Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:43:
[...]
Hoop dat het niet een te erg flutding is, maar dit vond ik nog net kunnen qua prijs. Bel die ik nu heb is met elastiekje en dat vind ik toch ook niks.
Zoals ook al door iemand anders gemeld is ook mijn ervaring dat het een flutding is helaas. Volume vrij laag, vooral voor de meeste ouderen, en nogal breekbaar. Ik heb maar een simpel en standaard belletje bij de action gehaald voor 50 cent. ziet er minder uit, maar werkt wel top en is robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:28
Tacoos schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:05:
[...]

N=4, maar:

Laatst had ik een voorval waarvan ik niet weet wat ik ervan moet denken: ik nader (met de MTB, in het bos, op een MTB route nota bene) een stelletje met hond van achteren.
Mijn industry nine naaf ratelt als een machine geweer, dus beiden kijken om, maar ZE GAAN NIET AAN DE KANT!?
Pas toen ik vriendelijk vroeg of ik ff kon passeren, gingen ze aan de kant!

Geen idee of ze vonden dat ik maar moest bellen of dat ze vonden dat ik daar niet hoor te rijden. Ik was ze zelfs eerder al tegengekomen en toen hebben we elkaar nog begroet!?

Verder hoef ik 9 van de 10 keer niet te bellen, ook niet op de racer, omdat mijn achternaven genoeg geluid maken :+
Ach andersom kan ook. Laatst kwam ik een ouder stel tegen, waarbij de dame excuses maakte omdat ik er niet langs kon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mistraller schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Ja dat leek mij dus ook...ik wil de bel wel zo dat de handen aan het stuur kunnen blijven. Deze besteld.
[Afbeelding]
Hoop dat het niet een te erg flutding is, maar dit vond ik nog net kunnen qua prijs. Bel die ik nu heb is met elastiekje en dat vind ik toch ook niks.
Ik weet niet waar jij 'm besteld hebt, maar inclusief verzending kost ie bij Ali nog geen €2,-.
Daar verwacht ik dus niet te veel van. Ik wil een bel gewoon in een winkel kunnen testen.
Te vaak meegemaakt dat een bel niet soepel werkt of niet hard genoeg klinkt.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:52
Beste oplossing blijft m.i. toch een HideMyBell. Geven ook de meeste decibels (althans mijn fi mount) en zijn het beste weggewerkt. Enige nadeel is dat deze echt prijzig zijn. Support daarentegen is super.

Hier wel wat ervaring met bellen op diverse fietsen :+

- HideMyBell standaard versie voor een standaard stuur (ronde buis). Voorheen op endurance bike nu op mijn MTB: prima dingetje heb via support een 'upgrade' gekregen die niet meer kraakt (voorheen was de cap zwart, in de oranje variant is dit issue niet meer aanwezig)
- BBB bel met elastiek: tijdens MTB rit kwijtgeraakt; schoot los en matig geluid.
- Namaak HideMyBell fi mount van AliExpress: plastic werd na verloop van tijd bij de bout 'moe'. Gevolg: ik reed een keer in een oneffen kuil en mijn bel brak af inc. Garmin die over de grond stuiterde.
- HideMyBell fi mount: nu gemonteerd op mijn aero stuur op de racer, moet alleen eens in de zoveel tijd de bout aandraaien, door trilingen komt de mount dan weer wat te ver naar boven te staan.
- Decathlon bel (elastiek) op de crosser: gemonteerd onder mijn Garmin fi mount en aanvullend bevestigd met zwarte elektrische tape, even kijken hoelang (en of) deze constructie blijft werken.

Overigens is een bel voor mij gewoon een must. Toen ik begon met fietsen een tijd zonder gereden, maar dat roepen etc. werkt niet. Ik ben een doorrijder. D.w.z. dat roepen in de meeste gevallen averechts werkt. Mensen schrikken er van, deze schrikreactie betekent 9 van de 10 keer een slinger naar links waardoor je moet afremmen. Ik bel zelfs vaak 'preventief' met name bij wat oudere personen, maar ook bij jeugd waarbij ik vermoed dat ze op hun telefoon kijken e/o afgeleid zijn.

Mocht je nog twijfelen... ben er in dit topic ook al eens op gewezen;

In Nederland is het hebben van een fietsbel op een fiets vanaf 1906 wettelijk verplicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:27
magic_nl schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Ik weet niet waar jij 'm besteld hebt, maar inclusief verzending kost ie bij Ali nog geen €2,-.
Daar verwacht ik dus niet te veel van. Ik wil een bel gewoon in een winkel kunnen testen.
Te vaak meegemaakt dat een bel niet soepel werkt of niet hard genoeg klinkt.

Voor een stuur van 31,8 heb ik deze nog niet kunnen vinden, en heb toch een hele avond zitten zoeken. Ik heb hem nu via Grandado. Alles op ali is max 24mm voor zover ik kon vinden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Waus26 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Misschien zijn het transparante stickers?
Sorry, ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:11
Ik heb zo'n namaak Spurcycle bel, en kan die ook van harte aanbevelen. Omdat hij met een bandje zit kun je hem op elke plek wel vastmaken. Het geluid is prima met een fijne toon, en de bouwkwaliteit is uitstekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:16

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle komt hier ook weer een keertje kijken :w

Door rugblessure zo'n anderhalf jaar amper gefietst. Nu ben ik weer rustig aan het opbouwen. Dat zal de rest van het seizoen ook nog wel duren verwacht ik.

Even concreet: in 2018 heb ik een set Miche carbon wielen gekocht, maar ik merk dat de remprestaties van de bijgeleverde blokken matig zijn. Nu lees ik over Swisstop dat zij de beste blokken voor carbon velgen maken. Mantel heeft 3 verschillende op voorraad:

* Swissstop Flash / Race Pro Black Prince
* Swissstop Flash EVO Black Prince
* Swissstop Flash Yellow King

Qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit, esthetisch gezien zou ik liever zwarte dan gele blokken hebben. Ik kan nergens vinden wat nou echt de beste blokken zijn, maar misschien dat iemand hier al eens in de praktijk heeft ondervonden welke het best presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Mistraller schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Voor een stuur van 31,8 heb ik deze nog niet kunnen vinden, en heb toch een hele avond zitten zoeken. Ik heb hem nu via Grandado. Alles op ali is max 24mm voor zover ik kon vinden.
Grandado is dropshipping van Ali (gevestigd in HongKong), dus het zou te vinden moet en zijn.

Gevonden:

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
magic_nl schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Grandado is dropshipping van Ali (gevestigd in HongKong), dus het zou te vinden moet en zijn.

Gevonden:
OMG ik zie het. Waarom dan alleen het doosje op de foto zetten, en als tekst "box". 8)7 Daarom heb ik eroverheen gekeken denk ik...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:53
Pelle schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:02:
* Pelle komt hier ook weer een keertje kijken :w

Door rugblessure zo'n anderhalf jaar amper gefietst. Nu ben ik weer rustig aan het opbouwen. Dat zal de rest van het seizoen ook nog wel duren verwacht ik.

Even concreet: in 2018 heb ik een set Miche carbon wielen gekocht, maar ik merk dat de remprestaties van de bijgeleverde blokken matig zijn. Nu lees ik over Swisstop dat zij de beste blokken voor carbon velgen maken. Mantel heeft 3 verschillende op voorraad:

* Swissstop Flash / Race Pro Black Prince
* Swissstop Flash EVO Black Prince
* Swissstop Flash Yellow King

Qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit, esthetisch gezien zou ik liever zwarte dan gele blokken hebben. Ik kan nergens vinden wat nou echt de beste blokken zijn, maar misschien dat iemand hier al eens in de praktijk heeft ondervonden welke het best presteren?
Ik heb die eerste omdat ik ergens gelezen had dat die gele ook een gele waas op je velgen kon achterlaten. Het zijn prima blokken. Geen idee wat het verschil is tussen de Flash Race Pro en de Flash Evo...:)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Mistraller schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:34:
[...]

OMG ik zie het. Waarom dan alleen het doosje op de foto zetten, en als tekst "box". 8)7 Daarom heb ik eroverheen gekeken denk ik...
Dat is op Ali wel vaker dat foto’s niet kloppen met het product. Altijd goed lezen in de omschrijving. Feit was dat deze als een van de ‘beste overeenkomst’ naar voren kwam.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Def1ant schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:39:
[...]
n=1 dan. Wil toch wel even beamen dat de ratel/benen stil houden zeker werkt, maar vooral bij voetgangers. Meestal bij situaties waar ik er wel al langs kan en bellen niet hoeft, hou ik toch mijn benen even stil zodat ze mij horen aankomen. Je ziet ze dan omkijken en naar de kant gaan. Werkt best goed eigenlijk.
ik zeg ook niet dat het niet werkt alleen lang niet zoals een bel. Bij mijn naven werkt het sowieso pas later en naar mijn idee komt dat omdat niet iedereen het herkend als een naderende fietser. Een fatsoenlijke bel werkt 10x beter.

Nog even onbetrouwbare test gedaan met dB meter app op de telefoon,

De DTSwiss naaf doet ongeveer 50-55dB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh3OBWNLAk7dTbq3ddfLVFqxCdg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BPaRx2Kh2PXba21VMEsmYECy.jpg?f=user_large
doet ongeveer 70-75 dB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-f4NidpVDm0P5uz_TjElbscFA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uvjwNke2zVaNm42Gtv00AZNJ.jpg?f=user_large
doet ongeveer 60-65 dB

Kortom een goede bel is zelfs 100x beter ;)

[ Voor 32% gewijzigd door BartNL op 11-06-2020 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:46
@la_fusion Waar woon je ergens? Je mag mijn stuurtas ook wel eens lenen? Ik heb die van Rapha/Apidura. Weet niet of die nog te koop is. Vind het een ideaal ding, maar hij is niet echt om onderweg dingen in/uit te halen (even stoppen voor een lunch ofzo gaat wel weer prima). Na één rit weet je wel of het iets voor je is of niet. Ik gebruik hem dus alleen voor fietsvakanties met slaap/tent spullen en pak anders m'n frametas.

Ik woon een paar km onder Utrecht.

@Pelle Niet de yellows nemen, die laten een gele waas achter. De Black Prince zijn op papier de 'beste'. Die heb ik er nu ook net een week opzitten. Had hiervoor de grijze Zipp Tangante nog iets. Erg goed, maar je zag ze voor je ogen letterlijk wegsmelten. Heb het met pijn en moeite nog op weten te rekken tot een goeie 3.500km (voor een setje remblokken van ruim €60!!!).

[ Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 11-06-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

pdukers schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:07:
[...]

Zoals ook al door iemand anders gemeld is ook mijn ervaring dat het een flutding is helaas. Volume vrij laag, vooral voor de meeste ouderen, en nogal breekbaar. Ik heb maar een simpel en standaard belletje bij de action gehaald voor 50 cent. ziet er minder uit, maar werkt wel top en is robuust.
Ziet eruit als een ripoff van mijn Knogg Oil Bell op m'n woonwerk fiets. Deze heeft wel een goed volume en ook als ik met 30+ over het fietspad knal heb ik genoeg volume om op tijd m'n voorliggers te laten weten dat ik erlangs wil. Is verkrijgbaar in verschillende stuurmaten bij onder andere Rose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
magic_nl schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Dat is op Ali wel vaker dat foto’s niet kloppen met het product. Altijd goed lezen in de omschrijving. Feit was dat deze als een van de ‘beste overeenkomst’ naar voren kwam.
Ja klopt, maar Ali komt soms ook met compleet foute resultaten, en qua foto heb ik het nog niet eerder zo raar gezien. Maar goed. Weer wat geleerd.
Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:03:
[...]
Ziet eruit als een ripoff van mijn Knogg Oil Bell op m'n woonwerk fiets.
Is het ook. Ik zie dat ie bij rose wel iets beter geprijsd is trouwens. Enfin. Ik zal wel een videotje maken als ie ooit binnenkomt, voor de klank. Dan weten we dat tenminste ook weer.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dix0r schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:42:
Beste oplossing blijft m.i. toch een HideMyBell. Geven ook de meeste decibels (althans mijn fi mount) en zijn het beste weggewerkt. Enige nadeel is dat deze echt prijzig zijn. Support daarentegen is super.

Hier wel wat ervaring met bellen op diverse fietsen :+

- HideMyBell standaard versie voor een standaard stuur (ronde buis). Voorheen op endurance bike nu op mijn MTB: prima dingetje heb via support een 'upgrade' gekregen die niet meer kraakt (voorheen was de cap zwart, in de oranje variant is dit issue niet meer aanwezig)
- BBB bel met elastiek: tijdens MTB rit kwijtgeraakt; schoot los en matig geluid.
- Namaak HideMyBell fi mount van AliExpress: plastic werd na verloop van tijd bij de bout 'moe'. Gevolg: ik reed een keer in een oneffen kuil en mijn bel brak af inc. Garmin die over de grond stuiterde.
- HideMyBell fi mount: nu gemonteerd op mijn aero stuur op de racer, moet alleen eens in de zoveel tijd de bout aandraaien, door trilingen komt de mount dan weer wat te ver naar boven te staan.
- Decathlon bel (elastiek) op de crosser: gemonteerd onder mijn Garmin fi mount en aanvullend bevestigd met zwarte elektrische tape, even kijken hoelang (en of) deze constructie blijft werken.

Overigens is een bel voor mij gewoon een must. Toen ik begon met fietsen een tijd zonder gereden, maar dat roepen etc. werkt niet. Ik ben een doorrijder. D.w.z. dat roepen in de meeste gevallen averechts werkt. Mensen schrikken er van, deze schrikreactie betekent 9 van de 10 keer een slinger naar links waardoor je moet afremmen. Ik bel zelfs vaak 'preventief' met name bij wat oudere personen, maar ook bij jeugd waarbij ik vermoed dat ze op hun telefoon kijken e/o afgeleid zijn.

Mocht je nog twijfelen... ben er in dit topic ook al eens op gewezen;

In Nederland is het hebben van een fietsbel op een fiets vanaf 1906 wettelijk verplicht. ;)
Hidemybell is inderdaad een mooi ding. Alleen in de regen zwijgt ie sneller dan een 'normale' bel.Maar je stuur blijft er lekker leeg door, het belletje voldoet onder normale omstandigheden prima. Ik zit aan een tweede te denken, als ik op m'n andere fiets zit, is het steeds zoeken naar de bel. De Hidemybell heeft er wel voor gezorgd dat mijn oude trouwe Garmin 800 in de andere frontmount ligt te rammelen.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Hebben jullie een idee rond welke tijd nieuwe modellen meestal worden gepresenteerd door fietsmerken? Meestal rond juli toch?
Ben namelijk aan het kijken voor een nieuwe racefiets en wil die nieuwe modellen misschien afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:08
DDX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:04:
[...]

....

De Tailfin AeroPack is erg mooie, maar prijzige optie.
Maar als je vaker zo'n rit wilt doen wel een aanrader.
Ik kom er niet met benen tegenaan.
Je kan er veel instoppen en je kan er makkelijk bij. (ook rits aan zijkant zodat je heel snel wat kan pakken en niet bovenkant hoeft open te doen.
En zit super stabiel.
Die Tailfin lijkt me een zeer interessante optie. Welk model heb je eigenlijk? Zit er een wezenlijk verschil tussen de carbon en alu versie? Of is het alleen gewicht en is dat te verwaarlozen om bijv. iets minder mee te nemen..
thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Totrail schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:22:
Hebben jullie een idee rond welke tijd nieuwe modellen meestal worden gepresenteerd door fietsmerken? Meestal rond juli toch?
Ben namelijk aan het kijken voor een nieuwe racefiets en wil die nieuwe modellen misschien afwachten.
Iets later denk ik. Meestal is Eurobike (24-26 november) het moment dat alle nieuwe modellen met alle details er staan en is in oktober vaak het meeste al wel bekend. Oktober/november zijn dus ook de maanden om overjarige modellen te kopen en het aanbod nog ruim is. In jan/feb lukt dat ook nog wel, maar zijn de gangbare maten soms al uitverkocht. Met een belletje langs wat dealers kun je dan vaak nog wel vinden wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Ik had eerder het idee dat dan het afprijsseizoen begint. Naar aanloop van en tijdens de tour is er nog een verkooppiek, daarna moeten alle winkels snel van hun handel af om ruimte te maken voor volgend jaar?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
Ik denk dat het dit jaar allemaal een beetje anders loopt door de corona, huidige voorraad is zo goed als weg, dus in september nog een 2020 modelletje scoren zou ik niet vanuit gaan.. (dat is nu al lastig).
En wat betreft de nieuwe modellen.. de ene fabrikant houd het simpel en doet alleen een kleur update, een ander zal met vertraging wat opleveren, weer een ander heeft het prima op orde of wie weet hoe het gaat lopen.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
+1 Prulleman, denk ook dat dit jaar anders wordt. Zeker in het lage/onderin midden segment. In het €3-5k+ segment valt het nog wel mee verwacht ik.

De grote merken houden vaak een cycle aan van zo'n 3-4 jaar per model. Als er onlangs een update geweest is in het frame (bijv. meer clearance of interne kabelloop), dan kun je verwachten dat komend jaar alleen een nieuw kleurtje wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 12-06-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Ypuh schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:55:
[...]

Iets later denk ik. Meestal is Eurobike (24-26 november) het moment dat alle nieuwe modellen met alle details er staan en is in oktober vaak het meeste al wel bekend. Oktober/november zijn dus ook de maanden om overjarige modellen te kopen en het aanbod nog ruim is. In jan/feb lukt dat ook nog wel, maar zijn de gangbare maten soms al uitverkocht. Met een belletje langs wat dealers kun je dan vaak nog wel vinden wat je zoekt.
Hangt ook van je maat en merk voorkeur af. Weet nog dat ik mijn fiets eind augustus heb gekocht en dat ik toen het laatste S-je had dat in voorraad was.

Volgens mij ligt de verkoop piek tegenwoordig een stuk vroeger dan pak hem beet 15 jaar geleden. Daarbij ook hoe duurder hoe eerder. Veel "starters" kopen hun eerste fiets als het mooi weer wordt in april of geïnspireerd door de Tour in juli.
Maar als wat serieuzere fietser ben je vaak geneigd je fiets in het off-season te kopen zodat je er aan kan wennen voor het seizoen begint. De piek voor de duurdere fietsen ligt daarom nog wat vroeger in het seizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Ook in het midden (~3K) en hogere segment(5K+) is het moeilijk om een frame te vinden in een gangbare maat (M en L). In april was er al veel vraag en waren de meeste voorraden al weg. Wat je later dit jaar in de uitverkoop gaat vinden zal mij benieuwen, je zal behoorlijk wat geluk moeten hebben. Bij een mooie aanbieding zou ik er in ieder geval geen nachtje over slapen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De tweedehandsmarkt zou volgend jaar daarentegen weleens flink druk kunnen worden met alle afhakers :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Eerlijk gezegd hoop ik dat de meeste blijven fietsen. Ik zie vooral een wat jongere groep mensen (en daarbij ook veel meisjes) op de racefiets rijden en dat doet mij deugd. Dan kunnen we van het stoffige imago af van de bierbuikende mamil waarbij ik toch wel redelijk een prototype ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
BreadFan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:34:
De tweedehandsmarkt zou volgend jaar daarentegen weleens flink druk kunnen worden met alle afhakers :P
Verwacht het ook. Ik kijk komend jaar wel weer op marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

BreadFan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:34:
Ja, dat denk ik ook! Vooral in het 1000-1500 euro segment.

Ik sprak tijdje geleden de eigenaar van een fietsenzaak hier in de buurt. Deze zaak is vooral gericht op het duurdere segment, zeg maar va. 2500 euro. Maar hij gaf aan dat hij nu van die prijsklasse nauwelijks wat verkocht, maar daarentegen waren de 1000 euro racefietsen niet aan te slepen.

Wielrennen is toch een bijzondere sport. Naarmate je het vaker doet, wordt het leuker. Als je het te weinig doet, dan ben je niet fit genoeg en is het teveel 'vechten' tegen de pijn. Dat apprecieert niet iedereen en dan houdt het fietsen ook weer snel op :)

Dus ik denk ook dat straks na de zomer, of wellicht begin volgend seizoen Marktplaats overstroomt zal worden met racefietsen. Ik verwacht ook veel damesmodellen. Het valt mij op hoeveel meer vrouwen zijn gaan fietsen tov vorig jaar.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:05
Galois schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:27:
[...]

[...]

Wielrennen is toch een bijzondere sport. Naarmate je het vaker doet, wordt het leuker. Als je het te weinig doet, dan ben je niet fit genoeg en is het teveel 'vechten' tegen de pijn. Dat apprecieert niet iedereen en dan houdt het fietsen ook weer snel op :)
Je kunt ook gewoon rustiger fietsen en genieten van de omgeving. :)
Dus ik denk ook dat straks na de zomer, of wellicht begin volgend seizoen Marktplaats overstroomt zal worden met racefietsen. Ik verwacht ook veel damesmodellen. Het valt mij op hoeveel meer vrouwen zijn gaan fietsen tov vorig jaar.
Dat denk ik ook. Maar niet vanwege bovenstaande. Ik denk dat veel mensen dénken dat ze het heel leuk zullen vinden, het is echter in de basis een vrij saaie sport. :P Daar gaan veel mensen de fout in denk ik.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

LuPo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:33:

Dat denk ik ook. Maar niet vanwege bovenstaande. Ik denk dat veel mensen dénken dat ze het heel leuk zullen vinden, het is echter in de basis een vrij saaie sport. :P Daar gaan veel mensen de fout in denk ik.
En vooral erg tijdrovend. Een uurtje fietsen is eigenlijk niets, terwijl een uur hardlopen of wandelen al best de moeite is. En met al dat thuiswerken of thuiszitten was er tijd zat, maar als je straks weer vaker naar kantoor gaat...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Cormo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:38:
[...]

Die Tailfin lijkt me een zeer interessante optie. Welk model heb je eigenlijk? Zit er een wezenlijk verschil tussen de carbon en alu versie? Of is het alleen gewicht en is dat te verwaarlozen om bijv. iets minder mee te nemen..
thnx!
Ik heb de carbon versie.
Verschil idd alleen gewicht (en beetje looks)
En iets duurder idd.

Ik heb daarna (kwam pas later uit) wel de extended seatpost mount besteld, komt tas wat verder van zadel.
En lichtmount zodat je achterop lamp kan monteren zoals je ook aan zadelpen doet.

https://www.tailfin.cc/pr...ropack-s-rigid-seat-pack/

En dan heb je ook nog versies waar je zijtassen aan kan doen. (al dan niet icm tas bovenop)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:19:
Ik denk dat het dit jaar allemaal een beetje anders loopt door de corona, huidige voorraad is zo goed als weg, dus in september nog een 2020 modelletje scoren zou ik niet vanuit gaan.. (dat is nu al lastig).
En wat betreft de nieuwe modellen.. de ene fabrikant houd het simpel en doet alleen een kleur update, een ander zal met vertraging wat opleveren, weer een ander heeft het prima op orde of wie weet hoe het gaat lopen.
Ik heb het idee dat je in september/oktober marktplaats in de gaten moet houden.
Al die mensen die nu snel een fiets hebben gekocht en besloten hebben er niets aan te vinden/weer terug te gaan naar de sportschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 19:35
Zie het bij mezelf ook, veel van mijn vrienden fietsen nu ook (ik ben zelf ook in april begonnen), zou leuk zijn als ze het allemaal blijven doen, maar denk dat een aantal wel zullen stoppen of het incidenteel gaan doen. Zijn inderdaad veel vrouwen die het nu doen, altijd mooi meegenomen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Aantal mensen op de skeelers is ook al weer stuk minder geworden.
Al hoorde ik van een collega dat die 3 man kent die met skeeleren iets gebroken hebben afgelopen weken :o
Iets met skeelers van zolder halen en dan vergeten zijn hoe het precies werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Nu er hier en daar wat nieuwe mensen in mijn kennissenkring gaan fietsen merk ik pas dat ik de afgelopen jaren wel echt sterker geworden ben. In mijn vaste fietsgroep bungelde ik altijd een beetje achteraan en doe ik dat nog steeds maar collectief zijn we wel flink beter geworden.
Als ik dan nu met mensen ga fietsen die minder dan een jaar geleden begonnen zijn, dan fiets ik als ik niet oppas met gemak alle geluk uit hun ogen. En dat zijn geen mensen met een waardeloze basisconditie.

Ach, tandje terug en lekker om je heen kijken is zeker ook leuk. En ik fiets dan liever flink rustiger zodat ze nog vaker mee willen ;)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:52
DDX schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:50:
Aantal mensen op de skeelers is ook al weer stuk minder geworden.
Al hoorde ik van een collega dat die 3 man kent die met skeeleren iets gebroken hebben afgelopen weken :o
Iets met skeelers van zolder halen en dan vergeten zijn hoe het precies werkt.
Was mij idd ook al opgevallen dat die na een korte opleving ook weer snel aan het uitsterven zijn. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:22
Nou moe. Ik kon gisteren m’n nieuwe wielset ophalen (handgespaakt alu, Duke velgen met Hope naven), en vandaag ben ik vrij dus ik wilde vanmorgen de hele boel overzetten en vanmiddag fietsen. The interwebz zei dat ik met het cassettetooltje ook centerlock-schijven kon monteren, maar mijn schijven dus precies weer niet :(

Nu moet ik tot morgen wachten, en dat is natuurlijk dramatisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:13
hatsa schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:07:
Nou moe. Ik kon gisteren m’n nieuwe wielset ophalen (handgespaakt alu, Duke velgen met Hope naven), en vandaag ben ik vrij dus ik wilde vanmorgen de hele boel overzetten en vanmiddag fietsen. The interwebz zei dat ik met het cassettetooltje ook centerlock-schijven kon monteren, maar mijn schijven dus precies weer niet :(

Nu moet ik tot morgen wachten, en dat is natuurlijk dramatisch :P
Dat ligt niet direct per sé aan de schijven maar aan de sluitring die gebruikt is. Dat is een los onderdeel. Mijn sluitringen maak ik los met een bracketcup sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Dat zeg ik ook altijd tegen mijn (beginnende) vrienden! Hoe vaker je het doet, hoe minder pijntjes je hebt, des te verder je komt en des te leuker het wordt. Vooral als je na een tocht van 100km niet de rest van de dag voor pampus ligt is fijn.

Snelheid vind ik echt van ondergeschikt belang, maar gaat vaak wel hand in hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Dat zeg ik ook altijd tegen mijn (beginnende) vrienden! Hoe vaker je het doet, hoe minder pijntjes je hebt, des te verder je komt en des te leuker het wordt. Vooral als je na een tocht van 100km niet de rest van de dag voor pampus ligt is fijn.

Snelheid vind ik echt van ondergeschikt belang, maar gaat vaak wel hand in hand.
Een goede conditie is echt wel een toevoeging op het fietsgenot, lekker doorknallen zonder kapot te gaan. (en als je toch een keer ff kapot gaat, duurt het over het algemeen een stuk minder lang en is je herstel tijd veel korter).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

LuPo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:33:
[...]

Je kunt ook gewoon rustiger fietsen en genieten van de omgeving. :)

[...]

Als je 'gewoon rustiger' wil fietsen en van de omgeving wilt genieten, dan kan dat ook goed op een 'gewone' fiets of toerfiets. Zelfs prettiger: immers zit je op een toerfiets wat 'lekkerder' dan de voorovergebogen houding van een racefiets.
Ypuh schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Ik weet niet of snelheid van ondergeschikt belang is. Als ik zin heb om een tocht te doen van 50 km met 20 km/h gemiddeld, dan pak ik daar niet mijn racefiets voor. Dan vind ik een andere fiets daar geschikter voor :)

Maar fietsen kost gewoon veel tijd inderdaad. En daar moet je ook zin in hebben...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
DieAnder schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Dat ligt niet direct per sé aan de schijven maar aan de sluitring die gebruikt is. Dat is een los onderdeel. Mijn sluitringen maak ik los met een bracketcup sleutel.
Die sluitringen worden niet bij de schijven meegeleverd? Want ik dacht slim te zijn, had geen zin in weer een ander tooltje en was sowieso van plan om (alleen maar omdat mooier) te upgraden naar Ultegra-schijven. Op het plaatje had die de sluitringen die wel met een cassettetool zouden moeten gaan, maar als die niet worden meegeleverd schiet het ook niet op 8)7

Ik probeer steeds meer zelf te doen, dus ik heb er nog niet zoveel kaas van gegeten en ook niet zoveel gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:04
Bij sommige naven ben je genoodzaakt om een andere sluitring te nemen icm centerlock schijven.

Casette tool --> bb sleutel/dop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:26
[...]

Dan moet je rustig aan doen, makkelijker word t nooit. Je gaat alleen steeds harder.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:05
Galois schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Als je 'gewoon rustiger' wil fietsen en van de omgeving wilt genieten, dan kan dat ook goed op een 'gewone' fiets of toerfiets. Zelfs prettiger: immers zit je op een toerfiets wat 'lekkerder' dan de voorovergebogen houding van een racefiets.

[...]
Kan inderdaad. Het kan ook op een racefiets. Het bijt elkaar niet hoor. Je doet het heel zwart/wit overkomen :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 08:30
wisselwerking schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Niet zo zeer met Airpods, maar ik rijd regelmatig met qcy qs1 dopjes.
Dat had je nou niet moeten schrijven :-)
Misschien een aanrader voor andere fietsvrienden hier. Heb sinds vandaag de QCY T1 en moet zeggen dat ze een prima strakke sound hebben. Maar ben niet van plan er mee te gaan fietsen.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Galois schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:28:
Heb al jaren geen stadsfiets of 'gewone' fiets meer, dus toen ik een Gazelle Medeo trekking/vakantiefiets kocht, deed ook alles pijn omdat ik de rechtop houding totaal niet gewend ben. Bij een racefiets zit je meer voorover, maar dat heb ik nooit als storend/vervelend ervaren (bij beginners hoor je nog wel regelmatig nek- of rugklachten, of gevoelloze handen o.i.d). Integendeel zelfs want toen ik meer rechtop ging zitten kreeg ik voor het eerst zadelpijn en voelde ik mijn armen, waarschijnlijk door de gewichtverdeling. Waar je bij een racefiets grof gezegd 50/50 op je stuur/zadel leunt, is dat bij een 'gewone' fiets eerder 70/30. Ook doordat je gemiddeld genomen wat rustiger fietst, ontstaat er minder opwaartse druk op je benen ofwel meer druk op je zitbotjes.

Lang verhaal kort, na 2 weken de fiets weer verkocht en een stalen racefiets gekocht die als vakantiefiets moest dienen. Deze week toevallig op 20.000km gezet en safe to say dat ik er geen spijt van heb.

Je laatste opmerkin begrijp ik niet helemaal tenzij je er op uittrekt met het gezin o.i.d. Ik vind het prima om 26 km/u gemiddeld te rijden (wat voor mij een slakkentempo is waarbij ik de grassprieten in de berm tellen kan), maar heb s'ochtends niet de behoefte wakker te worden met het idee 'vandaag niet boven de 20 km/u'. Als ik een keer met een pas begonnen maatje of vriendin fiets die niet zo hard kunnen, dan monteer ik wel eens de 2.5 kg zware vakantiewielen met 50mm banden. Dat scheelt dan 2-3 km/u en is voor mij een goede training.
Jampot007 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Dan moet je rustig aan doen, makkelijker word t nooit. Je gaat alleen steeds harder.
Dat is waar, als je eenmaal door de beginnerspijntjes heen bent. Je hoort toch regelmatig stijve nek/schouders, zadelpijn, slapende voeten/handen etc. Dat is wat de meeste van mijn beginnende vrienden tegenhoudt om 3x per week op de fiets te stappen.

Eenmaal gewend dan gaat die uitspraak zeker op. Of je nou 28 of 38 km/u rijdt, de inspanning kan gewoon gelijk aan elkaar zijn. Samen met alle externe factoren waar snelheid van afhankelijk is, maakt dat het ook een nutteloos cijfer.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 12-06-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
RR46 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:13:
Bij sommige naven ben je genoodzaakt om een andere sluitring te nemen icm centerlock schijven.

Casette tool --> bb sleutel/dop
Maken de naven ook nog uit? Ik dacht centerlock == centerlock, maar dat is dus allemaal best ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 19:35
Heb ook nog wel last van de beginnerpijntjes, vooral linkerschouder, onderrug na 2 uur fietsen en af en toe nog zadelpijn. Hoop dat mijn schouder een stuk minder wordt, aangezien mijn rechter helemaal niks heeft. Heel vreemd.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
hatsa schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Maken de naven ook nog uit? Ik dacht centerlock == centerlock, maar dat is dus allemaal best ingewikkeld.
Weet ik niet zeker maar ik vermoed dat de cassettetoollockring (3x woorwaarde) alleenbij voorkeur i.c.m. een 12mm steekas gebruikt kan worden (m.n. racefietsen dus), en de brackettoollockring kan ook op een 15mm20mm-steekasnaaf (ook leuk voor galgje), dus op ATBs. Dat was ook de eerste verschijningsvorm van die lockringen.

Ik heb begrepen dat Centerlock een patent is van Shimano. Zij leveren dus (vaak?) lockringen gewoon bij de schijven. Andere fabrikanten (in elkg geval Campagnolo) zullen die dingen dus niet zo snel meeleveren, omdat ze daarvoor rechten moeten afdragen.

Maar ik kan het mis hebben

[ Voor 4% gewijzigd door DieAnder op 12-06-2020 16:46 . Reden: 20mm steekas is schijnbaar de kritische maat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
DieAnder schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Weet ik niet zeker maar ik vermoed dat de cassettetoollockring (3x woorwaarde) alleen i.c.m. een 12mm steekas gebruikt kan worden (m.n. racefietsen dus), en de brackettoollockring kan ook op een 15mm-steekasnaaf (ook leuk voor galgje), dus op ATBs. Dat was ook de eerste verschijningsvorm van die lockringen.

Ik heb begrepen dat Centerlock een patent is van Shimano. Zij leveren dus (vaak?) lockringen gewoon bij de schijven. Andere fabrikanten (in elkg geval Campagnolo) zullen die dingen dus niet zo snel meeleveren, omdat ze daarvoor rechten moeten afdragen.
Ik heb voor de zekerheid ook nog maar een bb-tool besteld, voor het geval dat ik die nog nodig heb. Zo niet kan die weer terug. Dan kan ik morgen sowieso de nieuwe wielen uitproberen.

Lekker dagje zo. Vanmorgen bij Mantel een nieuw zadel besteld (Selle Italia SLR Superflow), toen bij Futurumshop Ultegra-schijven en sokken, en nu dan toch ook nog maar zo’n tool, waardoor de Ultegra-schijven eigenlijk niet meer nodig zijn.

Leuk hoor, nieuwe fiets kopen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Mij is verteld dat Giant ergens binnenkort de modellen presenteert aan de dealers, Specialized komt rond Juli met de dealerpresentaties voor de Tarmac en in augustus met de Roubaix. Daarna moet er natuurlijk besteld en geleverd worden dus dat gaat nog wel even duren. Ik verwacht eigenlijk geen echte model upgrades.
Crazy D schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:35:
[...]

En vooral erg tijdrovend. Een uurtje fietsen is eigenlijk niets, terwijl een uur hardlopen of wandelen al best de moeite is. En met al dat thuiswerken of thuiszitten was er tijd zat, maar als je straks weer vaker naar kantoor gaat...
Daarom train ik ook nooit noemenswaardig voor de vierdaagse van Nijmegen. 8)7 Weet je hoeveel tijd dát kost! En als ik die dan gedaan heb zie ik die als training voor de vakantie en de 80 vd Langstraat.
Dan valt fietsen echt wel mee qua tijd :)
Wij fietsen ook regelmatig met familie bezoek, 1 fiets op de drager, vrouw fietst heen, en ik terug, of omgekeerd en de kids in de auto.

Zo, stukje gereedschap geproduceerd onder de 3D printer :)

Afbeeldingslocatie: https://img1.yeggi.com/images_q/1996193/shimano-crank-cap-tool-by-t70e

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 12-06-2020 16:20 ]

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

[...]

It never gets easier, you just go faster.

Maar zonder gekheid... vechten tegen pijn? Je kan ook gewoon zorgen dat je comfortabel op je fiets zit. En snelheid boeit sowieso weinig. Waait het hard, dan ga je ook langzamer... ik heb het afgelopen jaar door zware astma issues echt weer vanaf nul op moeten bouwen, en dat heb ik gedaan door vooral plezier te houden in fietsen. Snelheid staat niet eens in beeld op mijn ELEMNT, en mijn Diverge biedt meer dan genoeg comfort. En dan komt de snelheid echt wel weer.

Launching containers into space

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Whieee schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:15:
[...]

It never gets easier, you just go faster.

Maar zonder gekheid... vechten tegen pijn? Je kan ook gewoon zorgen dat je comfortabel op je fiets zit. En snelheid boeit sowieso weinig. Waait het hard, dan ga je ook langzamer... ik heb het afgelopen jaar door zware astma issues echt weer vanaf nul op moeten bouwen, en dat heb ik gedaan door vooral plezier te houden in fietsen. Snelheid staat niet eens in beeld op mijn ELEMNT, en mijn Diverge biedt meer dan genoeg comfort. En dan komt de snelheid echt wel weer.
inderdaad..maar je hebt verschillende soorten pijn:
- sommige moet je aan wennen (bv zadelpijn in het begin op het juiste zadel)
- andere moet je gewoon niet accepteren, maar oplossen (bv zadelpijn op een verkeerd zadel of knieen bij een verkeerde fit etc).
- en dan heb je nog pijn die je gewoon moet accepteren, zoals verzuring (als je sneller wilt tenminste, ander gewoon een tandje terug)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mistraller schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]
Ah kijk, ik had pas zo'n ding gekocht voor veel te veel geld voor een stukje plastic wat je hoogstens één keer in de paar jaar gebruikt.. Geen van m'n vrienden had er een, of het was 60km verderop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Daarom train ik ook nooit noemenswaardig voor de vierdaagse van Nijmegen. 8)7 Weet je hoeveel tijd dát kost! En als ik die dan gedaan heb zie ik die als training voor de vakantie en de 80 vd Langstraat.
Wij fietsen ook regelmatig met familie bezoek, 1 fiets op de drager, vrouw fietst heen, en ik terug, of omgekeerd en de kids in de auto.
De vierdaagse wandelen is te vergelijken met de monstertochten van DDX... dat is niet echt gemiddeld te noemen :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
[b]Mistraller in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"Mistraller schreef op vrijdag 12 juni 2020 @

[Afbeelding]
Pimorez schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:25:

Ah kijk, ik had pas zo'n ding gekocht voor veel te veel geld voor een stukje plastic wat je hoogstens één keer in de paar jaar gebruikt.. Geen van m'n vrienden had er een, of het was 60km verderop..
Okay, nu ben ik echt nieuwsgierig, ik bijt wel.
Wat is dat in vredesnaam? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DieAnder schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:29:
[...]

[...]

Okay, nu ben ik echt nieuwsgierig, ik bijt wel.
Wat is dat in vredesnaam? :?
Tool voor Shimano crankarmen. Je draait eerst 2 imbusboutjes los aan de zijkanten van je crankarm, vervolgens met deze tool een Shimano (proprietary?) soort schroef en daarna kun je een plaatje omhoog duwen en je crankarm eraf trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpqjEpT1nqZiwQM0QHBg2cuhvRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e8H4vnCnZclUlU1dy8zzLkoh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
[...]

Mij is verteld dat Giant ergens binnenkort de modellen presenteert aan de dealers, Specialized komt rond Juli met de dealerpresentaties voor de Tarmac en in augustus met de Roubaix. Daarna moet er natuurlijk besteld en geleverd worden dus dat gaat nog wel even duren. Ik verwacht eigenlijk geen echte model upgrades.

[...]

[Afbeelding]
Hahah laastst heb ik hem ook gekocht.
Maak je ook 3D prints op request?
Ik ben op zoek naar dit model voor op de Garmin. Kan ik aan me telefoon hoesje plakken dat die in de Garmin houder kan.

https://www.thingiverse.com/thing:2666998

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:45
Vandaag kon ik eindelijk na weken wachten m'n wielset ophalen. *O* Vittoria Fraxion alu-carbon in 45 en 50mm hoog. Bouwkwaliteit lijkt erg goed en zien er mooi uit zonder schreeuwerige logo's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtmYuxxfb1xn7sUo2Sy7WM974rY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dB1SVDtVpPR7ZO9FOVSobFEq.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoopte ze zondag met een lange rit uit te kunnen testen maar de weersvoorspellingen lijken nog niet heel best :|

[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 12-06-2020 21:55 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Crazy D schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:29:
[...]

De vierdaagse wandelen is te vergelijken met de monstertochten van DDX... dat is niet echt gemiddeld te noemen :o
Is net als met fietsen. De eerste keer is het allemaal doodeng om zo ver te gaan, maar op den duur ken je je valkuilen en je lichaam goed genoeg. Natuurlijk niet op je krent blijven zitten in de tussentijd. En okee, ik weet welke gebieden blessuregevoelig zijn omdat ik eigenlijk te weinig wandel. :X Daarnaast zit het voor minstens de helft tussen de oren hoor.
Maar omdat ie dit jaar niet doorgaat, heb ik besloten deze zomer alle 4 de routes in 1 dag te gaan fietsen, dan heb ik toch een mooie uitdaging 8)
tinusterror schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Ik ben op zoek naar dit model voor op de Garmin. Kan ik aan me telefoon hoesje plakken dat die in de Garmin houder kan.

Ik wil het wel proberen, maar ik heb niet echt een hele goede printer. Stuur ff een dm anders.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
tinusterror schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Heb die gewoon op Ali besteld, is volgens mij goedkoper dan printen, en er zit gelijk een goede 3m sticker op.
https://a.aliexpress.com/_BS9kPE

Alleen ff geduld hebben, maar werkt perfect
(Gebruik het overigens niet buiten, maar enkel op de kickr icm met trainerroad op mobiel, blijft de tv mooi vrij voor Netflix /YouTube)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRFD_Lqr0D1felOmm_F1cNzHBLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifs3mzsad3DWpLHImbKPT3o1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 12-06-2020 23:01 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:05
Had het plan om vannacht een rondje provincie te doen (aangezien het rond 20 juni niet echt lekker weer leek te worden). Alleen had ik niet door dat het hier ging regenen en donderen als een malle, een kwartier voor ik wilde gaan barstte het hier los, en het onweert hier nu nog steeds. Ben ik blij dat ik maar niet ben gegaan...

Edit:
Sorry, laatste keer dat ik erover begin, maar het is een kwestie van nieuwsgierigheid en willen weten. Had laatst weer problemen met het balhoofd, zat speling op de voorvork en kreeg die er niet uit. Dus naar de lokale FM, en afgelopen dinsdag weer opgehaald. 15 euro betaald, en het probleem is opgelost.
Nu was ik toch nieuwsgierig wat hij nu had gedaan, dus ik navragen: "Sorry, maar ik ben niet degene geweest die de reparatie heeft uitgevoerd." Nu zag ik wel dat er wat witte vet/pasta resten (nee, geen ander wit spul :+ ) rond de bouten bij het stuur en ook tussen de voorvork en balhoofdbuis zat. Iemand enig idee wat de monteur gedaan zou kunnen hebben?

Heb ik zelf simpelweg te weinig moment gebruikt bij het aandraaien en is het gewoon weer losgetrild, of heeft de FM nieuwe seals geplaatst met montagepasta? Heb niet zoveel zin het zaakje los te halen, ben bang dat we dan weer van voren af aan kunnen beginnen.

[ Voor 58% gewijzigd door Maarten_E op 13-06-2020 05:38 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:04
hatsa schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Naven zijn hetzelfde, enkel andere lockringen (afhankelijk van welke steekassen je hebt...).

Je ziet het ook duidelijk:
- Casette tool (inwendig)
- BB tool (uitwendig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
RR46 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:08:
[...]

Naven zijn hetzelfde, enkel andere lockringen (afhankelijk van welke steekassen je hebt...).

Je ziet het ook duidelijk:
- Casette tool (inwendig)
- BB tool (uitwendig)
Ik weet dat ik een BB tool heb om de sluitring van m'n huidige setup te monteren, maar ik wist niet dat de sluitring afhangt van je steekassen. Ik had dus - met niet meer onderbouwing dan "het leek te kunnen op het plaatje" - bedacht dat ik de Ultegra-schijven kon monteren met de cassette-tool. Omdat ik wel een cassettetool heb, maar geen BB-tool kon ik het aan mezelf verkopen dat ik ipv een tool aan te schaffen ook wel m'n fiets kon pimpen met Ultegra-schijven 8)

Maar als ik daar ook gewoon een BB tool voor nodig heb ben ik bang dat ik die van mezelf terug moet gaan sturen. De huidige schijven hebben amper 500km Noord-Hollands asfalt gehad, dus die gaan nog wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Prulleman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Heb die gewoon op Ali besteld, is volgens mij goedkoper dan printen, en er zit gelijk een goede 3m sticker op.
https://a.aliexpress.com/_BS9kPE

Alleen ff geduld hebben, maar werkt perfect
(Gebruik het overigens niet buiten, maar enkel op de kickr icm met trainerroad op mobiel, blijft de tv mooi vrij voor Netflix /YouTube)

[Afbeelding]
Ja daar wil ik hem ook voor. Met Zwift heb ik zo’n Tacx beugel voor me tablet aan het stuur. Daar kijk ik tv of serie op. Op het grote scherm draait Zwift. Maar Zwift abbo staat op hold. Van de week RGT cycling getest maar daar heb je echt je mobiel voor nodig. Deze wil ik dan op me stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Maarten_E schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 01:00:
Nu zag ik wel dat er wat witte vet/pasta resten (nee, geen ander wit spul :+ ) rond de bouten bij het stuur en ook tussen de voorvork en balhoofdbuis zat. Iemand enig idee wat de monteur gedaan zou kunnen hebben?
gezien de prijs en witte pasta heeft hij de boel losgehaald, schoongemaakt, ingevet en weer in elkaar gezet. Wanneer er lagers vervangen zouden zijn waren de kosten waarschijnlijk hoger geweest.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
Gisteren ter voorbereiding van mijn Ronde van Nederland een rit gemaakt(https://www.strava.com/activities/3603800847/overview) met de nodige kilometers. Daarbij de nodige fouten gemaakt:

- Te lang met arm + beenstukken gereden. Ik wilde wachten op de eerste stop op +/- 95 km maar toen was het dus al 18 graden.
- Vergist in het weer 1. Het stuk van 150-240 km was het gemiddeld 28 graden met een piek van 31.
- Vergist in het weer 2. Het waaide toch nog meer waardoor ik op een slecht moment meer wind tegen had dan gedacht.
- Toch te weinig gegeten. Ondanks door blijven eten waarschijnlijk gezien het weer toch te weinig binnen gekregen waardoor ik eigenlijk rond de 200-250 km niet echt wat naar binnen kreeg.
- Te korte stops. Op zich goed om maar kort te stoppen maar daardoor niet echt tot rust gekomen. De stop op 175 km ook alleen maar in de zon kunnen staan/zitten waardoor van afkoelen ook geen sprake was. Hierdoor ook een erg lange stop op 240 km gehad, bij mijn ouders dus wel wat 'extra' verzorging gekregen.

In het laatste stuk gelukkig eigenlijk alleen wind mee en de regenbui die overtrok was slechts 1,5 uur lang maar heeft wel voor extra slijtage aan mijn billen gezorgd ;)

Gisteren was ik erg aan het twijfelen om niet de ronde van Nederland te gaan doen. Nu zit ik er eerder aan te denken om het wel te doen. Vooral de temperatuur moet dan wat minder zijn en ik moet denk ik nog meer eten en drinken.

Om terug te komen op de zadeltas. Met een regenjas, extra fietsshirt met lange mouwen en al het eten zit er inderdaad voldoende vorm in. Alleen na de regenbuien begon hij op sommige momenten wat af te zakken op erg hobbelige wegen. Waarschijnlijk een kwestie van wat beter laden qua gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
hatsa schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Ik weet dat ik een BB tool heb om de sluitring van m'n huidige setup te monteren, maar ik wist niet dat de sluitring afhangt van je steekassen. Ik had dus - met niet meer onderbouwing dan "het leek te kunnen op het plaatje" - bedacht dat ik de Ultegra-schijven kon monteren met de cassette-tool. Omdat ik wel een cassettetool heb, maar geen BB-tool kon ik het aan mezelf verkopen dat ik ipv een tool aan te schaffen ook wel m'n fiets kon pimpen met Ultegra-schijven 8)

Maar als ik daar ook gewoon een BB tool voor nodig heb ben ik bang dat ik die van mezelf terug moet gaan sturen. De huidige schijven hebben amper 500km Noord-Hollands asfalt gehad, dus die gaan nog wel even mee.
Haha, jemig. Ik dacht ontdekt te hebben dat de bijgeleverde sluiting past op 142x12mm steekassen, dus ik had besloten om de Ultegra-schijven te monteren en de BB-tool terug te sturen. Op de oude wielset had dat ook prima gegaan. De Hope naaf heeft alleen een verdikking, waardoor het daar weer precies niet op past en ik daar toch de grotere sluitring + tool voor nodig had.

Gelukkig kreeg ik de sluitring van m’n oude wiel los, want ik ben een vrij tenger vrouwtje en daar heb je toch nog wel wat kracht voor nodig.

Maar wel goed dat jullie me erop wezen dat sluitringen afhankelijk zijn van de steekassen, anders had ik vanmiddag weer niet m’n nieuwe wielen kunnen uitproberen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18
Paar weken geleden als beginner voor het eerst wat meer hoogtemeters gemaakt op de UHR. Nu rondje zuid-Limburg gedaan :+ Dat was toch wel andere koek. 65km en 900hm. Helaas 1 keer moeten stoppen bij een helling van 14% omdat ik toen toch echt over de limiet zat. Rest ging gelukkig, ondanks veel moeite, wel ok. Nu wel beste spierpijn :D Als volgende doel eens de 100km grens proberen aan te tikken, dan is mijn seizoen al geslaagd en hoop ik daarna eens wat meer aan snelheid te kunnen gaan opbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Southern Sun op 13-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
la_fusion schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:25: ik moet denk ik nog meer eten en drinken.
Goed bezig hoor! Doe je niet zomaar zo’n mega tocht.

Bij lange tochten (voor mij 180k +) loop ik er altijd tegenaan dat ik wel eet/drink maar dat mijn lichaam het niet meer wilt of niet meer opneemt. Zeer vervelend gevoel met een klotsende buik.
Nu hoorde ik in een podcast Wout van Aert vertellen dat zij echt trainen op het voldoende eten.

Had er nooit over nagedacht dat je lichaam aan die hoeveelheden ook moet wennen. Wellicht is dat iets waar je nog in kunt duiken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
SirLenncelot schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Goed bezig hoor! Doe je niet zomaar zo’n mega tocht.

Bij lange tochten (voor mij 180k +) loop ik er altijd tegenaan dat ik wel eet/drink maar dat mijn lichaam het niet meer wilt of niet meer opneemt. Zeer vervelend gevoel met een klotsende buik.
Nu hoorde ik in een podcast Wout van Aert vertellen dat zij echt trainen op het voldoende eten.

Had er nooit over nagedacht dat je lichaam aan die hoeveelheden ook moet wennen. Wellicht is dat iets waar je nog in kunt duiken.
Geen last van mijn buik of zo, gewoon mijn lichaam die niet wil dat ik eet ;) zelf denk ik dat ik dat gevoel kan voorblijven door meer binnen te krijgen.

Ter info mijn voedingsinname van gisteren per uur gefietst:
1, banaan.
2, simpele mueslireep
3, snelle Jelle
4, frikandelbroodje (er was niets anders bij het tankstation en genoeg energie :+ ) en sis energiereep
5, simpele mueslireep
6, banaan en kleine krentenbol
7, snelle Jelle, bolletje ham
8, sis energiereep, kleine krentenbol
9, simpele mueslireep, gelletje
10, cup a soup, boterham
11, simpele mueslireep, gelletje
12, halve snelle Jelle (de andere helft viel op de grond in de regen..), gelletje

In totaal minder dan 12 uur gefietst dus laatste uur vertekend misschien wat. Daarnaast zo'n 8 bidons van 750 ml gedronken waarvan de helft met sportdrank. Daarnaast nog 2 blikjes cola.

Je ziet dat ik na zo'n 5 tot 6 uur het moeilijker kreeg en toen probeerde het goed te gaan eten..

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• hatsa
Na al dat gedoe met sluitringen vind ik dat ik wel een foto van het resultaat ben verschuldigd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vIETUA.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door hatsa op 13-06-2020 19:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:27
@la_fusion

Ik voel mij beschaamd om dit te zeggen als ik jou eetlijst zie :9 :
Ik heb vandaag 7 uur gefietst, 201 km met 1875 hoogtemeters met enkel een banaan, een stukje peperkoek en 3 druivensuikertjes.

Normaal eet ik een pak meer, maar langs de kleine wegjes in de Vlaamse Ardennen is er echt niet veel te vinden.
In Oudenaarde centrum was het véél te druk en no way dat ik in Ronse mijn fiets ergens achter laat ;w.

Ook te weinig gedronken in deze hitte. Eén drinkbus (0,75l) met electrolyten, 2 cola's, en nog 4 drinkbussen water van 0.75l.

Laatste 25 km begon ik het te voelen, terwijl ik normaal nooit in de problemen kom op tochten van 7 uur. Zo zie je maar hoe belangrijk voeding en drank onderweg is.

Ondertussen volop de reserves aan het aanvullen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
CedricD schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:30:
@la_fusion

Ik voel mij beschaamd om dit te zeggen als ik jou eetlijst zie :9 :
Ik heb vandaag 7 uur gefietst, 201 km met 1875 hoogtemeters met enkel een banaan, een stukje peperkoek en 3 druivensuikertjes.

Normaal eet ik een pak meer, maar langs de kleine wegjes in de Vlaamse Ardennen is er echt niet veel te vinden.
In Oudenaarde centrum was het véél te druk en no way dat ik in Ronse mijn fiets ergens achter laat ;w.

Ook te weinig gedronken in deze hitte. Eén drinkbus (0,75l) met electrolyten, 2 cola's, en nog 4 drinkbussen water van 0.75l.

Laatste 25 km begon ik het te voelen, terwijl ik normaal nooit in de problemen kom op tochten van 7 uur. Zo zie je maar hoe belangrijk voeding en drank onderweg is.

Ondertussen volop de reserves aan het aanvullen :*).
Bij de (voor mij) echt lange ritjes van 180km is eten nooit een probleem. Ik blijf dan netjes in D1/Z2 en krijg dan altijd gewoon honger omdat ik iets in mijn maag wil hebben. Het is dan niet dat ik gebrek aan koolhydraten krijg en eet dan gewoon een broodje kaas per 45-60 minuten.

Juist bij kortere ritjes (ca 130) vind ik lastiger. Vaak is het iets intensiever in D2/Z3, waardoor je relatief meer suikers wegstookt terwijl de capaciteit van je maag om eten te verteren afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38
hatsa schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:58:
Na al dat gedoe met sluitringen vind ik dat ik wel een foto van het resultaat ben verschuldigd:

[Afbeelding]
Hey is dat bij Petten bij de Hondsbosche zeewering?

In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe wielen; karretje ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekage
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 11:39
hatsa schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:58:

[Afbeelding]
Mooie foto en mooie fiets! Welke cannondale is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Morrar schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Hey is dat bij Petten bij de Hondsbosche zeewering?

In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe wielen; karretje ziet er strak uit!
Ja klopt! Ookal woon ik in de omgeving en kom ik er al zolang ik me kan herinneren blijf ik het hele duingebied magisch vinden. Wel harde tegenwind gisteren :P
Niekage schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:44:
[...]

Mooie foto en mooie fiets! Welke cannondale is dat?
Thanks! De 2020 Synapse 105. Bevalt erg goed. Ik ben vooral van het relaxed rondjes cruisen, en daar is ie uitstekend voor!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Zo heb mijn eerste 500km wielrennen ooit zitten erop, gisteren de eerste 160km gefietst met stukjes door Zuid-Limburg.
Ik had ook wat last van beginnerspijntjes zoals;
  • zadelpijn: ging na verloop van tijd weg
  • kniepijn: hoogte zadel gefine-tuned totdat het weg was
  • gevoelloze handen:
die is nog niet weg maar dit had ik ook al bij de mountainbike. Rechtst heb ik daar meer last van dan mijn linker hand. Voel het soms na 2 dagen nog steeds. Nou heb ik gelezen dat je een aantal dingen kan proberen:

Handschoenen met gelpads, die lijkt het probleem alleen maar te verergeren/verplaatsen. Heb sowieso het gevoel dat de pads niet op de juiste plaats zitten in mijn geval.
Zachter stuurlint/voorband minder hard oppompen om de schokken te absorberen, lijkt niet te oorzaak van het probleem.
Zadel naar achter kantelen; nog niet geprobeerd maar lijkt me juist dat je daar weer zadelpijn van gaat krijgen
Stuur hoger zetten; staat al op de hoogste positie mogelijk

Maarja ik denk dat ik gewoon teveel leun op mijn pols nou ben ik ook niet echt een lichtgewicht dus kan zijn dat het een combinatie van een aantal factoren zijn. Nu gebruik ik even een soort polsband/kous dat helpt al veel. Sinds 28mei begonnen met wielrennen en icm met beetje letten op mijn kcal inname toch al 3kg lichter. :D Lekker makkelijk vol te houden en je kan eindeloze routes creëren plus de natuur gooit altijd het willekeurige factor erin met het weer/wind, soms heb je de wind tegen en de andere dag kan je lekker doorknallen, heerlijk. 8)

Dan heb ik zelf nog ervaringen met mede weggebruikers, omdat je 90% sneller (de overige 10% andere wielrenners :'( ) bent dan de rest van de weggebruikers kom je toch wel de meest gekste dingen tegen. Mensen die de hond uitlaten op zo'n boerderij wegen waar makkelijk 4 fietsers naast elkaar kunnen toch de hele weg kunnen blokkeren door de hond met de lijn aan de ene kant van de weg te laten snuffelen terwijl ze zelf aan de andere kant lopen, dus midden op de weg hangt dus de lijn en dan totale tunnelvisie hebben en er niet aan denken dat er andere verkeer op de weg kan zijn :o :o Soms hebben ze dan nog oortjes in dus kan ik bellen wat ik wil... why :z . Of mensen die rakelings keihard zonder af te remmen met de auto langs je rijden met 80km/u terwijl er flinke zijwind is (ook weer zo'n weggetjes langs de boerderijen) en nog plek is om over een stukje harde ongeasfalteerde ruimte te pakken langs de weg is waardoor je gewoon veilig kan inhalen 8)7 echt wtf man, denken sommige automobilisten echt dat fietsers door kiezelsteentjes moeten gaan rollen? 8)7 8)7 Gelukkig rijden de meeste mensen wel normaal maar sommige kunnen het echt bont maken daarom al snel geleerd om nooit voorrang te nemen als wielrenner vooral in de bebouwde kom dat zijn plekken waar ik het echt rustig aan doe en altijd van uit ga dat mensen mij niet zien in mijn fel geel gekleurde kleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
TweakJerommeke schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:16:
Zo heb mijn eerste 500km wielrennen ooit zitten erop, gisteren de eerste 160km gefietst met stukjes door Zuid-Limburg.
Ik had ook wat last van beginnerspijntjes zoals;
  • zadelpijn: ging na verloop van tijd weg
  • kniepijn: hoogte zadel gefine-tuned totdat het weg was
  • gevoelloze handen:
die is nog niet weg maar dit had ik ook al bij de mountainbike. Rechtst heb ik daar meer last van dan mijn linker hand. Voel het soms na 2 dagen nog steeds. Nou heb ik gelezen dat je een aantal dingen kan proberen:

Handschoenen met gelpads, die lijkt het probleem alleen maar te verergeren/verplaatsen. Heb sowieso het gevoel dat de pads niet op de juiste plaats zitten in mijn geval.
Zachter stuurlint/voorband minder hard oppompen om de schokken te absorberen, lijkt niet te oorzaak van het probleem.
Zadel naar achter kantelen; nog niet geprobeerd maar lijkt me juist dat je daar weer zadelpijn van gaat krijgen
Stuur hoger zetten; staat al op de hoogste positie mogelijk

Maarja ik denk dat ik gewoon teveel leun op mijn pols nou ben ik ook niet echt een lichtgewicht dus kan zijn dat het een combinatie van een aantal factoren zijn. Nu gebruik ik even een soort polsband/kous dat helpt al veel. Sinds 28mei begonnen met wielrennen en icm met beetje letten op mijn kcal inname toch al 3kg lichter. :D Lekker makkelijk vol te houden en je kan eindeloze routes creëren plus de natuur gooit altijd het willekeurige factor erin met het weer/wind, soms heb je de wind tegen en de andere dag kan je lekker doorknallen, heerlijk. 8)

Dan heb ik zelf nog ervaringen met mede weggebruikers, omdat je 90% sneller (de overige 10% andere wielrenners :'( ) bent dan de rest van de weggebruikers kom je toch wel de meest gekste dingen tegen. Mensen die de hond uitlaten op zo'n boerderij wegen waar makkelijk 4 fietsers naast elkaar kunnen toch de hele weg kunnen blokkeren door de hond met de lijn aan de ene kant van de weg te laten snuffelen terwijl ze zelf aan de andere kant lopen, dus midden op de weg hangt dus de lijn en dan totale tunnelvisie hebben en er niet aan denken dat er andere verkeer op de weg kan zijn :o :o Soms hebben ze dan nog oortjes in dus kan ik bellen wat ik wil... why :z . Of mensen die rakelings keihard zonder af te remmen met de auto langs je rijden met 80km/u terwijl er flinke zijwind is (ook weer zo'n weggetjes langs de boerderijen) en nog plek is om over een stukje harde ongeasfalteerde ruimte te pakken langs de weg is waardoor je gewoon veilig kan inhalen 8)7 echt wtf man, denken sommige automobilisten echt dat fietsers door kiezelsteentjes moeten gaan rollen? 8)7 8)7 Gelukkig rijden de meeste mensen wel normaal maar sommige kunnen het echt bont maken daarom al snel geleerd om nooit voorrang te nemen als wielrenner vooral in de bebouwde kom dat zijn plekken waar ik het echt rustig aan doe en altijd van uit ga dat mensen mij niet zien in mijn fel geel gekleurde kleren. :)
Zadel iets verder naar achteren schuiven kan de handen ook ontlasten. Als dat niet mogelijk is zou je een zadelpen met meer setback kunnen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Core oefeningen doen helpt ook. Door je core aan te spannen zorg je ervoor dat er veel minder druk op je handen/polsen komt.
Daarnaast kun je kijken naar de positie van je stuur. Als deze goed staat, moet er eigenlijk geen knik/kronkeling zitten in het punt vanaf je hand naar je voorarm.

YouTube: RACEFIETS STUUR AFSTELLEN (TINTELING/PIJN VERHELPEN): Zo doe je dat

Dit filmpje legt dat wellicht wat beter uit.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:16
Ik deed eerst vooral mountainbiken (weinig meer gedaan laatste half jaar), maar 3 weken geleden de keuze gemaakt om ook te gaan wielrennen (aantal vrienden doen het ook). Heb de Triban RC520 gekocht van Decathlon, had niet mijn voorkeur, dacht dat het misschien toch te budget zou zijn, maar ben tevreden met de afmontage en rijd heel erg fijn tot dusver in ieder geval. Fiets is niet echt licht gewicht (10.7kg met pedalen), maar heb er tot nu toe geen last van. Ben wel van plan er wat snellere buiten banden onder te zetten als de huidige versleten zijn.

Op Strava zag ik de Futurum challenge voor bij komen. En ondanks dat ik toch nog moet wennen aan de langste afstanden op de fiets, toch maar de stoute schoenen aangetrokken om minimaal die 125km challenge te halen. Was gister lekker weer en weinig wind. Rondom zuiden van Bergen op Zoom gestart richting Oesterdam en richting Oude-Tonge en Willemstad. Mooie route en fijne paden.

Uiteindelijk 136km gefiets, laatste 1.5 uur was wel beetje afzien. Normaal kan ik wel 25-30 km/h halen, maar nu moest het wel echt een tandje terug, gemiddeld rond de 23 gereden. Merkte toch dat ik wat te weinig traningskilometers in de benen had. Denk dat ik eerst maar meer tochtjes van 80-100 ga maken voordat ik de stap ga zetten naar de 150 :) . (Liefste zou ik die laatste ook doen in ongeveer 6 uur, maar dat gaat nog wel even duren denk ik zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ben sinds kort ook begonnen met wielrennen en uiteraard meteen klachten aan de onderrug / bil.

Toch maar eens een bikefit gaan doen.

Nu ben ik scheef (beenlengteverschil van 2cm), dus ik vroeg me af of er nog bikefitters zijn (omgeving Amsterdam / Amstelveen) die goed met zoiets overweg kunnen. Dan lijkt me zo'n fit namelijk wat uitdagender dan bij niet scheve mensen.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:59:
Ben sinds kort ook begonnen met wielrennen en uiteraard meteen klachten aan de onderrug / bil.

Nu ben ik scheef (beenlengteverschil van 2cm), dus ik vroeg me af of er nog bikefitters zijn (omgeving Amsterdam / Amstelveen) die goed met zoiets overweg kunnen. Dan lijkt me zo'n fit namelijk wat uitdagender dan bij niet scheve mensen.

Iemand ideeën?
Een crank langer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:26
Ik ben nog erg aan het twijfelen tussen een:

- Racefiets

óf

- Mountainbike

Ik wil voornamelijk ermee op de weg rijden, maar aan de andere kant is het ook leuk om eens een stoepje te kunnen pakken en een zandweg met wat heuvels, ik ga niet het hardcore mountainbike werk doen sowieso.

Is het dan zo met een MTB dat de rolweerstand zo hoog is dat je niet plezierig op asfalt kunt rijden?

Wel lijkt het me weer erg fijn om de souplesse van een racefiets te genieten, maar ik ben daar weer bang met die dunne banden dat je snel valt, hoe zit dat?

En dan zie ik weer een mountainbike en dat ziet er dan weer ontzettend ruig en vet uit, maar ook ben ik weer zo'n ongelooflijk mietje die het hoge gras niet in wilt omdat teken...... Dus daar ga ik hem dan weer niet voor gebruiken 8)7

Ik wil wel het hele jaar door kunnen rijden, enkel bij goed weer uiteraard, het is voor de fun.

Wie kan me een beetje wegwijs maken?

[ Voor 14% gewijzigd door flugelisoke op 14-06-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Lijkt me niet. Dat werkt namelijk twee kanten op. Je maakt rondje immers kleiner. Zou eerder denken: dikker pedaal. Dan breng je rondje dat je draait omhoog.

Maar vandaar dus vraag of er een bikefitter is die daar goed kijk op zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Lijkt me niet. Dat werkt namelijk twee kanten op. Je maakt rondje immers kleiner. Zou eerder denken: dikker pedaal. Dan breng je rondje dat je draait omhoog.

Maar vandaar dus vraag of er een bikefitter is die daar goed kijk op zou hebben.
Vraag is even of je er überhaupt veel last van gaat krijgen. Gebruik je nu zooltjes of iets dergelijks om het te compenseren? Zo nee, dan is je lichaam waarschijnlijk allang zelf aangepast om de on balans te corrigeren. Dan ga je het wellicht alleen maar tegenwerken als je het op de fiets wilt corrigeren.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 21:38
StygMa schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:54:
Ik deed eerst vooral mountainbiken (weinig meer gedaan laatste half jaar), maar 3 weken geleden de keuze gemaakt om ook te gaan wielrennen (aantal vrienden doen het ook). Heb de Triban RC520 gekocht van Decathlon, had niet mijn voorkeur, dacht dat het misschien toch te budget zou zijn, maar ben tevreden met de afmontage en rijd heel erg fijn tot dusver in ieder geval. Fiets is niet echt licht gewicht (10.7kg met pedalen), maar heb er tot nu toe geen last van. Ben wel van plan er wat snellere buiten banden onder te zetten als de huidige versleten zijn.

Op Strava zag ik de Futurum challenge voor bij komen. En ondanks dat ik toch nog moet wennen aan de langste afstanden op de fiets, toch maar de stoute schoenen aangetrokken om minimaal die 125km challenge te halen. Was gister lekker weer en weinig wind. Rondom zuiden van Bergen op Zoom gestart richting Oesterdam en richting Oude-Tonge en Willemstad. Mooie route en fijne paden.

Uiteindelijk 136km gefiets, laatste 1.5 uur was wel beetje afzien. Normaal kan ik wel 25-30 km/h halen, maar nu moest het wel echt een tandje terug, gemiddeld rond de 23 gereden. Merkte toch dat ik wat te weinig traningskilometers in de benen had. Denk dat ik eerst maar meer tochtjes van 80-100 ga maken voordat ik de stap ga zetten naar de 150 :) . (Liefste zou ik die laatste ook doen in ongeveer 6 uur, maar dat gaat nog wel even duren denk ik zo)
Die 125 km moest niet perse in 1 keer hé >:)

Als je rondjes van 6 uur wil gaan fietsen zou ik dat gaan trainen. Afstand en gemiddelde volgen vanzelf (bijv. door interval training.)

En die 10,7 kg maakt op het vlakke niet uit, het feit dat anderen harder rijden is omdat ze beter trainen/getraind zijn.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
flugelisoke schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:41:
Ik ben nog erg aan het twijfelen tussen een:

- Racefiets

óf

- Mountainbike
Dit topic is al een beetje vol met newbies, probeer het mountainbike topic eens wat ze daar vinden :)

(Grapje)

Ik zou beide fietsen een keer proberen te huren, kan je kijken wat je beter bevalt. En veel fietsen zijn ook al uitverkocht dit jaar, dus komt pas in oktober een nieuwe lichting.

Je hebt ook nog een kruising tussen een MTB en een wegfiets, de zogenaamde Gravelbike.

De regio waar je woont kan ook nog mee spelen. In mijn regio is het leuk op de racefiets, maar als ik wil mountainbiken moet ik me fiets altijd in de auto leggen (of alleen op asfalt fietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:26
mhr-zip schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Dit topic is al een beetje vol met newbies, probeer het mountainbike topic eens wat ze daar vinden :)

(Grapje)

Ik zou beide fietsen een keer proberen te huren, kan je kijken wat je beter bevalt. En veel fietsen zijn ook al uitverkocht dit jaar, dus komt pas in oktober een nieuwe lichting.

Je hebt ook nog een kruising tussen een MTB en een wegfiets, de zogenaamde Gravelbike.

De regio waar je woont kan ook nog mee spelen. In mijn regio is het leuk op de racefiets, maar als ik wil mountainbiken moet ik me fiets altijd in de auto leggen (of alleen op asfalt fietsen).
Dat is dan weer een voordeel waar ik woon, hier kan het beide. Omringt door meerdere bossen en mtb parcours.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Als je geen technische single tracks gaat rijden maar wel de flexibiliteit hebben om lekker off road te rijden. Dan is een gravel fiets wellicht wel het beste voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@flugelisoke kwestie van proberen.

Op de MTB heb ik banden met een redelijk lage rol weerstand (dus voor het snelle minder ruige MTB werk). Op de weg scheelt het ongeveer 3-4 km per uur met de racefiets (maar daar zitten weer goedkope banden op, die voor een racefiets weer een vrij hoge rolweerstand hebben).

Maar verder heb je nog een verschil in versnellingen. Moderne MTB's hebben vaak 1x12. Rond de 25-35 km per uur heb je niet zoveel versnellingen. De stapjes zijn rond dat bereik wat groter dan bij een racefiets met 2x11. Daarmee heb je meer keuze in kleine stapjes rond cruise snelheid op de weg.

Qua smalle bandjes.. op de weg is dat echt geen probleem, pak je een zandweg, dan is het lastig, pak je een zandweg met scherpe stenen.. dan rij je zo lek.

Zoals hierboven al gezegd, eigenlijk is een gravelbike ideaal voor het gebruik wat jij beschrijft

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Michaelg schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Vraag is even of je er überhaupt veel last van gaat krijgen. Gebruik je nu zooltjes of iets dergelijks om het te compenseren? Zo nee, dan is je lichaam waarschijnlijk allang zelf aangepast om de on balans te corrigeren. Dan ga je het wellicht alleen maar tegenwerken als je het op de fiets wilt corrigeren.
Ik heb er al last van. Mijn lichaam is er voor fietsen niet voor aangepast (ook voor lopen niet, ik heb vaker lage rugklachten).

Zooltjes verhogen onder de hak. Dat compenseert dus niks.

Vandaar dat ik een goede bike fit wil doen en liefste bij iemand die ook wat ervaring heeft met echt scheve mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Ik heb er al last van. Mijn lichaam is er voor fietsen niet voor aangepast (ook voor lopen niet, ik heb vaker lage rugklachten).

Vandaar dat ik een goede bike fit wil doen en liefste bij iemand die ook wat ervaring heeft met echt scheve mensen.
Je kan Jurrian eens bellen, ik ga er vanuit dat hij er wel ervaring mee heeft (ik wel met hem, maar niet met jouw specifieke probleem, want ik heb geen been lengte verschil). Maar dat kan je hem zelf even vragen. Het is niet heel erg in de buurt, maar ook weer niet extreem ver weg Rotterdam/Utrecht.

https://www.jurrian.bike/

Mijn advies is sowieso om naar een echte bikefitter te gaan, niet naar een fietsenmaker die bikefits aanbied. En het wel even voor je goed zet.

Sommige sport medisch centrums bieden ook bikefits aan, misschien ook nog een optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

sebasd

loopt op espresso

Vandaag mijn langste rit ooit weer iets verlengd, net geen 80km gereden. Vergeleken met de 75 van een paar weken geleden ging het een stuk makkelijker, ondanks de plakkende warmte.

Nog een lekker verkoelend stortbuitje tussendoor, heerlijk. Volgende week maar eens richting de 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:59:

Iemand ideeën?
los van dat het verschil bij jouw wel erg groot is bestaan er plaatjes die je onder je wielerschoenen kunt schroeven. Die zijn meestal maar een paar millimeter dus weet niet of dat met 2 cm ook nog werkt. Bij een bikefit wordt er naar gekeken maar 2 cm zal wel een uitdaging zijn.
https://www.bikefit.com/c-3-leg-length-shims.aspx

[ Voor 3% gewijzigd door BartNL op 14-06-2020 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
Oscar Mopperkont schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Vaak passen bikefitters bij beenlengte verschillen spacers tussen de cleat en schoen toe. Zoiets dergelijks: https://www.stevehoggbike...rrection-part-3-shimming/. Op den duur zou het ook nog mogelijk zijn om een schoen te kopen met een verschil in zooldikte B.v.: https://weightweenies.sta...um/viewtopic.php?t=122629.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
TweakJerommeke schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:16:
Dan heb ik zelf nog ervaringen met mede weggebruikers, omdat je 90% sneller (de overige 10% andere wielrenners :'( ) bent dan de rest van de weggebruikers kom je toch wel de meest gekste dingen tegen.
Probeer een beetje defensief te rijden. Als je strak in de berm rijdt, lijkt het voor een automobilist alsof die er gewoon vol gas langs kan terwijl jij geen mogelijkheid hebt om uit te wijken. Door gewoon een meter van de berm af te rijden dwing je ze wel tot afremmen, maar doordat dat eigenlijk 'normaal' is zal geen automobilist zich er aan ergeren.

Je kunt er ook in doorslaan natuurlijk en plek claimen die niet voor jou bedoelt is (bijv. door stug met z'n 2'en naast elkaar te blijven fietsen). Daar hebben automobilisten wél een hekel aan, maar je bent niet verplicht om strak langs de berm te rijden.

Vlak voor een kruispunt o.i.d. ga ik juist wel eens een beetje midden op de weg rijden om te voorkomen dat ze me inhalen en vervolgens afsnijden. Nogmaals, volgens mij kan dit prima op een manier dat het niet storend is, maar het voor een automobilist wel duidelijk is dat hij/zij gewoon even af moet remmen. Het doet er dan ook niet toe of je nou wielrenner, E-biker, motorrijder etc. bent, als je iemand de gelegenheid geeft zijn er mensen die er (mis/)gebruik van maken terwijl het niet kan. Vergis je ook niet dat je als fietser véél meer ziet en hoort dan automobilisten en ze dus regelmatig een plezier doet als er wél een auto van rechtskomt.

@flugelisoke Ik heb beide, maar vind een mountainbike zonder mountains in Nederland vrij zinloos. Leuk om erbij te hebben, maar als je geen leuke parcoursen in de buurt hebt (Schoorl, Drost, Heuvelrug, Veluwe) dan zou ik 100% voor een racefiets gaan. Ben ook wel wat biased, @Prulleman kan je vast argumenten geven voor een mtb te kiezen (begrijp me niet verkeerd, mtb'en is wel leuk, maar het poetsen/altijd met de auto/wasmachine vol zand etc. moet je liggen).

Vergis je ook niet in die 3-4 km/u als je ooit een keer met vrienden/club fietsen wil en iedereen op een racefiets rijdt. Het klinkt niet zoveel, maar als iedereen een racefiets rijdt en jij bent al de minst getrainde, dan ga je dat met een mtb/fitness bike niet bijhouden. Een gravelbike is wel oké, maar over het algemeen ben ik nooit zo'n fan van tussenoplossingen. Het wordt verkocht als best of both worlds, maar je kunt het net zo makkelijk classificeren als beide net-niet. Nu zijn de meeste gravelbikes gewoon racefietsen met meer clearance, maar als je dan gewoon wegbanden monteert kun je net zo goed een racefiets kopen, en met iets als G-One banden ben je ook soort van verplicht de gravelpaden op te gaan zoeken. Een singletrack met een gravelbike als beginnende fietser zou ik niet zo zeker van zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Ypuh op 14-06-2020 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nou ja.. niks mis met een MTB, prima mee op de weg te rijden, zeker als je je banden er een beetje op aan past. Maar als je er niet echt mee in het bos in gaat, dan zijn er gewoon betere keuzes.
Als je, zoals @Ypuh zegt, ook met andere "wielrenners" gaat fietsen, dan mis je wel de boot met je MTB. Maar als je alleen rijdt en je geeft niks om je gemiddelde snelheid.. dan kan je kiezen waar je je zelf het meest prettig bij voelt.

Uiteindelijk is het waarschijnlijk lastig om allemaal over na te denken, dus een fiets van 4000 euro is waarschijnlijk niet de beste keuze. Maar kijk gewoon wat lekker zit en niet te duur is en bevalt het en weet je over een jaar .eer wat je wilt met een fiets, koop dan een andere

Strava

Pagina: 1 ... 114 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).