Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
flugelisoke schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:41:
Ik ben nog erg aan het twijfelen tussen een:

- Racefiets

óf

- Mountainbike

Ik wil voornamelijk ermee op de weg rijden, maar aan de andere kant is het ook leuk om eens een stoepje te kunnen pakken en een zandweg met wat heuvels, ik ga niet het hardcore mountainbike werk doen sowieso.

Is het dan zo met een MTB dat de rolweerstand zo hoog is dat je niet plezierig op asfalt kunt rijden?

Wel lijkt het me weer erg fijn om de souplesse van een racefiets te genieten, maar ik ben daar weer bang met die dunne banden dat je snel valt, hoe zit dat?

En dan zie ik weer een mountainbike en dat ziet er dan weer ontzettend ruig en vet uit, maar ook ben ik weer zo'n ongelooflijk mietje die het hoge gras niet in wilt omdat teken...... Dus daar ga ik hem dan weer niet voor gebruiken 8)7

Ik wil wel het hele jaar door kunnen rijden, enkel bij goed weer uiteraard, het is voor de fun.

Wie kan me een beetje wegwijs maken?
Een racefiets en mountainbike zijn wel echt verschillend. Voor mij is een verschil in wat ik pak: wil ik in een relaxde houding een niet al te groot rondje fietsen waarbij tempo niet uitmaakt, of wil ik zo makkelijk mogelijk een wat groter rondje fietsen.

Ik begon een paar jaar geleden ter vervanging van m'n fitnessbike (Trek 7.3FX uit 2008 of 2009) met een crosser/gravelbike. Op de Veluwe vind ik dat echt een leuke fiets, en hier in de duinen ook als de paden goed genoeg zijn. Met als extra nadeel dat je daar maar tot half 11 op mag. Onverhard komt dat ding echt tot leven. Op asfalt vind ik het echt saai. Na 40km ben ik dan blij dat ik thuis ben. Nu is in de afgelopen tijd de geometrie van gravelbikes wel echt veranderd, maar sinds ik de racer heb staat de crosser alleen nog maar op de fietstrainer binnen. Maar Noord-Holland heeft ook wel gewoon echt heel mooie geasfalteerde rondjes.

Vorig jaar heb ik er vanuit het fietsenplan op m'n werk een ongeveerde stalen mountainbike bij gekocht om wat makkelijker door de duinen te crossen en voor fietsvakantie. Dat is echt de allerleukste fiets van de hele wereld. Ook als ik gewoon een klein rondje om wil van een km of 20 ofzo, eventueel met camera mee, pak ik die. Maar dat laatste heeft voor mij niets meer met sporten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:00
Tnx voor de info allemaal!

Nog wel wat dingen:

Ga je sneller onderuit met een racefiets? Omdat bijvoorbeeld je met dunne banden rijdt? Of stel er ligt een kastanje of steen op de weg en je rijdt er per ongeluk overheen...

Kun je het hele jaar door veilig fietsen met dunne banden? Ik ga wel alleen fietsen als het droog is en niet rond het vriespunt.

Ook lees ik vaak mensen die een gebroken frame hebben op hun racefiets, nogal gevaarlijk lijkt me? Waar komt dat door?

Al met al lijkt me een MTB in deze gevallen wel veiliger op de weg te liggen bij bijvoorbeeld vuil op de weg of modder en onvoorziene obstakels.

[ Voor 27% gewijzigd door flugelisoke op 14-06-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25
Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:59:
Nu ben ik scheef (beenlengteverschil van 2cm), dus ik vroeg me af of er nog bikefitters zijn (omgeving Amsterdam / Amstelveen) die goed met zoiets overweg kunnen. Dan lijkt me zo'n fit namelijk wat uitdagender dan bij niet scheve mensen.
Dat is hetzelfde beenlengte verschil als ik heb. Maar ik heb er niet zo'n last van, extra inlegzooltje in de schoen van het kortere been.
Met bikefitting wel naar gevraagd en tot zo'n twee centimeter geeft het geen probleem of reden voor extra aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
Even een buitenband vraagje. Ik heb mijn fiets nu 2.5 jaar. De eerste 2 jaar erg weinig gebruikt (jonge kinderen en te lui), staat nu 1322km op de teller. Is het nog aan te raden, ondanks weinig gebruik, banden niet langer dan X tijd te hebben?
Slijtage indicatoren zijn nog ruim voldoende, banden zijn ook nog niet echt vierkant en heb niet het gevoel dat ze uitgedroogd zijn, maar dit laatste vind ik lastig te beoordelen.
Zou dus zeggen dat het nog wel ff kan, maar ben benieuwd naar de tijd component i.p.v. de hoeveelheid km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
flugelisoke schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:44:

Nog wel wat dingen:

Ga je sneller onderuit met een racefiets? Omdat bijvoorbeeld je met dunne banden rijdt? Of stel er ligt een kastanje of steen op de weg en je rijdt er per ongeluk overheen...

Kun je het hele jaar door veilig fietsen met dunne banden? Ik ga wel alleen fietsen als het droog is en niet rond het vriespunt.

Ook lees ik vaak mensen die een gebroken frame hebben op hun racefiets, nogal gevaarlijk lijkt me? Waar komt dat door?

Al met al lijkt me een MTB in deze gevallen wel veiliger op de weg te liggen bij bijvoorbeeld vuil op de weg of modder en onvoorziene obstakels.
Joh, waar maak je je druk om? :+

MTB'ers stappen in de winter op de racefiets omdat het veiliger is en ze hun materiaal willen sparen, wielrenners stappen in de winter op de mountainbike om fit te blijven en hun racefiets te sparen. Best geinig, maar geeft wel aan dat het geen bal uitmaakt.

Alleen gladheid/ijzel kan vervelend zijn, of de eerste regendag na een lange periode droogte (olie op de weg). Beide komen zelden voor in Nederland de laatste tijd (of er zijn zoveel droge dagen dat je tegenwoordig niet meer door de regen hoeft te fietsen). Denk dat er in NL gemiddeld 2-5 dagen per jaar zijn dat het niet vertrouwd is om te gaan fietsen.
Southern Sun schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:47:
Even een buitenband vraagje. Ik heb mijn fiets nu 2.5 jaar. De eerste 2 jaar erg weinig gebruikt (jonge kinderen en te lui), staat nu 1322km op de teller. Is het nog aan te raden, ondanks weinig gebruik, banden niet langer dan X tijd te hebben?
Slijtage indicatoren zijn nog ruim voldoende, banden zijn ook nog niet echt vierkant en heb niet het gevoel dat ze uitgedroogd zijn, maar dit laatste vind ik lastig te beoordelen.
Zou dus zeggen dat het nog wel ff kan, maar ben benieuwd naar de tijd component i.p.v. de hoeveelheid km.
Neuh. Banden verouderen wel, maar met name de goedkopere banden zijn gewoon super stug en gaan lang mee. 2 jaar is zeker nog binnen die norm. Je kunt het wel zien als ze vol met droogte scheurtjes zitten. Op mijn winterfiets zitten de banden daar vol mee, maar ze zijn nog steeds nooit lek geweest (ga ze wel een keer vervangen, maar rij er niet zo veel meer op).

Denk wel dat je wat grip inlevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 19:15

Nog wel wat dingen:

Ik zou je niet zo'n zorgen maken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxzor
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2020

Nog wel wat dingen:

Crash je sneller met een porsche dan met een peugeot? Ik zou me er geen zorgen over maken. Of je nou een MTB of een racefiets hebt, allebei hebben ze een frame die gewoon simpelweg kapot kan gaan. Dat hoeft niet te betekenen dat je er voorzichtiger mee moet fietsen want in principe maakt dit helemaal niets uit, nou krijgt een MTB wel wat meer te voorduren denk ik maar daar zijn ze ook op gebouwd ;) En ongeacht de fiets, met een gebroken frame moet je nooit fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Om een idee te geven hoeveel grip wegbanden hebben, raad ik aan Nibali eens te zien dalen.

Filmpje stamt uit de tijd dat renners met velgremmen ook nog wel eens levend beneden kwamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
Proxzor schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:25:
[...]

Crash je sneller met een porsche dan met een peugeot? Ik zou me er geen zorgen over maken. Of je nou een MTB of een racefiets hebt, allebei hebben ze een frame die gewoon simpelweg kapot kan gaan. Dat hoeft niet te betekenen dat je er voorzichtiger mee moet fietsen want in principe maakt dit helemaal niets uit, nou krijgt een MTB wel wat meer te voorduren denk ik maar daar zijn ze ook op gebouwd ;) En ongeacht de fiets, met een gebroken frame moet je nooit fietsen.
Je frame breekt echt njet zomaar doormidden hoor, je ziet weleens van die filmpjes op social media rondcirculeren maar dat is 1 op de zoveel miljoen en eigenlijk altijd een productiefout.

Wat iets aannemelijker is is dat je frame beschadigd door een valpartij. Maar dan lig je al en even je fiets inspecteren na een val kan nooit kwaad.

Iets recenter Bonifazio in Milaan San Remo: YouTube: Discesa della cipressa, Niccolò bonifazio

[ Voor 7% gewijzigd door Jampot007 op 14-06-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Die zocht ik! Was de naam/koers vergeten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxzor
  • Laatst online: 27-07-2020
Jampot007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Je frame breekt echt njet zomaar doormidden hoor, je ziet weleens van die filmpjes op social media rondcirculeren maar dat is 1 op de zoveel miljoen en eigenlijk altijd een productiefout.

Wat iets aannemelijker is is dat je frame beschadigd door een valpartij. Maar dan lig je al en even je fiets inspecteren na een val kan nooit kwaad.

Iets recenter Bonifazio in Milaan San Remo: YouTube: Discesa della cipressa, Niccolò bonifazio
Met kapot bedoel ik meer een scheurtje of iets. Maar inderdaad het is niet alsof je frame ineens door 2e breekt onderweg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Nu we toch bezig zijn mag de beste daler niet ontbreken:

YouTube: Mad 70kmh+ Descent in GP Lorciano - Mohoric Takes the Solo Win

Hoe het niet moet(wel een hele spannende etappe om te kijken):

YouTube: Alexey Lutsenko Crashes Twice in Miracle Win | 1 Year Ago | Cycling ...
Proxzor schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Met kapot bedoel ik meer een scheurtje of iets. Maar inderdaad het is niet alsof je frame ineens door 2e breekt onderweg :+
Scheurtje komt ook nooit uit t niks, door n valpartij ofzo of veel steenslag.

[ Voor 26% gewijzigd door Jampot007 op 14-06-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Hoi allemaal,

Gisteren is tijdens een ritje in m'n achterwiel een spaak gesprongen. Nu heb ik carbon velgen, maar er zit echt een flinke slag in. Als ik mijn rem volledig open zet, loopt hij net niet aan.

Nu zit ik op internet te zoeken of carbon net als aluminium weer uitgelijnd kan worden. Dit kan ik eigenlijk nergens vinden. Alles wat ik erover lees is over aluminium. Of is dit toch een gevalletje nieuwe velg uitzoeken...

[ Voor 10% gewijzigd door Pctje91 op 14-06-2020 19:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

Afgelopen dagen de eerste ritjes gemaakt met de Garmin RTL515 radar. Geweldig apparaat! Geeft tijdig een signaal wanneer er verkeer nadert van achteren en aan het aantal stipjes op je fietscomputer kan je zien hoeveel verkeer er achter je zit. Het bereik van de radar is zeker zoals geadverteerd - 140 meter - ook de hoek van detectie is uitstekend. Goedkoop is het allemaal niet maar dat ben je vergeten zodra je d'r mee fietst. De rust die het je geeft op gedeelde wegen (auto's + fietsers) is het mij meer dan waard.
De enige twijfel die ik heb is of het na verloop van tijd nog netjes blijft zitten aan je zadelpen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24
Pctje91 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:08:
Hoi allemaal,

Gisteren is tijdens een ritje in m'n achterwiel een spaak gesprongen. Nu heb ik carbon velgen, maar er zit echt een flinke slag in. Als ik mijn rem volledig open zet, loopt hij net niet aan.

Nu zit ik op internet te zoeken of carbon net als aluminium weer uitgelijnd kan worden. Of is dit toch een gevalletje nieuwe velg uitzoeken...
Waarschijnlijk kan dit nog wel gericht worden. Dat er nu een slag in zit komt die het gebrek aan spanning op de plek waar de spaak ontbreekt.
Als het echt krom is door een flinke impact is het een andere verhaal. Dan kan het zijn dat je velg is afgeschreven (maar zo erg klinkt het niet)

Carbon of aluminium maakt verder niet uit. Ik denk zelfs dat het met carbon nog beter is. Dat zal minder snel (of helemaal niet) blijvend vervormen dan alu.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:29
Ik begin te denken dat mijn fiets in d'r vorige leven een Alfasud was.
Letterlijk alles lijkt los te zitten en eraf te willen vallen... |:( :+

Voelde over de dorpsklinkers iets resoneren rond het zadel. Voelde niks in het zadel zelf, maar het trilde mee op het ritme van de klinkers en kwam niet van de wielen. Dus eens gekeken wat het was. Als ik de zadelbouten met de hand aan kan draaien klopt er iets niet geloof ik. :+ Had de multitool bij me gelukkig, en dat lijkt nu weer opgelost. Beetje jammer alleen, het komt het vertrouwen in de fiets niet echt ten goede, blijf maar gekke probleempjes hebben met de fiets. 95% kans dat het probleem de malloot op het fietszadel is, maar fijn is het niet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Prulleman schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Waarschijnlijk kan dit nog wel gericht worden. Dat er nu een slag in zit komt die het gebrek aan spanning op de plek waar de spaak ontbreekt.
Als het echt krom is door een flinke impact is het een andere verhaal. Dan kan het zijn dat je velg is afgeschreven (maar zo erg klinkt het niet)

Carbon of aluminium maakt verder niet uit. Ik denk zelfs dat het met carbon nog beter is. Dat zal minder snel (of helemaal niet) blijvend vervormen dan alu.
Thnx! Morgen maar even langs de FM. Dan gaan we het zien. Dacht eigenlijk dat Carbon niet te herstellen is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Pctje91 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:50:
[...]

Thnx! Morgen maar even langs de FM. Dan gaan we het zien. Dacht eigenlijk dat Carbon niet te herstellen is
Met een gebroken spaak en hij raakt nog niet eens de remblokken zou ik me waarschijnlijk niet al teveel zorgen maken. Een velg raakt volgens mij alleen krom bij een forse impact (gat in de weg, stoeprand, aanrijding etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
Obstakels inmiddels vaak genoeg tegen gekomen, maar elke keer door blijven rijden. Takken, dennenappels etc. wel een paar keer over het hoofd gezien. Blijft wel schrikken en af en toe een verspringend wiel, maar je rijdt in principe gewoon verder. 1 keer echt zitten slapen en tijdens het wegdoen van de bidon (naar beneden kijkend) zo'n kunsttof nepdrempel over het hoofd gezien waar ik echt vol overheen knalde. Enorme zwieperd in het stuur en nooit meer zo hard geschrokken op de fiets, maar niet gevallen (vooral veel geluk gehad vermoedelijk).
Alleen grint en natte weggedeelten vind ik lastig te vertrouwen, maar je moet het gewoon ervaren en vertrouwen kweken.

[ Voor 9% gewijzigd door Southern Sun op 14-06-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
hatsa schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Een racefiets en mountainbike zijn wel echt verschillend. Voor mij is een verschil in wat ik pak: wil ik in een relaxde houding een niet al te groot rondje fietsen waarbij tempo niet uitmaakt, of wil ik zo makkelijk mogelijk een wat groter rondje fietsen.

Ik begon een paar jaar geleden ter vervanging van m'n fitnessbike (Trek 7.3FX uit 2008 of 2009) met een crosser/gravelbike. Op de Veluwe vind ik dat echt een leuke fiets, en hier in de duinen ook als de paden goed genoeg zijn. Met als extra nadeel dat je daar maar tot half 11 op mag. Onverhard komt dat ding echt tot leven. Op asfalt vind ik het echt saai. Na 40km ben ik dan blij dat ik thuis ben. Nu is in de afgelopen tijd de geometrie van gravelbikes wel echt veranderd, maar sinds ik de racer heb staat de crosser alleen nog maar op de fietstrainer binnen. Maar Noord-Holland heeft ook wel gewoon echt heel mooie geasfalteerde rondjes.

Vorig jaar heb ik er vanuit het fietsenplan op m'n werk een ongeveerde stalen mountainbike bij gekocht om wat makkelijker door de duinen te crossen en voor fietsvakantie. Dat is echt de allerleukste fiets van de hele wereld. Ook als ik gewoon een klein rondje om wil van een km of 20 ofzo, eventueel met camera mee, pak ik die. Maar dat laatste heeft voor mij niets meer met sporten te maken.
Waarom niet een gravelbike?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Jampot007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Je frame breekt echt njet zomaar doormidden hoor,
Kuch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cr2E8lRLAcng_o8ZYcoiDtvkKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGOkFn2aQcAzZlwPlHEmckbl.jpg?f=fotoalbum_large

Alu frame, geen noemenswaardige crash. Vermoeden is dat het een zwak punt was wegens uitfrezen voor as en derailleur en dat de kasseien van De Ronde er funest voor waren.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:22
Grin schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:20:
Afgelopen dagen de eerste ritjes gemaakt met de Garmin RTL515 radar. Geweldig apparaat! Geeft tijdig een signaal wanneer er verkeer nadert van achteren en aan het aantal stipjes op je fietscomputer kan je zien hoeveel verkeer er achter je zit. Het bereik van de radar is zeker zoals geadverteerd - 140 meter - ook de hoek van detectie is uitstekend. Goedkoop is het allemaal niet maar dat ben je vergeten zodra je d'r mee fietst. De rust die het je geeft op gedeelde wegen (auto's + fietsers) is het mij meer dan waard.
De enige twijfel die ik heb is of het na verloop van tijd nog netjes blijft zitten aan je zadelpen.
Ik heb er voor de zekerheid nog een tywrappie doorheen gedaan, raak ik hem iig nooit kwijt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:56
Southern Sun schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:01:
[...]

zo'n kunsttof nepdrempel over het hoofd gezien waar ik echt vol overheen knalde. Enorme zwieperd in het stuur en nooit meer zo hard geschrokken op de fiets, maar niet gevallen (vooral veel geluk gehad vermoedelijk).
Levensgevaarlijk die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
CedricD schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:11:
[...]

Levensgevaarlijk die dingen.
Inderdaad.

Maar boomwortels vind ik het ergst, je ziet ze niet altijd (vanuit de zon, de schaduw in rijden bijv.). En dan lekker met een bidon in je hand. Of nog erger een snelle jelle proberen open te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:54
Ypuh schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:47:
[...]

Die zocht ik! Was de naam/koers vergeten :+.
Ja die was geweldig! Volgens mij vertelde Terpstra dat ie het deed voor de kom op Strava en in de koers het enige moment was dat de weg was vrijgemaakt 🤪😅

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:04:
[...]
Ik heb er voor de zekerheid nog een tywrappie doorheen gedaan, raak ik hem iig nooit kwijt.
@mhr-zip Hoe krijg je daar nog een tiewrap doorheen dan? Ik heb het echt geprobeerd, ik krijg er wel eentje door maar dan krijg ik het gewone elastiek er niet meer omheen...
Southern Sun schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:01:
[...]
Alleen grint en natte weggedeelten vind ik lastig te vertrouwen, maar je moet het gewoon ervaren en vertrouwen kweken.
Daar zit hem idd het venijn...
Ik heb in een ver en lang verleden veel wedstrijden gefietst - dit is echt een opa verteld, allemachtig zeg, enfin... - en de enige manier om daar (regen, grint) wat vertrouwen in te krijgen is: doen. En ja, daar hoort het vallen helaas ook bij, dan weet je: daar ligt/lag dus de grens. In een peloton fietsen, in de regen, spray, en als een malloot lopen te stoempen... Als ik daar nog aan terugdenk, wat een gekkenwerk! :)
Tegenwoordig weiger ik te fietsen in de regen, een bui onderweg verkloot mijn humeur dusdanig - de eerste 15min, daarna gaat het vaak wel weer - dat ik daarvoor bedank. Morgen is er hopelijk weer een (droge) dag. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Grin op 14-06-2020 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:40:
[...]

Hoe krijg je daar nog een tiewrap doorheen dan? Ik heb het echt geprobeerd, ik krijg er wel eentje door maar dan krijg ik het gewone elastiek er niet meer omheen...
Ik heb volgens mij een hapje uit het rubber gesneden.

Beetje dunne tywrap zoeken. Was wel even pielen.

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 14-06-2020 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Ik heb volgens mij een hapje uit het rubber gesneden.
Mja precies... hmmm maar eens even naar kijken bij daglicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Nu er een echte racer in de garage staat, toch eens geprobeerd om met de fitnessbike de bossen in te gaan. 35mm gravelbanden erop (paste nét) en knallen. Superleuk. Heb een extra set velgen zodat ik snel kan wisselen want het blijft wel mijn woon/werk racert. (Want er kan een bagagedrager op). Deze fiets blijf ik ook voor Zwift gebruiken. Daar heb ik nog een derde achterwiel voor. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH2Aiu-u_zai_8bMo5GfyNACHFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9bClonYBQMYscppOIQ4Inzv.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
koentjuh1987 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:23:
[...]

Waarom niet een gravelbike?
Waar zeg ik “niet een gravelbike”? Voor mij bleek het niet de beste keuze, omdat ik die van mij door de langere wielbasis en het stuurgedrag saai vind op asfalt en hier heel weinig gravel in de buurt is.

Maar als je je zo druk maakt als de vraagsteller is die stabiliteit misschien wel lekker, ook op asfalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:40:
Tegenwoordig weiger ik te fietsen in de regen, een bui onderweg verkloot mijn humeur dusdanig - de eerste 15min, daarna gaat het vaak wel weer - dat ik daarvoor bedank. Morgen is er hopelijk weer een (droge) dag. :)
Over regen gesproken, gister 2 druppels water onderweg wat je geeneens een bui kon noemen en het wegdek was ook maar een beetje vochtig. Dat was wel genoeg om de Dry Lube van Muc-Off van m'n ketting te spoelen, want ik kwam thuis met een piepende ketting zoals ik in jaren niet gehoord heb :P.

Verder wel content met de Dry C3 Ceramic Lube van Muc-Off (wat een naam trouwens). Tijdens het schoonmaken en na 200km zie je gewoon nauwelijks zwarte plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Heeft iemand toevallig kennissen of vrienden in Italië?

Wij willen vlg week zaterdag weekje die kant op om te fietsen (Bormio). De Italiaanse websites zijn niet heel duidelijk of je nu wel/niet al mag wielrennen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:25:
Heeft iemand toevallig kennissen of vrienden in Italië?

Wij willen vlg week zaterdag weekje die kant op om te fietsen (Bormio). De Italiaanse websites zijn niet heel duidelijk of je nu wel/niet al mag wielrennen..
Het mag/kan al wel weer: https://www.fietssport.nl...sY0e1DJTiiQMf6xz8tXBS98xc

Zit ook te kijken om een weekje naar de Dolomieten te gaan, maar heb het opgeschoven naar begin september omdat het evenement toch gecancelled is. Hoop nu de Gran Fondo Gavia & Mortirolo te gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditani360
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 22:20
Stelvio was vd week nog sneeuw gevallen las ik, dus goede kleding meenemen ;-)

Genieten & genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:46:
[...]

Over regen gesproken, gister 2 druppels water onderweg wat je geeneens een bui kon noemen en het wegdek was ook maar een beetje vochtig. Dat was wel genoeg om de Dry Lube van Muc-Off van m'n ketting te spoelen, want ik kwam thuis met een piepende ketting zoals ik in jaren niet gehoord heb :P.

Verder wel content met de Dry C3 Ceramic Lube van Muc-Off (wat een naam trouwens). Tijdens het schoonmaken en na 200km zie je gewoon nauwelijks zwarte plekken.
Agree! DC3CL (de afkorting is niet veel beter :)) spoelt er zeer snel af na een stuk nat wegdek. Regen kan je helemaal vergeten. Het is briljant spul maar met een duidelijke disclaimer: ALLERGISCH VOOR WATER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 19-09 18:02
Na het vervangen van de garagedeur is mijn gietijzeren ophangstang verdwenen en dus zoek ik een andere manier om mijn fiets op de te hangen. De richting die ik overweeg is om de fiets verticaal aan de muur te bevestigen. MAAR, kan iemand mij vertellen waarom de BBB ParkingLot BTL-126 17 euro is en de Cycloc Endo 55 euro? Is dat allemaal merk of is er ook een wezenlijk verschil op gebied van kwaliteit, duurzaamheid en gemak?

[ Voor 13% gewijzigd door wackmaniac op 15-06-2020 10:16 . Reden: Links ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

wackmaniac schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:50:
Na het vervangen van de garagedeur is mijn gietijzeren ophangstang verdwenen en dus zoek ik een andere manier om mijn fiets op de te hangen. De richting die ik overweeg is om de fiets verticaal aan de muur te bevestigen. MAAR, kan iemand mij vertellen waarom de [url]BBB ParkingLot BTL-126[/url] 17 euro is en de [url]Cycloc Endo[/url] 55 euro? Is dat allemaal merk of is er ook een wezenlijk verschil op gebied van kwaliteit, duurzaamheid en gemak?
Lijkt op deze van Decathon...
https://www.decathlon.nl/...512645?mc=8512645&c=ZWART

Maar of ik het een goed idee vind om een fiets te laten rusten op een spaak?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
wackmaniac schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:50:
Na het vervangen van de garagedeur is mijn gietijzeren ophangstang verdwenen en dus zoek ik een andere manier om mijn fiets op de te hangen. De richting die ik overweeg is om de fiets verticaal aan de muur te bevestigen. MAAR, kan iemand mij vertellen waarom de [url]BBB ParkingLot BTL-126[/url] 17 euro is en de [url]Cycloc Endo[/url] 55 euro? Is dat allemaal merk of is er ook een wezenlijk verschil op gebied van kwaliteit, duurzaamheid en gemak?
Men neme twee plankdrages van de lokale bouwmarkt (i.e. zoiets: https://www.praxis.nl/ver...080gIWEAQYASABEgLjLvD_BwE). Buig de plankdrager iets uitmodel/maak de hoek groter dan 90 graden, ram vervolgens zo'n verwarmingsbuis installatie ding er over (https://www.cvtotaal.nl/c...fQABwEAQYAiABEgJ8mPD_BwE#) et voìla. Uw eigen custom fietsophang systeem voor aan de muur. 8)7 ;)

Heb het zelf oprecht op deze manier gedaan, heb een houten frame/vierkant geknutseld en heb daar twee plankdragers op gemaakt. Mocht je je fiets meer verticaal willen ophangen kun je kijken naar zo'n plafondhaak. Een diy-systeempje kun je natuurlijk ook van hout ofzoiets maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Ik heb zo'n haak voor 1,50 bij de Wibra gehaald en heb hem op zo'n hoogte gehangen dat het achterwiel de grond blijft raken. Zo zijn er twee drukpunten en is het gewicht wat aan de voorband hangt minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
magic_nl schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Lijkt op deze van Decathon...
https://www.decathlon.nl/...512645?mc=8512645&c=ZWART

Maar of ik het een goed idee vind om een fiets te laten rusten op een spaak?
Als het goed is rust je fiets niet op een spaak, maar klem je op de velg lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

wackmaniac schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Als het goed is rust je fiets niet op een spaak, maar klem je op de velg lijkt mij.
Zo lijkt het anders wel op de Powertools website.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG9g8nHLzV2MfxUEgPRuJq6e3JU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LjSdFBPwU21ncgWJr7e6mFzv.jpg?f=user_large

Ik zag bij futurum nog de de Clug, waarbij aangegeven werd de achterband op de grond te houden.
Dat lijkt mij een stuk veiliger omdat het gewicht dan rust op onderdelen die er voor gemaakt zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door magic_nl op 15-06-2020 10:16 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Kan best zo lijken, maar normaal gesproken rust 'ie gewoon op de velg hoor :). Is misschien niet de beste foto.

Ik heb hier drie fietsen hangen zonder problemen, zal straks wel even een fotootje plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaqN0cGew9-PA7luf--5KserRkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fP7oOcju9TFHfMYCkUEBSlet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Salteh op 15-06-2020 10:31 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:47
Tip voor diegene die de fiets (niet horizontaal OF op de kop) ophangen en hydraulische schijfremmen hebben, paar keer pompen met remhendel als de wielen weer op de grond staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Met alu wielen zou ik me er geen zorgen over maken en spaken zijn ook sowieso super sterk.

Voor hoge carbon velgen zou ik voor een andere oplossing kiezen omdat daar wel wat andere risico's spelen en je een groter, hol en dunner oppervlakte hebt of simpelweg geen krassen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Laatst online: 14:57
Zelf heb ik een systeem van Tacx (Bikebracket T3145) om de fietsen horizontaal op te hangen. Wat duurder met E40 per stuk, maar voor het oog wel mooier vind ik zelf. En minder storend in de ruimte vergeleken met verticale systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
LCHero schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:31:
Zelf heb ik een systeem van Tacx (Bikebracket T3145) om de fietsen horizontaal op te hangen. Wat duurder met E40 per stuk, maar voor het oog wel mooier vind ik zelf. En minder storend in de ruimte vergeleken met verticale systemen.
die gebruik ik ook, met name om de boel van de grond te hebben zodat de spullen van de kids niet tegen mijn fiets aan vallen. Maar ideaal is dit ook niet, ik heb ze nu op ongelijke hoogte moeten hangen om mijn fiets met sloping top tube recht te hangen..dat is weer lastig bij de volgende fiets.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Een systeem waarbij de fiets horizontaal hangt neem een aardige hoeveelheid muurruimte in en die ruimte wil ik liever vullen met opbergruimte :) Een lift aan het plafond is ook niet echt een optie, want dan kan de garagedeur niet meer open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zelf heb ik mijn racefiets aan 2 van deze beugels aan de muur hangen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5VAFCs4.png

Over die buizen waar mijn fiets contact zou maken met het metaal heb ik stukken van een oude binnenband geschoven om mijn fiets te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 20:14
Ik gebruik deze. Erg prettig om fijnafstelling te kunnen doen en andere fiets zou ook weer perfect horizontaal op te hangen zijn. Feedback Sports - velo rack. Wel gescoord tijdens een van die 20%korting op alles dagen van Futurum

[ Voor 12% gewijzigd door CuttingStorm op 15-06-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterski
  • Registratie: Maart 2012
BreadFan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:58:
Zelf heb ik mijn racefiets aan 2 van deze beugels aan de muur hangen:

[Afbeelding]

Over die buizen waar mijn fiets contact zou maken met het metaal heb ik stukken van een oude binnenband geschoven om mijn fiets te beschermen.
Same here! Alleen dan met buisisolatie ter bescherming van de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:42
Ik gebruik 2 tafelpoten van Ikea met buisisolatie om mijn racefiets op te hangen. Per poot maar € 2,50 dus daar wordt je niet direct arm van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
Fiets in een fietsenhok / opbergruimte? Iets wat ik iedere dag gebruik en een pronkstuk is moet ik binnen handbereik hebben. :P

Mijn racer hangt dus gewoon in de gang bij de voordeur (woonkamer kwam helaas niet door de ballotage comissie), nooit meer de ellende dat wanneer ik toch weer iets vergeten ben weer naar binnen moet..

Afbeeldingslocatie: https://www.botlamsterdam.com/wp-content/uploads/2020/02/Bikehanger-Fietshanger-1-BOTL-Amsterdam.side_.Smoked.Setting14-600x450.png

* Productfoto, een Bianchi heb ik (helaas) niet meer

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 15-06-2020 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heyster
  • Laatst online: 17-09 08:30
Mijn racefiets hang onder de trap aan 2 SKRÄLL van Ikea a €2,99 per stuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmR5Z4XzGVB-d3kOvveVPAYOsKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UeptPtcK6PbY5NbTsMHFyntF.jpg?f=user_large

a backup is a man's best friend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Heyster schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:37:
Mijn racefiets hang onder de trap aan 2 SKRÄLL van Ikea a €2,99 per stuk

[Afbeelding]
Die heb ik ook hangen voor mijn andere fiets, ben alleen niet blij met die rubbers op de dragers. Schuiven continu naar achteren. Potentiele krassentrekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Dix0r schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:37:
Fiets in een fietsenhok / opbergruimte? Iets wat ik iedere dag gebruik en een pronkstuk is moet ik binnen handbereik hebben. :P

Mijn racer hangt dus gewoon in de gang bij de voordeur (woonkamer kwam helaas niet door de ballotage comissie), nooit meer de ellende dat wanneer ik toch weer iets vergeten ben weer naar binnen moet..
Die van mij staat logischerwijs op de slaapkamer, maar ik heb ook weinig tegenspraak in huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIFzmWDfi_vnTd0nhVad3YpZIvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rol61QZFMY5HleGyr5dpBj3d.jpg?f=fotoalbum_large
Zelf heb ik deze een tijdje terug gekocht. Stasdock. Eerst de verkeerde schroeven er bij, wat later nog niet helemaal lekker liep, maar twee sets aan schroeven verder en wat beter pluggen gebruikt hing hij. Mooie dock, fiets hangt er goed op, alleen is het voorwiel vrij. Wel genoeg ruimte voor alle accessoires e.d.
Overigens op de hobby kamer, in de woonkamer mocht niet en de slaapkamer was ook geen optie.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Lance, is this you? B) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

la_fusion schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:25:
Gisteren ter voorbereiding van mijn Ronde van Nederland een rit gemaakt(https://www.strava.com/activities/3603800847/overview) met de nodige kilometers. Daarbij de nodige fouten gemaakt:

- Te lang met arm + beenstukken gereden. Ik wilde wachten op de eerste stop op +/- 95 km maar toen was het dus al 18 graden.
- Vergist in het weer 1. Het stuk van 150-240 km was het gemiddeld 28 graden met een piek van 31.
- Vergist in het weer 2. Het waaide toch nog meer waardoor ik op een slecht moment meer wind tegen had dan gedacht.
- Toch te weinig gegeten. Ondanks door blijven eten waarschijnlijk gezien het weer toch te weinig binnen gekregen waardoor ik eigenlijk rond de 200-250 km niet echt wat naar binnen kreeg.
- Te korte stops. Op zich goed om maar kort te stoppen maar daardoor niet echt tot rust gekomen. De stop op 175 km ook alleen maar in de zon kunnen staan/zitten waardoor van afkoelen ook geen sprake was. Hierdoor ook een erg lange stop op 240 km gehad, bij mijn ouders dus wel wat 'extra' verzorging gekregen.

In het laatste stuk gelukkig eigenlijk alleen wind mee en de regenbui die overtrok was slechts 1,5 uur lang maar heeft wel voor extra slijtage aan mijn billen gezorgd ;)

Gisteren was ik erg aan het twijfelen om niet de ronde van Nederland te gaan doen. Nu zit ik er eerder aan te denken om het wel te doen. Vooral de temperatuur moet dan wat minder zijn en ik moet denk ik nog meer eten en drinken.

Om terug te komen op de zadeltas. Met een regenjas, extra fietsshirt met lange mouwen en al het eten zit er inderdaad voldoende vorm in. Alleen na de regenbuien begon hij op sommige momenten wat af te zakken op erg hobbelige wegen. Waarschijnlijk een kwestie van wat beter laden qua gewicht.
Wat heb je qua eten naar binnen gewerkt als ik vragen mag? Had je goed genoeg ontbeten?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
McMiGHtY schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Wat heb je qua eten naar binnen gewerkt als ik vragen mag? Had je goed genoeg ontbeten?
Ja hoor, qua eten: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62742460

Maar goed denk dat het vooral een kwestie is van eten op het juiste moment en wat meer rust pakken. Met het weer een extra negatieve invloed op het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik was aan het bijlezen, kwam het idd tegen.Denk dat het idd regelmatiger eten is, jezelf dwingen om die reep naar binnen te werken. Het kost tijd om te herkennen dat je moet eten mijn inziens. Rust...je kan ook te lang rusten is mijn ervaring..en dan heb je helemaal stalpoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

LCHero schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:31:
Die heb ik ook en werkt super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je voor een nieuwe wielset monteren eigenlijk iets van lagervet ofzo nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oelske
  • Laatst online: 20-09 21:45
@Verwijderd Alleen een beetje vet op de snelspanner zou voldoende moeten zijn. Volgens sommigen niet per se nodig, maar het is 10 sec werk en het scheelt je een eventueel vastgeroeste naaf/snelspanner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Oelske schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:48:
@Verwijderd Alleen een beetje vet op de snelspanner zou voldoende moeten zijn. Volgens sommigen niet per se nodig, maar het is 10 sec werk en het scheelt je een eventueel vastgeroeste naaf/snelspanner.
Vastgeroeste naaf/snelspanner!? Bij mij gaan de wielen er gemiddeld toch wel 1x per twee weken in en uit gok ik :P.

Het kan wel helpen tegen eventueel gekraak. De snelspanner is wel een common suspect. Verder heb je geen tools nodig, behalve voor het wisselen van de cassette dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Laatst online: 20-09 21:45
@Ypuh Bij normaal gebruik en onderhoud zou het ook geen probleem zijn, maar waarom zou je het risico lopen als het insmeren van de snelspanner luttele seconden kost. Ieder staat vrij om het te doen, maar ik heb verhalen gelezen dat de snelspanner vastgeroest was aan de naaf. Dan ben je wel wat verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
nou nou. Ik heb mijn dag niet geloof ik.
Voorlampje verdwenen. Zat volgens mij gewoon op mijn fiets maar nu foetsie.

Hardslag band zender ding ligt ergens in de berm maar kon hem in het donker niet meer vinden helaas. Zat er tijdens het rijden aan te pielen en toen verloor ik hem |:(

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Xanderk89 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:22:
nou nou. Ik heb mijn dag niet geloof ik.
Voorlampje verdwenen. Zat volgens mij gewoon op mijn fiets maar nu foetsie.

Hardslag band zender ding ligt ergens in de berm maar kon hem in het donker niet meer vinden helaas. Zat er tijdens het rijden aan te pielen en toen verloor ik hem |:(
Heb ik ook eens gehad met mijn cadanssensor. Met strava kon ik op zo'n 50 meter nauwkeurig zien waar ik hem ongeveer verloren was, want vanaf dat punt had mijn activity geen cadans data meer. Wellicht handig voor als je morgen gaat zoeken?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ugh. Stond vanochtend op en zag mijn armen alweer vol zitten met rode bultjes. Al meer mensen die weer kennisgemaakt hebben met onze harige vrienden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:04:
Ugh. Stond vanochtend op en zag mijn armen alweer vol zitten met rode bultjes. Al meer mensen die weer kennisgemaakt hebben met onze harige vrienden?
jep.. zaterdag en zondag in het bos geweest, maar zit ook helemaal onder... het wordt de eerste 2 dagen ook langzaam erger... :|

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:56
Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:04:
Mijn benen zaten er onder, vermoedelijk veroorzaakt door de 'eichen-prozessionsspinner' waar ook tijdens mijn rondje in Duitsland voor gewaarschuwd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Zaterdag en zondag vooral door de polder..gelukkig niks tegengekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik zag ze zondag toevallig tijdens het wandelen. Ik heb er vorig jaar niet veel last van gehad op mijn huid maar had blijkbaar wel een haartje in mijn oog. Bij de huisarts laten controleren en die gaf aan dat dat wel eens kan gaan ontsteken. Pas vooral op met zweet uit je ogen wrijven.

Gratis tip: vaseline op je wenkbrauw zorgt ervoor dat er al minder zweet in je oog komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Tot vorige week eigenlijk solo gereden en had er toen ook geen last van. Afgelopen zondag een wat langere rit met een groepje en meteen raak dus. Dan zijn we nog niet eens door bebost gebied gereden (Moerdijkbrug/Gorinchem).

Mijn ervaring vorig jaar is dat het vooral komt van een nat wegdek en opspattende druppels van diegene die voor je rijdt. Dat wordt dus stug op kop blijven rijden vanaf nu :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:28:
Tot vorige week eigenlijk solo gereden en had er toen ook geen last van. Afgelopen zondag een wat langere rit met een groepje en meteen raak dus. Dan zijn we nog niet eens door bebost gebied gereden (Moerdijkbrug/Gorinchem).

Mijn ervaring vorig jaar is dat het vooral komt van een nat wegdek en opspattende druppels van diegene die voor je rijdt. Dat wordt dus stug op kop blijven rijden vanaf nu :+.
Dit inderdaad. Na de rit van vrijdag ook alleen last van de plekken waar het opgespatte water tegenaan is gekomen. Dat is ook mijn ervaring van voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 01:32:
[...]

Heb ik ook eens gehad met mijn cadanssensor. Met strava kon ik op zo'n 50 meter nauwkeurig zien waar ik hem ongeveer verloren was, want vanaf dat punt had mijn activity geen cadans data meer. Wellicht handig voor als je morgen gaat zoeken?
Ik weet hem ongeveer te vinden. Zeg maar een stuk van 25meter. maar toen ik hem verloor was het al half 12 nachts. Ik heb lopen zoeken met twee anderen maar helaas... morgenochtend nogmaals kijken maar.

Mijn fiets lamp is een ander verhaal. Misschien tijdens het rijden verloren maar het is een lezyne en die zit echt wel goed vast.. hoop dat ik hem op een domme plek heb neergelegd 7(8)7

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:28:
Dit inderdaad. Heb zaterdag (weg) en zondag (mtb) solo gereden. Heb hier en daar wel bultjes, voornamelijk op mijn armen. Het valt in het niets in vergelijking tot vorig jaar (tot dusver).

Had zelf denk ik het 'geluk' dat ik zaterdag lek reed (opnieuw, 2e dit jaar) waardoor ik te laat was voor mijn groepje (die vertrekken; tijd=tijd). Anders was het wellicht erger geweest. Ik denk dat we er de komende 1,5 maand helaas weer mee moeten dealen.

Al las ik wel dat de heftigheid dit jaar minder lijk te zijn dan andere jaren. Je ziet in veel eiken ook de nestkastjes hangen voor de koolmees wat de natuurlijke vijand is van de rups. Vorig jaar leek het ook eerder begonnen te zijn maar dat lijkt me eerder afhankelijk van weersomstandigheden. Laatste week regende het waardoor de last logischerwijs toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ah, ik dacht al dat er een of ander klein onbekend steekbeestje alleen mij te grazen had genomen en niet mijn vriendin, maar dit verklaar wel een hoop ja.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Dix0r Vergeleken met vorig jaar valt het idd reuze mee. Toen had ik gewoon een grote rode waas aan de binnenkant van mijn ellebogen en knieholten. Ik dacht toen serieus dat ik allergisch voor iets was totdat de hele media op het eikenprocessierups verhaal dook.

Ook lijkt het dit jaar (ondanks het mooie weer?) veel later te zijn? Volgens mij had ik er toen in april/mei al last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
laten we hopen dat het allemaal mee valt. vooralsnog weinig last van de rups.. maar fiets regelmaat met een maatje en we rijden nagenoeg altijd naast elkaar..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Er is dan ook e.e.a. aan bestrijding gedaan het afgelopen jaar. Naast preventieve bestrijdingsmiddelen zijn er ook diverse natuurlijke vijanden van de rups in gebieden uitgezet. Ik zie in ieder geval veel vogelhuisjes in de hoop dat de koolmees zich daar vestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik twijfel of het een kleine mug is, of rupshaartjes na een ritje afgelopen zondag. Beide armen een stuk of 5 bultjes. Ook in de knieholtes een paar. Zou kunnen dat het van de rups is, geen idee. Jeuk is aanwezig maar heb het weleens erger meegemaakt (van muggen, nooit van de rups).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 22:28
BreadFan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:46:
Ik twijfel of het een kleine mug is, of rupshaartjes na een ritje afgelopen zondag. Beide armen een stuk of 5 bultjes. Ook in de knieholtes een paar. Zou kunnen dat het van de rups is, geen idee. Jeuk is aanwezig maar heb het weleens erger meegemaakt (van muggen, nooit van de rups).
Op die plekken kan het ook gewoon zweetuitslag zijn:
Een natuurlijke gist op je huid, candida genaamd, veroorzaakt irritatie als de natuurlijke balans van je huid is verstoord. Dit kan gebeuren als het zweet uit je klieren niet helemaal verdampt. Je huid kan gaan jeuken en geïrriteerd raken. Je kunt last krijgen van rode uitslag, een branderig gevoel of een kapotte huid.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-09 16:51
Ik wil een nieuwe fiets gaan kopen. En nu is mijn oog gevallen op de Wilier Cento10Air. En dan wel in de Ramato uitvoering. Nieuw is deze buiten mijn budget. Tweedehands zou prima zijn, maar ik heb geen idee waar ik op zoek zou moeten naar zo'n fiets.. Wilier dealers contacten? Marktplaats in de gaten houden? Is er een ander platform? Iemand enig idee waar ik kan zoeken? Heb geen directe haast, maar besef me dat ik alle mogelijke kanalen in de gaten zal moeten houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Mooi fietsje, maar ik weet niet of je die wel zo makkelijk gaat vinden 2e hands - ze zijn nog relatief nieuw en daarom staat marktplaats niet vol met deze fietsen ;-).

Je moet er dan maar net een tegenkomen in jouw maat en voor het bedrag dat je uit wil geven. Ik denk dat ik in ieder geval marktplaats en het fiets.nl forum in de gaten zou houden. Je kan natuurlijk ook een Wilier dealer vragen of ze nog 2e hands fietsen hebben / verwachten. In welke prijsrange zoek je deze fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
jochy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:21:
Ik wil een nieuwe fiets gaan kopen. En nu is mijn oog gevallen op de Wilier Cento10Air. En dan wel in de Ramato uitvoering. Nieuw is deze buiten mijn budget. Tweedehands zou prima zijn, maar ik heb geen idee waar ik op zoek zou moeten naar zo'n fiets.. Wilier dealers contacten? Marktplaats in de gaten houden? Is er een ander platform? Iemand enig idee waar ik kan zoeken? Heb geen directe haast, maar besef me dat ik alle mogelijke kanalen in de gaten zal moeten houden..
Vriendjes maken binnen de wielerclubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oef, prachtige fiets!
Kan het alleen maar aanprijzen als iemand zo'n prachtige fiets wil aanschaffen! Succes dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@jochy Volgens mij een gevalletje klassieke valkuil van wensen wat je mooi vindt (want wat zijn die Wilier's sexy) en dat passend proberen te maken i.p.v. de passende frames opzoeken en dan de mooiste kiezen.

Ik weet niet hoe flexibel je bent, wat je lichaamsverhoudingen zijn en het beoogde gebruik, maar de Cento10Air is laag. Zo'n 3.5-5cm lager dan mijn Cervelo bij een gelijke reach, en hij wordt dan ook nog eens geleverd met een Alabarba stuur/pen combinatie (nog zo'n pareltje) in 43x12cm. Dat zijn echt geen maten voor een alledaagse wielrenner.

Verder schat ik de kans héél klein dat je ze 2e hands gaat vinden (en als ze er al zijn, dan ben je niet de enige geinteresseerde). Als ik zo'n frame zou kopen, dan ging die na z'n dienst gewoon aan de muur. Zo'n fiets koop je niet om even 2-3 jaar wat rondjes op te maken en dan in te ruilen voor iets leukers.

Kortom, zou eerst maar eens goed checken of je hem passend kunt krijgen, wetende dat het nooit een relaxte toerfiets gaat worden. Verder zou ik overwegen hem gewoon nieuw te kopen als je je in dit segment wilt begeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 16-06-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

jochy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:21:
moest ff googlen...maar damn :9~ :9~ :9~ wat een fiets...vermoedelijk helemaal niets voor mij maar voor aan de muur zou hij wel prachtig zijn! O+

Morgenvroeg heb ik de bikefit die ik ongeveer 1 maand geleden afgesproken heb, nu ik een tijd op deze fiets rond rij (+- 1200km in nog geen maand) begin ik steeds meer vrienden te worden met de Giant, ik ben benieuwd wat hier doormiddel van de bikefit nog uit te halen valt. helaas heb ik pas van het weekend weer tijd om een rondje te maken dus het resultaat laat nog even op zich wachten. Ik verwacht overigens ook geen wonderen maar in het begin voelde de zitpositie bij mijn benen best raar, het leek of het zadel te laag stond en ik hierdoor moeilijker kracht kon overbrengen hier ben ik nu redelijk aan gewend en snelheid houden gaat meer dan prima alleen met uit een bocht komen of wat dan ook moet ik toch echt gaan staan om weer op snelheid te komen.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:22
Over sexy fietsen gesproken, ik werd Zondag ingehaald (Ja dat geef ik gewoon toe :P ) door iemand op een De Rosa SK Pinifarina. Had het toch even moeilijk om op de fiets te blijven zitten :9~

Als ik ooit eens 7-9 duizend euro over heb...

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Er zijn wel meer fietsen om van je zadel te glijden hoor. Clubgenoten van me rijden een zwart/rode Pinarello F10 en gloednieuwe Bianchi Oltre XR4. Dat zijn fietsen die op de plaatjes wel oké zijn, maar als je ze in het echt ziet en naar de details kijkt dan zie je pas echt hoe mooi ze zijn.

Vind zelf de Colnago's stiekem wel héél mooi. De C60 met z'n lugged design, of hun vol carbon V3Rs:

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/07/2020-Colnago-V3Rs-Disc-road-bike_monocoque-carbon-aero-road-race-bike_seatpost-rear.jpg

Die Wilier in Ramato kleur staat ook zeker in mijn top-5, al heb ik wel als voorwaarde dat ik in potentie zelf ook op die fiets pas. De extreme geometrieen vallen daardoor automatisch af.

Opvallend genoeg dus allemaal Italianen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 08:54
Klein vraagje hier, ik ga morgen mijn cassette vervangen van 11-25 naar 11-30. Is het nou echt een moetje om ook de ketting direct te vervangen? Huidige ketting ligt er pas zo'n 600 km op.

Ga de cassette vervangen omdat we aanstaand weekend in de Ardennen gaan fietsen en het denk ik wel lekker is om een 11-30 te hebben. 11-30 is wel de max ivm korte kooi.

Strava Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ik bewaar in die gevallen de ketting en cassette gewoon samen.. voor de volgende keer dat ik die cassette gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
apexia0087 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:25:
Klein vraagje hier, ik ga morgen mijn cassette vervangen van 11-25 naar 11-30. Is het nou echt een moetje om ook de ketting direct te vervangen? Huidige ketting ligt er pas zo'n 600 km op.

Ga de cassette vervangen omdat we aanstaand weekend in de Ardennen gaan fietsen en het denk ik wel lekker is om een 11-30 te hebben. 11-30 is wel de max ivm korte kooi.
Met zo'n verse ketting moet het wel los lopen. Even test rondje doen thuis voordat je op pad gaat naar de Ardennen. Let dan op of je ketting niet te kort is met de nieuwe combi. En als je ketting overslaat weet je genoeg.

Meestal gaat het mis met een versleten ketting op een nieuwe cassette of visa versa. Vaak een kwestie van even uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
600km? Is bijna nieuw, nergens voor nodig.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Kans is inderdaad dat je ketting net een schakeltje te kort is. In dat geval zou ik ook de ketting bij de cassette bewaren.

Ga je in Nederland met een 11-30 rijden? Of heb je deze speciaal gekocht als klimcassette. Ik heb zo inderdaad een klimcassette+ketting liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft Mantel ook kortingscodes zoals die Stravacode van Futurumshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 08:54
Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:56:
Kans is inderdaad dat je ketting net een schakeltje te kort is. In dat geval zou ik ook de ketting bij de cassette bewaren.

Ga je in Nederland met een 11-30 rijden? Of heb je deze speciaal gekocht als klimcassette. Ik heb zo inderdaad een klimcassette+ketting liggen.
Thanks voor alle reacties zover! Ik twijfel een beetje voor op het vlakke is de 11-25 prima natuurlijk. Ben redelijk getraind maar denk dat ik met de 11-25 in de Ardennen net ff te kort kom, dan is het wel lekker om wat extra te hebben.

Daarom neig ik ook naar de oplossing om de ketting apart bij de cassette te bewaren.

Strava Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
apexia0087 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Thanks voor alle reacties zover! Ik twijfel een beetje voor op het vlakke is de 11-25 prima natuurlijk. Ben redelijk getraind maar denk dat ik met de 11-25 in de Ardennen net ff te kort kom, dan is het wel lekker om wat extra te hebben.

Daarom neig ik ook naar de oplossing om de ketting apart bij de cassette te bewaren.
Een 25 voor de Ardennen is niet heel fijn nee, ook al ben je goed getraind. Voor een dagje Limburg gaat het nog net (ben dan te lui om te wisselen).

Zou dus nog ff een ketting bijbestellen en die samen met de 11-30 cassette bewaren voor de klimritjes. Is even een extra investering, maar dan heb je ook gewoon een setje wat 3+ jaar meegaat. Wel zorgen dat je je ketting goed droog weglegt (liefst geolied), anders zit dit vol met roest bij je volgende trip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Ypuh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:56:
Komt een beetje over als typische wieler bluf praat om verbaast te zijn over een 11-30 cassette? Ik rijd zelfs met 11-32 in Nederland. Met een FTP van 250-290W bij 95kg kom ik dan tenminste fatsoenlijk de Posbank of Camerig op.
Pagina: 1 ... 115 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).