Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-10 20:35
Ypuh schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Naast je oude ketting leggen werkt ook gewoon prima, maar geen idee waarom je dan 1 of 2 schakels minder monteren zou?
Een versleten ketting is uitgerekt. Dus een nieuwe ketting is korter dan een versleten ketting met diezelfde hoeveelheid schakels. Dan werkt het dus niet door ze 1 op 1 te vergelijken door ze langs elkaar te leggen.
Maar inderdaad, je weet niet of je 1 of 2 schakels minder moet nemen, want je weet nooit precies hoeveel hij uitgerekt is. Ik hanteer altijd de groot-klein derailleur verticaal regel.

[ Voor 16% gewijzigd door cordonbleu op 10-06-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-10 18:22
cordonbleu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Een versleten ketting is uitgerekt. Dus een nieuwe ketting is korter dan een versleten ketting met diezelfde hoeveelheid schakels. Dan werkt het dus niet door ze 1 op 1 te vergelijken door ze langs elkaar te leggen.
Je doet het juist verkeerd enzom, bij je nieuwe ketting zal je een schakel meer kunnen monteren om die rek op te vangen.

Ik blijf echter skeptisch of dat wel nodig is. Alleen als je oude ketting een schakel tussenuit is gehaald tijdens gebruik eigenlijk :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
bigth schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Als ik alleen fiets fiets ik ook altijd met muziek. Tot voor kort met bedrade oortjes. Sinds een paar weken met de QCY L2 Bluetooth van Ali. Vorige week merkte ik pas dat de windruis afwezig was. Zou kunnen komen door de ANC die erop zit, maar dat moet ik nog verder testen.
OMG, op de racefiets, met oortjes in met ANC? Krijg je dan uberhaupt iets mee van het verkeer om je heen? Lijkt me erg onverstandig, ik hoop dat je niet te hard fietst......

[edit]
Voor de duidelijkheid, ik fiets _nooit_ met oortjes in. Geluiden om je heen zijn belangrijke informatie om te bepalen wat er om je heen gebeurt imho. Tis al erg genoeg dat dove bejaarden je bel niet horen, maar als andere verkeersdeelnemers je niet horen, omdat ze zich bewust afsluiten van hun omgeving is het eind een beetje zoek!

[ Voor 23% gewijzigd door borft op 10-06-2020 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01

Kluus

Gang is alles

borft schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:11:
[...]

OMG, op de racefiets, met oortjes in met ANC? Krijg je dan uberhaupt iets mee van het verkeer om je heen? Lijkt me erg onverstandig, ik hoop dat je niet te hard fietst......
Het lijkt me sowieso niet prettig dat je steeds zo schrikt als er iets voorbij komt wat je niet had gehoord...
Misschien kan dat opgelost worden met zoiets maar dan voor wielrenners :+ :
Afbeeldingslocatie: https://climategate.nl/wp-content/uploads/2013/07/oogkleppen.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-10 09:19
[...]

Ik verbaas me er ook al even over dat er schijnbaar wielrenners onder ons zijn die met oordopjes in fietsen..
Het lijkt me in alle opzichten belangrijk dat je er alles aan doet om het verkeer om je heen te kunnen waarnemen, ongeacht van welke kant het komt. Maar verkeer van achter kan je niet zien, alleen horen. Met oordopjes in verlies je dus alle mogelijkheid om achteropkomend verkeer waar te nemen.

Zelfs als je veel in 'verlaten' gebieden fietst met weinig verkeer is het niet te verantwoorden, verkeer rijdt (mag) er harder en net die ene auto in het uur die je tegenkomt wil je aan horen komen, immers neemt je alertheid af als je tijden niks tegenkomt.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
FunkyBro schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Ik verbaas me er ook al even over dat er schijnbaar wielrenners onder ons zijn die met oordopjes in fietsen..
Het lijkt me in alle opzichten belangrijk dat je er alles aan doet om het verkeer om je heen te kunnen waarnemen, ongeacht van welke kant het komt. Maar verkeer van achter kan je niet zien, alleen horen. Met oordopjes in verlies je dus alle mogelijkheid om achteropkomend verkeer waar te nemen.

Zelfs als je veel in 'verlaten' gebieden fietst met weinig verkeer is het niet te verantwoorden, verkeer rijdt (mag) er harder en net die ene auto in het uur die je tegenkomt wil je aan horen komen, immers neemt je alertheid af als je tijden niks tegenkomt.
Als ik op de racefiets zit dan hoor ik ook zonder oordopjes maar weinig omgevingsgeluid door de rijwind. Dus in die zin merk ik maar weinig verschil met oordopjes in. Bovendien als je een auto van achteren aan hoort komen, dan zit die over het algemeen ook al naast je (is mijn ervaring).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01

Kluus

Gang is alles

[...]
Voor de duidelijkheid, ik fiets _nooit_ met oortjes in. Geluiden om je heen zijn belangrijke informatie om te bepalen wat er om je heen gebeurt imho. Tis al erg genoeg dat dove bejaarden je bel niet horen, maar als andere verkeersdeelnemers je niet horen, omdat ze zich bewust afsluiten van hun omgeving is het eind een beetje zoek!
Helemaal mee eens. Toen ik veel woon-werk (en dus vaak dezelfde saaie route) reed gebruikte ik nog wel eens mijn aftershokz, juist omdat je dan niets in je oren had. Ik vond dat op zich nog best goed werken tav het horen van omgevingsgeluid, echter merkte ik toch dat je sommige dingen alsnog miste omdat je aandacht meer bij de muziek was ofzo. Die aftershokz liggen inmiddels ook alweer heel lang stof te happen.

Als ik, naast woon-werk, voor mijn lol buiten ga fietsen vind ik het juist prettig om even geen herrie aan mijn kop te hebben. Ik heb dan geen muziek nodig eigenlijk, ook niet als ik diep ga, dan vind ik muziek eerder irriteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-10 09:19
wisselwerking schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Als ik op de racefiets zit dan hoor ik ook zonder oordopjes maar weinig omgevingsgeluid door de rijwind. Dus in die zin merk ik maar weinig verschil met oordopjes in. Bovendien als je een auto van achteren aan hoort komen, dan zit die over het algemeen ook al naast je (is mijn ervaring).
Beide zeker waar, maar je zorgt er met oordoppen voor dat je je sowieso voor alle geluid afsluit. En ik denk ook dat het voornamelijk een verschil gaat opleveren in de uitzonderingssituaties, als een auto toetert, een fietser achter je belt, er een ambulance aankomt met sirene, etc.

En ja, er zullen vast mensen zijn die beweren dat ze dat nog wel door de oordoppen heen horen, maar het gaat volgens mij meer om het uitgangspunt dat je er in het verkeer voor moet zorgen dat je het zo veilig mogelijk doet. Waarbij dus ook zeker niet gezegd is dat andere weggebruikers het beter doen (auto's met keiharde muziek bijv...) maar wij als niet al te geliefde wielrenners maar ondertussen ook ontzettend kwetsbare verkeersdeelnemers moeten daarvoor imho iets meer ons best doen.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-10 16:23
Ybox schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:01:
Ik ben bezig om een nieuwe fiets te kopen, nu ben ik alleen in verwarring gebracht door een lokale fietsenmaker hier (en officieel sensa dealer).

Hij heeft al de 2021 modellen van Sensa te koop staan en zegt dat ze over 2/3 weken binnenkomen. Nu zie ik nergens anders die modellen al in de voorverkoop staan. Komen ze echt binnen 2/3 weken of :?

Weet iemand wanneer Sensa bikes zijn nieuwe modellen introduceert? (bijvoorbeeld gebaseerd op introducties in het verleden)
Dat is wel erg vroeg maar het is in fietsenland niet gek om al een nieuw modeljaar in de winkel te hebben terwijl het huidige jaar ongeveer in het 3e kwartaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10 20:31
Pyramiden schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:28:
Tijd voor een pol? Heb je een bel op je racefiets?

Pyramiden weet niet hoe je zo'n pol aanmaakt... :'(
Ja! Bel op racefiets en mountainbike. Uiteraard ook op de city hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
cordonbleu schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Maar inderdaad, je weet niet of je 1 of 2 schakels minder moet nemen, want je weet nooit precies hoeveel hij uitgerekt is. Ik hanteer altijd de groot-klein derailleur verticaal regel.
Die rek scheelt je geen schakel hoor. De rolletjes hollen uit waardoor het geheel 5-10mm langer wordt, maar het aantal schakels blijft in principe gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Haha ja dat meten adhv oude ketting heb ik ook maar ergens gehoord. De k dat de theorie is dat de ketting uitrekt en je daardoor niet exact dezelfde lengte moet pakken maar iets kleiner. Hoe dat in de praktijk uitpakt geen idee.

Ik tel zelf normaal altijd de schakels maar ik had bij de laatste ketting het idee dat ik ernaast zat en dat deze te lang was. Daarom op zoek naar een nieuwe handige manier.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik hou niet van tellen, zeker niet als het om meer dan 3 gaat.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online

Yes, belletje, zeer belangrijk! Wel lekker weggewerkt in mijn fietscomputer mount. https://www.closethegap.cc/product/canyon-h36-h11-ready/ Deze heb ik, maar verschilt natuurlijk per stuur welke je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-10 09:36
SirLenncelot schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:42:
[...]

Yes, belletje, zeer belangrijk! Wel lekker weggewerkt in mijn fietscomputer mount. https://www.closethegap.cc/product/canyon-h36-h11-ready/ Deze heb ik, maar verschilt natuurlijk per stuur welke je nodig hebt.
persoonlijk wel een erg duur belletje....

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:56:
[...]

ja helemaal waar, komt ook deels omdat deze alleen voor dat ene type Canyon stuur is. De generieke versie is iets goedkoper. En ze hebben elk jaar in november wel een black friday deal meen ik.

Maar inderdaad voor 5€ heb je ook al een bel die het doet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-10 09:06
Ramon 73 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Ja! Bel op racefiets en mountainbike. Uiteraard ook op de city hybride.
Ik heb geen bel op de mountainbike. Ik heb vieze schijfremmen O-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-10 16:49
[...]

Dus ik dacht dan maar zo :) Kan ook aan de Garmin out front steun gemaakt worden overigens. Check de afbeelding in me eigen Quote
tinusterror schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:41:
Gisteren heerlijk weer en veel te druk op de weg met grijze dakduiven die niets horen...
Had op me nieuwe fiets dan ook de fietsbel nog niet overgezet. Doet echt afbreuk hé 😬.

Maar aan de hobby gegaan en dit als oplossing bedacht. Aan me k-edge steun voor de Garmin de bel gemonteerd. Vinden jullie van de oplossing. Mijn eigen hidemybell 👌. Deze maakt wel geluid hahaha. Vind de hidemybell namelijk weinig geluid maken. Een goedkope BBB verzagen en monteren met 2 kleine imbusjes.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigth
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 09:14
[...]

Zoals ik al zei moet ik het nog verder testen. Ik was me er niet van bewust dat de ANC aan stond ;)
Verder fiets ik zo’n 20 jaar en daarvan zeker de helft van de ritten met muziek op. Geen enkel probleem om iets van het verkeer mee te krijgen. Heb de muziek niet alles overheersend hard staan en hoor auto’s gewoon aan komen. Heb nog nooit gehad dat ik schrok of verrast werd door een achteropkomende auto.

5200Wp 8 Oost/ 8 West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
bigth schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Zoals ik al zei moet ik het nog verder testen. Ik was me er niet van bewust dat de ANC aan stond ;)
Verder fiets ik zo’n 20 jaar en daarvan zeker de helft van de ritten met muziek op. Geen enkel probleem om iets van het verkeer mee te krijgen. Heb de muziek niet alles overheersend hard staan en hoor auto’s gewoon aan komen. Heb nog nooit gehad dat ik schrok of verrast werd door een achteropkomende auto.
Altijd hetzelfde hier, oortjes zijn volgens de meesten hier echt van de duivel. Sowieso weinig boeiende discussie, vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Ik heb dit belletje:
https://www.mantel.com/product-review/knog-oi-luxe-fietsbel

Ook wat duur maar verder prima. Dat geld ben ik al lang vergeten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 20:37

Galois

1811 - 1832

Ik snap toch niet goed hoe dat werkt met de vermogensmeters.

Deze meten een kracht en zetten deze kracht om in een vermogen (mbv de formule P=F*v lijkt mij).

Om een bepaalde snelheid te fietsen, moet je dus met een bepaalde kracht trappen.

Nu valt mij op met een maatje van mij (niet samen mee gefietst overigens) dat we beide vaak tochtjes doen van rond de 60 km met rond de 32 km/h gemiddeld.

Nu is het geleverd vermogen uiteraard afhankelijk van hellingspercentages (beide vlak) en windkracht (en meer?). Het geval lijkt te zijn dat de meeste van zijn tochten van rond de 60 km die hij met 32 km/h gemiddeld gefietst heeft, hij een gemiddeld vermogen geleverd heeft van onder de 200 W.

In mijn geval zit ik bij deze snelheden altijd boven de 200 W.

Onze fietsen zijn vergelijkbaar in gewicht, hij is wel zwaarder (zo'n 8 kg). Dus je zou verwachten dat hij dus ook meer vermogen zou moeten leveren.

Wat zou een verklaring hiervoor kunnen zijn? Dat hij aerodynamischer op zijn fiets zit en daarom minder vermogen hoeft te leveren om dezelfde snelheid te halen?

Of is er nog iets anders te bedenken?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Ja, ik heb een bel. Ja, ik gebruik hem. Horen mensen hem? Nee.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Galois schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:39:

Deze meten een kracht en zetten deze kracht om in een vermogen (mbv de formule P=F*v lijkt mij).

Om een bepaalde snelheid te fietsen, moet je dus met een bepaalde kracht trappen.

Nu valt mij op met een maatje van mij (niet samen mee gefietst overigens) dat we beide vaak tochtjes doen van rond de 60 km met rond de 32 km/h gemiddeld.

Nu is het geleverd vermogen uiteraard afhankelijk van hellingspercentages (beide vlak) en windkracht (en meer?). Het geval lijkt te zijn dat de meeste van zijn tochten van rond de 60 km die hij met 32 km/h gemiddeld gefietst heeft, hij een gemiddeld vermogen geleverd heeft van onder de 200 W.

Onze fietsen zijn vergelijkbaar in gewicht, hij is wel zwaarder (zo'n 8 kg). Dus je zou verwachten dat hij dus ook meer vermogen zou moeten leveren.

Wat zou een verklaring hiervoor kunnen zijn? Dat hij aerodynamischer op zijn fiets zit en daarom minder vermogen hoeft te leveren om dezelfde snelheid te halen?

Rolweerstand :p

Maar ik denk eerder dat bij hem de wind wat gunstiger stond ofzo omdat je niet op t zelfde tijdstip hebt gefietst.

[ Voor 4% gewijzigd door Jampot007 op 10-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-10 14:38
Ankona schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Ik heb dit belletje:
https://www.mantel.com/product-review/knog-oi-luxe-fietsbel

Ook wat duur maar verder prima. Dat geld ben ik al lang vergeten.
Ik heb de gewone Knog Oi. Heel tevreden van. Al onnoemelijk veel keren moéten gebruiken en m'n koersvrienden (zonder bel) vragen mij steeds om ze te gebruiken tijdens groepsritten.
Een veelgemaakt tegenargument dat het niet mooi zou zijn, is imo ondergeschikt aan de veiligheid die ik er mee win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-10 19:04

Aero/zithouding op de fiets kan gigantisch veel schelen. Dat hij zwaarder is hoeft overigens niet automatisch te betekenen dat hij meer vermogen hoeft te trappen. Dit geldt alleen heuvelop. Op het vlakke maakt dit niet uit (al heeft hij natuurlijk wel meer power nodig om op de snelheid te komen).
Maar ook zaken als banden (rolweerstand), aandrijving onderhouden (schoon en dus weinig extra wrijving) zijn allemaal van belang. Neem daarnaast nog kleding en helm en je hebt flink wat factoren die meespelen.

Daarnaast is de ene powermeter de andere niet. Dus als ze beide een verschil hebben van 2% (de 1 2% naar beneden en de andere 2% naar boven) dan wijkt het samen zo maar 4% af.

Wel grappig filmpje hierover trouwens:

YouTube: YouTube

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P7s7dxFOObs8bzECAeOBXuYISI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka7OsPtaaYvLGMiy0FW0O4Pk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Michaelg op 10-06-2020 12:56 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Die ketting rekt echt niet zoveel uit dat je er schakels uit moet halen! Ik hou m'n nieuwe ketting altijd langs de oude, scheelt misschien 5mm ofzo, je ziet echt wel welke schakel je moet hebben.

En qua bel: ik heb een el cheapo bel van de decathlon gehaald, onderkant er af gesneden en deze met superlijm aan m'n garmin mount geplakt. Goedkope hidemybell oplossing zeg maar. 2 jaar zonder gefietst omdat ik te lui was de bel van m'n oude fiets over te zetten. Scheelt dat je in Groningen niet zo vaak hoeft te bellen :+

Maar we staan er weer lekker op, ook hier: https://www.rtlnieuws.nl/...anne-ongeluk-verwondingen

Ik probeer zelf zoveel mogelijk van dat imago weg te blijven, dus pak geen voorrang, bedank als auto's (of fietsers for that matter) me voor laten gaan. Ook na het passeren van fietsers steek ik meestal ff m'n hand op. Kleine moeite, maar voor hetzelfde geldt zeggen Gert & Hermien dan wel tegen de buren "Wat me nou overkwam, een wielrenner die ons bedankte!" :P

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:37

Crazy D

I think we should take a look.

Tsjilp schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:23:
Ik probeer zelf zoveel mogelijk van dat imago weg te blijven, dus pak geen voorrang, bedank als auto's (of fietsers for that matter) me voor laten gaan. Ook na het passeren van fietsers steek ik meestal ff m'n hand op. Kleine moeite, maar voor hetzelfde geldt zeggen Gert & Hermien dan wel tegen de buren "Wat me nou overkwam, een wielrenner die ons bedankte!" :P
Dat probeer ik ook wel maar als je voor de 20e keer moet roepen omdat ze de bel niet horen, terwijl ze op een ruim fietspad zo ruim uit elkaar fietsen dat ik er niet langs kom, begint de irritatie toch wel op te lopen. "Wij" zijn degenen die altijd de lul zijn, makkelijk doelwit, maar de rest van NL doet feitelijk net zo hard mee maar omdat die niet op een racefiets rijden ziet niemand het.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 17-10 21:57

Maar we staan er weer lekker op...
Ik heb dat hier ook al wel eens gehoord met een doorrijder, toen heb ik een fake activity op strava gepost op het bewuste tijdstip, dan kan je met flyby ff spieken. Moet er wel iemand uit die groep publiek gepost hebben op strava natuurlijk. Dat was hier dus helaas niet.

Ik bedank eigenlijk altijd bij het passeren als iemand bewust aan de kant gaat na het bellen. Doet wonderen :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59
Salteh schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Ik heb geen bel op de mountainbike. Ik heb vieze schijfremmen O-)
haha, dat kan ook, maar ik heb wel een bel op de racefiets, op de MTB heb ik een Hope Pro 4 hub :D (en wel stille schijven)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Die ketting rekt echt niet zoveel uit dat je er schakels uit moet halen! Ik hou m'n nieuwe ketting altijd langs de oude, scheelt misschien 5mm ofzo, je ziet echt wel welke schakel je moet hebben.
inderdaad met een halve schakel verschil houd het wel op
gewoon naast elkaar en de nieuwe naar beneden afronden

[ Voor 27% gewijzigd door Prulleman op 10-06-2020 13:44 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:49

Flipmo

OMG !!

Prulleman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:41:
[...]

inderdaad met een halve schakel verschil houd het wel op
gewoon naast elkaar en de nieuwe naar beneden afronden
zo doe ik het ook.. hoeft geen hogere wiskunde te zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Aero/zithouding op de fiets kan gigantisch veel schelen. Dat hij zwaarder is hoeft overigens niet automatisch te betekenen dat hij meer vermogen hoeft te trappen. Dit geldt alleen heuvelop. Op het vlakke maakt dit niet uit (al heeft hij natuurlijk wel meer power nodig om op de snelheid te komen).
Maar ook zaken als banden (rolweerstand), aandrijving onderhouden (schoon en dus weinig extra wrijving) zijn allemaal van belang. Neem daarnaast nog kleding en helm en je hebt flink wat factoren die meespelen.

Daarnaast is de ene powermeter de andere niet. Dus als ze beide een verschil hebben van 2% (de 1 2% naar beneden en de andere 2% naar boven) dan wijkt het samen zo maar 4% af.

[Afbeelding]
jeetje.. het is dat ik buiten te weinig op de racefiets doorbreng voor een flinke investering, maar 45km/u met < 300 watt.... geen power buiten, maar ik heb het idee dat als ik tussen sweetspot en threshold trap (ftp 290) het bij 36km/u wel klaar is met mijn fiets. (wellicht is er met de banden en wielen al veel te winnen..)

zonder al te veel invloed van externe factoren, wat is dan jou cruise snelheid rond threshold/sweetspot?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:49:
[...]

jeetje.. het is dat ik buiten te weinig op de racefiets doorbreng voor een flinke investering, maar 45km/u met < 300 watt.... geen power buiten, maar ik heb het idee dat als ik tussen sweetspot en threshold trap (ftp 290) het bij 36km/u wel klaar is met mijn fiets. (wellicht is er met de banden en wielen al veel te winnen..)

zonder al te veel invloed van externe factoren, wat is dan jou cruise snelheid rond threshold/sweetspot?
De test was op een wielerbaan hè .... dat scheelt ook nogal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:49:
[...]

Threshold (pak em beet 270) zit ik meestal rond de 35 a 36. Maar ik heb wel moeite om dit vermogen te trappen en heel erg laag te gaan zitten. Zal hier eens op letten als ik weer threshold werk buiten doe.
Smultie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:51:
[...]

De test was op een wielerbaan hè .... dat scheelt ook nogal ;)
ja en niet te vergeten dat hij best diep kan zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Michaelg op 10-06-2020 14:04 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16-10 20:37

Galois

1811 - 1832

Jampot007 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Rolweerstand :p

Maar ik denk eerder dat bij hem de wind wat gunstiger stond ofzo omdat je niet op t zelfde tijdstip hebt gefietst.
Ja, de rolweerstand kan natuurlijk ook een grote rol spelen. Alleen qua ondergrond denk ik niet dat het nou zoveel heeft uitgemaakt. Het is niet zo dat ik alles over een klinkerweg doe en hij alleen over net asfalt.

En het gaat dus over meerdere tochten. Deze vraag is niet op basis van één tocht.
Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:48:
[...]

[Afbeelding]
Grappig tabelletje. Maakt veel uit!
Toevallig wel beide de GP5000 :) Hij is wel netter in het schoonhouden van zijn fiets. Dat doe ik minder goed :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Dit is wel een leuke podcast ook over het hele Aero onderwerp. https://soundcloud.com/tr...ask-a-cycling-a-coach-188 Bizar hoeveel watt sommige zaken schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-10 22:55
Crazy D schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Dat probeer ik ook wel maar als je voor de 20e keer moet roepen omdat ze de bel niet horen, terwijl ze op een ruim fietspad zo ruim uit elkaar fietsen dat ik er niet langs kom, begint de irritatie toch wel op te lopen. "Wij" zijn degenen die altijd de lul zijn, makkelijk doelwit, maar de rest van NL doet feitelijk net zo hard mee maar omdat die niet op een racefiets rijden ziet niemand het.
Dat inderdaad. Ik knijp echter maar gewoon in de remmen en bel als ik er vlak achter zit. Als we in een (klein) groepje fietsen (maximaal zes, maar doorgaans drie of vier) dan geeft bij inhalen de voorste rijder aan met hoeveel personen we zijn en bedankt de laatste de ingehaalde fietser(s). Kunnen daarmee regelmatig op een compliment rekenen.

Wat wel vervelend is, is dat wanneer ze het wel horen... Eerst nog even achterom kijken wat er aan komt en dan pas heel tergend langzaam achter elkaar gaan fietsen. Of de dove opa die door zijn vrouw die de bel wel hoort gemaand wordt achter haar te gaan fietsen :*)

Ook met het plannen van routes houd ik rekening met smalle fietspaden waar veel recreanten fietsen en dan bepaal ik ook op de dag dat we opstappen pas de route (of de avond ervoor). Als ik weet dat we tussen pak 'm beet 11:00 uur en 18:00 uur door Zuidlaren moeten, dan pas ik de route wel aan zodat we daar om heen gaan. Dat dorp is toch wel het toppunt van smalle fietspaden + oude mensen + altijd druk :+

Qua oortjes: Ik was er eerder ook altijd tegen, maar op solo ritjes luister ik sinds kort podcasts en sowieso geen muziek. Ik gebruik de standaard meegeleverde bedrade oortjes van mijn iPhone. Heb ook draadloze, maar ben bang dat ik die onderweg verlies. Oortjes zijn imo beter dan windgeruis (zeker bij wind tegen) en ik hoor verkeer net zo goed als met wind tegen.

[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 10-06-2020 14:18 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:02:
[...]

Threshold (pak em beet 270) zit ik meestal rond de 35 a 36. Maar ik heb wel moeite om dit vermogen te trappen en heel erg laag te gaan zitten. Zal hier eens op letten als ik weer threshold werk buiten doe.
[...]

ja en niet te vergeten dat hij best diep kan zitten.
Het tabelletje lijkt wel aardig overeen te komen met mijn ervaringen en qua lichaamsgrootte komen we ook wel aardig overeen. Ik kan ook zeker niet zo lang zo diep zitten, maar met 337w in de drops kom ik ook tot zo'n 42-43 km/u kruissnelheid. Die laatste 2-3 km/u zal dan het verschil zijn met het rijden op de baan.

Opvallend dus dat je met nog lager zitten nog eens 40w kunt besparen! Heb dan alleen hetzelfde nadeel dat ik dan geen 340w meer trappen kan en het ook gewoon verre van comfortabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:11

Je kan je ook afvragen hoe constant jij rijdt. Als je een half uur lang 48 rijd met pak hem beet 450 watt (mag je zelf bedenken hoe je je armen er dan bij moet houden), en een half uur lang 16 per uur bij 50 watt. Dan heb je 30 gemiddeld gereden met 250 Watt. Dan komt jouw vriend met een constante snelheid van 32 per uur bij 200 Watt terug met hetzelfde gemiddelde en een veel lager vermogen.

Ongemerkt kunnen zaken als: uitbollen voor stoplichten, remmen en optrekken bij bochten best veel invloed hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
Vraagje voor de avonturiers hier.. ter voorbereiding op mijn ronde van Nederland ga ik nog een 300+ km tocht rijden en ga dan ook mijn nieuwe Topeak Backloader 10l testen. Vandaag binnen gekregen en ziet er prima uit en laat zich prima klein maken. Echter, zelfs met 3 binnenbanden, wat tools, 2 snelle jelles, 8 mueslirepen, wat gelletjes en tabletten om sportdrank te maken moet ik hem zo kort oprollen dat hij haast breder wordt dan diep. Nu heb ik als test ook nog eens een 1,5l fles water erbij gedaan en dan lijkt er een beetje vorm in te komen. Nu kan ik mij voorstellen dat het met kleding een stuk vlotter vol is en ook eerder wat vorm heeft.

Nu is echter mijn vraag.. wat nemen jullie mee voor een rit van +/- 600 km? Als ik kijk naar randonneurs, dan zit zo'n zadeltas al snel flink in model maar een 1,5l fles water erin doen lijkt mij niet helemaal logisch..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 08:50
plong schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:46:
[...]

Ik heb de gewone Knog Oi. Heel tevreden van. Al onnoemelijk veel keren moéten gebruiken en m'n koersvrienden (zonder bel) vragen mij steeds om ze te gebruiken tijdens groepsritten.
Een veelgemaakt tegenargument dat het niet mooi zou zijn, is imo ondergeschikt aan de veiligheid die ik er mee win.
Ik heb een Knog gehad, en vond hem helemaal niet zo fijn. Hij is wel redelijk luid, maar het geluid is ook heel hoog. En dus hoort 'de doelgroep' het nog niet.

Ik heb nu een (nep) Spurcycle Fietsbel, en die is wel echt hard en luid. Alleen waarschijnlijk niet mooi genoeg voor de meeste hier.
Waus26 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Dat inderdaad. Ik knijp echter maar gewoon in de remmen en bel als ik er vlak achter zit. Als we in een (klein) groepje fietsen (maximaal zes, maar doorgaans drie of vier) dan geeft bij inhalen de voorste rijder aan met hoeveel personen we zijn en bedankt de laatste de ingehaalde fietser(s). Kunnen daarmee regelmatig op een compliment rekenen.

Wat wel vervelend is, is dat wanneer ze het wel horen... Eerst nog even achterom kijken wat er aan komt en dan pas heel tergend langzaam achter elkaar gaan fietsen. Of de dove opa die door zijn vrouw die de bel wel hoort gemaand wordt achter haar te gaan fietsen :*)

Ook met het plannen van routes houd ik rekening met smalle fietspaden waar veel recreanten fietsen en dan bepaal ik ook op de dag dat we opstappen pas de route (of de avond ervoor). Als ik weet dat we tussen pak 'm beet 11:00 uur en 18:00 uur door Zuidlaren moeten, dan pas ik de route wel aan zodat we daar om heen gaan. Dat dorp is toch wel het toppunt van smalle fietspaden + oude mensen + altijd druk :+

Qua oortjes: Ik was er eerder ook altijd tegen, maar op solo ritjes luister ik sinds kort podcasts en sowieso geen muziek. Ik gebruik de standaard meegeleverde bedrade oortjes van mijn iPhone. Heb ook draadloze, maar ben bang dat ik die onderweg verlies. Oortjes zijn imo beter dan windgeruis (zeker bij wind tegen) en ik hoor verkeer net zo goed als met wind tegen.
In deze tijd van het jaar (zeker met mooi weer) is het gewoon druk, dat was vorige jaar (pre corona) niet anders.
Het is met zijn alle een beetje geven en nemen op het fietspad, en vaak is het beter te geven dan te nemen. Remmen is beter voor je training, doorrijden is beter voor je gemiddelde. Het is maar net wat je het belangrijkste vind.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:32
Paitor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:36:
[...]
Het blijft alleen wel een terugkerend punt, zie ook de vragen die jij krijgt. En schijnbaar zijn er nog voldoende wielrenners zonder bel, om dat in stand te houden. Heb laatste weken ook regelmatig weer horen roepen door andere wielrenners, met een bel op je fiets zou je dat toch niet doen lijkt me :)
Een fietsbel is -net als de claxon van een auto- bedoeld om een waarschuwingssignaal af te geven wanneer er gevaar dreigt. Dus je mag bellen voor een tegenligger op je weghelft zit (want waarschuwing), maar je mag niet bellen om aan je voorliggers te vragen of ze a.j.b. achter elkaar willen gaan fietsen om jou er langs te laten (want verzoek).
Daarom roep ik bij voorkeur 'PARDON!', en als ik er voorbij kom zeg ik 'Bedankt!' of ik steek een duimpje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
SirLenncelot schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:51:
Bij het vervangen van de ketting, hoe bepalen jullie de juiste lengte?
  • Groot-Groot min 2 schakels
  • Groot-Klein derailleur verticaal
  • Schakels oude ketting tellen
  • Meten adhv oude ketting -1 a 2 schakels
Misschien een open deur, maar ik volg de instructiehandleiding van de fabrikant. B)
Om te beginnen moeten je derailleurs voldoende capaciteit hebben voor je cassette en voorbladen (wederom: niet gokken maar RTFM), en vervolges schrijft Campa voor:
* klein-klein, en dan moet er 10 tot 15 mm ruimte tussen de ketting en de derailleurkooi vrij blijven.

Overigens probeer ik mijn ketting zo lang mogelijk te houden: 2 schakels extra op de 110 is al bijna 2% minder kettingslijtage B-) . Natuurlijk ook 2% meer kettinggewicht ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-10 12:46
DieAnder schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Een fietsbel is -net als de claxon van een auto- bedoeld om een waarschuwingssignaal af te geven wanneer er gevaar dreigt. Dus je mag bellen voor een tegenligger op je weghelft zit (want waarschuwing), maar je mag niet bellen om aan je voorliggers te vragen of ze a.j.b. achter elkaar willen gaan fietsen om jou er langs te laten (want verzoek).
Daarom roep ik bij voorkeur 'PARDON!', en als ik er voorbij kom zeg ik 'Bedankt!' of ik steek een duimpje op.
Alleen is het wel te begrijpen dat bijna niemand de bel op die manier gebruikt.
Als er echt gevaar dreigt, dan is een gil geven (letterlijk) de beste manier om te waarschuwen.
Gaan pingelen als een dolle (mijn bel geeft maar 1 ting per keer dat ik erop druk) kost meer tijd en leidt ook meer af als bestuurder zijnde.

Als ik een bel achter mij hoor ga ik er ook niet vanuit dat er gevaar dreigt, maar dat iemand wil passeren.

Ik zit even te kijken op Google: Zo'n HideMyBell lijkt voor mij ook op een totaal niet intuïtieve plek op de fiets te zitten. Als er echt gevaar dreigt en ik zou gaan bellen, dan moet ik met één van mijn handen weg van het stuur en de remhendel? :? Dan levert zo'n bel een groter gevaar op dan hetgeen waarvoor je moet bellen lijkt mij.

In ander nieuws:
Gisteren mijn Sensa Trentino SL bij de FM opgehaald, er zat weer speling rondom de stuurbuis, nu leek het te zijn dat er speling op de voorvork zat. 15 euro betaald en het is opgelost, alleen kon degene die mij hielp niet vertellen wat het nou was, want hij was niet degene die de reparatie gedaan had. Maar goed, het voelt weer vast en solide, nu de komende dagen er lekker op uit. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Maarten_E op 10-06-2020 23:36 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Maarten_E schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:24:
Als er echt gevaar dreigt en ik zou gaan bellen, dan moet ik met één van mijn handen weg van het stuur en de remhendel? :? Dan levert zo'n bel een groter gevaar op dan hetgeen waarvoor je moet bellen lijkt mij.
Ja dat leek mij dus ook...ik wil de bel wel zo dat de handen aan het stuur kunnen blijven. Deze besteld.
Afbeeldingslocatie: https://img.banggood.com/images/oaupload/banggood/images/94/5E/eac4ceee-aabc-4170-b00d-b927568ad9b3.jpg
Hoop dat het niet een te erg flutding is, maar dit vond ik nog net kunnen qua prijs. Bel die ik nu heb is met elastiekje en dat vind ik toch ook niks.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Mistraller schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Ja dat leek mij dus ook...ik wil de bel wel zo dat de handen aan het stuur kunnen blijven. Deze besteld.
[Afbeelding]
Hoop dat het niet een te erg flutding is, maar dit vond ik nog net kunnen qua prijs. Bel die ik nu heb is met elastiekje en dat vind ik toch ook niks.
Maar waar positioneer je die bel op een racefiets?
Want als ik ga fietsen heb ik zo 2-3 verschillende houdingen waar ik mijn handen houd. Diep in de beugels, rond de remhendels, boven de remhendels of bovenop rond de stuurpen. En gaan schuiven met de handen om zo vlug mogelijk bij de bel te kunnen in een noodsituatie is evenmin wenselijk.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Maarten_E schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:45:
[...]

Maar waar positioneer je die bel op een racefiets?
Want als ik ga fietsen heb ik zo 2-3 verschillende houdingen waar ik mijn handen houd. Diep in de beugels, rond de remhendels, boven de remhendels of bovenop rond de stuurpen. En gaan schuiven met de handen om zo vlug mogelijk bij de bel te kunnen in een noodsituatie is evenmin wenselijk.
ik vind het een raar idee dat je zou moeten bellen in noodsituaties. Ik heb al vele jaren een bel op mijn racefiets en nog nooit de behoefte gehad om in een noodsituatie te bellen. Met de bel probeer ik te voorkomen dat er noodsituaties ontstaan. Het moment van bellen schat ik in op snelheidsverschil en type fietsers voor mij. Een enkele keer gaat dat niet goed en dan moet ik wat harder remmen. Op zo'n moment ga ik echt niet meer bellen :?
Mijn bel zit op mijn stuurpen en dat bevalt mij prima. De positie van de bel is volgens mij ook meer gewenning dan wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
BartNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:44:
[...]

ik vind het een raar idee dat je zou moeten bellen in noodsituaties. Ik heb al vele jaren een bel op mijn racefiets en nog nooit de behoefte gehad om in een noodsituatie te bellen. Met de bel probeer ik te voorkomen dat er noodsituaties ontstaan. Het moment van bellen schat ik in op snelheidsverschil en type fietsers voor mij. Een enkele keer gaat dat niet goed en dan moet ik wat harder remmen. Op zo'n moment ga ik echt niet meer bellen :?
Mijn bel zit op mijn stuurpen en dat bevalt mij prima. De positie van de bel is volgens mij ook meer gewenning dan wat anders.
Eerder was gezegd dat een bel bedoeld is om een waarschuwingssignaal af te geven, en niet om te vragen er langs te mogen. Misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, maar daar reageerde ik op.
Ik gebruik de bel op mijn hybride ook alleen om aan te geven dat ik als snellere fietser achter ze rijd.

Zal ik denk ik wel zijn, maar het idee dat de bel zo ver in het midden zit voelt vreemd. Je moet dan behoorlijk uit positie (ongeacht waar je handen zitten op dat moment) om erbij te kunnen. Mijn GPS zit op de stuurpen, en die bedien ik sowieso niet, omdat de handeling voor mij heel tegennatuurlijk aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Mistraller volgens mij heb ik een eerdere versie van die bel gehad. Daar was ik niet hee erg positief over. Geluid heel zachtjes en binnen no time was het hendeltje afgebroken. Maar goed, deze ziet er wel al iets robuuster uit. Hopelijk heb jij er meer geluk mee dan ik!

ik ken overigens ook al twee mensen die de hidemybell gesloopt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
DieAnder schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Misschien een open deur, maar ik volg de instructiehandleiding van de fabrikant. B)
Om te beginnen moeten je derailleurs voldoende capaciteit hebben voor je cassette en voorbladen (wederom: niet gokken maar RTFM), en vervolges schrijft Campa voor:
* klein-klein, en dan moet er 10 tot 15 mm ruimte tussen de ketting en de derailleurkooi vrij blijven.

Overigens probeer ik mijn ketting zo lang mogelijk te houden: 2 schakels extra op de 110 is al bijna 2% minder kettingslijtage B-) . Natuurlijk ook 2% meer kettinggewicht ....
Ja dat is lastig als Shimano bij de ketting zelf geen handleiding meelevert en als je online gaat zoeken zowel groot-groot (MTB groep) als groot-klein tegenkomt bij Shimano (Race groep).

Heb gekozen voor de groot-klein methode en ketting ligt er weer super op 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@la_fusion Mijn stuurtas gebruik ik alleen tijdens fietsvakanties. Dan gaan er o.a. een slaapzak en donsjas in, zoveel mogelijk spullen die ik alleen aan het begin en einde van de dag nodig ben. Voor 'handzame' dingen zoals gelletjes, extra water, plakspul, pompje etc. gebruik ik de Revelate Design Tangle frametas waar je tijdens het fietsen makkelijk bij kunt. Die houdt ook leeg mooi z'n vorm.

Afbeeldingslocatie: https://fietstassenwinkel.com/pub/media/catalog/product/cache/b89ca5ec9c651b620d629fb1b984385b/1/3/134RD_01.jpg

Ps. Voor de geinteresseerden, je krijgt wel krassen op je frame.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 11-06-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ypuh schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:24:
@la_fusion Mijn stuurtas gebruik ik alleen tijdens fietsvakanties. Dan gaan er o.a. een slaapzak en donsjas in, zoveel mogelijk spullen die ik alleen aan het begin en einde van de dag nodig ben. Voor 'handzame' dingen zoals gelletjes, extra water, plakspul, pompje etc. gebruik ik de Revelate Design Tangle frametas waar je tijdens het fietsen makkelijk bij kunt. Die houdt ook leeg mooi z'n vorm.

[Afbeelding]
Door het geringe formaat frame(Giant TCR maat S) van mij heb ik bewust niet gekozen voor zo'n tas. Dan zou ik niet fatsoenlijk bij mijn drinkflessen kunnen en dat is toch wel een vereiste. Voor deze tocht is deze tas wat overkill maar ben toch benieuwd met welke zinnige dingen hij gevuld zou moeten/kunnen worden. Wellicht dat andere lange afstandrijders er nog wat over kunnen zeggen. @DDX @wisselwerking bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
la_fusion schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:00:
[...]

Door het geringe formaat frame(Giant TCR maat S) van mij heb ik bewust niet gekozen voor zo'n tas. Dan zou ik niet fatsoenlijk bij mijn drinkflessen kunnen en dat is toch wel een vereiste. Voor deze tocht is deze tas wat overkill maar ben toch benieuwd met welke zinnige dingen hij gevuld zou moeten/kunnen worden. Wellicht dat andere lange afstandrijders er nog wat over kunnen zeggen. @DDX @wisselwerking bijv.
Frame maat/design is wel een dingetje ja. Ik heb een 58cm frame met rechte bovenbuis, waardoor je behoorlijk wat ruimte hebt in de driehoek. Om makkelijk bij je bidons te kunnen heb ik side load bidonhouders. V.w.b. stuurtas zou ik dan eerder voor zo'n soort pocket gaan dan een rol.

Edit: Zie nu pas dat het om een zadeltas gaat :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ter verduidelijking :+

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1Q69Snw/20200610-200703.jpg

Dit is dus met:
la_fusion schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:27:
Vraagje voor de avonturiers hier.. ter voorbereiding op mijn ronde van Nederland ga ik nog een 300+ km tocht rijden en ga dan ook mijn nieuwe Topeak Backloader 10l testen. Vandaag binnen gekregen en ziet er prima uit en laat zich prima klein maken. Echter, zelfs met 3 binnenbanden, wat tools, 2 snelle jelles, 8 mueslirepen, wat gelletjes en tabletten om sportdrank te maken moet ik hem zo kort oprollen dat hij haast breder wordt dan diep. Nu heb ik als test ook nog eens een 1,5l fles water erbij gedaan en dan lijkt er een beetje vorm in te komen. Nu kan ik mij voorstellen dat het met kleding een stuk vlotter vol is en ook eerder wat vorm heeft.

Nu is echter mijn vraag.. wat nemen jullie mee voor een rit van +/- 600 km? Als ik kijk naar randonneurs, dan zit zo'n zadeltas al snel flink in model maar een 1,5l fles water erin doen lijkt mij niet helemaal logisch..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-10 21:42
Oelske schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:15:
@djiedjie Dat ziet er goed uit! Hier nog een Sensa rijder.
Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een carbon stuur voor mijn Guiliaero. Zou je over een paar ritten nog een kleine update kunnen geven hoe het stuur bevalt?
De Thor Viper is gunstig geprijsd tegenover de Supra combo cockpit.
Inmiddels een aantal ritten verder. Stuur bevalt mij prima. Houdt lekker vast, ook op langere ritten geen last meer van 'slaap-handen' wat met m'n oude stuur weleens wilde gebeuren. Nu ook de 3d geprinte frontmount geleverd gekregen voor m'n Lezyne. Fiets is af👌.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QScshaEe9ZzmWcTjy4OL_0aBTLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fnXSusXs7RrSZ3QCdfW5Eng.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xb92BPkymsFDCkrw940ddJGpMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S83U2mKIkJjcdjTwBQVyslJi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Een beschaafde "ping" van de bel vind ik persoonlijk toch een stuk vriendelijker overkomen dan "PARDON" brullen.

En in feite is het ook gewoon waarschuwen dat je eraan komt. Het is geen ruimte claimen die er niet is maar een signaal afgeven aan fietsers die je nog niet opgemerkt hebben en onnodig breed rijden. (Houden ze gewoon rechts dan kan ik er ook gewoon langs, is er geen ruimte dan blijf ik er rustig achter)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Ankona schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:29:
[...]

Een beschaafde "ping" van de bel vind ik persoonlijk toch een stuk vriendelijker overkomen dan "PARDON" brullen.

En in feite is het ook gewoon waarschuwen dat je eraan komt. Het is geen ruimte claimen die er niet is maar een signaal afgeven aan fietsers die je nog niet opgemerkt hebben en onnodig breed rijden. (Houden ze gewoon rechts dan kan ik er ook gewoon langs, is er geen ruimte dan blijf ik er rustig achter)
Ik krijg soms het idee dat men lastig de afstand kan inschatten met enkel het geluid van een bel. Ik zeg wel eens "tringeling".

Gelukkig heb ik ook een hope naaf die lekker ratelt. Even de voeten van het pedaal maakt genoeg geluid.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Wat is er nou zo moeilijk aan gewoon een bel monteren? Hét universele geluid voor "GA AAN DE KANT"!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Ypuh schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:36:
Wat is er nou zo moeilijk aan gewoon een bel monteren? Hét universele geluid voor "GA AAN DE KANT"!
20 gram extra....

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Stom genoeg wordt dat vaak gezegd door mensen die zelf heel makkelijk gewicht kunnen besparen op hun lichaam (bedoel jou daar niet mee hoor (denk ik)) ;) @Ankona Sarcasme meter stond aan hoor (vandaar ook de ;) )

Een bel is natuurlijk ook lelijker op de fiets, maar de meeste (lees: bijna iedereen) personen maken het totaal plaatje ook niet echt mooier.

@la_fusion Ik heb bij mijn rondje NL aardig wat eten mee genomen. Dat bestond uit 6 wraps (aanrader), 4 pannenkoeken, 4 krentenbollen, 4 kadetjes, 4 bananen en 12 gelletjes (helft gebruikt), 3 snelle jelles en 4 luikse wafels. En nog poeder voor sportdrank, Qua kleding ging daar dan ook nog een regenjasje, arm- en beenstukken en een warmer jasjes (voor de nacht bij), Als dat er allemaal in zit, dan komt de vorm er wel in.

[ Voor 54% gewijzigd door wisselwerking op 11-06-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
wisselwerking schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:54:
[...]

Stom genoeg wordt dat vaak gezegd door mensen die zelf heel makkelijk gewicht kunnen besparen op hun lichaam (bedoel jou daar niet mee hoor (denk ik)) ;)

Een bel is natuurlijk ook lelijker op de fiets, maar de meeste (lees: bijna iedereen) personen maken het totaal plaatje ook niet echt mooier.
Bij mij kunnen er ook wel een paar kilo's af ;)

De opmerking is ook meer sarcasme in het kwadraat.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

djiedjie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Inmiddels een aantal ritten verder. Stuur bevalt mij prima. Houdt lekker vast, ook op langere ritten geen last meer van 'slaap-handen' wat met m'n oude stuur weleens wilde gebeuren. Nu ook de 3d geprinte frontmount geleverd gekregen voor m'n Lezyne. Fiets is af👌.
[...]
Erger je je niet aan het feit dat de bartape ongelijk zit? Mijn OCD flipt echt volkomen de pan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Voor de slijtage experts in dit topic :)

Kan deze casette nog een ketting mee...? Vind dit altijd erg lastig te beoordelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vYXqv6F/casette.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-10 16:06

McMiGHtY

- burp -

Ik zou zeggen.. mouwtjes, beenstukken..extra shirt..jasje..regenjasje..klein baaltje brood.. (zelf nog nooit een 600km tocht gedaan).

Wat ga je precies doen qua rondje Nederland?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
McMiGHtY schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Ik zou zeggen.. mouwtjes, beenstukken..extra shirt..jasje..regenjasje..klein baaltje brood.. (zelf nog nooit een 600km tocht gedaan).

Wat ga je precies doen qua rondje Nederland?
Na ja ik wil liever niet dingen meenemen die ik toch niet ga gebruiken. Ik was bijvoorbeeld niet van plan om regen te gaan meemaken :+

Plan is om alle provincies aan te raken in 1 tocht zoals @wisselwerking dat ook heeft gedaan. Vergelijkbaar ook met de https://www.rondevan12.nl/ alleen dan een volledige ronde en solo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Die 1,5L fles water kun je toch wel laten? Genoeg punten om je 2 bidons bij te vullen, als je 2x 750ml hebt, dan kun je toch een hele tijd vooruit? (Mits het geen 38C is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
SirLenncelot schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:51:
Bij het vervangen van de ketting, hoe bepalen jullie de juiste lengte?
  • Groot-Groot min 2 schakels
  • Groot-Klein derailleur verticaal
  • Schakels oude ketting tellen
  • Meten adhv oude ketting -1 a 2 schakels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

[...]

Nooit geweten, weer wat geleerd!
Moet wel zeggen dat mijn ervaring is dat medefietsers beter reageren op een bel (automatisch plaats maken zonder 'aparte' stuurbewegingen), waar dat bij roepen nog wel eens anders wil uitpakken. Overigens steek ik wel regelmatig datzelfde duimpje op na het inhalen, helpt hopelijk weer iets in de beeldvorming.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Tsjilp schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:02:
Die 1,5L fles water kun je toch wel laten? Genoeg punten om je 2 bidons bij te vullen, als je 2x 750ml hebt, dan kun je toch een hele tijd vooruit? (Mits het geen 38C is)
Dat was ook het hele punt van mijn post.. die is niet nodig om mee te nemen maar tijdens de testrit heb ik wat dat betreft te weinig bagage om wat vorm aan de zadeltas te geven en had hem daarom erin gedaan om te kijken wat nodig is om er wel vorm aan te geven.

Met 2x 750 ml kan ik makkelijk gerekend zo'n 100 km fietsen. Afhankelijk van het weer natuurlijk meer/minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-10 09:31
SirLenncelot schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:49:
[...]

Ja dat is lastig als Shimano bij de ketting zelf geen handleiding meelevert en als je online gaat zoeken zowel groot-groot (MTB groep) als groot-klein tegenkomt bij Shimano (Race groep).

Heb gekozen voor de groot-klein methode en ketting ligt er weer super op 🙂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9AtXcBPystCFAQr3NfZZjGpCwY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ePDgeffSFIsOdw44uVl5NA50.png?f=user_large
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-R8050-02-ENG.pdf - pagina 134. Zou gewoon aanhouden wat geadviseerd wordt voor jouw groep. Groot, groot lijkt mij geschikter omdat hierbij meer rekening wordt gehouden met het maximale verzet mbt ketting lengte. Aangezien cassettes ook op de racefiets groter worden is groot-groot naar mijn inziens ook voor racefietsen een geschiktere methode .
Dix0r schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:47:

Kan deze casette nog een ketting mee...? Vind dit altijd erg lastig te beoordelen.

[Afbeelding]
Lastig te zeggen. Ik zie geen bramen op de cassette. Makkelijkste is een nieuwe ketting monteren, trapt hij door -> nieuwe cassette, anders lekker doorfietsen.

[ Voor 12% gewijzigd door R3vers3 op 11-06-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-10 16:06

McMiGHtY

- burp -

la_fusion schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Na ja ik wil liever niet dingen meenemen die ik toch niet ga gebruiken. Ik was bijvoorbeeld niet van plan om regen te gaan meemaken :+

Plan is om alle provincies aan te raken in 1 tocht zoals @wisselwerking dat ook heeft gedaan. Vergelijkbaar ook met de https://www.rondevan12.nl/ alleen dan een volledige ronde en solo.
Regenjas kan ook een extra laagje zijn :)

rondevan12 had ik me ook ingeschreven, maar die is doorgezet na volgend jaar.

Ik zou zeggen volproppen met eten :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

R3vers3 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-R8050-02-ENG.pdf - pagina 134. Zou gewoon aanhouden wat geadviseerd wordt voor jouw groep. Groot, groot lijkt mij geschikter omdat hierbij meer rekening wordt gehouden met het maximale verzet mbt ketting lengte. Aangezien cassettes ook op de racefiets groter worden is groot-groot naar mijn inziens ook voor racefietsen een geschiktere methode .

[...]

Lastig te zeggen. Ik zie geen bramen op de cassette. Makkelijkste is een nieuwe ketting monteren, trapt hij door -> nieuwe cassette, anders lekker doorfietsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QJubWaj5-lW6i3RpKPH13HVpRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PR5mKlR5WPcm6yIQNzeQuosq.jpg?f=user_large

Ik denk aan de rechterkant bij je hand wel een aantal tandjes te zien die er meer als haaientanden uitzien? Check het filmpje anders even voor een referentiepunt :)

YouTube: How to check for bicycle cassette cog wear and when to replace cassette

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
BartNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:44:
[...]

"Nood" situatie zie ik meer als je bijv een groep mensen inhaalt waarbij de achterste het wel hebben gehoord, en eenmaal inhalend, blijk je nog een extra pingeltje nodig te hebben omdat de voorste mensen je niet gehoord hadden. Dan heb ik gewoon liever de handjes aan het stuur of bij de rem. Bij een racer net wat lastiger inderdaad, bij mijn flatbar zit de bel bij mijn rem.
SirLenncelot schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:33:
@Mistraller volgens mij heb ik een eerdere versie van die bel gehad. Daar was ik niet hee erg positief over. Geluid heel zachtjes en binnen no time was het hendeltje afgebroken. Maar goed, deze ziet er wel al iets robuuster uit. Hopelijk heb jij er meer geluk mee dan ik!
Dit is een chinese fake. Dat kan altijd twee kanten uit vind ik. Prul of top. We'll see.
Dix0r schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:47:

[Afbeelding]
Ik zie "kiezen" die snijtanden zijn geworden inderdaad. Op die kransjes slaat je ketting nu al door lijkt me? Zijn er mensen die trouwens wel eens losse kransjes vervangen?

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:12
Ypuh schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:36:
Wat andere mensen met zadeltasjes hebben, heb ik met een bel op mn racer... :+ . Mijn naaf is overigens luid genoeg voor de meeste fietsers. Zo niet dan wacht ik op ruimte of zeg ik pardon als ik in het wiel zit en het me te lang duurt en ga er dan langs.

Op mn crosser / winterfiets heb ik wel een luide bel van € 3. Ik merk dat een bel het eigenlijk niet veel veiliger maakt. Zoals hierboven al een keer aangegeven is de schrikreactie er vaak niet minder om...of omkijken en daarmee van de lijn afwijken...of Truus die tegen Piet begint te schreeuwen dat ie aan de kant moet (Heb Truus zelfs een keer aan de arm van Piet zien trekken 8)7 .)

Snelheid aanpassen is gewoon het belangrijkst. En even bedanken als ze voor me aan de kant zijn gegaan.

[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 11-06-2020 11:09 . Reden: typo ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:42
Topeak Backloader 10l testen. Vandaag binnen gekregen en ziet er prima uit en laat zich prima klein maken. Echter, zelfs met 3 binnenbanden, wat tools, 2 snelle jelles, 8 mueslirepen, wat gelletjes en tabletten om sportdrank te maken moet ik hem zo kort oprollen dat hij haast breder wordt dan diep. Nu heb ik als test ook nog eens een 1,5l fles water erbij gedaan en dan lijkt er een beetje vorm in te komen. Nu kan ik mij voorstellen dat het met kleding een stuk vlotter vol is en ook eerder wat vorm heeft.
Dat is een van de redenen dat ik afgestapt ben van zo'n soort zadeltas.
Je moet erg opletten hoe je hem inpakt en idd afhankelijk van model minimaal vullen.
Zo heb ik dus tijdens een rit extra kleding meegenomen die ik echt zeker niet nodig had, maar om toch beetje model in tas te krijgen.
En als je dan onderweg zaken eruit haalt is het ook weer lastig.
Water zou ik echt nooit meenemen trouwens, dat kan je altijd wel ergens onderweg regelen.
Zeker in Nederland.
la_fusion schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:00:
[...]

Ook dat is idd een lastige.
Ik heb ook redelijk klein frame (54cm van emonda en velobuild maat m) en dan hou je ook niet veel ruimte over boven je bidons.
Ik heb vorig jaar voor mijn trip naar Frankrijk even lopen zoeken voor model wat bij mij zou passen.
En uiteindelijk verkeerd om gemonteerd om toch bij bidons te kunnen komen.
Mijn tailfin aeropack was toen nog in bestelling/wat vertraagd.
Dus ik moest wel zoiets bedenken wat met stuurtas kon ik niet genoeg meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/5gaAE-EFLXrPC8YSuG8PH8cj-nZ7h8M8UVup-gDugqA-2048x1152.jpg

Nu zou mijn keus voor lange rit zijn: tailfin aeropack (stuurtas geeft toch wat minder weerstand, net ff wat lastiger als je snel wat wilt pakken)
En als dat niet genoeg is, de stuurtas erbij.
Voor woon-werk gebruik ik nu trouwens wel de stuurtas, tijdelijk hebben we geen lunch vanuit werk geregeld dus moet zelf nu iedere dag wat meenemen.
Stuurtas is wel makkelijk als je niet zoveel wilt meenemen

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/56P1rYpIcKhTJedBSiTL-qDZJtX5F97vnfXz1JkO-SE-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/4HIzaWoGu6HhzSbRirXf4S3hzLQmPaKNBikWGCRLBbw-2048x1152.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door DDX op 11-06-2020 11:04 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Heel frustrerend, wilde net een nieuwe powermeter kopen bij futurumshop, zij hebben toch telkens de laagste prijzen zeker in combi met die 25 euro Strava korting, helaas zijn ze nu weer uitverkocht. Iemand nog een adresje met vergelijkbare prijzen of moet ik gewoon wachten tot ze weer op voorraad zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10 18:19
@djiedjie Dan zit het met de kwaliteit wel aardig goed dus. Ik hou hem in mijn achterhoofd.
@Mistraller Die bel heb ik ook gehad, prima ding! Lekker sportief "pookje" erop zodat je snel achter elkaar kunt bellen :)
Ik snap echt niet dat mensen liever schreeuwen dan gewoon een bel gebruiken, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Lijkt me ook met die zadeltas dat je steeds met je benen er langs schuurt (of ligt dat aan mijn dikke poten, ik heb er bij het kleinste zadeltasje soms al last van)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Tsjilp schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:59:
Lijkt me ook met die zadeltas dat je steeds met je benen er langs schuurt (of ligt dat aan mijn dikke poten, ik heb er bij het kleinste zadeltasje soms al last van)?
Niet continu, maar dat was een van de andere redenen dat ik hem weg heb gedaan idd.
Maar niet iedereen heeft daar last van.
En nog een reden: heen en weer zwieberen.

Ik kom zelfs wel eens tegen zo'n framepack aan met m'n benen trouwens.
Tijdens rit vorig jaar naar Frankrijk op een been klein schuurplekje.

Zo had ik de zadeltas zitten, ook wat tape omdat ik met been regelmatig tegen tas kwam en de tape zorgde dat klittenband niet m'n broek sloopte.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/DYAb3EYCxTRcQBSqBoZqvyRk9d6ehP4gdGX8MlBbsI4-2048x1152.jpg

De Tailfin AeroPack is erg mooie, maar prijzige optie.
Maar als je vaker zo'n rit wilt doen wel een aanrader.
Ik kom er niet met benen tegenaan.
Je kan er veel instoppen en je kan er makkelijk bij. (ook rits aan zijkant zodat je heel snel wat kan pakken en niet bovenkant hoeft open te doen.
En zit super stabiel.

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 11-06-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-10 21:42
Tsjilp schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:45:
[...]

Erger je je niet aan het feit dat de bartape ongelijk zit? Mijn OCD flipt echt volkomen de pan uit
Haha had het wel een keer waargenomen ja. Maar ergeren nee, dan had ik het wel veranderd 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-10 14:38
GerbenBK schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:39:
[...]

*knip*

Op mn crosser / winterfiets heb ik wel een luide bel van € 3. Ik merk dat een bel het eigenlijk niet veel veiliger maakt. Zoals hierboven al een keer aangegeven is de schrikreactie er vaak niet minder om...of omkijken en daarmee van de lijn afwijken...of Truus die tegen Piet begint te schreeuwen dat ie aan de kant moet (Heb Truus zelfs een keer aan de arm van Piet zien trekken 8)7 .)

Snelheid aanpassen is gewoon het belangrijkst. En even bedanken als ze voor me aan de kant zijn gegaan.
Ik heb wat betreft de schrikreactie dezelfde beleving. Kan me wel inbeelden dat mensen minder happy worden van een schreeuwerige fietser "die opnieuw het pad voor zichzelf opeist".
Ik pas m'n snelheid aan, en bel tijdig en veelvuldig.
Wat ik ook al meermaals heb meegemaakt is dat mensen die op het pad rechts houden maar toch voldoende in de weg lopen om langs links te passeren, in hun eerste schrikreactie de reflex hebben uit te wijken naar het midden van de weg ipv andersom. Zo creëer je natuurlijk in de eerste splitsecond een gevaarlijker situatie.
Verona27 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:52:
Heel frustrerend, wilde net een nieuwe powermeter kopen bij futurumshop, zij hebben toch telkens de laagste prijzen zeker in combi met die 25 euro Strava korting, helaas zijn ze nu weer uitverkocht. Iemand nog een adresje met vergelijkbare prijzen of moet ik gewoon wachten tot ze weer op voorraad zijn?
Ook wel geïnteresseerd in. Met vaderdag in het verschiet zou ik toch nog even inhouden. Mogelijks volgen er nog kortingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Nog een belangrijke tip met alle tassen, zorg voor framebescherming op plekke waar tassen je frame raken.
Want het gaat hoe dan ook schuren.
Zeker zo'n zadeltas die gaat zwieberen. (en bij mij raakte hij frame zoals je op foto kan zien op plekken waar ik ook wat tape had geplakt)

Op gravelbike heb ik ook stuurtasje zitten en daar zie ik afdruk op stuur zitten. (wat stuggere bandjes dan de apidura/rapha stuurtas die ik op racefiets gebruik)
Goedkoop stuur dus die vervang ik desnoods wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
plong schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Ook wel geïnteresseerd in. Met vaderdag in het verschiet zou ik toch nog even inhouden. Mogelijks volgen er nog kortingen?
Ja, dat zou mooi zijn. Bij futurum nu echter dus geen voorraad op de goedkope 4iiii modellen, dus daar zal het gestunt wel meevallen. Misschien nog bij Mantel, maar die zouden dan 100 euro moeten zakken in prijs om het interessant te maken tov Futurum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Er zijn stickers sets te krijgen om je frame te beschermen. Ik heb mijn hele Bianchi Aria vol zitten om zo het frame te beschermen tegen domme schaafvlekjes en kijkend naar de stickers is het al waard geweest.
Het is enkel mooi op een hoog glans frame trouwens omdat je de stickers dan bijna niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:25:
Nog een belangrijke tip met alle tassen, zorg voor framebescherming op plekke waar tassen je frame raken.
Zeker zo'n zadeltas die gaat zwieberen. (en bij mij raakte hij frame zoals je op foto kan zien op plekken waar ik ook wat tape had geplakt)

Op gravelbike heb ik ook stuurtasje zitten en daar zie ik afdruk op stuur zitten. (wat stuggere bandjes dan de apidura/rapha stuurtas die ik op racefiets gebruik)
wat voor bescherming gebruik jij daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
DDX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:25:

t is alleen de vraag wat lelijker is, gekraste stickers of krassen :p. Voor je doorverkoopwaarde heeft het wel zin misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Jampot007 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:41:
[...]

t is alleen de vraag wat lelijker is, gekraste stickers of krassen :p. Voor je doorverkoopwaarde heeft het wel zin misschien.
Gewoon stukje ducttape op pek waar zadel tas je frame/zadelpen raakt.
Trek je er dan ook weer vanaf als je frametas demonteert.

Beetje steenslag/slijtage plekken hoort en bij, dan had het maar geen fiets moeten worden.
Maar op oude frame met eerste rit had ik mooie plek van 1cm doorsnede waar lak van frame af was door zadeltas.
Met tailfin tas niet nodig aangezien die gewoon muurvast zit.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 11-06-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:37

Grin

Ride si sapis.

Gewoon dit rolletje Tesa ophalen bij de lokale bouwmarkt. Ik heb het ook op m'n frame zitten en ben er zeer over te spreken. UV bestendig (lijm/tape verkleurd niet), watervast, iets dikker dan normale tape en makkelijk te verwijderen met een föhn (je trekt niet de verf van je frame).
Heb het alleen op de plekken zitten waar je steenslag krijgt, onderaan het frame en bij de binnenkant van de cassette (zwaarste verzet + een kuil in de weg: kan de ketting tegen de binnenkant van je frame klappen). Eens in de 3-4 maanden een nieuw stukje plakken, niemand die er iets van ziet. Kleine moeite, groot plezier.

[ Voor 30% gewijzigd door Grin op 11-06-2020 11:48 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-10 22:55
Jampot007 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Misschien zijn het transparante stickers?

Komoot

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 08-10 09:46
GerbenBK schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:38:
[...]

zwarte electrotape werkt goed. Meer langdurige oplossing is 3M 'helicopter tape' ( duur en moeilijk te vinden in kleine hoeveelheid).

Mijn setup met tent en slaapspullen: (2x tailfin en blackburn front pack en frame bags.)
  • Slaap en kookspullen in de frontbag.
  • Kleding en eten in de Tailfin tassen.
  • Framebag is voor klein spul zoal powerbank, drone, gereedschap, regenkledij etc...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmIjlsXtbyigHPULvfltxiP7htc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1MuwPHmPqausEAIBRDqVr4K.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup zonder kampeerspullen (vrouw wilt douche en echt bed 's avonds :*) )
Dit was een langere trip, anders ga ik ook enkel met saddle bag zoals mijn vrouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQucEVCQjdPQryfAnNKC0rQLzeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVT8RtARx6N0f8gHKi9zp7BN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
jvvv schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:56:
[...]
Mijn setup zonder kampeerspullen (vrouw wilt douche en echt bed 's avonds :*) )
Begrijp ik heel goed :)
Maar zie ik nou dat ze zonder bidon rijdt? Dat lijkt me een lastige beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 08-10 09:46
DieAnder schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Begrijp ik heel goed :)
Maar zie ik nou dat ze zonder bidon rijdt? Dat lijkt me een lastige beslissing.
Ze heeft een camelback in de frame tas en een bidon dat onder de straps past van de saddle pack. Niet ideaal maar het enige wat echt goed werkt met een kleine fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 15:09
GerbenBK schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Ik gebruik deze; klik. Heb dit nu op mijn titanium frame om dat die tassen ervoor zorgen dat het geborstelde effect verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Laatst online: 05-10 12:57
Xanderk89 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:32:
[...]
Gelukkig heb ik ook een hope naaf die lekker ratelt. Even de voeten van het pedaal maakt genoeg geluid.
dit is gewoon niet waar. Ik rijdt met vrij luidruchtige DTSwiss naven De ratel van een naaf heeft echt niet hetzelfde effect als een beschaafd belletjes. Eigenlijk werkt het geluid van een naaf alleen bij wielrenners en dan vooral om te showen dat je een 'dure' Hope of DTSwiss naaf hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 17-10 21:41
BartNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:33:
[...]

dit is gewoon niet waar. Ik rijdt met vrij luidruchtige DTSwiss naven De ratel van een naaf heeft echt niet hetzelfde effect als een beschaafd belletjes. Eigenlijk werkt het geluid van een naaf alleen bij wielrenners en dan vooral om te showen dat je een 'dure' Hope of DTSwiss naaf hebt :P
n=1 dan. Wil toch wel even beamen dat de ratel/benen stil houden zeker werkt, maar vooral bij voetgangers. Meestal bij situaties waar ik er wel al langs kan en bellen niet hoeft, hou ik toch mijn benen even stil zodat ze mij horen aankomen. Je ziet ze dan omkijken en naar de kant gaan. Werkt best goed eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Def1ant schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:39:
[...]

n=1 dan. Wil toch wel even beamen dat de ratel/benen stil houden zeker werkt, maar vooral bij voetgangers. Meestal bij situaties waar ik er wel al langs kan en bellen niet hoeft, hou ik toch mijn benen even stil zodat ze mij horen aankomen. Je ziet ze dan omkijken en naar de kant gaan. Werkt best goed eigenlijk.
n=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
n=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 09:12

Tacoos

i am i

Def1ant schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:39:
[...]

N=4, maar:

Laatst had ik een voorval waarvan ik niet weet wat ik ervan moet denken: ik nader (met de MTB, in het bos, op een MTB route nota bene) een stelletje met hond van achteren.
Mijn industry nine naaf ratelt als een machine geweer, dus beiden kijken om, maar ZE GAAN NIET AAN DE KANT!?
Pas toen ik vriendelijk vroeg of ik ff kon passeren, gingen ze aan de kant!

Geen idee of ze vonden dat ik maar moest bellen of dat ze vonden dat ik daar niet hoor te rijden. Ik was ze zelfs eerder al tegengekomen en toen hebben we elkaar nog begroet!?

Verder hoef ik 9 van de 10 keer niet te bellen, ook niet op de racer, omdat mijn achternaven genoeg geluid maken :+

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Tacoos schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:05:
[...]

N=4, maar:

Laatst had ik een voorval waarvan ik niet weet wat ik ervan moet denken: ik nader (met de MTB, in het bos, op een MTB route nota bene) een stelletje met hond van achteren.
Mijn industry nine naaf ratelt als een machine geweer, dus beiden kijken om, maar ZE GAAN NIET AAN DE KANT!?
Pas toen ik vriendelijk vroeg of ik ff kon passeren, gingen ze aan de kant!

Geen idee of ze vonden dat ik maar moest bellen of dat ze vonden dat ik daar niet hoor te rijden. Ik was ze zelfs eerder al tegengekomen en toen hebben we elkaar nog begroet!?

Verder hoef ik 9 van de 10 keer niet te bellen, ook niet op de racer, omdat mijn achternaven genoeg geluid maken :+
Waarschijnlijk omdat ze vonden dat het bos van iedereen is en dat zij ook als wandelaars op een MTB route mogen lopen en dus niet aan de kant hoeven?

Een aantal weken geleden ook 2 wandelaars die prima aan de kant gingen na een belletje maar nog wel even moesten vragen of ik haast had.. dit terwijl ik rustig belde, rustig tussen beide doorfietste :?
Pagina: 1 ... 113 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).