franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het probleem met de huidige Pirelli's is dat ze een extreem gevoelige temp. window hebben.ATS schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:38:
Ik vind dat gezeur richting Pirelli ook niet fair. Ze hebben gewoon gemaakt wat er gevraagd is: een band die slijt. En nu gaan teams dus langzamer rijden om ze te sparen om een tweede stop te voorkomen, en klagen dan over de banden... Het probleem is dat inhalen te moeilijk is on-track, waardoor positie enorm belangrijk is.
Maar kennelijk is het met die Chinese Koreaanse fabrikant toch niets geworden? Was ook wel te verwachten: de FIA had de tender zo geschreven dat er eigenlijk stond: alleen Pirelli hoeft aan te komen kloppen.
Edit: dank voor de correctie @mark-k
De slijtage is juist nog steeds te weinig (maar inderdaad al wel een stuk beter, en de hypers zijn toch een welkome toevoeging).
Als je kijkt hoe HAM gisteren op de SS bijna de hele race uitrijdt, wat dus volgend jaar een medium zal zijn, stelt het bijna niks voor. Maar zodra er te hard gepushed wordt op een band krijgen veel teams last van graining en oververhitting. Ik denk dat je geklaag en gezeur hoort omdat veel coureurs banden zouden willen waarbij de slijtage dus veel meer gerelateerd is aan je snelheid, in plaats van dat je in veel races nu bezig bent de banden op precies de goede temperatuur te houden.
(toen hij er ook uit floepte dat hij na Monaco maar een beetje met de meute heeft meegeluld om ze tevreden te houden)
Met de regels van komend jaar was in deze race de SS de `hard` geweest. De US was de `medium` genoemd en de HS de `soft`.yorkick schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:18:
[...]
Het probleem met de huidige Pirelli's is dat ze een extreem gevoelige temp. window hebben.
De slijtage is juist nog steeds te weinig (maar inderdaad al wel een stuk beter, en de hypers zijn toch een welkome toevoeging).
Als je kijkt hoe HAM gisteren op de SS bijna de hele race uitrijdt, wat dus volgend jaar een medium zal zijn, stelt het bijna niks voor. Maar zodra er te hard gepushed wordt op een band krijgen veel teams last van graining en oververhitting. Ik denk dat je geklaag en gezeur hoort omdat veel coureurs banden zouden willen waarbij de slijtage dus veel meer gerelateerd is aan je snelheid, in plaats van dat je in veel races nu bezig bent de banden op precies de goede temperatuur te houden.
De banden slijten zoals ik het begrijp wel degelijk genoeg. Alleen kan je het leven rekken door ze heel netjes in een temperatuurbereik te houden. Ze hadden eerder banden die nog meer een cliff hadden, maar dat vonden de heren racers en de teams te gevaarlijk: ze moesten langer mee gaan. Als het aan de teams en coureurs ligt, dan krijgen ze banden waarmee ze helemaal niet hoeven te stoppen en de hele race kunnen pushen. Dan krijg je ook nog minder actie op de baan, en minder verschillende strategieën. De slijtage direct laten afhangen van de snelheid kan natuurlijk niet; zo werken banden niet.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat is alleen de titel die erop wordt geplakt. Pirelli blijft verschillende soorten compounts maken. Maar die drie die mee gaan naar de race noemen ze soft, medium en hard. Maar de soft van de ene race kan dus de hard van de andere race zijn. (Hyper - ultra - super is de supersoft dus de hard. Maar bij een super, soft, medium race is de supersoft dus de soft)ATS schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:41:
[...]
Met de regels van komend jaar was in deze race de SS de `hard` geweest. De US was de `medium` genoemd en de HS de `soft`.
@RobertMe Ja true, dat bedoelt @ATS ook, ik zat er alleen 1 titel naastATS schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:41:
[...]
Met de regels van komend jaar was in deze race de SS de `hard` geweest. De US was de `medium` genoemd en de HS de `soft`.
De banden slijten zoals ik het begrijp wel degelijk genoeg. Alleen kan je het leven rekken door ze heel netjes in een temperatuurbereik te houden. Ze hadden eerder banden die nog meer een cliff hadden, maar dat vonden de heren racers en de teams te gevaarlijk: ze moesten langer mee gaan. Als het aan de teams en coureurs ligt, dan krijgen ze banden waarmee ze helemaal niet hoeven te stoppen en de hele race kunnen pushen. Dan krijg je ook nog minder actie op de baan, en minder verschillende strategieën. De slijtage direct laten afhangen van de snelheid kan natuurlijk niet; zo werken banden niet.
Dat de teams en coureurs een band willen die de hele race meegaat vind ik een beetje een raar verhaal. Kijk anders even de post-race persco van gisteren terug waar je ze allemaal duidelijk hoort zeggen dat pushen met deze banden niet mogelijk was tijdens de race gisteren.
Dat komt omdat (bijvoorbeeld de SS van gisteren), de hele race meegaat, echter moet je de band dan wel in de range houden. Als je wel te hard pushed krijgen ze waarschijnlijk direct graining en oververhitting, en geen slijtage. Het is logisch dat als teams die optie hebben, en hebben berekend dat een 1 stopper sneller is, altijd voor die keuze gaan. Maar dit komt het racen niet ten goede. Zeker gisteren waar de top 6 nog wel gewaagd was aan elkaar maar ze gewoon niet voluit konden.
Ik snap dat de slijtage niet alleen afhangt van de snelheid, en dat dit ook niet mogelijk is. Technisch gezien hoef ik het ook niet te snappen, maar Pirelli heeft zelf ook laten zien dat het anders kan (met de smallere banden), dus daarin snap ik de kritiek wel.
Vettel kon ook net het verschil niet maken, heb ook het idee dat hij niet 100% kan geven. Er gaan geruchten dat er in zijn privésfeer iets speelt, geen idee of dat er mee te maken heeft maar heb het hele seizoen al een idee dat hij soort van gefilterd rondloopt. Kan er mijn vinger niet op leggen. Hopelijk kan hij volgend jaar in topvorm terugkeren, want denk dat dit ook minimaal nodig gaat zijn om weer mee te strijden om het kampioenschap. Ferrari heeft laten zien dat ze echt nog wel een winnende auto/motor combinatie kunnen bouwen, maar zullen constanter moeten presteren. Iets wat ze zelf ook wel weten. Met Leclerc gaat de dynamiek daar in ieder geval veranderen, zéér benieuwd naar!
+ Verstappen erg sterke tweede helft, is zeker nog gegroeid als coureur.
+ Ferrari welke op motorisch gebied zeker niet de mindere van Mercedes zijn gebleken over het hele seizoen.
+ Leclerc en de opleving van Sauber.
+ De sport leeft op alle fronten. Liberty doet er echt iets mee en zaken als Twitter Live en de vele video's op Youtube zijn zeker een meerwaarde.
- Bottas, die moet volgend jaar echt uit een ander vaatje tappen!
- De ontwikkelsnelheid van Williams, die amper bestaand is zo blijkt.
- McLaren, waar de grote mond toch redelijk van dichtgesnoerd is.
Volgend jaar een jaar met veel poppetjes op andere plaatsen. Honda weet dat ze de mogelijkheid tot overwinningen gaan krijgen, zullen ze echt zien als een buitenkans dat ze in één van de topchassis' van de grid kunnen plaatsnemen lijkt me. Hoop alleen dat Red Bull direct van het begin zijn zaakjes op orde heeft en we niet weer zo'n debacle als de RB13 gaan meemaken. De ontwikkeling gedurende het seizoen lijkt goed te gaan daar in Milton Keyes. Maar als je om kampioenschap wil strijden moet je er van dag één staan. In het beste geval hebben we dan drie teams die dicht op elkaar gaat zitten, met hopelijk een Renault en Haas die hun groei kunnen doorzetten.
Als laatste wil ik nog wel even benoemen dat iedereen bedankt is voor zijn bijdrages in dit topic; draagt zeker bij aan de beveling en informatievoorziening. Good job all
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Een idee waar ik wel eens mee heb lopen spelen is of het zou kunnen dat Pirelli een laag in de band legt onder het normale loopvlak die fel gekleurd maar wel veilig om mee te rijden is. Zodra die kleur zichtbaar wordt, moet er dan verplicht een stop gemaakt worden voor nieuwe banden. Zo kan je banden maken die agressiever degraderen maar wel veilig blijven.
Een alternatief zou kunnen zijn dat je een maximum aantal rondjes op een band toekent voordat alweer verplicht gewisseld moet worden. Dan heeft banden sparen veel minder zin, maar worden bandenfluisteraars zoals Max natuurlijk benadeeld.
Dat zijn natuurlijk beide wat kunstmatige ingrepen. Ik blijf erbij dat de kern van het probleem zit in hoe moeilijk het is om in te halen. Als het lukt om dat makkelijker te maken, dan kan het eerder uit om te kiezen voor een agressievere strategie met de banden waarbij je vaker wisselt en dan on-track het tijdsverschil weer goed maakt.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verplichte 2 stopper maken.. doen ze ook niet zuinig met de bandenATS schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:39:
Pirelli wil dat soort banden niet maken, omdat de teams (logischerwijs) met de banden tot het gaatje willen gaan, en dan wordt het onveilig. Als er dan wat gebeurt doordat een band het opgeeft krijgt, in elk geval in de publieke opinie, Pirelli de schuld. Daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten.
Een idee waar ik wel eens mee heb lopen spelen is of het zou kunnen dat Pirelli een laag in de band legt onder het normale loopvlak die fel gekleurd maar wel veilig om mee te rijden is. Zodra die kleur zichtbaar wordt, moet er dan verplicht een stop gemaakt worden voor nieuwe banden. Zo kan je banden maken die agressiever degraderen maar wel veilig blijven.
Een alternatief zou kunnen zijn dat je een maximum aantal rondjes op een band toekent voordat alweer verplicht gewisseld moet worden. Dan heeft banden sparen veel minder zin, maar worden bandenfluisteraars zoals Max natuurlijk benadeeld.
Dat zijn natuurlijk beide wat kunstmatige ingrepen. Ik blijf erbij dat de kern van het probleem zit in hoe moeilijk het is om in te halen. Als het lukt om dat makkelijker te maken, dan kan het eerder uit om te kiezen voor een agressievere strategie met de banden waarbij je vaker wisselt en dan on-track het tijdsverschil weer goed maakt.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Eigenlijk is het echte probleem Formule 1B ("stuck behind traffic") maar om dat probleem op te lossen.....
Edit: Precies wat @ATS dus zegt

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 26-11-2018 12:03 ]
Verwijderd
En dan?Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:09:
Waarom nemen ze niet steevast twee compounds zachter als basis ja ze gaan harder maar de banden gaan minder lang mee. Nu rijden ze op de hardste band gewoon de hele race uit.
Dan heb je alleen hetzelfde gezeur op banden die zachter zijn.
Het lijkt meer dat het idee van thermische degradatie niet het beste was, misschien dat ze daar een andere manier voor kunnen vinden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De drivers blijven toch wel klagen.
en wat te denken van Bottas...arguably de beste auto van het veld en dan 5de finishen in het kampioenschap zonder overwinningen en minder podiums als Max. Dan moet je je toch achter je oren krabben (ook Toto Wolf zal dat wel doen).Jackson6 schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:00:
Blijf het toch knap vinden dat Max 11 podiums heeft gehaald met ook nog eens 3 DNF's, Vettel heeft 12 podiums met 1 DNF en een snellere auto.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
En samen met z'n teammaat WCC binnengehaald en als rijdende chicane gediend voor HAM.mphilipp schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:44:
[...]
en wat te denken van Bottas...arguably de beste auto van het veld en dan 5de finishen in het kampioenschap zonder overwinningen en minder podiums als Max. Dan moet je je toch achter je oren krabben (ook Toto Wolf zal dat wel doen).
Anders had hij zeker RUS gewonnen
[ Voor 3% gewijzigd door Aardappel op 26-11-2018 12:47 ]
Die overwinning heeft Mercedes hem wel afgenomen natuurlijk. Verder wel eens dat hij betere resultaten had moeten scoren.mphilipp schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:44:
[...]
en wat te denken van Bottas...arguably de beste auto van het veld en dan 5de finishen in het kampioenschap zonder overwinningen en minder podiums als Max. Dan moet je je toch achter je oren krabben (ook Toto Wolf zal dat wel doen).
Overigens had Olav Mol gisteren tijdens de race een mooie suggestie: Bottas 5 GP's de tijd geven om goede resultaten neer te zetten anders ruilen met Ocon.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
En dat gaat Hamilton goed vinden zeker?alesandro_46 schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:47:
[...]
Die overwinning heeft Mercedes hem wel afgenomen natuurlijk. Verder wel eens dat hij betere resultaten had moeten scoren.
Overigens had Olav Mol gisteren tijdens de race een mooie suggestie: Bottas 5 GP's de tijd geven om goede resultaten neer te zetten anders ruilen met Ocon.
Ik denk niet dat a)Ham daar iets over te zeggen heeft of b)dat ie dat wil.
Bottas heeft laten zien dat ie niet van hetzelfde caliber is als Hamilton of zelfs Rosberg. Die gaf tenminste echt partij. Bij Bottas was het misschien een keer in een specifieke race waar hij het beter voor elkaar had. Maar ik denk echt niet dat Hamilton bang is voor een beetje concurrentie. En voorlopig is Ocon denk ik ook niet echt op hetzelfde nivo. Hij kan leuk racen, maar is nog zodanig omstuimig dat een slimmere coureur 'm makkelijk uit zijn tent kan lokken zodat ie het voor zichzelf verpest.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
En dan had hij 1 race gewonnen, net zoveel als RAI en nog steeds minder als VER. Evt. had hij er twee kunnen winnen als hij die klapband in Baku niet had, maarja, als... Als Verstappen niet van de baan was gereden door Ocon had hij weer drie overwinningen gehad.Aardappel schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:47:
[...]
En samen met z'n teammaat WCC binnengehaald en als rijdende chicane gediend voor HAM.
Anders had hij zeker RUS gewonnen
Die pakken al een berg extra informatie voor 2019.
https://www.gpupdate.net/...-gebruiken-in-bandentest/
https://f1manager.info/ranking/4605
Ik las dat ook, maar ik vraag me af wat dat dan oplevert. Als er aerodynamisch van alles (nou ja, voorvleugel en bargeboards) verandert, wat moet ik dan met die airflow data die de extra sensoren opleveren? Misschien een referentiepunt, maar die hebben ze toch al? Je kunt toch ook een keer een run met aerorakes tijdens FP1 doen? Tenzij ze ook iets aan de auto hebben verandert dat voor 2019 is en ze daar het effect van willen meten. Want de banden zijn volgend jaar hetzelfde; dat wil zeggen: qua formaat. Alleen de compounds veranderen iets.powah33 schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:15:
Alle teams moe en blij met het eind van het seizoen, Mercedes nog steeds wakker en scherp.
Die pakken al een berg extra informatie voor 2019.
the row of five pitot tubes, situated at the rear of the floor and ahead of the rear wheel, will be there to measure air speed around the sidepod’s rearward undercut.mphilipp schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:26:
[...]
Ik las dat ook, maar ik vraag me af wat dat dan oplevert. Als er aerodynamisch van alles (nou ja, voorvleugel en bargeboards) verandert, wat moet ik dan met die airflow data die de extra sensoren opleveren? Misschien een referentiepunt, maar die hebben ze toch al? Je kunt toch ook een keer een run met aerorakes tijdens FP1 doen? Tenzij ze ook iets aan de auto hebben verandert dat voor 2019 is en ze daar het effect van willen meten. Want de banden zijn volgend jaar hetzelfde; dat wil zeggen: qua formaat. Alleen de compounds veranderen iets.
One of the key influencers in terms of turbulence around this area of the car is the rear wheel, so using the sensors in the Abu Dhabi race as well as the test could deliver some helpful pointers about the impact of the 2019 changes – especially in terms of tyre defomation.
https://f1manager.info/ranking/4605
Klopt, wat Merc hier evt mee kan winnen is dat als de banden van volgend jaar een andere deflection hebben met mogelijk invloed op de airflow dat ze dat al weten. Dit kan mogelijk als de dikte van het rubber in de sidewall iets veranderd bijvoorbeeld.mphilipp schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:26:
[...]
Ik las dat ook, maar ik vraag me af wat dat dan oplevert. Als er aerodynamisch van alles (nou ja, voorvleugel en bargeboards) verandert, wat moet ik dan met die airflow data die de extra sensoren opleveren? Misschien een referentiepunt, maar die hebben ze toch al? Je kunt toch ook een keer een run met aerorakes tijdens FP1 doen? Tenzij ze ook iets aan de auto hebben verandert dat voor 2019 is en ze daar het effect van willen meten. Want de banden zijn volgend jaar hetzelfde; dat wil zeggen: qua formaat. Alleen de compounds veranderen iets.
Het blijven marginal gains waar ze op voorbereid willen zijn. (de kans dat dit veel veranderd t.o.v. 2018 lijkt me klein)
https://www.motorsport.co...rosso-drive-2019/4304510/Alexander Albon is expected to be announced as a 2019 Toro Rosso Formula 1 driver in the coming days, having completed extracting himself from his Nissan Formula E deal.
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 26-11-2018 13:44 ]
PSN
Kan ik m'n agenda vast updaten
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
iCal en ook HTML link kun je hier vinden: https://www.f1-fansite.com/f1-calendar/2019-f1-calendar/alexbl69 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:11:
Is de 2019 kalender met starttijden al beschikbaar?
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Ze starten wel een week eerder dan normaal geloof ik, 17 maart de eerste race alweer. Hoop wel dat Red Bull met een nieuwe livery komt in 2019.alexbl69 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:11:
Is de 2019 kalender met starttijden al beschikbaar?
[ Voor 8% gewijzigd door Jackson6 op 26-11-2018 14:34 ]
Banden wisselen kost slechts 2 a 3 seconden maar doordat je zo langzaam door de pitstraat moet, kost het uiteindelijk ruim 20 seconden.
Dus of de max snelheid verhogen in de pitstraat, maar beter zou zijn als je de pitstraat wat van het circuit af kan laten snijden, zodat het uiteindelijke tijdsverlies wat minder wordt.
Dit slaat nergens op. Situatie blijft gelijk voor iedereen.Bigfoot schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:33:
Zou mooi zijn als ze ervoor kunnen zorgen dat een pitstop minder tijdverlies oplevert.
Banden wisselen kost slechts 2 a 3 seconden maar doordat je zo langzaam door de pitstraat moet, kost het uiteindelijk ruim 20 seconden.
Dus of de max snelheid verhogen in de pitstraat, maar beter zou zijn als je de pitstraat wat van het circuit af kan laten snijden, zodat het uiteindelijke tijdsverlies wat minder wordt.
Ik denk dat het idee erachter is dat twee- en eenstopsstrategieën dan dichter bij elkaar komen te liggen.Lensent schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:42:
[...]
Dit slaat nergens op. Situatie blijft gelijk voor iedereen.
Was mijn eerste gedacht ook, maar dat klopt toch niet helemaal... Als je nu met nieuwe banden 15 seconden sneller kan zijn ten opzichte van je huidige banden voorzichtig naar de finish rijden, dan doe je dat niet want je raakt 20 seconden kwijt met pitten. Maar als dat pitten ook rond de 15 seconden ligt, dan wordt het een stuk strategischer.ProudElm schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:41:
Dat maakt toch weinig uit? is voor iedereen het zelfde.. Is prima zo toch
Gamertag: FinrazielNL
Waar ze nu dus berekenen dat ze sneller van start naar finish gaan met een 1 stopper kan het dan dus aantrekkelijker blijken te zijn om meerdere stops te maken. Doordat de pitstops dus "goedkoper" zijn waardoor je eerder het omslagpunt tussen "banden sparen" vs "extra pitstop" bereikt. Waar ze nu bv 20 ronden 1s per ronde onder de limiet rijden om een pitstop (=20s) te besparen hoeven ze in de voorgestelde situatie dus maar 10 ronden 1s per ronde onder de limiet te rijden of juist 20 ronden maar 0,5s per ronde onder de limiet.
Wat mij betreft mag er best weer een cliff geïntroduceerd worden.
Dit slaat juist wel ergens op. De situatie is wel voor iedereen gelijk maar bijv. de beroemde vier stopper van Schumacher had nooit kunnen werken als Magny Cours een lange pitstraat had gehad.Lensent schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:42:
[...]
Dit slaat nergens op. Situatie blijft gelijk voor iedereen.
Een korte pitstraat maakt pitstops "goedkoper" waardoor meerdere stints op hyper bijv. interessanter wordt in plaats van altijd maar blindelings voor een één stopper te gaan.
In Vietnam gaan ze dit principe ook toepassen; de pitstraat snijdt daar een paar bochten af waardoor je minder tijdsverlies hebt bij het maken van een pitstop.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
https://www.gpupdate.net/...lbon-voor-komend-seizoen/
Albon kan het nog steeds worden, maar ik vind het toch wel apart dat er nog niets bekend is, terwijl het Formule E seizoen over 5 dagen gaat beginnen. (Ik weet het, 5 dagen is nog lang).
[ Voor 39% gewijzigd door Extigo op 26-11-2018 15:02 ]
Hoeft niet perse. In de tijd van tanken waren er ook meerdere strategieën mogelijk. Denk aan de race die Schumacher won met een vierstopper.ProudElm schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:49:
Maar wederom.. dat kan goed werken voor een undercut, maar uit eindelijk heeft iedereen het zelfde voordeel toch? Alleen scheelt het weer een paar min op de racetijd?
Daarnaast zorgen meerdere stops voor meer variatie. Nu start de top 10 op de middelste of zachtste band en gaat bij de stop naar de hardste. Alles achter de top 10 doet hetzelfde of het omgedraaide.
Als je weet dat je meerdere stops moet maken krijg je daarin dus ook meer variatie:
Soft => hard maar langzamer rijden
Soft => medium => soft
Soft => soft => medium
Medium => soft => soft
Eigenlijk hetzelfde als hoe je nu ziet dat afwijkende strategieën tot verrassingen zorgen. Denk aan China waar de Red Bulls tegen het eind onder een VSC nog een stop maken. Of Verstappen in Amerika die met een contrastrategie van P18? naar P2 rijdt.
Alleen zul je het bij meerdere stops vaker zien dat verschillende coureurs op een andere strategie rijden. In mijn voorbeeld/opsomming als de ene coureur strategie 2 gebruikt (soft, medium, soft) en de ander strategie 3 (soft, soft, medium), is die wat de tweede stint op de softs rijdt in het voordeel als die de ander nog langs moet. Want de softs zijn sneller. Maar als die op de softs niet een groot genoeg gat kan slaan is die na de pitstops het haasje omdat juist hij dan op de mediums rijdt en die wat hij eerder nog ingaalde dan juist op de snellere soft rijdt.
Als de pitstops korter worden kan men er voor kiezen om twee of drie stops te maken, maar ze kunnen er ook op gokken om het tempo aan te passen en slechts 1x te stoppen.
Al met al geen gek idee, zeker omdat zelfs bij saaie GP's met optochten juist de pitstops het nog enigszins spannend maken (er kan altijd iets fout gaan).
Testing, one, two ...
Of ze zetten de minimale tijd voor een VSC gewoon op 1 rondetijd (+10sec ofzo). Op zich zijn dit soort dingen juist leuk om het veld wat op te schudden.hardware-lover schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:14:
Misschien moeten ze tijdens de VSC de pits maar op slot gooien om niet een onnodig voordeel te geven aan de rijders die stoppen tijdens die periode? Als je op een lang circuit nét de pits-ingang voorbij bent, dan kan de VSC periode al afgelopen zijn voordat je gebruik kunt maken van een eventueel voordeel.
Volgens mij over 18 dagen hoor?demo31051987 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:00:
Albon kan het nog steeds worden, maar ik vind het toch wel apart dat er nog niets bekend is, terwijl het Formule E seizoen over 5 dagen gaat beginnen. (Ik weet het, 5 dagen is nog lang).
De eerste race is pas 15 december helaas!
Dat kan simpel: verhoog de maximumsnelheid in de pitstraat. Gaat natuurlijk niet gebeuren; het omgekeerde is de afgelopen jaren gebeurd ivm de veiligheid.Bigfoot schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:33:
Zou mooi zijn als ze ervoor kunnen zorgen dat een pitstop minder tijdverlies oplevert.
Verwijderd
Maak die banden nog veel zachter..
Hardste band gaat dan 30 ronden mee de zachte 5. Ze van nu gewoon te lang mee. In Abu dabhi konden ze makkelijk de hele race uitrijden op de super softs. Levensduur van de banden moet omlaag zodat meer stoppen noodzakelijk is. En maak de band desnoods twee compounds. Als de buitenlaag op is dan heb je nog wel rubber maar ben je 10 seconden langzamer ofzo. De absolute buitenlaag moet super performance geven zodat het veel meer verschil kan geven dan nu.
Banden zitten te dicht op elkaar en gaan veelste lang mee. Enige nadeel is dat het drukker wordt in de pitsstraat en keertje blokkeren is direct nieuwe bandjes nodig.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met die kunstgrepen om het veld competitiever te maken (DRS, Banden geneuzel) voor je het weet komen ze met competition cautions, (v)sc bij ieder losgelaten stukje bodywork of wat dan ook.
Dat er maar 3 teams om de prijzen strijden moet je die teams niet om bestraffen. Hun hebben hun huiswerk goed gedaan. (even los van de centen). RedBull stond ook regelmatig op het podium afgelopen jaren ondanks dat ze met een Renault motor moeten rijden. Al de niet works teams presteren matig, en Renault zelf is ook (nog) niet competitief. Wat daar dan precies de reden van is weet ik niet, maar ik had bv. een Haas wat vaker voorin verwacht, maar blijkbaar hebben die geen goede auto. En eigenlijk heeft geen enkel subtop team hun zaakjes voor elkaar lijkt het, want met die Ferrari en Mercedes motors zou niets mis moeten zijn.
Maar de winnaars beperken (of hun voordeel afpakken) omdat de verliezers niet mee kunnen komen is niet de manier om je sport naar het hoogste treetje te krijgen.
Ben bang dat dit net te complex is voor diegene die het daar moeten regelen, en je wilt natuurlijk zo snel mogelijk het veld weer op volle race-snelheid hebben. De top 3 teams hebben al een flink voordeel omdat ze meestal snel een flinke voorsprong hebben op de nummers 7 en de rest... Zoals Hamilton gisteren direct achter Verstappen de baan weer op kwam als 5e (vanaf 1) en Leclerc als 14e (vanaf 4). Dat was nog maar in het begin van de race waarbij de verschillen relatief klein waren.Bigfoot schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:26:
[...]
Of ze zetten de minimale tijd voor een VSC gewoon op 1 rondetijd (+10sec ofzo). Op zich zijn dit soort dingen juist leuk om het veld wat op te schudden.
Testing, one, two ...
Net bevestigd door Nissan dat Albon geen FE rijd.demo31051987 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:00:
Hmm, wie gaat het dan worden in de Toro Rosso?
https://www.gpupdate.net/...lbon-voor-komend-seizoen/
https://www.motorsport.co...split-toro-rosso/4304581/
PSN
En dan gaan ze ipv langzamer rijden om brandstof te sparen, langzamer rijden om de banden te sparen. Krijgen we weer van die kunstgrepen als verplicht 2 stops maken enzo.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:36:
Ik heb het al vaker geroepen
Maak die banden nog veel zachter..
En VC is juist leuk als iemand daar voordeel uit kan halen, hoe kort die periode ook duurt. Dat zorgt juist voor de randomizer zodat we niet een voorspelbaar resulaat/raceverloop krijgen. Ga dat er nou aub niet uit reguleren.
Het is denk ik heel ingewikkeld om een zodanige bandencompound te maken die ervoor zorgt dat er spannende races komen, want je weet niet wat de team/rijders verzinnen om ze te sparen. Het ene team/rijder is daar beter in dan de ander. Krijg je weer een voorspelbaar verloop of strategieën om dat te counteren. Dat is gewoon het nadeel van teveel willen reguleren. En eenmaal die weg ingeslagen, kun je dat weer moeilijk oplossen omdat je dan halverwege het seizoen de regels of banden moet veranderen en dus het team dat slimmer is dan de rest straft voor hun slimmigheid. Dat is ook weer niet eerlijk.
Jean Todt zei in het interview met Olav heel simpel; in andere sporten wint ook bijna elke keer dezelfde en dus de beste. zit op zich nog wat in ook.Hippocampus schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:38:
Be careful what you wish for. Liberty Media kan ook zomaar doorschieten in hun plannen met de F1.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met die kunstgrepen om het veld competitiever te maken (DRS, Banden geneuzel) voor je het weet komen ze met competition cautions, vsc bij ieder losgelaten stukje bodywork of wat dan ook.
Dat er maar 3 teams om de prijzen strijden moet je die teams niet om bestraffen. Hun hebben hun huiswerk goed gedaan. (even los van de centen). RedBull stond ook regelmatig op het podium afgelopen jaren ondanks dat ze met een Renault motor moeten rijden. Al de niet works teams presteren matig, en Renault zelf is ook (nog) niet competitief. Wat daar dan precies de reden van is weet ik niet, maar ik had bv. een Haas wat vaker voorin verwacht, maar blijkbaar hebben die geen goede auto. En eigenlijk heeft geen enkel subtop team hun zaakjes voor elkaar lijkt het, want met die Ferrari en Mercedes motors zou niets mis moeten zijn.
Maar de winnaars beperken (of hun voordeel afpakken) omdat de verliezers niet mee kunnen komen is niet de manier om je sport naar het hoogste treetje te krijgen.
en om het spannend te maken is de oplossing ook heel simpel; geef iedereen een tankinstallatie en schaf verplicht vol starten af. ik weet dat het nooit gaat gebeuren, maar ik mag wel dromen

En dat is vaak ook nog eens de rijkste. Dat zie je met voetbal en inderdaad vele andere sporten ook. Zelfs op de OS zie je landen die er bakken geld in gooien om hun teams zo goed mogelijk voor te bereiden. En die gaan er met de meeste medailles vandoor. Zo gaan die dingen. Wie de beste mensen bij elkaar zet krijgt het beste resultaat. Je kunt geen regel bedenken waardoor Williams in 2018 ineens kampioen had kunnen worden. Tenzij die regel is dat degene met de minste punten 5 rondes voorsprong krijgt bij de volgende GPDenniz0229 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:27:
[...]
Jean Todt zei in het interview met Olav heel simpel; in andere sporten wint ook bijna elke keer dezelfde en dus de beste. zit op zich nog wat in ook.
Het probleem is dat dat juist wel kan. Bijkomend probleem is dat je dan de competitie dusdanig aan het veranderen bent dat het ineens om een totaal ander kampioenschap gaat.mphilipp schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:38:
[...]
En dat is vaak ook nog eens de rijkste. Dat zie je met voetbal en inderdaad vele andere sporten ook. Zelfs op de OS zie je landen die er bakken geld in gooien om hun teams zo goed mogelijk voor te bereiden. En die gaan er met de meeste medailles vandoor. Zo gaan die dingen. Wie de beste mensen bij elkaar zet krijgt het beste resultaat. Je kunt geen regel bedenken waardoor Williams in 2018 ineens kampioen had kunnen worden. Tenzij die regel is dat degene met de minste punten 5 rondes voorsprong krijgt bij de volgende GP
Maar het blijft competitievervalsing, ik mag hopen dat dat nooit gaat gebeuren.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Doe dan een random gridu_nix_we_all schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:48:
Ja, qua spektakel valt er wel wat te zeggen voor een reverse grid

Niet echt mee eens. Het is gewoon leuker/spannender als er wat minder verschil zit tussen top 6 en de rest. En als je het mij vraagt is dat gewoon een budgetkwestie. Dus of een budgetplafond instellen (gaat nooit gebeuren natuurlijk, maar zou wel mooi zijn), of met minder budgetintensieve onderdelen gaan rijden. De motorversimpeling die in 2021 wordt doorgevoerd is daarvan een mooi voorbeeld. Wat veel mensen, waaronder ik, gewoon graag zouden zien is een grotere invloed van de coureur ipv budget op het raceverloop.ThunderNet schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:52:
Teveel mensen zijn naar mijn idee bezig met het vinden van een oplossing voor een probleem wat er niet is. Laat F1 gewoon F1 zijn, voor andere opbouw van de klasse zijn, jawel, andere klasses. Wil je iets zien waar ze met meer dezelfde auto's rijden? Ga Indycar of F3 oid kijken.
Zekers. Voor 1 minuut. Daarna zit je een uur naar een optocht te kijken. Laat ik het zo zeggen, de SC wint de raceu_nix_we_all schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:48:
Ja, qua spektakel valt er wel wat te zeggen voor een reverse grid
[ Voor 17% gewijzigd door rodie83 op 26-11-2018 17:26 ]
De enige regel die je kunt bedenken om iets aan de voorspelbaarheid te doen is iets om de snelheidsvoordeel aan te pakken. Iets als: hoe sneller je bent, hoe steiler we je achtervleugel zetten? Of we stoppen je diffuser half discht? Een prop in de airbox?
Ik denk niet dat we dat willen. Jean Todt heeft gelijk: in vrijwel elke sport heb je dominante deelnemers. Zijn het in de CL ook niet steeds de usual suspects? Wat Muhammad Ali ook niet een dominante figuur in zijn sport? En Usain Bolt was ook steeds de snelste (op de Olympische spelen dan). Gek genoeg kwamen de mensen juist om hem te zien winnen. Gek op een voorspelbare uitslag.
Ik denk niet dat we moeten willen dat er meer kunstmatige ingrepen moeten worden gedaan. F1 is nu eenmaal een dure, elitaire sport. Als je daarvan af wilt, krijgt je F2, 3, 4 of E. Nou ja....kijk naar de kijkcijfers/bezoekersaantallen van die categorieën en trek je conclusie...
https://twitter.com/ToroRosso/status/1067093477182398466
[ Voor 65% gewijzigd door AzzKickah op 26-11-2018 17:35 ]
He he, hebben ze maanden omheen gedraaid. Wel terecht want Albon is echt geen slechte coureur. Hartley heeft het gewoon niet waargemaakt. Ongetwijfeld zal hij nu met steun van RBR weer een plek krijgen in endurance racing waar hij wel tot zijn recht kwam.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Volgend seizoen de F2 maar eens wat beter volgen...
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Waarschijnlijk is daar dan niks mee aan omdat de complete top 3 van het seizoen ervoor niet meer mee doetSpotmatic schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:53:
Dus de complete Top 3 van F2 is naar F1 gepromoveerd.
Volgend seizoen de F2 maar eens wat beter volgen...
Kan de Vries misschien kampioen worden, nu de concurrentie weg is.RobertMe schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:55:
[...]
Waarschijnlijk is daar dan niks mee aan omdat de complete top 3 van het seizoen ervoor niet meer mee doet
⛔ Trackers of betalen ⛔
Markelov is daar ook weg, dus er blijft niet zoveel over. Maar dat is ook leuk, lekker botsautootjes!JohanKupers schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:15:
Kan de Vries misschien kampioen worden, nu de concurrentie weg is.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

[ Voor 26% gewijzigd door Maverick op 26-11-2018 19:16 . Reden: bron gewijzigd ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Zeg dat niet te hardRobertMe schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:55:
[...]
Waarschijnlijk is daar dan niks mee aan omdat de complete top 3 van het seizoen ervoor niet meer mee doet
Nico Hülkenberg 69
Sergio Pérez 62
Kevin Magnussen 56
Carlos Sainz Jr 53
Fernando Alonso 50
Esteban Ocon 49
Charles Leclerc 39
Romain Grosjean 37
Pierre Gasly 29
Ik wil niet veel zeggen maar er zitten 20 punten tussen de nummer 7 en nummer 12. Dat is beter dan 238 tussen de nummer 1 en 6.
Bovendien is het goed voor de doorstroming.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als je F1 weghaalt en F1.5 over blijft krijg je alsnog grotere gaten. Verschil tussen P1 en P2 zijn 7 punten. Verschil tussen P7 en P8 maar 1 of 2.asing schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:32:
[...]
Zeg dat niet te hard. Stel dat we bij de F1 de 3 topteams weg halen. Dan wordt F1.5 F1.
Nico Hülkenberg 69
Sergio Pérez 62
Kevin Magnussen 56
Carlos Sainz Jr 53
Fernando Alonso 50
Esteban Ocon 49
Charles Leclerc 39
Romain Grosjean 37
Pierre Gasly 29
Ik wil niet veel zeggen maar er zitten 20 punten tussen de nummer 7 en nummer 12. Dat is beter dan 238 tussen de nummer 1 en 6.
Bovendien is het goed voor de doorstroming.
Volgens mij is er ook een doorberekende F1.5 ranglijst met dan die grotere gaten.
Edit:
https://www.f1point5.com/2018/
Valt nog mee. 8 punten tussen P1 (HUL), en P2 (SAI).
[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 26-11-2018 19:38 ]
Als autosport liefhebber neem ik die klassen vanzelfsprekend ook graag mee. Zou niet weten waarom ik voor het ene danwel andere zou moeten kiezen, iedere klasse heeft zijn charme (en tekortkomingen).ThunderNet schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:52:
Teveel mensen zijn naar mijn idee bezig met het vinden van een oplossing voor een probleem wat er niet is. Laat F1 gewoon F1 zijn, voor andere opbouw van de klasse zijn, jawel, andere klasses. Wil je iets zien waar ze met meer dezelfde auto's rijden? Ga Indycar of F3 oid kijken.
Testing, one, two ...
Ik vind dat een veel spannender lijstje dan de echte uitslagRobertMe schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:36:
[...]
Als je F1 weghaalt en F1.5 over blijft krijg je alsnog grotere gaten. Verschil tussen P1 en P2 zijn 7 punten. Verschil tussen P7 en P8 maar 1 of 2.
Volgens mij is er ook een doorberekende F1.5 ranglijst met dan die grotere gaten.
Edit:
https://www.f1point5.com/2018/
Valt nog mee. 8 punten tussen P1 (HUL), en P2 (SAI).
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wat een veranderingen. Op een rijtje:
Debutanten:
George Russel (Williams, F2-winnaar dit seizoen)
Lando Norris (McLaren, F2-runner up dit seizoen)
Alex Albon (Toro Rosso, F2 3e plek dit seizoen)
Re-entries:
Daniil Kvyat (Toro Rosso)
Robert Kubica (Williams)
Antonio Giovinazzi (2017 Sauber-rijder (Wehrlein vervanging), 2019 Sauber, GP2-kampioen 2016, testrijder Sauber + Haas in 2017/2018)
Team moves:
Kimi Raikkonen: Ferrari >>> Sauber
Charles Leclerc: Sauber >>> Ferrari
Daniel Ricciardo: Red Bull Racing >>> Renault
Carlos Sainz Jr.: Renault >>> McLaren
Lance Stroll: Williams >>> Racing Point Force India
Pierre Gasly: Toro Rosso >>> Red Bull
Niet terugkerend in 2019:
- Stoffel Vandoorne (Naar Formule E HWA Racelab + dev/sim driver Mercedes)
- Esteban Ocon (wordt reserve/simdriver Mercedes)
- Brendon Hartley (gaat naar ?)
- Sergey Sirotkin ( gaat naar ?)
- Fernando Alonso de Pensionado (Indy 500, NASCAR(?), alles dat snel gaat kampioenschappen)
- Marcus Ericsson (IndyCar Series rijden voor Schmidt Peterson Motorsports en reservedriver voor Sauber)
Volgt u het nog?
edit 2:
De team-lineup: volgorde op WCC-resultaten 2018, gelijk ook de naam-afkortingen erbij:
Mercedes: HAM, BOT
Ferrari: VET, LEC
Red Bull Racing Honda: VER, GAS
Renault: RIC, HUL
Haas Ferrrari: GRO, MAG
McLaren Renault: NOR, SAI
RP Force india Mercedes: PER, STR
Sauber Ferrari: RAI, GIO
Scuderia Toro Rosso Honda: KVY, ALB
Williams Mercedes: RUS, KUB
Wat een lineup... 2019 wordt mega!
Edit 24: we hebben beeld! De wijzigingen:

Subject to change natuurlijK!
[ Voor 38% gewijzigd door Remy op 27-11-2018 00:15 . Reden: edi45: Ericsson!!! ]
Volgens mij hoort Giovinazzi bij de Re-entries te worden geplaatst, aangezien hij in 2017 in Oostenrijk en China heeft gereden om Wehrlein te vervangenRemy schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:18:
Ok, dus slechts twee teams behouden hun 2018 lineup: Mercedes en Haas. Wow.Dit terwijl er geen driver changes in-season waren dit jaar.
Debutanten:
Antonio Giovinazzi (Sauber, GP2-kampioen 2016, testrijder Sauber + Haas in 2017/2018)
Re-entries:
Robert Kubica (Williams)![]()
[..]
Volgt u het nog?
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
FTFYRemy schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:18:
Ok, dus slechts twee teams behouden hun 2018 lineup: Mercedes en Haas. Wow.Dit terwijl er geen driver changes in-season waren dit jaar.
Debutanten:
Antonio Giovinazzi (Sauber, GP2-kampioen 2016, testrijder Sauber + Haas in 2017/2018)
Re-entries:
Team moves:
- Brendon Hartley (?)
- Sergey Sirotkin (?)
- Fernando Alonso (pensioen, indy500, etc)
Volgt u het nog?
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Very true, fixed! (btw: Australia is nog steeds geen AustriaWok schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:33:
[...]
Volgens mij hoort Giovinazzi bij de Re-entries te worden geplaatst, aangezien hij in 2017 in Oostenrijk en China heeft gereden om Wehrlein te vervangen
Also true, ook al ben ik still in denial. Ook fixed!
[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 26-11-2018 20:41 ]
Sirotkin is echt weg, dat is bevestigd dus geen vraagteken.
edit: heb het overzicht geupdatetet, zodat duidelijk is wat het vraagteken betekent
edit2: sorry, ik ben gewoon Kubica-fan. Dit dus:

Ik kan er niks aan doen
Wat een comeback
[ Voor 53% gewijzigd door Remy op 26-11-2018 21:35 ]
Tsjah, het is een mooi verhaal, maar als ik kubica zo in de rondte zag gaan vrijdag zie ik ocon halverwege volgend jaar wel weer instappen.Remy schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:07:
Het vraagteken is vanwege waar gaat Hartley of Sirotkin komend seizoen rijden. Terugkerend, dat niet, gezien hun 'stoeltje' is ingenomen door respectievelijk Albon en Kubica.
edit: heb het overzicht geupdatetet, zodat duidelijk is wat het vraagteken betekent
edit2: sorry, ik ben gewoon Kubica-fan. Dit dus:
[Afbeelding]
Ik kan er niks aan doen
Wat een comeback
Al dan niet als gelegenheidswissel voor de straten circuits. Of in een driehoeksruil met bottas.
Alle stoeltjes zijn bezet, dat hij niet terugkomt is dan natuurlijk wel duidelijk.Humma Kavula schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:05:
@Remy Hartley staat bij niet terugkomend, dat is nergens bevestigd, daarom een vraagteken?
Sirotkin is echt weg, dat is bevestigd dus geen vraagteken.
Ik zie regelmatig mensen posten dat Kubica dit niet kan, maar als het echt zo duidelijk was als sommigen hier doen voorkomen had hij natuurlijk nooit dat zitje gekregen..MikeyMan schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:43:
[...]
Tsjah, het is een mooi verhaal, maar als ik kubica zo in de rondte zag gaan vrijdag zie ik ocon halverwege volgend jaar wel weer instappen.
Al dan niet als gelegenheidswissel voor de straten circuits. Of in een driehoeksruil met bottas.
[ Voor 43% gewijzigd door Arrne op 26-11-2018 21:59 ]
Ah poep, staat er inderdaad een paar posts boven.Ik was nog niet bijgelezen. My bad!Arrne schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:56:
[...]
Alle stoeltjes zijn bezet, dat hij niet terugkomt is dan natuurlijk wel duidelijk.
Nja, als ik zo even ernaar kijk. Ik meen dat ze bij F1 cafe afgelopen weekend ook iets van FP1 lieten zien waar die een setting op z'n stuur moest veranderen en daarvoor zijn hand van het stuur moest halen. Aangezien die met zijn rechter arm/hand niet veel kan gebeurde dat dus uiteraard met de linkerhand, maar tegelijk had hij het stuur dus alleen vast met zijn (heel zwakke) rechter hand/arm. Op een gewoon circuit gaat dat vast goed omdat je regelmatig rechte stukken hebt, maar hoe gaat hij dit bv in Monaco doen? De "rechte" stukken daar zijn nog steeds met bochten, kan die daar met zijn zwakke arm ook sturen?Arrne schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:56:
[...]
Ik zie regelmatig mensen posten dat Kubica dit niet kan, maar als het echt zo duidelijk was als sommigen hier doen voorkomen had hij natuurlijk nooit dat zitje gekregen..
Bingo. De Formule 1-teams zijn ook niet gek. Net als Red Bull Racing in mei 2016 koos voor Max boven Daniil Kvyat (want snelste van alle vier in de sim), weet ook Williams dingen die wij niet weten. Het heeft niet altijd (of alleen!) met geld te maken.Arrne schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:56:
...
Ik zie regelmatig mensen posten dat Kubica dit niet kan, maar als het echt zo duidelijk was als sommigen hier doen voorkomen had hij natuurlijk nooit dat zitje gekregen..
Kubica zal heus sponsors meebrengen, maar dat deed Sirotkin ook. Op dat gebied dus 1-1.
Wat brengt Kubica nog meer dan? Ik denk hetzelfde als Kimi eigenlijk: veel ervaring, de kennis en input om de auto te ontwikkelen. En ondanks dat Sirotkin een graad in engineering heeft, telt Kubica's ervaring (blijkbaar) harder.
Vergeet niet dat deze Kubica in 2008 (!!) 4e eindigde in een competitief seizoen, met Hamilton, Massa, Alonso en Raikkonen om zich heen. Ja, het is 10 jaar geleden, maar then again, is Lewis Hamilton dit jaar niet ook weer WDC geworden, terwijl hij eveneens 33 is? Het is misschien een scheve vergelijking, maar Robert zal zeer waardevol zijn, misschien zelfs instrumental, voor Williams' development naar een betere auto. Iets wat ze hard nodig hebben!
Gaat Kubica komend seizoen punten scoren? Met wat geluk, ja. Gaat hij podiumplekken halen? Bwoah dat is overdreven. Gaat hij mooie dingen laten zien? Dat verwacht ik wel.
Coureurs waarvan ik voor het eerst komend seizoen podiumplekken van verwacht: Leclerc, Gasly en jawel, Hulkenberg.
edit:
Jemig, dat deden Rosberg, Alonso, Ricciardo en anderen ook in 2016 / 2017 etc? What's new?RobertMe schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:07:
[...]
Nja, als ik zo even ernaar kijk. Ik meen dat ze bij F1 cafe afgelopen weekend ook iets van FP1 lieten zien waar die een setting op z'n stuur moest veranderen en daarvoor zijn hand van het stuur moest halen.
Ja, natuurlijk. Kubica heeft al lang in Williams' simulator alle circuits van 2019 gehad.Aangezien die met zijn rechter arm/hand niet veel kan gebeurde dat dus uiteraard met de linkerhand, maar tegelijk had hij het stuur dus alleen vast met zijn (heel zwakke) rechter hand/arm. Op een gewoon circuit gaat dat vast goed omdat je regelmatig rechte stukken hebt, maar hoe gaat hij dit bv in Monaco doen? De "rechte" stukken daar zijn nog steeds met bochten, kan die daar met zijn zwakke arm ook sturen?
Moves als deze zal hij anders aanvliegen: Kubica in Monaco 2010:
Betekent dit dat hij het niet meer kan? Nee, anders had Williams hem niet als racing driver aangenomen. Simpel as that. Survival of the most adaptable!
[ Voor 28% gewijzigd door Remy op 26-11-2018 22:13 ]
Ik gun het hem wel hoor, maar ik verwacht niet dat Renault hun achterstand qua chassis én motor "even" goedmaakt. Op beide zaken lopen ze vooralsnog flink achter op de topteams.Remy schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:10:
Coureurs waarvan ik voor het eerst komend seizoen podiumplekken van verwacht: Leclerc, Gasly en jawel, Hulkenberg.
Mwah, geluk zit in een klein hoekjewarp schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:16:
[...]
Ik gun het hem wel hoor, maar ik verwacht niet dat Renault hun achterstand qua chassis én motor even goedmaakt. Op beide zaken lopen ze vooralsnog flink achter op de topteams.
Al vind ik zijn winst op de 24h van Le Mans ook een hele mooie, een stuk beter dan de "winst" van Alonso.
People as things, that’s where it starts.
Als die nitwits van Ziggo dat uit die beelden kunnen halen, zou Williams dat ook kunnen. Maar Williams heeft niet alleen die beelden, maar veel meer data uit simulatorruns en vrije trainingen, maar zonder enige twijfel zal hij ook allerlei fysieke tests gedaan hebben.RobertMe schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:07:
[...]
Nja, als ik zo even ernaar kijk. Ik meen dat ze bij F1 cafe afgelopen weekend ook iets van FP1 lieten zien waar die een setting op z'n stuur moest veranderen en daarvoor zijn hand van het stuur moest halen. Aangezien die met zijn rechter arm/hand niet veel kan gebeurde dat dus uiteraard met de linkerhand, maar tegelijk had hij het stuur dus alleen vast met zijn (heel zwakke) rechter hand/arm. Op een gewoon circuit gaat dat vast goed omdat je regelmatig rechte stukken hebt, maar hoe gaat hij dit bv in Monaco doen? De "rechte" stukken daar zijn nog steeds met bochten, kan die daar met zijn zwakke arm ook sturen?
Het zou best kunnen dat het hem uiteindelijk toch niet gaat lukken, maar als het zo duidelijk was als sommigen doen voorkomen zat hij simpelweg niet in die auto volgend jaar.
Maar we gaan het zien in Monaco
Mee eens, maar! Stats liegen niet. 2016 - 2018 in 1 image:warp schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:16:
[...]
Ik gun het hem wel hoor, maar ik verwacht niet dat Renault hun achterstand qua chassis én motor "even" goedmaakt. Op beide zaken lopen ze vooralsnog flink achter op de topteams.

(klik voor groter)
Van negende naar vierde in drie seizoenen. Iemand (Ricciardo?) heeft het al gezegd: als Renault ergens aan begint, winnen ze uiteindelijk altijd. Ze hebben als constructeur al 2 en als motorleverancier al 10 (!!!) WCC's op hun naam staan. Ze kunnen het wel, het duurt alleen even...
Ik hou naast Verstappen, Leclerc en Kubica echt wel Renault als team in de gaten. Zou best eens de challenger kunnen worden die RBR al een paar seizoenen wil zijn!
[ Voor 0% gewijzigd door Remy op 26-11-2018 22:49 . Reden: edit: WCC, niet WDC! ]
Mwah, Renault moet wel uit een erg diep dal komen, dit jaar werden ze ook nog vaak genoeg gelapped, ik zie dat niet zomaar goed komen.Remy schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:45:
[...]
Mee eens, maar! Stats liegen niet. 2016 - 2018 in 1 image:
[Afbeelding]
(klik voor groter)
Van negende naar vierde in drie seizoenen. Iemand (Ricciardo?) heeft het al gezegd: als Renault ergens aan begint, winnen ze uiteindelijk altijd. Ze hebben als constructeur al 2 en als motorleverancier al 10 (!!!) WDC's op hun naam staan. Ze kunnen het wel, het duurt alleen even...
Ik hou naast Verstappen, Leclerc en Kubica echt wel Renault als team in de gaten. Zou best eens de challenger kunnen worden die RBR al een paar seizoenen wil zijn!
Natuurlijk heeft Renault een prima staat van dienst, maar dat was wel vroeger, in de tijd dat McLaren-Honda nog een hele enge naam was, net als Williams, of zelfs Ferrari [
People as things, that’s where it starts.
Waar staat dat kruisje achter 17(rij Magnussen) voor?Remy schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:45:
[...]
Mee eens, maar! Stats liegen niet. 2016 - 2018 in 1 image:
[Afbeelding]
(klik voor groter)
Van negende naar vierde in drie seizoenen. Iemand (Ricciardo?) heeft het al gezegd: als Renault ergens aan begint, winnen ze uiteindelijk altijd. Ze hebben als constructeur al 2 en als motorleverancier al 10 (!!!) WCC's op hun naam staan. Ze kunnen het wel, het duurt alleen even...
The driver did not finish the Grand Prix, but was classified, as he completed over 90% of the race distance.DoeEensGek schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:55:
[...]
Waar staat dat kruisje achter 17(rij Magnussen) voor?
Tuurlijk, top-drie is wat anders dan vierde of vijfde. Dit seizoen zijn er visueel genoeg vergelijkingen gemaakt waarbij werd getoond dat de top-3 best wel ver voor lag, letterlijk, tov de rest. Geen speld tussen te krijgen.RobinHood schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:53:
[...]
Mwah, Renault moet wel uit een erg diep dal komen, dit jaar werden ze ook nog vaak genoeg gelapped, ik zie dat niet zomaar goed komen.
Tja, Merc heeft als voordeel dat ze voor het hybrid-tijdperk op tijd zijn begonnen met ontwikkelen, en daar plukken ze nu nog de vruchten van. Combineer dat met de likes van Hamilton en je hebt een winnende formule, leterlijk. Bottas heeft dit jaar met geen overwinningen getoond dat hij het niet aan kan, tov Rosberg bijvoorbeeld. Dat stelt Mercedes wel voor een dilemma: schuiven we Ocon of Russel mid-season naar voren ten koste van Bottas, of laten we hem safe wingman spelen voor de WCC?Natuurlijk heeft Renault een prima staat van dienst, maar dat was wel vroeger, in de tijd dat McLaren-Honda nog een hele enge naam was, net als Williams, of zelfs Ferrari []
Ferrari gaat gevaarlijk zijn met een zeer eager Vettel en Leclerc. Zelfde geldt voor Red Bull die alles op alles zet om Gasly en Verstappen flink naar voren te schuiven.
En ik heb Renault al genoemd, maar nogmaals: ze zijn de gevaarlijke outsider. Het derde worksteam na Mercedes en Ferrari die alles te winnen hebben en flink budget hebben. Hoge verwachtingen!
[ Voor 72% gewijzigd door Remy op 26-11-2018 23:01 ]
Williams heeft hem niet zuiver vanwege het geld dat race stoeltje gegeven, ik denk dat het voor beide partijen een goede strategie was om eerst een jaar te testen en op die manier te bekijken wat hij nog wel en wat hij niet meer kan.Remy schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:10:
[...]
Bingo. De Formule 1-teams zijn ook niet gek. Net als Red Bull Racing in mei 2016 koos voor Max boven Daniil Kvyat (want snelste van alle vier in de sim), weet ook Williams dingen die wij niet weten. Het heeft niet altijd (of alleen!) met geld te maken.
[..]
Ja, natuurlijk. Kubica heeft al lang in Williams' simulator alle circuits van 2019 gehad.
Moves als deze zal hij anders aanvliegen: Kubica in Monaco 2010:
[YouTube: Monaco Grand Prix: Onboard With Robert Kubica In 2010]
Betekent dit dat hij het niet meer kan? Nee, anders had Williams hem niet als racing driver aangenomen. Simpel as that. Survival of the most adaptable!
Mocht rijden op stratencircuits niet lukken, zie ik het wel gebeuren dat men bij Mercedes aanklopt met de vraag of ze voor die races Ocon mogen lenen. Eind volgend seizoen kunnen zowel Williams als Kubica, en heel misschien wel andere teams hun conclusies trekken
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
FTFYRemy schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:18:
Debutanten:
Re-entries:
Antonio Giovinazzi (2017 Sauber-rijder (Wehrlein vervanging), 2019 Sauber, GP2-kampioen 2016, testrijder Sauber + Haas in 2017/2018)
Team moves:
- Brendon Hartley (gaat naar ?)
- Sergey Sirotkin ( gaat naar ?)
- Fernando Alonso de Pensionado (Indy 500, NASCAR(?), alles dat snel gaat kampioenschappen)
- Marcus Ericsson (IndyCar Series rijden voor Schmidt Peterson Motorsports en reservedriver voor Sauber)
Volgt u het nog?
edit 2:
De team-lineup: volgorde op WCC-resultaten 2018, gelijk ook de naam-afkortingen erbij:
Mercedes: HAM, BOT
Ferrari: VET, LEC
Red Bull Racing Honda: VER, GAS
Renault: RIC, HUL
Haas Ferrrari: GRO, MAG
McLaren Renault: NOR, SAI
RP Force india Mercedes: PER, STR
Sauber Ferrari: RAI, GIO
Scuderia Toro Rosso Honda: KVY, ALB
Williams Mercedes: RUS, KUB
Wat een lineup... 2019 wordt mega!![]()
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Damnit, hoe kon ik Ericsson vergeten?
Dit seizoen wel makkelijk (30 punten verschil!) verslagen door Leclerc, maar toch. He will be missed
Ja, die jongens mogen hun twijfels en zorg uiten. Kubica is een goede coureur en ik hoop dat hij volgend jaar een beetje mee kan komen. Williams heeft hem nu ook nodig vanwege de goodwill en PR die het oplevert want 2018 is een jaar dat ze waarschijnlijk zo snel mogelijk willen vergeten.Arrne schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:28:
[...]
Als die nitwits kenners en (oud)-coureurs bij Ziggo dat uit die beelden kunnen halen, zou Williams dat ook kunnen. Maar Williams heeft niet alleen die beelden, maar veel meer data uit simulatorruns en vrije trainingen, maar zonder enige twijfel zal hij ook allerlei fysieke tests gedaan hebben.
Het zou best kunnen dat het hem uiteindelijk toch niet gaat lukken, maar als het zo duidelijk was als sommigen doen voorkomen zat hij simpelweg niet in die auto volgend jaar.
"When you grow up your heart dies"
Ik dacht dat Calderon reserve rijder bij Sauber was? Of loop ik nu een jaar voorRemy schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 00:19:
[...]
Damnit, hoe kon ik Ericsson vergeten?De lone wolf, de silent force, de mainstay sinds 2015. Sorry Marcus. Shame dat hij geen race-stoeltje meer heeft vanaf 2019. Goed om te zien dat hij naar Indycar gaat + reserve is @ Sauber.
Dit seizoen wel makkelijk (30 punten verschil!) verslagen door Leclerc, maar toch. He will be missed
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik ben zelf niet zo heel bang voor wat hij niet kan als hij alleen rondjes rijdt. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe hij om gaat als er 20 auto's langs hem rijden en mogelijk contact maken. Kan hij dan nog steeds snel reageren en krachtig genoeg of gaat dit voor ongelukken zorgen die vermeden hadden kunnen worden.Arrne schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:28:
[...]
Als die nitwits van Ziggo dat uit die beelden kunnen halen, zou Williams dat ook kunnen. Maar Williams heeft niet alleen die beelden, maar veel meer data uit simulatorruns en vrije trainingen, maar zonder enige twijfel zal hij ook allerlei fysieke tests gedaan hebben.
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1