Mobiliteit feedback Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrokwijt
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-02 17:02
Ik vind het fijn. Ik lees al veel langer mee omdat ik naar een id7 keek. Maar het was wel aardig zoeken naar wat relevant is.

Bij het Polestar 2 / Volvo ex40 topic merkte ik een paar jaar geleden ook dat de ex40 soms nogal werd ondergesneeuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
KaiseRRuby schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:18:
Weet je wat het is? Er wordt zonder overleg met gebruikers die al lang in zo'n topic zitten een extra topic geopend.
Het was op verzoek en ik lees gemixte reacties van fijn tot niet fijn. Als het in de praktijk niet werkt, dan kunnen we het altijd weer mergen :)
Als je daar wat over wil zeggen worden je reacties verwijderd,
Hier past het om het te bespreken, in het topic zelf is het off-topic
wordt je volkomen autoritair naar andere topics geloodst en dan mag je daar bij de gratie Gods je beklag komen doen. Het is onprettig.
Ik heb al een hop verwijzingen gehad, maar God is nieuw ;).

We staat hier open voor ideeën en feedback. Ik heb er zelf geen baat bij om juist wel of juist niet een apart topic erbij te openen. Maar toen het idee werd geopperd hebben we zoals @Notna overlegd en willen we het proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:20

DonJunior

NO Moderator

Vanochtend wakker, lekker bakkie koffie en beide topics eens doorlezen, lees ik vervolgens deze opmerking in het ID.7 topic:
De mijne (ID.7 rijder sinds januari, kijk ff in het vorige topic voor mijn bevindingen, afsplitsingen schieten echt niet op)
Gaan ze daar nu juist weer terug verwijzen naar het ID 2/3/4/5/Buzz topic

8)7

Anyway @We Are Borg vanuit moderators perspectief snap ik dat de splitsing op verzoek heeft plaatsgevonden. Jullie doen ook je best en eigenlijk wil ik het jullie ook niet kwalijk nemen. Ik heb nu gewoon beide topic geabonneerd. Als ze alleen te vaak gaan terug verwijzen naar het ID.x topic dan kom ik wel weer terug in de lucht ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
True schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:28:
Deze meta-vraag wilde ik even buiten het topic zelf houden, de TS is ook al enkele maanden niet meer online gezien én in de TS-post staat ook niets over de ID.5 ID.7 of de ID Buzz. Toch nog even een vriendelijke mention @Simply1337 .
ik lees offline mee en log pas in wanneer ik zie dat ik ben getagd in het betreffende topic.
Niet gebeurd, niet ingelogd. deze topic lees ik dus ook niet totdat het werd verwezen.

Najah, topic loopt nu bijna 5 jaar en huidige generatie autos loopt ten einde [ID Software 1.x-3.x] en alle ID's [en overige VAGS] gaan over naar software 4.x+ [id7 tourer al gelijk naar 5.0]

Dus ook de id3, id4, id5, id buzz zullen al of gaan over naar 4.x/5.x wanneer MY25 autos worden uitgerold deze zomer.

Dat zou de logische splitsing zijn. Tot 3 en vanaf 4. onderhuids zelfde software issues [want dat zijn meestal de problemen die men heeft als men klaagt hier op het topic].

maar de splitsing is al gedaan en wordt vanzelf een vergaarbak ook voor de andere idx autos. dus we gaan constant naar elkaars topic verwijzen :+

en ja de topic start had een update verdient, paar keer al mee begonnen maar niks meer mee gedaan.

zie het maar als een tijdscapsule voor de ID.3 launch :D

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply1337
en mijn mening over de id7 topic. Hernoem het naar ID.X met Software 4.x+ Topic en je houdt beide groepen en problemen apart.

---------
MOD dit bericht heeft hier niks te zoeken, dat heb ik hierboven al gezegd.

[ Voor 26% gewijzigd door Simply1337 op 28-06-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waar moeten de mensen met een Id.Buzz nu heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:32
theHoff schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:03:
Ik zou zeggen Frankrijk, Zweden, Kroatie.... :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
theHoff schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:03:
Als de topictitel aangepast wordt naar 'Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1', dan kan het daar toch?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-08 23:33

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

peerke 1960 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:33:
Standard range is LFP. ( in europa)
[mbr]Knip

Tweakers doen elkaar standaard de groeten; iedere post met je naam afsluiten is niet nodig en ongewenst. Zie ook: Het algemeen beleid #groeten

[/]
Helder, zal ik doen. Ben het er niet mee eens maar zo gaat het wel meer in het leven. Reden waarom ik dit deed is ook wel duidelijk, denk ik. Ik zie dat ik wel iets in die richting onderaan mag zetten. Dat doe ik niet want dat zou van mijn kant, in het licht van de regels, flauw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
peerke 1960 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Helder, zal ik doen. Ben het er niet mee eens maar zo gaat het wel meer in het leven. Reden waarom ik dit deed is ook wel duidelijk, denk ik. Ik zie dat ik wel iets in die richting onderaan mag zetten. Dat doe ik niet want dat zou van mijn kant, in het licht van de regels, flauw zijn.
Even hierheen verplaatst (flauw, ik weet het)

Geen man overboord, maar gewoon iets dat opviel. Zoals de link naar de huisregels aangeeft mag je het in je signature zetten; daar is het o.a voor bedoeld.

No hard feelings wat ons betreft :) Maar wel zo fijn voor de restdat jij je er nu bewust van bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:47
We Are Borg schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:26:
[modbreak] Ik zal niet alle Posts te pakken hebben, maar alle ervaringen rondom ICE en reacties daarop zijn verdwenen.

Het gaat hier om ervaringen met EVs op lange vakanties. Negatief en positief. Vergelijkingen met ICE, hoe verleidelijk het ook telkens is, is compleet off-topic. Nogmaals dus het verzoek ontopic te blijven. Reacties na deze modbreak die offtopic zijn krijgen weer een enkeltje trashcan[/]
Dan zou ik toch graag onderbouwd zien wat er off-topic is aan een vergelijk met ICE ten aanzien van lange reizen. Mijns inziens is dat gewoon onderdeel van de discussie van lange ritten met een auto maken en dient dat voor velen als referentiekader omdat bijna iedereen die EV rijdt, ervoor met de ice op vakantie is geweest. Ik vind het dan ook jammer dat die ruimte niet geboden wordt en er met de botte bijl wordt ingehakt en een goede, relevantie discussie in de prullenbak verdwijnt. Spijtig en ik hoop dat er een heroverweging komt hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@Naafkap ik heb jouw reactie verplaatst naar dit topic, want dit is de plek om zulke vragen te stellen

Het topic heet “ Lange ritten met elektrische auto in Europa”. Niet “Lange ritten met elektrische of ICE in Europa: voor en nadelen”. Het topic heeft als doel ervaringen te delen met EVs reizende door de Europa: positief en negatief. Zodra je hier ICE bij gaat betrekken, wordt het doel van het topic anders. En zal de discussie steeds meer gaan over EV vs ICE. Ruimte om dat te bespreken is er altijd, alleen niet in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

We Are Borg schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:38:
@Naafkap ik heb jouw reactie verplaatst naar dit topic, want dit is de plek om zulke vragen te stellen

Het topic heet “ Lange ritten met elektrische auto in Europa”. Niet “Lange ritten met elektrische of ICE in Europa: voor en nadelen”. Het topic heeft als doel ervaringen te delen met EVs reizende door de Europa: positief en negatief. Zodra je hier ICE bij gaat betrekken, wordt het doel van het topic anders. En zal de discussie steeds meer gaan over EV vs ICE. Ruimte om dat te bespreken is er altijd, alleen niet in dit topic :)
Om nog wat tegengeluid te laten horen, ik lurk er regelmatig (binnenkort mijn eerste BEV).
  • De TS is niet gekaderd dus daar kun je niet op opmaken dat de vergelijking niet mag.
  • Er is geen TW met deze kaders.
  • En 6,02% van alle posts hebben ICE in de post of quoten een post met ICE erin, dit nog los wat al in de TC staat. Dit is wel een aanzienlijk deel.
Als ik straks een BEV rijdt heb ik helemaal niets meer aan de vergelijking, want ik verwacht toch nooit terug te gaan dus dan zeg ik: lekker zwart wit alle ICE posts in de TC.
Als je nog geen BEV hebt, wil je wel die vraag kunnen stellen (vergelijking o.a.) wat het allemaal weer aanwakkert wat je niet kunt weten als je niet het topic met de mod breaks netjes volgt.

Ik zou zeggen: deel 2 met een degelijke (gekaderde TS) waarbij de ICE vergelijking OT is. Dan hebben de BEV-rijders er meer aan. Eventueel een TW met advies om in en ander (algemener EV-topic) die vragen te stellen en/of de vergelijking te maken.

Op dit moment ontbreekt duidelijk doorlopend beleid.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@True Een deel twee met een goede TS is altijd een goed plan. Maar de discussie van ICE vs EV er in mixen lijkt mij geen goed idee. Die discussie kan je helemaal los voeren van de ervaring om met een EV door Europa te reizen. Een discussie ICE vs EV kan prima gevoerd worden, maar dan in een ander topic. Anders sneeuwen de ervaringen onder in de discussie die parallel loopt. Het topic is ook gestart puur als ervaring. Nergens in de TS het doel om met ICE te vergelijken.

Voor nu zal ik de topicwarning uitbreiden :)

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 02-08-2024 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@We Are Borg Zie: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Ik vind het knullig dat de TW wordt aangepast en dit niet in een modbreak wordt genoemd (het toevoegen van het feit dat laadcurve nu ook OT is). Het lijkt mij onredelijk om te verwachten dat men altijd de TW leest eer er een post gemaakt wordt. Zéker als die TW meerdere alinea's behelst en er elke twee dagen iets nieuws wordt gekaderd.

Ik blijf bij mijn eerdere standpunt twee posts hierboven: beleid valt en staat met uitvoering, kadering, nakoming én zeer zeker ook communicatie. Nu hard snoeien zonder dat dit gecommuniceerd is, voelt voor mij als onredelijk en demotiveert ontzettend om verder deel te nemen in de discussie.

Ik trek 'm even door: als mijn post OT is, zijn de eerste vier zinnen hier: Tweak_ers in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" dat ook. De vijfde zin is op de man en mag sowieso weg. Dan komen er drie regels die wel ontopic zijn en dan volgen er twee pagina vullende foto's die totaal irrelevant zijn voor het topic.

Ik val in herhaling: wat is het beleid? Waarop wordt er nu gemodereerd?

Edit: ik kan nog wel even doorgaan: deze post: Ophidian in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" is geen ervaring. Een aankondiging wat je gaat doen past in een Tweakblog (RIP) of in AZ in het kampeer topic.

Deze: Oekiejoekie in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" en de twee opvolgende is super interessant, maar dit voegt toch niets toe voor ervaringen. Dit is meer feedback op hoe chargers in het buitenland het gemakkelijker kunnen maken voor toeristen. Prima, maar dan moeten we ergens bij de ANWB gaan aankloppen zodat ze het in de lobby kunnen gooien.

[ Voor 21% gewijzigd door True op 04-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@True Hier spelen een aantal zaken:

Niet iedereen leest ieder bericht. Als een bericht in strijd is met het algemene Tweakers beleid, of de topicwaarschuwing, dan kan je deze rapporteren. Jouw bericht is bijv. gerapporteerd en daarna las ik toevallig nog mee, waardoor ik daarna ook heb ingegrepen.

In plaats van nu aan te geven wat er in andere berichten ontopic of offtopic is, kan je het betreffende bericht gewoon het beste rapporteren, dan kan er een oordeel worden geveld en hoeft de discussie niet in het topic zelf te worden gevoerd.

Wijzigingen in de topicwaarschuwing zijn inderdaad belangrijk om te communiceren, maar mogelijk staat dat gedeelte er al veel langer, daarvan worden volgens mij geen wijzigingen/versies bijgehouden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Taro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:41:
@True Hier spelen een aantal zaken:

Niet iedereen leest ieder bericht. Als een bericht in strijd is met het algemene Tweakers beleid, of de topicwaarschuwing, dan kan je deze rapporteren. Jouw bericht is bijv. gerapporteerd en daarna las ik toevallig nog mee, waardoor ik daarna ook heb ingegrepen.
Fair, ik had ook jou moeten mentionen niet We Are Borg, ik had even niet scherp omdat We Are Borg hierboven reageerde.

Maar hier wringt dus wel de schoen. Het beleid is aangepast: "laadcurve is OT" is toegevoegd aan de TW (en ik weet vrij zeker, dat staat er pas zeer recent. Daarbij komt iemand vind mijn post OT (zijn/haar goed recht) drukt op rapport, tikt een beschrijvinkje in en jullie pakken dat heel prettig en snel op (fijn (ik benadruk hier het gebrek aan sarcasme, ik meen dit)).
Maar bij het aanpassen van beleid hoort ook nakoming. Ik ben van mening dat je niet zo rigoureus de kaders van het topic kunt aanpassen en dan enkel op TRs kunt gaan werken.
In plaats van nu aan te geven wat er in andere berichten ontopic of offtopic is, kan je het betreffende bericht gewoon het beste rapporteren, dan kan er een oordeel worden geveld en hoeft de discussie niet in het topic zelf te worden gevoerd.
Ik ben sowieso groot voorstander van de meta-discussie elders te voeren, daarom kom ik ook hier klagen discussiëren. Je zult mij niet betrappen op reageren op mod-acties in een topic zelf.

Maar nu is het een beetje de klager wint; iemand knalt er een TR in op mijn post, maar posts die net zo OT zijn blijven wel staan. Ik heb helemaal geen behoefte om zout op elke slak te leggen en vijf TRs aan te maken voor die posts omdat ze een beetje OT zijn. Zo'n topic moet ook gewoon een beetje kunnen leven. En juist door die harde snoeiacties leeft zo'n topic m.i. minder.
Het demotiveert en ik merk dat ik daardoor minder actief wil meedoen in zo'n discussie.
Wijzigingen in de topicwaarschuwing zijn inderdaad belangrijk om te communiceren, maar mogelijk staat dat gedeelte er al veel langer, daarvan worden volgens mij geen wijzigingen/versies bijgehouden.
Googlen met quotes geeft vrij duidelijk aan dat die er sinds vandaag, gisteren of eergisteren in staat, eerder was dat nog niet geïndexeerd. Maar dat maakt verder ook niet zo veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@True ik geloof zeker dat er off-topic Posts blijven staan. Het topic gaat erg hard en ontspoort ook telkens heel hard. Het aantal TRs in dit topic is erg hoog. Als ik dan meermaals het topic weer op de rails probeer te krijgen, zal ik wellicht een off-topic reactie missen. Ook is het soms een afweging: is de post volledig offtopic of gedeelte ontopic (en dan moet je eigenlijk gaan knippen in de post zelf). Daarom geef ik het ook aan in mijn modbreak: ik zal wellicht wat offtopic gemist hebben, maar het grootste gedeelte is eruit en graag weer ontopic. Dan nog gaat het binnen een dag of twee weer over ICE vs EV, de chaos op Schiphol, etc.

Mijn acties zijn sowieso met de intentie om deelname leuk te houden in het topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:37
@Taro
Ik vind het jammer dan laadcurve niet besproken mag worden in het topic lange vakantieritten.

Mijns inziens is deze van essentieel belang voor de beleving van een lange vakantierit.

Tevens worden er stellingen gedaan als “ik kan in 20 minuten 450km bijladen” terwijl de laadvurves dat volledig ontkrachten.

Gewoon leugens, die mogen blijven staan en niet ontkracht kunnen worden.

Dat vind ik jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Tweak_ers Dat begrijp ik, maar het probleem is dat men van nature heel snel offtopic gaat bij dergelijke berichten. Voorbeeld dat op dit moment speelt in dit topic: Er is op dit moment iemand die vraagt naar de gebreken van de Corsa-E: Als dat voor de lange ritten in Europa relevant is, dan blijft het antwoord staan. Gaat het over de gebreken van de auto in het algemeen, dan moeten wij weer gaan knippen en dan is de vraag tot waar je knipt en tot welk detailniveau in welk bericht. Op de een of andere manier probeert men niet eens ontopic te blijven en had die vraag dus al helemaal niet zo breed gesteld moeten worden :)

Een bericht als:

"Door de laadcurve van auto X rijd ik op lange ritten graag van 10% naar 60%, want daarna zakt het af" zou wat mij betreft passend zijn. De reactie erop is dan echter: "Dit is de laadcurve van auto X". In dat laatste bericht zit geen enkele relevantie meer tot lange ritten. En daar reageert dan iemand op: "Mijn vorige auto had laadcurve Y". Zegt u het maar.... Knip je alleen de laatste, dan gaan mensen weer op de 2e reageren. Knip je de 2e ook, dan krijg je discussie zoals in dit geval. Het eerste bericht heb ik echter bewust laten staan, omdat ik die wél relevant vond, maar eigenlijk is die weer in strijd met de topicwaarschuwing :)

Bepaalde onderwerpen en reacties daarop zijn vaak maar 1 of 2 berichten ontopic en de 3e reactie is offtopic. Als dat zeer regelmatig gebeurt dan is het handig er regels voor op te stellen. Maar sommige mensen zijn erg zwart/wit en dan mag direct niets meer, waarbij de grens bij de ander nog ligt op: Zo lang het relevant is voor het topic waarin het bericht zich bevindt.

Omdat niet iedereen even goed met vaagheden of het aanvoelen van zaken kan omgaan wordt er een duidelijke lijn/grens getrokken. En het lastige is dat je soms iets meer wil toestaan, maar iemand anders gaat daar dan weer naar wijzen met "Ja, maar hij!!! En zie dit bericht!! En waarom mag ik dat dan niet" en dus moet je duidelijk, rechtlijnig en rechtvaardig zijn, maar ook je gevoel mee laten spelen. En dat zal dan in de praktijk ook weer per moderator verschillen, want niemand is hetzelfde (gelukkig maar).

Leugens mag je ontkrachten of vraag naar een onderbouwing, maar, als het bericht waarin de leugen staat offtopic is, dan kan je die beter gewoon als offtopic rapporteren ipv erop te reageren, dan kan er een oordeel worden geveld.

Wat ook meespeelt is of een topic lekker loopt of niet. Dit betreffende topic is de laatste weken nogal onstuimig en dan worden de teugels wat aangetrokken. Loopt een topic lekker en is de sfeer goed, dan mag er doorgaans ook net even iets meer. Dat zijn geen afspraken, maar dat is gewoon hoe het werkt. Er is altijd wat ruimte om buiten de lijntjes te kleuren, maar wordt dat structureel en tot vervelens toe gedaan, dan mag het even helemaal niet meer. En ik vermoed dat het topic dat punt nu even heeft bereikt.

Afijn: Puur een laadcurve posten is offtopic, noem je in een groter verslag even dat je van percentage X naar Y laadt, dan is dat prima. En alle andere gevallen moeten per situatie bekeken worden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
True schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:32:
@We Are Borg Zie: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Ik vind het knullig dat de TW wordt aangepast en dit niet in een modbreak wordt genoemd (het toevoegen van het feit dat laadcurve nu ook OT is). Het lijkt mij onredelijk om te verwachten dat men altijd de TW leest eer er een post gemaakt wordt. Zéker als die TW meerdere alinea's behelst en er elke twee dagen iets nieuws wordt gekaderd.

Ik blijf bij mijn eerdere standpunt twee posts hierboven: beleid valt en staat met uitvoering, kadering, nakoming én zeer zeker ook communicatie. Nu hard snoeien zonder dat dit gecommuniceerd is, voelt voor mij als onredelijk en demotiveert ontzettend om verder deel te nemen in de discussie.

Ik trek 'm even door: als mijn post OT is, zijn de eerste vier zinnen hier: Tweak_ers in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" dat ook. De vijfde zin is op de man en mag sowieso weg. Dan komen er drie regels die wel ontopic zijn en dan volgen er twee pagina vullende foto's die totaal irrelevant zijn voor het topic.

Ik val in herhaling: wat is het beleid? Waarop wordt er nu gemodereerd?

Edit: ik kan nog wel even doorgaan: deze post: Ophidian in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" is geen ervaring. Een aankondiging wat je gaat doen past in een Tweakblog (RIP) of in AZ in het kampeer topic.

Deze: Oekiejoekie in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" en de twee opvolgende is super interessant, maar dit voegt toch niets toe voor ervaringen. Dit is meer feedback op hoe chargers in het buitenland het gemakkelijker kunnen maken voor toeristen. Prima, maar dan moeten we ergens bij de ANWB gaan aankloppen zodat ze het in de lobby kunnen gooien.
Die aanpassing mbt curves is geheel mijn toedoen en het had idd beter geweest dat expliciet te melden in het topic zelf. Leerpuntje voor mij :)

Mijn excuus: dit topic gaat, zeker rond deze tijd van het jaar, extreem snel. Proberen een discussie in te dammen gaat niet altijd even makkelijk; de TW aanpassen nav feedback hier en in de TR's wél. Ik zag de noodzaak daartoe nav de vele ontsporingen van de afgelopen 2 dagen en ben daardoor vergeten een expliciete melding in het topic te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Taro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:58:
@Tweak_ers Dat begrijp ik, maar het probleem is dat men van nature heel snel offtopic gaat bij dergelijke berichten. Voorbeeld dat op dit moment speelt in dit topic: Er is op dit moment iemand die vraagt naar de gebreken van de Corsa-E: Als dat voor de lange ritten in Europa relevant is, dan blijft het antwoord staan. Gaat het over de gebreken van de auto in het algemeen, dan moeten wij weer gaan knippen en dan is de vraag tot waar je knipt en tot welk detailniveau in welk bericht. Op de een of andere manier probeert men niet eens ontopic te blijven en had die vraag dus al helemaal niet zo breed gesteld moeten worden :)
Selectieve quote;
Ga je nu beide posts verwijderen? (er is zojuist een reactie gepost)

Want dat zou mij steken, je wist al dat die eerste post ietwat OT was, daar was je bewust van. Nu doet iemand moeite om te reageren en omdat die reactie OT is, gaan we weer snoeien.

Ik hoop niet dat ik vervelend toe blijf herhalen: beleid maken, uitvoeren en handhaven. Waarom moet het eerst weer OT gaan voordat er iets mee gedaan wordt (zeker in een topic wat juist die sturing kan gebruiken op dit moment).
Die reactie weghalen demotiveert ontzettend om mee te doen in zo'n topic.

En de andere kant op ook: ik heb geen TR gemaakt, maar gezien de tractie in het topic zullen er ongetwijfeld wat bij zitten die een TR gemaakt hebben op die eerste post, ga je die nu 'negeren' door deze OT posts te laten staan?

Mijn devies, trek één lijn. Kaders stellen en handhaven dan missen er mensen posts, maar dan is het ook duidelijk.

Als de strekking van het topic is: ervaringen m.b.t. laden met verre reizen. Dan heeft niemand wat aan in depth laadcurves, want je koopt er niet ineens een andere BEV voor. Je hebt ook niets aan halve vakantiekiekjes van een hotel of van een granny charger want dat heeft niets met ervaringen te maken. Reacties over hoe een laadstation aantrekkelijk gemaakt kan worden voor zomervakantietoeristen is een nuttige en leuke discussie, maar wederom heeft het niets met ervaringen te maken. En OT reacties over waarom één specifieke BEV ongeschikt is in algemeenheid is net zo OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:37
Taro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:58:

Een bericht als:

"Door de laadcurve van auto X rijd ik op lange ritten graag van 10% naar 60%, want daarna zakt het af" zou wat mij betreft passend zijn. De reactie erop is dan echter: "Dit is de laadcurve van auto X". In dat laatste bericht zit geen enkele relevantie meer tot lange ritten. En daar reageert dan iemand op: "Mijn vorige auto had laadcurve Y". Zegt u het maar.... Knip je alleen de laatste, dan gaan mensen weer op de 2e reageren. Knip je de 2e ook, dan krijg je discussie zoals in dit geval. Het eerste bericht heb ik echter bewust laten staan, omdat ik die wél relevant vond, maar eigenlijk is die weer in strijd met de topicwaarschuwing :)

Bepaalde onderwerpen en reacties daarop zijn vaak maar 1 of 2 berichten ontopic en de 3e reactie is offtopic. Als dat zeer regelmatig gebeurt dan is het handig er regels voor op te stellen. Maar sommige mensen zijn erg zwart/wit en dan mag direct niets meer, waarbij de grens bij de ander nog ligt op: Zo lang het relevant is voor het topic waarin het bericht zich bevindt.

Omdat niet iedereen even goed met vaagheden of het aanvoelen van zaken kan omgaan wordt er een duidelijke lijn/grens getrokken. En het lastige is dat je soms iets meer wil toestaan, maar iemand anders gaat daar dan weer naar wijzen met "Ja, maar hij!!! En zie dit bericht!! En waarom mag ik dat dan niet" en dus moet je duidelijk, rechtlijnig en rechtvaardig zijn, maar ook je gevoel mee laten spelen. En dat zal dan in de praktijk ook weer per moderator verschillen, want niemand is hetzelfde (gelukkig maar).

Leugens mag je ontkrachten of vraag naar een onderbouwing, maar, als het bericht waarin de leugen staat offtopic is, dan kan je die beter gewoon als offtopic rapporteren ipv erop te reageren, dan kan er een oordeel worden geveld.

Wat ook meespeelt is of een topic lekker loopt of niet. Dit betreffende topic is de laatste weken nogal onstuimig en dan worden de teugels wat aangetrokken. Loopt een topic lekker en is de sfeer goed, dan mag er doorgaans ook net even iets meer. Dat zijn geen afspraken, maar dat is gewoon hoe het werkt. Er is altijd wat ruimte om buiten de lijntjes te kleuren, maar wordt dat structureel en tot vervelens toe gedaan, dan mag het even helemaal niet meer. En ik vermoed dat het topic dat punt nu even heeft bereikt.

Afijn: Puur een laadcurve posten is offtopic, noem je in een groter verslag even dat je van percentage X naar Y laadt, dan is dat prima. En alle andere gevallen moeten per situatie bekeken worden.
Duidelijk!
Thnx voor de heldere uitleg!

Ik ben meer van het laten gaan, maar met je uitleg snap ik dat je dat eigenlijk al doet!

👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
True schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Selectieve quote;
Ga je nu beide posts verwijderen? (er is zojuist een reactie gepost)

Want dat zou mij steken, je wist al dat die eerste post ietwat OT was, daar was je bewust van. Nu doet iemand moeite om te reageren en omdat die reactie OT is, gaan we weer snoeien.

Ik hoop niet dat ik vervelend toe blijf herhalen: beleid maken, uitvoeren en handhaven. Waarom moet het eerst weer OT gaan voordat er iets mee gedaan wordt (zeker in een topic wat juist die sturing kan gebruiken op dit moment).
Die reactie weghalen demotiveert ontzettend om mee te doen in zo'n topic.

En de andere kant op ook: ik heb geen TR gemaakt, maar gezien de tractie in het topic zullen er ongetwijfeld wat bij zitten die een TR gemaakt hebben op die eerste post, ga je die nu 'negeren' door deze OT posts te laten staan?

Mijn devies, trek één lijn. Kaders stellen en handhaven dan missen er mensen posts, maar dan is het ook duidelijk.

Als de strekking van het topic is: ervaringen m.b.t. laden met verre reizen. Dan heeft niemand wat aan in depth laadcurves, want je koopt er niet ineens een andere BEV voor. Je hebt ook niets aan halve vakantiekiekjes van een hotel of van een granny charger want dat heeft niets met ervaringen te maken. Reacties over hoe een laadstation aantrekkelijk gemaakt kan worden voor zomervakantietoeristen is een nuttige en leuke discussie, maar wederom heeft het niets met ervaringen te maken. En OT reacties over waarom één specifieke BEV ongeschikt is in algemeenheid is net zo OT.
:)

Ik zag hem al aankomen, anders had ik het hier ook niet genoemd. En al vroegtijdig knippen in die vraag levert weer gezeik op omdat je er dan té strak op zit. Nu heeft iemand er inderdaad tijd en moeite in gestoken en verwacht ik dat het hierbij blijft, dus ik laat het staan. Het bericht is inmiddels wel gerapporteerd. Mochten er nou 1 of meerdere reacties op volgen, dan haal ik hem alsnog weg.

Zo zie je maar: Het is constant afwegen wat je doet. En dan doen we dit ook nog als vrijwilligers in onze vrije tijd, waardoor je niet even een meeting in gaat plannen met anderen en er een paar uurtjes betaald voor gaat zitten op een maandagochtend in de tijd van de baas. Strak modereren levert kritiek op, onvoldoende modereren ook en daarbinnen moet je de sweet spot zien te vinden, waarvoor je waarschijnlijk ook nog wel kritiek ontvangt omdat altijd iemand het er niet mee eens is.

Ik zie je feedback/opmerkingen overigens niet als kritiek, het is goede feedback. Wat echter wel meespeelt is dat het vanaf de zijlijn makkelijker praten en oordelen is. Als er een vacature openstond zou ik zeggen: Reageer erop en help ons mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-08-2024
@Notna

Beste Notna, Graag zou ik willen weten waarom mijn post verwijderd is? Als we het dan gaan hebben over de postwarning/topicwarnings, dan heb ik nog ook nog een post gezien waarin een te hoge snelheid aangegeven is, maar die wordt niet verwijderd!

Erg jammer aangezien het onderwerp van mijn post niks te maken heeft met het opvoeren van een ebike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
tris123 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:00:
@Notna

Beste Notna, Graag zou ik willen weten waarom mijn post verwijderd is? Als we het dan gaan hebben over de postwarning/topicwarnings, dan heb ik nog ook nog een post gezien waarin een te hoge snelheid aangegeven is, maar die wordt niet verwijderd!

Erg jammer aangezien het onderwerp van mijn post niks te maken heeft met het opvoeren van een ebike!
Even hier naar toe verplaatst, aangezien dit de juiste plek is.

De posts die je duaver in het e-bike tooic hebt geplaatst gaan stuk voor stuk over het verhogen van de maximum snelheid van een e-bike. Waar de ondersteuning daarbij stopt tond de 25km/h heb jij het over constante snelheden van 30 tot 35+. Ik quote:
De accu heb ik gesloopt en een 48 volt 12 Ah accu van gebouwd.

.......

Deze gaat maximaal 30-34 km/uur. Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben over het resultaat.
Eerdere posts van jou zitten continu op datzelfde vlak of net op het randje. Het is iets wat wij weren op dit forum en vandaar dat je post verwijderd is.

Dat er nog andere dingen tussenstaan die ook aandacht verdienen, doet niets af aan wat jij wel of niet post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Dag @Notna @We Are Borg @Taro @deepbass909
Een tijdje terug heeft @Simply1337 mij mede-auteur gemaakt van het onderstaande topic: Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Vanochtend eindelijk tijd gevonden om wat aanpassingen aan de TS te doen echter krijg ik bij het opslaan de volgende foutmelding:
Er is iets fout gegaan, je kan jezelf niet opgeven als mede-auteur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIAjmcQzYUuaa3Wd4TPjFyLmrtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wYmhjHjMxPRgjJhvYRkuZUaX.png?f=user_large

Vervolgens verwijder ik dus mijn naam uit het vak 'mede-auteur'. Probeer ik op te slaan, krijg ik dezelfde foutmelding.
Daarop heb ik alle namen uit het veld 'mede-auteur' verwijderd en toen wilde hij wil opslaan.
Probleem nu echter, is dat ik geen mede-auteur meer ben van het betreffende topic (alsof ik mezelf eruit verwijderd heb ofzo)
Zouden jullie hier eens naar kunnen kijken? Lijkt alsof er iets in de POST check niet helemaal lekker zit ofzo.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DonJunior schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:43:
Dag @Notna @We Are Borg @Taro @deepbass909
Een tijdje terug heeft @Simply1337 mij mede-auteur gemaakt van het onderstaande topic: Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Vanochtend eindelijk tijd gevonden om wat aanpassingen aan de TS te doen echter krijg ik bij het opslaan de volgende foutmelding:
Er is iets fout gegaan, je kan jezelf niet opgeven als mede-auteur
[Afbeelding]

Vervolgens verwijder ik dus mijn naam uit het vak 'mede-auteur'. Probeer ik op te slaan, krijg ik dezelfde foutmelding.
Daarop heb ik alle namen uit het veld 'mede-auteur' verwijderd en toen wilde hij wil opslaan.
Probleem nu echter, is dat ik geen mede-auteur meer ben van het betreffende topic (alsof ik mezelf eruit verwijderd heb ofzo)
Zouden jullie hier eens naar kunnen kijken? Lijkt alsof er iets in de POST check niet helemaal lekker zit ofzo.
Vreemd, dat is de eerste keer dat ik er zelf over hoor. Ik heb je iig weer terug als mede auteur toegevoegd; kijk of je niet weer tegen hetzelfde probleem aanloopt met opslaan.

P.S deepbass909 is geen mod meer inmiddels :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 19-08-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Notna schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Vreemd, dat is de eerste keer dat ik er zelf over hoor. Ik heb je iig weer terug als mede auteur toegevoegd; kijk of je niet weer tegen hetzelfde probleem aanloopt met opslaan.

P.S deepbass909 is geen mod meer inmiddels :)
deepbass909 is nog TS van dit topic.

[ Voor 44% gewijzigd door True op 19-08-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Daar kan ik bijzonder weinig aan doen :+ Vandaar dat ik het meld :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Notna schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Daar kan ik bijzonder weinig aan doen :+ Vandaar dat ik het meld :Y
PS En volgens deze: (rechterbovenhoek op: Mobiliteit)
Administrator: Orion84, DaMarcus
Moderators: Notna, We Are Borg

Mist Orion en DaMarcus ook in de TS. En Taro staat in dat lijstje er weer niet tussen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

* deepbass909 checkt het topic

Wat weet jij wat ik niet weet? :? Ook in mijn mod-tijd heb ik nooit iets met dat topic gedaan en ben ik, vziw nooit TS geweest in dit topic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

* deepbass909 checkt het topic

Wat weet jij wat ik niet weet? :? Ook in mijn mod-tijd heb ik nooit iets met dat topic gedaan en ben ik, vziw nooit TS geweest in dit topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSQUOt06N0_YkUOGwU_Zlz5aVaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sk77HjNASPWiNHpyF0CaSgZi.png?f=fotoalbum_large
:+ Staat toch echt onder je naam :+ @True refereert naar het Feedbacktopic; niet het VW topic :Y
True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

PS En volgens deze: (rechterbovenhoek op: Mobiliteit)
Administrator: Orion84, DaMarcus
Moderators: Notna, We Are Borg

Mist Orion en DaMarcus ook in de TS. En Taro staat in dat lijstje er weer niet tussen. :+
Ja ik kan hier wel een heel verhaal schrijven over hoe dat zit, maar dat maakt het alleen maar ingewikkelder. Lang verhaal kort: sommige mods komen soms andere subfora ondersteunen voor specifieke doeleinden maar zijn niet 'full time' mod voor subforum X

[ Voor 37% gewijzigd door Notna op 19-08-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Ohjee, Don heeft weer iets getriggerd. hahaha

@Notna thanks voor het nakijken.

edit: ik kan het probleem naspelen:
Standaard als ik op 'Wijzigen' klik, voor de TS. Dan staat mijn gebruikersnaam in het veld 'mede-auteur'.
Als ik niet aan dat veld kom en alleen de TS wijzig dan gaat het opslaan goed.

Als ik echter de naam van een mede-auteur (in dit geval @Simply1337 ) er bij schrijf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT1EgFvLTXPlef4N-FP2R3R0wXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KNjJpLFMH5fdPItaOEgzpIQv.png?f=user_large

..dan gaat het fout met de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIAjmcQzYUuaa3Wd4TPjFyLmrtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wYmhjHjMxPRgjJhvYRkuZUaX.png?f=user_large

Mijn gedachtegang was, "maar als ik opsla met alleen 'DonJunior' (standaard ingevulde waarde) ben ik dan Simply1337 kwijt als mede-auteur?. Dat is natuurlijk niet zo (heeft Don vandaag geleerd, maar wist ik veel)

Maar goed, hij geeft dan dus de melding dat ik mijn eigen naam niet kan invullen, maar die melding lijkt dus niet geheel correct, want standaard voert ie daar mijn eigen naam in en gaat het wel goed/ :?

[ Voor 111% gewijzigd door DonJunior op 19-08-2024 11:47 . Reden: edit, goeie plaatjes toevoegen ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:11:
[...]
En Taro staat in dat lijstje er weer niet tussen. :+
Klopt, ik ben vliegende kiep.

Helaas is de "Hoofd topicstarter", in dit geval deepbass909, niet aan te passen, daarvoor zullen we een nieuw topic moeten starten.

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 19-08-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DonJunior schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:31:

Standaard als ik op 'Wijzigen' klik, voor de TS. Dan staat mijn gebruikersnaam in het veld 'mede-auteur'.

Als ik echter de naam van een mede-auteur (in dit geval @Simply1337 ) er bij schrijf
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn gedachtegang was, "maar als ik opsla met alleen 'DonJunior' (standaard ingevulde waarde) ben ik dan Simply1337 kwijt als mede-auteur?. Dat is natuurlijk niet zo (heeft Don vandaag geleerd, maar wist ik veel)

Maar goed, hij geeft dan dus de melding dat ik mijn eigen naam niet kan invullen, maar die melding lijkt dus niet geheel correct, want standaard voert ie daar mijn eigen naam in en gaat het wel goed/ :?
Ik denk dat je het moet interpreteren als volgt: jij hebt gemandateerd rechten op de TS aan te passen. Je past aan onder naam van hoofd-TS. Als je dan hoofd-TS als mede-TS'er invult gaat het mis, want die is hoofd TS'er en kan niet ook mede-TS'er worden. Wellicht iets voor Stoute bugs want dat zal vast niet alleen in MOB zijn ;) Maar ik denk dat dit 'works as intended' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DonJunior schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

True schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat je het moet interpreteren als volgt: jij hebt gemandateerd rechten op de TS aan te passen. Je past aan onder naam van hoofd-TS. Als je dan hoofd-TS als mede-TS'er invult gaat het mis, want die is hoofd TS'er en kan niet ook mede-TS'er worden. Wellicht iets voor Stoute bugs want dat zal vast niet alleen in MOB zijn ;) Maar ik denk dat dit 'works as intended' is.
Dit ^^^^

Je moet eigenlijk nooit aan die lijst van mede auteurs zitten, tenzij je specifiek iemand wil toevoegen. En de TS hoeft niet in de lijst te staan, want die is voor eeuwig al de TS en dus auteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
A. Mooi TS Start
B. Wat een rare bug
C. Goed dat het weer goed is gekomen.
D. Enige toevoeging zou ik zeggen de prijzen en specs met een datum. PON wil eens van varianten wijzigen.

E. Mogelijke toekomstige autos waarvan de bestaan nog niet is bevestigd, zou het niet toevoegen :P :
ID.1 - A segmenter, waarschijnlijk opgeslokt door ID.2, want ID.1/ID.Life is te duur gebleken vooralsnog.
ID.8 - VW Atlas, meer voor USA markt.
ID.9 - Pheaton. Ultieme Luxe.. maar dat is Bentley's pakie aan, nog geen model gepresenteerd.

One offs/Concept:
ID.R - Introductievoertuig waarbij er enkele records zijn gebroken [en later door anderen weer gebroken]
ID.Buggy - Gelectrificeerde Beach Beetle

[ Voor 13% gewijzigd door Simply1337 op 19-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 19:41

siemenz

Koetje

Notna schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:16:
[modbreak] Ik heb net wat berichten met betrekking tot 'je hebt een DM' of 'heeft er iemand een referral code voor mij?' weggehaald. Het is expliciet NIET de bedoeling om actief te vragen naar, of het delen van referral codes. Laten we het nog maar niet hebben over de vrij nutteloze posts over 'je hebt een DM' (hint: dat weten mensen vanzelf wel als ze naar hun notificaties kijken)

Ik heb de topicwarning uitgebreid met deze informatie.[/]
/off

Even los van de etiqeutte op dit forum vind ik " je hebt een DM" persoonlijk voor het "afronden van het verzoek" wél nuttig.Anders krijgt degene die het verzoek doet 100 codes toegemaild.

Dat de vraag an sich niet gewenst is door de MODS staat daar uiteraard los van :)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:49
siemenz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

/off

Even los van de etiqeutte op dit forum vind ik " je hebt een DM" persoonlijk voor het "afronden van het verzoek" wél nuttig.Anders krijgt degene die het verzoek doet 100 codes toegemaild.

Dat de vraag an sich niet gewenst is door de MODS staat daar uiteraard los van :)
Ik zou daar de thumbsup voor gebruiken. Maar goed, vrij logisch dat het 'bedelen' om verzoekjes niet toegestaan is.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxs
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

xxs

@Notna Kunnen de mod’s geheel zelfstandig bepalen wat de regels zijn voor een topic of vind daar een bepaalde vorm van overleg tussen mod’s plaats? De nieuwe beperking voor het vragen om kortingcode’s komt op mij nogal belerend over om mensen daarvoor naar een ander subforum te verwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
xxs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:37:
@Notna Kunnen de mod’s geheel zelfstandig bepalen wat de regels zijn voor een topic of vind daar een bepaalde vorm van overleg tussen mod’s plaats? De nieuwe beperking voor het vragen om kortingcode’s komt op mij nogal belerend over om mensen daarvoor naar een ander subforum te verwijzen.
Absoluut vindt daar overleg voor plaats! Maar in dit geval is het gewoon een algemene regel hier op GoT:

https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/
6. Berichten plaatsen met reclame of promotie als doel is niet toegestaan, tenzij er in een bepaald forum een uitzondering geldt. Neem bij twijfel contact op met de crew voordat je post. Voorbeelden van wat niet is toegestaan, staan hieronder, maar let op dat dit slechts ter illustratie is:
  • het promoten van zaken zoals een website of interesses
  • referrals
  • enquêtes
  • inkoopacties
Een link naar een persoonlijke website mag in je signature of profielpagina. Iets te koop aanbieden kan in . Let wel: in je homepageveld of in je signature zijn referrallinks niet toegestaan.
In extensie is het vragen ernaar en dan berichten plaatsen als 'je hebt een DM' ook niet de bedoeling. De laatste 5 of 6 posts voor de ingreep waren da ook van 0 toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:57
xxs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:37:
@Notna Kunnen de mod’s geheel zelfstandig bepalen wat de regels zijn voor een topic of vind daar een bepaalde vorm van overleg tussen mod’s plaats?

De nieuwe beperking voor het vragen om kortingcode’s komt op mij nogal belerend over om mensen daarvoor naar een ander subforum te verwijzen.
Helemaal eens. In dit topic helpen Tweakers elkaar met de aanschaf van een nieuwe Tenways fiets. Totaal onnodig en omslachtig om in een ander topic te moeten vragen om een referralcode.
Notna schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:46:
[...]
In extensie is het vragen ernaar en dan berichten plaatsen als 'je hebt een DM' ook niet de bedoeling. De laatste 5 of 6 posts voor de ingreep waren da ook van 0 toegevoegde waarde.
Ik snap dat dat irritant is. Wordt gedaan om te voorkomen dat de vragende partij een veelvoud aan codes blijft ontvangen. Een 'thumbs up' volstaat ook.

[ Voor 27% gewijzigd door crunchytail op 26-08-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:49
Ik snap het ook wel, ik volg het topic en krijg meldingen, om vervolgens alleen de vraag te zien, ‘mag ik een code’. Werkt ook demotiverend om het topic te blijven volgen!

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxs
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

xxs

@Notna Dank voor het verhelderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-08 13:19
@We Are Borg , waarom mag er wel uitgebreid geschreven worden over velohacky maar mogen andere specificaties niet genoemd worden op dit forum?

[ Voor 13% gewijzigd door eikrur op 12-09-2024 14:38 ]

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@eikrur

Ik heb jouw post verplaatst naar dit topic. Want in het andere topic hoort feedback niet thuis

Je hebt het over “uitgebreid” praten over velohacky. Ik zie dat niet in het topic: Ervaringen met Veloretti Electric

Een paar posts die niet gemeld zijn via een TR (we zien ook niet alles). Bespreken van opvoeren is gewoon niet de bedoeling. Het staat duidelijk in de topicwarning en er is eerder op gewezen (eikrur in "Ervaringen met Veloretti Electric")

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 12-09-2024 14:51 ]

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-08 13:19
We Are Borg schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:40:
@eikrur

Ik heb jouw post verplaatst naar dit topic. Want in het andere topic hoort feedback niet thuis

Je hebt het over “uitgebreid” praten over velohacky. Ik zie dat niet in het topic: Ervaringen met Veloretti Electric

Een paar posts die niet gemeld zijn via een TR (we zien ook niet alles). Bespreken van opvoeren is gewoon niet de bedoeling. Het staat duidelijk in de topicwarning en er is eerder op gewezen
Oké duidelijk verhaal, en dank voor je uitleg maar kleine tip, gebruikt in zoekvenster van Ervaringen met Veloretti Electric de term velohacky en je krijgt veel info uit dat forum over dat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 13:04
Simpel vraagje. (en is misschien wel GoT breed, maar zover heb ik niet gekeken)

Zouden we de naamgeving voor wat betreft de delen uniform kunnen maken? Dus <topic> - Deel <#>

Ipv <topic> - deel <#> of <topic> deel <#> of <topic> [Deel #]

[ Voor 4% gewijzigd door Tristan op 08-10-2024 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:27
We Are Borg schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:13:
[modbreak]Discussie over ICE VS EV, thuislaad strategie, stroomkosten (niet gerelateerd aan de lange rit in Europa), vliegen VS autorijden, phishings e-mail vanuit de IT afdeling van het werk en discussie waar dit topic wel en niet voor is: allemaal off-topic.
De discussie over de stroomkosten op de reis van @El Pollo Diablo van gemiddeld zo'n 80 cent per kWh waren juist wel gerelateerd aan lange reizen in Europa, want thuis betaal je veel minder.
Dergelijke info is erg interessant voor lezers van dit topic die een elektrische auto overwegen.
Erg jammer dat die hele discussie rücksichtlos weggemodereerd wordt. ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 24-10-2024 09:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:16
Een reactie naar aanleiding van degenen die bovenstaand bericht een thumbs-up gaven.
Ik vind dat dergelijke langere discussies niet in dat topic over lange ritten horen, een enkele opmerking zal meestal kunnen passeren, maar haalt vaak meer berichten 'los'.

Of, en hoeveel hoger (goedkoper) de stroomkosten on het buitenland zijn tov die kosten thuis is niet relevant: je bent daar, en kunt dus niet thuis laden.
Wanneer mensen om dergelijke kosten besluiten om wel of niet een EV aan te schaffen, zijn die mijns inziens *raar* bezig.
Hoeveel van je kilometers rij je jaarlijks in die diverse andere landen vergeleken met de kilometers die je in Nederland rijdt?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Andrehj schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

De discussie over de stroomkosten op de reis van @El Pollo Diablo van gemiddeld zo'n 80 cent per kWh waren juist wel gerelateerd aan lange reizen in Europa, want thuis betaal je veel minder.
Dergelijke info is erg interessant voor lezers van dit topic die een elektrische auto overwegen.
Erg jammer dat die hele discussie rücksichtlos weggemodereerd wordt. ;(
Ik denk dat je de context van de posts nu wel verkeerd neerzet. Een paar quotes van jouw posts uit dat topic die ik heb weggehaald
Dan was deze reis op benzine (of diesel) veel goedkoper geweest en dat had nog een hoop gedoe met het zoeken naar (werkende of beschikbare) laadpalen gescheeld ook.
(Ik rij al meer dan 30 jaar auto en kan me niet herinneren ooit een defecte diesel- of benzinepomp tegen te zijn gekomen.)
Als de overheid wil dat iedereen binnenkort elektrisch gaat rijden, dan is er nog een heleboel te doen, want met zulke wildwest-stroomtarieven gaat elektrisch rijden nooit gemeengoed worden.
Hoe kan het toch dat we als maatschappij deze afzetterij accepteren? Wat zou er gebeuren als een tankstation ineens € 8 per liter benzine zou rekenen?
Dat zou uitgebreid in het 8 uur-journaal komen.
Op lange afstanden rij ik (met een 1.8 turbomotor in een grote stationwagen) altijd zuiniger, zeker als je met snelheden van een EV rijdt.
Geen idee waar je dat betaalt, maar hier in de buurt kost benzine bij het duurste tankstation € 1.90 en bij de Makro (waar het niet voor niets altijd erg druk is) € 1.83.
Duitsland, België, Frankrijk en Italië (landen die voor deze trip relevant zijn) zijn allemaal goedkoper dan dat (meestal € 1.70 à € 1.80).
Gemiddeld moet op zo'n trip € 1.75 makkelijk haalbaar zijn.
Zelfs met 1:14 kom je dan aan 12.5 cent per kilometer.
Maar mijn conclusie blijft dat een ICE in dit geval goedkoper en zeker gemakkelijker was geweest, en dat er dus door diverse instanties en overheden nog een boel werk te verzetten is om dat op te lossen.
Dit heeft toch niks met het topic te maken? Benzineprijzen, ICE vs EV: dit zijn geen EV ervaringen met lange ritten in Europa. Kan het relevant zijn voor mensen die een EV overwegen: zeker :) . Kunnen deze reiservaringen helpen met die keuze: ook zeker. Maar dit topic is niet gestart om mensen te helpen met de keuze voor EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

@We Are Borg
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Zou je alsjeblieft de moeite kunnen nemen om toe te lichten waarom je ingrijpt? Wellicht kunnen mensen er dan nog van leren. Alleen het woordje 'snip' daar kan ik helemaal niets mee.
Sowieso jammer dat men geen kritische vragen mag stellen zonder meteen weggemod te worden.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
DonJunior schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:24:
@We Are Borg
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Zou je alsjeblieft de moeite kunnen nemen om toe te lichten waarom je ingrijpt? Wellicht kunnen mensen er dan nog van leren.
Ja hoor dat kan ik. Er was een op en neer geping pong over de toon en waarom iemand reageert op een 3 maanden oud bericht. De toon daarin werd met elk bericht ongezelliger. Aangezien het niks met de ID7 te maken heeft heb ik de berichten weggehaald
Sowieso jammer dat men geen kritische vragen mag stellen zonder meteen weggemod te worden.
Dit herken ik niet: je mag zeker kritische vragen stellen. Zolang het maar over de ID7 gaat en niet op en neer offtopic over waarom iemand reageert op een oude reactie. Heeft niks met een ID7 te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

We Are Borg schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:48:
[...]

Ja hoor dat kan ik. Er was een op en neer geping pong over de toon en waarom iemand reageert op een 3 maanden oud bericht. De toon daarin werd met elk bericht ongezelliger. Aangezien het niks met de ID7 te maken heeft heb ik de berichten weggehaald

[...]

Dit herken ik niet: je mag zeker kritische vragen stellen. Zolang het maar over de ID7 gaat en niet op en neer offtopic over waarom iemand reageert op een oude reactie. Heeft niks met een ID7 te maken.
Kijk, dit waardeer ik, dank voor je feedback.
Het ging erover of er een kabel werd meegeleverd met een ID.7. Maar ik snap je punt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-08 07:39
Kunnen we aub een open discussie houden in het tesla topic?
Interieur camera afplakken is sowieso al een maatregel tegen privacy. En daarnaast heb je nog altijd de beveiliging dat je het stuur moet blijven vasthouden.
Dus niets illegaals aan...

Ga dit niet op 1 hoop gooien met mensen die een gewichtje hangen aan het stuur om daar alles mee te gaan omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
this schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:05:
Kunnen we aub een open discussie houden in het tesla topic?
Wat mij betreft doen we dat ook, zolang we ons wel aan de wettelijke regels houden
Interieur camera afplakken is sowieso al een maatregel tegen privacy. En daarnaast heb je nog altijd de beveiliging dat je het stuur moet blijven vasthouden.
Tesla geeft zelf aan dat je en de handen aan het stuur moet houden en op de weg moet blijven letten. Tesla heeft een plicht als fabrikant om hier checks voor in te bouwen en hebben gekozen voor de camera als extra optie (naast stuur controle). Jij reageert direct op iemand die aangeeft de AP minder te gebruiken vanwege die camera controle. Dus het is niet de privacy waarom je reageert, maar om de controle van de AP te omzeilen. Dan kan je nu privacy als een argument gebruiken, maar daar ging de post (en jouw reactie) totaal niet over.
Dus niets illegaals aan...
In de topicwarning staat al een behoorlijke tijd:
Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
Deze regel is er niet voor niks
Ga dit niet op 1 hoop gooien met mensen die een gewichtje hangen aan het stuur om daar alles mee te gaan omzeilen.
Waarom is dat anders? Beide hebben hetzelfde doel: het omzeilen. En dat is een gesprek wat we niet willen faciliteren in het topic

Nogmaals wat jij doet met jouw Tesla moet je zelf weten, maar het bespreken van acties/handelingen die controles van de auto omzeilen (die de fabrikant verplicht moet inbouwen) is niet de bedoeling :)

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 09-12-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
We Are Borg schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:22:
[...]

Wat mij betreft doen we dat ook, zolang we ons wel aan de wettelijke regels houden

[...]

Tesla geeft zelf aan dat je en de handen aan het stuur moet houden en op de weg moet blijven letten. Tesla heeft een plicht als fabrikant om hier checks voor in te bouwen en hebben gekozen voor de camera als extra optie (naast stuur controle). Jij reageert direct op iemand die aangeeft de AP minder te gebruiken vanwege die camera controle. Dus het is niet de privacy waarom je reageert, maar om de controle van de AP te omzeilen. Dan kan je nu privacy als een argument gebruiken, maar daar ging de post (en jouw reactie) totaal niet over.

[...]

In de topicwarning staat al een behoorlijke tijd:

[...]

Deze regel is er niet voor niks

[...]
Waarom is dat anders? Beide hebben hetzelfde doel: het omzeilen. En dat is een gesprek wat we niet willen faciliteren in het topic

Nogmaals wat jij doet met jouw Tesla moet je zelf weten, maar het bespreken van acties/handelingen die controles van de auto omzeilen (die de fabrikant verplicht moet inbouwen) is niet de bedoeling :)
De veiligheid wordt nog steeds gewaarborgd door de verplichting van je stuur stevig vast te houden. De camera is een alternatief.
Anders had Tesla wel voorzien dat je geen AP meer zou kunnen gebruiken als de camera niet werkt ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door this op 09-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-08 16:35
Mijn post in het Tesla-topic was ook verwijderd, prima, ik gaf alleen aan waarom er een andere post verwijderd is. Maar goed, ik had grappig genoeg precies het AutoPilot-puntje in die topic-warning gemist, prima.
Maar dan heb ik wel de vraag, waarom wordt hiervoor bij het Tesla-topic dan zo streng gehandhaafd op het niet mogen omzeilen van fabrikantssoftware, terwijl er een heel topic is voor OBD2/VCDS-programmeren waarbij je zelfs functies waarvoor niet is betaald aan de fabrikant kan activeren door betaling aan een bedrijf/Tweaker?
Of enorm grappig nog, een Tweakers-moderator die vraagt naar en bevestigt dat hij in zijn andere merkauto exact die melding van "hou je handen aan het stuur" wil deactiveren:
GeeMoney schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Blijvend? Als in:
Onbeperkt zonder handen aan je stuur op ACC te kunnen blijven rijden? Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
Bart ® schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Dat is exact de bedoeling. Behalve dat ik (een van) mijn handen gewoon aan het stuur heb, maar dat dat vaak te licht is voor detectie, waardoor ik regelmatig te zien krijg dat ik het stuur moet vasthouden, dat ik gewoon vast heb. Maar ik vraag niet om een morele discussie, ik vraag om een oplossing.
Is dit een verschil in inzicht in het Tweakers-team? Wordt er met dubbele maten gemeten per merk of topic? :? Het boeit mij eigenlijk vrij weinig hoor, maar ik vind het zo wel frappant.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
this schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:26:
[...]

De veiligheid wordt nog steeds gewaarborgd door de verplichting van je stuur stevig vast te houden. De camera is een alternatief.
Anders had Tesla wel voorzien dat je geen AP meer zou kunnen gebruiken als de camera niet werkt ;) .
Een alternatief die de fabrikant geimplementeerd heeft en waarin we in de topicregels aangeven dat het niet de bedoeling is dit te omzeilen. Simpel stellen dat je de controle met het stuur niet omzeilt dus de camera omzeilen is wel prima gaat natuurlijk niet op.

Of je nu het stuur of de camera gebruikt qua omzeilen is niet relevant: het omzeilen willen we niet bespreken. Daarnaast je reageert nu op 1 punt maar het blijft staan: jij reageerde op een post met de enige insteek om de AP controle te omzeilen :)
MacorgaZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:29:
Mijn post in het Tesla-topic was ook verwijderd, prima, ik gaf alleen aan waarom er een andere post verwijderd is.
@this reageerde inderdaad in het topic met de vraag waarom zijn post verwijderd was. Dit is offtopic (kan via DM of in beleidstopic, hier dus). Dus jouw reactie op zijn offtopic reactie was ook offtopic, vandaar :)
Maar goed, ik had grappig genoeg precies het AutoPilot-puntje in die topic-warning gemist, prima.
Maar dan heb ik wel de vraag, waarom wordt hiervoor bij het Tesla-topic dan zo streng gehandhaafd op het niet mogen omzeilen van fabrikantssoftware, terwijl er een heel topic is voor OBD2/VCDS-programmeren waarbij je zelfs functies waarvoor niet is betaald aan de fabrikant kan activeren door betaling aan een bedrijf/Tweaker?
Het is niet alleen puur het omzeilen van de fabriekssoftware: wettelijk gezien is de fabrikant dit verplicht in te bouwen. Dus door het omzeilen breek je de wet en dit kan vergaande gevolgen hebben. Lijkt mij een belangrijk nuance :)

Ik volg dat topic wat jij aanhaalt zelf niet, dus wellicht kan een andere collega hier meer over vertellen. Een snelle scan over de TS laat zien dat je allerlei functies kan activeren die los staan van 'niet voor hoeven betalen' maar meer een optie zijn die de fabrikant nooit aanbiedt (betaald of niet). Bijv verlichtingsoptie, accu percentage, etc.
Of enorm grappig nog, een Tweakers-moderator die vraagt naar en bevestigt dat hij in zijn andere merkauto exact die melding van "hou je handen aan het stuur" wil deactiveren:

[...]

[...]

Is dit een verschil in inzicht in het Tweakers-team?

Wordt er met dubbele maten gemeten per merk of topic? :? Het boeit mij eigenlijk vrij weinig hoor, maar ik vind het zo wel frappant.
Voor elke user, of het nu crew is of niet, kan je een TR aanmaken en dan kijkt de (locale) crew ernaar. Die posts die jij aanhaalt zijn nooit gemeld via een TR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
We Are Borg schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:26:
[...]

Een alternatief die de fabrikant geimplementeerd heeft en waarin we in de topicregels aangeven dat het niet de bedoeling is dit te omzeilen. Simpel stellen dat je de controle met het stuur niet omzeilt dus de camera omzeilen is wel prima gaat natuurlijk niet op.

Of je nu het stuur of de camera gebruikt qua omzeilen is niet relevant: het omzeilen willen we niet bespreken. Daarnaast je reageert nu op 1 punt maar het blijft staan: jij reageerde op een post met de enige insteek om de AP controle te omzeilen :)

[...]

@this reageerde inderdaad in het topic met de vraag waarom zijn post verwijderd was. Dit is offtopic (kan via DM of in beleidstopic, hier dus). Dus jouw reactie op zijn offtopic reactie was ook offtopic, vandaar :)

[...]

Het is niet alleen puur het omzeilen van de fabriekssoftware: wettelijk gezien is de fabrikant dit verplicht in te bouwen. Dus door het omzeilen breek je de wet en dit kan vergaande gevolgen hebben. Lijkt mij een belangrijk nuance :)
Kan je dit staven met wetteksten? Want als het zo was, zou de AP niet meer werken als de camera geblokkeerd is.

Je ziet namelijk een belangrijk feit volledig over het hoofd. Als de camera het niet doet, moet je het stuur steviger vasthouden, anders valt de AP uit.
Dat zit daar niet in voor de grap.
Het zijn 2 op zichzelf staande veiligheidsopties. Ofwel via de camera, ofwel via het stuur.

[ Voor 3% gewijzigd door this op 10-12-2024 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
this schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:03:
[...]

Kan je dit staven met wetteksten?
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj

Je mag zelf gaan graven in de wet :)
Want als het zo was, zou de AP niet meer werken als de camera geblokkeerd is.

Je ziet namelijk een belangrijk feit volledig over het hoofd. Als de camera het niet doet, moet je het stuur steviger vasthouden, anders valt de AP uit.
Dat zit daar niet in voor de grap.
Het zijn 2 op zichzelf staande veiligheidsopties. Ofwel via de camera, ofwel via het stuur.
Ik zie niks over het hoofd. Tesla kiest er voor om EN de camera te gebruiken EN controle via het stuur. Wat jij terecht zegt: het zijn 2 op zichzelf staande veiligheidsoptie die beide controles zijn voor het functioneren van de AP, beide mag je niet omzeilen. Tesla heeft er voor gekozen dat als eentje niet werkt (camera) maar de controle op het stuur wel, dat de AP blijft werken. Dat kan.

Maar ik heb je dit nu al een paar keer toegelicht. De regel dat je niet mag bespreken hoe je de AP controles omzeilt staat duidelijk in de topicwarning. Een beetje omzeilen, de helft omzeilen, 1 van de 2 omzeilen: we willen niet dat het besproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-08 17:13
Wat ik erg jammer vind is dat het bespreken van autoverzekeringen off-topic is. Voor jongere Tweakers is het heel relevant, omdat een verzekering vinden voor een niet SR+ model een bijna onmogelijke opgave is.

Ik had uiteindelijk een verzekering gevonden bij de Rabobank, maar die is sinds vandaag (nieuw jaar) enorm verhoogd…

Ik begrijp dat verzekeringen in zijn algemeenheid off-topic is, maar wellicht kunnen we specifiek het bespreken van beschikbare verzekeringen voor jongere bestuurders wel toelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
minetorpia schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:44:
Wat ik erg jammer vind is dat het bespreken van autoverzekeringen off-topic is. Voor jongere Tweakers is het heel relevant, omdat een verzekering vinden voor een niet SR+ model een bijna onmogelijke opgave is.

Ik had uiteindelijk een verzekering gevonden bij de Rabobank, maar die is sinds vandaag (nieuw jaar) enorm verhoogd…

Ik begrijp dat verzekeringen in zijn algemeenheid off-topic is, maar wellicht kunnen we specifiek het bespreken van beschikbare verzekeringen voor jongere bestuurders wel toelaten?
Of je maakt er een nieuw topic voor aan met een verwijzing in de TS van dit topic? Zeker als je het gaat specificeren voor 'jongere' bestuurders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:16

Als ik jong was geweest had ik occasion lease overwogen als je perse model 3 wil rijden. Als je al 200e per maand kwijt bent aan verzekering, richting de 100e belasting volgend jaar plus de brandstof dan zit je al snel aan de occasion lease prijs, en dan hebben we het nog niet over afschrijving gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Het staat je vrij om een specifiek over verzekeringen te make , maar het is/was offtopic in het M3 occasion topic (vandaar de move naar hier ivm beantwoorden vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@minetorpia zoals mijn collega @Notna ook al zegt: maak gerust een goede topicstart en start een nieuw topic hierover. Dat het offtopic is in het ene topic betekent niet dat het niet op Tweakers besproken kan worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:21
Notna schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:01:
[modbreak]

Nieuw jaar niewe kansen dachten sommige hier, met het negeren van de topicwarning? Als je post verwijderd is, lees dan de topicwarning nog een keer en zie daar de reden.

Graag weer verder ontopic :Y [/]
Ik zal hem lezen. Post hier nog niet zolang. Kleine tip voor je als moderator. Pas op met je eerste zin. Komt een beetje nivea over. Goed bedoeld.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

@Notna, bedankt voor het opschonen van het laadpassen/-palen-topic. Ik vroeg me af waarom een reactie als dit blijft staan:
MathiasMetzger in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Dit heeft toch ook niets met het onderwerp te maken en gaat over een onderwerp dat in de Topic Warning expliciet als ongewenst is aangegeven?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 15:59
marcieking schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:51:
@Notna, bedankt voor het opschonen van het laadpassen/-palen-topic. Ik vroeg me af waarom een reactie als dit blijft staan:

Dit heeft toch ook niets met het onderwerp te maken en gaat over een onderwerp dat in de Topic Warning expliciet als ongewenst is aangegeven?
@Notna Ik begrijp dat (een deel van) de discussie over het (a)sociaal zijn van het parkeren van MathiasMetzger bij de laadpaal, inclusief vage plaatjes, verwijderd is. Dat werd wel een heel specifieke welles/nietes discussie.

Maar ik vraag me wel af waarom mijn post daarna, die juist probeerde de problematiek van het wel/niet reserveren van parkeerplaatsen voor publiek laden wat breder te trekken in een economisch perspectief, en het te koppelen met het Slim laden van Vattenfal, dan ook verwijderd is?

Het zou wat mij betreft jammer zijn als ook beleidsaspecten rondom publiek laden en slim (publiek) laden off-topic worden verklaard in het Openbare laadpalen etc. topic.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
marcieking schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:51:

Dat is tweeledig:

1. Die heb ik gemist :+
2. Ik heb vooral even de 'onderkant' van het topic opgeschoond en daarna een modbreak geplaatst

Als er een dermate grote discussie plaatsvindt die offtopic is, wil ik niet gelijk alle posts doorkammen en verplaatsen of aanpassen. Daar zit verder nirt een bepaalde gedachte achter. Ik zal er in dit geval nog even naar kijken :)
Wesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:01:
[...]

@Notna Ik begrijp dat (een deel van) de discussie over het (a)sociaal zijn van het parkeren van MathiasMetzger bij de laadpaal, inclusief vage plaatjes, verwijderd is. Dat werd wel een heel specifieke welles/nietes discussie.

Maar ik vraag me wel af waarom mijn post daarna, die juist probeerde de problematiek van het wel/niet reserveren van parkeerplaatsen voor publiek laden wat breder te trekken in een economisch perspectief, en het te koppelen met het Slim laden van Vattenfal, dan ook verwijderd is?

Het zou wat mij betreft jammer zijn als ook beleidsaspecten rondom publiek laden en slim (publiek) laden off-topic worden verklaard in het Openbare laadpalen etc. topic.
Het probleem in deze, is dat de posts die compleet offtopic waren, verwoven zaten in reacties die opzich niet verkeerd waren. Dan is de keuze: alles gewoon verwijderen óf grondig gaat zitten knippen. Maar dat laatste heeft als risico dat andere mensen daar weer op reageren en we weer terug bij af zijn. Zodoende heb ik gekozen om gewoon de bulk te verwijderen :)
Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik zal hem lezen. Post hier nog niet zolang. Kleine tip voor je als moderator. Pas op met je eerste zin. Komt een beetje nivea over. Goed bedoeld.
Even verplaatst naar het goede topic :)

Ik neem aan dat nivea = niveau is? (Tenzij je impliceert dat ik een droge huid heb en ik Nivea moet smeren :+ ) in dat geval: dat is niet de insteek, maar duly noted :)

Wedertip (?) lees voor je post, in welk topic dan ook, even de (indien aanwezig) topicwarning. Die staat onder her quick reply veld c.q aan het einde van het topic, in een rood kader. Dat voorkomt dit soort ingrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Laatst online: 18:21
Notna schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Dat is tweeledig:

1. Die heb ik gemist :+
2. Ik heb vooral even de 'onderkant' van het topic opgeschoond en daarna een modbreak geplaatst

Als er een dermate grote discussie plaatsvindt die offtopic is, wil ik niet gelijk alle posts doorkammen en verplaatsen of aanpassen. Daar zit verder nirt een bepaalde gedachte achter. Ik zal er in dit geval nog even naar kijken :)

[...]

Het probleem in deze, is dat de posts die compleet offtopic waren, verwoven zaten in reacties die opzich niet verkeerd waren. Dan is de keuze: alles gewoon verwijderen óf grondig gaat zitten knippen. Maar dat laatste heeft als risico dat andere mensen daar weer op reageren en we weer terug bij af zijn. Zodoende heb ik gekozen om gewoon de bulk te verwijderen :)

[...]

Even verplaatst naar het goede topic :)

Ik neem aan dat nivea = niveau is? (Tenzij je impliceert dat ik een droge huid heb en ik Nivea moet smeren :+ ) in dat geval: dat is niet de insteek, maar duly noted :)

Wedertip (?) lees voor je post, in welk topic dan ook, even de (indien aanwezig) topicwarning. Die staat onder her quick reply veld c.q aan het einde van het topic, in een rood kader. Dat voorkomt dit soort ingrepen :)
Haha ik dacht dat Nivea wel een algeheel bekende opmerking was. Je moet het eigenlijk ook schrijven met hoofdletters maar dat is gelijk zo schreeuwend. Niet gepast vind ik als ik zeg dat ik het goed bedoel 😜

Nivea staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Die eerste regel staat er een vraagteken bij je achter maar hij triggerde wel gelijk dit bij me. Weer wat geleerd 🤣

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Wesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Dat lijkt me juist heel goed. Misschien moet iemand die daar interesse in heeft daar een apart topic voor starten? Wat mij betreft is er weinig inhoudelijke overlap tussen enerzijds een topic over het optimaliseren van laadkosten door het kiezen van de juiste palen en passen, en anderszijds alle discussies daaromheen over onder meer laadpaalkleven en gemeentelijk beleid over parkeren. Wie beiden interessant vindt mag altijd beide topics volgen.

Nu moet ik elke keer een paar pagina's aan herhaling van zetten doorlezen om te kijken of er nog interessante passen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door marcieking op 05-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

marcieking schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Dat lijkt me juist heel goed. Misschien moet iemand die daar interesse in heeft daar een apart topic voor starten? Wat mij betreft is er weinig inhoudelijke overlap tussen enerzijds een topic over het optimaliseren van laadkosten door het kiezen van de juiste palen en passen, en anderszijds alle discussies daaromheen over onder meer laadpaalkleven en gemeentelijk beleid over parkeren. Wie beiden interessant vindt mag altijd beide topics volgen.

Nu moet ik elke keer een paar pagina's aan herhaling van zetten doorlezen om te kijken of er nog interessante passen zijn.
Ik zal even een opzetje maken, ik merk dat ik als beginnende EV-rijder her en der wel wat punten heb die ik leuk vind om te bespreken, maar niet goed passen in de topics. Meestal zie ik dat dan wel in de niet te missen TW ;) Desalniettemin snap ik de ergernissen dat het OT gaat.
Als iemand mee wilt denken stuur maar een DM dan kan ik je als mede TS toevoegen en/of van te voren even sparren over de topic start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:37:
[...]

Ik zal even een opzetje maken, ik merk dat ik als beginnende EV-rijder her en der wel wat punten heb die ik leuk vind om te bespreken, maar niet goed passen in de topics. Meestal zie ik dat dan wel in de niet te missen TW ;) Desalniettemin snap ik de ergernissen dat het OT gaat.
Als iemand mee wilt denken stuur maar een DM dan kan ik je als mede TS toevoegen en/of van te voren even sparren over de topic start.
Gezien berichten na 48u niet meer te editen zijn (bedankt mensen die hun hele post historie willen trashen) een nieuwe reactie.

Dit is het geworden: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" ik sta open voor feedback (in DM het gemakkelijkste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Even voor de zekerheid hier vragen maaaar...advies topic wbt de aanschaf van een auto mogen toch nog gewoon? Ik zie er namelijk zo weinig :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@sapphire ja hoor dat kan hier prima :). Uiteraard wel met goede topicstart: budget, must haves, type brandstof, km per jaar, wat heb je zelf al gevonden qua opties, wat zijn je twijfels/vragen, etc.

Succes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:33

sapphire

Die-hard pruts0r

We Are Borg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:59:
@sapphire ja hoor dat kan hier prima :). Uiteraard wel met goede topicstart: budget, must haves, type brandstof, km per jaar, wat heb je zelf al gevonden qua opties, wat zijn je twijfels/vragen, etc.

Succes !
Thanx, niks bijzonders dus voor een Tweakers topic ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
Waarom is een vergelijking tussen een XC40 en een andere EV off-topic? Ik vind dat persoonlijk net interessant om te lezen en het gaat immers ook over de XC40. Dat we geen uren gaan doordraven over andere auto's in dit topic oké, maar als iemand met een XC40 een testritje doet met een andere wagen en even meedeelt hoe hij dit ervaart t.o.v. de XC40 dan vind ik dit net boeiender dan veel andere zaken die hier soms passeren.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:58
Largamelion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:53:
Waarom is een vergelijking tussen een XC40 en een andere EV off-topic? Ik vind dat persoonlijk net interessant om te lezen en het gaat immers ook over de XC40. Dat we geen uren gaan doordraven over andere auto's in dit topic oké, maar als iemand met een XC40 een testritje doet met een andere wagen en even meedeelt hoe hij dit ervaart t.o.v. de XC40 dan vind ik dit net boeiender dan veel andere zaken die hier soms passeren.
Helemaal mee eens! Geef svp dit draadje een beetje "speelruimte", nu voelt het als een te krap keursliijf.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@Largamelion en @Vulcan750 : jullie feedback vanuit Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic verplaatst naar dit topic.

Vergelijkingen met andere EVs wordt (tot nu toe) altijd geweerd uit de topics die gaan over een specifiek model. Dat betekent niet dat er geen ruimte voor is: er is bijv een algemeen EV topic die ook in de topicwarning staat :). Praktijk laat zien dat als je zo’n vergelijking laat staan, er zo 10+ Posts ontstaan over vergelijkingen die niks meer met het model (in dit geval de Volvo) te maken hebben. Dat vinden de meeste gebruikers zonde blijkt dan ook uit alle TRs die daar dan over binnen komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
We Are Borg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:47:
@Largamelion en @Vulcan750 : jullie feedback vanuit Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic verplaatst naar dit topic.

Vergelijkingen met andere EVs wordt (tot nu toe) altijd geweerd uit de topics die gaan over een specifiek model. Dat betekent niet dat er geen ruimte voor is: er is bijv een algemeen EV topic die ook in de topicwarning staat :). Praktijk laat zien dat als je zo’n vergelijking laat staan, er zo 10+ Posts ontstaan over vergelijkingen die niks meer met het model (in dit geval de Volvo) te maken hebben. Dat vinden de meeste gebruikers zonde blijkt dan ook uit alle TRs die daar dan over binnen komen :)
Bedankt om het toch even te duiden. Als ik echter de plusjes zie die ik in die korte tijd kreeg voor mijn reactie op het verwijderen van die posts, dan concludeer ik dat er ook zeer veel mensen zijn die dergelijke posts net wel appreciëren (zoals ikzelf). Die worden dan 'gestraft' en verbannen naar een topic waar een heleboel info staat die hun totaal niet intresseert en die niets te maken heeft met de auto waarmee ze rijden.

Maar goed, so be it ...ik blijf het wel jammer vinden dat er voor zoiets geen plaats is en dat alles zo in hokjes wordt gestoken. Hier ga je nooit de ervaringen en standpunten lezen die je in dat topic wel krijgt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:58
Largamelion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:54:
[...]
Bedankt om het toch even te duiden. Als ik echter de plusjes zie die ik in die korte tijd kreeg voor mijn reactie op het verwijderen van die posts, dan concludeer ik dat er ook zeer veel mensen zijn die dergelijke posts net wel appreciëren (zoals ikzelf). Die worden dan 'gestraft' en verbannen naar een topic waar een heleboel info staat die hun totaal niet intresseert en die niets te maken heeft met de auto waarmee ze rijden.

Maar goed, so be it ...ik blijf het wel jammer vinden dat er voor zoiets geen plaats is en dat alles zo in hokjes wordt gestoken. Hier ga je nooit de ervaringen en standpunten lezen die je in dat topic wel krijgt.
Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Largamelion!
Ook begrijp ik dat er ergens een grens moet worden getrokken, maar maak er aub geen strak keurslijf van. Mij interesseert mijn auto en mijn merk auto, ik heb geen behoefte aan allerlei automobiel-topics (hokjes) om ervaringen te delen of problemen uit te wisselen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

@Notna, zou het een idee zijn ook naar dit topic te verwijzen in de TW van het topic over laadpalen/laadpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
marcieking schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:07:
[...]

@Notna, zou het een idee zijn ook naar dit topic te verwijzen in de TW van het topic over laadpalen/laadpassen?
Prima idee, gedaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
JohanB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:29:
@Taro niet allemaal gingen ze over politieke uitlatingen toch? Dit lijkt wat grof weg gesneden. Het gaat hier toch juist over ervaringen met de auto?

51% van het eenvandaag panel zegt dat Musk zijn gedrag invloed heeft op hoe ze over hun auto denken. Het dus is een integraal onderdeel geworden van de ervaring van de auto. Net als een knipperlicht knop versus een stengel

(Eens dat het niet over politieke uitlating hoeft te gaan, maar daar probeerde ik het juist vandaan te trekken)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hier. Of/hoeveel mensen de auto anders ervaren door de recente gedragingen van Musk.

Bij mij is dat in iedergeval wel zo, ik zit met minder plezier in de auto en ik ga hem dus ook vervroegd inleveren
Ook al is het rijden wat mij betreft hetzelfde: die politiek onnozele statements van de Grote Baas indachtig maakt naderhand (ttz na mijn aankoop in 2022) dat ik wél spijt heb van mijn aankoop voor wat betreft hetgeen naderhand met mijn geld is gebeurd. Als het is om er een nog grotere onnozelaar voor een bedrag van 250 miljoen dollar mee te sponsoren, dan had ik net zo goed een ID.3 gekocht. Ik had dan niet zo'n fijne auto gehad, maar een pakweg Ioniq had ik dan toch ook nog een extra kans gegeven - dit is overigens ook wat een (ex-)collega van mij deed. Is dus wel degelijk een element dat in beschouwing mag worden, en ook wordt, genomen.

Dus @Taro jazeker, dit maakt integraal deel uit van de ervaring van mijn Model 3.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@flupp Zoals in het M3/Y topic aangegeven heb ik je reactie hierheen verplaatst om deze discussie niet in het Model 3/Y topic te voeren.

Ik begrijp heel goed wat je zegt, mijn vrouw en ik moeten ons op het werk ook regelmatig verdedigen en dat heeft invloed. Het probleem is echter dat als iemand hierover begint in het topic, dat er binnen no-time complete politieke discussies starten die ook niet vanzelf stoppen en er weer moet worden ingegrepen. Daarom is de keuze gemaakt: Het Tesla Model 3/Y topic gaat alleen over de auto, niet over Elon Musk en politiek, tenzij we het over Elon als engineer hebben in relatie tot de auto.

Als iedereen het erbij kon houden dat het gedrag van Elon wel of niet invloed heeft op de keuze dan zou het anders zijn. Maar helaas vinden enorm veel mensen het heel moeilijk om daar de grens te trekken, binnen 5 minuten komt er weer iemand langs die direct begint met reageren en daarbij compleet de topicwaarschuwing vergeet. En daarom is deze grens getrokken.

Waar die grens exact zou moeten liggen is voor iedereen anders. Persoonlijk heb ik helemaal geen zin in nog meer Elon & Trump inmenging in de topics waar ik mij voornamelijk begeef (Tesla & Crypto) en voor veel anderen geldt dat ook. Er zijn in AWM voldoende topics waar Trump & Elon besproken (kunnen) worden en anders moet iemand daar maar gewoon een Elon topic starten. Maar laten we aub focussen op de auto en als het invloed heeft op de keuze voor de auto: So be it, maar bespreek dat dus ergens anders aangezien het binnen no-time ontspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:17:
@flupp Zoals in het M3/Y topic aangegeven heb ik je reactie hierheen verplaatst om deze discussie niet in het Model 3/Y topic te voeren.

Ik begrijp heel goed wat je zegt, ...
Fair enough.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:33
Ik overwoog ook heel even een apart topic in AWM te openen over Musk, maar ik wist niet precies in welke context ik het moest gieten. "Elon Musk en de Amerikaanse verkiezingen" leek me net iets teveel van het goede, dus daarom maar posts gequote in het "Trump II..." Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Er lijkt weer een discussie over onduidelijkheid en wisselende laadtarieven met de bijbehorende vergelijking met benzine tanken los te barsten:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Is het een idee om een kort 'mobiliteit beleid' te maken?
Ik zag een user (m.i. terecht) een opmerking maken over link droppen en lo and behold daar wordt fel op gereageerd. Ik dacht ik kijk eens wat in het mobiliteit beleid staat, maar die schijnt niet te bestaan.

Als ik bijv. naar: Wonen Beleid kijk staat daar een prachtig stukje in:
Discussieer constructief
Discussies kunnen makkelijk ontsporen, probeer dat te voorkomen. Hier enkele tips om een discussie prettig te houden.
Blijf on-topic in discussies, start eventueel een nieuw topic over een ander onderwerp.
Schrijf coherente posts in plaats van een quote in dertig stukken te knippen en per zin te reageren.
Ruk zinnen niet uit de context, probeer te begrijpen wat de schrijver ermee wil zeggen. Ga bij ambiguïteit in een post niet van het ergste geval uit.
Herhaal argumenten niet tot in den treure.
Laat een topic rusten als je alles gezegd hebt dat je wilt zeggen, het laatste woord hebben is niet belangrijk en lukt waarschijnlijk toch niet.
Post geen kale links naar een extern document of video; maak een samenvattinkje van de argumenten en conclusies daarin.
En bovenal: probeer elkaars mening te waarderen, ondanks de verschillen.
Het wel hebben van zo'n beleid biedt sowieso twee dingen:
a) handvatten voor iedereen om een keer te lezen en binnen die kaders te reageren
b) de mogelijkheid voor normale users om elkaar vriendelijk (en onderbouwd) te wijzen op punten die de discussie positief beïnvloeden
Beiden komen m.i. ten goede van een discussie zonder dat er (helaas frequent) ingegrepen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:27
In het BEV draadje staat een (gezien de regels in dat draadje terechte) modbreak dat het enkel over BEVs mag gaan.

Nu begrijp ik natuurlijk goed dat het niet de bedoeling is dat er hele verhandelingen over PHEVs en ICEs in het draadje horen, maar aan enig 'terug' grijpen cq vergelijken met de andere aandrijfvormen valt toch ook niet helemaal te voorkomen?

Er is een transitie gaande van ICE naar BEV, waarbij de consument in de praktijk een hele grote voorkeur lijkt te hebben voor de tussenvariant, de PHEV. Dan is het toch niet onlogisch dat er vergelijkingen worden gemaakt met de 'oude' ICE en die populaire tussenvorm af en toe ook aan bod komt?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@alexbl69 ik snap jouw punt en in dit topic zie je het dus ook vaker 'mis' gaan. Het is opgenomen in de topicregels, omdat als je het los laat, de discussie rondom BEV vs PHEV/ICE in de praktijk de boventoon gaat voeren. Dit zijn vake felle discussies waarbij het onderwerp BEV zal ondersneeuwen. De discussie zelf kan prima gevoerd worden, maar dan dus in een ander topic :)

@True mijn voorkeur zou zijn om dit qua beleid op GoT niveau vast te leggen. Ik verwacht in alle fora dat als iemand een video post, hierbij context geeft (samenvatting, waarom relevant, etc). Beleid per forum (bijv MOB) is dan puur voor specifiek beleid wat niet GoT breed is (kan ook een uitzondering zijn op normaal beleid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

We Are Borg schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:22:
@alexbl69 ik snap jouw punt en in dit topic zie je het dus ook vaker 'mis' gaan. Het is opgenomen in de topicregels, omdat als je het los laat, de discussie rondom BEV vs PHEV/ICE in de praktijk de boventoon gaat voeren. Dit zijn vake felle discussies waarbij het onderwerp BEV zal ondersneeuwen. De discussie zelf kan prima gevoerd worden, maar dan dus in een ander topic :)

@True mijn voorkeur zou zijn om dit qua beleid op GoT niveau vast te leggen. Ik verwacht in alle fora dat als iemand een video post, hierbij context geeft (samenvatting, waarom relevant, etc). Beleid per forum (bijv MOB) is dan puur voor specifiek beleid wat niet GoT breed is (kan ook een uitzondering zijn op normaal beleid).
Lijkt mij prima, maar het is nu helemaal niet opgenomen in bijv de forum FAQ of de huisregels of natuurlijk een subforum beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:08:
Is het een idee om een kort 'mobiliteit beleid' te maken?
Ik zag een user (m.i. terecht) een opmerking maken over link droppen en lo and behold daar wordt fel op gereageerd. Ik dacht ik kijk eens wat in het mobiliteit beleid staat, maar die schijnt niet te bestaan.

Als ik bijv. naar: Wonen Beleid kijk staat daar een prachtig stukje in:

[...]

Het wel hebben van zo'n beleid biedt sowieso twee dingen:
a) handvatten voor iedereen om een keer te lezen en binnen die kaders te reageren
b) de mogelijkheid voor normale users om elkaar vriendelijk (en onderbouwd) te wijzen op punten die de discussie positief beïnvloeden
Beiden komen m.i. ten goede van een discussie zonder dat er (helaas frequent) ingegrepen moet worden.
Ik snap ook niet dat de linkdrop er nog staat.

Klik hier om te zien hoe wij €500 verdienden in een uur tijd. Link.

Hopelijk word dit de toekomst waardoor de brandstofauto verdwijnt. Link.

Volgens mij word er verwacht omwille de discussiewaarde aan te geven waar het filmpje over gaat en wat je er zelf van vind?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Lijkt mij prima, maar het is nu helemaal niet opgenomen in bijv de forum FAQ of de huisregels of natuurlijk een subforum beleid.
Bij de algemene huisregels willen we denk ik voorkomen dat het een boekwerk wordt waar niemand nog de moeite neemt om het te lezen.

Punt 2 van de huisregels “ Voer een respectvolle discussie.” past hierbij wel: puur een link/video droppen helpt niet met een goede discussie starten. Begrijp mij niet verkeerd: het benoemen van voorbeelden zoals deze is zeker niet verkeerd, maar zoals ook in de huisregels staat: wat er niet in staat is niet automatisch toegestaan :)

@Devian ik had die posts nog niet aangepast want kwam iets tussen, maar is alsnog gebeurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

@Notna, na de recente modbreak gaat het weer over het gebrek aan transparantie over laadtarieven.

mcduck in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sorry; gisteren wel gelezen maar niet aan toe gekomen. Ik ga er even naar kijken; dank voor het melden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 19:08
gjcvro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:25:
Kunnen we nou ophouden met dat gesemmel over musk, daar is een heel topic voor, ga daar je beklag doen.
Beetje raar dat het prima is om te bespreken waarom je de Model Y Juniper links laat liggen vanwege design of techniek, maar niet vanwege de sterke associatie met Musk. Dat voelt toch een beetje als selectieve moderatie, misschien zelfs censuur. Ben het er trouwens mee eens dat een algemene discussie over Musk hier niet echt thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
saturn21 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Beetje raar dat het prima is om te bespreken waarom je de Model Y Juniper links laat liggen vanwege design of techniek, maar niet vanwege de sterke associatie met Musk. Dat voelt toch een beetje als selectieve moderatie, misschien zelfs censuur. Ben het er trouwens mee eens dat een algemene discussie over Musk hier niet echt thuishoort.
Even naar het goede topic gezet.

Inhoudelijk: censuur? Serieus? Het hebben van specifieke topics om politiek geneuzel buiten de reguliere topics te houden is censuur?

Er is een reden dat we dit soort gepraat in een apart topic hebben gezet, en dat is omdat het ontzettend storend is om het over politieke voorkeuren te hebben in MOB als MOB over vorm, techniek en smaak gaat van de auto(s) in het betreffende topic.

Daar mag je een mening over hebben (waarvan akte), maar is simpelweg een maatregel om het leuk voor iedereen (of iig: de meeste) te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 24-02-2025 17:54 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste