pascalo schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:47:
Ik rijd nu een aantal jaar een Volvo EX40 en ik ben benieuwd of anderen dit gedrag herkennen. Bij publieke AC-laadpalen met twee aansluitingen merk ik dat mijn auto soms stopt met laden op het moment dat er een tweede auto naast me wordt ingeplugd. In plaats van het laadvermogen terug te schalen, gaat de laadstatus bij mijn EX40 op pauze of stopt het laden volledig, waarna hij het niet altijd vanzelf weer oppakt. Vaak moet ik de laadbeurt dan opnieuw starten.
Met mijn vorige auto, een Tesla Model 3, heb ik dit bij dezelfde laadpalen nooit meegemaakt, wat mij doet vermoeden of dit specifiek samenhangt met de manier waarop de Volvo EX40 omgaat met veranderingen in beschikbaar vermogen tijdens AC-laden.
Herkennen andere EX40 rijders dit? Is dit bekend gedrag en zijn er ervaringen met instellingen die dit verbeteren?
laat me raden, toevallig een Zoë die erbij komt laden? Ik had hier ook altijd last van met onze vorige XC40 en dat is met de PS2 helaas niet anders. Iemand in onze straat heeft zo'n Zoë en die dingen gooien 8 van de 10x mijn laadsessie eruit. Andersom trouwens ook, als ik de sessie opnieuw opstart zie ik letterlijk de sessie van de Zoë stoppen. Bizar gedrag, maar letterlijk alleen bij Zoë's en niet bij andere merken die aan dezelfde laadpaal staan te laden.
Online ook wel wat over te vinden, maar blijft een gevalletje van wie is de schuldige. Ik zou zeggen dat het niks uit moet maken wie er laadt en dat de laadpaal provider het gewoon zo moet regelen dat sessies nooit elkaar kunnen stoppen. Daar moet iets tussen komen te zitten waardoor een andere auto niet in de problemen komt. In dit geval is het overigens veel bij Vattenfall. Ik heb ze het al 2x voorgelegd maar het is een afschuwelijke partij als het gaat om communicatie en het opvolgen van gemelde storingen.
[
Voor 15% gewijzigd door
Juancho op 24-01-2026 17:05
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio