• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:19
ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:54:
[...]

Ik zou dat dus hindelijk vinden, want de GSM gaat standaard als er geen apparaat mee verbonden is in "hotspot uit" modus. En die gaat niet automatisch naar "aan"
Dan zou je dus elke keer als je wilt gaan rijden even je GSM moeten ontgrendelen, naar de hotspotknop swipen en die aanzetten. Is voor een keer niet erg, maar als je meerdere ritten oper dag hebt ...
Bovendien, vergeet het een keer en je hebt geen accurate maps verkeersinfo...

De iphone kan misschien wel zo geconfigureerd worden dat die automatisch connect als hutspot, maar die heb ik alleen op werkuren bij me, prive weer niet. Bovendien heeft onze ICT besloten ooit dat 500 MB voor een maand wel genoeg databundel is voor wat mailverkeer op een GSM (letterlijke tekst die ze als evrklaring gaven), daar ben je echt zo doorheen.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel het voor de volvo connectivity optie kost per jaar als je daar inderdaad aan moet beginnen....
ik heb iphone idd, en dan werkt het simpel... laten we die vragen wat kost vooral niet aan volvo stellen, tot nu toe kost het niks, dus laten we dat lekker zo houden ;-)

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:17
[...]

Ik zou dat dus hindelijk vinden, want de GSM gaat standaard als er geen apparaat mee verbonden is in "hotspot uit" modus. En die gaat niet automatisch naar "aan"
Dan zou je dus elke keer als je wilt gaan rijden even je GSM moeten ontgrendelen, naar de hotspotknop swipen en die aanzetten. Is voor een keer niet erg, maar als je meerdere ritten oper dag hebt ...

De iphone kan misschien wel zo geconfigureerd worden dat die automatisch connect als hutspot, maar die heb ik alleen op werkuren bij me, prive weer niet. Bovendien heeft onze ICT besloten ooit dat 500 MB voor een maand wel genoeg databundel is voor wat mailverkeer op een GSM (letterlijke tekst die ze als evrklaring gaven), daar ben je echt zo doorheen.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel het voor de volvo connectivity optie kost per jaar als je daar inderdaad aan moet beginnen....
Kan met een Samsung ook eenvoudig automatisch, via de app standen en routines

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:22
Beste mensen - met genot afgelopen 5 jaar hier mogen meelezen/posten en reageren op alles wat deze auto toch een fijne wagen maakt.

Hij rijd heerlijk - ondanks zn wat mindere bereik, het systeem word nu wel echt heel traag (P8 , 1 van de eerste)

Ik ga dit topic niet meer verder volgen, aangezien ik over 2 weken mn nieuwe auto krijg - iedereen bedankt voor alle tips etc de afgelopen jaren :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

guido66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:33:
[...]

Kan met een Samsung ook eenvoudig automatisch, via de app standen en routines
Oke, maar ik heb een oneplus na diverse samsungs die nooit echt bevielen, oneplus daartegen wel (prijs prestatie is daarbij al 1 grote reden)
Ik kan bij oneplus geen setting vinden die de hotspot automatisch laat aangaan als een bepaalde client ermee wil verbinden.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:17
ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:06:
[...]

Oke, maar ik heb een oneplus na diverse samsungs die nooit echt bevielen, oneplus daartegen wel (prijs prestatie is daarbij al 1 grote reden)
Ik kan bij oneplus geen setting vinden die de hotspot automatisch laat aangaan als een bepaalde client ermee wil verbinden.
Ik doe het op basis van de bluetooth verbinding met de auto. Een universele android app zoals Tasker of Automate moet zoiets ook kunnen, lijkt me.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31
ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:06:
[...]
Dat zou toch via NFC moeten kunnen?! (met een NFC-tag in de auto)

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 12-12-2025 16:54 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
Waterblok schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:12:
Zie mijn post gisteren morgen 08:43
Juni, dus je zit al in de reservetijd. ;)
Maar zoals @Kammika vraagt, wat staat er bij je in de app voor einddatum?

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:43
Tranquility schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:10:
[...]

Juni, dus je zit al in de reservetijd. ;)
Maar zoals @Kammika vraagt, wat staat er bij je in de app voor einddatum?
Bij mij staat er "Verbonden diensten: Actief".
Geen datum ofzo te bespeuren.

P8 05/2021

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Tranquility
Kammika schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
Qua gemak: met hotspot is ook super simpel. Als die geconfigureerd is, pakt de auto die standaard (en heb al proefondervindelijk vastgesteld dat de auto dat prefereert boven zijn eigen simmetje). Dus hoef je ook helemaal niets voor te doen (anders dan die hotspot een keer aanzetten en je auto op die hotspot configureren)
Toch een gedoe elke keer.
En vergeet ook niet dat een hotspot je batterij enorm snel leegzuigt, dus moet je die ook constant aan de lader hebben. Van die wireless lader ben ik niet zo gecharmeerd, want daar wordt de telefoon -en dus de batterij- warm van en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Dan maar een paar tientjes per jaar aan connectiviteitskosten. Ik meen en keer ergens gelezen te hebben dat dat iets van €35,- per jaar zou kosten.

• Kammika
Tranquility schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:14:
[...]

Toch een gedoe elke keer.
En vergeet ook niet dat een hotspot je batterij enorm snel leegzuigt, dus moet je die ook constant aan de lader hebben. Van die wireless lader ben ik niet zo gecharmeerd, want daar wordt de telefoon -en dus de batterij- warm van en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Dan maar een paar tientjes per jaar aan connectiviteitskosten. Ik meen en keer ergens gelezen te hebben dat dat iets van €35,- per jaar zou kosten.
Hoezo elke keer? Als dat aanstaat werkt het gewoon en maakt de auto contact als de telefoon in de buurt is

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-12 23:37
[...]

Als je een Samsung Android toestel hebt kun je dit met routines doen. Dus bij verbinden auto op BT gaat automatisch de Hotspot aan, bij disconnect wordt automatisch de hotspot weer uitgezet. Ik gebruik er ook eentje zo om FM automatisch te starten zodra ik in de auto stap.

Maar goed zag al dat je geen Samung hebt, dan is zoals Guido66 zegt ook een optie Tasker kan wat dat betreft echt alles.

Ik ben btw wel super tevreden met de Samsung maar zijn wel eens momenten geweest dat ik twijfelde. Echter andere merken zijn ook duur en niets is perfect 8)

[ Voor 9% gewijzigd door marcel_76 op 12-12-2025 19:02 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:50
Mijn P8 heb ik sinds mei 2021, dus vier jaar en zeven maanden. Dit staat er in mijn app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfZaWR1RdL2VoKwAjtCW8Kytf1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqDposmlDWSjlm5I6j1zGMsd.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
Zie hier:
https://www.volvocars.com...77a7e089c0a8296870d1a409/

Pas vanaf MY22 is het gratis data-abonnement beperkt tot 4 of 5 jaar. Bij MY21 is het gratis abonnement oneindig! *O* Heb ik ook eens geluk! oOo

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

guido66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:15:
[...]

Ik doe het op basis van de bluetooth verbinding met de auto. Een universele android app zoals Tasker of Automate moet zoiets ook kunnen, lijkt me.
Is op zich wellicht een goede tip.
Ga ik ook zeker wel naar kijken tegen die tijd, maar ik heb dankzij de ICT beveiligingsdriften geen dualsim meer in de GSM. Ik had dat wel, prive en werknummer in 1 toestel, vooral voor op de zakelijke vliegreizen een ideale oplossing.
Maar op een kwade dag anderhalf jaar terug besloot een koekwaus bij ICT dat er van alles beveligd moest worden, en ging daarin zo ver dat mijn eigen apps (men name mijn telebankieren app) geblokkeerd en zelfs ongevraagd verwijderd werden. Dat terwijl ik een sim only account had, de GSM was prive eigendom.
Ook instellingen waren geblokkeerd. Dat ging way to far!

Toen heb ik ze verplicht om mij een bedrijfs telefoon te geven, daarop mogen ze van mijn blokken wat ze willen, maar van mijn prive GSM blijven ze nu lekker af.

maar ja... prive... en werk. Overdag dorodeweek moet de Iphone van het werk gekoppeld zijn met de auto, savonds en in het weekend (nee, géén Jambers) is het mijn prive GSM. Dat is nog te doen, even wisselen van GSM op het dashboard wil ik voor lief nemen.

Maar hoe gaat dat met connectiviteit, zelfs bia BlueTooth dan? Schakelt die mee over?
Bovendien is de databundel van het werk max 500 MB per maand. Stamt nog uit de middeleeuwen, en is in een paar dagen op.

Ik denk dat een paar tientjes per jaar zoals ik iemand al zag noemen, nog wel acceptabel is. Zelfs als ik dat zelf mag dokken en niet vergoed zou krijgen (meer dan aannemelijk, werd bij mijn vorige wagen ook niet vergoed, dan had ik die geweldige 500MB bundel maar te gebruiken)

Maar we lopen op de zaken vooruit nu, ik heb nog tot 31-10-2026 en als wat hier bij anderen gebeurde ook dan gebeurt, hij blijft gewoon werken, ga ik me er niet eens meer druk om maken of tijd erin steken.
We gaan het zien.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:28:
[...]

Hoezo elke keer? Als dat aanstaat werkt het gewoon en maakt de auto contact als de telefoon in de buurt is
Bij Apple wellicht, en kennelijk op samsung androids, maar als mijn GSM meer dan 5 minuten geen gekoppeld apparaat ziet, schakelt data sharing via een hotspot of bluetooth thetering zich netjes uit, ter beveiliging.
En dan moet je echt elke keer weer die meuk aanzetten op je GSM.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:50:
[...]

Als je een Samsung Android toestel hebt kun je dit met routines doen. Dus bij verbinden auto op BT gaat automatisch de Hotspot aan, bij disconnect wordt automatisch de hotspot weer uitgezet. Ik gebruik er ook eentje zo om FM automatisch te starten zodra ik in de auto stap.

Maar goed zag al dat je geen Samung hebt, dan is zoals Guido66 zegt ook een optie Tasker kan wat dat betreft echt alles.

Ik ben btw wel super tevreden met de Samsung maar zijn wel eens momenten geweest dat ik twijfelde. Echter andere merken zijn ook duur en niets is perfect 8)
Samsung is een mooie GSM op zich, heb er een aantal gehad, maar enkele jaren terug wilde ik iets dat de iphone evenaart maar niet voor iphone money, en kwam bij oneplus uit. Die is zelfs beter geclassificeerd in vrijwel alles dan de vergelijkbare I-phone maar kost daar de helft maar van, en is ook goedkoper dan een Samsung die er in de buurt kwam.
Vandaar mijn keuze.

Ik ga dit weekeinde wel eens in de auto zitten en eens stoeien met BlueTooth thetering op beide toestellen, gewoon omdat het me intrigreert nu, maar ik heb nog tot 31-10-26 connect, en wie weet gaat het daarna vanzelf verder of komt er een prijs van 30 a 40 euro per jaar in beeld, dan is dat de moeite van knoeien met GSM's en connectiviteit daarmee niet waard en ga ik gewoon dokken per jaar.

Wat ik gewoon bijzonder vind is dat er vroeger inderdaad stond "actief" en nu "geldig tot 31-10-2026", maar anderen hier weer "actief" zien staan.
Volvo maakt het er niet helderder op zo, zeker als je dan leest dat er bij zijn die merken dat de datum naar achteren verschuift ineens.

• marcel_76
ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:17:
[...]

Is op zich wellicht een goede tip.
Ga ik ook zeker wel naar kijken tegen die tijd, maar ik heb dankzij de ICT beveiligingsdriften geen dualsim meer in de GSM. Ik had dat wel, prive en werknummer in 1 toestel, vooral voor op de zakelijke vliegreizen een ideale oplossing.
Maar op een kwade dag anderhalf jaar terug besloot een koekwaus bij ICT dat er van alles beveligd moest worden, en ging daarin zo ver dat mijn eigen apps (men name mijn telebankieren app) geblokkeerd en zelfs ongevraagd verwijderd werden. Dat terwijl ik een sim only account had, de GSM was prive eigendom.
Ook instellingen waren geblokkeerd. Dat ging way to far!

Toen heb ik ze verplicht om mij een bedrijfs telefoon te geven, daarop mogen ze van mijn blokken wat ze willen, maar van mijn prive GSM blijven ze nu lekker af.

maar ja... prive... en werk. Overdag dorodeweek moet de Iphone van het werk gekoppeld zijn met de auto, savonds en in het weekend (nee, géén Jambers) is het mijn prive GSM. Dat is nog te doen, even wisselen van GSM op het dashboard wil ik voor lief nemen.

Maar hoe gaat dat met connectiviteit, zelfs bia BlueTooth dan? Schakelt die mee over?
Bovendien is de databundel van het werk max 500 MB per maand. Stamt nog uit de middeleeuwen, en is in een paar dagen op.

Ik denk dat een paar tientjes per jaar zoals ik iemand al zag noemen, nog wel acceptabel is. Zelfs als ik dat zelf mag dokken en niet vergoed zou krijgen (meer dan aannemelijk, werd bij mijn vorige wagen ook niet vergoed, dan had ik die geweldige 500MB bundel maar te gebruiken)

Maar we lopen op de zaken vooruit nu, ik heb nog tot 31-10-2026 en als wat hier bij anderen gebeurde ook dan gebeurt, hij blijft gewoon werken, ga ik me er niet eens meer druk om maken of tijd erin steken.
We gaan het zien.
Het hangt er echt vanaf wat je nodig hebt, voor mijn vrouw gewoon onbeperkt bellen en data voor 25 euro per maand. Voor onze dochter een abbo van Simpel afgesloten met onbeperkt bellen en 20GB data per maand, eerste 12 maanden voor 5 euro en daarna 10 euro per maand. Tsja, met beide bundels heb je prive volgens mij voldoende data voor de auto ook.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:24:
[...]

Samsung is een mooie GSM op zich, heb er een aantal gehad, maar enkele jaren terug wilde ik iets dat de iphone evenaart maar niet voor iphone money, en kwam bij oneplus uit. Die is zelfs beter geclassificeerd in vrijwel alles dan de vergelijkbare I-phone maar kost daar de helft maar van, en is ook goedkoper dan een Samsung die er in de buurt kwam.
Vandaar mijn keuze.

Ik ga dit weekeinde wel eens in de auto zitten en eens stoeien met BlueTooth thetering op beide toestellen, gewoon omdat het me intrigreert nu, maar ik heb nog tot 31-10-26 connect, en wie weet gaat het daarna vanzelf verder of komt er een prijs van 30 a 40 euro per jaar in beeld, dan is dat de moeite van knoeien met GSM's en connectiviteit daarmee niet waard en ga ik gewoon dokken per jaar.

Wat ik gewoon bijzonder vind is dat er vroeger inderdaad stond "actief" en nu "geldig tot 31-10-2026", maar anderen hier weer "actief" zien staan.
Volvo maakt het er niet helderder op zo, zeker als je dan leest dat er bij zijn die merken dat de datum naar achteren verschuift ineens.
Bij mij is het inderdaad tot 2028, daarna heel erg leuk maar kijk ik wel of het in onderhoud mee kan bij de dealer. Het is een lease auto dus hoppa wat mij betreft komt het gewoon bij de lease maatschappij uit.

Maar in het ergste geval via mobiele hotspot of via BT tethering. Ik heb toch onbeperkte data op hoge 5g snelheid dus geen enkel probleem.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:28:
[...]

Het hangt er echt vanaf wat je nodig hebt, voor mijn vrouw gewoon onbeperkt bellen en data voor 25 euro per maand. Voor onze dochter een abbo van Simpel afgesloten met onbeperkt bellen en 20GB data per maand, eerste 12 maanden voor 5 euro en daarna 10 euro per maand. Tsja, met beide bundels heb je prive volgens mij voldoende data voor de auto ook.
Klopt, ik heb nu KPN en ook onbeperkt data op mijn prive GSM.
Ach.. per 1-11-2027 verloopt het contract van deze wagen, dan wil ik hem vermoedelijk overkopen voor prive gebruik. En dan is die GSM koppelen een prima idee, mits ik niet elke keer weer de bloe handmatig moet aanzetten op die GSM.
Voor die tijd zit ik met gebruik van werk doeleinden overdag, dan is de werk GSM mee en die heeft veel te beperkt data in de bundel.

Weet jw at me nu te binnen schiet? met een BT thetering of via Wifi Hotspot, heb je een 5G connect, en geen LTE of zelfs 3g _/-\o_, is die bug mooi meteen buiten beeld.

Maar als de auto geparkeerd staat, is er dan nog wel connect mee voor laadstatus, status van deuren en ramen, op afstand openen/sluiten via de app en timers instellen voor laden en preconditioneren etc? of valt die dan ook weg tot je met de GSM in de buurt bent?

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 12-12-2025 23:35 ]

• marcel_76
ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:32:
[...]

Klopt, ik heb nu KPN en ook onbeperkt data op mijn prive GSM.
Ach.. per 1-11-2027 verloopt het contract van deze wagen, dan wil ik hem vermoedelijk overkopen voor prive gebruik. En dan is die GSM koppelen een prima idee, mits ik niet elke keer weer de bloe handmatig moet aanzetten op die GSM.
Voor die tijd zit ik met gebruik van werk doeleinden overdag, dan is de werk GSM mee en die heeft veel te beperkt data in de bundel.

Weet jw at me nu te binnen schiet? met een BT thetering of via Wifi Hotspot, heb je een 5G connect, en geen LTE of zelfs 3g _/-\o_
Klopt, ik heb het laatst gebruikt omdat de auto geen verbinding had en weet je wat, alles werkte gewoon 3 keer zo snel _/-\o_

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:24:
[...]

Lees even terug. Afhankelijk van het modeljaar heb je recht op 4 jaar, of lifetime internet

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
marcel_76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:34:
[...]

Klopt, ik heb het laatst gebruikt omdat de auto geen verbinding had en weet je wat, alles werkte gewoon 3 keer zo snel _/-\o_
Is een 4G/5G router met 12V adapter die je dan rechtstreeks op accu of sigaretten stopcontact aansluit een oplossing?

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Kammika
Plead schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:17:
[...]

Is een 4G/5G router met 12V adapter die je dan rechtstreeks op accu of sigaretten stopcontact aansluit een oplossing?
maar daar moet ook weer een simmetje in, dan kan je net zo goed gaan betalen.

Maarre.. ik heb op nog geen enkel forum gezien dat iemand heeft moeten betalen voor deze connectiviteit. Dus vooralsnog wordt hier gediscussieerd over een theoretisch probleem dat nog niet bestaat...

• Vulcan750
Kammika schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:43:
[...]
maar daar moet ook weer een simmetje in, dan kan je net zo goed gaan betalen.

Maarre.. ik heb op nog geen enkel forum gezien dat iemand heeft moeten betalen voor deze connectiviteit. Dus vooralsnog wordt hier gediscussieerd over een theoretisch probleem dat nog niet bestaat...
Bij mij loopt die Connect Plus nog een jaar, maar ik vermoed dat het daarna gewoon met regulier onderhoud telkens verlengd wordt. En mocht het €35 per jaar kosten, dat is het gemak zeker ook waard!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kammika
Vulcan750 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:59:
[...]

Bij mij loopt die Connect Plus nog een jaar, maar ik vermoed dat het daarna gewoon met regulier onderhoud telkens verlengd wordt. En mocht het €35 per jaar kosten, dat is het gemak zeker ook waard!
ja, bij mij zou het maar om een paar maanden gaan (einde lease), alhoewel ik ook niet uitsluit dat de leasemij gewoon zit heeft zitten rekenen en al voor mij verlengd heeft. Ik heb eens zitten rekenen en mijn nieuwe einddatum van de connected services zit ik precies op 180k kilometers (wat dus samenvalt met het leasecontract, want die gaat ook tot 180k)

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Vulcan750 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:59:
[...]

Bij mij loopt die Connect Plus nog een jaar, maar ik vermoed dat het daarna gewoon met regulier onderhoud telkens verlengd wordt.
Dat werd mij een tijdje geleden idd wel verteld door de dealer.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Tranquility
Plead schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:31:
Dat werd mij een tijdje geleden idd wel verteld door de dealer.
Dat is heel goed mogelijk en een goede klantbinding.
Dat is een beetje hetzelfde als de pech assistant die bijna ieder merk aanbied zolang je auto daar in onderhoud is en jaarlijks zijn beurt krijgt. Heb hiervoor een Opel Ampoera-e gehad waarbij de Pech Assistance ook elk jaar werd verlengd na een beurt. Zelfde met Nissan (Leaf).

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 14-12-2025 10:55 ]

• Vulcan750
Mijn vrouw heeft een bocht in onze woonwijk te wijd genomen en is daardoor met lage snelheid (20km/u) tegen een betonnen paal van een tuinafscheiding geklapt. En, heel vreemd, mijn vrouw is gewoon "dat stukje" kwijt.
Tot nu toe heeft ze al 50 jaar zonder enige schade gereden. Hoe kan dat, is het misschien een kleine tia geweest? 's Middags zijn we voor de zekerheid langs de huisarts geweest, en begin komende week een neurologisch onderzoek in het ziekenhuis. Hopelijk valt het allemaal mee voor haar!
De auto is flink beschadigd, zelfs de bestuurderskant deur klemt een beetje bij het openen. Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid. Afgesproken om morgen even langs de garage te gaan om de schade te bekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP4BQwEI0zsyF-wr7L4pXVZyUNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYg25pdPsuiKXtrr1OxASK8a.jpg?f=fotoalbum_large

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:50
Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
Mijn vrouw heeft een bocht in onze woonwijk te wijd genomen en is daardoor met lage snelheid (20km/u) tegen een betonnen paal van een tuinafscheiding geklapt. En, heel vreemd, mijn vrouw is gewoon "dat stukje" kwijt.
Tot nu toe heeft ze al 50 jaar zonder enige schade gereden. Hoe kan dat, is het misschien een kleine tia geweest? 's Middags zijn we voor de zekerheid langs de huisarts geweest, en begin komende week een neurologisch onderzoek in het ziekenhuis. Hopelijk valt het allemaal mee voor haar!
Of oorzaak en gevolg zijn omgekeerd - de schok en stress van het ongeval leiden tot geheugenverlies. Dat komt wel vaker voor (ook heel lastig voor een eventueel onderzoek naar de oorzaak...)
De auto is flink beschadigd, zelfs de bestuurderskant deur klemt een beetje bij het openen. Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid.
Mja, paaltjes zijn moeilijk heb ik altijd al gemerkt. Alle auto's die ik gehad heb met radar enzo hadden wel wat "blinde vlekken" waar het paaltjes betrof.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:16
Wat naar vooral voor je vrouw, hoop dat zij gezond bevonden wordt.
Wat ik vreemd vind is dat de schade, de paal rechts is en dat je deur links klemt?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Vulcan750
Waterblok schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:14:
Wat naar vooral voor je vrouw, hoop dat zij gezond bevonden wordt.
Wat ik vreemd vind is dat de schade, de paal rechts is en dat je deur links klemt?
Jazeker, de gezondheid van mijn vrouw is het allerbelangrijkste!
En wat de schade betreft, tja... De aanrijding is in een bocht naar rechts gebeurd, wellicht heeft dat invloed op de krachten die dan vrijkomen. De motorkap is blijkbaar wat naar achteren geschoven en drukt ietswat tegen de deur. Het is niet veel, maar je hoort een "kloink" als je de deur open doet, klemmen is eigenlijk niet het juiste woord. Er loopt blijkbaar wel wat aan.

• Venomer
De auto is flink beschadigd, zelfs de bestuurderskant deur klemt een beetje bij het openen. Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid. Afgesproken om morgen even langs de garage te gaan om de schade te bekijken.
[Afbeelding]
Sterkte voor je vrouw! Een auto is maar een hoop blik op wielen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[Afbeelding]
jeetje, sterkte voor jou en je vrouw.
Hopelijk is het een blackout van schrik en niet andersom een aanrijding door blackout.

De auto komt wel weer in orde.
Die systemen vertrouw ik nooit, ik heb jaren terug met een auto achteruit in een parkeervak ingeparkeerd, en precies in de dode hoek van de spiegels, en net achter de C-stijl, en net buiten beld van de achterruitrij camera stond een betonnen pilaar, zelfs de parkeersensoren zagen hem niet.
Gevolg, hele rechter achterzijde in de puin, bumper, kofferbakklep, zijspatbord achterrechts, en zelfs de achterdeur klemde.
en ging het hard? welnee, vrijwel stapvoets, maar wel raar als je zo in eenmaal stilstaat zonder te remmen.
De kleur was grijs tegen een grijze achtergrond, en achteraf heb ik doelbewust die inparkeerbeweging nogmaals gemaakt en gekeken of ik dat kreng echt niet toch had kunnen zien, maar nee... geen moment in welk beeld dan ook.

Wat ik ermee zeggen wil, die systemen kunnen net als wij mensen dingen over het hoofd zien, dit was een achteraf erkende blinde vlek voor dat merk en type wagen, waar niets mee werd gedaan om te verhelpen.
Dat kan met jouw wagen nu ook het geval zijn geweest.

Bovenal: wens je vrouw veel sterkte met de onderzoeken. We duimen dat er niets aan de hand is voor haar.

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 14-12-2025 16:18 ]

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:32
Vulcan750 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:Ik vind het wel heel vreemd dat de auto niet heeft ingegrepen, normaal gesproken gaat ie al op de rem voor een polletje onkruid.
Maar dat is bij achteruit rijden zeker, dat komt door de Rear Auto Brake, en ook die schakelt alleen in bij snelheden onder de 10 km/u. Vooruit remt hij af voor een voertuig of een voetganger bij normaal verkeer, maar een paaltje met die snelheid gaat hij niet voor in de remmen helaas. Goed om te horen dat het alleen blikschade betreft.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[Afbeelding]
Toevallig hier is vandaag hetzelfde gebeurd alleen dan met een paal op een parkeerplaats toen mijn vriendin achter het stuur zat. Per ongeluk in D ipv R om het parkeervak uit te gaan, verder weet ze niet meer precies wat er was gebeurd. Rechtsvoor zit de auto flink in elkaar, motorkap, bumper, koplamp en vanalles er achter (nog een stuk forser als jouw foto), tevens gaat de passagiersdeur ook niet meer open. De auto deed niks qua ingreep, normaal gaat de auto op de rem als een blaadje voor dwarrelt maar nu niks, het valt mij toch wat tegen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59
@Avvd en @Vulcan750 wat vervelend dat dit jullie partners is overkomen. Fijn dat er niemand gewond is maar toch bijzonder dat de systemen voor achteruit zo scherp zijn maar vooruit je toch behoorlijke schade kan hebben als de auto een obstakel niet detecteerd. Succes met de afwikkeling beiden.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Sterkte voor je vrouw @Vulcan750 en voor je vriendin @Avvd.
Hopelijk valt de schade aan de auto's te herstellen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Pagina: 1 ... 347 348 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"