Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
DieAnder schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Ik zie het nut er niet helemaal van in. Als je toch al rechts rijdt, wat moet je dan met de informatie dat er een auto aan komt? Stoppen? Omkijken of er ècht wat aankomt en daardoor van je lijn afwijken?
Als je links wilt afslaan moet je sowieso achterom kijken, richting aangeven, achterom kijken, gaan. Vooral niet op je scherm kijken dus.
Begrijp ik nou uit het filmpje dat het achterlicht gaat knipperen als er een auto aankomt? Knipperende achterlichten zijn in NL niet toegestaan op de openbare weg.
Ik zie het nut er zeer zeker wel van in, zeker als ik hoor dat het zo goed werkt en niet enkel een of ander tech speeltje voor een gadget freak is zonder verder praktische waarde.

Bij afslaan kijk ik wel om, maar onverwacht gepasseerd worden door een langsrazende auto (en al helemaal als daar nog een tweede achter blijkt te rijden die ik niet verwacht had terwijl ik die eerste wel hoorde/zag) vind ik niet heel relaxt. Als zo'n simpel ding mij dit soort verrassingen weet te besparen bestel ik er meteen een. (lijkt overal nu uitverkocht te zijn.... maar ik weet nu al dat die op mijn fiets gaat komen)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53
En wat ook heel prettig werkt op een dijk als je de motoren wel hoort aankomen, dat je op de gamin netjes 4 stipjes ziet als het 4 motoren zijn.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:13
Verwijderd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:09:
Waar moet ik op letten als ik mijn fiets ga verkopen via MP? Ik neem aan dat nu nog de juiste tijd is om het te doen?
Op dit moment raak je volgens mij alles kwijt, dus het maakt eigenlijk niet uit hoe veel of weinig werk je er in steekt en wat voor stijl je hanteert.

Mijn persoonlijke aanpak is om advertenties te zetten zoals ik ze zelf graag zie: volledige en eerlijk.
Dus goede foto's, volledige beschrijving. Eerlijk in wat nieuw is en wat wel een keertje vervangen moet worden.
Duidelijk in waar de fiets geschikt voor is en waarvoor niet.
Als je contact hebt met een potentiele koper in gaan op zijn vragen en wensen. Op die manier vallen ze soms af, maar als het toch serieus wordt heb je al een band opgebouwd en dat zie je positief terug in de prijs.
Geen haast hebben met verkopen. Als er niet of laag geboden wordt gewoon geduld hebben.

Vandeweek een volledig gereviseerde koga van 30 jaar oud verkocht binnen anderhalve week. Allemaal onderdelen die ik nog had liggen, dus 100% winst. Misschien moet ik maar zo'n radar ding gaan kopen; iedereen is er laaiend enthousiast over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Afgelopen zaterdag een racefiets op MP gezet, vanavond opgehaald, en in de tussentijd iets van 20 reacties... Gekkenhuis :)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:18
JP_S schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:54:
Afgelopen zaterdag een racefiets op MP gezet, vanavond opgehaald, en in de tussentijd iets van 20 reacties... Gekkenhuis :)
Niet normaal inderdaad.. Ik kijk nu voor iemand die wil beginnen, erg lastig en de prijzen zijn erg hoog.

Zit zelf heel erg te twijfelen om mijn fiets te verkopen en zelf een nieuwe te kopen. Wil dat eigenlijk volgend jaar doen maar het is nu heel verleidelijk. Probleem is alleen dat nieuw ook bijna allemaal uitverkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Sinds dit jaar heb ik een fiets met een 'compact': voor kleinste blad 34, achter grootste blad 28.

Voor NL uiteraard prima, maar deze zomer ga ik naar de Ardennen en Alpen. Kom ik hier de bergen een beetje mee op? Op mijn vorige fiets had ik 30/26, en dat was prima voor het overgrote deel van klimmetjes. Alleen een stuk als de Muur van Huy (tot 20%) zijn lastig (lees: hartslag tot max, < 10km/u en cadans rond 60) Ik fiets zo'n 3500km per jaar, ben bijna veertig jaar en ongeveer 73 kg.

Merk ik het verschil tussen nieuw 34/28 (=1,21) en oud 30/26 (=1,15) en wat zijn mijn opties? Fiets is 'n Giant TCR Advanced 1 met korte kooi.

Thanks voor t meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
zeeg schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:00:
Sinds dit jaar heb ik een fiets met een 'compact': voor kleinste blad 34, achter grootste blad 28.

Voor NL uiteraard prima, maar deze zomer ga ik naar de Ardennen en Alpen. Kom ik hier de bergen een beetje mee op? Op mijn vorige fiets had ik 30/26, en dat was prima voor het overgrote deel van klimmetjes. Alleen een stuk als de Muur van Huy (tot 20%) zijn lastig (lees: hartslag tot max, < 10km/u en cadans rond 60) Ik fiets zo'n 3500km per jaar, ben bijna veertig jaar en ongeveer 73 kg.

Merk ik het verschil tussen nieuw 34/28 (=1,21) en oud 30/26 (=1,15) en wat zijn mijn opties? Fiets is 'n Giant TCR Advanced 1 met korte kooi.

Thanks voor t meedenken.
Weet je zeker dat het een korte kooi is? Volgens mij als 28 past, heb je sowieso al meer dan een korte kooi en past eventueel 30 ook. Die echt steile stukken gaan hoe dan ook pijn doen, dus dat maakt niet zoveel uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:03
De Muur van Huy is echt héél stijl, zelfs voor iemand die 3.500km per jaar fietst. Met dat soort klimmetjes zou ik gewoon het grootst mogelijke kransje monteren.

Een 28t lukt in Limburg nog wel, en in de Ardennen ook wel als je op de klimmetjes op de pedalen gaat staan, maar als je doel is om gewoon lekker rond te rijden en meerdere van zulke beklimmingen te pakken dan zou ik een andere cassette monteren (niet dat het er veel makkelijk van wordt).

Met name op langere klimmen is het fijn om een wat lichter verzet te hebben, al ben je met die 900m van de Muur van Huy ook al wel bijna 10 minuten bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
34/28 zou op zich prima kunnen voor de meeste bergen, ik heb de afgelopen 2 jaar zowel in de Vogezen (Grand Ballon, La Planches des Belles Filles, Platzerwasel etc.) als Sierra Nevada (hoogtepunt Pico Veleta maar ook wat kleinere klimmetjes tot 24%) met 34/25 gereden (50/34, 11s 12-25) en dat is op zich wel te doen maar prettig is anders. Ik zit nu te twijfelen om voor een last minute trip naar de heuvels of bergen te switchen naar 11-28 of 11-30 alleen bij 11-30 worden de stappen meteen weer zo groot..

Ook nog even kijken of dat kan met Ultegra Di2 6870, ik lees tegenstrijdige berichten :P

[ Voor 14% gewijzigd door Pimorez op 09-06-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:52
[b]Pimorez schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:42:

Ook nog even kijken of dat kan met Ultegra Di2 6870, ik lees tegenstrijdige berichten :P
Moet kunnen, ik heb vorig jaar de marmotte gereden met een 11 - 34T op een RD-6870-GS.
(eigenlijk meegenomen als 'backup', maar de dag voor de Marmotte toch maar op de fiets gezet. De week daarvoor met 11-30 gereden)
De -GS gaat volgens Shimano tot max 32T, maar vaak kan je wel een maatje groter - zeker incidenteel.

Met de -SS moet je ook wel met de 30T kunnen rijden ;)
la_fusion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:04:
[...]

Weet je zeker dat het een korte kooi is? Volgens mij als 28 past, heb je sowieso al meer dan een korte kooi en past eventueel 30 ook. Die echt steile stukken gaan hoe dan ook pijn doen, dus dat maakt niet zoveel uit ;)
Dat kan zeker - de RD-R8050-SS (korte kooi) gaat zelfs tot 30T (GS versie tot 34T)

[ Voor 38% gewijzigd door Salteh op 09-06-2020 10:23 . Reden: gooi => kooi ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Pimorez schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:42:
in de Ardennen (Grand Ballon, La Planches des Belles Filles, Platzerwasel etc.)
Dat zijn de Vogezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klein verschil :+ Klopt, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:24
la_fusion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:04:
[...]

@Zeeg Giant levert volgens mij alle TCR Advanced fietsen met een korte kooi. Heb zelf ook een TCR Advanced met 5800 groep en korte kooi; en met een (klein) beetje afstelwerk is een 11-32 cassette zonder problemen werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Na wat Google research kom ik er niet echt uit, dus ik probeer het hier.

Ik rij nu drie jaar met volle tevredenheid op een Canyon Endurace met mechanische Ultegra groep. Nu ben ik erg gecharmeerd van electronisch schakelen en nijg ik naar een upgrade van mijn groepset ipv een compleet nieuwe fiets te kopen - mede omdat ik nu al een high-end model van de Endurace rij en de fiets niks geleden heeft.

Nu is het frame gemaakt voor een mechanische groep. Ik probeer uit te vinden wat de nadelen zijn van het monteren van een Di2 groep op een frame dat niet voor Di2 gemaakt is. Wat ik wil voorkomen is dat ik de batterij of junction box buiten het frame moet monteren of gekke dingen moet doen qua bekabeling. Iemand ervaring hiermee?

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:53
zeeg schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:00:

Thanks voor t meedenken.
Persoonlijk vind ik het fijn om een tandje over te hebben. En die gebruik ik vervolgens ook regelmatig op de zwaardere stukken (alles boven 10%) ;). Met een compact betekent dat een minimaal een 30 of 32 achter.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Fasterinside schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:40:

Ik rij nu drie jaar met volle tevredenheid op een Canyon Endurace met mechanische Ultegra groep. Nu ben ik erg gecharmeerd van electronisch schakelen en nijg ik naar een upgrade van mijn groepset ipv een compleet nieuwe fiets te kopen - mede omdat ik nu al een high-end model van de Endurace rij en de fiets niks geleden heeft.

Nu is het frame gemaakt voor een mechanische groep. Ik probeer uit te vinden wat de nadelen zijn van het monteren van een Di2 groep op een frame dat niet voor Di2 gemaakt is. Wat ik wil voorkomen is dat ik de batterij of junction box buiten het frame moet monteren of gekke dingen moet doen qua bekabeling. Iemand ervaring hiermee?
Is SRAM Red eTap (Force?) (veel) duurder dan die Di2 groepset? Als het verschil niet te groot is dan zou ik Sram kiezen. Ben je van kabels en grote batterijen verlost. Maar ik ben bevooroordeeld uiteraard... ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
Ja (uiteraard >:) ).

Belangrijk om te weten is dat een Di2 EW-SD50 ("electric wire") een plug heeft van 4-5mm dik. Deze passen normaal gesproken niet door de interne kabelstop van een frame. Heeft jouw frame dus een buitenkabel die stopt op het punt dat 'ie je frame in gaat (i.t.t. een buitenkabel die helemaal door je frame loopt), dan is de kans groot dat de Di2 EW-SD50 plug niet zomaar je frame in kan.

Je kan dan vier dingen doen (in willekeurige volgorde):
(1) kabelstop voorzichtig uitboren
(2) EW-SD50 kabel knippen en later weer aanelkaar knopen/solderen/whatever (een EW-SD50 is intern 2 draadjes)
(3) de kabels toch extern laten lopen.
(4) draadloos gaan met SRAM

Je accu kan eventueel in je vork, maar over het algemeen gaat 'ie in de zadelpen. Dan moet er dus wel een opening zijn vanaf de bottom bracket naar de zadelpen EN er moet een manier zijn om de Di2 bedrading weer buiten het frame te krijgen om ze naar de voorderailleur en achterderailleur te laten lopen.

Hier een mini album met wat foto's van mijn fiets, een paar jaar geleden: https://photos.app.goo.gl/2Zw7x7U5W2wfucbd9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Is SRAM Red eTap (Force?) (veel) duurder dan die Di2 groepset? Als het verschil niet te groot is dan zou ik Sram kiezen. Ben je van kabels en grote batterijen verlost. Maar ik ben bevooroordeeld uiteraard... ;)
Nadeeltje is wel dat eTap tegenwoordig een stuk duurder is en een ander BB verlangt. Met uDi2 kun je denk ik toe met alleen een upgrade kit en de markt is redelijk overspoeld met Di2 en door de verschillende versies (zodra er iets nieuws komt als een junctionbox die van de stuurpen naar stuureinde verplaatst, wil iedereen die laatste hebben natuurlijk).

+1 voor eTap, maar als upgrade niet de goedkoopste oplossing. Ben ook geen fan (=tegenstander) van alle wijzigingen die SRAM doorgevoerd heeft met AXS. Heb destijds veel geduld moeten hebben de 11s groepset nog voor een redelijk prijs te vinden en die was 2 dagen later ook uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:08
Maks schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Iets anders trouwens waar het hier niet zo vaak over gaat. Ik ben twee weken geleden weer eens onderuit gegaan (rotonde, 40+, regen, te veel risico genomen). Fiet is nog heel gelukkig maar wel veel schaafwonden. Vraag mij af hoe jullie het doen met wondverzorging. Als het echt heel erg is dan haal ik meestal Duoderm of iets om er op te plakken. Nu was het vrij oppervlakkig maar ik dek het dan 's nachts wel af zodat de lakens schoon blijven.

Ik had nu voor het eerst dit zalfkompres. Moet zeggen dat ik iedere ochtend alles er goed af kon halen zonder dat het heel vast zat aan de wonden. Binnen een week was alles zo goed als dicht. Iemand nog meer tips?
Vorige week helaas zelf voor het eerst ooit serieus hard gevallen en er schaafwonden aan over gehouden. Ik ben toen zelf vrij snel bij thuiskomst onder de douche gegaan om alle wonden schoon te spoelen om vervolgens een tetanusprik gaan halen bij de huisartsenpost. Omdat het sochtends gebeurt was heb ik het de hele dag laten drogen en alleen de eerste nacht de wonden afgedekt. (overigens ook slecht geslapen die nacht). Verder aan de lucht laten drogen. Nu zijn de korsten irritant omdat het jeukt. :+

Binnenkort kan ik shoppen voor nieuwe helm en kleding wat die waren kapot. Fiets had alleen geschaaft shifterrubber en zadel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Als de 11 speed eTap nog te koop is dan is dat echt een hele mooie upgrade. Als je naar AXS 12-speed moet/wil dan ben je idd een paar duiten kwijt... :X
Ik zit daar op dit moment naar te kijken voor de Look, allemachtig wat een geld kost dat: groepset, BB, installatie, dan mag je 3K reserveren en dan krijg je waarschijnlijk wat wisselgeld terug voor een waterijsje. Dat schuiven we dus maar even door naar 2021, het is mooi geweest voor dit jaar...

Maar de 11-speed zie ik nog wel eens voorbijkomen voor 1500-1800 Euro, volgens mij verschilt het dan niet zo veel met Di2, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Willem30 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Vorige week helaas zelf voor het eerst ooit serieus hard gevallen en er schaafwonden aan over gehouden. Ik ben toen zelf vrij snel bij thuiskomst onder de douche gegaan om alle wonden schoon te spoelen om vervolgens een tetanusprik gaan halen bij de huisartsenpost. Omdat het sochtends gebeurt was heb ik het de hele dag laten drogen en alleen de eerste nacht de wonden afgedekt. (overigens ook slecht geslapen die nacht). Verder aan de lucht laten drogen. Nu zijn de korsten irritant omdat het jeukt. :+

Binnenkort kan ik shoppen voor nieuwe helm en kleding wat die waren kapot. Fiets had alleen geschaaft shifterrubber en zadel.
Ik klop het af dat ik nog nooit gevallen ben. Wat ik wel kan vertellen is dat ik voor mijn kinderen bij kapotte knieën enz. tegenwoordig hansaplast onzichtbare pleister gebruik. Een soort van ademend vernislaagje wat tegengaat dat de wond aan vanalles vast plakt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Wil wel ff wat foto's maken van m'n DI2 setup, kun je even kijken of je alle holes e.d. hebt.
Accu zit bij mij in de seatpost, junctionbox onder de stuurpen.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ho ff hoor, je hebt bij Di2 een: batterij, junctionbox en shifters? Waar is die zgn. junctionbox goed voor, wat doet dat ding? Kan die electronica niet in de shifters? Of zitten daar de motoren in die aan de kabels trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

vanuit elke shifter gaat er een kabel naar de junctionbox, vanuit daar gaat ie naar de derailleur(s) (zou me niets verbazen als er ergens in het frame nog een junctionbox zit).

Wanneer je extra shifters wilt installeren (sprint shifters of TT shifters), dan sluit je die op de bestaande shifters aan.

Let wel: dit is een DI2 setup uit pakweg 2016, kan zijn dat e.e.a alweer gewijzigd is.

Junctionbox bevat ook de port voor opladen / aansluiten op pc. Nieuwere junctionboxen hebben volgens mij daar ook de BT/ant+ module in zitten.

Motoren zitten in de derailleurs, kabels zijn dus electra kabels.

Zie onderstaand schema, ik heb de bovenste:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2383/32111906593_6f5b4b9b47_z.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Tsjilp op 09-06-2020 11:36 ]

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Grin schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:28:
Ho ff hoor, je hebt bij Di2 een: batterij, junctionbox en shifters? Waar is die zgn. junctionbox goed voor, wat doet dat ding? Kan die electronica niet in de shifters? Of zitten daar de motoren in die aan de kabels trekken?
  1. Opladen (via de port die erop zit)
  2. PC interface (zodat je instellingen kan veranderen)
  3. Alle kabels van de voorkant bundelen zodat je maar 1 kabel naar de rest van je fiets laat lopen i.p.v. 2/3/4/5/6 :)
  4. Er zit een knop op waarmee je o.a. crash reset kan triggeren, shift mode kan veranderen en andere dingen kan doen :}.
  5. de MTB junctions hebben ook Bluetooth/ANT erin zitten. Die voor de wegfietsen niet. Dat is stom |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Salteh op 09-06-2020 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:17:
Als de 11 speed eTap nog te koop is dan is dat echt een hele mooie upgrade. Als je naar AXS 12-speed moet/wil dan ben je idd een paar duiten kwijt... :X
Ik zit daar op dit moment naar te kijken voor de Look, allemachtig wat een geld kost dat: groepset, BB, installatie, dan mag je 3K reserveren en dan krijg je waarschijnlijk wat wisselgeld terug voor een waterijsje. Dat schuiven we dus maar even door naar 2021, het is mooi geweest voor dit jaar...

Maar de 11-speed zie ik nog wel eens voorbijkomen voor 1500-1800 Euro, volgens mij verschilt het dan niet zo veel met Di2, toch?
Mijn eTap 22 groep met velgremmen heb ik gekocht voor €1.399 op Black Friday. Zoals gezegd wel een maand of 4-5 de verschillende webshops in de gaten gehouden en de groepen waren simpelweg niet te koop (of voor de adviesprijs van ~€2.399). Vervolgens de cassette, crankstel, remmen en 105-5800 groepset verkocht t.b.v. Quarq en zwarte remhoeven. Op die manier was ik een stuk goedkoper uit dan alleen een upgrade kit (ca. €1.200-1.300) die overigens ook overal uitverkocht waren.

Mocht je nu dus nog een complete eTap 22 groep voor zo'n €1.600 kunnen krijgen dan zou ik dat gewoon doen. AXS is qua prijs nog niet eens heel veel duurder, maar ik ben gewoon tegenstander van die nieuwe Quarq oplossing (wie de fuck verzint het om het duurste onderdeel van je fiets te integreren in een slijtage onderdeel |:(), niets toevoegende DUB standaard, proprietary ketting/cassette/XDR body/kettingbladen, onzinnige 46t en 10t ratio's, geen uitwisselbaarheid meer met 3rd party of Shimano/Campa, nieuw gereedschap en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De meeste kan ik nog wel mee leven, maar ze hebben letterlijk alles veranderd niet om het beter te maken maar om je aan het SRAM ecosysteem te binden. De kosten rekenen best wel door als je nagaat dat je ook je kettingtool, chainchecker, BB press, body etc. allemaal vervangen moet voor specifieke SRAM onderdelen die weer de helft duurder zijn. Allemaal prima als je daarin nog niet geinvesteerd hebt, maar de 11s eTap groep blinkt juist uit in simpliciteit en uitwisselbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
Tsjilp schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:32:
vanuit elke shifter gaat er een kabel naar de junctionbox, vanuit daar gaat ie naar de derailleur(s) (zou me niets verbazen als er ergens in het frame nog een junctionbox zit).

Wanneer je extra shifters wilt installeren (sprint shifters of TT shifters), dan sluit je die op de bestaande shifters aan.

Let wel: dit is een DI2 setup uit pakweg 2016, kan zijn dat e.e.a alweer gewijzigd is.

Junctionbox bevat ook de port voor opladen / aansluiten op pc. Nieuwere junctionboxen hebben volgens mij daar ook de BT/ant+ module in zitten.

Motoren zitten in de derailleurs, kabels zijn dus electra kabels.

Zie onderstaand schema, ik heb de bovenste:
[Afbeelding]
Klopt inderdaad, echter heb je voor BT/ant+ nog steeds een D-Fly unit zoals de EW-WU111 nodig. Zonder deze unit gaat het je helaas niet lukken.

Shimano ziet BT/ant+ connectivity dan ook als een extra optie en niet als een standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Ypuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:33:
[...]
maar ik ben gewoon tegenstander van die nieuwe Quarq oplossing (wie de fuck verzint het om het duurste onderdeel van je fiets te integreren in een slijtage onderdeel |:(),
De Quarq zit bij AXS toch gewoon in de spider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:33:
[...]

Mocht je nu dus nog een complete eTap 22 groep voor zo'n €1.600 kunnen krijgen dan zou ik dat gewoon doen. AXS is qua prijs nog niet eens heel veel duurder, maar ik ben gewoon tegenstander van die nieuwe Quarq oplossing (wie de fuck verzint het om het duurste onderdeel van je fiets te integreren in een slijtage onderdeel |:(), niets toevoegende DUB standaard, proprietary ketting/cassette/XDR body/kettingbladen, onzinnige 46t en 10t ratio's, geen uitwisselbaarheid meer met 3rd party of Shimano/Campa, nieuw gereedschap en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De meeste kan ik nog wel mee leven, maar ze hebben letterlijk alles veranderd niet om het beter te maken maar om je aan het SRAM ecosysteem te binden. De kosten rekenen best wel door als je nagaat dat je ook je kettingtool, chainchecker, BB press, body etc. allemaal vervangen moet voor specifieke SRAM onderdelen die weer de helft duurder zijn. Allemaal prima als je daarin nog niet geinvesteerd hebt, maar de 11s eTap groep blinkt juist uit in simpliciteit en uitwisselbaarheid.
Agree.
De 12 speed groep op de Chapter2 is echter wel een dijk van een groepset. Maar ik zit daar nu ook met een powermeter idd. Wanneer je die wilt installeren dan kan je 800+ euro aftikken en dan zit het geïntegreerd met je kettingbladen. Wanneer die versleten zijn dan mag je alsnog 400 euro aftikken: oude inleveren (krijg je 400 euro voor), en de nieuwe sturen ze dan op voor 400 euro.
Over de ketting kan ik kort zijn, top ding. 12-13K mee gereden en nog geen 0,5% slijtage...

Maar dit laat onverlet dat ik het met je eens ben @Ypuh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
Gebanned schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:44:
[...]

De Quarq zit bij AXS toch gewoon in de spider?
ik moest ook ff 3 x lezen en checken... ongelooflijk

maar bij deze: https://www.sram.com/en/sram/models/pm-red-d1
moet inderdaad de powermeter vervangen worden als je chainring versleten is..
https://sram.zendesk.com/...eter-have-to-be-replaced-

ze beweren wel 50% langere levensduur en de reden:
The power meter on SRAM RED® chainring sets is fully integrated with the chainrings for the lowest possible weight and the highest possible accuracy.
en je krijgt (als eerste owner) 50 % korting op een replacement..

maar dat voor 1200 euro.. leuk als je een sponsor hebt,

je hebt ook nog deze, maar in hoeverre die compatible is met etap (11, maar ik zou niet weten waarom 12 niet zo werken.. als je de juiste chainrings er op zet..)... ik zou zeggen als de voorderr de ketting kan verleggen op welk tandwiel dan ook zal het wel goed zijn.. maar misschien is dat te kort door de bocht.
https://www.sram.com/en/quarq/models/pm-dz-spdr-d1

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImagineMeAndYou
  • Laatst online: 24-02-2022
Ik fiets graag met muziek, en nu had ik nog ergens bluetooth oortjes liggen, zo'n setje met een draadje er tussen dat je om je nek hangt. In principe helemaal prima, op misschien de hoeveelheid ruis van de wind na, maar ik heb afgelopen week tijdens het fietsen het stukje waar de batterij, aan/uit knop en volumeknopjes zitten weten te slopen. Het geheel hangt nu aan de elektra draadjes nog aan elkaar en ze doen het nog maar daar is alles ook wel weer mee gezegd.

Lang verhaal kort ben ik op zoek naar nieuwe oortjes en ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die muziek meenemen op pad en zo ja, welke oortjes jullie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Prulleman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:05:
[...]

ik moest ook ff 3 x lezen en checken... ongelooflijk

maar bij deze: https://www.sram.com/en/sram/models/pm-red-d1
moet inderdaad de powermeter vervangen worden als je chainring versleten is..
https://sram.zendesk.com/...eter-have-to-be-replaced-

ze beweren wel 50% langere levensduur en de reden:

[...]

en je krijgt (als eerste owner) 50 % korting op een replacement..

maar dat voor 1200 euro.. leuk als je een sponsor hebt,

je hebt ook nog deze, maar in hoeverre die compatible is met etap (11, maar ik zou niet weten waarom 12 niet zo werken.. als je de juiste chainrings er op zet..)... ik zou zeggen als de voorderr de ketting kan verleggen op welk tandwiel dan ook zal het wel goed zijn.. maar misschien is dat te kort door de bocht.
https://www.sram.com/en/quarq/models/pm-dz-spdr-d1
Nee 800, geen 1200.
En op die 800, krijg je 400 korting als je de oude inlevert.

Maar let op: je kan niet een versie zonder powermeter inleveren en dan kortingen krijgen op de powermeter-versie... Geen idee waarom dat niet kan: computer said no... Dat vond ik echt te bedroevend voor woorden van die Sram toko...

[ Voor 13% gewijzigd door Grin op 09-06-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Grin schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Nee 800, geen 1200.
ah duidelijk, je hebt gelijk, de 1200 (dollar) is voor de set met cranks

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:49
Pfff. € 1600 voor een groepset. Voor dat bedrag heb ik 2 fietsen in de schuur staan (racefiets en ATB). Maar gelukkig is niet iedereen zo'n rationele consument als ik. Dan zou dit topic vrij snel dood bloeden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:56
ImagineMeAndYou schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:10:
Ik fiets graag met muziek, en nu had ik nog ergens bluetooth oortjes liggen, zo'n setje met een draadje er tussen dat je om je nek hangt. In principe helemaal prima, op misschien de hoeveelheid ruis van de wind na, maar ik heb afgelopen week tijdens het fietsen het stukje waar de batterij, aan/uit knop en volumeknopjes zitten weten te slopen. Het geheel hangt nu aan de elektra draadjes nog aan elkaar en ze doen het nog maar daar is alles ook wel weer mee gezegd.

Lang verhaal kort ben ik op zoek naar nieuwe oortjes en ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die muziek meenemen op pad en zo ja, welke oortjes jullie gebruiken.
Ik gebruik zelf deze, destijds gekocht via aliexpress, echter moet je dan wel een aantal weken wachten. Sinds kort is er een officiële Nederlandse distributeur, waardoor je ze sneller kan krjigen (voor een kleinere meerprijs, met name verzendkosten).

Ik ben er erg over te spreken en het grote voordeel voor mij is dat je ook makkelijk 1 oordopje in kan doen waardoor je ook nog steeds alles van het verkeer mee krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@Prulleman De spacing van de ketting is anders. Ik weet niet precies hoe het zit, maar naast dat de ketting smaller is staan de rollen volgens mij een fractie verder uit elkaar. Als je met een 12s ketting dus op een 11s kettingblad rijdt, dan slijt één van de 2 bovengemiddeld snel. Je hebt daardoor zowel andere kettingbladen, cassette als ketting nodig. Campa 12s en Shimano MTB 12s hebben dit niet, dus zijn niet uitwisselbaar.

Als ze nou gewoon van het crankstel afgebleven waren, dan was ik een stuk milder geweest. Ze hebben echter veranderd om het veranderen ($$$).

- DUB lagers zijn geen industrie standaard en moeten dus specifiek gemaakt worden voor de fietsenindustrie (=lagere kwaliteit en hogere prijs)
- DUB lagers zijn sowieso dunner, dus je moet of met adapters gaan werken, of accepteren dat je meer slijtage hebt
- DUB verlangt weer andere crankas, 28,99mm i.p.v. de bestaande 24/22 GXP, 30mm of 24mm Shimano assen. In theorie is een grotere as stijver, maar vervolgens maken ze het weer van aluminium waardoor het vooral iets lichter is. Er is dus nauwelijks een voordeel t.o.v. BB30 behalve minieme gewichtsbesparing, maar dat wordt wel weer teniet gedaan door de goedkopere lagers
- Het mechanisch voordeel van kleinere kransjes/bladen is kleiner (=wattage verlies en slijtage). Je kunt dus beter een 50 of 53 hebben dan 46 of 34 en 36 ipv 33, net als dat je liever een 11 of 12 wilt ipv een 10t
- De 107mm BCD maakt het dat je geen gebruik kunt maken van bestaande (3rd party) kettingbaden want die zijn allemaal 110/130mm. 3rd party bedrijven moeten weer specifiek voor SRAM 12s andere bladen gaan maken (=duurder)

Kortom, als ze gewoon van de crankstellen en die onzinnige 10t af gebleven waren en het op GXP/BB30 en 110mm BCD gehouden hadden dan hoefde niet iedereen nieuw gereedschap te kopen, konden ze met standaard lagers blijven werken van SKF/FAG etc., was er geen XDR body nodig en kon je voor je huidige PM gewoon een nieuw kettingblad kopen (die bij Red ook nog eens aan elkaar vast zitten, dus als je 33 versleten is moet je én een nieuw buitenblad én een nieuwe Quarq kopen).

Hun full system approach is best leuk bedacht voor de marketingafdeling, maar dan moet er wel een merkbaar voordeel zijn. AXS blijkt best luidruchtig te zijn en schakelt nog steeds net zo goed als de vorige generatie, dus het ontbreekt mij aan een aantoonbaar voordeel behalve dat extra kransje. Wil het geen slechte groep noemen, maar ik vind het héél sneaky hoe ze eerst marktaandeel verworven hebben en nu typisch Amerikaans een soort vendor lock-in creëren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 09-06-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
Tov Shimano schijnt Sram uberhaupt matig te zijn. Laat t produceren maar aan de Japanners over.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoffa op 09-06-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigth
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 09:14

Als ik alleen fiets fiets ik ook altijd met muziek. Tot voor kort met bedrade oortjes. Sinds een paar weken met de QCY L2 Bluetooth van Ali. Vorige week merkte ik pas dat de windruis afwezig was. Zou kunnen komen door de ANC die erop zit, maar dat moet ik nog verder testen.

5200Wp 8 Oost/ 8 West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Tsjilp schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:23:
[...]

Wil wel ff wat foto's maken van m'n DI2 setup, kun je even kijken of je alle holes e.d. hebt.
Accu zit bij mij in de seatpost, junctionbox onder de stuurpen.
Ja graag, mag via PM als je wilt.

De reden voor Shimano Di2 is dat ik al het gereedschap heb, de kennis van onderhoud, etc. Daarnaast hoef ik via via ook niet het volle pond bij Shimano te betalen, dus dat maakt het interessanter om een nieuwe groep te kopen ipv een nieuwe bike (grofweg 800eu voor groepset ipv 5200 voor een nieuwe Canyon ;)). Ook ik ben een rationele consument :+ .

Bedankt voor de reacties dusver. In mijn geval lopen de kabels nu vanuit het stuur buitenlangs naar het balhoofd waar ze (bijna) volledig intern lopen. Ik zal dus wat moeite gaan krijgen met kabeldikte. Boren in het frame heb ik niet zoveel zin in.

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Ypuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:18:
Hun full system approach is best leuk bedacht voor de marketingafdeling, maar dan moet er wel een merkbaar voordeel zijn. AXS blijkt best luidruchtig te zijn, en schakelt nog steeds net zo goed als de vorige generatie, dus het ontbreekt mij aan één aantoonbaar voordeel behalve dat extra kransje.
Dat valt mij ook heel erg op, ik kan wel alleen met Force22 mechanisch vergelijken. Als je veel onverhard rijdt dan maakt het toch veel herrie dus ik vind het niet zo erg ;).

En ik wil geen discussie starten maar ik heb de combinatie muziek en fietsen nooit echt begrepen...

Edit\ Dit weekend mijn 10 jaar oude Bianchi met Campa Veloce schoongemaakt, ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de kwaliteit. Schakelt eigenlijk net zo goed (misschien wel beter) dan Force22.

[ Voor 13% gewijzigd door Maks op 09-06-2020 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

wisselwerking schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:16:
Pfff. € 1600 voor een groepset. Voor dat bedrag heb ik 2 fietsen in de schuur staan (racefiets en ATB). Maar gelukkig is niet iedereen zo'n rationele consument als ik. Dan zou dit topic vrij snel dood bloeden. :P
Ik snap wat je wilt zeggen en er zit zeker een een toon van humor in jouw post - zo lees ik het tenminste - maar ik ben nog wel rationeel hoor... *bewust even geen vraagteken neerzet...* :)

Bold statement: Er zijn weinig mensen in dit topic die meer overwogen een fietsonderdeel aanschaffen dan ik. Die uitspraak durf ik wel aan. Duurdere componenten brengen je echt wel iets, ook wanneer je daar rationeel naar kijkt. Tuurlijk is het veelal gelul in de marge, dat geef ik direct toe. :Y Enfin, wij begrijpen elkaar denk ik wel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Nee 800, geen 1200.
Binnenblad versleten > €400. Ik zou me echt kapot schamen als ik dat moest verkopen :X.

Bij Force AXS zit de Quarq wél in de spider kun je de bladen los vervangen, dus er is nog hoop. Zoals het nu staat boycot ik AXS gewoon tot er een beter alternatief is.

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 09-06-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha je hebt een punt, zeker.
Maar ik vraag me echt af wanneer je dat moet uitgeven, zelfs de ketting heeft nog geen greintje slijtage na 12-13K KM... Voordat de voorbladen vervangen moeten worden heb je waarschijnlijk 35-40K KM gefietst. Dan vind ik het niet echt gek meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
"Lang verhaal kort ben ik op zoek naar nieuwe oortjes en ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die muziek meenemen op pad en zo ja, welke oortjes jullie gebruiken."

Mijn opmerkingen.

Het is minder veilig om met doppen in te rijden. Kijk extra goed uit want je hoort stukken minder. Je hoort ook niet als je dingen verliest bv als je snelle jelle uit je kontzakje valt.
Kies in ear doppen, deze afsluting is nodig omdat anders gewonen doppen te hard moeten om boven de rij wind uit te komen.
Ik zou voor een draad gaan en niet draadloos. Draad werkt altijd en gaat erg lang mee.
Ik heb in ear van Koss maar gebruik allleen op hele lange tochten solo of meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:01
Oelske schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:53:
@Johlo Hebben jullie wel dezelfde bandenmaat ingevoerd in de Wahoo? Als je er een snelheidssensor op hebt aangesloten en een afwijkende bandenmaat hebt ingevoerd kan dat het verschil verklaren.
Uiteindelijk bleek dat hij wel een specifieke bandenmaat had ingevoerd, maar zijn banden waren ontzettend leeg --> iets minder diameter dan ingevoerd. Strava kijkt blijkbaar wel mogelijk naar de distance stream die ingevuld wordt o.b.v. sensor data, en hij heeft het voor elkaar gekregen om Strava een herberekening te laten doen welke beter aan lijkt te sluiten bij onze andere metingen. Zo kom je nog eens ergens achter :D

Mysterie voor nu opgelost, zijn bandenspanning is weer goed en hij gaat vandaag nog een ritje maken om te kijken of zijn combinatie sensoren+upload mechanismen het weer met elkaar eens zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
Gebanned schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:35:
[...]

@Zeeg Giant levert volgens mij alle TCR Advanced fietsen met een korte kooi. Heb zelf ook een TCR Advanced met 5800 groep en korte kooi; en met een (klein) beetje afstelwerk is een 11-32 cassette zonder problemen werkend te krijgen.
Ik heb eens even gezocht online maar kon het zo snel niet vinden wat er op mijn TCR Advanced zit uit 2016 met 6800 groep. 11-30 past in ieder geval zonder problemen. Ik dacht overigens dat een korte kooi wel echt kort zou zijn maar dat valt dus wel mee als ik de afbeeldingen ervan bekijk op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Stoffa schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:20:
Tov Shimano schijnt Sram uberhaupt matig te zijn. Laat t produceren maar aan de Japanners over.
De waarheid ligt wel iets genuanceerder denk ik. Qua afwerking en toleranties zal Shimano ongetwijfeld beter zijn, maar je kunt per onderdeel bijna wel een afweging maken. Vaak bepaald het frame al dingen voor je, waardoor je met de één beter af bent dan de ander.

Paar voorbeeldjes:
- SRAM disc remklauwen hebben minder ruimte tussen de remblokken. Deze hebben dus een veel grotere kans op aanlopen. Je kunt perfecte toleranties hebben, maar als je een slappe naaf gebruikt zal deze alsnog aanlopen.
- Etap shifters zijn vrijwel leeg van binnen. Of je nou perfecte of belabberde toleranties hebt, er zitten nauwelijks bewegende delen in
- Shimano assen zijn van staal waardoor deze minder inslijten, maar vervolgens zijn de meeste pressfit frames gemaakt voor 30mm assen waardoor er plastic adapters gebruikt worden om het gat van 30 > 24mm op te vullen. Daarmee doe je het zwaardere/sterke staal en lagere toleranties in één klap teniet
- GXP heeft een belabberd design, maar doordat er ook adapters gebruikt worden worden daar de nadelen eigenlijk ook meteen weer teniet gedaan
- Sommige frames bieden geen ruimte voor een Di2 batterij of nette oplossing voor de junction box, in dat geval is SRAM weer de beter oplossing

Etc.

Het is lastig om te zeggen welke beter is en ik ben daar eigenlijk ook totaal niet bezig. Mijn keuze voor Etap was simpel, ik vind de SRAM hoods het fijnst in de hand liggen en had geen zin om de e-wires door mijn frame te trekken en een oplossing te zoeken voor de Di2 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:18:
@Prulleman De spacing van de ketting is anders. Ik weet niet precies hoe het zit, maar naast dat de ketting smaller is staan de rollen volgens mij een fractie verder uit elkaar. Als je met een 12s ketting dus op een 11s kettingblad rijdt, dan slijt één van de 2 bovengemiddeld snel. Je hebt daardoor zowel andere kettingbladen, cassette als ketting nodig. Campa 12s en Shimano MTB 12s hebben dit niet, dus zijn niet uitwisselbaar.

...
de afstand tussen de rollen is altijd gelijk, van 1-13 speed. de breedte van de ketting (binnen maat en buitenmaat) wisselt uiteraard wel. bij MTB 10-11-12 speed is de binnenbreedte gelijk, de schalmen worden echter steeds smaller.
Op de cassette werkt een 10 speed ketting dus niet, die is te breed en loopt aan op een 11/12 speed cassette, maar voor is dat niet zo snel een probleem, de ketting valt gewoon netjes op de tanden.
(maar 12 speed is zo goed als altijd 1x op de mtb, dus dan hoef je niet te schakelen voor, itt op de racefiets.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:52:
[...]

de afstand tussen de rollen is altijd gelijk, van 1-13 speed. de breedte van de ketting (binnen maat en buitenmaat) wisselt uiteraard wel. bij MTB 10-11-12 speed is de binnenbreedte gelijk, de schalmen worden echter steeds smaller.
Op de cassette werkt een 10 speed ketting dus niet, die is te breed en loopt aan op een 11/12 speed cassette, maar voor is dat niet zo snel een probleem, de ketting valt gewoon netjes op de tanden.
(maar 12 speed is zo goed als altijd 1x op de mtb, dus dan hoef je niet te schakelen voor, itt op de racefiets.
Ff gegoogled en deze persoon legt het wel goed uit. De rollers zijn dus een fractie groter dan bij 11s, waardoor de effectieve afstand tussen de rollen een fractie kleiner is.

Een 11s ketting op 12s bladen zal dus wel goed gaan, maar dan kom je bij de cassette in de knoei omdat deze minder ruimte biedt. Een 12s ketting op 11s bladen zal waarschijnlijk voor bovengemiddelde slijtage zorgen.

Voor MTB zal dit ongetwijfeld anders zijn, daar bestaat 12s al langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:25
Mijn Bianchi frame gaat wanneer ik tijd heb voor carbon reparatie. Zal dan wel betekenen dat alles over een tijdje weer terug in elkaar moet worden gezet. Wat is jullie ervaring voor wat betreft kabels? Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Het is voor een Ultegra 6800 / 8000 mix set. Ik zie polymeer, optislick en rvs, en dan ook nog merken als Jagwire er naast. Ik zoek eigenlijk gewoon een set van zwarte rem en derailleur kabels (voor race).

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

precies hierom ben ik nu geïnteresseerd hierin:
https://aftershokz.com/

Toevallig hier iemand met ervaring? Van normale oordopjes bevalt het me niet dat ik auto's slechter opmerk en het suizen van de wind is echt enorm. Natuurlijk zal die aftershokz ook wat luchtweerstand hebben, maar het suist in ieder geval niet in je oorschelp, lijkt me?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47

Flipmo

OMG !!

ik gebruik als ik solo fiets de QCY T5 draadloze doppen, al een paar keer ritten van 4 uur mee gemaakt en hebben het tot het einde volgehouden. Erg tevreden over de kwaliteit en prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Laatst online: 15-09 13:52
Raznov schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:07:
Mijn Bianchi frame gaat wanneer ik tijd heb voor carbon reparatie. Zal dan wel betekenen dat alles over een tijdje weer terug in elkaar moet worden gezet. Wat is jullie ervaring voor wat betreft kabels? Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Het is voor een Ultegra 6800 / 8000 mix set. Ik zie polymeer, optislick en rvs, en dan ook nog merken als Jagwire er naast. Ik zoek eigenlijk gewoon een set van zwarte rem en derailleur kabels (voor race).
ik zou dan de Shimano polymeer kabels kopen die zijn volgens mij marginaal beter dan de optislick kabels. Volgens Shimano zijn de polymeer kabels op DuraAce niverau. Zelf vind ik beide prima. Zou voor race wel polymeer kabel kopen vanwege geringe prijsverschil.
Jagwire maakt ook goede kabels en de Jagwire Elite is dan ook nog een stuk duurder dan dan de Shimano kabels. Of ze ook echt beter zijn betwijfel ik en ik zou het er niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:51

McMiGHtY

- burp -

Ik heb een bedraad setje, waarvan ik het linkeroortje afgeknipt heb. Ik heb maar 1 oortje in..mocht ik in m'n eentje fietsen en lang genoeg onderweg zijn.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Je zou hier even rond kunnen kijken. Staan, in alle categorieën, meer dan 100 reviews op van oordopjes die voornamelijk uit China komen. Ik heb Haylou GT2 dopjes en daar doe ik er eentje van in. Ze gaan een uur of 4 mee denk ik en je kunt ze tussendoor eventueel opladen in het doosje. Werkt voor mij prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:25
Zelf gebruik ik een Bluedio TN (1e generatie). Erg fijne koptelefoon voor een prikkie gekocht uit China. Dopjes blijven goed in mijn oren zitten (wat bij heel veel oortjes niet het geval is).

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Raznov schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:07:
Ik heb gewoon de goedkoopste van Shimano. Vervang ze meestal 1x per jaar, soms 2x als ik op fietsvakantie ga, zodra de wegen weer pekelvrij zijn. Vind het wel een ontspannen klusje voor als het een weekend regent.

Betere kabels maakt het waarschijnlijk iets duurzamer wat wel het overwegen waard is als je een moeilijk frame hebt. Aan de andere kant, met interne kabeling heeft het ook weinig te lijden.

@Grin in deze kleur istie ook gaaf!

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 09-06-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Laatst online: 15-09 13:52
Ypuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:40:
[...]Betere kabels maakt het waarschijnlijk iets duurzamer wat wel het overwegen waard is als je een moeilijk frame hebt. Aan de andere kant, met interne kabeling heeft het ook weinig te lijden.
idee van betere kabels is volgens mij vooral dat ze minder frictie hebben en daardoor beter schakelen / remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:11
@ImagineMeAndYou
Ik heb de Soundcore Spirit Pro. Op de racefiets doe ik alleen het linker oortje in, en hang ik de rechter over het bandje van mijn helm. Qua windruis doet hij het beter dan mijn voorgaande oortjes, en die controls zijn ook wel fijn.
Ik wilde graag oortje met een draadje zodat ik ze niet kwijt ben als ze uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Owios schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Ik gebruik zelf deze, destijds gekocht via aliexpress, echter moet je dan wel een aantal weken wachten. Sinds kort is er een officiële Nederlandse distributeur, waardoor je ze sneller kan krjigen (voor een kleinere meerprijs, met name verzendkosten).

Ik ben er erg over te spreken en het grote voordeel voor mij is dat je ook makkelijk 1 oordopje in kan doen waardoor je ook nog steeds alles van het verkeer mee krijgt.
Die gebruik ik ook. Zeker voor die prijs is het wat mij betreft een aanrader.
Grin schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Ik snap wat je wilt zeggen en er zit zeker een een toon van humor in jouw post - zo lees ik het tenminste - maar ik ben nog wel rationeel hoor... *bewust even geen vraagteken neerzet...* :)

Bold statement: Er zijn weinig mensen in dit topic die meer overwogen een fietsonderdeel aanschaffen dan ik. Die uitspraak durf ik wel aan. Duurdere componenten brengen je echt wel iets, ook wanneer je daar rationeel naar kijkt. Tuurlijk is het veelal gelul in de marge, dat geef ik direct toe. :Y Enfin, wij begrijpen elkaar denk ik wel ;)
Ik neem mijn eigen mening over het algemeen niet al te serieus en ga er vanuit dat anderen dat ook niet doen :+ En als er soms een kern van waarheid in zit.... Excuses daarvoor.

Ennuh, ik lees graag mee hoor. Ook over onderdelen die ik waarschijnlijk niet zo snel zo uitgeven.Juist door mede-tweakers zoals jij is het kennispeil hier meer dan op orde. Het heeft mij in elk geval een goed advies opgeleverd toen ik op zoek was naar een nieuw buitenblad/cassette combinatie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Paitor schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:29:
[...]

precies hierom ben ik nu geïnteresseerd hierin:
https://aftershokz.com/

Toevallig hier iemand met ervaring? Van normale oordopjes bevalt het me niet dat ik auto's slechter opmerk en het suizen van de wind is echt enorm. Natuurlijk zal die aftershokz ook wat luchtweerstand hebben, maar het suist in ieder geval niet in je oorschelp, lijkt me?
Ik heb Aftershokz (weet zo ff niet welk type/model). Heb het één keer geprobeerd op de fiets, kon geen of nauwelijks muziek horen door het windgeruis en het zat ook niet lekker i.c.m. mijn helmbandjes. Voor mij geen succes dus. Ik heb ze gekocht en gebruikt toen ik af en toe ging hardlopen, daar was het wel prima voor.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@wisselwerking Vond het mooi om te lenzen, voor mij absoluut geen excuses nodig. :)

@Ypuh Agree! Die kleur ben ik met de tijd steeds meer gaan waarderen. Zelfs die 'bruine rand banden' smoelen wel met deze combo... Raar, dacht dat dat alleen iets was voor jaren 70-80 Colnago's. Ik begin steeds genuanceerder te worden, wat zullen we nou krijgen... :?
Alleen de hoogglans rode en matzwart versie werken (nog) op mijn maaginhoud. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ypuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:07:
Ben ook geen fan (=tegenstander) van alle wijzigingen die SRAM doorgevoerd heeft met AXS.
"Vroeger" werden 99% van alle fietsen afgeleverd met Shimano, en speelde SRAM niet echt grote een rol van betekenis (vanuit de fabriek). Dus het was heel slim van SRAM om alles Shimano compatibel te maken. Nu worden er veel meer fietsen vanaf fabriek afgeleverd met SRAM. Als uitgekookt Amerikaans bedrijf pas je hier gelijk je strategie op aan :+ . Wanneer vice versa alle onderdelen op de aftermarket compatibel zijn met jouw spullen verlies je namelijk weer een stukje marktaandeel.

Het is goed dat SRAM af fabriek op fietsen zit. Het is een beetje als AMD en Intel. Het is goed voor de consument wanneer AMD goede producten op de markt te brengen, dat zorgt er voor dat Intel ook goede prijs-kwaliteit moet leveren. (En Shimano wordt nu ook een beetje gedwongen 12 speed uit te brengen).

Daarom vind ik het prima dat SRAM lekker draait. Het enige jammere vind ik dat ik Shimano wil, en dat je niet altijd de keuze heb bij het model dat je aanstaat. (bijv. Giant Revolt hebben de goedkopere modellen Shimano, maar wanneer je elektrisch wilt schakelen zit je gelijk aan SRAM vast).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Exact, koop dan idd een Trek, dan is rood een briljante kleur, echt prachtig! Niet op een/deze Look...
Hoewel ik bij deze laatste Trek SLR frames een beetje het 'Ralph Loren Polo effect' krijg... Maar het blijft een mooie fiets :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:04
Yes! Mooi rood is niet lelijk... ;)

Leg hier normale banden op, en je kunt een kwijlbakje neer zetten 8)

Gisteren voor de Èmonda een setje handgemaakte - carbon - wielen besteld, ivm drukte zal het waarschijnlijk pas aanvang augustus worden... naja, niks aan te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Gisteren in een hoosbui terecht gekomen. Nu 24 uur later zijn mijn schoenen aan de binnenzijde nog nat. Zooltje er al uitgehaald en de hele dag in de buitenlucht gezet. Iemand nog aanvullende tips? Verwarming is niet aan met dit weer dus daar in de buurt zetten gaat niet lukken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

coelho schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:42:
Gisteren in een hoosbui terecht gekomen. Nu 24 uur later zijn mijn schoenen aan de binnenzijde nog nat. Zooltje er al uitgehaald en de hele dag in de buitenlucht gezet. Iemand nog aanvullende tips? Verwarming is niet aan met dit weer dus daar in de buurt zetten gaat niet lukken.
Volproppen met (kranten)papier, al zal dat schaars zijn tegenwoordig. Wie weet helpt keukenpapier ook? Als het erg nat is, dan na een paar uur vervangen voor verse.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Proppen maken van kranten, dit in je schoen doen (proppen) en ergens op een luchtige plek zetten. Na halve dag proppen vervangen door verse krant. En dit proces netzolang herhalen als nodig is, je zult zien dat de krant na pakweg een halve dag (plusmin) vochtig wordt (en dus op een begeven moment ook geen/weinig vocht uit de schoenen haalt).

Als je geen krant hebt, reclame krantjes werken ook prima ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Vol kiepen met rijst? Denk alleen dat de kranten optie goedkoper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
Groot nieuws: Wielrenners zijn klootzakken.
https://www.ad.nl/binnenl...et-ergste-soort~a95da57c/

Ik citeer:
Dat heeft u ook ondervonden?
Wij liepen over een dijk en daar komen twee hardlopers recht op mijn vrouw en mij af. Dus ik zeg: ‘jongens denk aan de anderhalve meter’ en hij antwoordde: ‘blijf toch lekker thuis’.

Wielrenners zijn het ergste soort. Die gebruiken een normaal fietspad als een parcours en die fietsen als het maar even kan naast elkaar over de volle breedte van het pad terwijl ze hun zweetdruppels over je heen spetteren. Ik heb echt besloten nooit meer op een wielrenfiets te stappen. Dat is zo verschrikkelijk. Als ze hun kleurrijke pakjes aan hebben dan hebben ze geen enkele empathie meer.
Ja, want hardlopers zweten niet, en andere fietsers sturen volledig om je heen natuurlijk... 8)7

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
mhr-zip schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:17:
[...]

"Vroeger" werden 99% van alle fietsen afgeleverd met Shimano, en speelde SRAM niet echt grote een rol van betekenis (vanuit de fabriek). Dus het was heel slim van SRAM om alles Shimano compatibel te maken. Nu worden er veel meer fietsen vanaf fabriek afgeleverd met SRAM. Als uitgekookt Amerikaans bedrijf pas je hier gelijk je strategie op aan :+ . Wanneer vice versa alle onderdelen op de aftermarket compatibel zijn met jouw spullen verlies je namelijk weer een stukje marktaandeel.

Het is goed dat SRAM af fabriek op fietsen zit. Het is een beetje als AMD en Intel. Het is goed voor de consument wanneer AMD goede producten op de markt te brengen, dat zorgt er voor dat Intel ook goede prijs-kwaliteit moet leveren. (En Shimano wordt nu ook een beetje gedwongen 12 speed uit te brengen).

Daarom vind ik het prima dat SRAM lekker draait. Het enige jammere vind ik dat ik Shimano wil, en dat je niet altijd de keuze heb bij het model dat je aanstaat. (bijv. Giant Revolt hebben de goedkopere modellen Shimano, maar wanneer je elektrisch wilt schakelen zit je gelijk aan SRAM vast).
Een stukje sentiment in mij maakt dat ik mezelf de volgend vraag stel: waar is campagnolo gebleven? Zeer weinig fietsen worden nog fabrieksaf met campy geleverd, en dat terwijl hun hoods erg fijn schakelen. Daarnaast is de kwaliteit ook uitstekend aangezien mijn 9-speed setje uit 2000 ook nog perfect draait (al kan kwaliteit natuurlijk achteruit gegaan zijn). Wat mij betreft alle itialiaanse merken (Bianchi, Pinarello, Willier, etc etc) verplicht met campy :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46
Maarten_E schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:08:

Ik citeer:

[...]

Ja, want hardlopers zweten niet, en andere fietsers sturen volledig om je heen natuurlijk... 8)7
Ja :(
En dan zijn er ook nog onderzoeken die stellen dat besmettingen in de buitenlucht een hele kleine kans van slagen hebben. En een wielrenner zal op de fiets snel genoeg merken dat er qua conditie iets niet in orde is, moet de eerste hoestende fietser nog tegenkomen.
Edit: die schrijver heeft het over wielrenners die zweetdruppels om zich heen spetteren. Dat is wel een hele trieste opmerking. Zweetdruppels bevatten van wat ik las, geen virusdeeltjes. Dat moet dus betekenen dat zweet geen corona kan overdragen en dus onzin is. Lekker fris is anders. Maar dan nog zie ik het niet gebeuren daar welke wielrenner dan ook als een soort tuinsproeier door de wijde wereld gaat. En ik draag bijna zonder uitzondering zwarte/grijze fietskleding. Niet erg kleurrijk, dus ik ben veilig ;)

En die meneer is ook niet helemaal fris......ergert zich aan de ober die op 20cm afstand komt. Dan vraag ik mij af wat hij dan in een restaurant gaat zoeken. Het gaat nooit lukken om continue die afstand te houden. Wat een kolder artikel en stemmingmakerij, dat dergelijke figuren zelfs nog een podium krijgen....

Jammer is in het hele verhaal dat er niks bekend is over het mechanisme achter de besmettingen. Maw. Hoe krijg je het virus? Bejaarden verzorgen is een groot risico, maar hoe zit het met openbaar vervoer, winkelen etc? Je bent dan toch meestal maar heel kort in contact met andere, mogelijk besmette, personen. Als zorgmedewerker ben je veel langer in contact met je mensen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon 73 op 10-06-2020 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Maarten_E schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:08:

Ik citeer:

[...]

Meneer heeft goed zijn frustraties kunnen afschrijven zo te zien. Zulke mensen blijf je houden en met corona erbij nog een reden om op andere weggebruikers af te geven.

Uiteindelijk blijft iedere wielrenner een ambassadeur van de sport en zelfs bij voortreffelijk gedrag wordt je toch veroordeeld door andermans ervaringen uit het verleden zoals die 'hufter' die hun een week geleden afsneed.

[ Voor 0% gewijzigd door Xanderk89 op 10-06-2020 06:48 . Reden: Typfout ]

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Ik heb op een motor een paar maanden rondgereisd, veel hardgelopen, rijdt veel auto, crossfit, volleyball en sinds iets meer dan een jaar ook wielrennen.

Als je die ‘communities’ vergelijkt, vind ik de wielrenner toch wel het meest eigengereid. Bewuste woordkeuze 😉

Bij wielrenners zie je toch vaker dat ze moeilijk/niet aan de kant gaan, of ff oversteken terwijl het net niet kan om maar dat gemiddelde op 27.5 te houden. Onderling zie ik ook minder saamhorigheid. Waar motorrijders ff naar elkaar knikken is het bij wielrenners toch wat individualistischer is mijn idee.

Hoe zien jullie dit als meer ervaren wielrenners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
RR46 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:47:
[...]

Proppen maken van kranten, dit in je schoen doen (proppen) en ergens op een luchtige plek zetten. Na halve dag proppen vervangen door verse krant. En dit proces netzolang herhalen als nodig is, je zult zien dat de krant na pakweg een halve dag (plusmin) vochtig wordt (en dus op een begeven moment ook geen/weinig vocht uit de schoenen haalt).

Als je geen krant hebt, reclame krantjes werken ook prima ;-)
En daarna worden al je sokken zwart van de inkt. Neem keukenpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39
Ik zet mijn schoenen in de (warmtepomp-)droger. Die heeft een speciale stand voor dit soort dingen waardoor de lucht niet te heet is. Ik zet ze er anderhalf uur in en dan zijn ze nagenoeg droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53
Of koop gewoon een schoenendroger ;
https://www.shoefresh.eu/

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@Gebanned sorry, werkelijk nog nooit gehad... ongeacht welk paar/type schoenen (dus ook niet wielren gerelateerde schoenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij het vervangen van de ketting, hoe bepalen jullie de juiste lengte?
  • Groot-Groot min 2 schakels
  • Groot-Klein derailleur verticaal
  • Schakels oude ketting tellen
  • Meten adhv oude ketting -1 a 2 schakels

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13
SirLenncelot schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:51:
Ik tel het aantal schakels en neem er natuurlijk evenveel op mijn nieuwe ketting. Tellen gaat net wat gemakkelijker als je je ketting in 4 plooit, dan moet je maar 1/4 van de schakels effectief tellen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
Requiem19 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:18:
Ik heb op een motor een paar maanden rondgereisd, veel hardgelopen, rijdt veel auto, crossfit, volleyball en sinds iets meer dan een jaar ook wielrennen.

Als je die ‘communities’ vergelijkt, vind ik de wielrenner toch wel het meest eigengereid. Bewuste woordkeuze 😉

Bij wielrenners zie je toch vaker dat ze moeilijk/niet aan de kant gaan, of ff oversteken terwijl het net niet kan om maar dat gemiddelde op 27.5 te houden. Onderling zie ik ook minder saamhorigheid. Waar motorrijders ff naar elkaar knikken is het bij wielrenners toch wat individualistischer is mijn idee.

Ik snap je vraag, maar wat vaak vergeten wordt is dat de fietser niet bestaat, maar dat het een persoon op een fiets is, en die persoon heeft ook een auto of motor rijbewijs. Dus als die persoon zich niet aan de regels houdt als fietser, zal deze persoon zich zeer waarschijnlijk ook niet aan de regels houden als bestuurder van een auto of motor..

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de fiets deze persoonlijke eigenschappen uitvergroot bijvoorbeeld omdat het de persoon meer moeite kost om op 27,5 uit te komen dan bij een auto een pedaal in te trappen en je meer interacties hebt met verkeer op kleinere afstanden (gedeelde fietspaden ipv rijstroken, inhalen op fietspad is verleidelijker tov auto inhalen op 1 rijstrook).

Daar tegenover is het ook zo dat we aso gedrag van autos/motoren op de weg meer geaccepteerd hebben, kijk maar eens door hoeveel autos je wordt ingehaald als je je aan de snelheid houdt op de autobaan, maar daar klagen we minder over.

Dus terug naar je vraag, als je denkt dat meer mensen regels aan de laars lappen, dan denk ik dat dat gedrag ongeacht vervoersmiddel is, maar misschien is de trend wel dat meer mensen zich niet aan de regels houden,, of meer personen (en dus ook meer asos) zijn gaan fietsen.

(Over behulpzaamheid idem)

[ Voor 5% gewijzigd door Deo_Volente op 10-06-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46
Xanderk89 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 06:46:
[...]

Meneer heeft goed zijn frustraties kunnen afschrijven zo te zien. Zulke mensen blijf je houden en met corona erbij nog een reden om op andere weggebruikers af te geven.

Uiteindelijk blijft iedere wielrenner een ambassadeur van de sport en zelfs bij voortreffelijk gedrag wordt je toch veroordeeld door andermans ervaringen uit het verleden zoals die 'hufter' die hun een week geleden afsneed.
Frustraties alom en overal.....tijdje geleden reed een verkeersregelaar mij bijna van de fiets. Alleen door mijn eigen oplettendheid kon ik erger voorkomen. Ik riep nog tegen die dame "Met jou erbij wordt het verkeer ook niet veiliger!"
100 meter verderop stond een (ws. vrijwillige) agent die mij liet stoppen. Witheet tegen mij begon "Wat hád je tegen die verkeersregelaar?? Met jullie wielrenners is altijd iets, zodra jullie in een groep zijn denken jullie dat de wereld van jullie is!!" Ik was alleen (zoals 99% van mijn ritten) en het was niet mijn fout. "Ja, dan moet je je snelheid aanpassen!". Ja, wat denk je zelf, juist doordat ik mijn snelheid aangepast had, kon ik een ongeluk voorkomen. Close call weliswaar, maar die verkeersregelaar ziet mij aankomen, bergaf, en trekt alsnog met een slakkengang op.
Enfin, hele discussie met die weekendagent, wilde ID zien (had ik toen niet bij me...). En aangezien het een belachelijke situatie was waarin hij alleen gefrustreerd was vanwege wielertoeristen, heb ik hem laten uitrazen. Hij dreigde nog met bezoekje aan bureau, autotje bellen die me kwamen ophalen. Naja, laat maar komen dan. Ik heb gelijk en jij (agent) niet, dan zetten we het op het bureau even op papier. Heb ik met plezier €90 voor over. Is voor mij een stevige boete en voor jou een aantekening in je dossier op ongeoorloofd gedrag. Ik mocht doorrijden zonder consequenties "Ben je wel een beetje voorzichtig?" zei mijn nieuwe vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:18:

We hebben de schijn nu eenmaal tegen helaas, dit zorgt er ook voor dat we het nooit goed kunnen doen in de ogen van anderen. Zo heb ik nu al een aantal keer gehad dat ik een andere fietser in haal (op ietswat gepaste afstand in deze tijd) en dan aan de kant getoetert wordt door een achterop komende motor. Alsof die meer recht van inhalen heeft dan ik!? En dan uiteindelijk hoofdschuddend voorbijkomen...

Dat zie ik ook altijd met motorrijdende collega's trouwens (vroeger, voor Corona, bij het koffiezet apparaat ;)): altijd lekker belerend doen, zij weten alles en de rest (vooral automobilisten) kunnen niets en krijgen hun rijbewijs bij een pakkie boter. Wielrenners (zelfs de profs) kunnen volgens hun voor geen meter sturen en vaak wordt daarvoor dan het voorbeeld van Annemiek van Vleuten in Rio erbij gehaald.

Motorrijders houden enkel rekening met motorrijders is mijn ervaring ook op de weg, de rest zit ze alleen maar in de weg en fietsers zijn er om van de weg gerookt/geknalt te worden door een extra dot gas te geven bij het passeren.

Overigens vind ik inderdaad dat gemotoriseerd verkeer best wat rekening mag houden met sporters (ook hardlopers, handbikers etc etc), wat kost het nu voor moeite om even dat gas in te houden, terwijl een sporter gelijk uit zijn flow/cadans is (snelheid buiten beschouwing latend want daar kijk ik zelf niet eens naar). Zelf let ik daar in de auto altijd op.

Tot slot, zelf groet ik alle fietsers (ook wanneer ze niet op een racefiets zitten), behalve racefietsers zonder helm.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
@Kluus Ik heb de luxe om beide hobby's te beoefenen en dus ook beide hobby's van binnenuit te ervaren (motorrijden wat meer dan fietsen vooralsnog overigens).

Het voorbeeld dat jij aanhaalt maakt eigenlijk precies mijn punt. Als er 2 fietsers achter elkaar fietsen met bijv 30 en er komt een motorrijder aan met 60, dan is het voor hem flink schrikken als fietser 2 de andere fietser midden op de weg inhaalt. Zeker als die fietser niet achterom kijkt en niet even laat weten wat hij gaat doen. Zo'n motorrijder moet misschien wel vol op de rem of uitwijken.

Daarnaast een ander voorbeeld. Ik had een lekke band vorige zomer. Wel nieuwe binnenband bij me, maar pompje vergeten. Zat langs de kant van de weg tot een vriend me zou ophalen. Ik denk wel 50 wielrenners voorbij gefietst zonder even te stoppen. Bij motorrijden bijv is mijn ervaring dat er dan meer saamhorigheid is en iemand even stopt en checkt of ik hulp nodig heb bijv.

Het voelt wat individualistischer vind ik. Neemt niet weg dat ik enorm veel lol heb op de fiets. Laatst rondje markermeer gedaan, Vogezen vorig jaar en over 2 weken hopelijk de Dolomieten (fingers crossed). Binnen je eigen groepje wielrenvrienden is er ook wel veel lol en saamhorigheid. Ik bedoel dit dus niet als afzeikverhaal, maar eerder als constatering.

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 10-06-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:54:
@Kluus Ik heb de luxe om beide hobby's te beoefenen en dus ook beide hobby's van binnenuit te ervaren (motorrijden wat meer dan fietsen vooralsnog overigens).

Het voorbeeld dat jij aanhaalt maakt eigenlijk precies mijn punt. Als er 2 fietsers achter elkaar fietsen met bijv 30 en er komt een motorrijder aan met 60, dan is het voor hem flink schrikken als fietser 2 de andere fietser midden op de weg inhaalt. Zeker als die fietser niet achterom kijkt en niet even laat weten wat hij gaat doen. Zo'n motorrijder moet misschien wel vol op de rem of uitwijken.
Nou, nee hoor, niet in deze situatie, echt niet, het snelheidsverschil tussen mij en de andere fietser was zeker meer dan 10 km/u in het geval van mijn voorbeeld, waarbij ik overduidelijk met hogere snelheid achterop kwam. Overigens keek ik wel om, beoordeelde dat er nog ruimte was tussen mij en de motorrijder en stak waarschijnlijk zelfs een hand uit. Het was een weg waar je uberhaupt niet harder dan 50 mag en was het vrij druk op dat moment (maw de motor ging zelf ook helemaal niet zo hard en bleef na mij in te halen nog best een tijd voor me zitten doordat er een auto voor reed). Dus die toeter-actie en hoofdje schudden was puur belerend gedrag: ik had maar mijn benen moeten stilhouden (zelfs remmen in dit geval gezien het snelheidsverschil met de andere fietser).

Ander voorbeeld in Limburg: weg (weer max 50) met auto's langs de weg geparkeerd. Wij rijden uiteraard naast die geparkeerde auto's waardoor er tijdelijk minder plek is. Komt er een groep motorrijders achterop, inhalen waarvan de laatste van de groep de voorste van onze groep even lekker afsnijd. Daarna blijven ze weer hangen achter een langzamer rijdende auto waardoor wij nog een hele tijd achter hun in de uitlaatgassen zitten. Wat schiet je daar nu mee op?

Ik maak overigens ook best wel eens een inschattingsfout op de fiets hoor en als ik zie dat iemand daar dan van schrikt of juist rekening mee houdt dan gebaar ik netjes een "sorry" of "bedankt", maar als ze dan hoofdschuddend belerend gaan zitten doen, of fietsers bewust gaan zitten afsnijden irriteert mij echt enorm. |:(

De gedachten van de betreffende motorrijders heb ik uiteraard slechts ingevuld aan de hand van mijn ervaringen met "offline" gesprekken met andere motorrijders ;). Die vinden altijd van zichzelf dat ze geweldig goed kunnen anticiperen, beter dan alle andere weggebruikers, dus waarom zie ik dat dan niet?

De fietscommunity hier in de regio is onderling overigens best sociaal tegen elkaar als in groeten, stukjes samen oprijden, elkaar bedanken als je even uit de wind hebt kunnen zitten, dus ik weet niet waar je precies op doelt, maar ik herken niet dat iedereen "op zichzelf" is.

Verder kan ik mij wel vinden in het verhaal van @Seriph hier onder :).

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Wat ik denk is dat hobby wielrenners heel goed zijn in het kijken naar andere hobby wielrenners met wielrenner ogen. Net als motorrijders naar ander motorrijders met motorrijders ogen kijken. Wij praten dan een hoop recht wat eigenlijk krom is. Wij als wielrenners zien onze groep van 20 man als een geheel. Mannen die elkaar tot grotere snelheden stuwen. Die goed met elkaar communiceren zowel verbaal en met gebaren. Mannen die de groep compleet willen houden zodat iedereen samen uit, samen thuis is.Mannen die gebroederlijk een bakkie koffie drinken op het terras en over het verleden en toekomst praten.

Wat de buitenstaander ziet is een hardrijdende, felgekleurde, schreeuwende kluwen mannen die de weg opeisen en dan als een zwerm sprinkhanen op een terras neerdalen en luidkeels met elkaar praten.

En met motorrijders is het precies zo. Een motorrijder is met zijn clubje lekker een rondje aan toeren. Eventjes wat bochtjes draaien op de dijk als het mooi weer is. Lekker pruttelend achter elkaar aan en heel eventjes het gas open als het kan want het geluid is zo machtig mooi (loud pipes save lives is een gevleugelde uitspraak). Een andere motorrijder relateert en kan het waarderen.

Miep die in het dorp aan de dijk woont ziet 210 motoren in het uur voorbij komen. (bron: https://www.nhnieuws.nl/n...spuugzat-de-wanhoop-nabij )

Iedere beoefenaar van een buitensport/activiteit strijkt met zijn hand over zijn hart als het om zijn eigen gaat maar kijkt kritisch naar de medegebruiker van dezelfde openbare ruimte.

We moeten allemaal van buiten naar binnen kijken in onze eigen bezigheden en dan bedenken of wat we aan het doen zijn een beetje fatsoenlijk is. En kan het beter. Volgens de eigen fatsoensnormen doen we het redelijk maar we kunnen beter. En dat geld voor iedere groep weggebruikers niet alleen wielrenners.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Iedere verkeersdeelnemer maakt fouten, een keer een knipperlicht vergeten, iets te laat remmen, te snel op een onoverzichtelijke bocht, iets te snel rijden, iets te krap inhalen etc. Meer dan 99 van de 100 gevallen loopt af zonder dat iemand het ziet of enige gevolgen (gelukkig maar). Het grote verschil is dat als een wielrenner een foutje maakt, hij een eikel/arrogante kwast/koning van de weg is, en als een automobilist een keer vergeet het knipperlicht aan te zetten, dan is die persoon het gewoon vergeten.

Ik heb me er allang bij neergelegd. In de praktijk valt het reuze mee, en als ik onderweg aangesproken wordt negeer ik ze gewoon. De helft van de keren zat ik niet eens fout en begrijpen zij die regels niet, de andere keer maak ik zelf wel een foutje en zeg ik gewoon sorry. Als dat niet helpt heeft een discussie toch geen zin meer. Nederlanders hebben toch altijd de neiging met het vingertje te wijzen en zijn overtuigd van hun eigen kunnen in het verkeer (inclusief ikzelf), dus die laten zich toch niet door een vreemde de les lezen of ze nou gelijk hebben of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Ypuh schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:20:
Iedere verkeersdeelnemer maakt fouten, een keer een knipperlicht vergeten, iets te laat remmen, te snel op een onoverzichtelijke bocht, iets te snel rijden, iets te krap inhalen etc. Meer dan 99 van de 100 gevallen loopt af zonder dat iemand het ziet of enige gevolgen (gelukkig maar). Het grote verschil is dat als een wielrenner een foutje maakt, hij een eikel/arrogante kwast/koning van de weg is, en als een automobilist een keer vergeet het knipperlicht aan te zetten, dan is die persoon het gewoon vergeten.

Ik heb me er allang bij neergelegd. In de praktijk valt het reuze mee, en als ik onderweg aangesproken wordt negeer ik ze gewoon. De helft van de keren zat ik niet eens fout en begrijpen zij die regels niet, de andere keer maak ik zelf wel een foutje en zeg ik gewoon sorry. Als dat niet helpt heeft een discussie toch geen zin meer. Nederlanders hebben toch altijd de neiging met het vingertje te wijzen en zijn overtuigd van hun eigen kunnen in het verkeer (inclusief ikzelf), dus die laten zich toch niet door een vreemde de les lezen of ze nou gelijk hebben of niet.
Waarbij ik wel een kleine kanttekening wil maken, dat ik de eerste (nieuwe) auto nog moet tegenkomen zonder claxon of knipperlichten, maar dat er nog steeds wel een groot aantal wielrenners is wat het een goed plan vind om geen bel te monteren. Naar mijn mening verliezen wij als groep wielrenners daardoor toch een stukje geloof waardigheid dat we wél ons netjes in het verkeer begeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:11
Tijd voor een pol? Heb je een bel op je racefiets?

Pyramiden weet niet hoe je zo'n pol aanmaakt... :'(

[ Voor 43% gewijzigd door Pyramiden op 10-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Paitor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Waarbij ik wel een kleine kanttekening wil maken, dat ik de eerste (nieuwe) auto nog moet tegenkomen zonder claxon of knipperlichten, maar dat er nog steeds wel een groot aantal wielrenners is wat het een goed plan vind om geen bel te monteren. Naar mijn mening verliezen wij als groep wielrenners daardoor toch een stukje geloof waardigheid dat we wél ons netjes in het verkeer begeven.
Dat klopt, maar ik heb wel een bel vrijwel iedereen in mijn fietsgroepje ook (ok, er zijn er twee waarvan ik het niet zeker weet), dus in mijn geval kan ik daar verder weinig aan veranderen. Wie is er dan de aso, ik, of de 3 man breed fietsende e-bikers die alle wielrenners eikels vinden omdat ze vaak geen bel hebben?

Afgelopen maand is het overigens al 2 keer voorgekomen dat het eerste wat een bejaarde op een e-bike wachtend bij het lokale pontje aan mij vroeg was: "Hedde gij wel een bel?", waarop ik ze even mijn hidemybell liet horen (die ze dus niet konden zien, want "hidemybell"). Daarna was ik een van de "goeie" en heb ik nog een prima gesprek gehad voor de resterende pontreis. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Kluus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Dat klopt, maar ik heb wel een bel vrijwel iedereen in mijn fietsgroepje ook (er zijn er twee waarvan ik het niet zeker weet), dus in mijn geval kan ik daar verder weinig aan veranderen dus. Wie is er dan de aso, ik, of de 3 man breed fietsende e-bikers die alle wielrenners eikels vinden omdat ze vaak geen bel hebben?

Afgelopen maand is het overigens al 2 keer voorgekomen dat een bejaarde op een e-bike wachtend bij het lokale pontje dit aan mij vroeg "Heb je wel een bel?", waarop ik ze ff mijn hidemybell (die ze dus niet kunnen zien, want "hidemybell"). Daarna was ik een van de "goeie" en heb ik nog een prima gesprek gehad voor de rest van de pontreis. :+
Ik noem niemand hier een aso hoor :)

Het blijft alleen wel een terugkerend punt, zie ook de vragen die jij krijgt. En schijnbaar zijn er nog voldoende wielrenners zonder bel, om dat in stand te houden. Heb laatste weken ook regelmatig weer horen roepen door andere wielrenners, met een bel op je fiets zou je dat toch niet doen lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Het zijn de grote groepen die het beeld voor ons allemaal verpesten. En onder die groepen zitten er heel wat die echt asociaal rijden en dat valt gewoon op.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Paitor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Ik noem niemand hier een aso hoor :)
Haha, nee dat bedoelde ik ook niet, ik schreef dat meer vanuit het standpunt van die e-bikers ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Paitor schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:25:
Ik denk dat bij wielrenners (met alle respect) gewoon nog veel onkunde heerst. Zeker deze tijd van het jaar als je influx aan corona/voorjaar fietsers krijgt. Het duurt gewoon 1.5 jaar voordat je je fiets een beetje normaal onder controle hebt, gevoel krijgt voor de snelheid, niet op 100% hoeft te rijden om bij te blijven, vertrouwen krijgt in je materiaal etc.

De naam die wielrenners hebben is niet geheel onterecht. Ik zie het bij onze club ook, als ze alleen zijn rijden ze netjes over het fietspad, zijn we met een groepje dan pakken ze de rotonde over de weg. Dat laatste kan prima als je in de verste verte geen auto ziet en je gewoon aan de voorrang regels houdt (er zit altijd weer een eikel tussen die wel een auto wil voorlaten, maar vind dat hij een fietser geen voorrang hoeft te geven). Idem met 20 man oversteken. Los van dat ik vind dat je beter niet met 20 man moet gaan rijden want dat is voor niemand leuk, zul je ongeacht het tempo zien dat de mindere goden achteraan bungelen en die willen de aansluiting niet verliezen. In zulke situaties denk ik hou je gewoon aan de verkeersregels en rij het gat 10 seconden later weer dicht. Simpele dingen als een bel monteren horen daar ook bij.

Hoe dan ook, ik denk dat het in de praktijk allemaal wel meevalt. De meeste automobilisten en motorrijders rijden ook gewoon prima, maar maken wel eens een inschattingsfoutje waardoor iemand even in de remmen moet. Uiteindelijk sta je (bij wijze van) bij het stoplicht toch weer naast elkaar. De meeste motorrijders -waarvan ik ook denk dat het gemiddeld gezien betere weggebruikers zijn- zitten ook niet iedere dag op de motor. Met een beetje geven en nemen komen we een heel eind, en hou je frustraties gewoon voor je. Op een enkele uitzondering na heeft het geen enkele zin een ander uit te gaan kafferen. Niemand zal de bedoeling hebben om je de berm in te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Laatst online: 22:08
Ik pas altijd • Groot-Klein derailleur verticaal toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik doe altijd groot-groot (zonder hem door de derailleur te halen) en dan plus 1 schakel. Zou het filmpje van GCN nog maar een keer kijken.

Naast je oude ketting leggen werkt ook gewoon prima, maar geen idee waarom je dan 1 of 2 schakels minder monteren zou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DieAnder schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Grappig, dat wouw ik ook net schrijven, maar ik heb me ingehouden want misschien is het wel héél mooi afgewerkt, en dat krijg je niet meer goed als je geen materiaal en ervaring hebt. Of het is van het stuurlint dat gaat scheuren als je het probeert los te trekken. Schuim- en kurklinten vertonen die neiging nogal. Dan mag de FM het alsnog gaan fixen.

[...]

Wat een geweldige vent en wat een vakman.
Hij heeft welliswaar de screen presence van een baksteen, maar inhoudelijk klopt zijn boodschap als een bus.
Klopt ja, dat is echt een cult-held. Ik vind echter wel dat 'ie de figure-eight techniek tekort doet in dit filmpje, hij gebruikt hier namelijk het extra stukje "cheater tape" bij de shifter en klaagt vervolgens dat je dan met figure-eight een dikke bult krijgt. Hij gaat voorbij aan het feit dat bij een goede figure-eight dat stukje "cheater-tape" helemaal niet nodig is waardoor die bult ook minder is.

Zie ook: YouTube: How To Tape Your Handlebars In The Figure Of 8 Style | Maintenance M...
Ik pas ook "Groot-Klein derailleur verticaal" toe.

Ik heb wel het idee dat ik hierdoor nu een te lange ketting heb sinds ik dit heb aangepast op de lange kooi derailleur die ik heb sinds mijn korte kooi derrie afbrak vorig jaar (en de fietsenmaker in de pyreneeen had om een of andere reden enkel derries met lange kooi op voorraad :+). Dus: werkt deze methode wellicht beter met korte/medium kooi derailleurs, of is dit mijn gevoel?

Misschien volgende ketting eens de groot-groot methode proberen volgens de manier die @Ypuh beschrijft.

[ Voor 37% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Ik ben bezig om een nieuwe fiets te kopen, nu ben ik alleen in verwarring gebracht door een lokale fietsenmaker hier (en officieel sensa dealer).

Hij heeft al de 2021 modellen van Sensa te koop staan en zegt dat ze over 2/3 weken binnenkomen. Nu zie ik nergens anders die modellen al in de voorverkoop staan. Komen ze echt binnen 2/3 weken of :?

Weet iemand wanneer Sensa bikes zijn nieuwe modellen introduceert? (bijvoorbeeld gebaseerd op introducties in het verleden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
Dit is wel een interessante manier; maar ik denk dat je na een ketting of 3-4 toch wel echt in de problemen komt.
Cranzai schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:52:
[...]

Een stukje sentiment in mij maakt dat ik mezelf de volgend vraag stel: waar is campagnolo gebleven? Zeer weinig fietsen worden nog fabrieksaf met campy geleverd, en dat terwijl hun hoods erg fijn schakelen. Daarnaast is de kwaliteit ook uitstekend aangezien mijn 9-speed setje uit 2000 ook nog perfect draait (al kan kwaliteit natuurlijk achteruit gegaan zijn). Wat mij betreft alle itialiaanse merken (Bianchi, Pinarello, Willier, etc etc) verplicht met campy :+
Probleem van Campa is natuurlijk dat het de productie in Italië heeft/had. Als vervolgens Shimano (en tegenwoordig ook SRAM) de productie in ZO Azië hebben, in de buurt van de plaats waar de frames gemaakt worden, is de keus voor Shimano/Sram logistiek gezien snel gemaakt. Campa afmonteren doe je dan alleen nog maar op de fietsen die je hier lokaal afmonteerd tegen Europese uur-tarieven. En dat zijn uiteindelijk maar relatief weinig productie modellen.
Pagina: 1 ... 112 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).