Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 662 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:53

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Even inhaken op het korte kooi, lange kooi thema.

Ik wil graag een 52/36 voor. Nu vertelde de FM dat een lange kooi dan eigenlijk niet compatible/gebruikelijk is. Ik kan dit echter nergens terugvinden. De manual van shimano is heel beknopt en een zoekactie (kan ook aan mijn zoekkunsten liggen) levert ook niks op... Volgens de FM is dus een lange kooi bedoeld voor 50/34 voor.

Ik zou dus moeten gaan voor of een 50/34 icm met lange kooi en 11-32 of 52/36 icm korte kooi en 11-30.

Heeft iemand van jullie betere inzichten of bronnen die het verhaal van de FM ondersteunen?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:50
retlaw schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:48:

Ik wil graag een 52/36 voor. Nu vertelde de FM dat een lange kooi dan eigenlijk niet compatible/gebruikelijk is. Ik kan dit echter nergens terugvinden. De manual van shimano is heel beknopt en een zoekactie (kan ook aan mijn zoekkunsten liggen) levert ook niks op... Volgens de FM is dus een lange kooi bedoeld voor 50/34 voor.

Ik zou dus moeten gaan voor of een 50/34 icm met lange kooi en 11-32 of 52/36 icm korte kooi en 11-30.

Heeft iemand van jullie betere inzichten of bronnen die het verhaal van de FM ondersteunen?
Hmmm, mijn nieuwe fiets werd afgeleverd met 52/36 voor en een lange kooi achter. Daar had ik wel om gevraagd omdat er ook tripjes naar de bergen gepland waren. Was geen probleem en rijdt nog steeds super 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:56

Maakt niets uit. Het gaat om de totale capaciteit, grootste min kleinste kransje achter plus grootste voorblad min kleinste voorblad. Bij een korte kooi mag het totaal niet meer dan 29 ofzo zijn en bij een lange kooi iets van 37.

Ofwel 32-11 = 21, plus 52-36 = 16 komt samen op 37.

De exacte cijfers weet ik niet, maar of je nou een 52/36 of 50/34 rijdt maakt niet uit, het verschil is altijd 16 en de capaciteit gelijk. Alleen je ketting wordt ietsjes langer.

Ps. Zo'n verkoper gewoon op staande voet ontslaan natuurlijk. Die heeft geen zin om een crankstel om te wisselen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 29-05-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07

Galois

1811 - 1832

Zo de hele dag achter de computer in deze corona-tijd :) dan zoek je wat vermaak met van alles en nog wat. Dus ook met die ritzelrechner.de/.

Ik heb 36-52 bladen en mijn 'favoriete' cadans is rond de 90 (let ik niet echt op verder, maar dat zegt een snelle check op mijn Garmin dat ik dat steeds ongeveer onbewust aanhoud).

Mijn meest gefietste snelheid is tussen de 30 en 35 km/h. Voor een optimale kettinglijn probeer ik de twee laatste kransjes van mijn cassette niet te gebruiken (dus bij klein voor, de twee kleinste achter niet en bij groot voor de twee grootste voor niet). Ik denk dat veel van jullie dat doen om de ketting dus niet te scheef te hebben. Bovenstaande website raadt overigens alleen de buitenste krans af.

In NL gebruik ik mijn kleine blad van 36 eigenlijk niet (niet nodig en als het soms misschien toch wel beter zal zijn, zal het ook te maken hebben met 'ongemak' om 'm dan voor steeds heen en weer te schakelen). Als ik toch langzamer fiets dan heb ik wel genoeg kracht om met een lagere cadans te trappen.

Als ik op bovenstaande website mijn gegevens invul:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVWHr_iP5CIgm0TW_1KQVP267kY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dr7OPzgHDFNkF2djoWXaX81L.png?f=user_large

Dan lijkt het erop dat bij deze snelheden (30-35 kmh) het optimaler is om het 36 blad te gebruiken. Kleinere stapjes tussen de verschillende versnellingen. En dan pas bij 35+ over te gaan op het grote blad.

Niet dat ik denk dat ik iets met deze gegevens ga doen, maar ik houd (zoals bijna elke Tweaker) van getalletjes :) en ben wel benieuwd naar jullie mening. Wat jullie doen als jullie een vergelijkbare fietser zijn.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:28
Ypuh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:11:
[...]

Maakt niets uit. Het gaat om de totale capaciteit, grootste min kleinste kransje achter plus grootste voorblad min kleinste voorblad. Bij een korte kooi mag het totaal niet meer dan 29 ofzo zijn en bij een lange kooi iets van 37.

De exacte cijfers weet ik niet, maar of je nou een 52/36 of 50/34 rijdt maakt niet uit, het verschil is altijd 16 en de capaciteit gelijk. Alleen je ketting wordt ietsjes langer.

Ps. Zo'n verkoper gewoon op staande voet ontslaan natuurlijk. Die heeft geen zin om een crankstel om te wisselen.
Er zijn maar twee dingen bepalend:
* het maximale bereik van je derailleur
* en de afstand van het bovenste derailleur wieltje tot de kransjes

Voor het totale bereik maakt het niet uit of je 50/34 of 52/36 rijdt; in beide gevallen heb je 16 tandjes verschil. Alleen met 53/39 heb je er maar 14 (die is dus iets "gunstiger").

Officieel mag je met een korte kooi achter maar maximaal een 28 (5800/6800) of 30 (7000?/8000?; correct me if I'm wrong) hebben. Er is wat marge maar dat maakt het afstellen wat gevoeliger; en daarbij speelt het frame ook mee (afstand ophangpunt derailleur tot naaf). Ik heb een 5800 korte kooi icm met een TCR en rijdt in Nederland 53/39 met een 12/25 cassette. Ga ik de bergen in dan gebruik ik een 11-32 cassette met een 50/34 crankstel. Ik krijg alles zonder moeite werkend en goed schakelend; maar de 32 schakelen zonder bijgeluiden vraagt soms wel wat extra aandacht bij het afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Galois Ik rij in NL nog relatief vaak op het binnenblad (34t), vooral als het hard waait. Met een 11-23 cassette en wat hogere cadans (90-95) rij je dan voor op de 13-14-15 en rij je ca. 27-31 km/u (ik fiets meestal niet heel snel als ik alleen ben).

De ketting staat dan wel iets schuiner dan ik eigenlijk zou willen, dus misschien moet ik ook maar eens switchen naar een 39 binnenblad waardoor de ketting 2 posities hoger op de cassette komt te liggen (15-16-17).

Het buitenblad is voor de groepsritten en stukken voor de wind, dus vanaf zo'n 31-32 km/u.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 29-05-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Gebanned schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Voor het totale bereik maakt het niet uit of je 50/34 of 52/36 rijdt; in beide gevallen heb je 16 tandjes verschil.
Bijna geen verschil....
34 is 68% van het grotere 50 blad, 36 is iets meer de 69% van 52.

Scheelt niet veel, maar met 36/52 is het verschil tussen de bladen iets kleiner.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33

McMiGHtY

- burp -

Ik ben gewoon gaan fietsen.. Veel leuker.

Nog mensen met plannen voor het aankomende weekeinde? Volgens mij moet je vooral niet vergeten om zonnebrand mee te nemen :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:12
De manual van shimano is heel beknopt en een zoekactie (kan ook aan mijn zoekkunsten liggen) levert ook niks op...
Ypuh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Maakt niets uit. Het gaat om de totale capaciteit, grootste min kleinste kransje achter plus grootste voorblad min kleinste voorblad.

De exacte cijfers weet ik niet ...
Die cijfers heb ik dan even opgezocht:

https://productinfo.shimano.com/#/search/RD-R8000
en kies de RD-R8000-GS in het kolommetje specifications.

Daar lees je:
Total capacity: 39T
Low sprocket
- Max. 34T
- Min. 28T
Top sprocket
- Max. 12T
- Min. 11T

QED wat anderen al schreven: de RD-R8000-GS heeft voldoende capaciteit, en de cassette ligt in het domein dat door deze derailleur bediend kan worden. Lekker doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-07 14:10
Al 10 jaar rijd ik rond op m'n eerste racefiets, een Trek Aluminium met Sora onderdelen. Nu ik de laatste 3 jaar meer en meer fiets naast het hardlopen ben ik gaan zoeken naar een nieuwe racefiets. Mijn insteek is iig Shimano 150 en schijfremmen (bevalt me prima op m'n MTB) voor ongeveer €1500,-

Ik maak graag lijstjes en heb ik nog een paar fietsen over. Hebben jullie wellicht ervaringen, tips mbt deze fietsen:
- Ridley Fenix sla 105mhb
- Scott Speedster 10
- Cube attain sl
- Cube Attain GTC race (enige carbon maar duurder)
- Canyon Endurance AL disc 7.0

Bedankt eventueel alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-07 21:33
Totrail schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:30:
Al 10 jaar rijd ik rond op m'n eerste racefiets, een Trek Aluminium met Sora onderdelen. Nu ik de laatste 3 jaar meer en meer fiets naast het hardlopen ben ik gaan zoeken naar een nieuwe racefiets. Mijn insteek is iig Shimano 150 en schijfremmen (bevalt me prima op m'n MTB) voor ongeveer €1500,-

Ik maak graag lijstjes en heb ik nog een paar fietsen over. Hebben jullie wellicht ervaringen, tips mbt deze fietsen:
- Scott Speedster 10
- Cube attain sl

Bicycling heeft e.e.a. uitgezocht.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

McMiGHtY schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:13:
Ik ben gewoon gaan fietsen.. Veel leuker.

Nog mensen met plannen voor het aankomende weekeinde? Volgens mij moet je vooral niet vergeten om zonnebrand mee te nemen :D
De zonnebrand laat ik thuis. Of stoppen jullie dat ook in de zadeltassen die ik hier regelmatig voorbij zie komen... :+ _O-

Ik smeer uiteraard wel in: vooraf een stevige laag SPF 50 en dan komt het wel goed. SPF 15 op het gezicht, meer dan prima. Ik hou niet van die lobbige meuk op mijn gezicht - hoe hoger de SPF hoe melkachtiger/dikker de zonnebrand.
Aanstaande zaterdag en zondag is nog te overzien met de zonkracht (6), het is Vooral maandag en dinsdag is het even opletten: zonkracht 7 wil je niet onbeschermd in rondfietsen.

Zon-edit: Zonkracht 6 is ook geen pretje om onbeschermd in rond te fietsen (lees ik nu net)! De komende 4 dagen dus goed insmeren! 8) <-- zonnebril op!

[ Voor 17% gewijzigd door Grin op 29-05-2020 11:48 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je maar lang genoeg op de fiets zit.. verbrand je vanzelf :)

(Het was meer een verkapte, gaan er nog mensen Dirty Kanzalled rijden?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 14-07 10:41
Totrail schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:30:

- Scott Speedster 10
- Cube attain sl

Ga eerst maar eens kijken naar voorraad... Veel dealers zijn leeggekocht.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Mistraller schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:55:
[...]

Ga eerst maar eens kijken naar voorraad... Veel dealers zijn leeggekocht.
Dat is een goede natuurlijk. Ik heb een fiets dus kan gewoon op weg. Dus als ik het later aanschaf/geleverd is het niet zo'n groot probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
Mistraller schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Nee, lijkt me niet. Ik denk dat het schakelen wel iets scherper zou kunnen zijn als je een korte kooi pakt, maar ik hoor eigenlijk alleen dat mensen een lange kooi willen om een bergcassette te kunnen plaatsen, nooit omgekeerd. Volgens mijn LBS kan er op mijn nieuwe fiets max een 34, dus als ik ooit de alpen in ga koop ik nog wel een 11-34 bij denk.
Overigens, ik werd nogal overvallen met de vraag of ik wilde wisselen, dus mijn keus voor die 11-28 was meer intuitief. Als je echt wilt kijken of je er blij van wordt moet je echt even kijken op https://ritzelrechner.de
Dat is echt heel verhelderend. Zo zag ik nu dat ik, ongeacht de keuze die ik moest maken, toch wel zal moeten wennen, mijn huidige triple met 10spd 11-23 heeft rond mijn gemiddelde snelheden heel veel kleine stapjes.
Wie weet koop ik er nog een 11-32 bij om wat kransjes te wisselen 8)
Die site is wel erg handig. Ik heb standaard een 34/50 met daarbij een 11-32 gemonteerd. Nu rijd ik in principe altijd buitenblad. Volgens dit programma heb ik met mijn frequentie van ca. 90 slechts twee kransjes beschikbaar tussen de 30 en de 40 (de 18 voor een gemiddelde van 31.7 en de 16 voor 35.7). Geen wonder dat ik mijn trapfrequentie zo ver omhoog moet gooien omdat ik het met schakelen niet meer rond krijg.

Ook is duidelijk dat 14, 13, 12 en 11 nooit gebruikt zullen worden onder normale omstandigheden, dan moet ik 40.8 tot 51.9 rijden. Met mijn soloritjes en beperkte getraindheid kom ik daar echt niet aan, anders dan berg af of wind mee.

Omdat mijn huidige cassette vanaf 14 t/m 22 per twee tandjes vertandt, kan ik beter op zoek naar een cassette die rond mijn sweet spot wel elk kransje erop heeft liggen, dus bijvoorbeeld met alles tussen 14 en 20 erin.

Erg verhelderend, bedankt!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:16
Met 12-25 liggen de versnellingen dichter bij elkaar en zijn de stappen dus niet zo groot. Met een kruissnelheid van 23 - 32 kmph vind ik zelf de 12-25 een mooie verhouding met een cadans van 85.

[ Voor 5% gewijzigd door EdwinW op 29-05-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Er bestaat een 14-28 cassette (jongerenverzet) die dus ook een erg fijn verloop heeft. Gevolg is wel dat je ketting verder naar buiten komt te liggen (want de 11-12-13 ontbreken). Op je buitenblad is dat dus fijn, op je binnenblad niet, maar met een 50/34 kun je dan in NL vaker op het buitenblad rijden wat fijn is (minder slijtage, betere krachtsoverbrenging).

Andere nadeel is natuurlijk dat 50x14 je grootste verzet wordt. Om 50 km/u te rijden moet je dan 110 rpm trappen. Dat is best oké voor sommigen, maar als je veel in een groep rijdt, af en toe een sprintje trekt, op de bruggetjes/klimmetjes naar beneden gas wil geven of gewoon relaxed met een cadans van 80 voor windkracht 5 rijden wilt is het onvoldoende.

De 12-25 lijkt mij ook de beste keuze, ook al gebruik je de 12-13 zelden. Het zorgt gemiddeld gezien voor een betere kettinglijn. Anders kun je beter een kleiner voorblad monteren (46t), maar die zijn meestal best wel aan de prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 29-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ypuh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:33:

Of gewoon relaxed met een cadans van 80 voor windkracht 5 rijden wilt is het onvoldoende.
Gewoon 56 voor monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan is je minimale binnenblad weer 40 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ziet er altijd wel héél gaaf uit zo'n grote plaat.

Dit is volgens mij een 58t (1x) op de kampioensfiets van Tony Martin. Deze fiets is fysiek te bewonderen bij De Proloog in Amerongen.

Afbeeldingslocatie: https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/tony-martin-tour-de-france-tt-bike-1-1498837083295-1eaaaaoyariuq-9213f23.jpg?quality=90&resize=960%2C540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:11
Ypuh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:42:
Ziet er altijd wel héél gaaf uit zo'n grote plaat.

Dit is volgens mij een 58t (1x) op de kampioensfiets van Tony Martin. Deze fiets is fysiek te bewonderen bij De Proloog in Amerongen.

[Afbeelding]
Mooie klim fiets >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 08:13

Crazy D

I think we should take a look.

Voor de afdaling :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 11:54
Ik meld mij ook in dit topic. Ik ben 46 jaar en doe aan hardlopen en aan fietsen (ongeveer 4 jaar). Ik heb eind vorig jaar een Trek Emonda SL6 disc gekocht. Een heerlijke fiets in vergelijking tot mijn beginnersfiets. Door het betere comfort en betere fiets ben ik steeds meer aan het fietsen.

Ik heb de discussie hier over cassettes en derailleurs meegekregen waarvoor dank. Mijn fiets heeft een 50/34 voorblad, 11-28 Cassette en korte kooi derailleur (Ultegra 8000). Max. kransje is dus 30t en mogelijk 32t met goede afstelling.

Ik worstel een beetje met de keuze van cassette en derailleur. Vorig jaar reed ik om mijn oude fiets met een 11-32 cassette in de Ardeche. Dit zijn bergjes tot ca. 1000 meter, meestal niet al te steil 5-7%. Dat gaat prima, maar er zijn ook stukken bij van 10-11%. Dat gaat net op de 28, soms heel even naar de 32, maar de snelheid loopt wel terug naar 10km/h, hartslag ligt dan net onder mijn omslagpunt. Zie:

https://tweakers.net/i/3u...Yl3gGk8w.jpg?f=user_large

Kortste en goedkoopste klap is om een 11-30 cassette te monteren, dan kom ik overal in de Ardeche wel boven.

Deze vakantie gaat de reis weer naar de Ardeche (hopelijk kan dat door gaan).Op ongeveer 2 uur rijden ligt de Mont Ventoux en die zou ik eigenlijk wel willen beklimmen. Ik verwacht dat ik dan die 32t wel nodig ben, misschien zelfs wel de 11-34t rekening houdend met wind en hoogte. Voor een 11-34 cassette heb ik zeker een nieuwe lange kooi derailleur nodig.

Omdat ik de ervaring mis op de echte zware cols, ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22:07

Galois

1811 - 1832

Mijn vorige fiets was een triple en daarmee kon ik klimmen met 6 km/h :)

Toen ik overging op een nieuwe fiets zat daar 52-36 met 11-28 cassette op. Ik maakte mij dus net zoveel zorgen als jij nu om met deze fiets naar de 'echte' bergen te gaan.
Maar ook op mijn fiets zat een korte kooi, dus ik kon tot max 11-30 gaan: een klein verschil. Maar goed, toch gedaan en ik kom met 36-30 echt alles boven.

Mijn ervaring is ook als je lichter hebt, ga je ook lichter als de col maar lang genoeg is... Maar als je niet hebt, dan lukt het ook wel. Als je eenmaal een goede cadans te pakken hebt... Als ik jou zo inschat (met deze beperkte info :)), denk ik dat je met 34-30 wel gaat redden...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:28
Ik rijd je er toch uit met mijn 60T voorblad, SRAM XD cassette (met 10t als kleinste krans) en 28 mm bandjes.

Als 130 rpm geen probleem is kan je bijtrappen tot je 100 rijdt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 08:13

Crazy D

I think we should take a look.

Gebanned schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Ik rijd je er toch uit met mijn 60T voorblad, SRAM XD cassette (met 10t als kleinste krans) en 28 mm bandjes.

Als 130 rpm geen probleem is kan je bijtrappen tot je 100 rijdt >:)
De zwaartekracht is toch in mijn voordeel :o (alleen mijn gebrek aan lef in mijn nadeel :P )

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@bert74 Met je lengte/gewicht, fitheid en doelstelling is het misschien beter om een inschatting te maken.

De cliches zijn dat je eigenlijk altijd wel bovenkomt en dat het nooit echt licht zal worden of je nou een 28/30/32t monteert. Ik vond de Ventoux maar een vervelend rot stuk 2 jaar geleden.

De Ventoux (vanuit Bedoin) is vrij uniek door zijn lengte (21km) en geleidelijke stijgingspercentage van 9/10%. Hij komt daar nooit echt boven, maar op dat stukje bij Chalet Reynard na kom je er ook nergens onder. Dat maakt het dat een lichter verzet wel fijn kan zijn om even iets sneller te trappen dan normaal (met de valkuil dat dat het nieuwe normaal wordt en je alsnog geen lichter verzet meer over hebt).

Een Alpe d'Huez is véél makkelijker als je het mij vraagt. De percentages liggen wat hoger, maar de 21 haarspeldbochten zijn bijna vlak en het is mentaal ook veel makkelijker om van bocht naar bocht te rijden. Die 5-15 seconden dat je wat minder druk hebt op de pedalen zijn voor mij genoeg om weer even op adem te komen en is een 32t ook niet nodig.

Ik gok dat als je om advies moet vragen dat het het beste is om een zo groot mogelijke (32t of 34t) cassette te monteren. Als je doel is om een tijd neer te zetten is het misschien wel beter om een 30t of 28t te monteren zodat je niet in de verleiding komt het rustiger aan te doen (in die 2 uur komen heel wat engeltjes en duiveltjes voorbij op je schouder).

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 29-05-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Ik heb twee verschillende wielen onder mijn fiets; degene die er standaard bij kwam en een Shimano. Tweedehands fiets he. Zou een sub200 euro setje van bijv. Mantel al een verschil maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBi2nqYj_8kiKpwyGCzs2FqsTvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVHkVBnGFzUjYSKRtEbnNUsp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 29-05-2020 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:07:
Ik heb twee verschillende wielen onder mijn fiets; degene die er standaard bij kwam en een Shimano. Tweedehands fiets he. Zou een sub200 euro setje van bijv. Mantel al een verschil maken?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 17:08
Dit. Maar let er wel op dat je af en toe wat steentjes uit je remblokjes haalt, anders krijg je van die lijnen/krassen op je remvlak zoals je b.v. op je achterwiel ziet. ;-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-07 17:09
@Ypuh Eens de Alpe d'huez is dan ook echt meer de naam dan dat de klim erg zwaar of mooi is. En als je het wat moeilijk hebt stuur je inderdaad wat ruim door de bocht en je kan een paar seconden rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Ypuh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:48:
@bert74 Met je lengte/gewicht, fitheid en doelstelling is het misschien beter om een inschatting te maken.

Ik gok dat als je om advies moet vragen dat het het beste is om een zo groot mogelijke (32t of 34t) cassette te monteren. Als je doel is om een tijd neer te zetten is het misschien wel beter om een 30t of 28t te monteren zodat je niet in de verleiding komt het rustiger aan te doen (in die 2 uur komen heel wat engeltjes en duiveltjes voorbij op je schouder).
Ik heb nog even op klimtijd gekeken: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/mont-ventoux-bedoin

De klim heeft in totaal 12 kilometer een stijgingspercentage tussen de 8-10%. Ik vrees dat het met een 11-30 cassette wat zwaar wordt. Ik ben wat beter getraind dan vorig jaar en heb een lichtere/betere fiets, maar dan nog.

Mijn conclusie: Ardeche lukt prima met een 11-30 cassette. Als ik de Mont Ventoux wil doen moet in investeren in een lange kooi derailleur en een 11-34 cassette. Met de 34t kan ik desnoods de snelheid tot 8-9 km/h laten zakken met een acceptabele cadans.

Ik zou er voor eenmalig gebruik een 105 Cassette op kunnen zetten, die zijn wel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Galois schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:12:

Mijn ervaring is ook als je lichter hebt, ga je ook lichter als de col maar lang genoeg is... Maar als je niet hebt, dan lukt het ook wel. Als je eenmaal een goede cadans te pakken hebt... Als ik jou zo inschat (met deze beperkte info :)), denk ik dat je met 34-30 wel gaat redden...
Ik hoop het, maar ben er niet helemaal gerust op. Een half uur afzien tegen de max lukt me wel, maar 2 uur lang lijkt met wat veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@bert74 Als je verder geen ambities hebt om onder de 2:00u of 1:30u ofzo te rijden zou ik lekker een 34t met lange kooi monteren. 105 cassette en derailleur zijn prima voor dit doeleinde en dan ben je voor zo'n €75 zonder zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik stel de vraag hier ook maar eens ipv alleen in het grote fietskleding topic aangezien het toch ook om wielrennen gaat, maar heeft er iemand nog een paar tips voor mij?
Sinds kort weer begonnen met wielrennen terwijl ik ook nog regelmatig ben blijven mountainbiken. Nu merkte ik al vrij snel dat ik weer pijn aan de buitenkant van mijn voeten kreeg. Aangezien de hoefjes (shimano R063) sowieso aan vervanging toe waren een nieuw paar besteld (Northwave Core Plus). Hierbij speciaal gelet op de breedte van de schoen maar helaas, de pijn is minder maar nog steeds aanwezig zelfs bij een korte rit van een uur.

Iemand hier meer ervaring mee? Ik had voorheen hier namelijk minder last van en ook bij het mountainbiken heb ik hier bijna geen last van. Zou het zonde vinden van de nieuwe schoenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
sayang1991 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:48:
Ik stel de vraag hier ook maar eens ipv alleen in het grote fietskleding topic aangezien het toch ook om wielrennen gaat, maar heeft er iemand nog een paar tips voor mij?
Klinkt als een onjuiste fietspositie.

Gebruik je dezelfde schoenen voor mtb en race?
Zo ja > Andere q-factor, al mag die 5mm~geen serieuze pijn opleveren.
Zo nee (lijkt me waarschijnlijker) > Je schoenplaatjes te ver naar binnen afgesteld en/of de bal van je voet niet over de pedaalas waardoor je een verkeerd drukpunt creëert. Als je voet wel juist boven de pedaalas zit en de breedte juist is, kan het nog zijn dat je te ver naar voren zit (knie voor de pedaalas).

Te krappe schoenen kan ook natuurlijk. Als het erg warm is (20-25+) zetten je voeten wat uit waardoor een schoen die ander goed past te klein kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:10
Grin schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Precies, cross chaining idd! Ik rij voor mijn gevoel heel veel op 39 i.c.m. 12,13 en 14 (11 speed groep). En dan staat de ketting relatief vaak, heel erg schuin. Dat moet toch beter kunnen? Dat ik wat meer in het midden van de cassette rij i.p.v. relatief vaak schuin. 53 is dan weer zo'n grote stap, dan gaat hij vaak snel terug naar de grotere kransjes, 17-18 o.i.d.
Ik heb nog een trippel 30-39-50. Ik rij bijna alles op de 39. Snelheden richting de 40 is geen probleem.

Het voordeel van een klein voorblad is dat de stapjes tussen je versnellingen nog kleiner worden.

Als ik een andere fiets koop zou ik ook het liefst 39-50 willen hebben, maar dat kan officieel weer niet bij Shimano.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:55:
[...]

Klinkt als een onjuiste fietspositie.

Gebruik je dezelfde schoenen voor mtb en race?
Nee heb inderdaad andere schoenen (en schoenplaatjes) voor me mtb, ook merk ik dat ik altijd pas last krijg na een stuk gefietst te hebben en dat de pijn bijna direct weg is zodra ik van de fiets stap. Ik ga eens aan de slag met het afstellen van de plaatjes bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-07 16:02
Ik heb onlangs een setje halfhoge carbon wielen gekocht via Marktplaats. Klein ritje gemaakt en viel me op dat er toch een minimale slag in het voorwiel zit. Vrij minimaal, maar zeker niet kaarsrecht. Hoe erg is dit?

En is dit eventueel te 'repareren'? Wat raden jullie aan? Contact opnemen met de MP verkoper?

Vrij lastig om te zien, maar ik heb geprobeerd om het te filmen: https://bjnextcloud.weste...dex.php/s/NMBi8rjd2fdrHWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
bartosiej schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:08:
Ik heb onlangs een setje halfhoge carbon wielen gekocht via Marktplaats. Klein ritje gemaakt en viel me op dat er toch een minimale slag in het voorwiel zit. Vrij minimaal, maar zeker niet kaarsrecht. Hoe erg is dit?

En is dit eventueel te 'repareren'? Wat raden jullie aan? Contact opnemen met de MP verkoper?

Vrij lastig om te zien, maar ik heb geprobeerd om het te filmen: https://bjnextcloud.weste...dex.php/s/NMBi8rjd2fdrHWD
Bijna elk wiel heeft wel een slagje. Kan de FM er wel uit halen ;)
(wat met de spaakspanning "spelen")

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:56

Kluus

Gang is alles

Voor zo ver ik aan het filmpje kan zien valt dit binnen alle marges en kun je hier gerust op rijden. Als het je toch niet lekker zit zou ik hem even langs een FM brengen, kan die hem gelijk naspannen en weet je zeker dat het goed is, ik schat dat je daar 15 euro aan kwijt bent of zo.

Volgens mij hoef je hier de verkoper in ieder geval niet mee lastig te vallen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:17:Bovenstaande website raadt overigens alleen de buitenste krans af.
Je kan op die site toch gewoon je Max Chain Angle instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
sayang1991 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Nee heb inderdaad andere schoenen (en schoenplaatjes) voor me mtb, ook merk ik dat ik altijd pas last krijg na een stuk gefietst te hebben en dat de pijn bijna direct weg is zodra ik van de fiets stap. Ik ga eens aan de slag met het afstellen van de plaatjes bedankt!
Inlegzooltjes kunnen ook het probleem zijn. Standaard worden schoenen meestal met vrij vlakke inlegzooltjes geleverd zodat vrijwel iedereen ze past. Als de brug van de voet niet genoeg support heeft kan dat ook slapende/pijnlijke voeten opleveren. Ik test schoenen altijd met mijn eigen inlegzooltjes en gebruik die van Specialized BG (je hebt rood/blauw/groen volgens mij, allen in verschillende hoogtes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-07 21:32
Idd.
Ga je die 200 uitgeven voor bv een set Zonda's of Fulcrum Quattro via Marktplaats, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:28
Ben dit weekend met mijn zwager in Arcen. Ik heb mijn racefiets bij me maar hij niet.

Weet iemand nog een goed adres voor het huren van een racefiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-07 15:51
Nu DirtyKanzelled morgen op het programma staat.. zijn hier ook gravel liefhebbers? Of moet ik mezelf in het mountainbike topic melden?

Niet omdat ik mee ga doen aan het event, wel omdat ik op zoek ben naar een nieuwe bike om te gravelen. Woon in de regio Eindhoven, enorm veel heides hier waar je jezelf kunt uitleven.

Mijn idee is om een CX aan te schaffen. In de herst/winter lekker crossen en in het voorjaar/zomer lekker de gravelbanen rijden in de regio. Door niet zo in 'hokjes' te denken moet dat prima kunnen toch op een CX? Visa versa lijkt me eerder geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:19

sebasd

loopt op espresso

Voor morgen een (voor mij) wat langere rit van een km of 75 gepland. Net weer een paar maanden aan het fietsen en heb de lol er wel in gevonden. Kost alleen wel veel tijd ten opzichte van hardlopen wat ik tot nu toe eigenlijk alleen maar deed...

Straks effe de ketting schoonmaken en smeren en dan kunnen we morgen op pad. Nu al zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:06
Dix0r schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:57:
Nu DirtyKanzelled morgen op het programma staat.. zijn hier ook gravel liefhebbers? Of moet ik mezelf in het mountainbike topic melden?

Niet omdat ik mee ga doen aan het event, wel omdat ik op zoek ben naar een nieuwe bike om te gravelen. Woon in de regio Eindhoven, enorm veel heides hier waar je jezelf kunt uitleven.

Mijn idee is om een CX aan te schaffen. In de herst/winter lekker crossen en in het voorjaar/zomer lekker de gravelbanen rijden in de regio. Door niet zo in 'hokjes' te denken moet dat prima kunnen toch op een CX? Visa versa lijkt me eerder geen optie.
Geen ervaring mee, maar over het algemeen is een cx fiets niet echt gemaakt voor lange offroad ritten.

Hier wat meer uitleg:
https://www.wielermagazin...clocross-fiets-en-l-bike/

Samengevat, als je op een cx gaat gravelen, dan kan dat je wat zenuwachtiger stuurgedrag verwachten + wat minder comfort.

Ik ga niet zeggen dat het niet kan, of dat het een slecht idee is, ik heb namelijk met beide nooit gereden, maar het is niet de meest geschikte tool voor de job. Hoe beter je skills, hoe minder last je er van zult hebben. Hoe flexibeler je bent, hoe beter je op een cx zal zitten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:08

Dat kan prima op een CX. Op een moderne passen vaak redelijke banden en 2 bidonhouders is ook standaard. Ja, het zal wat mindere stabiel zijn dan een gravelracer, maar dat verschil is ook weer niet heel groot. En als je een racefiets gewend bent vind je het ms wel fijner.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Volgens mij mag je op max 33mm banden crossen. Dus er zullen frames zijn waar max 33 mm banden in passen. Als je ook breder wil kunnen rijden even opletten of die bandjes wel in het frame kunnen.

Over onverhard zelf, ik reed ook al jaren terug onverharde paadjes op mijn racefiets met 28 mm banden. Hier in de regio heb je het alleen niet zoveel. Dus ik ga er geen aparte fiets voor aanschaffen. Maar in regio's waar wel veel onverhard is, zeg ik doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben een beginnende fietser. Heb in maart spullen gekocht, en heb nu 600 km gefietst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYzfwHaV2j2_je0GEFnLmivCK6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMwzRVu7CwAo32Cfqs0rfyc2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan niet helemaal de bedoeling zijn denk ik? :P

Vind het wel bijzonder dat het allebei aan dezelfde kant zo gesleten is. Nu moet ik wel toegeven dat ik er wel redelijk wat mee loop; van de voordeur naar de keuken, drinken maken, door het huis en tuin naar de schuur, fiets buiten zetten en gaan. Dit moet ik dus niet meer doen?

Moet ik ze al gaan vervangen, of maakt het niet uit dat de gele stukjes afgesleten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online

Kan prima hoor. De verschillen zijn zoals hierboven vermeld over het algemeen niet heel groot. Ik maak geregeld lange (100km +) graveltochten op mn Cube Cross Race Pro. Omdat ik mn racer gewend ben, is ie voor mij heel comfortabel.

Morgen ook de dirty kanzelled gepland op deze fiets. Maar dat gaat zelfs op een ligfiets nog pijn doen denk ik :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Bedankt voor de tips. Beetje op zoek naar bevestiging. Aangezien ik als roadie ook weinig comfort gewend ben lijkt het me inderdaad ook goed te doen op een cx. Daarnaast zie ik Timo Roosen (Jumbo/Visma) op zijn Bianchi Zolder (cx) hier ook allemaal 120km ritten maken in de omgeving.

Tire clearance is idd wel een dingetje. Begrijp dat met name voor gravel, brede banden fijn zijn. Puur vanuit comfort standpunt neem ik aan? Pak zelf ook wel eens schelpenpaden op 25mm, dat gaat eigenlijk al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Dix0r inderdaad voornamelijk comfort, maar ook grip

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Nielsz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:17:
Ik ben een beginnende fietser. Heb in maart spullen gekocht, en heb nu 600 km gefietst.[Afbeelding]

Vind het wel bijzonder dat het allebei aan dezelfde kant zo gesleten is. Nu moet ik wel toegeven dat ik er wel redelijk wat mee loop; van de voordeur naar de keuken, drinken maken, door het huis en tuin naar de schuur, fiets buiten zetten en gaan. Dit moet ik dus niet meer doen?

Moet ik ze al gaan vervangen, of maakt het niet uit dat de gele stukjes afgesleten zijn?
Welkom in de verbruikswereld van Shimano. Dat is slijtage van te wandelen, niet van het fietsen. Je klikt immers vast met je voeten, de slijtage daarvan zit aan de onderzijde van die plaatjes. Ik heb nog nooit plaatjes moeten vervangen omdat er teveel mee gefietst werd. Altijd omdat er teveel mee gewandeld werd. Je hebt toevallig niet een schuine oprijlaan waar je iedere keer over wandelt?
Ik die zo een paar plaatjes per jaar en ben er nochtans echt waakzaam op er zo weinig mogelijk mee te wandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Net ff snel 60km gemaakt...ofja snel...27.5 gemiddeld maar heb alleen op hartslag gereden (135 bij een max van 182)...best wel jaloers op de strava posts van @Ypuh maar is wel lekker zo cruisen was ook een super mooie en fijne route, TOP!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 13:11
Ik ben van plan dit weekend vanuit Den Helder naar Gouda te fietsen. Daarbij moet ik het Noordzeekanaal oversteken en Komoot wil me met een pont laten oversteken bij Velsen. Nu ben ik niet bekend in die omgeving, maar het lijkt erop dat je bij IJmuiden kan oversteken zonder pont. Iemand ervaring met een dergelijke route?

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
wackmaniac schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:11:
Ik ben van plan dit weekend vanuit Den Helder naar Gouda te fietsen. Daarbij moet ik het Noordzeekanaal oversteken en Komoot wil me met een pont laten oversteken bij Velsen. Nu ben ik niet bekend in die omgeving, maar het lijkt erop dat je bij IJmuiden kan oversteken zonder pont. Iemand ervaring met een dergelijke route?
Ja, dat kan (tenminste, als ze niet stiekem iets afgezet hebben)

https://www.strava.com/activities/1118516656
https://www.strava.com/activities/566369594

Pontje heb ik ook wel eens genomen trouwens https://www.strava.com/activities/1120467199

update hij is dus afgezet, zie hieronder

[ Voor 10% gewijzigd door Salteh op 29-05-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 13:11
Salteh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Pontje heb ik ook wel eens genomen trouwens https://www.strava.com/activities/1120467199
Ah, kijk eens aan. Daar kunnen we iets mee. Dankjewel.

Is dat een beetje leuk fietsen langs de kust? Komoot wil me via Alkmaar en Castricum sturen, maar langs de kust lijkt me ook wel wat.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn 4iiii 105 powermeter geïnstalleerd en meteen een FTP test gedaan. Ik heb wel door een paar bochten in de route en door één opstopping eventjes moeten laten lopen, maar buiten dat ging het prima. Zwift icm. Een Tacx Flux gaf aan dat mijn FTP 218 was maar buiten is het nu berekend op 239. Dat is al een stukje beter maar na betere nachtrust, geen opstopping en nu ik weet waar ik op moet richten zal de volgende keer toch een stukje beter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
wackmaniac schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Is dat een beetje leuk fietsen langs de kust? Komoot wil me via Alkmaar en Castricum sturen, maar langs de kust lijkt me ook wel wat.
pfft, het is wel een paar jaar geleden, maar vooral het laatste stuk in de buurt van Den Helder vond ik altijd wel fijn. Ergens daarvoor zat dan weer een stuk dat ik vervelend vond, maar ik kon zo snel niet vinden waar.

Ik denk wel dat als je via Alkmaar gaat je waarschijnlijk minder last hebt van wind ;)
Wij reden vooral elke keer langs de kust omdat er ook vrienden vanuit delft meereden, dus dan is het wel makkelijk om gewoon 'recht' naar het noorden te rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Salteh op 29-05-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben een beginnende fietser. Heb in maart spullen gekocht, en heb nu 600 km gefietst.[Afbeelding]

Interessante vraag. De mijne zijn nog maagdelijk (heb ze nu al een paar dagen en al een keer mee gereden) maar ik maak me eigenlijk ook wel zorgen om de duurzaamheid.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ankona schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:24:
[...]

Interessante vraag. De mijne zijn nog maagdelijk (heb ze nu al een paar dagen en al een keer mee gereden) maar ik maak me eigenlijk ook wel zorgen om de duurzaamheid.
Ach.. ik heb eergisteren mijn plaatjes eens vervangen. Ze zaten er een jaar op en ik had ze al veel eerder moeten vervangen, maar ze deden het nog prima ;-).
(ik heb dan ook geen 1000W sprintjes gedaan de laatste maanden, maar goed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eewB2gxfMswx5l__KkhCJOD_eBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jl2wgwtGatsPLqtoh2kIfHyO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Ankona Is toch gewoon een verbruiksartikel.. ? Je kan je er druk om maken of gewoon nieuwe kopen als ze versleten zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 29-05-2020 21:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
De laatste keer dat ik mijn plaatjes vervangen heb was op het moment dat ik bij inklikken en (flink) aanzetten uit m'n pedalen schoot. Dat moment moet je net voor zijn 😉

Rijd je Keo kun je nog overwegen de grip variant te nemen. Die slijten iets minder snel en je glijdt er minder snel mee uit dan de normale. Nadeel van de grips is weer dat ze met m'n huidige schoenen soms kraken..

Huidig verbruik zit op 2 paar per jaar

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 29-05-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
[...]
NW 4 verwacht, lekker langs de kust gaan!

Ik heb een paar maal Amsterdam - Den Helder gedaan en blijf dan vrij dicht bij de kust, omdat ik kleine fietspaadjes leuker vind dan N wegen door de polder. Dat gezegd hebbende, ook als je in de buurt van de kust blijft zitten voldoende lange saaie stukken in je route :)

Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:14
Salteh schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Ik dacht dat de sluis nog steeds afgesloten was? Tot 2021 toch? @DDX

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 08:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Pssst: https://www.futurumshop.nl/shimano-cleat-cover-spd-sl.phtml

Ik heb altijd zo'n setje in m'n jasje, handig als je ergens stopt en wat moet lopen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Nielsz toevallig heb ik in februari ook een nieuw setje plaatjes gekocht waar ook het "geel" vanaf is gevallen. En die heb ik vooral op de indoor trainer gedragen. Slechts een hand vol korte ritjes buiten. Stond er wel van te kijken aangezien ik met de vorige setjes wel 1-2 jaar gedaan heb.

Heb maar gewoon een nieuw setje gekocht, ben eens voor blauw gegaan om te kijken of het verschil maakt. Tot nu toe ben ik er nog niet sneller van gaan fietsen.

@Microkid Ja dat ziet er handig uit. Zoiets waar ik dan pas aan denk als ik weer op de fiets stap...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Microkid schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:51:
[...]

Pssst: https://www.futurumshop.nl/shimano-cleat-cover-spd-sl.phtml

Ik heb altijd zo'n setje in m'n jasje, handig als je ergens stopt en wat moet lopen.
Ik had geen idee dat die dingen bestaan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SirLenncelot schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:08:
@Nielsz toevallig heb ik in februari ook een nieuw setje plaatjes gekocht waar ook het "geel" vanaf is gevallen. En die heb ik vooral op de indoor trainer gedragen. Slechts een hand vol korte ritjes buiten. Stond er wel van te kijken aangezien ik met de vorige setjes wel 1-2 jaar gedaan heb.
Nou is het wel zo dat dat geel niet veel doet, het is meer een stukje bescherming. De echte "klik" zit op het zwarte deel van het plaatje. Zowel voorkant als achterkant.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Nu moet ik wel toegeven dat ik er wel redelijk wat mee loop; van de voordeur naar de keuken, drinken maken, door het huis en tuin naar de schuur, fiets buiten zetten en gaan. Dit moet ik dus niet meer doen?
Inderdaad, dat moet je niet doen, zie rule 69.
https://www.velominati.com/#69

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 19:49
Pimorez schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:19:
Ik heb vandaag mijn 4iiii 105 powermeter geïnstalleerd en meteen een FTP test gedaan. Ik heb wel door een paar bochten in de route en door één opstopping eventjes moeten laten lopen, maar buiten dat ging het prima. Zwift icm. Een Tacx Flux gaf aan dat mijn FTP 218 was maar buiten is het nu berekend op 239. Dat is al een stukje beter maar na betere nachtrust, geen opstopping en nu ik weet waar ik op moet richten zal de volgende keer toch een stukje beter gaan.
Focus je niet teveel op de getallen indoor vs Outdoor. Het kan zijn dat je tacx en 4iiii andere waardes geven.
Probeer je ftp testen steeds op dezelfde manier te doen zodat die consistentie er is.

Wat ik ooit eens gedaan heb, is me 4iiii via me telefoon verbonden met de software en de tacx via de laptop. Dan op verschillende wattages gaan fietsen 100/150/200/250/300 om zo de waardes van de tacx en 4iiii te vergelijken. Bij mij zit er bijna geen afwijking in, dus mijn ftp van binnen is makkelijk mee te nemen naar buiten. Wel handig om te weten.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Microkid schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:12:
[...]

Nou is het wel zo dat dat geel niet veel doet, het is meer een stukje bescherming. De echte "klik" zit op het zwarte deel van het plaatje. Zowel voorkant als achterkant.
Ja klopt, maar ik was aan het ook aan de voorkant kwijt. Dan voel je toch opeens wat meer speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SirLenncelot schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:17:
[...]

Ja klopt, maar ik was aan het ook aan de voorkant kwijt. Dan voel je toch opeens wat meer speling.
Zou niet moeten, Kijk maar eens goed hoe het plaatje in je pedaal klikt. Dan zie je dat het gele deel eigenlijk weinig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja ik snap de werking en zie rationeel wel dat het geen verschil moet maken. Maar ik meende dus dat ik het voelde en als dat eenmaal in je hoofd zit...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 09:49

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Bij Wim de Vos toch nog een TCR Advanced 2 Disc Pro Compact 2021 weten te scoren vandaag. Ietjes boven mijn gepland budget maar precies de componenten wat ik zocht en mooie mat zwarte afwerking. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 14-07 10:41

Daarom rij ik met SPD, want ik moet op het werk altijd een eindje lopen :)

Vandaag hele toer met wielen/banden/cassettes wisselen. Mijn vrouw had een goed idee namelijk, nu we allebei afstappen van onze hybrid/flatbar fiets. We kopen een paar gravel banden en dan kunnen we onze fietsjes ook eens in het bos gebruiken. Mijn zoontje wil dat namelijk wel eens proberen met ons.
Via MP een paar oude velgen opgesnord (velg was prima maar de remrand was versleten), en dat worden nu de Tacx wielen, en de cassette die erbij zat ook even omgezet. Heel gedoe om het zo passend te krijgen zodat de derailleur niet versteld hoeft te worden na het wisselen (op beide fietsen) maar dat is gelukt.
Ik realiseerde me alleen dat ik buiten de norm zit, 15mm velg met een 35mm band... maar het functioneert prima en ik had diverse berichtjes gelezen van mensen die deze combi ook hebben.
Nu moet er alleen wel een wielenrekje komen, want er staan nu al 4 wisselwielen in de garage... 8)7
Totrail schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Dat is een goede natuurlijk. Ik heb een fiets dus kan gewoon op weg. Dus als ik het later aanschaf/geleverd is het niet zo'n groot probleem :)
Net nog even bij Specialized dealer voor mijn vrouw geweest. Ze hadden een maat 49 Roubaix binnengekregen. Deze geprobeerd en die beviel erg goed. Alleen zwart, en dat vind ze niet mooi. (Nu vind ik specialized zelf ook niet heel mooi, maar goed, het wordt ook niet mijn fiets)
Dealer zei dat de Tarmac's model 2021 eerder bekend worden (met een week of 3), en daarna komt de nieuwe Roubaix pas. Dus als ze die laatste wil, zal ze waarschijnlijk tot augustus geduld moeten hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Mistraller op 29-05-2020 22:42 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:48
[...]

Zoals hierboven ook gezegd: de sluis bij Ijmuiden ligt er voorlopig nog uit. Je zult dus de pond moeten nemen. Deze gaat nog wel maar kan druk zijn.

Er waren problemen met de sluisdeuren dus het project loopt uit:

https://www.cobouw.nl/inf...loopt-verder-op-101262614

https://www.rijkswatersta...s/planning-en-aanpak.aspx

https://m.facebook.com/RijkswaterstaatZeesluisIJmuiden/

[ Voor 28% gewijzigd door Morrar op 29-05-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:07

Ik heb zelf een gravel (cube nuroad) met bagagerekje, naafdynamo en spatborden en daarnaast een cube cross race c:62 sl. Deze gebruik ik voornamelijk als woon/werk/
De c is fijner om op te rijden. Lichter, stuurt sneller en nodigt uit om er snel met te rijden. Ook voor de langere ritten verkies ik hem. 33mm is zat voor de wegen die ik er met doe. Prima confortabel, ook voor langere ritten. Dit terwijl hij zelfs naar CX-normen een wat agressievere geometrie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Laatst online: 06:41
Iemand toevallig een idee hoe je in Garmin Connect een wegtypefout kan doorgeven?
Had in de Routebuilder een 'automatische' route gemaakt (ingeven afstand en richting) en dat werkt over het algemeen best goed, maar toch werden we een zandweg opgestuurd.
Ook in een andere route zie ik nu dat ie een bospad pakt. Niet handig natuurlijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Pino112 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:50:
Iemand toevallig een idee hoe je in Garmin Connect een wegtypefout kan doorgeven?
Had in de Routebuilder een 'automatische' route gemaakt (ingeven afstand en richting) en dat werkt over het algemeen best goed, maar toch werden we een zandweg opgestuurd.
Ook in een andere route zie ik nu dat ie een bospad pakt. Niet handig natuurlijk :P.
Geen idee maar heb het ook paar keer gehad. Denk dat veel mensen met de mtb een rit als wegkoers uploaden ipv een apart profiel als mtb. Als dat vaak voorkomt op bepaald stuk zandweg gaat hij dat op de heatmap meenemen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:25

Heb je filmpje verder niet gekeken maar een kleine slag kun je zelf makkelijk verwijderen met de juiste spaaksleutel. Gewoon ff je remblokken strak op de velg zetten, en kijken waar de velg/slag tegen de blokken loopt. Vervolgens kwartslagje tegen de klok in op de spaak die het dichtst bij de slag zit, en de velg de andere kant op trekt (zie daarvoor aan welke kant de spaak de naaf ingaat).

Goede video hierover:

YouTube: How To Round & True A Bicycle Wheel - Step-by Step Guide

[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 30-05-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Michaelg schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Focus je niet teveel op de getallen indoor vs Outdoor. Het kan zijn dat je tacx en 4iiii andere waardes geven.
Probeer je ftp testen steeds op dezelfde manier te doen zodat die consistentie er is.

Wat ik ooit eens gedaan heb, is me 4iiii via me telefoon verbonden met de software en de tacx via de laptop. Dan op verschillende wattages gaan fietsen 100/150/200/250/300 om zo de waardes van de tacx en 4iiii te vergelijken. Bij mij zit er bijna geen afwijking in, dus mijn ftp van binnen is makkelijk mee te nemen naar buiten. Wel handig om te weten.
Goed punt. Op die manier vergelijken kan niet meer, heb vorig jaar de Tacx weggedaan omdat ik er geen reet aan vond :) Het kan dus ook dat ik sterker ben geworden, alleen betwijfel ik dat nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 19:49
Pimorez schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:20:
[...]

Goed punt. Op die manier vergelijken kan niet meer, heb vorig jaar de Tacx weggedaan omdat ik er geen reet aan vond :) Het kan dus ook dat ik sterker ben geworden, alleen betwijfel ik dat nogal.
In dat geval. Pak je deze gegevens nu als baseline en ga daarmee verder.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Dix0r schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:35:
Tire clearance is idd wel een dingetje. Begrijp dat met name voor gravel, brede banden fijn zijn. Puur vanuit comfort standpunt neem ik aan? Pak zelf ook wel eens schelpenpaden op 25mm, dat gaat eigenlijk al prima.
Ik ging vorige week vol op m'n snuffert toen ik op m'n CX-fiets maar met gewone 28mm wegbanden een gravelpaadje meepakte. Met de 35mm G-One's die ik ook heb liggen was dat niet gebeurd.

Een échte cyclocrosser met 33mm banden, een korte wielbasis en hoog BB zou ik niet zo snel kopen als ik verder niet aan veldrijden deed. Doe mij maar een wat relaxtere geometrie. Voor je gemiddelde snelheid maakt het niet uit, maar een gravelbike leent zich wat makkelijker voor rijden op de weg, onverhard en langere ritten. Comfort = king al je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Nutterd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:46:
Net ff snel 60km gemaakt...ofja snel...27.5 gemiddeld maar heb alleen op hartslag gereden (135 bij een max van 182)...best wel jaloers op de strava posts van @Ypuh maar is wel lekker zo cruisen was ook een super mooie en fijne route, TOP!
Haha, veruit de meeste ritjes rij ik ook maar 28-29 km/u hoor (het lukt me zelfs wel eens met 25-26 gemiddeld thuis te komen). Lekker cruisen en een beetje dom om me heen kijken is veruit mijn favoriete bezigheid. Het zijn meestal m'n fietsmaatjes die de rust verstoren en dan kunnen ze het krijgen ook >:).

De laatste tijd vanwege corona ook solo af en toe wat gas gegeven. Doel is ook wel om cyclos sneller te rijden, dus constant een redelijk vermogen te kunnen leveren voor 5+ uur. Dit jaar heeft dat alleen weinig zin meer en ook al is het gevoel achteraf wel fijn en viel het wel mee, op het moment zelf is het hard werken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:11
Ik ben woensdag voor het eerst sinds tijden met 26km/u terug gekomen van een racefiets ritje. Als ik alleen fiets kan ik dat echt niet. Maar dit was dan ook wel een bijzonder ritje. De eerste keer van mijn dochter (13 jaar) op een racefiets. Dat ging eigenlijk heel goed. En de klikpedalen had ze gelijk door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:25
wisselwerking schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:40:
Ik ben woensdag voor het eerst sinds tijden met 26km/u terug gekomen van een racefiets ritje. Als ik alleen fiets kan ik dat echt niet. Maar dit was dan ook wel een bijzonder ritje. De eerste keer van mijn dochter (13 jaar) op een racefiets. Dat ging eigenlijk heel goed. En de klikpedalen had ze gelijk door.
Een betere rede kun je niet hebben om lekker rustig te fietsen.
Ik kan mij nog herinneren dat ik met m'n vader meeging voor het eerst en een paar jaar later mee mocht met de fiets groep. We hebben toen echt lol gehad om de goedschikse jaloezie over dat hij wel met z'n zoon volle bak kon gaan rijden. Alleen maar omdat m'n vader de tijd nam om lekker rustig te gaan fietsen met mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 14:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb een CX én een gravelfiets, te weten een Specialized Crux (2018, “Fact11r” carbon) en een Specialized Diverge (2020, “Fact9r” carbon). Hiervoor had ik een 1e generatie Diverge maar die vond ik wat te flauw qua handling, dus er kwam een Crux.

De Crux is zonder meer een ‘Tarmac for the Dirt’. Licht, snel, wendbaar. Stop er 28mm onder en je hebt een bona fide wegfiets, met 33mm ga je crossen, en op 38-42mm knal je over gravel. De voorwaarde: je moet van felle agressieve fietsen houden. Ik val absoluut in die categorie maar na 2 uur over singletrack knallen op de Crux zijn mijn schouders het wel beu.

Dan de Diverge. Dat ding is debiel goed. Niet de lichtste, qua geometrie meer gericht op stabiliteit en een stuk minder op 180 graden bochten in de modder, en een Future Shock om de klappen op te vangen. Het 2021 model heeft zelfs opbergruimte in de onderbuis (binnenbanden voor 42mm zijn niet echt klein).

Welke fiets is beter? Persoonlijk doe ik niet aan competitief crossen. Als je dat doet koop een Crux (of de CX fiets waar jouw hart sneller van gaat kloppen), en gebruik die ook voor gravel. Ga je niet competitief crossen, zoals ik, dan is de Diverge met afstand de fiets voor ‘smiles for miles’. Dit blijkt ook wel: sinds ik mijn Diverge heb komt de Crux vrijwel niet meer buiten.

Kan je hard op een Diverge? Dat hangt af van je definitie van hard. Ik spin uit rond de 50km/h met 42x11. Maar op de 40mm G-One Allround die er nu onder liggen is het prima mogelijk om 30-35 te cruisen zonder dat je daar een orkaan in de rug voor nodig hebt ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 14:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

wisselwerking schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:40:
Samen fietsen is mooier dan alleen maar hard ;)

Achievement unlocked 8)

Launching containers into space

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

sebasd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:00:
Voor morgen een (voor mij) wat langere rit van een km of 75 gepland. Net weer een paar maanden aan het fietsen en heb de lol er wel in gevonden. Kost alleen wel veel tijd ten opzichte van hardlopen wat ik tot nu toe eigenlijk alleen maar deed...

Straks effe de ketting schoonmaken en smeren en dan kunnen we morgen op pad. Nu al zin in.
En weer terug. Mooi rondje, Amersfoort - Nijkerk - Voorthuizen - Garderen - Uddel - Elspeet - Staverden - Ermelo - Putten - Nijkerk en weer naar huis.

De eerste keer in jaren dat ik weer zo lang op de fiets zat (uiteindelijk net geen 3 uur), maar zeker niet de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb hier in een lade nog wat gelletjes gevonden met een houdbaarheidsdatum t/m medio 2019. Zou dat erg zijn? Toch luchtdicht verpakt en voornamelijk suiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

2-3 maanden zou ik me niet druk om maken. Maar 1 jaar verder zou ik niet doen. Weggooien, van die paar euro wil je geen ellende.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
sebasd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:45:
[...]

En weer terug. Mooi rondje, Amersfoort - Nijkerk - Voorthuizen - Garderen - Uddel - Elspeet - Staverden - Ermelo - Putten - Nijkerk en weer naar huis.

De eerste keer in jaren dat ik weer zo lang op de fiets zat (uiteindelijk net geen 3 uur), maar zeker niet de laatste.
Leuk rondje! Zal wel niet heel rustig zijn gewees? Volgende keer via Uddel naar Hoog Soeren en dan naar Assel pakken, zijn een van de mooiere hoogtemetertjes hier in de buurt vind ik :).

Ik heb, met dank aan @Kluus, het eerste rondje met een powermeter erop zitten. Dat levert veel data op zeg _/-\o_ . Nu eens kijken hoe we dan ook gestructureerder kunnen gaan fietsen om wat beter te gaan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Ritje van bijna 38km gemaakt vandaag. Werd nog van een fietspad af gedrukt door een stel onoplettende elektrische fiets gebruikers. Maar dat mocht verder de pret van dit leuke rondje niet drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:25
SirLenncelot schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:01:
Ik heb hier in een lade nog wat gelletjes gevonden met een houdbaarheidsdatum t/m medio 2019. Zou dat erg zijn? Toch luchtdicht verpakt en voornamelijk suiker?
Gewoon opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

ZieMaar! schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Leuk rondje! Zal wel niet heel rustig zijn gewees? Volgende keer via Uddel naar Hoog Soeren en dan naar Assel pakken, zijn een van de mooiere hoogtemetertjes hier in de buurt vind ik :).
Het was niet heel rustig nee, zeker niet bij Garderen, maar wel te doen.

Dank voor de tips, die ga ik een volgende keer eens rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 20:28

User

S3

Mijn vriendin en ik zijn nu aan het kijken naar wat serieuzer/specifieker trainen. Iets wat we allebei willen is wat kilo's er af fietsen, en spieren erbij. Nu zijn daar natuurlijk al legio artikelen over geschreven en allemaal hebben ze het over de verschillende HR zones. Probleem is dat mijn vriendin heel snel een hoge hartslag krijgt, bij het omkleden zit ze al zo op een hartslag van 120. De optimale vetverbrandingszone voor haar is dus constant omkleden. :+
Iemand enig idee of er ook nog andere mogelijkheden zijn voor vetverbranding? Ik las ergens dat rustig aan doen afgewisseld met intervallen ook goed werkt.
Zijn er ook nog dingen die je absoluut niet moet doen?
Pagina: 1 ... 107 ... 662 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).