[F1] Seizoen 2018 - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 96 Laatste
Acties:
  • 557.038 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 15:47

basvn

Breezand - NHN

Damian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:53:
https://www.formule1.nl/n...eel-meer-geld-in-dan-wij/

Mijn god die kerel is alleen maar aan het zeiken en excuses aan het zoeken. Wat een stelletje prutsers zijn het daar. Focus op jezelf in plaats van alles om je heen :/
Honda zet grote stappen met haar motor en steekt er ‘ogenschijnlijk ook veel meer geld in’ dan Renault doet
Joh.. ze willen een goede motor neerzetten, en geen gammel ding |:( 8)7

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 14:36
TheBrut3 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:49:
[...]

spoiler:
Als je het snel tussendoor doet tijdens het werk, dan is het best een instinker. En 49% van de mensen heeft gekozen voor het verkeerde antwoord (KVY).

Maar daarna bedacht ik mijzelf: Max wint als KVY wordt weggestuurd en Max heeft USA 2017 niet gewonnen :+
spoiler:
Kvyat is ook weer in mexico de auto uit gezet(niet in usa) en Max heeft die wel gewonnen ;)

Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

TrekDr0p schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:15:
[...]
Ook is het [HAR] een vreemde vogel in de paddock, net als RIC.
I see what you did there...
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://www.doc.govt.nz/thumbs/hero/contentassets/a450e32f0b824531858d566404c21884/southern-brown-kiwi-tokoeka-stewart-island-photo-credit-alina-thiebes1920.jpg
Kiwi, nationale vogel van Nieuw Zeeland én de bijnaam van de Nieuw-Zeelanders

:)

[ Voor 38% gewijzigd door ATS op 18-10-2018 09:06 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

https://www.f1technical.net/news/21879

2019 Front Wing Regulations Explained

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TrekDr0p schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 06:45:
Wel jammer voor HAR, ik ben namelijk bang dat ook al gaat hij nu alleen nog maar punten rijden en hij niet ver van GAS zit in de Q en race hij alsnog geslachtofferd wordt.

Of denken jullie dat als hij goed presteert hij gewoon volgend jaar naast KVY staat?

https://www.motorsport.co...ar-rules-slashed/3196324/
Is dit niet een leuk nieuw project voor Newey?
Gewoon de X2010 bouwen en tijdens de WEC inzetten?
Die X2010 mag daar niet rijden.
Die klasse die je aanhaalt heeft Newey al een tijdje geleden die nieuwe hypercar van AM voor gemaakt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

https://nl.motorsport.com...romeo-sauber-c37-16019256
Dit is trouwens wel geinig om terug te lezen.
Vooral bij Sauber en McLaren komt de voorspelling totaal omgekeerd uit..

vd Garde heeft natuurlijk niet echt warme gevoelens meer bij Sauber, en met name door 'Frau Kaltenborn' , maar toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:26
Damian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:53:
https://www.formule1.nl/n...eel-meer-geld-in-dan-wij/

Mijn god die kerel is alleen maar aan het zeiken en excuses aan het zoeken. Wat een stelletje prutsers zijn het daar. Focus op jezelf in plaats van alles om je heen :/
Je focust je nu toch wel erg op één zinnetje uit de tekst. Een zinnetje dat, als puntje bij paaltje komt, eigenlijk gewoon juist is.

Ik weet niet of er cijfers te vinden zijn over hoeveel Honda in het programma steekt maar het zou me niet verwonderen mocht het geld, dat Honda erin stopt, een meervoud zijn van het budget van Renault.

Ik geloof nooit dat, mocht er een budget cap zijn, Renault zo ver zou achterlopen.

Ik draai het even om. Het is bewonderenswaardig dat Renault met hun beperkt budget nu pas ingehaald is door Honda met een ogenschijnlijk onbeperkt budget. Eigenlijk is het zwaar teleurstellend dat Honda nog niet op het niveau staat van Mercedes en Ferrari met het geld dat ze uitgeven.
Dit is wel een zwaar overdreven uitspraak maar "overdrijving om een punt te maken"

Natuurlijk zal er verwezen worden naar de eisen van McLaren indertijd. Maar ook daar ging Honda zelf ook in de fout. McLaren stelde eisen en Honda zei dat het mogelijk was. Wat dus niet het geval was.

Ik lees het artikel een beetje als een mea-culpa met inbegrip van excuses zoeken maar renault-haters zien er iets anders (zoals met alle artikels of uitspraken van Renault)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kenhas schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:29:
[...]

Je focust je nu toch wel erg op één zinnetje uit de tekst. Een zinnetje dat, als puntje bij paaltje komt, eigenlijk gewoon juist is.

Ik weet niet of er cijfers te vinden zijn over hoeveel Honda in het programma steekt maar het zou me niet verwonderen mocht het geld, dat Honda erin stopt, een meervoud zijn van het budget van Renault.

Ik geloof nooit dat, mocht er een budget cap zijn, Renault zo ver zou achterlopen.

Ik draai het even om. Het is bewonderenswaardig dat Renault met hun beperkt budget nu pas ingehaald is door Honda met een ogenschijnlijk onbeperkt budget. Eigenlijk is het zwaar teleurstellend dat Honda nog niet op het niveau staat van Mercedes en Ferrari met het geld dat ze uitgeven.
Dit is wel een zwaar overdreven uitspraak maar "overdrijving om een punt te maken"

Natuurlijk zal er verwezen worden naar de eisen van McLaren indertijd. Maar ook daar ging Honda zelf ook in de fout. McLaren stelde eisen en Honda zei dat het mogelijk was. Wat dus niet het geval was.

Ik lees het artikel een beetje als een mea-culpa met inbegrip van excuses zoeken maar renault-haters zien er iets anders (zoals met alle artikels of uitspraken van Renault)
Wel met de kanttekening dat Honda de afgelopen jaren een groot deel van het budget in McLaren heeft gestoken.
Dat ze sinds het vertrek bij McLaren ineens budget over hebben is wel duidelijk, maar dat heeft ook tijd nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 18:04

Damian

Insane Obtrusion

Kenhas schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:29:
[...]

Maar Renault heeft verdorie wel even wat meer tijd gehad om hun shit voor elkaar te krijgen. Honda heeft het met McLaren (een bagger auto) moeten doen qua input, data en feedback. Renault had iets meer teams rondrijden met hun grasmaaiert achterin.

En ik ben wel benieuwd wat het verschil aan geld is dat ze er allebei in steken...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@MikeyMan : had daar ook iets over in mijn gedachten maar uiteindelijk vergeten in tekstje te zetten.

Als ze al dergelijke bedragen kunnen geven om een team met hun motoren te laten rijden, dan is er geen twijfel meer over dat hun budgetten redelijk astronomisch zijn.

@Damian : het bedrag dat ze aan McLaren gaven, was ongeveer de helft van het jaarbudget van Renault (Chassis en motor).

Renault meer tijd gehad ? Inderdaad, 1 jaar als ik mij niet vergis. Een volledig jaar waarin Honda compleet los kon gaan qua ontwikkeling terwijl Renault zich moest houden aan de beperking van test mogelijkheden

[ Voor 38% gewijzigd door Kenhas op 18-10-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 18:04

Damian

Insane Obtrusion

Kenhas schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:40:
@MikeyMan : had daar ook iets over in mijn gedachten maar uiteindelijk vergeten in tekstje te zetten.

Als ze al dergelijke bedragen kunnen geven om een team met hun motoren te laten rijden, dan is er geen twijfel meer over dat hun budgetten redelijk astronomisch zijn.

@Damian : het bedrag dat ze aan McLaren gaven, was ongeveer de helft van het jaarbudget van Renault (Chassis en motor).

Renault meer tijd gehad ? Inderdaad, 1 jaar als ik mij niet vergis. Een volledig jaar waarin Honda compleet los kon gaan qua ontwikkeling terwijl Renault zich moest houden aan de beperking van test mogelijkheden
Vreemd, Mansour Ojjeh heeft aangegeven in 2018 geen lager budget te hebben na de overstap naar Renault... Zelfs hoger. 2017 zou gezamenlijk budget zijn van 212 miljoen, 2018 zou 250 miljoen zijn... Komt dat geld allemaal van McLaren af dan??

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:22:
[...]

Die X2010 mag daar niet rijden.
Die klasse die je aanhaalt heeft Newey al een tijdje geleden die nieuwe hypercar van AM voor gemaakt.
Eerlijk te zijn alleen de kop gelezen :+
Maar de Valkyrie gaat dus in die klasse rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ln7dc1gllws11.png
The World Nation Drivers Championship (WNDC) standings after the Japanese GP 2018
_O-

Schaamteloos van Reddit getjoept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

kevlar01 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:30:
[Afbeelding]
The World Nation Drivers Championship (WNDC) standings after the Japanese GP 2018
_O-

Bottas en Raikonnen hebben samen maar 70 punten meer als HAM alleen :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

basvn schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Bottas en Raikonnen hebben samen maar 70 punten meer als HAM alleen :+
En Vettel staat met Hulkenbergs punten nog steeds achter Hamilton... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
kevlar01 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:30:
[Afbeelding]
_O-

Lijkt bijna wel A1 GP met 15 verschillende landen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walteij
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 15:59
Renault komt volgend jaar met een compleet nieuw motor ontwerp.
“Gezien onze ambities is zo goed als alles op de motor nieuw, niet alleen de elektrische unit, maar ook de verbrandingsmotor”, legt Abiteboul uit.

Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Kunnen ze weer 4 jaar aanmodderen :+

Denk dat deze motor pas in 2020 komt en niet 2019 is ook wel iets voor REN 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
Ik hoop serieus dat het lukt. Hoe gaat zou het zijn dat we 4 topteams dicht bij elkaar hebben zitten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zahariac schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:03:
[...]

Ik hoop serieus dat het lukt. Hoe gaat zou het zijn dat we 4 topteams dicht bij elkaar hebben zitten _/-\o_
Resultaten uit het verleden...

Ik moet het nog maar weer zien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
MikeyMan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:04:
[...]

Resultaten uit het verleden...

Ik moet het nog maar weer zien :X
Ik ben ook erg sceptisch hoor, maar de F1 verdient het om weer meer dan 3 verschillende merken op het podium te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Zahariac schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

Ik ben ook erg sceptisch hoor, maar de F1 verdient het om weer meer dan 3 verschillende merken op het podium te hebben.
Dat hebben ze toch al volgend jaar?

FER
MER
RBR
STR
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Ze moeten wel, blijkbaar zitten ze nu tegen de top.
Zeker als je ziet wat voor progressie Honda maakt met zijn nieuwe design, dan heeft het zeker wel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dit is wel mooi he... RBR stapt eruit en zoef!, Renault kan ineens een compleet nieuwe motor uit de hoge hoed toveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 16:50

mphilipp

Romanes eunt domus

Pathogen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:09:
Dit is wel mooi he... RBR stapt eruit en zoef!, Renault kan ineens een compleet nieuwe motor uit de hoge hoed toveren :P
Hmmm...dat is niet 'ineens'. Als je dat volgend jaar klaar moet hebben, ben je daar al begin dit jaar aan begonnen. In februari moet ie klaar zijn, en ik denk dat je in december, uiterlijk januari de botsproeven hebt voor je nieuwe chassis. Dat betekent dat je al lang en breed moet weten hoe dat ding eruit gaat zien.
Een geheel nieuwe motor is het resultaat van een lange termijn planning.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zahariac schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

Met 'merken' bedoel je motoren of teams?

Eigenlijk elk jaar zijn er wel 4 teams die op het podium hebben gestaan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
YakuzA schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Teams, maar dan niet sporadisch of door bizarre gebeurtenissen in een race. Maar gewoon echt 4 teams die strijden om het podium. Dus niet de 2 verschillende klasse die we nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 14:10
[...]

Ja en hoe.. Dit jaar eentje met geluk. Force India is de vierde. Een podiumplek door een DNF van zowel VER, RIC en BOT.

Natuurlijk bedoelt @Zahariac een regelmatig podium voor 4 teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:33

iichel

Gazoooo

Is die Renault PU van volgend jaar niet gewoon de 'uiteindelijke' versie van het C-Spec blok dat ze dit jaar door hun vrienden bij RBR laten testen?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

mphilipp schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:13:
[...]

Hmmm...dat is niet 'ineens'. Als je dat volgend jaar klaar moet hebben, ben je daar al begin dit jaar aan begonnen. In februari moet ie klaar zijn, en ik denk dat je in december, uiterlijk januari de botsproeven hebt voor je nieuwe chassis. Dat betekent dat je al lang en breed moet weten hoe dat ding eruit gaat zien.
Een geheel nieuwe motor is het resultaat van een lange termijn planning.
Eens. Ik lees nu meerdere artikelen over plannen voor volgend jaar, zoals ook bij Williams, en het is een beetje mijn beeld aan het veranderen over het bashen van teams en fabrikanten voor hun "prutswerk".

Volgens mij weten alle fabrikanten en ontwerpers héél goed wat ze doen en is het "misslaan van de plank" meestal het gevolg van een beslissing die op een later moment maar moeilijk terug te draaien is.
Zoals bijvoorbeeld de sidepods van Williams, waarvan de impact op de bochten belangrijker/groter was dan gedacht.
Of de layout van de Renault-motor, waardoor de upgrades beperkt bleven.
Hoe goed de kennis en argumentatie ook is bij het maken van zulke beslissingen in het ontwikkelproces, het blijven keuzes en die kunnen verkeerd uitpakken danwel onvoorziene gevolgen hebben :Y

Daarna kom je dan wel weer in het gebied waar men moet durven om stappen terug te draaien en keuzes te herzien. Wanneer neem je die stap? Doe je dat überhaupt, of is er wellicht een ego dat in de weg staat? Doorontwikkelen kan doodontwikkelen betekenen, maar terugdraaien kan één of meerdere seizoenen terugval betekenen.
Of gooi je er sowieso extra capaciteit tegenaan en ontwikkel je meerdere scenario's naast elkaar door, waarvan je er één op de baan gebruikt? Dat kost dan natuurlijk weer klauwen met geld.

Choices, choices...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
iichel schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:25:
Is die Renault PU van volgend jaar niet gewoon de 'uiteindelijke' versie van het C-Spec blok dat ze dit jaar door hun vrienden bij RBR laten testen?
Nee, in het gelinkte artikel staat duidelijk dat de Spec-C zijn grenzen kent en heft bereikt en dat ze daarom dus met een nieuw ontwerp moeten komen.:
Een van de redenen daarvoor is om niet meer beperkt te worden door de structurele limieten van de huidige motor. Dat is ook waarom de Spec-C niet zoveel meer oplevert. Stabiliteit is goed, maar je moet durven kijken naar dingen die niet goed werken. Met deze motoren zien we dat de ontwikkelingscurve absoluut nog niet uitvlakt, dat is ongelooflijk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

walteij schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Nee, in het gelinkte artikel staat duidelijk dat de Spec-C zijn grenzen kent en heft bereikt en dat ze daarom dus met een nieuw ontwerp moeten komen.:

[...]
Ah okay, dan zijn ze daar ook alweer snel vanaf gestapt; een paar weken terug nog werd er gezegd dat de C-spec de basis voor de PU is van 2019.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walteij
iichel schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Ah okay, dan zijn ze daar ook alweer snel vanaf gestapt; een paar weken terug nog werd er gezegd dat de C-spec de basis voor de PU is van 2019.
Ach, er zijn leugens, grove leugens, statistieken en als overtreffende trap de opmerkingen van Abiteboul. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoeWn
  • Laatst online: 29-09 14:10
iichel schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Ah okay, dan zijn ze daar ook alweer snel vanaf gestapt, een paar weken terug nog werd er gezegd dat de C-spec de basisvoor de PU is van 2019.
Klopt. Maar toen stond ineens de Honda motor tentoongesteld in Japan en heel toevallig heeft Renault daarna ineens bekend gemaakt dat ze met een compleet nieuwe motor komen voor 2019. toevallig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Toeval bestaat niet :+

(c) Herman Finkers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Zahariac schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:21:
[...]

Teams, maar dan niet sporadisch of door bizarre gebeurtenissen in een race. Maar gewoon echt 4 teams die strijden om het podium. Dus niet de 2 verschillende klasse die we nu hebben.
Ik kijk al een "tijdje" formule 1. En het is altijd zo geweest dat er 1-2 teams waren die alles wonnen, en soms kwam er een derde team bij. Dat waren epische seizoenen. Maar laten de teams die achterin strijden, ook een
de hand in eigen boezem steken. RBR bewijst dat je met een motor die minder is, toch nog leuk kan mee doen.

Het achteraan staan van teams hebben ze imho dan ook zelf in de hand. Ze staan achteraan omdat hun chassis en aerodynamica en de intergratie van dit alles, achterloopt tov de topteams. Ze kunnen deze achterstand inlopen door zelf meer geld uit te geven, en betere faciliteiten/personeel te hebben. En hoe komen ze aan dit geld ? Zoek rijkere sponsoren.

Een eerlijkere verdeling van de bonussen zou een begin zijn, maar is zeker niet het eindstation.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zouden ze eindelijk ook naar de split turbo toe gaan? :)

Dat ze na 5 jaar eindelijk kunnen toegeven dat dat idee beter was. :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Damian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:57:
[...]

Vreemd, Mansour Ojjeh heeft aangegeven in 2018 geen lager budget te hebben na de overstap naar Renault... Zelfs hoger. 2017 zou gezamenlijk budget zijn van 212 miljoen, 2018 zou 250 miljoen zijn... Komt dat geld allemaal van McLaren af dan??
Hier staat er één en ander over maar hoe ze aan het geld komen, is mij in ieder geval niet 100% duidelijk:

https://nl.motorsport.com...udget-2017-876912/876912/
Shaikh Mohamed en Mansour Ojjeh hebben ons budget op een paar punten vergroot, dus we hebben alles wat we nodig hebben
@YakuzA denk niet dat het een split turbo gaat zijn. Als ik het artikel goed begrijp, kan de nieuwe turbo op de auto's maar doen ze het niet om grid penalty te vermijden. Denk niet dat een split turbo nu zomaar in de wagen kan.
Maar kan natuurlijk gewoon zo zijn dat ze binnen paar weken aankondigen toch een split turbo te gaan gebruiken

[ Voor 19% gewijzigd door Kenhas op 18-10-2018 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

LoeWn schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:37:
[...]
Klopt. Maar toen stond ineens de Honda motor tentoongesteld in Japan en heel toevallig heeft Renault daarna ineens bekend gemaakt dat ze met een compleet nieuwe motor komen voor 2019. toevallig :+
Ja, dat is inderdaad toevallig. Denk je dat ze in 1-2 maanden een heel nieuw ontwerp kunnen bedenken, testen en bouwen? Want als je de nieuwe motor niet in december op de dyno hebt staan, ben je een heel klein beetje laat. Er worden voor zover ik weet, en voor zover het de ICE aangaat altijd eerst 1 cilinder modellen gemaakt om te kijken of hetgeen je bedacht hebt überhaupt werkt. Vooral tegenwoordig met de vreselijk complexe voorverbrandingskamers, hogedruk injectie en weetikwatvoor ellende ze nog meer bedacht hebben. Dat verzin je niet effe snel in een paar weken tijd. En je moet het nog maken en testen. Waarschijnlijk krijg je op de dyno nog wat probleempjes, dus moet je een tweede versie bouwen.

Nee, dat bedenk je niet nu pas. Tenzij je het erg pijnlijk wilt maken voor je stercoureur Ricciardo...

@Pathogen
Eens. Ik lees nu meerdere artikelen over plannen voor volgend jaar, zoals ook bij Williams, en het is een beetje mijn beeld aan het veranderen over het bashen van teams en fabrikanten voor hun "prutswerk".
Klopt. Ik maak me er ook wel eens schuldig aan. Het is makkelijk om die gasten prutsers te noemen, maar er zit echt wel een hoop werk achter en sommige dingen zijn gewoon niet meer te corrigeren als je eenmaal een chassis hebt gebouwd. Je kunt niet één element veranderen zonder dat het impact heeft op de rest. Zelfs bij McLaren werken toch best wel capabele mensen.
Misschien is het hetzelfde als in mijn eigen werk; ik zie wel eens zaken voorbij komen, waarbij ik dan denk 'hoe kunnen ze dat nou zo maken?'. Als je dan later hoort wat de achtergrond is en onder welke omstandigheden het tot stand is gekomen, verandert je mening daarover. Er is vaak een goede reden (geweest) om het zo te doen. En later veranderen is heel lastig, als je eenmaal die weg bent ingeslagen. Een moeras loop je ook niet zomaar uit...

[ Voor 30% gewijzigd door mphilipp op 18-10-2018 12:34 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zahariac
mphilipp schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Ja, dat is inderdaad toevallig. Denk je dat ze in 1-2 maanden een heel nieuw ontwerp kunnen bedenken, testen en bouwen? Want als je de nieuwe motor niet in december op de dyno hebt staan, ben je een heel klein beetje laat. Er worden voor zover ik weet, en voor zover het de ICE aangaat altijd eerst 1 cilinder modellen gemaakt om te kijken of hetgeen je bedacht hebt überhaupt werkt. Vooral tegenwoordig met de vreselijk complexe voorverbrandingskamers, hogedruk injectie en weetikwatvoor ellende ze nog meer bedacht hebben. Dat verzin je niet effe snel in een paar weken tijd. En je moet het nog maken en testen. Waarschijnlijk krijg je op de dyno nog wat probleempjes, dus moet je een tweede versie bouwen.

Nee, dat bedenk je niet nu pas. Tenzij je het erg pijnlijk wilt maken voor je stercoureur Ricciardo...
Wellicht is dit ook wat RIC over de streep heeft getrokken om weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57

Martinspire

Awesomeness

Zahariac schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:03:
[...]

Renault (het team) moet het niet alleen van de motorontwikkeling hebben. Qua chassis lopen ze ook nog 1,5 seconde achter (op Red Bull). Denk niet dat ze dat gaan fixen deze winter

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Martinspire schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:47:
[...]
Renault (het team) moet het niet alleen van de motorontwikkeling hebben. Qua chassis lopen ze ook nog 1,5 seconde achter (op Red Bull). Denk niet dat ze dat gaan fixen deze winter
Ze zullen er v.w.b. chassis niet gemakkelijk achter gaan komen, hun benchmark wordt Mclaren voor de komende jaren.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kenhas schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:21:
@YakuzA denk niet dat het een split turbo gaat zijn. Als ik het artikel goed begrijp, kan de nieuwe turbo op de auto's maar doen ze het niet om grid penalty te vermijden. Denk niet dat een split turbo nu zomaar in de wagen kan.
Maar kan natuurlijk gewoon zo zijn dat ze binnen paar weken aankondigen toch een split turbo te gaan gebruiken
Het gaat over de motor van volgend jaar.
In maart 2019 beginnen ze gewoon op 0 verbruikte motoren ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

[...]

Dit jaar heeft Force India tot nu toe één keer op het podium gestaan (Perez), verder was het altijd RBR, Ferrari en Mercedes. Je hebt dus gelijk voor dit seizoen, maar niet met een grote marge...
LoeWn schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:37:
[...]

Nou, als ze het op basis daarvan moeten gaan doen, dan hebben ze wellicht in 2020 een motor die het gaat doen... Ze kunnen er vast wel iets aan zien, maar het is natuurlijk veel te kort dag om een complete nieuw blok te ontwerpen.

Over prutsers: nee, die werken er niet in de F1 denk ik. Erg weinig in elk geval. Maar er worden wel vooral op managementniveau verkeerde beslissingen genomen, en verkeerde structuren neergezet die er voor zorgen dat teams niet snel genoeg meer kunnen schakelen. De managementstructuur van McLaren (die beruchte Matrix) is daarvan het belangrijkste voorbeeld denk ik. Maar ik denk ook dat er soms wellicht niet gestructureerd genoeg aan problemen gewerkt wordt. In het boek van Newey staan daarvan enkele voorbeelden, waarbij iets niet werkte, en er dan aan oplossingen gewerkt wordt zonder eerst goed te begrijpen wat er nu precies mis was. Dat begrijpen is heel moeilijk en lijkt wellicht soms trekken aan dood paard, maar als je het probleem oplossen op je huidige auto en/of wil voorkomen op je volgende, dan is het toch wel erg belangrijk. Ik weet niet of ze daar bij McLaren en Williams voldoende mee bezig zijn (geweest) dit seizoen.

[ Voor 72% gewijzigd door ATS op 18-10-2018 14:08 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

ATS schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Dit jaar heeft Force India tot nu toe één keer op het podium gestaan (Perez), verder was het altijd RBR, Ferrari en Mercedes. Je hebt dus gelijk voor dit seizoen, maar niet met een grote marge...

[...]
Stroll 2017
Bottas 2016 (in een Williams)
Perez 2015
Perez 2014

[ Voor 22% gewijzigd door basvn op 18-10-2018 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walteij
Voor de iPhone gebruikers onder de racefans, er is een F1 game beschikbaar op iOS
Aldus de tweet van F1, Android volgt later.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Winter test bekend:

Barcelona van 18 tot en met 21 februari en van 26 februari tot en met 1 maart 2019
https://www.gpblog.com/nl...ona-dit-zijn-de-data.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:49
Ik dacht dat ze toch (ook) in Bahrein wilden gaan testen omwille van de temperaturen en toestanden zoals afgelopen winter in Barcelona te voorkomen.

Nu snap ik wel dat Bahrein een stukje kostbaarder is, maar volgens mij zou zelfs Jerez al beter zijn omdat het daar ook weer net iets warmer is als in Barcelona. Erg benieuwd naar de keuze er achter en tevens benieuwd hoe het dan komende winter gaat verlopen.

En daarnaast, wintertests staan alweer gepland toch een klein teken dat het F1 seizoen er al weer bijna op zit en we weer een paar maanden moeten afkicken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

B-Real schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:40:
Ik dacht dat ze toch (ook) in Bahrein wilden gaan testen omwille van de temperaturen en toestanden zoals afgelopen winter in Barcelona te voorkomen.

Nu snap ik wel dat Bahrein een stukje kostbaarder is, maar volgens mij zou zelfs Jerez al beter zijn omdat het daar ook weer net iets warmer is als in Barcelona. Erg benieuwd naar de keuze er achter en tevens benieuwd hoe het dan komende winter gaat verlopen.

En daarnaast, wintertests staan alweer gepland toch een klein teken dat het F1 seizoen er al weer bijna op zit en we weer een paar maanden moeten afkicken :(
Dat wilden ze idd, maar was te duur en te ver weg + teveel douane meuk om overnight nieuwe onderdelen te brengen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
B-Real schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:40:

Volgens mij wou FOM wel meebetalen om het hele circus naar Bahrein te verplaatsen, maar daar moest dan wel tegenover staan dat de pitboxen elke dag de hele dag open moesten zijn (dus geen schermen ervoor plaatsen). En ik heb zo'n vermoeden dat er ook wel voldoende teams daartegen waren. Daarnaast duurt het bij Bahrein natuurlijk ook langer voordat onderdelen op het circuit zijn. De meeste teams hebben een onderdeel binnen paar uurtjes van de fabriek op het circuit (of helemaal met vrachtwagen of als het echt moet vliegen). Bij Bahrein duurt dat natuurlijk allemaal langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

walteij schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:41:
Voor de iPhone gebruikers onder de racefans, er is een F1 game beschikbaar op iOS
Aldus de tweet van F1, Android volgt later.
Gratis, maar bizar dure in-app aankopen. Pack om met RBR te kunnen rijden: €12, mercs: zelfde, en zo nog vele andere packs.
YakuzA schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:45:
[...]

Dat wilden ze idd, maar was te duur en te ver weg + teveel douane meuk om overnight nieuwe onderdelen te brengen.
Dat wordt nog leuk na maart komend jaar... Dan kunnen ze gaan testen in de regen op Silverstone, ware het niet dat Ferrari, Sauber en Toro Rosso dan niet mee kunnen doen omdat díe dan voor een dichte grens staan.

[ Voor 34% gewijzigd door ATS op 18-10-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
ATS schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:52:
[...]

Gratis, maar bizar dure in-app aankopen. Pack om met RBR te kunnen rijden: €12, mercs: zelfde, en zo nog vele andere packs.
Daar staat natuurlijk helemaal niemand van te kijken. Zal wel meer dan voldoende kritiek op komen lijkt mij zo, tenzij ze de packs ook op andere manieren (via haalbare achievements) beschikbaar stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:45:
[...]
Ik vond dat een slecht idee. Als je daar gaat testen, kunnen alleen miljonairs erheen of wie toevallig in de buurt woont. Barcelona is voor de meeste Europeanen (waar volgens mij de meeste fans wonen) nog te doen. En volgens mij zijn die pre-season tests steeds populairder aan het worden sinds ze alleen maar dan mogen testen en niet meer privé. Alle teams zijn aanwezig. Dus de moeite om te bezoeken als je niet naar een GP wilt vanwege de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 21:21
Ben benieuwd hoe Perez zich volgend jaar staande houdt tov Stroll :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DJTimo schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:39:
Ben benieuwd hoe Perez zich volgend jaar staande houdt tov Stroll :+
Hij wordt compleet zoek gereden ben ik bang... :o

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

McLaren heeft er weer een sponsor bij, Coca Cola. Zal Red Bull leuk vinden als ze volgend seizoen weer eens een McLaren op een ronde zetten. >:)
https://www.motorsport.co...eal-with-mclaren/3197157/
Ah, het is weer die tijd van het seizoen waar Renault komt verkondigen dat Renault volgend seizoen wel haar zaakjes op motorisch gebied op orde krijgt. Zelfs een gloednieuw concept joh. Dat belooft wat. Ik kan me nog de laatste keer herinneren dat Renault met een "gloednieuw concept" kwam, in 2017. Dat was ook een gigantisch succes. Net zoals toen zal deze absoluut revolutionaire stap in motorbouw, Mercedes, Ferrari, Honda en natuurlijk Red Bull wel leren dat er niet met Renault te spotten valt. :+

Ter referentie de 2014 PU:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-1.motorsport.com/static/img/amp/800000/840000/847000/847700/847738/s6_2577878/f1-renault-energy-f1-engine-2014-the-2014-renault-energy-f1-v6-engine.jpg

En 2018:
Afbeeldingslocatie: https://www.renaultsport.com/local/cache-vignettes/L700xH387/5af3477eeee78cb53b4d3b1b590cba-a771b.png?1508774932

Wat blijkt nu? Nou, Renault heeft helemaal geen wissel van concept gedaan...
Net zoals Mercedes rijdt Renault al sinds 2014 met hetzelfde PU concept. Er is ook niks fundamenteel mis met wat Renault in 2014 heeft bedacht. Renault heeft ervoor gekozen om de air intake uit te laten komen bij de compressor die ze achter het motorblok hebben geplaatst. Na verbranding gaan de uitlaatgassen dan via die ongelofelijk lelijke en inefficiënte pijpen naar turbine. Aan die turbine hangt de MGU-H elektromotor die in de V van de motor is geplaatst.

Dit is als concept zo goed dat Ferrari het voor 2016 overnam nadat hun eigen ideeën totaal waren geflopt. Maar tijd voor plaatjes want anders begrijp je het waarschijnlijk niet. ;)

De lay-outs in 2014:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-R4I19c6Bdqk/U4sHCxHF1YI/AAAAAAAAM_A/1706HX8Brxs/s1600/PU+Overview.jpg

Ferrari in 2015 en 2016:
Afbeeldingslocatie: https://gas2.org/wp-content/uploads/2016/01/CYogVcBWYAAEV0i.jpg

Ferrari sloeg de plank pas mis qua concept zeg. :P
Compressor zat in de V van de motor, MGU-G generator ertussen en erachter de turbine. Was geen ruimte voor de turbo, en die was dan ook zwaar onderontwikkeld. In 2015 zie je dat Ferrari er een haastklus van maakte om maar een grotere turbo te kunnen installeren. Was Ferrari in 2015 op motorisch gebied ook al beter dan Renault. In 2016 namen ze de Renault lay-out helemaal over en die gebruiken ze voor zover ik weet nog steeds.

Honda was ook minder dan optimaal, voordat ze in 2017 het Mercedes concept overnamen. Eigenlijk maakte Honda dezelfde fout als Ferrari namelijk de compressor in de V van de motor waardoor die niet kon groeien. Bij Honda duurde het alleen nog een tweede seizoen voordat het eindelijk veranderd kon worden.
Afbeeldingslocatie: http://s7.sinaimg.cn/mw690/002jTz22gy6RUxfFVae66

Zoals gebruikelijk geloof ik dus weer eens helemaal niks van wat Renault nu weer claimt. Ik kijk liever naar wie wat claimt, en hoe vaak, en trek daar conclusies uit. Ik zie Renault de afgelopen seizoenen vrijwel constant claimen dat hun PU zo goed is. Op een gegeven moment in het seizoen is dat echt niet meer vol te houden en dan wisselt Renault naar plan b. Plan B is uiteraard claimen dat de Renault PU, die zo geweldig was, vervangen voor een geheel nieuw concept omdat die geweldige PU toch niet zo geweldig is.

Vervolgens verandert Renault het concept helemaal niet. Dat roept de vraag op wat de teambaas van Renault dan wel onder "concept" verstaat. Ik vermoed zo dat ze het hebben over zaken zoals een grotere compressor, grotere turbo, aanpassingen aan het motorblok etc. Tja, dat doen die andere PU fabrikanten ook, elk seizoen weer.

TL;DR: Conclusie van mij is dus: eerst zien, dan geloven. ;)

Voor de loze beloften van de afgelopen twee jaar zie:
https://www.motorsport.co...or-f1-2017-847738/847738/
https://www.thisisf1.com/...018-renault-f1-abiteboul/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Renault gaat voor 2019 inkopen bij Honda en doen een RBR, en plakken er (vanzelfsprekend) het krik-embleem op 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48

pinda powerrr

Slow down...

Nou @DaniëlWW2 aan je plaatjes te zien, is er wel een belangrijk verschil tussen de 2014 en 2018 PU.

De 2018 zit tenminste in elkaar, dat zal allicht schelen.

[/flauw]

Wel met je eens hoor, Renault komt elke jaar wel met een "grote verandering", wat in feite niets anders is dan de andere teams ook doen. Dus vooral fine tunen en meer ergens uit proberen te halen.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Interessante longread over of we wellicht “peak F1” en in het algemeen “peak motorsport” al gehad hebben:

https://www.racefans.net/...ing-irreversible-decline/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
deze kwam weer eens random voorbij op youtube. Mooi interview :)
Allard Kalff is dan toch fijner om naar te luisteren dan de huidige interviewers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:11
ATS schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:08:
Interessante longread over of we wellicht “peak F1” en in het algemeen “peak motorsport” al gehad hebben:

De concurrentie op de 'media-markt' wordt steeds groter. Het aanbod groeit nog steeds enorm, en de toename van het aantal races per jaar maakt iedere afzonderlijke race iets minder 'speciaal'. Er zullen niet veel fans meer zijn die elke race live kunnen zien. En dus mis je er 1, of meer. En dan loop je het 'risico' dat de 'aangeleerde' manier van kijken (alle races kijken) meer en meer wegvalt.

Het grootste probleem van de huidige F1 is echter denk ik meer het gebrek aan spanning. Mercedes wordt dit jaar voor het 5e achtereenvolgende jaar met 2 vingers in de neus kampioen. Al 5 jaar lang strijden dezelfde teams om de eerste 6 plaatsen. De rest heeft geen schijn van kans.

Als Toto Wolff de belangstelling voor de F1 wil vergroten zal hij z'n coureurs moeten vragen iets langzamer te rijden ;) .

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

alexbl69 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:03:
[...]
Als Toto Wolff de belangstelling voor de F1 wil vergroten zal hij z'n coureurs moeten vragen iets langzamer te rijden ;) .
Hij had dan RBR gewoon zijn motoren moeten leveren toen ze er om vroegen, had je kunnen lachen dit seizoen!

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens Stoffel is hij met dank aan Toto Wolff in de Formule-E beland. :Y
https://www.motorsportweek.com/news/id/20312

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:27:
Volgens Stoffel is hij met dank aan Toto Wolff in de Formule-E beland. :Y
https://www.motorsportweek.com/news/id/20312
Is niet echt een verrassing, denk ik. Enkele jaren geleden verklaarde Wolff nog dat, indien Vandoorne geen stuur kreeg bij McLaren, hij zelf ervoor ging zorgen dat Vandoorne ergens terecht kon.
Wel leuk om te zien dat Wolff blijkbaar wel nog vertrouwen heeft in Vandoorne na het zwakke seizoen tot nu toe.
Ze konden iemand uit hun eigen Mercedes-rijders-groep nemen maar kozen toch voor Vandoorne.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• melcon
  • Laatst online: 20:31
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:19:
McLaren heeft er weer een sponsor bij, Coca Cola. Zal Red Bull leuk vinden als ze volgend seizoen weer eens een McLaren op een ronde zetten. >:)
https://www.motorsport.co...eal-with-mclaren/3197157/

[...]

Ah, het is weer die tijd van het seizoen waar Renault komt verkondigen dat Renault volgend seizoen wel haar zaakjes op motorisch gebied op orde krijgt. Zelfs een gloednieuw concept joh. Dat belooft wat. Ik kan me nog de laatste keer herinneren dat Renault met een "gloednieuw concept" kwam, in 2017. Dat was ook een gigantisch succes. Net zoals toen zal deze absoluut revolutionaire stap in motorbouw, Mercedes, Ferrari, Honda en natuurlijk Red Bull wel leren dat er niet met Renault te spotten valt. :+

Ter referentie de 2014 PU:
[Afbeelding]

En 2018:
[Afbeelding]

Wat blijkt nu? Nou, Renault heeft helemaal geen wissel van concept gedaan...
Net zoals Mercedes rijdt Renault al sinds 2014 met hetzelfde PU concept. Er is ook niks fundamenteel mis met wat Renault in 2014 heeft bedacht. Renault heeft ervoor gekozen om de air intake uit te laten komen bij de compressor die ze achter het motorblok hebben geplaatst. Na verbranding gaan de uitlaatgassen dan via die ongelofelijk lelijke en inefficiënte pijpen naar turbine. Aan die turbine hangt de MGU-H elektromotor die in de V van de motor is geplaatst.

Dit is als concept zo goed dat Ferrari het voor 2016 overnam nadat hun eigen ideeën totaal waren geflopt. Maar tijd voor plaatjes want anders begrijp je het waarschijnlijk niet. ;)

De lay-outs in 2014:
[Afbeelding]

Ferrari in 2015 en 2016:
[Afbeelding]

Ferrari sloeg de plank pas mis qua concept zeg. :P
Compressor zat in de V van de motor, MGU-G generator ertussen en erachter de turbine. Was geen ruimte voor de turbo, en die was dan ook zwaar onderontwikkeld. In 2015 zie je dat Ferrari er een haastklus van maakte om maar een grotere turbo te kunnen installeren. Was Ferrari in 2015 op motorisch gebied ook al beter dan Renault. In 2016 namen ze de Renault lay-out helemaal over en die gebruiken ze voor zover ik weet nog steeds.

Honda was ook minder dan optimaal, voordat ze in 2017 het Mercedes concept overnamen. Eigenlijk maakte Honda dezelfde fout als Ferrari namelijk de compressor in de V van de motor waardoor die niet kon groeien. Bij Honda duurde het alleen nog een tweede seizoen voordat het eindelijk veranderd kon worden.
[Afbeelding]

Zoals gebruikelijk geloof ik dus weer eens helemaal niks van wat Renault nu weer claimt. Ik kijk liever naar wie wat claimt, en hoe vaak, en trek daar conclusies uit. Ik zie Renault de afgelopen seizoenen vrijwel constant claimen dat hun PU zo goed is. Op een gegeven moment in het seizoen is dat echt niet meer vol te houden en dan wisselt Renault naar plan b. Plan B is uiteraard claimen dat de Renault PU, die zo geweldig was, vervangen voor een geheel nieuw concept omdat die geweldige PU toch niet zo geweldig is.

Vervolgens verandert Renault het concept helemaal niet. Dat roept de vraag op wat de teambaas van Renault dan wel onder "concept" verstaat. Ik vermoed zo dat ze het hebben over zaken zoals een grotere compressor, grotere turbo, aanpassingen aan het motorblok etc. Tja, dat doen die andere PU fabrikanten ook, elk seizoen weer.

TL;DR: Conclusie van mij is dus: eerst zien, dan geloven. ;)

Voor de loze beloften van de afgelopen twee jaar zie:
https://www.motorsport.co...or-f1-2017-847738/847738/
https://www.thisisf1.com/...018-renault-f1-abiteboul/
Meestal sla ik de meeste berichten van je vrij snel over omdat het weer een bericht in de de trant is hoe slecht Renault wel niet is. Ik doe wel altijd de moeite om de eerste paar regels te lezen want je hebt er soms berichten tussen zitten die wel de moeite waard zijn om te lezen, dus vind het echt jammer dat je veel van zulke berichten post. Op deze wil ik toch even inhaken, vooral omdat je deze keer wel je strekking probeert te onderbouwen d.m.v. van CAD renders.

Nu is het uiteraard erg lastig om daadwerkelijk echte foto's te vinden van de motoren, laat staan uit dezelfde hoek. Ik heb toch even mijn best gedaan, helaas geen foto kunnen vinden van de 2018 motor, wel van de 2017 motor, welke de basis is geweest voor de 2018 motor. Dat is nog even buitenom dat de grootste verschillen aan de binnenkant zitten welke je niet kan zien, ze houden inderdaad wel vast aan hetzelfde concept kwa opstelling (Welke Ferrari inderdaad overgenomen heeft). Dat betekent echt niet dat het ICE concept niet veranderd is (dit kun je aan de buitenkant dan ook veel moeilijker zien).
2014:
Afbeeldingslocatie: https://i21.servimg.com/u/f21/14/79/55/26/gfch_v10.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i38.servimg.com/u/f38/14/79/55/26/sebast10.jpg

2017:
Afbeeldingslocatie: https://i62.servimg.com/u/f62/14/79/55/26/5okdv910.jpg

Je kan goed zien dat ze weliswaar op elkaar lijken omdat ze hetzelfde concept delen maar als je goed zie je toch wezenlijke verschillen. Ook de binnenzijde (tussen de V) is aangepast zodat de "intake plenum" in zijn geheel tussen de V past i.p.v. deels op de compressor inlaat te rusten (waardoor de PU korter / compacter is geworden). De verbrandingskamers van de 2e generatie zijn ook wezenlijk anders als van de 2014 Pu, er zit een enorm verschil in ontwerp van de koel kanalen in zowel blok als cylinderkop (t.b.v. de betrouwbaarheid). Dus ik vind het nogal ver gaan om te stellen dat er niets veranderd is sinds 2014 (de cijfers laten dit verder ook prima zien, maar ook Ferrari en Mercedes hebben gewoon flinke stappen gemaakt, als Renault nog op het 2014 niveau zou zitten dan zou RBR in zijn geheel niet mee doen voor podiumplaatsen, dit alleen al geeft aan dat er genoeg ontwikkeling plaats gevonden heeft).

Ik weet dat bovenstaande er waarschijnlijk bij jou moeilijk in gaat, desalniettemin wil ik het toch even met je delen en hoop dat je e.e.a. aan neemt. Waarbij ik niet wil zeggen dat Renault hun eerste poging bijzonder ver onder hun niveau was, zeker als je kijkt naar de historie. De 2e generatie (2017 en 2018) heeft al heel wat verbetering gebracht gelukkig, zo wel op gebied van prestaties als betrouwbaarheid maar ze zijn nog niet waar ze horen te zijn. Uiteraard zijn er nog veel meer vernieuwingen geweest (variabele intake runners, compressor / turbo verder naar voren geplaatst om meer ruimte te maken voor een grotere MGU-H, implementatie van T-Jets, etc.).

Dat ze voor 2019 hun ICE wederom vernieuwen verbaasd me niet, het ERS deel hebben ze nu grotendeels op orde, zeker met de nieuwe MGU-K dus de winst die daar te halen valt is beperkt, grootste deel van de winst gaat nu in de ICE zitten.

Voornaamst bron voor bovenstaande is https://www.f1technical.n...hp?f=4&t=22079&start=2400, van pagina 1 pagina 161, ja het is een hoop om te lezen maar je wordt er erg veel wijzer van. Deze is ook erg interessant https://www.f1technical.n...p?f=4&t=18874&start=14400 en ook daar zie je dat Honda ook echt van erg ver gekomen is en dat er in het begin erg veel fouten gemaakt zijn en dat ze ook tegen onverwachte problemen aangelopen zijn (1 cylinder concept die goed werkte, maar onverwachte zaken bij 6 x die ene cylinder). Gelukkig daar nu ook de weg naar boven gevonden en ik hoop echt dat ze er staan bij de eerste race van 2019 en dat we 8 teams met 4 verschillende motoren leveranciers hebben die binnen een 0,5 seconden zitten, dat zou echt goed voor de F 1 zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 20:49
Ik gun het Stoffel van harte. Ik blijf zeggen dat hij het bij McLaren echt niet slecht deed maar is ondergesneeuwd door de politieke spelletjes van McLaren en Alonso en dat hij daardoor niet dezelfde kansen/materialen kreeg als Alonso.

Als hij samen met Alonso in een, stel, Force India had gereden dan had hij veel meer potten kunnen breken t.o.v. Alonso. Nu moest hij het met een brakke McLaren doen en zijn auto was nog brakker omdat hij niet dezelfde kansen/onderdelen kreeg als Alonso

Echter, ook dat is Formule 1 en hoort er dus bij. Mooi in elk geval dat hij volgend jaar kan strijden in de FE :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hmmm...Williams lijkt volgend jaar een complete ommekeer te doen qua rijdersbezetting. Na Georgy Porgy, zijn ze een plan aan het smeden om ook Esteban een stoeltje te geven. Ze gaan deze keer dus voor kwaliteit. Maar ja...je voelt 'm al aankomen...er moet ook geld binnenkomen om de twee rijke rijders én Martini te compenseren. Ik hoop van ganser harte dat het ze lukt. Zou mooi zijn als ze ook nog een halfway decent chassis kunnen bouwen, dan kan Williams zich misschien wel met de top 10 gaan bemoeien. Ik gun het Sir Frank écht!
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
Met twee Mercedes juniors als coureur moet er toch een serieuze korting te bedingen zijn voor de PU, zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

DeKaerften schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:49:
Met twee Mercedes juniors als coureur moet er toch een serieuze korting te bedingen zijn voor de PU, zou je zeggen.
Wat ik hier uit haal is dat Williams Russell heeft gecontracteerd zonder inmenging van Mercedes en dus ook geen korting.
Het binnenhalen van Russell, zonder betrokkenheid van motorleverancier Mercedes, wordt gezien als een statement dat Williams het competitieve verkiest boven financiële middelen.
Williams is als team zijnde gewoonweg te "trots" en denken het zonder hulp van een fabrieksteam te kunnen doen. Eigenlijk willen ze meer als Red Bull zijn en niet de weg bewandelen die een Haas of RPFI doen. Want dan weten ze dat ze het nooit gaan redden.

Maarja, zolang ze nog met gietijzeren versnellingsbakken rijden, wordt het nooit iets :+

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeKaerften schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:49:
Die korting kregen ze al omdat ze Merc Bottas lieten overnemen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Edd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:01:
[...]
Wat ik hier uit haal is dat Williams Russell heeft gecontracteerd zonder inmenging van Mercedes en dus ook geen korting.

[knip]
Russel gaf zelf aan bij C4 aan de microfoon dat Toto en anderen van Mercedes, achter de schermen bezig waren met het zitje bij Williams. En nu is er ineens geen inmenging geweest en een contract aangeboden zonder dat Mercedes ze ergens in tegemoet gaat komen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

hardware-lover schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:21:
[...]

Russel gaf zelf aan bij C4 aan de microfoon dat Toto en anderen van Mercedes, achter de schermen bezig waren met het zitje bij Williams. En nu is er ineens geen inmenging geweest en een contract aangeboden zonder dat Mercedes ze ergens in tegemoet gaat komen?
Misschien dat mijn bewoording van "inmenging" verkeerd is. Zij zullen wel het management doen van Russell, aangezien hij een Merc-junior is. Daardoor zullen zij bepalen waar hij komt te zitten en de contractonderhandelingen doen.
Echter heeft Williams blijkbaar geen extra korting gevraagd of aangeboden om Russel op te nemen in hun team.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

https://thejudge13.com/20...nd-effect-brawn-on-board/

Ground Effect eventueel terug in '21?
Zou het tegen die tijd veilig genoeg zijn?
Dit moet het volgen van elkaar wel mogelijk maken itt de huidige opzet met vleugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Edd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:38:
[...]
Misschien dat mijn bewoording van "inmenging" verkeerd is. Zij zullen wel het management doen van Russell, aangezien hij een Merc-junior is. Daardoor zullen zij bepalen waar hij komt te zitten en de contractonderhandelingen doen.
Echter heeft Williams blijkbaar geen extra korting gevraagd of aangeboden om Russel op te nemen in hun team.
Waar maak jij uit op dat er geen korting of andere financiele compensatie gevraagd is? Dat Russel Williams heeft gebeld is leuk, maar dat deed ie omdat ie Paddy nog kende. Hij legt het initiele contact en dan gaat het voornamelijk verder tussen het management van Russel en Williams. Aangezien Russel een Mercedes Junior is, kan Williams altijd nog vragen om een financiele bijdrage omdat Mercedes graag haar junioren laat opleiden. Dus het is wat mij betreft helemaal niet gezegd dat er geen zak geld naar Williams gaat.

Russel zegt zelf dat ie geen geld meeneemt. Dat kan waar zijn. Als Mercedes betaalt spreekt hij nog steeds de waarheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:13
ATS schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:08:

Denk dit uit artikel al aardig opsomt:
"US statistics indicate just how Future Kid is shying away from motor cars and, by extension, motorsport".

Denk dat het combinatie van factoren is:
- Denk dat jongeren idd minder interesse hebben in auto's. Vroeger was de auto het apparaat wat tot de verbeelding sprak en waarmee je blits kon maken. Denk dat dat tegenwoordig niet meer zo is. De must haves liggen nu meer bij gadgets en smartphones etc. heb ik het idee. Zie ook steeds meer mensen om me heen die geen auto meer hebben zoals het artikel ook al stelt.
- Vroeger keek men op tegen coureurs en piloten en sprak dat tot de verbeelding. Nu worden auto's en vliegtuigen steeds meer (weg) geautomatiseerd. Dus het spreekt ook niet meer tot de verbeelding. Naarmate auto's steeds meer zelfstandig gaan rijden, zal het besturen van een auto de jeugd ook steeds minder aanspreken.
- F1 wil een innovatieve serie zijn, maar de techniek streeft de F1 voorbij. in de jaren 80 en 90 waren de auto's echt de top van wat technisch mogelijk was. Nu kan je de auto's volledig zelf laten rijden als je wilt. Dus de vraag is hoe lang het nog houdbaar is om een innovatieve serie te blijven.
- verzadiging zal ook mogelijk een rol spelen. Zie ook andere sporten zoals schaatsen. vroeger had je een NK, EK en WK op tv en de OS. naarmate het populairder werd, werd er ook steeds meer uitgezonden, zoals elke wereldbeker wedstrijd. En nu is men aan het kijken hoe men de regels moet veranderen om de kijkers vast te houden. denk niet dat regels veranderen helpt. Men is gewoon verzadigd geraakt. Zowel bij Schaatsen als F1...
- En dominantie van teams zal ook niet helpen. Nu Mercedes, daarvoor Red Bull en daarvoor andere teams. Echter heb je altijd wel bepaalde dominantie gehad, zoals Ferrari in de 00's, Williams in jaren 90 etc. Dus denk dat de dominantie van teams niet het grootste probleem is waardoor kijkers weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

kevlar01 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:07:

Dit moet het volgen van elkaar wel mogelijk maken itt de huidige opzet met vleugels.
? Ground Effect is nooit weg geweest, iedereen gebruikt het bij zijn vloer.
? 100% Ground Effect auto's (zonder vleugels)zijn er ook nooit geweest, dus die kunnen ook niet terug komen :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

kevlar01 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:07:

Vraag me af wat het met het asfalt gaat doen van de banen. Dat gaat zo toch ook nog meer te verduren krijgen? Hebben we straks elke keer dat we gaan racen nieuw asfalt omdat dit niet anders kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tomcatter_31 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:25:
[...]
Denk dit uit artikel al aardig opsomt:
"US statistics indicate just how Future Kid is shying away from motor cars and, by extension, motorsport".
US statistics zijn niet altijd 1:1 op ons van toepassing. In de VS is sport voornamelijk entertainment. Ze passen zelfs de regels van een sport aan om het aantrekkelijker te maken voor TV (basketball bv). Als er niet genoeg excitement in zit, kijken ze niet. Daarom is voetbal ook nooit echt populair geweest daar en wordt dat ook nooit. De markt in de VS is heel anders als hier. En het publiek, merchandising e.d. is totaal anders.

Maar ook hier zit de klad erin. Auto's zijn ook helemaal niet bijzonder meer. Voor mijn generatie (uit de jaren '60) was de auto toen nog iets bijzonders. Niet iedereen had er een, en nu hebben kinderen van 18 er al een. Maar inderdaad, bij een bepaald deel van de bevolking neemt de belangstelling voor auto's af. Voornamelijk mensen die in de grote steden wonen en werken hebben niet altijd meer behoefte aan een auto. Dan is er vaak ook weinig belangstelling voor de racerij.
Ik zou dan zeggen: let it be. Als we door allerlei kunstgrepen de racerij interessant moeten maken voor mensen die er eigenlijk helemaal niets mee hebben, kun je er beter mee ophouden. Het is geen videospelletje. Maar je kunt het ook op andere manieren weer relevant maken voor een groter publiek en dat heb ik al eerder betoogd. Ik denk alleen dat men er nog niet klaar voor is. Maar naar mijn idee is het onvermijdelijk dat F1 meer naar de groene kant moet gaan.

Onvermijdelijk omdat de hele wereld die kant op gaat. Straks moeten wij thuis van het gas af, worden verbrandinsmotoren in de ban gedaan en moet alles duurzaam. Dan is het niet logisch dat we op zondag naar brullende (nou ja...) motoren gaan kijken. Misschien onze generatie diehards, maar de volgende generaties hebben daar helemaal niets meer mee.
Dus F1 kan blijven roepen dat ze nooit een FE worden, maar ik moet dat nog zien. Het zou naar mijn idee zelfs de marketing zet van de eeuw kunnen zijn. Je ziet al dat je met Hamilton een nieuw publiek aanboort van mensen die niet of nauwelijks autosport keken, dus kun je rustig aannemen dat als je F1 relevant maakt voor de groene brigade, die ook gaan kijken.
De enige voorwaarde die je steeds moet stellen is dat het snel moet gaan. Dus niet zoals FE langzaam rijden of auto's wisselen. Hoewel dat probleem inmiddels als deels is opgelost; de nieuwe auto's kunnen een hele race (...) mee, en gaan volgens Buemi al tegen de 300kmh. Binnen 5 jaar kan zo'n ding gewoon de competitie aan met een F1 auto gok ik. Als je blijft doorontwikkelen.
Het kost alleen veel geld, want we hebben 100 jaar ontwikkeling aan electrische voertuigen laten liggen. Dat is jammer. Maar het is wél waar de toekomst in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

YakuzA schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:27:
[...]

? Ground Effect is nooit weg geweest, iedereen gebruikt het bij zijn vloer.
? 100% Ground Effect auto's (zonder vleugels)zijn er ook nooit geweest, dus die kunnen ook niet terug komen :+
Volgens mij noemen ze het nu niet ground effect. Het is in ieder geval niet zoals in de jaren '80.
100% ground effect is misschien ook niet wenselijk.
In het artikel wordt ook gerefereerd aan het feit dat er sideskirts werden gebruikt om de zuiging van de grond nog hoger te krijgen.
Martinspire schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:45:
[...]
Vraag me af wat het met het asfalt gaat doen van de banen. Dat gaat zo toch ook nog meer te verduren krijgen? Hebben we straks elke keer dat we gaan racen nieuw asfalt omdat dit niet anders kan.
Sowieso is het gevaarlijk als er hobbelige circuits zijn. Als je door een hobbel het ground effect verliest, dan verlies je in een keer bijna al je downforce, waardoor je auto onbestuurbaar wordt...
Dat is volgens mij ook de reden dat het afgeschaft is en tot nu toe niet opnieuw geintroduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

kevlar01 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:55:
[...]
Volgens mij noemen ze het nu niet ground effect. Het is in ieder geval niet zoals in de jaren '80.
100% ground effect is misschien ook niet wenselijk.
In het artikel wordt ook gerefereerd aan het feit dat er sideskirts werden gebruikt om de zuiging van de grond nog hoger te krijgen.
[...]

Sowieso is het gevaarlijk als er hobbelige circuits zijn. Als je door een hobbel het ground effect verliest, dan verlies je in een keer bijna al je downforce, waardoor je auto onbestuurbaar wordt...
Dat is volgens mij ook de reden dat het afgeschaft is en tot nu toe niet opnieuw geintroduceerd.
Alleen het afsluiten aan de zijkant door zgn. skirts is niet meer toegestaan.
Zoals Red Bull het deed met uitlaatgassen een paar jaar geleden, en nu gedaan wordt met slots aan de zijkant in de bodemplaat bestaat nog steeds.
(verder is de bodemplaat nu meer gereguleerd waardoor de ratio kleiner is)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Nu online
Voor hier wellicht ook interessant:
miicker schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:21:
Zeer mooie aanbieding (dagdeal bij Bol.com) F1 2018 voor Xbox One / PS4 voor €33,-:
https://www.bol.com/nl/p/...0094121201/#product_title

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

alesandro_46 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:04:
Voor hier wellicht ook interessant:

[...]
In dat kader:
Bij Xbox zijn F1 2015, 2016 en 2017 flink afgeprijsd:
https://www.xbox.com/nl-N...dspecialNL_Q2_DWG_seemore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:13
mphilipp schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:51:
[...]

US statistics zijn niet altijd 1:1 op ons van toepassing. In de VS is sport voornamelijk entertainment. Ze passen zelfs de regels van een sport aan om het aantrekkelijker te maken voor TV (basketball bv). Als er niet genoeg excitement in zit, kijken ze niet. Daarom is voetbal ook nooit echt populair geweest daar en wordt dat ook nooit. De markt in de VS is heel anders als hier. En het publiek, merchandising e.d. is totaal anders.
Ben het eigenlijk helemaal eens met wat je schrijft in je post. Ook dat US statistics idd niet 1:1 bij ons van toepassing zijn. Maar denk dat de trend bij ons ook gaande is. Hier worden ook sporten aangepast om proberen kijkers terug te winnen. In F1 gebeurt dit al jaren, maar ook bijvoorbeeld schaatsen wat ik al noemde. Daar zijn ze ook aan het kijken of ze de 10km moeten schrappen en komen ze met ploegenachtervolging, massastart etc. Allemaal in de hoop de weglopende kijkers terug te winnen.

En denk idd ook dat de F1 groener zal moeten worden. Hoor vaak de roep dat F1 terug moet naar de V8, V10, V12. Maar deze motoren zijn niet relevant meer vandaag de dag. Ik vind het geluid van een V10 ook mooi en ook jammer dat dit niet meer is. Dus als je als serie relevant wil blijven, is het onvermijdelijk dat je met de tijd meegaat en dus groener zal moeten worden. Daarbij is de snelste manier om de groene technologie te ontwikkelen door het toe te passen in de racerij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:40
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/e3jxmf9b83t11.jpg?width=647&auto=webp&s=0083c849df71d0f35fb249162e97b9a0d7d53e0c

[ Voor 65% gewijzigd door Aardappel op 19-10-2018 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Albon heeft niet gereden bij de testdagen voor Formula E.
Het gerucht is toch dat hij de 2e plek heeft bij STR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

basvn schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:19:
Albon heeft niet gereden bij de testdagen voor Formula E.
Het gerucht is toch dat hij de 2e plek heeft bij STR
Gezien dat Rowland daar reed heeft Albon er idd vertrouwen in:
https://www.motorsport.co...alencia-test-day/3197565/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als Ferrari dit jaar Lewis Hamilton op de loonlijst gehad zouden hebben, zouden ze dan wel WDC geworden zijn?

| live and give like no one else |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
3x3 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:47:
Als Ferrari dit jaar Lewis Hamilton op de loonlijst gehad zouden hebben, zouden ze dan wel WDC geworden zijn?
Als Vettel dan in de Mercedes had gezeten, ja. En waarschijnlijk ook als Vettel niet in de Mercedes had gezeten. Ferrari heeft dit jaar denk ik niet zoveel fouten gemaakt. Het grootste probleem waardoor Vettel geen WDC wordt is Vettel. Zie Paul Ricard, Monza, Suzuka, Hockenheim, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19
Mwa, dat is toch moeilijk te zeggen... Hamilton lijkt ook regelmatig flink coaching nodig gehad te hebben om niet bij een tegenslag helemaal uit het veld geslagen te zijn. Mercedes doet dat, maar bij Ferrari zie ik het zomaar gebeuren dat hij juist kapot zou gaan... Eigenlijk precies wat je nou bij Vettel ziet gebeuren. Misschien was Vettel juist wel opgebloeid als die bij Mercedes had gezeten. Of misschien als Mercedes Hamilton niet gehad had hadden ze nog wel veel harder hun best gedaan om Max daar te krijgen en wie weet hoe het dan uitgepakt had.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:10
Uh, wat precies is die ground effect?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

N.a.v. het verzoek van Leclerc is de situatie Magnussen <> Leclerc in Japan nogmaals bekeken. Als ze het nu opnieuw moesten beoordelen dan zouden ze het niet tolereren. Dus..... 8)7
...
Die FIA prüfte den Fall ein zweites Mal und kam dann zu dem Schluss, dass die Sportkommissare in Suzuka zu milde geurteilt haben. Whiting erzählte beim Fahrerbriefing vor versammelter Mannschaft. „Wir haben uns den Unfall noch einmal angeschaut und müssen zugeben, dass Magnussen nicht gleichzeitig, sondern mit Verzögerung auf Leclercs Überholmanöver reagiert hat. Das werden wir beim nächsten Mal nicht mehr tolerieren. Noch Einwände?“

The FIA reviewed the case a second time and then concluded that the sports commissioners in Suzuka were too lenient. Whiting told the driver briefing in front of the assembled team. "We looked at the accident again and have to admit that Magnussen did not react to Leclerc's overtaking maneuver at the same time, but with some delay. We will not tolerate that next time. Still objections?"

De beelden die later opnieuw zijn bekeken, zijn eveneens direct beschikbaar in de race, dus daar kan het verschil in beslissing niet zitten. Whiting (FIA?) zegt dus eigenlijk dat de scheidsrechters hun werk niet goed hebben gedaan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51

Vuvuzela

My spire is forming

3x3 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:47:
Toto/Merc weten goed hoe ze Lewis het best kunnen laten presteren. Denk dat de Italianen daar minder goed mee om zouden gaan.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48

pinda powerrr

Slow down...

hardware-lover schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:02:
N.a.v. het verzoek van Leclerc is de situatie Magnussen <> Leclerc in Japan nogmaals bekeken. Als ze het nu opnieuw moesten beoordelen dan zouden ze het niet tolereren. Dus..... 8)7
...
Die FIA prüfte den Fall ein zweites Mal und kam dann zu dem Schluss, dass die Sportkommissare in Suzuka zu milde geurteilt haben. Whiting erzählte beim Fahrerbriefing vor versammelter Mannschaft. „Wir haben uns den Unfall noch einmal angeschaut und müssen zugeben, dass Magnussen nicht gleichzeitig, sondern mit Verzögerung auf Leclercs Überholmanöver reagiert hat. Das werden wir beim nächsten Mal nicht mehr tolerieren. Noch Einwände?“

The FIA reviewed the case a second time and then concluded that the sports commissioners in Suzuka were too lenient. Whiting told the driver briefing in front of the assembled team. "We looked at the accident again and have to admit that Magnussen did not react to Leclerc's overtaking maneuver at the same time, but with some delay. We will not tolerate that next time. Still objections?"

De beelden die later opnieuw zijn bekeken, zijn eveneens direct beschikbaar in de race, dus daar kan het verschil in beslissing niet zitten. Whiting (FIA?) zegt dus eigenlijk dat de scheidsrechters hun werk niet goed hebben gedaan.
En dat is dan wel weer positief. Toch een stukje zelfreflectie, of de beslissing die genomen is, wel de juiste is geweest.

Zo, nu weer snel over naar het FIA bashen :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Finraziel schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:14:
Mwa, dat is toch moeilijk te zeggen... Hamilton lijkt ook regelmatig flink coaching nodig gehad te hebben om niet bij een tegenslag helemaal uit het veld geslagen te zijn.
Ik denk dat elke rijder dat nodig heeft. Die gasten staan onder immense druk. Je ziet gewoon dat zodra het écht spannend wordt, de karakters scheurtjes beginnen te vertonen. Geen uitzonderingen. Senna moest ook persé Prost vernederen (totaal onnodig) en veel later werd ie ook gek toen de jonge garde hem voorbij begon te rijden. In zijn laatste drie races zou je zelfs kunnen zeggen dat ie zichzelf van de baan reed. Teveel willen in een auto die dat niet kan...dat gaat niet goed. Dat heeft ie 3x laten zien.

Maar we hebben vaker gezien dat de boordradio clips heel selectief worden afgespeeld. Je krijgt dan vaak onterecht een ander beeld. Maar het kan best dat Hamilton zich af en toe te druk maakt, maar ik denk dat dat ook te wijten kan zijn aan het perfectionistische dat in het team en in hem zit. Ze hebben van alles besproken en hij ziet dan dat het niet werkt of mis dreigt te gaan en dat irriteert hem. Het hoeft geen teken te zijn van iemand die bezwijkt onder druk, maar iemand die ziet dat de ingeslagen weg misschien niet de beste is en dat ze iets over het hoofd hebben gezien.

Maar uiteindelijk zijn het allemaal mensen. Ieder heeft zijn breekpunt. We zien ook bij Max dat ie erg slecht tegen zijn verlies kan. Hebben we hemn gisteren nog in het persvierkantje gezien? Niet tijdens de uitzending. Misschien later wel, maar volgens mij is ie meteen weggedribbelt. We zien dat vaker. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als ie voor het WK strijdt en het zit een keer tegen... Want het is natuurlijk niet waar dat Max geen druk kent of ervaart. Hij gaat er misschien anders mee om, maar hij staat wel degelijk onder druk. Anders reageer je niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

hardware-lover schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:02:
The FIA reviewed the case a second time and then concluded that the sports commissioners in Suzuka were too lenient."
[knip]
Whiting (FIA?) zegt dus eigenlijk dat de scheidsrechters hun werk niet goed hebben gedaan.
Nee, hij zegt dat ze te mild waren. Je kan je voorstellen dat er een aantal leden voor straf waren, maar die zijn overtuigd/overstemd door de anderen. Het blijft een kwestie van hoe je zoiets ziet. Sommige coureurs zouden zeggen dat het ok is, anderen niet. Net als met de controversiële moves van Max. Sommigen zien er niets kwaads in, anderen zeggen dat het te aggressief verdedigen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mphilipp schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 15:16:
We zien ook bij Max dat ie erg slecht tegen zijn verlies kan. Hebben we hemn gisteren nog in het persvierkantje gezien? Niet tijdens de uitzending. Misschien later wel, maar volgens mij is ie meteen weggedribbelt.
offtopic:
Op Sky is die zeee zeker geweest. Hier heb ik ook opmerkingen langs zien komen van 'bij Ziggo zegt Max...'. Dus hij heeft zich wel in het vierkantje laten zien. Overigens wel later/nadat de kwali gedaan was. Herinner me sowieso dat je bij Sky interview met RIC VER op de achtergrond zag, en waarschijnlijk dus ook dat je bij interview met VER rijders van Q3 er omheen zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

mphilipp schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 15:20:
[...]

Nee, hij zegt dat ze te mild waren. Je kan je voorstellen dat er een aantal leden voor straf waren, maar die zijn overtuigd/overstemd door de anderen. Het blijft een kwestie van hoe je zoiets ziet. Sommige coureurs zouden zeggen dat het ok is, anderen niet. Net als met de controversiële moves van Max. Sommigen zien er niets kwaads in, anderen zeggen dat het te aggressief verdedigen is.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat ie daarna schade had en binnen moest komen waardoor er voor hem niks meer te winnen was en in principe gewoon race over. Dat is al een vrij hoge straf en de vraag is inderdaad of je dan nog wat moet doen. Ding is alleen: Zeg dat dan. Want nu lijkt het gewoon alsof je de actie goed vond. De "ja maar zijn race is over"-straf is prima, maar zet zo een slecht precedent voor toekomstige gelijkwaardige aanvaringen waarbij iemand niet uitvalt.

Ik vind het overigens alsnog een straf waard bovenop zijn lekke band want dit was gewoon veel te laat verdedigen en maakt van Magnussen een somber mannetje.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 21-10-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Martinspire schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 16:54:
[...]
Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat ie daarna schade had en binnen moest komen waardoor er voor hem niks meer te winnen was en in principe gewoon race over.
Dat mag niets uitmaken. Als jij met je fiets ergens oversteekt waar het niet mag en je wordt overhoop gereden, krijg je als kadootje alsnog een bekeuring. Is een kennis ooit overkomen. Krijg je een prent bovenop je gebroken poot.

Nee, een sanctie is een sanctie, of je er nu voordeel uit haalt of niet. Als je per ongeluk een plek wint en 'm weer teruggeeft is er geen probleem, maar anders moet je gewoon een straf, ook al is het maar een standje krijgen.

Pagina: 1 ... 69 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1