"Jos on Max' podium finish in Japan: 'Max has grown tremendously this year'"
https://www.verstappen.nl/en/article/3455/Jos is a firm advocate for set stewards: “That’s what I believe. Firstly, I think that a driver should know what is allowed and what not. That is now just very unclear. One cuts a corner and gets away with it and the other tries to return to the track and gets a penalty. That is just not right. I think that the Stewards should be formed by only one or two set persons.”
Dit is misschien wel een goed punt. De stewards zijn er om de regels te interpreteren bij vermoede overtredingen. Ik vind het top dat veel ex-coureurs deze rol op zich willen nemen, zo ben ik persoonlijk groots fan van Tom Kirstensen, zowel als racer als als analist (z'n analyses bij dit jaars 24 uur van Le Mans waren prachtig). Echter brengt dit ook een probleem van beschikbaarheid met zich mee; nu zijn niet iedere race dezelfde stewards aanwezig.
Dat geen situatie 100% vergelijkbaar is en voor interpretatie vatbaar is, dat is inherent aan de sport. Dat echter dit ook door verschillende mensen geinterpreteerd wordt (met veelal verschillende achtergronden), dat draagt ook alleen bij aan de inconsistentie. Het is een ieder ongetwijfeld opgevallen dat Verstappen vaak straffen ontvangt van het committee der stewards als de heer Connoley aanwezig is (echter, straffen komen niet alleen van hem).
Dat er experts in zitten met verschillende achtergronden, dat vind ik super. Racers, veiligheidsexperts, regelmakers, helemaal top. Iedere persoon kan de situatie vanuit een ander perspectief bekijken, zeker in de lastigere casus (meervoud van casus is ook casus). Echter is het misschien wenselijk om een vast committee vast te stellen per jaar. Zou dit bijdragen aan de consistentie van straffen? Discuss?
"It's called a motor race." - M. Masi 2021