Lijkt me meer een opmerking/vraag voor: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3tukker999 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:09:
[...]
Wisten jullie trouwens dat het voordelige tarief (10 á 11 cent minder voor Tesla rijders) bij Tesla na 5 jaar stopt?
Dan moeten ze net als wij het hoge tarief betalen.
Ik moest 49 ct/kWh betalen.
Wat zijn de prijzen bij andere tankstations als Shell, Ionity, FastNed, Allego en zo?
was ik mijn niet bewust van, heb heel android auto dan niet nodig.ron65 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:31:
[...]
Andere kant is, waarom AA willen gebruiken? heb je apps die niet op de auto kunnen worden geinstalleerd? of is het gewoon aa omdat je aa wilt?
Je auto is ook Android, en mijn ervaring is dat wat daarop zit voor het rijden gewoon meer dan genoeg is.
Gebruik maps, en spotify en bellen meer niet.
Flitsmeister ook maar doe ik vanaf me tellie voor de FM2.
Ik ga het gewoon eens even afwachten, ik was die brakke Skoda (VW) navigatie en multimedia gewend. kan dus alleen maar beter worden.
- leeg -
Hahaha... ja ooit een octavia gehad, maar kan erger, de auto erna reed in 2021 nog met kaarten uit 2012 rond, en updaten mocht niet want kostte veel geld.luigi87 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
[...]
was ik mijn niet bewust van, heb heel android auto dan niet nodig.
Gebruik maps, en spotify en bellen meer niet.
Flitsmeister ook maar doe ik vanaf me tellie voor de FM2.
Ik ga het gewoon eens even afwachten, ik was die brakke Skoda (VW) navigatie en multimedia gewend. kan dus alleen maar beter worden.
Dan is de XC40 met Google Maps echt een verademing.
Maar ik kreeg hier ook al te horen dat maps via AA toch beter is, alleen communiceert die dan niet met de auto qua opladen. Als je in maps op het dashboard een snellader voorprogrammeert zal je accu worden voorgeconditioneerd en dan is de laadsnelheid hoger.
Ik hoorde hier ook dat dat in de warmere klimaat temperaturen (zeg vanaf 10 graden en hoger vermoedelijk) niet veel effect heeft, mijn ervaring is dat het dan weer wel duidelijk effect had, dus kennelijk kan dat per auto verschillen weer.
Zul je dus zelf moeten gaan ondervinden door te proberen.
AA geeft je wel de ruimte voor méér apps, veel ervan zijn onder AAOS (de auto software) niet beschikbaar, en wat ook meespeelt is dat als je een auto hebt van voor afgelopen zomer ongeveer, de hardware een te kleine processor heeft die bij meer apps geinstalleerd zal gaan vertragen. Dat is een merkbare vertraging.
Dat kan ook een overweging zijn om toch AA te blijven gebruiken, soms moet je dus gewoon kijken per rit of je beter AAOS of AA kan gebruiken.
Blijft toch een persoonlijke beleving verder, ik gebruik AA nooit, teveel gedoe vooral ook omdat ik twee telefoons heb (werk en prive) en voor elk een ander kabeltje...
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
HoHo!ron65 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:35:
Maar ik kreeg hier ook al te horen dat maps via AA toch beter is, alleen communiceert die dan niet met de auto qua opladen. Als je in maps op het dashboard een snellader voorprogrammeert zal je accu worden voorgeconditioneerd en dan is de laadsnelheid hoger.
Je kunt in je Volvo van 2 walletjes eten.
- in AA programmeer je je route naar je bestemming of je huis in.
Onderweg denk je: 'effe tanken'
- druk je op de knop op het stuur en je spreekt de dame toe met de woorden: 'navigeer naar de Supercharger'
Op dat moment komt AAOS om de hoek kijken en die navigeert je naar je tankstation.
Tankstation geweest, AAOS tevreden en je drukt op de knop op het scherm van AA en voilà daar is je AA navigatie weer.
Zo heb je toch nog een warme landing gecreëerd voor je Volvo.
Het probleem met die denkwijze is dat google maps in te veel gebruikssituaties voor snelladers de meest belachelijke voorstellen doet en je de snellader echt wel zelf moet instellen.tukker999 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:49:
[...]
HoHo!
Je kunt in je Volvo van 2 walletjes eten.
- in AA programmeer je je route naar je bestemming of je huis in.
Onderweg denk je: 'effe tanken'
- druk je op de knop op het stuur en je spreekt de dame toe met de woorden: 'navigeer naar de Supercharger'
Op dat moment komt AAOS om de hoek kijken en die navigeert je naar je tankstation.
Tankstation geweest, AAOS tevreden en je drukt op de knop op het scherm van AA en voilà daar is je AA navigatie weer.
Zo heb je toch nog een warme landing gecreëerd voor je Volvo.
Deze blijft regelmatig terugkomen. Ben wel benieuwd waar de verschillen zitten. Valt mij ook wel eens op dat die bepaalde laders gewoon niet voorstelt, maar op zich doet die prima voorstellen om zorgeloos thuis te komen. Je hebt alleen niet altijd de meest optimale.-Vasa- schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:15:
[...]
Het probleem met die denkwijze is dat google maps in te veel gebruikssituaties voor snelladers de meest belachelijke voorstellen doet en je de snellader echt wel zelf moet instellen.
Ik vind zelf fijn om wat meer controle te hebben, dus ik negeer meestal het google voorstel en doe meestal een zoekopdracht met "hey google zoek fastned langs route" oid en dan zie ik alle fastneds langs de route en kies er dan 1. Een andere berijder in mijn auto vindt dat teveel gedoe, dus die volgt gewoon Google aanbevelingen, en die komt ook zorgeloos thuis, hoor ik nooit klagen.
Dus even los van dat die soms niet de meest optimale pakt, welke "belachelijke" voorstellen doet Google dan?
Ik zoek alleen nog het juiste commando om alle snelladers langs de route te zoeken. Ik moet het nu per snelladermerk doen (niet zo'n probleem, want Fastned netwerk is dekkend genoeg, komt zelden voor dat ik ook nog op ionity oid moet gaan zoeken..). Als iemand dat voice command weet hou ik me aanbevolen...
Ik heb de Volvo ooit een keer duidelijk gemaakt dat er alleen gezocht moet worden naar Superchargers.
Hoeft 'ie niet zo diep na te denken.
Ik was eens onderweg van Duitsland naar huis (Twente) via de A31. Google Maps zei dat ik pas ergens in Nederland bij een AC-lader weer kon laden en dat ik met een paar procent lading zou aankomen. Terwijl ik hier nog langs zou komen:Kammika schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
Deze blijft regelmatig terugkomen. Ben wel benieuwd waar de verschillen zitten. Valt mij ook wel eens op dat die bepaalde laders gewoon niet voorstelt, maar op zich doet die prima voorstellen om zorgeloos thuis te komen. Je hebt alleen niet altijd de meest optimale.
Ik vind zelf fijn om wat meer controle te hebben, dus ik negeer meestal het google voorstel en doe meestal een zoekopdracht met "hey google zoek fastned langs route" oid en dan zie ik alle fastneds langs de route en kies er dan 1. Een andere berijder in mijn auto vindt dat teveel gedoe, dus die volgt gewoon Google aanbevelingen, en die komt ook zorgeloos thuis, hoor ik nooit klagen.
Dus even los van dat die soms niet de meest optimale pakt, welke "belachelijke" voorstellen doet Google dan?
Ik zoek alleen nog het juiste commando om alle snelladers langs de route te zoeken. Ik moet het nu per snelladermerk doen (niet zo'n probleem, want Fastned netwerk is dekkend genoeg, komt zelden voor dat ik ook nog op ionity oid moet gaan zoeken..). Als iemand dat voice command weet hou ik me aanbevolen...
:strip_exif()/f/image/LwmZdGQqXapusYfl85TR9Cav.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom vindt Google Maps dit niet zelf? Ik kon deze bestemming wel met de hand ingeven, maar automatisch plannen lukt GM niet.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Het probleem is dat hij bij mij regelmatig ook bij die opdracht Fastned laders niet kan vinden. Zelfs niet als ik er binnen 5 minuten bij langs rij.Kammika schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
Deze blijft regelmatig terugkomen. Ben wel benieuwd waar de verschillen zitten. Valt mij ook wel eens op dat die bepaalde laders gewoon niet voorstelt, maar op zich doet die prima voorstellen om zorgeloos thuis te komen. Je hebt alleen niet altijd de meest optimale.
Maar gelukkig zijn die problemen vanaf donderdag over. Dan haal ik mijn andere auto op.
Iemand nog interesse in een mooie set velgen (met gebruikte winterbanden)?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ja hoor, stuur maar een berichtje.ArnoudN schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:21:
[...]
Iemand nog interesse in een mooie set velgen (met gebruikte winterbanden)?
Bij mij gaf Google maps sowieso geen laadstations als ik op het symbooltje klikt. Een keer uitloggen en inloggen uit Google en ze zijn gelukkig weer terug
Weet dat je ook kan filteren op provider. Wellicht hebt dat nog wat om de juiste/beste eruit te filteren. Voor Tesla is er bijv. een filter maar ook Fastned en Shell recharge.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
speaking about maps....
Vandaag wil de spraakfunctie "navigeer naar..... " niet meer werken, steeds "sorry, ik begrijp het niet" terug.
Alleen "Navigeer naar thuis" doet het nog wel.
Dat is niet alleen in MAPS onder AAOS, maar ook op de android met google assistent kreeg ik dezelfde meldingen, dus die via AA gebruiken lost het ook niet op.
Meer mensen last van?
Vandaag wil de spraakfunctie "navigeer naar..... " niet meer werken, steeds "sorry, ik begrijp het niet" terug.
Alleen "Navigeer naar thuis" doet het nog wel.
Dat is niet alleen in MAPS onder AAOS, maar ook op de android met google assistent kreeg ik dezelfde meldingen, dus die via AA gebruiken lost het ook niet op.
Meer mensen last van?
Had hem ook al gezien, ben benieuwd, rond 20:30 is de auto vol (90%), ik kan thuis maar met 4,6 kW max laden, 1 fase 20A. , we gaan zien of hij dat meldt :-)Venomer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:08:
Ik zag deze melding in de app:
[Afbeelding]
En ik kan inmiddels melden dat het werkt. Ik kreeg inderdaad een melding dat de 90% was bereikt.
Handig!
Is weer een leuke gadget, kan ik wel waarderen!
Ben benieuwd! Heb nu met HomeAssistant ingesteld staan dat er een melding komt na het stoppen met laden die het bereikte percentage weergeeft. Dan krijg je de melding ook als het laden eerder stopt om welke reden dan ook.
Over Superchargers gesproken, ik heb uw vraag nog niet gezien omtrent het voordelig tarief dat na 5 jaar zou ophouden bij Tesla SUC's in dit topic, ben benieuwd naar uw bronnen, daarmeetukker999 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:08:
Ik heb de Volvo ooit een keer duidelijk gemaakt dat er alleen gezocht moet worden naar Superchargers.
Mwa, ik kan allerlei samenzweringstheorien gaan ophoesten, maar ik denk dat het gewoon buggy software en/of een buggy database is. Er klopt gewoon geen hout van.Venomer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Waarom vindt Google Maps dit niet zelf? Ik kon deze bestemming wel met de hand ingeven, maar automatisch plannen lukt GM niet.
Beste oplossing is om de bijrijder(s) naar laadpunten te laten zoeken, dan kunnen ze ook letten op de echt belangrijke zaken zoals dat er lekkere Apfelstrudel te scoren valt...
Vanochtend kwam ik erachter dat de app niet goed om gaat met zomer-winter tijdwissel.
Had het voorverwarmen op 06:30 staan (ingesteld tijdens de zomertijd), maar de auto was vanochtend koud. In de app stond de timer op 05:30.
Anno 2025 zou ik verwachten dat dit gewoon goed gaat.
Of ging het bij jullie wel goed?
Ik ga het in ieder geval doorgeven aan Volvo.
Had het voorverwarmen op 06:30 staan (ingesteld tijdens de zomertijd), maar de auto was vanochtend koud. In de app stond de timer op 05:30.
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7
Dit klopt, is een issue dat ze nog steeds niet hebben opgelost. Raar maar waar.MicroStar_NL schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:29:
Vanochtend kwam ik erachter dat de app niet goed om gaat met zomer-winter tijdwissel.
Met het ingaan van de wintertijd was de starttijd in de timer een uur verschoven. Ik merkte het ook dat gisteren de auto koud was toen ik wilde vertrekken. Dus even de timers een uurtje verzetten.
Gebruik ik ook al jaren voor de laadpaal exploitanten waarbij ik een abo neem als ik een verre trip doe. Helaas zat/zit Electra er niet bij dus deze zomer toch weer alles moeten uitpluizen via ABRP om het dan daarna manueel in te geven in de auto 😒.Juancho schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:53:
Weet dat je ook kan filteren op provider. Wellicht hebt dat nog wat om de juiste/beste eruit te filteren. Voor Tesla is er bijv. een filter maar ook Fastned en Shell recharge.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ongelooflijk dat ze dit na al die jaren nog steeds niet hebben opgelost.Tranquility schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Dit klopt, is een issue dat ze nog steeds niet hebben opgelost. Raar maar waar.
Met het ingaan van de wintertijd was de starttijd in de timer een uur verschoven. Ik merkte het ook dat gisteren de auto koud was toen ik wilde vertrekken. Dus even de timers een uurtje verzetten.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)
Indien je een route instelt waarbij je zeer zeker gaat moeten snelladen, stelt deze vaak voor dat je bijvoorbeeld de péage route verlaat om ergens te gaan laden terwijl er ook voldoende alternatieven zijn langs de baan zelf. En zelfs als je instelt dat je alleen snelladers van een aantal specifieke providers wilt eens je uit ervaring weet dat die goed werken en vaak meer dan 8 plaatsen hebben bijvoorbeeld, zal ie er nog voorstellen die buiten je filter vallen en slechts snelladers zijn in theorie (50kwh), en als je in volle naïviteit die route dan toch eens volgt omdat je tijd hebt, zoals ik eens gedaan heb, kom je daar toe om dus te zien dat het gaat om een trage 50kwh lader (merk je niet echt als je aan het rijden bent in het buitenland), en slechts om één (1!) lader, die overigens bezet is.Kammika schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
En evengoed als ik het op langere binnenlandse routes doe, waar ik wel weet dat ik op eindbestemming kan laden, of de makkelijkste en snellader ken, maar om te testen door Google laat bepalen of en waar ik zou moeten laden, komen er altijd voorstellen die mij tijd zouden doen verliezen omdat snelladers langs de (juiste kant) van de snelweg genegeerd worden.
Allemaal niet onoverkomelijk, en moesten er geen tools zoals ABRP zijn die dit wel kunnen aanbieden zijn, zou ik nog willen geloven dat het allemaal zo makkelijk niet is om zoiets te ontwikkelen. Maar als Google Maps onzin-dingen kan doen zoals waarschuwingen geven voor flitsers, en dus bijdragen tot een algeheel gevaarlijkere verkeersituatie, zou ik hopen dat ze op zijn minst zouden evolueren naar een betere navigatie voor langere routes met een ev.
Ook meermaals meegemaakt dat hij onzinnige laadpunten voorstelt, maar die 50kW is een foutieve parameter die je hebt ingesteld, ik had dat in het begin ook en iemand heeft mij dan hierop aangewezen en dit klopte wat er hier werd verteld. Ik had als betaalfilter Shell Recharge, ik vermoed dat de database van Google niet helemaal op punt staat waar je kunt laden met een Shell Recharge kaart, als je providers kiest zoals Ionity, FastNed, Tesla,... gaat het meestal wel goed.-Vasa- schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:53:
[...]
Indien je een route instelt waarbij je zeer zeker gaat moeten snelladen, stelt deze vaak voor dat je bijvoorbeeld de péage route verlaat om ergens te gaan laden terwijl er ook voldoende alternatieven zijn langs de baan zelf. En zelfs als je instelt dat je alleen snelladers van een aantal specifieke providers wilt eens je uit ervaring weet dat die goed werken en vaak meer dan 8 plaatsen hebben bijvoorbeeld, zal ie er nog voorstellen die buiten je filter vallen en slechts snelladers zijn in theorie (50kwh), en als je in volle naïviteit die route dan toch eens volgt omdat je tijd hebt, zoals ik eens gedaan heb, kom je daar toe om dus te zien dat het gaat om een trage 50kwh lader (merk je niet echt als je aan het rijden bent in het buitenland), en slechts om één (1!) lader, die overigens bezet is.
Ja, ook meegemaakt, daarom gestopt om GM een laadplanning voor te stellen.En evengoed als ik het op langere binnenlandse routes doe, waar ik wel weet dat ik op eindbestemming kan laden, of de makkelijkste en snellader ken, maar om te testen door Google laat bepalen of en waar ik zou moeten laden, komen er altijd voorstellen die mij tijd zouden doen verliezen omdat snelladers langs de (juiste kant) van de snelweg genegeerd worden.
Maar in feite heb je geen laadplanning nodig, zeker niet in landen zoals België, Duitsland, Frankrijk en Nederland en al zeker niet als je naar het Noorden gaat. In elk tankstation kan je tegenwoordig ook laden en meer en meer komen er laadstations specifiek voor EV's, maar ben je afhankelijk van een bepaalde provider, en je moet laden, dan vraag je aan uw bijrijder om via ABRP of ChargingTime eens te kijken naar de volgende laadstop die voldoet aan uw laadvoorwaarden.Allemaal niet onoverkomelijk, en moesten er geen tools zoals ABRP zijn die dit wel kunnen aanbieden zijn, zou ik nog willen geloven dat het allemaal zo makkelijk niet is om zoiets te ontwikkelen. Maar als Google Maps onzin-dingen kan doen zoals waarschuwingen geven voor flitsers, en dus bijdragen tot een algeheel gevaarlijkere verkeersituatie, zou ik hopen dat ze op zijn minst zouden evolueren naar een betere navigatie voor langere routes met een ev.
Altijd mogelijk dat het user error is voor die 50kW natuurlijk, zou ik eens moeten dubbelchecken dan. Dat net de providers die ik niet gebruik wel goed zouden werken blijft natuurlijk wel een dingetje van Google Maps, in ABRP werkt dat echt perfect.RigolleM schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:27:
Ook meermaals meegemaakt dat hij onzinnige laadpunten voorstelt, maar die 50kW is een foutieve parameter die je hebt ingesteld, ik had dat in het begin ook en iemand heeft mij dan hierop aangewezen en dit klopte wat er hier werd verteld. Ik had als betaalfilter Shell Recharge, ik vermoed dat de database van Google niet helemaal op punt staat waar je kunt laden met een Shell Recharge kaart, als je providers kiest zoals Ionity, FastNed, Tesla,... gaat het meestal wel goed.
Dat klopt deels, en naar de schoonfamilie in Frankrijk weet ik ondertussen wel al wat ik normaal wil nemen als laad- en rust-pauze. Maar in de Franche-Comté regio is de situatie toch nog niet vergelijkbaar met Vlaanderen en Nederland waar je kan rekenen op snelladers bij elk tank-station. Tot een paar jaar terug gold dit nog als laadwoestijn. En die eenzame 50kW lader waar ik het over had stond even goed op de wegborden aangegeven als 'snellader'. Als alles normaal is rijd ik bij wijze van spreken zelfs zonder navigatie naar daar behalve een paar stukjes, en heb ik gelukkig een paar laders altijd in het achterhoofd afhankelijk van waar ik ben en wanneer we willen pauzeren. Eigenlijk is het stuk vanaf Brussel tot in de Franse Ardennen daar nog het vervelendste omdat je er weinig kwalitatieve laadplaatsen hebt.Maar in feite heb je geen laadplanning nodig, zeker niet in landen zoals België, Duitsland, Frankrijk en Nederland en al zeker niet als je naar het Noorden gaat. In elk tankstation kan je tegenwoordig ook laden en meer en meer komen er laadstations specifiek voor EV's, maar ben je afhankelijk van een bepaalde provider, en je moet laden, dan vraag je aan uw bijrijder om via ABRP of ChargingTime eens te kijken naar de volgende laadstop die voldoet aan uw laadvoorwaarden.
En om dat even terug te brengen naar Volvo C40 MY23, net dat is wel een beetje jammer want op heel warme dagen of heel koude dagen, heb je als je met 90% vertrekt vanuit Brussel, niet veel over voor je bij een kwalitatieve laadplaats geraakt.
bij jou deed de app het iig. Bij mij lukte het inloggen niet eens. Gelukkig kan ik het voorverwarmen ook starten via mijn home automation, anders had ik een koude auto in moeten stappenMicroStar_NL schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:29:
In het anderhalf jaar dat ik met de XC40 MY23 SM heb gereden, ben ik nooit in de problemen geweest, was gewoon een kwestie van je goed voor te bereiden en/of een kleine ommetoer te maken, en soms was het beter wat vroeger te laden om door sommige 'dead zones' door te komen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik sinds ik met een EV rij, niet meer die richting (Luxemburg) vanuit Brussel heb gedaan. Ik vertrek meestal richting Kortrijk/Rijsel om door Frankrijk te rijden, en dat is toch zeer goed voorzien van laadstations.-Vasa- schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:58:
En om dat even terug te brengen naar Volvo C40 MY23, net dat is wel een beetje jammer want op heel warme dagen of heel koude dagen, heb je als je met 90% vertrekt vanuit Brussel, niet veel over voor je bij een kwalitatieve laadplaats geraakt.
Goh, het is te doen uiteindelijk, maar je moet je inderdaad voorbereiden en aanpassen. En daarom dat ik het dus wel vermeld dat enkel navigeren met Google maps voor lange afstanden niet altijd handig is met een Volvo C40 my23, want in specifieke omstandigheden zijn die voorstellen dus totaal niet zinvol. Als je het min of meer even uitplant met bijvoorbeeld ABRP kom je er wel zonder problemen.RigolleM schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
In het anderhalf jaar dat ik met de XC40 MY23 SM heb gereden, ben ik nooit in de problemen geweest, was gewoon een kwestie van je goed voor te bereiden en/of een kleine ommetoer te maken, en soms was het beter wat vroeger te laden om door sommige 'dead zones' door te komen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik sinds ik met een EV rij, niet meer die richting (Luxemburg) vanuit Brussel heb gedaan. Ik vertrek meestal richting Kortrijk/Rijsel om door Frankrijk te rijden, en dat is toch zeer goed voorzien van laadstations.
En laden voor de deadzone, in mijn geval zou willen zeggen dat ik zou moeten laden in Nivelles op een moment dat ik eigenlijk nog 70/80 over heb (deel van mijn strategie is toch in Brussel nog tot 100 te laden). En Nivelles is qua infrastructuur zowat het slechtste laadstation dat ik ooit heb ervaren.
Het zit op meer plekken in de Volvo app. Ook mijn laadschema (starten om 23:15, 2300 start het daltarief hier) was verschoven: het stond nu op 22:15…Tranquility schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Dit klopt, is een issue dat ze nog steeds niet hebben opgelost. Raar maar waar.
(Je zou toch denken dat dit gewoon vaste tijdstippen kunnen zijn, niet gerelateerd aan een “ echte” klok die mee gaat met zomer en wintertijd)?
Dit probleem zit er al tijden in. Nu 3 jaar een XC40, daarvoor 2 jaar een Polestar gehad, ook die had dit probleem. Blijkbaar een lastige som om op te lossen voor ze.jorisjansen3 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:53:
[...]
Het zit op meer plekken in de Volvo app. Ook mijn laadschema (starten om 23:15, 2300 start het daltarief hier) was verschoven: het stond nu op 22:15…
(Je zou toch denken dat dit gewoon vaste tijdstippen kunnen zijn, niet gerelateerd aan een “ echte” klok die mee gaat met zomer en wintertijd)?
Hoewel dit probleem op andere plaatsen al lang opgelost is, denk ik niet dat het ooit gaat gebeuren. Het klinkt 'simpel', maar ik zou inschatten dat origineel iemand ooit dacht dat ie heel slim en goed bezig was door de tijden voor al die schema's op te slaan in UTC datetime tijd in plaats van als een datetime. Een fout die ik enkel nog zie gebeuren op het werk bij mensen die echt recht van school komen en nog nooit iets voor productie hebben geschreven. Al is alles met tijd eigenlijk niet zo simpel als soms lijkt.jorisjansen3 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:53:
[...]
Het zit op meer plekken in de Volvo app. Ook mijn laadschema (starten om 23:15, 2300 start het daltarief hier) was verschoven: het stond nu op 22:15…
Ik ben in die zin eigenlijk wel benieuwd wat met je schema's gebeurd als je naar een tijdzone reist en zorgt dat je klok aangepast is aan die regio.
Okay mensen,
gisteren schreef ik dat Google Assistent niet meer werkt voor watr betreft navigeren, de opdracht "navigeer naar...." wordt (met uitzondering van navigeer naar thuis of werk) steevast beantwoord met "sorry, ik begrijp het niet".
Toch zie ik de uitgesproken tekst letterlijk terug in het Google Assistent spraakbalkje, dus aan de spraak en begrip van de spraak ligt het niet.
Ik kwam er ook achter dat ditzelfde op mijn android GSM speelt, maar daar kon ik omswitchen naar "Google Gemini" die het vervolgens gewoon prima doet.
Het zit dus echt in Google Assistent.
Daarmee gewapend op zoek naar Gemini in de playstore, en die is er, maar ... "werkt niet op uw Volvo".
Dan nog wat verder spittend deze pagina van 5 Juni 2025 gevonden bij Volvo
https://www.volvocars.com...lvo-with-google-built-in/
Mijn voorlopige conclusie: Google Assistent is niet langer geschikt om via een stemopdracht een bestemming in Maps te plaatsen. Erg jammer, want zo makkelijk om daarmee een tusssen stop op een route al rijdend in te geven. Dat lukt niet meer, je moet het nu handmatig doen.
De opdrachten voor klimaat, stoelverwarming en andere zaken werken nog wel, de koppeling met adressen voor maps is verdwenen en daarom snapt die 'doos' het niet meer.
Oplossing op de telefoon is dan Gemini, maar die is in de auto nog niet aanwezig.
Conform die genoemde pagina gaat dat wel komen, in 2025. Ik denk dus dat het eind 2026 wel zal zijn opgelost.
Tot die tijd zullen we zonder spraakgestuurde navigatie moeten werken.
Is weer prima op elkaar afgestemd tussen Google en Volvo...
gisteren schreef ik dat Google Assistent niet meer werkt voor watr betreft navigeren, de opdracht "navigeer naar...." wordt (met uitzondering van navigeer naar thuis of werk) steevast beantwoord met "sorry, ik begrijp het niet".
Toch zie ik de uitgesproken tekst letterlijk terug in het Google Assistent spraakbalkje, dus aan de spraak en begrip van de spraak ligt het niet.
Ik kwam er ook achter dat ditzelfde op mijn android GSM speelt, maar daar kon ik omswitchen naar "Google Gemini" die het vervolgens gewoon prima doet.
Daarmee gewapend op zoek naar Gemini in de playstore, en die is er, maar ... "werkt niet op uw Volvo".
Mijn voorlopige conclusie: Google Assistent is niet langer geschikt om via een stemopdracht een bestemming in Maps te plaatsen. Erg jammer, want zo makkelijk om daarmee een tusssen stop op een route al rijdend in te geven. Dat lukt niet meer, je moet het nu handmatig doen.
De opdrachten voor klimaat, stoelverwarming en andere zaken werken nog wel, de koppeling met adressen voor maps is verdwenen en daarom snapt die 'doos' het niet meer.
Oplossing op de telefoon is dan Gemini, maar die is in de auto nog niet aanwezig.
Conform die genoemde pagina gaat dat wel komen, in 2025. Ik denk dus dat het eind 2026 wel zal zijn opgelost.
Blijft bijzonder die verschillen. Dit werkt in mijn auto nog uitstekend...ron65 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:09:
Okay mensen,
ik denk dat het niet eens aan de auto gerelateerd is, maar dat Google bezig is met een batch updates, die ik al zal hebben gehad en jij nog niet.Kammika schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:25:
[...]
Blijft bijzonder die verschillen. Dit werkt in mijn auto nog uitstekend...
Het werkt ook op mijn android GSM niet meer, dan moet je omschakelen naar Gemini, dan werkt het weer.
In de auto is Gemini nog niet aanwezig.
EDIT:
Zojuist kwam ik erachter dat je niet langer "navigeer naar ....[adres]..." moet zeggen maar "Navigeren"
Dan reageert GA met "waar wil je heen"
Dan spreek je het adres uit, en dan werkt het wel.
[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 28-10-2025 16:14 ]
Ik heb het vanmiddag geprobeerd, en bij mij werkt het nog zoals voorheen.ron65 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
ik denk dat het niet eens aan de auto gerelateerd is, maar dat Google bezig is met een batch updates, die ik al zal hebben gehad en jij nog niet.
Het werkt ook op mijn android GSM niet meer, dan moet je omschakelen naar Gemini, dan werkt het weer.
EDIT:
Zojuist kwam ik erachter dat je niet langer "navigeer naar ....[adres]..." moet zeggen maar "Navigeren"
Ik zal het morgen ook eens testen dan met navigeren naar huis etc. tot op heden geen vreemde zaken er mee gehad.
Wel vandaag tijdens opladen spontaan de melding van de app op Android uw Volvo is opgeladen tot 90%.
Wel vandaag tijdens opladen spontaan de melding van de app op Android uw Volvo is opgeladen tot 90%.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Laten we hopen dat het zo blijft. het is in ieder geval niet beperkt tot de auto, maar speelt ook op andere android devices zoals mijn telefoon. Maps daarop heeft hetzelfde probleem met google assistent.Venomer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:17:
[...]
Ik heb het vanmiddag geprobeerd, en bij mij werkt het nog zoals voorheen.
Frapant is dat Google Gemini het dan wél weer goed doet, maar die is in de auto nog niet te verkrijgen.
Overigens kom ik op diverse community's op internet sporadisch dezelfde klacht tegen, soms al meer dan 3 jaar geleden en sommige vrij recent. Een oplossing vrijwel nergens, alleen dingen als "herstart je systeem" maar dat heb ik allang meerdere malen gedaan.
ik moet dus echt uitspreken "navigeren" en dan wachten tot ze vraagt "waar wil je heen" en dan alleen het adres noemen, of bijv "fastned hackelaar". Werkt prima.marcel_76 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:32:
Ik zal het morgen ook eens testen dan met navigeren naar huis etc. tot op heden geen vreemde zaken er mee gehad.
Ik ga dit vandaag eens proberen, want de oude manier werkt inderdaad niet meer.ron65 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:15:
[...]
ik moet dus echt uitspreken "navigeren" en dan wachten tot ze vraagt "waar wil je heen" en dan alleen het adres noemen, of bijv "fastned hackelaar". Werkt prima.
Vandaag maar eens dealer bellen; opnieuw last van snellaadfouten en gisteren zei mijn vrouw dat geluid van knipperlichten ontbrak en radio het niet meer deed. Dat heb ik zelf op kunnen lossen met een infotainment reboot. Echter merk ik nu ook dat CarPlay wel werkt, maar mijn telefoon niet bijlaadt...nooit gehad. Of het is een kabelissue, software of die usbpoorten zijn kaduuk.
SMSR MY23.
SMSR MY23.
Zo, mijzelf na meer dan een jaar quoten. Ik heb gister de Ottocast Mini Cube 3.0 ontvangen. Klein USB-C kastjes wat prima past in de “Carplay aansluiting” Dit apparaat heeft dus met Apple Maps zowel op het hoofd als het stuur display een map! Dus wat mij betreft ben ik daar blij mee. het nadeel is dan weer dat er een enorme latency (en soms een kraakje) bij bellen zit, maar wellicht zijn dat instellingen. Hoe dan ook, ik heb er weer een kastje bij in de auto die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken maar het heeft wel de functionaliteit die ik mistte, mocht iemand dus zoeken in dit topic, bij deze; het werkt. (sort of…)Archie_T schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:49:
[...]
Ik heb hier nog een vraagje over. Gebruik voor carplay de Ottocast U2 air, werkt prima voor mij behalve dat Apple Maps dus niet op deze manier op het dashboard komt, het blijft zwart bij mij. Als ik mijn telefoon rechtstreeks (iPhone 14 pro) met een kabel doe werkt het wel. Ongetwijfeld dus dat U2 air ding wat niet goed gaat maar misschien zijn er nog mensen die dit wel werkend hebben met een ander merk kastje? Of misschien heb ik een instelling gemist?
Vandaag getest en werkt nog zoals ik had verwacht, vanochtend netjes "Navigatie naar xxx" en de navigatie werd gestart zonder problemen. Vanmiddag ook gebruikt "Navigatie Thuis" en vervolgens kreeg ik te horen ik start de navigatie naar "xxx" (xxx is dan helemaal verteld door de assisten als mijn thuis adres). Het bellen naar mijn vrouw ging ook prima "bel xxx" en ik krijg terug prima ik bel xxxron65 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:15:
[...]
ik moet dus echt uitspreken "navigeren" en dan wachten tot ze vraagt "waar wil je heen" en dan alleen het adres noemen, of bijv "fastned hackelaar". Werkt prima.
Heel wisselend en vreemd dus dat het bij sommige al mis gaat en bij anderen weer niet. Alles connected en toch half
Vanochtend weer blij met de Home Assistant integratie want de app wilde voorverwarmen niet starten terwijl dit afgelopen maandag geen probleem was.
Als iets niet werkt dan kan dat een keer gebeuren als iets geregeld half werkt, soms wel, soms niet dan kan ik daar als persoon heel slecht tegen
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Jammer dat er nog wat van die kleine kraakjes en latency in zit, misschien kunnen ze dat nog oplossen met een update?Archie_T schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Zo, mijzelf na meer dan een jaar quoten. Ik heb gister de Ottocast Mini Cube 3.0 ontvangen. Klein USB-C kastjes wat prima past in de “Carplay aansluiting” Dit apparaat heeft dus met Apple Maps zowel op het hoofd als het stuur display een map! Dus wat mij betreft ben ik daar blij mee. het nadeel is dan weer dat er een enorme latency (en soms een kraakje) bij bellen zit, maar wellicht zijn dat instellingen. Hoe dan ook, ik heb er weer een kastje bij in de auto die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken maar het heeft wel de functionaliteit die ik mistte, mocht iemand dus zoeken in dit topic, bij deze; het werkt. (sort of…)
Tsja ik mis draadloos CarPlay (vind het nog steeds onbegrijpelijk dat dit tegenwoordig nog steeds de standaard niet is), maar een slechte verbinding met vertraging is me dat dan ook weer niet waard.Archie_T schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Zo, mijzelf na meer dan een jaar quoten. Ik heb gister de Ottocast Mini Cube 3.0 ontvangen. Klein USB-C kastjes wat prima past in de “Carplay aansluiting” Dit apparaat heeft dus met Apple Maps zowel op het hoofd als het stuur display een map! Dus wat mij betreft ben ik daar blij mee. het nadeel is dan weer dat er een enorme latency (en soms een kraakje) bij bellen zit, maar wellicht zijn dat instellingen. Hoe dan ook, ik heb er weer een kastje bij in de auto die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken maar het heeft wel de functionaliteit die ik mistte, mocht iemand dus zoeken in dit topic, bij deze; het werkt. (sort of…)
Ik heb morgen wat meer tijd om te testen en in te stellen. Als het dan niet goed werkt zal ik een case inschieten bij Ottocast, hoop dat daar wat uitkomt. Maar updates zijn er (nog) niet.marcel_76 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:30:
[...]
Jammer dat er nog wat van die kleine kraakjes en latency in zit, misschien kunnen ze dat nog oplossen met een update?
Ik ga dus nog wat testen. Wie weet komt het uiteindelijk goed. Hoop het ook hoor want ik deel je mening over het missen van draadloze CarPlay.StevendGraaf schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:58:
[...]
Tsja ik mis draadloos CarPlay (vind het nog steeds onbegrijpelijk dat dit tegenwoordig nog steeds de standaard niet is), maar een slechte verbinding met vertraging is me dat dan ook weer niet waard.
Onze XC40 luistert best wel goed.
Als ik op de knop op het stuur druk en dan zeg: Bosweg 123, Loowoude of een andere uithoek dan trekt Google zelf de conclusie dat ik daar naar toe wil en start de navigatie.
Als ik op de knop op het stuur druk en dan zeg: Bosweg 123, Loowoude of een andere uithoek dan trekt Google zelf de conclusie dat ik daar naar toe wil en start de navigatie.
Je kunt ook volstaan met bijvoorbeeld : Amsterdam- centraal station…..zonder navigeer naar of navigeren.ron65 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
ik denk dat het niet eens aan de auto gerelateerd is, maar dat Google bezig is met een batch updates, die ik al zal hebben gehad en jij nog niet.
EDIT:
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Precies, de assistent (niet eens perse in de auto) is al best slim met wat je zegt en daar iets van te maken. En ja, er zullen er nu vast wel weer 1 of 2 zijn die daar vol tegen in gaan, maar het gros van de mensen/rijders heeft dat dus niet gek genoeg.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Benieuwd of/wanneer Gemini naar onze Volvo's komt en wat dat gaat geven. Het zou een veel natuurlijkere conversatie moeten toelaten.
Ik heb trouwens de nieuwste versie van de Volvo app op Android geïnstalleerd deze week maar vind geen optie om een melding te krijgen wanneer de batterij een bepaald percentage bereikt.
Verder krijg ik al 2 weken elke rit de melding dat het audio apparaat buiten niet meer werkt, dus het lijkt geen bugje maar een effectief defect. Nog geen zin gehad in een trip naar de garage en hoop stiekem op een OTA binnenkort die dit euvel verhelpt, het is weeral even geleden. Hopelijk dan ineens ook met de nieuwe UI.
Ik heb trouwens de nieuwste versie van de Volvo app op Android geïnstalleerd deze week maar vind geen optie om een melding te krijgen wanneer de batterij een bepaald percentage bereikt.
Verder krijg ik al 2 weken elke rit de melding dat het audio apparaat buiten niet meer werkt, dus het lijkt geen bugje maar een effectief defect. Nog geen zin gehad in een trip naar de garage en hoop stiekem op een OTA binnenkort die dit euvel verhelpt, het is weeral even geleden. Hopelijk dan ineens ook met de nieuwe UI.
Het gekke is dat die van mij vanmorgen wel weer normaal werkte. En toen viel het mij opeens ook op dat de mannenstem van de afgelopen dagen weer een vrouwenstem was. Zo stond het ook ingesteld.Juancho schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:40:
Precies, de assistent (niet eens perse in de auto) is al best slim met wat je zegt en daar iets van te maken. En ja, er zullen er nu vast wel weer 1 of 2 zijn die daar vol tegen in gaan, maar het gros van de mensen/rijders heeft dat dus niet gek genoeg.
Waarschijnlijk zat er dus ergens iets dwars.
Maar sinds 3 uur geleden ben ik geen Volvo rijder meer en mag ik nu 'He smart' roepen tegen mijn auto.
Kijk, dat wist ik nog niet. Ga ik proberenMga1600 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:36:
[...]
Je kunt ook volstaan met bijvoorbeeld : Amsterdam- centraal station…..zonder navigeer naar of navigeren.
Thanx voor de tip
Oh ja, verder geen klachten, alleen een wonderlijke situatie dat "Navigeer naar lutjekaneelstraat 67 in aromatown" voorheen perfect werkte, en nu steevast "sorry, ik begrijp het niet" oplevert.Juancho schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:40:
En dan ook nog niet eens bij iedereen, bij een aantal werkt het kennelijk wel zoals het was.
Overigens, toen ik ontdekte dat "Navigeren" -> 'waar wilt u heen' -> "lutjekaneelstraat 67 in aromatown" wel werkte, een aantal adressen getest, daarna getest of de bediening van klimaat en stoel/stuur verwarming nog via spraak werkte, alles werkt, en uit balorigheid zei "Oke google, nou schenk me dan maar een kop koffie in"
Toen kreeg ik terug "Oke" gevolgd door het geluid van een pruttelende koffiepot
Ik lag in een deuk...
Vanochtend bij de bandenboer geweest voor winterbanden, en de koe mbt de bodemschade bij de hoorns gevat.
Dat zat vast tussen de LM en de bandenboer, dus gewoon gaan vragen of ze de schade willen erkennen en iets ermee doen.
Even uitgelegd dat de wagen niet op een brug geweest is sinds de laatste wissel half april, dus het meer dan waarschijnlijk bij hun gebeurd was.
Toen kwam de bijzondere plek van de opkrikpunten bij de XC40 ineens in beeld, die zitten volgens de bandenboer bij de recharge versie meer naar de wielen toe dan bij de ICE versies, en daar hadden ze zich in vergist. Vraag me af of dat klopt, ik kan het niet gaan nameten.
Enfin, hij gaat nu de spullen bestellen en de beschadigde beplating vervangen.
Even buiten de LM lijntjes om gekleurd, en het is voor elkaar.
Maar dar verhaal over die opkrikpunten vind ik raar, alhowel het ook best zou kunnen omdat met die enorme accu erin de constructie onderin ook iets anders kan zijn uitgevoerd.
Dat zat vast tussen de LM en de bandenboer, dus gewoon gaan vragen of ze de schade willen erkennen en iets ermee doen.
Even uitgelegd dat de wagen niet op een brug geweest is sinds de laatste wissel half april, dus het meer dan waarschijnlijk bij hun gebeurd was.
Toen kwam de bijzondere plek van de opkrikpunten bij de XC40 ineens in beeld, die zitten volgens de bandenboer bij de recharge versie meer naar de wielen toe dan bij de ICE versies, en daar hadden ze zich in vergist. Vraag me af of dat klopt, ik kan het niet gaan nameten.
Maar dar verhaal over die opkrikpunten vind ik raar, alhowel het ook best zou kunnen omdat met die enorme accu erin de constructie onderin ook iets anders kan zijn uitgevoerd.
Zelf ook niet gezien waar ik het in kon stellen, kreeg plotseling de melding zonder dat ik iets gedaan had. Vandaag wederom bij opladen en kan nergens vinden hoe je dat in of uitschakelt.Largamelion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:26:
Benieuwd of/wanneer Gemini naar onze Volvo's komt en wat dat gaat geven. Het zou een veel natuurlijkere conversatie moeten toelaten.
Misschien hebben ze wel gelijk dat er een verschil zit tussen de XC40 modellen maar belangrijker denk ik is dat ze verantwoordelijkheid nemen en dat jou probleem straks opgelost is.ron65 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:46:
Vanochtend bij de bandenboer geweest voor winterbanden, en de koe mbt de bodemschade bij de hoorns gevat.
Ga naar je profielpagina in de app, kies “Berichten” > “Functies”. Daar staat bij mij een toggle button om het aan en uit te zetten.marcel_76 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:07:
[...]
Zelf ook niet gezien waar ik het in kon stellen, kreeg plotseling de melding zonder dat ik iets gedaan had. Vandaag wederom bij opladen en kan nergens vinden hoe je dat in of uitschakelt.
Ik gebruik een iPhone. Er zijn verschillen tussen de Android- en iOS-versie van de app. Misschien dat het op Android nog niet beschikbaar is.
in het kader van regeren is vooruitzien: Ik verwacht mijn volvo in maart/april of zo te moeten inleveren. Daarna kan ik de domoticz plugin niet meer onderhouden voor de EV. (kan 'm dan zelf niet meer testen)
Heb hiervoor ook al een berichtje op domoticz forum gezet
Dus als jullie die in leven willen houden, moet er iemand met (basis) python kennis opstaan die het wil overnemen. Het is niet heel ingewikkeld en ik kan je een warme overdracht geven. Dus als je je geroepen voelt, stuur me een DM...
Heb hiervoor ook al een berichtje op domoticz forum gezet
Dus als jullie die in leven willen houden, moet er iemand met (basis) python kennis opstaan die het wil overnemen. Het is niet heel ingewikkeld en ik kan je een warme overdracht geven. Dus als je je geroepen voelt, stuur me een DM...
Dank je wel ik keek onder meldingen, apart dat twee zaken onder meldingen staan en twee weer onder functiesVenomer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Ga naar je profielpagina in de app, kies “Berichten” > “Functies”. Daar staat bij mij een toggle button om het aan en uit te zetten.
Ik gebruik een iPhone. Er zijn verschillen tussen de Android- en iOS-versie van de app. Misschien dat het op Android nog niet beschikbaar is.
Ik had alle categorieën gecheckt onder 'berichten', maar bij mij staat er enkel 'klimaatregeling wordt onderbroken' onder 'functies'. Dat is op Android, Volvo app v6.1.0, voorlopig dus enkel op iOS vermoed ik.Venomer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Ga naar je profielpagina in de app, kies “Berichten” > “Functies”. Daar staat bij mij een toggle button om het aan en uit te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 31-10-2025 14:42 ]
Android, Berichten->functies twee items: "klimaatregeling wordt onderbroken" en "Opladen voltooid"Largamelion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:41:
[...]
Ik had alle categorieën gecheckt onder 'berichten', maar bij mij staat er enkel 'klimaatregeling wordt onderbroken' onder 'functies'. Dat is op Android, Volvo app v6.1.0, voorlopig dus enkel op iOS vermoed ik.
App versie v6.0.0 en geen update beschikbaar, dus waar jouw V6.1.0 vandaan komt is ook weer zoiets bijzonders.
Dus niet alleen op IOS, maar tevens bepaalde app versies van Android.
Hmm interessant. Zal dus weer een vlagje zijn dat ze moeten aanvinken op de server dat los staat van de app versie ...ron65 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Android, Berichten->functies twee items: "klimaatregeling wordt onderbroken" en "Opladen voltooid"
App versie v6.0.0 en geen update beschikbaar, dus waar jouw V6.1.0 vandaan komt is ook weer zoiets bijzonders.
Op zich vind ik de functie niet heel interessant. Ik zou liever een melding krijgen wanneer het laden start, zodat ik een reminder krijg als de auto een dag ingeplugd blijft en de start van de laadplanning bereikt wordt. De Easee app van mijn laadpaal geeft wel een melding wanneer ik goedkeuring voor het laden geef, maar als dat buiten de laadplanning van de auto is heb ik daar niets aan. Zou dus handig zijn moest de Volvo app een melding geven wanneer het laden effectief start.
[ Voor 31% gewijzigd door Largamelion op 31-10-2025 15:32 ]
Sterker nog: 6.1.1 - ophalen in Appstore.ron65 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Android, Berichten->functies twee items: "klimaatregeling wordt onderbroken" en "Opladen voltooid"
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
niks bijzonders aan. App uitrollen gaan altijd gefaseerd. De een heeft 'm altijd eerder dan de ander. Dan hebben ze ook nog weer feature vlaggen, waardoor het ook kan dat je bepaalde features nog niet hebt, die een ander al wel heeft (wordt ook altijd gefaseerd uitgerold)ron65 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
En dan is kan het ook nog zo zijn dat android en ios verschillende versies hebben..
staar je dus niet blind door versienummers te vergelijken...
Sja... jij wel... maar Appstore? IOS?
Android heeft Playstore, en daar is 6.0.0 van 30 sept 25 de meest recente versie.
[ Voor 13% gewijzigd door ron65 op 31-10-2025 16:29 ]
In de Play Store zie ik hetzelfde als jij, versie 6.0.0. In de Volvo app info op m'n GSM zelf staat 6.1.0 🙂.ron65 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:26:
[...]
Sja... jij wel... maar Appstore? IOS?
Android heeft Playstore, en daar is 6.0.0 van 30 sept 25 de meest recente versie.
[Afbeelding]
Bij mij bij beide 6.0.0.Largamelion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:32:
[...]
In de Play Store zie ik hetzelfde als jij, versie 6.0.0. In de Volvo app info op m'n GSM zelf staat 6.1.0 🙂.
[Afbeelding]
Niet te volgen die jongens van de Volvo Cars App
Vreemd ja ik heb het wel staan onder berichten -> functies en heb op Android ook app v6.1.0.Largamelion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:41:
[...]
Ik had alle categorieën gecheckt onder 'berichten', maar bij mij staat er enkel 'klimaatregeling wordt onderbroken' onder 'functies'. Dat is op Android, Volvo app v6.1.0, voorlopig dus enkel op iOS vermoed ik.
Dat kan ik zien door naar profiel te gaan (meest rechter optie) dan op app-instellingen te klikken en helemaal onderaan. Wel vreemd want de playstore zegt inderdaad dat 6.0.0 de laatste versie is.
[ Voor 19% gewijzigd door marcel_76 op 31-10-2025 18:44 ]
Maar goed los daarvan lost dat mijn probleem met klimaat aanzetten en de app niet op, dat werkt al niet sinds afgelopen woensdag. Gelukkig werkt het wel via de Home Assistant integratie... Bizar, de rest werkt namelijk prima en ik zag tijdens onderhoud vandaag ook de auto netjes open (en wat er open was), dat ze even een test ritje maakte etc.
Gelukkig laatste dagen geen last van trillingen meer gehad dus heeft iets met temperatuur te maken. De monteur gaf aan dat ze de wielen gebalanceerd hebben (achter beide kanten week iets af), niets vreemds hebben gevonden maar dat 1 band wel wat meer druk gaf en daardoor kunnen er wel wat trillingen ontstaan. Mocht het niet weg zijn dan zouden ze altijd bij de LM kunnen indienen om de band te vervangen. Maar onderweg naar huis zoefde het prima, dus ik blijf het vreemd vinden dat ik soms met bepaalde temperaturen er wel last van heb.
Ik omschreef het ook aan de monteur dat het voor mij voelt alsof de trillingen zich achter in de auto in het midden afspelen. Maar het kan voor iedereen weer anders zijn.
Was verder wel helemaal prima de service bij de dealer, netjes ontvangen, prima koffie en kon even rustig werken totdat de auto klaar was.
Gelukkig laatste dagen geen last van trillingen meer gehad dus heeft iets met temperatuur te maken. De monteur gaf aan dat ze de wielen gebalanceerd hebben (achter beide kanten week iets af), niets vreemds hebben gevonden maar dat 1 band wel wat meer druk gaf en daardoor kunnen er wel wat trillingen ontstaan. Mocht het niet weg zijn dan zouden ze altijd bij de LM kunnen indienen om de band te vervangen. Maar onderweg naar huis zoefde het prima, dus ik blijf het vreemd vinden dat ik soms met bepaalde temperaturen er wel last van heb.
Ik omschreef het ook aan de monteur dat het voor mij voelt alsof de trillingen zich achter in de auto in het midden afspelen. Maar het kan voor iedereen weer anders zijn.
Was verder wel helemaal prima de service bij de dealer, netjes ontvangen, prima koffie en kon even rustig werken totdat de auto klaar was.
Bij mij kwam de functie tevoorschijn zonder nieuwe software te installeren. Ik kreeg een notificatie in de app (belletje rechtsboven) dat de functie beschikbaar was. Inderdaad een feature flag dus.Kammika schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:43:
[...]
niks bijzonders aan. App uitrollen gaan altijd gefaseerd. De een heeft 'm altijd eerder dan de ander. Dan hebben ze ook nog weer feature vlaggen, waardoor het ook kan dat je bepaalde features nog niet hebt, die een ander al wel heeft (wordt ook altijd gefaseerd uitgerold)
En dan is kan het ook nog zo zijn dat android en ios verschillende versies hebben..
staar je dus niet blind door versienummers te vergelijken...
Vandaag de offroad stand voor het eerst gebruikt. Tikkeltje irritant dat ie dan, zonder dat ergens te melden of zo, one-pedal-drive uitschakelt. Althans, de OPD stand blijft gewoon geselecteerd staan in de settings, maar het gedrag is dus alsof dat uit staat.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
* Ophidian gaat volgende week vrijdag ook zijn XC40 inleveren. Enkele weken geleden begon het toch te kriebelen om een wat grotere auto te gaan zoeken. Met een hond erbij is de kofferbak nog maar de helft, en dan is de XC40 niet heel groot. Wens was dus ook een EV met grotere kofferbak en liefst een station. Dat raakte deze week opeens in stroomversnelling toen ik een mooie i5 touring tegen kwam in de kleur die wij wilde met nagenoeg alle opties erop .De XC40 was een fijne auto, maar zo'n i5 met adaptief onderstel rijdt toch nog wel een heel stuk fijner. Als je dan weer in je XC40 terugrijdt merk je toch wel snel weer de krakende bestuurdersstoel, trilling in het stuur bij 110 km/h en het windgeruis bij de bestuurdersdeur op 
Nu eens kijken hoe de overdracht van eigenaar werkt in de app.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik zit ondertussen al bijna een week zonder internet in de auto, begint nu wel irritant te worden eigenlijk.
Gewoon de auto verwijderen uit je profiel[b]Ophidian in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
[Afbeelding]
Via de auto terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dan is de auto ook uit je app. Als je vervolgens bij opstarten het scherm ziet mrt Volvo logo en aanmelden kan je dat evt skippen en kom je uit op het hoofdscherm met de tegels. Je kan dan even onder profielen en accounts dubbelchecken of alles weg is.Ophidian schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:49:
Bij mij was dit het geval, alles was gewist en ik kon ook niet meer inloggen in de app. Zo lever je je xc40 weer clean af.
Ik houd laadverliezen bij.
Zojuist heb ik AI de cijfers laten analyseren naar de gemiddelde laadverliezen.
Groep op temperatuur:
<5°C: 8.2% verlies
5-15°C: 5.1% verlies
>15°C: 7.3% verlies
Groep op laadniveau:
0-30%: 4.5% verlies
30-70%: 7.1% verlies
70-100%: 11.8% verlies
Zojuist heb ik AI de cijfers laten analyseren naar de gemiddelde laadverliezen.
Groep op temperatuur:
<5°C: 8.2% verlies
5-15°C: 5.1% verlies
>15°C: 7.3% verlies
Groep op laadniveau:
0-30%: 4.5% verlies
30-70%: 7.1% verlies
70-100%: 11.8% verlies
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/wrdHVwhbEnWV2md0WHWJJKHS.jpg?f=fotoalbum_large)