If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Een "veldvulling" auto lukt het misschien nog wel mee.alexbl69 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:19:
[...]
Moet je wel een dusdanig tempo hebben dat er wat in te halen valt natuurlijk
Hoewel, Renault als McLaren lijken ook niet echt te schitteren tegen veldvulling als het om inhalen gaat. Wat wil je ook als je tientallen PK's mist. RBR lukt het alleen maar omdat ze veel meer snelheid in bochten meenemen en omdat ze heel efficiënt omgaan met luchtweerstand op rechte stukken. Deden ze dat niet, dan kwamen ze er met DRS ook nauwelijks voorbij.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
RBR denk ik ook, hoewel ze het nooit toe zullen geven. Valt niks meer te winnen voor Red Bull dus alle ballen op de gezamenlijke RBR/STR PU installatie en achterwielophanging.Mystikal schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:40:
Het is een mooi seizoen, maar wel inmiddels beslist in mijn ogen. We kunnen langzaam ons vizier op 2019 zetten. Wat STR ook al doet...
Onderschat dat niet. De gehele installatie inclusief koeling voor beide teams zal identiek zijn. In feite worden beide teams volgend seizoen fabrieksteams. Newey is ook de baas bij Red Bull Technologies waardoor de afmetingen en vorming van de koeling gedicteerd gaan worden langs de aerodynamische lijnen van de RB15. Wat je gaat zien is dat vanaf de sidepods naar achteren, de RB15 en STR14 vrijwel identiek zullen zijn. Vervolgens zullen beide teams ook zeer vergelijkbare voorkanten van de auto's ontwikkelen omdat deze gedicteerd gaan worden door de achterkant.
Vervolgens kan STR na de wintertesten "toevallig" haar handen leggen op zeer gedetailleerde foto's van de RB15 en deze "toevallig" kopiëren omdat een groot deel van de auto toch al zeer vergelijkbaar is. Er gaat gedoe over die STR14 komen. Zeker als ze het goed doen bij STR en die auto opeens best of the rest is omdat het een verkapte RBR15 is met wat simpelere deeltjes vooraan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Haas - Ferrari verhaal dusDaniëlWW2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:35:
[...]
RBR denk ik ook, hoewel ze het nooit toe zullen geven. Valt niks meer te winnen voor Red Bull dus alle ballen op de gezamenlijke RBR/STR PU installatie en achterwielophanging.
Onderschat dat niet. De gehele installatie inclusief koeling voor beide teams zal identiek zijn. In feite worden beide teams volgend seizoen fabrieksteams. Newey is ook de baas bij Red Bull Technologies waardoor de afmetingen en vorming van de koeling gedicteerd gaan worden langs de aerodynamische lijnen van de RB15. Wat je gaat zien is dat vanaf de sidepods naar achteren, de RB15 en STR14 vrijwel identiek zullen zijn. Vervolgens zullen beide teams ook zeer vergelijkbare voorkanten van de auto's ontwikkelen omdat deze gedicteerd gaan worden door de achterkant.
Vervolgens kan STR na de wintertesten "toevallig" haar handen leggen op zeer gedetailleerde foto's van de RB15 en deze "toevallig" kopiëren omdat een groot deel van de auto toch al zeer vergelijkbaar is. Er gaat gedoe over die STR14 komen. Zeker als ze het goed doen bij STR en die auto opeens best of the rest is omdat het een verkapte RBR15 is met wat simpelere deeltjes vooraan.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Die houden we er inKaaswagen schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:55:
[...]
zoals bijv een Vettlel, Raikonnen of Hamilton laten zien

Nee, RBR - STR verhaal. Juist toen RBR met STR kwam hebben ze extreem veel gedeeld waardoor de STR vrijwel een kopie was van de RBR. Vettel zijn eerste overwinning, op Monza in de STR, was dan ook nog met zo'n RBR clone. Naar aanleiding daarvan zijn er toen ook strenge regels gekomen omtrent wat wel en niet verkocht/gekocht mag worden. Motor, koeling, versnellingsbak etc vallen daar onder. En daarop is @DaniëlWW2 zijn verhaal dan weer gebaseerd.
Bij Haas is het zo dat zij veel (aero) onderdelen inkopen van een Italiaans bedrijf (Delara of zoiets), wat volgens mij inderdaad wel een relatie met Ferrari heeft.
Overigens is ook daarin Haas weer niet de enige. IIRC koopt Force India ook de volledige koeling en versnellingsbak van Mercedes. Ja, het chassis is nog steeds Force India
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
En RBR lijkt heel stabiel under braking. Ook belangrijk voor het kunnen doen van een late, diepe uitremactie.DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:23:
[...]
Een "veldvulling" auto lukt het misschien nog wel mee.
Hoewel, Renault als McLaren lijken ook niet echt te schitteren tegen veldvulling als het om inhalen gaat. Wat wil je ook als je tientallen PK's mist. RBR lukt het alleen maar omdat ze veel meer snelheid in bochten meenemen en omdat ze heel efficiënt omgaan met luchtweerstand op rechte stukken. Deden ze dat niet, dan kwamen ze er met DRS ook nauwelijks voorbij.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
En misschien wel in mijn ogen een van de mooiste: de Indy DW12iichel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:19:
Dallara inderdaad. Maakt o.a. de F2/GP2 wagens, de Audi R15 R18, BR engineering BR1 LMP1 wagen (2018)
Ik vraag me af of dat vertrek van Key niet (in)direct een gevolg is van de keuze voor Honda en dus een halve Red Bull kloon.Roamor schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:01:
Ik vraag mij wel af hoeveel designkennis er momenteel gedeeld wordt met TR; gezien het mogelijk vertrek van Key richting McLaren?
Er is voor hem gewoon weinig eer te halen volgend jaar met de STR als ontwerper en de route naar het hoofdteam RBR leek buiten bereik. Newey had al aangekondigd in een andere rol te gaan opereren en Wache was al aangekondigd als opvolger.
De hele situatie geeft STR echter ook wat lucht doordat ze niet direct een hele goede opvolger van Key hoeven te zoeken (Of is er al bekend wie die rol daar gaat overnemen?)
Mbt het delen van kennis: De voornaamste kennis die van STR naar RBR stroomt zal op dit moment zeker de kennis over de motor zijn.
De andere kant op verwacht ik inderdaad niet dat Key nog betrokken is bij de ontwikkeling van de 2019 auto(s). Kan ie samen met Daniel een kopje koffie gaan drinken als die vergaderingen bezig zijn.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Vertel! Welke "andere" app is er dan?basvn schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:45:
[...]
Ben benieuwd! zal hem op de ipad zetten en naast tweakers & een andere live timing gebruiken.
Suggesties worden HIER gelijk weggepoetst, omdat er maar ÉÉN officiële data source is voor F1 Live timing.... dus bespaar je de moeite en ga zelf op onderzoekpilskes schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:51:
Vertel! Welke "andere" app is er dan?
Mag dat niet gewoon dan? Kunnen de STR14 en de RBR15 geen identieke wagens zijn?DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:35:
[...]Er gaat gedoe over die STR14 komen. Zeker als ze het goed doen bij STR en die auto opeens best of the rest is omdat het een verkapte RBR15 is met wat simpelere deeltjes vooraan. :P[/small]
Of zijn er regels die dat verbieden?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als Alonso je de beste coureur noemt kun je denk ik wel aardig rijden: https://www.autosport.com...kubica-is-the-best-driverwowly schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:45:
Over Kubica, iedereen lijkt lyrisch te zijn, maar ik heb dat nooit zo'n topper gevonden destijds,wel een goede rijder. Maar misschien dat ik iets gemist heb destijds ?
Ik lezen. Zie de naam van Felipe staan (Massa) en toen afvragen "hoe oud is dit". 2012 dusmark-k schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:34:
[...]
Als Alonso je de beste coureur noemt kun je denk ik wel aardig rijden: https://www.autosport.com...kubica-is-the-best-driver
Klopt, maar hetgeen ik quotte quotete citeerde (RiCk schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:36:
[...]
Ik lezen. Zie de naam van Felipe staan (Massa) en toen afvragen "hoe oud is dit". 2012 dus
Aangezien het weer offtopic gaat verplaats ik het even hiernaartoe.alexbl69 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:24:
[...]
Mag dat niet gewoon dan? Kunnen de STR14 en de RBR15 geen identieke wagens zijn?
Of zijn er regels die dat verbieden?
Je mag volgens de eindeloos lange reglementen geen chassis delen tussen teams, nog aerodynamische elementen. Wel mag je de PU installatie inclusief koeling, ophanging en veel interne zaken delen/verkopen. Dat is wat RBR nu gaat doen omdat ze een works status hebben met Honda. Die status slaat eigenlijk op Red Bull Technologies en niet op RBR of STR omdat RBT verantwoordelijk is voor de installatie van de PU. RBT is ook het bedrijf dat zaken zoals versnellingsbakken ontwikkeld voor zowel RBR als STR. Toevallig staat RBT op hetzelfde terrein als RBR en is de leidinggevende ook zeer betrokken bij RBR. Het is dan ook niks meer dan een juridische constructie.
Red Bull wil denk ik verder gaan dan Ferrari-Haas al is gegaan. Haas koopt vrijwel alles in bij Ferrari en laat hun chassis en aerodynamische onderdelen bouwen bij Dallara, ook in Italië. Die 2018 Haas heeft behoorlijk wat gekopieerd van de 2017 Ferrari, maar het is geen exacte kopie. Het is meer een samenstelling van Ferrari 2018 PU onderdelen, Ferrari 2017 aerodynamica, wat eigen aerodynamica en een eigen chassis.
RBT zal de gehele PU installatie voor zowel RBR als STR ontwerpen, net zoals zaken zoals ophanging. Als je de PU montering, alle koelelementen bedrading, controle elektronica etc ontwerpt voor twee teams, dan ga je beide teams naar een vrijwel identieke achterkant van de auto drukken. Beide teams zullen dezelfde intakes hebben en hetzelfde bodywork over de koeling en achter de versnellingsbak.
Vervolgens is een ophanging onderhand ook een aerodynamisch element, maar eentje welke wel vrij is om te verkopen aan derde. Met een bepaalde voor en achterwielophanging dicteer je een bepaalde wielbasis, zowel lengte als breedte. Dat komt nog eens bovenop de vorming van de PU koeling. Die bepaalt ook luchtstromen en zo word je vervolgens weer een bepaalde richting opgestuurd als het gaat om de vloer.
Voor dit alles zal gelden dat het ontwerp van RBR is, niet STR. Newey is de baas bij RBT en hij kan met de Honda veel meer invloed uitoefenen op dergelijke zaken. Ondertussen zal STR zeer sterk een bepaalde richting opgeduwd worden door Newey zijn ideeën. Vervolgens staat STR niks in de weg om de diffuser en vloer van de RB14 zo goed als mogelijk te kopiëren en op de STR14 te zetten. Bargeboards en vleugels veranderen wel en die zal STR zelf moeten ontwikkelen. Dat is ook minder problematisch dan de afgelopen jaren omdat er flink het mes gaat in het aantal flapjes op deze onderdelen, en waar deze mogen zitten. Chassis moet STR ook zelf ontwikkelen en bouwen, maar daar zullen ze ook zeer sterk in de richting van de RB15 worden gepushed. Die versnellingsbak en PU moeten toch echt passen in dat chassis, dus veel ruimte is er niet voor afwijkende ideeën. Zo versterk je ook alleen maar de gedachte dat de auto een vergelijkbare wielbasis zal hebben, wat weer belangrijk is voor de aerodynamica.
Dan nadat de RB15 publiekelijk is verschenen en de eerste dagen van de wintertesten heel wat beeldmateriaal hebben opgeleverd, zal ook STR niks in de weg staan om zaken botweg te kopiëren van de RB15. Dit kan STR vrij gemakkelijk doen met elke grote update omdat de auto's zeer vergelijkbaar zullen zijn in wielbasis, vloer, diffuser, rake angle etc. Mocht de STR14 zaken hebben die beter blijken dan de RB15, dan zal dit ook gewoon gekopieerd worden door RBR. Uiteraard volgt er dan ook een stevig gesprek binnen de aerodynamische afdeling van RBR omdat STR het natuurlijk niet beter kan doen dan RBR.
edit: Ja, ik verwacht ook wel dat Newey een nieuwe stap gaat zetten als het gaat om het verminderen van luchtweerstand. Daar is RBR nu al jaren mee bezig om maar bij te blijven. Je zag het al bij de RB14 die vrij smal is en overal haar best doet om zo weinig mogelijk luchtweerstand op te wekken. Los daarvan staan de getrimde vleugels die RBR vaak heeft.
Bij de RB13 waren ze er ook al mee bezig. Ik kwam er dus net bij stom toeval tegen wat er mis was gegaan met de correlatie van die auto. Het bleek dat het bredere RB13 model voor problemen zorgde in de windtunnel van RBR. Hierdoor dachten ze bij RBR dat de auto's te veel luchtweerstand hadden en hebben ze de auto bijna kaal gelaten omdat ze aan de lage kant van de downforce-luchtweerstand schaal willen zitten.
Bleek dus dat het een fout was in de windtunnel. Een fout die ze ongeveer een seconde per rondje koste, de andere 0,5 kwam van de "Tag Heuer". Dat hebben ze dus opgelost met de RB13 in de loop van het seizoen door veel meer downforce te introduceren.
Vervolgens was de RB14 weer een geheel nieuwe stap in het verminderen van luchtweerstand met de smalle auto, efficiënte aerodynamica en de smalle sidepods en intakes.
Zie ook: https://www.motorsportmag...rb14-calculated-departure
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-09-2018 21:44 ]
Ik doelde op de rijders onderling, maar, ach.Kaaswagen schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:55:
[...]
Haha dat is wel lekker overtrokken ja. Het maakt bijna niet uit hoeveel sneller je bak is*, je moet uiteindelijk toch met z'n allen wheel to wheel... Zie Ricciardo: geen briljante pace (zoals bijv een Vettlel, Raikonnen of Hamilton laten zien) maar man man wat een inhaal acties. In dat soort momenten kun je alle techniek van de wereld hebben, maar als je iemand met 320km/h naast je hebt richting de hairpin speelt de coureur een enorm belangrijke rol. Bijv Max staat bekend als koppig (hoezo cultuur) met alle gevolgen van dien voor de puntentelling.
*er zijn uitzonderingen zoals Mercedes afgelopen 2 jaar en Red Bull 2011, 2013
ping 127.212.23.124
Chassis/ aero/ koeling zijn de voornaamste elementen die niet ingekocht/gekopieerd mogen zijnDaniëlWW2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:21:
[...]
Aangezien het weer offtopic gaat verplaats ik het even hiernaartoe.
Je mag volgens de eindeloos lange reglementen geen chassis delen tussen teams, nog aerodynamische elementen. Wel mag je de PU installatie inclusief koeling, ophanging en veel interne zaken delen/verkopen. Dat is wat RBR nu gaat doen omdat ze een works status hebben met Honda. Die status slaat eigenlijk op Red Bull Technologies en niet op RBR of STR omdat RBT verantwoordelijk is voor de installatie van de PU. RBT is ook het bedrijf dat zaken zoals versnellingsbakken ontwikkeld voor zowel RBR als STR. Toevallig staat RBT op hetzelfde terrein als RBR en is de leidinggevende ook zeer betrokken bij RBR. Het is dan ook niks meer dan een juridische constructie.
Red Bull wil denk ik verder gaan dan Ferrari-Haas al is gegaan. Haas koopt vrijwel alles in bij Ferrari en laat hun chassis en aerodynamische onderdelen bouwen bij Dallara, ook in Italië. Die 2018 Haas heeft behoorlijk wat gekopieerd van de 2017 Ferrari, maar het is geen exacte kopie. Het is meer een samenstelling van Ferrari 2018 PU onderdelen, Ferrari 2017 aerodynamica, wat eigen aerodynamica en een eigen chassis.
RBT zal de gehele PU installatie voor zowel RBR als STR ontwerpen, net zoals zaken zoals ophanging. Als je de PU montering, alle koelelementen bedrading, controle elektronica etc ontwerpt voor twee teams, dan ga je beide teams naar een vrijwel identieke achterkant van de auto drukken. Beide teams zullen dezelfde intakes hebben en hetzelfde bodywork over de koeling en achter de versnellingsbak.
Vervolgens is een ophanging onderhand ook een aerodynamisch element, maar eentje welke wel vrij is om te verkopen aan derde. Met een bepaalde voor en achterwielophanging dicteer je een bepaalde wielbasis, zowel lengte als breedte. Dat komt nog eens bovenop de vorming van de PU koeling. Die bepaalt ook luchtstromen en zo word je vervolgens weer een bepaalde richting opgestuurd als het gaat om de vloer.
Voor dit alles zal gelden dat het ontwerp van RBR is, niet STR. Newey is de baas bij RBT en hij kan met de Honda veel meer invloed uitoefenen op dergelijke zaken. Ondertussen zal STR zeer sterk een bepaalde richting opgeduwd worden door Newey zijn ideeën. Vervolgens staat STR niks in de weg om de diffuser en vloer van de RB14 zo goed als mogelijk te kopiëren en op de STR14 te zetten. Bargeboards en vleugels veranderen wel en die zal STR zelf moeten ontwikkelen. Dat is ook minder problematisch dan de afgelopen jaren omdat er flink het mes gaat in het aantal flapjes op deze onderdelen, en waar deze mogen zitten. Chassis moet STR ook zelf ontwikkelen en bouwen, maar daar zullen ze ook zeer sterk in de richting van de RB15 worden gepushed. Die versnellingsbak en PU moeten toch echt passen in dat chassis, dus veel ruimte is er niet voor afwijkende ideeën. Zo versterk je ook alleen maar de gedachte dat de auto een vergelijkbare wielbasis zal hebben, wat weer belangrijk is voor de aerodynamica.
Dan nadat de RB15 publiekelijk is verschenen en de eerste dagen van de wintertesten heel wat beeldmateriaal hebben opgeleverd, zal ook STR niks in de weg staan om zaken botweg te kopiëren van de RB15. Dit kan STR vrij gemakkelijk doen met elke grote update omdat de auto's zeer vergelijkbaar zullen zijn in wielbasis, vloer, diffuser, rake angle etc. Mocht de STR14 zaken hebben die beter blijken dan de RB15, dan zal dit ook gewoon gekopieerd worden door RBR. Uiteraard volgt er dan ook een stevig gesprek binnen de aerodynamische afdeling van RBR omdat STR het natuurlijk niet beter kan doen dan RBR.
edit: Ja, ik verwacht ook wel dat Newey een nieuwe stap gaat zetten als het gaat om het verminderen van luchtweerstand. Daar is RBR nu al jaren mee bezig om maar bij te blijven. Je zag het al bij de RB14 die vrij smal is en overal haar best doet om zo weinig mogelijk luchtweerstand op te wekken. Los daarvan staan de getrimde vleugels die RBR vaak heeft.
Bij de RB13 waren ze er ook al mee bezig. Ik kwam er dus net bij stom toeval tegen wat er mis was gegaan met de correlatie van die auto. Het bleek dat het bredere RB13 model voor problemen zorgde in de windtunnel van RBR. Hierdoor dachten ze bij RBR dat de auto's te veel luchtweerstand hadden en hebben ze de auto bijna kaal gelaten omdat ze aan de lage kant van de downforce-luchtweerstand schaal willen zitten.
Bleek dus dat het een fout was in de windtunnel. Een fout die ze ongeveer een seconde per rondje koste, de andere 0,5 kwam van de "Tag Heuer". Dat hebben ze dus opgelost met de RB13 in de loop van het seizoen door veel meer downforce te introduceren.
Vervolgens was de RB14 weer een geheel nieuwe stap in het verminderen van luchtweerstand met de smalle auto, efficiënte aerodynamica en de smalle sidepods en intakes.![]()
Zie ook: https://www.motorsportmag...rb14-calculated-departure
Voorwiel ophanging/dempers zou ik niet zo snel weten.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Zak Brown wil graag meer sponsorgelden binnenhalen door de auto prominenter te kunnen bekleden met sponsored livery

Zo heel vol staat die auto nu ook al niet.. misschien moeten ze eerst meer sponsoren aantrekken..Pathogen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:43:
https://www.gpupdate.net/...e-livery-s-zien-in-de-f1/
Zak Brown wil graag meer sponsorgelden binnenhalen door de auto prominenter te kunnen bekleden met sponsored livery

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
En dan moet je Kimoa ook nog weg laten. Want dat is van Alonso en die sponsorruimte zou hij krijgen in ruil voor salaris.basvn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:56:
[...]
Zo heel vol staat die auto nu ook al niet.. misschien moeten ze eerst meer sponsoren aantrekken..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, er is wellicht nog wel een hoekje te vinden voor iemand... Misschien moeten ze ruimte per 'pixel' gaan verkopen zodat ze misschien nog wat die-hard fans kunnen overhalen voor een jaartje?basvn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:56:
[...]
Zo heel vol staat die auto nu ook al niet.. misschien moeten ze eerst meer sponsoren aantrekken..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Helemaal vergetenbasvn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:56:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar kan me best voorstellen dat een Dell zegt: ja leuk, sponsoring, maar je krijgt niks meer als ik niet de wagen helemaal vol mag hangen.
Was voorheen ook niet echt noodzakelijk gezien de aandeelhouder uit Abu Dhabi (?) en Honda die er nog flink wat centjes in stopte.
Inmiddels is McLaren geen topteam meer en ook geen subtopteam meer, dan trek je dus ook geen dik betalende titelsponsors aan. Zoals het nu lijkt, mits ze iets minder arrogant zijn geworden, helemaal geen titelsponsor meer.
Inderdaad. En dat die auto leeg is, tja, met de sponsoren die ze nu hebben is best wel een livery te maken waarmee de auto wel vol is. En afspraken zijn er ook wel te maken over aantal $$ per vierkante meters, dat ze tijdelijk meer oppervlakte krijgen voor hun geld. Sponsoren ook blij.B-Real schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:31:
Te arrogant om een titelsponsor aan te nemen voor een lagere prijs. Daar vroegen ze gewoon een "topteam prijs" voor.
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Ron Dennis had resultaten waarmee hij dat kon eisen, maar na het vertrek van de Marlboro livery is het alleen maar achteruit gegaan met de mooie look. Teringjantje wat was dat mooi. En ik rook niet.Lekker Ventje schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:34:
Ron Dennis vond ook dat niet elk merk op de McLaren mocht komen. Zowel merk als logo moesten bij McLaren en het design van de wagen passen.
Ik keek vroeger vooral F1 vanwege de John Player Special Lotus.Ome Ernst schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:36:
[...]
Ron Dennis had resultaten waarmee hij dat kon eisen, maar na het vertrek van de Marlboro livery is het alleen maar achteruit gegaan met de mooie look. Teringjantje wat was dat mooi. En ik rook niet.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Nou, ik moet zeggen dat ik de huidige kleurstelling mooier vind dan dat grijs. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.Ome Ernst schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:36:
[...]
Ron Dennis had resultaten waarmee hij dat kon eisen, maar na het vertrek van de Marlboro livery is het alleen maar achteruit gegaan met de mooie look. Teringjantje wat was dat mooi. En ik rook niet.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Overigens waren alle auto's uit het tabakstijdperk veel gaver, dat hoorde gewoon en ik rook niet eens.
EDIT: de Benson Hedges Jordan ook gaaf, met de agressieve haai of wesp op de neus. De BAR Honda was ook tof qua kleurstelling (en de sponsormeisjes van Brunotti)
[ Voor 23% gewijzigd door B-Real op 27-09-2018 09:44 ]
Die was inderdaad erg mooi. In die tijd vond ik de Ferrari look ook echt magisch, iets wat het daarna voor mij heeft verloren, al was de 89 versie ook super om aan te kijken.Lekker Ventje schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:38:
Ik keek vroeger vooral F1 vanwege de John Player Special Lotus.
De allermooiste blijft voor mij toch wel de Jordan 191 in 7up livery. Sex on wheels.

B-Real schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:41:
De West-McLaren vond ik ook altijd wel gaaf inderdaad. Terwijl ik toch echt Schumacher fan was en geen Hakkinen fan (nu overigens diep respect voor Hakkinen).
Overigens waren alle auto's uit het tabakstijdperk veel gaver, dat hoorde gewoon en ik rook niet eens.

Als die geen mooie liveries kunnen verzinnen, kan niemand het.
Zeker. Wat op tv ook niet zo overkomt,iig niet bij mij, is dat de autos in werkelijkheid veel meer glanzen. Dan oogt het ook veel beter.ATS schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:39:
Nou, ik moet zeggen dat ik de huidige kleurstelling mooier vind dan dat grijs. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Er was nog een tussenstap. Toen McLaren het niet voor elkaar kreeg om een titelsponsor te krijgen voor het bedrag dat ze ervoor wilden, heeft Ron Dennis nog verklaard dat het hebben van titelsponsors niet meer van deze tijd is.B-Real schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:31:
De McLaren had best wat meer sponsoring op hun auto kunnen hebben. Echter waren ze een aantal jaren geleden, toen ze nog konden leunen uit successen uit het verleden, te arrogant om een titelsponsor aan te nemen voor een lagere prijs. Daar vroegen ze gewoon een "topteam prijs" voor.
Was voorheen ook niet echt noodzakelijk gezien de aandeelhouder uit Abu Dhabi (?) en Honda die er nog flink wat centjes in stopte.
Inmiddels is McLaren geen topteam meer en ook geen subtopteam meer, dan trek je dus ook geen dik betalende titelsponsors aan. Zoals het nu lijkt, mits ze iets minder arrogant zijn geworden, helemaal geen titelsponsor meer.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Koeling juist wel. Daarom doet Haas dit, weigerde Williams het en gaat Force India het nu ook doen.YakuzA schreef op donderdag 27 september 2018 @ 00:25:
[...]
Chassis/ aero/ koeling zijn de voornaamste elementen die niet ingekocht/gekopieerd mogen zijn
Voorwiel ophanging/dempers zou ik niet zo snel weten.
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat STR alles van binnen overneemt, alleen de buitenkant niet.DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:35:
[...]
Koeling juist wel. Daarom doet Haas dit, weigerde Williams het en gaat Force India het nu ook doen.
Hydraulisch/ophanging/motor/versnelling/elektronica/koeling.
Maar kan het mis hebben.
Volgens mij gaat HAAS alleen verder door oude aero ook mee te kopen.
Je vergeet een tabakmerk.

* Jasphur rookt overigens ook niet

Koeling en Radiatoren zijn juist een van de elementen die niet gedeeld mogen worden dacht ik, zal eens opzoeken waar ik dat had gevondenDaniëlWW2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:35:
[...]
Koeling juist wel. Daarom doet Haas dit, weigerde Williams het en gaat Force India het nu ook doen.
+LISTED PARTS
- Survival cell as defined in Article 1.14 of the F1 Technical Regulations (with the exception of a closing panel for the purpose of accessing the ES)
- Front impact structure as regulated by Article 15.5.6 of the F1 Technical Regulations
- Roll structures as regulated by Article 15.2 of the F1 Technical Regulations
- Bodywork as defined in Article 1.4 of the F1 Technical Regulations and regulated by Article 3 of the F1 Technical Regulations with the exception of airboxes, engine exhausts and any prescribed bodywork geometries
@DaniëlWW2 Radiators moeten ze dus zelf maken.Bodywork :
All entirely sprung parts of the car in contact with the external air stream, except cameras, camera housings, ERS status lights, the secondary roll structure and associated fixings and fairings and the parts definitely associated with the mechanical functioning of the engine, transmission and running gear. Airboxes, radiators and engine exhausts are considered to be part of the bodywork.
(Airbox en uitlaat mogen ze wel inkopen aangezien die in de uitzondering staat)
[ Voor 60% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2018 11:33 ]
PSN
Wist niet dat hij die had voor 2019, geeft nog een beetje hoop dat hij blijft!
Maar zoals hij zegt, contract zegt niet alles
“Met één of twee goede races zien de krantenkoppen er straks heel anders uit”, stelt Hartley.basvn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:30:
Hartley heeft een contract voor 2019
Wist niet dat hij die had voor 2019, geeft nog een beetje hoop dat hij blijft!
Helemaal waar. Iets wat bijvoorbeeld Sirotkin afgelopen race heeft gedaan. 19e in een draak van een auto, maar wat een vechtlust ! Ook heerlijk ontspannnen de pers te woord staan. Dit is wat bijvoorbeeld een Stoffel had moeten tonen, en imho had kunnen tonen op banen waar pk´s ondergeschikt zijn.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Met dien verstande dat er best wel een escape clausule in zal staan. Iets met tegenvallende resultaten oid. En de daarbij behorende afkoopsom. Want hij is in principe niet op zoek naar een klusje elders. Hoewel zijn management misschien wel verschillende ijzers in het vuur heeft en zorgt dat ie de contacten warm houdt. Dus het contract zegt in principe alles, maar niet of hij 100% gegarandeerd voor STR rijdt volgend jaar.basvn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:30:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Hartley is een prima coureur, dat is wel gebleken in de LMP1, maar F1 is een andere categorie en daar komt het er niet helemaal uit plus dat hij toch ook wel een bak pech heeft gehad dit jaar. Daarnaast denk ik dat zijn kennis met de hybride LMP1 auto's echt wel van pas is gekomen bij de ontwikkeling van deze techniek voor Toro Rosso/Red Bull dit seizoen.
We gaan het zien wat er gaat gebeuren met Hartley, ik zie hem persoonlijk volgend jaar liever rijden dan bijv. wederom Kvyat.
Dat tijdelijk anders maken mag nu niet.Ome Ernst schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:34:
[...]
Inderdaad. En dat die auto leeg is, tja, met de sponsoren die ze nu hebben is best wel een livery te maken waarmee de auto wel vol is. En afspraken zijn er ook wel te maken over aantal $$ per vierkante meters, dat ze tijdelijk meer oppervlakte krijgen voor hun geld. Sponsoren ook blij.
Denk dat ze best een punt hebben. Aan de ene kant wil je herkenbare auto's voor de kijkers, maar aan de andere kant kun je door lokale sponsoren meer ruimte te bieden die lokale sponsoren dus ook echt wat bieden.
Bij de GP van SPA bijvoorbeeld Jumbo veel prominenter in beeld bij Max.
Natuurlijk is het een internationale sport en maakt het eigenlijk niet uit waar je rijdt. Maar dan nog kan het interessanter zijn 10 sponsoren eenmalig een grote plek te geven, dan alle tien een alle races een kleine sticker.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Ik had me anders moeten uitdrukken. Ik bedoelde voor de periode van een heel seizoen. Dan mag het weer wel.sanderb schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:41:
Dat tijdelijk anders maken mag nu niet.
Welke Mika is dat dan? Waar is de blauw/witte helm ?
Van mij mag RBR best die reveal livery gebruiken van begin dit jaar-ION- schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:09:
Helaas zal de RB15 waarschijnlijk geen grote livery wijzingen krijgen. Ook de Honda's zagen er in het tabakstijdperk beter uit.
[Afbeelding]

Dit blijft toch denk ik mijn favo livery van RBR de afgelopen jaren. Misschien wel de beste ooit.ATS schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:20:
Ja, je zou willen dat ze een keertje zo dapper zijn om met hun release livery te gaan rijden... Daar zaten een paar heel gave tussen!
[Afbeelding]
Jammer dat allebei anti-afkijk-liveries zijn, toch?TrekDr0p schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:22:
[...]
Dit blijft toch denk ik mijn favo livery van RBR de afgelopen jaren. Misschien wel de beste ooit.
Maakt ze niet minder mooiJasphur schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:23:
[...]
Jammer dat allebei anti-afkijk-liveries zijn, toch?
En soms vind ik alle vleugeltjes en bobbeltjes erg druk, en met zo een camo livery lijkt het een stuk rustiger/cleaner
* DaniëlWW2 gooit zijn handen in de lucht en snapt er geen ene F meer van.YakuzA schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:20:
[...]
Koeling en Radiatoren zijn juist een van de elementen die niet gedeeld mogen worden dacht ik, zal eens opzoeken waar ik dat had gevonden
[...]
+
[...]
@DaniëlWW2 Radiators moeten ze dus zelf maken.
(Airbox en uitlaat mogen ze wel inkopen aangezien die in de uitzondering staat)

Je moet goed gescored hebben op je begrijpend lezen om de regels te kunnen snappen ja...DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:31:
[...]
* DaniëlWW2 gooit zijn handen in de lucht en snapt er geen ene F meer van.
Tuurlijk, maar vind die camo livery er beter uit zien dan de huidige livery.roda_djavulen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:31:
@TrekDr0p Das het originele idee ook natuurlijk, dat je het allemaal niet kan zien
Dat niet eens. Nee, ik denk fatsoenlijke berichten te lezen van fatsoenlijke media en dat lijkt ook onzin te zijn want FIA reglementen.ATS schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:33:
[...]
Je moet goed gescored hebben op je begrijpend lezen om de regels te kunnen snappen ja...

Welkom bij mijn clubjeDaniëlWW2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:31:
[...]
* DaniëlWW2 gooit zijn handen in de lucht en snapt er geen ene F meer van.
Die van de radiator had ik dan ook speciaal onthouden omdat het mij zo erg verbaasdeDaniëlWW2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:34:
[...]
Dat niet eens. Nee, ik denk fatsoenlijke berichten te lezen van fatsoenlijke media en dat lijkt ook onzin te zijn want FIA reglementen.
PSN
deze:KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:04:
[...]
Welke Mika is dat dan? Waar is de blauw/witte helm ?

Zo dapper gaan ze nooit worden, want de sponsors vallen zo minder op. En die zijn de baas...ATS schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:20:
Ja, je zou willen dat ze een keertje zo dapper zijn om met hun release livery te gaan rijden... Daar zaten een paar heel gave tussen!
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Rbr is natuurlijk hun eigen sponsor..mphilipp schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:23:
[...]
Zo dapper gaan ze nooit worden, want de sponsors vallen zo minder op. En die zijn de baas...

Het team is gewoon een aparte entiteit, doet alles wel namens, maar net als veel andere RBR takken zijn het gewoon losse bedrijven die zich moeten bewijzen om investering/sponsoring vanuit het hoofdkantoor te krijgen. Het team zou zo'n livery dan nog wel willen, hoofdkantoor zegt gewoon neenachtnet schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:59:
[...]
Rbr is natuurlijk hun eigen sponsor..
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ah, Mika Coulthard! Broer van... Helaas net niet goed genoeg voor de F1....
Tja, raar mannetje die Senna. Heb ik niks mee...TrekDr0p schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:59:
[...]
Of stiekem toch grote ballen Mika
https://www.gpblog.com/nl...mgenoot-ayrton-senna.html
snel avatar veranderd
oh...zijn al die merknamen op de auto nooit opgevallen? Er staat meer op dan alleen Red Bull.nachtnet schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:59:
[...]
Rbr is natuurlijk hun eigen sponsor..

La nueva evolución d Honda se calcula q puede aportar hasta unos 40 cv si pueden sacarle todo el potencial. También tiene mejoras para fiabilidad. Mañana estrenan todos los componentes menos batería. Objetivo Suzuka, pero sobretodo 2019.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) 27 september 2018
https://www.gpblog.com/nl...levert-40pk-meer-op-.html
Ja, de geruchten zeggen weer 40pk erbij en het zou ook betrouwbaarder moeten zijn. Dat is de twee keer 40pk erbij en dat lijkt nu meer te zijn dan Ferrari of Mercedes hebben gevonden dit seizoen. Honda lijkt dus flink in te lopen op piekvermogen.

En Ocon is woedend op Abitaboul en ondanks dat het wat naïef is, kan ik het wel begrijpen.
https://www.gpblog.com/nl...m-onzin-van-renault-.html
Stoffel naar de Formule E?
https://www.rtbf.be/sport...un-pied-en-f1?id=10030407
De blauwe variant niet, die daaronder is wel een anti afkijk wat niet werkt liverie.Jasphur schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:23:
[...]
Jammer dat allebei anti-afkijk-liveries zijn, toch?
Ik vind Abiteboul ook wel een van de minst sympathieke mensen die momenteel rondlopen in de F1. Veel moddergooien, zwartmaken, waarheden verdraaien en naar de mond praten. Yuck.DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:59:
Its happening.![]()
![]()
[Embed: title]
https://www.gpblog.com/nl...levert-40pk-meer-op-.html
Ja, de geruchten zeggen weer 40pk erbij en het zou ook betrouwbaarder moeten zijn. Dat is de twee keer 40pk erbij en dat lijkt nu meer te zijn dan Ferrari of Mercedes hebben gevonden dit seizoen. Honda lijkt dus flink in te lopen op piekvermogen.![]()
En Ocon is woedend op Abitaboul en ondanks dat het wat naïef is, kan ik het wel begrijpen.
https://www.gpblog.com/nl...m-onzin-van-renault-.html
Meh. Jammer. Had toch gehoopt dat er wat nieuw bloed bij Haas binnen zou komen. Heb helemaal niks met beide coureurs maar vind het team zelf an sich wel interessant om te volgen. Sowieso vind ik de F1,5 leuker om te volgen dan de top3 teams.basvn schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:11:
Haas houd beide rijders volgend jaar
https://www.haasf1team.co...etains-driver-lineup-2019
NEWS: Haas F1 Team will retain its driver lineup of @RGrosjean and @KevinMagnussen for the 2019 FIA Formula One World Championship.
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) 28 september 2018
📰: https://t.co/qZNqMbVV8J pic.twitter.com/cQOIWCv6XR
Maar helaas..
Haas heeft op deze manier wel een stabiele lineup wat dat betreft
Zo slecht zijn de twee heren nou ook weer niet. En het team heeft toch wel groei laten zien de laatste paar races. Misschien dat ze het gewoon even aankijken tot aan het einde van 2020 en dan voor het nieuwe formula concept in 2021 met nieuwe rijders starten?LordKnox schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:14:
[...]
Meh. Jammer. Had toch gehoopt dat er wat nieuw bloed bij Haas binnen zou komen. Heb helemaal niks met beide coureurs maar vind het team zelf an sich wel interessant om te volgen. Sowieso vind ik de F1,5 leuker om te volgen dan de top3 teams.

Waar komt die instabiliteit vandaan?Pathogen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:21:
Goedzo, Haas! Bied maar lekker stabiliteit aan je team dat prima presteert in dit rare Silly Season
https://www.gpblog.com/nl...-instabiele-coureur-.html

Zo kun je het ook verwoorden. Ik las over hetzelfde interview ongeveer iets in de strekking dat Grosjean een emotie-mens is en dat hij daar ook juist goed door kan racen. En dat hij de laatste tijd stukken beter in zijn vel zit.Tarabass schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:25:
[...]
Waar komt die instabiliteit vandaan?
https://www.gpblog.com/nl...-instabiele-coureur-.html
Fransman hePathogen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:04:
[...]
Zo kun je het ook verwoorden. Ik las over hetzelfde interview ongeveer iets in de strekking dat Grosjean een emotie-mens is en dat hij daar ook juist goed door kan racen. En dat hij de laatste tijd stukken beter in zijn vel zit.
Ik vind het in ieder geval leuk dat hij nog een seizoen mee mag doen. En wie weet geeft het nu veel rust in zijn hoofd en gaan we topprestaties zien van deze man.
--> https://www.jamesallenonf...f1-driver-father-and-man/
“I’ve been seeing a psychologist since September 2012 and Spa-Francorchamps. It has helped me a lot to become a better driver, a better father and a better man.
Liggen, staan. Ik begrijp wat je bedoelt.iichel schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:40:
Er ligt me iets bij dat GRO ook een psycholoog heeft geraadpleegd in z'n vroege carriere. Daar had hij nog wel eens de neiging om crashes te veroorzaken.
--> https://www.jamesallenonf...f1-driver-father-and-man/
[...]
Maar het zien van een psycholoog betekent natuurlijk niet dat je een instabiel persoon bent. Dat zegt meer dat je de mentale kant van het leven serieus neemt imo. En ik denk dat alle rijders zo een iemand zien. Wat natuurlijk ook kan onder de noemer mental trainer/mentor..
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1