Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 651 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 17:28
Reynouts schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Hoe heb je het gehad vandaag? Voor herhaling vatbaar?

Nijmegen/Berg en Dal is in mijn beleving (tot voor kort mijn thuisomgeging) erg rustig in vergelijking met de posbank. Als ik naar de posbank ga wordt het toch vaak een deceptie door de drukte met wandelaars, motoren en auto's. En de klimmen rondom Berg en Dal hebben ook zijn charme.

Inmiddels woon ik sinds een maand in de Kempen. Mis de klimmetjes zeker, de stoplichten minder ;)
Zeker weten, nauwelijks last gehad van de wind en voor de rest gewoon lekker kunnen klimmen en behoorlijk kapot gegaan dus het was geslaagd! :)

Vanuit omgeving Utrecht maakt de posbank of omgeving Nijmegen qua afstand niet zo heel veel uit, dus de volgende keer zou ik dan eerder voor omgeving Nijmegen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 14:09
Ik heb sinds kort een nieuwe racefiets. Bandenmaat is 700 x 28C. Ik zat nog naar binnenbanden te kijken voor de zekerheid. Tot nu toe lijk ik vooral binnenbanden te vinden die lopen t/m 28C of juist beginnen bij 28C.

Is er een voordeel te noemen om juist voor de kleinere vs een grotere biba te gaan hierin? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
StygMa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:34:
Ik heb sinds kort een nieuwe racefiets. Bandenmaat is 700 x 28C. Ik zat nog naar binnenbanden te kijken voor de zekerheid. Tot nu toe lijk ik vooral binnenbanden te vinden die lopen t/m 28C of juist beginnen bij 28C.

Is er een voordeel te noemen om juist voor de kleinere vs een grotere biba te gaan hierin? :)
Gewicht :)

Ik heb zelf de grote gepakt zodat ik deze ook op andere fietsen met grotere bandenmaat kan gebruiken. Hiedoor hoef ik geen verschillende type biba's op voorraad te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Worden die teruggebrachte zadels van Mantel weer als nieuw verkocht eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Mistraller schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:48:
Zo, een heel dagje fiets-shoppen achter de rug. Ik was er zelf al wel uit, en door laks geholpen te zijn bij Mantel, de fiets bij de "local" BS besteld, en daar kon ik alles precies kiezen zoals ik het wilde, geen gezeur.
Het is de Scott Addict 20 disc geworden (105 groepset), in het blauw, met grijs/zwarte banden, ultegra remschijven en een zwart zadel. Ik heb de 11-28 cassette gekozen ipv de standaard 11-32, leek me voor vnl. vlakke ritjes verstandiger. Foto's volgen nog :)

Maar nu moest mijn vrouw nog. Veel fietsen zijn inmiddels op en ik baal er best van dat ik 2 maanden geleden niet heb aangedrongen om toch écht naar de winkel te gaan, ze fantaseerde in februari al over een nieuwe fiets. Met veel moeite een Scott Addict 25 disc mt47 naar Mantel weten te krijgen voor een proefritje en er stond nog een Liv Langma Advanced 2 disc in maat S.
Die 2 heeft ze gereden, de Scott viel af (te rechtop), en de liv was een twijfelgeval qua maat. Ze valt net tussen de XS en de S in. Dus we durfden niet voor de S te gaan, maar ook omdat de service nou niet echt goed was, ik wist meer van die fiets dan de verkoper.
We gaan nog wel proberen om een XS te vinden, maar dat lijkt erg moeilijk.
[Afbeelding]

Nu heeft ze ook een Specialized Roubaix gezien... maar het is een beetje zoeken naar de meerwaarde voor haar, want de balhoofd vering is geen harde must, en dan blijft de kleur over. En dan is dik 800 euro wel veel geld voor wat witte lak en een verend balhoofd. (huidige fiets is ook wit)
[Afbeelding]
Ik vind de Liv mooier, qua velgen in elk geval, de look van het frame is ranker en ik vind de 105 crank op de Liv mooier dan de Praxis crank van specialized...
En dan is ook nog eens alles afhankelijk van mogelijkheid tot leveren...pffft. Veel kleinere dealers hebben helaas hun voorraad niet online, en het is ondoenlijk om alle winkels na te bellen.
Gefeliciteerd! Hele mooie fiets!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Net mijn eerste echte ritje gemaakt met de nieuwe fiets! 60km met wind...veeel wind...maar fietst echt heerlijk! Vooral op een mooie lange weg,wind in de rug en kilometer richting de 50...heerlijk!

Nu staat hij weer mooi in de woonkamer te shinen (voordeel als je alles moet doen thuis, durft ze niet te zeggen dat de fiets de garage in moet :+ )

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mistraller schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:48:

Nu heeft ze ook een Specialized Roubaix gezien... maar het is een beetje zoeken naar de meerwaarde voor haar, want de balhoofd vering is geen harde must, en dan blijft de kleur over. En dan is dik 800 euro wel veel geld voor wat witte lak en een verend balhoofd. (huidige fiets is ook wit)
[Afbeelding]
Ik vind de Liv mooier, qua velgen in elk geval, de look van het frame is ranker en ik vind de 105 crank op de Liv mooier dan de Praxis crank van specialized...
En dan is ook nog eens alles afhankelijk van mogelijkheid tot leveren...pffft. Veel kleinere dealers hebben helaas hun voorraad niet online, en het is ondoenlijk om alle winkels na te bellen.
Je kan van geautoriseerde Specialized dealers de voorraad gewoon zien op de website van specialized zelf. Maar het is Mei, dus dat betekent dat de 2021 modellen zachtjesaan voor de deur staan. Dat er weinig voorraad is van 2020 modellen is niet vreemd.

Verder zijn cranks een kwestie van smaak, maar is het Praxis spul absoluut kwalitatief goed. De Future Shock lijkt misschien een gimmick, maar ik zou daar pas na een testrit (op slecht wegdek) conclusies over trekken. Zeker op lange ritten en suboptimaal wegdek heb ik de Future Shock in mijn Diverge al vaak genoeg de hemel in geprezen. Comfort maakt verschil, zeker als je moe wordt.

En de hogere stack: dat maakt pas uit als slammed niet laag genoeg is ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:42
HBSVDK schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:46:
[...]

Geen idee waar je woont, maar je kunt Giant stores proberen. In Drachten hebben ze vaak vanalles staan, wat naar wat ik weet een prima winkel is.
En liv=Giant.
Giant store ≠ Giant fabriekswinkel: maar een geauthoriseerde verkoper. Ik durf ook niet te beweren dat elke winkel dezelfde service zal bieden.
JA we waren uiteraard bij een Giant store. (Haar huidige Giant/Liv komt van de store in Den Bosch). Maar ook dat is allemaal franchise. We waren bij de Giant store in Eindhoven, maar die had helaas een fout in z'n voorraad, fiets die nog in bestelling stond, die stond al op "aanwezig". Ik heb in elk geval drie Giant Stores gebeld, en een stuk of wat gewone fietsenmakers. Mantel staat bijvoorbeeld helemaal niet eens op de Giant site als verkooppunt.

De Specialized Tarmac is nog niet helemaal uit beeld overigens. We zijn bij CycleExperience geweest, en daar werden we erg goed geholpen, die zaak is van Daphny van den Brand en ze had ongeveer dezelfde lengte als mijn vrouw. Geen twijfel dat je daar niet met de perfecte fiets vertrekt, maar dan moet ie wel leverbaar zijn...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17
StygMa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:34:

Formaat in je zadeltasje, vind ik belangrijker dan gewicht.

De kleinste, betaalbare die ik tot nu toe heb gevonden: https://www.mantel.com/schwalbe-sv15-binnenband

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:13

sebasd

loopt op espresso

Zo, vandaag vanuit Amersfoort een rondje Amerongse Berg - Doorn gedaan, 60 zeiknatte kilometers. Heerlijk. Gisteren ook eindelijk de ketting eens een goede schoonmaak- en invetbeurt gegeven en dat was wel te merken.. Liep zijdezacht!

Morgen de fiets maar even een goede schoonmaakbeurt geven want hij is ranzig geworden vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 14:01
Ben mijn achterwiel 6,5 week kwijt geweest omdat er een fabricagefout zat in de body. Betreft de DT Swiss PR1600 Spline 32, waarbij ik ook gebruik maak van tubeless banden. Inmiddels is het wiel weer terug nadat ik hem eerst terug heb gestuurd naar de winkel en die hem weer door heeft gestuurd naar DT Swiss. Bleek dat mijn ventiel eruit was gehaald. Ik heb inmiddels via de winkel nieuwe ventielen gekregen, maar krijg het achterwiel gewoon niet dicht. Heb de band er weer afgehaald, ventiel eruit en er weer hard ingedrukt... vervolgens goed aangedraaid, band erom heen en toch blijft er lucht lekken bij het ventiel. Ik snap er niets van. Overigens zijn de DT Swiss ventielen voorzien van een blokje en heb ik nu ventiel dat rond is.

Hoe kan het dat het blijft lekken? Heeft iemand hier ervaring mee? De DT Swiss ventielen drukte ik er 1 keer in en het was meteen goed.

[ Voor 3% gewijzigd door NielsD91 op 24-05-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 12:30
@timwijn
Mooie fiets, maar helaas doet mijn LBS geen cannondale en zit ik net in een gebied waar geen cannondale dealers zijn :/

@Nutterd
Ben ook meer en meer richting de Thompson aan het kijken.
De Ridley is eigenlijk al afgevallen, net als de Cube.
Vooral nog aan het twijfelen tussen de Thompson en Koga :9

@Noxa
Ook een mooie fiets. Daarvoor moet ik wel naar een andere LBS.
€1999 adviesprijs is eigenlijk al over het maximum budget.
Heb geen idee hoeveel korting ik zou krijgen op een Trek bij een andere LBS dan mijn gewone.
Ik zet hem op mijn lijstje!

@Prulleman
Op mijn MTB rij ik ook 95% van de tijd op mijn 38 voorblad (helaas past er geen groter :9).
Denk ook met de gravelbike dat ik wat kleinere tussenstappen wil.

@acidd91
Thx voor de info! Heb zelf 3 Ridley fietsen en ik weet dat die geometrie me in principe perfect past.
Wordt eens tijd om naar een ander merk te kijken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:30
CedricD schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:48:
@timwijn
Mooie fiets, maar helaas doet mijn LBS geen cannondale en zit ik net in een gebied waar geen cannondale dealers zijn :/

@Nutterd

@Noxa
Heb geen idee hoeveel korting ik zou krijgen op een Trek bij een andere LBS dan mijn gewone.

@Prulleman
Op mijn MTB rij ik ook 95% van de tijd op mijn 38 voorblad (helaas past er geen groter :9).

@acidd91
Thx voor de info! Heb zelf 3 Ridley fietsen en ik weet dat die geometrie me in principe perfect past.
Die Trek vind ik zelf ook wel mooi. Let wel op het verschil tussen de 2020 versie (105) en 2021 versie (GRX). Canyon heeft ook wel een interessante gravelbike, maar dan moet je wel geduld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
Anoniem: 91868 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:28:
Ik weet uit betrouwbare bron dat de Bontrager zadels niet nogmaals verkocht worden. Zonde van de resources, maar de klant wil niet een nieuw zadel met (minimale) beschadigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
@timwijn

@Nutterd

@Noxa

@Prulleman

@acidd91
Trek koop je bij Hopmans -30% standaard. In de doos (dus zelf opbouwen) scheelt nog eens een -5%. Moet je wel voor bellen want worden niet per mail aangeboden voor die prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
@Noxa
Daar kan meestal wel wat vanaf, en anders klets je er een bak accessoires bij. Trek heeft met Bontrager alles aan accessoires in huis. Hun Blendr systeem vind ik erg sjiek bijvoorbeeld. Maar ook lampjes, bandjes, fiets computer, kleding etc etc. Daar valt vast wat te regelen.

Heb vorig jaar naar die Checkpoint gekeken als wo-we fiets. Voordeel vond ik dat het gewoon 11sp was, dus alles uitwisselbaar met mijn andere fiets(en). Er passen makkelijk spatborden en rekjes op omdat er al mounts op zitten. Met brede banden is het een gravel/winter fiets en met gewone racebandjes een prima weg/race fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:43
mhr-zip schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:36:
Formaat in je zadeltasje, vind ik belangrijker dan gewicht.
De kleinste, betaalbare die ik tot nu toe heb gevonden: https://www.mantel.com/schwalbe-sv15-binnenband
De Schwalbe SV20 is de Extra Light versie van de SV15 en is een kwart kleiner (als je hem uit het doosje haalt natuurlijk ;) ) en een derde lichter, maar gaat maar tot 25mm. Als je een beetje zoekt kun je hem voor 5 euro te krijgen.
Er is ook een Extra Light band voor bredere sloffen (28 t.e.m. 42mm), dat is de SV18, maar die weegt net zo veel als de SV15.

[ Voor 17% gewijzigd door DieAnder op 24-05-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW1904
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 21:32
Hoi!

Een maand, misschien 5 weken Eind maart geleden een fiets gekocht. Pinarello FP5 12k carbon. Rood met zwart.

Het scoren van een racefiets stond al enige tijd op het lijstje, sporten deed ik veel in de sportschool (en ook vaak bij de spinning lessen aanwezig), maar toen die gesloten werden zat ik stil, en dat beviel op z'n minst.

Inmiddels al flink gefietst, begonnen met rondjes van 30 - 50km, daarna een sprong gemaakt naar 75km om vervolgens de fout te maken om op te stappen zonder plan. Afijn, 120km later en ik was weer thuis.

Inmiddels de afstand flink omhoog geschroefd (met als doel om later dit jaar naar familie te fietsen in het verre zuiden van het land) en gisteren 145km gefietst. Man man man wat een wind (heel vervelend was het ook aan het einde van de rit dat ik de tegenwind had, ach.. even doortrappen..)

Ik ga er vanuit veel mee te fietsen dit jaar. Zijn er in het noorden van het land (lees: Groningen en omgeving) nog wat mooie routes? Hoe ik mijn routes momenteel een beetje plan is op basis van wat ik tijdens het motorrijden tegen kom i.c.m. Google Maps met een pinpoint.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:43

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik weet niet wie hem genoemd heeft, maar nogmaals dank voor de tip van klimbijnijmegen.com! Wij hebben Gironimo( vandaag gefiets. Was hels weer (veel wind en regen), een hele mooi omgeving en nu in ieder geval lekker rustig. Leuk stukje door Duitsland heen, paar vies steile stukjes (Beekmandalseweg), paar mooie klimmen (van Randwijckweg bijv), was erg leuk om te fietsen en je hebt iets minder het gevoel een heuveltje op te fietsen.

Voor nu bewaar ik de Posbank wel voor doordeweekse avonden, maar was dit eigenlijk veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48

Grin

Ride si sapis.

@JW1904 Ah, nog een Groninger! :)
Zeker wel, wat ik doorgaans doe is een route bepalen a.d.h.v. de windrichting. Zo heb ik altijd een lusje liggen, de ene keer gaat het richting Delfzijl, de andere keer richting de grens met Duitsland. Wanneer je uit de stad komt dan zijn er ook een aantal groepen waar je zo bij kan aanhaken, Cycling Espresso en Spaak zijn twee trainingsgroepen - wanneer dat covid-gedoe weer is afgelopen, nu rijden ze uiteraard niet. CE fietst doorgaans met twee groepen (beginners en iets meer gevorderd), Spaak rijdt veelal met drie groepen (beginners 25-30, gevorderden 30, wedstrijdrijders 35-42km/h). Mocht je meer informatie willen dan kan je mij altijd ff PM'en.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:48
Noxa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:23:
[...]
Ik weet uit betrouwbare bron dat de Bontrager zadels niet nogmaals verkocht worden. Zonde van de resources, maar de klant wil niet een nieuw zadel met (minimale) beschadigingen.
De zadels van Pro en Fizik worden in ieder geval wel weer verkocht na retourneren. Heb er hier twee liggen die na ontvangst al sporen hadden op de rails. Een ander van Pro (Superlight, dus wel een dure) was wel nieuw en een van Bontrager ook.

[ Voor 14% gewijzigd door cordonbleu op 24-05-2020 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
JW1904 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:47:
Hoi!

Een maand, misschien 5 weken Eind maart geleden een fiets gekocht. Pinarello FP5 12k carbon. Rood met zwart.

Het scoren van een racefiets stond al enige tijd op het lijstje, sporten deed ik veel in de sportschool (en ook vaak bij de spinning lessen aanwezig), maar toen die gesloten werden zat ik stil, en dat beviel op z'n minst.

Inmiddels al flink gefietst, begonnen met rondjes van 30 - 50km, daarna een sprong gemaakt naar 75km om vervolgens de fout te maken om op te stappen zonder plan. Afijn, 120km later en ik was weer thuis.

Inmiddels de afstand flink omhoog geschroefd (met als doel om later dit jaar naar familie te fietsen in het verre zuiden van het land) en gisteren 145km gefietst. Man man man wat een wind (heel vervelend was het ook aan het einde van de rit dat ik de tegenwind had, ach.. even doortrappen..)

Ik ga er vanuit veel mee te fietsen dit jaar. Zijn er in het noorden van het land (lees: Groningen en omgeving) nog wat mooie routes? Hoe ik mijn routes momenteel een beetje plan is op basis van wat ik tijdens het motorrijden tegen kom i.c.m. Google Maps met een pinpoint.
Ik heb afgelopen donderdag een mooie route gefietst in het Westerkwartier. Daar zaten hele leuke en (voor mij) onbekende weggetjes tussen. Vanaf Glimmen was dat 167km.

En, al vaker genoemd, met Komoot kun je ook mooie routes plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Veel lokale wielerclubs hebben hun ritjes ook wel online staan, dat geeft ook inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 00:17
@timwijn

@Nutterd

@Noxa

@Prulleman

@acidd91
Trek is met de nodige korting te krijgen in Nederland. Bij Hopmans of Wim de Vos.
DieAnder schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:36:
[...]

De Schwalbe SV20 is de Extra Light versie van de SV15 en is een kwart kleiner (als je hem uit het doosje haalt natuurlijk ;) ) en een derde lichter, maar gaat maar tot 25mm. Als je een beetje zoekt kun je hem voor 5 euro te krijgen.
Er is ook een Extra Light band voor bredere sloffen (28 t.e.m. 42mm), dat is de SV18, maar die weegt net zo veel als de SV15.
Probleem is dat ik op 28mm rij, dus ik wil wel bandje dat 28mm standaard kan.

Ander "probleem", ik heb al de nodige keren iemand kunnen helpen onderweg met een bandje en die rijden altijd 25mm.

Ik heb ook naar een Tubolito zitten kijken, maar voor zo'n prijs laat je hem niet ff achter om iemand te helpen. Vandaar tot nu toe de SV15. Ik rij trouwens zelf tubeless, maar ik heb voor de zekerheid altijd een bandje bij mij.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03

Toppertje

www.davideografie.nl

@JW1904 & @Grin, hier nog een Groninger 👍🏻😉
De laatste tijd gebruik ik zo af en toe de routeplanner van de Fietsersbond
Fietsrondje selecteren en de postcode en afstand die je wilt fietsen invullen, vervolgens zijn er nog diverse opties te selecteren: makkelijk doorfietsen, racefietsroute of natuurroute (en nog best een paar). Tevens de optie om er gelijk een gpx van te maken is prettig. Heeft mij nog nooit over vervelende paadjes gestuurd, toch loop ik meestal de route nog wel even na met gramin connect of Google maps. En als de route je niet aanstaat kun je aangeven een andere suggestie te willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppertje op 24-05-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:34
ZieMaar! schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:59:
Ik weet niet wie hem genoemd heeft, maar nogmaals dank voor de tip van klimbijnijmegen.com! Wij hebben Gironimo( vandaag gefiets. Was hels weer (veel wind en regen), een hele mooi omgeving en nu in ieder geval lekker rustig. Leuk stukje door Duitsland heen, paar vies steile stukjes (Beekmandalseweg), paar mooie klimmen (van Randwijckweg bijv), was erg leuk om te fietsen en je hebt iets minder het gevoel een heuveltje op te fietsen.

Voor nu bewaar ik de Posbank wel voor doordeweekse avonden, maar was dit eigenlijk veel leuker.
Hmm bij het exporteren van die routes krijg ik vervolgens de gpx/fit file niet geopend in Garmin Connect. Kies gewoon de default settings bij het exporteren. Zie ik iets over het hoofd?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 21:53
Grin schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:31:
Zeker wel, wat ik doorgaans doe is een route bepalen a.d.h.v. de windrichting. Zo heb ik altijd een lusje liggen, de ene keer gaat het richting Delfzijl, de andere keer richting de grens met Duitsland. Wanneer je uit de stad komt dan zijn er ook een aantal groepen waar je zo bij kan aanhaken, Cycling Espresso en Spaak zijn twee trainingsgroepen - wanneer dat covid-gedoe weer is afgelopen, nu rijden ze uiteraard niet. CE fietst doorgaans met twee groepen (beginners en iets meer gevorderd), Spaak rijdt veelal met drie groepen (beginners 25-30, gevorderden 30, wedstrijdrijders 35-42km/h). Mocht je meer informatie willen dan kan je mij altijd ff PM'en.
Hier ook een Groninger! Er zijn vanaf de stad legio mogelijkheden inderdaad. Heb me vorig jaar flink uitgesloofd met ritjes van 50-130 km richting alle windhoeken.

Ik vind dat je routes met elkaar moet delen, dus heb mijn routes openbaar gemaakt op mijn Komoot. Doe er je voordeel mee @JW1904

Edit: De meeste heb ik zelf al gefietst en gaan over normale wegen, fietspaden en straten. Een enkele keer zit er een kasseienstrook in (bijvoorbeeld in Zuidwolde langs het Boterdiep of in Drenthe). Over het algemeen zijn dit de rustigere routes en ontwijk ik drukke dorpskernen zoals Zuidlaren. Hier en daar pas ik routes aan op basis van ervaring en nieuw ontdekte wegen.

[ Voor 14% gewijzigd door MaSw85 op 24-05-2020 22:33 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW1904
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 21:32
wisselwerking schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:43:
[...]

Ik heb afgelopen donderdag een mooie route gefietst in het Westerkwartier. Daar zaten hele leuke en (voor mij) onbekende weggetjes tussen. Vanaf Glimmen was dat 167km.

En, al vaker genoemd, met Komoot kun je ook mooie routes plannen.
Ik heb al wel eens een stuk richting Zoutkamp - Lauwersoog gefietst (om via via een doorsteek te maken naar Winsum en dan terug naar Groningen), is mooi fietsen -- gegeven dat er niet teveel wind staat, veel open oppervlaktes.
Grin schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:31:
Dat heb ik al wel geleerd! Niet willen eindigen met tegenwind, haha. Je zult een PM ontvangen!
Toppertje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:07:
Fietsrondje selecteren en de postcode en afstand die je wilt fietsen invullen, vervolgens zijn er nog diverse opties te selecteren: makkelijk doorfietsen, racefietsroute of natuurroute (en nog best een paar). Tevens de optie om er gelijk een gpx van te maken is prettig. Heeft mij nog nooit over vervelende paadjes gestuurd, toch loop ik meestal de route nog wel even na met gramin connect of Google maps. En als de route je niet aanstaat kun je aangeven een andere suggestie te willen.
Ohhhhhhhh zal hier eens naar kijken!

Fietst men uit dit topic vaak samen -- als de situatie het toestaat?
Waus26 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:29:
[...]

Hier ook een Groninger! Er zijn vanaf de stad legio mogelijkheden inderdaad. Heb me vorig jaar flink uitgesloofd met ritjes van 50-130 km richting alle windhoeken.

Ik vind dat je routes met elkaar moet delen, dus heb mijn routes openbaar gemaakt op mijn Komoot. Doe er je voordeel mee @JW1904

Edit: De meeste heb ik zelf al gefietst en gaan over normale wegen, fietspaden en straten. Een enkele keer zit er een kasseienstrook in (bijvoorbeeld in Zuidwolde langs het Boterdiep of in Drenthe). Over het algemeen zijn dit de rustigere routes en ontwijk ik drukke dorpskernen zoals Zuidlaren. Hier en daar pas ik routes aan op basis van ervaring en nieuw ontdekte wegen.
En.. gebookmarked. Thanks!!

[ Voor 15% gewijzigd door JW1904 op 24-05-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Michaelg schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Hmm bij het exporteren van die routes krijg ik vervolgens de gpx/fit file niet geopend in Garmin Connect. Kies gewoon de default settings bij het exporteren. Zie ik iets over het hoofd?
weet ik niet. Ik zet ze in Komoot en die synct met mijn Wahoo. Maar anders ff in de instructies kijken, volgens mij stond het daar speciaal voor Garmin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Laatst online: 18-05 17:28
Michaelg schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Bij mij werkte het in eerste instantie ook niet met de Bryton app, precies hetzelfde probleem met de .gpx file die niet wil openen. Ik wist toevallig dat een aantal routes van die site ook op routeyou.com staan dus heb het via daar geprobeerd en dat werkte wel. Op plotaroute.com waar je ze nu vanaf moet downloaden kan je wel een aantal dingen instellen als je de .gpx download, wellicht dat je daar een beetje mee moet spelen.

@ZieMaar! Die route heb ik zaterdag ook gedaan, inderdaad een mooie route met een paar stevige klimmetjes :) Met een paar weken extra training ga ik op voor Dievelsalt (100km+ met meer hoogtemeters) volgende keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_25
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:59
JW1904 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:47:

Ik gebruik Naviki met het racefietspakket. Daar zit een soort van surprise me functie in. Aantal kilometers in stellen en hij zoekt 8 routes voor je. Tot nu toe gaat het best goed. Nog maar 1 of 2 keer een weg tegen gekomen waar ik niet over heen kon (zandweg). Verschillende fietscomputers hebben deze functie ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:07
@Michaelg als TCX downloaden werkt wel (die kan ik direct importeren als koers in garmin connect wegb)
deze settings dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBVYcIVl8mNlqUG729pEdXspZiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lj7jiPOzXff8gQt82lGiNLB6.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:34
Prulleman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:08:
@Michaelg als TCX downloaden werkt wel (die kan ik direct importeren als koers in garmin connect weg)
deze settings dus:
[Afbeelding]
Ah die werkt wel inderdaad! Thanks

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:41

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Wat zijn er toch nare mensen op deze wereld...

Vannacht zijn er twee racefietsen uit onze schuur gestolen... Een Sensa Giulia G2 (voor de vrouw) en een Sensa Giulia G2 Disc (voor mij). Lang over gedaan om deze twee fietsen in de schuur te krijgen en het was de bedoeling om samen vele kilometers te maken. De een met 55mm supra wielset, de ander met 58mm wielset. Het was de bedoeling om hier nog heel lang mee te doen...

Ik hoop dat niemand anders dit overkomt, want het doet echt wel een beetje pijn om op deze manier de fietsen kwijt te raken.

edit: foto's toegevoegd:

Sensa Giulia G2 Disc, 53cm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kO39SHyN-NYN7n5Syw3zCPWlW8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnacHCC90N0sXQjUv5ANcnQZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Sensa Giulia G2, 50 cm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hrea3zZdBx0mjcBln4vAIVS2os=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojRtRv0poW5PxDOrwUVYDCiU.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 43% gewijzigd door retlaw op 25-05-2020 10:49 ]

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:01
Waar kopen jullie shimano cleats?
Huidige setje (geel) is afgeschreven geloof ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wguUXz_MoHuZ0y-KguwsCm9lMA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbg64IzJKwP1khXVDh1RuzST.jpg?f=fotoalbum_large

Pedalen (goedkoopste spd-sl van Shimano) zijn door een val behoorlijk geschaafd, ze zijn meer grijs/blank dan zwart, maar draaien nog prima opzich. Maar nu koop ik voor 43 euro nieuwe pedalen + cleats, waar gele cleats los 20 euro kosten per setje. Wat te doen?
retlaw schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:31:

Vannacht zijn er twee racefietsen uit onze schuur gestolen... Een Sensa Giulia G2 (voor de vrouw) en een Sensa Giulia G2 Disc (voor mij). Lang over gedaan om deze twee fietsen in de schuur te krijgen en het was de bedoeling om samen vele kilometers te maken. De een met 55mm supra wielset, de ander met 58mm wielset. Het was de bedoeling om hier nog heel lang mee te doen...

Ik hoop dat niemand anders dit overkomt, want het doet echt wel een beetje pijn om op deze manier de fietsen kwijt te raken.
Woow, wat klote zeg. Bewuste actie om de fietsen te bemachtigen denk je? En verder schade of verlies? Hopelijk wordt je in ieder geval gecompenseerd door een verzekering, maar het blijft een waardeloze situatie.

Edit:
Beter formaatje foto toegevoegd.

[ Voor 49% gewijzigd door Stufferdt op 25-05-2020 10:47 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking

Dat is echt balen :( Misschien kun je nog de foto's van de fietsen plaatsen (eventueel ook op fiets.nl). Misschien dat iemand ze dan tegenkomt op Marktplaats (of vergelijkbare sites) en je kan tippen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 19:21

Kloten zeg! Klinkt wel als een gerichte actie.. Weet niet of je het al had, maar ik heb zelf op Strava een privacyzone ingesteld, waarmee hij je begin en eindpunt niet werkelijk laat zien.. Mogelijk voor de toekomst handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48

Grin

Ride si sapis.

@retlaw :( Mooi kl*ten man... Ik hoop dat de verzekering dit allemaal netjes voor je oplost. Maar het blijft waardeloos uiteraard...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Laatst online: 11-06 15:49
timwijn schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Weet niet of je het al had, maar ik heb zelf op Strava een privacyzone ingesteld, waarmee hij je begin en eindpunt niet werkelijk laat zien.. Mogelijk voor de toekomst handig..
Thanks voor de tip, wist niet dat dit kon. Gelijk voor mezelf ingesteld.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 21:04
Waus26 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:29:
[...]

_/-\o_ Mooi zeg, ik herken een paar rondjes al, die lijken redelijk op rondjes die ik zelf al heb gemaakt. Ik ga er zeker eens een paar van jou proberen.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:34

Crazy D

I think we should take a look.

timwijn schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Kloten zeg! Klinkt wel als een gerichte actie.. Weet niet of je het al had, maar ik heb zelf op Strava een privacyzone ingesteld, waarmee hij je begin en eindpunt niet werkelijk laat zien.. Mogelijk voor de toekomst handig..
Uiteraard flink klote, maar gerichte actie? Het zijn mooie fietsen maar naar mijn idee nou niet het soort fiets waarvoor je op Strava op zoek gaat naar foto's van een fiets en daarna gaat kijken waar diegene zou kunnen wonen.

Denk eerder dikke pech dat iemand jullie net heeft aan zien komen of zo, en zag dat jullie snel de schuur uit kwamen (dus geen extra kettingen...). Gelegenheidsdief. Maar neemt niet weg dat de Strava privacy zone altijd handig is om goed in te stellen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91868

@retlaw
Ook misschien de fietsenmakers in de buurt inlichten, zal me niets verbazen als de dief ze daar misschien ook probeert te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

[Afbeelding]

Sensa Giulia G2, 50 cm:
[Afbeelding]
Heel erg klote! Echt om boos van te worden! :( :(

Hoe gaat de verzekering hier mee om?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 19:34
@retlaw Dat is zeer vervelend! Het is mij ook overkomen afgelopen winter. Goed Marktplaats in de gaten houden! De mijne stond een maand na de diefstal op Marktplaats en heb hem met behulp van de politie weer teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 12:22
Stufferdt schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:36:
Waar kopen jullie shimano cleats?
Huidige setje (geel) is afgeschreven geloof ik:

Pedalen (goedkoopste spd-sl van Shimano) zijn door een val behoorlijk geschaafd, ze zijn meer grijs/blank dan zwart, maar draaien nog prima opzich. Maar nu koop ik voor 43 euro nieuwe pedalen + cleats, waar gele cleats los 20 euro kosten per setje. Wat te doen?

[...]
Doe jij ook marathons erop :o Tja 20 euro is minder dan 43, dus dan lijkt mij de keuze simpel, als je tevreden bent over de pedalen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:41

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Crazy D schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Uiteraard flink klote, maar gerichte actie? Het zijn mooie fietsen maar naar mijn idee nou niet het soort fiets waarvoor je op Strava op zoek gaat naar foto's van een fiets en daarna gaat kijken waar diegene zou kunnen wonen.

Denk eerder dikke pech dat iemand jullie net heeft aan zien komen of zo, en zag dat jullie snel de schuur uit kwamen (dus geen extra kettingen...). Gelegenheidsdief. Maar neemt niet weg dat de Strava privacy zone altijd handig is om goed in te stellen.
We hebben een tuintje van 6 bij 5 ongeveer, waar de schuur in staat. Die is dus altijd in zicht tot we naar bed gaan (gisteren rond 22:30). Daarnaast wonen we aan een klein doodlopend pleintje, waar geen andere mensen komen dan de mensen met een bestemming. Er komen simpelweg geen mensen die ons toevallig aan hebben zien komen. Ik ben er vrij zeker van dat het een gerichte actie is geweest. Inderdaad misschien niet de allerduurste fietsen, maar voor ons toch wel een aardige rib. (nieuwwaarde van de opvolger G3 is 3850 en 3250 heb ik net opgezocht).

Daarnaast en bovenal is het gewoon erg jammer er mensen zijn die dit soort dingen doen...

edit: de Strava privacy zone ga ik zeker wel aanzetten. Thanks voor de tip.

[ Voor 3% gewijzigd door retlaw op 25-05-2020 11:46 ]

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
djeck schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:41:
[...]

Doe jij ook marathons erop :o Tja 20 euro is minder dan 43, dus dan lijkt mij de keuze simpel, als je tevreden bent over de pedalen.
Neuh, al loop ik er wel ook mee door de voortuin e.d.Misschien toch maar eens investeren in cleat covers.

Maar ik blijf 20 euro voor cleats wel veel geld vinden :|

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:58

McMiGHtY

- burp -

Jochem schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:28:
[...]

Talking about LTD;
Iemand nog een Dirty Kanzelled gepland? 200km ‘on grafful’ (‘gravel’ but than said up son Dutsj).
Ik ga nu al een paar jaar op, of rond m'n verjaardag een mooi stukje fietsen. Dit jaar heeft LtD deze datum gejat voor z'n Dirty Kanzalled..

Voor nu staat er een rondje van +-250km gepland, en volgens mij zit er ook een paar 100 meter zandpad in, dus ik denk dat het wel meeteld :)

Vooralnog word het zaterdag mooi weer en is denk ik de uitgetekende route ook mooi en denk ik nog wel ergens een toko tegen te komen die appeltaart to-go verkoopt :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
@Oelske Gelukkig voor jou, maar oerstom dat een dief een fiets via Marktplaats of all places weer aanbiedt. Ik zou mijn eigen frame en meeste onderdelen herkennen uit duizenden. Ook al worden fietsen massaal geproduceerd, als je heel specifiek naar een maat/kleur van een specifiek merk/model kijkt dan staan er vaak al geen 5 van te koop. Een simpel krasje maakt hem dan al snel uniek (plus natuurlijk je framenummer).

@retlaw Heel erg zuur. Ik zou he-le-maal gek worden, vooral wetende dat iemand je gezien moet hebben en weet dat die fietsen er staan. O.b.v. foto's en je Strava ben ik persoonlijk niet zo bang voor. Je moet al behoorlijk in het wereldje zitten om zo ver te gaan, en iemand die daar zo bewust mee bezig is hou je toch niet tegen. Het moet dus bijna wel iemand op de buurt of een voorbijganger geweest zijn die weet dat die fietsen er staan. Een echte gelegenheidsdief zal eerder bij een Amstel Gold Race of koffiestop zijn slag slaan in plaats van willekeurig schuurtjes afstruinen.

Moed inpraten is niet mijn sterke punt, ik verwacht dat de dief slim genoeg is ze nooit op MP te zetten of lokaal aan te bieden. De verzekering/afschrijving op fietsen is meestal ook dramatisch (zelf doe ik veel handeltjes waar geen aankoopbon bij zit wat dit extra lastig maakt). Bij mijn enige ongeval heb ik de verzekeringsexpert weten te overtuigen van de waarde en dat ook uitgekeerd gekregen, maar dan helpt het dat je het wiel gewoon in je handen hebt, de dader schuld bekend heeft en je op internet dezelfde set op kunt zoeken (bonus was dat ik heel blij een foto geplaatst had met mijn nieuwe wielset en daar de aankoopdatum uit op kon maken).

Probeer alvast zoveel mogelijk info te verzamelen voor de verzekering (aangiftebewijs, aankoopbon, foto's, upgrades, situatie tuin etc). Hoe hoger het bedrag, hoe sterker de 'case' moet zijn. Voor de afschrijftermijn zijn vaste percentages, dus als je de wielen bijvoorbeeld later aangeschaft hebt en daar een aparte aankoopbon van hebt, dan scheelt dat mogelijk in de uiteindelijke waarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 25-05-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Stufferdt schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Neuh, al loop ik er wel ook mee door de voortuin e.d.Misschien toch maar eens investeren in cleat covers.

Je kan ze met een beetje zoeken ook wel voor minder vinden, maar het blijft inderdaad een soort printerinkt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 21:53
gkoers schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:14:
[...]

_/-\o_ Mooi zeg, ik herken een paar rondjes al, die lijken redelijk op rondjes die ik zelf al heb gemaakt. Ik ga er zeker eens een paar van jou proberen.
Top, feedback is altijd welkom :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:19

[Afbeelding]

Sensa Giulia G2, 50 cm:
[Afbeelding]
Wat klote voor jullie zeg! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:35
Voor de techneuten onder ons, wat is jullie mening (en/of ervaring) over de upgrade die DT Swiss bij haar naven toepast? De zgn ''EXP'' ratchet. De 180 is reeds voorzien van deze update, en de 240 volgt nu.

Gewicht voordeel (roterend) is vrijwel te verwaarlozen (als je het mij vraagt), er zijn minder draaiende delen (wat denk ik ten goede komt voor het onderhoud) maar de upgrade mogelijkheden zijn volgens mij wel beperkter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25
Stufferdt schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Hoe lang heb je met dat setje op je foto gedaan? Want tenzij je je voeten niet optilt als je loopt of een voortuin hebt van enkele honderden meters lang, lijkt me deze slijtage niet van een jaartje. Die van mij zijn inmiddels 2 jaar oud en hebben volgens mijn Strava zo'n 100 ritjes buiten gehad (de afstand die ik lopend afleg met Zwiften in de winter is verwaarloosbaar), maar hebben nog de volledige originele vorm en hooguit wat krassen op de gele vlakken.

En van het geld van die covers kun je nog een nieuw setje kopen, dus als het 5 jaar is, dan ben je al weer 10 jaar verder met de kosten die je anders nu zou maken.

[ Voor 9% gewijzigd door coelho op 25-05-2020 13:22 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor wie er op zit te azen, Futurum heeft een powermeter (€219) in de dagdeal:

https://www.futurumshop.n...00-power-meter-left.phtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
RR46 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:03:
Voor de techneuten onder ons, wat is jullie mening (en/of ervaring) over de upgrade die DT Swiss bij haar naven toepast? De zgn ''EXP'' ratchet. De 180 is reeds voorzien van deze update, en de 240 volgt nu.

Gewicht voordeel (roterend) is vrijwel te verwaarlozen (als je het mij vraagt), er zijn minder draaiende delen (wat denk ik ten goede komt voor het onderhoud) maar de upgrade mogelijkheden zijn volgens mij wel beperkter?
Grootste voordeel is dat je nu standaard een 36T ratchet krijgt ipv de 18T, (ik heb alleen nog niet de 54T upgrade gezien voor EXP, in de nieuws berichten van vorig jaar stonden deze wel genoemd, maar een racefiets merk je dat een stuk minder dan op de MTB). Verder is het een prima evolutie van een bewezen goed werkend systeem.

Verder is het net als de vorige generatie een prima naaf, goed te onderhouden, genoeg spares beschikbaar

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 13:24
BreadFan schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:23:

En ter info, alhoewel deze gisteren zou aflopen, werkte bij mij vanochtend de Strava €25 code nog.
Bij deze dus maar besteld (En me erover gezet dat ik toch echt niet ga merken dat linkercrank 105 is en rechter Ultegra...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
FORZAM schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:39:
[...]

En ter info, alhoewel deze gisteren zou aflopen, werkte bij mij vanochtend de Strava €25 code nog.
Bij deze dus maar besteld (En me erover gezet dat ik toch echt niet ga merken dat linkercrank 105 is en rechter Ultegra...)
De 4iiii 105 crank is een beetje two-tone qua kleuren (mat en glans). Hij matcht dus ook niet volledig met een 105 crankstel, maar niet in een lelijke/opvallende zin. Lijkt me prima mee te leven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Zojuist mijn zadel binnen van mantel en ik zie dat deze ook gebruikt is. Het is een selle italia sp-01

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06 22:15

TradeMarkNL

Videoproducer
Het is hier helaas nog steeds niet gelukt een fiets te bemachtigen, deels door weinig voorraad. Nu zag ik dat Trek al z'n modellen voor 2021 aan het leveren is. Weet iemand of andere merken ook snel zullen volgen? Ik dacht als ik daar dan bovenop zit heb ik misschien wel meteen die grote maat te pakken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Sterkte....

Verdorie, dat zou mijn nieuwe fiets wel helemaal af maken :) :9~

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 11-06 16:18

Flipmo

OMG !!

[...]

wat @Ypuh ook zegt, hij is idd 2 tone van "kleur"
Wat bij ultegra glimmend is, is bij de 105 mat, en andersom. wat mat is, is glimmend.
Ik heb me er nog niet aan gestoord de afgelopen maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
coelho schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Hoe lang heb je met dat setje op je foto gedaan? Want tenzij je je voeten niet optilt als je loopt of een voortuin hebt van enkele honderden meters lang, lijkt me deze slijtage niet van een jaartje. Die van mij zijn inmiddels 2 jaar oud en hebben volgens mijn Strava zo'n 100 ritjes buiten gehad (de afstand die ik lopend afleg met Zwiften in de winter is verwaarloosbaar), maar hebben nog de volledige originele vorm en hooguit wat krassen op de gele vlakken.

En van het geld van die covers kun je nog een nieuw setje kopen, dus als het 5 jaar is, dan ben je al weer 10 jaar verder met de kosten die je anders nu zou maken.
Twee jaar denk ik, kan het me eigelijk niet echt herinneren (goed teken opzich :P ). Loop niet absurd veel heb ik het gevoel, hooguit van het huis naar de stoep (10 meter?) over van die grove bakstenen. En fair point over de covers, ze zijn eigenlijk niet wat te duur om een nobrainer te zijn.
MrAngry schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:02:
[...]

Je kan ze met een beetje zoeken ook wel voor minder vinden, maar het blijft inderdaad een soort printerinkt.
Haha ja, printerinkt is wel een mooie vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cleat covers zijn dan ook typisch van die dingen die je op Ali zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:06
Toppertje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:07:
Ik heb dit even bekeken, maar loop zelf tegen het volgende aan:
- Nieuwe suggestie verzet de afstand naar 32 kilometer (ik had hem op 50 gezet). Workaround is om bovenscherm uit te klappen en dan opnieuw route berekenen.
- Routes lijken voornamelijk langs hetzelfde gebied te lopen, de randomness mis ik ernstig. Ik heb denk ik een route of 10 berekend, waarvan er 9 over de holterberg gaan (diverse kanten). Ik had iets meer randomness verwacht.

Juist het laatste aspect leek me wel grappig voor een inspiratieloos moment. Afstand invullen, route genereren en gaan.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
NoepZor schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb dit even bekeken, maar loop zelf tegen het volgende aan:
- Nieuwe suggestie verzet de afstand naar 32 kilometer (ik had hem op 50 gezet). Workaround is om bovenscherm uit te klappen en dan opnieuw route berekenen.
- Routes lijken voornamelijk langs hetzelfde gebied te lopen, de randomness mis ik ernstig. Ik heb denk ik een route of 10 berekend, waarvan er 9 over de holterberg gaan (diverse kanten). Ik had iets meer randomness verwacht.

Juist het laatste aspect leek me wel grappig voor een inspiratieloos moment. Afstand invullen, route genereren en gaan.
Ik liep tegen hetzelfde aan. Ook bij mij gaf de planner keer op keer, min of meer, dezelfde route aan. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

De code werkt dus nu helaas niet meer :/
Heb nog even met de LBS gebeld, want ik heb mijn fiets nog niet, en hij zegt dat het moet passen. Ik kan me herinneren dat de Scott Addict niet zoveel ruimte had aan de binnenzijde van de crankarm. Feit dat er ook cadanssensor in zit, trok me over de streep.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb een aantal routes met garmin connect gemaakt, dat gaat vrij simpel voor een rondje. je geeft het aantal km en richting (handig als het waait) op en je krijgt wat voorgeschoteld. Het nadeel vond ik dat de afstand nog best wat af kon wijken van je gewenste afstand, connect gaat daar niet zo handig mee om.

Ik gebruik nu vaker komoot, hier klik je met een paar punten een mooier rondje, met totaal afstand die makkelijker bij je gewenste afstand te krijgen is. De route een klein beetje aanpassen door een paar punten te verplaatsen gaat erg eenvoudig. Het enige nadeel is dat je af en toe een punt ergens weg zet waardoor je 100 meter een straat in wordt gestuurd en dan weer moet omdraaien.. het is dus belangrijk om de punten even te checken. Dit kan in je eigen regio allemaal gratis.

De nieuwe route builder van Strava schijnt ook goed te zijn, maar deze heb ik nog niet gebruikt.

Zowel strava als komoot zijn makkelijk te syncen met Garmin, voorheen met een IQ app, sinds kort (of in de nabije toekomst?) ook via de API als native route.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 19:34
@Ypuh Het was inderdaad niet zo slim om hem op Marktplaats aan te bieden. Het is ook een behoorlijk raar gevoel als je je eigen fiets tegenkomt op Marktplaats. Ik herkende 'm ook aan de onderdelen die niet standaard op mijn fiets zaten en had gelukkig veel foto's van de fiets waar alles goed op te zien was. De politie was er zo wel zeker van dat het mijn fiets was (had nooit het framenummer opgeschreven/gefotografeerd)
Waarschijnlijk was de mijne door een junkie gestolen en de heler (die 'm op Marktplaats had gezet) woonde nota bene 2 straten achter het politiebureau.
Ik was er wel blij mee aangezien ik niets kreeg uitgekeerd van de verzekering.
Hopelijk heeft @retlaw hetzelfde geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kettingkastje van de Cube Kid 160 van mijn zoontje is stuk. Kent iemand een site waar je dat soort onderdelen kan bestellen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Pssst: Het grote fietscomputer topic
Ik heb even wat posts daarheen verplaatst, dus mocht je wat missen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Outerspace op 25-05-2020 21:04 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat

Hij zat al in mijn winkelmandje, de vorige keren dan, maar volgens mij past dat het helemaal niet op en bij mijn Alba crankstel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 08:57
BreadFan schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:47:
Kettingkastje van de Cube Kid 160 van mijn zoontje is stuk. Kent iemand een site waar je dat soort onderdelen kan bestellen?
Ik zie dat die afhankelijk van het modeljaar met andere versies komen. Vaak zijn kettingkasten op dergelijke fietsen licht aangepaste versies van al bestaande modellen. Tenzij de kleur of vorm echt belangrijk is, zou ik een standaardkettingkast bestellen die past op deze fiets. Hollandbikeshop heeft in dat gamma een heel uitgebreid gamma. Ook bike24 heeft wel wat.
https://hollandbikeshop.c...oten/kettingkast-16-inch/

[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 26-05-2020 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:04

Gotez

42

Ik wil jullie graag een technische vraag stellen. Ik rij al iets meer dan een jaar rond op een tweedehands decathlon fiets. Ik wil nu, na ruim 3500km, de ketting vervangen. Het is een triple met 8 kransjes achter.

Kan ik dan deze ketting gebruiken: https://www.futurumshop.n...-speed-116-schakels.phtml

En heb ik dan aan een https://www.futurumshop.nl/xand-kettingpons.phtml voldoende? Of moet ik nog een losse schakels nodig? of ander gereedschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 16:24
@Gotez Dat moet op die manier wel lukken volgens mij, er zitten bij een ketting altijd een extra breekpen. Je moet een ketting ook zelf op lengte maken zodat er voldoende spanning op staat.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
Houd er rekening mee, dat na 3500km op een fiets die dan tweedehands gekocht geweest is en wellicht al wel wat meer km heeft gereden, de kans heel groot is dat een nieuwe ketting gaat doortrappen en je wellicht ook de cassette zal moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

JP_S schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:53:
@Gotez Dat moet op die manier wel lukken volgens mij, er zitten bij een ketting altijd een extra breekpen. Je moet een ketting ook zelf op lengte maken zodat er voldoende spanning op staat.
Yes, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ZieMaar! schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:21:
[...]

Hij zat al in mijn winkelmandje, de vorige keren dan, maar volgens mij past dat het helemaal niet op en bij mijn Alba crankstel..
Dat past inderdaad fysiek niet. In dat geval zou het je naast de powermeter nog een R7000 crank en een bottom bracket kosten. Mocht iemand echter een winkel weten die de Praxis Zayante Power (met 4iiii powermeter) verkoopt, houd ik me aanbevolen ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Whieee schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Dat past inderdaad fysiek niet. In dat geval zou het je naast de powermeter nog een R7000 crank en een bottom bracket kosten. Mocht iemand echter een winkel weten die de Praxis Zayante Power (met 4iiii powermeter) verkoopt, houd ik me aanbevolen ;)
precies, dat dacht in al. Dan zijn pedalen wellicht een betere optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Whieee schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Wat is je cranklengte? Ik heb hier een Praxis Turn Zayante crank liggen (175mm) met 4iiii PM (factory installed) erop omdat ik zelf recent ben over gestapt op een R8000 crankset. (volgens mij past ie trouwens ook op een Alba ;))

[ Voor 45% gewijzigd door Kluus op 26-05-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:09

Galois

1811 - 1832

Gotez schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:36:
Ik wil jullie graag een technische vraag stellen. Ik rij al iets meer dan een jaar rond op een tweedehands decathlon fiets. Ik wil nu, na ruim 3500km, de ketting vervangen. Het is een triple met 8 kransjes achter.

Kan ik dan deze ketting gebruiken: https://www.futurumshop.n...-speed-116-schakels.phtml

En heb ik dan aan een https://www.futurumshop.nl/xand-kettingpons.phtml voldoende? Of moet ik nog een losse schakels nodig? of ander gereedschap?
Jep, dat is alles wat je nodig hebt... Gewoon de oude ketting naast de nieuwe leggen en op maat maken. Het zal je opvallen dat de oude ketting een stuk langer is... Pas daar voor op dat je dus meet met evenveel schakels en niet met cm :)

Maar als de cassette ook versleten is, dan zal de fiets met de nieuwe ketting doortrappen. Want wat is de reden dat je een nieuwe ketting wil? Een nieuwe ketting wil je om twee redenen: 1) preventief omdat de ketting sneller slijt dan de cassette (en bladen) en dan wissel je dus de ketting ver voordat je ook maar iets merkt van een versleten ketting (je meet de ketting met zo'n kettingslijtagemeter) of 2) omdat je problemen ondervindt (bv doortrappen) en dat ga je helaas niet oplossen met een nieuwe ketting. Dan moet je ook een nieuwe cassette en misschien wel ook bladen.

Mocht 1) de reden zijn, houdt dan ook rekening met dat je misschien wel de eerste paar 100 km de ketting nog moet 'inslijten' en daardoor niet zo lekker loopt. Maar dat komt dus na een paar 100 km helemaal goed.
(en de volgende keer eerder wisselen dan heb je dat probleem niet :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 12:49
Prulleman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Grootste voordeel is dat je nu standaard een 36T ratchet krijgt ipv de 18T, (ik heb alleen nog niet de 54T upgrade gezien voor EXP, in de nieuws berichten van vorig jaar stonden deze wel genoemd, maar een racefiets merk je dat een stuk minder dan op de MTB). Verder is het een prima evolutie van een bewezen goed werkend systeem.

Verder is het net als de vorige generatie een prima naaf, goed te onderhouden, genoeg spares beschikbaar
Rij zelf met de 240s, 18T ratchet. Ik speelde ook met de gedachte te upgraden naar een 36 of zelfs 54. Tof geluid enzo. Me daar even goed over ingelezen, en mn conclusie is dat de hogere vertandingen eigenlijk meer geschikt zijn voor mtb.

Er zijn namelijk slechts twee voordelen van meer tandjes/tredes op je ratchet: Directere voorstuwing van de fiets bij trappen, en een toffer geluid (subjectief).
Dat eerste is echter vooral van toepassing bij bv stop&go etc. Op de racefiets heb je daar eigenlijk niks aan. Sterker nog, met mijn 18T neem ik eigenlijk al geen dood punt waar als ik ga trappen.
Het tweede punt (het geluid) heb ik bij nader order ook van afgezien. Ik bedoel, leuk hoor zo'n zwerm bijen als je je benen stil houdt, maar ik fiets juist voor mn rust en om mn kop leeg te maken. Geluidsoverlast heb ik in het dagelijks leven al meer dan voldoende, dus ik waardeer een stille ratchet juist erg.

Nadelen van meer tandjes zijn er overigens ook: het freewheelen wordt er "draggier" van (de extra tandjes geven wat meer weerstand als je je benen stilhoudt). Die zwerm bijen komt dus wel tegen een prijs ;)

Al met al: voor racefietsen neem 18T, voor mtb neem 54.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Galois schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Jep, dat is alles wat je nodig hebt... Gewoon de oude ketting naast de nieuwe leggen en op maat maken. Het zal je opvallen dat de oude ketting een stuk langer is... Pas daar voor op dat je dus meet met evenveel schakels en niet met cm :)

Maar als de cassette ook versleten is, dan zal de fiets met de nieuwe ketting doortrappen. Want wat is de reden dat je een nieuwe ketting wil? Een nieuwe ketting wil je om twee redenen: 1) preventief omdat de ketting sneller slijt dan de cassette (en bladen) en dan wissel je dus de ketting ver voordat je ook maar iets merkt van een versleten ketting (je meet de ketting met zo'n kettingslijtagemeter) of 2) omdat je problemen ondervindt (bv doortrappen) en dat ga je helaas niet oplossen met een nieuwe ketting. Dan moet je ook een nieuwe cassette en misschien wel ook bladen.

Mocht 1) de reden zijn, houdt dan ook rekening met dat je misschien wel de eerste paar 100 km de ketting nog moet 'inslijten' en daardoor niet zo lekker loopt. Maar dat komt dus na een paar 100 km helemaal goed.
(en de volgende keer eerder wisselen dan heb je dat probleem niet :)).
Dank je wel. Ik ga vervangen proberen. De reden van vervangen is vooral dat ik het gewoon een keer gedaan wil hebben :). En dat ik na 3500km wel merk dat de ketting wat is uitgerekt. Ik heb geen last van slijtage aan cassette en doortrappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teun_2
Gotez schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Dank je wel. Ik ga vervangen proberen. De reden van vervangen is vooral dat ik het gewoon een keer gedaan wil hebben :). En dat ik na 3500km wel merk dat de ketting wat is uitgerekt. Ik heb geen last van slijtage aan cassette en doortrappen.
Als je merkt dat de ketting is uitgerekt, ga je sowieso je cassette ook moeten vervangen. Een nieuwe ketting op een uitgesleten cassette trapt gegarandeerd door. Om een cassette te vervangen, heb je naast een cassette ook een lockringtooltje en kettingzweep nodig.
Als kettingzweep kan ik die van Decathlon niet hard genoeg aanraden. Geniaal ding: https://www.decathlon.be/...cassetteafnemer/_/R-p-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TradeMarkNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:56:
Het is hier helaas nog steeds niet gelukt een fiets te bemachtigen, deels door weinig voorraad. Nu zag ik dat Trek al z'n modellen voor 2021 aan het leveren is. Weet iemand of andere merken ook snel zullen volgen? Ik dacht als ik daar dan bovenop zit heb ik misschien wel meteen die grote maat te pakken :)
Toevallig vanochtend bij een Giant superstore geweest op zoek naar een Giant Contend SL 1 Disc. De verkoper vertelde mij dat de fabrieken door Corona stil lagen/liggen en dat er daardoor geen fietsen meer op voorraad zijn. Ik kon prima een Contend SL 1 Disc bestellen, maar de levertijd is dan december 2020/januari 2021... Daarnaast vertelde hij dat Giant heeft besloten om geen nieuwe 2021 modellen uit te brengen omdat de ontwikkeling ook stil ligt/lag. Giant trekt de 2020 lijn door naar volgend jaar. De enkele modellen die al wel een 2021 lijn hebben blijven uiteraard.

Volgens de verkoper schijnt dit ook bij andere merken aan de hand te zijn. Kortom: Een slechtere periode dan deze om een goede fiets te kopen is er niet... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06 22:15

TradeMarkNL

Videoproducer
hereweare67893 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Toevallig vanochtend bij een Giant superstore geweest op zoek naar een Giant Contend SL 1 Disc. De verkoper vertelde mij dat de fabrieken door Corona stil lagen/liggen en dat er daardoor geen fietsen meer op voorraad zijn. Ik kon prima een Contend SL 1 Disc bestellen, maar de levertijd is dan december 2020/januari 2021... Daarnaast vertelde hij dat Giant heeft besloten om geen nieuwe 2021 modellen uit te brengen omdat de ontwikkeling ook stil ligt/lag. Giant trekt de 2020 lijn door naar volgend jaar. De enkele modellen die al wel een 2021 lijn hebben blijven uiteraard.

Volgens de verkoper schijnt dit ook bij andere merken aan de hand te zijn. Kortom: Een slechtere periode dan deze om een goede fiets te kopen is er niet... :X
Ja bah, verbaast me niks. Ik zag wel al 2021 modellen van Specialized btw. Maar irritant want ik begin nu te twijfelen om dan maar iets te kopen wat wel op voorraad is omdat ik graag in deze periode wil starten met fietsen. Er is nog wel wat voorraad qua endurance racefietsen namelijk, voor de beginner. Maar vooralsnog lijkt een gravelbike me het leukst omdat ik daar evt ook dunnere bandjes onder kan zetten en andersom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
nou, hopelijk komt het debacle met de Canyon volgende maand echt ten einde. Het probleem met de trilling bij remmen - uitvoerig besproken al hier in het topic - kan niet opgelost worden en de fiets wordt omgeruild voor een exemplaar zonder schijfremmen. Levering begin juli.

Jammer dat het zo gelopen is en dat het zo lang heeft moeten duren, maar ik ga er vanuit dat ik met de Ultimate CF SL 8.0 ook veel plezier ga beleven.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Gotez gooi de oude ketting nog maar niet weg.. je zal niet de eerste zijn die er te laat achterkomt dat een paar van de meest gebruikte kransjes toch doortrappen. Het aantal km is helaas niet een betrouwbare indicator, en de ketting sltijtage ook niet..

Rij je veel in slechte(re) condities, veel in dezelfde kransjes, maak je weinig schoon, dan kan het best te laat zijn. 8 speed werkt nog wel in je voordeel, dat is allemaal wat dikker.

op de MTB was het bij mij na 800 km al te laat, op de racefiets ging het gelukkig beter. Laatst nieuwe cassette voor de trainer gekocht en een nieuwe ketting erbij, ook een 2ehands fiets, dus geen idee hoeveel km, ik vermoed 4000.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zoals @Prulleman zegt is er geen touw aan vast te knopen hoeveel kilometer een ketting mee gaat. Het is héél erg afhankelijk van de weersomstandigheden, ondergrond, schoonmaken, merk/type en ook waar je woont (langs de kust of in een zanderig gebied scheelt snel 1.000km+ meer dan midden in Friesland).

In ideale omstandigheden d.w.z. altijd droog, elke 200km schoongemaakt en nieuwe olie, schoon asfalt etc. dan doe je idealiter ongeveer 5.000km met een ketting. Rij je veel over het strand, door het bos, hou je niet van poetsen en rij je door weer en wind, dan kun je dat er allemaal van af trekken. Dat getal mag je dus ook meteen weer vergeten want met de dikkere 8s ketting en minder kettingen per cassette kun je ook zo 10.000km rijden, maar dan is wel alles op bij de 2e ketting.

Het is ook geen exacte wetenschap en er zijn verschillende strategieën, maar de algemene tendens is vervangen voordat het écht versleten is en dan gaat de rest van je drivetrain langer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Teun_2 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Als je merkt dat de ketting is uitgerekt, ga je sowieso je cassette ook moeten vervangen. Een nieuwe ketting op een uitgesleten cassette trapt gegarandeerd door.
Daar ben ik het niet mee eens. Als de cassette niet tot de draad versleten is tenminste, kan je prima meerdere kettingen slijten op een cassette.
Gewoon proberen, slaat ie niet door kan je gewoon rijden, ff testen met flink doortrappen. 8 speed is hartstikke vergevingsgezind.
Doorslaan kan ook voorkomen als je kettingspanning te laag is trouwens. Dus derailleur schoon en soepel houden.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 16:51
Stoffa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Rij zelf met de 240s, 18T ratchet. Ik speelde ook met de gedachte te upgraden naar een 36 of zelfs 54. Tof geluid enzo. Me daar even goed over ingelezen, en mn conclusie is dat de hogere vertandingen eigenlijk meer geschikt zijn voor mtb.

Er zijn namelijk slechts twee voordelen van meer tandjes/tredes op je ratchet: Directere voorstuwing van de fiets bij trappen, en een toffer geluid (subjectief).
Dat eerste is echter vooral van toepassing bij bv stop&go etc. Op de racefiets heb je daar eigenlijk niks aan. Sterker nog, met mijn 18T neem ik eigenlijk al geen dood punt waar als ik ga trappen.
Het tweede punt (het geluid) heb ik bij nader order ook van afgezien. Ik bedoel, leuk hoor zo'n zwerm bijen als je je benen stil houdt, maar ik fiets juist voor mn rust en om mn kop leeg te maken. Geluidsoverlast heb ik in het dagelijks leven al meer dan voldoende, dus ik waardeer een stille ratchet juist erg.

Nadelen van meer tandjes zijn er overigens ook: het freewheelen wordt er "draggier" van (de extra tandjes geven wat meer weerstand als je je benen stilhoudt). Die zwerm bijen komen dus wel tegen een prijs ;)

Al met al: voor racefietsen neem 18T, voor mtb neem 54.
Ik heb ook een tijd gereden met een 36T ratchet op de weg. Puur voor het geluid / ervaring :+

Ben uiteindelijk terug gegaan naar 18T. Laten we het erop houden dat sommige (vooral de wat jongere garde) het wel mooi vindt die ratel. De oudere garde betichtte me van een defecte naaf en advies om naar de fietsenmaker te gaan. Ook meegemaakt dat iemand niet meer in m'n wiel wilde vanwege de herrie :D .

Ben nu maar voor een compromis gegaan; 18T met relatief weinig smering. Nog steeds een ratel maar niet (te) luid. Overweeg om nog eens 36T te testen met veel smering. Of ik wissel ze eens met m'n MTB daar zit 54T in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
volgens mij is de 36/54 niet luider dan de 18T, je hoort alleen meer tikjes per wiel rotatie.
De tandjes van een 54T zijn een stuk kleiner, en vallen daardoor minder hard in elkaar en zullen dus qua decibellen minder hard klinken, het zoomt wel meer.

De decibellen zijn voor zover ik weet afhankelijk van de volgende factoren.
- formaat tandjes (18T hardst, 54T minst)
- hoeveelheid vet. (meer vet dempt het geluid, maar pas op, teveel vet kan voor doortrappen zorgen)
- dikte vet (dikker vet dempt het geluid, olie zal voor de luidste ratel zorgen, maar ook hier, te dik (en teveel) zorgt voor doortrappen).

De combinatie zorgt uiteindelijk voor het resultaat, misschien dat de hogere pitch van en zoemende 54T als harder wordt ervaren, maar als ie echt harder is zal dat eerder komen door weinig en of dun vet.

hoe meer je gaat dempen, hoe meer weerstand je toevoegt, wat vrijloop weerstand betreft kan je het beste weinig en dun vet gebruiken. Het verschil tussen de 18 en 54 qua weerstand weet ik niet, ik vermoed dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt en het vet een grotere factor is.

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 26-05-2020 12:11 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 09:42
Ik vroeg mij af of er mensen na het wielrennen eiwit shakes oid nemen voor je spierherstel?

Ik fiets vooralsnog om af te vallen / conditie te verbeteren. Ik neem vaak een isostar en een koekje mee op mijn fietstochten. (vooralsnog niet hoger dan 75km). Ik heb dus tijdens het fietsen ook niet meer nodig.
Wel merk ik dat mijn spieren / energielevel 2 dagen nodig heeft om te herstellen. Dit zou ik enigszins wat willen bevorderen.

Nu kwam ik dit product tegen. Heeft iemand ervaring hiermee of met een soortgelijk product?
https://www.duursport.nl/...overy-drink-750-gr-55466/

Het juist niet de bedoeling dat ik een bulk suiker naar binnenwerk die het afvallen tegen gaan :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Pctje91 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:16:
Ik vroeg mij af of er mensen na het wielrennen eiwit shakes oid nemen voor je spierherstel?

Ik fiets vooralsnog om af te vallen / conditie te verbeteren. Ik neem vaak een isostar en een koekje mee op mijn fietstochten. (vooralsnog niet hoger dan 75km). Ik heb dus tijdens het fietsen ook niet meer nodig.
Wel merk ik dat mijn spieren / energielevel 2 dagen nodig heeft om te herstellen. Dit zou ik enigszins wat willen bevorderen.

Nu kwam ik dit product tegen. Heeft iemand ervaring hiermee of met een soortgelijk product?

Het juist niet de bedoeling dat ik een bulk suiker naar binnenwerk die het afvallen tegen gaan :P 8)7
ik fiets ook om af te vallen, en pak sowieso een eiwit shake (XXL-Nutrition) per dag, als ik ga fietsen probeer ik het zo te plannen dat deze na het fietsen gedronken kan worden...of het echt werkt weet ik niet maar ik vind hem ook gewoon lekker.

ik merk dat ik in het weekend (dan eet ik meer dan door de weeks) veel beter herstel na het fietsen dus kijk er erg naar uit om op mijn streefgewicht te zitten zodat ik misschien nog sneller verbeterde resultaten kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik neem bij zware ritten wel eens zo'n kant en klaar proteine drankje uit de supermarkt, maar volgens mij zitten daar ook veel suikers in inderdaad. Verder neem ik op meerdere momenten op per dag een schaaltje kwark (waar ik zelf wel suikers aan toe voeg, maar dat hoeft natuurlijk niet).

Als je alleen eiwitten wil en zo min mogelijk suikers en vetten tbv afvallen kan je denk ik het beste (magere) kwark of griekse yoghurt nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 26-05-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh

Tja, voeding (in tegenstelling tot fietskleding en fietscomputers) is volgens mij iets waar we wél een apart topic aan wijden kunnen.

Ik kan wel zeggen dat ik nu eiwitshakes neem na mijn fietsritten, maar dat is hetzelfde als zeggen dat kerosine de betere brandstof is, maar als je dat in je grasmaaier gooit dat ie niet ook automatisch gaat vliegen.

Als je een magere eiwitshake neemt en vervolgens de kroeg in duikt en 10 baco's wegtikt heeft het weinig nut. Van mij hoeft suiker in je bidons bijvoorbeeld niet echt, maar dat komt omdat ik al meer dan genoeg suiker binnenkrijg de rest van de dag. Geen suiker staat niet gelijk aan afvallen, maar ik zie regelmatig stevige mensen reepjes/isostar naar binnen werken op een rustig ritje van 70km waar ik me afvraag of dat nodig is.

De kunst is om van niets te weinig binnen te krijgen (vitamines, mineralen, vezels, eiwitten, koolhydraten, gezonde vetten) zonder dat je teveel eet. Als je veel fietst kun je beter wat teveel eiwitten/koolhydraten eten omdat een tekort je herstel negatief beinvloed.

Vlak na een rit heeft je lichaam vooral koolhydraten nodig om je glycogeen voorraden weer aan te vullen. Eiwitten kun je beter verspreiden over de gehele dag/nacht zodat er nooit een tekort is.

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 26-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:11
De eiwitten die je als wielertoerist nodig hebt kan je makkelijk uit je eten halen zonder supplementen te gebruiken. Dan moet je wel bewust dingen met veel eiwitten eten uiteraard (kwark, huttekase, kip, tonijn).

Wanneer je 's ochtends een halve kilo kwark eet, als lunch boterhammen met huttekase en 's avonds iets met kip, rund of vis zit je al snel aan de 1/1,5 gam eiwit per kg lichaamsgewicht. Dat is meer dan voldoende voor duursporters. Krachtsporters proberen zo rond de 2/2,5 gram per kg lichaamsgewicht te zitten over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 16:51
Ik neem over het algemeen eiwit(shakes) naar mij mijn 'gevoel'. In het verleden veel powerlifting/fitness gedaan. Dan ga je ook automatisch kijken naar voedingsleer.

Je kunt dat helemaal uit kristaliseren wanneer en of het nuttig is ja/nee. Hoeveel eiwitten per dag etc. Ik blijf een recreatieve wielrenner (plus nog wat onderhoud op powerlifting). Dus veelal pak ik een shake wanneer ik een intensieve training achter de rug heb of wanneer ik voel dat mijn lichaam moet herstellen. Gebruik het dus echt als supplement (als toevoeging op mijn dieet). Ben het dan ook eens dat veel van de eitwitten uit je dagelijkse voeding te halen valt.

Daarnaast vind ik ze ook niet altijd lekker en verteer ik slecht lactose (resultaat: buikpijn). Kom dan uit bij vegan shakes of isolaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 26-05-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 21:04

Ik heb toen ik nog aan hardlopen deed, wel eens naar voeding gekeken, toen tot de conclusie gekomen dat een gemiddelde recreatieve sporter dat niet nodig heeft. Bij fietsen pas ik dat nu ook toe, ik fiets rond dezelfde afstanden die jij doet denk ik en neem vaak een banaantje mee met wat sportdrank, maar soms ook gewoon water. Meer lijkt me niet echt nodig, tenzij je je echt helemaal uit de naad fietst. Ik doe het voor het plezier in een ontspannen tempo meestal. Ik ontbijt altijd wel goed, zeker als ik 's ochtends ga fietsen. Havermout of kwark met muesli achtig spul, nooit problemen gehad dat ik niet meer thuis kon komen op eigen kracht. Spierpijn heb ik eigenlijk geen last van, soms wat stijfjes, maar dat vind ik alleen maar een teken dat ik goed gesport heb.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik drink overigens eiwitten vooral omdat ik het lekker vind (ben dol op melk en zie het als een milkshake) en omdat het praktisch is. Ik fiets relatief veel (12-15u per week) en wil tekorten voorkomen zonder heel erg op mijn voeding te letten.

Het is dus ook vooral een middel om me niet teveel bezig te houden met een uitgebalanceerd dieet. Ik vind eten sowieso maar saai tijdverdrijf en zie het gewoon als brandstof tanken (die 5 minuten per week dat ik mijn gedachten weer eens uitschakel bij de pomp).

Wil niet zeggen dat er geen lekker eten bestaat en ik niet de hele dag loop te snaaien :+.

@gkoers 'De gemiddelde recreatieve fietser' maakt het alweer lastig. Die bestaat ongeveer net zo goed als de 'gemiddelde Nederlander' ofwel 'Jan Modaal'. Jan verdiend €2.816 bruto per maand, heeft 1,7 kinderen (die maar niet de deur uit gaan), is de enige kostwinner, heeft geen hypotheek en geen schulden. Verder heb je geen idee wat Jan doet in zijn vrije tijd, welke (fysieke) inspanning hij levert op werk, of met welke intensiteit hij gemiddeld 3u per week sport.

Kortom, daar kun je precies helemaal niks mee.

Ps. Er is geen relatie tussen spierpijn en eiwitten eten. If any hebben koolhydraten meer invloed daarop.

[ Voor 34% gewijzigd door Ypuh op 26-05-2020 12:50 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 651 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).