• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Mga1600 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:50:
Mijn informatie komt niet uit de pers maar uit welingelichte bron binnen de Volvo organisatie.
Dat wordt in ieder geval een flinke waardedaling voor de huidige EX/XC40 modellen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26
Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Dat wordt in ieder geval een flinke waardedaling voor de huidige EX/XC40 modellen.
Dat is een facelift of nieuw model toch altijd?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
caspervc schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:19:
Dat is een facelift of nieuw model toch altijd?
Dat klopt, maar dit is geen facelift maar een compleet nieuw model toch?

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Dat klopt, maar dit is geen facelift maar een compleet nieuw model toch?
Idd, als ik https://youtu.be/3DU5_pSGcKU?si=KfMulH4PU1k5_15l bekijk, dan gaat de Polestar 7 zelfde opbouw krijgen en dat is een unicast frame met de accucellen in de bodem net zoals de EX60.

• Tranquility
austin_77 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:27:
Idd, als ik https://youtu.be/3DU5_pSGcKU?si=KfMulH4PU1k5_15l bekijk, dan gaat de Polestar 7 zelfde opbouw krijgen en dat is een unicast frame met de accucellen in de bodem net zoals de EX60.
Ben ook benieuwd of er nieuwe batterijtechniek gebruikt gaat worden. In de vorm van LiFePo4 of solid state of een hybride vorm daarvan. Al jaren hoor je over doorbraken, maar tot vandaag is er nog niks nieuws op de markt gekomen bij welk merk dan ook. Hopelijk wordt de nieuwe EX40 niet zo topzwaar meer. Dat nieuwe 70% MRB tarief is toch wel een domper..

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:59
Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Ben ook benieuwd of er nieuwe batterijtechniek gebruikt gaat worden. In de vorm van LiFePo4 of solid state of een hybride vorm daarvan. Al jaren hoor je over doorbraken, maar tot vandaag is er nog niks nieuws op de markt gekomen bij welk merk dan ook. Hopelijk wordt de nieuwe EX40 niet zo topzwaar meer. Dat nieuwe 70% MRB tarief is toch wel een domper..
Volvo is zeer conservatief in zo'n zaken, dus ik verwacht het niet. Denk dat ze gaan overlaten aan de andere Geely producten zoals Zeekr om hiermee te experimenteren.

• Tranquility
RigolleM schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:08:
Volvo is zeer conservatief in zo'n zaken, dus ik verwacht het niet. Denk dat ze gaan overlaten aan de andere Geely producten zoals Zeekr om hiermee te experimenteren.
Met LFP is toch al genoeg ervaring en de chemistry wordt ook steeds beter en wordt natuurlijk al toegepast in de EX30. Als ze de energiedichtheid nog wat kunnen verbeteren denk ik dat dat een hele goede vervanger is voor NMC. Tesla's maken er ook steeds meer gebruik van. Maar goed, qua waardeverlies is elke EV gewoon ruk :+. Heb daarom ook voor de grootste batterij gekozen, die blijven het langst hun waarde behouden. Maar voorlopig blijf ik lekker in mijn MY24 XC40 baksteen rijden, blijft een heerlijke wagen. :Y

• RigolleM
Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Met LFP is toch al genoeg ervaring en de chemistry wordt ook steeds beter en wordt natuurlijk al toegepast in de EX30. Als ze de energiedichtheid nog wat kunnen verbeteren denk ik dat dat een hele goede vervanger is voor NMC. Tesla's maken er ook steeds meer gebruik van. Maar goed, qua waardeverlies is elke EV gewoon ruk :+. Heb daarom ook voor de grootste batterij gekozen, die blijven het langst hun waarde behouden. Maar voorlopig blijf ik lekker in mijn MY24 XC40 baksteen rijden, blijft een heerlijke wagen. :Y
Sorry ik had meer de focus op solid state dan op LFP.
LFP zie je vaker bij kleinere batterijen, bij Tesla is enkel de SR RWD met LFP de LR en AWD zijn NMC.
Mijn Tesla met LFP heeft minder degradatie dan de Tesla's met NMC, dus de stelling hoe groter de batterij hoe beter gaat niet altijd op. Als je doelt op het rijbereik heb je wel gelijk.
Mja vind mijn EC40 langs buiten nog OK, maar binnenin zie ik toch liever wat ze bij de EX90, EX70 of EX60 nu hebben. Kreeg zelfs een paar weken terug de opmerking van een medepassagier, is dat een elektrische? 8)7

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Sorry ik had meer de focus op solid state dan op LFP.
LFP zie je vaker bij kleinere batterijen, bij Tesla is enkel de SR RWD met LFP de LR en AWD zijn NMC.
Mijn Tesla met LFP heeft minder degradatie dan de Tesla's met NMC, dus de stelling hoe groter de batterij hoe beter gaat niet altijd op. Als je doelt op het rijbereik heb je wel gelijk.
Mja vind mijn EC40 langs buiten nog OK, maar binnenin zie ik toch liever wat ze bij de EX90, EX70 of EX60 nu hebben. Kreeg zelfs een paar weken terug de opmerking van een medepassagier, is dat een elektrische? 8)7
Je doelt hier op de "less is more" dashboard uitvoering?
Ik mag echt hopen dat het klassiekere dash van de XC/EX/C/EC40 ook blijft, het heeft meer uitstraling dan het uitgeklede planken concept waar T... mee begon en je nu zelfs in de EX30 ziet terugkomen.

Toch mooi dat je passagier niet eens ziet in een EV te zitten, meteen minder vooroordelen. Hoe vaak zie je geen opmerkingen van mensen dat de EV gewoon foeilelijk is, ze doelen dan vooral op die futuristische designs. Voor veel mensen is alleen dat al een reden geen EV te willen rijden.

Maar oke, smaken verschillen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 21-02-2026 14:09 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Tranquility
ron65 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:08:
Je doelt hier op de "less is more" dashboard uitvoering?
Ik mag echt hopen dat het klassiekere dash van de XC/EX/C/EC40 ook blijft, het heeft meer uitstraling dan het uitgeklede planken concept waar T... mee begon en je nu zelfs in de EX30 ziet terugkomen.

Toch mooi dat je passagier niet eens ziet in een EV te zitten, meteen minder vooroordelen. Hoe vaak zie je geen opmerkingen van mensen dat de EV gewoon foeilelijk is, ze doelen dan vooral op die futuristische designs. Voor veel mensen is alleen dat al een reden geen EV te willen rijden.

Maar oke, smaken verschillen ;)
Ben het hier mee eens.
Mag toch hopen dat de nieuwe EX40 in ieder geval wel een bestuurdersdisplay krijgt. Dat vind ik de grootste misser die ze bij de EX30 hebben gemaakt.

• RigolleM
Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Ben het hier mee eens.
Mag toch hopen dat de nieuwe EX40 in ieder geval wel een bestuurdersdisplay krijgt. Dat vind ik de grootste misser die ze bij de EX30 hebben gemaakt.
De nieuwe EX40 gaat een bestuurdersdisplay krijgen, maar dan eerder in de vorm van een schermp(je) voor je, niet meer verwerkt in een cockpit zoals nu.
EX30 was kosten besparen, dat gaan ze niet doen bij de EX40, maar van mij mag het schermpje minder ver, niet zoals bij de EX60.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:35
Dit is de enige bron die ik kan vinden (maar blijft ook nog vaag, veel is invullen door de auteur zelf)

• Kammika
Heb een nieuwe button op het hoofdscherm van maps aan de linkerkant: als je erop klikt kun je laadsnelheid filter aanpassen tijdens het rijden. Erg handig…

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:03
Gisteren bedacht ik me dat ik auto wilde laden ca 12:00.
Er stond een schema ingesteld voor nachtelijke uren.
In de auto de planning uitgezet en dat gaf hij ook aan op middendisplay.
Stekker erin en geeft hij bestuurdersdisplay het schema weer en blauwe rand, ook de laadpoort is blauw.
Middendisplay geeft aan geen planning.
Reset homeknop gaf geen verbetering, Ontwaseming ingedrukt houden geen rode lampjes.
Via app op telefoon (IOS) wilde hij niet synchroniseren.
Rondje gereden, geen verbetering.
Auto 30 minuten met rust gelaten, via app schema uitgezet en na geruime tijd lukte synchronisatie.
Zou het? Laadpoort was nog blauw, stekker erin en ja groen! Laden startte!
Moraal je niet te druk maken en vooral geduld hebben....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-02 12:55
Ik had deze week de laadplanning gewijzigd via de app en zoals altijd dubbelcheck ik dat dan door het menu eens te sluiten en terug te openen. De wijziging gaf geen fout en de nieuwe planning stond er in dus ik dacht dat alles goed was en dat de auto 's nachts zou laden. Helaas... volgende ochtend niets geladen en toen ik de app opende stond er onderaan een rode balk met fout dat de planning niet gewijzigd kon worden.

Erg irritant dat er nog steeds geen refresh knop in de app zit!

En via Home Assistant nog geen optie gezien om de planning te tonen/wijzigen. Voor al de rest gebruik ik de Volvo app eigenlijk niet meer.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• RigolleM
Largamelion schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:00:
Ik had deze week de laadplanning gewijzigd via de app en zoals altijd dubbelcheck ik dat dan door het menu eens te sluiten en terug te openen. De wijziging gaf geen fout en de nieuwe planning stond er in dus ik dacht dat alles goed was en dat de auto 's nachts zou laden. Helaas... volgende ochtend niets geladen en toen ik de app opende stond er onderaan een rode balk met fout dat de planning niet gewijzigd kon worden.

Erg irritant dat er nog steeds geen refresh knop in de app zit!

En via Home Assistant nog geen optie gezien om de planning te tonen/wijzigen. Voor al de rest gebruik ik de Volvo app eigenlijk niet meer.
Ik gebruik de laadplanning in de app van mijn laadpaal, heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:13
Na de update naar 5.05 merkte ik vanochtend iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Na uitgestapt te hebben en de parkeerclimate 30 minuten te laten doorlopen kwam ik 60 minuten later naar de auto terug en waren alle ruiten binnen beslagen.

Vervolgens in het menu gekeken naar de optie waar je ''beslagen ruiten'' of iets in die trant kon voorkomen, echter in 5.05 is deze knop helemaal weg uit de menu's.

Heb dit niet eerder gehad dan voor deze update omdat ik 2x pingi vocht zakjes met nog blauwe stip in de beide deuren heb liggen en de auto droog is van binnen (geen pano dak).

XC40 SM Plus MY23

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36
RigolleM schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:35:
[...]
Ik gebruik de laadplanning in de app van mijn laadpaal, heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Ik gebruik de laadplanning van de auto ook nooit, altijd via de Easee laadpaal App. En dat gaat altijd goed!
Het enige wat ik instel via de Volvo App is het laadniveau. Standaard op 90% en heel soms op 100%.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Ik gebruik de laadplanning van de auto ook nooit, altijd via de Easee laadpaal App. En dat gaat altijd goed!
Het enige wat ik instel via de Volvo App is het laadniveau. Standaard op 90% en heel soms op 100%.
Mooi als dat kan.

Mijn paal is voor mij qua laadplanning niet toegankelijk. Het betreft een Alfen paal met vaste kabel, display en een tag lezer. Maar wordt beheerd door de partij die de werkgever daartoe heeft ingeschakeld.
Het enige wat ik kan is een laadsessie afbreken, een kabel ontgrendelen, en de paal op pauze zetten bijv als ik langere tijd niet thuis ben.
Meer invloed is er niet.

Dus gebruik ik de auto laadplanning, en inderdaad is die niet zo stabiel als je zou mogen verwachten.
De meest voorkomende mankementen:
- planning wordt gewoon niet opgeslagen en is na 15 minuten verdwenen
- Laden start niet wanneer dat zou moeten,
- Planning is opgeslagen, auto staat op "blauw" en enkele uren later toch te laden en de planning is verdwenen.

Komt het vaak voor? dat ook weer niet, eens op de 20 keer gaat het mis, maar dat vind ik toch te veel.

Ik gebruik dan wel eens de verlaagde laadstroom, zodat ik hem om 0.00 uur aanzet en dat de wagen tegen 06.00 vol is als ik 07.00 weg moet. Alleen blijkt dat ook de energiestroom naar de preconditioning te beperken, die vergt 1-fase 20A als het goed koud is en de wagen moet voorverwarmen, ca 4,3 kW.
Maar is je laadstroom beperkt tot 10A, dan zal de wagen toch 4,3 kW vragen, waarvan dan 2,2 kW uit de paal en de rest alsnog uit je accu komt.
Work around die ik dan gebruik is: als ik ok 7 uur weg moet ben ik er toch 6 uur al uit, even de laadstroom via de iphone terug naar 32A, als de wagen dan rond 6:30 gaat preconditioneren heeft hij de volledige energie uit de paal, en toch is de wagen pas vlak voor vertrek tot 100% gevuld (dat wil ik zo kort mogelijk tevoren bereiken), dus ik doe dit alleen als ik een rit van bijv 200 km voor de boeg heb (enkele reis).

Als ik maar tot 90% ga dans luit ik hem savoinds aan, en dan is ie vaak om 2 uur al vol (90%), maar dat is niet erg, dus hoef ik dan de belerkte laadstroom niet in te stellen. Kabel blijft erin en sochtends zie je dan dat preconditioneren opnieuw 4,3 kW uit de paal begint te tanken.
Werkt prima.

Maar het best zou zijn als je 100% op de auto aankunt, en nog mooier: als je naats de laadstroom ook de energie voor precinditioneren separaat een waarde kunt meegeven, bijv laden max 8A, maar voorverwarmen gewoon 32A.
Maar dat zit er niet in helaas.

• RigolleM
ron65 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:39:
Mijn paal is voor mij qua laadplanning niet toegankelijk. Het betreft een Alfen paal met vaste kabel, display en een tag lezer. Maar wordt beheerd door de partij die de werkgever daartoe heeft ingeschakeld.
Ik ben blij dat ik zelf in een laadpaal heb geïnvesteerd. Ik heb alles zelf onder controle en ik bepaal hoeveel het laden door derden kost. Zowel mijn vrouw als ik rijden elektrisch, dus was het een zinvolle investering. Backoffice geïnstalleerd van TAP Electric , CREG tarief ingesteld voor de werkgever zijn RFID kaart en als mijn vrouw haar auto wil laden, hoeft ze zelfs geen RFID te gebruiken, gewoon inpluggen en laden.
Na mijn ervaring met mijn vorige Volvo, heb ik geleerd dat ik een laadpaal moest hebben met een laadplanning, dus mijn huidige laadpaal voldoet aan al deze eisen (zonneladen, load balacing, OCPP, laadplanning,...).
En die investering halen we er sowieso op termijn uit als we vanaf maart tot oktober kunnen zonneladen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Ik ben blij dat ik zelf in een laadpaal heb geïnvesteerd. Ik heb alles zelf onder controle en ik bepaal hoeveel het laden door derden kost. Zowel mijn vrouw als ik rijden elektrisch, dus was het een zinvolle investering. Backoffice geïnstalleerd van TAP Electric , CREG tarief ingesteld voor de werkgever zijn RFID kaart en als mijn vrouw haar auto wil laden, hoeft ze zelfs geen RFID te gebruiken, gewoon inpluggen en laden.
Na mijn ervaring met mijn vorige Volvo, heb ik geleerd dat ik een laadpaal moest hebben met een laadplanning, dus mijn huidige laadpaal voldoet aan al deze eisen (zonneladen, load balacing, OCPP, laadplanning,...).
En die investering halen we er sowieso op termijn uit als we vanaf maart tot oktober kunnen zonneladen.
Uiteraard een betere oplossing.
Aan de andere kant, ik heb er geen last van, krijg keurig mijn laadkosten betaald vanuit werkgever, enige is dat ik de paal niet kan beheren op dat diepere niveau.
Over 3 jaar is de paal eigendom van mij en dan ga ik kijken of ik de boel kan omzetten naar eigen beheer.

Tot dan is het gewoon werken met de laadplanning in de auto. Helaas zoals gezegd niet altijd betrouwbaar, maar wie weet wordt ook dat nog beter.

• Kammika
ron65 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Uiteraard een betere oplossing.
Aan de andere kant, ik heb er geen last van, krijg keurig mijn laadkosten betaald vanuit werkgever, enige is dat ik de paal niet kan beheren op dat diepere niveau.
Over 3 jaar is de paal eigendom van mij en dan ga ik kijken of ik de boel kan omzetten naar eigen beheer.

Tot dan is het gewoon werken met de laadplanning in de auto. Helaas zoals gezegd niet altijd betrouwbaar, maar wie weet wordt ook dat nog beter.
Wat voor paal heb je?

• Kammika
Toch verrassend zuinig gereden de laatste 10.000km. Denk dat ik nu het record heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1RL-OmvtMNdqgKpdLsLq5YtlM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEPavVc5WTdkt9m48H1tC31J.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd wie dit kan verbeteren…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

https://www.delaadpaalsho...eve-single-pro-line-11kw/

Met een vaste kabel van 7 m1.

maarre.. wat een gaaf verbruik van jouw wagen, de heilige graal voor EV bouwers :)

Zou dat door een bug komen? bij 10.000 km dagtellerstand?

Ik reset dat ding elke bandenwissel, heb ik een beetje beeld in verbruiksverschil tussen zomer en winterbanden (ca 25% zuiniger op zomerbanden al ligt dat ook aan de temperatuur)

[ Voor 40% gewijzigd door ron65 op 22-02-2026 15:55 ]

• Kammika
Kijk even in het thuisladen topic. Daar staat wel hoe je die paal zelf kunt aansluiten op je thuisnetwerk. Daarna kun je met home Assistant, evcc of de apps van Alfen zelf je paal besturen

Je hebt alleen het eigenaarswachtwoord nodig. Daarvoor moet je een beetje handig met je backoffice overleggen. (En nee: sla de lm hier over: die behandelen dit alsof dit nucleaire lanceercodes oid is. De meeste mensen krijgen het wel voor elkaar na een paar telefoontjes/mailtjes maar de backoffice. Is mij ook gelukt ma 3x aandringen).

De paal verrekent dan nog steeds met je backofffice, maar je kunt ‘m dan wel zelf besturen. Dit werkt uitstekend met de alfen

• Waterblok
Ik regel al 4,5 jaar de laadplanning via de app en de auto, nog nooit mis gegaan behalve dus gisteren.
Zou ook via mijn Wallbox Pulsar Plus kunnen maar nooit gedaan.
Dat synchroniseren "duurt even als we de auto moeten wakker maken" duurt de laatste tijd wel lang en soms staat er dan de rode mededeling "het is niet gelukt de timer in te stellen"

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52
Iemand al de nieuwe ui voor een 2025 of oudere editie? Ik zie nergens een filmpje van hoe het navigeert (los van een paar verdwaalde screenshots). Is het een beetje Android auto achtig?

• RigolleM
jacob.korf schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:25:
Iemand al de nieuwe ui voor een 2025 of oudere editie? Ik zie nergens een filmpje van hoe het navigeert (los van een paar verdwaalde screenshots). Is het een beetje Android auto achtig?
Navigatie via GM op oude of nieuwe UX is hetzelfde, ik gebruik AA niet (iPhone) maar hier werd meermaals gemeld dat afritten beter worden weergegeven in GM op AA.

• RigolleM
Waterblok schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:32:
Ik regel al 4,5 jaar de laadplanning via de app en de auto, nog nooit mis gegaan behalve dus gisteren.
Zou ook via mijn Wallbox Pulsar Plus kunnen maar nooit gedaan.
Dat synchroniseren "duurt even als we de auto moeten wakker maken" duurt de laatste tijd wel lang en soms staat er dan de rode mededeling "het is niet gelukt de timer in te stellen"
Ik kan het mij gewoonweg niet riskeren om NIET met een volle batterij te vertrekken. Dus ik kies voor zekerheid en dus laadplanning via laadpaal.

• Kammika
RigolleM schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Ik kan het mij gewoonweg niet riskeren om NIET met een volle batterij te vertrekken. Dus ik kies voor zekerheid en dus laadplanning via laadpaal.
Heb Volvo laadplanning veel gebruikt om op laagtarief te laden. Nooit problemen mee gehad. Nu met dynamische tarieven en zonladen doe ik het met evcc

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52
RigolleM schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Navigatie via GM op oude of nieuwe UX is hetzelfde, ik gebruik AA niet (iPhone) maar hier werd meermaals gemeld dat afritten beter worden weergegeven in GM op AA.
Ik bedoel de wijzigingen in 5.0.5. Kan je nu bijv spotify bedienen zonder te switchen van GM?

• RigolleM
jacob.korf schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:16:
[...]

Ik bedoel de wijzigingen in 5.0.5. Kan je nu bijv spotify bedienen zonder te switchen van GM?
Neen, er is een button waar je de album art ziet, maar van zodra je er op klikt opent hij Spotify op een volledig scherm.
Weliswaar blijft de kaartweergave aanwezig in de bestuurdersdisplay.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Kijk even in het thuisladen topic. Daar staat wel hoe je die paal zelf kunt aansluiten op je thuisnetwerk. Daarna kun je met home Assistant, evcc of de apps van Alfen zelf je paal besturen

Je hebt alleen het eigenaarswachtwoord nodig. Daarvoor moet je een beetje handig met je backoffice overleggen. (En nee: sla de lm hier over: die behandelen dit alsof dit nucleaire lanceercodes oid is. De meeste mensen krijgen het wel voor elkaar na een paar telefoontjes/mailtjes maar de backoffice. Is mij ook gelukt ma 3x aandringen).

De paal verrekent dan nog steeds met je backofffice, maar je kunt ‘m dan wel zelf besturen. Dit werkt uitstekend met de alfen
Is de moeite van het proberen waard, thanx.
Ik ga ze aanmailen, telefonisch zijn ze nooit bereikbaar helaas.
Dat eigenaarspassword ontbreekt inderdaad waardoor ik niet verder kom, twee jaar terug gaven ze als reactie "dat is zo met uw werkgever afgesproken" toen ik vroeg waarom er van dag 2 op dag 3 heelveel info ineens niet meer zichtbaar was
Misschien denken ze er nu wat soepeler over.

• Largamelion
Vulcan750 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Ha, ik heb ook 'n Easee laadpaal en gisteren voor de eerste keer in 3 jaar die laadplanning gebruikt i.p.v. die van de auto en dat ging meteen goed. Ik zal het dan voortaan zo doen want met de laadplanning van de Volvo heb ik al meer dan 1x issues gehad waardoor de auto het laden niet start of net wél start op een moment dat het niet mag. De oorzaak is altijd de app die niet synct naar de auto maar dat niet onmiddellijk toont.

Bij mij staat de limiet sinds dag 1 op 100% maar de keren dat ik tot 100% heb geladen kan ik nog steeds op 2 handen tellen denk ik.

• Kammika
Largamelion schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:03:
[...]
Ha, ik heb ook 'n Easee laadpaal en gisteren voor de eerste keer in 3 jaar die laadplanning gebruikt i.p.v. die van de auto en dat ging meteen goed. Ik zal het dan voortaan zo doen want met de laadplanning van de Volvo heb ik al meer dan 1x issues gehad waardoor de auto het laden niet start of net wél start op een moment dat het niet mag. De oorzaak is altijd de app die niet synct naar de auto maar dat niet onmiddellijk toont.

Bij mij staat de limiet sinds dag 1 op 100% maar de keren dat ik tot 100% heb geladen kan ik nog steeds op 2 handen tellen denk ik.
Nou ik kan accudegradatie wel merken. Deze winter toch een aantal keren maar 100% moeten laden om mijn woonwerk te kunnen doen. Wat dat betreft dus blij dat ik voor volgend winter weer een nieuwe auto (helaas geen Volvo) heb

[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 23-02-2026 12:06 ]

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-02 11:27
Middag allen.

Inmiddels rijd ik 3 mnd in mijn XC40 P8. Heerlijke auto, tot dusver (had veel eerder SUV moeten gaan rijden).

Wel heb ik het volgende op winderige dagen (buiten de auto): een onverklaarbare rammel die afwisselend links of rechts zit, afhankelijk windrichting en het lijkt uit het portier te komen, maar dat is een inschatting tijdens het rijden. Met raam open is het luider, dus aan de buitenkant auto.

Zijn er ervaringskundigen die hier wat over kunnen zeggen? Ik zal eens pogen een filmpje te schieten.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:23
Skyrunner schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:15:
Middag allen.

Inmiddels rijd ik 3 mnd in mijn XC40 P8. Heerlijke auto, tot dusver (had veel eerder SUV moeten gaan rijden).

Wel heb ik het volgende op winderige dagen (buiten de auto): een onverklaarbare rammel die afwisselend links of rechts zit, afhankelijk windrichting en het lijkt uit het portier te komen, maar dat is een inschatting tijdens het rijden. Met raam open is het luider, dus aan de buitenkant auto.

Zijn er ervaringskundigen die hier wat over kunnen zeggen? Ik zal eens pogen een filmpje te schieten.
Is dat niet het bekende afvoer pijpje/buisje issue? Dat was in de begin tijd algemeen bekend en kan Volvo snel voor je oplossen door het volgens mij iets te verlengen.

Zoek maar eens in dit topic terug, dan weet je wel of het overeenkomt met wat jij aan rammel hoort.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Skyrunner
Juancho schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:35:
[...]

Is dat niet het bekende afvoer pijpje/buisje? Dat was de tijd algemeen bekend en kan Volvo snel voor je oplossen door het volgens mij iets te verlengen.

Zoek maar eens in dit topic terug, dan weet je wel of het overeenkomt met wat jij aan rammel hoort.
Dank je.

Ik was deze al tegengekomen, maar het verschijnsel is bij mij met droog weer ; het geluid is ook echt anders en lijkt uit de portieren te komen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Skyrunner schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:15:
Middag allen.

Ik had vorig jaar ook een rammel, die vooral windrichting afhankelijk leek.
Nader onderzoek gaf aan dat bij de bandenwissel op 3 punten de bodem beschadigd was door een foute plaatsing van de blokken op de brug.

Met name bij het rechter voorwiel was heirdoor een soort klep ontstaan die schuin omlaag stak, die de rammel gaf. Dat kan ook bij je linker voorwiel zijn, net achter het wiel ongeveer onder de scharnieren van de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmCw7eET60ZgUhHKRD-3Mygscio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzAAa4UbfcgncTZWszcU0A04.jpg?f=fotoalbum_large

• Skyrunner
ron65 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Ik had vorig jaar ook een rammel, die vooral windrichting afhankelijk leek.
Nader onderzoek gaf aan dat bij de bandenwissel op 3 punten de bodem beschadigd was door een foute plaatsing van de blokken op de brug.

Met name bij het rechter voorwiel was heirdoor een soort klep ontstaan die schuin omlaag stak, die de rammel gaf. Dat kan ook bij je linker voorwiel zijn, net achter het wiel ongeveer onder de scharnieren van de deur.

[Afbeelding]
Nice, deze had ik ergens ook gezien inderdaad.

Gezien de plaats die jij aangeeft zou dit het wel eens kunnen zijn, ook exact zelfde symptomen.

Ik post nog even terug over deze klepjes, bedankt!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RigolleM schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:25:
Zo ziet het menu er uit als je op de 4 vierkantjes drukt:

[Afbeelding]
Collega van me heeft de nieuwe software en hij geeft aan dat het geen verbetering is. In het oude systeem kon je in elk geval in de 4 regels meteen zien wat de status van de apps was, zoals Google Maps, je radio, telefoon e.d. In de nieuwe variant schijnt dat niet meer te kunnen, je ziet altijd die app-icons. Daarnaast schijnt de regel met "Handleiding" en "meer apps" altijd te blijven staan (of met andere teksten) waardoor sommige apps niet meer op het scherm passen en je moet scrollen. Die regel kan je niet weghalen.
Zijn er al andere real-life ervaringen die dit bevestigen? Zo ja, dan is dat imho een flinke misser van Volvo...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Juancho
Juancho schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Zit waarschijnlijk een AI achtige voorspelling aanvast. Hoelang een paal al bezet is kan men natuurlijk zien. En wellicht op basis van een shitload aan data kunnen ze een vrij aardige inschatting maken wanneer paal X weer vrij zou moeten komen.
Hier nog even op terugkomend want toevallig zag ik dit vorige week bij mij in de PS2 bij Maps weer staan. Ik bedoel dus dit, nu beschikbaar en bij aankomst beschikbaar. Die laatste moet Maps toch ergens vandaan zien te berekenen dus dat zal wel iets zijn van bijv. hoelang de huidige auto's al aan de snellader staan en wat de gemiddelde tijd is dat ze weer weg zijn + hoe druk het gemiddeld is rond aankomsttijd bij de snellader. Weet het ook niet precies maar het is natuurlijk wel handig om in te schatten of je deze pakt of ervoor/erna. Zeker op een langere roadtrip met genoeg snelladers op de route (bijv. door Frankrijk richting noord Spanje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb8JfqgXdjAL72Cd8UaiDG6JDL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5gU5ppne88xeIFvvUOcuArK.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heeft Maps nog een nieuwe functie sindskort, weet niet of die al genoemd is, zal ook wel in de XC40 zitten/komen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTuAWq8tgeRs0TBot-wz_eelSOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Isjf5pjhJlwdljqD4sGjIOsm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Juancho op 23-02-2026 17:27 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• RigolleM
Microkid schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Collega van me heeft de nieuwe software en hij geeft aan dat het geen verbetering is. In het oude systeem kon je in elk geval in de 4 regels meteen zien wat de status van de apps was, zoals Google Maps, je radio, telefoon e.d. In de nieuwe variant schijnt dat niet meer te kunnen, je ziet altijd die app-icons. Daarnaast schijnt de regel met "Handleiding" en "meer apps" altijd te blijven staan (of met andere teksten) waardoor sommige apps niet meer op het scherm passen en je moet scrollen. Die regel kan je niet weghalen.
Zijn er al andere real-life ervaringen die dit bevestigen? Zo ja, dan is dat imho een flinke misser van Volvo...
Told you so.. ik heb het hier al gepost, maar weinig reaktie... ik vind het ook geen verbetering, het is al een mini-scherm van 9" en daarvan ben je nog eens een stuk kwijt door die nuttoloze balk. Ik had gehoopt dat je deze kon wegklikken, maar neen.. is enkel die 2de taskbar dat je kan wegklikken door op de home knop te drukken.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:02
RigolleM schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Told you so.. ik heb het hier al gepost, maar weinig reaktie... ik vind het ook geen verbetering, het is al een mini-scherm van 9" en daarvan ben je nog eens een stuk kwijt door die nuttoloze balk. Ik had gehoopt dat je deze kon wegklikken, maar neen.. is enkel die 2de taskbar dat je kan wegklikken door op de home knop te drukken.
Ik denk ook niet dat we er iets aan kunnen doen dit zijn keuzes vanuit Volvo. Heb deze auto nog 3 jaar dus tsja. Zal het er toch mee moeten doen tenzij ik van werkgever zou wisselen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

marcel_76 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Ik denk ook niet dat we er iets aan kunnen doen dit zijn keuzes vanuit Volvo. Heb deze auto nog 3 jaar dus tsja. Zal het er toch mee moeten doen tenzij ik van werkgever zou wisselen.
Massaal mailtjes sturen naar Volvo :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26
Werkt zoveel intuïtiever dan voorheen.
Altijd maps op de voorgrond. Nooit meer vanaf radio via een nutteloos scherm met vier balken op maps moeten klikken om terug naar je navigatie te gaan. Geen lastig geswipe om andere apps te vinden. Veel sneller belangrijke auto functies oproepen. Spotify in beeld tijdens 't rijden. Geen geswipe om de radio app te vinden..

En tja... Ik ben blij met een subtiel scherm in het dashboard geïntegreerd ipv een laptop scherm dat het dashboard is... Geeft zoveel meer rust.

[ Voor 16% gewijzigd door caspervc op 23-02-2026 19:58 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Waterblok
Vanavond is mijn wederhelft met de auto weg.
De rittenregistratie zegt ca 6 km weg. (locatie ontbreekt)
De kaart in de app zegt dat de auto voor de deur staat hier thuis....

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 11:15
Juancho schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Hier nog even op terugkomend want toevallig zag ik dit vorige week bij mij in de PS2 bij Maps weer staan. Ik bedoel dus dit, nu beschikbaar en bij aankomst beschikbaar. Die laatste moet Maps toch ergens vandaan zien te berekenen dus dat zal wel iets zijn van bijv. hoelang de huidige auto's al aan de snellader staan en wat de gemiddelde tijd is dat ze weer weg zijn + hoe druk het gemiddeld is rond aankomsttijd bij de snellader. Weet het ook niet precies maar het is natuurlijk wel handig om in te schatten of je deze pakt of ervoor/erna. Zeker op een langere roadtrip met genoeg snelladers op de route (bijv. door Frankrijk richting noord Spanje).

[Afbeelding]

Overigens heeft Maps nog een nieuwe functie sindskort, weet niet of die al genoemd is, zal ook wel in de XC40 zitten/komen....

[Afbeelding]
Ik zag ook opeens een nieuw icon in Google Maps, ik ben beta user van Google Maps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZA6FIHj5niv0h5Rr4bn4IUuy2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeGM19IzYHHJPzhbW7kSroMH.jpg?f=fotoalbum_large

26.02 versie nr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILvo5WfLWvA0db-WWQ6jdYr34Vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koZuWB9hBjg0jOxzKAuQOQ2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier een nieuw menu item met kaart filters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eazRpcGER29hosBb9JKqAQdkaSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFgzMspX9KtlJvOj39DRa7zc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTle-LCcRRVykOCvHmXsP7zbN50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Asl5wEO81T3HTqTNjbX9js78.jpg?f=fotoalbum_large

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:54
marcel_76 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Ach….. schermen en software zijn favoriete onderwerpen voor kritiek. Niet iedereen is ontevreden, mijn broer bijvoorbeeld heeft net een XC90 nadat hij o.a een Mercedes heeft gereden met allerlei fancy schermen. Maar die Mercedes was een drama met catastrofale software issues.wat de reden was om de koop te laten ontbinden. Hij rijdt nu een paar maanden in de XC90 en vindt de software en de schermen ervan perfect.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Gimmot
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:28
Mga1600 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:32:
[...]

Ach….. schermen en software zijn favoriete onderwerpen voor kritiek. Niet iedereen is ontevreden, mijn broer bijvoorbeeld heeft net een XC90 nadat hij o.a een Mercedes heeft gereden met allerlei fancy schermen. Maar die Mercedes was een drama met catastrofale software issues.wat de reden was om de koop te laten ontbinden. Hij rijdt nu een paar maanden in de XC90 en vindt de software en de schermen ervan perfect.
Inderdaad, kijk ergens wel uit naar de nieuwe UI, omdat ik het switched tussen maps en Spotify echt beu word. Zeker als je soms twee keer moet "klikken". Maar ik snap dat niet iedereen fan is van de nieuwe interface.

Waar ik geen fan van ben is het 3 maal moeten tikken om te switchen van speed limiter naar pilot assist. Ik hoop dat die optie nu onder de snelkoppeling "drive modes" zit, maar elk filmpje dat ik zie van de nieuwe interface is dat of niet het geval. Of wie ik het vraag heeft een 40 die ervoor ook geen limiter had (bvb Amerikaanse markt). Iemand hier al de nieuwe interface en weet of ze hier iets aan gedaan hebben?

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:16
Gimmot schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:36:
[...]
Waar ik geen fan van ben is het 3 maal moeten tikken om te switchen van speed limiter naar pilot assist. Ik hoop dat die optie nu onder de snelkoppeling "drive modes" zit,
Dat hoort gewoon in de knopjes op je stuur te zitten, niet verstopt achter allerlei touch venstertjes.

Knopjes zat, de "<" knop doet helemaal niks, en ">" wisselt nu alleen tussen AC en PA, daar kan de limiter ook wel bij.

Praktijk is dat ik dus alleen maar de limiter gebruik, die is altijd wel nuttig, en de AP is toch al niet geweldig.

[ Voor 10% gewijzigd door cdwave op 24-02-2026 09:45 ]

• Gimmot
cdwave schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Dat hoort gewoon in de knopjes op je stuur te zitten, niet verstopt achter allerlei touch venstertjes.
Helemaal juist, is de eerste auto waar ik mee rij waar dat niet het geval is.

• Tranquility
Het mooiste zou zijn als de laatste 2 of 3 gebruikte apps op de onderste balk (vlak boven de stoelverwaming icoontjes, e.d) zouden komen te staan. Dan kun je altijd makkelijk en snel switchen tussen de laatst gebruikte app en bijv. Maps. Want meestal gebruik je toch een muziekapp zoals Spotify, radio of AW. Dan kun je makkelijk even snel naar Maps en weer terug. Dit moet toch makkelijk te implementeren zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 24-02-2026 10:21 ]

• Kammika
Tranquility schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:17:
Het mooiste zou zijn als de laatste 2 of 3 gebruikte apps op de onderste balk (vlak boven de stoelverwaming icoontjes, e.d) zouden komen te staan. Dan kun je altijd makkelijk en snel switchen tussen de laatst gebruikte app en bijv. Maps. Want meestal gebruik je toch een muziekapp zoals Spotify, radio of AW. Dan kun je makkelijk even snel naar Maps en weer terug. Dit moet toch makkelijk te implementeren zijn.
Ik zou zelf meer opteren voor een paar favorieten (gebruikersprofiel afhankelijk) die je zelf neer kan zetten. Ben nu proefritten in allerlei autos aan het maken en zie dat een aantal merken dit al wel geimplementeerd hebben...

Alhoewel ik moet zeggen dat toen ik mijn proefrit in nieuwe EX40 met nieuwe UI deed die ook helemaal niet slecht vond hoor... echt grote stap voorwaarts tov wat ik nu heb, maar beetje kunnen customizen zou wel kers op de taart zijn...

• Juancho
Volgens mij hebben zelfs de splinternieuwe modellen van Volvo en Polestar die optie amper, hooguit dat je wat delen van het scherm groter/kleiner kan maken zoals ik zag in de Polestar 4. Maar echt customizen zoals in bijv. een Xpeng of Zeekr of wat BMW doet met die neue klasse (soort bar geprojecteerd onder in het voorraam die je helemaal kan customizen) zie ik niet gebeuren bij AAOS.

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:37:
Volgens mij hebben zelfs de splinternieuwe modellen van Volvo en Polestar die optie amper, hooguit dat je wat delen van het scherm groter/kleiner kan maken zoals ik zag in de Polestar 4. Maar echt customizen zoals in bijv. een Xpeng of Zeekr of wat BMW doet met die neue klasse (soort bar geprojecteerd onder in het voorraam die je helemaal kan customizen) zie ik niet gebeuren bij AAOS.
nee, helemaal customizen niet, maar zag bv al bij een ID.4 een simpele oplossing dat je gewoon 4 favorieten kan kiezen en in beeld kan zetten. Zoiets zou al heel fijn zijn..

• Tranquility
Kammika schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:02:
nee, helemaal customizen niet, maar zag bv al bij een ID.4 een simpele oplossing dat je gewoon 4 favorieten kan kiezen en in beeld kan zetten. Zoiets zou al heel fijn zijn..
Dat zou zeker fijn zijn. Gewoon dingen logisch maken. Om te beginnen met de meest gebruikte apps. Dat zou al een hele win zijn.

• RigolleM
caspervc schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:55:
Werkt zoveel intuïtiever dan voorheen.
Altijd maps op de voorgrond. Nooit meer vanaf radio via een nutteloos scherm met vier balken op maps moeten klikken om terug naar je navigatie te gaan. Geen lastig geswipe om andere apps te vinden. Veel sneller belangrijke auto functies oproepen. Spotify in beeld tijdens 't rijden. Geen geswipe om de radio app te vinden..

En tja... Ik ben blij met een subtiel scherm in het dashboard geïntegreerd ipv een laptop scherm dat het dashboard is... Geeft zoveel meer rust.
Bij mij gaat er niet om dat het intuïtiever werkt maar dat je 1/5 van je kaartweergave opoffert die je niet eens terug krijgt zoals voorheen.

• Juancho
Het is vooral een gemiste kans, en dat blijf ik zeggen, dat ze het prachtige drivers display niet veel slimmer en nuttiger gebruiken zodat je eigenlijk niet eens hoeft te knooien aan het iets grotere tablet scherm. Bij onze Polestar net zo. Dat drivers display is prachtig maar je hebt er 9 van de 10x Maps op staan omdat er verder, tja, weinig is behalve een simpel schermpje met alleen de standaard info.

De beide schermen van Volvo en Polestar zijn zeker niet slecht, ik vind het misschien qua afmeting nog wel beter/fijner/mooier dan zo'n halve laptop voor je neus, maar ze gebruiken de combinatie van beide in mijn ogen gewoon heel erg slecht. Hoe vaak ik wel niet met 2x Maps aan rijd... dat slaat eigenlijk nergens op maarja, ik kan gewoon niet de juiste combinatie vinden van wat ik wil. En het zou al zo goed als opgelost zijn als je iets van Spotify en/of je media player voor je neus ziet zodat Maps gewoon lekker fullscreen op het grote scherm kan staan. Of andersom natuurlijk. Maar dat heen en weer switchen lost men ook met deze nieuwe UI in de Volvo wat mij betreft by far niet goed genoeg op.

Jammer, weer een gemiste kans, maargoed, de mensen die hier langer mee lopen weten ook dat er al tig voorstellen van ons zijn gegaan naar Volvo/Polestar om het drivers display veel functioneler te maken maar daar doet men dus blijkbaar na al die jaren nog steeds helemaal niks mis. Sterker nog, en ik moest er wel even om lachen, ze hebben de oude grotere kaart weer teruggezet op het drivers display en kondigen dat dan ook groots aan als een mooie verbetering. Maar dit zat er, zeker het eerste/tweede jaar allang in tot ze dat vakkundig en lelijk hadden aangepast met een OTA _O-

Maargoed, tis veel herhalen want Volvo/Polestar gaan echt geen grote aanpassingen meer doen gezien beide wagens aan het einde van hun levenscyclus zijn. Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken in de volledig nieuwe MY27 versies.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 24-02-2026 18:53 ]

• Largamelion
Juancho schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:51:
Het is vooral een gemiste kans, en dat blijf ik zeggen, dat ze het prachtige drivers display niet veel slimmer en nuttiger gebruiken zodat je eigenlijk niet eens hoeft te knooien aan het iets grotere tablet scherm. Bij onze Polestar net zo. Dat drivers display is prachtig maar je hebt er 9 van de 10x Maps op staan omdat er verder, tja, weinig is behalve een simpel schermpje met alleen de standaard info.

De beide schermen van Volvo en Polestar zijn zeker niet slecht, ik vind het misschien qua afmeting nog wel beter/fijner/mooier dan zo'n halve laptop voor je neus, maar ze gebruiken de combinatie van beide in mijn ogen gewoon heel erg slecht. Hoe vaak ik wel niet met 2x Maps aan rijd... dat slaat eigenlijk nergens op maarja, ik kan gewoon niet de juiste combinatie vinden van wat ik wil. En het zou al zo goed als opgelost zijn als je iets van Spotify en/of je media player voor je neus ziet zodat Maps gewoon lekker fullscreen op het grote scherm kan staan. Of andersom natuurlijk. Maar dat heen en weer switchen lost men ook met deze nieuwe UI in de Volvo wat mij betreft by far niet goed genoeg op.

Jammer, weer een gemiste kans, maargoed, de mensen die hier langer mee lopen weten ook dat er al tig voorstellen van ons zijn gegaan naar Volvo/Polestar om het drivers display veel functioneler te maken maar daar doet men dus blijkbaar na al die jaren nog steeds helemaal niks mis. Sterker nog, en ik moest er wel even om lachen, ze hebben de oude grotere kaart weer teruggezet op het drivers display en kondigen dat dan ook groots aan als een mooie verbetering. Maar dit zat er, zeker het eerste/tweede jaar allang in tot ze dat vakkundig en lelijk hadden aangepast met een OTA _O-

Maargoed, tis veel herhalen want Volvo/Polestar gaan echt geen grote aanpassingen meer doen gezien beide wagens aan het einde van hun levenscyclus zijn. Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken in de volledig nieuwe MY27 versies.
Ik denk dat eenvoud bij Volvo gelijk staat aan veiligheid of dat men het daar zo ziet in elk geval. Mijn verwachtingen van Android Automotive zijn nooit ingevuld bij de XC40 en dat zal met de nieuwe UX niet veranderen. Ik weet intussen dat als ik wil tweaken of spielerei wil op het infotainment, ik niet bij Volvo moet zijn. Daarom wordt het tegen de zomer van '27 wat anders voor mij.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:02
Mga1600 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:32:
[...]

Ja die heeft ook wel een groter scherm en wat nieuwe compute aan boord O-)

Het is niet zo dat alles slecht is hoor, maar heb de laatste tijd best wel weer wat herstarts gehad etc. en ik lees naast dat het anders is gemengde ervaringen over de nieuwe software. Het is net als huidig, bij de ene rijder draait alles als een zonnetje en die is helemaal happy met de nieuwe UX. De andere rijder heeft al een paar keer een crash gehad, gemengd over XC60 en EX/(X)C40 modellen.

Ik wacht het rusig af en kan pas beoordelen hoe of wat als het bij mij draait of niet 8) .

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:54
marcel_76 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Ja die heeft ook wel een groter scherm en wat nieuwe compute aan boord O-)

Het is niet zo dat alles slecht is hoor, maar heb de laatste tijd best wel weer wat herstarts gehad etc. en ik lees naast dat het anders is gemengde ervaringen over de nieuwe software. Het is net als huidig, bij de ene rijder draait alles als een zonnetje en die is helemaal happy met de nieuwe UX. De andere rijder heeft al een paar keer een crash gehad, gemengd over XC60 en EX/(X)C40 modellen.

Ik wacht het rusig af en kan pas beoordelen hoe of wat als het bij mij draait of niet 8) .
Ik heb in mijn xc60 het kleine scherm, nog met de oude lay-out, maar kan er uitstekend mee leven! Daar waar knoppen ontbreken werkt voice command uitstekend.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14
Juancho schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:37:
Ligt eigenlijk meer aan Volvo dan, die kiezen voor AAOS. BMW draait sinds iDrive 9 op AOSP (Android Open Source Project) zonder AAOS. Minder last van Google apps, maar meer een grote Lego doos.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:51:

Ik kan en wil hier nog niet over oordelen, ik heb de nieuwe UI nog niet in het echt gezien, her en der wat fotos en een vaag filmpje af en toe, maar wat is zie lijkt een verbetering, maar als ik jullie opmerkingen lees over niet kunnen aanpassen van een rij opties e.d., dan zou dat weer geen verbetering zijn.

Voorlopig nog minstens 3 a 4 weken wachten voor MY23 aan de beurt is, en hopen dat de OTA deze keer doorkomt, en dán pas kan ik hier wat van gaan vinden.

p.s. als op 1 april de OTA nog niet is doorgekomen terwijl jullie hem dan al wel hebben, rij ik gewoon naar de dealer O-)

• Juancho
ron65 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:34:
[...]

Ik kan en wil hier nog niet over oordelen, ik heb de nieuwe UI nog niet in het echt gezien, her en der wat fotos en een vaag filmpje af en toe, maar wat is zie lijkt een verbetering, maar als ik jullie opmerkingen lees over niet kunnen aanpassen van een rij opties e.d., dan zou dat weer geen verbetering zijn.
Nee wat ik meer bedoel is dat het veel logischer zou zijn, gezien de systemen/schermen/keuzes om de drivers display veel meer/slimmer/beter te benutten. Voor de veiligheid, voor het overzicht, voor keuzes die je als rijder kan maken wat voor jou het beste werkt. Ik vind oprecht het drivers display (dus ook die van de gelijkwaardige PS2) oprecht 1 van de mooiste en beste in die prijscategorie. Maar ze benutten het misschien voor maar 50%. En dat is al veel. Een gemiste kans wat mij betreft dat dit niet in de nieuwe UX is meegenomen. Niet dat ik het verwacht had, maar toch. O zo zonde.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 24-02-2026 23:03 ]

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-02 00:03
cdwave schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Knopjes zat, de "<" knop doet helemaal niks, en ">" wisselt nu alleen tussen AC en PA, daar kan de limiter ook wel bij.
"<" knop schakelt bij mij de snelheidswaarschuwingspiepjes uit.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Om veiligheidsredenen kunnen we niet met uw auto communiceren als deze in gebruik is.
Wat houdt dit precies in?
SoC lijkt wel gewoon live geupdate te worden, maar locatie bijvoorbeeld niet.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Privacy, jij wilt zien waar je partner met de auto is?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
guido66 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:41:
[...]

Dat kun je toch al zien onder Ritten..

• Largamelion
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:43:
[...]

Dat kun je toch al zien onder Ritten..
Da's niet live, dat is pas na de rit als de auto weer stil staat. Dat is blijkbaar geen issue dan >:).

• cdwave
guido66 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:41:
[...]
Zouden zowel ikzelf als mijn vrouw een superhandige feature vinden.

Kun je precies zien wanneer je piepers kunt gaan jassen. Of je hoeft je geen zorgen te maken want de auto kruipt nog met een slakkegang over de A2.

Je moet wel je privacy overboord kieperen om de navigatie te kunnen gebruiken, maar je krijgt er niks voor terug...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
cdwave schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:05:
Zouden zowel ikzelf als mijn vrouw een superhandige feature vinden.

Kun je precies zien wanneer je piepers kunt gaan jassen. Of je hoeft je geen zorgen te maken want de auto kruipt nog met een slakkegang over de A2.
Als je dat wilt kan dat ook wel via location sharing van de telefoon.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Als je dat wilt kan dat ook wel via location sharing van de telefoon.
Hebben we het al eerder over gehad, location sharing zou best in maps onder AAOS van de auto mogen komen, dan deel je alleen wanneer je daar zelf actief voor kiest je locatie.
Nu kun je dat ook, door er op de telefoon voor te kiezen, hoe krom dat je dat dus naast maps op je dashboard moet doen.

Je kunt ook maps via Android Auto op je dash gebruiken, maar dan blijkt ook Sharinng van locatie ineens weg terwijl je op je GSM die knop wel ziet staan.

In de vorige wagen had ik gewoon location sharing via de auto, gebruikte het veel omdat ik een kind heb met ADHD, door met haar de locatie te delen als ik haar ging ophalen voorkwam ik een stuiterbal het hele weekeinde die overal tegendraads in was, omdat ze niet overweg kon met het ineens verschijnenn van de auto in de straat ook al wist ze dat je eraan kwam.
Nu gaat dat gelukkig beter, veel beter met haar, maar destijds was het een wondermiddel. Zo jammer dat het in deze wagen dus ontbreekt daaraan, nog steeds kan het handig zijn als je in een file beland. ipv op je GSM klooien, gewoon even op het middenscherm 3 tikken en je kunt delen met je afspraak waar je bent. Zodat men weet dat je later op die vergadering komt. Ook hier kun je een SMS of appje sturen, maar dat levert als je pech hebt een leuke boete op via een flexfliitser, sharing via maps onder aaos is dan de oplossing. Waarom zit dat er niet op dan?

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:42:
[...]
Ook hier kun je een SMS of appje sturen, maar dat levert als je pech hebt een leuke boete op via een flexfliitser, sharing via maps onder aaos is dan de oplossing. Waarom zit dat er niet op dan?
Hoezo gedoe met flexflitsers?, "Hey Google stuur SMS naar ..." of "Hey Siri stuur Whatsapp naar"... in combi maar AA of CP... werkt toch prima in onze auto's..?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Hoezo gedoe met flexflitsers?, "Hey Google stuur SMS naar ..." of "Hey Siri stuur Whatsapp naar"... in combi maar AA of CP... werkt toch prima in onze auto's..?
Misschien wel bij jou, maar door mijn dubbele GSM (werk en prive) heb ik al meerdere malen meegemaakt dat net het verkeerde contactpersonen lijstje nog in de auto zat. Dan werkt het dus niet.
Los daarvan, moet ik dan elke 5 minuten een SMS gaat sturen wat dan wél de ETA wordt? als ik locatie kan deelen zien ze dat realtime mee wijzigen met verkeersdrukte, veel beter dan een SMS.

[ Voor 34% gewijzigd door ron65 op 25-02-2026 15:12 ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:24
ron65 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Misschien wel bij jou, maar door mijn dubbele GSM (werk en prive) heb ik al meerdere malen meegemaakt dat net het verkeerde contactpersonen lijstje nog in de auto zat. Dan werkt het dus niet.
Los daarvan, moet ik dan elke 5 minuten een SMS gaat sturen wat dan wél de ETA wordt? als ik locatie kan deelen zien ze dat realtime mee wijzigen met verkeersdrukte, veel beter dan een SMS.
Mocht je een iPhone gebruiken dan kun je via kaarten je aankomst delen met wie je maar wil. Die kan dan live volgen in kaarten waar je je bevindt. Volgens mij bedoel je zoiets. Geen idee of dit via Android/AAOS ook mogelijk is.

Edit: dit kan ook via CarPlay. Maar geen idee of je dit gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 25-02-2026 15:28 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ron65 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:42:
Ook hier kun je een SMS of appje sturen, maar dat levert als je pech hebt een leuke boete op via een flexfliitser, sharing via maps onder aaos is dan de oplossing. Waarom zit dat er niet op dan?
Geen carkit / telefoonhouder?
Als het op het dashboard met drie tikjes kan moet het op de telefoon toch ook met drie tikjes kunnen zou je denken.

• cdwave
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:15:
[...]Als je dat wilt kan dat ook wel via location sharing van de telefoon.
Het idee is dat de de locatie van de auto kunt volgen. Dan is het helemaal automatisch en hoef je er niks aan te doen.

Onderweg in de auto met de telefoon gaan zitten pielen, dat doe ik dus niet.

En via stemcommando's een SMS sturen werkt voor geen meter. Zelfs bellen werkt niet, ze snapt mijn instructies nooit.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:11:
[...]

Geen carkit / telefoonhouder?
Als het op het dashboard met drie tikjes kan moet het op de telefoon toch ook met drie tikjes kunnen zou je denken.
We hebben een XC40, telefoon is ermee gekoppeld, waarvoor zou ik dan een carkit of telefoonhouder willen? telefoon blijft gewoon netjes in de binnenzak en hoeft daar onderweg niet uit.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

TheKerremenke schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:27:
[...]

Mocht je een iPhone gebruiken dan kun je via kaarten je aankomst delen met wie je maar wil. Die kan dan live volgen in kaarten waar je je bevindt. Volgens mij bedoel je zoiets. Geen idee of dit via Android/AAOS ook mogelijk is.

Edit: dit kan ook via CarPlay. Maar geen idee of je dit gebruikt.
Dat is bekend, ik heb trouwens een android (prive) en een iphone (zakelijk).
Maar ik wil gewoon locatie kunnen delen obv een route vanuit maps die in het dsahbord zit, heel simpel, heel eenvoudig. niets meer of minder dan dat.

Maps in het dashboard doet het prima, is gekoppeld met de SOC gegevens van de auto en voldoet aan alle eisen en wensen op 1 na: locatie delen.

Maps op een android of kaarten op een iphone hebben dat wel, maar weer geen koppeling met de auto, en je moet het extra naast het scherm van je auto gebruiken. En als je daarop een snellader inprogrammeert, zal de wagen de accu niet voorverwarmen voor je daar bent, veel meer nadelen dus.

Maar we weten dat Volvo er een hekel aan heeft dat mensen hun locatie via de auto delen, ze zeggen uit privacy, en daar kan ik deels inkomen (je partner volgen bijvoorbeeld), maar als ik zelf rij, zelf een route heb geprogrammeerd en zelf kies voor het delen daarvan met mijn partner, kids, of zakenrelaties, dan is dat mijn eigen keuze. Nu gaat Volvo dus op die stoel zitten en verbied het mij mijn locatie te delen....

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:18:
[...]
Maar we weten dat Volvo er een hekel aan heeft dat mensen hun locatie via de auto delen,
Dit is wel heel suggestief. Heb je daar een bron voor? anders noem ik het ruis...

• Juancho
Bovendien ligt dat toch bij Google/Android? Aangezien het om Maps gaat.

• Tranquility
Ik had vanmorgen weer het lichtsensor probleem waarbij het rode alarmlicht op het dashboard bleef knipperen en het middenscherm en cluster in nachtmodus bleef. Heb meerdere keren vandaag geparkeerd en weer gaan rijden maar dat haalde net als een reset met de homeknop niets uit.
Hiertoe heb ik het volgende gedaan toen ik thuis was:

1. Auto afgesloten.
2. Hierna meteen de auto weer geopend door de achterklep een stukje te openen door op de knop onder de klep te drukken en meteen nog een keer te drukken totdat hij stopt en op een kier blijft staan.
3. Zo de auto een kwartiertje laten staan.
4. Daarna de achterklep weer gesloten en de auto afgesloten.
5. Hierna ingestapt waarna alles weer werkte.

Wat me opviel na de achterklep een stukje te hebben gesloten en zo de auto een kwartiertje te laten staan is dat de voor- en achterlampen vrijwel meteen uitgingen en niet lang bleef branden.
Maar goed, fijn dat het weer werkt. Dit is nu de tweede keer dat ik dit heb gehad sinds aanschaf (MY24).

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:49
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Bij Tesla kan iedereen die een telefoon met de verbonden app heeft bepaalde dingen van de auto bedienen, zoals het klimaat en de radio. Dus als je een auto deelt met je gezin, dan kan dochterlief de temperatuur op 25 zetten terwijl papa de auto gebruikt. Dat wil je toch niet?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Gimmot
Kensingtonnie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 00:03:
[...]

"<" knop schakelt bij mij de snelheidswaarschuwingspiepjes uit.
If you have ISA, yes. But the older models "<" does nothing. I wish it set up to toggle between speed limiter and cruise control.

I hope Volvo remembers that the old cars had a speed limiter in the new 5.0.5. I would rather never update again then to lose the limiter.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Dit is wel heel suggestief. Heb je daar een bron voor? anders noem ik het ruis...
Is in het verleden hier in dit of het voorgaande topic benoemd, iemand had contact met Volvo hierover.
Bovendien heeft mijn dealer het letterlijk benoemd "als de auto in gebruik is wordt de locatie om privacy redenen niet gedeeld"
En volgens mij staat zoiets ook in de melding in de app die je krijgt als de auto in gebruik is.
Het heeft met AVG te maken lees je overal tussen de regels door

Maar ook Volvo zelf geeft het aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku8Ty0Z_OsIAm84NmRZSqq7kuGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvn0l8ad3pk6A62wfF1jehZw.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.volvocars.com...opic/blt9dc2667524fbe6de/

Het gaat om het delen van de locatie vanuit de auto tijdens het rijden, niet alleen naar de app, ook naar bijv maps servers, dus je locatie delen met een derde wordt actief tegengegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 25-02-2026 22:14 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:00:
Bovendien ligt dat toch bij Google/Android? Aangezien het om Maps gaat.
Ik durf niet te zeggen of dit in maps of in de auto zit, maar feit is dat de app voor AAOS is aangepast, in overleg met Volvo.

Bovendien geeft Volvo zelf ook aan dat de app geen live volgsysteem is, pas als de auto is afgezet en vergrendeld deelt de app de locatie weer. En dat geldt dus ook in brede zin voor locatie info, ook richting maps.
zie kader met n.b. op de volgende pagina

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 25-02-2026 22:15 ]

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:08
ron65 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:11:
[...]

En dat geldt dus ook in brede zin voor locatie info, ook richting maps.
zie kader met n.b. op de volgende pagina
Volvo communiceert locatie naar navigatie in auto, wat gewoon een variant is van Maps in AAOS. Google limiteert vervolgens de mogelijkheid om die info te delen.
Pagina: 1 ... 359 360 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"