• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:04
DoubleDot schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:08:
[...]

Zou nogal wat zijn, "oh ik hoef geen waarschuwingen te geven dat er iets defect of storing heeft, de bestuurder gaat binnen een maand toch naar de dealer".. moet niet gekker worden :+
Je begrijpt het niet, het gaat over de melding dat je naar de dealer moet voor periodiek onderhoud. Die wil je toch niet elke rit opnieuw krijgen als je al een afspraak hebt gemaakt om naar de dealer te gaan ...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:09
Largamelion schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:18:
[...]
Je begrijpt het niet, het gaat over de melding dat je naar de dealer moet voor periodiek onderhoud. Die wil je toch niet elke rit opnieuw krijgen als je al een afspraak hebt gemaakt om naar de dealer te gaan ...
Maar die afspraak kan ook gewoon voor een kapot lampje zijn... Ondanks dat je op onderhoud "moet"

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDot op 27-04-2026 21:21 ]

• Largamelion
DoubleDot schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:21:
[...]

Maar die afspraak kan ook gewoon voor een kapot lampje zijn... Ondanks dat je op onderhoud "moet"
Dat je dan nog meldingen krijgt voor een kapot lampje is geheel logisch, maar een melding dat je een afspraak moet maken terwijl je al een afspraak hebt is gewoon idioot imo. Dat is zoals een tandarts die je elke dag een bericht stuurt om een afspraak te maken voor jaarlijkse controle als je al een afspraak gemaakt hebt...

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
DoubleDot schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:08:
[...]
Zou nogal wat zijn, "oh ik hoef geen waarschuwingen te geven dat er iets defect of storing heeft, de bestuurder gaat binnen een maand toch naar de dealer".. moet niet gekker worden :+
Nou, ik vind zo'n dagelijks terugkerende melding ook irritant, temeer als er al een afspraak bij de dealer is vastgelegd. Dat moet toch automatisch in de Volvo app geregistreerd worden. En dan wordt de melding overbodig en kan weg.
Overigens: ik heb het niet over een storingsmelding, maar de onderhouds melding die ook dagelijks terugkeert.

[ Voor 9% gewijzigd door Vulcan750 op 27-04-2026 22:48 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:18
Vulcan750 schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:43:
[...]

Nou, ik vind zo'n dagelijks terugkerende melding ook irritant, temeer als er al een afspraak bij de dealer is vastgelegd. Dat moet toch automatisch in de Volvo app geregistreerd worden. En dan wordt de melding overbodig en kan weg.
Overigens: ik heb het niet over een storingsmelding, maar de onderhouds melding die ook dagelijks terugkeert.
En in dezelfde categorie: als je onder de 10% acculading zit, maar al op weg bent naar een lader krijg je ook foutmeldingen of je een lader wilt zoeken…

Of nog erger: als je ‘‘s avonds naar huis rijdt en het “gas” wat meer intrapt, waardoor tijdens de rit het doelpercentage onder de 10% zakt krijg je ook waarschuwingen dat je een lader moet zoeken en als je dan niet snel genoeg reageert zit er spontaan een lader op de route, terwijl ik ‘m al verteld heb dat mijn thuislocatie ook een lader heeft…

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 28-04-2026 10:15 ]

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
Wat ik kreeg is een idiote 10km omweg om te gaan laden terwijl er gewoon (minstens) 2 fastned laders direct aan de snelweg liggen, en ik bovendien gewoon nog thuis zou moeten kunnen komen.

Vervolgens "cancel" je die en dan komt hij helemaal niet meer met suggesties ook al is de aankomst schatting later ineens gezakt naar -4%.

Ik kan er geen touw aan vastknopen.

Gelukkig zijn er zoveel snelladers dat je gewoon op de bonnefooi kunt rijden, die paar keer per jaar dat 't nodig is om onderweg te laden.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 19:42
WildOne schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:37:
Bij mij verloopt Connect Plus a.s. maandag.
Ik zal de bevindingen hier delen.
Het ziet er naar uit dat de app gewoon blijft werken. Vergrendelen, laadinstellingen en voorverwarmen functioneert nog allemaal.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:23
@Kammika / @cdwave , blijf dat soort dingen vooral melden. Al blijft dat iets van Maps, dus Google en niet specifiek Volvo. Wellicht kan Volvo het wel doorzetten naar het AAOS Maps team. @4v4t4r wist dit vroeger nog wel eens te doen, maar ik weet niet of hij nog in die mogelijkheid is om dit na te vragen?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Largamelion schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:02:
Best irritant dat je na het boeken van een onderhoudsbeurt alsnog bij elke rit die melding blijft krijgen en nergens kan aangeven dat je een afspraak hebt gemaakt. De app weet het, kan maar een kleintje zijn om dat door te geven aan de auto en die melding weg te halen. Gezien de drukke agenda bij de dealer zit ik nu nog meer dan een maand met die melding opgescheept. In combinatie met de rest begint het best veel te worden:
Kijk HIER hoe je de onderhoudsmelding reset.

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:17:
@Kammika / @cdwave , blijf dat soort dingen vooral melden. Al blijft dat iets van Maps, dus Google en niet specifiek Volvo. Wellicht kan Volvo het wel doorzetten naar het AAOS Maps team. @4v4t4r wist dit vroeger nog wel eens te doen, maar ik weet niet of hij nog in die mogelijkheid is om dit na te vragen?
Eén van die 2 is idd een Google
Maps melding. Die andere is van Volvo zelf (op het instrument cluster)

Dat Volvo hier geen invloed heeft om Gm voor aaos aan te passen geloof ik ook niet. De grote autofabrikanten die deals met Google hebben voor aaos kunnen getwijfeld idee-en voor de roadmap aandragen…

• Juancho
Daarom blijven melden...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 20:14
Juancho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:17:
Nee volgens mij niet meer (volg AAOS niet meer tbh nu met een andere auto 😆😅)

Zeekr 7x Privilege AWD

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 14:15
Aanstaande vrijdag ga ik voor het eerst met een EV (in dit geval een XC40 MY23) naar Italie met een tussentop bij de grens van Duitsland en Zwitserland. Ik zit een beetje met de preconditioning van de batterij die alleen werkt met Google Maps in combinatie met alle charging abbonementen die er zijn.

Ik heb ervoor gekozen om een abonnement op Tesla en IONITY te nemen aangezien dat redelijk veel dekt tijdens het grootste deel van de reis en redelijk betaalbaar zijn. Via Google Maps kan ik deze echter niet makkelijk in de route laten berekenen, je kan daar geen voorkeur geven. Via ABRP kan dat wel, maar die activeert natuurlijk niet de preconditioning van de batterij (daarnaast werkt die applicatie enorm slecht op de auto).

De werkwijze om handmatig stops toe te voegen in Google Maps met ABRP laadstation als input ken ik, maar dan mis je wel de mogelijkheid om alternatieve routes i.v.m. files te doen. Met ABRP premium kan dat wel geloof ik? Hoe waardevol is dit?

Het idee kwam in me op om carplay te gebruiken met ABRP, maar dan werkt ook de preconditioning niet. Maar ik vraag me af of dit in deze tijd van het jaar echt heel veel toevoegt?

Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik weet van Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa maar gezien de koppeling met Google Maps en het preconditioning verhaal post ik hem toch even liever hier als dat niet erg is?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Juancho
Soepstengel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:12:
Ik zit een beetje met de preconditioning van de batterij die alleen werkt met Google Maps in combinatie met alle charging abbonementen die er zijn.
Wat bedoel je hier precies mee? Want Maps ziet ELKE snellader als.....snellader. En zal dus de batterij voorverwarmen/voorverkoelen indien nodig. Dus zoek je een snellader op en vindt Maps die, dan zal het werken.

Ik heb nu een paar roadtrips gemaakt door Belgie/Frankrijk/Spanje en als ik je 1 tip mee kan geven: ga van snellader naar snellader rijden. Dus ga niet je hele route vooraf inplannen want er hoeft maar 1 dingetje te gebeuren en alles kan in de prullenbak. Vul alleen je eerste lader in en als je daar bent, zoek de volgende op en voer die in. Veel relaxter en je kan zo rijden op de maximale actieradius/laadtijd. Dus gewoon als je aan het laden bent even via welke app dan ook even je volgende snellader opzoeken, invoeren en gaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 28-04-2026 14:51 ]

• cdwave
Via ABRP kan dat wel, maar die activeert natuurlijk niet de preconditioning van de batterij (daarnaast werkt die applicatie enorm slecht op de auto).
ABRP premium kun je een keer gratis proberen. Dat heb ik gedaan voor de vakantie vorig jaar. Conclusie: Zodra de rit een beetje langer wordt geeft de ABRP app er helemaal de brui aan. Totaal zinloos op de Volvo dus. Maar gewoon die premium "trial" activeren voor je vertrekt kan geen kwaad, je weet maar nooit.

• cdwave
... maar die activeert natuurlijk niet de preconditioning van de batterij
Ik heb een paar weken geleden (toen het kouder was dan nu) een keer "spontaan" geladen en hij ging gewoon naar de 135kW wat het maximum van mijn model is. Dat conditioneren is volgens mij alleen interessant als het vriest dat het kraakt, ik heb er nooit gebruik van gemaakt.

• Juancho
Dat laatste is echt onzin want pre-conditioning helpt echt wel, en niet alleen al het -10 is hoor. Als je echter urenlang rijdt, zoals @Soepstengel doet naar Italie (of wij zelf naar bijv. Spanje) dan is de accu allang prima op temperatuur en dan zal het idd weinig tot niks uitmaken. Ga je in de zomer met +25 graden zal de accu wellicht eerder voor verkoelen.

Maar het kan sowieso geen kwaad als je toch al de bestemming invoert in Maps. Je kan het immers toch niet zelf aan/uit zetten, dat regelt de auto wel voor je.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 28-04-2026 15:04 ]

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 14:15
Juancho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:03:
Dat laatste is echt onzin want pre-conditioning helpt echt wel, en niet alleen al het -10 is hoor. Als je echter urenlang rijdt, zoals @Soepstengel doet naar Italie (of wij zelf naar bijv. Spanje) dan is de accu allang prima op temperatuur en dan zal het idd weinig tot niks uitmaken. Ga je in de zomer met +25 graden zal de accu wellicht eerder voor verkoelen.
Ah kijk, ik wist dus niet dat de accu's ook gekoeld worden als het heet is, interessant!

cdwave schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:52:

[...]
ABRP premium kun je een keer gratis proberen. Dat heb ik gedaan voor de vakantie vorig jaar. Conclusie: Zodra de rit een beetje langer wordt geeft de ABRP app er helemaal de brui aan. Totaal zinloos op de Volvo dus. Maar gewoon die premium "trial" activeren voor je vertrekt kan geen kwaad, je weet maar nooit.
Ik heb die probeer versie nu aangezet, ook omdat vrouwlief en kinderen bij elke stop waarschijnlijk wel naar de WC willen, dat is een premium optie in ABRP, dus dat is wel handig. Maar die app in de volvo is ook zonder lange rit waardeloos, het happerd al aan alle kanten als ik dat ding op start. Ik zou hem enkel via Carplay gebruiken of los naast de Google Maps app op de Volvo.
Juancho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:47:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Want Maps ziet ELKE snellader als.....snellader. En zal dus de batterij voorverwarmen/voorverkoelen indien nodig. Dus zoek je een snellader op en vindt Maps die, dan zal het werken.

Ik heb nu een paar roadtrips gemaakt door Belgie/Frankrijk/Spanje en als ik je 1 tip mee kan geven: ga van snellader naar snellader rijden. Dus ga niet je hele route vooraf inplannen want er hoeft maar 1 dingetje te gebeuren en alles kan in de prullenbak. Vul alleen je eerste lader in en als je daar bent, zoek de volgende op en voer die in. Veel relaxter en je kan zo rijden op de maximale actieradius/laadtijd. Dus gewoon als je aan het laden bent even via welke app dan ook even je volgende snellader opzoeken, invoeren en gaan :)
De batterij kan voorverwarmen (en dus ook koelen) net voordat je bij een snellader aan komt, dat bedoel ik ermee. En dat maps dat kan, en zo werkt, snap ik, maar een lader enkel via maps zoeken waar ik toevallig dan ook een abonnement op heb vind ik een beetje geklungel, dus vandaar ook mijn vraag.

Maar goed, vooraf de hele route inplannen heeft dus niet zoveel zin, beter van stop naar stop. Rijdt je dan niet onbedoeld meer in files omdat je naar die ene lader gaat net naast die file? Of valt dat in de praktijk echt wel mee?

Misschien dat ik ABRP gewoon ook aanzet en die af en toe in de gaten hou voor mogelijke updates voor een totaal route en maps gewoon instel op de eerst volgende laadplek.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:26
Ik gebruik ABRP voor 2 zaken:

- zien hoeveel laadstops ik heb en waar ongeveer, wanneer ik bezig ben met het plannen van de roadtrip
- ter plekke aan de snellader op de smartphone om te zien waar de volgende stop is, en deze stel ik in op Google Maps

Eerste snellader zal +/- overeenstemmen met ABRP, maar vanaf dan ben je afhankelijk van zoveel factoren dat je de vooraf gemaakte planning in de prullenmand kunt gooien. Ik stop soms vroeger met laden als we zitten te wachten tot hij klaar is, van zodra de laadcurve inzakt vertrek ik naar de volgende snellader. Soms ben je nog niet klaar met eten en zou je volgens de planning op 70% moeten loskoppelen, dan ga je bv. naar 90%, kan je een stuk verder rijden bij de volgende stint.

Het is ook veel aangenamer om zonder planning te rijden, minder stress (zou ik het wel halen).

• Juancho
@Soepstengel als je hele specifieke laders wilt pakken (bijv. alleen Tesla of Ionity) zou ik lekker die specifieke apps gebruiken. Ik weet niet hoe die apps werken want ik gebruik ze nooit, maar ik gebruikte tijdens onze roadtrip wel bijna altijd de app van Fastned. Buiten hun eigen laadpalen om geven ze ook gewoon alternatieven. Ik plan dus daar de route in van thuis naar eindbestemming en dan evt. wat opties veranderen. Dat is mijn plan B en ook hoef je dan tijdens een laadstoep eigenlijk amper meer te zoeken maar gewoon de volgende in de lijst in te voeren. Soms kan je er 1 skippen omdat je actieradius positiever uitvalt. Dat gebeurde bij ons eigenlijk best vaak. Vandaar dat we nooit meer een hele planning in Maps gooien.

Ik snap je eerste keer EV rijden door Europa "stress" maar geloof me, dat is tegenwoordig totaal niet meer nodig. Gebruik gewoon Maps voor je eerst volgende bestemming en als je laadt (of vooraf thuis even wat ik al zei) zoek je de volgende laadstop op waarbij je zelf kan bepalen of je een specifieke aanbieder wilt aanhouden. Ik heb een leasepas dus ik houd daar geen rekening mee. Wij pakken wel vaak de bekendere stations omdat die gewoon goed/snel/betrouwbaar werken. Zeker in Frankrijk hoef je eigenlijk helemaal niks meer te plannen en te zoeken aangezien er zo vreselijk veel snelladers zijn. Zowel langs de snelweg als er iets buiten. Je kan letterlijk blind gaan rijden en wat ik al zei, als je al een paar uur rijdt is je accu warm zat. Een ritje naar Italië weet ik niet, nooit zo'n rit gemaakt maar het zou me verbazen als dat opeens een kale woestijn is qua laadopties.

Betalen voor ABRP is echt niet meer nodig, maar dat is mijn mening.

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 17:10

Dey

Ik mis een zonnebrillen houder in de XC40 en heb dacht ik ergens gelezen dat dat wel/niet zou gaan in combinatie met een panoramadak. Iemand met een goed advies?

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:52:
[...]

ABRP is onlangs aardig aangepast en 'verbeterd'.
Ik kon tijdenlang in de auto geen route ermee navigeren, kon niet eens een bestemming ingeven zonder dat het ding onderuit ging.
Sinds een maand is dat opgelost en werkt het weer, en een stuk beter vooralsnog. Kan nooit kwaad om dat alsnog te proberen inderdaad

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:57:
[...]

Ik heb een paar weken geleden (toen het kouder was dan nu) een keer "spontaan" geladen en hij ging gewoon naar de 135kW wat het maximum van mijn model is. Dat conditioneren is volgens mij alleen interessant als het vriest dat het kraakt, ik heb er nooit gebruik van gemaakt.
Dan heb je een hele goede wagen gekregen, want doorgaans als het onder 15 graden is buiten, zul je toch echt merken als er niet is voorverwarmd, snelheden die vanaf 20% pieken op 65 kWh en niet hoger komen, dat is mijn ervaring daarmee.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dey schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:03:
Ik mis een zonnebrillen houder in de XC40 en heb dacht ik ergens gelezen dat dat wel/niet zou gaan in combinatie met een panoramadak. Iemand met een goed advies?
Ja, gewoon op je hoofd laten zitten ;-)

gekkigheid...

Kijk eens naar zoiets als deze url, je handvat eraf boven je portier en dit er voor in de plaats.
https://www.amazon.nl/SKT...er+xc40%2Caps%2C84&sr=8-2

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:26
Aanstaande vrijdag ga ik voor het eerst met een EV (in dit geval een XC40 MY23) naar Italie met een tussentop bij de grens van Duitsland en Zwitserland. Ik zit een beetje met de preconditioning van de batterij die alleen werkt met Google Maps in combinatie met alle charging abbonementen die er zijn.
Met onze MY24 preconditioneren wij onze accu nooit tijdens lange ritten, en wij staan nooit langer dan 45 minuten aan de lader om deze van minder dan 10 naar minimaal 80 procent te krijgen. Niemand heeft me de afgelopen jaren kunnen vertellen hoeveel sneller het gaat als we wel preconditioneren, en ook ik heb niet het gevoel dat het in het voorjaar of zomer heel veel uitmaakt. Maar laat het verschil tien minuten zijn dan voegt het voor mij niet veel toe. Scheelt het nog geen 40 minuten op een rit naar zuid Frankrijk, maar dan kan ik wel lekker op Tomtom rijden, pak ik het laadstation langs de snelweg wanneer het uitkomt, komt geen Google Maps in de auto bij kijken.

• StevendGraaf
Je kunt natuurlijk ook gewoon rijden tot hij aangeeft om laadstation te zoeken. Kies je een willekeurige zodat hij precondioneert en rijd je door naar volgende laadstation naar keuze.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:31
Abrb heeft bij ons (weliswaar een id4) wel echt tijd gescheeld op de vorige vakantie. Eens dat er veel palen overal en nergens zijn en dat je echt geen stress moet/hoeft hebben. Abrb kan de live data van de auto volgen en aangeven wat handig is qua moment om te laden en weer door te rijden. Het verbaasde me soms echt dat hij aangaf met bv 70 procent weer te gaan en met 40 weer te laden maar als je er op vertrouwd gaat het een stuk sneller dan elke keer naar 10 en dan weer laden naar 90.
Volgende auto vakantie gaat ie echt weer aan, of op volvo zelf of op telefoon los

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• StevendGraaf
RoelsRules schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:03:
Abrb heeft bij ons (weliswaar een id4) wel echt tijd gescheeld op de vorige vakantie. Eens dat er veel palen overal en nergens zijn en dat je echt geen stress moet/hoeft hebben. Abrb kan de live data van de auto volgen en aangeven wat handig is qua moment om te laden en weer door te rijden. Het verbaasde me soms echt dat hij aangaf met bv 70 procent weer te gaan en met 40 weer te laden maar als je er op vertrouwd gaat het een stuk sneller dan elke keer naar 10 en dan weer laden naar 90.
Volgende auto vakantie gaat ie echt weer aan, of op volvo zelf of op telefoon los
Tsja, optimale laad/rijtijd is natuurlijk niet hetzelfde als de ideale laad/rijtijd. Het zal voor iedereen persoonlijk en dus anders zijn, maar ik rijd liever wat langer door met een iets langere stop dan vaker een korte stop om na 30% van de range gebruikt te hebben weer te gaan laden bijvoorbeeld.
Over 1200km hebben we het met MY 24 dan over maximaal 4x snelladen onderweg, 3x als er een overnachting tussenzit waar hij volledige opgeladen kan worden. Voor ons zijn dat met een kind achterin drie prima langere stops om benen te strekken, iest te eten, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door StevendGraaf op 28-04-2026 17:20 ]

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:31
Zeker is dat voor iedereen verschillend en dat is ook allemaal in te stellen in de app. Bv op de terugweg wilde we zsm thuis zijn en dan kan het dus sneller zijn om een keer te laden tot 70 ipv vol bijvoorbeeld. Dat doet die app allemaal en dat vond ik die paar euro in die maand wel waard.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Juancho
Tip: er zit een perfect vakje voor je zonnebril aan de zijkant van de middentunnel. Zowel links (bestuurder) als rechts (passagier voorin) heeft een vakje waar je bril incl. hoesje perfect in past.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:26
Ik heb geen ABRP nodig om te weten dat het tussen 10 en 70% het snelst vooruit gaat.
Er is ondertussen in Frankrijk zo'n groot aanbod aan laadinfrastructuur dat je nergens hoeft te plannen. Italië en Spanje zijn aan het bijbenen, dus binnenkort zal daar ook geen stress meer zijn, en ik had er 2 jaar geleden al geen toen we naar het Gardameer reden.

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54

MicroStar_NL

Knowledge is power

Herkenbaar, de houder miste ik ook :) .
Ik heb zo'n universele magnetische-zonneklep-houder-dinges gekocht, zoals deze: https://amzn.eu/d/07TWknMq

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 4.2.13

• cdwave
ron65 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:27:[...]Dan heb je een hele goede wagen gekregen, want doorgaans als het onder 15 graden is buiten, zul je toch echt merken als er niet is voorverwarmd, snelheden die vanaf 20% pieken op 65 kWh en niet hoger komen, dat is mijn ervaring daarmee.
Als ik een keer snellaad dan heb ik 'm dus al nagenoeg leeg gereden. Na 300 km zal ook de accu wel lekker opgewarmd zijn denk ik, ik vermoed dat ik er daarom niks van merk.

Ook vind ik het een slecht idee om een paar kW te gaan stoken alleen maar om een paar minuten eerder bij de lader weg te kunnen. Eigenlijk zijn er voor mij maar twee scenario's: Ik ga het misschien net niet halen en prop er nog gauw wat in. Ik heb serieus een paar keer iets van 2 minuten geladen (geeft leuke blikken van de medeladers). Of ik moet echt heel ver en dan heb ik ruim twee uur gereden en wil ik wel koffie en Apfelstrudel...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Juancho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:48:
[...]

Tip: er zit een perfect vakje voor je zonnebril aan de zijkant van de middentunnel. Zowel links (bestuurder) als rechts (passagier voorin) heeft een vakje waar je bril incl. hoesje perfect in past.
Dat perfect passen geldt wel alleen voor brillen die plat opvouwen. Mijn zonnebril past er niet in.

Bij gebrek aan beter heb ik ‘m maar gewoon links naast de draadloze lader liggen, maar daardoor moet ik dus wel een beetje opletten wat ik nog meer in dat vak mik.

Ik mis het scharnierende vakje boven de binnenspiegel zoals ik dat hiervoor in mijn Seat Ateca had.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2026 19:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 13:15
ik heb een MY21 en bij het middenconsole bij je rechterbeen zit een gleuf waar mijn zonnebril in ligt. Weet niet waarvoor die anders zou kunnen dienen, want voor de rest past er niet veel anders in :)

• Juancho
Orion84 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:18:
[...]

Dat perfect passen geldt wel alleen voor brillen die plat opvouwen. Mijn zonnebril past er niet in.

Bij gebrek aan beter heb ik ‘m maar gewoon links naast de draadloze lader liggen, maar daardoor moet ik dus wel een beetje opletten wat ik nog meer in dat vak mik.

Ik mis het scharnierende vakje boven de binnenspiegel zoals ik dat hiervoor in mijn Seat Ateca had.
Opmerkelijk, dan moet je bijna wel een grote clowns bril hebben die je daar in wil proppen :) . Ik rijd nu een PS2 en daar is dat vakje nog iets kleiner, maar nog steeds past mijn doodnormale Ray-ban zonnebril daar incl. hoesje perfect in.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RoelsRules schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:03:
Over die live data gesproken, ik heb op de laptop ABRP met de live data van de wagen verbonden (daar dus ook geinstalleerd staan zodat het via je account gaat).
Dan lees ik bij "live data" in beeld een accu capaciteit die op 68,0 kWh staat.
Bij mijn weten id die 69 kWh bij een single engine MY23.
De resterende capaciteit die er ook staat is 61.20 kWh bij 90%.

Weet iemand of die 68 kWh wellicht de echte resterende capaciteit van de accu bij 100% is, maw de SoH capaciteit?
In dat geval zou ik na dik 3 jaar en 6 maanden een SoH van 98,5% hebben... ik heb daar wat (dikke) vraagtekens bij.
Bijvoorbeeld: waar haalt ABRP die live getallen vandaan? hoe betrouwbaar zijn die?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsTcu0E2SNu9KLIqNFvm6VALXUs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RcTOlhoeZvQVPVzJrPCEsx70.jpg?f=user_large

Morgen lange rit dus vannacht gaat ie naar 100% laden, eens zien wat dan de resterende accu (SoE) in dat schermpje aangeeft. overigens op hagelnieuwe zomerslofjes, dus ook heel benieuwd naar het verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 28-04-2026 23:16 ]

• Juancho
RoelsRules schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:26:
Zeker is dat voor iedereen verschillend en dat is ook allemaal in te stellen in de app. Bv op de terugweg wilde we zsm thuis zijn en dan kan het dus sneller zijn om een keer te laden tot 70 ipv vol bijvoorbeeld. Dat doet die app allemaal en dat vond ik die paar euro in die maand wel waard.
Dat is trouwens wel echt een hele goede functionaliteit die Maps echt moet gaan inbouwen. Dat je simpelweg kan kiezen voor zsm op bestemming komen of dat je instelt wat langer door te rijden en wat langer pauze neemt (en de auto in de tussentijd weer extra lang kan bijladen). Tis jammer dat die functie er nog altijd niet in zit. Met alle data die Google heeft zou dat toch een fluitje van een cent moeten zijn.

Maargoed, ondanks dat ik erg te spreken ben over Maps in AAOS, vind ik wel dat ze veelste weinig initiatieven tonen of zelfs de voortrekken zijn op gebied van innovatie. Ze hebben bijv. Waze, waarom is FM nog steeds nodig om accurate meldingen te krijgen? Dat half/half werkende systeem dat ze nu in Maps hebben staan slaat al, ondertussen best lang, nergens op.

In de ideale wereld, en waarom zou Google dat met Maps niet willen?, zijn externe apps overbodig. En wat ik al zei, volgens mij hebben ze alle mogelijkheden en alle data (connecties) tot hun beschikking.

Maargoed, dat is meer voor het AAOS topic denk ik :)

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 28-04-2026 23:22 ]

• cdwave
Juancho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:19:
[...]
...waarom is FM nog steeds nodig om accurate meldingen te krijgen? Dat half/half werkende systeem dat ze nu in Maps hebben staan slaat al, ondertussen best lang, nergens op.
Omdat Google alles zelf wil doen. Het lijkt erop dat ze officiële bronnen negeren, en alles baseren op de aanwezigheid van mobieltjes. Als je rond 8:30 rondrijdt wordt elke bushalte door Google als een "opstopping" gezien. Verklaart ook de spookfiles op provinciale wegen, als er een paar fietsers staan te ouwehoeren langs de weg dan denkt Google ook dat er file staat.

• Kammika
cdwave schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:56:
[...]

Omdat Google alles zelf wil doen. Het lijkt erop dat ze officiële bronnen negeren, en alles baseren op de aanwezigheid van mobieltjes. Als je rond 8:30 rondrijdt wordt elke bushalte door Google als een "opstopping" gezien. Verklaart ook de spookfiles op provinciale wegen, als er een paar fietsers staan te ouwehoeren langs de weg dan denkt Google ook dat er file staat.
Waze en gm zijn in de basis verschillende producten. Gm doet alles op basis van bigdata en eigen analyses. Waze doet geel op basis van een community

Moet wel zeggen dat ik vind dat Google maps voor steeds meer dingen waarschuwt nu ze ook zo’n community laag hebben toegevoegd. Dus het wordt langzaam beter.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:27
Er is een pack (of die was er voor MY23) waar je die zonnebrilhouder bijkrijgt, dacht ik. Die is echter waardeloos naar mijn mening. Wat je krijgt is een zeer klein plastic schelpje in de plaats van een handgreep voor de bestuurder. Hoewel niet de enige reden, had ik in elk geval bewust die optie gekozen omdat ik een makkelijke plaats voor de zonnebril wou. Maar geen enkele van mijn zonnebrillen passen daarin. (Rayban Rb3445 of Sinner Breton)

Het vakje aan je benen vind ik er ook niet voor geschikt, als je een brillendoos gebruikt, past dat er vrijwel zeker niet in, en los zit dat sowieso niet stevig genoeg voor mij en glijden die eruit tijdens het rijden.

Bij mij ligt mijn zonnebril dus in het vakje waar ruimte voorzien is om draadloos te laden (wat toch standaard uitstaat omdat het eigenlijk meer een smartphone opwarmer is). Of in het opbergvak in het geval van de Rayban.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Juancho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:12:
[...]

Opmerkelijk, dan moet je bijna wel een grote clowns bril hebben die je daar in wil proppen :) . Ik rijd nu een PS2 en daar is dat vakje nog iets kleiner, maar nog steeds past mijn doodnormale Ray-ban zonnebril daar incl. hoesje perfect in.
Gaat niet om hoe groot die is, maar hoe plat. Ik heb een model dat gekromd is en dat past dus niet in dat smalle vakje. Past ook niet een platte brillenkoker enkel in ronde/d-vormige kokers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmASpvKAf0SVJHU9sozM70qRNFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13OR9tHcOvwG6nrJXJZ4ueHV.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 21:04
We mochten weer een stukje (1100km) rijden, naar Frankrijk. Viel me op dat GM er (weer) een rommeltje van heeft gemaakt. Heel bijzonder dat wat goed was, nu niet meer is :? Aantal dingen die mij zijn opgevallen:
  • kaart is telkens uitgezoomd, zoomt alleen in als je een afslag moet nemen, maar dan ook niet altijd
  • omdat uitgezoomd is zie ik geen laadpunten meer op de kaart
  • bij EV betalingsfilters aangevinkt welke opladers ik wil zien, komt gewoon met opladers die ik niet heb gekozen
Verder ging het rijden en opladen prima, was nog tamelijk rustig bij laders naast de snelweg. En we krijgen wat meer ervaring, dus soms rijden we door omdat we niet bij 21% willen laden. Of omdat we toch naar een ander laappunt willen.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• cdwave
Kammika schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:20:
[...]
Waze en gm zijn in de basis verschillende producten. Gm doet alles op basis van bigdata en eigen analyses. Waze doet geel op basis van een community

Moet wel zeggen dat ik vind dat Google maps voor steeds meer dingen waarschuwt nu ze ook zo’n community laag hebben toegevoegd. Dus het wordt langzaam beter.
Mwa, krijg je van die meldingen als "verderop staat politie", wat op zich al een volstrekt onzinnige melding is, je kunt ook waarschuwen voor kersenbomen langs de weg ofzo, en (nog suffer) blijkt het dan om een douanevoertuig te gaan, dus niet alleen nutteloos en afleidend maar ook nog gewoon fout.

• Juancho
Precies daarom vind ik het gek dat Google niks met haar eigen Waze doet. Dat (maar ook FM) draait zo goed omdat het een grotere community heeft die accurate meldingen doorgeven. Waarom zou je als Google/Maps dit niet gewoon integreren in Maps ipv tijd en geld te stoppen om het half/half in Maps te bouwen op een andere manier?

• Largamelion
cdwave schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:04:
[...]

Mwa, krijg je van die meldingen als "verderop staat politie", wat op zich al een volstrekt onzinnige melding is, je kunt ook waarschuwen voor kersenbomen langs de weg ofzo, en (nog suffer) blijkt het dan om een douanevoertuig te gaan, dus niet alleen nutteloos en afleidend maar ook nog gewoon fout.
Ik vind dat niet nutteloos, als ik zo'n melding zie ga ik bewust wat meer opletten en extra afstand houden tot degene voor mij want hoeveel idioten er niet op hun rem springen bij het zien van politie langs de kant ... laatst nog gehad op de E40 waar iedereen plots hard in de remmen ging bij druk verkeer. Niets te zien op de baan, maar ja hoor ... politie stond langs de kant |:( .

Idem bij files of objecten op de weg, ik vind het net erg nuttig om hiervoor gewaarschuwd te worden zodat ik ruim de tijd heb om te anticiperen. Bij Waze kan je die waarschuwingen overigens uitzetten per categorie, bij GM is het blijkbaar alles aan of uit, geen categorieën.

[ Voor 9% gewijzigd door Largamelion op 29-04-2026 14:04 ]

• cdwave
Largamelion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[...]
... laatst nog gehad op de E40 waar iedereen plots hard in de remmen ging bij druk verkeer. Niets te zien op de baan, maar ja hoor ... politie stond langs de kant
Waarschijnlijk waren ze allemaal op hun schermpje aan het klooien om te melden dat er politie stond...

• Juancho
Largamelion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[...]
Ik vind dat niet nutteloos, als ik zo'n melding zie ga ik bewust wat meer opletten en extra afstand houden tot degene voor mij want hoeveel idioten er niet op hun rem springen bij het zien van politie langs de kant ... laatst nog gehad op de E40 waar iedereen plots hard in de remmen ging bij druk verkeer. Niets te zien op de baan, maar ja hoor ... politie stond langs de kant |:( .

Idem bij files of objecten op de weg, ik vind het net erg nuttig om hiervoor gewaarschuwd te worden zodat ik ruim de tijd heb om te anticiperen. Bij Waze kan je die waarschuwingen overigens uitzetten per categorie, bij GM is het blijkbaar alles aan of uit, geen categorieën.
Eens maar probleem bij GM is dat het nog geen 10% laat doorkomen wat bijv. FM/Waze wel doorgeeft. Vanmorgen ook weer, FM geeft een bericht van een dier op de weg. Dit klopte ook. Vanuit GM geen enkel seintje. Ook later toen er een ambulance aankwam. FM gaf dit netjes aan, GM niks. Het is gewoon waardeloos bij GM en wat mij betreft gewoon een functie die by far nog niet af is en dus ook niet in de productieversie gestopt had moeten worden. Al ben ik volgens mij wel beta tester dus geen idee of iedereen dat heeft. Maargoed, je kan meldingen dus heel simpel uitzetten. En ja, dan is het gelijk alles. Maar ik heb toch altijd FM op staan op de mobiel dus prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 29-04-2026 15:18 ]

• Jerry_Utrecht
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-05 19:22
Largamelion schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:02:
Best irritant dat je na het boeken van een onderhoudsbeurt alsnog bij elke rit die melding blijft krijgen en nergens kan aangeven dat je een afspraak hebt gemaakt.
[Afbeelding]
Ik heb de app vtools gekocht en een bluetooth OBD adapter. Nu kan ik fouten/DTC's zelf wissen en ook de servicemelding resetten

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:13
Gisteren teruggekomen van een 10 daagse vakantie in Denemarken. Ik heb telkens de maximale snelheid aangehouden in Duitsland en Denemarken. Op de ongelimiteerde snelwegen in Duitsland heb ik 130 gereden.

Op de terugreis in de avond heb ik in Duitsland op de ongelimiteerde stukken 150 gereden. Je ziet dan het verbruik echt hoog wordt.

Ik had deze keer een Inonity abonnement genomen van €11,99, hierdoor zijn de laadprijzen lager. Dit abonnement is al voordelig als je meer dan twee maal gaat laden. Je kan het maandelijks opzeggen, wat ik ook ga doen.

Hieronder een overzicht van de laadsessies die ik tijdens deze 10-daagse trip heb gehad. Allen via IONITY: (behalve 1 bij het huisje wat we hadden). In Nijmegen vertrokken met 100%, gisteren de aankomst met 37%. Op de heenweg telkens tot 90% geladen, op de terugweg maximaal 80%.

Duitsland laadsessies heenweg:
51,135kWh voor €21,79
60,347kWh voor €25,72

Denemarken laadsessies:
45,701kWh voor DKK 100,54 = €13,45
60,144kWh voor DKK 132,32 = €17,70
32,882kWh voor DKK 72,34 = €9,68
42,254kWh voor DKK 92,96 = €12,44

32,889kWh voor DKK 78,90 = €10,56 (bij het huisje wat we hadden via Monta)

Duitsland laadsessies terugweg:
63,817kWh voor €27,20
33,772kWh voor €13,17
29,958kWh voor€11,68

TOTAAL: 2318 km gereden.
TOTAAL kWh: 452,899
TOTALE KOSTEN: 163,39

De Volvo app geeft aan voor het gemiddelde verbruik van de auto is 21,3 kWh/100km (wat waarschijnlijk niet klopt). De gemiddelde snelheid geeft de app aan van 80 km/u.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• Kammika
Gemini uitrol begint (aangekondigd door Volvo op Instagram)

Ben benieuwd hoe ver ze de integratie laten gaan…(m.a.w.: wat in de auto kan die allemaal
aansturen)

Edit:

Google heeft ook een blog geplaatst met meer details..

[ Voor 30% gewijzigd door Kammika op 01-05-2026 15:55 ]

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:37

The GUI

ClickOps < DevOps

Hopelijk kunnen we aan Gemini vragen de accu voor te verwarmen. Als dat kan dan is het een win voor mij :+

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:37
TFZ61 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:52:
Gisteren teruggekomen van een 10 daagse vakantie in Denemarken. Ik heb telkens de maximale snelheid aangehouden in Duitsland en Denemarken. Op de ongelimiteerde snelwegen in Duitsland heb ik 130 gereden.

Op de terugreis in de avond heb ik in Duitsland op de ongelimiteerde stukken 150 gereden. Je ziet dan het verbruik echt hoog wordt.

Ik had deze keer een Inonity abonnement genomen van €11,99, hierdoor zijn de laadprijzen lager. Dit abonnement is al voordelig als je meer dan twee maal gaat laden. Je kan het maandelijks opzeggen, wat ik ook ga doen.

Hieronder een overzicht van de laadsessies die ik tijdens deze 10-daagse trip heb gehad. Allen via IONITY: (behalve 1 bij het huisje wat we hadden). In Nijmegen vertrokken met 100%, gisteren de aankomst met 37%. Op de heenweg telkens tot 90% geladen, op de terugweg maximaal 80%.

Duitsland laadsessies heenweg:
51,135kWh voor €21,79
60,347kWh voor €25,72

Denemarken laadsessies:
45,701kWh voor DKK 100,54 = €13,45
60,144kWh voor DKK 132,32 = €17,70
32,882kWh voor DKK 72,34 = €9,68
42,254kWh voor DKK 92,96 = €12,44

32,889kWh voor DKK 78,90 = €10,56 (bij het huisje wat we hadden via Monta)

Duitsland laadsessies terugweg:
63,817kWh voor €27,20
33,772kWh voor €13,17
29,958kWh voor€11,68

TOTAAL: 2318 km gereden.
TOTAAL kWh: 452,899
TOTALE KOSTEN: 163,39

De Volvo app geeft aan voor het gemiddelde verbruik van de auto is 21,3 kWh/100km (wat waarschijnlijk niet klopt). De gemiddelde snelheid geeft de app aan van 80 km/u.
Als je er nog 100 - 37 = 63% SoC * 0.85 kWh/% = 53.55 kWh bij optelt heb je totaal 506.45 kWh * 1000 / 2318 km = 218 Wh/km.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• -Vasa-
Kammika schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:52:
Gemini uitrol begint (aangekondigd door Volvo op Instagram)

Ben benieuwd hoe ver ze de integratie laten gaan…(m.a.w.: wat in de auto kan die allemaal
aansturen)

Edit:

Google heeft ook een blog geplaatst met meer details..
Letterlijk niets in die blogpost lijkt een meerwaarde te zijn, voor mij in elk geval. Al zeker niet boven hoe de assistent tot nu toe werkte. En als iemand werkelijk die "features" zou gebruiken zoals het absurde idee dat je een brainstorm sessie houdt met een chat zou doen heb ik oprecht minder respect voor je als persoon. Zoiets klinkt alsof een verzameling van marketing mensen hebben samen gezeten met te veel drugs en denken dat ze waanzinnig goede ideeën hebben gehad.

Maar ok, als het je de batterij laat voorconditioneren zonder een snellader in te geven is dat een meerwaarde, al heeft dat dan volgens mij niets te maken met het feit dat het nu via gemini is. Dat had evengoed gekunnen via een simpele knop.

• Kammika
-Vasa- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Letterlijk niets in die blogpost lijkt een meerwaarde te zijn, voor mij in elk geval. Al zeker niet boven hoe de assistent tot nu toe werkte. En als iemand werkelijk die "features" zou gebruiken zoals het absurde idee dat je een brainstorm sessie houdt met een chat zou doen heb ik oprecht minder respect voor je als persoon. Zoiets klinkt alsof een verzameling van marketing mensen hebben samen gezeten met te veel drugs en denken dat ze waanzinnig goede ideeën hebben gehad.

Maar ok, als het je de batterij laat voorconditioneren zonder een snellader in te geven is dat een meerwaarde, al heeft dat dan volgens mij niets te maken met het feit dat het nu via gemini is. Dat had evengoed gekunnen via een simpele knop.
Nou eens dat er een groot pr sausje omheen zit, maar met conversational AI wordt de stembesturing echt wel een stuk beter... en wsch worden veel commando's ook beter begrepen. Nu is het zoeken naar juiste keywords af en toe, dan zeg je in natuurlijke taal wat je wilt en maakt AI zelf de vertaling...

Dus imo wel degelijk stap voorwaarts.

Dat voorverwarmen denk ik niet dat dat erin gaat zitten. Zit nu ook niet in de GUI of App, dus ik denk niet dat die functie er uberhaupt is.

• -Vasa-
Kammika schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:41:
[...]

Nou eens dat er een groot pr sausje omheen zit, maar met conversational AI wordt de stembesturing echt wel een stuk beter... en wsch worden veel commando's ook beter begrepen. Nu is het zoeken naar juiste keywords af en toe, dan zeg je in natuurlijke taal wat je wilt en maakt AI zelf de vertaling...
Ik vind het persoonlijk veel beter dat dat afgelijnde commanda's zijn die je moet opzoeken en kennen, in plaats van die 'conversational' AI die gaat proberen interpreteren wat je bedoelt. Op die manier kan je ook niet misbegrepen worden. Elke keer ik verplicht wordt zo'n conversational agent te gebruiken vind ik het resultaat wraakroepend slecht. Vaak ook op plaatsen waar een ouderwetse chatbot op zijn minst nog handig was omdat die een herkenbaar script volgde, of je gewoon zelfs een telefoonmenu had.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:22
In the near future, Gemini will expand to more languages and countries ...
Dat zal nog wel even duren voor Nederland en Vlaanderen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
OTA 5.1.9 is aangekondigd.

Release notes: https://www.volvocars.com...7/software-release-notes/

[ Voor 5% gewijzigd door Venomer op 04-05-2026 13:57 ]

• DoubleDot
Kwam het ook net melden - iemand enige idee wat dit is? De start- en stopfunctie van wat.. de elektrische motor(s)? Ik veronderstel dat dit niet van toepassing is voor de elektrische modellen.
  • Je kunt nu de start- en stopfunctie uitschakelen via het middendisplay.
  • We hebben aanpassingen aan het aandrijfsysteem en de stroomvoorziening doorgevoerd die geen gevolgen hebben voor de Performance of andere gecertificeerde eigenschappen.
  • Deze update bevat ook kleine verfijningen en stabiliteitsverbeteringen.

[ Voor 9% gewijzigd door DoubleDot op 04-05-2026 14:42 ]

• Kammika
DoubleDot schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Kwam het ook net melden - iemand enige idee wat dit is? De start- en stopfunctie van wat.. de elektrische motor(s)? Ik veronderstel dat dit niet van toepassing is voor de elektrische modellen.

[...]
ahum start stop aan/uitzetten voor EV's? Dat lijkt me knap!

• DoubleDot
Kammika schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:54:
[...]

You heard it here first :+

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:51
Nu nog weer full screen CarPlay zoals die voorheen was. Dus zonder die onnodige dubbele balk. Dan heb ik weinig meer te klagen… ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 04-05-2026 16:02 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Tranquility
  • Laatst online: 09:08
Dat is mooi.
Ik heb a.s. vrijdag een afspraak met de Volvo dealer in Nijverdal waar de IHU upgrade is uitgevoerd waarna de OTA naar 5.0.5 niet wilde installeren na meerdere pogingen.
Hopelijk zetten ze er dan gelijk 5.1.9 erop. :Y

• Kammika
Tranquility schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Dat is mooi.
Ik hab a.s. vrijdag een afspraak met de Volvo dealer in Nijverdal waar de IHU upgrade is uitgevoerd waarna de OTA naar 5.0.5 niet wilde installeren na meerdere pogingen.
Hopelijk zetten ze er dan gelijk 5.1.9 erop. :Y
Ja die moet je wel willen:
- Start/Stop functie die er niet op zit aan en uit kunnen zetten
- Aanpassingen in de drivetrain die geen gevolgen hebben voor performance of andere eigenschappen
- en kleine verfijnen en stabiliteitsverbeteringen..

Die heb ik altijd al willen hebben 8)7

Toch bijzonder dat ze niet beter kunnen documenteren wat erin zit...

Ik denk zelf dat er helemaal niets voor onze modellen in zit, want bij de polestar versie van 5.1.9 staat enkel:
Deze software-update is uitsluitend bedoeld om de compatibiliteit te waarborgen met het nieuwe modeljaar 2027 van de Polestar 2
De start/stop knop zit er niet op en die andere 2 teksten staan standaard bij vrijwel alle release notes... (en zegt dus niets)

• Tranquility
Kammika schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:58:
Ja die moet je wel willen:
- Start/Stop functie die er niet op zit aan en uit kunnen zetten
- Aanpassingen in de drivetrain die geen gevolgen hebben voor performance of andere eigenschappen
- en kleine verfijnen en stabiliteitsverbeteringen..

Die heb ik altijd al willen hebben 8)7

Toch bijzonder dat ze niet beter kunnen documenteren wat erin zit...

Ik denk zelf dat er helemaal niets voor onze modellen in zit, want bij de polestar versie van 5.1.9 staat enkel:
Deze software-update is uitsluitend bedoeld om de compatibiliteit te waarborgen met het nieuwe modeljaar 2027 van de Polestar 2
De start/stop knop zit er niet op en die andere 2 teksten staan standaard bij vrijwel alle release notes... (en zegt dus niets)
Tja, die changelog is altijd wel heel erg summier. Maar goed, ik hoop dat ze die rare bug er uit hebben gehaald dat de playknop bij Spotify vaak verdwijnt waarna ik die alleen terugkrijg met een homeknop reset en hetzelfde geldt voor Open Radio dat je soms geen stations kan selecteren. Dit is dus in mijn huidige versie 4.2.13. Wellicht was die bug er al uitgehaald in 5.0.5 maar dat kan ik dus niet controleren omdat die update bij mij steeds mislukte.

Graag hoor ik van mensen of die op 5.0.5 ook nog last hebben van een soms missende playknop in Spotify. En zo zijn er nog wat andere instabiliteits issues. En hoop idd dat maps gewoon weer wat groter op het scherm komt i.p.v. zo klein door die idioot grote dubbele balken zou ook fijn zijn. Mooiste zou zijn dat je zelf de meest gebruikte apps op die (één) balk kan zetten. Maar dat wishful thinking denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 05-05-2026 08:33 ]

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:30
Kammika schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Eens.. maar wel grappig, als ik op de website in de handleiding zoek op mijn model, C40, en start en stop, dan legt de website wel uit dat die functie op mijn auto moet zitten: hier.

Eens, ik heb dat icoontje nog nooit gezien.. zou het een nieuwe feature zijn?
Zien jullie die functie ook bij jullie auto’s (volgens de handleiding dan)?

• Kammika
jorisjansen3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Eens.. maar wel grappig, als ik op de website in de handleiding zoek op mijn model, C40, en start en stop, dan legt de website wel uit dat die functie op mijn auto moet zitten: hier.

Eens, ik heb dat icoontje nog nooit gezien.. zou het een nieuwe feature zijn?
Zien jullie die functie ook bij jullie auto’s (volgens de handleiding dan)?
Nou er staat daar letterlijk "Zo worden je brandstofverbruik en de emissies van de auto verminderd.". Dat lijkt me toch lastig op een C40

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Ik hoop dat ze de middenconsole fixen, heb best vaak dat de kaart van AAOS zwart is wanneer ik mijn telefoon via Apple Carplay verbonden heb. Moet dan even de home knop een keer indrukken en dan verschijnt ie weer.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• Kammika
exepti0n schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:16:
Ik hoop dat ze de middenconsole fixen, heb best vaak dat de kaart van AAOS zwart is wanneer ik mijn telefoon via Apple Carplay verbonden heb. Moet dan even de home knop een keer indrukken en dan verschijnt ie weer.
Bij mij gebeurt dit standaard als ik aan het bellen was en weer ophang (via Carplay)

• Tranquility
Ook weer iets aparts zonet.
Loop ik op m'n werk naar de auto om de laadkabel los te koppelen, hoor ik ineens muziek. Dacht eerst van een auto een paar parkeerplaatsen verder maar het was de mijne. Nog nooit eerder meegemaakt dat de muziek speelt als ik nog niet in de stoel zit..

• -Vasa-
Tranquility schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:14:
Ook weer iets aparts zonet.
Loop ik op m'n werk naar de auto om de laadkabel los te koppelen, hoor ik ineens muziek. Dacht eerst van een auto een paar parkeerplaatsen verder maar het was de mijne. Nog nooit eerder meegemaakt dat de muziek speelt als ik nog niet in de stoel zit..
Ook een paar weken terug meegemaakt, vond het vooral ook erg vreemd omdat de wagen eigenlijk nooit iets automatisch afspeelt, zelfs als ik in de wagen stap.

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:37

peutje

XC40 recharge my24ER

Toch wel lekker als het wat warmer is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfUHFAWB9hgDz2zGvgXQwOV75MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZjf1VrFvBHGUQrUuBYDMDHS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door peutje op 05-05-2026 18:19 ]

• Venomer
peutje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:19:
Toch wel lekker als het wat warmer is.
[Afbeelding]
Toch wel een stuk beter dan mijn MY21 P8. Zoals verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaMsaxg6Nm8cO3ejamHUk8GRH0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0zYrKFN0P3JOewj3eYXvY1i.jpg?f=fotoalbum_large

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:13
Dat is nog best verschil met onze p8 uit eind 20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbJHQ7Sv34RIhBZsRQmHGXHZWBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3vBeuGakCAHuibvuXm3EeP0.jpg?f=fotoalbum_large

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:37
Mijn XC40 SMER 2024 (sep 2023)
Geen fantastische R^2 door alle andere variabelen. Maar de trend is duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwUvNVa8wuWU3XB5Smq8VtDeTgo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PxsbzmNEWo7FAHETkbfTYsJr.png?f=user_large
Note: de temperatuur is de gemiddelde (dag)temperatuur over de periode van die meting.

[ Voor 13% gewijzigd door DrBOB101 op 05-05-2026 23:37 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Venomer
mversluis schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:40:
Dat is nog best verschil met onze p8 uit eind 20

[Afbeelding]
Het geschatte bereik hangt af van het verbruik op de laatste (paar) rit(ten). Mijn laatste rit was een kleine 30 km over wegen met een limiet van 60 en 80 km/u. Als je met 130 km/u tegen de wind in gereden hebt bij een lage temperatuur, dan valt het geschatte bereik lager uit.

Het diagram van @DrBOB101 laat ook een grote spreiding zien.

• Tranquility
Gaat inderdaad weer de goede kant op met het bereik:
XC40 SMER MY24 (oct '23)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvVhHO8_KHDFFEyacE3U7ti8r2E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/41CByDphmXqSbiEX4kyxTMwO.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 369 370 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"