• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:43
Tranquility schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Hier nog steeds geen teken van nieuwe software voor mijn MY24. Maar wellicht heeft dat te maken dat ik de nieuwe IHU al heb en dat mijn auto nu door de update server beschouwd wordt als een MY26.
@RigolleM @caspervc @danslo , hebben jullie al een update gehad? Jullie hebben toch ook de nieuwe IHU in een MY24 dacht ik?
Ik heb een EC40 MY26 en nog geen update gekregen.

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:02
vanochtend het bericht dat de update gedaan kon worden op de app, maar deze gaf een fout aan wanneer ik hem wilde starten. Even in de auto gaan zitten en daar de update aangezet. hij is nu actief. C40 MY24

Geen mail gekregen en geen vooraankondiging op het scherm in de auto. de update was er gewoon ineens.

Iemand enig idee wanneer wij de nieuwe update van google maps in de auto kunnen verwachten? Zou dan samen met deze update ineens een volledig nieuw infotainment lijken :P

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55
Childofbodom schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:18:
Vanochtend updatemelding op mijn MY24. Druk op installeren, krijg melding "server niet beschikbaar" (terwijl auto LTE verbinding heeft). Ook meermaals opnieuw proberen zelfde resultaat. Nu is de melding weg en krijg ik hem niet meer aangeboden... matig..
Ik had exact hetzelfde, maar net geprobeerd en nu zie ik wel een mogelijkheid tot een update. Ik heb hem zojuist kunnen starten.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:54
[...]
@RigolleM @caspervc @danslo , hebben jullie al een update gehad? Jullie hebben toch ook de nieuwe IHU in een MY24 dacht ik?
Klopt, maar bij mij hebben ze hem direct er op gezet bij vervangen van IHU. Upgrade was net een dag ervoor uitgekomen :*)

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:38
Iemand al in staat gebleken om de IHU te laten vervangen bij een andere garage dan Nijverdal?
Ik wil er wel aan voor mn MY24 maar de lokale Volvo Dealer wil er (nog) niet aan...

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:39
[...]

Hier nog steeds geen teken van nieuwe software voor mijn MY24. Maar wellicht heeft dat te maken dat ik de nieuwe IHU al heb en dat mijn auto nu door de update server beschouwd wordt als een MY26.
Nope, hier nog niet

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaaag de melding in de app gehad dat er een nieuwe display ervaring aan zit te komen.
Gisteren de mail met dezelfde maelding.
Vorige week dezeflde melding in de display van de auto zel al
Nu de update zelf nog, die ontbreekt nog :-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:35

timhtc

Home Energy Management

Dag twee, poging twee OTA weer mislukt. Momenteel bij de dealer aan de computer in laten spoelen.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Hier vanmorgen de melding in de auto. Om 10:00 uur de update aangezet en nog geen 20 minuten later de melding in de app dat de update is uitgevoerd. Net bijna 4 uur gereden en ik ben wel blij met de update. Schakelen tussen radio en Spotify is veel simpeler nu, de layout in het instrumentarium achter het stuur is er enorm op vooruit gegaan, de groepering van apps is beter, de auto-instellingen beter en logischer bereikbaar en het lijkt allemaal net even wat sneller te werken nu.

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55
vdburg schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Ik had exact hetzelfde, maar net geprobeerd en nu zie ik wel een mogelijkheid tot een update. Ik heb hem zojuist kunnen starten.
Na zo'n 45 minuten was de update afgerond. Alles lijkt goed te werken, het is een beetje wennen aan de nieuwe layout maar ik ben er op het eerste gezicht wel blij mee.

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:42
Ook ik kreeg vandaag (eindelijk) de melding. (MY24)
Probeerde de update te starten met 40% maar dat was niet voldoende.

De auto net even opgeladen tot 45% om de update naar 5.0.5 te starten, druk op update installeren en ik krijg de melding "Your car software is up to date. You'll be notified once a new update becomes available". Geen update meer in de app, of de midden console in de auto.

Zit nu nog op 4.2.13 dus ben benieuwd of dit een tijdelijke bug is, of dat hij is teruggetrokken?

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:38
DuneEmpire schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:51:
Ook ik kreeg vandaag (eindelijk) de melding. (MY24)
Probeerde de update te starten met 40% maar dat was niet voldoende.

De auto net even opgeladen tot 45% om de update naar 5.0.5 te starten, druk op update installeren en ik krijg de melding "Your car software is up to date. You'll be notified once a new update becomes available". Geen update meer in de app, of de midden console in de auto.

Zit nu nog op 4.2.13 dus ben benieuwd of dit een tijdelijke bug is, of dat hij is teruggetrokken?
Vandaag de update melding gehad. Met de melding dat soc minimaal 40% moet zijn. Heb de accu eerst van 35 naar 45% gelaten alvorens de update te starten. Daarna alles ok gegaan. Ziet er goed uit. Kan nu snel van "opd" naar "auto opd" schakelen.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:06
Tranquility schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Hmm, ik voel een cancelling aankomen. Het zou me dus niet verbazen als deze OTA-keutel weer wordt ingetrokken. Heb overigens zelf nog geen melding of aankondiging op het middendisplay gehad, maar dat komt wellicht omdat ik al een nieuwe IHU heb met UX er al op, welliswaar de oude versie.
Geen melding op het midden display gehad, wel de mail vorige week. Echter in de nacht stond de update blijkbaar klaar had in de ochtend die gezien. Ik eerst even dochter wegbrengen en daarna de update gestart vanuit de auto, die is een 45 minuten bezig geweest en klaar. Vreemde was in mijn geval dat de app is blijven hangen in "installatie voorbereiden" maar ik kreeg wel de meldingen over de QR code voor bezoekers en dat de auto klaar was. Naar de auto gelopen en alles was prima, update geslaagd en alles voelt wel vrij snel aan gelukkig.

Ik moet wel wennen aan het midden scherm, vanwege de balken onder is ook Deezer anders etc. Ik vind de volume sliders veeeeel te groot o.a. en maps voelt vanwege de informatie eromheen nu wat klein aan. Maar goed ik stel het in en gebruik meestal alleen de driver display.

De app bleef hangen zelfs na de update in "installatie voorbereiden" uitloggen werkte niet, dus op advies van Volvo via de chat even de app verwijderd van de telefoon en opnieuw erop gezet, inloggen en voila meldingen weg en alles prima.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:10
Het enige probleem dat ik momenteel ervaar met 5.0.5 is dat de Play Store het niet doet. Op zich niet erg, maar hij werkt ook geen apps meer bij. Na het wissen van cache/gegevens is het nog erger, hij ziet geen geïnstalleerde apps en ik kan er ook geen installeren, meteen de melding "try again" als ik een app detail wil openen. Vrees dat het een factory reset zal worden

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:50
Idr548 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:04:
Ik had de hoop dat we de google kaart permanent op "dark" konden zetten in de nieuwe UI. Helaas niet dus :)

En eigenlijk had ik nog meer hoop gehad op een slimmere regeling van de helderheid van de schermen afhankelijk van het zonlicht. Dit is iets die me eigenlijk mateloos stoort aan de volvo :(
Die regeling is er wel. De kaart van maps is de enige die alleen maar de functies bouwlamp en donker kent, de rest reageert keurig op omgevingslicht.

22,29 kWh/100km

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07
Vanmorgen was het scherm wederom zwart, startte wel weer snel op en werkte weer. Even later bij switchen tussen Spotify en Open Radio werd het scherm niet geladen en stond er "info laden" of zoiets. De radio deed het wel maar de play knop van Spotify was daarna weg. Ook kon ik geen plaatjes van de radiostations meer zien door het lege scherm, maar kon nog wel tussen de stations schakelen. Het is erg buggy allemaal. Hoop dat de update hier ook nog komt want de UX-verise van 4.2.13 is erg onstabiel.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07
Childofbodom schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:18:
Iemand al in staat gebleken om de IHU te laten vervangen bij een andere garage dan Nijverdal?
Ik wil er wel aan voor mn MY24 maar de lokale Volvo Dealer wil er (nog) niet aan...
Ik zou gewoon de afspraak met Nijverdal maken. Die jongens hebben er ondertussen ruime ervaring mee. De reguliere dealers willen er nog niet aan.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb gisteravond de 5.05 gekregen. Echter kan ik nu niet meer laden. Bij het initialiseren (gele scherm) duurt het ong 15-20 seconden en dan springt de paal op rood. Heb al 2 palen geprobeerd, zelfde effect. Ook de auto al gereset (15 minuten wachten, computers reset enz), geen effect. Iemand nog suggesties?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wamske
  • Laatst online: 21:29
wamske schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Je zou Jedlix kunnen overwegen. Jedlix controleert het laden van de auto via de app van de auto, je geeft aan wanneer je wil dat de accu vol is, wat het minimum moet zijn en Jedlix laadt wanneer de prijs het laagst is = meestal de meest groene optie.
Nou; inmiddels heb ik een XC40 P8 voor de deur staan en kom ik er tot mijn verbazing achter dat Jedlix Volvo niet support (Tibber wel, maar ik heb VanDeBron als leverancier).
Dus 1; sorry, fout advies
2; wat gebruiken jullie om slim (groen) te laden?
3; wat is dat ding gruwelijk snel 8)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:06
wamske schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Nou; inmiddels heb ik een XC40 P8 voor de deur staan en kom ik er tot mijn verbazing achter dat Jedlix Volvo niet support (Tibber wel, maar ik heb VanDeBron als leverancier).
Dus 1; sorry, fout advies
2; wat gebruiken jullie om slim (groen) te laden?
3; wat is dat ding gruwelijk snel 8)
2: Ik heb een Wallbox PulsarPlus met load balancing. In de app van Wallbox zet ik Solar Charging aan. De auto wordt dan alleen opgeladen als er genoeg zonnestroom over is. In de zomer is dat geen probleem, want mijn zonnepanelen leveren in de praktijk tot 7,5 kW, maar bij minder zon kan het gebeuren dat de auto even moet wachten tot de wasdroger klaar is.

3: Lekker man!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03 19:59
Microkid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:37:
Ik heb gisteravond de 5.05 gekregen. Echter kan ik nu niet meer laden. Bij het initialiseren (gele scherm) duurt het ong 15-20 seconden en dan springt de paal op rood. Heb al 2 palen geprobeerd, zelfde effect. Ook de auto al gereset (15 minuten wachten, computers reset enz), geen effect. Iemand nog suggesties?
Stekker erin, daarna eruit trekken en binnen drie seconde er weer induwen. Dit zou de laadsoftware moeten overslaan.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lt-Crash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Stekker erin, daarna eruit trekken en binnen drie seconde er weer induwen. Dit zou de laadsoftware moeten overslaan.
Snellader proberen, zelfde effect? door naar een dealer.

Het klinkt alsof de communcatiepin niet goed wordt gelezen, mogelijk is daar software corrupt geraakt. Dan kan alleen de dealer dat herstellen.
Niet wachten tot de accu leeg is, direct daarheen. Dit moeten ze met spoed oplossen, prio 1, kan niet op een lange termijn afspraak wachten

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:36
Gisteren kreeg ik de melding voor nieuwe software, goed uurtje later was alles bijgewerkt. Ziet er allemaal wat moderner uit. Werkt bij mij prima en snel genoeg ook. Ik was eventjes heel blij met de Harman Kardon app, zou het dan toch zo kunnen zijn dat we meer kunnen instellen? Helaas is dit een fancy dingetje om te laten zien wat het geluid kán doen met wat voorbeeld muziekjes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_8KQTpzlOjGl0lSfO4OLpU7tWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIMqasmTSSARttX1UBOOo2kV.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
En zojuist weer zomaar ineens en volgens mij zonder enige reden, vanzelf uitgelogd in de app. Knettergek kan ik hiervan worden… minstens 1x per week en soms vaker dat dit zich voordoet.
Iemand anders wellicht ook?

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
Kammika schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:47:
[...]

Is dat eigen ervaring of obv wat je hier leest?
'Ik word echt niet enthousiast hoe meer ik erover lees.'

Dit dus, obv de screenshots/filmpjes/feedback van anderen. Ikzelf heb een MY23 dus zal 'm waarschijnlijk pas volgende week krijgen, maar ik sta er niet voor te springen. Collega van me heeft 'm gisteren geïnstalleerd in z'n MY24 en is ook niet erg enthousiast. Instellingen vindt hij beter geordend, maar hij mist plaats op het scherm door die extra balken en het drivers display vindt hij ook minder duidelijk (vooral de power/charge indicator).

Ik vind het een gemiste kans voor Volvo, er valt letterlijk niets te customizen in de nieuwe UI en je kan blijkbaar zelfs de icoontjes nu ook niet meer ordenen. Niet dat ik zoveel andere apps open dan wat ik dagelijks gebruik, maar toch ... geen fan van hun ingeperkte UI en ik zal het nooit worden vermoed ik. Auto rijdt leuk, comfort is goed (op de ontbrekende lampjes / brakke audio na op de achterbank), maar de software zal nooit m'n ding zijn.

Die rijstanden en assistant knop moet ik echt niet permanent in beeld hebben. Assistant kan ik vanop mijn stuur oproepen wat veiliger/handiger is en de rijstand wijzig ik mss 1x per jaar als ik op vakantie eens off-road ga.

[ Voor 9% gewijzigd door Largamelion op 18-03-2026 09:48 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• wamske
  • Laatst online: 21:29
Venomer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:57:
[...]

2: Ik heb een Wallbox PulsarPlus met load balancing. In de app van Wallbox zet ik Solar Charging aan. De auto wordt dan alleen opgeladen als er genoeg zonnestroom over is. In de zomer is dat geen probleem, want mijn zonnepanelen leveren in de praktijk tot 7,5 kW, maar bij minder zon kan het gebeuren dat de auto even moet wachten tot de wasdroger klaar is.

3: Lekker man!
Ik heb ook een Wallbox PulsarPlus met load balancing en kan ook die solar charging aanzetten, maar ik vind dat te 'grofmazig'. Ik was wel gecharmeerd van Jedlix/concurrenten => Ik gaf aan wanneer hij 'vol' moest zijn, en de auto wordt geladen op de goedkoopste momenten tussen nu en de ingevulde vertrektijd

Edit: heb het nu maar eens aangezet; benieuwd of dit een beetje werkt

[ Voor 4% gewijzigd door wamske op 18-03-2026 10:58 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:28
Wij hebben peblar business hangen en die pakt overdag alleen solar en snachts vult die de auto voor de rest aan. Werkt super

Lekker het overschot van pv direct naar de auto toe

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:06
LaborGardens schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:35:
En zojuist weer zomaar ineens en volgens mij zonder enige reden, vanzelf uitgelogd in de app. Knettergek kan ik hiervan worden… minstens 1x per week en soms vaker dat dit zich voordoet.
Iemand anders wellicht ook?
Dat gebeurt wel eens, maar niet zo vaak. Ik denk eerder 1x per maand.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Microkid

Microkid

Smile

Lt-Crash schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:12:
[...]

helaas, niet geholpen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:57
tukker999 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:12:
[...]

Die regeling is er wel. De kaart van maps is de enige die alleen maar de functies bouwlamp en donker kent, de rest reageert keurig op omgevingslicht.
Er is toch geen treffelijke regeling van de brightness van de schermen?
het is "100%" of "50%", maar geen dim levels ertussen. Wat mijn golf van 12j oud wel mooi deed.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-03 16:24
Ik ben sinds een week of 2 in bezit van een XC40 Recharge uit 2022 en begin langzaamaan wegwijs te raken in de instellingen en functionaliteiten van deze auto.

Iets wat ik niet begrijp m.b.t. de softwareversie... mijn auto zit op 3.7.0, wat volgens mij een relatief oude versie is. Ik zie dat er tussentijds een 4.2.13 released is en onlangs 5.0.5. Dat ik 5.0.5 nog niet heb zal wellicht zijn omdat het stapsgewijs (afhankelijk van je MY?) uitgerold wordt, maar ik had verwacht op zijn minst al wel op 4.2.13 te zitten. Echter, als ik in de instellingen naar 'Software Update' ga dan analyseert ie een tijdje en geeft daarna aan dat er geen nieuwe release beschikbaar is.

Vergeef me mijn eventuele onwetendheid, maar is er een manier om dan op zijn minst 4.2.13 te pushen naar mijn auto?

Connectiviteit lijkt geen issue te zijn. Tenminste... auto is gekoppeld in de Volvo Cars app, en alle apps in de auto zelf maken ook verbinding (via LTE).

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:39
Bakkenist schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:09:
Ik ben sinds een week of 2 in bezit van een XC40 Recharge uit 2022 en begin langzaamaan wegwijs te raken in de instellingen en functionaliteiten van deze auto.

Iets wat ik niet begrijp m.b.t. de softwareversie... mijn auto zit op 3.7.0, wat volgens mij een relatief oude versie is. Ik zie dat er tussentijds een 4.2.13 released is en onlangs 5.0.5. Dat ik 5.0.5 nog niet heb zal wellicht zijn omdat het stapsgewijs (afhankelijk van je MY?) uitgerold wordt, maar ik had verwacht op zijn minst al wel op 4.2.13 te zitten. Echter, als ik in de instellingen naar 'Software Update' ga dan analyseert ie een tijdje en geeft daarna aan dat er geen nieuwe release beschikbaar is.

Vergeef me mijn eventuele onwetendheid, maar is er een manier om dan op zijn minst 4.2.13 te pushen naar mijn auto?

Connectiviteit lijkt geen issue te zijn. Tenminste... auto is gekoppeld in de Volvo Cars app, en alle apps in de auto zelf maken ook verbinding (via LTE).
Ik zou ff langs een dealer rijden en vragen of ze voor je aan de computer kunnen updaten..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:00
Idr548 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Er is toch geen treffelijke regeling van de brightness van de schermen?
het is "100%" of "50%", maar geen dim levels ertussen. Wat mijn golf van 12j oud wel mooi deed.
Als het goed is heb je wel een slider in het menu. Echter, die werkt alleen als de auto zelf dark mode aanzet. Overdag regelt de wagen de brightness zelf.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Volgens Volvo mag je 2 updates achterlopen, meer dan twee achter lopen geeft inderdaad problemen met updaten.
3.7.0 was volgens mij de tweede voor 5.05, je had als volgende 4.2.13 en dan nu meteen 5.0.5.
Dus het zou nog kunnen, al zat er ook een versie 3.7.1 tussen die alleen in de garage werd geladen als 3.7.0 problemen gaf.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:22
Largamelion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:46:
[...]
'Ik word echt niet enthousiast hoe meer ik erover lees.'

Dit dus, obv de screenshots/filmpjes/feedback van anderen. Ikzelf heb een MY23 dus zal 'm waarschijnlijk pas volgende week krijgen, maar ik sta er niet voor te springen. Collega van me heeft 'm gisteren geïnstalleerd in z'n MY24 en is ook niet erg enthousiast. Instellingen vindt hij beter geordend, maar hij mist plaats op het scherm door die extra balken en het drivers display vindt hij ook minder duidelijk (vooral de power/charge indicator).

Ik vind het een gemiste kans voor Volvo, er valt letterlijk niets te customizen in de nieuwe UI en je kan blijkbaar zelfs de icoontjes nu ook niet meer ordenen. Niet dat ik zoveel andere apps open dan wat ik dagelijks gebruik, maar toch ... geen fan van hun ingeperkte UI en ik zal het nooit worden vermoed ik. Auto rijdt leuk, comfort is goed (op de ontbrekende lampjes / brakke audio na op de achterbank), maar de software zal nooit m'n ding zijn.

Die rijstanden en assistant knop moet ik echt niet permanent in beeld hebben. Assistant kan ik vanop mijn stuur oproepen wat veiliger/handiger is en de rijstand wijzig ik mss 1x per jaar als ik op vakantie eens off-road ga.
Ik zou ‘m even afwachten. Scherm is idd iets kleiner. Maar die knopjes zijn wel handig. Het ziet er allemaal gelikter en intuïtiever uit en is bij mij iig een stuk stabieler en sneller.
Dus ik vind het er erg goede update…

• Microkid

Microkid

Smile

Kammika schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:49:
[...]

Ik zou ‘m even afwachten. Scherm is idd iets kleiner. Maar die knopjes zijn wel handig. Het ziet er allemaal gelikter en intuïtiever uit en is bij mij iig een stuk stabieler en sneller.
Dus ik vind het er erg goede update…
Daar ben ik het zeker niet mee eens.
- je kan de temperatuur niet meer in 1x aanpassen, je moet nu meermaals klikken
- je kan niet meer zien op welke stand de stuur- of stoelverwarming staat, je moet nu meermaals klikken
- je hebt altijd 3 iconen onderin (bij mij: radio, assistent en driving modes) die niet weg kunnen en blijkbaar niet aan te passen zijn. Zonde van de ruimte.
- kan niet meer zo snel zien welke artiest/nummer er op de radio is
- de optie voor de parkeer-klimaatstand is lastig te vinden
- waarom moet altijd de Google maps in beeld, ook al navigeer ik niet?
- door die extra regel passen sommige apps en schermen niet meer goed en moet je naar onderen scrollen.
- iconen zijn niet in een eigen volgorde te zetten

Ergo: je moet nu vaker klikken om dingen gedaan te krijgen, wat gevaarlijk is voor de rijveiligheid (ogen langer van de weg) en diverse zaken zijn minder logisch. Niet elke wijziging is een verbetering...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Ik heb hem nog niet maar wel de demo gezien, klopt wat je zegt maar....
"Hey Google, zet temperatuur op 21" betekent niet één klik meer hoeven maken ;)
- je kan niet meer zien op welke stand de stuur- of stoelverwarming staat, je moet nu meermaals klikken
Dat is inderdaad ook opgevallen, en niet handig. Maar ik denk dat die ene tik op het scherm om het wel te zien echt geen onoverkomelijke zaak is.
- je hebt altijd 3 iconen onderin (bij mij radio, assistent en driving modes) die niet weg kunnen en blijkbaar niet aan te passen zijn. Zonde van de ruimte.
Hebben we eerder gezegd, als je zelf kunt bepalen welke iconen waar staan zou dit opgelost zijn. Misschien wordt Volvo wakker in de toekomst.
Het is wel zo dat volgens Volvo demo dit de balk is die je in de oude UX onderin het startscherm had staan, waar ook google play staat, die is ook niet aanpasbaar.
Is dat zo? als je de radio aanzet, is dan Mas nog steeds in beeld bijvoorbeeld?
Aan de andere kant, stoort me niet, ik heb maps nu ook altijd aanstaan op dat scherm, ook als ik niet navigeer. Zolang wat ik aan info maar nodig heb ook in beeld staat.
- door die extra regel passen sommige apps en schermen niet meer goed en moet je naar onderen scrollen.
Dat moet ik nu ook, ik moet nu balken uitklappen, maar dat resulteert ook in ean te lang scherm dat ik moet scrollen
Dat is jammer, want dat doe ik nu ook na elke Update, ik heb zo mijn voorkeur voor een volgorde.
Ergo: je moet nu vaker klikken om dingen gedaan te krijgen, wat gevaarlijk is voor de rijveiligheid (ogen langer van de weg) en diverse zaken zijn minder logisch. Niet elke wijziging is een verbetering...
Zoveel mogelijk de spraakassistent gebruiken maar. Bovendien wordt die binnenkort door Gemini vervangen, ik heb sterk de indruk dat ze met deze UI daar al op hebben voorgesorteerd als ik jouw comments zo lees.

Ben benieuwd wanneer ik hem krijg en of ik dan tegen dezelfde zaken aan ga lopen....

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03 16:33

Is het toevallig een import auto? Die van mij kwam uit Frankrijk en een paar functies deden het niet lekker (zoals pilot assist aankopen) totdat die door een Volvo dealer correct in Nederland was ingeschreven.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• tukker999
  • Laatst online: 19:50
Het is niet goed of het deugt niet.
Dit is je auto.
Wen er maar aan.
hetzelfde overkomt je bij nagenoeg alle software waar je mee te maken hebt.
De mens hecht nou eenmaal aan wat hij gewend is.

Zo'n 400 jaar voor Christus merkte een Griekse filosoof al eens op: 'De enige constante is verandering'
Volvo - ik rol.

22,29 kWh/100km

• Kammika
Microkid schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:04:
[...]

- je hebt altijd 3 iconen onderin (bij mij: radio, assistent en driving modes) die niet weg kunnen en blijkbaar niet aan te passen zijn. Zonde van de ruimte.

Tsja lastig om eens of oneens over te zijn. Smaken verschillen. Ik vind het allemaal een stuk logischer

Ik heb overigens ook niet altijd de radio in beeld. Er staa de laatst gebruikte apps. Dat is heel handig. Dus kan bv heel makkelijk tussen spotify en radio wisselen. Dat kon daarvoor niet. En nu ook altijd in beeld welke media aan staat. Vind ik ook een groot pluspunt

Kan er we met je in meegaan dat het fijn zou zijn als CarPlay en maps helemaal fullscreen kondenals je dat wou. Maar vind niet onoverkomelijk zoals het nu bedacht is

• RigolleM
Kammika schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Tsja lastig om eens of oneens over te zijn. Smaken verschillen. Ik vind het allemaal een stuk logischer

Ik heb overigens ook niet altijd de radio in beeld. Er staa de laatst gebruikte apps. Dat is heel handig. Dus kan bv heel makkelijk tussen spotify en radio wisselen. Dat kon daarvoor niet. En nu ook altijd in beeld welke media aan staat. Vind ik ook een groot pluspunt

Kan er we met je in meegaan dat het fijn zou zijn als CarPlay en maps helemaal fullscreen kondenals je dat wou. Maar vind niet onoverkomelijk zoals het nu bedacht is
Vind je het logisch dat er functionaliteit verloren gaat? Algemene temperatuur, stoel- en stuurstand, parkeer-klimaatstand, niet meer sorteren van apps - ook geen favorieten in te stellen.. en vooral 1/3 van het scherm moet opgeven aan nutteloze knoppen.

Heel veel logica is er niet te zoeken... wat goed is blijf je van af, maar neen.. alles proppen in 1 (mini-)scherm. En nu kan je inderdaad makkelijker switchen van audio, maar ik moet al een vergrootglas er voor houden om te zien op welke zender ik sta, laat staan welk liedje/groep/zanger(es).

Is van willen maar niet kunnen... vond de tegels ook niet super, maar het was tenminste logisch...

• Kammika
RigolleM schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Vind je het logisch dat er functionaliteit verloren gaat? Algemene temperatuur, stoel- en stuurstand, parkeer-klimaatstand, niet meer sorteren van apps - ook geen favorieten in te stellen.. en vooral 1/3 van het scherm moet opgeven aan nutteloze knoppen.

Heel veel logica is er niet te zoeken... wat goed is blijf je van af, maar neen.. alles proppen in 1 (mini-)scherm. En nu kan je inderdaad makkelijker switchen van audio, maar ik moet al een vergrootglas er voor houden om te zien op welke zender ik sta, laat staan welk liedje/groep/zanger(es).

Is van willen maar niet kunnen... vond de tegels ook niet super, maar het was tenminste logisch...
Die 1/3e van het scherm herken ik niet. Als je 2x op de homeknop drukt wordt het maps scherm weer groter en ben je geen 1/3e van het scherm kwijt. Wel de grootte van 1 iconnenrij..

Verder blijft het persoonlijk, ik vind zelf dat nieuwe scherm "waar alles in gepropt is" erg handig.. maar als je dat niet vindt, kan ik me voorstellen dat je deze update een stap achteruit vindt.....

• marcel_76
rolfio schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:25:
Gisteren kreeg ik de melding voor nieuwe software, goed uurtje later was alles bijgewerkt. Ziet er allemaal wat moderner uit. Werkt bij mij prima en snel genoeg ook. Ik was eventjes heel blij met de Harman Kardon app, zou het dan toch zo kunnen zijn dat we meer kunnen instellen? Helaas is dit een fancy dingetje om te laten zien wat het geluid kán doen met wat voorbeeld muziekjes..

[Afbeelding]
Ja en de instellingen die je doet reflecteren die van de auto zelf. Het is dus inderdaad een fancy applicatie, wat ik een beetje jammer vond is dat je "fader" hebt staan met een ! erbij en dat je dan alleen voor of achter aan of uit kan zetten. Dat is geen fader O-)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• RigolleM
Kammika schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Die 1/3e van het scherm herken ik niet. Als je 2x op de homeknop drukt wordt het maps scherm weer groter en ben je geen 1/3e van het scherm kwijt. Wel de grootte van 1 iconnenrij..

Verder blijft het persoonlijk, ik vind zelf dat nieuwe scherm "waar alles in gepropt is" erg handig.. maar als je dat niet vindt, kan ik me voorstellen dat je deze update een stap achteruit vindt.....
Je bent héél wat functionaliteit kwijt, wat jij dus handiger vindt... 8)7

• marcel_76
Vandaag wat meer rond gereden, kleine stukjes maar maakt even niet uit. Wat echt positief opvalt is dat instappen in de auto en alles is direct beschikbaar, muziek speelt, maps staat op het scherm zelfs met sateliet view en alles reageert gewoon vlot. Instellen van een route gaat vlot, van de app naar de auto sturen gaat vlot. De app werkte prima met open en sluiten.

Zelfs even naar de play store gegaan, mijn apps zijn zichtbaar en waren geen updates dus ook daar geen problemen.

Het is wennen zeker want ik vind echt dat alle blokken aan info (aankomsttijd) etc. in maps best veel ruimte opslokken en dan merk je dat het scherm in het midden nu daarvoor net iets te klein geworden is vooral in de breedte nu (eerst hadden we wat meer hoogte dus sommige blokken stonden lager). Dat is jammer, maar verder vind ik tot op heden de update positief.

Vandaag ook aan de lader gehangen en ook daar geen problemen, werkt tot op heden prima.

Hoop dat anderen hem ook snel kunnen krijgen en geen problemen ervaren met installatie.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:38
Is het jullie ook opgevallen dat als je een rotonde, of soms een kruising nadert het bestuurdersdisplay zoals gewoonlijk iets inzoomed en tevens daarbij ook een stuk helderder wordt! Na de kruising dimt het display weer. Dit gebeurt dan alleen buiten de bebouwde kom en als het buiten donker is. Lijkt me iets sinds versie 5.0.5.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:34
rolfio schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:25:

[Afbeelding]
Bij de B&W instellingen in de nieuwe software (XC60) is er een equalizer bijgekomen naast de geluidprofielen als Concertzaal en Jazzclub en Studio. Ik kan nog niet zeggen dat ik het een voordeel vind. Heb het net even snel uitgeprobeerd met Spotify via Bluetooth vanaf de telefoon met de instelling ‘zonder kwalitietsverlies’ . Klinkt sowieso prachtig…., veel mooier dan de app in de auto.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:10
Mga1600 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Bij de B&W instellingen in de nieuwe software (XC60) is er een equalizer bijgekomen naast de geluidprofielen als Concertzaal en Jazzclub en Studio. Ik kan nog niet zeggen dat ik het een voordeel vind. Heb het net even snel uitgeprobeerd met Spotify via Bluetooth vanaf de telefoon met de instelling ‘zonder kwalitietsverlies’ . Klinkt sowieso prachtig…., veel mooier dan de app in de auto.
Bluetooth en "zonder kwaliteitsverlies" in 1 zin is wel n beetje gek ;)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:00
Mga1600 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Ik rij met dat systeem dan in de PS2, maar die multiband EQ doet echt heel veel hoor. Maar een gemiddelde luisteraar zal dat allemaal niet zo snel horen of mee gaan lopen tweaken tot op detail niveau ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:49
DoubleDot schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:19:
[...] Bluetooth en "zonder kwaliteitsverlies" in 1 zin is wel n beetje gek ;)
En ook nog "in de auto".

• Largamelion
Vandaag even bij mijn collega in de auto gestapt om de nieuwe UI eens te bekijken en ik vind het nog steeds niets. Die 2e balk die er nu permanent staat en nog groter is dan die onderste balk voegt imo helemaal niets toe. De Spotify/muziek widget is wel een verbetering, maar opnieuw een gemiste kans omdat er een zinloze telefoon widget naast staat waar ik niets mee ben, laat me gewoon Spotify over heel de breedte zetten zodat de titel tenminste in het venster past. Ook in de nieuwe app drawer staan de icoontjes niet eens alfabetisch (logica??).

Ik blijf erbij: 1 stap vooruit (modernere UI) en 2 stappen achteruit (zinloze opoffering van schermruimte en functionaliteit).

[ Voor 6% gewijzigd door Largamelion op 19-03-2026 15:16 ]

• peutje
  • Laatst online: 19:59
Largamelion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:15:
Vandaag even bij mijn collega in de auto gestapt om de nieuwe UI eens te bekijken en ik vind het nog steeds niets. Die 2e balk die er nu permanent staat en nog groter is dan die onderste balk voegt imo helemaal niets toe. De Spotify/muziek widget is wel een verbetering, maar opnieuw een gemiste kans omdat er een zinloze telefoon widget naast staat waar ik niets mee ben, laat me gewoon Spotify over heel de breedte zetten zodat de titel tenminste in het venster past. Ook in de nieuwe app drawer staan de icoontjes niet eens alfabetisch (logica??).

Ik blijf erbij: 1 stap vooruit (modernere UI) en 2 stappen achteruit (zinloze opoffering van schermruimte en functionaliteit).
Gewoon wennen joh, paar dagen mee gereden nu, helemaal prima. Lijkt ook nog eens vlotter te reageren. Verandering is lastig.

• Largamelion
peutje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Gewoon wennen joh, paar dagen mee gereden nu, helemaal prima. Lijkt ook nog eens vlotter te reageren. Verandering is lastig.
Alles went uiteindelijk, maar dat wil niet zeggen dat het beter wordt 😏.

• RigolleM
peutje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb de nieuwe HUI sinds begin januari en het went NIET.. Ik vond het nog OK zoals het was, maar nu... nèh..

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:34

Dey

Vorige week heb we de koopovereenkomst van een P8 ondertekend als tweede (bij) auto. Nu het grote wachten en onderzoek naar welke laadpaal voor ons het beste is.

Autoweek heeft zojuist een accutest uitgevoerd van een P8 uit 2020, daar komt een nette score uit:
YouTube: Harold de Vries rijdt sinds 2020 in deze Volvo XC40, hoe is het met ...

P.S. Ben benieuwd met welke software de P8 afgeleverd wordt. We gebruiken in principe alleen Apple CarPlay, daardoor hoop ik dat hij op de oude software draait.

[ Voor 40% gewijzigd door Dey op 19-03-2026 19:00 ]

• RigolleM
Dey schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:36:
Vorige week heb we de koopovereenkomst van een P8 ondertekend als tweede (bij) auto.
Proficiat!
Nu het grote wachten en onderzoek naar welke laadpaal voor ons het beste is.
Kan je beter hier vragen.
P.S. Ben benieuwd met welke software de P8 afgeleverd wordt. We gebruiken in principe alleen Apple CarPlay, daardoor hoop ik dat hij op de oude software draait.
Ik heb enkel Apple producten in huis, en gebruik nooit Apple CarPlay in de wagen... De native Google Maps is prima om te navigeren.

• marcel_76
Dey schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:36:
Vorige week heb we de koopovereenkomst van een P8 ondertekend als tweede (bij) auto. Nu het grote wachten en onderzoek naar welke laadpaal voor ons het beste is.

Autoweek heeft zojuist een accutest uitgevoerd van een P8 uit 2020, daar komt een nette score uit:
YouTube: Harold de Vries rijdt sinds 2020 in deze Volvo XC40, hoe is het met ...

Gefeliciteerd!

Zelf heb ik een Alfen Eve Single Pro met beheer vanuit Eneco echter ondersteund deze app de Volvo niet (al twee jaar geen verandering dus ik gok dat het niet gaat komen ook). De vraag is in hoeverre je het erg vind dat de auto niet ondersteund wordt voor slim laden er zijn andere methodes voor.

Ik hoop dat Volvo samen met andere merken eens gaat pleiten voor standaarden voor dit soort diensten zodat elke auto op dezelfde manier uitgelezen kan worden, accu,laadstatus etc. via desnoods een beveiligde koppeling direct met de auto (stekker zit er immers al in).

• RigolleM
marcel_76 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Gefeliciteerd!

Zelf heb ik een Alfen Eve Single Pro met beheer vanuit Eneco echter ondersteund deze app de Volvo niet (al twee jaar geen verandering dus ik gok dat het niet gaat komen ook). De vraag is in hoeverre je het erg vind dat de auto niet ondersteund wordt voor slim laden er zijn andere methodes voor.

Ik hoop dat Volvo samen met andere merken eens gaat pleiten voor standaarden voor dit soort diensten zodat elke auto op dezelfde manier uitgelezen kan worden, accu,laadstatus etc. via desnoods een beveiligde koppeling direct met de auto (stekker zit er immers al in).
Met HA is dit mogelijk met mijn Peblar laadpaal, plus load balancing met de zonnepalen en/of dynamisch contract. Maar zoals ik aanhaalde kan je dit bespreken in het andere topic.
Pagina: 1 ... 363 364 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"