Een racefiets en mountainbike zijn wel echt verschillend. Voor mij is een verschil in wat ik pak: wil ik in een relaxde houding een niet al te groot rondje fietsen waarbij tempo niet uitmaakt, of wil ik zo makkelijk mogelijk een wat groter rondje fietsen.flugelisoke schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:41:
Ik ben nog erg aan het twijfelen tussen een:
- Racefiets
óf
- Mountainbike
Ik wil voornamelijk ermee op de weg rijden, maar aan de andere kant is het ook leuk om eens een stoepje te kunnen pakken en een zandweg met wat heuvels, ik ga niet het hardcore mountainbike werk doen sowieso.
Is het dan zo met een MTB dat de rolweerstand zo hoog is dat je niet plezierig op asfalt kunt rijden?
Wel lijkt het me weer erg fijn om de souplesse van een racefiets te genieten, maar ik ben daar weer bang met die dunne banden dat je snel valt, hoe zit dat?
En dan zie ik weer een mountainbike en dat ziet er dan weer ontzettend ruig en vet uit, maar ook ben ik weer zo'n ongelooflijk mietje die het hoge gras niet in wilt omdat teken...... Dus daar ga ik hem dan weer niet voor gebruiken![]()
Ik wil wel het hele jaar door kunnen rijden, enkel bij goed weer uiteraard, het is voor de fun.
Wie kan me een beetje wegwijs maken?
Ik begon een paar jaar geleden ter vervanging van m'n fitnessbike (Trek 7.3FX uit 2008 of 2009) met een crosser/gravelbike. Op de Veluwe vind ik dat echt een leuke fiets, en hier in de duinen ook als de paden goed genoeg zijn. Met als extra nadeel dat je daar maar tot half 11 op mag. Onverhard komt dat ding echt tot leven. Op asfalt vind ik het echt saai. Na 40km ben ik dan blij dat ik thuis ben. Nu is in de afgelopen tijd de geometrie van gravelbikes wel echt veranderd, maar sinds ik de racer heb staat de crosser alleen nog maar op de fietstrainer binnen. Maar Noord-Holland heeft ook wel gewoon echt heel mooie geasfalteerde rondjes.
Vorig jaar heb ik er vanuit het fietsenplan op m'n werk een ongeveerde stalen mountainbike bij gekocht om wat makkelijker door de duinen te crossen en voor fietsvakantie. Dat is echt de allerleukste fiets van de hele wereld. Ook als ik gewoon een klein rondje om wil van een km of 20 ofzo, eventueel met camera mee, pak ik die. Maar dat laatste heeft voor mij niets meer met sporten te maken.