Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Prulleman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Misschien een beetje vloeken in de kerk in dit topic, maar hier zitten waarschijnlijk genoeg gasten die een duren racefiets hebben voor de zomer en een goedkope MTB voor de winter, dat zou je technisch gezien beter andersom kunnen doen, daar heb je meer aan :) O-) :P
Hoe bedoel je "voor de winter"? Heb gisteren ook nog op rondje gemaakt op mijn 26" velgrem MTB met versleten 3x9 XT drijflijn en nauwelijks werkende voorvork. O-)
niet dat ik een hele dure racefiets heb

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Ankona schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb steeds meer het idee dat die groepen zwaar over rated zijn. 99,99% van de tijd is het gewoon een ketting die over een paar tandwielen loopt, of het nou een Sora of Dura Ace set is. Hoeveel van ons zijn competitieve koersrenners die onder zware belasting in een klim een wedstrijd dreigen te verliezen omdat ze niet meteen strak kunnen schakelen? En die paar gram verschil, meet je de inhoud van je bidon ook strak af dat je geen druppel teveel meeneemt?

Het zijn gewoon je benen die het werk moeten doen, dat kan met een Tiagra groep ook prima.

>:) Kom maar op >:)
Bidon afmeten en je telefoon thuis laten

Niet dat je ik denk dat het uitmaakt in snelheid, maar anders: op een trage fiets is het ook goed trainen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43

db87

Mach 2 GT modded

Xanderk89 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:50:
[...]
Ik ging van tiagra(pre 2012) naar 105(5800?) ergens in 2014. Verschil was immens.
Ik ben van een 2009, 9 speed triple tiagra groep (alles loopt extern, dure Yokozuna Reaction kabels) naar een 2019 105 groep overgestapt (nieuwe Cannondale Synapse 105 disc) en kan absoluut niet zeggen dat mijn nieuwe racefiets sneller of beter schakelt. De absolute precisie zal hoger zijn maar dat heb je ook nodig met 11 kransjes achter. Voorderailleur is wat verfijnder maar een compact met een triple vergelijken is dan ook niet helemaal eerlijk. ;)

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
[...]

Ik heb steeds meer het idee dat die groepen zwaar over rated zijn. 99,99% van de tijd is het gewoon een ketting die over een paar tandwielen loopt, of het nou een Sora of Dura Ace set is. Hoeveel van ons zijn competitieve koersrenners die onder zware belasting in een klim een wedstrijd dreigen te verliezen omdat ze niet meteen strak kunnen schakelen? En die paar gram verschil, meet je de inhoud van je bidon ook strak af dat je geen druppel teveel meeneemt?

Het zijn gewoon je benen die het werk moeten doen, dat kan met een Tiagra groep ook prima.

Dat de (mechanische) groepset niet veel uitmaakt is natuurlijk ook een gevolg van een bepaalde uitontwikkeling/ volwassen wording van de techniek. Kijk eens naar de verschillen tussen de groupsets 20 jaar geleden en nu. Dura-ace 7700 en 7800 kregen er iedere keer een kransje bij. De dual-pivot remmen kwamen en de STI-grepen waren ook nog maar een paar generaties oud en SPD-SL verving SPD-R.

In die tijd was Ultegra gewoon een kopie van de vorige DA groep en 105 een kopie van de vorige Ultegra.
En waar in die tijd een een nieuwe groep ook echt iets nieuws bracht, zou ik niet het verschil kunnen vertellen tussen een 9000 en een 9100 groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Ik zie nu voor het eerst Shimano Alfine Di2, dat ziet er echt zo cool uit! Heeft iemand daar ervaring mee?

Lijkt mij echt heel cool om een keer een belt-drive met di2 te bouwen om mee te bike packen. Ben alleen een beetje bang voor het gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:41

Fontainemelon

Zuiderbuur

Bedankt allemaal voor de input! Wordt dan inderdaad waarschijnlijk 105, wat de oudere r5700/5800 versie betreft houd ik al even 2dehands in het oog maar alles wat daarop te koop komt is nog erger afgeragd dan m'n huidige groep en wordt zoveel voor gevraagd dat ik even goed er maar meteen een nieuwe groep opleg.

Wat betreft m'n wielset, die heb ik al vervangen bij het restaureren van de fiets omdat ook beide velgen gescheurd waren en dat niet meer te redden viel. Ben toen gegaan voor een Vision Team 30 set, dus daar ligt al een 10-11speed body op en kan ik zonder problemen een 105 11spd casette op monteren normaal gezien. Ligt nu een 10speed op waarvan ik dus één tandwiel niet kan gebruiken :D

Is overigens wel één wielset dus, maar vooraan was ten tijde van de foto de remrand nog niet ingesleten waardoor het eruitziet als twee verschillende wielen.

BB ga ik nog 'ns bekijken, misschien dat ik die ook nog vervang. Moet het frame toch nog altijd eens een dikkere laag lak geven en clearcoaten, en da's net wat makkelijker met de BB eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

BartNL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:47:
[...]

een niet goed aangedrukte DI2 kabel van je voorderailleur. Meest voorkomend is de aansluiting van de kabel op je rem / schakelhendel en die zou ik dus eerst eens goed aandrukken.
Als dat niet helpt de hele DI2 kabelloop van stuur naar DI2 junction naar voorderrailleur de connectoren aandrukken.
Als ook dat niet werkt zou je kabeltjes kunnen doormeten / vervangen of je fiets naar de fietsenmaker brengen.
Het lijkt toch in de aansluiting op de shifter te zitten. Gisteren de schifter wat naar binnen gedraaid en hij schakelt weer. Nu uitzoeken of het een draadbreuk is of dat de kabel niet lekker in de shifter zat

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:24
Gebanned schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Ach als je vierkant op de fiets zit maakt een zadeltas ook niet meer uit.

Kijk eens hoever dat zadel naar voren staat in een pen zonder setback. En dan de punt ook nog zo ver naar beneden dat je zelfs op de Stockeu nog naar voren glijdt...
Hang maar net van je voorkeur af waar je op het zadel zit of de punt "zo ver" naar beneden staat. Zie rode lijn als je wat verder naar voren zit op je zadel, vs blauwe lijn als je wat verder naar achteren zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a967pwFPy0gEwj5vxM1-b0dABzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iJAAcnFNjQA272i3iuuBeiR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Maks schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:53:
Ik zie nu voor het eerst Shimano Alfine Di2, dat ziet er echt zo cool uit! Heeft iemand daar ervaring mee?

Lijkt mij echt heel cool om een keer een belt-drive met di2 te bouwen om mee te bike packen. Ben alleen een beetje bang voor het gewicht.
Heb wel recent een fiets gebouwd met normale Alfine (8-spd) en dat fiets wel erg fijn.
Maar waar ik wel achter kwam dat onderdelen voorziening lang niet zo makkelijk is als met road/mtb groepsets. De prijzen liggen ook redelijk hoog. Zal met Di2 wel niet beter zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:50
Fontainemelon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:07:
Snel vraagje tussendoor. Een tijdje geleden een Thompson R7000 gered waarvan beide chainstays volledig gescheurd waren. Dat euvel heb ik toendertijd meteen gefixt, en rijd er ondertussen toch al een jaartje of twee op zonder enige problemen. Ik rijd voornamelijk MTB maar geniet af en toe ook van wegritjes. Dit is 'm, na restauratie:

[Afbeelding]

De groupset is een Sora die standaard op de fiets zat, en die heb tot nog toe ongemoeid gelaten omdat 'ie op zich nog goed genoeg werkte en ik eerst wou zien of het frame te redden viel. De 3x groep is op zich wel redelijk achterhaald en ik merk dat ik in het platte België sowieso voornamelijk op het grootste tandwiel rijd. Daarnaast zit er al redelijk wat slijtage op de onderdelen, en loopt alles zelfs na herhaaldelijk afstellen gewoon niet meer zo fijn.

Al een tijdje aan het kijken om de fiets te moderniseren. Een volledige overhaul met nieuwe groupset, maar wel op basis van het huidige frame. Vind ik namelijk nog best mooi, en het is natuurlijk ook leuk om te weten dat je op een fiets rondrijdt die je zelf van de schroothoop hebt gered. Ik denk voor een 105 R7000 set te gaan, die momenteel te koop is voor rond de €425. Al zie ik wel dat Ultegra R8000 al rond de €625 te krijgen valt.

Mijn vraag is dus aan de mensen die met beiden ervaring hebben, of Ultegra de meerprijs waard is tegenover de 105 groep voor mijn toepassing. Ik wil de fiets vooral wat 'futureproof' krijgen zodat ik er nog ettelijke jaren pleziertochtjes mee kan rijden als ik even geen zin heb in MTB.

Alvast bedankt voor de input! :D
staan de shifters niet heel erg hoog op je stuur/ gekanteld?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Ik weet niet wat je bikepack plan is. Maar ik sta liever met een 5 jaar oude 105 groep en kabels buiten langs met panne in oost-Moldavië dan met een DI2 groep met beltdrive.

(Liefst sta je helemaal niet met panne uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:41

Fontainemelon

Zuiderbuur

koentjuh1987 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:32:
[...]

staan de shifters niet heel erg hoog op je stuur/ gekanteld?
Klopt, maar dat wordt dan weer veroorzaakt door het feit dat de stuurpen eigenlijk veel te lang is voor mijn zithouding. :+ Stuur moet een heel stuk naar het zadel toe komen en dan kunnen de shifters zakken. Wordt allemaal gefixt als ik de nieuwe groep installeer, zodat het in één keer goed is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
[...]

Haha, helemaal eens hoor. Met mijn fitness, kilometers en aspiraties (rondjes fietsen) maakt het allemaal geen bal uit.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
Vind zelf eigenlijk dat alleen de shifters en achterderailleur veel uitmaken qua gevoel.
De voornaamste reden dat ik 105 heb gepakt op mijn racefiets en niet Sora/Tiagra, is dat ik gewoon merkte dat 105 een stuk trefzekerder en vlugger schakelde qua snelheid. Het is gewoon meteen raak, in plaats van dat je moet wachten tot de derailleur de ketting op een nieuwe kransje heeft gelegd. Zit erover te denken om op mijn hybride de shifters te upgraden, want van de Acera shifters word je niet gelukkig als je opeens de 105 van je racefiets kent. Hoeft niet meteen XT(R), maar SLX of zelfs Deore zal al een flink verschil maken denk ik zo.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maks
mhr-zip schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Ik weet niet wat je bikepack plan is. Maar ik sta liever met een 5 jaar oude 105 groep en kabels buiten langs met panne in oost-Moldavië dan met een DI2 groep met beltdrive.

(Liefst sta je helemaal niet met panne uiteraard)
Ja goed punt, vraag is ook hoeveel je zelf dan nog kan doen (extra riemen mee kan nog wel maar een di2 hub servicen is niet te doen denk ik). Beetje in lijn met de opmerking van @GWBoes over onderdelen.

Ik hoop over een jaar zoiets te gaan rijden; https://www.silkroadmountainrace.cc/. Als ik dit ooit nog in mijn leven ga doen, dan moet ik dat nu doen heb ik het idee. Wordt wel nog veel trainen, afstanden per dag zijn wel te doen, is meer het aantal dagen achter elkaar waar ik echt tegenop zie.

Edit\ Oost Moldavie is de grens met Transnistrie, als je daar aan het fietsen bent dan kan je je beter over andere dingen zorgen maken :p

[ Voor 7% gewijzigd door Maks op 05-06-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Fontainemelon schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:36:
Klopt, maar dat wordt dan weer veroorzaakt door het feit dat de stuurpen eigenlijk veel te lang is voor mijn zithouding. :+ Stuur moet een heel stuk naar het zadel toe komen en dan kunnen de shifters zakken. Wordt allemaal gefixt als ik de nieuwe groep installeer, zodat het in één keer goed is :9
De stuurbocht zoals jij hem hebt gemonteerd heeft een hele grote reach, dat komt omdat hij niet bedoeld is voor shifters maar een stuurbocht is voor klassieke remmen.
Ik zou hem vervangen door een modern exemplaar (al dan niet compact).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
MrDry schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:06:
[...]Het lijkt toch in de aansluiting op de shifter te zitten. Gisteren de schifter wat naar binnen gedraaid en hij schakelt weer. Nu uitzoeken of het een draadbreuk is of dat de kabel niet lekker in de shifter zat
normaal(?) krijg je denk ik zo'n shimano aandruktool https://di2center.com/har...-cable-plug-tool-for-di2/ bij je di2 fiets en die even gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54

Ik zit er ook wel eens over na te denken om een titanium frame te laten maken met een Rohloff naaf, belt drive en schijfremmen voor fietsvakanties. Is toch wel een beetje de natte droom van hufterproof, vet- en onderhoudsvrij. Ben alleen bang dat zo'n projectje over de €5k gaat, dus tot die tijd blijf ik maar lekker op m'n Surly rijden.

@Prulleman Kun je ook gewoon mountainbiken in de zomer dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 05-06-2020 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Ypuh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:44:
[...]

Ik zit er ook wel eens over na te denken om een titanium frame te laten maken met een Rohloff naaf, belt drive en schijfremmen voor fietsvakanties. Is toch wel een beetje de natte droom van hufterproof, vet- en onderhoudsvrij. Ben alleen bang dat zo'n projectje over de €5k gaat, dus tot die tijd blijf ik maar lekker op m'n Surly rijden.

@Prulleman Kun je ook gewoon mountainbiken in de zomer dan?
Misschien dat er weet wat tracks open gaan na een weekje regen :/

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
Maks schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:55:
Ik hoop over een jaar zoiets te gaan rijden; https://www.silkroadmountainrace.cc/. Als ik dit ooit nog in mijn leven ga doen, dan moet ik dat nu doen heb ik het idee. Wordt wel nog veel trainen, afstanden per dag zijn wel te doen, is meer het aantal dagen achter elkaar waar ik echt tegenop zie.

Edit\ Oost Moldavie is de grens met Transnistrie, als je daar aan het fietsen bent dan kan je je beter over andere dingen zorgen maken :p
Samen met een bezoek aan Nepal/Himalaya is zoiets ook wel een bucketlist item voor mij om te fietsen door Uzbekistan, Kyrgyzstan en Tadzjikistan. Ik ben redelijk geobsedeerd door de enorme schaal, bergen en leegte daar. Het is er nog nooit van gekomen om die kant op te reizen, maar het idee is wel om een keer (met de fiets) die kant op te gaan. Het mag gerust nog 5 of 10 jaar duren, maar de fietsvakanties die ik nu gedaan heb van het zuiden van Engeland naar noorden van Schotland en van Oslo naar de Noordkaap waren wel met zo'n reis in het achterhoofd.

Ik zou alleen niet heen gaan voor een race/georganiseerd event, ook al is dat self supported. Als ik er naar toe ga wil ik ook gewoon het gevoel hebben dat ik alleen op de wereld ben en het in 'eigen tempo' doen (al zal dat ook gewoon ruim 100km+ per dag en zonder rustdagen zijn). Ook om de vrijheid te hebben naar een willekeurige bergtop te fietsen en daarvoor een flinke detour moet doen.

Hoe, wat of wanneer ga ik nog even rustig over nadenken. Er zitten ook nog wel wat praktische uitdagingen aan zoals het type fiets of hoeveel tijd ik er voor uittrek. Ik denk dat het een keer iets wordt wat ik tussen 2 banen in zal plannen en dan 2 maanden of misschien wel langer voor uittrek. De uitrusting heb ik in ieder geval al redelijk bij elkaar gesprokkeld. Vorige week o.a. nog een Hilleberg Unna gekocht ter vervanging van mijn solo tunneltent. Tot die tijd hou ik het bij kortere (2-3 weken) fietsreizen door Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
timwijn schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Hang maar net van je voorkeur af waar je op het zadel zit of de punt "zo ver" naar beneden staat. Zie rode lijn als je wat verder naar voren zit op je zadel, vs blauwe lijn als je wat verder naar achteren zit.

[Afbeelding]
Als je voorop op de punt van dat zadel gaat zitten, terwijl dat zadel al praktisch maximaal naar voren staat in de klem; en de klem ook nog eens op een zadelpen zit met minimale setback(0-5mm). Dat betekent dat je zwaartepunt te ver naar voren ligt en je geen bocht fatsoenlijk kan nemen.
En tenzij je een opzet stuur hebt, betekent die zadelstand dat of je reach te groot is, of dat je je zadel te hoog hebt staan.

Maar ik kan geen enkel scenario bedenken waarbij je normaal kan fietsen met zo'n zadelstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Gebanned schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Als je voorop op de punt van dat zadel gaat zitten, terwijl dat zadel al praktisch maximaal naar voren staat in de klem; en de klem ook nog eens op een zadelpen zit met minimale setback(0-5mm). Dat betekent dat je zwaartepunt te ver naar voren ligt en je geen bocht fatsoenlijk kan nemen.
En tenzij je een opzet stuur hebt, betekent die zadelstand dat of je reach te groot is, of dat je je zadel te hoog hebt staan.

Maar ik kan geen enkel scenario bedenken waarbij je normaal kan fietsen met zo'n zadelstand.
Tijdrijden... of een veel te groot frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
Mooie plannen @Ypuh en @Maks Als het er ooit van komt zie ik hier graag een verslagje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Diepzitten en niet zo flexibel rondom de heupen.
Ik zit ook 1 graad schuin, en dan zit ik niet eens zo heel diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
mhr-zip schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Diepzitten en niet zo flexibel rondom de heupen.
Ik zit ook 1 graad schuin, en dan zit ik niet eens zo heel diep.
Maar zit je ook zo ver naar voren? Probeer dat namelijk eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:24
[...]

Ik zeg niks over hoe ver het zadel naar voren staat en de setback, maar reageer puur op dat jij daarnaast zegt dat het zadel met de punt te ver naar beneden gekanteld staat. Wat imho niet per se zo is (los van het hele setback verhaal).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
BartNL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:33:
[...]

normaal(?) krijg je denk ik zo'n shimano aandruktool https://di2center.com/har...-cable-plug-tool-for-di2/ bij je di2 fiets en die even gebruiken?
Yep - en het liefst heb je wat 'kabel' over en maak je een "U". Dan trek je nooit per ongeluk je shifter los (door b.v. hard aan je stuurlint te trekken oid).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvYB7ofVpwVO0OtrrymUe54YX70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idvSy7FKC2lfZqRyIqyDDwUa.jpg?f=fotoalbum_large
(afbeelding geleend van Shimano instructievideo)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
CedricD schreef op maandag 1 juni 2020 @ 06:32:
@pdukers
We zijn gisteren met onze club lángs de grens gereden (en er niet over). Medefietser zei dat de grens terug open was sinds zaterdag, maar meer wist hij ook niet.
De hoopjes aarde waren alleszins weg :)

Thx voor de link, we blijven dus nog even in Belgenland!
Vanaf 15 juni mogen we weer formeel de grens over met Belgie:
Vanaf 8 juni is het mogelijk om in België uitstappen van één of meerdere dagen te doen.

Vanaf 15 juni zal België zijn grenzen openen voor reizen naar en vanuit de Europese Unie, met inbegrip van het Verenigd Koninkrijk en de vier andere Schengenlanden (Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen).
bron: https://crisiscentrum.be/...t-afbouwplan-vanaf-8-juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Salteh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:07:
[...]

Yep - en het liefst heb je wat 'kabel' over en maak je een "U". Dan trek je nooit per ongeluk je shifter los (door b.v. hard aan je stuurlint te trekken oid).
Of als je valt en shifter verschuift wat.
Altijd beetje ruimte overlaten idd.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
RR46 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:26:
Rijden er hier veel mensen met Di2 / Etap? De Synchroshift functie is natuurlijk wel geniaal (lijkt me?), in het speciek bij heuvelachtige gebieden.
Synchroshift bevalt mij echt perfect.
En ja je rijd met een wat schuinere kettinglijn, maar extra slijtage daardoor valt naar mijn idee wel mee. (anders zou ik geen 10 duizend km met mijn kettingen halen ;) )
Ik rijd op mijn trek emonda met 50/34 kettingbladen icm 11-30 cassette.
Ook op het vlakke en meeste tijd blijft ketting lekker op 50 blad dus.

Op mijn andere di2 fiets heb ik 10 speed dus helaas geen synchroshift en rijd ik met 52/36 kettingbladen en zit ik met de hand redelijk vaak tussen de 36 en 52 te wisselen.
Zou daar eigenlijk ook graag synchroshift hebben.
En eigenlijk roep ik al hele tijd dat ik daar ook liever 53/39 (of ook 50/34) heb zodat ik minder vaak tussen bladen loop te wisselen.
36 is het net niet voor mij.

[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 06-06-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
DDX schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:10:
[...]
En ja je rijd met een wat schuinere kettinglijn, maar extra slijtage daardoor valt naar mijn idee wel mee.
Je kunt met die D-Fly unit je Di2 setup verbinden met je telefoon, dan kun je via de E-Tube app precies instellen wanneer er overgeschakelt moet worden :)

Dat ziet er op je mobiel grofweg zo uit (bij gebrek aan een betere afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqEe_MkP6NgHtg9OwUNV8miZibM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDu7fhRUn7UWyqGnJuAwL47k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Ik heb een technisch vraagje, weet niet of iemand er ervaring mee heeft. Ik heb een 4iiii leftside powermeter welke wel poweroutput geeft aan mijn mobiel/de 4iiii app, maar mijn horloge (Suunto Spartan Trainer) wil hij niet mee connecten, heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
DDX schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:10:
[...]

En ja je rijd met een wat schuinere kettinglijn, maar extra slijtage daardoor valt naar mijn idee wel mee. (anders zou ik geen 10 duizend km met mijn kettingen halen ;) )
Ik rijd op mijn trek emonda met 50/34 kettingbladen icm 11-30 cassette.
Ook op het vlakke en meeste tijd blijft ketting lekker op 50 blad dus.

Op mijn andere di2 fiets heb ik 10 speed dus helaas geen synchroshift en rijd ik met 52/36 kettingbladen en zit ik met de hand redelijk vaak tussen de 36 en 52 te wisselen.
Zou daar eigenlijk ook graag synchroshift hebben.
En eigenlijk roep ik al hele tijd dat ik daar ook liever 53/39 (of ook 50/34) heb zodat ik minder vaak tussen bladen loop te wisselen.
36 is het net niet voor mij.
Lijkt mij ook wel wat. Sluit ik me fiets aan op e-tube. Geeft het programma aan dat alles geüpdatet is. Wil ik synchroshift aanzetten, geeft het programma aan dat ik mijn voor derailleur moet updaten 😱. Blijkt het dat ik ooit bij het kopen van mijn 9070 di2 set een prototype heb gehad van de voor derailleur. Even contact opgenomen met @Salteh hij gewoon super relaxed me in contact gebracht met iemand van Shimano Europa! In zijn mail schrijft hij dat ik gecompenseerd wordt met een ‘final’ product 👌🏼.

Hem een mailtje even afwachten wat het wordt! Alvast alle lof voor @Salteh _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Verona27 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:30:
Ik heb een technisch vraagje, weet niet of iemand er ervaring mee heeft. Ik heb een 4iiii leftside powermeter welke wel poweroutput geeft aan mijn mobiel/de 4iiii app, maar mijn horloge (Suunto Spartan Trainer) wil hij niet mee connecten, heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen?
Misschien ondersteund je telefoon geen bluetooth smart?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Prulleman schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:45:
[...]

Misschien ondersteund je telefoon geen bluetooth smart?
Jawel, de app van 4iiii ziet de powermeter gewoon, dus dat is het probleem niet. Ik kan daar bv ook gewoon een rondje mee fietsen en dan krijg ik wel poweroutput waardes en cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ow sorry, las het precies andersom.. smartwatch zou zeker wel bt smart moeten kunnen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Prulleman schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:48:
Ow sorry, las het precies andersom.. smartwatch zou zeker wel bt smart moeten kunnen
Ja klopt, en ik had em tijdens het monteren op de fiets gelijk verbonden maar toen ik een testrondje wilde doen was die verbinding ineens weg..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Prulleman
Verona27 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Ja klopt, en ik had em tijdens het monteren op de fiets gelijk verbonden maar toen ik een testrondje wilde doen was die verbinding ineens weg..
Is het niet zo dat je telefoon dan de verbinding claimt? In tegenstelling tot ant+ kan je bt maar met 1 device connecten

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verona27
Prulleman schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:54:
[...]

Is het niet zo dat je telefoon dan de verbinding claimt? In tegenstelling tot ant+ kan je bt maar met 1 device connecten
Hmm interessant.. Dit is het! Hij doet t nu gelijk weer, HELD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

Heeft er iemand trouwens ervaring met de Garmin RTL radar? Ik lees alleen maar goede ervaringen en reviews. Renners die er één hebben geven ook vaak aan dat ze er niet meer zonder willen. Kan me er wel iets bij voorstellen: zelf schrik ik regelmatig van auto's die ineens naast mij rijden.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Grin schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:09:
Heeft er iemand trouwens ervaring met de Garmin RTL radar? Ik lees alleen maar goede ervaringen en reviews. Renners die er één hebben geven ook vaak aan dat ze er niet meer zonder willen. Kan me er wel iets bij voorstellen: zelf schrik ik regelmatig van auto's die ineens naast mij rijden.
DDX in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Precies wat ik wilde weten/horen. Thanks @DDX! Ik ga er 1 2 kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 07-06-2020 22:45 . Reden: Make that two... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32
Nog vrij willekeurige vraagje. Ik kom zelf vanuit het mountainbiken, en reed vaak met camelback die dan in mijn rugzakje zat. Zoiets bijv

Merk nu eigenlijk dat ik onbewust nog steeds graag die rugzak meeneem met wielrennen (zonder camelback). Het lijkt vrij ongebruikelijk als ik iedereen zo zie om mij heen (niet dat ik me daar perse aan stoor), maar ik stop er ook weinigs extra's in dan ik in een normale zadeltas zou stoppen.

Maare levert dit aerodynamisch gezien veel verschil op? Want behalve dat en een zweterige rug lijkt het me niet heel anders toch? Totaal gewicht blijft gelijk, zit wel hoger, dus zwaartepunt is mss anders, maar we praten niet over veel gewicht. Vind ook niet echt een probleem om een zadeltas aan te schaffen, maar was meer dat ik dacht ja die tas heb ik toch al en als het weer beetje wisselvallig is vind ik het ook niet zo erg om er wat lichtgewicht maar wat volumineuzere items in te proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
GCN had hier tijdje geleden nog een video over ;)
YouTube: What's The Best Bag For Commuting By Bike? Saddle Bag Vs. Panniers V...

Ik fiets zelf niet graag met een rugtas, zelfs op korte afstand.
Ok als je wat meer rechtopzit gaat het wat minder irriteren misschien.
Klein stuurtasje is ook handig als je net wat meer wilt meenemen dan wat in zakjes van shirt past.

En nog een mooie test :
https://www.tailfin.cc/bl...cs-matter-in-bikepacking/

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 07-06-2020 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb sinds deze week de RTL515 en vind hem super. Geeft achteropkomend verkeer heel duidelijk aan op de Edge en heeft voor mij echt toegevoegde waarde aangezien ik regelmatig solorondjes maak waarbij ik ook op de weg fiets.

Het is geen alternatief voor over je schouder kijken als je wilt afslaan bijvoorbeeld, maar als hij aangeeft dat er verkeer aankomt weet ik sowieso al dat ik niet eens hoef te kijken en dat ik moet wachten.

Ik ben er tevreden over en vind het een goede en nuttige toevoeging.

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Ja bevalt super!

Ik heb ook een Garmin Edge, daar kan je ook nog diverse extra instellingen op vinden.
Bijv. wel radar aan, en geen licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Over verkeer gesproken.. vandaag helaas weer een bijna dood ervaring op de fiets.. op een dijkweg fietste ik rechts, liepen 2 mensen links, kwamen 8 motorrijders tegemoet, die wijken 1 voor 1 steeds verder uit voor de wandelaars en de laatste 3 motorrijders konden mij allemaal nog op het laatste moment ontwijken.. kan mij niet herinneren dat het ooit zo dichtbij is geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Bananeman schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:22:
[...]

Ik heb sinds deze week de RTL515 en vind hem super. Geeft achteropkomend verkeer heel duidelijk aan op de Edge en heeft voor mij echt toegevoegde waarde aangezien ik regelmatig solorondjes maak waarbij ik ook op de weg fiets.

Het is geen alternatief voor over je schouder kijken als je wilt afslaan bijvoorbeeld, maar als hij aangeeft dat er verkeer aankomt weet ik sowieso al dat ik niet eens hoef te kijken en dat ik moet wachten.

Ik ben er tevreden over en vind het een goede en nuttige toevoeging.
Zeer interessant! Ik heb al een Edge 1000, daar zou hij dus prima mee gekoppeld kunnen worden. Hoe toont hij zijn info? En hoe is dat te gebruiken icm de normale schermen? ( bij mij staat hij meestal op navigatie omdat ik elke keer er weer een andere koers in gooi)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
StygMa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:13:
Nog vrij willekeurige vraagje. Ik kom zelf vanuit het mountainbiken, en reed vaak met camelback die dan in mijn rugzakje zat. Zoiets bijv

Merk nu eigenlijk dat ik onbewust nog steeds graag die rugzak meeneem met wielrennen (zonder camelback). Het lijkt vrij ongebruikelijk als ik iedereen zo zie om mij heen (niet dat ik me daar perse aan stoor), maar ik stop er ook weinigs extra's in dan ik in een normale zadeltas zou stoppen.

Maare levert dit aerodynamisch gezien veel verschil op? Want behalve dat en een zweterige rug lijkt het me niet heel anders toch? Totaal gewicht blijft gelijk, zit wel hoger, dus zwaartepunt is mss anders, maar we praten niet over veel gewicht. Vind ook niet echt een probleem om een zadeltas aan te schaffen, maar was meer dat ik dacht ja die tas heb ik toch al en als het weer beetje wisselvallig is vind ik het ook niet zo erg om er wat lichtgewicht maar wat volumineuzere items in te proppen.
Grappig, ben zelf iemand die ook altijd een rugzakje neemt, puur omdat ik het niet fijn vindt om spullen in de zakken van mijn shirt te stoppen.
Zal denk ik ook gewenning uit de middelbare school tijd zijn, als je toen een tas van 10 kilo op je rug kon houden, dan kan nu een tasje van 2 kilo ook.
En neem zelf ook wat meer mee dan de meeste fietsers doen vermoed ik. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Zo'n 20 minuten FTP-test... maakt het nog uit hoe de wind staat voor de waarde die eruit rolt?

Want ik heb juist het gevoel dat ik bij tegenwind makkelijker een hoog vermogen kan rijden dan bij wind mee...

Gisteren deed ik zo'n test over een lange rechte weg met halverwege een knik in de weg. Op de eerste helft had ik de wind van opzij en op de tweede helft schuin tegen.

De eerste helft (wind van opzij) fietste ik zo'n 40-43 km/h en zat ergens tussen de 250-280 W. De tweede helft (wind schuin tegen) fietste ik rond de 35 en rond de 300 W.

(ik heb sinds 4 dagen een vermogensmeter, dus mijn ervaring ermee is zeer beperkt :))

En nu ik toch bezig ben, nog een vraag :): ik had deze vraag ook in het 'fietscomputer topic' gesteld, maar weet iemand hier waarom mijn Garmin (Edge 1000) mijn FTP-waarde niet automatisch berekent? Hij geeft wel aan wat mijn maximaal gemiddeld vermogen gedurende 20 minuten was, maar hij past mijn FTP-waarde hier niet op aan. Ook al staat op de help site van Garmin dat het wel zo zou moeten gaan.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00
Ankona schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Zeer interessant! Ik heb al een Edge 1000, daar zou hij dus prima mee gekoppeld kunnen worden. Hoe toont hij zijn info? En hoe is dat te gebruiken icm de normale schermen? ( bij mij staat hij meestal op navigatie omdat ik elke keer er weer een andere koers in gooi)
Heb de voor- en achterlamp/radar van Varia. Prima spul. Heb ze altijd bij me.

In dit filmpje legt DC Rainmaiker alles uit wat je wil weten (in Nederland waar hij tegenwoordig woont): YouTube: Garmin Varia RTL510 Cycling Radar and Light Review!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb best lang nagedacht over deze gadget maar tot nu toe twijfel ik nog. Ik fiets toch altijd zo veel mogelijk rechts, als het signaal af gaat dat er een auto aan komt kan ik toch mijn gedrag niet meer aanpassen. Daarnaast heb ik weinig last van schrikken door auto’s.

Argumenten om er toch voor te gaan: Met links afslaan kan het uiteraard wel invloed hebben op mijn gedrag (en daar heb ik ook wel eens geluk gehad). En ik dacht, als het 1x helpt om niet onder een auto te komen dan is het de 200€ sowieso al waard geweest.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Galois schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:17:

En nu ik toch bezig ben, nog een vraag :): ik had deze vraag ook in het 'fietscomputer topic' gesteld, maar weet iemand hier waarom mijn Garmin (Edge 1000) mijn FTP-waarde niet automatisch berekent? Hij geeft wel aan wat mijn maximaal gemiddeld vermogen gedurende 20 minuten was, maar hij past mijn FTP-waarde hier niet op aan. Ook al staat op de help site van Garmin dat het wel zo zou moeten gaan.
Is je FTP hoger dan je .95x 20min gem. ? Ik had laatst ook een melding van een nieuw gemeten FTP terwijl mijn max. 20min gem. lager lag.
2x8min interval wordt ook gebruikt om FTP te bepalen en dat kwam al dichter in de buurt (Veloviewer kan die waarde ook bereken uit de rit), lijkt dus dat Garmin die ook gebruikt mocht dat hoger uitvallen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ruim 400 euro voor twee achterlampjes, sodeknetter zeg... :X
Naja, niet over miepen Grin... *order geplaatst heeft*
Wat @SirLenncelot al aangeeft: [...] als het 1x helpt om niet onder een auto te komen dan is het de 200€ sowieso al waard geweest.

QFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
SirLenncelot schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:08:
Ik heb best lang nagedacht over deze gadget maar tot nu toe twijfel ik nog. Ik fiets toch altijd zo veel mogelijk rechts, als het signaal af gaat dat er een auto aan komt kan ik toch mijn gedrag niet meer aanpassen. Daarnaast heb ik weinig last van schrikken door auto’s.

Argumenten om er toch voor te gaan: Met links afslaan kan het uiteraard wel invloed hebben op mijn gedrag (en daar heb ik ook wel eens geluk gehad). En ik dacht, als het 1x helpt om niet onder een auto te komen dan is het de 200€ sowieso al waard geweest.
Ik zie het nut er niet helemaal van in. Als je toch al rechts rijdt, wat moet je dan met de informatie dat er een auto aan komt? Stoppen? Omkijken of er ècht wat aankomt en daardoor van je lijn afwijken?
Als je links wilt afslaan moet je sowieso achterom kijken, richting aangeven, achterom kijken, gaan. Vooral niet op je scherm kijken dus.
Begrijp ik nou uit het filmpje dat het achterlicht gaat knipperen als er een auto aankomt? Knipperende achterlichten zijn in NL niet toegestaan op de openbare weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@DieAnder Ik fiets met een aanzienlijke regelmaat op de openbare weg, hier in de provincie (Groningen) kan dat nog en zijn er zeker niet altijd fietspaden. Ik schrik me soms echt het rambam van auto's die ineens naast mij rijden; ik hoor die dingen echt niet als ik met 30-42 op de openbare weg rij. Te. Veel. Wind. Geluid.
Daarbij fietsen wij regelmatig met z'n tweeën, met deze achterlampen weet ik dan tijdig dat er een auto van achteren komt. Zo kan je achterelkaar gaan rijden en komt de auto er hopelijk met iets minder(zonder?) frustratie langs...

Het gedrag(knipperen) van de lichten is een instelling, je kan daarmee het nodige instellen. Je kan ze ook continu laten branden of uitschakelen, of heel fel/zacht laten branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ankona schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Ik heb zelf ook een Edge 1000, dus kan uit eerste hand melden dat het hier perfect mee werkt.

Het filmpje dat al werd gelinkt toont hoe e.e.a. wordt weergegeven, kortgezegd wordt aan de rechterkant van je scherm (ongeacht welke pagina, dus ook de kaart) een verticale strook getoond indien er auto's aankomen met daarop de positie t.o.v. jou. Als er geen auto's meer aankomen wordt de strook even groen en verdwijnt deze.
SirLenncelot schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:08:
Ik heb best lang nagedacht over deze gadget maar tot nu toe twijfel ik nog. Ik fiets toch altijd zo veel mogelijk rechts, als het signaal af gaat dat er een auto aan komt kan ik toch mijn gedrag niet meer aanpassen.
Kan nog wel, hij toont al auto's vanaf 140m afstand.
Daarnaast heb ik weinig last van schrikken door auto’s.

Voor mij was het schrikken de definitieve reden om er voor te gaan, nadat ik weer 2 schrikmomentjes had gehad waarbij ik echt niet in de gaten had dat er iets aankwam. Daarnaast, als ik op de openbare weg rijd en is het wat krapper allemaal, dan ga ik zoveel mogelijk rechts rijden als ik op het scherm zie dat er verkeer aankomt, meer dan ik doe als de weg vrij is.

Bij het afslaan heeft het weinig echte toegevoegde waarde, bij vrijwel iedere zijwaartse beweging kijk ik over mijn schouder omdat er ook nog andere fietsers voorbij kunnen komen (die worden niet getoond/gedetecteerd).

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
DieAnder schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Ik zie het nut er niet helemaal van in. Als je toch al rechts rijdt, wat moet je dan met de informatie dat er een auto aan komt? Stoppen? Omkijken of er ècht wat aankomt en daardoor van je lijn afwijken?
Als je links wilt afslaan moet je sowieso achterom kijken, richting aangeven, achterom kijken, gaan. Vooral niet op je scherm kijken dus.
Begrijp ik nou uit het filmpje dat het achterlicht gaat knipperen als er een auto aankomt? Knipperende achterlichten zijn in NL niet toegestaan op de openbare weg.
Lijkt me wel handig, maar voor mij te duur voor de keren dat ik het nodig hebt. Komt heel zelden voor dat ik schrik van een auto doordat ik hem niet opgemerkt heb. Plus natuurlijk dat je dan net zo goed een zadeltasje kan monteren als je dit soort dingen aan je fiets gaat hangen. :+

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KenVerburg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16

KenVerburg

Race-fan

Bij mij detecteert hij wel fietsers, het ligt aan de snelheid waarop ze je naderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

GWBoes schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:25:
[...]

Is je FTP hoger dan je .95x 20min gem. ? Ik had laatst ook een melding van een nieuw gemeten FTP terwijl mijn max. 20min gem. lager lag.
2x8min interval wordt ook gebruikt om FTP te bepalen en dat kwam al dichter in de buurt (Veloviewer kan die waarde ook bereken uit de rit), lijkt dus dat Garmin die ook gebruikt mocht dat hoger uitvallen.
Ja. De ingestelde FTP-waarde (die ik dus niet zelf ingesteld heb, maar het apparaat zelf) is 2,77. Ik heb zaterdag gemiddeld 290 W gefietst gedurende achtereenvolgende 20 minuten. Dat is dus hoger dan 2,77, maar mijn Garmin past 'm niet aan.

Ik had dus verwacht dat het zou gaan net zoals bij de VO2max schattingen: die passen zich automatisch aan (naar beneden en boven). En volgens de aangehaalde website, zou dat ook moeten gebeuren. Maar bij mij dus niet. Of ik begrijp het niet of ik doe iets verkeerd... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

GerbenBK schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:08:
[...]

Plus natuurlijk dat je dan net zo goed een zadeltasje kan monteren als je dit soort dingen aan je fiets gaat hangen. :+
Hahaha, nice try: nee. }:| :+

[ Voor 23% gewijzigd door Grin op 08-06-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Galois schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:17:
Zo'n 20 minuten FTP-test... maakt het nog uit hoe de wind staat voor de waarde die eruit rolt?
Tegenwind of bergop maken het voor mij gemakkelijker om consistent een hoog wattage te trappen. Elk grijntje kracht dat je uit je benen perst gaat rechtstreeks naar het overwinnen van die tegenstand. Als je wind mee/opzij hebt, dan kan je je pedalen al ronddraaien zonder echt kracht te zetten, wat het lastiger maakt om aan een hoog wattage te raken (of je moet met een heel hoog verzet rijden natuurlijk).

Afgelopen zaterdag nog eens in de praktijk kunnen brengen met windsnelheden tot 75-80km/h in de Vlaamse polders. Het eerste deel deed ik windop, waarbij ik soms 320W trapte om 23.2km/h te halen, in het terugkeren haalde ik 40km/h terwijl ik 99W trapte 🤷🏻‍♂️.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Beetje offtopic, misschien ben ik wat te puristisch. Maar wat doet dit woord toch iedere keer weer pijn aan mijn ogen. Je bedoelt vermogen. "Wattage" is niets. Misschien iets met van die witte pluisjes ofzo.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin gister ook eerste ritje met die Muc-Off lube gedaan en ketting is nog zo goed als schoon terwijl het buiten niet helemaal droog was. Had ik veel eerder mee moeten experimenteren. Geen/minder zwarte smeerboel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ankona schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Beetje offtopic, misschien ben ik wat te puristisch. Maar wat doet dit woord toch iedere keer weer pijn aan mijn ogen. Je bedoelt vermogen. "Wattage" is niets. Misschien iets met van die witte pluisjes ofzo.
Dat had ik laatst ook dat ik mij weer liep te ergeren aan wattage, voltage, enz.

Dus ging ik googlen of het nou aan mij lag, of dat het gewoon juiste woorden zijn.

Helaas lijkt het tegenwoordig dat spanning/voltage en vermogen/wattage synoniem zijn.

Volgens:taaladvies.net en onzetaal.nl waar deze woorden in gebruikt worden.

Lijkt misschien offtopic, maar ook hier moeten we goed nadenken of we de juiste woorden gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Galois schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:11:
[...]

Ja. De ingestelde FTP-waarde (die ik dus niet zelf ingesteld heb, maar het apparaat zelf) is 2,77. Ik heb zaterdag gemiddeld 290 W gefietst gedurende achtereenvolgende 20 minuten. Dat is dus hoger dan 2,77, maar mijn Garmin past 'm niet aan.

Ik had dus verwacht dat het zou gaan net zoals bij de VO2max schattingen: die passen zich automatisch aan (naar beneden en boven). En volgens de aangehaalde website, zou dat ook moeten gebeuren. Maar bij mij dus niet. Of ik begrijp het niet of ik doe iets verkeerd... :)
Is die 290W wat je daadwerkelijk gefietst hebt? Je FTP is dan 0.95*290=275.5. Zonder je gewicht te weten kunnen wij natuurlijk niet weten of dat hoger is dan 2.77 (wat dan weer je Watt/kg is neem ik aan?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Ankona schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Hier in Vlaanderen is het alleszins een erg normale manier om zoiets te benoemen. En zoals @Galois aanhaalt: het mag gewoon van de taalnazi's Taalunie. Maar daar hebben ze dan natuurlijk ook geen ingenieursstudies gevolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Galois schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:25:
[...]
Volgens:taaladvies.net en onzetaal.nl waar deze woorden in gebruikt worden.

Lijkt misschien offtopic, maar ook hier moeten we goed nadenken of we de juiste woorden gebruiken ;)
Ik lees de uitleg daar toch net wat anders.

En praten over het wattage van een apparaat vs het opgenomen vermogen wanneer je het daadwerkelijk aansluit zijn toch twee verschillende concepten?
offtopic:
Ik praat iig ook niet over de weerstand van een apparaat dat ik op het lichtnet aansluit terwijl ik wel de achtergrond heb om de goede woordjes automatisch te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pimorez schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Is die 290W wat je daadwerkelijk gefietst hebt? Je FTP is dan 0.95*290=275.5. Zonder je gewicht te weten kunnen wij natuurlijk niet weten of dat hoger is dan 2.77 (wat dan weer je Watt/kg is neem ik aan?).
Excuses: ja, dat is meer dan 2,77. Ik ben 70 kg, dus dat zou dus 3,9 moeten zijn.

Maar het gaat erom dat mijn Garmin deze niet automatisch aanpast. Dat die 2,77 dus niet klopt (die 2,77 heb ik zelf nooit ingevuld, dat is één of andere default-waarde), maar niet wordt aangepast ook al staat 'automatisch berekenen' aan. En ik snap dus niet waarom dat niet gebeurt en vraag mij dus af of dat bij andere Garmin-gebruikers wel automatisch aangepast wordt?
ANdrode schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Ik lees de uitleg daar toch net wat anders.

En praten over het wattage van een apparaat vs het opgenomen vermogen wanneer je het daadwerkelijk aansluit zijn toch twee verschillende concepten?
offtopic:
Ik praat iig ook niet over de weerstand van een apparaat dat ik op het lichtnet aansluit terwijl ik wel de achtergrond heb om de goede woordjes automatisch te gebruiken.
Het opgenomen wattage zou het dan zijn (??? 8)7 )

[ Voor 25% gewijzigd door Galois op 08-06-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09
Ik kan een gebruikte Lorini L82 fiets kopen. Carbon frame en 105 afgemonteerd. Ziet er mooi en en m.i. een redelijke prijs. Ik kom echter niets over het merk tegen. Is het een goed merk, en moet ik ergens op letten bij aanschaf van een gebruikte carbon fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
107mb schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:54:
Ik kan een gebruikte Lorini L82 fiets kopen. Carbon frame en 105 afgemonteerd. Ziet er mooi en en m.i. een redelijke prijs. Ik kom echter niets over het merk tegen. Is het een goed merk, en moet ik ergens op letten bij aanschaf van een gebruikte carbon fiets?
Na enig zoeken lijken het frames van een zaak dat wielerkleding maakt/waar je het kunt laten bedrukken. De comments die ik over het merk tegenkom op bv fiets.nl zijn al wat ouder en over het algemeen wel ok. Het zullen wel gewoon chinese frames zijn dat ze gerebrand hebben.
Bij carbon moet je vooral goed opletten of er geen scheuren oid inzitten want het is wat dat betreft minder duurzaam dan aluminium. Verder slijtageonderdelen goed inspecteren en of er geen speling in het balhoofdstel zit. Waarschijnlijk zijn er nog meer zaken waar de meer ervaren fietsers je nog op kunnen wijzen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verona27 op 08-06-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09
Verona27 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Na enig zoeken lijken het frames van een zaak dat wielerkleding maakt/waar je het kunt laten bedrukken. De comments die ik over het merk tegenkom op bv fiets.nl zijn al wat ouder en over het algemeen wel ok. Het zullen wel gewoon chinese frames zijn dat ze gerebrand hebben.
Bij carbon moet je vooral goed opletten of er geen scheuren oid inzitten want het is wat dat betreft minder duurzaam dan aluminium. Verder slijtageonderdelen goed inspecteren en of er geen speling in het balhoofdstel zit. Waarschijnlijk zijn er nog meer zaken waar de meer ervaren fietsers je nog op kunnen wijzen..
thanks. Ik ben zelf wel huiverig voor gebruikt carbon. Het vervelende waar ik nu tegen aanloop is dat alle instapfietsen (+/- 500 tot 700 euro) werkelijk overal uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Galois schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Excuses: ja, dat is meer dan 2,77. Ik ben 70 kg, dus dat zou dus 3,9 moeten zijn.

Maar het gaat erom dat mijn Garmin deze niet automatisch aanpast. Dat die 2,77 dus niet klopt (die 2,77 heb ik zelf nooit ingevuld, dat is één of andere default-waarde), maar niet wordt aangepast ook al staat 'automatisch berekenen' aan. En ik snap dus niet waarom dat niet gebeurt en vraag mij dus af of dat bij andere Garmin-gebruikers wel automatisch aangepast wordt?

[...]

Het opgenomen wattage zou het dan zijn (??? 8)7 )
Maar wil je dan dat je FTP wordt aangepast automatisch? Lijkt mij niet. FTP zegt iets over het maximale vermogen dat je gedurende een uur kunt wegtrappen. Doe je een herstelritje, dan heeft dat niets te maken met je FTP behalve dat je bijvoorbeeld op 60% van je FTP gaat fietsen.

Omhoog automatisch aanpassen zou misschien nog iets logischer zijn, maar op het moment dat je weinig traint blijft je FTP ook weer staan op een te hoge waarde.

Volgens mij is de sleutel hier vooral dat je regelmatig een FTP-test moet doen om de waarde zo up-to-date mogelijk te hebben. Geen idee of Garmin dit ondersteunt, maar stel je neemt een rit op en vlagt deze als FTP-test, dan zou het prima zijn die waarde aan te passen. Je hebt immers heel specifiek gereden om die waarde te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
107mb schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:54:
Ik heb daar "branded" fietskleding vanuit mijn werk van gekregen (zit overigens niet lekker) :9. Dus ik denk dat het een rebranded frame is en niet door hen zelf is ontwikkeld. Als je op FM066 carbon frame zoekt dan begrijp je wat ik bedoel.
Edit\ Haha, dus ook wat Verona27 zegt

Iets anders trouwens waar het hier niet zo vaak over gaat. Ik ben twee weken geleden weer eens onderuit gegaan (rotonde, 40+, regen, te veel risico genomen). Fiet is nog heel gelukkig maar wel veel schaafwonden. Vraag mij af hoe jullie het doen met wondverzorging. Als het echt heel erg is dan haal ik meestal Duoderm of iets om er op te plakken. Nu was het vrij oppervlakkig maar ik dek het dan 's nachts wel af zodat de lakens schoon blijven.

Ik had nu voor het eerst dit zalfkompres. Moet zeggen dat ik iedere ochtend alles er goed af kon halen zonder dat het heel vast zat aan de wonden. Binnen een week was alles zo goed als dicht. Iemand nog meer tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Maks schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb daar "branded" fietskleding vanuit mijn werk van gekregen (zit overigens niet lekker) :9. Dus ik denk dat het een rebranded frame is en niet door hen zelf is ontwikkeld. Als je op FM066 carbon frame zoekt dan begrijp je wat ik bedoel.

Iets anders trouwens waar het hier niet zo vaak over gaat. Ik ben twee weken geleden weer eens onderuit gegaan (rotonde, 40+, regen, te veel risico genomen). Fiet is nog heel gelukkig maar wel veel schaafwonden. Vraag mij af hoe jullie het doen met wondverzorging. Als het echt heel erg is dan haal ik meestal Duoderm of iets om er op te plakken. Nu was het vrij oppervlakkig maar ik dek het dan 's nachts wel af zodat de lakens schoon blijven.

Ik had nu voor het eerst dit zalfkompres. Moet zeggen dat ik iedere ochtend alles er goed af kon halen zonder dat het heel vast zat aan de wond. Binnen een week was alles zo goed als dicht. Iemand nog meer tips?
Oeh, wondverzorging kwam voorbij in de LSRF podcast van Ten Dam laatst. in de afl. met de Belgische soigneur Freddy. Als ik me niet vergis was het volgens hem het beste de korst zo "nat" mogelijk te houden.

Je zou het even terug kunnen luisteren: https://www.liveslowridef...ct-soigneren-kun-je-leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Maks 2 weken geleden ook redelijk gestroopt met schaafplekken vanaf m'n schouder tot en met onderbeen. Naast één ontsmetten en veel luchten (wat nogal makkelijk ging met 25 graden buiten) niets mee gedaan en na een week was 90% wel weer weg. Alleen de eerste nacht was ff vervelend om geen bloed in je bed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

The__Dude schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Maar wil je dan dat je FTP wordt aangepast automatisch? Lijkt mij niet. FTP zegt iets over het maximale vermogen dat je gedurende een uur kunt wegtrappen. Doe je een herstelritje, dan heeft dat niets te maken met je FTP behalve dat je bijvoorbeeld op 60% van je FTP gaat fietsen.

Omhoog automatisch aanpassen zou misschien nog iets logischer zijn, maar op het moment dat je weinig traint blijft je FTP ook weer staan op een te hoge waarde.

Volgens mij is de sleutel hier vooral dat je regelmatig een FTP-test moet doen om de waarde zo up-to-date mogelijk te hebben. Geen idee of Garmin dit ondersteunt, maar stel je neemt een rit op en vlagt deze als FTP-test, dan zou het prima zijn die waarde aan te passen. Je hebt immers heel specifiek gereden om die waarde te bepalen.
Garmin geeft die optie om 'automatisch berekenen' aan te vinken. Het zou logisch zijn als ik die keuze zou krijgen, want inderdaad het is alleen zinnig als de waarde 'omhoog' aangepast wordt.

Maar er wordt niets automatisch berekend... dat is het probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Galois schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Mijn Edge 820 gaf 205 aan (geen idee waar dat vandaan kwam) en werd na een FTP test geupdate naar 239. Is je FTP waarde wel geupdate op https://connect.garmin.com/modern/report/50/cycling/current ? Daar duurde het bij mij wel een paar uur voordat die was aangepast ondanks dat ik mijn Edge 820 wel al had gesynchroniseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pimorez schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Mijn Edge 820 gaf 205 aan (geen idee waar dat vandaan kwam) en werd na een FTP test geupdate naar 239. Is je FTP waarde wel geupdate op https://connect.garmin.com/modern/report/50/cycling/current ? Daar duurde het bij mij wel een paar uur voordat die was aangepast ondanks dat ik mijn Edge 820 wel al had gesynchroniseerd.
Nee, die waarde is daar niet geupdate. Mijn Edge 1000 is wel gesynchroniseerd. En heb mijn FTP-waarde handmatig aangepast, alleen op die plek blijft hij onaangepast... Snap er niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
[...]

Ik had nu voor het eerst dit zalfkompres. Moet zeggen dat ik iedere ochtend alles er goed af kon halen zonder dat het heel vast zat aan de wonden. Binnen een week was alles zo goed als dicht. Iemand nog meer tips?
Als ik dit stukje op sport.be lees, doe je het goed inderdaad.

Droge wondgenezing is mogelijk bij kleinere schaafwonden en bij schaafwonden die niet door kledij bedekt zijn. Er zal zich een korst vormen en die zal de huid beschermen tegen infecties. Toch blijkt in de praktijk dat het genezingsproces bij droge schaafwonden trager verloopt. Bij de minste stoot kan bijvoorbeeld de korst breken waardoor de wonde opnieuw begint te bloeden. Afdekken kan dus ook hier nuttig zijn om de korst te beschermen.

Diepere en vochtige schaafwonden moet je afdekken. Doe dit zeker als ze zich onder de kledij bevinden. Bij ernstig verontreinigde schaafwonden kies je best voor een ontsmettend vetverband of voor een antibiotische zalf. Hydrocolloid wondverband (bv. Duoderm) is interessant omdat het tegen de wonde een soort gel vormt en zo een vochtig wondklimaat creëert, wat de genezing bevordert. Na ongeveer zeven dagen komt het verband vanzelf los. Zorg er wel altijd voor dat de wonde helemaal schoon is. Gebruik deze verbanden dus nooit bij geïnfecteerde wonden.
BreadFan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Oeh, wondverzorging kwam voorbij in de LSRF podcast van Ten Dam laatst. in de afl. met de Belgische soigneur Freddy. Als ik me niet vergis was het volgens hem het beste de korst zo "nat" mogelijk te houden.

Je zou het even terug kunnen luisteren: https://www.liveslowridef...ct-soigneren-kun-je-leren
Ook mijn eerste gedachte haha, hier naar refereren.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
[...]ik had nu voor het eerst dit zalfkompres. Moet zeggen dat ik iedere ochtend alles er goed af kon halen zonder dat het heel vast zat aan de wonden. Binnen een week was alles zo goed als dicht. Iemand nog meer tips?
https://www.heltiq.nl/eilandpleister dit soort eiland pleisters werken goed voor kleinere schaafwonden en zijn in verschillende maten te koop zie ook gelinkte pagina.
https://www.hansaplast.nl...verzorging/pleister-spray werkt beter voor grotere fietsschaafwonden kan ik je helaas uit eigen ervaring vertellen ;)
Wel eerst de wonden goed schoonmaken en desinfecteren. Voordeel van deze spray is dat het op knie en bil goed blijft zitten. Dat is met pleisters lastiger maar die vierkante eilandpleisters blijven wel veel beter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:01
Hmm, gisteren heb ik met een vriend van mij een ritje gemaakt richting het zuiden.
Hij heeft voorafgaand aan de rit en naderhand nog een extra stukje gereden om weer thuis te komen, maar er zit een behoorlijk fors verschil tussen zijn gemiddelde snelheid en mijn gemiddelde snelheid op het gezamenlijke stuk.

Als ik in Strava puur naar het gezamenlijke deel kijk, zie ik dat hij in 2:19 63.2km gedaan heeft, terwijl ik in 2:21 maar 61.1km gedaan heb. We hebben allebei met een aparte Wahoo Elemnt Bolt gereden.

Een verschil dat ik kan bedenken is dat ik iets sneller optrek na het stoppen e.d., dus ik zou net iets verder gereden kunnen hebben voordat de autopause functie de rit weer hervat. Dit lijkt me echter geen 2km verschil kunnen verklaren, en dan vind ik het ook lastig te begrijpen dat mijn rit qua tijdsduur langer is.

Iemand enig idee waardoor er toch een goede 3% verschil in afgelegde afstand kan ontstaan, terwijl we alles samen gereden hebben? Opvallend is misschien nog wel dat mijn Wahoo/Strava ritten nagenoeg overeen komen, terwijl zijn Wahoo rit in totaal op 27 gemiddeld uitkomt t.o.v. de 27.8 van Strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Johlo Maakt één iemand van jullie gebruik van een snelheidssensor in het wiel? Of snelheidssensoren van verschillende merken?

Het valt me op dat de mensen bij mijn club die met een Wahoo rijden vaak ook een paar honderd meter meer rijden en ook met een hoger gemiddelde. Auto pause etc. is allemaal niet aan de orde, dus het moet met de accuraatheid van de snelheidssensor of GPS ontvanger liggen.

Ik lig er nooit wakker van, maar soms is het wel wat gemeen wanneer ik de snelste ben en dat zij dan één seconde sneller zijn en de KOM krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 08-06-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
Ypuh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:50:
@Johlo Maakt één iemand van jullie gebruik van een snelheidssensor in het wiel?

Het valt me op dat de mensen bij mijn club die met een Wahoo rijden vaak ook een paar honderd meter meer rijden en ook met een hoger gemiddelde. Auto pause etc. is allemaal niet aan de orde, dus het moet met de accuraatheid van de snelheidssensor of GPS ontvanger liggen.

Ik lig er nooit wakker van, maar soms is het wel wat gemeen wanneer ik de snelste ben en dat zij dan één seconde sneller zijn en de KOM krijgen.
We gebruiken dezelfde (Wahoo) snelheidssensor om de naaf van het voorwiel, dus daar zou ook geen verschil in moeten zitten. De mijne is een jaartje ofzo ouder, maar goed. Ik geloof trouwens sowieso dat Strava data van snelheidssensor niet gebruikt, Strava berekent het uiteindelijk met GPS distance/tijd en wat vage route smoothing ofzo.

Wakker liggen doen wij er ook niet van inderdaad, het is vooral uit nieuwsgierigheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Johlo op 08-06-2020 13:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
Vage situatie, ik heb het ook geregeld al gehad met de fietsclub dat we op dezelfde plek starten en stopen met opnemen en dat het niet overeenkomt inderdaad.

Ik ga 'm denk ik maar insturen bij indekken.nl:

Ik ben veel sneller in het echt dan mijn strava doet vermoeden, mijn wahoo registreert alles langzamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Salteh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
(afbeelding geleend van Shimano instructievideo)
Zo zit het bij mij niet. Iets te strak de bocht om. Maar om dit te herstellen moet ik mn stuurlint vervangen. heb ik nog nooit gedaan. Een klusje wat ik liever aan de LBS overlaat.....

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
MrDry schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:46:
Zo zit het bij mij niet. Iets te strak de bocht om. Maar om dit te herstellen moet ik mn stuurlint vervangen. heb ik nog nooit gedaan. Een klusje wat ik liever aan de LBS overlaat.....
Een (nieuw) stuurlint wikkelen vind ik één van de lastigere dingen om 'perfect' te doen, maar even half los wikkelen om een draadje om te leggen lijkt me niet heel lastig toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
MrDry schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Is trouwens wel leuk hoor, stuurlint wikkelen. Park heeft daar ook wel een fijne video over: YouTube: How to Wrap Handlebars for Road Bikes

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
Stufferdt schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:40:
Vage situatie, ik heb het ook geregeld al gehad met de fietsclub dat we op dezelfde plek starten en stopen met opnemen en dat het niet overeenkomt inderdaad.

Ik ga 'm denk ik maar insturen bij indekken.nl:

Ik ben veel sneller in het echt dan mijn strava doet vermoeden, mijn wahoo registreert alles langzamer...
Haha gave website, ik zal er een paar onthouden voor als het net niet lekker genoeg weer is ;)

Ondertussen hebben we nog wat verder gekeken en het lijkt er op dat bij mijn eerste 10km, er bij hem 10.5 geregistreerd zijn en ook zoiets bij de 2e 10km. Als dat over heel de rit doorzet dan komt het inderdaad uiteindelijk uit op wat nu door Strava gerapporteerd wordt.

Hij heeft na de rit nog een tijdje hier mee gegeten/filmpje gekeken en zijn Wahoo heeft 1 of 2 keer aan gestaan waarbij de rit recovered moest worden. Misschien dat hier nog wat extras plaats heeft gevonden waar het recovery proces wat creatieve lijntjes tussen gemeten punten heeft getrokken, ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
Ypuh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:53:
[...]
Een (nieuw) stuurlint wikkelen vind ik één van de lastigere dingen om 'perfect' te doen, maar even half los wikkelen om een draadje om te leggen lijkt me niet heel lastig toch?
Grappig, dat wouw ik ook net schrijven, maar ik heb me ingehouden want misschien is het wel héél mooi afgewerkt, en dat krijg je niet meer goed als je geen materiaal en ervaring hebt. Of het is van het stuurlint dat gaat scheuren als je het probeert los te trekken. Schuim- en kurklinten vertonen die neiging nogal. Dan mag de FM het alsnog gaan fixen.
Salteh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:03:
Is trouwens wel leuk hoor, stuurlint wikkelen. Park heeft daar ook wel een fijne video over: YouTube: How to Wrap Handlebars for Road Bikes
Wat een geweldige vent en wat een vakman.
Hij heeft welliswaar de screen presence van een baksteen, maar inhoudelijk klopt zijn boodschap als een bus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DieAnder schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Wat een geweldige vent en wat een vakman.
Hij heeft welliswaar de screen presence van een baksteen, maar inhoudelijk klopt zijn boodschap als een bus.
Die vent is inmiddels gewoon cult!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Die vent is inmiddels gewoon cult!
Calvin Jones is een baas. Punt. :+

De eerste keer dacht ik ook even "Wat is dit voor kwast?", maar ze zijn hem als typetje gaan omarmen en volkomen terecht. Zijn officiële titel bij Park Tool is ook "Director of Education".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Johlo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Haha gave website, ik zal er een paar onthouden voor als het net niet lekker genoeg weer is ;)

Ondertussen hebben we nog wat verder gekeken en het lijkt er op dat bij mijn eerste 10km, er bij hem 10.5 geregistreerd zijn en ook zoiets bij de 2e 10km. Als dat over heel de rit doorzet dan komt het inderdaad uiteindelijk uit op wat nu door Strava gerapporteerd wordt.

Hij heeft na de rit nog een tijdje hier mee gegeten/filmpje gekeken en zijn Wahoo heeft 1 of 2 keer aan gestaan waarbij de rit recovered moest worden. Misschien dat hier nog wat extras plaats heeft gevonden waar het recovery proces wat creatieve lijntjes tussen gemeten punten heeft getrokken, ofzo.
Is de batterij van de snelheidssensor leeg? Dan pakt ie namelijk de snelheid die de Wahoo via GPS oppakt en dat is, zeker wanneer je onder bomen fietst, een stuk minder accuraat dan de sensor. Zo ben ik er in ieder geval achter gekomen...

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45
@Johlo Hebben jullie wel dezelfde bandenmaat ingevoerd in de Wahoo? Als je er een snelheidssensor op hebt aangesloten en een afwijkende bandenmaat hebt ingevoerd kan dat het verschil verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 07:33

User

S3

Ik heb zelf ook zo'n Garmin radar, gekoppeld aan mijn Edge 530 en de Wahoo van mijn vriendin, werkt echt ideaal. Hier in het open veld is het zo veel handiger als je autos aan kan horen komen, in plaats van dat je plotseling de berm in gedrukt wordt door een auto die er ineens met alle geweld langs moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Waus26 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Is de batterij van de snelheidssensor leeg? Dan pakt ie namelijk de snelheid die de Wahoo via GPS oppakt en dat is, zeker wanneer je onder bomen fietst, een stuk minder accuraat dan de sensor. Zo ben ik er in ieder geval achter gekomen...
zal dit ook zo zijn bij andere merken?? Ik heb een suunto met een cadans/snelheidssensor welke toevallig ook leeg is. Ik kan helaas nergens zien welke snelheidsmeter hij pakt. Ik neem maar aan dat hij normaal gesproken op de cadans/snelheidssensor zit.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
Waus26 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Kan er eens een andere batterij in doen, maar we verdenken juist zijn Strava upload er van dat er iets mis gegaan is en ik kom met 3 bronnen (Strava, Wahoo, Garmin) op ongeveer hetzelfde uit.

@Oelske, we reden allebei 700x28c (ik 25, maar vallen als 28 op de velg) en ik vermoed dat we beiden de tyre circumference op auto hadden staan.

De upload naar Komoot bij hem is wel goed gegaan; daar komen we eigenlijk gewoon op hetzelfde uit voor het gezamenlijke stuk. Ben toch wel erg benieuwd waar het verschil in Strava vandaan komt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Bij een Garmin kun je zien welke devices er daadwerkelijk gekoppeld zijn als hij aanstaat. Als er een sensor niet gevonden kan worden(batterij leeg, buiten bereik(andere fiets :+) oid) zal hij ook niet aangeven dat hij verbonden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
DieAnder schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Ik zie het nut er niet helemaal van in. Als je toch al rechts rijdt, wat moet je dan met de informatie dat er een auto aan komt? Stoppen?
Op een dijkweggetje fiets ik liever niet helemaal aan de zijkant, vaak kan een auto er dan net niet (of met moeite) langs.
Dan is het heel prettig als je seintje krijgt op de garmin dat er wat aankomt zodat je op dat moment wel aan de zijkant kan gaan fietsen.
Zeker als er wat wind staat hoor je de auto's niet echt aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar moet ik op letten als ik mijn fiets ga verkopen via MP? Ik neem aan dat nu nog de juiste tijd is om het te doen?
Pagina: 1 ... 111 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).