@
Tweak_ers Dat begrijp ik, maar het probleem is dat men van nature heel snel offtopic gaat bij dergelijke berichten. Voorbeeld dat op dit moment speelt in dit topic: Er is op dit moment iemand die vraagt naar de gebreken van de Corsa-E: Als dat voor de lange ritten in Europa relevant is, dan blijft het antwoord staan. Gaat het over de gebreken van de auto in het algemeen, dan moeten wij weer gaan knippen en dan is de vraag tot waar je knipt en tot welk detailniveau in welk bericht. Op de een of andere manier probeert men niet eens ontopic te blijven en had die vraag dus al helemaal niet zo breed gesteld moeten worden
Een bericht als:
"Door de laadcurve van auto X rijd ik op lange ritten graag van 10% naar 60%, want daarna zakt het af" zou wat mij betreft passend zijn. De reactie erop is dan echter: "Dit is de laadcurve van auto X". In dat laatste bericht zit geen enkele relevantie meer tot lange ritten. En daar reageert dan iemand op: "Mijn vorige auto had laadcurve Y". Zegt u het maar.... Knip je alleen de laatste, dan gaan mensen weer op de 2e reageren. Knip je de 2e ook, dan krijg je discussie zoals in dit geval. Het eerste bericht heb ik echter bewust laten staan, omdat ik die wél relevant vond, maar eigenlijk is die weer in strijd met de topicwaarschuwing
Bepaalde onderwerpen en reacties daarop zijn vaak maar 1 of 2 berichten ontopic en de 3e reactie is offtopic. Als dat zeer regelmatig gebeurt dan is het handig er regels voor op te stellen. Maar sommige mensen zijn erg zwart/wit en dan mag direct niets meer, waarbij de grens bij de ander nog ligt op: Zo lang het relevant is voor het topic waarin het bericht zich bevindt.
Omdat niet iedereen even goed met vaagheden of het aanvoelen van zaken kan omgaan wordt er een duidelijke lijn/grens getrokken. En het lastige is dat je soms iets meer wil toestaan, maar iemand anders gaat daar dan weer naar wijzen met "Ja, maar hij!!! En zie dit bericht!! En waarom mag ik dat dan niet" en dus moet je duidelijk, rechtlijnig en rechtvaardig zijn, maar ook je gevoel mee laten spelen. En dat zal dan in de praktijk ook weer per moderator verschillen, want niemand is hetzelfde (gelukkig maar).
Leugens mag je ontkrachten of vraag naar een onderbouwing, maar, als het bericht waarin de leugen staat offtopic is, dan kan je die beter gewoon als offtopic rapporteren ipv erop te reageren, dan kan er een oordeel worden geveld.
Wat ook meespeelt is of een topic lekker loopt of niet. Dit betreffende topic is de laatste weken nogal onstuimig en dan worden de teugels wat aangetrokken. Loopt een topic lekker en is de sfeer goed, dan mag er doorgaans ook net even iets meer. Dat zijn geen afspraken, maar dat is gewoon hoe het werkt. Er is altijd wat ruimte om buiten de lijntjes te kleuren, maar wordt dat structureel en tot vervelens toe gedaan, dan mag het even helemaal niet meer. En ik vermoed dat het topic dat punt nu even heeft bereikt.
Afijn: Puur een laadcurve posten is offtopic, noem je in een groter verslag even dat je van percentage X naar Y laadt, dan is dat prima. En alle andere gevallen moeten per situatie bekeken worden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen