@
Prulleman De spacing van de ketting is anders. Ik weet niet precies hoe het zit, maar naast dat de ketting smaller is staan de rollen volgens mij een fractie verder uit elkaar. Als je met een 12s ketting dus op een 11s kettingblad rijdt, dan slijt één van de 2 bovengemiddeld snel. Je hebt daardoor zowel andere kettingbladen, cassette als ketting nodig. Campa 12s en Shimano MTB 12s hebben dit niet, dus zijn niet uitwisselbaar.
Als ze nou gewoon van het crankstel afgebleven waren, dan was ik een stuk milder geweest. Ze hebben echter veranderd om het veranderen ($$$).
- DUB lagers zijn geen industrie standaard en moeten dus specifiek gemaakt worden voor de fietsenindustrie (=lagere kwaliteit en hogere prijs)
- DUB lagers zijn sowieso dunner, dus je moet of met adapters gaan werken, of accepteren dat je meer slijtage hebt
- DUB verlangt weer andere crankas, 28,99mm i.p.v. de bestaande 24/22 GXP, 30mm of 24mm Shimano assen. In theorie is een grotere as stijver, maar vervolgens maken ze het weer van aluminium waardoor het vooral iets lichter is. Er is dus nauwelijks een voordeel t.o.v. BB30 behalve minieme gewichtsbesparing, maar dat wordt wel weer teniet gedaan door de goedkopere lagers
- Het mechanisch voordeel van kleinere kransjes/bladen is kleiner (=wattage verlies en slijtage). Je kunt dus beter een 50 of 53 hebben dan 46 of 34 en 36 ipv 33, net als dat je liever een 11 of 12 wilt ipv een 10t
- De 107mm BCD maakt het dat je geen gebruik kunt maken van bestaande (3rd party) kettingbaden want die zijn allemaal 110/130mm. 3rd party bedrijven moeten weer specifiek voor SRAM 12s andere bladen gaan maken (=duurder)
Kortom, als ze gewoon van de crankstellen en die onzinnige 10t af gebleven waren en het op GXP/BB30 en 110mm BCD gehouden hadden dan hoefde niet iedereen nieuw gereedschap te kopen, konden ze met standaard lagers blijven werken van SKF/FAG etc., was er geen XDR body nodig en kon je voor je huidige PM gewoon een nieuw kettingblad kopen (die bij Red ook nog eens aan elkaar vast zitten, dus als je 33 versleten is moet je én een nieuw buitenblad én een nieuwe Quarq kopen).
Hun full system approach is best leuk bedacht voor de marketingafdeling, maar dan moet er wel een merkbaar voordeel zijn. AXS blijkt best luidruchtig te zijn en schakelt nog steeds net zo goed als de vorige generatie, dus het ontbreekt mij aan een aantoonbaar voordeel behalve dat extra kransje. Wil het geen slechte groep noemen, maar ik vind het héél sneaky hoe ze eerst marktaandeel verworven hebben en nu typisch Amerikaans een soort vendor lock-in creëren.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ypuh op 09-06-2020 12:28
]