Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:33:
@ron65 Ik heb er mij eens in verdiept, en het heeft inderdaad te maken met GDPR en beveiliging.
Live tracking van een persoon via de auto wordt juridisch gezien als persoonsgegevensverwerking.
Dat betekent dat Volvo dan:
- expliciete toestemming zou moeten vragen aan de bestuurder en elke passagier
- controlemechanismen zou moeten bieden (wie volgt wie, hoelang, wanneer),
- en dat er een groot risico op misbruik ontstaat (bijv. stalking of ongewenste monitoring).

En ten tweede beveiling:

Het Volvo-account is gekoppeld aan: voertuiglocatie, toegang tot deuren/kofferbak, remote climate,..
Als derden jouw live locatie konden volgen via Volvo’s servers, dan zou dat een aanvaller extra toegangspunten geven.
Volvo maar niet alleen zij maar ook veel andere merken houden daarom alle locatiegegevens strikt afgeschermd binnen het account van de eigenaar.

Dus uitkomst is via de smartphone, zoals hierboven al aangegeven kan je op een iOS device via Find my iPhone continue uw locatie delen aan derden. Op die manier weet mijn vrouw perfect waar ik zit. Ik heb daar geen probleem mee, want we zijn gelukkig getrouwd ;)

Wil je dit niet continue heb je nog altijd bv. Glympse, ik gebruikte dit vroeger op een Android device, en blijkbaar bestaat het nog altijd. Dit kan je eventueel gebruiken naar uw klanten toe.

En een Apple Airtag kan je ook delen met anderen. Zo heb ik in onze koffers een airtag gestoken toen we deze zomer naar Japan gingen. Die Airtag had ik op mijn iPhone gekoppeld en dan gedeeld met vrouw en dochter. Zo konden we perfect volgen of onze koffers mee op het vliegtuig waren.
Dank voor je uitleg. Het is duidelijk, en ik snap de beweegredenen van Volvo op zich ook wel.
Maar dat neemt niet weg dat ik in de twee voorgaande wagens (glympse inderdaad en deels ook maps) gewoon al rijdend de locatie en ETA life kon delen met een persoon naar keuze, waarbij de deelfunctie na het bereiken van de bestemming meteen weer wegvalt. Ik moest per keer expliciet toestemming geven "door op akkoord te drukken geeft u toestemming uw locatie te delen en wordt een lik naar de ontvanger verzonden waarmee deze toegang krijgt tot tijdelijke locatiegegevens". zag je dan.

Als ik jouw uitleg hier naast leg denk ik nog steeds dat die knop om locatie bewust tijdelijk te delen er gewoon in kan, het enige wat dat nog tegenspreekt is die koppeling met account en dus ook diverse andere functies. Ik denk niet dat die meegestuurd worden met die link, maar dat het een achterdeurtje kán openzetten voor een kundige doorgewinterde hacker, kan ik ook niet uitsluiten. Moet diegene met wie je de locatie deelt ook wel die hacker zijn denk ik dan weer.

Over die airtag delen, dat kan, maar neem het geval van mijn dochter. Die heeftd aar niet veel aan, voor haar is juist die ETA het belangrijkste, ze ziet die wat evrschuiven maar daar kan ze mee leven. Ze weet dat ik kom en weet hoe laat en dat geeft in dat toch al zo drukke koppie zoveel rust... Dat moet je zelf een keer meemaken om te zien hoe waardevol dat dan is.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 09-10-2025 10:44 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:07
Hoe belangrijk die functie voor iemands persoonlijke omstandigheden ook kan zijn, kun je zelfs van een “auto die meer dan 50k kost” niet verwachten dat die aan alle specifieke wensen van alle gebruikers kan voldoen. De kans dat die functie er gaat komen is minimaal, denk dat je de verschillende reacties hier ook moet zien als goed bedoelde adviezen met alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:03:
Hoe belangrijk die functie voor iemands persoonlijke omstandigheden ook kan zijn, kun je zelfs van een “auto die meer dan 50k kost” niet verwachten dat die aan alle specifieke wensen van alle gebruikers kan voldoen. De kans dat die functie er gaat komen is minimaal, denk dat je de verschillende reacties hier ook moet zien als goed bedoelde adviezen met alternatieven.
Kan best, maar Ik vind het raar dat het er niet in zit, en ik mis de functie. punt.
dat mag ik toch vinden? of ligt wat ik vind hier aan banden?

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 09-10-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:15
Misschien kan @4v4t4r nog eens informeren bij het Google team? Als hij er nog contacten heeft 🙂

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:01:
[...]

Kan best, maar Ik vind het raar dat het er niet in zit, en ik mis de functie. punt.
Ik snap je punt wel hoor, het is vreemd dat het op de telefoon en dan via Android Auto wel mogelijk is (wat ook rijden betreft) maar niet via AAOS.

is dit misschien iets? https://play.google.com/s...harlocation.friend.family Dan hoef je volgens mij niet twee navi apps open te hebben.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
[...]

Waarom niet gewoon even bellen?
‘In een auto van meer dan 50K’. Kan dat handsfree.
‘Hey Google, bel Pietje’ en je kan zomaar even aan iemand vertellen dat je iets later bent.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevendGraaf
[...]

Jammer dat je dit als een persoonlijke aanval lijkt te zien. Er is namelijk niemand die zegt dat je er niet iets van mag vinden, sterker nog: verschillende reacties zijn het hier met je eens. Ik maak uit je reacties allen op dat het je opwindt, en wilde alleen maar even benadrukken dat de adviezen die hier gegeven worden misschien niet dé oplossing zijn die je wilt maar goedbedoelde alternatieven om je misschien toch te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
StevendGraaf schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:22:
Nou bijna twee jaar probleemloos met de MY24 gereden te hebben, pak ik er nu een paar achter elkaar. Na het probleem met het alarmlampje dat blijft knipperen lijkt de airco nu ook kuren te vertonen. Al een paar dagen dat de ramen vaker beslaan dan normaal (zelfs op stand 3) en ik deze alleen weer met moeite schoon krijg met de ontwasemer, en dit meerdere keren per rit van een uur. Daarnaast maakt de airco/compressor veel meer geluid dan normaal. Als ik geparkeerd ben na een rit komt er vanachter het dashboard een geluid van een compressor die klinkt als een waterkoker voordat het water echt kookt, een ruisend geluid, dat samen met een zoemend geluid continue in toeren toe- en afneemt. Herkent iemand dit? Snel maar weer even langs de garage in ieder geval.
Overigens is dit probleem nog niet opgelost door de garage. In eerste instantie werd gedacht dat het kleppen blok van de airco vervangen moest worden. Na inspectie leek dat het toch niet te zijn en stuurde ze me weer op pad om het een paar weken aan te kijken. Inmiddels klinkt de auto nadat in geparkeerd heb als een diesel, een ratelend geluid gevolg door een harde klik die auto letterlijk doet schudden. En dat blijft zich herhalen. Tot de auto uitgaat. Heb het geluid gelukkig duidelijk op kunnen nemen en laten beluisteren. Ze gaan nu naar de airco compressor pomp kijken. Wordt vervolgd dus…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dennis25 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:14:
[...]

‘Hey Google, bel Pietje’ en je kan zomaar even aan iemand vertellen dat je iets later bent.
Dus, elke paar km even bellen?
Kijk, ik heb het al enkele malen uitgelegd, ik heb bijvoorbeeld een dochter met authisme, ze wordt daarvoor behandeld doordeweeks en ik haal haar vrijdags op. Kenmerk is dat ze moet weten waar ze aan toe is, van minuut tot minuut, anders gaat het koppie dwars en heb je een stuiterbal die je hele weekeinde verpest.
ALs ik dus om 17.00 afspreek en door drukte 17:02 aankom, is dat al het geval. Kun je je haast niet voorstellen, maar in die mensen werkt alles anders dan bij mensen zonder beperking.
Door real time te delen MET de ETA er live bij, blijkt het ineens niet meer te leiden tot een bozige stuiterbal het hele weekeinde, het helpt haar enorm om te begrijpen dat ik iets later ben, en ze ziet dat ontstaan en weet ook steeds hoeveel later. En dat werkt erg goed, zo goed dat de behandelend arts het zelfs als hint mee gaf om dat vooral te blijven doen.

Dat ga je niet redden met een telefoontje "sorry, ben wat later", echt niet.

Het is een van de hoofdredenen dat ik die functie zo graag zie. het heeft al meermalen mijn weekeinde gered. EN dat doe ik nu inderdaad met de GSM, maar het is gewoon gehannes.
Ik weet dat het er waarschijnlijk niet in gaat komen, maar ik mag er best op hopen toch? al is dat tegen beter weten in.

Alleen snap ik niet goed waarom ze dat er niet in willen zetten, het zit al in de Google Maps software, kennelijk is het doelbewust uitgezet onder AAOS,.
De redenen van privacy conform AVG vind ik flauwekul, dan moeten ze het ook van die GSM afhalen.
De reden van mogelijk achterdeurtje via andere geconnecteerde functies van de auto zelf.. kan ik inkomen maar moet te ondervangen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:29:
[...]

Ik snap je punt wel hoor, het is vreemd dat het op de telefoon en dan via Android Auto wel mogelijk is (wat ook rijden betreft) maar niet via AAOS.

is dit misschien iets? https://play.google.com/s...harlocation.friend.family Dan hoef je volgens mij niet twee navi apps open te hebben.
Leuke app, dank.
Alleen is deze niet op de auto te installeren, en zonder reisdoel kan ook de ETA niet worden voorspeld, en juist dát zoek ik erin.

Maar fijn dat je meedenkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Jammer dat je dit als een persoonlijke aanval lijkt te zien. Er is namelijk niemand die zegt dat je er niet iets van mag vinden, sterker nog: verschillende reacties zijn het hier met je eens. Ik maak uit je reacties allen op dat het je opwindt, en wilde alleen maar even benadrukken dat de adviezen die hier gegeven worden misschien niet dé oplossing zijn die je wilt maar goedbedoelde alternatieven om je misschien toch te kunnen helpen.
Ja oke, dan heb ik je verkeerd begrepen. Is ook een beetje in het licht van wat enkele maanden terug hier speelde denk ik zo.

Laat ik het anders zeggen, ik vindt de auto gewoon super, dat staat buiten kijf, nog nooit een fijnere wagen gehad dan deze.
En als je dan alles zo fijn vindt gaan hele kleine dingen waar je je anders niet druk over maakt (want je hebt andere grotere punten om mee bezig te zijn) ineens een rol spelen.
Maar dit puntje vind is een beetje storend, en dat is puur te wijten aan mijn persoonlijke bedoeling van gebruik ervan en heeft te maken met dat het ontbreken van deze functie kan leiden tot een bedorven weekeinde hier. Elders beter uiteengezet, maar als je dat even leest snap je wat ik daarmee bedoel.

EN ja, ik los het nu al 3 jaar op door die momenten de GSM als navigatie in te zetten, maar ik zie het als een ontbreken van een functie die er eigenlijk al inzit maar doelbewust wordt weggelaten, en daar kan ik mij inderdaad wat over opwinden soms.

Sorry als je denk dat ik me aangevallen voelde door je, dat is niet zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:31
Pfoeee hmmm het trillingsprobleem vindt ik anders behoorlijk irritant hoor.
Verder wel met je eens dat het een heerlijke auto is. Alleen ik kan maar niet wennen aan dat trillende stuur op de snelweg.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:27
Babtvt schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:26:
Verder wel met je eens dat het een heerlijke auto is. Alleen ik kan maar niet wennen aan dat trillende stuur op de snelweg.
Kunnen we binnenkort claimen door het gekregen hand-armvibratiesyndroom ;)

Ik merk het trillen eigenlijk niet meer. Irriteer me meer aan de weer krakende stoel. Nog ff afspraak voor maken.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:31
Ah ja das een goeie inderdaad. Laatste tijd merk ik naast het kraken van de stoel dat de middenarmsteun ook zijn beste tijd heeft gehad en wat wd40 kan gebruiken.

Achja zal de leeftijd wel zijn

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 12:50

TAA

Liever IRC

Gisteren de eerste keer APK gehad; 4 jaar oud en 138k op de teller. Geen noemenswaardige zaken buiten voor de 2e keer een nieuwe set voorbanden (om problemen in de winter te voorkomen) en vervangen batterij in de sleutel omdat keyless entry regelmatig haperde de afgelopen weken terwijl dat voorheen nooit was.

Nog een jaartje lage bijtelling en dan is dat feest in ieder geval over. Valt een eventuele EX60 ineens wel heel veel duurder uit dan een nieuwe EX40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
TAA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:06:
Gisteren de eerste keer APK gehad; 4 jaar oud en 138k op de teller. Geen noemenswaardige zaken buiten voor de 2e keer een nieuwe set voorbanden (om problemen in de winter te voorkomen) en vervangen batterij in de sleutel omdat keyless entry regelmatig haperde de afgelopen weken terwijl dat voorheen nooit was.
Netjes.
Hoe is het met de batterij gesteld na vier jaar en 138k? Veel range verloren? Hoe vaak DC geladen?
Nog een jaartje lage bijtelling en dan is dat feest in ieder geval over. Valt een eventuele EX60 ineens wel heel veel duurder uit dan een nieuwe EX40.
Wel logisch natuurlijk aangezien een XC/EX60 een klasse hoger zit dan een XC/EX40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO-r_oO7zOZWPWpuCATGUhqbUyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y03Bbm7IUHe7px4QOJINqNK9.jpg?f=fotoalbum_large

Als die range nou ook eens zo zou blijven 😉😅

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TAA

TAA

Liever IRC

Tranquility schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Netjes.
Hoe is het met de batterij gesteld na vier jaar en 138k? Veel range verloren? Hoe vaak DC geladen?

[...]

Wel logisch natuurlijk aangezien een XC/EX60 een klasse hoger zit dan een XC/EX40.
De degradatie van de batterij was zoals ik begrepen heb in de werkplaats nauwelijks meetbaar; hadden het over 0,3%. Dat komt ook wel overeen met mijn ervaring; in de zomer geeft 100% een range op het display tussen de 380-400km en in de winter zakt dit tot 330-350km. Dit is in al die tijd niet anders geworden; zelfs vandaag geeft 100% gewoon 400km aan. Ik reken gemakshalve nog steeds met 3-3,5km per % en dat valt eigenlijk altijd mee met werkelijk verbruik.

Gemiddeld verbruik in de app staat op 18,7kWh/100km. Snelladen doe ik overigens vrijwel nooit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:37
Ik ga na 4 jaar XC40 de club verlaten. Nog even gekeken naar een nieuwe EX40, maar behalve het iets betere bereik biedt de auto eigenlijk weinig spannends.

De nieuwe auto wordt een smart #5 (dus ik blijf wel binnen het Geely concern). Een 800V auto met een rijbereik van bijna 600 km en laden op 400 kW. Binnen 18 minuten weer zo goed als vol. Nog even drie weekjes wachten en dan gaat de ruil plaatsvinden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:28
TAA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

De degradatie van de batterij was zoals ik begrepen heb in de werkplaats nauwelijks meetbaar; hadden het over 0,3%. Dat komt ook wel overeen met mijn ervaring; in de zomer geeft 100% een range op het display tussen de 380-400km en in de winter zakt dit tot 330-350km. Dit is in al die tijd niet anders geworden; zelfs vandaag geeft 100% gewoon 400km aan. Ik reken gemakshalve nog steeds met 3-3,5km per % en dat valt eigenlijk altijd mee met werkelijk verbruik.

Gemiddeld verbruik in de app staat op 18,7kWh/100km. Snelladen doe ik overigens vrijwel nooit.
Dat is niet de ervaring die ik heb.... Dwz: Ik zie wel vergelijkbare getallen op het display staan als die jij hebt, maar in de praktijk kom ik veel niet zo ver en daalt het ook elk jaar wat...

TOen ik 'm net had (in dec 2021 ontvangen), had ik op slechte winterdagen altijd nog wel minimaal 10% over en laadde ik nooit tot 100%. Dit is elke jaar iets slechter geworden. Vorige winter moest ik op slechte dagen al tot 100% heen en weer naar mijn werk (240km), had dan onder de 10% over als ik thuiskwam.

Dit wordt mijn laatste winter met deze auto. Ik hoop dat die het nog redt dat ik op 100% die afstand kan rijden, maar ben er niet zeker van..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 14:47
Dennis25 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:14:
[...]
In tegenstelling tot mijn vorige auto's werkt dit dus niet in de Volvo...

Ik heb allerlei variaties van "Bel XXX" geprobeerd, en ik krijg alleen maar van het vrouwtje in het dashboard te horen dat ze me niet begrijpt. Het is me nooit gelukt om via een stem commando te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Babtvt schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:26:
weet je dat me dat amper meer opvalt? ik heb wel die nieuwere airbag in het stuur gekregen met iets meer ballast erin waardoor het trillen wat gedempt wordt.
Het is er zeker nog wel, maar er gaan weken voorbij dat ik het niet eens meer opgemerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

TAA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Laad jij altijd tot 100%? ik hou het op advies Volvo gewoon op 90% en dat is nu 340 km actieradius, even omgerekend 240/0.9 = 377 km (afgerond 380) bij 100% met de temperaturen rond 15 graden nu.

Wat @Kammika beschrijft dat je wel 380 km op de vorspelling ziet maar je die niet haalt, merk ik ook. Al wijt ik dat aan dat die 380 km bij een gebruik van de accu van 100% naar 0% betreft en je nooit tot 0% gaat. Ik in ieder geval niet, ik hou het vaak tot ergens tussen 10 en 20%, en ik laat de wagen dan ook niet als deze onder 20% komt gewoon staan, dan ga ik toch eerst even laden.

400 km bij 100% heb ik alleen het eerste half jaar na nieuwe aflevering wel eens gezien, daarna nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:51
Gewoon laden volgens wat je nodig hebt. Die 10% extra laden (naar 100%) is ook heel langzaam, dus je hebt er tijd voor nodig ook. Mijn limiet staat op 100% - als er een vrije laadpaal is op het werk dan moet ik sowieso toch naar huis rijden en blijft hij niet op 100% staan.

Thuisladen doe ik vrijwel nooit meer sinds er laadpalen zijn op de werkplek. Batterij degradatie zal me eerlijk gezegd een worst wezen. 4 jaar een Model 3 gehad, vaak snelladen, bijna altijd naar 100%, rijbereik was vrijwel identiek aan het einde van de lease. Ik veronderstel dat de batterij van de Volvo evengoed tegen een stootje kan, en als ik het verhaal van @TAA lees is dat ook zo. Mijn gemiddelde ligt wel een stukje hoger, 20.3 - maar ik doe erg veel korte afstanden (cabine opwarmen/koelen + stevig rijden, maarja.. twin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:24:
[...]
Laad jij altijd tot 100%? ik hou het op advies Volvo gewoon op 90% en dat is nu 340 km actieradius, even omgerekend 240/0.9 = 377 km (afgerond 380) bij 100% met de temperaturen rond 15 graden nu.
Nee, tuurljik niet altijd. ik heb evcc en laad altijd precies tot wat ik nodig heb (hou de "tank" zo leeg mogelijk om ruimte over te houden om mijn zonnestroom op te slaan). Alleen als ik heb bereik nodig heb, gaat die naar 100%.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerry_Utrecht
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-10 20:06
In het xc40forum is een discussie over de upgrade van het infotainment systeem. Het lijkt toch of er een upgrade mogelijk is: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2025/MC-11023538-0001.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA

TAA

Liever IRC

DoubleDot schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:46:
Gewoon laden volgens wat je nodig hebt. Die 10% extra laden (naar 100%) is ook heel langzaam, dus je hebt er tijd voor nodig ook. Mijn limiet staat op 100% - als er een vrije laadpaal is op het werk dan moet ik sowieso toch naar huis rijden en blijft hij niet op 100% staan.

Thuisladen doe ik vrijwel nooit meer sinds er laadpalen zijn op de werkplek. Batterij degradatie zal me eerlijk gezegd een worst wezen. 4 jaar een Model 3 gehad, vaak snelladen, bijna altijd naar 100%, rijbereik was vrijwel identiek aan het einde van de lease. Ik veronderstel dat de batterij van de Volvo evengoed tegen een stootje kan, en als ik het verhaal van @TAA lees is dat ook zo. Mijn gemiddelde ligt wel een stukje hoger, 20.3 - maar ik doe erg veel korte afstanden (cabine opwarmen/koelen + stevig rijden, maarja.. twin)
Dagelijkse ritje is tegenwoordig 40km enkele reis, laden 1x per dag (op het werk) tot 100%. Dus eigenlijk is het 90-80-100-90 eat, sleep, repeat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:00
Vanmorgen weer open slotje in de app, swipe de achterklep niet op slot.
Maar als ik -zonder sleurel- naar de auto ga krijg ik hem niet open, alles is dicht.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 20:25
Vervelend, tijdens laadstop op weg naar Disneyland as we speak, weer onderbreking laadproces ‘check kabel’ melding. Terug naar wagen gelopen van bankje in het zonnetje en weer alles opnieuw aangesloten. Nu loopt het door, voor zekerheid maar het kapje onder de stekker gedrukt. Na vakantie maar weer langs garage. Voor zo’n dure wagen wel echt een kwaliteitsdingejte aangezien meerderen hier ook al klachten hieromtrent hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

austin_77 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:11:
Vervelend, tijdens laadstop op weg naar Disneyland as we speak, weer onderbreking laadproces ‘check kabel’ melding. Terug naar wagen gelopen van bankje in het zonnetje en weer alles opnieuw aangesloten. Nu loopt het door, voor zekerheid maar het kapje onder de stekker gedrukt. Na vakantie maar weer langs garage. Voor zo’n dure wagen wel echt een kwaliteitsdingejte aangezien meerderen hier ook al klachten hieromtrent hadden.
Je dealer kan het pennetje linksboven met een speciaal gereedschapje iets omhoog halen en licht buigen, dan is het probleem opgelost. Bij mij is het daarna nooit meer voorgekomen.
Maar je hebt een punt, zou niet mogen kunnen gebeuren dit voor zo'n duur product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Vandaag voor de tweede keer een spontane reboot gehad van het infotainment systeem.
Ik stap in, Spotify gaat spelen, paar seconden later opeens geluid uit en scherm op zwart… Weer even later “volvo” donkergrijs in beeld en het systeem start weer op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Jerry_Utrecht schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:35:
In het xc40forum is een discussie over de upgrade van het infotainment systeem. Het lijkt toch of er een upgrade mogelijk is: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2025/MC-11023538-0001.pdf
Dat zou wel mooi zijn! Desnoods wordt het een betaalde upgrade, hetzij tegen gereduceerd tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:07:
Vandaag voor de tweede keer een spontane reboot gehad van het infotainment systeem.
Ik stap in, Spotify gaat spelen, paar seconden later opeens geluid uit en scherm op zwart… Weer even later “volvo” donkergrijs in beeld en het systeem start weer op..
Ik had dat onderweg, en herstarten duurde dan zeker 10 a 15 minuten.
Daarvoor langs de dealer geweest en die heeft alle software opnieuw gedaan met 3.7r
De r staat voor "repair kit"

De OTA die we krijgen bevat namelijk alleen die scripts die zijn gewijzigd. De scripts die niet zijn gewijzigd laat men met rust.
Stel dat je een eerdere OTA een keer hebt gemist (is bij mij meer dan eens voorgekomen) waarin een script zat dat wel gewijzigd is, dat bij latere OTA ongewijzigd bleef. Je hebt van dat script dan de voorgaande versie.
Bij de latere OTA komt dat script echter niet mee want is op dat moment niet gewijzigd, dus je blijft het voorgaande versie van dat script houden.

De nieuwe OTA scripts hebben met de laatste versie van dat script geen problemen, maar met de voorgaande versie blijkt het tot botsingen te komen, en daar heb je jouw probleem met reboots.

De r versie bevat ALLE scripts van de software, en door die te draaien wordt ook het achter gebleven script ververst, maar de r versie is alleen via de werkplaats leverbaar.

Overigens moet je daarna je volvo ID weer koppelen, de profielen weer aanmaken en je telefoons weer koppelen, maar het probleem is dan wel opgelost.
Ik zou er mee naar de dealer gaan dus.. en zeg maar rustig dat het op 1 rit 2x gebeurde en de reboot heel langzaam ging, dat triggert ze op bovenstaand probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 20:25
Qua laden verder geen problemen meer gehad . Buiten een Freshmile laadpaal bij een hotel naast Disneyland waar na drie uur laden €0,10 per minuut wordt gerekend 🫢
Nu is de vertaling dusdanig ruk dat niet duidelijk was of dat in rekening gebracht werd na drie uur laden of dat het een kleeftarief is. Gelukkig is het het laatste gebleken. Had hem er toch maar even vanaf gehaald. Bah wat een wildgroei aan tarieven en een laadpaal zonder infoscherm is toch niet zo fijn in het buitenland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Tranquility schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:07:
Yes ook al een paar keer gehad helaas. Soms ook bij het instappen, terwijl de auto aan het voorverwarmen is kom je bij de auto loskoppelen, draait rustig door en niets aan de hand stap in. Zwart scherm en langzaam komt het Volvo logo, alles stopt incl. ventilatie en daarna gaat het rustig verder.

Toch maar even melden als hij de 31e voor de eerste beurt gaat. Naast trillen vanuit de achterkant, voel het echt bij flink gas geven. De grap is voel het niet altijd, heeft wel echt ook met temperatuur te maken maar zowel met all seasons als winterbanden het geval.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:52
austin_77 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:25:
Qua laden verder geen problemen meer gehad . Buiten een Freshmile laadpaal bij een hotel naast Disneyland waar na drie uur laden €0,10 per minuut wordt gerekend 🫢
Nu is de vertaling dusdanig ruk dat niet duidelijk was of dat in rekening gebracht werd na drie uur laden of dat het een kleeftarief is. Gelukkig is het het laatste gebleken. Had hem er toch maar even vanaf gehaald. Bah wat een wildgroei aan tarieven en een laadpaal zonder infoscherm is toch niet zo fijn in het buitenland
De meeste Freshmile palen die ik heb tegengekomen werken op die manier. Redelijk vlot Frans spreken is daar natuurlijk wel handig voor.
Nu moet ik toegeven dat ik zo'n kleeftarief bij een drukke plek zoals een hotel wel op zijn plaats vindt, anders wordt het wel erg onhandig om op zo'n plaatsen een laadpaal te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07
ron65 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:16:
[...]
weet je dat me dat amper meer opvalt? ik heb wel die nieuwere airbag in het stuur gekregen met iets meer ballast erin waardoor het trillen wat gedempt wordt.
Het is er zeker nog wel, maar er gaan weken voorbij dat ik het niet eens meer opgemerkt heb.
Ik heb ook nauwelijks last van trillingen in het stuur. Het is er wel, maar heel licht.
Irritanter vind ik het duidelijk hoorbare geluid van de Michelin CC2 banden (of lagers?)
Soms zou je een sonoor motorgeluid missen 🫢, het bandengeluid is vervelender.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
Jerry_Utrecht schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:35:
Dit zou geweldig nieuws zijn.

Deze kwam ik overigens tegen op Reddit:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/9o3fubaozhuf1.jpeg

Vertaling:
Date: October 9, 2025.

Dear Customer,

We are pleased to inform you that your Volvo will receive a new update to the infotainment system, available soon via an OTA (Over-the-Air) update.

This update is part of Volvo's commitment to providing you with the best technology, a more intuitive experience, and a modern design on every trip.

What does this update include?

A new User Experience (UX) system with a more modern and easy-to-use interface.

Better visibility on the driver display, with more space for the map and optimized organization.

The same functions and information you already know, now with a clearer and more intuitive presentation.

Important:

This update is highly recommended to take full advantage of your vehicle's capabilities.

Please note that, once installed, it is not reversible.

You will receive it directly in your vehicle via OTA. If you've already received a notification, you can install it at your convenience.

If you have any questions or need help, don't hesitate to contact us.

VOLVO CARS CHILE
Ging om een XC40 P6 uit 2024. Lijkt er dus op dat die nieuwe schil snel komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:22
danslo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

[Afbeelding]

Vertaling:

[...]

Dat verhaal op Reddit gaat over een nieuwe update van de software, die info is al langer bekend en staat los van een eventuele vervanging van de hardware. Tis natuurlijk wel zo dat die software wel lekkerder draait op snellere hardware.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
rolfio schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Dat verhaal op Reddit gaat over een nieuwe update van de software, die info is al langer bekend en staat los van een eventuele vervanging van de hardware. Tis natuurlijk wel zo dat die software wel lekkerder draait op snellere hardware.
Ik probeerde ook geen link te leggen met een mogelijke hardware retrofit, gewoon delen dat de OTA er aan zit te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
danslo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

[Afbeelding]

Vertaling:

[...]

Bron?

Lijkt mij fake nieuws. Vind het erg onwaarschijnlijk dat ze dit niet grootser aankondigen. Zou dan iig dan een aangepaste software updates pagina ergens verwachten..

Als iemand me daar een linkje van kan tonen (of naar een persbericht) dan ga ik het serieus nemen…

(Alhoewel meest waarschijnlijk dat zo’n update eeerst een paar keer wordt ingetrokken/stilgelegd voor die echt breed wordt uitgerold)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:22
danslo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Ik probeerde ook geen link te leggen met een mogelijke hardware retrofit, gewoon delen dat de OTA er aan zit te komen :P
Aha, helder ;)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
marcel_76 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:54:
Yes ook al een paar keer gehad helaas. Soms ook bij het instappen, terwijl de auto aan het voorverwarmen is kom je bij de auto loskoppelen, draait rustig door en niets aan de hand stap in. Zwart scherm en langzaam komt het Volvo logo, alles stopt incl. ventilatie en daarna gaat het rustig verder.

Toch maar even melden als hij de 31e voor de eerste beurt gaat. Naast trillen vanuit de achterkant, voel het echt bij flink gas geven. De grap is voel het niet altijd, heeft wel echt ook met temperatuur te maken maar zowel met all seasons als winterbanden het geval.
Yep, die trilling is hier ook nog steeds niet weg. Het vervelende is dat het niet altijd optreed en niet alleen bij vol vermogen optrekken, maar ook wanneer ik rustig snelheid maak en dan vooral bij het snelheid maken bij opritten naar de snelweg bijvoorbeeld. Vooral als ik een flauwe bocht maak tijdens accelereren voel ik de trilling.

Uiteraard bij de eerste 30k beurt een paar weken terug weer gewag van gemaakt (eerder waren hiervoor vorig jaar de achterassen al vervangen) , maar ze kunnen het niet reproduceren na een proefrit. Ik denk dat dit probleem bij alle XC40 en EX40 speelt, want een EX40 leenauto, die ik een tijd geleden een keer meekreeg tijdens het vervangen van de achterassen, had gewoon hetzelfde probleem.

Sinds dat de assen vervangen waren was het probleem niet over, wat toen ook bevestigd werd door de monteur. Pas een paar weken later werd het minder voelbaar, wat volgens mij aan de stijgende temperatuur te wijten was waardoor ik verdenk dat de temperatuur hier een belangrijke rol in speelt. Ondertussen heb ik nieuwe velgen en banden wat dus geen verschil maakt. Ik ben dan ook benieuwd wanneer het straks echt kouder gaat worden of het probleem ook weer erger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Kammika schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Bron?

Lijkt mij fake nieuws. Vind het erg onwaarschijnlijk dat ze dit niet grootser aankondigen. Zou dan iig dan een aangepaste software updates pagina ergens verwachten..

Als iemand me daar een linkje van kan tonen (of naar een persbericht) dan ga ik het serieus nemen…

(Alhoewel meest waarschijnlijk dat zo’n update eeerst een paar keer wordt ingetrokken/stilgelegd voor die echt breed wordt uitgerold)
https://www.reddit.com/r/...with_new_ui_for_recharge/

Kan me niet voorstellen dat iemand de moeite neemt om dat te faken, wellicht een foutje bij Volvo Chile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:04:
Ik heb ook nauwelijks last van trillingen in het stuur. Het is er wel, maar heel licht.
Irritanter vind ik het duidelijk hoorbare geluid van de Michelin CC2 banden (of lagers?)
Soms zou je een sonoor motorgeluid missen 🫢, het bandengeluid is vervelender.
Naarmate de CC2 banden op de 19" velgen sleten, nam het afrolgeluid ook toe.
Nu met de nieuwe 20" velgen met de CC3 banden eronder is het echt een stuk stiller. Wat dat betreft ben ik super tevreden over de nieuwe CC3 banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
danslo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

https://www.reddit.com/r/...with_new_ui_for_recharge/

Kan me niet voorstellen dat iemand de moeite neemt om dat te faken, wellicht een foutje bij Volvo Chile.
Ik wel, gebeurt regelmatig dit soort dingetjes op reddit en is ook heel simpel geworden: gooi een een echte mail een llm (vb ChatGPT) in, en zeg dat je in die stijl een andere wil maken. Ik denk dat je zeker 30 sec bezig bent om deze fake te maken

Anyway ik hoop dat jullie allemaal gelijk hebben en ik niet. Maar ik acht de kans erg klein…

[ Voor 9% gewijzigd door Kammika op 12-10-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:00:
Ik wel, gebeurt regelmatig dit soort dingetjes op reddit en is ook heel simpel geworden: gooi een een echte mail een llm (vb ChatGPT) in, en zeg dat je in die stijl een andere wil maken. Ik denk dat je zeker 30 sec bezig bent om deze fake te maken

Anyway ik hoop dat jullie allemaal gelijk hebben en ik niet. Maar ik acht de kans erg klein…
Ik geloof het pas als ik een melding zie verschijnen in de Volvo app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:03
Tranquility schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Yep, die trilling is hier ook nog steeds niet weg. Het vervelende is dat het niet altijd optreed en niet alleen bij vol vermogen optrekken, maar ook wanneer ik rustig snelheid maak en dan vooral bij het snelheid maken bij opritten naar de snelweg bijvoorbeeld. Vooral als ik een flauwe bocht maak tijdens accelereren voel ik de trilling.

Uiteraard bij de eerste 30k beurt een paar weken terug weer gewag van gemaakt (eerder waren hiervoor vorig jaar de achterassen al vervangen) , maar ze kunnen het niet reproduceren na een proefrit. Ik denk dat dit probleem bij alle XC40 en EX40 speelt, want een EX40 leenauto, die ik een tijd geleden een keer meekreeg tijdens het vervangen van de achterassen, had gewoon hetzelfde probleem.

Sinds dat de assen vervangen waren was het probleem niet over, wat toen ook bevestigd werd door de monteur. Pas een paar weken later werd het minder voelbaar, wat volgens mij aan de stijgende temperatuur te wijten was waardoor ik verdenk dat de temperatuur hier een belangrijke rol in speelt. Ondertussen heb ik nieuwe velgen en banden wat dus geen verschil maakt. Ik ben dan ook benieuwd wanneer het straks echt kouder gaat worden of het probleem ook weer erger wordt.
Bij ook de assen vervangen en het is een stuk beter, maar soms wordt het weer wat erger.
Mijn hypothese op dit moment is ook dat de bandenspanning een grote rol speelt. Als ik die heel precies op 2.8 zet lijkt het weer vrijwel weg.
Pagina: 1 ... 338 339 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"