Jasphur schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:29:
[...]
Ongetwijfeld. Maar de F1 hoeft van mij niet meer op ICE niveau raakvlakken te hebben met de techniek in consumenten auto's. Die worden toch allemaal elektrisch over een tijdje. Dus beter stoppen ze inderdaad al het geld in het ontwikkelen van betere accu's.
Ontwikkeling in de F1 is eigenlijk alleen nog maar ontwikkelen binnen de regeltjes. Er wordt een hoop geld uitgegeven om iets op te lossen wat alleen op papier (regels) een probleem is.
Dit zie je dus ook terug in het hybride tijdperk. De opslag van de accu ligt vast. Het vermogen van MGU-K ligt vast...dan gaan ze dus bakken met geld uitgeven om de MGU-H en het winnen van energie daarmee te optimaliseren.
Tesla doet hard zijn best om de accu-techniek te verbeteren. Ze doen dit echter wel incrementeel: Stapje voor stapje bestaande technieken verbeteren en processen optimaliseren. Met als voornaamste doel de prijs te drukken. Musk richt zich dus voornamelijk op KWh per dollar.
Innovatie op accu gebied zit/zat bij kleinere startups die nieuwe technieken willen toepassen. Wat mij betreft een uitgelezen kans om de belangen van de F1 in te betrekken.
Ten tijde van KERS heeft Mercedes samen gewerkt met A123 systems. Die willen nog steeds nieuwe technieken gebruiken, maar liepen er in het verleden al tegenaan dat je daarvoor hele diepe zakken moet hebben omdat de nieuwe techniek in het begin per definitie te duur is voor commercieel gebruik.
Ideaal om daar zakken met F1 geld heen te brengen voor een goed concept, dat daarna voor commercieel gebruik kan worden geoptimaliseerd.
Ik ben een liefhebber van autotechniek. Zowel de 'ouderwetse' ruwe lawaaiige ronkende motoren als de nieuwe ontwikkelingen.
F1 zit nu in een compromis-gebied: De techniek voor full electric is er nog niet. De ouderwetse techniek heeft een slecht image. Dus zitten we nu met schijnheilige hybrides en een brandstoflimiet... En stoppen ze bakken met geld in een MGU-H die je nooit in een straatauto zal zien. Prachtig stukje techniek, maar alleen toe te passen in de huidige F1.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams