Geeft enkel meer schade. Valt onder inboedelverzekering.Jochem schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:04:
[...]
Stonden ze op slot in de schuur?
Het is in ieder geval wel zo verstandig om dat te doen mochten ze niet op slot staan. Ook de fietsen die aan de muur hangen gewoon een klein kabelslot omheen en aan een oog aan de muur/wand maken. Dat voorkomt veel ellende. En dan is er wellicht nog een verzekering die er naar wilt kijken. Veel fietsverzekeringen vragen daar ook om. Hier staan alle fietsen op slot en/of aan de muur verankerd met een kabelslot. Klink heel dramatisch wellicht, maar in de praktijk valt het mee.
Correct. Die schade en de gestolen goederen zijn dan verzekerd inderdaad. Bij een fietsverzekering moet je vaak de 2 sleutels inleveren om aan te tonen dat ze op slot stonden. Zonder dat, heb je niets; ook geen schade aan de schuur.Jpjedi schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:10:
[...]
Geeft enkel meer schade. Valt onder inboedelverzekering.
Ik heb zelf een klein jaar geleden een bikefit laten doen bij Futurumshop. Prima tevreden over de persoon die de fit heeft uitgevoerd. Er werd veel uitgelegd, doorgevraagd, aangepast, geverifieerd etc. Resultaat kan mij toch niet helemaal bekoren, blijf last houden van mijn knieen en schouders, terwijl het qua afstelling allemaal zou moeten kloppen.
Toevallig deze ochtend een afspraak gemaakt bij SMA Amersfoort voor een fietspositiemeting, dit ook op aanraden van de fysio. Huidige fit wil niet comfortabel worden, waardoor ik eigenlijk blijf aanmodderen. Schoonvader had hetzelfde en was zeer tevreden over zijn meting bij SMA.
Toevallig deze ochtend een afspraak gemaakt bij SMA Amersfoort voor een fietspositiemeting, dit ook op aanraden van de fysio. Huidige fit wil niet comfortabel worden, waardoor ik eigenlijk blijf aanmodderen. Schoonvader had hetzelfde en was zeer tevreden over zijn meting bij SMA.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Dat hangt helemaal van je inboedelverzekering af. Ik heb het eens uitgezocht en ik kreeg voor spullen uit een kelderbox max E 250. Dat is de helft van 1 van mn wielen. Daarna heeft mn fiets een paar jaar in de woonkamer gestaan.Jpjedi schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:10:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door GerbenBK op 27-05-2020 15:43 ]
Inderdaad een verschil in kleur, maar verschil lijkt niet zo groot te zijn als ik foto's bekijk. Lastig ...Gebanned schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:12:
[...]
Het is alleen compatible als je kleurenblind bent.
Neem aan dat je toen gelijk een goede verzekering hebt genomen?GerbenBK schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:38:
[...]
Dat hangt helemaal van je inboedelverzekering af. Ik heb het eens uitgezocht en ik kreeg voor spullen uit een kelderbox max E 250. Dat is de helft van 1 van mn wielen. Daarna heeft mn fiets een paar jaar in de woonkamer gestaan.
Bijzonder, bij mij is alles binnen afgesloten opstallen volledig voor vervangingswaarde verzekerd mits niet ouder dan 5 jaar, daarna dagwaarde. (België overigens).GerbenBK schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:38:
[...]
Dat hangt helemaal van je inboedelverzekering af. Ik heb het eens uitgezocht en ik kreeg voor spullen uit een kelderbox max E 250. Dat is de helft van 1 van mn wielen. Daarna heeft mn fiets een paar jaar in de woonkamer gestaan.
Voor mn koersfiets heb ik daarnaast een all-risk verzekering van 180 euro pj met 10% eigen risico. Slaap ik beter van.
Nee, helaas. Goede tip. Indien er weer een mooie nieuwe staat, zal ik een anker in de muur schroeven en daar dan een ketting aan vastleggen...
Ik was aan het sparen voor een gravel bike. Dit potje gaat nu helaas leeg voor een nieuwe racefiets. Mijn oog valt op wederom op een Sensa. Wellicht een G3 of anders een Giulia Evo. Met velgremmen dan, want met schrijfremmen valt ie buiten het budget. Heeft iemand hier ervaring met het verschil tussen een G3 en een Evo?
Of iemand de een Sensa Giulia heeft gereden en nu op wat anders/beters/vergelijkbaars rijdt?
Battle.net || Strava
Sinds een aantal dagen hoorde ik bij het aanzetten een vreemd geluid. Alsof de band aanliep op de rem. Wanneer ik daarna stopte en de rem controleerde, vond ik niets, en liep de band gewoon weer vrij.
Net alles nagelopen, en een kort stukje gefietst, liep de band echt goed aan. Gestopt, en toen zag ik dit:
:strip_exif()/f/image/cXzZc83NDogvi5COxSgJvoU1.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maak ik mij serieus zorgen, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Frame is een Carbon Bianchi Oltre XR frame. Ik heb de fiets tweede hands, en er net 800km op zitten. Valt dit nog te repareren?
Net alles nagelopen, en een kort stukje gefietst, liep de band echt goed aan. Gestopt, en toen zag ik dit:
:strip_exif()/f/image/cXzZc83NDogvi5COxSgJvoU1.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maak ik mij serieus zorgen, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Frame is een Carbon Bianchi Oltre XR frame. Ik heb de fiets tweede hands, en er net 800km op zitten. Valt dit nog te repareren?
Als het goed is valt het wel onder inboedel. Echter staat in de lettertjes, dat de fietsen in 5 jaar worden afgeschreven. Dan blijft er helaas weining over, zelfs van een fiets van 3850... In ieder geval niet genoeg om iets vergelijkbaars te kopen. Maar ik heb het ingediend en hoop dat ik nog iets terug krijg...Jpjedi schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:10:
[...]
Battle.net || Strava
Het lijkt me vrij duidelijk dat je hier vooral niet op door moet fietsen. Er zijn diverse partijen in Nederland die carbonreparatie kunnen doen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar zij kunnen je in ieder geval antwoord geven op de belangrijkste vragen:Raznov schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:25:
Sinds een aantal dagen hoorde ik bij het aanzetten een vreemd geluid. Alsof de band aanliep op de rem. Wanneer ik daarna stopte en de rem controleerde, vond ik niets, en liep de band gewoon weer vrij.
[Afbeelding]
1. Kan het gerepareerd worden?
2. Zo ja, wat kost het?
Afhankelijk van hoe oud het frame is zou ik ook contact opnemen (eventueel via een dealer) met Bianchi. Wellicht is het een bekend issue, maar doorgaans zijn fabrikanten wel geïnteresseerd in hoe hun producten falen, zelfs als er van garantie geen sprake meer is. Het geeft ze immers informatie over hoe ze in het vervolg betere frames kunnen maken. En misschien heb je geluk en maakt Bianchi er een garantie zaak van. Niet geschoten is altijd mis.
Launching containers into space
Even heel simpel en heel bot: Het aller-aller-allerbelangrijkste aan een bikefit is dat de klant zonder klachten goed kan fietsen. Zolang dat niet het geval is klopt de bikefit per definitie niet.Stufferdt schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:34:
Ik heb zelf een klein jaar geleden een bikefit laten doen bij Futurumshop. Prima tevreden over de persoon die de fit heeft uitgevoerd. Er werd veel uitgelegd, doorgevraagd, aangepast, geverifieerd etc. Resultaat kan mij toch niet helemaal bekoren, blijf last houden van mijn knieen en schouders, terwijl het qua afstelling allemaal zou moeten kloppen.
Ik heb niet zoveel met veel winkels die een 'bikefit' aanbieden waarbij een bepaald protocol doorgevoerd wordt. "De nummertjes kloppen dus de fit is goed" is onzin. Elke fit is persoonlijk, en waar bepaalde richtlijnen (zoals KoPS) misschien een aardig startpunt voor een fit opleveren, zijn het geen heilige regels die per definitie een perfecte fit opleveren.
Ik heb zelf geen ervaring met SMA, maar dat ze op hun website niet een bepaalde 'bikefit methode' tot godsdienst verheffen is een goede indicator dat ze serieus te nemen zijn
Succes met je fit!
@Raznov was het een betrouwbare 2ehands verkoper? Dit zijn volgens mij erg populaire frames om uit China te halen met een paar mooie stickers.
Het lijkt er overigens op dat dit verkeerd gelijmd is en eenvoudig gemaakt kan worden als er verder geen schade is.. (maar zoals gezegd naar een carbon hersteller voor een betere kijk, of naar een dealer)
Het lijkt er overigens op dat dit verkeerd gelijmd is en eenvoudig gemaakt kan worden als er verder geen schade is.. (maar zoals gezegd naar een carbon hersteller voor een betere kijk, of naar een dealer)
Haha nee hoor. Ik verzeker uit principe alleen risico’s die ik niet kan dragen. Diefstal of verlies van mijn fietsen zou ik extreem kl*&** vinden, maar daarna spaar ik weer voor nieuwe.La1974 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:33:
[...]
Neem aan dat je toen gelijk een goede verzekering hebt genomen?
Ik heb dit ook gehad bij een Cannondale Caad 10. Fiets was al jaar of 7 oud, maar aangezien Cannondale levenslange garantie afgeeft kreeg ik een vrijwel nieuwe frame via de dealer. Je hebt wel een aankoopbewijs nodig. En moet het frame niet ouder zijn dan 5 jaar in geval van een Bianchi, wat ik zo snel kan vinden.Raznov schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:25:
[Afbeelding]
Zover ik weet geldt garantie in veel gevallen niet voor een 2e eigenaar met bon (vervalt simpelweg, je moet bij Bianchi bijv. voor de garantie termijn gegevens invullen bij aankoop.).
Canyon gaat daar weer anders mee om. Die geven ook een 2e eigenaar 2 jaar garantie op een frame. Zij vermelden dit expliciet in hun voorwaarden.
Hoe dit in de praktijk uitpakt geen ervaring mee, gelukkig nog nooit nodig gehad.
Canyon gaat daar weer anders mee om. Die geven ook een 2e eigenaar 2 jaar garantie op een frame. Zij vermelden dit expliciet in hun voorwaarden.
Hoe dit in de praktijk uitpakt geen ervaring mee, gelukkig nog nooit nodig gehad.
Balen is dat inderdaad, maar het lijkt mij wel te repareren. Ik heb zelf goede ervaringen met carbonreparatie.nl die heeft bij mij ooit een gescheurde chainstay gerepareerd, kostte me toen 180 euro ofzo (zonder afwerking dus gewoon zwart carbon met blanke lak). Toffe gast ook, doet allerlei werk voor profteams ook. Je kan hem gewoon eens mailen met een foto, krijg je gelijk een prijs.Raznov schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:25:
[Afbeelding]
Andere partij die goed te boek staat is unlimited colours.
Canyon frame garantie... De verf bubbelt hier op mijn frame aan de opening voor DI2 kabel. Lijkt niet maar op termijn kan er mischien vocht tussen de lagen carbon komen. Canyon wilt niets doen. Mooie fiets, maar volgende wordt echt wel een van een winkel.Dix0r schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:04:
Zover ik weet geldt garantie in veel gevallen niet voor een 2e eigenaar met bon (vervalt simpelweg, je moet bij Bianchi bijv. voor de garantie termijn gegevens invullen bij aankoop.).
En zelfs wanneer de garantie nog wel geld is het altijd maar de vraag of ze daadwerkelijk garantie geven. Gazelle geeft bijvoorbeeld 10 jaar overdraagbare garantie op het frame. Maar wanneer er daadwerkelijk een scheur in de balhoofdbuis ontstaat staan ze het niet toe dat je het laat repareren, leveren ze geen nieuw frame en bieden ze je alleen 230 euro als je het frame laat vernietigen. Een prijs die niet in de buurt komt van een marktconforme prijs voor een maat 63 frame van 7 jaar oud.Dix0r schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:04:
Allen bedankt voor de antwoorden. Ik heb contact opgenomen met Bianchi, hopelijk komt daar iets positiefs uit. Voor wat mij bekend is het frame origineel, de eerste eigenaar kwam daarin heel netjes over. Wel had de fiets er al heel wat km op zitten, maar de staat van de fiets was ook prima. Ik heb in de 800km die ik er mee heb gefietst ook niet eerder iets gemerkt op het gebied van kraken of geluiden.
Ook contact opgenomen met unlimited colours, dus een beetje indicatie van prijs is al binnen. Kost mij weer een mooie bedrag, maar is het volgens mij nog wel waard.
Lastige is dat dit model in combinatie met de velgen altijd mijn droomfiets is geweest, zorgt er ook gelijk voor dat afscheid nemen een stuk moeilijker is. Weet nog niet hoe ik mij ga voelen met een gerepareerd frame in de afdalingen (want daar ga ik meestal redelijk los), dat is iets waar ik even goed over na moet denken. Maar aan de andere kant, een nieuwe kan ik ook niet betalen op dit moment.
Ik zal ook even contact opnemen met carbonreparatie.nl, kijken wat zij kunnen betekenen.
De plek an sich vind ik wel opvallend, ik kan het natuurlijk verkeerd hebben, maar dit lijkt mij niet allemaal 1 stuk carbon te zijn geweest, eerder 2 stukken die van origine al aan elkaar zijn gezet? Als in, een zwakker punt.
Dank!
Ook contact opgenomen met unlimited colours, dus een beetje indicatie van prijs is al binnen. Kost mij weer een mooie bedrag, maar is het volgens mij nog wel waard.
Lastige is dat dit model in combinatie met de velgen altijd mijn droomfiets is geweest, zorgt er ook gelijk voor dat afscheid nemen een stuk moeilijker is. Weet nog niet hoe ik mij ga voelen met een gerepareerd frame in de afdalingen (want daar ga ik meestal redelijk los), dat is iets waar ik even goed over na moet denken. Maar aan de andere kant, een nieuwe kan ik ook niet betalen op dit moment.
Ik zal ook even contact opnemen met carbonreparatie.nl, kijken wat zij kunnen betekenen.
De plek an sich vind ik wel opvallend, ik kan het natuurlijk verkeerd hebben, maar dit lijkt mij niet allemaal 1 stuk carbon te zijn geweest, eerder 2 stukken die van origine al aan elkaar zijn gezet? Als in, een zwakker punt.
Dank!
Ehmm... wat win je daarmee? Een Canyon/Bianchi, etc zal nogsteeds dezelfde garantievoorwaarden hebben. En een winkel gaat je echt geen nieuw frame geven buiten die garantie om, hoogstens wat korting (maar die heb je zelf betaald in de meerprijs bij de aanschaf).jvvv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 03:53:
[...]
Mooie fiets, maar volgende wordt echt wel een van een winkel.
Ja helemaal eens. Er werd op voorhand ook wel aangegeven dat je de fit doet en dat het dan ook wel enigzins daarblij blijft. Ik ben nog weleens teruggeweest omdat ik het gevoel had dat mijn zadel te ver naar achreren staat en dat is toen netjes opnieuw bepaald en verzet, maar kleine aanpassingen kosten natuurlijk gewoon geld en een nieuwe afspraak. Er werd ook aangegeven toen, dat als je niet klachtenvrij wordt, je eigenlijk wel verder moet gaan zoeken. Dus misschien ben ik gewoon een moeilijk gevalletje en slecht gebouwd (maandagochtendproductWhieee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:49:
[...]
Even heel simpel en heel bot: Het aller-aller-allerbelangrijkste aan een bikefit is dat de klant zonder klachten goed kan fietsen. Zolang dat niet het geval is klopt de bikefit per definitie niet.
Ik heb niet zoveel met veel winkels die een 'bikefit' aanbieden waarbij een bepaald protocol doorgevoerd wordt. "De nummertjes kloppen dus de fit is goed" is onzin. Elke fit is persoonlijk, en waar bepaalde richtlijnen (zoals KoPS) misschien een aardig startpunt voor een fit opleveren, zijn het geen heilige regels die per definitie een perfecte fit opleveren.
Ik heb zelf geen ervaring met SMA, maar dat ze op hun website niet een bepaalde 'bikefit methode' tot godsdienst verheffen is een goede indicator dat ze serieus te nemen zijn![]()
Succes met je fit!
Maargoed, schoonvader was helemaal lyrisch over SMA en is klachtenvrij, dus dat biedt hoop
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik heb een beetje een domme vraag: mijn fiets kwam met een 11-34 cassette, en die stappen vind ik een beetje erg groot. Ik fiets eigenlijk altijd ergens tussen de 25 en met meewind 35km/u, dus mij leek een 12-25 wel mooi.
Levert het problemen op als ik die gebruik met de lange kooi van mijn derailleur?
Levert het problemen op als ik die gebruik met de lange kooi van mijn derailleur?
Je hebt verschillende methoden om een frame te bouwen. Eentje daarvan is dat het uit allemaal losse componenten a la Knex/Lego bestaat die vervolgens aan elkaar gelijmd worden, laagje carbon erover en dan in de lak. Volgens mij worden de meeste frames op deze manier gemaakt.Raznov schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:46:
Dank!
Wat je ziet is dus gewoon een verbinding die losgekomen is. Lijkt me 100% garantie, maar tweedehands maakt het wel onnodig lastig.
Aan de andere kant, zou er ook wel vertrouwen in hebben dat een Carbonreparatie of UC dit makkelijk herstellen kan tot de oorspronkelijke sterkte (mits je er niet te lang mee doorgereden hebt en iets verder kapot gemaakt dan nodig). Het duurste zal dan het opnieuw lakken zijn.
@hatsa Geen probleem om met een kleinere cassette op een lange kooi te rijden hoor. Alleen je ketting zal iets te lang zijn, dus die zou ik ook meteen vervangen (of achter de hand houden voor als je je klimcassette monteert).
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 28-05-2020 10:11 ]
Mijn Canyon frame is nog onder garantie.MrBarBarian schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:52:
[...]
Ehmm... wat win je daarmee? Een Canyon/Bianchi, etc zal nogsteeds dezelfde garantievoorwaarden hebben. En een winkel gaat je echt geen nieuw frame geven buiten die garantie om, hoogstens wat korting (maar die heb je zelf betaald in de meerprijs bij de aanschaf).
Gaat me eerder om de snelheid van de service in een winkel. 2 jaar geleden had ik een lekke shifter. Dit was 3 dagen voor ik naar China vertrok voor Yunnan GF. Heb zelfs niet de moeite gedaan om Canyon te contacteren, had wss toch weken geduurd voor ik iets had. De Lbs had in 2 u een nieuwe shifter geregeld en gemonteerd. Die soort service ga je nooit met Canyon hebben.
Gewoon een set headset lagers bestellen bij hen duurt al een week heen en weer email en chat. En dan vragen ze er nog 100 euro shipping voor naar Singapore. ( Ja dit is onze standaard shipping rate balblabla) Die dingen passen in een enveloppe met 2 postzegels erop

Begrijp me niet verkeerd. Topfiets waar ik al meer dan 25k km heb gereden met veel plezier, maar toen ik die fiets kocht was ik beginnend en mischien wat naief. Volgende fiets is sowieso geen Canyon meer maar een custom built door de lbs om de hoek hier. Kost me evenveel als een Canyon maar heb ik tenminste service en exact wat ik wil en nooit meer dan 1 of 2 dagen downtime als er iets mis is.
Bij de oudere generatie carbon frames waar carbon buizen werden vastgelijmd aan metalen lugs, gebeurde het regelmatig dat na een aantal jaren de lijm losliet. De Giant cadex frames zijn zo een goed voorbeeld. Als he bovenste deel goed vastzit, volstaat het om wat kunsthars tussen de dropout en frame te krijgen en goed aan te klemmen terwijl het droogt. In België ken ik wel wat adresjes die dit voor je in orde kunnen brengen. Is gelukkig goed te repareren.Raznov schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:25:
[Afbeelding]
Mijn nieuwe fiets wordt af fabriek met een 11-32 geleverd, maar de LBS bood aan om hem te wisselen als ik dat wilde, er komt nu een 11-28 op.hatsa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:07:
Ik heb een beetje een domme vraag: mijn fiets kwam met een 11-34 cassette, en die stappen vind ik een beetje erg groot. Ik fiets eigenlijk altijd ergens tussen de 25 en met meewind 35km/u, dus mij leek een 12-25 wel mooi.
Is ook een lange kooi, maar die lange kooi moet natuurlijk ook de kleine kransjes kunnen handlen, dus dat past prima. Het is mij overigens niet duidelijk of er verder nog nadelen aan een lange kooi zitten.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Gewicht en aeroMistraller schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:16:
[...]
Het is mij overigens niet duidelijk of er verder nog nadelen aan een lange kooi zitten.
Ah dus gewoon vooral 34x11 rijden, dan is de kooi in aero stand
---------------
Ik ben op aanraden van @DieAnder van 8speed 11-28 naar 13-26 gegaan en dat fietst echt een stuk fijner. Minder grote sprongen tussen de verschillende verzetten, waardoor gelijk m'n gemiddelde snelheid een stukje omhoog gegaan ishatsa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:07:
Let even op op welke tandwielen je nu rijdt. Ik heb er ook over gedacht, maar kwam er op uit dat ik op mijn kruissnelheid en cadans range steeds moet schakelen tussen binnen- en buitenblad.hatsa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:07:
Ken je deze site?: https://ritzelrechner.de/...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
Screw you guys... I'm going home.
Nee, geen problemen. Ik heb die cassette ook in NL op mn fiets met lange kooi. Fijne cassette met mooi verloop.hatsa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:07:
Met een 13t moet je alleen niet willen/kunnen sprinten of in een afdaling bijtrappenRobsta86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Ik ben op aanraden van @DieAnder van 8speed 11-28 naar 13-26 gegaan en dat fietst echt een stuk fijner. Minder grote sprongen tussen de verschillende verzetten, waardoor gelijk m'n gemiddelde snelheid een stukje omhoog gegaan is
Om een goed beeld te krijgen van welke vertanding het beste bij je past en of je veel gaat 'cross chainen' met een andere cassette kun je een beetje spelen met de verzettentabel.
Stel dat je windkracht 5 of 6 in de rug hebt langs de dijk, waardoor je lekker met 45km/u kunt cruisen. Met een 50x13 heb je dan een cadans van 93 nodig. Dat kan nog net, maar dan zit een serieuze sprint naar de 60 km/u er niet meer in (daarvoor moet je 125 rpm trappen).
Andersom als je weet dat je gemiddelde circa 28km/u is, je hebt een 50/34 voor en je natuurlijke cadans is 85, dan zal hij vooral op de 19 liggen. Met een 11-34 cassette ligt ie dan netjes in de midden, maar met een 11-23 ligt de ketting dan (te) schuin. Een 12, 13 of 14t als kleinste kransje kan dan helpen bij de kettinglijn.
Ik ben zelfs naar een "junior" cassette 14-28 gegaan. Die 11-12-13 kransjes gebruik ik zo zelden, alleen bij een flinke afdaling, en die heb ik hier in NL amper. Daarentegen is 28 voor mijn 100kg weer erg fijn bij het klimmen. En omdat de cassette een 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28 vertanding heeft, kan ik van 14 tot 21 steeds met 1 tandje schakelen, wat mij altijd de juiste cadans geeft. Meestal rij ik rond de 28-32, dus op de 19-20 tandjes. (als ik naar Limburg of Frankrijk ga, steek ik er een 12-36 onder).Robsta86 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Ik ben op aanraden van @DieAnder van 8speed 11-28 naar 13-26 gegaan en dat fietst echt een stuk fijner. Minder grote sprongen tussen de verschillende verzetten, waardoor gelijk m'n gemiddelde snelheid een stukje omhoog gegaan is
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 28-05-2020 10:52 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Same here, had ook een 11-32 erop liggen. Deze vervangen naar een 12-25 met dezelfde ketting lengte (geeft geen enkel probleem). Dit had ik veel eerder moeten doen. Weinig verloop in cadans met schakelen.
Waar eerder zo 8 tot 10 RPM scheelde.
De 11-32 zit op mijn tacx achterwiel, en zet ik evt wel om als we van het zomer nog naar het Schwarzald kunnen op vakantie
Waar eerder zo 8 tot 10 RPM scheelde.
De 11-32 zit op mijn tacx achterwiel, en zet ik evt wel om als we van het zomer nog naar het Schwarzald kunnen op vakantie
Dank allen! Cassette en ketting zijn besteld.sjibbie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:39:
[...]
Let even op op welke tandwielen je nu rijdt. Ik heb er ook over gedacht, maar kwam er op uit dat ik op mijn kruissnelheid en cadans range steeds moet schakelen tussen binnen- en buitenblad.
Ken je deze site?: https://ritzelrechner.de/...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
Die site niet, maar ik had het op deze site vergeleken
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24
zelfde site, maar ik vind ritzelrechner zo mooi klinkenhatsa schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:47:
[...]
Dank allen! Cassette en ketting zijn besteld.
Die site niet, maar ik had het op deze site vergeleken
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24
Screw you guys... I'm going home.
Dat doet het zeker!sjibbie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:49:
[...]
zelfde site, maar ik vind ritzelrechner zo mooi klinken
in een afdaling ok, maar sprinten is meestal vrij kort en met power een stuk boven je gemiddelde/FTP, piek power red ik echt alleen met 100+ rpm (eerder 115-130 voor mij persoonlijk). Dus met een 50x13 en een conservatieve 90 RPM kom je al aan 45 km/u, voor normale stervelingen hard zat. Met 115 RPM zit je al op 56km/u en de 60 aantikken moet ook kunnen met een 13T.Ypuh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:45:
[...]
Met een 13t moet je alleen niet willen/kunnen sprinten of in een afdaling bijtrappen. Om die reden rij ik gewoon nog met een 11t die nog wel regelmatig gebruikt wordt. Al is het maar omdat je niet altijd 100+ rpm draaien wilt.
Om een goed beeld te krijgen van welke vertanding het beste bij je past en of je veel gaat 'cross chainen' met een andere cassette kun je een beetje spelen met de verzettentabel.
Stel dat je windkracht 5 of 6 in de rug hebt langs de dijk, waardoor je lekker met 45km/u kunt cruisen. Met een 50x13 heb je dan een cadans van 93 nodig. Dat kan nog net, maar dan zit een serieuze sprint naar de 60 km/u er niet meer in (daarvoor moet je 125 rpm trappen).
Andersom als je weet dat je gemiddelde circa 28km/u is, je hebt een 50/34 voor en je natuurlijke cadans is 85, dan zal hij vooral op de 19 liggen. Met een 11-34 cassette ligt ie dan netjes in de midden, maar met een 11-23 ligt de ketting dan (te) schuin. Een 12, 13 of 14t als kleinste kransje kan dan helpen bij de kettinglijn.
Dus voor NL en fietsers die niet een FTP van 300+ en een sprint van 1200+ hebben is een 13T echt prima
(en niet iedereen cruised 45 met wind mee
Het ligt ook wel aan je bouw. Iemand die 95kg weegt en lomp sterk is kan misschien wel prima sprinten bij een cadans van 90-110, maar 120-130 vraagt wel de nodige timing/souplesse/gewenning etc.Prulleman schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:07:
[...]
in een afdaling ok, maar sprinten is meestal vrij kort en met power een stuk boven je gemiddelde/FTP, piek power red ik echt alleen met 100+ rpm (eerder 115-130 voor mij persoonlijk). Dus met een 50x13 en een conservatieve 90 RPM kom je al aan 45 km/u, voor normale stervelingen hard zat. Met 115 RPM zit je al op 56km/u en de 60 aantikken moet ook kunnen met een 13T.
Dus voor NL en fietsers die niet een FTP van 300+ en een sprint van 1200+ hebben is een 13T echt prima
(en niet iedereen cruised 45 met wind mee)
Het fijnste vind ik om een sprint in een zware versnelling in te zetten (mijn piek power zit ook in die eerste aanzet). Beginnen met 80 rpm en met een paar lange halen zit je boven de 50 km/u bij 100 rpm. Als er dan nog iemand aanhangt of je voorbij steekt kun je nóg een keer aanzetten tot de 120-130 rpm voor de echte sprint en dan komen ze als het goed is er niet meer bij. Alleen al voor dat machtige gevoel om op de grote plaat laag te beginnen vind ik het de moeite al waard om 1 of 2 tandjes zwaarder te monteren dan je theoretisch nodig bent, net als dat ik het wel fijn vind nog wat druk op de pedalen te hebben als je een bruggetje afrijdt met 50 km/u, zonder direct 120 rpm te hoeven trappen.
Een 11t is misschien wat te groot voor de meeste tenzij je wat zwaarder bent of in een heuvelachtig gebied woont, maar een 13t of 14t is direct wel weer heel klein als zwaarste verzet (scheelt 10 of 15 km/u bij 100rpm t.o.v. een 11t). Voor NL lijkt een 12-25 me perfect voor de meeste mensen.
Op mijn Surly heb ik een tijd lang met een 46/36 cross crankstel gereden en ook wel een tijdje met een 14-28 jongerenverzet. Enerzijds reed dat heerlijk (ik wil altijd een zo klein mogelijk verschil tussen kransjes), maar daardoor ook wel sprintjes verloren simpelweg omdat ik bij de 50 km/u geen versnellingen meer had en al op 120 rpm zat. Een finale bouwt zich op naar die cadans, maar om vanaf 120 rpm nog een keer op de pedalen te gaan staan en een sprintje te trekken zit er dan echt niet meer in.
het is niet dat ik actief op mijn voeding let maar na afgelopen weekend een rit van 100km te hebben gereden met als ontbijt 2 crackers kaas en een kop koffie en onderweg 2 banaantjes en grofweg 750ml vocht bleek achteraf toch wel te weinig en merk dat de rest van de dag ook wel. (was niet kapot maar beetje lam/loom gevoel.
zo ben ik ook afgelopen dinsdag begonnen met crossfit en dan werkt een maaltijd grofweg 45 min voor de training niet bepaald mee. Spierpijn gegarandeerd. Enige oplossing... accepteren, veel water drinken en blijven bewegen. :-)
Vanavond weer de fiets op. Eens kijken hoe de beentjes dan voelen...
zo ben ik ook afgelopen dinsdag begonnen met crossfit en dan werkt een maaltijd grofweg 45 min voor de training niet bepaald mee. Spierpijn gegarandeerd. Enige oplossing... accepteren, veel water drinken en blijven bewegen. :-)
Vanavond weer de fiets op. Eens kijken hoe de beentjes dan voelen...
...
enige wat mij weinig lijkt is de 750ml drinken. Qua eten onderweg zou dat prima moeten zijn. Misschien iets meer ontbijten en dan gewoon volkoren brood. Loom gevoel achteraf kun je ook voorkomen door direct na thuiskomst te gaan eten.Wanneer je zware inspanning van 3-4 uur hebt gedaan is het natuurlijk wel normaal dat je dan moe bentkoentjuh1987 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:02:
het is niet dat ik actief op mijn voeding let maar na afgelopen weekend een rit van 100km te hebben gereden met als ontbijt 2 crackers kaas en een kop koffie en onderweg 2 banaantjes en grofweg 750ml vocht bleek achteraf toch wel te weinig en merk dat de rest van de dag ook wel. (was niet kapot maar beetje lam/loom gevoel.
klopt. had achteraf ook meer moeten drinken maar tijdens de rit niet echt bij stilgestaan.BartNL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:10:
[...]
enige wat mij weinig lijkt is de 750ml drinken. Qua eten onderweg zou dat prima moeten zijn. Misschien iets meer ontbijten en dan gewoon volkoren brood. Loom gevoel achteraf kun je ook voorkomen door direct na thuiskomst te gaan eten.Wanneer je zware inspanning van 3-4 uur hebt gedaan is het natuurlijk wel normaal dat je dan moe bent
bij thuiskomst ook even wat gegeten (bakje yoghurt en wat fruit erbij). probeer altijd wel iets aan te houden 500-750ml vocht per gefietst uur. (even los van de wat grotere tochten of meer klimwerk dan gaat de consumptie omhoog).
...
Na het debacle van de fietsendiefstal ga ik toch een nieuw exemplaar aanschaffen.
Ik twijfel tussen
Sensa Giulia Evo Magic Red. Dit zou dan met 55mm carbon velgen worden. Enige nadeel is dat het velgremmen zijn ipv schijfremmen.
Of een Ridley Fenix SL 6 Disc. NAdeel is dat er geen budget meer is voor een mooie hoge wielset. En dat het frame misschien iets te endurance is. Al denk ik dat deze redelijk vergelijkbaar is met de Sensa Giulia G2 die ik had.
Ik neig naar de Ridley, maar misschien hebben jullie nog adviezen of voorkeur?
Ik twijfel tussen
Sensa Giulia Evo Magic Red. Dit zou dan met 55mm carbon velgen worden. Enige nadeel is dat het velgremmen zijn ipv schijfremmen.
Of een Ridley Fenix SL 6 Disc. NAdeel is dat er geen budget meer is voor een mooie hoge wielset. En dat het frame misschien iets te endurance is. Al denk ik dat deze redelijk vergelijkbaar is met de Sensa Giulia G2 die ik had.
Battle.net || Strava
Zonder een hele discussie aan te zwengelen, zou ik de afweging maken tussen disc of velg en daar je keuze op baseren. De ridley is in mijn ogen de mooiste fiets, maar ik zou op beiden gaan proefrijden. En een mooi set hoge wielen kan je altijd nog upgraden, van velg naar schijf niet.retlaw schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:13:
Na het debacle van de fietsendiefstal ga ik toch een nieuw exemplaar aanschaffen.
Ik twijfel tussen
edit:
Ik kon overigens 10% korting krijgen op een Ridley bij mijn lbs, dus hier kan je nog wel wat mee spelen om je budget op te rekken.
Ik zie overigens dat Wim de Vos ook adverteert met Sensa, dus mogelijk dat je hier wel een scherpe deal kan scoren op een mooie Sensa.
[ Voor 17% gewijzigd door Stufferdt op 28-05-2020 13:20 ]
De Sensa komt op 2500, de Ridley 2400. Prijzen zijn dus redelijk scherp en ontlopen elkaar niet veelStufferdt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:15:
[...]
Zonder een hele discussie aan te zwengelen, zou ik de afweging maken tussen disc of velg en daar je keuze op baseren. De ridley is in mijn ogen de mooiste fiets, maar ik zou op beiden gaan proefrijden. En een mooi set hoge wielen kan je altijd nog upgraden, van velg naar schijf niet.
edit:
Ik kon overigens 10% korting krijgen op een Ridley bij mijn lbs, dus hier kan je nog wel wat mee spelen om je budget op te rekken.
Ik zie overigens dat Wim de Vos ook adverteert met Sensa, dus mogelijk dat je hier wel een scherpe deal kan scoren op een mooie Sensa.
Battle.net || Strava
bij WdV heb ik vorig jaar 25% korting op de advies verkoop prijs gekregen (prijs op sensa website)
Alleen op extra opties als andere wielen, andere derailleur betaalde ik de advies verkoop prijs.
Ben er vanuit het Oosten des lands heengereden om de fiets te halen. 500 euro verschil met de LBS vond ik
iets te groot
(sensa G3 disc, ultegra gekocht)
Alleen op extra opties als andere wielen, andere derailleur betaalde ik de advies verkoop prijs.
Ben er vanuit het Oosten des lands heengereden om de fiets te halen. 500 euro verschil met de LBS vond ik
iets te groot
(sensa G3 disc, ultegra gekocht)
[ Voor 16% gewijzigd door Flipmo op 28-05-2020 13:46 ]
Kortingen zullen nu niet zo snel gegeven worden, veel fabrieken staan stil en de winkelvoorraad raken ze nu toch wel kwijt.
alles kan off-topic
Mooi dat smaken zo kunnen verschillen...Stufferdt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:15:
[...]
Zonder een hele discussie aan te zwengelen, zou ik de afweging maken tussen disc of velg en daar je keuze op baseren. De ridley is in mijn ogen de mooiste fiets, maar ik zou op beiden gaan proefrijden. En een mooi set hoge wielen kan je altijd nog upgraden, van velg naar schijf niet.
[...]
Zelfs met mijn ogen dicht vind ik de Sensa veeeeeel mooier.
En dan laat ik dat hele remgebeuren even buiten beschouwing. Puur naar de fiets gekeken. Als de Sensa disc had gehad, had ik hetzelfde gezegd.
Zou je denken? Als je de geometrie vergelijkt van een maatje M heeft de Fenix een kortere wielbasis en steiler balhoofd dan de Giulia. In mijn ogen zou hem dat 'minder endurance' maken dan de Giulia.retlaw schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:13:
Of een Ridley Fenix SL 6 Disc. ... misschien iets te endurance is.
M.b.t. 115 RPM in de 13T. Dat is in de praktijk een no-go hoorPrulleman schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:07:
[...]
in een afdaling ok, maar sprinten is meestal vrij kort en met power een stuk boven je gemiddelde/FTP, piek power red ik echt alleen met 100+ rpm (eerder 115-130 voor mij persoonlijk). Dus met een 50x13 en een conservatieve 90 RPM kom je al aan 45 km/u, voor normale stervelingen hard zat. Met 115 RPM zit je al op 56km/u en de 60 aantikken moet ook kunnen met een 13T.
(en niet iedereen cruised 45 met wind mee)
Ben bescheiden en de laatste om te zeggen dat ik een goede sprinter ben...
Ik moet het hebben van een relatieve lagere omwenteling en dus kracht. 115 RPM op de 13T is niet te doen 12T veelal voldoende.
[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 28-05-2020 14:09 ]
ofwel, het is heel persoonlijk'Dix0r schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:07:
[...]
M.b.t. 115 RPM in de 13T. Dat is in de praktijk een no-go hoor![]()
Ben bescheiden en de laatste om te zeggen dat ik een goede sprinter ben...
Ik moet het hebben van een relatieve lagere omwenteling en dus kracht. 115 RPM op de 13T is niet te doen 12T veelal voldoende.. Note: ik rij met een 54 FC en geen FTP van 300 watt+.
Interessante discussie vanaf hier. Ik heb zelf een lange kooi met 11-32 en door de discussie eens gaan kijken in die tool. Dan lijkt 12-25 lijkt een betere keuze voor vlakke ritten in Noord-Nederland.Mistraller schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:16:
[...]
Mijn nieuwe fiets wordt af fabriek met een 11-32 geleverd, maar de LBS bood aan om hem te wisselen als ik dat wilde, er komt nu een 11-28 op.
Is ook een lange kooi, maar die lange kooi moet natuurlijk ook de kleine kransjes kunnen handlen, dus dat past prima. Het is mij overigens niet duidelijk of er verder nog nadelen aan een lange kooi zitten.
De site van Mantel geeft echter de volgende info:
Welke cassette kan mijn derailleur aan?
105 5800 11-speed Achterderailleur
Korte kooi (SS): 11/23, 11/25, 11/28, 12/25, 14/25, 14/27, 14/28, 16/27
Lange kooi (GS): 11/28, 11/30, 11/32
Dan zou ik dus moeten overstappen naar een korte kooi?
Ik ben mij stiekem een beetje aan het oriënteren op een volgende fiets.
Mijn huidige en tevens eerste fiets heb ik nu 3 jaar en heb er ongeveer 10.000 km op gefietst.
Ik merk dat ik het steeds leuker begin te vinden maar de framemaat van mijn huidige fiets is voor mijn gevoel net te klein( ik ben 1.92 m en framemaat 57). Nu is mijn huidige fiets van 2006 maar wel vrij goed afgemonteerd record campagnolo en full carbon.
Voor de volgende fiets wil ik wel een sprong vooruit maken. Nu vraag ik mij af hoeveel zou ik minimaal moeten besteden om echt dat woow gevoel te krijgen.
zou ik dat al krijgen als ik voor +-1500 een shimano utegra koop omdat de fietsontwikkeling in 14 jaar niet heeft stilgezeten of is dat meer een stap zijwaarts.
https://www.hopmansfietsg...da-sl-6-601479893386.html
hier een voorbeeld van een fiets waar ik op dit moment stiekem naar kijk...
Mijn huidige en tevens eerste fiets heb ik nu 3 jaar en heb er ongeveer 10.000 km op gefietst.
Ik merk dat ik het steeds leuker begin te vinden maar de framemaat van mijn huidige fiets is voor mijn gevoel net te klein( ik ben 1.92 m en framemaat 57). Nu is mijn huidige fiets van 2006 maar wel vrij goed afgemonteerd record campagnolo en full carbon.
Voor de volgende fiets wil ik wel een sprong vooruit maken. Nu vraag ik mij af hoeveel zou ik minimaal moeten besteden om echt dat woow gevoel te krijgen.
zou ik dat al krijgen als ik voor +-1500 een shimano utegra koop omdat de fietsontwikkeling in 14 jaar niet heeft stilgezeten of is dat meer een stap zijwaarts.
https://www.hopmansfietsg...da-sl-6-601479893386.html
hier een voorbeeld van een fiets waar ik op dit moment stiekem naar kijk...
[ Voor 12% gewijzigd door blauwester op 28-05-2020 14:29 ]
@blauwester Ik zou geen 1500 euro betalen voor een Shimano 105 groepset, dan zou DI2 toch echt wel moeten kunnen. Doe er een paar euro bij en je kan zelfs naar SRAM draadloos.
Als je nu op Campa Record zit dan zou ik, als ik jou was, nu gaan kijken naar minimaal iets electronisch. Dan maak je echt weer een stap. Als je helemaal gek wilt doen dan ga je naar een draadloze schakelgroep.
Edit: Oh, een hele fiets voor 1500 euro. Dat is een iets ander verhaal.
In die markt ben ik niet zo thuis, anderen kunnen je hier vast bij helpen.
Als je nu op Campa Record zit dan zou ik, als ik jou was, nu gaan kijken naar minimaal iets electronisch. Dan maak je echt weer een stap. Als je helemaal gek wilt doen dan ga je naar een draadloze schakelgroep.
Edit: Oh, een hele fiets voor 1500 euro. Dat is een iets ander verhaal.
In die markt ben ik niet zo thuis, anderen kunnen je hier vast bij helpen.
[ Voor 16% gewijzigd door Grin op 28-05-2020 14:34 ]
1500 euro voor een nieuwe fiets met DI2? Dat gaat een uitdaging worden vermoed ik zo.
@Grin ik denk dat je voor die 1500 euro de fiets erbij krijgt met 105
, jij praat over losse groupset prijzen.
@Waus26 een kleine cassette op een lange kooi kan iets minder direct/snel schakelen, maar is functioneel prima. andersom loop je ergens tegen de limiet aan van het verschil aan tandjes die de derailleur moet kunnen opvangen (in de praktijk vaak iets ruimer dan de specs)
@Waus26 een kleine cassette op een lange kooi kan iets minder direct/snel schakelen, maar is functioneel prima. andersom loop je ergens tegen de limiet aan van het verschil aan tandjes die de derailleur moet kunnen opvangen (in de praktijk vaak iets ruimer dan de specs)
@Prulleman Ja dat werd mij ook duidelijk na de edit van blauwester. De eerste formulering was behoorlijk anders, of zo las ik het in ieder geval...
Voordat ik wist dat ik een fiets zou krijgen heb ik ook een aantal fietsen bekeken oa. de Ridley Fenix SL6 disc (ik vind het om te zien een van de mooiste fietsen) maar kleine tip mocht je daar voor willen gaan...bij bakker racing products hebben ze hier een special: https://www.bakkerracingp...0-black-special-2020.htmlretlaw schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:13:
Ik twijfel tussen
dus Ultegra afgemonteerd, iets duurder maar volgens mij was daar nog wel iets in mogelijk...de rest van de afmontage zou je heel even na moeten lopen aangezien ik hier niet meer doorging heb ik me er verder niet meer echt in verdiept.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Lijkt mij nogal onzin. Als ie op de lange kooi op met 11-32 op tandje 25 werkt waarom zou dat dan niet goed gaan met een 11-25 op tandje 25? Zelf gebruik ik in ieder geval een 11-32 en 11-25 cassette zonder problemen door elkaar (echter SRAM ipv Shimano).Waus26 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:21:
[...]
Interessante discussie vanaf hier. Ik heb zelf een lange kooi met 11-32 en door de discussie eens gaan kijken in die tool. Dan lijkt 12-25 lijkt een betere keuze voor vlakke ritten in Noord-Nederland.
ik als gezegd exact hetzelfde, maar dan wel met Shimano. 11-32 en 12-25 op de lange kooi.Hielko schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:46:
[...]
Lijkt mij nogal onzin. Als ie op de lange kooi op met 11-32 op tandje 25 werkt waarom zou dat dan niet goed gaan met een 11-25 op tandje 25? Zelf gebruik ik in ieder geval een 11-32 en 11-25 cassette zonder problemen door elkaar (echter SRAM ipv Shimano).
Werkt als een tiet
Het paralellogram van een derailleur staat onder een hoek met de horizon. Idealiter zou deze hoek even groot moeten zijn als het verloop van de cassette; dan is de kooi steeds op dezelfde (geoptimaliseerde) afstand van het tandkransje, en dat schakelt het scherpst.Hielko schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:46:
[...]
Lijkt mij nogal onzin. Als ie op de lange kooi op met 11-32 op tandje 25 werkt waarom zou dat dan niet goed gaan met een 11-25 op tandje 25? Zelf gebruik ik in ieder geval een 11-32 en 11-25 cassette zonder problemen door elkaar (echter SRAM ipv Shimano).
Nou heeft een 11-32 een veel steiler verloop dan een 12-25, dus de afstande pulley-tandkrans is niet contstant voor beide cassettes. Om die reden is er een 'voorkeur derailleur' voor elke cassette.
TL,DR
Het werkt wel (goed genoeg), maar niet per sé optimaal.
Lijkt me dat ze bedoelen dat lange kooi alles aankan van korte kooi, plus nog 3 wijdere cassettes. Uiteindelijk gaat het erom of je jockey wheels genoeg ruimte beiden voor het grootste tandwiel. De rest is alleen afhankelijk van de lengte vd ketting (en daarmee dus ook indirect van aantal tanden voor). Maar kleinere cassette op lange kooi moet gewoon passen.Waus26 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:21:
[...]
Interessante discussie vanaf hier. Ik heb zelf een lange kooi met 11-32 en door de discussie eens gaan kijken in die tool. Dan lijkt 12-25 lijkt een betere keuze voor vlakke ritten in Noord-Nederland.
Toen ik nog relatief weinig onderweg in nam, had ik dit gevoel ook erg vaak.koentjuh1987 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:02:
Tegenwoordig neem ik veel meer voeding (ongeveer 50%van wat ik verbrand) onderweg en heb ik nergens meer last van. Voel me de rest van de dag niet loom of enorm vermoeid.
Nu zal ik niet enorm "fat adapted" zijn. Maar dit werkt voor mij goed.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Hielko schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:46:
[...]
Dank voor de reacties (@Morrar en @DieAnder natuurlijk ook). Ga die cassette overwegen.Flipmo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:48:
[...]
ik als gezegd exact hetzelfde, maar dan wel met Shimano. 11-32 en 12-25 op de lange kooi.
Werkt als een tiet
[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 28-05-2020 15:59 ]
Nee, lijkt me niet. Ik denk dat het schakelen wel iets scherper zou kunnen zijn als je een korte kooi pakt, maar ik hoor eigenlijk alleen dat mensen een lange kooi willen om een bergcassette te kunnen plaatsen, nooit omgekeerd. Volgens mijn LBS kan er op mijn nieuwe fiets max een 34, dus als ik ooit de alpen in ga koop ik nog wel een 11-34 bij denk.Waus26 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:21:
[...]
Overigens, ik werd nogal overvallen met de vraag of ik wilde wisselen, dus mijn keus voor die 11-28 was meer intuitief. Als je echt wilt kijken of je er blij van wordt moet je echt even kijken op https://ritzelrechner.de
Dat is echt heel verhelderend. Zo zag ik nu dat ik, ongeacht de keuze die ik moest maken, toch wel zal moeten wennen, mijn huidige triple met 10spd 11-23 heeft rond mijn gemiddelde snelheden heel veel kleine stapjes.
Wie weet koop ik er nog een 11-32 bij om wat kransjes te wisselen
---------------
stel 100km is 2000kJ en een banaan is 500kJ (volgens mij kloppen die waarden ongeveer) dan zit je met twee bananen ongeveer op de helftMichaelg schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:06:
[...]
Toen ik nog relatief weinig onderweg in nam, had ik dit gevoel ook erg vaak.
Tegenwoordig neem ik veel meer voeding (ongeveer 50%van wat ik verbrand) onderweg en heb ik nergens meer last van. Voel me de rest van de dag niet loom of enorm vermoeid.
Nu zal ik niet enorm "fat adapted" zijn. Maar dit werkt voor mij goed.
(behalve dan dat mijn 200kJ eigenlijk 2000kCal zijn en dan kom je dus heel veel te kort

[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 28-05-2020 18:22 ]
Ik denk dat ik nog blijer zou zijn als ik voor 36-46 zou hebben, ipv 34-50. Maar eerst zo maar eens kijken.
Ik ben overduidelijk geen sprinter, en met meewind cruisen is voor mij eerder 35 dan 45km/u. Dat laatste lijkt me doodeng
Met slecht weer doe ik af en toe wel eens een training met tempoblokken op de Kickr, maar buiten fiets ik vooral op ontspanning m’n rondjes.
Ik ben overduidelijk geen sprinter, en met meewind cruisen is voor mij eerder 35 dan 45km/u. Dat laatste lijkt me doodeng
Had zelf inderdaad ook die tool erbij gepakt en dan lijkt 12-25 beter met 50-34 wanneer ik kijk naar pak 'm beet tussen 20-40 km/u. Momenteel rijd ik 95% buitenblad en gebruik dan eigenlijk maar 4-5 versnellingen. De versnellingen liggen ook zo dat ik dan eigenlijk constant tussen buiten- en binnenblad moet schakelen. Met 12-25 lijkt dat beter:Mistraller schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:03:
[...]
Nee, lijkt me niet. Ik denk dat het schakelen wel iets scherper zou kunnen zijn als je een korte kooi pakt, maar ik hoor eigenlijk alleen dat mensen een lange kooi willen om een bergcassette te kunnen plaatsen, nooit omgekeerd. Volgens mijn LBS kan er op mijn nieuwe fiets max een 34, dus als ik ooit de alpen in ga koop ik nog wel een 11-34 bij denk.
Overigens, ik werd nogal overvallen met de vraag of ik wilde wisselen, dus mijn keus voor die 11-28 was meer intuitief. Als je echt wilt kijken of je er blij van wordt moet je echt even kijken op https://ritzelrechner.de
Dat is echt heel verhelderend. Zo zag ik nu dat ik, ongeacht de keuze die ik moest maken, toch wel zal moeten wennen, mijn huidige triple met 10spd 11-23 heeft rond mijn gemiddelde snelheden heel veel kleine stapjes.
Wie weet koop ik er nog een 11-32 bij om wat kransjes te wisselen
:strip_exif()/f/image/ryl1fXoPVll350wqgADF8Y4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Een 12-25 of zelfs 11-23 kan prima met een lange kooi, maar ik ben dan wel weer zo'n snob dat ik voor die €35 (bij 105) liever de juiste derailleur monteer. Je merkt wel verschil (korte kooi schakelt een fractie sneller), maar meeste fietsers zullen het niet merken (overigens schakelt Etap ook niet super snel en na 3 ritjes weet je niet beter).
M'n eerst volgende fietsvakantie in de bergen ga ik het eens andersom proberen. Ik heb een korte kooi Etap derailleur en aangezien ik voor die ene week per jaar geen aparte derailleur aan ga schaffen van €450, ga ik het eens proberen met een 30t (officieel gaat die tot 28t). Een 30t cassette is vrijwel gelijk aan een 28t, behalve de laatste 3 kransjes.
1-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
Een 32t schijnt onofficieel ook nog wel te kunnen op een korte kooi, maar dan moet je wel opletten hoe je schakelt (niet groot/groot). Dat lijkt me ook niet per se nodig, alhoewel het altijd fijn is om een lichter kransje achter de hand te hebben voor als het niet zo hard hoeft.
M'n eerst volgende fietsvakantie in de bergen ga ik het eens andersom proberen. Ik heb een korte kooi Etap derailleur en aangezien ik voor die ene week per jaar geen aparte derailleur aan ga schaffen van €450, ga ik het eens proberen met een 30t (officieel gaat die tot 28t). Een 30t cassette is vrijwel gelijk aan een 28t, behalve de laatste 3 kransjes.
1-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
Een 32t schijnt onofficieel ook nog wel te kunnen op een korte kooi, maar dan moet je wel opletten hoe je schakelt (niet groot/groot). Dat lijkt me ook niet per se nodig, alhoewel het altijd fijn is om een lichter kransje achter de hand te hebben voor als het niet zo hard hoeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 28-05-2020 16:33 ]
je moet boel dan gewoon goed afstellen en dan kan dat met Shimano Ultegra wel. Zelf rijd ik daar zowel buiten als binnen op Zwift mee. Wanneer ik ooit nog een nieuwe fiets koop zou ik wel een lange kooi willen en 34T achter. Met mijn conditie (fitte toerist) helpt elke verlichting heuvel op.Ypuh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:29:
12-27 FTW!Waus26 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:27:
[...]
Had zelf inderdaad ook die tool erbij gepakt en dan lijkt 12-25 beter met 50-34 wanneer ik kijk naar pak 'm beet tussen 20-40 km/u. Momenteel rijd ik 95% buitenblad en gebruik dan eigenlijk maar 4-5 versnellingen. De versnellingen liggen ook zo dat ik dan eigenlijk constant tussen buiten- en binnenblad moet schakelen. Met 12-25 lijkt dat beter:
Die 18 hoeft van mij niet zo nodig, want zit te dicht tussen 17 en 19 in. Daarvoor in de plaats heb ik een 27. Dat betekent dat ik vanaf 25 km/h (dus alles op het vlakke) op mijn grote voorblad kan rijden.
https://ritzelrechner.de/...7,19,21,23,26,29&UF2=2135
Het verschilt ook wel een beetje per generatie, Op m'n fiets zit nu een RD-6870-GS (vorige Ultegra. Di2) en die heeft een max van 32T... vond ik fijner dan de RD-6870-SS die officieel maar tot 28T gaat.
In de schuur heb ik een RD-R8050-SS liggen en die gaat tot 30T (dus 32T is ook nog wel te doen). Hier ga ik het de komende jaren mee doen, met die 32T kom ik ook wel boven ;-)
Op het vlakke gebruik ik gewoon een 11-25T, omdat die kleine stapjes inderdaad wel fijn zijn
(11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25).
In de schuur heb ik een RD-R8050-SS liggen en die gaat tot 30T (dus 32T is ook nog wel te doen). Hier ga ik het de komende jaren mee doen, met die 32T kom ik ook wel boven ;-)
Op het vlakke gebruik ik gewoon een 11-25T, omdat die kleine stapjes inderdaad wel fijn zijn
(11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25).
War rijden jullie als voorblad?
Ik rij met een 11-25 met 39-53, maar de laatste weken heb ik het idee dat ik veel 39-12/13/14 rij maar net niet lekker rij als ik naar de 53 schakel. Denk er aan om de 39 te vervangen voor een 42. Wat gaat je dat brengen?
Ik rij met een 11-25 met 39-53, maar de laatste weken heb ik het idee dat ik veel 39-12/13/14 rij maar net niet lekker rij als ik naar de 53 schakel. Denk er aan om de 39 te vervangen voor een 42. Wat gaat je dat brengen?
50-34 :}.
Ik zit (m'n laatste paar ritjes > 50k) het meest in 50x16 en 50x17 zie ik.
50x16 komt wel redelijk in de buurt van de 39-12 waar jij veel in zit volgens mij.
http://www.di2stats.com/rides/view/64453
http://www.di2stats.com/rides/view/64452
Ik zit (m'n laatste paar ritjes > 50k) het meest in 50x16 en 50x17 zie ik.
50x16 komt wel redelijk in de buurt van de 39-12 waar jij veel in zit volgens mij.
http://www.di2stats.com/rides/view/64453
http://www.di2stats.com/rides/view/64452
Hmmm het grote blad kleiner maken kan idd ook nog, goeie tip. Eens ff over nadenken!
Ik zit aan hetzelfde te denken. Vind m'n 52 net iets te groot, denk dat een 50 me beter past (ketting rechter bij 30-35/uur). De 36 is prima
50-39 heb ik op een winterfiets gedaan (13-26 cassette, langzaamaan fiets: spatbordjes, bredere bandjes), en dat beviel uitstekend met 10 speed. Geen issues met schakelen tussen de voorbladen.Grin schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:15:
Hmmm het grote blad kleiner maken kan idd ook nog, goeie tip. Eens ff over nadenken!
Op een andere 10 speeder heb ik 42-53 i.c.m. 12-25, dat gaat ook leuk.
Met ritzelrechner en verzettentabellen kun je avonden zoet zijn
Mijn 100k ritje van vanochtend heb ik 2493 kcal verbrand. Een banaan (groot) is ongeveer 152 kcal... Dus je komt bij lange na niet in de buurt van de helft.BartNL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:21:
[...]
stel 100km is 2000kJ en een banaan is 500kJ (volgens mij kloppen die waarden ongeveer) dan zit je met twee bananen ongeveer op de helft
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Lastig om voorbladen los te zien van de cassette. Je probleem is niet aantal tandjes, maar cross chaining neem ik aan? Of mis je een bepaald verzet voor je ideale cadans?Grin schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:03:
War rijden jullie als voorblad?
Een 53t t.o.v. 50t klinkt heel groot, maar het verschil tussen een 11t en 12t is veel groter. Een 50x11 is zo'n 3-4% zwaarder dan 53x12. Met een andere cassette (bijv. 12-25 of 13-27 ipv 11-23) kan je ketting dan makkelijk 1-2 plekjes opschuiven wat zorgt voor een iets betere kettinglijn op het buitenblad (als je altijd op het binnenblad rijdt wil je dat juist niet).
https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 28-05-2020 17:59 ]
Vergeet niet dat je lichaam een energiereserve van zo'n 2000 kcal heeft. Daar ben je in zo'n 60-90 minuten doorheen. Is je rit langer, dan moet je tijdig beginnen met bijvullen, aangezien je lichaam maar een beperkt aantal koolhydraten per uur kan opnemen. Uit sportdrank, gels, repen, bananen enz.Michaelg schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:39:
[...]
Mijn 100k ritje van vanochtend heb ik 2493 kcal verbrand. Een banaan (groot) is ongeveer 152 kcal... Dus je komt bij lange na niet in de buurt van de helft.
Hier een interessant stukje: https://www.womenshealthm.../a24060857/voeding-fiets/
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
je hebt gelijk had even de kCal en KJ door elkaar gehaaldMichaelg schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:39:
[...]
Mijn 100k ritje van vanochtend heb ik 2493 kcal verbrand. Een banaan (groot) is ongeveer 152 kcal... Dus je komt bij lange na niet in de buurt van de helft.

Wanneer ik twee bananen en wat aangelengd water gebruik kan ik daar prima 3 uur op rijden. Volgens de 50% regel zou je dat alleen met gelletjes kunnen doen.
Ja ik heb dan dus ook zo'n 1300kcal genuttigd in die krappe 4 uur tijd (3 uur en 41 min) . 2x een liter bidon met 90gram carbs (360kcal elk). Een banaan, snelle jelle en een cliff bar.Microkid schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:18:
[...]
Vergeet niet dat je lichaam een energiereserve van zo'n 2000 kcal heeft. Daar ben je in zo'n 60-90 minuten doorheen. Is je rit langer, dan moet je tijdig beginnen met bijvullen, aangezien je lichaam maar een beperkt aantal koolhydraten per uur kan opnemen. Uit sportdrank, gels, repen, bananen enz.
Hier een interessant stukje: https://www.womenshealthm.../a24060857/voeding-fiets/
Hanteer zelf ongeveer 75 gram carbs per uur (drinken en eten samen). Voor mij werkt het zeer prettig. Genoeg energy tijdens de rit en na de rit ben ik niet helemaal gesloopt en ook geen last van enorme honger.
Maar vraag je het aan bijvoorbeeld @Ypuh, die zal weer een heel ander advies geven welke voor hem goed werkt (weet dat hij voorstander is van weinig carbs tijdens rustigere ritten).
Maw: is een beetje trial and error.
Daar wel aan toe te voegen dat ik meestal met een gevulde maag vertrek en na afloop ook weer goed aanvul. Ik ben vooral voorstander van 'normale' voeding (bananen, snelle jelle's, krentebol etc). Daar zit alleen een max aan hoeveel je op kan nemen tijdens een rit.Michaelg schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:25:
[...]
Ja ik heb dan dus ook zo'n 1300kcal genuttigd in die krappe 4 uur tijd (3 uur en 41 min) . 2x een liter bidon met 90gram carbs (360kcal elk). Een banaan, snelle jelle en een cliff bar.
Hanteer zelf ongeveer 75 gram carbs per uur (drinken en eten samen). Voor mij werkt het zeer prettig. Genoeg energy tijdens de rit en na de rit ben ik niet helemaal gesloopt en ook geen last van enorme honger.
Maar vraag je het aan bijvoorbeeld @Ypuh, die zal weer een heel ander advies geven welke voor hem goed werkt (weet dat hij voorstander is van weinig carbs tijdens rustigere ritten).
Maw: is een beetje trial and error.
Verder is mijn persoonlijke voorkeur om liever wat minder te eten dan teveel. Dat laatste mag duidelijk zijn, meeste mensen willen stiekem toch wat afvallen maar de directe reden is dat je misselijk wordt bij een langere/intensievere rit. Wat minder eten heeft als bijkomend voordeel dat je je lichaam dwingt op vetverbanding te rijden zodat je ook een energiesysteem traint als het rustig gaat of om op terug te vallen.
Die balans is trail and error. Ik eet ook wel eens te weinig. Gister nog toen ik om 16u vertrok en 20u thuiskwam op 3 bananen, maar toen miste ik het avondeten en de lunch was al 'weg'. Het voordeel is eenmaal gewend aan op vetverbranding rijden dat je nooit helemaal stil valt of een hongerklop krijgt en langere duurritten makkelijker worden. Daar zit wel een wetenschap achter, maar de details moet ik schuldig blijven.
Damn dacht ff shoppen voor een leuk racefietje nadat ik toch last kreeg van mijn knieen met hardlopen en met fietsen nergens meer last van. Is in een straal van 100km niks meer op voorraad in het midden segment in mijn framemaat (1.78cm) 
Had de Cube Attain SL op het oog want dat is wel een leuk geprijsd allround fietske maar paar maanden te laat met kopen zo te merken.
Ik woon in de buurt van Salden mss hebben ze daar nog wat maar ik betwijfel het laatste keer stonden er mensen voor de deur te wachten.
Had de Cube Attain SL op het oog want dat is wel een leuk geprijsd allround fietske maar paar maanden te laat met kopen zo te merken.
Ik woon in de buurt van Salden mss hebben ze daar nog wat maar ik betwijfel het laatste keer stonden er mensen voor de deur te wachten.
Interessant om de cassette ervaring van anderen te lezen. Bedacht me laatst nog dat ik de uiterste van mijn cassette eigenlijk nog nooit gebruikt heb en in het middengebied wellicht wat kleinere stappen zou willen. (heb nu 11x32 en 50x34). Mijn fiets is Tiagra afgemonteerd (10s dus). Heb ik het goed begrepen dat ik bijv. ook een 105 zou kunnen kiezen zolang het maar 10s blijft? En bij vervangen dan ook gelijk de ketting meenemen of niet nodig? (staat pas 1200km op).
Precies, cross chaining idd! Ik rij voor mijn gevoel heel veel op 39 i.c.m. 12,13 en 14 (11 speed groep). En dan staat de ketting relatief vaak, heel erg schuin. Dat moet toch beter kunnen? Dat ik wat meer in het midden van de cassette rij i.p.v. relatief vaak schuin. 53 is dan weer zo'n grote stap, dan gaat hij vaak snel terug naar de grotere kransjes, 17-18 o.i.d.Ypuh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:52:
[...]
Lastig om voorbladen los te zien van de cassette. Je probleem is niet aantal tandjes, maar cross chaining neem ik aan? Of mis je een bepaald verzet voor je ideale cadans?
Een 53t t.o.v. 50t klinkt heel groot, maar het verschil tussen een 11t en 12t is veel groter. Een 50x11 is zo'n 3-4% zwaarder dan 53x12. Met een andere cassette (bijv. 12-25 of 13-27 ipv 11-23) kan je ketting dan makkelijk 1-2 plekjes opschuiven wat zorgt voor een iets betere kettinglijn op het buitenblad (als je altijd op het binnenblad rijdt wil je dat juist niet).
https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Nu we het over cassettes hebben. Ik had vanochtend iets geks. Ik wisselde me 11-25 cassette voor me 11-32 en moest zowel me derailleur als me remmen aanpassen. Het lijkt wel alsof me wiel niet even recht erin staat ofzo. Maar dit kun je toch niet fout doen? Heb het wiel wel drie keer opnieuw eruit gehaald en gemonteerd maar bleef er tegen aan lopen. Doe ik iets verkeerds?
Het is mij wel eens gebeurd dat ik bij het eruit rukken
van het wiel de remmen wat verschoven had. Toen moest ik inderdaad m'n remmen weer even netjes recht op m'n velg zetten
Dat is precies wat ik deed toen ik op mijn Standert koos voor 1x11. Ik ben geen fan van voorderailleurs nl. Op mijn Allez Sprint (52/36 en 11-28) heb ik letterlijk 2x op het binnenblad gereden (1x om te testen of ik kon schakelen, 1x per ongeluk), dus op basis daarvan gaan rekenen.Grin schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:15:
Mijn 'cadans window' is vrij ruim (tussen 80-100rpm is het al snel goed), dus ik kan daardoor vrij goed overweg met de wat grotere stappen die je met een 1x11 setup hebt, en zodoende rijd ik nu met een 48T voorblad en een 11-34 cassette. Het moet vrij gek lopen wil ik met 48x11 tekort komen op het vlakke, en met 48x34 kom ik de meeste Nederlandse hellingen ook wel op. En met de stappen op de 11-34 cassette had ik met een 48T voorblad een voldoende match met de verzetten die ik op mijn Allez Sprint ook reed (maar dan 1 tandje verschoven).
Op mijn andere racer heb ik nog wel 2x11 met 52/36, maar ik in alle eerlijkheid zou ik niet weten waarvoor ik meer dan 48T nodig heb.
[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 28-05-2020 21:49 ]
Kijk ook even of je de lockring van je cassette recht gemonteerd hebt. Dat is nogal makkelijk om verkeerd te doen. Dat kan ervoor zorgen dat je wiel niet recht het frame in gaat.Michaelg schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:55:
Nu we het over cassettes hebben. Ik had vanochtend iets geks. Ik wisselde me 11-25 cassette voor me 11-32 en moest zowel me derailleur als me remmen aanpassen. Het lijkt wel alsof me wiel niet even recht erin staat ofzo. Maar dit kun je toch niet fout doen? Heb het wiel wel drie keer opnieuw eruit gehaald en gemonteerd maar bleef er tegen aan lopen. Doe ik iets verkeerds?
Dat je overigens je derailleur moet aanpassen lijkt me niet raar. Ik zou verwachten dat je sowieso de B-gap schroef wat moet verstellen. De limiet schroeven zouden normaal gesproken hetzelfde moeten blijven.
Ja lastig. Stel dat je ideale cadans 85 is, dan rij je met:Grin schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:30:
[...]
Precies, cross chaining idd! Ik rij voor mijn gevoel heel veel op 39 i.c.m. 12,13 en 14 (11 speed groep). En dan staat de ketting relatief vaak, heel erg schuin. Dat moet toch beter kunnen? Dat ik wat meer in het midden van de cassette rij i.p.v. relatief vaak schuin. 53 is dan weer zo'n grote stap, dan gaat hij vaak snel terug naar de grotere kransjes, 17-18 o.i.d.
- 39x12 = 34,74 km/u, buitenste kransje -1
- 39x13 = 32,07 km/u, buitenste kransje -2
- 53x17 = 33,33 km/u, buitenste kransje -7
Alleen een 12-25 monteren waarmee je de 18t erbij krijgt schiet je nog niet echt iets op. Dan komt op het kleine blad je ketting nog verder naar buiten, om op het grote blad en in de 16 en 17 nog steeds met een scheve ketting te rijden.
Een 42t schiet ook niet op en ligt je ketting op het binnenblad alsnog scheef:
- 42x13 = 34,54 km/u, buitenste kransje -2
- 42x14 = 32,07 km/u, buitenste kransje -3
Je kunt je trapfrequentie wat verhogen om hoger op je cassette te rijden of voor een 50 voorblad en een 12-25 cassette gaan. Dan zul je vooral op de 50x15 en 16 rijden die op de -3 en -4 positie liggen. Met een hogere trapfrequentie is dat weer nadelig.
Ik herken je ervaring en frustratie volledig en voel met je mee. Ik heb eergisteren gelukkig een Sensa Romagna SLE in de juiste framemaat kunnen kopen bij Mantel in Utrecht. De Cube Attain SL was ook voor mij de fiets van voorkeur, maar ik heb me erbij neergelegd dat in post-corona Nederland er erg veel vraag naar fietsen in de meest voorkomende framematen is (statistiek is zo'n leuk vak). Gezien de levertermijnen en mijn wens deze week al te kunnen fietsen ben ik overstag gegaan na een proefrit die me zeer goed bevallen is.TweakJerommeke schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:53:
Damn dacht ff shoppen voor een leuk racefietje nadat ik toch last kreeg van mijn knieen met hardlopen en met fietsen nergens meer last van. Is in een straal van 100km niks meer op voorraad in het midden segment in mijn framemaat (1.78cm)
Mijn enige minpunt in de ervaring met de aankoop is de slechte afstelling van de derailleurs en shifterkabels, maar dat lost de tweaker zelf wel op. Heb na een uurtje tunen in de schuur een prima schakelende fiets.
Ik zit nu toch te twijfelen of ik niet beter een 12-25 had kunnen kiezen voor mijn nieuwe fiets ipv de 11-28. En dan later een bergcassette voor erbij, een 11-32 of 11-34 ... Ik rij merendeels toch vlak.
---------------
Interessante inbreng dit!
Maar wat maakt dat cross-chaining nou echt uit, zolang je ketting niet tegen je voorderailleur aanloopt ben je toch wel check?
Persoonlijk heb ik een 50/34 en 12/25, mijn ideale cadans ligt tussen de 95 en 105. In Nederland heb ik de afgelopen 8000km 1 keer op mijn binnenblad gereden op de Houtribdijk. Kan me voorstellen dat het in de bergen anders ligt maar in ons kikkerlandje kom je overal wel mee weg lijkt me.
Maar wat maakt dat cross-chaining nou echt uit, zolang je ketting niet tegen je voorderailleur aanloopt ben je toch wel check?
Persoonlijk heb ik een 50/34 en 12/25, mijn ideale cadans ligt tussen de 95 en 105. In Nederland heb ik de afgelopen 8000km 1 keer op mijn binnenblad gereden op de Houtribdijk. Kan me voorstellen dat het in de bergen anders ligt maar in ons kikkerlandje kom je overal wel mee weg lijkt me.
Mooi uiteengezet @Ypuh, klasse.
Doorgaans rij ik met een cadans van rond de 95, daar voel ik me het beste bij. Als ik kijk naar mijn gemiddeldes, dan klopt dat wel met jouw berekeningen van de eerste alinea. Je moet aardig doorrijden in je eentje/tweeën voor een gem. van 32 (zoals vanavond), dan moet er grote stukken van 35-38 tussenzitten, anders haal je dat gemiddelde niet.
Die 42 gaat mij dus niks brengen, das nu wel duidelijk. Een voorblad van 50 brengt mij dan nog het meeste, dan kan ik waarschijnlijk wat eerder naar het buitenblad. Ik ga daar maar eens een nachtje over slapen...
Doorgaans rij ik met een cadans van rond de 95, daar voel ik me het beste bij. Als ik kijk naar mijn gemiddeldes, dan klopt dat wel met jouw berekeningen van de eerste alinea. Je moet aardig doorrijden in je eentje/tweeën voor een gem. van 32 (zoals vanavond), dan moet er grote stukken van 35-38 tussenzitten, anders haal je dat gemiddelde niet.
Die 42 gaat mij dus niks brengen, das nu wel duidelijk. Een voorblad van 50 brengt mij dan nog het meeste, dan kan ik waarschijnlijk wat eerder naar het buitenblad. Ik ga daar maar eens een nachtje over slapen...
Ik lig er verder ook niet wakker van. Zo'n cassette heeft toch geen gevoel.
Vandaag een D-fly EW-WU111A module aan mijn fiets toegevoegd. Ik had eigenlijk verwacht deze intern kunnen installeren maar heb niet kunnen uitvinden hoe ik dit zou moeten doen. Ik heb de module nu tussen de junction box onder het stuur en de kabel die het frame in gaat geplaatst en resultaat ziet er best netjes uit. In eerste instantie kreeg ik geen bluetooth verbinding via de E-tube app op mijn smartphone maar na een firmware update vanaf een aangesloten notebook lukte dit uiteindelijk wel.
Eind van de middag weer lekker een stukje van 75 km gereden en heb er nu afgelopen 2 weken zo'n 400 km op zitten. Ik moet zeggen na meer dan 20 jaar niet op een racefiets te hebben gezeten het fietsen mij weer prima bevalt. Wat wel vervelend is dat ik na het fietsen met enorm jeukende ogen zit, waarschijnlijk last van een soort van hooikoorts.
Eind van de middag weer lekker een stukje van 75 km gereden en heb er nu afgelopen 2 weken zo'n 400 km op zitten. Ik moet zeggen na meer dan 20 jaar niet op een racefiets te hebben gezeten het fietsen mij weer prima bevalt. Wat wel vervelend is dat ik na het fietsen met enorm jeukende ogen zit, waarschijnlijk last van een soort van hooikoorts.
Officieel ondersteunt Shimano geen installatie van de EW-WU111 in het frame (de Shimano instructievideos zeggen expliciet dat 'ie buiten het frame moet en dat in het frame niet mag).kwiebus schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:19:
Vandaag een D-fly EW-WU111A module aan mijn fiets toegevoegd. Ik had eigenlijk verwacht deze intern kunnen installeren maar heb niet kunnen uitvinden hoe ik dit zou moeten doen. Ik heb de module nu tussen de junction box onder het stuur en de kabel die het frame in gaat geplaatst en resultaat ziet er best netjes uit. In eerste instantie kreeg ik geen bluetooth verbinding via de E-tube app op mijn smartphone maar na een firmware update vanaf een aangesloten notebook lukte dit uiteindelijk wel.
Het werkt in 99.999% van de gevallen natuurlijk wel, de EW-WU111 in het frame. Die van mij zit in m'n stuur (rechter beugel/drop).
Een andere manier om 'm aan te sluiten zie je hier: YouTube: Shimano Di2 Re-Cable Project // Giant TCR Road Bike.
Je hoeft overigens niet allebei de kanten aan te sluiten. Je kan 'm dus ook in een van de poorten van je shifter steken (met een EW-SD50 ertussen uiteraard). Je moet 'm dan wel ergens kwijt kunnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Salteh op 28-05-2020 22:24 ]
Lijkt me meer een probleem voor de ketting. De zijplaatjes en rollers zijn gemaakt om omhoog / omlaag te buigen. Als er veel zijdelingse druk op komt doordat de lijn van de ketting erg scheef is, gaat dit lastiger. Kan voor extra slijtage zorgen wat dan ook weer op de rest van je drive chain kan doorwerken. En daarbij trapt het ook zwaarder om dezelfde reden.Louislouislouis schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:01:
Interessante inbreng dit!
Ff een bergje op rammen met een scheve ketting zal wel loslopen, maar ik probeer het wel te vermijden voor langere tijd.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic