" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Behalve dat de redenering moeilijk te volgen is, klopt dit ook niet.Spotmatic schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:17:
[...]
Alsof de Mercs plotseling betrouwbaar worden als er meer van de krachtbron wordt gevergd dan nu...
De PU's zullen in principe juist betrouwbaarder worden van minder downforce. Door alle downforce nu kunnen de auto's eerder voor een recht stuk op het gas waardoor het rechte stuk effectief verlengt is. Ook neem je bochten nu met hogere snelheid waardoor je later kan remmen. Wederom extra tijd op het gas.
Die PU's kunnen maar zoveel slijtage hebben, en de afgelopen twee jaar waren zwaarder dan 2014-2016 voor ze omdat een groter percentage van een ronde met vol gas was.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
idd. Door voorvleugels met inwash te forceren blijft er meer lucht dicht bij de auto, waardoor het ‘gat’ in de lucht achter de auto kleiner en korter zou moeten worden.sanderb schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:32:
[...]
Het idee van de nieuwe aero is vooral dat auto's dichter op elkaar kunnen rijden.
Zal een beetje hetzelfde blijven, merc heeft het voordeel dat ze door de langere wielbasis iets meer bargeboards kunnen hangen. En dus wat meer ruimte hebben om met flaps etc te spelen.Ik ben vooral benieuwd wel effect de nieuwe regels gaan hebben op de verschillende ontwerpstrategien.
Ik zie niet een reden waarom de verandering high rake zou beïnvloeden. Dus dat zal wel gewoon hetzelfde blijven.Als het RBR gaat lukken om ondanks de nieuwe regels de high rake te kunnen blijven houden, dan zie ik ze daar wel flink voordeel uit halen. Die zullen dan praktisch alleen met een DRS klep gaan rijden als de achtervleugel groter wordt.
Als ze van high rake moeten afstappen lopen ze direct flink achter in ontwikkeling omdat het dan een compleet nieuw concept gaat zijn.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
No matter the age, never lose the Kramer inside
Dit inderdaad.Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:52:
De high rake wordt beïnvloed omdat het nu moeilijker wordt de zijkant van de vloer (gat naar de grond) af te dekken met luchtstromen, waardoor het effect van de high rake minder effectief wordt
Naast de voorvleugel worden ook de barge boards simpeler.
Ik ben geen aero techneut, maar lijkt me dat zowel de voorvleugel als de barge boards nu gebruikt worden om de floor te sealen. Daarmee wordt de hele vloer eigenlijk een diffuser.
RBR kan daardoor met minder vleugel rijden. Ze zijn minder afhankelijk van de vleugel om downforce te creeren en hebben daardoor minder last van drag.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Verder wordt er door sommigen net gedaan alsof Mercedes alleen de twee vleugels hoeft aan te passen en de rest van de auto min of meer hetzelfde kan blijven en dat ze daardoor een groot voordeel hebben ten opzichte van Red Bull, die hun high rake setup misschien kwijtraken... Ik weet vrij zeker dat het hele ontwerp van de auto aangepast moet worden zodra je de voorvleugel drastisch aanpast.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
En je ziet altijd met flinke wijzigingen dat er een team iets opvallends gevonden kan hebben waardoor ze -even- een voorsprong hebben. Betwijfel alleen of de wijzigingen daarvoor groot genoeg zijn.
Daarnaast moet RBR ook nog even de hele auto aanpassen aan een andere motor...dat is ook niet alleen een kwestie van ander bodywork.
kortom..het kan alle kanten op...en we weten niets
Ahum.YakuzA schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:42:
Ik zie niet een reden waarom de verandering high rake zou beïnvloeden. Dus dat zal wel gewoon hetzelfde blijven.

DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2018 - deel 2"
Er zijn heel wat redenen te geven waarom RBR een totaal nieuwe auto moet bouwen.
Rake is er maar eentje van. Een grote, maar eentje. Ik betwijfel in ieder geval of RBR volgend seizoen nog steeds 1,9 graden kan draaien zonder dat er lucht via de zijkanten kan ontsnappen voordat deze door de diffuser gaat. Misschien lukt het RBR met een extreem complexe vloer die vol zit met kleine openingen. Ik reken er in ieder geval niet op. Mede omdat de achtervleugel ook groter zal worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zou niet de eerste keer zijnMartinspire schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:01:
[...]
Vijfde met wat? Ja de ontwikkeling zal vast op de 2019 auto zitten nu, maar het is niet alsof die auto ineens 2 seconde sneller wordt op een race-ronde (dus niet kwalificatie)
Ze werken pas sinds 2017 met een echte outwash voorvleugel. Daarvoor reden ze ook met grote rake met een inwash voorvleugel.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:06:
[...]
Ahum.![]()
DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2018 - deel 2"
Er zijn heel wat redenen te geven waarom RBR een totaal nieuwe auto moet bouwen.
Rake is er maar eentje van. Een grote, maar eentje. Ik betwijfel in ieder geval of RBR volgend seizoen nog steeds 1,9 graden kan draaien zonder dat er lucht via de zijkanten kan ontsnappen voordat deze door de diffuser gaat. Misschien lukt het RBR met een extreem complexe vloer die vol zit met kleine openingen. Ik reken er in ieder geval niet op. Mede omdat de achtervleugel ook groter zal worden.
Verder blijven de bargeboards gewoon zoals ze zijn, alleen de bovenkant wordt eraf geknipt zodat er sponsor ruimte vrij komt.
Vanwege het verdwijnen van de blown axle zullen de sidepod deflectors wel wat uitgebreider worden denk ik.
In je mooie uitgebreide post staat dat de front wing endplates en blown axle iets doen om de lucht onder de bodemplaat te houden. Die 2 elementen zorgen vooral voor het weghouden van de turbulente lucht van de voorwielen van de auto en niet direct de airflows die de vloer verzegelen.
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2018 21:39 ]
PSN
Precies, vooral de barge boards zorgen voor het afsluiten van de vloer. Als je daar de voorvleugel voor wil gebruiken, heb je enorm veel last van de turbulentie die van je banden af komt, precies de rol van de front wing end plates: die "vuile lucht" weghouden van de verder naar achter gelegen aero onderdelen. Je zou inderdaad kunnen redeneren dat dit volgend jaar minder goed gaat en die turbulentie misschien de seal van de vloer gaat verkl*ten, maar dat valt nog maar te bezien natuurlijkYakuzA schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:40:
[...]
In je mooie uitgebreide post staat dat de front wing endplates en blown axle iets doen om de lucht onder de bodemplaat te houden. Die 2 elementen zorgen vooral voor het weghouden van de turbulente lucht van de voorwielen van de auto en niet direct de airflows die de vloer verzegelen.
Daarna is het grootste probleem, dat hun extreme rake van de vloer een enorm verfijnde voorvleugel nodig heeft om, samen met de bargeboards, de vloer af te sluiten met allerlei vortices en luchtstromen.
Die voorvleugel wordt volgend jaar enorm ingeperkt, dus of ze moeten minder rake gaan gebruiken, of veel meer uit de bargeboards gaan halen.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Hier zijn ze zeer waarschijnlijk al lang en breed mee bezig, hier gaan ze echt niet mee wachten tot eind van het jaar hooriichel schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:48:
Het grootste probleem van Red Bull volgend jaar wordt het integreren van de Honda PU in hun chassis.
Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
Ze weten inderdaad al een heel seizoen hoe dat ding eruit ziet. Ja, hij is flink anders dan de Renault-PU qua vorm / concept, maar de nadelen die dit met zich meebrengt wegen niet op tegen de voordelen van een PU waar daadwerkelijk progressie mee geboekt wordt. Bovendien: als de aero package toch anders wordt, kun je makkelijker gelijk doorpakken met de nieuwe PU.KillerBee schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:27:
[...]
Hier zijn ze zeer waarschijnlijk al lang en breed mee bezig, hier gaan ze echt niet mee wachten tot eind van het jaar hoor![]()
Je hebt geen idee hoeveel ik hoop dat je gelijk hebt en ik ongelijk.YakuzA schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:40:
[...]
Ze werken pas sinds 2017 met een echte outwash voorvleugel. Daarvoor reden ze ook met grote rake met een inwash voorvleugel.
Verder blijven de bargeboards gewoon zoals ze zijn, alleen de bovenkant wordt eraf geknipt zodat er sponsor ruimte vrij komt.
Vanwege het verdwijnen van de blown axle zullen de sidepod deflectors wel wat uitgebreider worden denk ik.
Ik moet het alleen nog maar zien. De afgelopen twee seizoenen is het halve veld naar steeds meer rake gegaan, en dat lijkt me echt geen toeval. Ik zie de simpelere voorvleugel en de grotere achtervleugel het concept behoorlijk verpesten. RBR zie ik alsnog meer rake rijden dan de rest, maar ik zie RBR ook terugzakken in aantal graden. Die 1,9 graden die ze nu hebben gaan we denk ik niet meer terugzien. Dat is jammer omdat RBR meer dan bewezen heeft dat ze het trucje perfect onder de knie hebben en er een gigantisch voordeel uithalen in downforce.
Dat is ook wat alle aerodynamische teams van alle F1 teams proberen te doen. Luchtweerstand be dammed, het gaat voornamelijk om nuttige downforce maximaliseren. Secondair is deze downforce genereren met zo min mogelijk luchtweerstand. Zet je een rondje van de auto op een tijdplot, dan zal je zien dat de auto's heel veel tijd spenderen in langzamere bochten. Die maximaliseren levert je zo enorm veel tijd op en dat laat RBR keer op keer zien.
[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-10-2018 20:00 ]
Leuke lecture van Willem Toet over zulke ontwikkelingen:
Ocon zal vast wel een serieuzere back-up plan zijn voor Mercedes in vergelijking met Wehrlein maar toch heb ik aan Ocon weinig positieve memorabele momenten overgehouden. Incidenteel wel een uitschieter naar boven maar het merendeel van de races toch gelijkwaardig en meestal langzamer dan Perez. Op zich niet verbazingwekkend dat hij tijdelijk geen F1-stoeltje heeft voor de volgende seizoenen.YakuzA schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:58:
[...]
Of Russell doet het te goed en Ocon doet een Wehrlein en zien we nooit meer terug in F1
[ Voor 9% gewijzigd door Lasmibalsingh op 14-10-2018 21:08 ]
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
https://www.netweather.tv...asts/sports-and-events/f1

Via @Stuart_Dent: 1970's Ferrari Lunch breaks

via @theJudge13twts: Jan Lammers, Samson Shadow-Ford DN9, 1979 US West Grand Prix, Long Beach
Dat gebruik van de auto als lunchtafeltje, inclusief flessen wijn is echt geweldig!nachtnet schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Via @Stuart_Dent: 1970's Ferrari Lunch breaks
[Afbeelding]
via @theJudge13twts: Jan Lammers, Samson Shadow-Ford DN9, 1979 US West Grand Prix, Long Beach
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Lijkt best mee te vallen toch, vrijdag wat regen, maar zaterdag en zondag niet echt noemenswaardig. Al is het nog vroeg, laten we hopenangerblub schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:28:
Het weer lijkt ook weer een interessante rol te gaan spelen:
https://www.netweather.tv...asts/sports-and-events/f1
Ik zit er nog steeds niet op te wachten. Zandvoort wordt een soort Monaco optocht in de duinen, volgens mij is er met de huidige wagens daar niet in te halen, het is te smal en er mist een fatsoenlijk lang recht stuk om DRS genoeg te kunnen gebruiken.
Blij dat hij ergens anders terecht kan
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Toch vind ik het de beste plek voor de F1 als deze dan toch naar Nederland komt. Een stratencircuit zit sowieso niemand op te wachten en Assen is een motorsportlocatie. Autosport in Nederland hoort gewoon op Zandvoort.Hoogie2004 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:59:
Ik zit er nog steeds niet op te wachten. Zandvoort wordt een soort Monaco optocht in de duinen, volgens mij is er met de huidige wagens daar niet in te halen, het is te smal en er mist een fatsoenlijk lang recht stuk om DRS genoeg te kunnen gebruiken.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Heel mooi. Vooral ook omdat hij dan naast Gary Paffett (2018 DTM kampioen) mag rijden. Alhoewel het twee rookies zijn, denk ik dat het een mooie basis kan zijn voor het Mercedes team volgend jaar. Ook de rest van de line-up van de Formula E is erg sterk volgend jaar.basvn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:02:
Vandoorne naar HWA in formule E.
Blij dat hij ergens anders terecht kan
Hoe lang is het rechte stuk op Zandvoort t.o.v. die in Hongarije eigenlijk?Hoogie2004 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:59:
[...]
Lijkt best mee te vallen toch, vrijdag wat regen, maar zaterdag en zondag niet echt noemenswaardig. Al is het nog vroeg, laten we hopen
[...]
PSN
Eerste reactie: weggegooid geld
Tweede reactie: wellicht hebben de lokalio's en strandbezoekers wel iets aan een betere infra daar, want Zandvoort is gewoon uitermate slecht te bereiken.
Even snel gemeten op Google Maps:YakuzA schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:37:
[...]
Hoe lang is het rechte stuk op Zandvoort t.o.v. die in Hongarije eigenlijk?
Zandvoort: 677 meter
Hongaroring: 792 meter
Best een verschil. Daarnaast is de laatste bocht in Zandvoort best wat sneller als op de Hongaroring, en de DRS zone in Hongarije begint praktisch bij het uitkomen van de laatste bocht (40m na het uitkomen van de bocht).
Toch snap ik het niet. Waarom gaat Ocon niet voor Mercedes Formule E rijden dan? Of Wehrlein? Of andere Mercedesrijders zonder stoeltje?alex3305 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:30:
[...]
Heel mooi. Vooral ook omdat hij dan naast Gary Paffett (2018 DTM kampioen) mag rijden. Alhoewel het twee rookies zijn, denk ik dat het een mooie basis kan zijn voor het Mercedes team volgend jaar. Ook de rest van de line-up van de Formula E is erg sterk volgend jaar.
Ik ben wel eens naar Zandvoort geweest, en ik ben wel eens naar de TT geweest.dr.lowtune schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:38:
[...]
Eerste reactie: weggegooid geld
Tweede reactie: wellicht hebben de lokalio's en strandbezoekers wel iets aan een betere infra daar, want Zandvoort is gewoon uitermate slecht te bereiken.
Bij beide keren was de reis er naartoe maar vooral weer terug een drama.
Ik snap dan ook niet goed waarom men immer over de goede bereikbaarheid van Assen begint, ik vind het gewoon beide erg slecht, en zelfs met de TT die er al bijna 90 jaar verreden wordt is er elk jaar opnieuw een monsterfile waarbij er ook nog eens een groot gedeelte van de bezoekers op de motor komt (en gaat) en/of op de camping blijft hangen.
Volgens mij wordt er veel nageblaat van iemand die dat ooit geroepen heeft.
Of de TT goed bereikbaar is weet ik niet, ik vermijd die regio altijd zo rond die dagen vanwege de verhalen over drukteAardappel schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:46:
[...]
Ik ben wel eens naar Zandvoort geweest, en ik ben wel eens naar de TT geweest.
Ik snap dan ook niet goed waarom men immer over de goede bereikbaarheid van Assen begint, ik vind het gewoon beide erg slecht, en zelfs met de TT die er al bijna 90 jaar verreden wordt is er elk jaar opnieuw een monsterfile waarbij er ook nog eens een groot gedeelte van de bezoekers op de motor komt (en gaat) en/of op de camping blijft hangen.
Er is inderdaad file, maar wat Assen wel heeft is dat je vanuit elke windrichting kunt komen. Vanaf Groningen, vanaf Zwolle, vanaf Emmen en vanaf Drachten al dan niet over A-wegen of N-wegen.Aardappel schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:46:
[...]
Ik weet niet hoe lang geleden je er geweest bent, maar er zijn recentelijk (~2 jaar?) flink wat logistieke aanpassingen geweest. Het circuit heeft hierbij ook een eigen oprit/afrit gekregen.Aardappel schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:46:
[...]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
En in Frankrijk schijnt het ook niet heel soepel te gaan...u_nix_we_all schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:58:
Vanaf Spa ben je ook niet 1,2,3 thuis na de F1
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Vandoorne vind ik inderdaad een bijzondere keuze ten opzichte van Ocon. Maar er zijn eigenlijk aan het einde van het seizoen 7 Mercedes rijders die geen stoeltje hebben. Waarvan nu Paffett en Mortara nu een plekje hebben in de Formula E. Ook komt Aston Martin terug in de DTM die vast ook nog wel plek heeft voor een aantal jongens. Maar daarbij zullen er altijd een aantal buiten de boot vallen of hebben misschien andere plannen.Martinspire schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:43:
[...]
Toch snap ik het niet. Waarom gaat Ocon niet voor Mercedes Formule E rijden dan? Of Wehrlein? Of andere Mercedesrijders zonder stoeltje?
Ik kan mijzelf zomaar voorstellen dat Vandoorne wel klaar is met z'n F1 avontuur, maar dat Ocon op een later moment wil terugkeren. Of misschien er een seizoen tussenuit gaat, of misschien wel gewoon een contract heeft voor volgend jaar...
Even mezelf quoten. Inmiddels The Mechanic van Mark 'F1 Elvis' Priestley gelezen.iichel schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:20:
Misschien trouwens wel leuk om te vermelden, als het off topic is, sorry...
Zojuist weer 3 boeken besteld:
- The Mechanic's Tale (door Steve Matchett)
- The Mechanic (door Marc Priestley, van de MP videos)
- Colin Chapmans autobiografie (ontwerper van de Lotus F1 wagens, n.a.v. een post hier vanmiddag)
Dat om toe te voegen aan m'n huidige F1/auto boeken:
[Afbeelding]
Mocht er iemand een keer een boek willen lenen... geef maar een gil. Ik heb ze allemaal gelezen en wat ik leuk vond heb ik bewaard en wat ik niet leuk vond heb ik weer weggegeven/verkocht. Het is leuk om zo'n collectie te hebben, maar het is zonde om ze te laten verstoffen.
Erg leuk boek met vooral verhalen over Kimi en over Ron Dennis in hun McLaren tijd (2002-2009).
Mocht iemand 'm willen lezen (of een ander boek), geef maar een gil. Over enkele dagen komt de autobiografie van Kimi binnen in het Engels, die zal ergens volgende week ook wel beschikbaar zijn voor uitlenen
Alleen Aussie Grit van Mark Webbah is uitgeleend...
TT is een jaar of 5 geleden, CPZ is dit jaar nog geweest.ThijmenR schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:57:
[...]
Ik weet niet hoe lang geleden je er geweest bent, maar er zijn recentelijk (~2 jaar?) flink wat logistieke aanpassingen geweest. Het circuit heeft hierbij ook een eigen oprit/afrit gekregen.
Le Castellet / Paul Richard heeft ook maar 1 toegangsweg inderdaad, dat schiet ook niet op.ATS schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:58:
[...]
En in Frankrijk schijnt het ook niet heel soepel te gaan...
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
In die 5 jaar is er inderdaad wel het een en ander veranderd, zie bijvoorbeeld het verkeersplan van de TT dit jaar: https://www.ttcircuit.com.../2018/06/Verkeersplan.pdfAardappel schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:00:
[...]
TT is een jaar of 5 geleden, CPZ is dit jaar nog geweest.
Circuits zijn altijd lastig bereikbaar. Je gaat toch geen weg aanleggen om 100.000 man makkelijk af te kunnen voeren 2x per jaar? En de rest blijft het nagenoeg leeg?Aardappel schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:46:
[...]
Zandvoort is dan nog erger eigenlijk. Daar kom je op een doorsnee zonnige dag al haast niet door het verkeer heen. Als de situatie het toelaat, kun je doen wat ze bv in Hannover bij de Cebit (vroeger, toen het nog druk was), waarbij ze in de ochtend alle wegen alleen Hannover in laten gaan en in de middag alleen maar uit. Dan heb je ineens 2x zoveel capaciteit. En grote parkeerplaatsen buiten de stad met pendelbussen. Veel bussen, maar het kán. Ik heb het met evenementen waar 50.000 man uit downtown San Francisco naar een van die bruggen moesten ook zien gebeuren.
Waar een wil is, is een weg.
BTW: Monza ligt midden in de stad in een park. Dus ja, bijna elk circuit heeft dergelijke problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 15-10-2018 11:04 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Was in duitsland in dat weekend, ben 3 uur eerder vertrokken zodat ik 10min voor het ciruit de auto kon neerzetten (om te kijken natuurlijk) en na de race gelijk weg kon. maar was toen al vrij druk overal!u_nix_we_all schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:58:
Vanaf Spa ben je ook niet 1,2,3 thuis na de F1
Er schijnen nog steeds mensen in de file te staan bij Paul RicardATS schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:58:
[...]
En in Frankrijk schijnt het ook niet heel soepel te gaan...
Het kan ook allemaal wel, zeker als je er genoeg geld voor overhebt.mphilipp schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:03:
[...]
Circuits zijn altijd lastig bereikbaar. Je gaat toch geen weg aanleggen om 100.000 man makkelijk af te kunnen voeren 2x per jaar? En de rest blijft het nagenoeg leeg?
Zandvoort is dan nog erger eigenlijk. Daar kom je op een doorsnee zonnige dag al haast niet door het verkeer heen. Als de situatie het toelaat, kun je doen wat ze bv in Hannover bij de Cebit (vroeger, toen het nog druk was), waarbij ze in de ochtend alle wegen alleen Hannover in laten gaan en in de middag alleen maar uit. Dan heb je ineens 2x zoveel capaciteit. En grote parkeerplaatsen buiten de stad met pendelbussen. Veel bussen, maar het kán. Ik heb het met evenementen waar 50.000 man uit downtown San Francisco naar een van die bruggen moesten ook zien gebeuren.
Waar een wil is, is een weg.
BTW: Monza ligt midden in de stad in een park. Dus ja, bijna elk circuit heeft dergelijke problemen.
Maar het punt dat vaak wordt aangehaald betreffende de bereikbaarheid wordt gedaan alsof je in Assen in je auto stapt en linea recta zonder vertraging naar huis rijdt.
Als je een GP bezoekt is de terugreis gewoon 2x langer dan de race. Als je daar rekening mee houdt maakt het niet zo veel uit.
Je zou het ook anders kunnen aanpakken: alle auto's extern parkeren en met (enorm veel) pendelbussen het laatste stukje. De Luchtmachtdagen bewijzen dat dit best een efficiënte aanpak is / kan zijn.
En zo zijn er nog genoeg opties te bedenken waarbij elk plan uiteraard ook nadelen heeft.
Edit: eens met mphilipp in "[F1] Seizoen 2018 - deel 2" dus
[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 15-10-2018 11:13 ]
Nou, nee. Dat is juist het punt. Er zijn meer toegangswegen daar, maar volgens mij waren die vorige keer dicht.u_nix_we_all schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:01:
[...]
Le Castellet / Paul Richard heeft ook maar 1 toegangsweg inderdaad, dat schiet ook niet op.
Veel fileleed is immers ook al op de parkeerplaatsen, waar men van alle kanten en elke parkeerrij moet gaan ritsen. Zelf vorig jaar 3 uur staan wachten in Budapest, maar geen probleem mee. Een Brabanthallen of Ahoy heeft dezelfde problemen qua wegrijden.
Mijn beste tactiek is nog steeds om gewoon relaxed te doen, nog even paar uurtjes wat eten/drinken en dan is de file weg voordat je erin staatJPM85 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:14:
Aanpassing van infrastructuur of niet, er zal altijd file zijn na een (groot) evenement. Simpelweg omdat zelfs een 5 baans eenrichtingweg niet gemaakt is om 20.000 auto's op hetzelfde moment van doorstroom te voorzien.
Veel fileleed is immers ook al op de parkeerplaatsen, waar men van alle kanten en elke parkeerrij moet gaan ritsen. Zelf vorig jaar 3 uur staan wachten in Budapest, maar geen probleem mee. Een Brabanthallen of Ahoy heeft dezelfde problemen qua wegrijden.
PSN
Wellicht omdat de Formule-E tot nu toe altijd het eindstation is gebleken voor coureurs? is er ooit een coureur van de Formule-E naar de F1 (terug-) gekomen? Volgens mij niet toch?Martinspire schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:43:
[...]
Toch snap ik het niet. Waarom gaat Ocon niet voor Mercedes Formule E rijden dan? Of Wehrlein? Of andere Mercedesrijders zonder stoeltje?
Tot nu toe betekent een F-E carrière 'dus' einde F1 carrière.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Is die klasse niet nog wat jong om als opstapklasse te gaan fungeren? Het staat in het puntensysteem van de FIA op gelijk niveau als F3, dus op zich zijn er wel opties.alexbl69 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:31:
[...]
Wellicht omdat de Formule-E tot nu toe altijd het eindstation is gebleken voor coureurs? is er ooit een coureur van de Formule-E naar de F1 (terug-) gekomen? Volgens mij niet toch?
Het gaat er in dit geval volgens mij om wat coureurs die 'tijdelijk' zonder stoeltje zitten gaan doen. Het lijkt me dat Ocon, Wehrlein en Vandoorne nog wel de ambitie hebben om terug te keren in de F1. Of dat realistisch is is een tweede overigens.ATS schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:35:
[...]
Is die klasse niet nog wat jong om als opstapklasse te gaan fungeren? Het staat in het puntensysteem van de FIA op gelijk niveau als F3, dus op zich zijn er wel opties.
Maar gezien het verleden (niemand gaat van F-E naar F1) is het wellicht verstandiger om een jaartje niks te doen dan in de F-E in te stappen.
Kun je dat van de rest van de klasses ook niet zeggen? Natuurlijk zijn er goede coureurs uit de F1 gegaan om later weer terug te komen (Kimi) maar hoeveel voorbeelden zijn daarvan en waren dat beginners of niet?alexbl69 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:31:
[...]
Wellicht omdat de Formule-E tot nu toe altijd het eindstation is gebleken voor coureurs? is er ooit een coureur van de Formule-E naar de F1 (terug-) gekomen? Volgens mij niet toch?
Signatures zijn voor boomers.
Klopt inderdaad. Een terugkeer naar een lagere klasse lijkt me sowieso killing voor je F1 carrière. Zeker als je daar ook nog om je oren mocht worden gereden door jonger spul.Maasluip schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:40:
[...]
Kun je dat van de rest van de klasses ook niet zeggen? Natuurlijk zijn er goede coureurs uit de F1 gegaan om later weer terug te komen (Kimi) maar hoeveel voorbeelden zijn daarvan en waren dat beginners of niet?
Ocon heeft nu (nog) een goeie naam, die kan hij alleen maar achteruit laten gaan door in de FE niet zo goed te presteren. Ik denk dat Ocon een jaar op de bank gaat zitten als reserverijder bij Merc en daarna doorstroomt als vervanger van Bottas en later misschien zelfs Hamilton.alex3305 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:59:
[...]
Vandoorne vind ik inderdaad een bijzondere keuze ten opzichte van Ocon. Maar er zijn eigenlijk aan het einde van het seizoen 7 Mercedes rijders die geen stoeltje hebben. Waarvan nu Paffett en Mortara nu een plekje hebben in de Formula E. Ook komt Aston Martin terug in de DTM die vast ook nog wel plek heeft voor een aantal jongens. Maar daarbij zullen er altijd een aantal buiten de boot vallen of hebben misschien andere plannen.
Ik kan mijzelf zomaar voorstellen dat Vandoorne wel klaar is met z'n F1 avontuur, maar dat Ocon op een later moment wil terugkeren. Of misschien er een seizoen tussenuit gaat, of misschien wel gewoon een contract heeft voor volgend jaar...
Vandoorne is inderdaad redelijk einde verhaal in de F1, dus die kan iets nieuws opbouwen in de FE.
Wehrlein is Mercedes Junior af, die moet het sowieso zonder de steun van Mercedes zelf allemaal gaan regelen. Daar komt bij dat ie dit seizoen werkelijk niets heeft laten zien wat enigszins de moeite waard was om op te vallen voor een alternatieve klasse. Maar wie weet...Martinspire schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:43:
[...]
Testing, one, two ...
Zowel Buemi als Vergne zouden een aanbod hebben gehad om terug te komen, naar Toro Rosso. Maar in ieder geval een van beiden heeft dat afgewezen met als argument dat hij geen zin had om voor een jaar bij een middenveld team te rijden en dan weer eruit gegooid te worden. Waar die nu dan bij een voorhoede team rijdt in de FE.alexbl69 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:31:
[...]
Niks mis met FE wat mij betreftRobertMe schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:44:
[...]
Zowel Buemi als Vergne zouden een aanbod hebben gehad om terug te komen, naar Toro Rosso. Maar in ieder geval een van beiden heeft dat afgewezen met als argument dat hij geen zin had om voor een jaar bij een middenveld team te rijden en dan weer eruit gegooid te worden. Waar die nu dan bij een voorhoede team rijdt in de FE.

Ja, het geluid is compleet anders, maar het gaat gewoon knetterhard in een single-seater.
Moest hij daar met de vingers in de neus kampioen worden zie ik hem wel weer een zitje aangeboden krijgen.
En ik denk overigens dat hij ook liever gewoon ergens in een competitie rijdt, dan op een bank te zitten en wat test- en PR-werk te doen.
Het geluid is niet om aan te horen. Het is alsof je anderhalf uur lang een tandartsboor aan hebt staan...Pathogen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:59:
[...]
Ja, het geluid is compleet anders, maar het gaat gewoon knetterhard in een single-seater.
"When you grow up your heart dies"
Het is ook een kwestie van op tijd vertrekken. Een paar jaar geleden ging ik nog wel eens met een vriend naar de trainingen kijken op vrijdag. Dan is er nog bijna geen kip op het circuit. Feitelijk is dat de beste tactiek: een dag eerder gaan en een nachtje puppen op de camping.YakuzA schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:29:
[...]
Mijn beste tactiek is nog steeds om gewoon relaxed te doen, nog even paar uurtjes wat eten/drinken en dan is de file weg voordat je erin staat
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
De races an sich blinken nu ook niet uit in racekunde hoor. Hotseknots-gedoe, zelfs afgelopen seizoen nog. Maar wel goede stap voor Vandoorne, want de opties zijn beperkt. Een heel jaar reservecoureur had ik hem ook niet zien doen eerlijk gezegd.sjaool schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:17:
[...]
Het geluid is niet om aan te horen. Het is alsof je anderhalf uur lang een tandartsboor aan hebt staan...
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
[ Voor 110% gewijzigd door rjn27 op 15-10-2018 12:50 ]
Je zou je bijna gaan afvragen welke motor leverancier het kleinste budget heeft en er dus mogelijk wel eens mee zou kunnen gaan stoppen (als de naam van de geinterviewde person het al niet verraad).
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Het leuke van dergelijke reglementswijzigingen is dat men aan de bak moet om iets nieuws/slims te bedenken. En dat lijkt toch keer op keer weer te lukken. Wie weet heeft men al lang een nieuw geintje bedacht waardoor ze wél die hoge rake kunnen blijven tijden ofwel met minder rake hetzelfde (of zelfs meer) voordeel weten te behalen. Dát is het leuke van de verplichting om iets ineens anders te moeten doen. Dat drijft de innovatie. Voorlopig zijn de auto's met alle snelheidsbeperkende maatregelen alleen maar harder gegaan. Soms stagneerde het heel even, maar in no-time was het dubbel en dwars ingehaald.DaniëlWW2 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:11:
[...]
Ik zie de simpelere voorvleugel en de grotere achtervleugel het concept behoorlijk verpesten. RBR zie ik alsnog meer rake rijden dan de rest, maar ik zie RBR ook terugzakken in aantal graden. Die 1,9 graden die ze nu hebben gaan we denk ik niet meer terugzien. Dat is jammer omdat RBR meer dan bewezen heeft dat ze het trucje perfect onder de knie hebben en er een gigantisch voordeel uithalen in downforce.
Laten we dus maar eens kijken waarmee iedereen op de proppen komt in Barcelona. Wie weet heeft Mercedes ineens een frikandel gebakken en staat RBR aan kop, gevolgd door Williams
Ik moet het helemaal met je eens zijn. De nieuwe regels kunnen er zomaar voor zorgen dat er ineens een team meedraait aan de kop, of juist terugvalt naar het middenveld (of erger). Iets dat de verschillende teams ook maar al te goed weten, zoals Toto Wolff hier ook zegt.mphilipp schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:50:
[...]
Het leuke van dergelijke reglementswijzigingen is dat men aan de bak moet om iets nieuws/slims te bedenken. En dat lijkt toch keer op keer weer te lukken. Wie weet heeft men al lang een nieuw geintje bedacht waardoor ze wél die hoge rake kunnen blijven tijden ofwel met minder rake hetzelfde (of zelfs meer) voordeel weten te behalen. Dát is het leuke van de verplichting om iets ineens anders te moeten doen. Dat drijft de innovatie. Voorlopig zijn de auto's met alle snelheidsbeperkende maatregelen alleen maar harder gegaan. Soms stagneerde het heel even, maar in no-time was het dubbel en dwars ingehaald.
Laten we dus maar eens kijken waarmee iedereen op de proppen komt in Barcelona. Wie weet heeft Mercedes ineens een frikandel gebakken en staat RBR aan kop, gevolgd door WilliamsWie zal het zeggen?
Er moet (net als in de 1e helft van het seizoen) een stevige strijd om de 1e plek in het WDC en WCC ontstaan. Close racing moet gewoon weer mogelijk gemaakt worden, de nieuwe regels horen dat te gaan bevorderen. Laten we hopen dat dat ook het geval is, zodat we (eindelijk) weer veel spannende momenten mee kunnen gaan maken. Ëchte inhaal acties, met 2 rijders naast elkaar de bocht door. Inhalen en de bocht daarna weer terug ingehaald worden. Wat vaker de banden tegen elkaar aan laten komen, zonder elkaar daarbij uit te schakelen. Van mij mag dat gewoon weer allemaal gaan gebeuren.
Eigenlijk vind ik dit college van Willem Toet interessanter. Hij gaat namelijk in op twee dingen die hier regelmatig voorbij zijn gekomen. Ten eerste gaat hij vanaf 16:39 in op drag vs. downforce en legt hij aan de hand van een 2012 rondje duidelijk uit waarom Formule 1 auto's dus een relatief hoge coëfficiënt hebben. Ze winnen gewoon enorm met meer downforce, ook ten koste van wat luchtweerstand.
YouTube: Willem Toet - University of Bolton Seminar
Vanaf 30:19 wordt het helemaal interesant. Willem Toet was in 2017 weer eens aangenomen bij Sauber, nadat hij al twee keer was ontslagen. Vanaf dit punt laat hij CFD's zien van de 2017 Sauber die hij vlak ervoor aan de FOM heeft laten zien. Daarbij gaat hij met groot detail in op de 2017 aerodynamische reglementen, de enorme effecten van alle luchtwervelingen, maar ook wat alle teams nu eigenlijk proberen te toen met de voorvleugel haar uiteinden. Het gaat dus helemaal niet alleen om lucht langs de voorwielen te krijgen. Nee, ze proberen allemaal met die enorme wervelingen langs de auto, schone lucht die normaal gesproken langs de auto blijft, onder de vloer te drukken.
YouTube: Willem Toet - University of Bolton Seminar
Dat veranderd wel wat, en dan ook echt voor alle teams. Het probleem zal er dus ook voor een Mercedes zijn met hun extreme uiteinden van hun vleugels. Die gaan ook geconfronteerd worden met veel minder lucht onder hun vloer.
Ik had willen stoppen na "Abiteboul denkt"... Maar helaas, mijn ramptoerisme kreeg de overhandwalteij schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:50:
Abiteboul denkt dat er een motor leverancier mee stopt als de kosten blijven rijzen
Je zou je bijna gaan afvragen welke motor leverancier het kleinste budget heeft en er dus mogelijk wel eens mee zou kunnen gaan stoppen (als de naam van de geinterviewde person het al niet verraad).
Serieus, dacht men bij Renault dat ze een motor konden ontwerpen en vervolgens een (of meerdere) seizoen lang achterover konden zitten?
Het zijn toch geen rookies in de F1 aldaar. Als ze dit niet hadden kunnen zien aankomen, dan zijn er behoorlijk wat planken door het luchtledige gevlogen de laatste tijd.
Klopt, maar wel meestal op micky-mouse circuits.Pathogen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:59:
[...]
Niks mis met FE wat mij betreftHet is een competitieve, goed gefinancierde klasse met veel media-aandacht en groeit elk jaar nog behoorlijk tot nog toe.
Een race duurt maar 45 minuten toch in FE?sjaool schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:17:
[...]
Het geluid is niet om aan te horen. Het is alsof je anderhalf uur lang een tandartsboor aan hebt staan...
Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat de klasse nog jong is. Hoewel het ook een soort trademark van de klasse is, want door de geringe hoeveelheid geluid die ze produceren kunnen ze juist zonder al te veel overlast overal een circuit opzetten en een zeer toegankelijke dikke demo van elektrisch rijden geven.ATS schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:25:
[...]
Klopt, maar wel meestal op micky-mouse circuits.
* Pathogen beseft dat FE niet direct ontopic is hier, maar wilde het toch even aanhalen.
Nou ja, in het artikel staat wel een waarheid als een koe, en zelfs Abiteboul geeft dit toe:Pathogen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:21:
[...]
Serieus, dacht men bij Renault dat ze een motor konden ontwerpen en vervolgens een (of meerdere) seizoen lang achterover konden zitten?
Het zijn toch geen rookies in de F1 aldaar. Als ze dit niet hadden kunnen zien aankomen, dan zijn er behoorlijk wat planken door het luchtledige gevlogen de laatste tijd.
Abiteboul geeft hier dus eigenlijk doodleuk zelf toe dat Renault te weinig budget heeft vrijgemaakt om een serieuze kandidaat voor F1 WDC en/of WCC te zijn/worden.we zitten nu eenmaal in de F1, waar het niet uitmaakt hoe je het geld uitgeeft, als je het maar uitgeeft.
En ondertussen kritiek over de tegenvallende prestaties van de motor afdoen als 'kinderachtig gedram van een jong racertje'.

Overigens goed nieuws mbt Niki Lauda! Van de IC af en naar een rehabilitatiekliniek. Dus nu maar hopen dat we hem volgend jaar weer naast Toto kunnen zien staan.
[ Voor 12% gewijzigd door walteij op 15-10-2018 13:41 ]
Is het ook niet omdat de topsnelheid nogal tegenvalt? En dat minder opvalt op een mickey mouse baan.Pathogen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:30:
[...]
Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat de klasse nog jong is. Hoewel het ook een soort trademark van de klasse is, want door de geringe hoeveelheid geluid die ze produceren kunnen ze juist zonder al te veel overlast overal een circuit opzetten en een zeer toegankelijke dikke demo van elektrisch rijden geven.
* Pathogen beseft dat FE niet direct ontopic is hier, maar wilde het toch even aanhalen.
Nou, ik denk dat dat juist volslagen onzin is. Aan de ene kant heb je een FI (2.0) die al een paar jaar best wel heel leuk meedoen om de punten met een minimaal budget. En aan de andere heb je een McLaren die er in slaagt vele, vele miljoenen te verbranden en nog steeds achteraan de grid mee te rijden. Het maakt kennelijk wel degelijk uit waaraan je je miljoenen uitgeeft...walteij schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:32:
[...]
Nou ja, in het artikel staat wel een waarheid als een koe, en zelfs Abiteboul geeft dit toe:
[...]
Abiteboul geeft hier dus eigenlijk doodleuk zelf toe dat Renault te weinig budget heeft vrijgemaakt om een serieuze kandidaat voor F1 WDC en/of WCC te zijn/worden.
En ondertussen kritiek over de tegenvallende prestaties van de motor afdoen als 'kinderachtig gedram van een jong racertje'.![]()
![]()
* DaniëlWW2 geeft stiekem toe dat hij ook veel van Abitaboul leest vanwege de factor "ramptoerist".Pathogen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:21:
[...]
Ik had willen stoppen na "Abiteboul denkt"... Maar helaas, mijn ramptoerisme kreeg de overhand

FI is dit jaar failliet gegaan, dus zo heel goed zijn ze niet met hun beperkte budget om gegaan. Ja, ze hebben een aantal jaren boven hun budget gepresteerd, met als resultaat dat Papa Stroll en co ze nu heeft moeten opkopen. Daarnaast heeft FI twee fatsoenlijke coureurs in dienst en heeft het team altijd een duidelijke focus gehad op de richting van de ontwikkellingen. Daarnaast heb ik het idee dat zowel Perez als Ocon goede feedback kunnen leveren aan zowel engineers als ontwerpers.
McLaren heeft de afgelopen periode met een slechte Honda motor te maken gehad. Doordat deze motor onbetrouwbaar was én ook nog eens te weinig vermogen had, zijn de tegenvallende prestaties voornamelijk toegeschreven aan Honda (GP32 (thanks @akerssies) engine!! aldus Alonso). McLaren dacht zelfs dat zij over een van de beste chassis van de grid beschikten. Iets dat dit jaar dus volledig onjuist bewezen is.
Ook vind ik dat Alonso gewoon niet heeft gebracht naar McLaren waarvoor hij betaald werd. De fouten in het chassis en het aero-pakket zijn hem niet opgevallen en ook de terugkoppelling naar de ontwerpers en techneuten heeft hij in tekort geschoten. Iets dat ik bij Alonso, hoe goed ik hem ook vind, zeer kwalijk vind.
McLaren en Alonso zijn in hun eigen arrogantie blijven hangen, waardoor ze nu samen met Williams onderaan bungelen ondanks alle uitgaven. De uitgaven die zij gedaan hebben zijn dus gewoon fout geweest.
TLDR: Force India heeft hun uitgaven slim besteedt, maar is afgestevend op een faillissement.
McLaren heeft de uitgaven verkeerd besteedt en in hun arrogantie de tegenvallende prestaties richting Honda geschoven. Dankzij Stroll kan FI volgend jaar weer mee doen om plek 4, terwijl McLaren de weg terug naar boven moet zien te vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door walteij op 15-10-2018 14:41 ]
Kan hoor, ik kijk geen Formule E dus ik zou het zo niet weten. Ik weet wel dat er halverwege van wagen moet worden gewisseld omdat de accu dan leeg is.
Vanaf komend seizoen niet meer, de nieuwe auto's houden het wél een hele race vol. Maar goed, off topic hier...sjaool schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:47:
[...]
Kan hoor, ik kijk geen Formule E dus ik zou het zo niet weten. Ik weet wel dat er halverwege van wagen moet worden gewisseld omdat de accu dan leeg is.
@walteij Eigenlijk precies wat ik zei dus: het maakt wel degelijk uit hoe je je geld uitgeeft, en Abiteboul beweerde dus precies het omgekeerde.
[ Voor 16% gewijzigd door ATS op 15-10-2018 14:53 ]
Ga dan lekker endurance racen kijken ofzosjaool schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:53:
@ATS Drie kwartier voor een race is een lachertje... Ik vind anderhalf uur eigenlijk al te kort.
Nah, de F1 heeft een bepaalde aantrekkingskracht op mij die een andere raceklasse absoluut niet heeft.
btw daar bedoel ik Max niet mee.
[ Voor 9% gewijzigd door sjaool op 15-10-2018 14:55 ]
Herkenbaar!sjaool schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:55:
[...]
Nah, de F1 heeft een bepaalde aantrekkingskracht op mij die een andere raceklasse absoluut niet heeft.
Tuurlijk zijn er spannende momenten bij verschillende raceklassen, maar geen enkele weet me te boeien zoals F1 dat doet. Waarom? Geen idee...
Ook bij mij het geval. Hoewel ik de laatste jaren de F2 en F3 (gp2/gp3) wel ben gaan waarderen, ik ook endurance races regelmatig op zet (met een cheatsheet bij de hand), net als indycar races (op iets anders dan ovals) ook wel eens bekijk, weten ze me geen van allen zo te boeien als de F1. Dat komt misschien ook wel omdat de F1 al langere tijd op NL televisie te ontvangen is en er gewoon veel meer media aandacht naar is uitgegaan over de laatste 20-25 jaar dan andere race klasses.albino71 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:04:
Herkenbaar!
Tuurlijk zijn er spannende momenten bij verschillende raceklassen, maar geen enkele weet me te boeien zoals F1 dat doet. Waarom? Geen idee...
Ik zat gisteravond eventjes te kijken naar Nascar op talladega speedway, maar dat kon me dus echt niet bekoren. Op een gegeven moment kreeg je 2 minuten onboard beelden van de raceleider te zien (niet tijdens een safety-car situatie trouwens). Er gebeurde nagenoeg niets, je zag zijn been niet bewegen (gas geven of inhouden), nauwelijks armbewegingen om de bochten door te gaan, er werd niet geschakeld. De man zat gewoon in opperste concentratie nagenoeg doodstil in zijn auto.
Nee, geef mij dan maar een F1 race, waarbij er 60 keer per ronde wordt geschakeld, hard en diep inremmen, insturen, uitsturen, weer opschakelen, rembalans aanpassen, motorstand aanpassen en ga zo maar door. Ik wil hiermee niet zeggen dat Nascar racers het maar makkelijk hebben, maar een F1 racer moet (zeker als je de onboard beelden bekijkt) toch wel een iets uitgebreidere skillset hebben dan de Nascar racers.
Ik ken dat gevoel, afgelopen week eens naar Mick gekeken hoe hij zijn F3 winst binnen ging halen, maar het leek net of die auto's maar 120km/h gaan. Na 10min heb ik hem weer uit gezet en ben verder met mijn leven gegaansjaool schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:55:
[...]
Dit weekend COTA, ben benieuwd wat STR mee neemt, en of het allemaal werkt.
Lijkt me wel geinig als straks in ABU STR gewoon om het podium kan strijden:+
De F1 vind ik vooral spannend omdat de belangen zo groot zijn. Maar voor leuke races kijk ik bijv. veel liever naar IMSA WeatherTech Sportscars races, of de Continental Tire Challenge. Nascar is bij vlagen leuk, zoals vorige week, hoe Jimmy Johnson de playoffs in het putje gooide door een do-or-die actiealbino71 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:04:
[...]
Herkenbaar!

Dat is een aanname van jou denk ik. Heb jij bij de meetings gezeten waarin hij feedback gaf of heeft McLaren aangegeven dat Alonso zei dat het allemaal hunky dory was? Misschien is het zo dat de engineering kant van McLaren (of het management, ik heb geen flauw idee hoe het communiceert daar) steeds bleef beweren dat alles aan de motor lag en dat het chassis als een tripple A uit de computersimulaties is gerold. Dan neem je Alonso in de maling natuurlijk.walteij schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:52:
Ook vind ik dat Alonso gewoon niet heeft gebracht naar McLaren waarvoor hij betaald werd. De fouten in het chassis en het aero-pakket zijn hem niet opgevallen en ook de terugkoppelling naar de ontwerpers en techneuten heeft hij in tekort geschoten. Iets dat ik bij Alonso, hoe goed ik hem ook vind, zeer kwalijk vind.
Of in de achterkamer had iedereen door hoe het zat en hebben ze gewoon een straight face naar de buitenwereld gehouden en glashard gelogen. Maar pretenderen te weten hoe het zit is een beetje te makkelijk. Ik weet het niet en volgens mij is er ook nog geen klokkenluider geweest die alles heeft verteld. Dus wij kunnen niet bepalen wie er wat gelogen heeft en hoe het werkelijk zit. Er zijn aan beide kanten fouten gemaakt. Honda heeft misschien wel te gemakkelijk ja gezegd tegen de eisen van McLaren. In de Amazon docu werd in ieder geval erg duidelijk dat het vooral een rommeltje was. Mooi georganiseerd, smetteloos wit, maar evengoed een rommeltje... Wie er bv verantwoordelijk was voor het niet passen van de motor aan het chassis bleef onduidelijk, maar dat was toch op zijn zachtst gezegd een rommelige actie. Zou niet mogen voorkomen op dat nivo.
Blijf het opmerkelijk vinden dat hij in '76 levend verbrand is en ik weet niet hoeveel giftige dampen ingeademd heeft, maar dat z'n longen er nu mee ophouden, dat heeft hier toch echt niets mee te maken hoor! Wat is het dan geweest? Roken als een ketter? Heeft ie in de mijnbouw gewerkt?
Natuurlijk is Alonso ook afhankelijk van de info die hij van het management en/of de engineers ontvangt, maar iemand met Alonso's ervaring moet toch wel de kennis en kunde in zich hebben om aan te kunnen geven dat er dingen in het chassis of de aero niet goed zitten.
Ik heb hem wel eens horen mopperen over problemen met grip en bij het testen van een vleugen dat dit niet goed werkte, maar ik heb hem alleen harde taal horen roepen naar Honda en niet naar zijn eigen team in de voorgaande jaren.
Pas toen dit jaar het onomstotelijke bewijs werd geleverd dat het chassis toch niet zo goed was als het management/de engineers/Alonso claimden, kwamen pas de eerste kritische noten uit Alonso's mond over de auto en het team.
Een stukje zelfreflectie heeft er bij zowel McLaren als Alonso in de Honda periode niet in gezeten, tenminste, zo is het op mij over gekomen. De berichtgeving was altijd "Honda is slecht, McLaren is geweldig" en Alonso speelde dit spelletje het hardst van allemaal lijkt het wel.
Ik vind/vond Alonso een geweldige rijder, maar in de laatste paar jaar is mijn waardering voor hem wat getemperd. Hij vind zichzelf beter en grootser dan hij werkelijk is en dat stoort mij een beetje.
Ik hoop voor hem dat hij nog een mooie race-carriere na de F1 kan vinden, maar ik geloof niet dat ik hem nog actief zal volgen, zoals ik dat een jaar of 8 geleden wel zou hebben gedaan.
Uit mijn hoofd was dit al zijn tweede longtransplantatie? Lijkt mij dat hij dus kort(er) na het ongeluk dan al een transplantatie heeft gehad en die longen nu ook "op" waren.FastFred schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:40:
Lauda is bijna gefixed
Blijf het opmerkelijk vinden dat hij in '76 levend verbrand is en ik weet niet hoeveel giftige dampen ingeademd heeft, maar dat z'n longen er nu mee ophouden, dat heeft hier toch echt niets mee te maken hoor! Wat is het dan geweest? Roken als een ketter? Heeft ie in de mijnbouw gewerkt?
Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat hij geen goede feedback heeft gegeven aan het team. Het kan ook zo zijn dat hij niet de vuile was van het team buiten wilde hangen (al dan niet in samenspraak met het management) en toch iets moest zeggen en dus maar Honda van alles de schuld gaf.walteij schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:44:
@mphilipp het is inderdaad een aanname van mij mbt Alonso en feedback. Maar wel eentje die ik redelijk kan beargumenteren. Alonso is namelijk een racer die bijna geen blad voor de mond neemt. De manier waarop hij Honda meerdere keren tot de grond toe heeft afgebrand spreekt daar boekdelen over.
De sfeer in het team wordt er nl niet beter op als Alonso naar de pers gaat roepen dat dat stelletje prutsers niet in staat is om een fatsoenlijke auto te bouwen. Dat die Honda niet presteerde zoals dat zou moeten was ook wel duidelijk. Alleen zien we aan Williams dat het chassis ook een heel belangrijke rol speelt...
Maar mij is niet onomstotelijk vast komen te staan dat Alonso geen goede feedback geeft of gegeven heeft. Als ik kijk naar zijn prestaties in de auto's die wél goed waren, denk ik dat het geen prutser is. Hoe zijn kwaliteiten zijn als ontwikkelingsrijder weet ik eigenlijk niet. Daar schijnt nogal wat verschil in te zitten. Sommige rijders zijn briljant, maar kunnen nagenoeg geen bruikbare feedback geven aan de engineers, maar ik denk dat Alonso best weet waaraan het ligt als een auto niet lekker de bocht om wil.
Oh, dat kan ik dan zo snel even niet terug vinden. Volgens mij zijn na de crash zijn longen grondig schoon gemaakt maar heeft hij tot deze transplantatie altijd zijn eigen longen gehouden.RobertMe schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:45:
[...]
Uit mijn hoofd was dit al zijn tweede longtransplantatie? Lijkt mij dat hij dus kort(er) na het ongeluk dan al een transplantatie heeft gehad en die longen nu ook "op" waren.
Long transplantaties zijn kut overigens, wijlen mijn buurman heeft het ook gehad. Had door zijn werk (veel in stoffige omgeving en vanwege aangeboren afwijking) een van zijn longen laten verwijderen. Heeft een paar jaar op 1 long geleefd en die hebben ze uiteindelijk 12 jaar geleden ook weggehaald en vervangen door een donorlong.
Om te voorkomen dat het lichaam die long zou afstoten kreeg hij allerlei medicijnen. Een van die bijwerkingen was jawel: kanker. Daar kwamen ze een maand of 3 geleden achter, van diagnose tot 6-plankjes in anderhalve maand
Gelukkig was de sfeer tussen McLaren/Alonso en Honda wel heel erg goed, ook nadat Alonso nog zijn "GP2 engine" opmerking maakte, uitgerekend in Suzuka.mphilipp schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:50:
De sfeer in het team wordt er nl niet beter op als Alonso naar de pers gaat roepen dat dat stelletje prutsers niet in staat is om een fatsoenlijke auto te bouwen. Dat die Honda niet presteerde zoals dat zou moeten was ook wel duidelijk. Alleen zien we aan Williams dat het chassis ook een heel belangrijke rol speelt...
Die Honda van vorig jaar was echt niet zo slecht. En als die Honda wel goed was (zoals nu bv) dan zouden ze mogelijk dus nog steeds achteraan rijden door het slechte chassis. Wij als buitenstaanders kunnen gewoon niet zien waarom een auto langzaam is. Of dat alleen door de motor, alleen door het chassis, of door beide komt. En dat een Honda nog wel eens eens in de zoveel tijd wou ploffen gaf McLaren ook nog iets van geloofwaardigheid dat ook de prestaties van de Honda slecht waren.
Bwoah de Honda was erg onbetrouwbaar hoor vorig jaar, vooral aan het begin van het seizoen. Alonso is 2 van eerste 6 races gefinished, zelfde voor Vandoorne. Weet niet of alles aan de Honda lag, maar wel het meerendeel.RobertMe schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:00:
[...]
Gelukkig was de sfeer tussen McLaren/Alonso en Honda wel heel erg goed, ook nadat Alonso nog zijn "GP2 engine" opmerking maakte, uitgerekend in Suzuka.
Die Honda van vorig jaar was echt niet zo slecht. En als die Honda wel goed was (zoals nu bv) dan zouden ze mogelijk dus nog steeds achteraan rijden door het slechte chassis. Wij als buitenstaanders kunnen gewoon niet zien waarom een auto langzaam is. Of dat alleen door de motor, alleen door het chassis, of door beide komt. En dat een Honda nog wel eens eens in de zoveel tijd wou ploffen gaf McLaren ook nog iets van geloofwaardigheid dat ook de prestaties van de Honda slecht waren.
@walteij Sorry maar je blijft toch met aannames strooien, dat je af en toe een boordradio'tje of interviewtje hoort/leest waarin politiek correcte antwoorden en/of opmerkingen worden gegeven, zegt niet zoveel.
Wat Alonso dit en vorig seizoen heeft laten zien in een zeer matige auto, is toch wel bewonderenswaardig naar mijn mening.
@RobertMe Het was zeker niet alleen de Honda vorig jaar, en nu blijkt vooral de efficiëntie erg matig te zijn, de mate waarin downforce wordt gegeneerd levert veel te veel drag op. Dat is in ieder geval wat ik begrijp door dit topic te volgen.
[ Voor 4% gewijzigd door yorkick op 15-10-2018 16:13 ]
Honda heeft gedurende de drie jaren inderdaad best wel wat flaters geslagen. Wat de deskundigen ook roepen, het aloude adagium "waar twee kijven, hebben twee schuld" gaat ook hier op. Aangezien McLaren nog steeds problemen heeft, lijkt het me duidelijk dat ook het chassis niet zo denderend is, of men de Renault nog niet zo goed begrijpt (vandaar dat STR een jaar voor RBR met de Honda aan de gang moest). Hoe dan ook, we hebben een aantal problemen gezien die wel degelijk aan Honda lagen. In hoeverre die echt verwijtbaar waren kunnen wij maar moeilijk vaststellen, want wij zijn gewoon niet op de hoogte van hetgeen er over en weer besproken wordt. Maar problemen als die foute olietank en de correlatieproblemen tussen het single cylinder model en de V6 geven toch wel te denken.yorkick schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:07:
[...]
Bwoah de Honda was erg onbetrouwbaar hoor vorig jaar, vooral aan het begin van het seizoen.
Beide partijen hebben domme fouten gemaakt. Wat mij vooral verbaasde is het feit dat Honda eigenlijk twee jaar ontwikkelingstijd had (in 2013 werd bekend gemaakt dat ze in 2015 de McLaren zouden gaan aandrijven). In die tijd had Honda volgens mij van alles kunnen uitproberen. Aangezien Honda geen actief F1 team was, hadden ze desnoods een GP2 wagen kunnen pakken (of wat dan ook) en de motor erin lepelen om te zien of ie betrouwbaar is? En McLaren weet precies hoeveel vermogen die Mercedes motor had en wat de karakteristieken van die motor waren. Als je dat doorgeeft aan Honda, hadden ze al vooraf kunnen weten dat het kansloos was met de motor die ze geproduceerd hadden. Op de dyno moet je al genoeg kunnen zien lijkt mij. Of is een motor maken zo'n zwarte kunst dat je vooraf niet weet wat de output gaat zijn? Het kwam op mij een beetje over alsof ze totaal verrast waren door wat dat ding in eerste instantie presteerde. Rook voornamelijk, als ik het me goed herinner...
Hoe het ook zit: beiden hebben behoorlijke steken laten vallen. En na drie jaar gepruts mag ik dan inderdaad hopen dat Honda een beetje snapt hoe ze het moeten aanpakken. Het lijkt met STR al beter te gaan, mar dat mag onderhand ook wel. Wat er ook exact aan de hand is geweest bij McLaren-Honda gaan we denk ik nooit precies weten, want ook Alonso's memoires zullen gekleurd zijn en waarschijnlijk niet overeenstemmen met de memoires van de Honda en McLaren bazen/engineers. Ik hou het erop dat blunders van dit formaat en op dit nivo onmogelijk slechts één oorzaak hebben. Pak er maar een willekeurige aflevering van Aircrash Investigation bij om te zien dat elke ramp meerdere oorzaken kent.
Hij heeft toen, 40 jaar terug, enorme schade aan z'n longen opgelopen en veel longweefsel is verbrand en vervangen door littekenweefsel. De beste man is ook gewoon ouder geworden en met de leeftijd worden alle organen slechter.FastFred schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:40:
Lauda is bijna gefixed
Natuurlijk heeft dat ongeluk meegespeeld, het is bijna een wonder dat ie het zolang overleefd heeft...
in Nederland was de eerste longtransplantatie 25 jaar geleden, zou wel sterk zijn als Lauda in 76 al nieuwe longen heeft gekregen.FastFred schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:40:
Lauda is bijna gefixed
Robert leeft nog steeds, heb hem van de zomer gesproken.
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1