DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:26:
Ik reageer even hier zodat het niet offtopic gaat.
[...]
Ik wil dat onderscheid dus juist wel duidelijk maken. De autobouwers in Enstone doen gewoon hun werk naar behoren. Die zijn sinds eind 2015 in rap tempo aan het opbouwen met nieuwe faciliteiten en die maken elk seizoen stappen in de kwaliteit van de auto. Je hebt het daar over iets van 600 man die constant aan de auto werken om het beter te maken. Die mensen zijn net zo goed slachtoffer van het prutswerk dat uit Viry-Châtillon komt.
Ik weet het allemaal en dat is ook allemaal waar. Er werken niet allemaal Franse prutsers in de fabriek of ontwikkelafdeling van Renault die de auto bouwen. Helemaal correct. Maar zo'n team wordt wel aangestuurd en daar komen de Fransen wel in beeld. Helaas werk ik zelf ook bij een bedrijf waar het management het verkl**t voor per personeel dat de ontwikkeling en de bouw van onze producten verzorgt. Iedereen in de lagere regionen van de organisatie wil wel, maar als het management zonder visie en zonder motiverend leiderschap zo'n team van ingenieurs z'n gang laat gaan, komt het niet goed.
Nu klopt het wel dat het beste deel van Renault de auto zelf is, natuurlijk, maar dat is flauw, want na een jaar doorontwikkelen heeft Honda de Fransen nota bene ingehaald met een helemaal nieuw concept speciaal voor de combinatie STR/RBR. Dat geeft wel aan hoe matig de motorontwikkeling van Renault is. "Het beste deel" is dus nogal een makkelijk te behalen classificatie

In Viry-Châtillon konden ze twee jaar lang geen nieuwe MGU-K ontwikkelen die werkte, hadden ze jarenlang ook enorme problemen met de MGU-H, moet je al jaren blij zijn met 20pk erbij terwijl de concurrenten zowat het dubbele behalen, gaan er nog steeds willekeurig onderdelen kapot, worden zaken vergeten, werkt engine mapping niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De ontwikkeling dit jaar is inderdaad bijzonder triest gesteld. Er was een tijd dat RBR met/ondanks de Renault-PU de 2e plek pakte achter Mercedes, daarna kwam Ferrari langszij en nu liggen ze op beide teams vaak een halve tot zelfs een hele seconde achter in Q3, tenzij het een circuit betreft waar motorvermogen nauwelijks een rol speelt.
Het ergste is nog wel dat Abitaboul in een wedstrijdje verpissen is beland met RBR en af loopt te geven op Enstone dat ze daar meer hun best moeten doen, want het probleem is zeker niet de PU. Ik kan niet wachten totdat Renault keihard afgaat in 2019. Dan wordt Abitaboul hopelijk ontslagen en vervangen voor iemand die wel leiding kan geven. Gaan ze in Viry-Châtillon misschien eens wat vorderingen maken...
Precies mijn punt: het probleem zit in de leidinggevende functies, want ik weiger te geloven dat een Mercedes-ingenieur slimmer/beter is dan een Renault-ingenieur (bijvoorbeeld). En ik heb ook alvast voorpret voor 2019, gezien Honda nu al een PU lijkt te hebben die de Renault kan verslaan, als dat ontwikkeltempo nog even door gaat in de winter 2018-2019 wordt dat een mooi seizoen

Zoals ik al eerder aangaf: STR heeft volgend seizoen meer RBR-tech in hun auto, waardoor we kunnen verwachten dat ze net zo'n ontwikkeling doormaken als Sauber in de aanloop naar dit seizoen. Dan heeft Renault er een concurrent bij, of misschien een team dat "out of their league" is, omdat de Honda nog wat pk's extra heeft t.o.v. de Renault. We wachten de loze beloftes van Abiteboul wel weer af.