Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

Zojuist bericht gekregen van Look dat mijn garantieaanvraag is goedgekeurd. M'n fietsje valt nu onder het replacement programma! :*)
Hello <naam>,

[bla bla bla]

Your product is now covered by a lifetime warranty (frame and fork).

In addition, you will benefit from the following services:

- Look Crash Replacement program
In the case of crash within 3 years from the purchase, you benefit from a discount on a new frame and fork from the current range.

- Safety Inspection frame and fork
After impact, crash or accident non related to a normal use, Look offers you a free safety inspection of your frame and fork.

[bla bla bla]
Nog even uitgezocht wat dat zgn. 'Crash Replacement program' nu precies is:
The price reductions indicated below will apply to the current manufacturer’s suggested retail price (MSRP) in your country at the time the application to the crash replacement program was processed.

•50% within 12 months from the date of purchase
•30% within 13 to 24 months from the date of purchase
•10% within 25 to 36 months from the date of purchase
Ik vind het een keurige service van ze. Geeft toch een goed gevoel, mocht er eens iets helemaal verkeerd gaan...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:05
DieAnder schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Nee hoor, dat is een broodje aap.
Ik heb het één keer geprobeerd met een tientje. De (voor)band moest zo zacht blijven dat de fiets bijna onberijdbaar was: bij elke bocht of remactie zat ik op de velg. En zelfs met die lage druk puilde de binnenband er vervaarlijk uit. Gelukkig was het maar een paar km naar huis, dus dat heb ik stapvoets overleefd. Sindsdien altijd zo eentje bij me: https://www.mantel.com/park-tool-tb-2-banden-reparatieset Die heb ik overigens voor dat doel nooit gebruikt, maar heb er wel een keer het velglint van mijn maat mee gepatched onderweg.

Om even terug te komen op het pech-onderweg lijstje van @Ypuh: dit was inderdaad een stokoude band, ik had er niet eens mee de deur uit moeten gaan (anders dan op weg naar de container).
Je moet dan ook een vijfje gebruiken ipv een tientje :*)

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
nomar109 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:52:
[...]

Het is niet ingewikkeld om in Strava zelf even op het informatie-i-tje te klikken:

Vergelijkbare poging
Vergelijkbare poging is een analyse van de gegevens van je hartslag. Door je hartslag bij te houden tijdens je training en de hoogte ervan in vergelijking met je maximale hartslag te volgen, kunnen we daar een waarde aan toevoegen om aan te geven hoe hard je precies hebt gewerkt. Hoe meer gas je geeft en hoe langer de activiteit duurt, hoe hoger je score. Vergelijk je Vergelijkbare poging met vrienden en pro's, kijk of je een gedenkwaardige training kunt uitvoeren en motiveer jezelf om nét dat beetje extra te geven. Vergelijkbare poging is gebaseerd op het concept van TRIMP (TRaining IMPulse) dat is vormgegeven door dr. Eric Bannister.
Dat had ik inderdaad gelezen. Maar daarmee snap ik nog steeds niet dat ik in een rit waarin ik ruim 6% sneller ben dan vorig jaar (1.00 vs 1.04) op een Vergelijkbare Poging kom van ruim 40% minder (39 vs.69).

Ik zie inderdaad wel dat mijn rit van vorig jaar een gemiddelde hartslag had van 154 en vandaag van 144. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Mag ik dan hieruit concluderen dat mijn conditie beter is geworden omdat ik blijkbaar met een lagere hartslag en snellere rit kan rijden?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:11
Na 4 keer fietsen op mijn nieuwe schoenen is een dee van mn schoenplaatje kwijt geraakt.

Hoe kan dit? Is dit een probleem tijdens het fietsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO6-Ek70X1v9Dh4tsTMz2ybooZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jg0WB9xQOirtk0zGICVpubN8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Saaslijer1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:22:
Na 4 keer fietsen op mijn nieuwe schoenen is een dee van mn schoenplaatje kwijt geraakt.

Hoe kan dit? Is dit een probleem tijdens het fietsen?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is dat stukje er af gegaan toen je je voet aan de grond wil zetten. Kan geen kwaad zolang het de randen aan de voorzijde en aan de onderzijde maar genoeg “vlees” hebben om in te klikken.

Meestal zien die schoenplaatjes er behoorlijk afgeragd uit voordat ze echt niet meer functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

wisselwerking schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:48:
[...]

Met de speling die ik op mijn trapas had (ATB) was die 3 mm waarschijnlijk te weinig geweest. Dus ik kan mij voorstellen dat ze liever iets ruimere marges aanhouden.
Ok, maar dan is het probleem dat je eerder (de lagers van) je bottom bracket moet (laten) vervangen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
coelho schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Dat had ik inderdaad gelezen. Maar daarmee snap ik nog steeds niet dat ik in een rit waarin ik ruim 6% sneller ben dan vorig jaar (1.00 vs 1.04) op een Vergelijkbare Poging kom van ruim 40% minder (39 vs.69).

Ik zie inderdaad wel dat mijn rit van vorig jaar een gemiddelde hartslag had van 154 en vandaag van 144. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Mag ik dan hieruit concluderen dat mijn conditie beter is geworden omdat ik blijkbaar met een lagere hartslag en snellere rit kan rijden?
Jup.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:37

mvds

Totally awesome!

Voor de mensen die twijfelen over Siroko (sportbrillen). Gewoon doen, prima spul, goede kwaliteit en zeer goede service. Mijn zoon was op mijn bril gaan staan en ik had een mailtje gestuurd of ik een los montuur kon kopen, zonder de pootjes, neusvleugels, lenzen, enz. Die waren nog goed.

Probeerde geen garantie te claimen, want, door eigen fout stuk gegaan. Heb ik ook heel duidelijk gezegd. Krijg gratis een nieuwe toegestuurd! Ondanks dat het mijn eigen (nou ja, mijn zoons dan) schuld was.

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 03-06-2020 20:44 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
Bezig met een streakje. Wil 100 opeenvolgende dagen op de fiets zitten met minstens 5000 km.

Dag 82 vandaag. Alles blijft verrassend goed gaan :).
Waar corona allemaal niet goed voor is :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:51
coelho schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Dat kun je denk ik niet concluderen op basis van één rit. Er zijn allerlei andere factoren die invloed hebben op snelheid, hartslag en geleverd vermogen. Als je deze rit nou nog eens 20 keer rijdt, misschien kun je dan een bepaalde trend zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

SirLenncelot schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:41:
@GaloisGoed om te weten dat de 4i niet past op die fiets. Wat bedoel je met rechtszijdig? Dat je een enkele meting aan de crankzijde gaat doen? Lijkt mij onnodig duur...
Dat was de tip van Stages. Om dus alleen de rechter aan te schaffen (deze dus).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 17:36
Zo, daar istie dan!

Scott Addict 20 Disc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kEJmFP4DnkOOrMstLxhCtBiT94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KT6fF3tebEJMuZURoYcQVaNA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF5eJ_qKffX22eAGV1CR2OyS1RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOlDWB9EQD7YuHAxsQ6lr5K0.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste ritje beviel prima, zadel nog een beetje naar wens instellen, maar ik denk wel dat ik hieraan kan wennen :) Bij het stoplicht wel een grappig "foutje" ik ben natuurlijk mijn flatbar met bar-ends gewend, dus ik greep in de lucht, daar was geen stuur. :+

Misschien maak ik hem af met deze helm;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyuSQg3ujeHLQRKEr0UiJ6lGIME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDr7g7ZUzIxpAMVkEDqIvADp.jpg?f=fotoalbum_large
En de powermeter moet er nog op, en omdat mijn horloge die niet ondersteunt moet er dan ook maar een Edge 530 komen. :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25
ohno_nl schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:23:
[...]

Deze kan je tijdelijk fixen door een briefje van 5 euro dubbel te vouwen en in je buitenband te plaatsen, niet te hard oppompen.

https://handsomecycles.co...-on-the-road-repair-hacks
Ik heb een gelamineerde kopie ID bij me. En toen ik een scheur van 3cm opliep in de tubeless buitenband heb ik dat plasticje tussen buiten- en (spare)binnenband gelegd. Werkt prima (nou ja, goed genoeg om via verharde weg thuis te komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:15
Ramon 73 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:09:
[...]

Ik heb een gelamineerde kopie ID bij me. En toen ik een scheur van 3cm opliep in de tubeless buitenband heb ik dat plasticje tussen buiten- en (spare)binnenband gelegd. Werkt prima (nou ja, goed genoeg om via verharde weg thuis te komen).
Een strook uit een oude buitenband knippen en in je zadeltas meenemen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Galois schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:37:
Zo, ik sta al te popelen... Over een uurtje ga ik een tochtje doen met mijn nieuwe Stages powermeter :)
(die al een tijdje niet leverbaar was)

Had vorige maand een 4iiii besteld, maar terug moeten sturen omdat deze niet paste op mijn fiets (Canyon CF SL 8.0 disc uit 2018). De sensor kwam tegen het frame aan.

Stages zegt dat er tussen de crank en frame een inbussleutel moet passen van 10 mm, maar deze past niet bij mijn fiets. Maar de vermogensmeter past toch en zit er nu nog zo'n 2-3 mm tussen de sensor en het frame (zie foto hieronder). Dat lijkt mij ruim voldoende.

Snap niet goed waarom Stages die (in mijn ogen) erg ruime marges aanhoudt. Of zie ik iets over het hoofd en is deze afstand van 2-3 mm (op het dunste stuk past net geen 3 mm inbus, wel goed een 2 mm) te weinig met kans op problemen? Lijkt mij niet, die cranks zijn zo stijf... Wat denken jullie?

Canyon gaf overigens aan dat het waarschijnlijk wel moest passen (ze verkopen de Stages zelf ook), maar kon geen garantie geven (wel gratis terugsturen als het niet zou passen).
Stages zei dat ze het niet wisten en dat ik voor de zekerheid een rechtszijdige moest kopen :)

[Afbeelding]
Ik had met m’n 4iiii en Canyon Endurace CF SLX hetzelfde probleem. Opgelost door de afdicht ring uit m’n oude crank er bij op te zetten voor net die paar mm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Volgens mij hebben we deze discussie al eens gevoerd hier, maar rijden veel mensen tubeless?

Ik heb wel eea over de voordelen gelezen, maar wat zijn de nadelen die jullie ervaren? Een lekke tubeless band lijkt me verre van handig bijvoorbeeld.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Ik heb een Ultegra DI2 6770 groepset. Afgelopen weekend wilde mijn voorderaiileur niet schakelen maar achter deed het nog prima. Tijdens een stop viel het mij op dat de statuslampjes op de juctionbox (SM-EW67-A-E) niet oplichten tijdens het shiften.
Thuis gekomen mn accu opgeladen (was wel een paar maanden geleden) en weer geplaatst. Led op junctionbox weer actief en voor schakelen werkte ook weer.
Ik heb er 1 rit van 80km mee gemaakt. Misschien 1 of 2x voor van groot naar klein en vv geschakeld en nu had ik gister avond weer hetzelfde euvel: voor niet meer schakelen en geen led status op de junctionbox.

Als eerste denk ik aan een rotte accu. Ik heb hem opnieuw geladen, de lader geeft geen foutcode, maar nog niet in mn fiets geprikt. Ik kan via een fietsmaatje aan een andere accu komen. Wellicht lost dat iest op.
Zou het ook nog een defecte shifter kunnen zijn die mn accu leeg trekt? Of een beschadigde kabel die een lekstroom veroorzaakt, hoewel ik mij daar niks bij voor kan stellen bij carbon.

Iemand nog een suggestie wat te testen?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

SirLenncelot schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:50:
Volgens mij hebben we deze discussie al eens gevoerd hier, maar rijden veel mensen tubeless?

Ik heb wel eea over de voordelen gelezen, maar wat zijn de nadelen die jullie ervaren? Een lekke tubeless band lijkt me verre van handig bijvoorbeeld.
Deze discussie is inderdaad al heel vaak gevoerd :)
Maar het blijft een interessante discussie, omdat het naar mijn mening bovendien zo is dat er steeds meer mensen overtuigd raken van tubeless en maar weinig (ken er geen) weer terug gaan naar binnenbanden nadat ze tubeless geprobeerd hebben. Of zijn er veel mensen hier die teruggegaan zijn naar binnenbanden na tubeless geprobeerd te hebben?

Ik heb nog geen enkel nadeel ervaren. Het schijnt zo te zijn dat als je lek rijdt en dit gat te groot is, dat het dan een kliederboel wordt door het latex. Ik heb dit nooit meegemaakt en heb daar dus geen ervaring mee. Lijkt mij inderdaad wel een nadeel :)

Enig nadeel dat ik wel ervaar is dat ik nooit goed weet wanneer ik latex moet bijvullen en of er nog genoeg inzit. Kans is dus zeker aanwezig dat ik of met te weinig latex (geen?) rijd, of met teveel :)

Hoe zit het bij anderen die tubeless rijden: zelfverzekerd genoeg om zonder binnenband op pad te gaan? Of toch altijd wel een binnenband mee? Of van die plugs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
MTB absolute meerwaarde, ga ik ook zeker niet meer terug naar een biba (en neem er zelfs geen mee... wel van die plugs bij me uiteraard bij langere ritten).

Racer, is NOG een ander verhaal, maar zag laatst setje dynaplugs? Iemand hier ervaring hiermee icm racer (25mm band)? Want als die band compleet leeg is, aardig lastig om er dan een plug in te jassen bij een 2xmm band, lijkt me? (en ziet er ook niet zo heel makkelijk uit op video's).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
SirLenncelot schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 06:50:

Na 2+ jaar ben ik weer terug bij binnenbandjes. Tubeless rijdt wel ietsjes fijner door de lagere druk, maar goede jongen als je er ook daadwerkelijk iets van merkt (waarschijnlijk kan er bij je huidige setup ook al wel een half barretje minder in). Voor wat betreft lekrijden; tubeless gaat ook gewoon lek, en ik heb zeker de laatste 15.000km geen lekke banden meer gehad met binnenbandjes. Je banden juist op druk houden en een beetje uitkijken waar je rijdt i.c.m. degelijke banden zal 95% van je lekke banden al doen voorkomen.

Verder sleutel ik graag aan mijn fietsen, maar zijn de frustraties wel eens hoog opgelopen bij het monteren van tubeless (tot het punt dat ik alles in de schuur geflikkerd heb en de volgende dag er mee verder ging). Ik heb mezelf lang geleden beloof zo weinig mogelijk dingen met tegenzin te doen, en het minieme voordeel van tubeless was de extra moeite voor mij niet waard. Tel daarbij op nog het latex wat over datum raakt, dat je voor elke rit je banden moet oppompen, dat er onmogelijke velg/band combinaties bestaan, het schoonmaken van die plaktroep bij een bandenwissel, dat tussentijds banden wisselen bijna niet mogelijk is omdat ze dan te ver opgerekt zijn etc. en je hebt mijn antwoord :+.

Ik heb op dit moment 3 fietsen, waarvan de MTB zeker tubeless blijft (zijn ook véél makkelijker te monteren en de voordelen zijn meer uitgesproken) en mijn winterfiets kan wel tubeless maar zit op dit moment gewoon een binnenbandje in omdat de banden niet meer sealen na demontage. Ik heb nog een setje 28mm TL reservebanden liggen dus ga waarschijnlijk wel weer een poging wagen als ze vervangen moeten worden. De Zipp's die ik eind vorig jaar kocht waren niet tubeless (dan moet je de nog eens €1.000 duurdere NSW's nemen), en ik heb het nog geen seconde gemist.

Bij 23 en 25mm is de druk gewoon te hoog voor de latex om goed z'n werk te doen. Met de nieuwe hookless velgen schijnen de installatie en het profiel van de band wel beter te zijn, maar kan je band weer van de velg aflopen bij extreem gebruik (afdaling?). Ook ontwikkelt de latex zich misschien nog wel om ook op een druk van 6+ bar functioneel te zijn, maar tot die tijd pas ik.

Lang verhaal kort; voor wegbanden t/m 28mm vind ik het maar een gimmick. Bij 35mm of meer en gravel/mtb wordt de installatie makkelijker en beginnen de voordelen duidelijker merkbaar te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 04-06-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Tubeless op de MTB no brainer, op de racer ben ik er nog niet aan. Voornaamste reden is de hoge druk (relatief, ik weet dat je lager kan rijden met tubeless) in combinatie met het ‘all or nothing’ idee; het schijnt wel lekker te rijden maar als je lek hebt is het gedaan met de lol. Kan me ook niet voorstellen dat de latex onder die druk gaatjes kan dichten, maar dat is meer gevoel dan ervaring

En @Prulleman Ik ken er 1! M’n buurman reed tubeless (niet dat die dat wist, was van de Giant fabriek af), reed lek, ging daardoor onderuit en rijdt sindsdien met binnenbanden. Kleine bij-reden is denk ik dat de fietsenmaker waar hij altijd naar toe gaat (don’t ask) tubeless maken van fietsen niet echt in z’n vingers heeft zitten. Ik mocht z’n MTB tubeless maken nadat de LBS er heilig van overtuigd was dat het niet kon nadat hij 3 uur had zitten prutsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

het idee van tubeless is dat je niet lek rijd.. het gaatje zich vanzelf vult en je gewoon doorfietst zonder dat je er erg in hebt :). Hij is alleen ECHT lek als je een te groot gat hebt waardoor de latex het niet meer kan vullen.
Hoe vaak komt het nu voor dat dat gebeurt?

Mijn wielset werd tubeless geleverd, zeker 1x "lek" gereden, want bij thuiskomst was de druk wat minder (4 bar op 28mm banden) en er zat een bolletje latex op de band. Frame en ikzelf waren helemaal schoon.
Misschien dat ik nog wel vaker lek heb gereden, want zie wel een paar kleine gaatjes. Maar heb er nooit door hoeven stoppen. Rijd ook met meer vertrouwen over gravelpaden dan met een biba, want stel dat je lek rijd!!.

Mijn schwalbe pro one is achter bijna versleten, en heb daar nu de vernieuwde versie van gekocht.
Ga dus gewoon weer voor tubeless.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Tubeless voor een racefiets? Nee dank u. Om mij heen gaat dat te vaak verkeerd. Hebben geen binnenband, en dan sta je daar als een ............ langs de kant. Latex binnenbandjes, prima. Dat geeft je al een klap lagere rolweerstand. Maar dat gedoe met latex vloeistof zie ik niet zo zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 04-06-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Al een paar keer gehad dat vrienden zeiden met banden te rijden die niet lek konden. Je raadt het al, halverwege de rit stonden we langs de kant met alle ogen op mij gericht omdat ze ook geen binnenbandje meer bij zich hadden. Zulke momenten koester ik.

Bijkomend voordeel van tubeless is wel dat je banden binnen een week vrijwel helemaal leeglopen. Je wordt dus soort van gedwongen voor elke rit je bandendruk te checken en met de juiste bandendruk rijdt je al een stuk minder gauw lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Ik heb 1 x een lege band gehad met tubeless. Was net voor een zware beklimming in Frankrijk.

Bandje opgepompt en ben naar boven gefietst. Band heeft nog heel wat kilometers meegedaan.

Ook een aantal keer wat zweet gezien in het loopvlak. Inclusief laatst een stukje glas er uit gehaald. Even zweten en dicht was hij.

Dit was met de oude schwalbe pro one tl.

Nu heb ik de conti gp 5000 tl gemonteerd. Het valt mij op dat deze sneller van druk lijken te gaan. Een enkele keer al 2 bar verloren in 3 dagen stilstand. Dat had ik niet met de schwalbe.

Overigens had ik meet moeite met die schwalbes monteren dan die van conti...

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Galois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:32:
[...]

Ik heb nog geen enkel nadeel ervaren. Het schijnt zo te zijn dat als je lek rijdt en dit gat te groot is, dat het dan een kliederboel wordt door het latex. Ik heb dit nooit meegemaakt en heb daar dus geen ervaring mee. Lijkt mij inderdaad wel een nadeel :)

Enig nadeel dat ik wel ervaar is dat ik nooit goed weet wanneer ik latex moet bijvullen en of er nog genoeg inzit. Kans is dus zeker aanwezig dat ik of met te weinig latex (geen?) rijd, of met teveel :)
Dat "probleem" heb ik ook. Ik rijd al een tijd tubeless op mijn MTB, daar nooit een probleem gehad. Ik vul af en toe bij (om de drie maanden ofzo) en soms maak ik het hele zaakje schoon en begin opnieuw als het ware.

Op de racefiets heb ik het sinds kort, zat standaard op mijn nieuwe fiets. Nog geen nadeel ervaren, maar heb nog niet lek gereden (het werkt dus ;)) en heb ook nog geen nieuwe buitenbanden hoeven monteren. Dat laatste schijnt bij race nog meer gedoe te zijn dan bij mtb, we'll see.
Hoe zit het bij anderen die tubeless rijden: zelfverzekerd genoeg om zonder binnenband op pad te gaan? Of toch altijd wel een binnenband mee? Of van die plugs?
Heb altijd minimaal één binnenband bij me en co2 patronen. Ook op mtb. Beetje geklieder is vervelend, maar minder vervelend dan niet verder kunnen.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

same here, ook met tubeless heb ik een c02 patroon en biba bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bananeman schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:36:

Op de racefiets heb ik het sinds kort, zat standaard op mijn nieuwe fiets. Nog geen nadeel ervaren, maar heb nog niet lek gereden (het werkt dus ;)) en heb ook nog geen nieuwe buitenbanden hoeven monteren. Dat laatste schijnt bij race nog meer gedoe te zijn dan bij mtb, we'll see.
Daar kijk ik ook tegenop! Ik heb ook nog niet lekgereden, maar heb wel altijd toch een binnenband mee. Maar ik vraag mij af hoeveel moeite ik moet doen om die erin te krijgen... mocht dat ooit nodig te zijn.

Maatje van mij die rijdt op de racefiets als 'early adopter' al jaren tubeless. Hij maakt zo'n kleine 10k km per jaar en zegt nog nooit lek te hebben gereden sinds hij tubeless rijdt. Hij heeft ook alleen van die plugs mee (waar ik mij van af vraag hoe je die erin gaat krijgen in een lekke band...), maar dus ook nog nooit gebruikt.

Zoals je kunt voorstellen met zijn zeer positieve ervaringen, is hij zeer overtuigd van tubeless :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik rij niet tubeless. Nu fiets ik niet heel veel, maar ik heb de afgelopen 7 jaar 0 lekke banden gehad.

* BreadFan knocks on wood

2 jaar geleden binnen- en buitenbanden vervangen. Als ik me niet vergis heb ik toen mijn reserve binnenbandje ingezet, zo niet dan zit die al 7 jaar in mijn zadeltas... Hoe lang duurt dat eigenlijk voordat zo'n bandje poreus wordt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Nu online
@Galois : de vraag is dan:
A) heeft hij jaren lang niet lek gereden?
B) reed hij wel lek en dichte de vloeistof het af?

Zoals hier kort aangehaald, goede banden, juiste (preventief) onderhoud en toch ook wel goed opletten waar je rijdt, voorkomt al een hoop ellende :) En dan kan je zelfs stukjes gravel rijden met 25mm, okè, met ietswat aangepast snelheid uit voorzorg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 04:49
Mistraller schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:01:
Zo, daar istie dan!

Scott Addict 20 Disc

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerste ritje beviel prima, zadel nog een beetje naar wens instellen, maar ik denk wel dat ik hieraan kan wennen :) Bij het stoplicht wel een grappig "foutje" ik ben natuurlijk mijn flatbar met bar-ends gewend, dus ik greep in de lucht, daar was geen stuur. :+

Misschien maak ik hem af met deze helm;
[Afbeelding]
En de powermeter moet er nog op, en omdat mijn horloge die niet ondersteunt moet er dan ook maar een Edge 530 komen. :)
Mooie fiets, maar die kabels zijn wel heel lang aan het stuur. Inkorten is de boodschap ;)

Over tubeless... allemaal mooi als het klein lekje zijn, maar grotere lekken blijven enkel gedicht op lage druk. Heb nu een biba in mijn achterwiel omdat de lek elke keer terug opensprong bij meer dan 4bar. Ik rij gp5000 met rond de 6bar normaal.

Druk is gewoon een probleem met tubeless. Op vakantie in Niew zeeland met Vittoria Terano 31mm bandje perfect 700km gereden met tubeless op 3 bar en zelfs lager als het gravel was.

De perfecte setup? Biba met sealant erin. Als je lek rijdt dicht dat spul evengoed in een biba en kan je ook verder. Je wiel is enkel een kleine 100gr zwaarder.

[ Voor 4% gewijzigd door jvvv op 04-06-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:55:
@Galois : de vraag is dan:
A) heeft hij jaren lang niet lek gereden?
B) reed hij wel lek en dichte de vloeistof het af?
Dat is hetzelfde: als je niet de last ondervindt van 'lek rijden', dan is het prima toch? :)
jvvv schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Over tubeless... allemaal mooi als het klein lekje zijn, maar grotere lekken blijven enkel gedicht op lage druk. Heb nu een biba in mijn achterwiel omdat de lek elke keer terug opensprong bij meer dan 4bar. Ik rij gp5000 met rond de 6bar normaal.

Druk is gewoon een probleem met tubeless. Op vakantie in Niew zeeland met Vittoria Terano 31mm bandje perfect 700km gereden met tubeless op 3 bar en zelfs lager als het gravel was.
Dat klopt inderdaad. Dat heb ik ook ervaren op mijn MTB. Ik rijd normaal met zo'n 1,5 bar. In de winter heb ik ook wel eens 'asfalttochtjes' gedaan 's avonds met verlichting en dan pompte ik mijn banden wat harder op. Maakte inderdaad ook mee dat de band dan de druk niet vasthield bij 4 bar. De latex dichtte dat dus niet (kennelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Kan het zijn dat ik mijn remblokken (velgrem) "verband" heb?
Afgelopen zondag een paar rondjes over de vam berg gedaan en in de tweede afdaling rook ik een plastic lucht en sindsdien maakt mijn voorrem veel meer geluid.
Nu is dit natuurlijk een molshoop van niks, maar het is wel een hele korte, steile afdaling (tikte elke keer de 55km/h aan) met direct een haarspeld bocht aan het einde.
Ik heb verder nauwelijks ervaring met fietsen op en af heuvels/bergen dus dit verbaasde mij wel dat het zo weinig kan hebben.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

GWBoes schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:07:
Kan het zijn dat ik mijn remblokken (velgrem) "verband" heb?
Afgelopen zondag een paar rondjes over de vam berg gedaan en in de tweede afdaling rook ik een plastic lucht en sindsdien maakt mijn voorrem veel meer geluid.
Nu is dit natuurlijk een molshoop van niks, maar het is wel een hele korte, steile afdaling (tikte elke keer de 55km/h aan) met direct een haarspeld bocht aan het einde.
Ik heb verder nauwelijks ervaring met fietsen op en af heuvels/bergen dus dit verbaasde mij wel dat het zo weinig kan hebben.
Nee joh... dat stelt niets voor... No worries.
Hoe zou anders jouw fiets dan een afdaling Mt. Ventoux (oid) moeten doorstaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
Over lek rijden gesproken. Gisteren was ik aan de beurt voor mij 1e dit jaar. Komt natuurlijk nooit uit maar was net aan het afzien / intervallen.

Eigenlijk mijn eigen schuld ook, ik had namelijk al slijtage opgemerkt en nieuwe buba's besteld. Maar nog geen tijd / prio gelegd bij het monteren ervan.

Er ging een stuk scherp hout/tak dwars door mijn buiten en binnenband. Denk dat de buba compound dermate versleten/dus was dat dit onvoldoende weerstand gaf. :'(

Wat betreft tubeless: op de MTB tubeless idd, voor de racer geen toegevoegde waarde. Gister bleek maar weer eens dat je met het juiste reservermateriaal binnen 20min weer doorrolt. Wel even terug via huis omdat ik eigenlijk altijd, mits rondje om huis <100km, maar 1 reserve biba en co2 patroon meeneem.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sRYDVh9/flattire.jpg

Andere vraag (wellicht vraag ik het onmogelijke in deze tijd). Een vriendin van me is op zoek naar een nieuwe racefiets die direct of snel leverbaar is, bij voorkeur regio Utrecht. Budget max 1000 euro (ok misschien op te rekken naar 1100). Voorwaarde, nette afmontage c.q. Shimano 105 of vergelijkbaar. Bij voorkeur een damesmodel (niet vanwege de geo, maar vaak komen ze wel met een dameszadel). Iemand met een protip? De usual suspects zijn uitverkocht of lange levertijd (Mantel, Rose, Canyon)

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 04-06-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Galois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Nee joh... dat stelt niets voor... No worries.
Hoe zou anders jouw fiets dan een afdaling Mt. Ventoux (oid) moeten doorstaan? :)
Dat dacht ik, vandaar mijn verbazing dat er wel "iets" veranderde. Zou ook kunnen dat ze nu pas voor het eerste echt gebruikt worden in dit platte noorden. O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Dix0r schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:10:
...

Andere vraag (wellicht vraag ik het onmogelijke in deze tijd). Een vriendin van me is op zoek naar een nieuwe racefiets die direct of snel leverbaar is, bij voorkeur regio Utrecht. Budget max 1000 euro (ok misschien op te rekken naar 1100). Voorwaarde, nette afmontage c.q. Shimano 105 of vergelijkbaar. Bij voorkeur een damesmodel (niet vanwege de geo, maar vaak komen ze wel met een dameszadel). Iemand met een protip? De usual suspects zijn uitverkocht of lange levertijd (Mantel, Rose, Canyon)
Je zou eens kunnen kijken bij Vos in Zwanenburg, niet heel dicht bij Utrecht. Maar daar hebben ze de Garnelli Donna met volledige 105-groep voor onder de 1000 euro. Die Garnelli Donna is gewoon een Sensa Emilia met een nieuw likje verf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
MrDry schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:27:
Ik heb een Ultegra DI2 6770 groepset. Afgelopen weekend wilde mijn voorderaiileur niet schakelen maar achter deed het nog prima. Tijdens een stop viel het mij op dat de statuslampjes op de juctionbox (SM-EW67-A-E) niet oplichten tijdens het shiften.
Thuis gekomen mn accu opgeladen (was wel een paar maanden geleden) en weer geplaatst. Led op junctionbox weer actief en voor schakelen werkte ook weer.
Ik heb er 1 rit van 80km mee gemaakt. Misschien 1 of 2x voor van groot naar klein en vv geschakeld en nu had ik gister avond weer hetzelfde euvel: voor niet meer schakelen en geen led status op de junctionbox.

Als eerste denk ik aan een rotte accu. Ik heb hem opnieuw geladen, de lader geeft geen foutcode, maar nog niet in mn fiets geprikt. Ik kan via een fietsmaatje aan een andere accu komen. Wellicht lost dat iest op.
Zou het ook nog een defecte shifter kunnen zijn die mn accu leeg trekt? Of een beschadigde kabel die een lekstroom veroorzaakt, hoewel ik mij daar niks bij voor kan stellen bij carbon.

Wanneer je achter nog gewoon kunt schakelen lijkt me een rotte accu niet aannemelijk? Zou het inderdaad zoeken in de kabel van je front derailleur / shifter. Zit hij bijv. goed in de shifter gedrukt, maar ook aan de andere zijde?

Bedenk me nu dat je ook middels het koppelen van je Di2 aan je pc/laptop je wat sanity checks kunt doen (wellicht geeft dat een betere diagnose).

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 04-06-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Dix0r schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Wanneer je achter nog gewoon kunt schakelen lijkt me een rotte accu niet aannemelijk? Zou het inderdaad zoeken in de kabel van je front derailleur / shifter. Zit hij bijv. goed in de shifter gedrukt, maar ook aan de andere zijde?

Bedenk me nu dat je ook middels het koppelen van je Di2 aan je pc/laptop je wat sanity checks kunt doen (wellicht geeft dat een betere diagnose).
Zou overigens wel kunnen dat je accu kapot is. Zodra het percentage te laag komt schakelt de slimme Di2 de front derailleur uit omdat deze meer stroom vraagt. Om in een rit nog te kunnen schakelen blijft achter het doen. Staat zelfs in de dealer montage handleiding volgens mij.

Met alleen je oplader (usb) kan je toch geen diagnose uitvoeren? Is een andere stekker voor nodig toch? enige wat je kan zien is dat hij hem bijvoorbeeld niet herkent. dan kan het zijn dat de stekker ergens defect is tussen je junction bij je bracket en de front derailleur.

Edit: https://di2center.com/202...ing-the-sm-pce1-sm-pce02/

[ Voor 12% gewijzigd door tinusterror op 04-06-2020 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
bert74 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:54:

Deze vakantie gaat de reis weer naar de Ardeche (hopelijk kan dat door gaan).Op ongeveer 2 uur rijden ligt de Mont Ventoux en die zou ik eigenlijk wel willen beklimmen. Ik verwacht dat ik dan die 32t wel nodig ben, misschien zelfs wel de 11-34t rekening houdend met wind en hoogte. Voor een 11-34 cassette heb ik zeker een nieuwe lange kooi derailleur nodig.

Omdat ik de ervaring mis op de echte zware cols, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.
N.a.v. de adviezen hier heb ik besloten toch maar te investeren in een lange kooi derailleur en bergcassette:
- R8000 GS derailleur € 75
- R7000 11-34 cassette € 40 (voor die paar weken per jaar geen Ultegra nodig).
- KMC ketting € 30
Tezamen met een € 25 strava kortingcode bij een bekende shop ben ik voor € 120 klaar.

Op deze manier ga ik de Mont Ventoux zeker boven komen. De bergcassette en ketting gaat er vlak voor mijn vakantie op en gaat er direct weer af als ik in Nederland ben. Op deze manier kan ik volgende vakantie's gewoon wisselen en er jarenlang plezier van hebben.

Nu nog even Youtube uitvogelen hoe mijn derailleur te vervangen. De laatste keer was 20 jaar geleden bij een oude mountainbike

Dank voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Dat is hetzelfde: als je niet de last ondervindt van 'lek rijden', dan is het prima toch? :)
Uiteraard dikke prima (voor hem)! ;-) Maar als het antwoord A) is, dan zou die net zo overtuigd en tevreden moeten zijn over rijden met een biba (met uitzondering van de druk en rolweerstand) als je jaren lang niet lek rijdt met een biba.

Oftewel, zegt mijn inziens niks over de techniek/kwaliteit/ervaring mbt tubeless ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Uiteraard dikke prima (voor hem)! ;-) Maar als het antwoord A) is, dan zou die net zo overtuigd en tevreden moeten zijn over rijden met een biba (met uitzondering van de druk en rolweerstand) als je jaren lang niet lek rijdt met een biba.

Oftewel, zegt mijn inziens niks over de techniek/kwaliteit/ervaring mbt tubeless ;-)
Heb je helemaal gelijk in!

Op mijn MTB rijd (reed) ik sowieso vaker lek dan op mijn racefiets. Maar sinds ik tubeless rijd, heb ik nog niet lekgereden op mijn MTB (moet ik wel bij zeggen dat ik ook niet zo heel veel op de MTB zit... max 2000 km per jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
tinusterror schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Zou overigens wel kunnen dat je accu kapot is. Zodra het percentage te laag komt schakelt de slimme Di2 de front derailleur uit omdat deze meer stroom vraagt. Om in een rit nog te kunnen schakelen blijft achter het doen. Staat zelfs in de dealer montage handleiding volgens mij.

Met alleen je oplader (usb) kan je toch geen diagnose uitvoeren? Is een andere stekker voor nodig toch? enige wat je kan zien is dat hij hem bijvoorbeeld niet herkent. dan kan het zijn dat de stekker ergens defect is tussen je junction bij je bracket en de front derailleur.

Edit: https://di2center.com/202...ing-the-sm-pce1-sm-pce02/
Yeah, en de SM-EW67 heeft sowieso geen port om de SM-BCR2 oplader in te steken ;-). In dit geval gaat het om een externe accu die je in een losse lader steekt.

Als je iemand kent met een andere SM-BTR1 accu zou ik die even proberen en kijken hoe dat gaat. Is relatief eenvoudig met een externe accu. De voorderailleur stopt er inderdaad mee als de accu onder de 10% komt. dan werkt de achterderailleur nog wel.

Je kan relatief eenvoudig bepalen of je accu het probleem is en uit zichzelf leeg loopt door 'm helemaal op te laden en dan een dag (met niets verbonden) te laten liggen. Na die dag mag het accuniveau niet gezakt zijn.

Ik heb zelf overigens wel een SM-PCE02, dus ik wil je fiets daar best aan hangen als je in de buurt woont (Bleiswijk: Rotterdam/Zoetermeer). Je LBS heeft 'm natuurlijk ook ;-).

[ Voor 11% gewijzigd door Salteh op 04-06-2020 14:00 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Hmmm zet me wel aan het denken over wat ik aan gereedschap/onderdelen mee moet nemen als ik ga feitsen. Tot nu toe beperk ik me tot een telefoon en zo veel mogelijk geluk.(en dat werkt tot nu toe prima)

Wat nemen jullie zoal mee (en waar laat je het?)

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Nu online
Ankona schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:56:
Hmmm zet me wel aan het denken over wat ik aan gereedschap/onderdelen mee moet nemen als ik ga feitsen. Tot nu toe beperk ik me tot een telefoon en zo veel mogelijk geluk.(en dat werkt tot nu toe prima)

Waar: even op ''zadeltas'' zoeken in dit topic ;-)
Wat: Natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de route en setup...

... maar het volgende lijkt me ten alle tijde wel wenselijk (ongeacht of je tubeless rijdt of niet):
- biba
- mini tooltje (waar de meeste inbussen op zitten en soms zelfs ketting tool)
- bandenafnemers
- bandenpompje / co2 patroon
- quicklink
- dosis gezond verstand in geval van pech ;-)

Edit; wat ik zelf ook nog altijd meeneem, ventielverwijderaar + verloopjes voor verschillende ventielen (zeer klein, weegt 3x niks en je weet nooit waar handig voor kan zijn).

[ Voor 14% gewijzigd door RR46 op 04-06-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Ankona schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:56:

In mijn zadeltasje zit:
  • 1 bandje + patroon (band in boterhamzakje, patroon erop geplakt met tape)
  • Park Tool super patch kit (wel eens twee lekke banden gehad)
  • 2 Bandenlichters
  • € 5-10
  • iets waar m'n naam op staat
  • mini tool

[ Voor 65% gewijzigd door Salteh op 04-06-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Salteh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Yeah, en de SM-EW67 heeft sowieso geen port om de SM-BCR2 oplader in te steken ;-). In dit geval gaat het om een externe accu die je in een losse lader steekt.

Als je iemand kent met een andere SM-BTR1 accu zou ik die even proberen en kijken hoe dat gaat. Is relatief eenvoudig met een externe accu. De voorderailleur stopt er inderdaad mee als de accu onder de 10% komt. dan werkt de achterderailleur nog wel.

Je kan relatief eenvoudig bepalen of je accu het probleem is en uit zichzelf leeg loopt door 'm helemaal op te laden en dan een dag (met niets verbonden) te laten liggen. Na die dag mag het accuniveau niet gezakt zijn.

Ik heb zelf overigens wel een SM-PCE02, dus ik wil je fiets daar best aan hangen als je in de buurt woont (Bleiswijk: Rotterdam/Zoetermeer). Je LBS heeft 'm natuurlijk ook ;-).
Ik zal zorgen dat ik die andere accu snel in huis heb. Hoop dat het de accu is en niet een niet meer te verkrijgen onderdeel wat een drain veroorzaakt.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Even je firmware updaten @MrDry. Dat heb ik laatst ook nog gedaan en in de release notes staat nog wel eens: battery drain issue fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb een zadeltasje met daarin:
  • Biba
  • CO2 patroon/pompje
  • bandenlichter
  • platte multitool
  • 10€
voorheen had ik dit vaak in een bidon zitten maar tegenwoordig toch meer behoefte aan extra water. In de winter neem ik vaak nog een extra biba en patroon mee in mn achterzak.

Overigens zit mijn zadeltasje nu wel al propvol. Stel ik zou ook een quicklink en een kettingponsje mee willen nemen dan past dat niet echt. Misschien hebben mensen nog aanraders voor fijne zadeltasjes?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SirLenncelot schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:01:
Misschien hebben mensen nog aanraders voor fijne zadeltasjes?
*grabs popcorn*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Grin schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:35:
Even je firmware updaten @MrDry. Dat heb ik laatst ook nog gedaan en in de release notes staat nog wel eens: battery drain issue fixed.
Dat kan MrDry alleen met de SM-PCE1 / SM-PCE02 ;-)
(want z'n Junction A is een EW-SM67, dus hij heeft geen SM-BCR2 en kan de SM-BCR2 niet in z'n fiets steken (tenminste, niet op een zinnige manier))

[ Voor 20% gewijzigd door Salteh op 04-06-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Nu online
Rijden er hier veel mensen met Di2 / Etap? De Synchroshift functie is natuurlijk wel geniaal (lijkt me?), in het speciek bij heuvelachtige gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
RR46 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:26:
Rijden er hier veel mensen met Di2 / Etap? De Synchroshift functie is natuurlijk wel geniaal (lijkt me?), in het speciek bij heuvelachtige gebieden.
Op m'n 6870 Di2 is (full synchro) niet ideaal - je kan 'm (IMO) niet flexibel genoeg instellen waardoor de ketting m.i. te schuin staat voordat de fiets automatisch schakelt van grote blad naar kleine blad.
Volgens mij is dat op de huidige generatie Di2 beter, maar mijn Ultegra R8050 ligt nog in de schuur en die heb ik nog niet geinstalleerd ;-). Over een maandje durf ik daar wat over te zeggen,

Ik wissel af en toe tussen semi- en full synchro.. Semi bevalt me vaak wel moet ik zeggen :).
In full synchro schakelt het voorblad automatisch mee als de achterderailleur een bepaald punt bereikt, in semi-synchro schakelt de achterderailleur wanneer je voor schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 17:36
jvvv schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Mooie fiets, maar die kabels zijn wel heel lang aan het stuur. Inkorten is de boodschap ;)
Ja was me nog niet eens opgevallen, maar nu je het zegt....Lijkt me wel een rotklusje dus daar ga ik eens over nadenken.

Zal je de lokale shops afmoeten. Ik ben met mijn vrouw ook op zoek, toevallig stond er in de buurt nog een Giant Avail SL (in Geffen), alleen zoekt ze een iets hoger segment dus daar zijn we niet geweest. En een tijdje terug bij Mantel in Den Bosch ook nog wel wat, wat niet op de website stond.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik vind het super werken (ultegra 8050). Was daarvoor wel sceptisch, maar het is gewoon echt erg gemakkelijk door de versnellingen heengaan als je het eenmaal netjes ingesteld hebt. Gebruik nog maar 1 shifter en echt even wennen als ik op een niet di2 fiets zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
MrDry schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:27:
een niet goed aangedrukte DI2 kabel van je voorderailleur. Meest voorkomend is de aansluiting van de kabel op je rem / schakelhendel en die zou ik dus eerst eens goed aandrukken.
Als dat niet helpt de hele DI2 kabelloop van stuur naar DI2 junction naar voorderrailleur de connectoren aandrukken.
Als ook dat niet werkt zou je kabeltjes kunnen doormeten / vervangen of je fiets naar de fietsenmaker brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Etap heeft naar mijn weten geen synchroshift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:25
Bel eens naar Plieger Sport in Meerkerk, misschien heeft die nog iets staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Werkt uitstekend hier, zeer tevreden mee :)
Salteh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:31:
[...]
Op m'n 6870 Di2 is (full synchro) niet ideaal - je kan 'm (IMO) niet flexibel genoeg instellen waardoor de ketting m.i. te schuin staat voordat de fiets automatisch schakelt van grote blad naar kleine blad.
Volgens mij is dat op de huidige generatie Di2 beter, maar mijn Ultegra R8050 ligt nog in de schuur en die heb ik nog niet geinstalleerd ;-). Over een maandje durf ik daar wat over te zeggen,
Je kan de schakelmomenten toch instellen als je e.e.a. aan de computer hangt, of is dat alleen bij meer recente versies? :?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Roozzz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Werkt uitstekend hier, zeer tevreden mee :)

[...]

Je kan de schakelmomenten toch instellen als je e.e.a. aan de computer hangt, of is dat alleen bij meer recente versies? :?
Ja dat kan, maar ik kan dit specifieke moment alleen instellen op het laatste en een-na-laatste kransje van de cassette. Ik heb 'm dus liever nog iets eerder - zie screenshot hieronder.
(geprobeerd met een RD-6870-SS en RD-6870-GS en elke mogelijke kettingblad/cassette instelling/combinatie in e-Tube)

Ik heb hier ook met Shimano over gesproken maar ze konden het toen alleen testen met nieuwere groepen en daarom werkte het wel zoals ik zou willen ;). Toen ik zelf bij Shimano in nunspeet was heb ik dit ook kunnen instellen op de manier zoals ik het wou hebben... maar goed.. toen vergeten te vragen waarom ik dat thuis niet kon.. 8)7

Dat blauwe vakje rechtsboven bepaalt dus wanneer je van het grote blad naar het kleine blad schakelt. Hier is 'ie alleen naar boven te verplaatsen, niet naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJUEnkXq3QT4lMfoLj9mXxU7zBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5mSqjTaqZC5pZwuSe5De5Ujh.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Salteh op 04-06-2020 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Salteh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Ja dat kan, maar ik kan dit specifieke moment alleen instellen op het laatste en een-na-laatste kransje van de cassette. Ik heb 'm dus liever nog iets eerder - ik zal hier zo 'ns een screenshot van toevoegen in deze post.
(geprobeerd met een RD-6870-SS en RD-6870-GS en elke mogelijke instelling in e-Tube)

Ik heb hier ook met Shimano over gesproken maar ze konden het toen alleen testen met nieuwere groepen en daarom werkte het wel zoals ik zou willen ;)
Ah zo, dan snap ik hem. Hier een recente groep (8050) en ik was aangenaam verrast door de mogelijkheden tot customizen. Dus misschien toch maar die 8050 er op schroeven :>

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Bij de 8050 heb ik die optie wel gezien in de App. Je kon dan het tandwiel van de cassette selecteren wanneer er gewisseld moet worden op de FD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Roozzz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Ah zo, dan snap ik hem. Hier een recente groep (8050) en ik was aangenaam verrast door de mogelijkheden tot customizen. Dus misschien toch maar die 8050 er op schroeven :>
Als die Bowman Palace 3 er eind deze maand is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:48:
[...]

Etap heeft naar mijn weten geen synchroshift.
Mjawel, maar alleen op de AXS-variant van eTap.
Het is wel handig dat wanneer je naar het buitenblad schakelt, hij 1-2 kransjes teruggaat op de cassette. Maar het is maar net wat je voorkeuren zijn. Bij eTap gaat alles zo snel dat ik liever alles zelf doe, dat systeem moet niet nadenken maar naar mij luisteren. Het kan ook heel goed dat ik alleen maar naar het grote blad wil, en juist geen compensatie zoek.

[ Voor 46% gewijzigd door Grin op 04-06-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Mjawel, maar alleen op de AXS-variant van eTap.
Het is wel handig dat wanneer je naar het buitenblad schakelt, hij 1-2 kransjes teruggaat op de cassette. Maar het is maar net wat je voorkeuren zijn. Bij eTap gaat alles zo snel dat ik liever alles zelf doe, dat systeem moet niet nadenken maar naar mij luisteren. Het kan ook heel goed dat ik alleen maar naar het grote blad wil, en juist geen compensatie zoek.
Zoiets dacht ik al. Ik zou idd ook wel de functie willen dat hij achter 2x schakelt als je je voorblad verzet. Volledig automatisch zou ik niet willen. Te vaak kies ik ervoor om eventjes met een schuine ketting te rijden omdat ik weet dat even verderop de volgende klim/afdaling/wind weer goed staat.

Had ook die Muc-Off lube besteld trouwens, maar PostNL doet er nogal lang over. Heb m'n fiets al 3 dagen klaarstaan met een brandschone ketting dus van de week de winterfiets maar gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Yes, full-sync schakelen is echt fantastisch! Ben er heel blij mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wat ik wel leuk vind aan die elektronische groepen is de intergratie met je fietscomputer. Op mijn hoofdscherm staat bv altijd de zgn. rear gear. Zo weet je precies waar je rijdt en hoeveel je op dat moment nog kan, ipv soms naar je cassette te moeten kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fULHXa8SqScANQ0nCYciYweDqv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxoWQ5gYnDSJHcUNvJCADaFe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lyT2SyKMexJI7C5hHv5vs4AfBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrhNdtvryi5rstwECW35XbZX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Wat ik graag zou willen zien is dat je via Strava kunt zien welke versnelling je hebt geklommen ofzo.
Die data moet toch opgeslagen zijn?

Ik ben nu super gewend aan semi-synchro shifting zodat ik met de sprint/klim knoppen de gehele casette op/af kan schakelen.

[ Voor 31% gewijzigd door jspr op 04-06-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
jspr schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:04:
Wat ik graag zou willen zien is dat je via Strava kunt zien welke versnelling je hebt geklommen ofzo.
Yes, wordt gewoon in je .fit bestand elke seconde meegegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Smultie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Yes, wordt gewoon in je .fit bestand elke seconde meegegeven.
Maar is dit zichtbaar in Strava/RidewithGPS, ik geloof het niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
jspr schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:10:
[...]

Maar is dit zichtbaar in Strava/RidewithGPS, ik geloof het niet toch?
Nope, inderdaad.
Ik beantwoordde je vraag "Die data moet toch opgeslagen zijn?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:56
jspr schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:04:
Op Strava kon ik het inderdaad ook niet vinden, daarom gebruik ik nu di2stats.com om m'n fite file te uploaden en schakel statistieken te bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door bras op 04-06-2020 17:13 ]

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:56:
Wat ik wel leuk vind aan die elektronische groepen is de intergratie met je fietscomputer. Op mijn hoofdscherm staat bv altijd de zgn. rear gear. Zo weet je precies waar je rijdt en hoeveel je op dat moment nog kan, ipv soms naar je cassette te moeten kijken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je de relatief nieuwe SRAM AXS app ook al eens geprobeerd (werkt ook met Di2 volgens mij)? Die laat o.a. ook je aantal shifts zien.

Verder is het nog een beetje een kale app, maar er zit wel potentie in als je in het SRAM ecosysteem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

bras schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Op Strava kon ik het inderdaad ook niet vinden, daarom gebruik ik nu di2stats.com om m'n fite file te uploaden en schakel statistieken te bekijken.
Die kende ik nog niet, thanks!

@Smultie: thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
SirLenncelot schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:01:
Ik heb een zadeltasje met daarin:
  • Biba
  • CO2 patroon/pompje
  • bandenlichter
  • platte multitool
  • 10€
voorheen had ik dit vaak in een bidon zitten maar tegenwoordig toch meer behoefte aan extra water. In de winter neem ik vaak nog een extra biba en patroon mee in mn achterzak.

Overigens zit mijn zadeltasje nu wel al propvol. Stel ik zou ook een quicklink en een kettingponsje mee willen nemen dan past dat niet echt. Misschien hebben mensen nog aanraders voor fijne zadeltasjes?
Speedsleev! Superfijn tasje, mooi, alles er strak in, betaalbaar en geen enkel rateltje te horen, echt een aanrader 😊

En zit niet aan je zadelpen vast, scheelt weer kale schuurplekken :) en wat er op de site staat wat erin past, heb ik er ook in zitten. Strak, dat wel, dat voorkomt ook gerammel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo4ndjQOQ1uuBRi1ogkw0UYQEuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eNyBZGfRd88Znw33vYHBihMx.jpg?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door NeoPhire op 04-06-2020 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@NeoPhire Oh wauw. Een Festka Scalatore naked carbon frame mét zadeltasje?

Dat moet wel zo'n marketing pipo geweest zijn :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Ypuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:11:

Geen idee, de foto komt via Google en ik ben er blij mee :)

Heb net een nieuwe fiets, en het enige wat rammelde was het zadeltasje. Geen fijn gehoor bij een nieuwe fiets, vandaar mijn blijheid door dit tasje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Die foto is een frame waarbij de prijs op aanvraag is en de fiets vaak afgemonteerd wordt met carbon onderdelen waarvan je de naam waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt. Met een totaalgewicht van zo'n 5.5 kg lijkt het me sterk dat er ook maar één eigenaar gebruik maakt van een zadeltasje.

Voor zover mij bekend is de vanaf prijs voor een losse frameset zo'n €7k :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Ypuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:14:
[...]

Heb je de relatief nieuwe SRAM AXS app ook al eens geprobeerd (werkt ook met Di2 volgens mij)? Die laat o.a. ook je aantal shifts zien.

Verder is het nog een beetje een kale app, maar er zit wel potentie in als je in het SRAM ecosysteem zit.
Yep, die werkt (ook met Di2).
Ze hebben in ieder geval een "Gear ratio map":

Afbeeldingslocatie: https://d104voyrhl640v.cloudfront.net/2020/03/gear_ratio_information_axs.jpg

Die is nu misschien nuttiger, binnenkort maar weer eens naar kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@NeoPhire ziet er interessant uit, met name dat er geen strap om de zadel buis zit. Als je niet goed oplet zorgt die vaak voor krassen op de buis en pluizen aan de bib.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Nee nog niet naar gekeken, ben vrij voorzicht met apps.

Off-topic: Good grief... Kunnen we ajb die zadeltasjes als tekstlink posten? Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:57
Ypuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:11:

Ach als je vierkant op de fiets zit maakt een zadeltas ook niet meer uit.

Kijk eens hoever dat zadel naar voren staat in een pen zonder setback. En dan de punt ook nog zo ver naar beneden dat je zelfs op de Stockeu nog naar voren glijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@jspr Als je een cadans meter hebt berekent Veloviewer ook de overbrengingsverhouding of gear length. Niet zo exact als een koppeling naar de di2/etap data maar mogelijk kan je er wat mee.

Flickr - Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
Mijn zadeltasje met een tekstlinkje.

Op de fiets ziet het er zo uit:
spoiler:
Met en zonder zadeltasje. Mét zadeltasje lijkt het zadel zo hoog niet te staan en ziet het er imo 'beter' uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhfhmOb2yKOWYhsi0Krbl7GbbtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b81kbOkL7WR8qMpBhhL3QTwE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jSPAIv2MyBosNWwy_sEec5Xt6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nzSpAD9ixHQ8rlRJKgWOgfo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:12

Fontainemelon

Zuiderbuur

Snel vraagje tussendoor. Een tijdje geleden een Thompson R7000 gered waarvan beide chainstays volledig gescheurd waren. Dat euvel heb ik toendertijd meteen gefixt, en rijd er ondertussen toch al een jaartje of twee op zonder enige problemen. Ik rijd voornamelijk MTB maar geniet af en toe ook van wegritjes. Dit is 'm, na restauratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGcWAnINOLNvVgBC8Iiwiru1lAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2c1pG3E6S7PCAr5D7tEU6BZ.png?f=fotoalbum_large

De groupset is een Sora die standaard op de fiets zat, en die heb tot nog toe ongemoeid gelaten omdat 'ie op zich nog goed genoeg werkte en ik eerst wou zien of het frame te redden viel. De 3x groep is op zich wel redelijk achterhaald en ik merk dat ik in het platte België sowieso voornamelijk op het grootste tandwiel rijd. Daarnaast zit er al redelijk wat slijtage op de onderdelen, en loopt alles zelfs na herhaaldelijk afstellen gewoon niet meer zo fijn.

Al een tijdje aan het kijken om de fiets te moderniseren. Een volledige overhaul met nieuwe groupset, maar wel op basis van het huidige frame. Vind ik namelijk nog best mooi, en het is natuurlijk ook leuk om te weten dat je op een fiets rondrijdt die je zelf van de schroothoop hebt gered. Ik denk voor een 105 R7000 set te gaan, die momenteel te koop is voor rond de €425. Al zie ik wel dat Ultegra R8000 al rond de €625 te krijgen valt.

Mijn vraag is dus aan de mensen die met beiden ervaring hebben, of Ultegra de meerprijs waard is tegenover de 105 groep voor mijn toepassing. Ik wil de fiets vooral wat 'futureproof' krijgen zodat ik er nog ettelijke jaren pleziertochtjes mee kan rijden als ik even geen zin heb in MTB.

Alvast bedankt voor de input! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00
105 is een 8, Ultegra een 9 en Dura Ace een 10

Alle drie de groepen zijn gewoon heel erg goed.

Maar ik zou zeggen dat Ultegra op een ‘oude’ fiets niet de investering waard is.

105 lijkt me voor jou prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:18
Fontainemelon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:07:
Snel vraagje tussendoor. Een tijdje geleden een Thompson R7000 gered waarvan beide chainstays volledig gescheurd waren. Dat euvel heb ik toendertijd meteen gefixt, en rijd er ondertussen toch al een jaartje of twee op zonder enige problemen. Ik rijd voornamelijk MTB maar geniet af en toe ook van wegritjes. Dit is 'm, na restauratie:

[Afbeelding]

De groupset is een Sora die standaard op de fiets zat, en die heb tot nog toe ongemoeid gelaten omdat 'ie op zich nog goed genoeg werkte en ik eerst wou zien of het frame te redden viel. De 3x groep is op zich wel redelijk achterhaald en ik merk dat ik in het platte België sowieso voornamelijk op het grootste tandwiel rijd. Daarnaast zit er al redelijk wat slijtage op de onderdelen, en loopt alles zelfs na herhaaldelijk afstellen gewoon niet meer zo fijn.

Al een tijdje aan het kijken om de fiets te moderniseren. Een volledige overhaul met nieuwe groupset, maar wel op basis van het huidige frame. Vind ik namelijk nog best mooi, en het is natuurlijk ook leuk om te weten dat je op een fiets rondrijdt die je zelf van de schroothoop hebt gered. Ik denk voor een 105 R7000 set te gaan, die momenteel te koop is voor rond de €425. Al zie ik wel dat Ultegra R8000 al rond de €625 te krijgen valt.

Mijn vraag is dus aan de mensen die met beiden ervaring hebben, of Ultegra de meerprijs waard is tegenover de 105 groep voor mijn toepassing. Ik wil de fiets vooral wat 'futureproof' krijgen zodat ik er nog ettelijke jaren pleziertochtjes mee kan rijden als ik even geen zin heb in MTB.

Alvast bedankt voor de input! :D
Ik zou ook voor 105 gaan. Ik zie voor mijzelf de meerwaarde van mechanische Ultegra niet zo.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
CedricD schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:13:

Met en zonder zadeltasje. Mét zadeltasje lijkt het zadel zo hoog niet te staan en ziet het er imo 'beter' uit.

[Afbeelding][Afbeelding]
Hulde voor de reuzenbenen! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik zou ook gaan voor de 105. Afhankelijk van het budget zelfs kijken voor een oudere 5800, die kan je momenteel makkelijk onder de 400 euro op de kop tikken. Voor een rebuild hoeft het niet nieuwnieuw te zijn toch? En futureproof wordt het er niet minder op. De 5700 is momenteel nog steeds verkrijgbaar voor wisselstukken.

[ Voor 22% gewijzigd door Joindry op 05-06-2020 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Denk je er ook aan dat je waarschijnlijk een nieuwe BB nodig hebt? Zou ik sowieso vervangen als je toch bezig bent met de hele groep te vervangen. En misschien een nieuwe freehub als die te ver is ingesleten, Sora is een 8 of 9 speed en als je dan naar 11 gaat kan daar wat frictie komen mocht de hub ingevreten zijn door de Sora cassette. Beide niet hele grote uitgaves maar wellicht net de reden om bij de 105 te blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ik zou ook voor 105-5800 of 105-R7000 gaan. Die eerste kun je online niet meer vinden, maar heb die van mij begin dit jaar voor zo'n €250 weggedaan als complete groep met 2.000km op de teller (dan heb je een idee van de prijs).

Ultegra biedt in de huidige vorm eigenlijk geen meerwaarde meer (snap sowieso niet dat Shimano nog een mechanice Ultegra groep aanhouden, maar als ik om me heen kijk is dat omdat het nog flink geld in het laatje brengt).

Verder +1 voor Holk, hou er rekening mee dat je ook een andere body/wielset nodig bent. Zie dat je 2 verschillende wielen hebt, maar als je achterwiel ouder dan 5 jaar is mag je er vanuit gaan dat die voor 8/9/10s gemaakt is en geen 11s. Kun je simpel checken door de cassette even te demonteren en er zou dan iets van "11-speed Road" op de body moeten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:24
@Fontainemelon Als je een upgrade doet van je Sora 9-speed groep naar een 11-speed, dan kan het zijn dat je ook een nieuwe freehub nodig hebt. Sora-freehubs zijn typisch maar geschikt voor 9/10 speed cassettes. Je kan dit controleren door je cassette van je wiel te nemen, en te kijken of er spacers achter zitten. Als dat niet het geval is, dan moet je bekijken of je de freehub alleen kunt vervangen door een 11-speed compatibele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:21
Ypuh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:36:
Ik zou ook voor 105-5800 of 105-R7000 gaan. Die eerste kun je online niet meer vinden, maar heb die van mij begin dit jaar voor zo'n €250 weggedaan als complete groep met 2.000km op de teller (dan heb je een idee van de prijs).

Ultegra biedt in de huidige vorm eigenlijk geen meerwaarde meer (snap sowieso niet dat Shimano nog een mechanice Ultegra groep aanhouden, maar als ik om me heen kijk is dat omdat het nog flink geld in het laatje brengt).

Verder +1 voor Holk, hou er rekening mee dat je ook een andere body/wielset nodig bent. Zie dat je 2 verschillende wielen hebt, maar als je achterwiel ouder dan 5 jaar is mag je er vanuit gaan dat die voor 8/9/10s gemaakt is en geen 11s. Kun je simpel checken door de cassette even te demonteren en er zou dan iets van "11-speed Road" op de body moeten staan.
Voor veel mensen is ultegra een nobrainer heb ik altijd het gevoel, het 'hoort' en is de eerste serieuze groep. Zo is het natuurlijk ook altijd wel een beetje benoemd in reviews en lijstjes. Alles onder 105 is voor de beginner, 105 zelf is voor de gemiddelde fietser en ultegra is voor de serieuze fietser. En je hoort ook vaak dat ultegra als waardevaster wordt gezien, waardoor je een hogere doorverkoopwaarde hebt. Maar wat hierboven ook wordt gezegd, met die R7000 is de meerwaarde van mechanische ultegra wel heel erg beperkt geworden.
CedricD schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:13:
Mijn zadeltasje met een tekstlinkje.

spoiler:

[Afbeelding][Afbeelding]
Wow, ziet er strak uit zo'n grote drop :D Jaloers op zulke lange benen :-(

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Stufferdt schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:55:
[...]

Voor veel mensen is ultegra een nobrainer heb ik altijd het gevoel, het 'hoort' en is de eerste serieuze groep. Zo is het natuurlijk ook altijd wel een beetje benoemd in reviews en lijstjes. Alles onder 105 is voor de beginner, 105 zelf is voor de gemiddelde fietser en ultegra is voor de serieuze fietser. En je hoort ook vaak dat ultegra als waardevaster wordt gezien, waardoor je een hogere doorverkoopwaarde hebt. Maar wat hierboven ook wordt gezegd, met die R7000 is de meerwaarde van mechanische ultegra wel heel erg beperkt geworden.
Ik heb steeds meer het idee dat die groepen zwaar over rated zijn. 99,99% van de tijd is het gewoon een ketting die over een paar tandwielen loopt, of het nou een Sora of Dura Ace set is. Hoeveel van ons zijn competitieve koersrenners die onder zware belasting in een klim een wedstrijd dreigen te verliezen omdat ze niet meteen strak kunnen schakelen? En die paar gram verschil, meet je de inhoud van je bidon ook strak af dat je geen druppel teveel meeneemt?

Het zijn gewoon je benen die het werk moeten doen, dat kan met een Tiagra groep ook prima.

>:) Kom maar op >:)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Ankona Tja, geen woord aan gelogen.

Je hebt best wel wat keuzes tegenwoordig:
- Mechanisch vs. electronisch
- Schijf (hydraulisch) vs. velgrem
- 105 vs Dura Ace mechanisch (goed vs. best)
- 1x vs 2x
- SRAM vs Shimano
- Road vs Gravel
- 10 vs 11 vs 12 speed

Voorheen was de keuze vrijwel beperkt tot 105 vs Ultegra vs Dura Ace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Ankona schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb steeds meer het idee dat die groepen zwaar over rated zijn.
GCN heeft laatste een video van een blinde test gedaan en daar kwam volgens mij uit dat ze geen groot verschil konden voelen tussen 105/dura-ace, ultegra ligt daar nog ergens tussenin.
En die 180gram verschil is op een instap/midden model 8-9kg fiets ook nauwelijks van invloed.
Blijft alleen nog over kwaliteit, afwerking en looks over. waar natuurlijk best wat voor te zeggen is, je draagt ook geen Rolex icm een V&D pak, Lenso velgen onder een Ferrari, miljoenen villa geschilderd met huismerk verf etc.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
[...]

Ik heb steeds meer het idee dat die groepen zwaar over rated zijn. 99,99% van de tijd is het gewoon een ketting die over een paar tandwielen loopt, of het nou een Sora of Dura Ace set is. Hoeveel van ons zijn competitieve koersrenners die onder zware belasting in een klim een wedstrijd dreigen te verliezen omdat ze niet meteen strak kunnen schakelen? En die paar gram verschil, meet je de inhoud van je bidon ook strak af dat je geen druppel teveel meeneemt?

Het zijn gewoon je benen die het werk moeten doen, dat kan met een Tiagra groep ook prima.

Eens! zelf rij ik op de racer met 10 speed tiagra :X

met een paar nuances (die je ook al deels aangeeft ;)):
- het is maar net waar je je geld aan uit wilt geven
- die 1 of 2 kransjes extra met 11/12 speed kunnen wel weer voor een prettiger verloop op je cassette zorgen (ik heb pas een 12-28 10 speed cassette gekocht en de 11-34 op de trainer laten zitten om die reden, met een 11 of 12 speed was het nog beter geweest)
- rij je veel in de bergen, dan zal je meer onder belasting schakelen en wordt de toegevoegde waarde een stukje groter
- heb je zelf echt veel vermogen (niet in w/kg, maar ruwe power/FTP, of een hoog sprint vermogen) dan zal je wellicht ook wat vaker onder belasting schakelen.

Zoals ik al wel eerder in dit topic heb gezegd, ik geef mijn geld eerder aan de MTB uit dan aan de racefiets, maar waar ik op de MTB al blij werd van een upgrade van een SLX (105 equivalent) naar een XT (ultegra) shifter...
Op de racefiets vind ik het allemaal wel prima werken, hier in brabant kom ik niet verder dan een viaductje en ondanks dat ik met een FTP van 290 aardig door kan trappen merk ik geen problemen met schakelen. Omdat er eigenlijk altijd wat meer tijd is om even de druk van de pedalen te halen (in tegenstelling tot op de MTB waar je dan gelijk stilvalt) gaat het schakelen met de juiste techniek eigenlijk altijd meer dan soepel en gewoon snel.

Misschien een beetje vloeken in de kerk in dit topic, maar hier zitten waarschijnlijk genoeg gasten die een duren racefiets hebben voor de zomer en een goedkope MTB voor de winter, dat zou je technisch gezien beter andersom kunnen doen, daar heb je meer aan :) O-) :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
[...]

Ik ging van tiagra(pre 2012) naar 105(5800?) ergens in 2014. Verschil was immens.

Ben nog steeds zeer tevreden over mijn groepset en ik verwacht niet veel vooruitgang meer met de stap naar mechanisch ultegra

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:57
Ypuh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:08:
@Ankona Tja, geen woord aan gelogen.

Je hebt best wel wat keuzes tegenwoordig:
- Mechanisch vs. electronisch
- Schijf (hydraulisch) vs. velgrem
- 105 vs Dura Ace mechanisch (goed vs. best)
- 1x vs 2x
- SRAM vs Shimano
- Road vs Gravel
- 10 vs 11 vs 12 speed

Voorheen was de keuze vrijwel beperkt tot 105 vs Ultegra vs Dura Ace.
En dan vergeet je Campagnolo nog, de moeder van alle (kansloze) materiaal discussies: Campa vs Shimanp; Record vs Dura-ace. Daar werd het internet al over volgeschreven in de tijd dat bovenbuizen nog horizontaal en tri-spoke wielen UCI-proof waren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Eens! zelf rij ik op de racer met 10 speed tiagra :X

met een paar nuances (die je ook al deels aangeeft ;)):
- het is maar net waar je je geld aan uit wilt geven
- die 1 of 2 kransjes extra met 11/12 speed kunnen wel weer voor een prettiger verloop op je cassette zorgen (ik heb pas een 12-28 10 speed cassette gekocht en de 11-34 op de trainer laten zitten om die reden, met een 11 of 12 speed was het nog beter geweest)
- rij je veel in de bergen, dan zal je meer onder belasting schakelen en wordt de toegevoegde waarde een stukje groter
- heb je zelf echt veel vermogen (niet in w/kg, maar ruwe power/FTP, of een hoog sprint vermogen) dan zal je wellicht ook wat vaker onder belasting schakelen.

Zoals ik al wel eerder in dit topic heb gezegd, ik geef mijn geld eerder aan de MTB uit dan aan de racefiets, maar waar ik op de MTB al blij werd van een upgrade van een SLX (105 equivalent) naar een XT (ultegra) shifter...
Op de racefiets vind ik het allemaal wel prima werken, hier in brabant kom ik niet verder dan een viaductje en ondanks dat ik met een FTP van 290 aardig door kan trappen merk ik geen problemen met schakelen. Omdat er eigenlijk altijd wat meer tijd is om even de druk van de pedalen te halen (in tegenstelling tot op de MTB waar je dan gelijk stilvalt) gaat het schakelen met de juiste techniek eigenlijk altijd meer dan soepel en gewoon snel.

Misschien een beetje vloeken in de kerk in dit topic, maar hier zitten waarschijnlijk genoeg gasten die een duren racefiets hebben voor de zomer en een goedkope MTB voor de winter, dat zou je technisch gezien beter andersom kunnen doen, daar heb je meer aan :) O-) :P
Fixed that ;) Maar het is maar waar je de meeste lol aan beleefd. Ik ben eerst gaan racen en daarna gaan MTB’en dus eerst een goede racer gekocht en daarna een goede MTB nadat ik begonnen was op relatieve instappers.

Qua schakelen; van een mechanische 105 naar elektrische Ultegra gegaan en dat is een wereld van verschil, maar een huidige 105 setup is vaak meer dan voldoende
Pagina: 1 ... 110 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).