• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 23:23
Iemand al opgevallen dat in de Volvo Cars app geen enkel laadpunt meer wordt getoond?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMX3AJ5BAS74BsKExgRxbQdIuWQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VwuVBBKUeUgdz6lM5CDbCq5G.png?f=fotoalbum_large

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:30
MartijnEV schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:32:
Iemand al opgevallen dat in de Volvo Cars app geen enkel laadpunt meer wordt getoond?

[Afbeelding]
Even onderaan op "laadstations" klikken

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
Viel mij vandaag op, dat als ik naar mijn werk navigeer, dat hij op plek van bestemming laat zien hoever het van elke parkeerplaats en garage lopen is. Was mij nog niet eerder opgevallen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• MartijnEV
caspervc schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:36:
[...]

Even onderaan op "laadstations" klikken
Ah, dus de UI is iets gewijzigd, had dat gemist. Dank. Interessante vraag waarom ze dat gedaan hebben.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:40
MartijnEV schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:32:
[...]

Ah, dus de UI is iets gewijzigd, had dat gemist. Dank. Interessante vraag waarom ze dat gedaan hebben.
Is al een tijdje zo hoor :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
Ik had vandaag weer prijs... aangekomen op het werk met 22% batterij en toen ik een kleine 9u later vertrok stond er 16% op het dashboard. Ik zou thuiskomen met 3% maar dat liep uiteindelijk terug op tot 6% met de optimizer aan. Waar die 6% overdag naartoe is gegaan is me een raadsel maar dat vind ik echt niet oké. Deze keer was het buiten geen 30° maar gewoon 15° en niet zonnig, dus van de batterij te koelen kan het niet zijn.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:39
@rolfio bedankt voor de tip over Spotify. Ik heb het geprobeerd op mijn iPhone met een goede bekabelde koptelefoon. Klinkt super!

Terug on topic: Helaas kun je in de auto de audiokwaliteit niet kiezen. Die is altijd middelmatig. De tip is dus inderdaad om je muziek te downloaden in Spotify op je telefoon en dan via CarPlay af te spelen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58
Damn it... Vanavond kop staart botsing gehad, achterkant goed stuk. Baal er goed van! Nu afwachten wat de garage etc gaat zeggen.
Auto deed niets qua ingreep of airbag.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Venomer
RoelsRules schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:37:
Damn it... Vanavond kop staart botsing gehad, achterkant goed stuk. Baal er goed van! Nu afwachten wat de garage etc gaat zeggen.
Auto deed niets qua ingreep of airbag.
Oei! Zelf ongedeerd?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:13
Venomer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:34:
@rolfio bedankt voor de tip over Spotify. Ik heb het geprobeerd op mijn iPhone met een goede bekabelde koptelefoon. Klinkt super!

Terug on topic: Helaas kun je in de auto de audiokwaliteit niet kiezen. Die is altijd middelmatig. De tip is dus inderdaad om je muziek te downloaden in Spotify op je telefoon en dan via CarPlay af te spelen.
Klinkt goed idd, maar 1gb per uur is mij wat te gortig voor wat muziek in de auto…

• RoelsRules
  • Laatst online: 10:58
Helaas zelf wat last van nek dus even afwachten hoe die morgen voelt (wel telefonisch overleg over gehad). Andere inzittende niets gelukkig

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
RoelsRules schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:51:
[...]

Helaas zelf wat last van nek dus even afwachten hoe die morgen voelt (wel telefonisch overleg over gehad). Andere inzittende niets gelukkig
Hoop dat alles goed komt, sterkte bij de afhandeling.

• rolfio
Kammika schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:48:
[...]

Klinkt goed idd, maar 1gb per uur is mij wat te gortig voor wat muziek in de auto…
Ik heb in een grijs verleden alle muziek van Spotify in de hoogst mogelijke kwaliteit gedownload (offline gebruik dus). Zo kan ik altijd en overal muziek afspelen vanaf mijn telefoon, ook als er geen verbinding is. En dus ook via CarPlay. Zie nu net op mijn telefoon dat ik die losless variant ook kan aanzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YN-yLnIMzwQDNE1xspYNLbuDjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/amz413A5PkBOsfe93b82KlZW.png?f=fotoalbum_large

Maar eens een beetje mee spelen. Tis jammer dat je die keuze niet hebt voor het downloaden van je muziek...
Euh, ik zie net dat dat wel kan. Ben alleen bang dat dit nogal wat opslag vergt...

[ Voor 4% gewijzigd door rolfio op 11-09-2025 22:17 ]

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 22:08
Ik ben nu niet in de buurt van de auto, maar mij staat bij dat je dat wel kunt aanpassen. Online kan ik het in ieder geval wel voor de XC40 Hybrid vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qKF9JgjRTAqb8G7W03jIKUMCQA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XCd4rtrT4D9KmDMQvS3oaJAy.png?f=user_large

https://www.volvocars.com...68b3ba49c0a801516c97fc75/

• caspervc

Ik kan in de auto in spotify in instellingen alles kiezen behalve FLAC. Scheelt veel in geluid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
RoelsRules schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:51:
[...]

Jeetje balen. Hoop dat je nek meevalt. Die auto is maar materiaal om jou te beschermen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:46
Sinds softwareversie 3.7, welke vorige week is geïnstalleerd heb ik al een paar keer gehad dat het infotainmentsysteem spontaan gaat herstarten. Na twee keer herstarten werkt het dan weer. Dat is echt ontzettend irritant. Het gebeurt namelijk steeds op een moment dat ik vlakbij een nog voor mij onbekende bestemming ben en ik de navigatie even nodig heb voor aanwijzingen.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:35

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Vanmiddag bevestiging gehad van de LM dat de auto in order is gezet. Binnen een uur reactie van de dealer dat ze hem hebben besteld *O*
Topservice van Volvo :)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkottier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:32
jjcmulder schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:39:
Sinds softwareversie 3.7, welke vorige week is geïnstalleerd heb ik al een paar keer gehad dat het infotainmentsysteem spontaan gaat herstarten. …

Ja hier ook (P8 Recharge 2020) maar er is geen echt patroon in te ontdekken. N.B. die reboots zijn ook niet specifiek voor deze versie. Dat speelt al zo lang als ik de auto heb. Paar weken terug een nieuwe Lynk & Co als leenauto gehad. Lynk & Co is natuurlijk ook van Geely net als Volvo en leent veel van de techniek, maar wat een verademing qua entertainment systeem, start instant op, net zo responsive als een mobiele telefoon. Hoop voor de nieuwe Volvo’s dat die net zo’n top systeem krijgen.

Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
Sinds softwareversie 3.7, welke vorige week is geïnstalleerd heb ik al een paar keer gehad dat het infotainmentsysteem spontaan gaat herstarten. Na twee keer herstarten werkt het dan weer. Dat is echt ontzettend irritant. Het gebeurt namelijk steeds op een moment dat ik vlakbij een nog voor mij onbekende bestemming ben en ik de navigatie even nodig heb voor aanwijzingen.

Yep, gistermiddag nog.
Ik stap op m'n werk in de auto om naar huis te rijden. Alles nog goed, Spotify ging spelen, maar na nog geen vijf meter gereden te hebben valt opeens het geluid weg incl. het geluid van de richtingaanwijzers en wordt alles zwart. Na een minuut of wat kwam alles weer terug incl. geluid. Een paar dagen daarvoor 's morgens toen ik de garage uitreed ging het infotainment systeem ook rebooten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 22:28

Yes heb ik ook gehad vooral in het begin, ineens is het weer gestopt. Heb dat veel vaker gehad met updates maar meestal stopt dit na een bepaalde tijd. Dan is het weken rustig tot het spontaan ineens weer een paar keer gebeurt. Ik kan de vinger er niet op leggen waarom, maar komt het op mij over als software bugs of memory leaks.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:26:
Even een cross post vanuit het Polestar topic want ik weet dat het 3G/LTE verhaal bij de XC40 ook vaak speelt (zijn dezelfde wagens verder)....

[...]
Ik reed vandaag vanuit Belgie naar NL terug en inderdaad, na 3 weken feilloos LTE direct na de grens 3g en niets helpt, het blijft 3g.

lijkt mij idd een NL netwerk dingetje, misschien betaalt Volvo de providers te weinig of zo

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Allright, om maar even terug te komen op instabiliteit van het systeem.

Gisteren reed ik (met caravan) terug naar huis, vertrokken uit de buurt van Sankt Vith in de Ardennen een eerste rustige helft van de reis. Verbruik zakte gedurende de eerste 50 km naar 27 kWh/100 km met caravan, maar ja... ondanks wat stijgende delen zijn er terug meer dalende delen van de weg, dus dat kan.

Het begon wel al bij de start, een zeer traag startend maps.
Ik heb het hele systeem met de home button gereset, daarna leek het beter te gaan.
Terugreis ingeklopt, uiteraard een volkomen verkeerd aanbod van snelladers, maps wilde er 1 bij Ruwiel op de A2 geven, dat is echter verder dan ik met de caravan had kunnen halen.
Ik heb ABRP opgestart, die gaf helemaal niet veel soeps aan, en met zoeken op de kaart zag je ook nergens snelladers.
Filtertjes verkeerd? nee, niet, stonden goed, maar ABRP kende even geen snelladers langs de A2 meer.
Verbinding goed? ja, LTE en internet.

Dus, zelf een laadstop gekozen ergens bij Echt, haalbaar (makkelijk zelfs bleek achteraf) en die als einddoel ingeprogrammeerd. Dat werkte.

Tijdens de rit genieten van de rust, maar ook een touringcar die met 110 voorbij kwam blazen op de daling, 400 meter verderop zakte het ding terug naar 60 kmh omdat de weg weer omhoog ging, ja dan moet je wel afremmen want links was het nog wat druk.
Even later een ruimte, naar links, en in no-time weer op 90 en daarmee die grommende brommende en puffende touringcar voorbij weer. Een chauffeur met een gezicht als onweer achter het stuur, want dat ding wilde echt niet harder dan 60 op de helling :-)

genieten dus, maar toen de grens met Nederland.
Ineens geen internet meer, ach, dat kan bij een grens...
Maar na 10 km was er pas weer verbinding, nu 3g.
even verderop... maps bevroren
Ik kon doen en laten wat ik wilde, maar ik kreeg een bevroren beeld achter het stuur en een zwart display in het midden. Homeknop reset reageerde ook nergens op.
Dat duurde zo een minuut of 5, en toen ineens het volvo logo in beeld, systeem werd herstart.
Traag als wat, en na nog eens 5 minuten was Maps er weer.
Bij de laadstop even alles gereset, ook de t-cam reset.
Leek weer in orde, maar 10 minuten na vertrek bij de laadstop weer bevroren beelden en een zwart display in het midden, een herhaling van de super trage reboot waar niemand om had gevraagd.
Al die tijd 3g als verbinding.

Pas bij Utrecht had ik (na de tweede laadstop) weer een fatsoenlijk werkend systeem, wel 3g. Ik heb tussen Weert en Utrecht dus ook maar de maps op de smartphone gebruikt, maar ook Android Auto was niet bruikbaar op dat stuk, deed domweg niets. Ook de laadstop bij Lingenhorst inplannen kon dus niet, met als gevolg geen voorverwarmde accu en dus max 89 kW laadsnelheid.

Thuis werkte alles weer als vanouds, alles? nee... nog steeds geen LTE terug.

Ik vond de wagen deze rit van 340 km met tweemaal een vastlopend systeem en reboot en traagheid, vanaf het moment dat de NL grens was gepasseerd, niet echt zijn best doen. Het is dat ik maps op de GSM kon gebruiken, aan maps op de wagen heb ik zeker 150 km lang weinig gehad.

Onderhoud duurt nog even volgens de gegevens, maar ik ga nu toch echt een tussendoor onderhoudsbeurt inschieten met als reden "slecht werken van het infotainment systeem en trage internet connectie"

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 22:08
Net terug van 3 dagen in de Alpen om te fietsen. Genoten van het rijden in de bergen met haarspeldbochten en smalle doorgangen. Regenererend vermogen blijft me verbazen bij EVs. Bij thuiskomst wel een brandlucht te ruiken bij het achterwiel. Bij de garage bleek juist de regenererende motor(??) op het wiel rechtsachter vast te lopen. Wordt vervangen en kan de auto mid volgende week weer ophalen.
Het goede nieuws is dat ik in 5 dagen rijden 6 keer de grens overgegaan ben en op kort wegvallen van de verbinding bij de grens (zoals gebruikelijk ) ik geen verbindingsproblemen heb gehad. Zowel spotify en tune-in als de rest van het systeem bleven online. Overigens niet opgelet of ik 3G of LTE verbinding had.
Heb nu een Skoda Elroq als vervangende auto, die me ook goed bevalt trouwens. Wat me direct opvalt is dat je in deze auto de accu wel handmatig kan voorbereiden op snelladen.

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:55:
Allright, om maar even terug te komen op instabiliteit van het systeem.

Gisteren reed ik (met caravan) terug naar huis, vertrokken uit de buurt van Sankt Vith in de Ardennen een eerste rustige helft van de reis. Verbruik zakte gedurende de eerste 50 km naar 27 kWh/100 km met caravan, maar ja... ondanks wat stijgende delen zijn er terug meer dalende delen van de weg, dus dat kan.

Het begon wel al bij de start, een zeer traag startend maps.
Ik heb het hele systeem met de home button gereset, daarna leek het beter te gaan.
Terugreis ingeklopt, uiteraard een volkomen verkeerd aanbod van snelladers, maps wilde er 1 bij Ruwiel op de A2 geven, dat is echter verder dan ik met de caravan had kunnen halen.
Ik heb ABRP opgestart, die gaf helemaal niet veel soeps aan, en met zoeken op de kaart zag je ook nergens snelladers.
Filtertjes verkeerd? nee, niet, stonden goed, maar ABRP kende even geen snelladers langs de A2 meer.
Verbinding goed? ja, LTE en internet.

Dus, zelf een laadstop gekozen ergens bij Echt, haalbaar (makkelijk zelfs bleek achteraf) en die als einddoel ingeprogrammeerd. Dat werkte.

Tijdens de rit genieten van de rust, maar ook een touringcar die met 110 voorbij kwam blazen op de daling, 400 meter verderop zakte het ding terug naar 60 kmh omdat de weg weer omhoog ging, ja dan moet je wel afremmen want links was het nog wat druk.
Even later een ruimte, naar links, en in no-time weer op 90 en daarmee die grommende brommende en puffende touringcar voorbij weer. Een chauffeur met een gezicht als onweer achter het stuur, want dat ding wilde echt niet harder dan 60 op de helling :-)

genieten dus, maar toen de grens met Nederland.
Ineens geen internet meer, ach, dat kan bij een grens...
Maar na 10 km was er pas weer verbinding, nu 3g.
even verderop... maps bevroren
Ik kon doen en laten wat ik wilde, maar ik kreeg een bevroren beeld achter het stuur en een zwart display in het midden. Homeknop reset reageerde ook nergens op.
Dat duurde zo een minuut of 5, en toen ineens het volvo logo in beeld, systeem werd herstart.
Traag als wat, en na nog eens 5 minuten was Maps er weer.
Bij de laadstop even alles gereset, ook de t-cam reset.
Leek weer in orde, maar 10 minuten na vertrek bij de laadstop weer bevroren beelden en een zwart display in het midden, een herhaling van de super trage reboot waar niemand om had gevraagd.
Al die tijd 3g als verbinding.

Pas bij Utrecht had ik (na de tweede laadstop) weer een fatsoenlijk werkend systeem, wel 3g. Ik heb tussen Weert en Utrecht dus ook maar de maps op de smartphone gebruikt, maar ook Android Auto was niet bruikbaar op dat stuk, deed domweg niets. Ook de laadstop bij Lingenhorst inplannen kon dus niet, met als gevolg geen voorverwarmde accu en dus max 89 kW laadsnelheid.

Thuis werkte alles weer als vanouds, alles? nee... nog steeds geen LTE terug.

Ik vond de wagen deze rit van 340 km met tweemaal een vastlopend systeem en reboot en traagheid, vanaf het moment dat de NL grens was gepasseerd, niet echt zijn best doen. Het is dat ik maps op de GSM kon gebruiken, aan maps op de wagen heb ik zeker 150 km lang weinig gehad.

Onderhoud duurt nog even volgens de gegevens, maar ik ga nu toch echt een tussendoor onderhoudsbeurt inschieten met als reden "slecht werken van het infotainment systeem en trage internet connectie"
Toch moet je dat eens laten nakijken. Ik heb erop gelet sinds dit soort berichten opmaat forum staan, maar heb gewoon continu lte in beeld.

Er kan ook iets met je gps antenne aan de hand zijn oid

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:32:
[...]

Toch moet je dat eens laten nakijken. Ik heb erop gelet sinds dit soort berichten opmaat forum staan, maar heb gewoon continu lte in beeld.

Er kan ook iets met je gps antenne aan de hand zijn oid
Dat zou kunnen uiteraard, zoals ik al zei ik ga maar eens een bezoekje inschieten. Ervaring met de vorige keer leert wel dat dat behoorlijk moeilijk wordt, want ze verwijzen je heel snel naar autotaal-glas of james autoservice, zelfs als je ze aangeeft problemen met software te hebben. Lang leve de automatisering bij de leasemaatschappijen.

Ik ben drie weken lang in het gebied op de grens met Belgie, Duitsland en Luxemburg geweest, drie weken lang strakke LTE verbinding en geen enkel probleem bij passeren van de grens.
TOT ik in Nederland terug kwam, daar begon direct de ellende met 3g en rare vastlopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:05:
Net terug van 3 dagen in de Alpen om te fietsen. Genoten van het rijden in de bergen met haarspeldbochten en smalle doorgangen. Regenererend vermogen blijft me verbazen bij EVs. Bij thuiskomst wel een brandlucht te ruiken bij het achterwiel. Bij de garage bleek juist de regenererende motor(??) op het wiel rechtsachter vast te lopen. Wordt vervangen en kan de auto mid volgende week weer ophalen.
Het goede nieuws is dat ik in 5 dagen rijden 6 keer de grens overgegaan ben en op kort wegvallen van de verbinding bij de grens (zoals gebruikelijk ) ik geen verbindingsproblemen heb gehad. Zowel spotify en tune-in als de rest van het systeem bleven online. Overigens niet opgelet of ik 3G of LTE verbinding had.
Heb nu een Skoda Elroq als vervangende auto, die me ook goed bevalt trouwens. Wat me direct opvalt is dat je in deze auto de accu wel handmatig kan voorbereiden op snelladen.
dat van die motor is minder, zou toch niet moeten kunnen.
Ik heb in de Süd-Eiffel ook genoten van de 18% hellingen en bochtjes, super, zeker met OPD aan, een genot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:41
StevendGraaf schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:05:
Er zit maar 1 motor tussen de achterwielen, die is zowel voor aandrijven als regenereren, en dat voor beide wielen. Dus ik vind je storing zeer bijzonder en waarschijnlijk zeer knullig uitgelegd door de garage.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Venomer
StevendGraaf schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:28:
[...]

Ik ben nu niet in de buurt van de auto, maar mij staat bij dat je dat wel kunt aanpassen. Online kan ik het in ieder geval wel voor de XC40 Hybrid vinden:

[Afbeelding]

https://www.volvocars.com...68b3ba49c0a801516c97fc75/
Ik heb nog even gekeken naar de instellingen van de Spotify-app in de auto. Je kunt inderdaad de audiokwaliteit aanpassen en nummers downloaden voor offline gebruik. Ik heb de indruk dat dit gesynchroniseerd wordt met de app op je telefoon. Ik zie een hoop downloads staan die ik ook op mijn telefoon heb, maar in de auto heb ik zelf nooit iets gedownload. Ik wist niet eens dat het kon.

Op de telefoon kan ik nu lossless kiezen, maar in de auto is zeer hoog het maximum. Ik ben benieuwd of lossless ook naar de AAOS app komt.

EDIT: Ik zie in de app op de telefoon de optie “Downloaden naar andere apparaten”, en daar staat dan mijn auto bij. Voor jullie misschien al bekend, maar voor mij nieuw. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Venomer op 13-09-2025 18:48 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:56
Venomer schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:09:
[...]

Ik heb nog even gekeken naar de instellingen van de Spotify-app in de auto. Je kunt inderdaad de audiokwaliteit aanpassen en nummers downloaden voor offline gebruik. Ik heb de indruk dat dit gesynchroniseerd wordt met de app op je telefoon. Ik zie een hoop downloads staan die ik ook op mijn telefoon heb, maar in de auto heb ik zelf nooit iets gedownload. Ik wist niet eens dat het kon.

Op de telefoon kan ik nu lossless kiezen, maar in de auto is zeer hoog het maximum. Ik ben benieuwd of lossless ook naar de AAOS app komt.

EDIT: Ik zie in de app op de telefoon de optie “Downloaden naar andere apparaten”, en daar staat dan mijn auto bij. Voor jullie misschien al bekend, maar voor mij nieuw. :)
Toevallig IOS? Op m'n s23 met Android Spotify app is lossless namelijk nog niet mogelijk en er is ook geen update. Laatste update was 10 september.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:27
Juancho schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:52:
[...]

Toevallig IOS? Op m'n s23 met Android Spotify app is lossless namelijk nog niet mogelijk en er is ook geen update. Laatste update was 10 september.
De uitrol, voor premium accounts, gaat gefaseerd… geduld dus….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:52:
[...]

IOS inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Gisteren Spotify in de auto op de hoogste geluidkwaliteit gezet. Klinkt inderdaad nog een stuk mooier (heb het Harman Kardon systeem, dat komt met Spotify zo zeker beter uit de verf).
Weet niet of de eerder reeds gedownloade nummers dan opnieuw in de hoge kwaliteit worden gedownload, dus maar even wat ‘nieuwe’ nummers beluisterd voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
MartijnEV schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:08:
Gisteren Spotify in de auto op de hoogste geluidkwaliteit gezet. Klinkt inderdaad nog een stuk mooier (heb het Harman Kardon systeem, dat komt met Spotify zo zeker beter uit de verf).
Weet niet of de eerder reeds gedownloade nummers dan opnieuw in de hoge kwaliteit worden gedownload, dus maar even wat ‘nieuwe’ nummers beluisterd voor de zekerheid.
Ik heb die optie nog niet maar begrijp ik het goed dat Spotify dan op je mobiel de grotere bestanden download? Ik heb bijv een eigen playlist met duizenden nummers verzamelt in de loop der tijd en die kan ik natuurlijk niet allemaal lokaal gaan downloaden 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
MartijnEV schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:08:
Wat bedoel je met hoogste? En doe je het via de aaos cliënt (die vind ik echt slecht geluid geven en daarin heb ik de lossless optie ook nog niet gezien. Kan Max 320kpbs kiezen en dan klinkt die nog steeds niet lekker) of speel je via CarPlay af

Via CarPlay kan ik lossless wel aanzetten. Via CarPlay klinkt de spotify sowieso stukken beter maar ik merk niet echt verschil met lossless en de 320kpbs stream

Ik moet zeggen dat ik thuis die lossless ook even aangezet heb. Ik merk ook daar geen hoorbaar verschil met de 320kpbs hoogste kwaliteit stream. (Maar misschien ben ik niet audiofiel genoeg)

Er is ook al onderzoek dat als je mensen vertelt dat een stream hogere kwaliteit heeft en dan vraagt of ze objectief willen aangeven welke beter klinken, ze bijna altijd die “hogere kwaliteit” aangeven als beste geluid. Zelfs als ze in de testen af en toe dan gewoon met lagere bitrate hebben getest. Effect is nog sterker als je volume iets opschroeft van de bron, dan hebben mensen het gevoel dat het geluid beter is omdat het “voller” klinkt

My cup of tea nu: dat lossless voegt niet zoveel toe, zeker niet in een auto die door alle achtergrond geluid toch al geen iDeal plek voor audio luisteren is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb die optie nog niet maar begrijp ik het goed dat Spotify dan op je mobiel de grotere bestanden download? Ik heb bijv een eigen playlist met duizenden nummers verzamelt in de loop der tijd en die kan ik natuurlijk niet allemaal lokaal gaan downloaden 😁
Ik had alles al ooit eens op mijn telefoon gedownload, die downloads heb ik verwijderd. Heb alles nu opnieuw gedownload maar dan in de hoogste kwaliteit. Dat is voor mijn 930 nummers ongeveer 52 GB aan opslag.
Nu kan ik vanaf mijn telefoon altijd in de hoogste kwaliteit luisteren, mits aangesloten via CarPlay, of thuis via mijn Kef speakers die Spotify Connect ondersteunen.

Via de app in onze auto's is losless voorlopig nog niet aanwezig. Denk eigenlijk ook niet dat je verschil gaat horen in onze auto's tussen losless en de 320 kbps smaak die nu de beste kwaliteit geeft in deze app. Ik vind de app tamelijk beperkt wat geluid betreft. Wat ik al eerder zei, beste kwaliteit krijg je via CarPlay.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49
Kammika schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:09:
[...]

Wat bedoel je met hoogste? En doe je het via de aaos cliënt (die vind ik echt slecht geluid geven en daarin heb ik de lossless optie ook nog niet gezien. Kan Max 320kpbs kiezen en dan klinkt die nog steeds niet lekker) of speel je via CarPlay af

Via CarPlay kan ik lossless wel aanzetten. Via CarPlay klinkt de spotify sowieso stukken beter maar ik merk niet echt verschil met lossless en de 320kpbs stream

Ik moet zeggen dat ik thuis die lossless ook even aangezet heb. Ik merk ook daar geen hoorbaar verschil met de 320kpbs hoogste kwaliteit stream. (Maar misschien ben ik niet audiofiel genoeg)

Er is ook al onderzoek dat als je mensen vertelt dat een stream hogere kwaliteit heeft en dan vraagt of ze objectief willen aangeven welke beter klinken, ze bijna altijd die “hogere kwaliteit” aangeven als beste geluid. Zelfs als ze in de testen af en toe dan gewoon met lagere bitrate hebben getest. Effect is nog sterker als je volume iets opschroeft van de bron, dan hebben mensen het gevoel dat het geluid beter is omdat het “voller” klinkt

My cup of tea nu: dat lossless voegt niet zoveel toe, zeker niet in een auto die door alle achtergrond geluid toch al geen iDeal plek voor audio luisteren is…
Je moet al een redelijk audiofiele geluidsinstallatie thuis hebben om het verschil tussen een 320kbps opname en lossless te kunnen horen. Op een duizend euro setje ga je dit echt niet horen. Ook op elke hi-res bluetooth koptelefoon/oortjes is lossless niet zinvol. (Bluetooth comprimeert ook)
Ik geloof ook niet dat in onze XC40s tussen 320kbps en lossless (Flac) enig hoorbaar is, en zeker niet onderweg!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillie82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-09 23:59
Is het niet zo dat CarPlay ook gewoon via Bluetooth connectie maakt? Dan zou de instelling “lossless” geen verschil maken in onze auto’s? Ik merk gek genoeg wel een verschil tussen Spotify via AAOS en via Bluetooth streaming, in het voordeel van Bluetooth🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
Vulcan750 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:34:
[...]

Je moet al een redelijk audiofiele geluidsinstallatie thuis hebben om het verschil tussen een 320kbps opname en lossless te kunnen horen. Op een duizend euro setje ga je dit echt niet horen. Ook op elke hi-res bluetooth koptelefoon/oortjes is lossless niet zinvol. (Bluetooth comprimeert ook)
Ik geloof ook niet dat in onze XC40s tussen 320kbps en lossless (Flac) enig hoorbaar is, en zeker niet onderweg!
Ik ben geen audiofiel maar hoor met mijn 76 jaar oude oren echt duidelijk verschil.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Tillie82 schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:28:
Is het niet zo dat CarPlay ook gewoon via Bluetooth connectie maakt? Dan zou de instelling “lossless” geen verschil maken in onze auto’s? Ik merk gek genoeg wel een verschil tussen Spotify via AAOS en via Bluetooth streaming, in het voordeel van Bluetooth🤷‍♂️
CarPlay gaat niet via Bluetooth, maar via het vaste kabeltje (wil overigens niet zeggen dat er dan geen compressie op zit, zou nog steeds kunnen)

Spotify via bt vind ik idd ook nog steeds beter klinken dan via de aaos cliënt. Lig niet aan aaos, want openradio en tunein geven veel beter geluid dan de spotify app, dus het kan wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Juancho schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:36:
[...]

In AAOS wordt er gedownload naar de auto. In de AAOS Spotify settings stond hij bij mij eerst op ‘normaal’, nu op de hoogste stand (niet lossless, maar 320kbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
[...]

In de AAOS Spotify settings stond hij bij mij eerst op ‘normaal’, nu op de hoogste stand (niet lossless, maar ‘zeer hoog’ of zoiets, dat moet dan 320 kbps zijn). Ik vind het echt beter klinken dan voorheen. Het hangt wel van het nummer af (van de opnamekwaliteit van de master), maar bij veel nummers is het geluid voor mij nu puurder en klinkt het minder ‘gecomprimeerd’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Ik heb ook het idee dat de Harman Kardon installatie zelf in de MY26 een stuk beter klinkt dan in eerdere modeljaren. Zou kunnen komen door de nieuwe (‘snellere’) infotainment hardware waar AAOS in de EX40 MY26 op draait. Ik las klachten op dit forum dat de achterspeakers bij de HK bijna niets doen, echter in mijn MY26 geven die (ook) prima geluid. Misschien dat de MY26 hardware sowieso zorgt voor een betere performance van de HK setup? Maar goed, sinds de switch van AAOS Spotify van normaal naar ‘zeer hoog’ geniet ik nóg meer van de HK installatie. Ik ga nog eens Tidal, Qobuz en een USB stick met FLAC bestanden proberen, ben benieuwd. Zal nog beter klinken dan AAOS Spotify.
Spotify via CarPlay gebruik ik nooit, waarom zou ik mijn eigen databundel gebruiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De kwaliteit op hoogste zetten in de Spotify settings van AAOS was altijd al een optie toch? Vanaf het begin.

Ik heb nu zelf een PS2 met Bowers & Wilkens audio en ik hoor echt zeker een kwalitatief stuk beter systeem dan de HK in de xc40P8 hiervoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 14-09-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Na ruim 5500 km gereden te hebben, nog wat andere verschillen die mij zijn opgevallen tussen mijn huidige EX40 MY26 en mijn vorige EX40 MY25:
- De voorwielophanging lijkt sterk verbeterd te zijn; de auto stuurt strakker en bij onregelmatige wegoppervlakken ‘strijkt’ de voorkant de oneffenheden veel fijner weg. Ook is er geen ‘gebonk’ meer bij het rijden over drempels etc. Ik vermoed dat er nu sterkere schokbrekers worden gemonteerd, en uiteraard de sterkere toplagers.
- De geluidsisolatie lijkt verbeterd te zijn, de auto is stiller tijdens het rijden, het bandengeluid klinkt significant minder sterk door (en ik heb exact dezelfde Pirelli’s eronder liggen)
- De geluidsinstellingen blijven nu behouden, die hoef je niet meer na elke start opnieuw in te stellen.
- De nieuwe snellere infotainment hardware werkt feilloos: snel en zoals het hoort.
- HK werkt nu beter, de achterspeakers doen nu ook goed mee zoals je zou verwachten.
- Meest recente Volvo logo op de sleutel ipv de vorige versie (van paar jaar geleden al) van het logo.
- Op het stuur nog wel het vorige logo, daar ongewijzigd.
- En natuurlijk de nieuwe UI van het infotainment systeem: werkt erg fijn en ziet er fraai(er) uit. Customisable widgets op het home screen zou wel fijn zijn, wat moet ik met die grote Google Assistant button midden onderaan, ik gebruik dat nooit en zit ook een knop op het stuurwiel en als je wilt kun je ook je stem gebruiken…
- Flismeister geluiden komen (via CarPlay) nu goed door, dankzij de snellere infotainment hardware - geen burst meer van geluiden/prompts soms na een tijdje geen FM geluiden, waar de MY25 nog last van had

Wat niet is veranderd:
- De vibraties in de aandrijving zijn er nog steeds rond de 100 km/u. Kennelijk een onoplosbaar probleem. Maar ik stoor mij er nu verder weinig meer aan. De auto rijdt verder zo ongelooflijk fijn.
- De (handmatig verstelde) bestuurdersstoel zakt nog steeds langzaam na een tijdje, en die moet ik dus nog steeds elke paar ritten weer een beetje omhoog pompen. Helaas nog steeds niet opgelost door Volvo.
- Nog steeds een heerlijke, superfijne auto waarin het elke (kilo)meter genieten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
Juancho schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:14:
De kwaliteit op hoogste zetten in de Spotify settings van AAOS was altijd al een optie toch? Vanaf het begin.

Ik heb nu zelf een PS2 met Bowers & Wilkens audio en ik hoor echt zeker een kwalitatief stuk beter systeem dan de HK in de xc40P8 hiervoor.
1. Klopt, maar was mij nooit opgevallen :) Nu eindelijk van genieten.

2. Jij hebt ook een MY26, dus met de betere infotainment hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
MartijnEV schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:57:
Ik heb ook het idee dat de Harman Kardon installatie zelf in de MY26 een stuk beter klinkt dan in eerdere modeljaren. Zou kunnen komen door de nieuwe (‘snellere’) infotainment hardware waar AAOS in de EX40 MY26 op draait. Ik las klachten op dit forum dat de achterspeakers bij de HK bijna niets doen, echter in mijn MY26 geven die (ook) prima geluid. Misschien dat de MY26 hardware sowieso zorgt voor een betere performance van de HK setup? Maar goed, sinds de switch van AAOS Spotify van normaal naar ‘zeer hoog’ geniet ik nóg meer van de HK installatie. Ik ga nog eens Tidal, Qobuz en een USB stick met FLAC bestanden proberen, ben benieuwd. Zal nog beter klinken dan AAOS Spotify.
Spotify via CarPlay gebruik ik nooit, waarom zou ik mijn eigen databundel gebruiken ;-)
Je kunt op je telefoon instellen dat Spotify je muziek lokaal gaat opslaan. Moet je wel wat lokale opslag hebben, maar je speelt vervolgens zonder verbinding en/of dataverbruik je muziek af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
Connected services heet nu Connect Plus in de app onder diensten. Er zullen dus verschillende mogelijkheden komen lijkt het.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:00:
Connected services heet nu Connect Plus in de app onder diensten. Er zullen dus verschillende mogelijkheden komen lijkt het.
Het zal waarschijnlijk uitdraaien op duurdere abonnementen. Zo'n beetje alle streaming diensten zijn bezig met hun subscriptions zodanig aan te passen dat ze duurder worden. Dat doen ze o.a. door abonnementen aan te bieden met reclame en dat mensen die reclame weg kunnen krijgen door te "upgraden" naar een duurder abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
Mga1600 schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:08:
[...]
Ik ben geen audiofiel maar hoor met mijn 76 jaar oude oren echt duidelijk verschil.
Als je in de auto met alle bijgeluiden van de auto zelf en het verkeer het verschil tussen 320kbps en Flac hoor, vind ik dat echt heel knap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:34:
Mee eens.
Je moet echt over een hele dure high-end installatie én goede (en jonge!) oren beschikken om daadwerkelijk verschil te horen over DEZELFDE muziek, waar de één ongecomprimeerd lossless is en de ander gecomprimeerd met bijvoorbeeld 320kbps Mp3. Mensen die roepen in de auto verschil te horen kan dat zeker wel, maar is het lossless muziekstuk waarschijnlijk van een andere bron afkomstig dan het gecomprimeerde muziekstuk.

Uit 1 op 1 vergelijkingtesten is gebleken dat er geen verschil hoorbaar is tussen een lossless muziekfragment en datzelfde fragment ge-encodeerd met bijv. Lame encoder naar 320kbps Mp3. Bij deze bitrate is muziek al nagenoeg transparant en zijn er alleen verschillen hoorbaar op hele dure apparatuur, een dure bedrade hoofdtelefoon én met jonge oren. Boven de 40 á 50 jaar is je gehoor al zodanig afgenomen dat je veel minder hogere frequenties hoort. En juist hoge frequenties verdwijnen als eerste bij compressie.

Bij een 320kbps Mp3 zijn frequenties tot zo'n 20.000 Hz nog in prima conditie en vér boven de grens wat het menselijk (oudere) gehoor nog kan waarnemen. De verschillen die er zijn zullen voornamelijk verschillen in bron zijn. Ik heb gemerkt dat er bij Spotify nogal wat verschillen zijn met hetzelfde muzieknummer die in verschillende playlists voorkomen en dus duidelijk van verschillende bronnen afkomstig zijn. Ik heb genoeg Mp3's gehoord die beter klonken dan FLAC of WAV bestanden, die achteraf van een andere bron bleken te zijn. Er zijn een hoop verschillen in master recordings. Veel muziek is geremasterd en klinkt anders dan het originele (eerste) bestand. Dit is vooral goed hoorbaar bij muziek van pak ém beet voor 1995.

Dus een hoop is placebo, zeker in een auto, ongeacht hoe duur de Bose, JBL, Harman Kardon, B&O multimedia systeem ook is. Een auto heeft nu eenmaal een vreselijk slechte akoestiek.. ;)
Een equalizer zal hier veel meer verschil gaan maken dan welk lossless bestand dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikk59
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:31
Vandaag iets bijzonders meegemaakt met mijn auto.
Ik stapte in zoals gewoonlijk en alles leek normaal: de auto ging aan zoals altijd. Maar toen ik hem in "D" wilde zetten, versprong het scherm kort en bleef hij in "P" staan.
Ik heb al van alles geprobeerd:
  • Andere sleutel gebruikt
  • Auto afgesloten en opnieuw geopend
Helaas zonder resultaat. De Volvo-dealer adviseert om de pechhulp te bellen, dus dat ga ik nu maar doen.
Heeft iemand toevallig nog een tip of ervaring met dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 21:13
jorikk59 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:08:
Vandaag iets bijzonders meegemaakt met mijn auto.
Ik stapte in zoals gewoonlijk en alles leek normaal: de auto ging aan zoals altijd. Maar toen ik hem in "D" wilde zetten, versprong het scherm kort en bleef hij in "P" staan.
Ik heb al van alles geprobeerd:
  • Andere sleutel gebruikt
  • Auto afgesloten en opnieuw geopend
Helaas zonder resultaat. De Volvo-dealer adviseert om de pechhulp te bellen, dus dat ga ik nu maar doen.
Heeft iemand toevallig nog een tip of ervaring met dit probleem?
Zijn alle deuren goed dicht? Is typisch het gedrag van de wagen als er nog iets open staat.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48
[...]
Dan ben je gewoon "eerlijk".

Bij serieuze dubbel-blind testen van audio codecs viel het al niet mee om 128 kbps van het origineel te onderscheiden. Waar dat wel lukte was dat meestal een heel specifieke passage (het hi-hat geluid in de achtentwintigste maat klinkt net iets anders), en doorgaans ook artefacten waarop de testers langzaamaan getraind zijn geraakt.

Als je met gemak een 128 kbps stream van een 320kbps of FLAC stream kunt onderscheiden, dan zegt dat waarschijnlijk heel veel over de compressor die gebruikt is, vrijwel niets over je audio installatie, en al zeker niets over je gehoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikk59
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:31
Cpt. Peacock schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:27:
[...]

Zijn alle deuren goed dicht? Is typisch het gedrag van de wagen als er nog iets open staat.
Yes, dat is goed gechecked. En alle resets ook gedaan die ik kan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Een bericht van TV Oost. Aan de plek van de “tank”klep te zien is het een EX40. Ik ben benieuwd of het een fout van de auto is. Op andere fora lees je wel eens dat Volvo’s spontaan naar voren zouden schieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_AiBSJ_5kYmuKlVd13bMG3VoYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbVhQALLoRTF1maaCreOXQj6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Venomer op 15-09-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:18
Venomer schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:04:
Een bericht van TV Oost. Aan de plek van de “tank”klep te zien is het een EX40. Ik ben benieuwd of het een fout van de auto is. Op andere fora lees je wel eens dat Volvo’s spontaan naar voren zouden schieten.

[Afbeelding]
Gezien het gaat om een wagen die nog maar twee weken was ingeschreven, gok ik eerder op een bestuurdersfout. Waarschijnlijk iemand die van manueel naar automaat gaat voor de eerste keer. Ik trap nooit zo hard door, maar uit twintig jaar automatisme waar de richting voor de versnellingspook omgekeerd was dan wat nodig is bij de volvo, blijf ik soms nog wel eens vaststellen dat ik het omgekeerde heb ingesteld dan ik wou doen.

[ Voor 6% gewijzigd door -Vasa- op 15-09-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Venomer schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:04:
Ik ben benieuwd of het een fout van de auto is. Op andere fora lees je wel eens dat Volvo’s spontaan naar voren zouden schieten.
Is dat zo? Nog nooit iets over vernomen behalve bij dit soort artikels. 99.9999% zeker de fout van de bestuurder. Gaspedaal verwarren met rempedaal OF uit gewoonte van de auto wagen dat je best veel "gas" mocht geven. Of zoals -Vasa- intussen aangeeft: in een verkeerde versnelling D/R

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleDot op 15-09-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De auto kan weldegelijk wat naar voren schieten. Ik heb het zeker een keer of 25 mee gemaakt. Alleen niet zo erg dat je gelijk de woning van de buren in rijdt zeg maar ;). Maar heb ik zeker gehad dat ik in de auto stapte die voor ons huis op een openbare plek staat (met de neus naar voren/straat gericht) en dat ik de auto in D zette, iets stroom gaf (ik moet gelijk een bocht maken de straat in) maar dat de auto vanzelf een flinke bak extra power mee gaf. De eerste x schrok ik ook en kon ik nog wel op tijd remmen voor in een andere auto raakte. Dacht toen altijd dat het mijn eigen fout was of dat ik per ongeluk zelf stroom bij gaf maar het gebeurde daarna veel vaker en toen wist ik zeker dat het niet aan mij lag.

Je kan het een beetje zien als creep mode die aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:58:
De auto kan weldegelijk wat naar voren schieten. Ik heb het zeker een keer of 25 mee gemaakt. Alleen niet zo erg dat je gelijk de woning van de buren in rijdt zeg maar ;). Maar heb ik zeker gehad dat ik in de auto stapte die voor ons huis op een openbare plek staat (met de neus naar voren/straat gericht) en dat ik de auto in D zette, iets stroom gaf (ik moet gelijk een bocht maken de straat in) maar dat de auto vanzelf een flinke bak extra power mee gaf. De eerste x schrok ik ook en kon ik nog wel op tijd remmen voor in een andere auto raakte. Dacht toen altijd dat het mijn eigen fout was of dat ik per ongeluk zelf stroom bij gaf maar het gebeurde daarna veel vaker en toen wist ik zeker dat het niet aan mij lag.

Maar het is een nieuwe auto. Wellicht 1e ev en dus 1e auto zonder koppeling. Dus kan we dat die iets reed op de rem wou trappen, en per ongeluk het “gas” intrapte. Zou niet de eerste zijn die zoiets bij overgang naar automaat gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:58:
Dacht toen altijd dat het mijn eigen fout was of dat ik per ongeluk zelf stroom bij gaf maar het gebeurde daarna veel vaker en toen wist ik zeker dat het niet aan mij lag.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Kammika schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:15:
[...]

Maar het is een nieuwe auto. Wellicht 1e ev en dus 1e auto zonder koppeling. Dus kan we dat die iets reed op de rem wou trappen, en per ongeluk het “gas” intrapte. Zou niet de eerste zijn die zoiets bij overgang naar automaat gedaan heeft.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. wel dat mensen willen remmen en dus de "koppeling" en "rem" voet beide op de rem trapt waardoor de auto behoorlijk heftig remt.

Het gas/stroom pedaal zit in een automaat niet anders dan in een benzine/diesel auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]
Als je in een automaat zit, dan trap je de rem in als je eigenlijk had willen koppelen. Resultaat is dat de auto ineens heel hard afremt, en de telefoon van je bijrijder tegen de voorruit vliegt. Daarna moet die bijrijder snel de andere kant van de lijn gerust stellen....

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand (ik incluis) op het gas drukt in plaats van het rempedaal. Dat slaat helemaal nergens op, die zitten gewoon op dezelfde plaats en die bedien je met dezelfde voet, zelfs in Engeland...

Overigens vonden ik (en mijn vrouw) de overgang van handgeschakeld naar OPD veel makkelijker dan naar automaat. De privé auto is nog steeds handgeschakeld, en het wisselen levert geen enkel probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Owja dat weet ik ook bijna wel 100%. Die EV's hebben me een partij power dat ben je niet gewend met een schakelbak of zelfs automaat. Je hoeft maar 1x per ongeluk het stroompedaal helemaal in te drukken en gaat er met een rotgang vandoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DoubleDot schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:16:
[...]

Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Bijzonder.
Eens hoor en ik kan het nog steeds niet verklaren. De auto schoot oprecht naar voren met een snelheid dat zeker niet kon komen door mijn voet op het stroompedaal want ik rijdt 100% altijd op dezelfde manier uit het parkeervak omdat ik immers een bochtje moet maken de straat op. Ik hield er na 2x wel rekening mee dus altijd scherp en het komt ook echt niet dagelijks of wekelijks voor hoor. Tenminste, toen ik de wagen nog had. Gewoon af en toe op onbegrijpelijke manier. Viel ook niet te reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Nu online
Soms plakt de handrem een beetje waardoor er iets meer kracht nodig is en dan krijg je idd een licht effect dat je naar voren schiet.

Als het een twin is en je per ongeluk iets te enthousiast bent dan is dit goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:35

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik zal het in de gaten houden als ik die van mij binnen heb. Ik moet in een bocht van een oprit met grind afrijden. Kan het niet komen door de parkeerrem? Op mijn V60 moet ik daar wel altijd doorheen duwen als ik hem niet handmatig uitzet.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:10:
[...]
Eens hoor en ik kan het nog steeds niet verklaren.
Wild guess: cruise control actief?
Ik maak daar zelf geen gebruik van en weet niet eens of zoiets mogelijk is vanaf stilstand.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Claude schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:11:
[...]

Wild guess: cruise control actief?
Ik maak daar zelf geen gebruik van en weet niet eens of zoiets mogelijk is vanaf stilstand.
Nope en bovendien heeft de XC40 geen cruise control. Alleen ACC 😉. Dat zet ik natuurlijk pas aan als de weg er voor geschikt is. Geen 20/30 nieuwbouwwijk straat. En als ik het helemaal goed heb werkt de ACC ook pas bij wat hogere snelheden

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 15-09-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 22:28
MartijnEV schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:16:
Na ruim 5500 km gereden te hebben, nog wat andere verschillen die mij zijn opgevallen tussen mijn huidige EX40 MY26 en mijn vorige EX40 MY25:
- De voorwielophanging lijkt sterk verbeterd te zijn; de auto stuurt strakker en bij onregelmatige wegoppervlakken ‘strijkt’ de voorkant de oneffenheden veel fijner weg. Ook is er geen ‘gebonk’ meer bij het rijden over drempels etc. Ik vermoed dat er nu sterkere schokbrekers worden gemonteerd, en uiteraard de sterkere toplagers.
- De geluidsisolatie lijkt verbeterd te zijn, de auto is stiller tijdens het rijden, het bandengeluid klinkt significant minder sterk door (en ik heb exact dezelfde Pirelli’s eronder liggen)
- De geluidsinstellingen blijven nu behouden, die hoef je niet meer na elke start opnieuw in te stellen.
- De nieuwe snellere infotainment hardware werkt feilloos: snel en zoals het hoort.
- HK werkt nu beter, de achterspeakers doen nu ook goed mee zoals je zou verwachten.
- Meest recente Volvo logo op de sleutel ipv de vorige versie (van paar jaar geleden al) van het logo.
- Op het stuur nog wel het vorige logo, daar ongewijzigd.
- En natuurlijk de nieuwe UI van het infotainment systeem: werkt erg fijn en ziet er fraai(er) uit. Customisable widgets op het home screen zou wel fijn zijn, wat moet ik met die grote Google Assistant button midden onderaan, ik gebruik dat nooit en zit ook een knop op het stuurwiel en als je wilt kun je ook je stem gebruiken…
- Flismeister geluiden komen (via CarPlay) nu goed door, dankzij de snellere infotainment hardware - geen burst meer van geluiden/prompts soms na een tijdje geen FM geluiden, waar de MY25 nog last van had

Wat niet is veranderd:
- De vibraties in de aandrijving zijn er nog steeds rond de 100 km/u. Kennelijk een onoplosbaar probleem. Maar ik stoor mij er nu verder weinig meer aan. De auto rijdt verder zo ongelooflijk fijn.
- De (handmatig verstelde) bestuurdersstoel zakt nog steeds langzaam na een tijdje, en die moet ik dus nog steeds elke paar ritten weer een beetje omhoog pompen. Helaas nog steeds niet opgelost door Volvo.
- Nog steeds een heerlijke, superfijne auto waarin het elke (kilo)meter genieten is.
Als in de speakers achter doen beter mee of je hoort ze goed? Ik heb iets gespeeld met de geluids instellingen en eens kijken of het nu ook wat beter gaat werken. Moet nog even zelf achterin gaan zitten, het zou ook kunnen dat dit komt door de nieuwe Android versie? Misschien dat Volvo daar ook wat aan de instellingen onderhuids heeft gesleuteld. Het is allemaal software, zodra het infotainmentsysteem niet werkt, werkt er ook geen enkel geluid dus het kan een relatie hebben met elkaar.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:16:
[...]

Nope en bovendien heeft de XC40 geen cruise control. Alleen ACC 😉. Dat zet ik natuurlijk pas aan als de weg er voor geschikt is. Geen 20/30 nieuwbouwwijk straat. En als ik het helemaal goed heb werkt de ACC ook pas bij wat hogere snelheden
Als je onder 30 kmh de ACC wilt inschakelen moet er een ander voor je rijden, anders weigert het systeem en geeft duidelijk een melding. Die zegt dat alleen kan worden ingeschakeld onder 30 kmh als je op vrij korte afstand een andere wagen volgt.

Bij de reden hiervoor kan ik me alleen bedenken dat je ACC aan wilt terwijl je in file rijdt. Bijv bij verkeerslichten en veel onregelmatig rijdend verkeer voor je.
Ook in de file op snelwegen is ACC best handig, mits op korte afstand ingesteld (1 a hooguit 2 streepjes) anders duikt er constant iemand voor je neus tussen.
Maar juist daar vind ik ACC een fijn systeem, het neemt je veel remmen/optrekken uit handen en dat geeft mij in elk geval een veel relaxter gevoel dan wanneer ik zelf moet gasgeven / remmen. Ik irriteer me dan wezenloos aan de mensen die niet een beetje eenzelfde snelheid kunnen aanhouden, of ineens hard optrekken om direct weer op de rem te gaan. Je zit dan zelf ook niet lekker meer in je wagen door het chonkige rijden. Acc vlakt dat laatste behoorlijk netjes af trouwens als die aanstaat.
Het gebeurt ook wel eens dat er toch weer een rijbaanwisselaar denkt 1 auto op te schieten door voor je te duiken waar dat bij voorkeur niet kan en je zelf moet bijremmen, dan is ACC helaas ook meteen uitgeschakeld.
Dat je hem dan weer aan kunt zetten ook als je niet harder dan 30 rijdt, is dan fijn, en dat lukt dan omdat je iemand op korte afstand voor je hebt.
Probeer je hem aan te zetten onder 30 kmh, en er rijdt niemand voor je, dan lukt het niet.

Toch blijf ik CC de betere variant van ACC vinden, die remt niet te vroeg af, die laat je niet ongemerkt steeds langzamer rijden als iemand voor je steeds verder afzakt, je gaat gewoon met 1 constante snelheid op iemand af, kunt op normale afstand (en niet 300 meter te vroeg) een baan naar links zonder dat ACC al ingrijpt op veel te grote afstand.
Maar die discussie hebben we gehad, ACC is de enige optie tegenwoordig, dus gebruiken we ACC zoals die bedoeld moet zijn.

En dat is voor ieder weer anders. De een wil hem aan in de bebouwde kom, de ander niet... de een wil hem op de snelweg niet aan, de ander juist wel... etc.
Net als het gebruik van OPD, voor de één een zegen, voor een ander een vloek.
Ik rij nooit zonder OPD, en zeker in de Süd-Eiffel was dat een genot, werkte feilloos en het nemen van bochtjes, hellingen, afdalingen etc werd een plezier door OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Gutanoth schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:43:
[...]

Het gas/stroom pedaal zit in een automaat niet anders dan in een benzine/diesel auto
Klopt, maar in mijn vorige manuele auto's moest ik de hendel naar beneden doen om achteruit te rijden en 1e was altijd naar voor. Zelfs na meer dan twee jaar is dat automatisme bij mij er niet volledig uit, dus voor mensen die voor het eerst met een automaat rijden gaat dat denk ik echt wel meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
-Vasa- schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:25:
[...]

Klopt, maar in mijn vorige manuele auto's moest ik de hendel naar beneden doen om achteruit te rijden en 1e was altijd naar voor. Zelfs na meer dan twee jaar is dat automatisme bij mij er niet volledig uit, dus voor mensen die voor het eerst met een automaat rijden gaat dat denk ik echt wel meespelen.
Kan linkje zo niet terugvinden, maar zag een keer een artikel waarom ev verzekering ook vaak duurder zijn. Had te maken met groter aantal ongelukken. En van die ev ongelukken zat er weer een piek op auto’s van tot 3 mnd oud. Vaak doordat bestuurders voor het eerst met
Zover pk’s in combi met boot het eerst ‘automaat’ reden en dan in een verkeerde reflex gelijk een ongeluk veroorzaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:30:
[...]
Toch blijf ik CC de betere variant van ACC vinden,
Dat zegt meer iets over de specifieke Volvo versie van ACC. Daar heb ik al eerder uitgebreid over gepost, ik gebruik de CC/ACC/AP nooit. Zelf rijden is minder inspannend dan proberen te anticiperen op de rare fratsen van de Volvo piloot.

Ik gebruik alleen de begrenzer, die werkt tenminste normaal. En ik heb de indruk dat ze de bug gefixt hebben dat hij meestal 1 km/h harder ging rijden dan waar hij op ingesteld stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:08:
[...]

Dat zegt meer iets over de specifieke Volvo versie van ACC. Daar heb ik al eerder uitgebreid over gepost, ik gebruik de CC/ACC/AP nooit. Zelf rijden is minder inspannend dan proberen te anticiperen op de rare fratsen van de Volvo piloot.

Ik gebruik alleen de begrenzer, die werkt tenminste normaal. En ik heb de indruk dat ze de bug gefixt hebben dat hij meestal 1 km/h harder ging rijden dan waar hij op ingesteld stond.
True, maar dat is toch voor iedereen weer anders.
Zo vind ik die fratsen opvangen juist weer minder inspannend dan over lange afstanden zelf de snelheid moeten aanhouden. Ik kan heel goed 1 snelheid aanhouden met het voetje, maar het is makkelijker om de ACC dat te laten doen. Die fratsen spelen alleen als je langzamer verkeer achterop komt, en inmiddels neem ik op dat moment al even over door het stroompedaal iets ingedrukt te houden tot ik er dichterbij ben, dan inhalen en weer verder op ACC.
Maar ik kan me je opmerking goed voorstellen.

Vandaag hoorde ik trouwens bij het passeren van wat drempels een geluid alsof er iemand met een bijna droge leren zeem over de ramen gaat, klonk alsof het vanaf de voorwielen kwam. Nog nooit eerder gehad.
Was wel net na de wasstraat, wellicht dat het daarmee te maken heeft i.c.m. de enorme regenbuien die ik over me heen kreeg direct daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:48:
[...]

Kan linkje zo niet terugvinden, maar zag een keer een artikel waarom ev verzekering ook vaak duurder zijn. Had te maken met groter aantal ongelukken. En van die ev ongelukken zat er weer een piek op auto’s van tot 3 mnd oud. Vaak doordat bestuurders voor het eerst met
Zover pk’s in combi met boot het eerst ‘automaat’ reden en dan in een verkeerde reflex gelijk een ongeluk veroorzaken..
Mijn eerste rit met automaat was ooit een proefrit in een Octavia (2012), gek genoeg vanaf het allereerste moment nooit hoeven nadenken over die linkervoet terwijl ik daarvoor meer dan 30 jaar schakelwagens had gereden. Geen enkel probleem mee gehad.

Ook met de nieuwe XC40 3 jaar geleden, eerste rit geen enkel probleem met de pk's, maar ik was me erg bewust van het feit dat ik nu een wagen onder mijn kont had met heel veel vermogen, meer dan ik ooit gehad heb daarvoor. Wellicht dat ik er daarom erg bewust mee omging.
Ook daarmee geen enkele moeite met erop aanpassen dus.

Ik heb wel eens het idee dat veel mensen niet altijd meer bewust met de voertuigbeheersing bezig zijn tijdens het rijden, en dan daardoor dus overvallen worden door gedrag van hun voertuig.
Toch is voertuigbeheersing onderdeel van je rijexamen en rijlessen, het wordt alleen na het behalen van dat rijbewijs vaak heel snel vergeten.
Maar net als met de XC40 ACC, die soms nukkig is, en AP die soms ineens een afrit op wil sturen als er een spitsstrook is op de vluchtstrook, moet je je elke seconde bewust zijn van de machine en de bediening daarvan die je op dat moment beheert.
Daarom is ook overal in de handleidingen te zien dat AP, ACC en meer, rijHULPsystemen zijn, en je als bestuurder altijd alert moet zijn en in moet kunnen grijpen.

Je zou dus zeggen dat als je je bewust bent van het feit dat je een sterke wagen onder handen krijgt, dit soort schades in die eerste maanden veel minder zou moeten zijn.
Zou het niet gewoon ook de afleiding zijn van de op dat moment geheel nieuwe systemen voor de bestuurder, alles is anders dan de vorige wagen, er gebeurt van alles op je schermen, en dan ligt daar een stukje focus. Dan is een ongeluk ook zo gebeurd natuurlijk. Dat lijkt me eerder het geval dan verrast worden door de power bij optrekken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 22:37
Juancho schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:16:
[...]

Nope en bovendien heeft de XC40 geen cruise control. Alleen ACC 😉.
Zeker wel. De essential versie heeft alleen CC.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:08:
[...]

Ik ben er niet van overtuigd dat een specifieke volvo versie van ACC is, maar meer dat het berijder specifiek. Ik heb 3 bestuurders in mijn auto incl mezelf. 2 (inl mezelf) zweren bij de ACC. De 3e roept precies hetzelfde wat jij roept en snapt niet hoe wij fatsoenlijk met die ACC kunnen rijden. De ACC is natuurlijk bij alle 3 hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:30:
[...]
Ik heb wel eens het idee dat veel mensen niet altijd meer bewust met de voertuigbeheersing bezig zijn tijdens het rijden, en dan daardoor dus overvallen worden door gedrag van hun voertuig.
Toch is voertuigbeheersing onderdeel van je rijexamen en rijlessen, het wordt alleen na het behalen van dat rijbewijs vaak heel snel vergeten.
Mwa, ik denk dat wij met heel andere auto's zijn "opgegroeid". Wegligging was een optie die men in de jaren '80-'90 er niet zomaar bij kreeg. Dat was ook wel fun, zo'n Lada 1200S met achterwielaandrijving op een besneeuwde parkeerplaats en dan proberen een 360-je te doen. En met de autootjes van toen ging het niet zo hard, met 50 en piepende bandjes door de bocht, dan leer je veel over je wegligging. En als het een keer niet helemaal lekker ging stond je ergens achterstevoren in de berm ofzo. Dat kun je met de huidige wagens gewoon niet doen, die nemen diezelfde bocht gewoon met 80 en dan piept er nog niks. Als het dan misgaat, dan gaat het ook goed mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Kammika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:05:
[...]
Ik ben er niet van overtuigd dat een specifieke volvo versie van ACC is, maar meer dat het berijder specifiek. Ik heb 3 bestuurders in mijn auto incl mezelf. 2 (inl mezelf) zweren bij de ACC. De 3e roept precies hetzelfde wat jij roept en snapt niet hoe wij fatsoenlijk met die ACC kunnen rijden. De ACC is natuurlijk bij alle 3 hetzelfde...
Met "fratsen" bedoel ik:
- Op de snelweg (A2) zomaar de middenberm in sturen.
- Op vrijwel rechte provinciale weg achter een vrachtwagen plotseling accelereren en dan weer keihard remmen.
- In (flauwe) bochten plotseling gas geven (ziet voorganger niet meer?)
- In bochten plotseling afremmen (ziet tegenligger voor voorganger aan?)

Allemaal meer dan eens voor gekomen. En volstrekt onvoorspelbaar.

Het gedrag als je een vrachtwagen nadert op de snelweg, ach, dat is een kwestie van smaak misschien. Maar dit soort rare gedragingen, dat kan toch echt niet aan de perceptie van de chauffeur liggen. Hoogstens aan de locatie, misschien zijn de wegen in Brabant en Limburg anders van kleur ofzo?

Belangrijkste probleem vind ik dat de ACC/AP altijd probeert te sturen, ook als hij eigenlijk helemaal niks snapt van de weg. Ik heb liever dat hij een signaaltje geeft en ophoudt met sturen, dan het huidige gedrag van dan zomaar iets gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
alleen PA stuurt. ACC niet. Dus dan zet je die 1e toch gewoon niet aan? Ik vind dat ook niet fijn, niet in NL iig. Maar ACC stuurt zeker niet voor mij. Die houdt de wagen wel binnen de lijnen maar dat komt omdat ik lane assist aan heb staan. Ook dat kan je uitzetten als je wil maar heeft verder niks met het zogenaamd sturen van ACC te maken. Die doet maar 1 ding: snelheid/afstand voor je regelen. Even los van of je dat prettig vind gaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Juancho schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:50:
alleen PA stuurt. ACC niet. Dus dan zet je die 1e toch gewoon niet aan?
Dan rijdt hij niet meer de middenberm in, maar die andere fratsen blijf je houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat was mijn punt niet. Jij gaf aan dat ACC altijd probeert te sturen maar dat kan helemaal niet. Over je andere redenen om het niet te gebruiken, tja, jij ervaart ze zo dus dan zal je idd niet snel ACC los gebruiken. Ik zet dat ding vrijwel altijd aan als ik eenmaal de autoweg op ga. Zelfs op 80 wegen gaat die heel vaak aan. Werkt prima en ik leerde mezelf vrij snel aan hoe te anticiperen op metname afremmend gedrag. Maar ik ben dan ook niet iemand die zijn voet weghaalt uit de buurt van de pedalen als ACC aan gaat. Ik laat ze altijd rusten op de pedalen want je weet immers nooit wat er kan gebeuren, los van de ACC werking.

Dat is nu in de PS2 niet anders, zelfde gedrag, zelfde werking en ik gebruik het dan ook wederom veelvuldig.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 16-09-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:47:
[...]

Met "fratsen" bedoel ik:
- Op de snelweg (A2) zomaar de middenberm in sturen.
- Op vrijwel rechte provinciale weg achter een vrachtwagen plotseling accelereren en dan weer keihard remmen.
- In (flauwe) bochten plotseling gas geven (ziet voorganger niet meer?)
- In bochten plotseling afremmen (ziet tegenligger voor voorganger aan?)

Allemaal meer dan eens voor gekomen. En volstrekt onvoorspelbaar.

Het gedrag als je een vrachtwagen nadert op de snelweg, ach, dat is een kwestie van smaak misschien. Maar dit soort rare gedragingen, dat kan toch echt niet aan de perceptie van de chauffeur liggen. Hoogstens aan de locatie, misschien zijn de wegen in Brabant en Limburg anders van kleur ofzo?

Belangrijkste probleem vind ik dat de ACC/AP altijd probeert te sturen, ook als hij eigenlijk helemaal niks snapt van de weg. Ik heb liever dat hij een signaaltje geeft en ophoudt met sturen, dan het huidige gedrag van dan zomaar iets gaan doen.
Vwb "belangrijkste vind ik dat die probeert te sturen": Dan heb je het over Pilot Assist, niet over ACC. Die kun je met 1 tikje op het stuur uitzetten als je die lastig vindt.

ACC kan idd wel remmen en acceleren. Moet zeggen dat die in het begin meer "van dit soort fratsen" had dan nu, er zijn heel wat updates geweest en gedraagt zich steeds beter. Maar je houdt idd van dit soort situaties.

Dit is de der techniek op dit moment. (dat noemen ze L2 autonoom rijden. Bestuurder moet nog regelmatig ingrijpen). En dit is echt niet uniek voor deze volvo: Paar maand geleden nog een proefrit met dat T merk gedaan, en dan ook nog met de FSD optie, dus in theorie de creme de la creme van wat die systemen op dit moment kunnen, maar die Tesla reageerde veel zenuwachtiger dan mijn Volvo. (en ook dat heeft weer veel met perceptie te maken, want laatst mijn auto uitgeleend aan een fervent Teslarijder en die vond weer precies het omgekeerde...)

Maar idd als je er niet van houdt, dan is het heel verstandig om die rijhulp systemen uit te ztten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 19:14
Afgelopen nacht heeft m’n XC40 MY23 software update 3.7 geïnstalleerd. Sindsdien is het hele systeem van de auto zo traag dat het praktisch onbruikbaar is. Als ik op het scherm druk duurt het seconden voor er reactie is en Google maps is nu zo traag dat het praktisch onbruikbaar is. Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Afwezig schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:43:
Afgelopen nacht heeft m’n XC40 MY23 software update 3.7 geïnstalleerd. Sindsdien is het hele systeem van de auto zo traag dat het praktisch onbruikbaar is. Als ik op het scherm druk duurt het seconden voor er reactie is en Google maps is nu zo traag dat het praktisch onbruikbaar is. Is dit een bekend probleem?
Beide resets uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006

MicroStar_NL

Knowledge is power

Afwezig schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:43:
Na 3.6.4 had ik ook dat Google Maps erg traag was.
Opgelost door in Google Maps de sensorgegevens naar "Alleen als er een bestemming is ingesteld" in te stellen, en daarna weer terug naar "Als Maps is geopend..."
Zie ook MicroStar_NL in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

De optie zit onder het privacycentum, achter het 'tandwieltje' van Google Maps.

Werkte ook na 3.7 :)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Plead schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:49:
[...]
Zeker wel. De essential versie heeft alleen CC.
Ook mijn Core versie (MY23) heeft alleen CC!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Kammika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:37:
[...]

Vwb "belangrijkste vind ik dat die probeert te sturen": Dan heb je het over Pilot Assist, niet over ACC. Die kun je met 1 tikje op het stuur uitzetten als je die lastig vindt.

ACC kan idd wel remmen en acceleren. Moet zeggen dat die in het begin meer "van dit soort fratsen" had dan nu, er zijn heel wat updates geweest en gedraagt zich steeds beter. Maar je houdt idd van dit soort situaties.

Dit is de der techniek op dit moment. (dat noemen ze L2 autonoom rijden. Bestuurder moet nog regelmatig ingrijpen). En dit is echt niet uniek voor deze volvo: Paar maand geleden nog een proefrit met dat T merk gedaan, en dan ook nog met de FSD optie, dus in theorie de creme de la creme van wat die systemen op dit moment kunnen, maar die Tesla reageerde veel zenuwachtiger dan mijn Volvo. (en ook dat heeft weer veel met perceptie te maken, want laatst mijn auto uitgeleend aan een fervent Teslarijder en die vond weer precies het omgekeerde...)

Maar idd als je er niet van houdt, dan is het heel verstandig om die rijhulp systemen uit te ztten...
Google maar eens op “ghost braking” of “phantom braking”. Dan krijg je bijna alleen maar links naar dat T merk.

• Kammika
Hmm storing bij Volvo infra. Vanochtend d bleek mijn auto in evcc naar 100% geladen, waar evcc ‘m op 70% had moeten stoppen. Volgens api zit er maar 25% in (heeft ook timestamp van gisteravond). Ook de app geeft de oude waarde van gisteravond aan en niet de 100% die er nu in zit…

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:46
Sinds gisteravond update een deel van de informatie van de auto in de app niet meer.
De locatie van de auto wordt correct weergegeven. De accustatus, laadstatus en actieradius bijvoorbeeld niet.

Update 9:12 ; Laadstatus wordt nu weergegeven. Kilometerstand is nog van gisteravond terwijl de rit van vanmorgen wel is geregistreerd.

[ Voor 26% gewijzigd door jjcmulder op 17-09-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Vasa-
Bij mij is er in elk geval geen probleem met de informatie die getoond wordt in de app. Die is up to date en correct voor locatie, laadstatus en laadpercentage.

• Venomer
Mijn app had gisterochtend vertraging. Ik had de auto geparkeerd en aan een laadpaal aangesloten. Toen ik weggelopen was, twijfelde ik of ik de auto wel had afgesloten. Daarom keek ik in de app. Daar stond dat de auto in gebruik was (grappig detail: de lichten van de auto zijn dan aan in de app). Eenmaal achter mijn bureau heb ik in de gaten gehouden wat de app deed. Ik zag een voor een alle acties afgespeeld worden. Achterklep open en dicht, aansluiten van de laadkabel, achterdeur open en dicht (tas gepakt) en afsluiten van de auto. Blijkbaar was er vertraging bij het doorgeven van de events via de server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Waren vannacht/vanmorgen idd problemen met de app. Ook bij Polestar. In de Polestar app staat dit dan ook aangegeven, iets dat ik bij de Volvo app niet zag. Hier is het ondertussen weer opgelost dus ik verwacht bij jullie Volvo rijders ook wel.

• cdwave
Kammika schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:37:
[...]
Semantiek. En nogmaals, dat gaat over alleen het eerste punt, de rest geldt ook voor ACC.
Dit is de der techniek op dit moment. (dat noemen ze L2 autonoom rijden. Bestuurder moet nog regelmatig ingrijpen). En dit is echt niet uniek voor deze volvo: ...
Heeft niks met de "stand der techniek" te maken. Mijn vorige (fosiele) auto reed gewoon lekker soepel op de autopilot. Dus het kan wel.
Ik gebruik de AP/ACC dus niet. Beetje zuur wel, want dat zijn dure opties...
Pagina: 1 ... 334 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"