• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:59
ai heel vervelend maar hopelijk geen fysieke schade bij jullie? Kan levensgevaarlijk zijn, zo'n voorwerp door de ramen. Hopelijk kunnen of hebben ze ondertussen er al een nieuw raam in kunnen zetten en zijn jullie weer onderweg. Geniet van de vakantie!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:24
Juancho schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:23:
ai heel vervelend maar hopelijk geen fysieke schade bij jullie? Kan levensgevaarlijk zijn, zo'n voorwerp door de ramen. Hopelijk kunnen of hebben ze ondertussen er al een nieuw raam in kunnen zetten en zijn jullie weer onderweg. Geniet van de vakantie!
Wij zijn ongedeerd, behalve dat we helemaal onder de glassplinters zaten. De balk is gelukkig plat op de ruit gekomen en niet met de punt, anders was hij er dwars doorheen gegaan.

De auto staat nu bij Carglass in Duitsland in afwachting van toestemming van de verzekering. Ze moeten dan een nieuwe ruit bestellen en als die er is moet hij nog geplaatst worden. Dat gaat nog dagen duren. Wij zijn ondertussen met een huurauto naar onze bestemming gereden.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:41
Zooo zeg.. wat moet je geschrokken zijn. Tering. Ik had vrijdag tijdens de terugreis rond Keulen een steenslag. Gelukkig klein sterretje, op zaterdag direct laten repareren. Maar zo'n tik daar schrok ik al van. Moet je nagaan met zo'n stuk hout. Pffff..

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-08 16:12
cdwave schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:26:
Wat doen jullie eigenlijk met Gemini in de auto?
Even terug vraag over Gemini:
Ik kon met de Google Assistant de poort thuis openen door "Hey Google, open poort" te zeggen (dan vroeg die nog een pincode en ging de poort open). Sinds Gemini werkt dit niet meer en krijg ik antwoord dat ze het ofwel niet begrijpt ofwel geen toegang heeft tot mijn woning (of niets kan vinden wat lijkt op een poort).

Nog meer mensen die een gelijkaardig probleem hebben? Ik kan in de Google Home app niet meteen iets vinden van toestemmingen voor Gemini.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.1.17) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.7.4)

• Juancho
nujtrug schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Even terug vraag over Gemini:
Ik kon met de Google Assistant de poort thuis openen door "Hey Google, open poort" te zeggen (dan vroeg die nog een pincode en ging de poort open). Sinds Gemini werkt dit niet meer en krijg ik antwoord dat ze het ofwel niet begrijpt ofwel geen toegang heeft tot mijn woning (of niets kan vinden wat lijkt op een poort).

Nog meer mensen die een gelijkaardig probleem hebben? Ik kan in de Google Home app niet meteen iets vinden van toestemmingen voor Gemini.
Lukt dat sowieso wel met Gemini op je telefoon?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-08 16:12
Juancho schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Lukt dat sowieso wel met Gemini op je telefoon?
Goede vraag, ik gebruik Gemini of Google Home nooit op mijn telefoon. Heb in het verleden mijn poort via Home Assistant in Google Home gestoken enkel en alleen om via de Volvo de poort open te doen met stemcommando. Siri zou het ook kunnen maar dan moet ik CarPlay hebben aangesloten...

EDIT: Via de Google Home app eens het Gemini tekstveld aangetikt, toestemming gegeven en van daaruit kan ik de poort ook niet openen. Krijg als antwoord "Ik kan de poort niet openen omdat er een pincode vereist is voor deze actie."

[ Voor 20% gewijzigd door nujtrug op 03-08-2026 13:18 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.1.17) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.7.4)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
Wel bijzonder, een assistant die het wel begrijpt en de veel slimmere Gemini niet? Lees hier vaak het tegeovergestelde. _O-

• Juancho
nujtrug schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Goede vraag, ik gebruik Gemini of Google Home nooit op mijn telefoon. Heb in het verleden mijn poort via Home Assistant in Google Home gestoken enkel en alleen om via de Volvo de poort open te doen met stemcommando. Siri zou het ook kunnen maar dan moet ik CarPlay hebben aangesloten...

EDIT: Via de Google Home app eens het Gemini tekstveld aangetikt, toestemming gegeven en van daaruit kan ik de poort ook niet openen. Krijg als antwoord "Ik kan de poort niet openen omdat er een pincode vereist is voor deze actie."
Ja dan weet je iig meer of het aan AAOS ligt of gewoon Gemini zelf, apparaat onafhankelijk.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:11
Ik heb zo'n knopje in de auto liggen. Een stemcommando moeten geven zou ik juist een stap terug vinden. Een stap vooruit zou zijn dat ik helemaal niks hoef te doen en dat de poort vanzelf opengaat als ik met de auto de oprit op rijd. (Dat zou ik overigens best kunnen maken, maar ik vind het de moeite niet...)

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
Venomer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:08:
Gisteren waren we onderweg op de Duitse Autobahn. Er lag een stuk hout op de weg. De auto voor ons reed er overheen waardoor het in de lucht geslingerd werd. Resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We zijn weggesleept naar de dichtstbijzijnde Carglass. Slecht begin van de vakantie…
Pfoeh. Gelukkig kwam die vlak op je ruit. Toch mee schade en mogelijk letsel voorkomen. Beetje fatsoenlijke leen wagen gehad?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Venomer
caspervc schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

Pfoeh. Gelukkig kwam die vlak op je ruit. Toch mee schade en mogelijk letsel voorkomen. Beetje fatsoenlijke leen wagen gehad?
Inderdaad een geluk bij een ongeluk.

Ik kwam er achter dat we voor onze V50 wel pechhulp buitenland (inclusief leenauto) op de polis hebben staan, maar helaas voor de XC40 niet. We hebben zelf een auto moeten huren. Het is een T-Roc geworden. Ik zal hier geen vergelijking XC40 - T-Roc plaatsen. ;)

• Venomer
offtopic:
Carglass Deutschland wil niet aan de reparatie van mijn auto beginnen, hoewel de toestemming van de verzekering er is. Ze willen dat ik persoonlijk bij de inspectie van de schade ben en met een pen een handtekening op papier zet dat ze aan mijn auto mogen zitten. Maar ik zit inmiddels 360 km verderop. :(

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
Venomer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:08:
Gisteren waren we onderweg op de Duitse Autobahn. Er lag een stuk hout op de weg. De auto voor ons reed er overheen waardoor het in de lucht geslingerd werd. Resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We zijn weggesleept naar de dichtstbijzijnde Carglass. Slecht begin van de vakantie…
Pff dat zal een klap gegeven hebben.

Gelukkig hebben jullie zelf niets ( check wel goed op glassplinters op je lichaam)

Sterkte

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hier op vakantie in Oostenrijk. Met wat moeite steeds Tesla laders opgezocht, in één woord ‘Geweldig’ hoe die stations liggen en alle gemakken op loopafstand. Heb maandabbo afgesloten via de Tesla app en lach me een breuk met de prijzen €0,40 per kw tov soms €0,88 per kw bij andere aanbieders.

Enige probleem wat ik heb ervaren is dat Google in de auto me doodleuk naar een buiten werking zijnde Tesla laadstation navigeerde met nog 10% (niet fijn met de afstanden en hoogtes in Oostenrijk, 10km hoogteverschil a 13% hellingshoek volgeladen kost bijna 14% lading). In de Tesla app stond het heel mooi vermeldt; greyed out en meteen bij openen laad tabblad een dichtstbijzijnde 25km verderop.

Gelukkig met wat voorzichtigheid en een hele korte tussnelaadstop bij een slow charger bij een Lidl fijn aangekomen bij ander Tesla station.

Volvo is redelijk zuinig in verbruik, gemiddeld 18kw/100km, geen centje pijn de hellingen op. Echter voelt hij aan de voorkant wat lichtjes aan door de voorwielaandrijving. Maar dat kan aan mij liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 03-08-2026 20:56 ]

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:05:
Ik heb zo'n knopje in de auto liggen. Een stemcommando moeten geven zou ik juist een stap terug vinden. Een stap vooruit zou zijn dat ik helemaal niks hoef te doen en dat de poort vanzelf opengaat als ik met de auto de oprit op rijd. (Dat zou ik overigens best kunnen maken, maar ik vind het de moeite niet...)
een echt luxe-probleem dus.
Ik heb geen poort, en geen oprit, en geen parkeerplek op eigen terrein...... dus ik hoef me er niet eens druk over te maken ;-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Inderdaad een geluk bij een ongeluk.

Ik kwam er achter dat we voor onze V50 wel pechhulp buitenland (inclusief leenauto) op de polis hebben staan, maar helaas voor de XC40 niet. We hebben zelf een auto moeten huren. Het is een T-Roc geworden. Ik zal hier geen vergelijking XC40 - T-Roc plaatsen. ;)
Wel pech joh, echt zonde van de schade aan de wagen.

Je vraagt je af hoe zo'n brok hout op de weg terecht komt...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

5.2.7 komt er aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5Z7iGtQtMFbea5YfDKVeYEr6YM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g23xZGgV5YQEAVCFkJoZpYdZ.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tranquility
ron65 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:49:
Je vraagt je af hoe zo'n brok hout op de weg terecht komt...
Dat is niet zo moelijk. Van een vrachtwagen of aanhanger gevallen..

• Tranquility
Nieuwe funties staat helaas niet bij mij in de app. Dit zal wel alleen gelden voor auto's met het Harman Kardon audiosysteem. Jammer, want een equalizer zou ook in mijn auto zonder Harman Kardon best welkom zijn.

• cdwave
ron65 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:49:
[...] Je vraagt je af hoe zo'n brok hout op de weg terecht komt...
Van een aanhangertje gevallen waarschijnlijk. Gevalletje "ach, die blijft wel liggen denk ik".

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:04
Tranquility schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:30:
[...]

Nieuwe funties staat helaas niet bij mij in de app. Dit zal wel alleen gelden voor auto's met het Harman Kardon audiosysteem. Jammer, want een equalizer zou ook in mijn auto zonder Harman Kardon best welkom zijn.
Ik zie liever een fader dan een equalizer, zodat ik het geluid beter kan verdelen over de auto want dat trekt werkelijk op niets. Als het geluid over de hele auto staat hoort de achterbank amper wat terwijl je elkaar vooraan nog amper verstaat...

YouTube

• Juancho
Dat is by design gedaan door H&K in de XC40 en opvolgers daarvan. Dat gaat EQ of een fadertje niet oplossen. Dat is er bij bouwen auto al zo ingezet, zowel hardwarematig als softwarematig.

Ik ben benieuwd of de facelift, als die er daadwerkelijk komt, straks ook de betere B&W audio optie gaat krijgen. Dat systeem is echt een paar klassen beter dan die van H&K. Iig in de Polestar maar ik kan me niet voorstellen dat het in de Volvo's ook niet veel en veel beter is.

Als je audioliefhebber bent, absoluut het geld waard. Luister je alleen podcasts en wat radio heeft het natuurlijk weinig zin.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:11
Als je een audioliefhebber bent, vind ik het sowieso wel al belangrijk te vermelden dat zelfs de hoogste audiokwaliteit van Spotify eigenlijk niet zo goed is, en je wel degelijk een kwaliteitsverschil gaat horen met andere streamingdiensten zoals Qobuz en ik vermoed ook Tidal. Ik hoorde in mijn wagen naast mekaar toch wel verschil bij hetzelfde nummer in spotify tov dat bij Qobuz als het over helderheid gaat en het kunnen onderscheiden van instrumenten, zeker als ze in hoge tonen spelen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waar heb jij dit vandaan?
In de app staat "Updates in software 5.1.17" als laatste info, nieuwere versies zie ik niet.

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-08 14:14
Ik sprak deze week een volvo dealer (voor een proefritje in een EX60, prachtige auto, maar duur…), die vertelde:
  • In oktober komt meer informatie over de facelift van de EX40 beschikbaar. Productie zal veel later starten, eind van dit jaar?
  • Daarna, in 2027, komt een vernieuwende versie van de EX40 (hij begreep het ook niet, zo kort na de facelift)
  • Voor oktober krijgen ze meer te horen over de EX50, die vanaf medio 2027 leverbaar zou moeten zijn…
Ik ben wel benieuwd. Helaas is de vernieuwde versie van de EX40 en de EX50 te laat voor mij, ik moet mijn C40 eerder inleveren…

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:17
Iets meer details via Reddit:

Updates in software 5.2.7
Software release date: 2026-08-17

Note
This update will be available as an over-the-air download about three weeks after the software release date.
Improvements

Center display: We’ve improved the status bar design to support a more consistent and intuitive user experience. The update also introduces direct access to Bluetooth settings from the status bar, making it quicker and easier to manage connected devices.

This update also includes (only for model year 2026 and later):

improved Bluetooth connectivity

synchronization of your contacts

tweaks to sound and audio to make it more consistent

adjustment to your GPS position for an improved navigation experience

an improved status bar design to support a more consistent user experience in the center display

improvements to decrease loading time of the center display at startup.

We’ve made adjustments to the drive system and power supply that do not affect performance or other certified properties.

https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/1venq9f/software_update_527/

• Juancho
jorisjansen3 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:54:
Ik sprak deze week een volvo dealer (voor een proefritje in een EX60, prachtige auto, maar duur…), die vertelde:
  • In oktober komt meer informatie over de facelift van de EX40 beschikbaar. Productie zal veel later starten, eind van dit jaar?
  • Daarna, in 2027, komt een vernieuwende versie van de EX40 (hij begreep het ook niet, zo kort na de facelift)
  • Voor oktober krijgen ze meer te horen over de EX50, die vanaf medio 2027 leverbaar zou moeten zijn…
Ik ben wel benieuwd. Helaas is de vernieuwde versie van de EX40 en de EX50 te laat voor mij, ik moet mijn C40 eerder inleveren…
Lease? Dan kan je toch als je echt graag wil wachten op de nieuwe EX40/EX50 een tijdelijke wagen pakken? Leasemaatschappijen hebben er altijd wel wat staan en ook echt wel prima auto's om een x periode mee te overbruggen.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Is de facelift niet voor de XC40 -> ICE versie bedoeld? De EX40 zou idd nieuw opgebouwd worden op zelfde technologie als de EX60. Kan me voorstellen dat ze daarom overstappen op EX50 om zo ‘het nieuwe platform’ duidelijker te distingeren?

• Juancho
Vandaag gelezen bij Autoweek. Weinig echt nieuws en het blijft onduidelijk wat er nu met de EX40 en een evt. nieuwe EX50 gaat gebeuren.

https://www.autoweek.nl/a...-stokje-over-van-de-ex40/

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 04-08-2026 19:45 ]

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:12
Juancho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:44:
Dat is by design gedaan door H&K in de XC40 en opvolgers daarvan. Dat gaat EQ of een fadertje niet oplossen. Dat is er bij bouwen auto al zo ingezet, zowel hardwarematig als softwarematig.

Ik ben benieuwd of de facelift, als die er daadwerkelijk komt, straks ook de betere B&W audio optie gaat krijgen. Dat systeem is echt een paar klassen beter dan die van H&K. Iig in de Polestar maar ik kan me niet voorstellen dat het in de Volvo's ook niet veel en veel beter is.

Als je audioliefhebber bent, absoluut het geld waard. Luister je alleen podcasts en wat radio heeft het natuurlijk weinig zin.
Ik hoor nogal wat negatieve dingen over de HK audio, maar ik moet zeggen dat ik het via audiowagon met eigen muziek prima vindt klinken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik ga deze week een upgrade naar B&W in de EX60 bestellen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jorisjansen3 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:54:
Voor wat het waard is,

Ik las vandaag een bericht ergens (vraag me niet waar, was op het werk op een pc van iemand) waarin de EX50 in USA wordt aangekondigd als vervanger van de EX40.

EDIT: gevonden
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1661753715810355&set=a.451173900201682

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 04-08-2026 21:46 ]

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-08 14:14
austin_77 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:26:
Is de facelift niet voor de XC40 -> ICE versie bedoeld? De EX40 zou idd nieuw opgebouwd worden op zelfde technologie als de EX60. Kan me voorstellen dat ze daarom overstappen op EX50 om zo ‘het nieuwe platform’ duidelijker te distingeren?
Ik kreeg niet die indruk…. Maar we zullen zien!

• Juancho
vdburg schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Ik hoor nogal wat negatieve dingen over de HK audio, maar ik moet zeggen dat ik het via audiowagon met eigen muziek prima vindt klinken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik ga deze week een upgrade naar B&W in de EX60 bestellen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat....
Ik ben niet perse negatief over HK in de XC40 hoor. Ansich best een prima geluid en zeker een verbetering wbt het standaard audio systeem. Het is/was alleen het gekozen dirac systeem dat het erg vervelend maakte als je met meer dan 2 mensen in de wagen zat. Achterin komt amper geluid door en de enige manier om iets door te laten komen is door dolby surround volle bak aan te zetten wat weer ten koste gaat van de kwaliteit voorin. Ik zat vaak alleen of met partner naast me in de XC40 dus had er geen enorme last van en dan was HK opzich beter goed hoor.

Maar nu in de PS2 met B&W hoor ik echt zo overduidelijk een mega verschil in positieve zin. Dat is echt een niveautje of wat hoger, super helder, zuiver op alle EQ niveaus. Ben echt onder de indruk. Ik kan alleen niet beloven dat jij het in de EX60 ook gaat ervaren natuurlijk want totaal andere auto. Groter, andere akoestiek, meer speakers volgens mij (de PS3/4 hebben dat iig wel tov de PS2). Dus geen idee. Maar B&W staat natuurlijk wel heel hoog aangeschreven dus dat komt vast goed.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:43
ron65 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

Voor wat het waard is,

Ik las vandaag een bericht ergens (vraag me niet waar, was op het werk op een pc van iemand) waarin de EX50 in USA wordt aangekondigd als vervanger van de EX40.

EDIT: gevonden
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1661753715810355&set=a.451173900201682
Wat ik uit betrouwbare bron heb gehoord is dat de EX40 een (grote) update krijgt en dat de EX50 daarnaast als wat groter nieuw model wordt neergezet. De EX50 zou op een verkort onderstel van de EX60 komen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Mga1600 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 00:05:
[...]

Wat ik uit betrouwbare bron heb gehoord is dat de EX40 een (grote) update krijgt en dat de EX50 daarnaast als wat groter nieuw model wordt neergezet. De EX50 zou op een verkort onderstel van de EX60 komen.
Ik snap Volvo niet... wat doet een EX50 tussen de EX40 en EX60? Zouden ze niet beter hun succesnummer V60 terug nieuw leven inblazen? Nu laten ze de kaas van hun brood eten... BMW en Mercedes komen wellicht met een break voor de nieuwe i3 en C-klasse. Als je kijkt hoeveel Polestar 4's er geleased worden, kan ik er niet bij dat Volvo dit niet snapt!

• cdwave
RigolleM schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:28:
[...] Als je kijkt hoeveel Polestar 4's er geleased worden, kan ik er niet bij dat Volvo dit niet snapt!
Polestar is van dezelfde eigenaar als Volvo, namelijk Geely.

Je moet Polestar niet als concurrent zien, maar gewoon als marktdifferentiatie.

• RigolleM
  • Nu online
cdwave schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:29:
[...]

Polestar is van dezelfde eigenaar als Volvo, namelijk Geely.

Je moet Polestar niet als concurrent zien, maar gewoon als marktdifferentiatie.
Ah dat wist ik nog niet 8)

Zo zien leasemaatschappijen en werkgevers het niet, ik kon bij mijn vorige werkgevers geen Polestar kiezen, wegens 'Chinees', geen concessiehouders en je moest 75km rijden voor een onderhoudsbeurt.

• Tranquility
ron65 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:16:
Waar heb jij dit vandaan?
In de app staat "Updates in software 5.1.17" als laatste info, nieuwere versies zie ik niet.
Blijkbaar is 5.2.7 teruggetrokken.
Bij mij stond die gisteren nog in de app als aankondiging, maar nu is deze weg en is de laatste versie hier ook 5.1.17. Ik zit overigens nog steeds op 5.1.9. Ik heb 5.1.17 nooit aangeboden gekregen.

• Tranquility
Juancho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:09:
Ik ben niet perse negatief over HK in de XC40 hoor. Ansich best een prima geluid en zeker een verbetering wbt het standaard audio systeem. Het is/was alleen het gekozen dirac systeem dat het erg vervelend maakte als je met meer dan 2 mensen in de wagen zat. Achterin komt amper geluid door en de enige manier om iets door te laten komen is door dolby surround volle bak aan te zetten wat weer ten koste gaat van de kwaliteit voorin. Ik zat vaak alleen of met partner naast me in de XC40 dus had er geen enorme last van en dan was HK opzich beter goed hoor.
Ik heb al meerdere keren gehoord dat het standaard audiosysteem in de (E)XC40 beter zou klinken dan de HK versie. Ik moet zeggen dat ik met het standaard systeem best tevreden ben, en ik ben zeker kritisch als het om geluid gaat. Nu heb ik zelden mensen achterin dus het geluid achterin kan ik niet over oordelen. Voorin is het prima genieten en de sub in het dashboard doet ook prima zijn werk. Ik heb een tijdje een extra subwoofer achterin gehad omdat ik die nog had liggen uit een vorige auto, maar die heb ik er weer uitgehaald. Totaal niet nodig. Maar een equalizer zou best wel fijn zijn om het geluid nog wat te finetunen.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:08
Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Blijkbaar is 5.2.7 teruggetrokken.
Bij mij stond die gisteren nog in de app als aankondiging, maar nu is deze weg en is de laatste versie hier ook 5.1.17. Ik zit overigens nog steeds op 5.1.9. Ik heb 5.1.17 nooit aangeboden gekregen.
Niet teruggetrokken, volgens mij te vroeg gepublished op de pagina. Releasedatum van de software stond op 17 augustus, normaal updaten ze die pagina pas op het moment van de release.

• cdwave
RigolleM schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:42:
[...] Zo zien leasemaatschappijen en werkgevers het niet, ik kon bij mijn vorige werkgevers geen Polestar kiezen, wegens 'Chinees', geen concessiehouders en je moest 75km rijden voor een onderhoudsbeurt.
Zal vooral om je werkgever gaan denk ik, leasemaatschappijen gaan meestal alleen over het geld...

Als Polestar "Chinees" is dan is Volvo dat ook. De eigenaar van allebei is tegenwoordig het Chinese bedrijf Geely. Ze delen ook van allerlei technologie.

Een onderhoudsbeurt hoeft maar een paar keer in de leasetermijn. Ik moet een half uur rijden naar de Volvo garage, dus ik neem gewoon een (Linux) laptop mee, zet een VPN op via de WiFi en werk op afstand op m'n kantoor PC tot de auto klaar is. De koffie bij de Volvo dealer is prima.

• Juancho
Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:57:
[...]

Ik heb al meerdere keren gehoord dat het standaard audiosysteem in de (E)XC40 beter zou klinken dan de HK versie. Ik moet zeggen dat ik met het standaard systeem best tevreden ben, en ik ben zeker kritisch als het om geluid gaat. Nu heb ik zelden mensen achterin dus het geluid achterin kan ik niet over oordelen. Voorin is het prima genieten en de sub in het dashboard doet ook prima zijn werk. Ik heb een tijdje een extra subwoofer achterin gehad omdat ik die nog had liggen uit een vorige auto, maar die heb ik er weer uitgehaald. Totaal niet nodig. Maar een equalizer zou best wel fijn zijn om het geluid nog wat te finetunen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het standaard systeem ook dirac heeft, lijkt me niet? Dat kan dan het verschil wellicht maken. Al moet ik wel zeggen dat ik direct de speaker in het midden van het dashboard mis en die heeft de standaard audio toch niet? Dat merkte ik ook in de Volvo V40 die ik voor de XC40 had. Heb ze beide gehad, met en zonder HK. Maar met was toch echt wel veel dikker/voller geluid. Logisch ook met meer speakers, lijkt me stug dat dit in de EX40 niet is.

Maargoed, audiosysteem is iets waar ik altijd goed naar kijk, dat vind ik belangrijker dan bijv. een twin motor :). Wat dat betreft heb ik echt helemaal niks te klagen nu met het B&W systeem. Bizar hoe goed dat is.

• Juancho
Mga1600 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 00:05:
[...]

Dan mag dat wel een mega update zijn incl. een ander onderstel zodat 800v technologie ook mogelijk is. En de grote middentunnel moet er dus uit EN de schermen zijn achterhaalt en zullen lijkt me vervangen worden voor de nieuwe modellen. Kortom, een compleet andere wagen behalve dan waarschijnlijk de looks. In dat kader snap ik nog steeds niet een volgende facelift. Als je de EX/EC40 nog vele jaren mee wil laten gaan...kom dan met een echte moderne nieuwe echte EV variant die niet al te veel afwijkt qua looks en grote en dus ook voor geïnteresseerde kopers betaalbaar blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 05-08-2026 09:57 ]

• cdwave
Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:50:
[...] Ik zit overigens nog steeds op 5.1.9. Ik heb 5.1.17 nooit aangeboden gekregen.
Zou ik zo houden, ik heb het idee dat hij met 5.1.17 instabieler is geworden. Vaker gedoe dat audio niet werkt, en/of de navigatie onderuit ging. En opstarten gaat ook moeizamer lijkt het.

Misschien dat ze daarom wat meer haast hebben met de volgende release?

• Juancho
RigolleM schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Ah dat wist ik nog niet 8)

Zo zien leasemaatschappijen en werkgevers het niet, ik kon bij mijn vorige werkgevers geen Polestar kiezen, wegens 'Chinees', geen concessiehouders en je moest 75km rijden voor een onderhoudsbeurt.
Wat vreemd, al kom jij uit Belgie toch? Wellicht ligt het daar anders. Ik heb mijn PS2 sinds een jaartje en destijds zat er geen verschil tussen Polestar/Volvo of welk bekend merk dan ook. Het issue lag vooral bij merken als Zeekr (vreemd want valt ook onder Geely) en Xpeng (kan ik wat beter begrijpen). Die wagens werden gewoon een risicoklasse hoger ingeschaald en dus automatisch een stuk duurder in de lease terwijl de catalogus waarde minder of gelijk was aan de Polestar/Volvo.

• Tranquility
cdwave schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:58:
Zou ik zo houden, ik heb het idee dat hij met 5.1.17 instabieler is geworden. Vaker gedoe dat audio niet werkt, en/of de navigatie onderuit ging. En opstarten gaat ook moeizamer lijkt het.

Misschien dat ze daarom wat meer haast hebben met de volgende release?
Zou kunnen.
Ik heb echter ook nog steeds issues met de audio zoals pas geluid als ik de richtingaanwijzer gebruik. Dit was al zo met de oude IHU en heb het ook met de nieuwe Snapdragon IHU, dus waar het aan ligt?

• Tranquility
Juancho schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:55:
Ik weet eerlijk gezegd niet of het standaard systeem ook dirac heeft, lijkt me niet? Dat kan dan het verschil wellicht maken. Al moet ik wel zeggen dat ik direct de speaker in het midden van het dashboard mis en die heeft de standaard audio toch niet? Dat merkte ik ook in de Volvo V40 die ik voor de XC40 had. Heb ze beide gehad, met en zonder HK. Maar met was toch echt wel veel dikker/voller geluid. Logisch ook met meer speakers, lijkt me stug dat dit in de EX40 niet is.

Maargoed, audiosysteem is iets waar ik altijd goed naar kijk, dat vind ik belangrijker dan bijv. een twin motor :). Wat dat betreft heb ik echt helemaal niks te klagen nu met het B&W systeem. Bizar hoe goed dat is
Ik weet niet of er dirac in zit, maar weet wel dat het audiosysteem in mijn auto volledig digitaal is. De versterker onder de pasagiersstoel is via glasvezel aangesloten. Ik vind het geluid echt meer dan prima. Helder met een goede bas. Het kan natuurlijk altijd beter, maar voor een standaard audiosysteem vind ik het gewoon goed klinklen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Zal vooral om je werkgever gaan denk ik, leasemaatschappijen gaan meestal alleen over het geld...

Als Polestar "Chinees" is dan is Volvo dat ook. De eigenaar van allebei is tegenwoordig het Chinese bedrijf Geely. Ze delen ook van allerlei technologie.

Een onderhoudsbeurt hoeft maar een paar keer in de leasetermijn. Ik moet een half uur rijden naar de Volvo garage, dus ik neem gewoon een (Linux) laptop mee, zet een VPN op via de WiFi en werk op afstand op m'n kantoor PC tot de auto klaar is. De koffie bij de Volvo dealer is prima.
Bij ons is Polestart ook door de werkgever uit de keuzelijst gahaald vanwege "Chinees"
Maar Volvo niet, omdat die in europa wordt geproduceerd (denken ze).

Laten we het er maar op houden dat ze nergens echt verstand van hebben bij dat wagenpark beheer en maar wat doen...
Een van de redenen dat ik deze wagen volgend jaar wil gaan overkopen voor prive, dan hoef ik geen maagzweer meer op te lopen van de zorgen of ik uberhaupt nog wel iets fatsoenlijks kan leasen waarmee ook de caravan mee op vakantie kan. Die kans is sinds 4 jaar geleden enorm veel kleiner geworden al.

Ach, dan ben ik straks trotse eigenaar van een Volvo XC40, ipv dat die van een leasebende is. O-)

• Tranquility
ron65 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:01:
Bij ons is Polestart ook door de werkgever uit de keuzelijst gahaald vanwege "Chinees"
Maar Volvo niet, omdat die in europa wordt geproduceerd (denken ze).

Laten we het er maar op houden dat ze nergens echt verstand van hebben bij dat wagenpark beheer en maar wat doen...
Een van de redenen dat ik deze wagen volgend jaar wil gaan overkopen voor prive, dan hoef ik geen maagzweer meer op te lopen van de zorgen of ik uberhaupt nog wel iets fatsoenlijks kan leasen waarmee ook de caravan mee op vakantie kan. Die kans is sinds 4 jaar geleden enorm veel kleiner geworden al.

Ach, dan ben ik straks trotse eigenaar van een Volvo XC40, ipv dat die van een leasebende is. O-)
Worden (E)XC40's niet in België geproduceerd?

• cdwave
ron65 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:01:
[...]Laten we het er maar op houden dat ze nergens echt verstand van hebben bij dat wagenpark beheer en maar wat doen...
Beetje offtopic, maar sinds wagenparkbeheer uitbesteed is, is het helemaal waardeloos geworden. De wagenparkbeheerder kijkt alleen nog naar zijn eigen belang, en interesseert het geen biet om je een beetje goede deal te bezorgen. Ik heb nu al een paar keer flinke prijsreducties weten te krijgen door gewoon een offerte van Directlease te laten zien.
Vreemd, want mijn standaard query op ev-database (minimaal 1600 kg trekgewicht, snelladen boven 100kW) leverde de afgelopen jaren steeds meer interessante hits op. Zo interessant, dat we de prive 4x4 de deur uitgedaan hebben en de paardentrailer voortaan achter de leasebak hangen. Heb nu een Ford Explorer EV besteld, met 4WD en 2200kg trekgewicht, en die is goedkoper in de lease dan de C40 zou zijn geweest.
Wel, je weet wat je krijgt. Mijn "pensioenplan" is ook om mijn laatste leasebak over te nemen...

• RigolleM
  • Nu online
cdwave schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Inderdaad de werkgever(s), rechtstreeks via LM kon ik wel Polestar zien, maar in de portal van de werkgever niet.

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de kaarten liggen tussen Polestar en Volvo, ik volg het ook al vanaf het begin op de voet.

Die werkgever liet héél in het begin Polestar toe, maar dan kwamen er klachten dat ze voor een onderhoud, garantieprobleem of incident 75km (heen) moesten afleggen naar de dichtsbijzijnde Volvo garage. Dus werd Polestar geschrapt.

Ik rij momenteel privé een Tesla, dus ik ben wel op de hoogte hoeveel onderhoud mijn EV nodig heeft: GEEN. Tot heden zelf interieurfilters en ruitenwissers zelf vervangen.
Mijn nieuwe werkgever waar ik in september start heeft de VAG kaart getrokken, dus ziet er naar uit dat dit 'voorlopig' het einde van het Volvo tijdperk wordt, behalve als de aanloopwagen een Volvo is, stonden Kia's, Volvo's en Mercedessen op de parking.

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:00:
[...]

Wat vreemd, al kom jij uit Belgie toch? Wellicht ligt het daar anders. Ik heb mijn PS2 sinds een jaartje en destijds zat er geen verschil tussen Polestar/Volvo of welk bekend merk dan ook. Het issue lag vooral bij merken als Zeekr (vreemd want valt ook onder Geely) en Xpeng (kan ik wat beter begrijpen). Die wagens werden gewoon een risicoklasse hoger ingeschaald en dus automatisch een stuk duurder in de lease terwijl de catalogus waarde minder of gelijk was aan de Polestar/Volvo.
Ja, België.. mijn vorige werkgever heeft toen ik er begon Tesla geschrapt, tegen de wil van de werknemers, want er waren met een mobilteitsbudget waar een Tesla M3 net in paste, en nu naar kleiner model moesten uitwijken, zoals de Volvo EX30.

Polestar stond ook niet op de keuzelijst, Volvo wel.. want had met mijn mobiliteitsbudget een EC40 Plus overgenomen van een andere collega als aanloopwagen (die dan definitief werd).

De Chinezen staan in België op weinig keuzelijsten, toch niet bij vrienden en/of familie die met bedrijfswagens rijden. Bij mijn zoon is het enkel BMW, dus rijdt die nu met de kleinste EV van BMW: iX1, niet slecht voor een 26-jarige met 3 jaar werkervaring.

• RigolleM
  • Nu online
Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Klopt, samen met de EX30's. Was ff kantje boordje voor België, maar er is een akkoord met de Vlaamse overheid en zou de site in Gent toch blijven. Is één van de grootste werkgevers in en rond het Gentse, dus dit zou een drama betekend hebben zoals Renault en Audi: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/15/steunpakket-van-119-miljoen-euro-vlaamse-en-federale-overheid-s/.

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Dan mag dat wel een mega update zijn incl. een ander onderstel zodat 800v technologie ook mogelijk is. En de grote middentunnel moet er dus uit EN de schermen zijn achterhaalt en zullen lijkt me vervangen worden voor de nieuwe modellen. Kortom, een compleet andere wagen behalve dan waarschijnlijk de looks. In dat kader snap ik nog steeds niet een volgende facelift. Als je de EX/EC40 nog vele jaren mee wil laten gaan...kom dan met een echte moderne nieuwe echte EV variant die niet al te veel afwijkt qua looks en grote en dus ook voor geïnteresseerde kopers betaalbaar blijft.
De 40 krijgt een update geen totale revamp. De achtergrond van het zal zijn dat de 40 gehandhaafd wordt vanwege de ICE varianten. Zodra de EX50 goed aanslaat zal de EX40 wel verdwijnen denk ik,net als de PS2, dan blijft alleen de XC40 in ICE vorm

Het eerdere idee was dat de EX50 de nieuwe EX40 zou worden en dat alleen de 40 ICE gefacelift zou worden.

Maar de 50 is groter en moderner dan de 40 en wordt dus ook wat hoger gepositioneerd . Daar past een grotere naan bij,

Als je wel een Volvo EV met moderne technologie wil maar de EX60 niet wilt - of te groot of te duur vindt - moet je wachten op de EX50 want dat wordt een soort kleiner broertje van de EX60 . Introductie volgt ergens in oktober is het verhaal.

De EX60 is echt een volgende generatie EV. Dat merk je aan alles. Bijna alle autojournalisten prijzen ‘m. En terecht - hij rijdt geweldig! Superstil, strak, lichtvoetig, uiterst comfortabel, , heerlijke stoelen, goede instap, veel hoofdruimte en beenruimte met (in P10 of P12 vorm) electronisch instelbare vering, laden tot 350 kWh en 22 kw AC, geïntegreerde Gemini ( wat het zoeken naar bijvoorbeeld een laadpaal een lachertje maakt) en in de ultra uitvoering dubbelglas en B&W audio.

Ik heb er in proefgereden en was meteen verkocht (de auto daarna dus ook ….)

Wat er wel of niet van de EX60 wordt overgenomen naar de EX50 weet ik niet, maar het lijkt me een mooi vertrekpunt

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 05-08-2026 15:20 ]

• Juancho
Mga1600 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

De 40 krijgt een update geen totale revamp. De achtergrond van het zal zijn dat de 40 gehandhaafd wordt vanwege de ICE varianten. Zodra de EX50 goed aanslaat zal de EX40 wel verdwijnen denk ik,net als de PS2, dan blijft alleen de XC40 in ICE vorm
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de PS2 gaat verdwijnen maar die info klopt niet. Sterker nog, er komt juist een volledige nieuwe PS2 aan in 2027, al aangekondigd voor Polestar. De nieuwe generatie. Zal waarschijnlijk nog meer een echte Sedan worden. Daarnaast komt er nog een kleinere SUV, die ook volledig nieuw is. Beetje XC40 formaat verwacht ik.
Het eerdere idee was dat de EX50 de nieuwe EX40 zou worden en dat alleen de 40 ICE gefacelift zou worden. Maar de 50 is groter en moderner dan de 40 en wordt dus ook wat hoger gepositioneerd . Daar past een grotere naan bij,
Dat vind ik dus onbegrijpelijk want iedereen kan wel bedenken dat groter gelijk staat aan duurder. En de EX40/C40 is al fors aan de prijs dus ik ben benieuwd wat het plan van Volvo dan is voor al die 40 rijders die geen budget hebben voor een groter model en dit (zoals mij) ook helemaal niet nodig hebben. Betalen voor ruimte die ik niet nodig ben heb ik juist gedaan bij Polestar (PS2 gekozen ipv de grotere PS4).
Als je wel een Volvo EV met moderne technologie wil maar de EX60 niet wilt - of te groot of te duur vindt - moet je wachten op de EX50 want dat wordt een soort kleiner broertje van de EX60 . Introductie volgt ergens in oktober is het verhaal.
Zie hierboven. Het is alsnog een grotere wagen dan de huidige EX40 en zal dus ook ongetwijfeld een prijscategorie hoger liggen.
De EX60 is echt een volgende generatie EV. Dat merk je aan alles. Bijna alle autojournalisten prijzen ‘m. En terecht - hij rijdt geweldig! Superstil, strak, lichtvoetig, uiterst comfortabel, , heerlijke stoelen, goede instap, veel hoofdruimte en beenruimte met (in P10 of P12 vorm) electronisch instelbare vering, laden tot 350 kWh en 22 kw AC, geïntegreerde Gemini ( wat het zoeken naar bijvoorbeeld een laadpaal een lachertje maakt) en in de ultra uitvoering dubbelglas en B&W audio.

Ik heb er in proefgereden en was meteen verkocht (de auto daarna dus ook ….)

Wat er wel of niet van de EX60 wordt overgenomen naar de EX50 weet ik niet, maar het lijkt me een mooi vertrekpunt
~~~
Mij dus voorlopig niet want dat gaat een forse prijsverhoging opleveren verwacht ik zo. En ik keek juist alvast vooruit naar de volledig nieuwe EX40 en dus de nieuwe Polestars wagen in het segment van zeg maar 50-60k max. Zeker met de verhoogde bijtelling die eraan komt ga je een heel ander tijdperk in.

Als de EX50 daadwerkelijk de plek in moet nemen van de EX40 en dus ook niet over de zeg maar 55k gaat, dan kan het een ander verhaal worden. Maar wat ik al zei, groter betekent eigenlijk altijd duurder.

Overigens hoop ik wel dat de EX50 dan juist wat anders wordt. Om eerlijk te zijn vind ik het wel erg saai worden: EX30/EX60/EX90 zijn gewoon dezelfde wagens, zelfde kenmerken maar alleen andere afmetingen. De EX40 vond en vind ik juist daarom zo geslaagd, hele andere look dan andere modellen. Dat maakt het leuk en afwisselend. Als de EX50 dan weer een iets ingekorte EX60 wordt is het de volgende standaard wagen in het nieuwe segment. Zou ik jammer vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 05-08-2026 15:51 ]

• RigolleM
  • Nu online
Groter betekent niet altijd duurder, kijk maar naar de Xpeng P7+, maar ja... de Europese merken snappen het nog altijd niet met hun paketten. Ik had een EC40 Plus en ik had niet eens elektrische stoelen, laat staan mijn XC40 Ultra (je weet het full option pakket), had niet eens lampjes achteraan of 12V-aansluiting in de koffer. Ach meneer dan moest je het light pakket genomen hebben.. eugh wat? Geen trekhaak = geen 12V aansluiting, als je een trekhaak aanschaft installeren we deze er gratis bij 8)7

• Juancho
Laat ik het dan anders stellen, bij Volvo (maar ook Polestar) betekent groter gewoon duurder. En hoe groter, hoe meer luxe/opties/betere afwerking etc je ook hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 05-08-2026 16:00 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

klopt, maar het is in eigendom bij Geely, net als Polestar, en dan toch de één wel en de ander niet vanwege de chinese roots...

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:14
ron65 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:11:
[...]

klopt, maar het is in eigendom bij Geely, net als Polestar, en dan toch de één wel en de ander niet vanwege de chinese roots...
Xpeng heeft zijn fabriek ook in Oostenrijk neergezet. Dus ook Chinese eigenaar, Europese fabriek. Net zoals Volvo.

Sowieso komt 80% van de onderdelen van elke ev (dus ook Europese en Amerikaanse ev’s) al uit China. Dus voor elke ev kun je je afvragen hoe Europees die is…

[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 05-08-2026 16:39 ]

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de PS2 gaat verdwijnen maar die info klopt niet. Sterker nog, er komt juist een volledige nieuwe PS2 aan in 2027, al aangekondigd voor Polestar. De nieuwe generatie. Zal waarschijnlijk nog meer een echte Sedan worden. Daarnaast komt er nog een kleinere SUV, die ook volledig nieuw is. Beetje XC40 formaat verwacht ik.

[...]

Dat vind ik dus onbegrijpelijk want iedereen kan wel bedenken dat groter gelijk staat aan duurder. En de EX40/C40 is al fors aan de prijs dus ik ben benieuwd wat het plan van Volvo dan is voor al die 40 rijders die geen budget hebben voor een groter model en dit (zoals mij) ook helemaal niet nodig hebben. Betalen voor ruimte die ik niet nodig ben heb ik juist gedaan bij Polestar (PS2 gekozen ipv de grotere PS4).

[...]

Zie hierboven. Het is alsnog een grotere wagen dan de huidige EX40 en zal dus ook ongetwijfeld een prijscategorie hoger liggen.

[...]

Mij dus voorlopig niet want dat gaat een forse prijsverhoging opleveren verwacht ik zo. En ik keek juist alvast vooruit naar de volledig nieuwe EX40 en dus de nieuwe Polestars wagen in het segment van zeg maar 50-60k max. Zeker met de verhoogde bijtelling die eraan komt ga je een heel ander tijdperk in.

Als de EX50 daadwerkelijk de plek in moet nemen van de EX40 en dus ook niet over de zeg maar 55k gaat, dan kan het een ander verhaal worden. Maar wat ik al zei, groter betekent eigenlijk altijd duurder.

Overigens hoop ik wel dat de EX50 dan juist wat anders wordt. Om eerlijk te zijn vind ik het wel erg saai worden: EX30/EX60/EX90 zijn gewoon dezelfde wagens, zelfde kenmerken maar alleen andere afmetingen. De EX40 vond en vind ik juist daarom zo geslaagd, hele andere look dan andere modellen. Dat maakt het leuk en afwisselend. Als de EX50 dan weer een iets ingekorte EX60 wordt is het de volgende standaard wagen in het nieuwe segment. Zou ik jammer vinden.
De EX60 is er vanaf 63k. De EX50 moet daar flink onder zitten lijkt me anders koopt niemand ‘m.

Ik heb een XC40 P8 gehad en een C40Twin. Beide prima auto’s maar rijden in de EX60 is echt een wereld van verschil.

De EX60 is echt met geen van die auto’s te vergelijken qua rijbeleving, comfort, stilte, ruimte. Over het uiterlijk kun je twisten, maar mijn ervaring is dat je bij Volvo altijd even aan een nieuw model moet wennen voordat je het gaat waarderen. Ik vond de 40 eerst ook ‘raar’ maar later zie je het anders. En. vind ik de EX60 echt geen beauty en als oude zak vind ik het bijvoorbeeld jammer dat er niet een beetje traditioneel Dashboard in zit. Maar i.t.t. de EX30 zitten er wel geweldig goede stoelen, en zelfs de achterbank is verstelbaar

• Tranquility
Kammika schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:38:
Xpeng heeft zijn fabriek ook in Oostenrijk neergezet. Dus ook Chinese eigenaar, Europese fabriek. Net zoals Volvo.

Sowieso komt 80% van de onderdelen van elke ev (dus ook Europese en Amerikaanse ev’s) al uit China. Dus voor elke ev kun je je afvragen hoe Europees die is…
Je kan je beter afvragen wat er NIET uit China komt..

• Tranquility
Mga1600 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:59:
De EX60 is echt met geen van die auto’s te vergelijken qua rijbeleving, comfort, stilte, ruimte. Over het uiterlijk kun je twisten, maar mijn ervaring is dat je bij Volvo altijd even aan een nieuw model moet wennen voordat je het gaat waarderen. Ik vond de 40 eerst ook ‘raar’ maar later zie je het anders. En. vind ik de EX60 echt geen beauty en als oude zak vind ik het bijvoorbeeld jammer dat er niet een beetje traditioneel Dashboard in zit. Maar i.t.t. de EX30 zitten er wel geweldig goede stoelen, en zelfs de achterbank is verstelbaar
Hoewel ik de EX60 beslist niet lelijk vind, had ik er vanaf het begin al geen SUV gevoel bij. Ik vind hem er niet uitzien als een SUV, in tegenstelling tot de XC40. Beetje hetzelfde verhaal met de EX30, wat ik gewoon een wat hogere auto vind maar zeker geen SUV. De EX60 vind ik meer een verhoogde V60.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:38
Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:57:
[...]

Ik heb ook het standaard audiosysteem en mijn buurman heeft een ICE XC40 met het HK systeem. Ik vind mijn standaard audio echt mooier klinken dan het HK van mijn buurman. Dit vond ik trouwens opmerkelijk, want Harman Kardon was en is een hoogwaardig merk.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:08
Venomer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Een week later kan ik nog steeds niet de Apple Music app installeren in de auto. Ik heb in de Volvo-app gechat met een support-medewerker. Nadat ik de VIN van mijn auto had doorgegeven, kreeg ik dit antwoord:

[Afbeelding]

Eerst maar eens op vakantie denk ik...
Stond vandaag spontaan geïnstalleerd zonder eigen tussenkomst. Straks eens testen!

Update: duurde even voor de eerste muziek wou spelen (heb ik soms ook op de Windows versie) maar daarna erg vlot. App is ook best snel eigenlijk, helemaal goed voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door DoubleDot op 05-08-2026 20:39 ]

• Kammika
Vulcan750 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Ik heb ook het standaard audiosysteem en mijn buurman heeft een ICE XC40 met het HK systeem. Ik vind mijn standaard audio echt mooier klinken dan het HK van mijn buurman. Dit vond ik trouwens opmerkelijk, want Harman Kardon was en is een hoogwaardig merk.
Ik heb nu (naast mijn Volvo) een Vw (id.4), ook met HK. Die klinkt veel beter als HK in de Volvo. Na ruim 4 jaar het ontkend te hebben moet ik er toch echt aan geloven dat HK in de Volvo toch niet helemaal lekker is…

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-08 22:52
RigolleM schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Inderdaad de werkgever(s), rechtstreeks via LM kon ik wel Polestar zien, maar in de portal van de werkgever niet.

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de kaarten liggen tussen Polestar en Volvo, ik volg het ook al vanaf het begin op de voet.

Die werkgever liet héél in het begin Polestar toe, maar dan kwamen er klachten dat ze voor een onderhoud, garantieprobleem of incident 75km (heen) moesten afleggen naar de dichtsbijzijnde Volvo garage. Dus werd Polestar geschrapt.

Ik rij momenteel privé een Tesla, dus ik ben wel op de hoogte hoeveel onderhoud mijn EV nodig heeft: GEEN. Tot heden zelf interieurfilters en ruitenwissers zelf vervangen.
Mijn nieuwe werkgever waar ik in september start heeft de VAG kaart getrokken, dus ziet er naar uit dat dit 'voorlopig' het einde van het Volvo tijdperk wordt, behalve als de aanloopwagen een Volvo is, stonden Kia's, Volvo's en Mercedessen op de parking.
Nou ja misschien is er anders een leuk VAG model? Wel apart want bij ons gebruiken ze VWPFS voor lease en toch staat er naast Skoda, VW en Audi ook Volvo, Tesla en BMW in de lijsten. Ik had nog geluk want kon gewoon naar de Volvo dealer en offerte op laten maken die daarna via LM werd behandeld. Tegenwoordig zijn het van die portals met verplichte keuzes en dan is wat extra soms een stukje moeilijker maar goed dat zien we over een paar jaar wel.

Wagenparkbeheer is ook uitbesteed aan een extern bedrijf. Maar ik heb tot op heden over beide totaal geen klachten, goed bereikbaar en meedenkende, oplossende. Dus denk dat ik gewoon geluk heb. Al moet ik zeggen buiten wat vreemde dingetjes soms in de software dat ik verder totaal geen klachten heb en gewoon happy in stap om ritten te rijden van 90km p/s.

Vandaag was perfecte dag en zonder ECO stand ondanks de wind toch prima resultaat gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46vtJuBodeJGr3k5xfdN7FI4fko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4cAYQuHGXQI380RqewgU3Ez.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Mga1600
Tranquility schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Hoewel ik de EX60 beslist niet lelijk vind, had ik er vanaf het begin al geen SUV gevoel bij. Ik vind hem er niet uitzien als een SUV, in tegenstelling tot de XC40. Beetje hetzelfde verhaal met de EX30, wat ik gewoon een wat hogere auto vind maar zeker geen SUV. De EX60 vind ik meer een verhoogde V60.
Dat gevoel dat de EX60 niet zo hoog is komt omdat hij 14 cm langer is dan de XC60 maar in werkelijkheid is hij echt vrijwel even hoog en even breed.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 05-08-2026 21:27 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

precies dat dus.
Maar intussen wordt de Volvo gewoon nog in de lijst gehouden (ook al is die nu ver buiten budget voor mij, zelfs de EX30 is al te duur ) maar de Polestar niet, want díe is ineens te chinees. 8)7

Ik heb zitten neuzen, want over ene klein jaar moet ik alweer een keuze gaan maken voor de volgende wagen en ik had supergraag een EX40 of EC40 gekozen.
Maar de EC40 gaat al in basis boven budget, de EX40 core is 1 euro er beneden, moet je er geen andere kleur op willen want dan ga je er alweer overheen.

Als ik op sites als autoscout kijk voor een occasion zie ik dat de prijzen gewoon weer hoger zijn dan een jaar geleden, toen zat een XC40 MY23 PLUS van 11-2022 (zoals die van mij) nog rond 26000, nu weer 31000 euro.
Bovendien was er een half jaar geleden gemiddeld een aanbod van 120 wagens die aan die criteria voldeden, nu maar 11.

Maar.... positief puntje aan deze XC40... Ik heb na maanden 3G ineens weer LTE *O* *O* *O*

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-08 21:58
Juancho schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:41:
Vandaag gelezen bij Autoweek. Weinig echt nieuws en het blijft onduidelijk wat er nu met de EX40 en een evt. nieuwe EX50 gaat gebeuren.

https://www.autoweek.nl/a...-stokje-over-van-de-ex40/
https://topgear.nl/autonieuws/volvo-ex50-opvolger-xc40-ex40-2027/

In het kort
  • Opvolger van XC40 en EX40 heet EX50
  • Marktintroductie staat gepland voor najaar 2027
  • Volvo mikt op lagere prijs dan EX40
Vooral het laatste spreekt me aan. Normaal zijn de laatste twee cijfers van het typenummer de vanaf prijs bij Volvo.

EX30 = €3xK.
EX40 = €4xK.
EX50 = €5xK. Maar dat gaat dan niet meer kloppen?
EX60 = €6xK.

[ Voor 10% gewijzigd door Plead op 05-08-2026 21:58 ]

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:36
Plead schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:54:
[...]

Vooral het laatste spreekt me aan. Normaal zijn de laatste twee cijfers van het typenummer de vanaf prijs bij Volvo.

EX30 = €3xK.
EX40 = €4xK.
EX50 = €5xK. Maar dat gaat dan niet meer kloppen?
EX60 = €6xK.
Hier heb ik nog nooit van gehoord, en gaat voor de EX90 bijvoorbeeld al niet op, die had dan de EX82 moeten heten of zo?

• Juancho
ron65 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

precies dat dus.
Maar intussen wordt de Volvo gewoon nog in de lijst gehouden (ook al is die nu ver buiten budget voor mij, zelfs de EX30 is al te duur ) maar de Polestar niet, want díe is ineens te chinees. 8)7

Ik heb zitten neuzen, want over ene klein jaar moet ik alweer een keuze gaan maken voor de volgende wagen en ik had supergraag een EX40 of EC40 gekozen.
Maar de EC40 gaat al in basis boven budget, de EX40 core is 1 euro er beneden, moet je er geen andere kleur op willen want dan ga je er alweer overheen.

Als ik op sites als autoscout kijk voor een occasion zie ik dat de prijzen gewoon weer hoger zijn dan een jaar geleden, toen zat een XC40 MY23 PLUS van 11-2022 (zoals die van mij) nog rond 26000, nu weer 31000 euro.
Bovendien was er een half jaar geleden gemiddeld een aanbod van 120 wagens die aan die criteria voldeden, nu maar 11.

Maar.... positief puntje aan deze XC40... Ik heb na maanden 3G ineens weer LTE *O* *O* *O*
Huh? Je hebt tig keer aangegeven dat je je huidige XC40 gaat overnemen toch? Nu alsnog andere plannen en weer een nieuwe leasebak volgend jaar?

• Juancho
Mga1600 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:59:
[...]

De EX60 is er vanaf 63k. De EX50 moet daar flink onder zitten lijkt me anders koopt niemand ‘m.
Dat zal idd wel moeten ja, anders krijg je een beetje de situatie die ik eerder beschreef. Tegenwoordig kost een EX40/EC40 (beetje goed aangekleed) eigenlijk al te veel. Voor leaserijders ook gezien de hogere bijtelling. Daar moet Volvo wel wat mee lijkt me. Als die auto niet op niveau EX40 komt verliezen ze een hoop klanten denk ik.
Tja dat mag ook wel aangezien de EX60 op een nieuw EV platform staat. Mien dunkt dat ze flink wat verbetert mogen hebben tov de XC/C40 die gewoon op een brandstof platform staat. Kortom, Volvo heeft zich helemaal kunnen uitleven vanaf de grond af aan.... EX60 is voor mij veelste duur en we hebben de ruimte niet nodig dus die gaat er nooit komen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Huh? Je hebt tig keer aangegeven dat je je huidige XC40 gaat overnemen toch? Nu alsnog andere plannen en weer een nieuwe leasebak volgend jaar?
nog steeds geen andere plannen, ik wil deze nog steeds overnemen voor prive gebruik.
En tegelijk voor het werk een leasedroppie nemen dat nog mogelijk is binnen budget, en daar een verklaring van geen prive gebruik zakelijke leasewagen op afsluiten met de belastingdienst, zodat ik geen bijtelling betaal daarover.

Dat is het plan, vooral omdat ik gewoon vrijwel zeker geen caravantrekker meer kan kiezen binnen het budget.

Daarna komt het pensioen in zicht en dan moet ik sowieso weer een prive wagen.
Dus, omdat deze XC40 me buitengewoon prima bevalt, wil ik deze overnemen :)

Een adder onder het gras is de prijs, wat gaat die leasemaatschappij me voor offerte geven als ik volgend jaar aanklop dat ik de wagen wil overnemen. Als dat een nette prijs is, en dat mág iets boven de marktprijs liggen omdat ik gewoon weet welke kwaliteit ik koop, dan zie boven.
Maar als dat de hoofdprijs is, dik boven de marktprijzen dan ga ik me op de occasion markt richten. Ik wil hoe dan ook een prive wagen. Ik heb geen zin meer om me in allerlei bochten te wringen om niet íets te leasen dat ook nog misschien de caravan aankan.....

Een collega van me trof vorig jaar met zijn wagen een woekervoorstel, ze zaten 35% boven de prijs van vergelijkbare occasions op de markt. Nu had hij wel in die vijf jaar bijna elk jaar 2x bij de schadehersteller gestaan, mogelijk hebben ze daar iets van doorberekend. Ik denk dat hij niet al te teleurgesteld moet wezen, een wagen die bijna 10x hersteld is van toch wel behoorlijke plaatwerk schades zou ik niet meer willen. Volgens hem had zijn vrouw iets met muurtjes en paaltjes als ze reed en was dat steeds de oorzaak. _/-\o_

Dus: ja ik wil deze overnemen, EN een zakelijke lease zonder bijtelling,
Lukt dat niet door een te hoge prijs bijvoorbeeld, dan kijk ik naar de handel.
En voor dat volgende leasecontract afgelopen is, mag ik met pensioen. dan heb ik in elk geval alvast een knappe wagen prive :)

• Juancho
Leasemaatschappijen vragen idiote prijzen normaliter dus ik zou de markt zelf maar goed in de gaten houden dan. Je kan evt. ook altijd nog zelf gewoon via Volvo leasen he. Geen gedoe, wel een nieuwe EX40.

• cdwave
ron65 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:50:
[...]nog steeds geen andere plannen, ik wil deze nog steeds overnemen voor prive gebruik. En tegelijk voor het werk een leasedroppie nemen dat nog mogelijk is binnen budget, en daar een verklaring van geen prive gebruik zakelijke leasewagen op afsluiten met de belastingdienst, zodat ik geen bijtelling betaal daarover.
Meestal krijg je meer bruto salaris als je geen leasebak neemt, en een kilometervergoeding van meestal de belastingvrije 0,23 per kilometer. Is er bij jullie niet zo'n regeling?

Want als je die auto toch al hebt, kom je met die kilometervergoeding wel toe, en dan heb je een comfortabele wagen.

Ik stond er versteld van wat onze prive auto per jaar eigenlijk kostte. En die was 20 jaar oud dus de afschrijvingen waren nihil. Twee auto's hebben is best een kostbaar grapje.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
Leasemaatschappijen vragen idiote prijzen normaliter dus ik zou de markt zelf maar goed in de gaten houden dan. Je kan evt. ook altijd nog zelf gewoon via Volvo leasen he. Geen gedoe, wel een nieuwe EX40.
Yep, daarom hou ik de opties nog allemaal open, maar 1 ding staat vast: ik ben dat geklier met de leaseregeling zo zat dat ik voor de caravan en prive tripjes gewoon een eigen wagen wil, en niet meer met samengeknepen billen in een leaselijst zoeken naar de auto die daarvoor past en dus niet beschikbaar is.
Overigens, de algemene regel van de leasemaatshcappijen is dat de overname prijs vaak tussen 33 en 40% van de nieuwwaarde zit, bij mij zou dat op een bedrag tussen 17000 en 20000 komen, daar komt nog BTW overheen. Ook het feit dat ik onder de km stand waarop gecontracteerd is blijf (160.000 km contract, nu 91000 km en nog een jaar te gaan waarin welliswaar een paar projecten die me flink in de KM kunnen jagen voor het werk) kan de prijs nog wat hoger doen uitvallen.
De SOH was bij de laatste check nog 96% bij 88.000 km, wat gewoon keurig is. Verder op de bekende issues met het model en de software na, gewoon een heerlijke wagen en precies zoals ik hem hebben wil.

Nog een jaartje dan mag ik gaan zoeken.

• Kammika
Dat is heel wisselend en kun je niet zo generiek stellen. Ik heb die van mij voor een heel schappelijke prijs kunnen overnemen (lees: onder de marktwaarde)

• RigolleM
  • Nu online
Ik heb geen idiote prijs gekregen van de LM, voor een XC40 Ultimate SR van bijna 2 jaar oud en 38k kilometers, lag in de lijn van de auto's die ik op de 2dehands autosites zag voorbij komen toen.

Maar ik vond het geen ideale EV qua range & looks, ik zag liever Polestar of C40 als privé wagen, maar die waren allemaal te duur bij de jonge occassies, dus is het 'maar' iets anders geworden :)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:11:
[...]

Meestal krijg je meer bruto salaris als je geen leasebak neemt, en een kilometervergoeding van meestal de belastingvrije 0,23 per kilometer. Is er bij jullie niet zo'n regeling?

Want als je die auto toch al hebt, kom je met die kilometervergoeding wel toe, en dan heb je een comfortabele wagen.

Ik stond er versteld van wat onze prive auto per jaar eigenlijk kostte. En die was 20 jaar oud dus de afschrijvingen waren nihil. Twee auto's hebben is best een kostbaar grapje.
Bij ons is het als je een auto met verklaring geen privegebruik hebt, die onder budget geleased is, de wagen je niets kost. Ook geen bijtelling en ook geen deel van het bruto salaris.
Ik moet ca 25000 km per jaar zakelijk rekenen, als dat er nog 5 jaar bijkomt als de wagen toch al op 120000 staat als ik hem overneem, kom ik op 245000 km uit over 5 jaar. En dat wil ik nou net precies niet met de prive wagen.

Ik weet al ongeveer wat de huisige me prive per maand gaat kosten aan MRB, verzekering, onderhoud en energie, en dat is minder dan wat ik nu aan bijtelling en eigen bijdrage betaal. Dat laatste omdat ik toestemming vroeg en kreeg om 20% over budget te gaan om deze te kunnen leasen. Dat deel betaal ik al vanaf dat moment dus uit eigen zak bi elke maand weerj. Ben er wel klaar mee ;-)

Pagina: 1 ... 380 381 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"