Gewoon één tijdens een ritje aan een fietsmaat geven. Als hij een half uurtje later nog fris op de fiets zit, weet je dat het geen kwaad kan.SirLenncelot schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:01:
Ik heb hier in een lade nog wat gelletjes gevonden met een houdbaarheidsdatum t/m medio 2019. Zou dat erg zijn? Toch luchtdicht verpakt en voornamelijk suiker?
Niet:User schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:07:
Mijn vriendin en ik zijn nu aan het kijken naar wat serieuzer/specifieker trainen. Iets wat we allebei willen is wat kilo's er af fietsen, en spieren erbij. Nu zijn daar natuurlijk al legio artikelen over geschreven en allemaal hebben ze het over de verschillende HR zones. Probleem is dat mijn vriendin heel snel een hoge hartslag krijgt, bij het omkleden zit ze al zo op een hartslag van 120. De optimale vetverbrandingszone voor haar is dus constant omkleden.
Iemand enig idee of er ook nog andere mogelijkheden zijn voor vetverbranding? Ik las ergens dat rustig aan doen afgewisseld met intervallen ook goed werkt.
Zijn er ook nog dingen die je absoluut niet moet doen?
Maximaal willen trappen op iedere ronde, dan ga je over op anaerobe verbranding waardoor je minder effectief aan het trainen bent naar je doel (vet verbranden) en door de hoge intensiteit waarschijnlijk ook minder lang en minder vaak kan (of wil) trainen.
Wel:
Bepalen van je omslagpunt. Kan je doen met een sportmedische keuring, kost veel geld en zou ik dus niet perse aanraden. Je kan hem prima benaderen, zijn veel verschillende methodes voor. Eentje die bij mij bijna precies overeenkwam met zo'n sporttest staat hier beschreven. Imo is de zone calculator die onderaan die pagina staat niet nauwkeurig genoeg omdat die geen rekening houdt met je rustpols en daarmee geen rekening houdt met het hartslagbereik van de sporter. Neem die resultaten als uitgangspositie en kijk eens hoe ver je daar mee komt.
Edit: Over het spieren kweken, zoek een mooie heuvel in de buurt op en ga er in een te hoog verzet een paar keer goed omhoog stoempen, en nadien natuurlijk wat eiwitten eten/drinken
[ Voor 5% gewijzigd door Royenroy op 30-05-2020 17:54 ]
@User Volgens mij heb je een optimale vetverbranding op ongeveer 65% van je maximale hartslag met fietsen. Dat zou je dus redelijk eenvoudig kunnen berekenen.
En niet teveel gelletjes nemen helpt ook wel met afvallen
En niet teveel gelletjes nemen helpt ook wel met afvallen
@User ja optimale vetverbranding zit in lage hartslag zones. Ik vind het ook moeilijk om daar binnen te blijven - heb de zones vorig jaar in een sportmedische keuring laten bepalen.
Maar ook in de andere zones verbrand je ook gelukkig 🙂. vet verbranden is eigenlijk zo simpel als meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt. Wel belangrijk dat je de juiste en genoeg voeding blijft eten, want van verkeerd of te weinig eten val niet goed of blijvend af. Een boek dat mij daar een beetje inzicht in gegeven heeft is Eet als een Atleet. maar er zijn natuurlijk 1000den boeken over geschreven.
Maar ook in de andere zones verbrand je ook gelukkig 🙂. vet verbranden is eigenlijk zo simpel als meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt. Wel belangrijk dat je de juiste en genoeg voeding blijft eten, want van verkeerd of te weinig eten val niet goed of blijvend af. Een boek dat mij daar een beetje inzicht in gegeven heeft is Eet als een Atleet. maar er zijn natuurlijk 1000den boeken over geschreven.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Zit zoveel suiker in dat je ze over 5 jaar nog wel eten kunt. Bij mij raken ze vaak ook over de datum.SirLenncelot schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:01:
Ik heb hier in een lade nog wat gelletjes gevonden met een houdbaarheidsdatum t/m medio 2019. Zou dat erg zijn? Toch luchtdicht verpakt en voornamelijk suiker?
@User optimale vetverbanding moet je je niet blind op staren. Met 'optimaal' wordt vooral de balans bedoelt tussen kcal verbranding en een tempo wat goed vol te houden is (ook meerdere dagen op rij eventueel). Als je 1-4 uur in de week fietst en je doel is afvallen, dan heeft het weinig zin om in je optimale vetverbandings zone te rijden en kun je beter gewoon voluit gaan.
Pas wanneer je 5-10 uur gaat fietsen kom je er achter dat je niet 3-4x in de week maximaal kunt rijden en wordt het interessant om in die optimale vetverbandingszone (inderdaad zo'n 65%) te gaan rijden, aangevuld met 1-2 ritjes waarin je de boel prikkelt met als doel om ook sterker te worden/spieren te kweken (meer spier = hogere verbanding). Ik denk niet dat je met 3-4 uurtjes op 65% spieren kweekt.
En afvallen doe je met eten. Ik kan de voorbeelden in mijn omgeving niet op 2 handen tellen waarbij de fiets zeker hielp met afvallen, maar zodra je wat minder kilometers maakt de kilo's dubbel en dwars weer terugkomen (en dan heb je het over weken/maanden, geen jaren). Zelf heb ik hier ook altijd moeite mee, maar door veel kilometers te fietsen valt dat zo niet op.
Edit: Eens met Michael hieronder. Zou vooral ook het advies geven lekker te gaan fietsen. Als het eenmaal een beetje leuk/comfortabel begint te worden kun je je een beetje gaan verdiepen in wat handig is. Ben zelf nooit zo van de schema's, maar hou ongeveer het 80/20 principe aan. Ofwel 80% lekker rustig aan zonder specifiek doel (eerder afstand of een leuke bestemming) en 20% hogere intensiteit. Dat voelt voor mij ook redelijk natuurlijk met dat je af en toe een goede dag hebt of er een leuk segment ligt en dan ook even gas geeft.
[ Voor 79% gewijzigd door Ypuh op 30-05-2020 19:52 ]
Absoluut wel: minder kcal innemen dan verbranden.User schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:07:
Mijn vriendin en ik zijn nu aan het kijken naar wat serieuzer/specifieker trainen. Iets wat we allebei willen is wat kilo's er af fietsen, en spieren erbij. Nu zijn daar natuurlijk al legio artikelen over geschreven en allemaal hebben ze het over de verschillende HR zones. Probleem is dat mijn vriendin heel snel een hoge hartslag krijgt, bij het omkleden zit ze al zo op een hartslag van 120. De optimale vetverbrandingszone voor haar is dus constant omkleden.
Iemand enig idee of er ook nog andere mogelijkheden zijn voor vetverbranding? Ik las ergens dat rustig aan doen afgewisseld met intervallen ook goed werkt.
Absoluut niet: meer kcal innemen dan verbranden.
Ik ben zelf 35 kilo afgevallen door bovenstaande principe aan te houden. Begin met het bijhouden van wat je in je mond stopt. En doe dat dan ook wel op een correcte wijze. Dus een aantal weken ook daadwerkelijk wegen en noteren. Je eet al gauw een hoop meer dan dat je denkt (een portie nootjes is bijvoorbeeld maar een half handje). Nadat je een redelijk idee hebt wat je op een dag eet kun je dit loslaten, maar wel eerlijk blijven tegenover jezelf.
Probeer vervolgens tussen de 250 en 500 kcal per dag minder te eten dan dat je verbrand. Zo zul je tussen de 250 en 500 gram per week verliezen.
Met betrekking tot trainingen;
Sporten jullie nu niet tot weinig?
Ga eerst lekker beginnen. Zorg dat het trainen een onderdeel wordt van je week. Inhoud is dan nog niet eens zo belangrijk. Al is het niet verstandig om iedere workout het snot voor de ogen te fietsen.
Als het eenmaal onderdeel is van je leven, dan kun je gaan nadenken over gestructureerde trainingen om sneller /sterker te worden (zolang je meer kcal verbrand dan inneemt hoef je je geen zorgen te maken over het afvallen).
Sport je nu al geregeld;
Bij drie keer in de week zullen twee dagen wat rustiger zijn en 1 dag wat intensiever. Dat je vriendin snel een hogere hartslag heeft kan betekenen dat haar conditie nog niet je van het is, of dat ze wellicht ook een zeer hoge max hartslag heeft. Dit is wel goed om eerste te bepalen voordat je verder gaat met trainen in zones.
Succes ermee! En vooral; heb plezier tijdens het proces.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Thanks voor de reacties mensen! Als ik dit zo lees is het voor ons niet zo spannend zolang we goed blijven letten op wat we eten.
Wij fietsen inderdaad maar iets van 3-4 uur in de week. Bij mij vloog het vet er af en de spieren er bij maar bij mijn vriendin lijkt het een stuk langzamer te gaan. We fietsen vaak samen en als we hartslagen vergelijken zit zij meestal een slag of 5-10 hoger dan mij. Misschien moeten we wat vaker afzonderlijk van elkaar gaan fietsen zodat we beter op de hartslag kunnen letten.
Ikzelf probeer naar aanleiding van wat tips hier in het topic ook rustigere rondjes te doen in plaats van elk ritje op 85%+ hartslag te fietsen.
En @Royenroy de dichtstbijzijnde heuvel (VAM-berg) is 30 km hier vandaan dus dat wordt hem (nog) niet.
Wij fietsen inderdaad maar iets van 3-4 uur in de week. Bij mij vloog het vet er af en de spieren er bij maar bij mijn vriendin lijkt het een stuk langzamer te gaan. We fietsen vaak samen en als we hartslagen vergelijken zit zij meestal een slag of 5-10 hoger dan mij. Misschien moeten we wat vaker afzonderlijk van elkaar gaan fietsen zodat we beter op de hartslag kunnen letten.
Ikzelf probeer naar aanleiding van wat tips hier in het topic ook rustigere rondjes te doen in plaats van elk ritje op 85%+ hartslag te fietsen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
En @Royenroy de dichtstbijzijnde heuvel (VAM-berg) is 30 km hier vandaan dus dat wordt hem (nog) niet.
VAM bult is juist heel mooi dan. Goede warming up erna toe. Mooie intervallen.. circa 1 tot 2 minuten vol (en doe dan lage cadans) en dan weer even rust (helemaal buitenom). 1 of 2 rondjes doen met alle 4 de klimmmetjes.User schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:19:
Ik ben 30/35kg afgevallen.User schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:07:
Mijn motto is, lijnen moet je doen op de dagen dat je niet fietst.
Als je fietst en je wilt spieren kweken, moet je je lichaam goed voeden.
Dik wordt je van de dagen dat je teveel eet, maar het niet verbrand.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Gisteren was ik aan het fietsen toen er plotseling een spaak uit mijn achterwiel (Mavic Aksium) knapte. Dat was wel even schrikken, gelukkig was de slag die in de velg kwam te overzien en kon ik gewoon thuis komen. Toen ik thuis ging kijken of ik de spaak en nippel kon vervangen zag ik kleine haarscheurtjes om enkele gaten in de velg, dus ik denk dat ik opzoek moet naar een nieuw achterwiel.
Ik wil over een jaar of 2 een nieuwe fiets kopen en dan mijn huidige fiets gebruiken op een indoor trainer, daarnaast kan ik momenteel niet teveel besteden aan het fietsen. Hebben jullie nog advies voor een goedkoop achterwiel? Ik had verwacht dat er meer op marktplaats zou staan, maar dat aanbod valt behoorlijk tegen.
Alvast bedankt!
Ik wil over een jaar of 2 een nieuwe fiets kopen en dan mijn huidige fiets gebruiken op een indoor trainer, daarnaast kan ik momenteel niet teveel besteden aan het fietsen. Hebben jullie nog advies voor een goedkoop achterwiel? Ik had verwacht dat er meer op marktplaats zou staan, maar dat aanbod valt behoorlijk tegen.
Alvast bedankt!
Drie tot 4 uur per week kun je prima mee (gericht) trainen. De intensievere sessies hoeven niet bijzonder lang te duren. 2x intervallen van een uur en 1 rustigere rit van twee uur zou ik dan aanraden. De intervallen kun je dan opdelen in 1 sessie waarbij je op 85% rijdt (sweet spot) . En 1 sessie waarbij je voor enkele minuten per intervallen net over je grens fietst (vo2).User schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:19:
Thanks voor de reacties mensen! Als ik dit zo lees is het voor ons niet zo spannend zolang we goed blijven letten op wat we eten.
Wij fietsen inderdaad maar iets van 3-4 uur in de week.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Mannen verbranden meer en makkelijker dan vrouwen. Dat komt volgens mij omdat mannen een grotere spiermassa hebben die meer energie nodig heeft. Maar dat zal wel een te simplistische weergave van iets heel complex zijn.User schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:19:
***members only***
Maximale harstlag is van veel dingen afhankelijk, leeftijd, conditie, genetics etc. Als je het echt wilt weten dan kun je een arts raadplegen. Die kunnen met een inspanningstest je veel vertellen. Sommige zorgverzekeringen vergoeden deze keuringen gewoon 🙂
Ik heb nog twee achterwielen staan, een met een shimano 10-speed body en een andere met een shimano 11-speed body. Allebei gebruikt als tacx wiel. Als je er een wilt hebben, PM me dan maar even.Owios schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:11:
Gisteren was ik aan het fietsen toen er plotseling een spaak uit mijn achterwiel (Mavic Aksium) knapte. Dat was wel even schrikken, gelukkig was de slag die in de velg kwam te overzien en kon ik gewoon thuis komen. Toen ik thuis ging kijken of ik de spaak en nippel kon vervangen zag ik kleine haarscheurtjes om enkele gaten in de velg, dus ik denk dat ik opzoek moet naar een nieuw achterwiel.
Alvast bedankt!
Gisteren een speedsleev Ranger aan de fiets gehangen in plaats van mijn vorige zadeltasje.
Elk rammeltje is nu compleet weg, wat een fijne zadeltas zeg, echt top!
Elk rammeltje is nu compleet weg, wat een fijne zadeltas zeg, echt top!
@User
Hartslagen nooit met elkaar vergelijken. Die zijn voor iedereen anders
.
Ik ken iemand die, als hij rustig fietst, een hartslag heeft van 150 terwijl ik dan aan 115 zit.
Hij heeft gewoon compleet andere zones en een max hartslag van 215 is voor hem 'normaal' terwijl de meeste van ons (mezelf inclusief) zouden doodvallen hierbij
Hartslagen nooit met elkaar vergelijken. Die zijn voor iedereen anders
Ik ken iemand die, als hij rustig fietst, een hartslag heeft van 150 terwijl ik dan aan 115 zit.
Hij heeft gewoon compleet andere zones en een max hartslag van 215 is voor hem 'normaal' terwijl de meeste van ons (mezelf inclusief) zouden doodvallen hierbij
Dankjewel voor de verificatie. En ik verwacht idd wel wat drukte bij de pont, maar het eigenlijk de enige manier om zonder flinke omweg het Noordzeekanaal over te steken, dus het moet maar. Zag wel dat vanaf morgen mondkapjes verplicht zijn op de pont, dus die ik gister nog even moeten regelen.Morrar schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:49:
[...]
Zoals hierboven ook gezegd: de sluis bij Ijmuiden ligt er voorlopig nog uit. Je zult dus de pond moeten nemen. Deze gaat nog wel maar kan druk zijn.
Er waren problemen met de sluisdeuren dus het project loopt uit:
https://www.cobouw.nl/inf...loopt-verder-op-101262614
https://www.rijkswatersta...s/planning-en-aanpak.aspx
https://m.facebook.com/RijkswaterstaatZeesluisIJmuiden/
Read the code, write the code, be the code!
Ik tik ook vaak de 208 aan. Gewoon fietsen zit ik op 180/190.CedricD schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:20:
@User
Hartslagen nooit met elkaar vergelijken. Die zijn voor iedereen anders.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Meld me iets te laat om antwoord hierop te gevenMrAngry schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:48:
[...]
Ik dacht dat de sluis nog steeds afgesloten was? Tot 2021 toch? @DDX
Maar die is nog wel even afgesloten, zal waarschijnlijk wel weer uitlopen dus 2023 ofzo weer open ?
En voor de mensen die een van de Noordzeekanaal pontjes willen nemen, vanaf 1 juni moet je verplicht een mondkapje op.
En anders omrijden via Schellingwouderbrug (of Houtribdijk)
Gravel (of wat er hiervoor doorgaat in Nederland, graspaadjes, zandpaden etc) is leuke afwisseling.Dix0r schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:57:
Nu DirtyKanzelled morgen op het programma staat.. zijn hier ook gravel liefhebbers? Of moet ik mezelf in het mountainbike topic melden?
Niet omdat ik mee ga doen aan het event, wel omdat ik op zoek ben naar een nieuwe bike om te gravelen. Woon in de regio Eindhoven, enorm veel heides hier waar je jezelf kunt uitleven.
Mijn idee is om een CX aan te schaffen. In de herst/winter lekker crossen en in het voorjaar/zomer lekker de gravelbanen rijden in de regio. Door niet zo in 'hokjes' te denken moet dat prima kunnen toch op een CX? Visa versa lijkt me eerder geen optie.
En kan met verschillende soorten fietsen.
Gisteren zelf de Dirtykanzelled gereden op de racefiets met 25mm bandjes, zelfs mtb Robbenoordbos parcours. (niet al te technisch)
Ik heb ook een gravelbike staan, maar omdat rit 333km was, toch maar gekozen voor racefiets zodat ik op de minder lastige stukken gewoon lekker kon doortrappen.
[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 31-05-2020 09:02 ]
Beetje laat om nog in te vallen, maar mannen vallen meestal iets makkelijker af. We hebben meer energie nodig voor één dag door te komen (biologisch) en sociologisch gezien worden we gestimuleerd om "wat wilder" te leven. Alles moet harder en meer zijn volgens onze cultuur. Net dat iets harder optrekken bij de fiets, meer eten, ...User schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:19:
Wat vermageren betreft, dat doe je inderdaad voor de helft voor en na het sport. Aangepaste voeding voor (vetarm)en na (eiwitrijk) de inspanning doen veel. En wat Enorm veel deed voor mij, was het sterk verminderen van chips, nootjes, ... in de loop van de week. Dat spaarde me wel een paar duizend calorieën.
Op de fiets let ik niet op hoeveel ik eet. Het zijn allemaal van die decathlon rijstbars of nougat, hetzelfde geld voor sportdrank. (ik reken om en bij de 50-60 gram koolhydraten per uur) Je hebt een correcte voorraad suiker nodig om de verbranding van vet te optimaliseren. Anders kan je in de befaamde "ketose" terechtkomen en daarbij worden spieren opgebrand als brandstof. Niet echt iets wat de bedoeling is voor wielertoeristen als ons denk ik.
Wat die hartslag van je vrouwtje betreft, lijkt me eerlijk gezegd gewoon dat zij nog iets minder fit is op dit moment. Jouw hartslag klinkt al wat getraind, die van haar gewoon niet. Als je écht ongerust bent, doe gerust een sportmedisch onderzoek. Heeft nooit iemand pijn gedaan (buiten je geldbeugel)
Wat hartslagzones betreft. Zone 2 over de lange duur met "enkele" zones 4 middenin. Hierboven perfect omschreven als relatief rustig rondjes rijden met enkele hellingen ertussen in. Heb je een fietsdrager voor op de auto? Anders kunnen jullie samen een uitstapje doen in het weekend naar een meer heuvelachtig gebied?
Dan gewoon genieten van het fietsen, niet denken aan je bierpens
Gewicht verliezen is pure wiskunde. Verbruik van energie moet hoger liggen dan inname van energie.
Afgelopen 2 jaar steeds meer nagedacht over gravel bike, maar ik vraag me af hoeveel leuke paden je nu echt tegenkomt in NL. Ik heb een beetje het gevoel dat je dan echt snel een “rondje om de kerk” gaat fietsen.
Hangt er vanaf waar je woont.
Rond Hilversum/Heuvelrug/Veluwe kan je aardig wat km's maken achter elkaar zonder grote tussenstukken over het asfalt te moeten doen.
In Noord Holland heb je ook leuke gravelstroken, maar zit je daartussen wel met normale wegen.
Rit van gisteren route van 320 in totaal 65 offroad-secties (gravel, schelpen, bos-/duinzand, gras, kasseien) met een gezamenlijke lengte van zo'n 80 km.
Duinen van PWN zijn ook leuk, maar in de zomer kans op veel mul zand, dan is er weinig gravel aan maar meer soort van mtb'en.
Gravelbike pak ik vooral in de herfst/winter, nu pak ik gewoon racefiets.
Kan je meer mee dan sommige mensen denken.
Rond Hilversum/Heuvelrug/Veluwe kan je aardig wat km's maken achter elkaar zonder grote tussenstukken over het asfalt te moeten doen.
In Noord Holland heb je ook leuke gravelstroken, maar zit je daartussen wel met normale wegen.
Rit van gisteren route van 320 in totaal 65 offroad-secties (gravel, schelpen, bos-/duinzand, gras, kasseien) met een gezamenlijke lengte van zo'n 80 km.
Duinen van PWN zijn ook leuk, maar in de zomer kans op veel mul zand, dan is er weinig gravel aan maar meer soort van mtb'en.
Gravelbike pak ik vooral in de herfst/winter, nu pak ik gewoon racefiets.
Kan je meer mee dan sommige mensen denken.
[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 31-05-2020 09:40 ]
Kom maar naar de Veluwe of de Achterhoek. Daar kun je rondjes van 200km rijden met nauwelijks verharde wegen. Ik heb er sinds kort een, en denk dat ik die meer ga gebruiken dan mijn HT MTB.SirLenncelot schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:14:
Afgelopen 2 jaar steeds meer nagedacht over gravel bike, maar ik vraag me af hoeveel leuke paden je nu echt tegenkomt in NL. Ik heb een beetje het gevoel dat je dan echt snel een “rondje om de kerk” gaat fietsen.
Everytime I suffer I become a better man because of it
Er is ook nog de optie om alleen de velg te laten vervangen. Kostte mij vorig jaar ongeveer €100 incl. nieuwe velg bij de FM.Owios schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:11:
Voor gravel en onverharde wegennis de routeplanner van ridewithgps echt een erg leuk ding. Daar kan je bij het plannen van je route wisselen tussen verschillende kaarten die je aks ondergrond kan gebruiken. Bijvoorbeeld een topografische, Google maps en open cycle maos zitten er in. Op alle kaarten is ook street view beschikbaar. Minder gekend dan Komoot, maar voor het routeplannen naar mijn mening superieur. Gisteren een route van 170 km met 85% zonder asfalt gereden met ook wel wat technische stukjes. Ik heb 's ochtends niet getwijfeld tussen de gravel en de cx-fiets. Dat is meteen de cx-fiets geworden. Heb veel meer last van de hitte gehad dan van conditie/vermoeidheid. Die Dirty Kanzelled is wel leuk. Fijn te weten dat velen hetzelfde aan het doen zijn als jij
Daar heb je bijna een nieuwe set Aksium's voor.pdukers schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:30:
[...]
Er is ook nog de optie om alleen de velg te laten vervangen. Kostte mij vorig jaar ongeveer €100 incl. nieuwe velg bij de FM.
Ja precies, dat is in deze prijsklasse niet de moeite. Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat er meer wielsets dan losse achterwielen worden verkocht op marktplaats, dus dat is misschien ook een optie.
Daarnaast kwam ik de volgende wielset tegen: https://www.bike24.com/p2365443.html
Ik ken het merk verder niet, heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
@Owios Nooit van gehoord. Zal wel het huismerk zijn van Wiggle/Bike24.
Voor €100,- wordt het lastig iets beters te kopen dan wat je nu hebt. Dan ga je toch minimaal richting de €200-250. Over het algemeen is het wel redelijk "you get what you pay for".
Hoe zwaar ben je? Aksiums staan niet bekend als de beste wielen, maar het helpt als je kunt achterhalen waarom ze stuk gegaan zijn (al klinkt een gescheurde velg gewoon als een fout van de fabrikant).
Als je iets degelijks wilt of zwaarder bent dan raad ik de samengestelde sets van Rose aan. Deze bijvoorbeeld, met 32 spaken en de hufterproof 105 naven: https://www.rosebikes.nl/...=zwart&article_size=28%22
Voor €100,- wordt het lastig iets beters te kopen dan wat je nu hebt. Dan ga je toch minimaal richting de €200-250. Over het algemeen is het wel redelijk "you get what you pay for".
Hoe zwaar ben je? Aksiums staan niet bekend als de beste wielen, maar het helpt als je kunt achterhalen waarom ze stuk gegaan zijn (al klinkt een gescheurde velg gewoon als een fout van de fabrikant).
Als je iets degelijks wilt of zwaarder bent dan raad ik de samengestelde sets van Rose aan. Deze bijvoorbeeld, met 32 spaken en de hufterproof 105 naven: https://www.rosebikes.nl/...=zwart&article_size=28%22
[ Voor 23% gewijzigd door Ypuh op 31-05-2020 11:53 ]
Ik weeg 72kg, maar heb mijn fiets tweedehands gekocht in 2013. De vorige eigenaar was wel een stuk zwaarder.Ypuh schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:44:
Ik denk dat de spaak is geknapt omdat er teveel spanning op stond. Aantal maanden geleden heb ik mijn achterwiel bij de fietsenmaker gebracht om het wiel opnieuw te richten.
Hoe de scheurtjes zijn ontstaan weet ik niet. Misschien een piekbelasting door een gat in de weg? De scheurtjes beginnen bij de nippel gaten. Maar er zijn meerdere scheurtjes rondom de velg.
Ik hoef op dit moment ook geen beter/lichter wiel. Wil gewoon weer kunnen fietsen
[ Voor 4% gewijzigd door Owios op 31-05-2020 11:55 ]
Voor weinig geld kun je een nieuwe Shimano WH-RS100 set halen (+- 125,-) of alleen een achterwiel (+- 85,-). Die kun je later gebruiken op een wheel-on trainer of voor in de winter met slecht weer.
Heb je hier wat aan?SirLenncelot schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:14:
https://gravelmap.com/
Denk dat die set van Rose wel redelijk goede optie is.Ypuh schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:44:
Ik zou Rose benaderen of ze ook alleen een achterwiel leveren.
Vraag over CO2 patronen, ik heb onlangs een nieuwe minipomp gekocht en deze kan zowel met de hand oppompen als met CO2 patronen; leek mij wel handig. Maar die CO2 patronen in je achterzak, is dat wel veilig? Zijn dat geen kleine granaten in je achterzak?
@Grin Zolang je ze niet in de blote zon legt geen enkel probleem
.
De grens NL/BE is blijkbaar terug open.
Hoe zit met met in groep fietsen in NL?
Hier in België mag je met 20 in groep rijden onder bepaalde voorwaarden.
... en daar knappen de spaken dus uit.
Een kapotte Askium vervangen door een andere lijkt me geen oplossing voor je probleem.
Opnieuw inspaken met een goede velg is dat wel.
Nog nooit gehoord/gelezen dat er iets fout gaat met Co2 patronen. Alleen wel eens iets van een gebroken autoruit bij patronen die op de hoedenplank vol in de zon lagen.
@CedricD Je mag hier weer met 4 personen rijden. Ze zijn wat minder strict dan in Belgie met aansprakelijkheid van wegkapiteins etc.
Als de grenzen en campings weer open gaan ga ik maar eens een lang weekendje Ardennen plannen. Eens kijken of we een lange tocht met zoveel mogelijk van die steile bekende pukkeltjes kunnen verzinnen.
@CedricD Je mag hier weer met 4 personen rijden. Ze zijn wat minder strict dan in Belgie met aansprakelijkheid van wegkapiteins etc.
Als de grenzen en campings weer open gaan ga ik maar eens een lang weekendje Ardennen plannen. Eens kijken of we een lange tocht met zoveel mogelijk van die steile bekende pukkeltjes kunnen verzinnen.
...dat vroeg ik me vandaag onderweg ook af. Vanochtend voor het eerst sinds maart weer meerdere 'zondagochtendpelotonnetjes' tegen gekomen van 10-15 man.CedricD schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:17:
Ik weet nu niet precies wat de actuele regels omtrent buitensporten in groepjes zijn, maar de NTFU zegt/adviseert nog max. 4 personen:
https://www.ntfu.nl/home/...cotol-verantwoord-sporten
Daarnaast geldt de 1,5m regel natuurlijk nog steeds en als je die aanhoudt, zijn de voordelen van je groepje weer grotendeels weg...
Kom ook alweer een tijdje heel wat groepen tegen en ook steeds groter.
Ik fiets nog niet zo lang (nu 2 jaar een fiets en pas dit jaar echt wekelijks op pad). Tot nu toe eigenlijk altijd in de lokale polder gereden, vandaag voor het eerst wat heuvels uitgezocht op de UHR. Zo'n 320 hoogtemeters in de rit, dit smaakt naar meer
Erg goed vermaakt zo. Prachtige omgeving en het afdalen na heuvelop is ook een fijne beloning.
Ik fiets nog niet zo lang (nu 2 jaar een fiets en pas dit jaar echt wekelijks op pad). Tot nu toe eigenlijk altijd in de lokale polder gereden, vandaag voor het eerst wat heuvels uitgezocht op de UHR. Zo'n 320 hoogtemeters in de rit, dit smaakt naar meer
Mij is een keer een “ontploft”. Dit patroon had ik gebruikt en toen in de pomp laten zitten. Bij thuiskomst eraf draaien en toen knalde het. Het patroon was nog heel maar het pompje lag in duigen.Ik weet niet hoe het kan, maar voor de zekerheid spuit ik die patronen nu altijd helemaal leeg.Grin schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:02:
Vraag over CO2 patronen, ik heb onlangs een nieuwe minipomp gekocht en deze kan zowel met de hand oppompen als met CO2 patronen; leek mij wel handig. Maar die CO2 patronen in je achterzak, is dat wel veilig? Zijn dat geen kleine granaten in je achterzak?
Ik heb een gravelbike waar nu 650b wielen in zitten met 47 mm WTB Byways.DDX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:01:
[...]
Ik heb ook een gravelbike staan, maar omdat rit 333km was, toch maar gekozen voor racefiets zodat ik op de minder lastige stukken gewoon lekker kon doortrappen.
Er kunnen echter dus ook 28" wielen in met 25/28 mm racebandjes.
Hoeveel scheelt dat dan naar jouw ervaring?
Maw: wat levert 't me op als ik er een setje wielren wielen bij zou kopen?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ik heb precies hetzelfde gehad. Sinds die tijd doe ik het patroon in het zadeltasje. Het was toch wel een behoorlijke knal.SirLenncelot schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:05:
[...]
Mij is een keer een “ontploft”. Dit patroon had ik gebruikt en toen in de pomp laten zitten. Bij thuiskomst eraf draaien en toen knalde het. Het patroon was nog heel maar het pompje lag in duigen.Ik weet niet hoe het kan, maar voor de zekerheid spuit ik die patronen nu altijd helemaal leeg.
Daar waarschuwen ze zeer nadrukkelijk voor bij mijn pompje. Dat zal ook in de handleiding van jouw pomp hebben gestaan, dat kan haast niet anders. Maar goed dat je het hebt genoemd.SirLenncelot schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:05:
[...]
Mij is een keer een “ontploft”. Dit patroon had ik gebruikt en toen in de pomp laten zitten. Bij thuiskomst eraf draaien en toen knalde het. Het patroon was nog heel maar het pompje lag in duigen.Ik weet niet hoe het kan, maar voor de zekerheid spuit ik die patronen nu altijd helemaal leeg.
Na gebruik van een CO2 patroon: deze altijd helemaal leeg maken en daarna direct uit de pomp draaien.
Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou je nog iets onder druk en half bevroren terugstoppen als het z'n werk gedaan heeft? Maar oke, goede tip. Zou niet direct verwachten dat zoiets ook zou gebeuren.Grin schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:18:
Na gebruik van een CO2 patroon: deze altijd helemaal leeg maken en daarna direct uit de pomp draaien.
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 31-05-2020 14:22 ]
Goedemiddag,
Eerste post voor mij in dit topic.
Al jaren ga ik iedere zondag de mountainbike op. Nu een aantal vrienden enthousiast voor het wielrennen, en ik dus een keer met een leenfiets meegegaan. Beviel erg goed, en zou dus worden: winter mountainbike, zomer wielrenfiets.
Nu twijfel ik of dit wel het goede topic is, in de startpost staat dit wel vernoemd maar hierboven word ik verwezen naar ''verkeer & vervoer''
Nu ben ik dus aan het oriënteren op een racefiets (heet dat zo?), maar heb er de ballen verstand van.
Vandaar misschien dat hier mensen zijn die direct een goed plan hebben van; dit moet je hebben.
- Je lengte 1,85
- Je gewicht 85kg
- Je budget €1.500,- exclusief kleding (deze gebruik ik voornamelijk hetzelfde wat ik al heb van de mountainbike is het plan.
Dank!
Al jaren ga ik iedere zondag de mountainbike op. Nu een aantal vrienden enthousiast voor het wielrennen, en ik dus een keer met een leenfiets meegegaan. Beviel erg goed, en zou dus worden: winter mountainbike, zomer wielrenfiets.
Nu twijfel ik of dit wel het goede topic is, in de startpost staat dit wel vernoemd maar hierboven word ik verwezen naar ''verkeer & vervoer''
Nu ben ik dus aan het oriënteren op een racefiets (heet dat zo?), maar heb er de ballen verstand van.
Vandaar misschien dat hier mensen zijn die direct een goed plan hebben van; dit moet je hebben.
- Je lengte 1,85
- Je gewicht 85kg
- Je budget €1.500,- exclusief kleding (deze gebruik ik voornamelijk hetzelfde wat ik al heb van de mountainbike is het plan.
Dank!
Viel me gisteren ook op dat veel pro's die ik volg op Strava (Ten Dam, Mike Teunissen, etc) DirtyKanzelled op de normale racer gereden hebben met 25mm. Het weer leent zich er dan ook voor zolang je maar niet in mul zand terecht komt lijkt me. Evt. wel met MTB pedalen zodat je bij een eventuele schuiver snel een voet aan de grond hebt (?).DDX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:01:
[...]
Gravel (of wat er hiervoor doorgaat in Nederland, graspaadjes, zandpaden etc) is leuke afwisseling.
En kan met verschillende soorten fietsen.
Gisteren zelf de Dirtykanzelled gereden op de racefiets met 25mm bandjes, zelfs mtb Robbenoordbos parcours. (niet al te technisch)
Denk overigens dat ik toch voor een CX ga (waar ik max 40mm kan steken). Een aantal van jullie brengt me nog licht aan het twijfelen. Maar ik hou idd wel van snelheid / agressiviteit / direct handling. Heb uiteindelijk ook mijn endurace fiets de deur uit gegaan omdat ik de handelingsnelheid van zo'n fiets niet optimaal vind (+ velgremmen waardoor ik maar max 28mm kon steken).
bij het kopen van fietsen is zo mogelijk nog meer op smaak en emotie als het kopen van een auto. Komt denk ik vooral omdat de prijsverschillen weliswaar relatief zeker zo groot zijn maar in absolute zin heb je onder de €1500 heel veel keus.BekSide schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:28:
dit moet je hebben.
Stel dat je gevoelig bent voor smaak, emotie en de mening van anderen dan is er niets zinnigs te adviseren. Wanneer je heel zakelijk naar fietsen kijkt zijn bijvoorbeeld de https://www.decathlon.nl/...-shimano-105/_/R-p-301046 of https://www.decathlon.nl/...remmen-blauw/_/R-p-301734 prima fietsen voor het geld. Je kunt voor datzelfde geld ook wel minder afgemonteerde fietsen van een 'echt' fietsmerk kopen.
Ligt er denk ik ook aan hoe afhankelijk je bent van de 'service' van de fietsenverkoper. In die zin zou je je racefiets misschien het beste kunnen aanschaffen waar je ook je MTB fiets gekocht hebt?
Of wanneer je durft is er 2e hands ook veel te koop maar dan moet je er wel een beetje kijk op hebben om wat goeds te kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door BartNL op 31-05-2020 15:07 ]
Met de CX was mul zand ook niet leuk, kost heel veel energie om er doorheen te rijden.Dix0r schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:04:
[...]
Het weer leent zich er dan ook voor zolang je maar niet in mul zand terecht komt lijkt me. Evt. wel met MTB pedalen zodat je bij een eventuele schuiver snel een voet aan de grond hebt (?).
De meeste gravel stroken lagen er strak bij, daar zag ik ook menig racer rijden en zelf ook wel eens gedaan.
Maar neem toch wat meer “risico” met de CX, wat speelser.
Hello fellow humans
Hoe wil je op de fiets zitten? Strak met een rug als waterpas zo aero mogelijk of lekker relaxed je rondje wegtrappen. Scheelt enorm in waar je naar moet kijken in een fietsBekSide schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:28:
Goedemiddag,
- Je lengte 1,85
- Je gewicht 85kg
Dank!
Verder zou ik voor 1500 euro afvragen wat je belangrijk vindt: schijfrem of velgrem? Als mountainbiker verwacht ik schijf (gevoel). Wil je Shimano 105 of Ultegra, wil je carbon of aluminium frame. Voor dat bedrag ga je geen carbon Ultegra afgemonteerde schijfrem fiets kopen, maar misschien wel 2 van de 3, zeker 1.
Ik zou op dit moment met dat budget een Alu 105 Disc kiezen. Voor 100 euro meer een afgeprijsde Canyon https://www.canyon.com/nl...ar_2179_pv_rahmenfarbe=BK enige wat die mist is het carbon frame, maar je kunt beter een goed alu frame nemen dat een budget carbon. Die 100 euro extra zou ik uitgeven
Merida kan ook prima voor dat geld maar geen 105 (lagere groep) en ook alu. Wel schijfremmen
https://www.merida.nl/rac...anthracite-race-red/2020/
Sensa heeft ook een mooie fiets voor dat geld:
https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-105-disc-2020
Ik zou juist geen schijfremmen adviseren in die prijscategorie. Het is nog niet zo standaard in wielrennen en dan moet de marge weer uit andere onderdelen komen. En daarnaast heb ik zelf nogal een slechte ervaring met de schijfrem.
Gisteren voor het eerst een 100+km rit gemaakt. Na zo’n 80km werden de benen toch wel moe. Gaat vanzelf over doof het vaker te doen.
https://strava.app.link/hIu3268dW6
https://strava.app.link/hIu3268dW6
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Wow ik ben onder de indruk van je post. Ik probeer altijd vrij geciviliseerd te reageren maar in deze ga ik je toch even onderuit schoffelen.SirLenncelot schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:21:
Ik zou juist geen schijfremmen adviseren in die prijscategorie.Het is nog niet zo standaard in wielrennen en dan moet de marge weer uit andere onderdelen komen. En daarnaast heb ik zelf nogal een slechte ervaring met de schijfrem.
Leg uit waarom je geen schijfremmen zou adviseren in "deze prijscategorie"? In welke prijs categorie dan wel?
Schijfremmen zijn nog niet zo standaard in het wielrennen? Kijk eens even naar de selectie schijfremmen vs. velgremmen bij 1 van de grote dozenschuivers van NL. Spoiler: 89 vs. 19.
Marge uit andere onderdelen? Welke onderdelen? Onderdelen die je later makkelijk kan vervangen of upgraden?
En wat is jouw slechte ervaring? Vertel meer. En is jouw slechte ervaring een reden om iemand anders niet te adviseren schijfremmen te kopen.
Beste @BekSide, koop vooral een fiets met schijfremmen als je budget dat toelaat... it's the future. De rest kun je altijd nog upgraden. Van velgremmen naar schijfremmen overstappen kost je een nieuw frame.
Eensch,Noxa schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:55:
[...]
Wow ik ben onder de indruk van je post. Ik probeer altijd vrij geciviliseerd te reageren maar in deze ga ik je toch even onderuit schoffelen.
Leg uit waarom je geen schijfremmen zou adviseren in "deze prijscategorie"? In welke prijs categorie dan wel?
Schijfremmen zijn nog niet zo standaard in het wielrennen? Kijk eens even naar de selectie schijfremmen vs. velgremmen bij 1 van de grote dozenschuivers van NL. Spoiler: 89 vs. 19.
Marge uit andere onderdelen? Welke onderdelen? Onderdelen die je later makkelijk kan vervangen of upgraden?
En wat is jouw slechte ervaring? Vertel meer. En is jouw slechte ervaring een reden om iemand anders niet te adviseren schijfremmen te kopen.
Beste @BekSide, koop vooral een fiets met schijfremmen als je budget dat toelaat... it's the future. De rest kun je altijd nog upgraden. Van velgremmen naar schijfremmen overstappen kost je een nieuw frame.
Schijven in die prijsklasse zijn een redelijke no-brainer.
@Noxa Waarom zou je iemand onderuit willen schoffelen? Kalm aan, je kan prima geciviliseerd blijven...
Ik zie niks vreemd in het advies van @SirLenncelot. Maar als je echt schijfremmen wilt hebben met een budget van 1500 euro dan kan dat vast ook.
Net zoals je met een budget van 8-10K een prima verhaal kan hebben voor velgremmen.
Ik zie niks vreemd in het advies van @SirLenncelot. Maar als je echt schijfremmen wilt hebben met een budget van 1500 euro dan kan dat vast ook.
Net zoals je met een budget van 8-10K een prima verhaal kan hebben voor velgremmen.
Here we go again. Dit is echt de meest zinloze discussie die je kan bedenken. Duurt al 5 jaar and many more to follow.
Edit: Overigens wil ik best overwegen op termijn naar schijfremmen over te stappen, als eerst iedereen %$#! die dingen eens piep en krasvrij maakt. Wat mij betreft krijgt iedereen een vrijbrief om eenieders banden s'nachts lek te steken als die te lui of incapabel is die dingen eens normaal af te stellen.
* Ypuh heeft 'the future' niet gemist tijdens #RideSolo
Edit: Overigens wil ik best overwegen op termijn naar schijfremmen over te stappen, als eerst iedereen %$#! die dingen eens piep en krasvrij maakt. Wat mij betreft krijgt iedereen een vrijbrief om eenieders banden s'nachts lek te steken als die te lui of incapabel is die dingen eens normaal af te stellen.
* Ypuh heeft 'the future' niet gemist tijdens #RideSolo
[ Voor 61% gewijzigd door Ypuh op 31-05-2020 17:36 ]
Daarom zei ik ook dat het een van de drie ‘Main topics’ is als je een fiets wilt kopen nu.
En dat dit bij een budget van 1500 euro niet alle drie kan.
En vanwege z’n achtergrond van MTB dit vaak een must is.
Velg vs schijf, aero vs enduro, Shimano vs SRAM, Online va LBS. Gooi dat nou even weg en ga kijken naar z’n wensen
En dat dit bij een budget van 1500 euro niet alle drie kan.
En vanwege z’n achtergrond van MTB dit vaak een must is.
Velg vs schijf, aero vs enduro, Shimano vs SRAM, Online va LBS. Gooi dat nou even weg en ga kijken naar z’n wensen
Als je nu een fiets wil kopen om er deze zomer met rond te rijden, heb je helaas niet heel erg veel keuze. Heel wat merken en distributeurs kampen met extreme levertijden. Informeer dus goed wat de levertijd is van de fietsen die je ziet. Om een voorbeeld te geven neem ik even de post van Holk nemen:
De canyon is in alle maten uitverkocht en onbekende levertijd. De Scultura disc vind ik nergens op voorraad en de Sensa in de link is enkel in maat 58 op voorraad..
Voor 1500 heb je normaal gesproken een heel ruim aanbod aan leuke fietsen, maar in deze periode is die omwille van vraag/aanbod behoorlijk beperkt. Houd daar zeker rekening mee.
De canyon is in alle maten uitverkocht en onbekende levertijd. De Scultura disc vind ik nergens op voorraad en de Sensa in de link is enkel in maat 58 op voorraad..
Voor 1500 heb je normaal gesproken een heel ruim aanbod aan leuke fietsen, maar in deze periode is die omwille van vraag/aanbod behoorlijk beperkt. Houd daar zeker rekening mee.
Welk van de volgende wielsets zouden jullie aan- of afraden?
- Easton EA50 Aero wielset (nieuw) €150
- Vision team 30 (nieuw) €159
- Fulcrum racing s four (1000km/2016) €100
- Shimano Wielset WH-R500 (nieuw) €129
- Shimano WH-R501 Aero (nieuw) €135
Die Sensa is in zijn maat, vandaarTeun_2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:15:
Als je nu een fiets wil kopen om er deze zomer met rond te rijden, heb je helaas niet heel erg veel keuze. Heel wat merken en distributeurs kampen met extreme levertijden. Informeer dus goed wat de levertijd is van de fietsen die je ziet. Om een voorbeeld te geven neem ik even de post van Holk nemen:
Vision team 30 (of 35), prima setOwios schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:23:
Welk van de volgende wielsets zouden jullie aan- of afraden?
Misschien heb ik het niet goed verwoord, maar als je 1500€ gaat uitgeven (wat een heel mooi bedrag is voor een fiets) dan zou ik dat niet aan schijfremmen doen maar het geld in iets anders investeren waar je meer plezier van hebt. Imho is dat wielen, afmontage, fietscomputertje, mooier model, kleur die je toevallig leuker vindt etc.Noxa schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:55:
[...]
Wow ik ben onder de indruk van je post. Ik probeer altijd vrij geciviliseerd te reageren maar in deze ga ik je toch even onderuit schoffelen.
Kijk als je voor 3k een fiets gaat uitzoeken dan zie ik geen reden om geen schijfremmen te nemen. Maar uit die 1500€ moet alles komen, dan zou ik de schijfremmen overslaan.
Ik moet daarmee @SirLenncelot wel gelijk geven dat je wel direct bewust moet zijn van wat je wil mbt. remmen. Die kan je achteraf niet zo makkelijk veranderen. Bijna alle zaken die jij noemt kun je achteraf alsnog naar je wensen afstemmen. Ik zeg dus niet dat iemand voor schijf- of velgremmen moet kiezen, maar zich er vooral even goed in moet verdiepen voordat ie de keuze echt maakt. Verder denk ik dat in deze tijd wel andere zorgen zijn (lees: levertijd). Genoeg tijd dus.SirLenncelot schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:41:
[...]
Misschien heb ik het niet goed verwoord, maar als je 1500€ gaat uitgeven (wat een heel mooi bedrag is voor een fiets) dan zou ik dat niet aan schijfremmen doen maar het geld in iets anders investeren waar je meer plezier van hebt. Imho is dat wielen, afmontage, fietscomputertje, mooier model, kleur die je toevallig leuker vindt etc.
Kijk als je voor 3k een fiets gaat uitzoeken dan zie ik geen reden om geen schijfremmen te nemen. Maar uit die 1500€ moet alles komen, dan zou ik de schijfremmen overslaan.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Los van de discussie welke beter is snap ik die fixatie niet zo op remmen? Die gebruik je toch minder dan <1% van de tijd? De enige keer dat ik bewust aan remmen gedacht heb was met full carbon FFWD in de stromende regen en in een groepje. De FFWD's stopten toen voor geen meter en zijn inmiddels vervangen voor Zipp's. De kunst van remmen is niet de techniek, maar vooruit kijken.
Er zijn genoeg leuke upgrades om je spaarvarkentje op stuk te slaan lijkt me? Mijn voorkeur gaat dan liever uit naar een mooi frame of wielset, of de contactpunten zoals zadel, stuur, stuurlint, banden. Dat zijn de dingen die je 100% van de tijd iets van merkt.
Er zijn genoeg leuke upgrades om je spaarvarkentje op stuk te slaan lijkt me? Mijn voorkeur gaat dan liever uit naar een mooi frame of wielset, of de contactpunten zoals zadel, stuur, stuurlint, banden. Dat zijn de dingen die je 100% van de tijd iets van merkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 31-05-2020 19:27 ]
Waarom zou je (ineens) je remsyteem willen veranderen? Het is niet alsof er de komende jaren ineens geen velgremmen/wielen meer te koop zijn... Kijk gewoon welke fiets je het liefst zou willen hebben, en als daar schijfremmen op zitten: prima! Zitten er velgremmen op: ook prima! De onderdelen die Noisia noemt hebben ook bij mij prioriteit boven een remsysteem.
Heb je een bron?
Alleen in speficieke gevallen mag je de grens over en daar vallen fietstochten/toerisme toch echt niet onder.
https://www.rijksoverheid...er-en-reizen/grens-belgie
https://crisiscentrum.be/...als-je-de-grens-over-moet
Misschien na 8 juni, maar ik verwacht het niet.
[ Voor 8% gewijzigd door pdukers op 31-05-2020 19:36 ]
Ben gisteren bij Lommel de grens over gegaan en via Postel terug. Geen enkele controle gezien.
Of het mag, waarschijnlijk niet..
Of het mag, waarschijnlijk niet..
[ Voor 12% gewijzigd door Dix0r op 31-05-2020 19:44 ]
Ik had je modieuzer ingeschat.Grin schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:27:
Waarom zou je (ineens) je remsyteem willen veranderen?
Grote kans dat je niet eens de behoefte voelt om te upgraden op een eerste racefiets, omdat je gelijk voor een nieuwe fiets gaat door andere geometrie wensen, kleur, maat, weet ik wat.
En wat Ypuh zegt remmen doe je door vooruit te kijken, met slechte remmen leer je dat een stuk beter.
Los daarvan vraag ik me af in hoeverre gewicht hierin meespeelt. Met mijn 65 kilo remmen mijn velgremmen toch echt meer dan zat.
Heeft iemand toevallig al de link van de code inruil voor Futurumshop 125 challenge?
Hier rond Wuustwezel-Hoogstraten-Baarle is ook alles weer open. Officieel nog tot 15 juni maar vorige week vertelde de politie al dat ze bij Strijbeek gingen inpakken. Nu zelfs winkelen en familiebezoek weer toegestaan is, lijkt me de controle verder ook kansloos.pdukers schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:34:
[...]
Heb je een bron?
Alleen in speficieke gevallen mag je de grens over en daar vallen fietstochten/toerisme toch echt niet onder.
https://www.rijksoverheid...er-en-reizen/grens-belgie
https://crisiscentrum.be/...als-je-de-grens-over-moet
Misschien na 8 juni, maar ik verwacht het niet.
Mijn vakantiefiets met bagage heeft cantilevers en daarmee ben ik ook al menig 15-20% hellingkje afgedaald. Dan heb je het over een systeem gewicht van fiets 13kg + bagage/booschappen 15 kg + rijder/kit destijds ca. 87kg. Heb daar nog een KOM mee neer weten te zetten ergens in het noorden van SchotlandGebanned schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:12:
Los daarvan vraag ik me af in hoeverre gewicht hierin meespeelt. Met mijn 65 kilo remmen mijn velgremmen toch echt meer dan zat.
Rijdend testbeeldGrin schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:32:
[...]
Hehehe. Laat ik dit dan even 'rechtzetten' *kuch* met een zeer beperkt overzicht van m'n laatste aankopen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Die kleuren staan mooier op je fietsGrin schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:32:
[...]
Hehehe. Laat ik dit dan even 'rechtzetten' *kuch* met een zeer beperkt overzicht van m'n laatste aankopen.
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
Hahaha ja kom maar door, ik kan het hebben.
Je gaat niet op een Look rijden in muisgrijze wielerkleding: somtimes you gotta own it!
De meeste setjes zijn trouwens die zwart/rode, maar die Mondriaan vind ik wel kicken. Ik zal jullie verdere foto's besparen.

Je gaat niet op een Look rijden in muisgrijze wielerkleding: somtimes you gotta own it!
De meeste setjes zijn trouwens die zwart/rode, maar die Mondriaan vind ik wel kicken. Ik zal jullie verdere foto's besparen.
Ehm, wat is er modieus aan de eighties kleuren van Look?Grin schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:32:
[...]
Ik wil toch eigenlijk wel graag een foto zien van de man, de fiets en de kleding @Grin
Straks denken ze dat je er werkt, of dat er een nieuw factory team aan zit te komen.
+1.Stoffa schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:24:
Ik wil toch eigenlijk wel graag een foto zien van de man, de fiets en de kleding @Grin
Ook al kan ik mijzelf niet te druk maken over de looks (pun intensief). Kan ik het wel waarderen als iemand er wel vol voor gaat.
@Stoffa Hehehe careful what you wish for...
Wanneer het allemaal binnen is - deze rotzooi moet overal vandaan komen: Duitsland, Italië, UK - dan zal ik een foto maken en PM'en en members only maken. Ik zorg voor een hele kleine thumbnail zodat mensen er snel voorbij kunnen scrollen. Komt goed.
Wanneer het allemaal binnen is - deze rotzooi moet overal vandaan komen: Duitsland, Italië, UK - dan zal ik een foto maken en PM'en en members only maken. Ik zorg voor een hele kleine thumbnail zodat mensen er snel voorbij kunnen scrollen. Komt goed.
[ Voor 22% gewijzigd door Grin op 31-05-2020 21:34 ]
Ik wil gewoon de hele fotoshoot in het topic.Grin schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:33:
@Stoffa Hehehe careful what you wish for...
Ik meende ook te zien dat de route van Ten Dam 'maar' 100km onverhard bevatte? Valt me dan ietwat tegen als je zegt 'zoveel mogelijk onverhard'... Maar met 200km verhard ligt een racefiets dan ook wel voor de hand. En als je dan de luxe hebt de route goed te kunnen verkennen en zodoende de betere offroad stukjes te pakken zit je met de racer wel goed.Dix0r schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:04:
[...]
Viel me gisteren ook op dat veel pro's die ik volg op Strava (Ten Dam, Mike Teunissen, etc) DirtyKanzelled op de normale racer gereden hebben met 25mm. Het weer leent zich er dan ook voor zolang je maar niet in mul zand terecht komt lijkt me. Evt. wel met MTB pedalen zodat je bij een eventuele schuiver snel een voet aan de grond hebt (?).
Ik had mijn route (Veluwe) nooit op een racer kunnen fietsen. Te veel zand en stukken die ik overgenomen had van andere routes waarbij ik geen idee had wat ik tegen zou komen. Gelukkig kun je met 40mm op asfalt ook prima doortrappen.
Hij wil.
In het topic? Ik verwacht minimaal in de Bicycling of Fiets magazine.
Ik hoorde dat FHM 500 ook een mannen versie krijgt dit jaar... potentiele voorpagina
Van wat ik gezien heb reed Ten Dam op een Diverge met 38mm Pathfinder Pro banden eronder. Hoewel ik direct zal toegeven dat je met een Diverge hard kan fietsen (als ik het kan, kan Ten Dam het zekerklaaas schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:40:
[...]
Ik meende ook te zien dat de route van Ten Dam 'maar' 100km onverhard bevatte? Valt me dan ietwat tegen als je zegt 'zoveel mogelijk onverhard'... Maar met 200km verhard ligt een racefiets dan ook wel voor de hand. En als je dan de luxe hebt de route goed te kunnen verkennen en zodoende de betere offroad stukjes te pakken zit je met de racer wel goed.
Ik had mijn route (Veluwe) nooit op een racer kunnen fietsen. Te veel zand en stukken die ik overgenomen had van andere routes waarbij ik geen idee had wat ik tegen zou komen. Gelukkig kun je met 40mm op asfalt ook prima doortrappen.
De route kan je overigens hier bekijken op Komoot. Er zit, aldus Komoot, inderdaad 'maar' een slordige 106km aan onverhard in, al geloof ik er niet in dat je dat wel even met je racer gaat rijden. Allereerst is 328km een flink eind fietsen, maar 100km offroad gaat je zeker op 25mm bandjes niet in de koude kleren zitten, nog los van die andere 228km.
De combinatie van:
- rijd binnen 1 dag 320+km zonder van fiets te wisselen
- rijd zoveel mogelijk onverhard
Dat is niet zo makkelijk als je in Nederland woont en de eindeloze lange onverharde wegen niet voor het grijpen liggen.
Launching containers into space
Had al enkele weken een route op de planning staan, om langs/op de landgrenzen te rijden van Zuid-Limburg (in het kader van grenzen dicht en binnen de lijntjes kleuren). Waarbij er max. gebruik wordt gemaakt van verharde wegen, maar soms ontkom je hier niet aan...
Toch nog enkele nieuwe fraaie wegen, klimmetjes en (gravel) paadjes ontdekt (met dank aan Strava). Ben erg te spreken over de Strava routeplanner tot dusver, ook kwa nauwkeurigheid van ondergrond.
Overgrote deel was wind tegen (#solo, met name langs de maas...) en de laatste 4km was de Garmin leeg, maar dat mocht de pret niet drukken. Al met al een 190km (+-6,5 uur peddelen) genoten (en hier en daar afgezien
).
Toch nog enkele nieuwe fraaie wegen, klimmetjes en (gravel) paadjes ontdekt (met dank aan Strava). Ben erg te spreken over de Strava routeplanner tot dusver, ook kwa nauwkeurigheid van ondergrond.
Overgrote deel was wind tegen (#solo, met name langs de maas...) en de laatste 4km was de Garmin leeg, maar dat mocht de pret niet drukken. Al met al een 190km (+-6,5 uur peddelen) genoten (en hier en daar afgezien

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tuurlijk. Kijk maar op Wikipedia.
Ik had niet gecheckt of de info over de racer klopte, maar dat Ten Dam op een Diverge reed lijkt me zeer waarschijnlijk. Wat ietwat verwarrend is (en wat de racer met 25mm banden aanname kan verklaren) is dat b.v. een Terpstra volgens Strava op een racer gereden heeft (Cento 10 air). In werkelijkheid was dat een Jareen gravelbike.Whieee schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:27:
[...]
Van wat ik gezien heb reed Ten Dam op een Diverge met 38mm Pathfinder Pro banden eronder. Hoewel ik direct zal toegeven dat je met een Diverge hard kan fietsen (als ik het kan, kan Ten Dam het zeker), is het absoluut een gravelbike, en geen racer.
Voor alle duidelijkheid: ik heb respect voor iedereen die 320km rijdt. Zeker als een deel onverhard is. Maar als eerbetoon aan de Dirty Kanza is de rit van Ten Dam natuurlijk niet heel spectaculair. DK heeft amper verharde wegen en bij deze route is dat 2/3 van de afstand. En dan hebben we het nog niet eens over de hoogtemeters. Voor profs die de ruim 250km van Parijs Roubaix op wedstrijdtempo kunnen rijden is 320km zoals dit, in mijn ogen echt geen buitengewone heroïsche prestatie. Dat geldt dan eerder voor de amateurs die een zelfde afstand over de Veluwe deden.De route kan je overigens hier bekijken op Komoot. Er zit, aldus Komoot, inderdaad 'maar' een slordige 106km aan onverhard in, al geloof ik er niet in dat je dat wel even met je racer gaat rijden. Allereerst is 328km een flink eind fietsen, maar 100km offroad gaat je zeker op 25mm bandjes niet in de koude kleren zitten, nog los van die andere 228km.
De combinatie van:
- rijd binnen 1 dag 320+km zonder van fiets te wisselen
- rijd zoveel mogelijk onverhard
Je bedoelt waarschijnlijk Holland i.p.v. Nederland?Dat is niet zo makkelijk als je in Nederland woont en de eindeloze lange onverharde wegen niet voor het grijpen liggen.
Hij wil.
Een van de 'regels' van Laurens was dat je de rit vanuit huis moest starten.
Goed de duinen in was een optie, maar daar moet je om 10u30 uit zijn. (al houden Laurens en Niki zich niet altijd aan de regels, in de winter zie ik wel eens ritjes die nog voor zonsopkomst in de duinen zijn)
Ik weet niet wat voor ondergrond de DK heeft, maar gravel in Nederland is best zwaar met zand, graspaden ed.
Ik heb mij zaterdag iig goed vermaakt met 1/3 aan alternatieve ondergrond iig.
Goed de duinen in was een optie, maar daar moet je om 10u30 uit zijn. (al houden Laurens en Niki zich niet altijd aan de regels, in de winter zie ik wel eens ritjes die nog voor zonsopkomst in de duinen zijn)
Ik weet niet wat voor ondergrond de DK heeft, maar gravel in Nederland is best zwaar met zand, graspaden ed.
Ik heb mij zaterdag iig goed vermaakt met 1/3 aan alternatieve ondergrond iig.
@RR46 toffe route, zou je die kunnen delen? Is weer een wat anders dan naar Valkenburg fietsen...
@pdukers
We zijn gisteren met onze club lángs de grens gereden (en er niet over). Medefietser zei dat de grens terug open was sinds zaterdag, maar meer wist hij ook niet.
De hoopjes aarde waren alleszins weg
Thx voor de link, we blijven dus nog even in Belgenland!
@sQuare8
Was gewoon een toast notificatie op Strava als die challenge voltooid was.
Als je naar de challenge zelf gaat op Strava kan je die daar ook nog verzilveren.
Ging gisteren zonder problemen
We zijn gisteren met onze club lángs de grens gereden (en er niet over). Medefietser zei dat de grens terug open was sinds zaterdag, maar meer wist hij ook niet.
De hoopjes aarde waren alleszins weg
Thx voor de link, we blijven dus nog even in Belgenland!
@sQuare8
Was gewoon een toast notificatie op Strava als die challenge voltooid was.
Als je naar de challenge zelf gaat op Strava kan je die daar ook nog verzilveren.
Ging gisteren zonder problemen
@CedricD Jullie bestuurders in België weten de mensen in Nederland en Frankrijk wel te verrassen met het onverwachts wagenwijd openzetten van de grenzen ...
Leuke afstemming ook, aangezien de grens in Frankrijk nog gewoon dicht blijft.
[ Voor 28% gewijzigd door EdwinW op 01-06-2020 10:48 ]
Zo zijn ze hier wel.EdwinW schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:35:
@CedricD Jullie bestuurders in België weten de mensen in Nederland en Frankrijk wel te verrassen met het onverwachts wagenwijd openzetten van de grenzen ...
De regels veranderen hier quasi dagelijks. Vroeger wist ik nog wat mocht en niet. Nu ben ik totaal niet meer mee met de laatste stand van zaken.
Dat het maar snel allemaal voorbij is
@CedricD Ik ben niet helemaal mee wat je wilt zeggen? Hoe zou ik de code kunnen verzilveren?
Als ik namelijk naar de vorige 150 Futurum challenge ga, en de code ingeef krijg ik de boodschap dat de code niet geldig is.
Edit: Nevermind - gelukt met andere code
Als ik namelijk naar de vorige 150 Futurum challenge ga, en de code ingeef krijg ik de boodschap dat de code niet geldig is.
Edit: Nevermind - gelukt met andere code
[ Voor 49% gewijzigd door sQuare8 op 01-06-2020 16:37 ]
Nou, zo wágenwijd open zijn de grenzen nog niet! Tanken, winkelen en familie bezoek mag wel (sinds 30-5). Vrije tijd mag dan weer niet. Dus in België gaan fietsen is niet toegestaan, pas 8 juni verwacht men de grenzen te openen en is alles weer toegestaan.EdwinW schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:35:
En het lijkt erop dat de nieuwe regels alleen gelden voor Belgen die naar het buitenland willen en niet voor Nederlanders die naar België willen.
Ik vrees dat de reis richting mijn zomervakantie in een afgelegen huis nabij Lac de Serre Ponçon via Duitsland moet, als het aan de beslisvaardigheid van de Belgische overheid ligt.Ramon 73 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:14:
[...]
Nou, zo wágenwijd open zijn de grenzen nog niet! Tanken, winkelen en familie bezoek mag wel (sinds 30-5). Vrije tijd mag dan weer niet. Dus in België gaan fietsen is niet toegestaan, pas 8 juni verwacht men de grenzen te openen en is alles weer toegestaan.
En het lijkt erop dat de nieuwe regels alleen gelden voor Belgen die naar het buitenland willen en niet voor Nederlanders die naar België willen.
Dik in de schaduw van al het DK geweld vanochtend mijn eigen afstand-PR met 25km verbeterd. Solo een ronde van 132km aan een stuk gereden. Bijna dan, want 20km van huis ging het lichtje uit en moest ik even stoppen bij een tankstation voor een blikje vloeibaar suiker cola. Blijkbaar zijn twee grote bidons (waarvan een met sportdrank) en een notenreepje net niet voldoende voor deze afstand. Leermomentje dus.
Ik heb een kleine 60km de Maas gevolgd, van Grave (bij Nijmegen) tot aan Empel (bij Den Bosch). Mochten jullie ooit in die streek fietsen, het is een echte aanrader als je vroeg bent. Daarna wordt de weg ingenomen door electrische fietsen met uitstekende spiegels die er blijkbaar voor de sier op zitten...
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic