komen dat het toch niet bij je past. En er zijn zoveel mooie fietsen, jammer genoeg zijn er nog maar weinig (zoals Wilier met de Ramato kleur) die echt uniek zijn. Toch heeft bijna ieder frame wel iets bijzonders, behalve Canyon dan
Om in te haken op de casette discussie, momenteel rijd ik met een 9 speed campagnolo 52-42 voor en 12-23 achter. Ultieme polderracer natuurlijk waarbij de grootste verzetten alleen nodig zijn met wind mee
Omdat ik de grote cassettes toch bijna niet gebruik en overweeg de heuvels op te zoeken ben ik aan het kijken naar een alternatieve cassette. Nou zie ik dat 9 speed cassettes van het veloce type nog nieuw te bestellen zijn net zoals kettingen. Op het moment dat ik een 12-28 zou monteren, brengt die 42/28 mij dan een beetje makkelijk naar boven op heuvels (denk zuid-NL, Zwarte Woud, Ardennen).
Een 12-28 is denk ik het maximale wat ik kan monteren als ik het chainwrap verhaal (https://branfordbike.com/rear-derailleur) volg met een korte kooi derailleur.
De dichtsbijzijnde heuvel vanaf thuis is de VAM-berg maar een tocht naar Limburg lijkt me op termijn wel geinig. Vraag me wel eens af of ik de VAM-berg op kom met 42-23 maar durf het niet te proberen haha
Omdat ik de grote cassettes toch bijna niet gebruik en overweeg de heuvels op te zoeken ben ik aan het kijken naar een alternatieve cassette. Nou zie ik dat 9 speed cassettes van het veloce type nog nieuw te bestellen zijn net zoals kettingen. Op het moment dat ik een 12-28 zou monteren, brengt die 42/28 mij dan een beetje makkelijk naar boven op heuvels (denk zuid-NL, Zwarte Woud, Ardennen).
Een 12-28 is denk ik het maximale wat ik kan monteren als ik het chainwrap verhaal (https://branfordbike.com/rear-derailleur) volg met een korte kooi derailleur.
De dichtsbijzijnde heuvel vanaf thuis is de VAM-berg maar een tocht naar Limburg lijkt me op termijn wel geinig. Vraag me wel eens af of ik de VAM-berg op kom met 42-23 maar durf het niet te proberen haha
Koop een chinees frame. Voor +/- 500 euro heb je er een. Kan je nog ruim 4500 euro aan groep en onderdelen uitgeven. Met het geld dat je overhoud koop je over 2 jaar weer een nieuw frame.jochy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:15:
[...]
Dank voor jullie reacties. Qua geometrie zal ik wat moeten gaan testen. Maar qua budget ben ik er wel achter dat het lastig zal worden. Aangezien ik geen haast heb zal ik rustig de genoemde kanalen in de gaten gaan houden. Een frame zal mij sowieso 3000e gaan kosten ben ik bang..
Nee.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:09:
Heeft Mantel ook kortingscodes zoals die Stravacode van Futurumshop?
ik zou zeker die VAM berg wel proberen met je 42-23. Het is maar een paar honderd meter en je voelt dan vanzelf hoe prettig / vervelend je het klimmen vindt met zo'n verzet.Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:39:
brengt die 42/28 mij dan een beetje makkelijk naar boven op heuvels (denk zuid-NL, Zwarte Woud, Ardennen).
Makkelijk zal klimmen in Limburg en zwaarder sowieso niet zijn met een 42 x 28 verzet. Of het voor jou te doen is kun je na zo'n VAM molshoop beter inschatten. Vroegah was je al een watje als je met zo'n verzet rijdt en tegenwoordig alleen nog wanneer je met @Ypuh in een groepje rijdt
Vraagje: ik kan een Cube Attain SL kopen, of de Attain GTC Race. Prijsverschil is €400. Is het carbonframe (mijn inziens het enige verschil) dit verschil waard.
Note: ik rijd nu op een alu instapfiets met Sora onderdelen.
Note: ik rijd nu op een alu instapfiets met Sora onderdelen.
wanneer je je dat afvraagt niet. Objectief betaal je €400 voor 400 gram gewichtsbesparing en dat is wat mij betreft onzin. Persoonlijk zou ik eerder gevoelig zijn voor juiste kleur dan voor 400 gram gewicht.Totrail schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:34:
Vraagje: ik kan een Cube Attain SL kopen, of de Attain GTC Race. Prijsverschil is €400. Is het carbonframe (mijn inziens het enige verschil) dit verschil waard.
Bedoel je een 13-28 cassette? Campa heeft (volgens mij) geen 12-28.Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:39:
Om in te haken op de casette discussie, momenteel rijd ik met een 9 speed campagnolo 52-42 voor en 12-23 achter. Ultieme polderracer natuurlijk waarbij de grootste verzetten alleen nodig zijn met wind mee![]()
Als je even opzoekt welk type, uitvoering en modeljaar achterderailleur je hebt kun je zien of je de 28 überhaupt kunt schakelen. Dan kun je ook lezen wat de capaciteit is. Niet gokken maar RTFM.
Het lijkt me ook de moeite waard om naar je voorbladen te kijken en misschien een 39 te monteren i.p.v. 42. Kun je ook een tweedehandsje of vreemdmerk plaat voor nemen.
Voorbeeld:
In de 2001 Campagnolo catalogus wordt genoemd voor de
Chorus 9 speed:
max sprocket 26T
cap 27T
max front diff 14
Dus daar kun je die 13-28 niet mee doen, maar een 13-26 kan wel, ook i.c.m. 52-39
Daytona 9 speed:
max sprocket 29T
cap 30T
max front diff 14
Die zou de 13-28 met 52-39 kunnen moeten bolwerken.
Met welk verzet jij als fietser prettig boven kunt komen durf ik niet te beantwoorden. Ik ben een grote zware oude man, en moet in de Ardennen soms mijn toevlucht nemen tot 34-32.
[ Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 16-06-2020 20:28 ]
Is er ook landelijke informatie beschikbaar welke watertaps weer open zijn?RR46 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:03:
[...]
Bron: https://www.wml.nl/over-wml/nieuws/watertaps-in-juni-open
Binnenkort weer een rit naar zuid Limburg. Van te voren wel even zoeken naar de toppunten anders hopen op een meewerkende horeca ondernemer na een bakkie ☕️RR46 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:03:
[...]
Bron: https://www.wml.nl/over-wml/nieuws/watertaps-in-juni-open
...
Ah yes de campagnolo manuals, ben er zelf nog niet in geslaagd deze te vinden voor mijn generatie. Binnenkort nog maar een keer zoeken, op de derailleur staat niet erg duidelijk een productnummer o.i.d. geloof ik. 13-28 ipv 12-28 lijkt mij er goed mogelijk.DieAnder schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:
[...]
Bedoel je een 13-28 cassette? Campa heeft (volgens mij) geen 12-28.
Als je even opzoekt welk type, uitvoering en modeljaar achterderailleur je hebt kun je zien of je de 28 überhaupt kunt schakelen. Dan kun je ook lezen wat de capaciteit is. Niet gokken maar RTFM.
Het lijkt me ook de moeite waard om naar je voorbladen te kijken en misschien een 39 te monteren i.p.v. 42. Kun je ook een tweedehandsje of vreemdmerk plaat voor nemen.
Voorbeeld:
In de 2001 Campagnolo catalogus wordt genoemd voor de
Chorus 9 speed:
max sprocket 26T
cap 27T
max front diff 14
Dus daar kun je die 13-28 niet mee doen, maar een 13-26 kan wel, ook i.c.m. 52-39
Daytona 9 speed:
max sprocket 29T
cap 30T
max front diff 14
Die zou de 13-28 met 52-39 kunnen moeten bolwerken.
Met welk verzet jij als fietser prettig boven kunt komen durf ik niet te beantwoorden. Ik ben een grote zware oude man, en moet in de Ardennen soms mijn toevlucht nemen tot 34-32.
Bedankt voor de info! Het idee dat die 28 zou kunnen heb ik vooral gebaseerd op het linkje dat ik meepostte over chain wrap etc maar manufacturer toleranties zijn wel fijner inderdaad
Dan toch maar een keer die pukkel opsprinten hahaBartNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:25:
[...]
ik zou zeker die VAM berg wel proberen met je 42-23. Het is maar een paar honderd meter en je voelt dan vanzelf hoe prettig / vervelend je het klimmen vindt met zo'n verzet.
Makkelijk zal klimmen in Limburg en zwaarder sowieso niet zijn met een 42 x 28 verzet. Of het voor jou te doen is kun je na zo'n VAM molshoop beter inschatten. Vroegah was je al een watje als je met zo'n verzet rijdt en tegenwoordig alleen nog wanneer je met @Ypuh in een groepje rijdt
Na wat leeswerk kwam ik er inderdaad al achter dat wat nu relatief zwaar is vroegah licht was. Toen had men geen koffiemolentjes maar molenstenen
Hier heb ik ze vandaan: http://www.retrobike.co.u...ve/Campagnolo+Catalogues/Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:03:
Ah yes de campagnolo manuals, ben er zelf nog niet in geslaagd deze te vinden voor mijn generatie. Binnenkort nog maar een keer zoeken, op de derailleur staat niet erg duidelijk een productnummer o.i.d. geloof ik. 13-28 ipv 12-28 lijkt mij er goed mogelijk.
Ik heb er een keer een middag aan besteed de hele boel te downloaden en sindsdien hoef ik er nooit meer naar te zoeken
Op de componenten zelf stond vroeger nooit een productcode, ze hebben pas recent doorgekregen dat dat wel heel handig is. Gelukkig kun je a.d.h.v. de catalogi redelijk goed pinpointen welk type/modeljaar je componenten zijn, en de bijbehorende specificaties vinden.
Weet niet of het overal zo mee is, maar het viel ons laatst wel op dat veel fietsen in de zaak lager geprijsd waren dan op de webshop.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:09:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nog even betreft de processierups. Na mijn MTB ritje in Bergen op Zoom heb ik ook last van jeukende bultjes, voornamelijk rond mijn knieën.
Nu vroeg ik me af of die UV beschermers (armen/benen, bv GRIPGRAB UV ARMWARMERS) zullen helpen om dit te verminderen of zullen die haartjes hier gewoon doorheen gaan?
Nu vroeg ik me af of die UV beschermers (armen/benen, bv GRIPGRAB UV ARMWARMERS) zullen helpen om dit te verminderen of zullen die haartjes hier gewoon doorheen gaan?
Ik ben er een mee boven gekomen, toen ik vergeten was dat de VAM ook in te Ronde van Drenthe zit. Ideaal is zeker anders, helemaal nu het wat steiler is geworden. (Dat kan dan daar weer, dat de heuvel ineens langer is geworden 😅)Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:39:
Om in te haken op de casette discussie, momenteel rijd ik met een 9 speed campagnolo 52-42 voor en 12-23 achter. Ultieme polderracer natuurlijk waarbij de grootste verzetten alleen nodig zijn met wind mee![]()
Campa korte kooi kan prima met de 28, zelf ook gedaan. Alleen niet op de 52 schakelen en achter op 1 van de grootste 2 a 3. Als je wil kan ik kijken of ik nog een gebruikte 39T heb liggen met BCD 135. Officieel is het 8s, maar altijd met een 9s ketting gereden, gezien die beter zat op de tandjes.
Si vis pacem, para bellum
Nee, nooit gezien.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:09:
Mijn ervaring is dat Mantel veel vaker scherper geprijsd is dan Futurumshop.
Laatst nog met de kortingscode van Futurumshop daar wat besteld, dat was de enige manier om een paar lutteloze euro's uit te sparen t.o.v. Mantel. Buiten dat vind ik de webshop van Mantel beter in elkaar zitten en een beter (en groter) assortiment, daarnaast goede (uitgebreide) productteksten en service.
@MazZz
Nee, niet in alle gevallen. Afhankelijk van de weersituatie. Zoals eerder gezegd, het valt me nog enigszins mee dit jaar. Ben gisteren 2x in een wolkbreuk terecht gekomen, was echt kletsnat waardoor potientiele haartjes echter overal bij je lichaam komen. Volgens mij heb ik er geen nieuwe bulten bij
[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 17-06-2020 08:00 ]
Het helpt wel het eea te verminderen maar bij een goede regenbui ben je alsnog aan de beurt.MazZz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:33:
Nog even betreft de processierups. Na mijn MTB ritje in Bergen op Zoom heb ik ook last van jeukende bultjes, voornamelijk rond mijn knieën.
Volgens mij zijn die haartjes zo klein dat ze ook door de meeste kleding heen gaan. Het gouden recept blijft voor mij toch snel na het fietsen met de kleding roller over armen en benen etc, snel douchen en als er dan toch nog één of twee bultjes komen, dan menthol zalf erop.
Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat een horeca ondernemer moeilijk deed over het vullen van bidon's, meestal gewoon na een bakkie even naar de WC lopen. Zelf ondernemers die voordat je er bent al zeggen van joh ik vul ze hier wel even voor je want ze passen in de WC niet onder de kraan.koentjuh1987 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:34:
[...]
Binnenkort weer een rit naar zuid Limburg. Van te voren wel even zoeken naar de toppunten anders hopen op een meewerkende horeca ondernemer na een bakkie ☕️
Uiteindelijk gaan ze daar denk ik ook doorheen inderdaad, net als hierboven al beschreven dat ze dwars door andere lycra kleding (broek sowieso) gaan. Ik heb het tot nu toe nog niet zo heel erg, vorig jaar heb ik uiteindelijk hooikoorts tabletten genomen (Cetirizine) die werkte voor mijn gevoel wel redelijk.MazZz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:33:
Ik heb soms ook het idee dat mijn klachten ieder jaar minder zijn geworden. 2 jaar geleden heb ik echt gruwelijke last gehad, vorig jaar, terwijl ik heel veel (woon-werk) door processierups gebieden fietste was het slechts wat irritatie en dit jaar lijkt het weer wat minder, ook al heb ik gewoon gefietst, zowel in het bos als op de (natte) weg. Laten we hopen dat je lichaam er aan went
Mijn ervaring is juist tegenovergesteld: koop bijna alles bij Futurum. Je moet daar een beetje strategisch te werk gaan door kortingscodes op acties te stapelen.Dix0r schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:48:
[...]
Nee, nooit gezien.
Mijn ervaring is dat Mantel veel vaker scherper geprijsd is dan Futurumshop.
Laatst nog met de kortingscode van Futurumshop daar wat besteld, dat was de enige manier om een paar lutteloze euro's uit te sparen t.o.v. Mantel. Buiten dat vind ik de webshop van Mantel beter in elkaar zitten en een beter (en groter) assortiment, daarnaast goede (uitgebreide) productteksten en service.
@MazZz
Nee, niet in alle gevallen. Afhankelijk van de weersituatie. Zoals eerder gezegd, het valt me nog enigszins mee dit jaar. Ben gisteren 2x in een wolkbreuk terecht gekomen, was echt kletsnat waardoor potientiele haartjes echter overal bij je lichaam komen. Volgens mij heb ik er geen nieuwe bulten bij
Zo had ik er een Assos Equipe RS bib voor 135 euro, een 4iiii voor 195, een Protone voor 145, 2x Conti 5000 + Ultegra cassette voor 100 euro, Dura Ace pedalen voor 143, enzovoort. Mantel kan daar zelden tot nooit aan tippen.
Zelfs de nieuwe 1030 Plus die ik in bestelling heb is bij Futurum met een 25 kortingscode het goedkoopst (maar nog steeds takkeduur).
Moet trouwens zeggen dat ik Mantel überhaupt een dure tent vind. Vind ze maar vaak adviesprijzen hanteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoffa op 17-06-2020 09:26 ]
Vraagje voor de power meter eigenaars:
Leuk zo'n dual sided pedals, maar wat doe je er aan als je een L/R asymmetrie hebt? Blijft het bij een leuke metric/gimmic of kan je er iets mee om het zoveel als mogelijk naar de 50/50 te krijgen? En is dat laatste uberhaupt wel broodnodig?
Ikzelf moet om de 4-5 maanden naar de kraker om mijn heupkanteling/verdraaiing terug te resetten. Dit probleem vindt z'n oorsprong in klein beenlengteverschil en een correctie van mijn postuur door een oude sleutelbeenverdraaiing (die al grotendeels terug in orde is).
Ik vraag me af in hoeverre mijn fysiek 'mankement' een reden kan zijn om toch voor dual sided te kiezen.
Als het terug tijd is voor een sessie bij de osteopaat, merk ik dat wel snel genoeg aan mijn heuppositie, overbelasting tijdens het voetballen, positie op m'n zadel,... De L/R onbalans op een power pedal lijkt mij in die zin enkel een bevestiging van m'n fysieke 'staat'.
Of kan een dual sided een meerwaarde zijn?
Voor het overige ben ik een gemiddelde wielrenner en laat ik geen ingewikkelde analyses los op m'n power data. Bedoeling is gericht trainen. Of m'n heupverdraaiing de meerkost voor dual sided rechtvaardigt, is dus beetje m'n vraag.
Leuk zo'n dual sided pedals, maar wat doe je er aan als je een L/R asymmetrie hebt? Blijft het bij een leuke metric/gimmic of kan je er iets mee om het zoveel als mogelijk naar de 50/50 te krijgen? En is dat laatste uberhaupt wel broodnodig?
Ikzelf moet om de 4-5 maanden naar de kraker om mijn heupkanteling/verdraaiing terug te resetten. Dit probleem vindt z'n oorsprong in klein beenlengteverschil en een correctie van mijn postuur door een oude sleutelbeenverdraaiing (die al grotendeels terug in orde is).
Ik vraag me af in hoeverre mijn fysiek 'mankement' een reden kan zijn om toch voor dual sided te kiezen.
Als het terug tijd is voor een sessie bij de osteopaat, merk ik dat wel snel genoeg aan mijn heuppositie, overbelasting tijdens het voetballen, positie op m'n zadel,... De L/R onbalans op een power pedal lijkt mij in die zin enkel een bevestiging van m'n fysieke 'staat'.
Of kan een dual sided een meerwaarde zijn?
Voor het overige ben ik een gemiddelde wielrenner en laat ik geen ingewikkelde analyses los op m'n power data. Bedoeling is gericht trainen. Of m'n heupverdraaiing de meerkost voor dual sided rechtvaardigt, is dus beetje m'n vraag.
Of je moet echt een gigantisch verschil hebben in je benen, anders is het niet perse boeiend om L/R te corrigeren. Iedereen heeft wel een dominanter been.
Als je het gebruikt om gericht te trainen is het belangrijker dat de data die je gebruikt consequent is. Of dat nu L only is, of L/R.
Als je het gebruikt om gericht te trainen is het belangrijker dat de data die je gebruikt consequent is. Of dat nu L only is, of L/R.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
De kraantjes voor bloemverzorging op een kerkhof zijn je ook wel van dienst hoor. Mits er geen grote groepen luidruchte wielrenners gaan tappen en pauzeren is dat geen probleem.koentjuh1987 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:34:
[...]
......anders hopen op een meewerkende horeca ondernemer na een bakkie ☕️
Het is maar wat je duur vind. Lokale fietsenmaker is vaak duurder. Al loop ik voor kleine dingen daar tegenwoordig sneller binnen dan online bestellen.Stoffa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:17:
[...]
Moet trouwens zeggen dat ik Mantel überhaupt een dure tent vind. Vind ze maar vaak adviesprijzen hanteren.
Ik denk dat het er ook vooral op neer komt wat voor onderdelen je nodig hebt. Zelf probeer ik altijd gebruiksonderdelen op voorraad te hebben liggen zodat ik niet afhankelijk ben van de op dan geldige aanbiedingen.Willem30 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:13:
[...]
Het is maar wat je duur vind. Lokale fietsenmaker is vaak duurder. Al loop ik voor kleine dingen daar tegenwoordig sneller binnen dan online bestellen.
Voor mij is Mantel vaak wel de goedkoopste en aangezien ze vrij dicht bij mijn werk zitten vind ik het ook fijn om daar kleding te passen. Wel zo handig bij kledingstukken waar je nog niets van hebt liggen. Uiteindelijk is het alsnog verstandig om aanbiedingen af te wachten. Van sommige artikelen zijn de adviesprijzen ronduit schandalig hoog.
Lokale fietsenmaker kom ik niet, doe alles zelf. Ik vind Mantel dan ook duur vergeleken met andere webshops. Wat dat betreft is het inderdaad relatief.Willem30 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:13:
[...]
Het is maar wat je duur vind. Lokale fietsenmaker is vaak duurder. Al loop ik voor kleine dingen daar tegenwoordig sneller binnen dan online bestellen.
Volgens mij betaal je bij de lbs zo 60 euro voor een Conti bandje, echt absurd vind ik dat.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoffa op 17-06-2020 11:24 ]
Zelf vind ik Mantel nog best wel meevallen. Natuurlijk zijn er een aantal die goedkoper zijn, in o.a. Duitsland, maar dan betaal ik weer verzendkosten en duurt het een stuk langer voor alles binnen is. Mantel is meestal binnen een dagje binnen, dat vind ik ook wel fijn. Amazon heeft nog wel soms wat mooie aanbiedingen (en door mijn prime is het ook nog snel en meestal geen verzendkosten), maar bijvoorbeeld een futurum is vaak nog een stukje duurder en de lokale shop hier al helemaal. Ik weet niet waar jullie de spulletjes vandaan halen?
Als het op kleding aankomt overigens hecht ik geen meerwaarde aan merk, zelf hele goede ervaring met het Aliexpress merk "Spexcel", dus daar heb ik het een en ander van liggen. Betaalbaar (niet heel goedkoop voor Aliexpress prijzen) en goede kwaliteit. En verder heb ik nog zo veel kleding liggen van de afgelopen jaren dat ik daar echt niets meer nodig heb.
Mijn ervaringen (natuurlijk is het vaak zo dat je gratis verzending krijgt vanaf een bepaald bedrag, maar als dat onder de 50 ligt vind ik dat zelf niet zo heel erg):
Mantel - snelle levering, ok prijzen
Futurum - snelle levering, vaak iets hogere prijzen
Amazon - snelle levering, maar moet je treffen qua prijs (kan soms spotgoedkoop zijn, en dan leveren ze alsnog)
bike-discount - tragere levering, lage prijzen, maar verzendkosten
Salden - snelle levering, ok prijzen
Rosebikes - tragere levering, goede prijzen maar wel 10 euro verzendkosten
Bikester - duurt een paar dagen voor het binnen is, ok prijzen (gratis verzenden vanaf 70)
Anderen:
bikeinn - lage prijzen, maar nooit durven bestellen op basis van reviews
r2-bike.com - goede prijzen, maar levering kan erg lang duren, voor wat ik nodig had daar toen dus niet besteld
wiggle - geen ervaring, ze hadden niet alles wat ik toen nodig had, en dat is al meerdere keren voorgekomen.
Als het op kleding aankomt overigens hecht ik geen meerwaarde aan merk, zelf hele goede ervaring met het Aliexpress merk "Spexcel", dus daar heb ik het een en ander van liggen. Betaalbaar (niet heel goedkoop voor Aliexpress prijzen) en goede kwaliteit. En verder heb ik nog zo veel kleding liggen van de afgelopen jaren dat ik daar echt niets meer nodig heb.
Mijn ervaringen (natuurlijk is het vaak zo dat je gratis verzending krijgt vanaf een bepaald bedrag, maar als dat onder de 50 ligt vind ik dat zelf niet zo heel erg):
Amazon - snelle levering, maar moet je treffen qua prijs (kan soms spotgoedkoop zijn, en dan leveren ze alsnog)
Bikester - duurt een paar dagen voor het binnen is, ok prijzen (gratis verzenden vanaf 70)
Anderen:
r2-bike.com - goede prijzen, maar levering kan erg lang duren, voor wat ik nodig had daar toen dus niet besteld
wiggle - geen ervaring, ze hadden niet alles wat ik toen nodig had, en dat is al meerdere keren voorgekomen.
[ Voor 34% gewijzigd door Raznov op 17-06-2020 12:00 ]
Hmm in vergelijking tot welke andere webshops? Futurum en Mantel zijn al genoemd. Enige discounter die ik vaak tegenkom is die duitse partij bike-discount.be. Nog geen ervaring mee maar zal ongetwijfeld qua shipment wat langer duren.Stoffa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:23:
[...]
Lokale fietsenmaker kom ik niet, doe alles zelf. Ik vind Mantel dan ook duur vergeleken met andere webshops. Wat dat betreft is het inderdaad relatief.
Volgens mij betaal je bij de lbs zo 60 euro voor een Conti bandje, echt absurd vind ik dat.
Bij de fietsenmaker is het doorgaans 10 tot 20% duurder t.o.v. webshops is mijn ervaring. Dat is ook een van de redenen waarom zelf sleutelen zo leuk is. Je leert je fiets beter kennen en kunt zelf je onderdelen kiezen. Geeft me altijd wel een voldaan gevoel als ik weer iets gefixt heb

Mijn persoonlijke ervaring is dat mantel meestal net iets goedkoper is. En wat ik bij futurum erg irritant vind, is dat ze bij veel producten een minimale afname vereisen.
Wiggle & Math Salden zijn meestal ook wel redelijk geprijsd.
Wiggle & Math Salden zijn meestal ook wel redelijk geprijsd.
Raar... Is zo gek nog niet
Hoe zit het met brillen? Heb in het verleden wel Agu brillen gehad, maar sinds een jaar of twee draag ik (fake merk) brillen uit China. Is de prijs voor bijvoorbeeld een 100%/Oakley bril (130+ €) te rechtvaardigen ten opzichte van bijvoorbeeld een bril van 4-5 tientjes?
Hoe verhoudt een lens zich? En wat kan je verwachten qua robuustheid van lens en frame?
Edit: Heb op internet wel eea gevonden, ook reviews enzo. Maar vooral benieuwd naar praktijkervaringen.
Hoe verhoudt een lens zich? En wat kan je verwachten qua robuustheid van lens en frame?
Edit: Heb op internet wel eea gevonden, ook reviews enzo. Maar vooral benieuwd naar praktijkervaringen.
[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 17-06-2020 12:46 ]
Ikzelf rijd met Siroko. Prima brilletjes, zitten fijn (vind ik) en niet al te duur. Klantenservice is ook erg goed.Waus26 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:45:
Hoe zit het met brillen? Heb in het verleden wel Agu brillen gehad, maar sinds een jaar of twee draag ik (fake merk) brillen uit China. Is de prijs voor bijvoorbeeld een 100%/Oakley bril (130+ €) te rechtvaardigen ten opzichte van bijvoorbeeld een bril van 4-5 tientjes?
Eens met @NielsD91. Prijs/kwaliteit van Siroko helemaal prima. Even zoeken in dit topic en je komt voldoende informatie tegen denk ikWaus26 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:45:
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Nu het toch even over brillen gaat: heeft iemand ervaring met plaklenzen op de fietsbril?
Het zijn van die leesbril-lensjes, voor mensen die moeite hebben met het lezen van de fietscomputer. Ik vraag me af of dat goed blijft zitten en of het niet teveel zicht op de weg wegneemt.
Het zijn van die leesbril-lensjes, voor mensen die moeite hebben met het lezen van de fietscomputer. Ik vraag me af of dat goed blijft zitten en of het niet teveel zicht op de weg wegneemt.
3.5 jaar geleden toen ik begon voor 2 tientjes een bril met donkere, witte en gele glazen op de kop getikt. Geen flauw idee welk merk. Nu, ruim 5.000 kilometer verder doet 'ie nog steeds z'n werk
@dixor Wiggle, r2-bike, Hopmans (vaak goede Assos aanbiedingen), Salden.
Zeker bij Wiggle koop ik veel. Ik deel dat account met wat vrienden waardoor hij altijd platinum heeft en dus 12 procent korting. Ook dit wordt dan wordt leuk korting stapelen als ze bv zo'n actie hebben dat je 50 euro korting krijgt als je 200 uitgeeft. Als je dan toch al 12 procent hebt op alles wordt het echt spotgoedkoop.
Black Friday kun je ook veel goede deals vinden van bv de MAAP en Attaquer webshops.
Rapha kun je gek genoeg ook regelmatig goedkoop kopen (relatief want is natuurlijk gewoon een duur merk) door de archive sale in de gaten te houden.
Ook in de weken na Black Friday worden de restanten daar tegen hoge kortingen verkocht.
Sigmasports ook nog noemen. Heeft nu bv een Black Sheep warehouse-sale met 30 procent korting. Heb daar vorig jaar een Gore C7 shakedry gtx gekocht voor 230 euro, was toen overal 330 euro.
Zeker bij Wiggle koop ik veel. Ik deel dat account met wat vrienden waardoor hij altijd platinum heeft en dus 12 procent korting. Ook dit wordt dan wordt leuk korting stapelen als ze bv zo'n actie hebben dat je 50 euro korting krijgt als je 200 uitgeeft. Als je dan toch al 12 procent hebt op alles wordt het echt spotgoedkoop.
Black Friday kun je ook veel goede deals vinden van bv de MAAP en Attaquer webshops.
Rapha kun je gek genoeg ook regelmatig goedkoop kopen (relatief want is natuurlijk gewoon een duur merk) door de archive sale in de gaten te houden.
Ook in de weken na Black Friday worden de restanten daar tegen hoge kortingen verkocht.
Sigmasports ook nog noemen. Heeft nu bv een Black Sheep warehouse-sale met 30 procent korting. Heb daar vorig jaar een Gore C7 shakedry gtx gekocht voor 230 euro, was toen overal 330 euro.
[ Voor 72% gewijzigd door Stoffa op 17-06-2020 14:27 ]
+1Stoffa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:17:
[...]
Mijn ervaring is juist tegenovergesteld: koop bijna alles bij Futurum. Je moet daar een beetje strategisch te werk gaan door kortingscodes op acties te stapelen.
Zo had ik er een Assos Equipe RS bib voor 135 euro, een 4iiii voor 195, een Protone voor 145, 2x Conti 5000 + Ultegra cassette voor 100 euro, Dura Ace pedalen voor 143, enzovoort. Mantel kan daar zelden tot nooit aan tippen.
Zelfs de nieuwe 1030 Plus die ik in bestelling heb is bij Futurum met een 25 kortingscode het goedkoopst (maar nog steeds takkeduur).
Ben ook helemaal fan van Futurumshop, vooral vanwege het no-questions-asked retourbeleid. Ze zijn altijd super snel en de keren dat ik daadwerkelijk iets met garantie had hebben ze ook boven verwachting goed afgehandeld. Met de kortingscodes erbij ook altijd leuke prijzen en als het dan wel een keer een paar euro extra kost, dan gun ik het ze ook met alle liefde.
Ook geen slecht woord over Mantel overigens, maar in de praktijk bestel ik er maar zelden iets. Ik rij wel eens langs de winkel in Arnhem omdat mijn zus daar woont. Dat is vooral als ik bijvoorbeeld een helm of schoenen even wil passen.
Ik doe overigens hetzelfde als @la_fusion. Van alle slijtage delen gewoon een kleine voorraad, zodat je rustig de aanbiedingen af kunt wachten en nooit de hoofdprijs betaald. Het meeste bestel ik bij Bike24 (=Wiggle), die hebben echt werkelijk alles.
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 17-06-2020 14:19 ]
Bij futurism hebben ze inderdaad goede kortingscodes en leuke acties. Maar heb ook wel eens bij Wiggle echt goed gescoord.
Ik ben dan weer wel meer te spreken over de klantenservice van Mantel dan Futurum. Bij Mantel al meer dan eens gemaild voor advies en altijd goede suggesties gekregen. Bij Futurum lukte het ze niet eens om een simpele vraag goed te beantwoorden. Bijvoorbeeld of ze ook wielen met meer dan 24 spaken verkopen, dan gewoon linken naar een wiel met 24 spaken. Na twee van dit soort acties het maar opgegeven.
Ik ben dan weer wel meer te spreken over de klantenservice van Mantel dan Futurum. Bij Mantel al meer dan eens gemaild voor advies en altijd goede suggesties gekregen. Bij Futurum lukte het ze niet eens om een simpele vraag goed te beantwoorden. Bijvoorbeeld of ze ook wielen met meer dan 24 spaken verkopen, dan gewoon linken naar een wiel met 24 spaken. Na twee van dit soort acties het maar opgegeven.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Voor de gein heb ik een keer 5 van die nep Oakleys gekocht voor paar euro per stuk.Waus26 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:45:
De lens filtert bij de ene bril niet goed en bij de andere juist heel goed. Bij die laatste lijkt het bij veel zon zelfs donker buiten.
Het frame lijkt wat meer flexibel doordat het misschien wat dunner is dan een echte. Een bril sneuvelde door frame breuk na ongeveer driekwart jaar 3x per week te hebben gebruikt. De andere vier doen het nog prima.
Ik ben eigenlijk ook alleen nog maar bij Futurum aan het bestellen. Zeker gezien de snelle levering en nu Strava codes. Sinds kort zit hier een fysieke Mantel in de buurt dus als ik NU iets moet hebben als ik mezelf ineens weer in een situatie dwing om zelf iets op te lossen is dat wel fijn.Ypuh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:12:
[...]
+1
Ben ook helemaal fan van Futurumshop, vooral vanwege het no-questions-asked retourbeleid. Ze zijn altijd super snel en de keren dat ik daadwerkelijk iets met garantie had hebben ze ook boven verwachting goed afgehandeld. Met de kortingscodes erbij ook altijd leuke prijzen en als het dan wel een keer een paar euro extra kost, dan gun ik het ze ook met alle liefde.
Ook geen slecht woord over Mantel overigens, maar in de praktijk bestel ik er maar zelden iets. Ik rij wel eens langs de winkel in Arnhem omdat mijn zus daar woont. Dat is vooral als ik bijvoorbeeld een helm of schoenen even wil passen.
Maar zolang er Corona maatregelen zijn kom ik niet meer bij die Mantel
Ik heb dus ook een Oakley Radar kopie en een 100% Speedtrap kopie, beide van Ali. Zit op zich prima. Siroko heb ik vorig jaar eens besteld maar retour gestuurd, zat niet lekker op mijn hoofd en vond het wat minder qua model...Willem30 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:23:
[...]
Voor de gein heb ik een keer 5 van die nep Oakleys gekocht voor paar euro per stuk.![]()
De lens filtert bij de ene bril niet goed en bij de andere juist heel goed. Bij die laatste lijkt het bij veel zon zelfs donker buiten.![]()
Het frame lijkt wat meer flexibel doordat het misschien wat dunner is dan een echte. Een bril sneuvelde door frame breuk na ongeveer driekwart jaar 3x per week te hebben gebruikt. De andere vier doen het nog prima.
Zal bij de LBS eens de Agu Bold checken. Zag ook een Bollé (Light) Shifter als mogelijke optie, iemand daar ervaring mee?
En bij Sport4it.com is een een 20% kortingscode (20xtra) waardoor de 100% Speedcraft of Speedtrap nu 108/142€ is. Twijfel of dat de meerprijs waard is. Een Radar kost op z'n goedkoopst ook zo'n €130/135 euro...
Vanmorgen de bikefit gehad en toch nog wat tijd gevonden om een klein rondje te maken (60KM). allereerst over de bikefit zelf, ik ben geweest bij Bikemedical in Geleen waar ik om half 10 een afspraak had. Eerst een kort gesprekje waarom deze fiets en waarom ik voor deze fiets gekozen had (was in mijn geval natuurlijk eenvoudig: aangezien hij gratisch was ;-) ) na de complimenten over de fiets viel hij meteen met de deur in huis: we moeten even gaan meten of deze maat wel juist is voor jouw want hij vond me erg klein voor de fiets, gelukkig heb ik heel lange benen en bleek toch dat dit de juiste maat fiets voor mij was, misschien niet de meest ideale fiets maar daar zou hij wel voor zorgen dat dat goed kwam. het ging te werk in een aantal stappen:
-Schoenen en schoenplaatjes
-snel even op ongeveer de juiste maat gezet (zadel stond veel te laag)
-3D analyse
-finetunen
-evaluatie wat er aangepast is en wat voor effect dit heeft.
-bespreken van eventuele fysieke klachten hadden we al telefonisch gedaan, op een stijve knie na heb ik
geen klachten. het enige wat hem opviel was dat mijn enkel een beetje raar deed op het hoogste punt van het rechter pedaal (paar kleine aanpassinkjes en toen was dat ook al een stuk minder) en dat ik vrij veel met mijn bekken bewoog (dit schijnt normaal te zijn als je veel overgewicht hebt gehad en kan geen kwaad).
het voelde meteen al een stuk beter aan en ik twijfelde al niet meer of het het geld waard was.
toen naar huis gereden, wat gegeten en op de fiets gesprongen, het grootste verschil zit hem in de "kracht" overbrenging die ik heb. ik kan veel vaker in het zadel blijven.
ik fietste eerst vaak rond de 28 (afhankelijk van de wind) en dan was mijn hartslag 130-135 maar dan hadden mijn benen het vrij zwaar, nu ga ik automatisch harder maar ook met een hogere hartslag dus een rustig ritje word nu echt "rustig" aan doen terwijl ik eerst toch het gevoel had dat ik flink aan het doortrappen was.
conclusie: de bikefit is top, bikemedical kan ik bij iedereen aanraden!
sorry al het verhaal niet helemaal klopt, ik zit ook in een call tegelijkertijd
mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het wel
-Schoenen en schoenplaatjes
-snel even op ongeveer de juiste maat gezet (zadel stond veel te laag)
-3D analyse
-finetunen
-evaluatie wat er aangepast is en wat voor effect dit heeft.
-bespreken van eventuele fysieke klachten hadden we al telefonisch gedaan, op een stijve knie na heb ik
geen klachten. het enige wat hem opviel was dat mijn enkel een beetje raar deed op het hoogste punt van het rechter pedaal (paar kleine aanpassinkjes en toen was dat ook al een stuk minder) en dat ik vrij veel met mijn bekken bewoog (dit schijnt normaal te zijn als je veel overgewicht hebt gehad en kan geen kwaad).
het voelde meteen al een stuk beter aan en ik twijfelde al niet meer of het het geld waard was.
toen naar huis gereden, wat gegeten en op de fiets gesprongen, het grootste verschil zit hem in de "kracht" overbrenging die ik heb. ik kan veel vaker in het zadel blijven.
ik fietste eerst vaak rond de 28 (afhankelijk van de wind) en dan was mijn hartslag 130-135 maar dan hadden mijn benen het vrij zwaar, nu ga ik automatisch harder maar ook met een hogere hartslag dus een rustig ritje word nu echt "rustig" aan doen terwijl ik eerst toch het gevoel had dat ik flink aan het doortrappen was.
conclusie: de bikefit is top, bikemedical kan ik bij iedereen aanraden!
sorry al het verhaal niet helemaal klopt, ik zit ook in een call tegelijkertijd
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Het probleem bij die Aliexpress of andere goedkopere brillen is niet het frame, maar de lenzen. Daar kwam ik achter toen ik voor mijn 10+ jaar oude Oakley Radars nieuwe lenzen wou. Ik dacht slim te zijn door de duurste variant met de meeste positieve reviews (duizenden) te bestellen, maar heb 3 maanden later toch maar 2 originele lenzen opgescharreld. Die zijn bijna net zo duur als een complete Oakley (iets van €80 vs. een complete bril €130), maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Typisch gevalletje goedkoop = duurkoop in dit geval.
Precies dat van die lenzen zit mij ook een beetje dwars. Ik heb echter nul vergelijkingsmateriaal qua echte Oakley achtige kwaliteit.Ypuh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:04:
Het probleem bij die Aliexpress of andere goedkopere brillen is niet het frame, maar de lenzen. Daar kwam ik achter toen ik voor mijn 10+ jaar oude Oakley Radars nieuwe lenzen wou. Ik dacht slim te zijn door de duurste variant met de meeste positieve reviews (duizenden) te bestellen, maar heb 3 maanden later toch maar 2 originele lenzen opgescharreld. Die zijn bijna net zo duur als een complete Oakley (iets van €80 vs. een complete bril €130), maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Zelf heb ik ook 2 100% kopietjes van Ali, moet eerlijk zeggen, nog voordat ik het hele merk kende, dus een beetje tegen mijn principes in. Vond het frame er gewoon goed uit zien qua formaat en vind de bril heel lekker zitten tijdens het fietsen.
Ik heb jaren lang met een Carrera bril gereden, maar uiteindelijk vervangen met een Bollé 6TH Sense. Een prettige bril met goede lenzen, maar voor mij eigenlijk net te klein, waardoor er nog veel wind in mijn ogen komt. Dat vind ik zelf dan weer een stuk fijner bij de Speedtrap. Mogelijk toch eens kijken door een "origineel", want de lens van die Chinees is niet zo best (Draag als "normale" zonnebril een Serengeti, wat er wel voor zorgt dat ik een beetje verwend ben). Wel vind ik de prijzen voor de brillen aan de stevige kant.
Ik heb jaren lang met een Carrera bril gereden, maar uiteindelijk vervangen met een Bollé 6TH Sense. Een prettige bril met goede lenzen, maar voor mij eigenlijk net te klein, waardoor er nog veel wind in mijn ogen komt. Dat vind ik zelf dan weer een stuk fijner bij de Speedtrap. Mogelijk toch eens kijken door een "origineel", want de lens van die Chinees is niet zo best (Draag als "normale" zonnebril een Serengeti, wat er wel voor zorgt dat ik een beetje verwend ben). Wel vind ik de prijzen voor de brillen aan de stevige kant.
Mijn ervaring:Raznov schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:47:
Zelf vind ik Mantel nog best wel meevallen. Natuurlijk zijn er een aantal die goedkoper zijn, in o.a. Duitsland, maar dan betaal ik weer verzendkosten en duurt het een stuk langer voor alles binnen is. Mantel is meestal binnen een dagje binnen, dat vind ik ook wel fijn. Amazon heeft nog wel soms wat mooie aanbiedingen (en door mijn prime is het ook nog snel en meestal geen verzendkosten), maar bijvoorbeeld een futurum is vaak nog een stukje duurder en de lokale shop hier al helemaal. Ik weet niet waar jullie de spulletjes vandaan halen?
Anderen:
Futurum - snelle levering, goed retourbeleid. Omdat alle prijzen incl. verzenden zijn, zijn ze vaak duurder op artikelen die weinig kosten. Op kleding en andere artikelen hebben ze vaak erg goede acties, zeker icm een 25 euro kortingsbon. Op Garmin's koop je voor 10 euro extra totaal 5 jaar garantie en ze hebben een prima retourbeleid. Gratis retour. Klantenservice vind ik fantastisch, misschien niet op technisch gebied (dan is mantel beter). Maar ik kwam wel eens op 98 euro en ik had een bon: 25 euro korting vanaf 100 euro. Even een whatsappie naar de klantenservice en ik was voor €73,- klaar. Als je meerdere artikelen besteld en je stuurt een appje, kan je meestal wel onder de minimale bestel aantalen uitkomen.
Mantel - Op artikelen (die weinig kosten) en vooral onderdelen goedkoper dan Futurumshop. Maar vaak zijn ze bij andere webshops goedkoper te krijgen. Ik zou wel graag een fysieke Mantel bij mij in de buurt hebben. We hebben hier een Profile fietsenmaker, dan wordt je gelijk even geknipt en geschoren als je af wil rekenen. En dan vind ik bij Mantel binnen stappen toch net wat prettiger.
Amazon - snelle levering. Bestel er wel eens als ik weinig/iets kleins nodig heb. Als de prijs goed is, en dan bestel ik vaak een doos luiers mee om minimaal bestel bedrag te halen. Al zijn de verzendkosten ook niet zo hoog. Bestel wel vaker bij amazon.de dan bij amazon.nl. Gratis retour.
12gobiking - Doet zich goedkoop voor, is het niet.
Hopmans - ok prijzen, duur verzenden. koop er meestal kleding. Vooral leuk om langs te gaan, hebben heeeel veel kleding dus kan je goed passen. Zeker als beginner handig.
Bakkerracingproducts - Kan soms goede prijzen hebben (vaak op Craft ondershirts of reepjes bijv). En omdat ze vanaf 25 euro gratis verzenden, heb je ze ook gratis in huis.
Wiggle - Kunnen op sommige artikelen verrassend goedkoper zijn, bestel er regelmatig. Je hoeft niet heel de wereld te bestellen om geen verzendkosten te hebben. Niet super snel met verzenden.
Bike24 - Vaak goedkoop, heel groot assortiment, matched altijd de laagste prijs van andere Duitse webshops. (Die van andere landen soms ook, al dan niet met wat aandringen). Verzenden is niet gratis, maar als je veel (kleine artikelen) nodig hebt bij mij eigenlijk altijd de goedkoopste. En (binnen)banden, ketting, cassettes, smeermiddelen, latex en fietspompen heb ik nooit acuut nodig, dat zie ik wel aankomen. Nadeel van het pricematchen is dat het niet heel snel gaat, je krijgt eerst een handmatig mailtje terug een dag later met je bestelling en dat moet je vervolgens met de bank overmaken. (Je kan uiteraard direct online bestellen en dan gaat het wel sneller).
Bike-components.de - Prima site, vaak goedkoper dan Nederlandse site. Wel veel verzendkosten (toch vaak nog goedkoper). Maar omdat Bike24 pricematched, bestel ik er niet zoveel meer. Dit was wel de eerste buitenlandse site waar ik fietspullen kocht, dus warm plekje in mijn hart
Aliexpress - Traag verzenden, goedkoop, slechte aftersales. 50% van de gevallen is het waardeloze rommel.
Conclusie, ik koop te veel

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dit zijn dan ook de meer dan 1 keer ervaring shopsYpuh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:35:
@mhr-zip Ik heb ook bij iedere webshop die je noemt wel meerdere bestellingen geplaatst. Het punt van schaamte ben ik al voorbij

Bike-discount.de is ook nog wel een goede. Als Bike24 of Bike-Components het niet hebben, dan hebben zij het wel.
Rose is meestal net iets duurder, maar voor eigenlijk alle bovenstaande geldt dat je gewoon even moet vergelijken want het zijn de aanbiedingen die het verschil maken. Meestal ben ik wel wat kleine onderdeeltjes nodig en kom ik dan zo op Bike24 en inderdaad de Lowest Price Guarantee. Bij mij doen ze ook wel eens moeilijk (de ene keer moet je het vooraf aangeven, de andere keer achteraf?), maar meestal komt het wel goed.
Rose is meestal net iets duurder, maar voor eigenlijk alle bovenstaande geldt dat je gewoon even moet vergelijken want het zijn de aanbiedingen die het verschil maken. Meestal ben ik wel wat kleine onderdeeltjes nodig en kom ik dan zo op Bike24 en inderdaad de Lowest Price Guarantee. Bij mij doen ze ook wel eens moeilijk (de ene keer moet je het vooraf aangeven, de andere keer achteraf?), maar meestal komt het wel goed.
Volgens mij heb ik mezelf weer in een positie gemanouvreerd om nieuwe klusjes te leren
Andere casette erop gezet waarop ik meteen de achterderailleur eens opnieuw wou afstellen. Lukte niet helemaal en de stelschroef deed vervelend dus dacht alles (+kabel dus) eens los te halen.
Toen schoot de end cap weg en nu is het uiteinde ontrafeld. Bij het terug steken door de onderdelen bleven natuurlijk wat draadjes hangen en is de kabel aan het eind wat dunner geoworden. Kan dat kwaad of dan beter de kabel vervangen? Anders wordt ook meteen het stuurlint leren tapen
(thank god for youtube).

Andere casette erop gezet waarop ik meteen de achterderailleur eens opnieuw wou afstellen. Lukte niet helemaal en de stelschroef deed vervelend dus dacht alles (+kabel dus) eens los te halen.
Toen schoot de end cap weg en nu is het uiteinde ontrafeld. Bij het terug steken door de onderdelen bleven natuurlijk wat draadjes hangen en is de kabel aan het eind wat dunner geoworden. Kan dat kwaad of dan beter de kabel vervangen? Anders wordt ook meteen het stuurlint leren tapen
[ Voor 7% gewijzigd door Southern Sun op 17-06-2020 20:05 ]
Gratis tip van de dag: Vertrouw niet op de buienradar
Ik heb qua kleding ook wel goede ervaringen met http://all4cycling.com, zij hebben onder andere veel teamkleding. Wel uit Italië maar dat ging verder prima.
Vaak kun je zo'n kabel wel weer "in elkaar draaien" als hij wat is gaan rafelen, en er dan een nieuw endcapje opzetten. Als je een gerafelde kabel echter gerafeld laat, dan zal dat snel verder gaan.Southern Sun schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:03:
Volgens mij heb ik mezelf weer in een positie gemanouvreerd om nieuwe klusjes te leren![]()
Toen schoot de end cap weg en nu is het uiteinde ontrafeld. Bij het terug steken door de onderdelen bleven natuurlijk wat draadjes hangen en is de kabel aan het eind wat dunner geoworden. Kan dat kwaad of dan beter de kabel vervangen? Anders wordt ook meteen het stuurlint leren tapen(thank god for youtube).
Er zijn veel merken met dergelijke sportbrillen. Vroeger al eens een BBB of UGU bril gehad. Ik was zelf altijd, tot een paar jaar geleden, anti-Oakley (m.n. vanwege de prijs en soms de spuuglelijke -subjectief- frames). Aantal jaren geleden een Tifosi (photochromatic) van circa 50 euro gekocht. Eigenlijk nooit echt helemaal tevreden mee geweest. Er bleek een soort lensvertekening in te zitten , waardoor het net leek alsof je iets hoger op de fiets zat. Ook het fotochromatische gedeelte reageerde traag. Bij een woon-werk ritje zag ik een aankomende tram onder een viaduct wat aan de late kant aankomen. De trambestuurder kon dat niet zo waarderenWaus26 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:45:

Na de nodige reviews en gebruikerservaringen was een Radar EV met Road lens in de “aanbieding”. Een voordeel bij dat soort lenzen, is dat bepaalde kleuren worden versterkt. Er zullen wellicht ook andere merken zijn die hetzelfde kunnen voor een lagere prijs, maar dan zou je diversie merken moeten kunnen uitproberen.
Bij die Oakleys kun je de lenzen in het frame wisselen voor een ander type. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat nou zo veel wordt gedaan en is relatief duur. Qua robuustheid valt er weinig over te zeggen.
Aliexpress is trouwens ook nice voor spullen die productietechnisch bijna niet te verkloten zijn.
Zo staat dit moment op punt van afleveren een zak van 200 derailleur endcaps voor 2 euro, en een rol helicoptertape om m'n frame te beschermen bij monteren tasjes en spatborden voor wederom 2 euro.
Magene hartslagmonitor voor 8 euro (doet t nog steeds), en snelheids en cadanssensoren van hetzelfde merk.
Hub locknut removal tool voor dt Swiss 240s naaf voor een tientje, is ook een toppertje. O, en een bottom bracket removal tool/press.
Zo staat dit moment op punt van afleveren een zak van 200 derailleur endcaps voor 2 euro, en een rol helicoptertape om m'n frame te beschermen bij monteren tasjes en spatborden voor wederom 2 euro.
Magene hartslagmonitor voor 8 euro (doet t nog steeds), en snelheids en cadanssensoren van hetzelfde merk.
Hub locknut removal tool voor dt Swiss 240s naaf voor een tientje, is ook een toppertje. O, en een bottom bracket removal tool/press.
[ Voor 28% gewijzigd door Stoffa op 18-06-2020 22:48 ]
Ik ben van plan om, zodra ik m'n conditie goed op peil heb, mijn woon-werk verkeer op de fiets te doen. In totaal 60 km per dag, in weer en wind. Omdat ik van mezelf weet dat ik qua onderhoud een luie donder ben heb ik wat zitten kijken naar riemaandrijvingen. Maar man man man dat had ik beter niet kunnen doen. 
Gaat een duur geintje worden...
Pinion aandrijving (makkelijker wielen wisselen), custom frame want er zijn geen fatsoenlijke wielrenframes met pinion en voor de rest weight weenie uithangen omdat pinion knetterzwaar is.
Scheelt wel dat op de fiets gaan ipv auto mij zo'n 400 euro per maand scheelt.

Pinion aandrijving (makkelijker wielen wisselen), custom frame want er zijn geen fatsoenlijke wielrenframes met pinion en voor de rest weight weenie uithangen omdat pinion knetterzwaar is.
Bij cyclewear.eu heb ik ook nog weleens een koopje gescoord. Mijn arm- en beenwarmers komen er vandaan voor een 15 euro samen meen ik.
(als aanvulling op de webshoptalk
)
(als aanvulling op de webshoptalk
[ Voor 13% gewijzigd door BreadFan op 17-06-2020 20:44 ]
Dat is zeker een goede. Hebben ze een heel mooie Pi black Pearl Izumi zomerkit in de sale nu waar ik nog steeds een beetje van kwijl (is permanent waterafstotend, en bonded seams!).BreadFan schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:43:
Bij cyclewear.eu heb ik ook nog weleens een koopje gescoord. Mijn arm- en beenwarmers komen er vandaan voor een 15 euro samen meen ik.
(als aanvulling op de webshoptalk)
https://cyclewear.eu/pear...n-pacific-coast-navy.html
[ Voor 9% gewijzigd door Stoffa op 17-06-2020 20:48 ]
Ik had bij de lokale webshop (
) een Assos Mille GT broek besteld, maar die kwam maar niet binnen dus nu de equipe rs s9 gekregen (zonder bijbetaling). Lijkt me dus een vrij goede deal (over goede webshops gesproken
).
Net eerste rondje erop gereden maar dit lijkt toch wel van een andere klasse te zijn dan die Castelli, Specialized of Futuru, broeken van € 100,- die ik tot nu gebruikte...
Nu nog misschien 1 rondje op de Veluwe hier en dan een weekje naar zuid Limburg
.
Net eerste rondje erop gereden maar dit lijkt toch wel van een andere klasse te zijn dan die Castelli, Specialized of Futuru, broeken van € 100,- die ik tot nu gebruikte...
Nu nog misschien 1 rondje op de Veluwe hier en dan een weekje naar zuid Limburg
Nice move. Mijn ervaring is dat het andersom ook heel goed werkt: als je elke dag op en neer fietst komt die conditie echt helemaal vanzelf.User schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:42:
Ik ben van plan om, zodra ik m'n conditie goed op peil heb, mijn woon-werk verkeer op de fiets te doen. In totaal 60 km per dag, in weer en wind.
[...]
En met die 400 euro/maand heb je in een jaar een hele mooie fiets bijelkaar gespaard!
Met Tiagra/105 tandwielen en ketting ben je net zo snel op je werk als met Dura Ace. Het voordeel van Tiagra is dat het veel goedkoper is om te vervangen. Van Tiagra moet je heel veel verslijten voordat het goedkoper wordt om een Pinion aan te schaffen.User schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:42:
Ik ben van plan om, zodra ik m'n conditie goed op peil heb, mijn woon-werk verkeer op de fiets te doen. In totaal 60 km per dag, in weer en wind. Omdat ik van mezelf weet dat ik qua onderhoud een luie donder ben heb ik wat zitten kijken naar riemaandrijvingen. Maar man man man dat had ik beter niet kunnen doen.
Mijn woon-werkfiets is sowieso minder dan m'n echte fiets.. Hij staat op het werk 'naast' de fietsenstalling omdat ik hem daar makkelijker vast kan maken en omdat er dan geen collega zijn/haar stuur dwars door mijn stuur duwt bij het wegzetten/smijten van een fiets.mhr-zip schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:48:
[...]
Met Tiagra/105 tandwielen en ketting ben je net zo snel op je werk als met Dura Ace. Het voordeel van Tiagra is dat het veel goedkoper is om te vervangen. Van Tiagra moet je heel veel verslijten voordat het goedkoper wordt om een Pinion aan te schaffen.
Dat betekent wel dat de fiets dus ook regelmatig heel de dag in de regen staat, maar anders had 'ie maar geen woon-werk fiets moeten worden he.
Mijn (Cube Attain SL) commuter is dus relatief simpel.. Narrow-Wide kettingblad en alleen een achterderailleur. Remblokjes gaan wel hard in de regen, maar verder valt het best mee.
Maar goed... voorlopig commute ik eigenlijk niet dus staat de fiets op zolder op de Kickr
[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 17-06-2020 21:54 ]
Nou, die klopte bij mij (Heerlen) vandaag juist exact. Regen stopte bijna op de minuut nauwkeurig.Oelske schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:16:
Gratis tip van de dag: Vertrouw niet op de buienradar
Oke, ik ben brij newbie, dus excusez als ik wat termen door elkaar haal.
Bij de LBS gevraagd om bij de beurt een grotere casette te monteren (van 30 naar 32).
Hebben ze keurig gedaan, maar omdat ik geen grote kooi heb (?) hebben ze een spacer bij mn derailleur gezet. Ze gaven al aan dat het iets minder snel zou schakelen. Maar als ik klein voor en groot achter schakel, staat de ketting niet meer strak en ligt die op mn frame? ^^.
Daarnaast, door die 32 casette is de gearing net even anders. Precies rond de 30 is er nu geen chille versnelling.
Kortom, niet heel blij met mn upgrade. Zaterdag naar de Dolomieten, hoop dat ik er dan anders over denk.
Bij de LBS gevraagd om bij de beurt een grotere casette te monteren (van 30 naar 32).
Hebben ze keurig gedaan, maar omdat ik geen grote kooi heb (?) hebben ze een spacer bij mn derailleur gezet. Ze gaven al aan dat het iets minder snel zou schakelen. Maar als ik klein voor en groot achter schakel, staat de ketting niet meer strak en ligt die op mn frame? ^^.
Daarnaast, door die 32 casette is de gearing net even anders. Precies rond de 30 is er nu geen chille versnelling.
Kortom, niet heel blij met mn upgrade. Zaterdag naar de Dolomieten, hoop dat ik er dan anders over denk.
Zeg je nou dat je 32t achter en kleine blad voor niet kan gebruiken?
Dat lijkt me juist het hele punt van de upgrade, dus dan zou ik zeker terug naar de LBS gaan
.
Verder.. ik weet niet welke achterderailleur je hebt, maar ondanks dat een rd-r8000 officieel tot max 30t gaat kan je daar echt wel een weekje 32t mee rijden zonder extra lange derailleurhangers of andere foefjes (...is mijn ervaring dan).
Dat lijkt me juist het hele punt van de upgrade, dus dan zou ik zeker terug naar de LBS gaan
Verder.. ik weet niet welke achterderailleur je hebt, maar ondanks dat een rd-r8000 officieel tot max 30t gaat kan je daar echt wel een weekje 32t mee rijden zonder extra lange derailleurhangers of andere foefjes (...is mijn ervaring dan).
Ik ben een betweterige oude vent dus bij voorbaat mijn verontschuldigingen als ik wat pedant uit de hoek kom.Requiem19 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:59:
Oke, ik ben brij newbie, dus excusez als ik wat termen door elkaar haal.
Lijkt mij een opmerkelijk verzoek. 32 of 30 tands maakt echt heel weinig uit.Bij de LBS gevraagd om bij de beurt een grotere casette te monteren (van 30 naar 32).
Nou dat lijkt me dus niet zo keurig. De ketting moet in elke tandwielcombinatie op spanning staan. Ook bij de niet-gebruikelijke combinaties. "Ja maar U moet ook niet klein-klein schakelen" zal zijn verweer zijn. Akkoord, je moet het niet willen, maar het moet wel kunnen, zonder risico dat de boel er van af / in de soep loopt.Hebben ze keurig gedaan, maar omdat ik geen grote kooi heb (?) hebben ze een spacer bij mn derailleur gezet. Ze gaven al aan dat het iets minder snel zou schakelen. Maar als ik klein voor en groot achter schakel, staat de ketting niet meer strak en ligt die op mn frame? ^^.
Mijn vermoeden is dat de FM (fietsenmaker) probeerde om jou voor een dubbeltje op de eerste rang te laten zitten, en dat is tricky.
De correcte term is overigens 'lange' kooi (of 'middellange' kooi), en zo'n spacer bij je derailleur heet in goed Nederlandsch een extender link.
Daar zou ik me nou minder zorgen om maken. In heuvel-/bergachtig gebied gaat het best vaak een beetje omhoog of omlaag: m.a.w. tijdens een rit zit er veel meer variatie in je snelheid dan wanneer je een hele dag op kruissnelheid door het vlakke land rijdt.Daarnaast, door die 32 casette is de gearing net even anders. Precies rond de 30 is er nu geen chille versnelling.
Oakley fanboy hier.Waus26 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:45:
Als fietser zou ik kijken naar een Jawbreaker. Als je een gemiddeld tot groot hoofd hebt is deze het beste. Mocht dit niet passen: een Radar(lock). Daarbij twee lenzen: prizm road voor bewolkte dagen en avond ritjes. En een donkere gepolariseerde lens voor zonnige dagen: black iridium, fire iridium, ruby, ice. In ieder geval een lens met max 10-14% lichtdoorlatendheid en polarisatie. Hoef je nooit meer wat anders en zie je d'r altijd het coelste uit.
Haha serieus? Ik heb gelezen dat oa de Mortirolo echt lange steile stukken heeft en dan wil ik niet in de situatie komen dat ik ‘m niet meer lekker rondgedraaid krijg in het lichtste verzet. Had ik dus voor een 34 moeten gaan?DieAnder schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:59:
[...]
Ik ben een betweterige oude vent dus bij voorbaat mijn verontschuldigingen als ik wat pedant uit de hoek kom.
[...]
Lijkt mij een opmerkelijk verzoek. 32 of 30 tands maakt echt heel weinig uit.
Ja eens, lijkt me ook niet goed. Geen tijd om de fiets nog terug te brengen echter[...]
Nou dat lijkt me dus niet zo keurig. De ketting moet in elke tandwielcombinatie op spanning staan. Ook bij de niet-gebruikelijke combinaties. "Ja maar U moet ook niet klein-klein schakelen" zal zijn verweer zijn. Akkoord, je moet het niet willen, maar het moet wel kunnen, zonder risico dat de boel er van af / in de soep loopt.
Als ik binnenblad rijd kan ik nu dus niet naar zwaarste drie of 4 versnellingen achter. Nouja, kan wel, maar zodra ik niet trap valt de ketting op het frame.
Goed gezien. Ik heb een Campagnolo Chorus groep erop en een nieuw derailleur zou nog veel prijziger zijn geweest. Dus goede intentie, maar niet goed uitgevoerd..,Mijn vermoeden is dat de FM (fietsenmaker) probeerde om jou voor een dubbeltje op de eerste rang te laten zitten, en dat is tricky.
De correcte term is overigens 'lange' kooi (of 'middellange' kooi), en zo'n spacer bij je derailleur heet in goed Nederlandsch een extender link.
Voor de vakantie maak ik me geen zorgen over de onhandige gearing rond de 30km/h, maar wel de rest van het jaar voor mn ritten in Nederland..[...]
Daar zou ik me nou minder zorgen om maken. In heuvel-/bergachtig gebied gaat het best vaak een beetje omhoog of omlaag: m.a.w. tijdens een rit zit er veel meer variatie in je snelheid dan wanneer je een hele dag op kruissnelheid door het vlakke land rijdt.
Nu ik na een jaartje nog fanatiek aan het fietsen ben zit ik toch stiekem te kijken naar een nieuwe fiets (de huidige Canyon is een 2e hands van 7-8 jaar oud). Fascinerende sport, waarbij je snel het materiaal ingezogen wordt 😄.
Zo’n slimme groep die automatisch de kettinggekeider aan de voorkant meebeweegt als je achter schakelt lijkt me wel wat. Omdat meesten op Shimano rijden zou ik ook wel voor Sram willen gaan. Las in de reviews dat hun nieuwe high end groepen lekker stil zijn en wat fancy gadget dingen hebben.
Nee, met een 28 achter kom je ook boven. Er zijn legio mensen voor jou met een stalen ros naar boven gegaan. Denk daar maar aan als je kapot gaat straksRequiem19 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:24:
Haha serieus? Ik heb gelezen dat oa de Mortirolo echt lange steile stukken heeft en dan wil ik niet in de situatie komen dat ik ‘m niet meer lekker rondgedraaid krijg in het lichtste verzet. Had ik dus voor een 34 moeten gaan?
mee terug naar een andere FM. klinkt als een koekenbakker waar je nu was. Ik ben echt geen handige harry maar ik kan wel een derailleur/ketting wisselen zonder dat deze vervolgens op half zeven hangt. Ook als je slecht geschakeld staat.Als ik binnenblad rijd kan ik nu dus niet naar zwaarste drie of 4 versnellingen achter. Nouja, kan wel, maar zodra ik niet trap valt de ketting op het frame.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
@Requiem19 Gaaf, ik heb mijn weekje Dolomieten verschoven van juli naar begin september omdat de Giro delle Dolomiti niet doorging. Die laatste hoop ik volgend jaar alsnog te rijden, ik ben in ieder geval al ingeschreven. Zit er aan te denken dit jaar dus lekker op eigen gelegenheid de omgeving te verkennen en dan ook een uitstapje te maken naar de Gavia, Mortirolo en Stelvio. Laat je even weten hoe het daar was?
En zat laatst ook even door je motorreis heen te bladeren. Wat een ontzettend gave trip! Ben zelf ook helemaal geïntrigeerd door Centraal-Azie en hoop er ooit nog een keer naar toe te kunnen gaan met de fiets/motor.
En zat laatst ook even door je motorreis heen te bladeren. Wat een ontzettend gave trip! Ben zelf ook helemaal geïntrigeerd door Centraal-Azie en hoop er ooit nog een keer naar toe te kunnen gaan met de fiets/motor.
Met een beetje geluk komt er nog een ouder persoon je op zo'n stalen ros voorbij met een lachend gezicht en alleen een kleine bidon.SirLenncelot schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:46:
[...]
Nee, met een 28 achter kom je ook boven. Er zijn legio mensen voor jou met een stalen ros naar boven gegaan. Denk daar maar aan als je kapot gaat straks
* la_fusion spreekt uit ervaring van zijn eerste keer Ventoux(13:00 uur, 28+ graden) na 800 km op een racefiets te hebben gezeten en in 4 dagen tijd daarvoor ongeveer 3000 hm gefietst(oa Alpe D'Huez). Plan was om ongeveer 2 weken Frankrijk te doen maar door onverwachte dood van een bekende waardoor we het hele fietsplan moesten samenvatten in 5-6 dagen.
Uiteindelijk meer dood dan levend boven gekomen maar de keren daarna was het nog steeds zwaar maar niet meer zo harkend en niet meer zo dood boven. Maar die oudere dame op haar simpele racefiets met vaal roze outfit die mij vriendelijk lachend voorbij kwam die zal ik niet snel vergeten

Zo'n model meer maar dan uit de jaren '70.
Vraagje voor alle commuters hier, ook ik wil dagelijks nu op de fiets naar werk gaan. Echter zit ik nog even te worstelen hoe het te doen qua kleding etc.
Dus... wat zijn jullie rituelen? Hoe doen jullie het om dagelijks naar werk te gaan?
Dus... wat zijn jullie rituelen? Hoe doen jullie het om dagelijks naar werk te gaan?
Ik heb een checklist met kledingstukken die ik mee moet nemen. Ja, een checklist want dan hoef ik er niet over na te denken en vergeet ik nooit ondergoed of een handdoek mee te nemen
.
Die spullen doe ik of de avond ervoor al in m'n ortlieb tas (achter), of ik leg ze klaar op m'n bureau thuis. Ik heb aan bagagedrager addon op m'n commuter racefiets, i.c.m. zo'n ding: https://www.rosebikes.com...p-with-rack-mount-2666246
In m'n fietstas links gaat m'n laptop (ruim 2.5kg) en in de tas rechts gaan m'n kleren. Gewone schoenen heb ik op het werk staan. Daar heb ik ook een oude reservefietsbroek en reservesokken voor het geval ik echt helemaal doorweekt aankom.. vaak zijn m'n broek/sokken dan toch niet 100% droog aan het eind van de dag en ik wil wel comfortabel naar huis kunnen rijden.
Soms laat ik m'n laptop op 't werk, maar meestal gebruik ik 'm thuis ook dus gaat het ding gewoon heen en weer.
Die spullen doe ik of de avond ervoor al in m'n ortlieb tas (achter), of ik leg ze klaar op m'n bureau thuis. Ik heb aan bagagedrager addon op m'n commuter racefiets, i.c.m. zo'n ding: https://www.rosebikes.com...p-with-rack-mount-2666246
In m'n fietstas links gaat m'n laptop (ruim 2.5kg) en in de tas rechts gaan m'n kleren. Gewone schoenen heb ik op het werk staan. Daar heb ik ook een oude reservefietsbroek en reservesokken voor het geval ik echt helemaal doorweekt aankom.. vaak zijn m'n broek/sokken dan toch niet 100% droog aan het eind van de dag en ik wil wel comfortabel naar huis kunnen rijden.
Soms laat ik m'n laptop op 't werk, maar meestal gebruik ik 'm thuis ook dus gaat het ding gewoon heen en weer.
[ Voor 8% gewijzigd door Salteh op 18-06-2020 09:16 ]
Oh zeker, maar tijd is geld en onderhoud kost tijd.mhr-zip schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:48:
[...]
Met Tiagra/105 tandwielen en ketting ben je net zo snel op je werk als met Dura Ace. Het voordeel van Tiagra is dat het veel goedkoper is om te vervangen. Van Tiagra moet je heel veel verslijten voordat het goedkoper wordt om een Pinion aan te schaffen.
Ik ken mezelf en ik weet gewoon dat na een werkdag mijn motivatie om dingen schoon te maken echt ver te zoeken is. Als ik ga fietsen ben op een gemiddelde werkdag met gemak 11-12 uur van huis, dan heb ik daarna echt verdraaid weinig zin om dingen schoon te maken vermoed ik zo.
Probleem is dus niet zozeer het geld, maar de tijd.
@DDX hoe doe jij dat in de winter met je woon-werk?
Hoeveel kilometer ga je fietsen? Op de racefiets in fietskleding of in normale outfit waarin je ook werkt?Cormo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:09:
Vraagje voor alle commuters hier, ook ik wil dagelijks nu op de fiets naar werk gaan. Echter zit ik nog even te worstelen hoe het te doen qua kleding etc.
Momenteel werk ik al sinds half maart thuis dus geen woon-werk kilometers voor mij. Normaal gesproken is het 52km enkele reis dus dat doe ik niet dagelijks maar 1 a 2 keer in de week. Dat geeft mij de mogelijkheid om kleding op het werk klaar te leggen zodat ik niets hoef mee te nemen.
Handig is om in ieder geval een paar extra schoenen op je werk zetten en dan met een frame- of zadeltas je overige kleding meenemen. Scheelt een hoop ruimte en gewicht.
[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 18-06-2020 09:27 . Reden: typo ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik rij op mn winterfiets regelmatig woon-werk (ook in k&^* weerUser schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:19:
[...]
Oh zeker, maar tijd is geld en onderhoud kost tijd.
Ik ken mezelf en ik weet gewoon dat na een werkdag mijn motivatie om dingen schoon te maken echt ver te zoeken is. Als ik ga fietsen ben op een gemiddelde werkdag met gemak 11-12 uur van huis, dan heb ik daarna echt verdraaid weinig zin om dingen schoon te maken vermoed ik zo.
Probleem is dus niet zozeer het geld, maar de tijd.
@DDX hoe doe jij dat in de winter met je woon-werk?
Als de ketting gaat piepen doe ik gewoon meer lube erop. Als het dan echt te gortig wordt besteed ik een middagje aan het schoonmaken. Alles slijt naturlijk sneller maar een 105 ketting - cassette combo is geen rib uit je lijf.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik ga niet dagelijks maar 1 á 2 keer per week op de fiets voor een enkele rit van 20km.Cormo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:09:
Dat doe ik op een fitness/hybride fiets met normale pedalen.
In mijn rugzak gaat dan m'n 13" laptop en kleding (broek, shirt, ondergoed).
Verder nog een handdoek, deo en een kam.
Op de fiets draag ik fietsbroek, en -shirt. Sokken en schoenen hergebruik ik voor de reguliere outfit.
Natuurlijk ook een helm (al die idioten die niet kijken bij rechtsaf slaan) en zonnebril (k*t vliegjes).
Op het werk kleed ik me om op het toilet en fris mezelf even op.
Als kleding erg nat is (zweet of regen) hang ik het in een technische ruimte met airco.
Aan het eind van de middag doe ik het ritueel omgekeerd.
Thuis spring ik dan onder de douche.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik rij op een Santos Race Lite met riem en Rohloff. Bevalt erg goed. In de winter spuit ik m na een natte rit wel af ivm eventueel zout, maar poetsen gebeurt vrijwel niet.User schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:42:
Na ruim 11000 km nog geen slijtage te zien aan de riem.
Met minimaal 12 kilo natuurlijk niet ‘light’ te noemen, maar als commuter zeer geschikt, zeker in combinatie met spatborden en een dragertje.
Als je route (en parkeermogelijheden) geschikt zijn kun je ook een velomobiel overwegen trouwens.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Een Rohloff is ook wel een beetje een natte droom voor als ik woon-werk zou doen en als vakantiefiets. Ooit maar eens gaan kijken naar een Titanium frame en dan ook de stap maken naar discs, maar tot die tijd vermaak ik me prima met een Surly Cross Check i.c.m. SRAM Rival22. Die groep is voor fietsvakanties minder geschikt (monteer dan wel een ander crankstel met kleinere bladen), maar voor woon-werk en als winterfiets prima.
Ik gebruik voor woon-werk gewoon een rugtas (Osprey Radial 26). Daar past alles in, inclusief laptop, lunch, schoenen etc. Omdat mijn werklocatie nog wel eens wisselt, wil ik alles mee kunnen nemen. De laatste 2 jaar zit ik (helaas) op een vaste plek en dat is 75km enkele reis. Net iets te ver om te fietsen, zeker i.c.m. een rugtas, maar verder een leuke opdracht die ik niet zomaar kwijt wil. Mijn volgende opdracht/werkgever wordt zeker binnen fietsafstand (<35km).
Ik gebruik voor woon-werk gewoon een rugtas (Osprey Radial 26). Daar past alles in, inclusief laptop, lunch, schoenen etc. Omdat mijn werklocatie nog wel eens wisselt, wil ik alles mee kunnen nemen. De laatste 2 jaar zit ik (helaas) op een vaste plek en dat is 75km enkele reis. Net iets te ver om te fietsen, zeker i.c.m. een rugtas, maar verder een leuke opdracht die ik niet zomaar kwijt wil. Mijn volgende opdracht/werkgever wordt zeker binnen fietsafstand (<35km).
Dit werkt prima, altijd blijven smeren. Hoe goor je ketting ook is, droge ketting is echt slecht en irriteert.GerbenBK schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:24:
[...]
Ik rij op mn winterfiets regelmatig woon-werk (ook in k&^* weer) en heb ongeveer hetzelfde schoonmaakregime als jij
. Het is een Cube Cross Race pro met 105 en schijfremmen en die wordt na een rit heel regelmatig goor in de berging weggezet. Ik woon in een appartement en afspuiten "is een gedoe".
Als de ketting gaat piepen doe ik gewoon meer lube erop. Als het dan echt te gortig wordt besteed ik een middagje aan het schoonmaken. Alles slijt naturlijk sneller maar een 105 ketting - cassette combo is geen rib uit je lijf.
Op zaterdagochtend bij je wielerclub kom je hier niet mee weg, maar voor woon-werk prima. En het slijt sneller, maar vervangen kost niet zoveel -->> www.bike24.com
Verder is het leuk alle Alfine, Pinion en Rohloff naven. Maar ik zou met wat ik heb aan fiets eerst maar een keer een hele winter doorrijden. Als het dan nog steeds bevalt en je hebt iedere maand geld apart gelegd kan je in april altijd nog bedenken wat je gaat doen.
[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 18-06-2020 10:18 ]
Het moeilijkste is eigenlijk om te verzinnen welke versnelling je nodig hebt. Dat is namelijk heel persoonlijk. Het is een beetje een doodoener maar het is waar: Je komt heus wel boven. De vraag is of het met een trapfrequentie is die je aanstaat, en dat is eigenlijk een ervaringsvraag.Requiem19 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:24:
Haha serieus? Ik heb gelezen dat oa de Mortirolo echt lange steile stukken heeft en dan wil ik niet in de situatie komen dat ik ‘m niet meer lekker rondgedraaid krijg in het lichtste verzet. Had ik dus voor een 34 moeten gaan?
Eerst huiswerk maken:
Kijk wat je op je fiets hebt zitten en zet die tandwielcombinaties in Ritzelrechner https://ritzelrechner.de/...7,19,21,23,26,29&UF2=2135. Ik ben helemaal fan van die site omdat de versnellingen zo grafisch worden weergegeven. Mijn brein kan daar goed mee overweg.
Wat heb je voor voorbladen? 50-34 (compact) of 52-36 (semi-compact) of 53-39 (dubbel) of iets exotischer?
11 speed? 10 speed? 9 ? Weet je zeker dat je oude cassette 30 tands was? Die heeft Campa namelijk niet.
Daarna kun je eens kijken wat er gebeurt als je er een ander cassette op zet of andere voorbladen monteert.
11 speed? Dan begin ik het langzaam te begrijpen. Je fiets is 7 jaar oud. Chorus van vóór 2015 kan als grootste kransje 29 aan. Van de recentere derailleurs is ook een middellange kooi beschikbaar (max 32t), echter: die doet het alleen lekker met shifters van 2015 of later. Je zit dan tegen een rekening van 250 (derrailleur) + 300 (shifters) + 120 (cassette) + 40 (ketting) + arbeidsloon aan te kijken om op de spreekwoordelijke eerste rang te zitten. Goedkopere alternatieven zijn er (b.v. Centaur monteren i.p.v. Chorus), maar voor een dubbeltje kom je er niet.Goed gezien. Ik heb een Campagnolo Chorus groep erop en een nieuw derailleur zou nog veel prijziger zijn geweest. Dus goede intentie, maar niet goed uitgevoerd..,
Nu ga ik echt héél pedant worden: als je zelf doorhebt wat je materiaal moet doen heb je geen slimme derailleurs nodig. Een goed afgestelde voorderailleur hoef je op het grote blad niet te trimmen a.d.h.v. je versnelling achter. Als je op het kleine blad rijdt hoef je maar te kiezen uit twee standjes.Nu ik na een jaartje nog fanatiek aan het fietsen ben zit ik toch stiekem te kijken naar een nieuwe fiets (de huidige Canyon is een 2e hands van 7-8 jaar oud). Fascinerende sport, waarbij je snel het materiaal ingezogen wordt 😄.
Zo’n slimme groep die automatisch de kettinggekeider aan de voorkant meebeweegt als je achter schakelt lijkt me wel wat. Omdat meesten op Shimano rijden zou ik ook wel voor Sram willen gaan. Las in de reviews dat hun nieuwe high end groepen lekker stil zijn en wat fancy gadget dingen hebben.
Elektronisch schakelen zet de deur open voor een eindeloze serie gadgets. Zeker Leuk, maar persoonlijk heb ik een religieuze afkeer van fietsen die batterijen nodig hebben voor het vervullen van hun basale functies.
Oh, en als je van Chorus komt is overstappen naar Shimano of Sram natuurlijk een stap naar de Dark Side
Kwestie van langzaam van start gaan.la_fusion schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:34:
Met een beetje geluk komt er nog een ouder persoon je op zo'n stalen ros voorbij met een lachend gezicht en alleen een kleine bidon.
Ik ben echt helemaal geen klimmer en ben de Ventoux opgereden achter een (kerel die er uit zag als een) 120 jarige. Die man reed vanaf het fonteintje al zo tergend langzaam dat ik dacht: als hij het op die manier kan, kan ik het ook! Halverwege het maanlandschap heb ik mijn maten weer ingehaald, ik fluitend, zij hijgend
[ Voor 0% gewijzigd door DieAnder op 18-06-2020 12:00 . Reden: URL gefixed ]
Ik heb gisteren voor het eerst een derailleur vervangen. Er zat een R8000 ss (kort kooi) op, nu de R8000 GS. Die middel lange kooi heb ik in de vakantie nodig om met een 11-34 cassette te kunnen rijden in de bergen.
Ik heb vooraf wat youtube filmpjes bekeken ter voorbereiding. Werkwijze:
- Vooraf op de 11 geschakeld
- Ketting er af met de pons
- Derailleur kabel aan het eind doorgeknipt
- Kabel losgedraaid
- Derailleur er af
- Nieuwe derailleur er op
- Op het oog, de H- en L-schroeven ingesteld
- Kabel vastgedraaid
- Ketting er weer op met een missing link
- Controle van de H- en L- schroeven
- Schakelen ging eigenlijk meteen al goed, ik hoefde de spanner nauwelijks af te stellen
- De B-schroef iets ingedraaid
Totaal 25 minuten werk. Weer wat geleerd en een voldaan gevoel!
Ik heb vooraf wat youtube filmpjes bekeken ter voorbereiding. Werkwijze:
- Vooraf op de 11 geschakeld
- Ketting er af met de pons
- Derailleur kabel aan het eind doorgeknipt
- Kabel losgedraaid
- Derailleur er af
- Nieuwe derailleur er op
- Op het oog, de H- en L-schroeven ingesteld
- Kabel vastgedraaid
- Ketting er weer op met een missing link
- Controle van de H- en L- schroeven
- Schakelen ging eigenlijk meteen al goed, ik hoefde de spanner nauwelijks af te stellen
- De B-schroef iets ingedraaid
Totaal 25 minuten werk. Weer wat geleerd en een voldaan gevoel!
V.w.b. Campa vs. SRAM vs. Shimano zijn de verschillen de laatste tijd wel weer een stuk duidelijker.
Campa (EPS) = Duur
Shimano (Di2) = Goed en betaalbaar, maar niet de mooiste oplossing
SRAM = Dubieus
Ik ben/was SRAM fan, al is het maar vanwege de grips op de shifters. De 11s Etap groep nadert in mijn ogen perfectie, met als enige minpunt dat de batterijen een derailleur er niet mooier op maken (en de remmen zijn ook niet fantastisch). Ik rij ook met een Quarq en Zipp's, beide onderdeel van SRAM, maar dat is meer toeval dan opzet. Toen ik onafhankelijk ging kijken naar de beste vermogensmeter voor mij, kwam Quarq als foolproof en gerenommeerd merk uit de bus. Idem voor Zipp. Enve's waren te breed voor mijn frame en Bora's vond ik niet passen. De Zipp's zijn in het echt gewoon heel gaaf met een beetje een bruine gloed en de dimpels (en achteraf ook verrassend comfortabel t.o.v. FFWD).
Helaas is SRAM de laatste tijd de strategie gaan hanteren die elk Amerikaans bedrijf kiest; "Hoe maken we zoveel mogelijk winst". Met Etap, hun 1x en Rival/Force/Red 22 groepen hebben ze eerst een inhaalslag gemaakt in marktaandeel, om vervolgens met AXS een tiental nieuwe standaarden en proprietary onderdelen te verzinnen die werkelijk niets toevoegen. Als je nu AXS koopt, zit je daar minimaal de komende 5 jaar aan vast met dure vervangingsonderdelen en specifiek gereedschap. Een vendor lock-in/ecosysteem waar de één heel blij van wordt (Sonos, Apple, Microsoft) en de ander een gruwelijke hekel aan heeft.
11 speed was heerlijk met dat je nauwelijks onderscheid hoefde te maken tussen Campa/Shimano/SRAM. Voor wie meerdere fietsen heeft was/is dat echt ideaal.
Campa (EPS) = Duur
Shimano (Di2) = Goed en betaalbaar, maar niet de mooiste oplossing
SRAM = Dubieus
Ik ben/was SRAM fan, al is het maar vanwege de grips op de shifters. De 11s Etap groep nadert in mijn ogen perfectie, met als enige minpunt dat de batterijen een derailleur er niet mooier op maken (en de remmen zijn ook niet fantastisch). Ik rij ook met een Quarq en Zipp's, beide onderdeel van SRAM, maar dat is meer toeval dan opzet. Toen ik onafhankelijk ging kijken naar de beste vermogensmeter voor mij, kwam Quarq als foolproof en gerenommeerd merk uit de bus. Idem voor Zipp. Enve's waren te breed voor mijn frame en Bora's vond ik niet passen. De Zipp's zijn in het echt gewoon heel gaaf met een beetje een bruine gloed en de dimpels (en achteraf ook verrassend comfortabel t.o.v. FFWD).
Helaas is SRAM de laatste tijd de strategie gaan hanteren die elk Amerikaans bedrijf kiest; "Hoe maken we zoveel mogelijk winst". Met Etap, hun 1x en Rival/Force/Red 22 groepen hebben ze eerst een inhaalslag gemaakt in marktaandeel, om vervolgens met AXS een tiental nieuwe standaarden en proprietary onderdelen te verzinnen die werkelijk niets toevoegen. Als je nu AXS koopt, zit je daar minimaal de komende 5 jaar aan vast met dure vervangingsonderdelen en specifiek gereedschap. Een vendor lock-in/ecosysteem waar de één heel blij van wordt (Sonos, Apple, Microsoft) en de ander een gruwelijke hekel aan heeft.
11 speed was heerlijk met dat je nauwelijks onderscheid hoefde te maken tussen Campa/Shimano/SRAM. Voor wie meerdere fietsen heeft was/is dat echt ideaal.
Agree @Ypuh.
De vendor lock-in/ecosysteem van AXS moet je aanspreken. Heb je een stevig budget en koop je toch alles nieuw dan zou ik mij er niet door laten weerhouden. Ben je een knutselaar die wil wisselen en opties wil blijven houden? Dan zou ik niet voor een AXS-groepset gaan.
Maar zoals ik al eerder zei, de AXS spullen zijn wel van een kwaliteit dat je denkt: hoe is het mogelijk!? 13K KM, maart 2019 geïnstalleerd, met één ketting en nog geen 0,5% speling... Dat haal je never nooit niet met een normale Red 22 eTap ketting. De Red 22 ketting, dus de 11-speed groepset, moet je na 3-5K KM echt wel vervangen. Of je bent aan de beurt voor een nieuwe cassette. *Ka-Ching*
De vendor lock-in/ecosysteem van AXS moet je aanspreken. Heb je een stevig budget en koop je toch alles nieuw dan zou ik mij er niet door laten weerhouden. Ben je een knutselaar die wil wisselen en opties wil blijven houden? Dan zou ik niet voor een AXS-groepset gaan.
Maar zoals ik al eerder zei, de AXS spullen zijn wel van een kwaliteit dat je denkt: hoe is het mogelijk!? 13K KM, maart 2019 geïnstalleerd, met één ketting en nog geen 0,5% speling... Dat haal je never nooit niet met een normale Red 22 eTap ketting. De Red 22 ketting, dus de 11-speed groepset, moet je na 3-5K KM echt wel vervangen. Of je bent aan de beurt voor een nieuwe cassette. *Ka-Ching*
Rohloff heeft weer als nadeel dat je geen wielen kan wisselen. Voor de zomer wil ik smalle racebandjes en de winter brede gravelbanden. Lijkt me het beste om daar ook verschillende velgen voor te hebben. Dan zit je direct vast aan Pinion. Rohloff lijkt me ook wel ideaal verder, lichter, efficienter en kortere stappen tussen de versnellingen.Ypuh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:53:
Een Rohloff is ook wel een beetje een natte droom voor als ik woon-werk zou doen en als vakantiefiets. Ooit maar eens gaan kijken naar een Titanium frame en dan ook de stap maken naar discs, maar tot die tijd vermaak ik me prima met een Surly Cross Check i.c.m. SRAM Rival22. Die groep is voor fietsvakanties minder geschikt (monteer dan wel een ander crankstel met kleinere bladen), maar voor woon-werk en als winterfiets prima.
Ik heb ook al wat zitten zoeken naar frames en er zijn best wat gravel frames voor Pinion/Rohloff, maar ik ben meer op zoek naar een wat meer race/aero frame en dan zit je direct vast aan custom frames, met het bijbehorende prijskaartje.

Ik zag de Santos Race wel voorbij komen, maar die vond ik nou niet echt 'Lite'.
Qua gewicht zat ik te denken aan een kilo of 9 (zit ik nu ook op) maar dat word denk ik nog een uitdaging.
Oh geinig, ik heb echt altijd gedacht dat een Pinion ook een naafsysteem was, net als de Rohloff en Alfine. Het is dus een soort versnellingsbak, maar dan kom je ook al snel uit op de specifieke frames.User schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:20:
[...]
Rohloff heeft weer als nadeel dat je geen wielen kan wisselen. Voor de zomer wil ik smalle racebandjes en de winter brede gravelbanden. Lijkt me het beste om daar ook verschillende velgen voor te hebben. Dan zit je direct vast aan Pinion. Rohloff lijkt me ook wel ideaal verder, lichter, efficienter en kortere stappen tussen de versnellingen.
Ik heb ook al wat zitten zoeken naar frames en er zijn best wat gravel frames voor Pinion/Rohloff, maar ik ben meer op zoek naar een wat meer race/aero frame en dan zit je direct vast aan custom frames, met het bijbehorende prijskaartje.
Ik zag de Santos Race wel voorbij komen, maar die vond ik nou niet echt 'Lite'.
Qua gewicht zat ik te denken aan een kilo of 9 (zit ik nu ook op) maar dat word denk ik nog een uitdaging.

Zelf zou ik het helemaal niet zo erg vinden om een wat zwaarder frame te rijden (in tegendeel zelfs, als vakantiefiets wordt het daar alleen maar robuuster van). Bij woon-werk en fietsvakanties gaan alle snelheidsambities toch de deur uit, zo lang je nog maar een gangetje van zo'n 25-27 km/u aan kunt houden, maar dat lukt met een fiets van 13kg ook nog wel.
Waarom zou je met een Rohloff wielen willen wisselen? Zoek een mooie velg op a la HED Belgium's met een 21mm binnenbreedte en je kunt zowel wegbanden van 25mm als gravel/marathon banden van 40-50mm monteren. Het voordeel van Rohloff is juist dat je het in zo'n beetje elke denkbare configuratie kunt inbouwen (dus ook met shifters, discs, velgen naar keuze, belt/ketting etc) en ze schijnen goed te zijn voor 200.000+ kilometers, dus zo'n ding koop je bijna voor het leven. Zoiets krijg je dan (link naar Marktplaats, maar dan uiteraard wat meer een race geometrie).
De prijzen van Rohloff zijn al even slikken (weet het niet precies meer en durf niet eens te kijken), maar Pinion schijnt daar nog een stapje bovenop te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 18-06-2020 13:54 ]
Heb zelf getwijfeld om mijn 32-11 casette te vervangen door een 34-11 model (weekje Ventoux).bert74 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:25:
Ik heb gisteren voor het eerst een derailleur vervangen. Er zat een R8000 ss (kort kooi) op, nu de R8000 GS. Die middel lange kooi heb ik in de vakantie nodig om met een 11-34 cassette te kunnen rijden in de bergen.
Nadat ik de vertanding bekeken heb toch maar besloten om het bij mijn 32-11 te houden.
34/11: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34
32/11: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
Zou liever een tussenmaat zien met volgende:
34-32-30-28-25-22-19-17-15-13-11
11-13-15-17-19-22-25-28-30-32-24
Geen idee of je dit zelf zou kunnen maken
Superhandig leesbaar, de eerste 2 van klein naar groot, de 3e van groot naar kleinCedricD schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:39:
[...]
Heb zelf getwijfeld om mijn 32-11 casette te vervangen door een 34-11 model (weekje Ventoux).
Nadat ik de vertanding bekeken heb toch maar besloten om het bij mijn 32-11 te houden.
Zou liever een tussenmaat zien met volgende:
34-32-30-28-25-22-19-17-15-13-11
Geen idee of je dit zelf zou kunnen maken.
Overigens is het vrij normaal dat de 'gaps' steeds groter worden, dus de kleinste sprockets steeds +1 tandje, daarna (halverwege de cassette) naar +2 tandjes, en dan eindigen met +3 tandjes.
Jouw voorbeeld gaat van +2 naar +3 en dan weer terug naar +2.
8 keer +2
2 keer +3
1 keer +4
3 keer +1
4 keer +2
2 keer +3
1 keer +4
Voorstel: 11-13-15-17-19-22-25-28-30-32-24
4 keer +2
3 keer +3
3 keer +2
[ Voor 28% gewijzigd door Smultie op 18-06-2020 13:46 ]
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic