"It's called a motor race." - M. Masi 2021
2017 is het laatste boekjaar, dus hoezo niet relevant?Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:55:
[...]
Balans van 2017 is toch irrelevant? Verder kan er prima een investeerder zijn die namens Rich Energy de sponsoring doet om te zien of de verkopen daarmee omhoog gaan. Ik vind het wel erg simpel om ze meteen af te branden. Ik zie liever dat ze bij Force India gaan vragen hoe het zit met Rich
Ik heb: Formule 1 jaaroverzicht 1997, Formule 1 jaaroverzicht 1998, Formule 1 jaaroverzicht 1999, Formule 1 jaaroverzicht 2003, Formule 1 finish '98, Het formule 1 pakket (3d popup boek). Je mag ze voor niets hebben, als er gene geintereseerden zijn gaan ze gewoon bij het oud papier.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Mja aan de ene kant, ze krijgen gewoon nog geld van Force India.TheBrut3 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:07:
Wel grappig dat Perez en Mercedes hier op Tweakerts de zwarte piet krijgen, terwijl ik juist heb begrepen dat ze dit nu doen om het team juist te reddenMaar gelukkig weten de Tweakerts het altijd beter.
Aan de andere kant, ze zien misschien gewoon geen toekomst in het huidige management met Mallija. Om die toekomst (en wellicht garantie te hebben voor die schulden/inkomsten) veilig te stellen willen ze een nieuw management. Ik wil best geloven dat dat niet (alleen) om geld gaat, maar ook om de toekomst van dat team te garanderen.
We is aan Perez gevraagd door het team om naar de rechter te stappen, om te voorkomen dat 1 schuldeiser het team failliet zou kunnen laten verklaren.iichel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:09:
[...]
Mja aan de ene kant, ze krijgen gewoon nog geld van Force India.
Aan de andere kant, ze zien misschien gewoon geen toekomst in het huidige management met Mallija. Om die toekomst (en wellicht garantie te hebben voor die schulden/inkomsten) veilig te stellen willen ze een nieuw management. Ik wil best geloven dat dat niet (alleen) om geld gaat, maar ook om de toekomst van dat team te garanderen.
Doordat Perez, Mercedes en BWT om administration hebben gevraagd, heeft het team nu langer de tijd om naar een nieuwe eigenaar te zoeken die dan ook de schulden overneemt. Mochten ze failliet gegaan zijn, dan had het team in stukjes verkocht geweest.
Hier trouwens meer info over het bedrijf Rich Energy, bedrijf met 3 medewerkers: link naar KvK van de UK
1. Op woensdag heeft een schuldeiser ze voor de rechtbank gedaagd om de boel failliet te laten verklaren, en dan zou het meteen gedaan zijn (stonden er dit weekend 18 auto's op de grid)
2. Om dit te voorkomen heeft Perez, samen met Mercedes en BWT, ze op een andere manier voor de rechtbank gedaagd om ze onder curatele te stellen, wat is gelukt
3. Doordat ze nu onder curatele staan blijft het bedrijf (tijdelijk?) opereren en kunnen ze op zoek naar een koper
4. Perez en zijn 400 collega's bij Force India behouden hun baan
En het zijn niet alleen de Tweakers die het beter weten, maar het lijkt erop dat Rich Energy redelijk wat FUD heeft verspreidt waardoor, incorrect, de schuld bij Perez, Mercedes en BWT is gelegd. En dit is uiteraard als enige/eerste informatie aangenomen als waarheid
Uiteraard is dit wel wat ik baseer op het verhaal van Perez, hoe correct dat is moet later wellicht nog blijken.
Edit:
Deze tweet/reactie van Rich Energy geeft trouwens ook wel hun niveau aan...
Economically illiterate & lies. Winding up order dealt with. Nobody with an IQ higher than their age could believe this rubbish. Save 406 jobs by demanding @ForceIndiaF1 immediately pays you 4m and thus putting team finances under more pressure?! Administration THREATENS jobs!
[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 29-07-2018 10:20 ]
Njah we gaan het zien
Edit: Zou wel nice zijn als Ziggo hun contacten (Michiel Mol) gebruikt om in de voorbeschouwing met een duidelijk verhaal te komen. Al kan ik mezelf ook indenken dat Michiel even niet op de voorgrond wil communiceren nu.
[ Voor 59% gewijzigd door TheBrut3 op 29-07-2018 10:28 ]
De vraag is of Michiel Mol nu ook buitenspel staat of dat hij nog enige controle over Force India heeft. Vijay Mallya zal in ieder geval buitenspel staan. Ik vraag me vooral af of het niet Michiel Mol was die aan Perez heeft gevraagd om het team onder curatele te laten stellen.TheBrut3 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:24:
Stroll heeft, voor zover ik heb begrepen, geen interesse om FI over te nemen.
Edit: Zou wel nice zijn als Ziggo hun contacten (Michiel Mol) gebruikt om in de voorbeschouwing met een duidelijk verhaal te komen. Al kan ik mezelf ook indenken dat Michiel even niet op de voorgrond wil communiceren nu.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Een officiële reactie van hem is fijn, maar dat zegt nog niet het hele verhaal. Ik snap zijn punt, maar dat maakt hem niet meteen vrij van wat er nu gaat gebeuren. Ik blijf het vooralsnog raar vinden dat BWT betrokken is bij dit alles.TheBrut3 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:07:
Wel grappig dat Perez en Mercedes hier op Tweakerts de zwarte piet krijgen, terwijl ik juist heb begrepen dat ze dit nu doen om het team juist te reddenMaar gelukkig weten de Tweakerts het altijd beter.
Verder doen sommigen hier alsof er niks met Force India gaat gebeuren terwijl we niet weten wat die Administrator gaat doen. Ik verwacht niet dat er niemand weg moet gaan of dat er geen andere grote gevolgen zijn. De kans dat het team ophoudt te bestaan omdat de schulden anders niet voldaan kunnen worden, is nog steeds aanwezig. Als alles gaat zoals het hoort te gaan, geef ik ze een goede kans maar dat is wat mij betreft erg naïef. Iedereen die wel eens een faillissement heeft meegemaakt (al dan niet indirect) weet dat het nooit gaat zoals vooraf gedacht.
Ik ben blij dat ze het uit de handen van Vijay hebben gehaald, maar wat mij betreft zit er meer mis met het team. Alleen al het gebrek aan goede sponsoren bemachtigen en rare deals als sponsoren die alleen geld lenen en niet investeren geeft mij aan dat er wel wat incompetentie bij dit alles betrokken is.
[ Voor 44% gewijzigd door Martinspire op 29-07-2018 11:03 ]
Alle aandeelhouders van SFI staan nu buiten spel. Zowel Mr. Saraha (die in India in de cel zit), als Vijay Mallya (waarvan India hem graag wilt hebben) en Michiel Mol.DaniëlWW2 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:57:
[...]
De vraag is of Michiel Mol nu ook buitenspel staat of dat hij nog enige controle over Force India heeft. Vijay Mallya zal in ieder geval buitenspel staan. Ik vraag me vooral af of het niet Michiel Mol was die aan Perez heeft gevraagd om het team onder curatele te laten stellen.
Ik denk niet dat jij ver van de waarheid af zit met de hersenspinsel
Denk zelf (let op: hersenspinsels), dat BWT heeft 'gelogen' over de voorwaarden van de sponsoring bij de rechtzaak met Merc & Perez.Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:01:
[...]
Ik ben blij dat ze het uit de handen van Vijay hebben gehaald, maar wat mij betreft zit er meer mis met het team. Alleen al het gebrek aan goede sponsoren bemachtigen en rare deals als sponsoren die alleen geld lenen en niet investeren geeft mij aan dat er wel wat incompetentie bij dit alles betrokken is.
Voordat de rechtbank onder curatele uitgesproken kan worden, zijn er 3 partijen nodig.
Daarom denk ik dat BWT heeft 'gelogen' om Force India te helpen (zodat zij de benodigde derde partij werden). Denk dus zelf dat het gewoon een sponsor was en geen lening.
[ Voor 39% gewijzigd door Ryur op 29-07-2018 11:08 ]
Ik zou ook niet verbaast zijn als het klopt. Maar wanneer Force India verkocht zal worden, dan zal Mol ervoor moeten zorgen dat zijn aandelen niet ook voor een prikkie gaan. Veel gaat het team niet opleveren omdat een koper ook alle schulden over zal moeten nemen.Ryur schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:05:
[...]
Alle aandeelhouders van SFI staan nu buiten spel. Zowel Mr. Saraha (die in India in de cel zit), als Vijay Mallya (waarvan India hem graag wilt hebben) en Michiel Mol.
Ik denk niet dat jij ver van de waarheid af zit met de hersenspinsel
Ik denk niet dat ze gelogen hebben. Kennelijk wou BWT eerst Mercedes gaan sponsoren, en heeft Toto ze doorgestuurd naar Force India en is er daar een leenconstructie gemaakt, ongetwijfeld met het team als onderpand. De vraag daar is of dit klopt, en zo ja, of Mol ervan wist. Zo ja, dan heeft hij ook problemen.Denk zelf (let op: hersenspinsels), dat BWT heeft 'gelogen' over de voorwaarden van de sponsoring bij de rechtzaak met Merc & Perez.
Voordat de rechtbank onder curatele uitgesproken kan worden, zijn er 3 partijen nodig.
Daarom denk ik dat BWT heeft 'gelogen' om Force India te helpen (zodat zij de benodigde derde partij werden). Denk dus zelf dat het gewoon een sponsor was en geen lening.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik vraag me dan meteen af of de leenconstructie bewust door het team gedaan is om Vijay en/of Mol buitenspel te zetten. En voor BWT kan dit toch ook geen positieve reclame zijn? Waarom horen we daar nou niks van?DaniëlWW2 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:41:
[...]
Ik denk niet dat ze gelogen hebben. Kennelijk wou BWT eerst Mercedes gaan sponsoren, en heeft Toto ze doorgestuurd naar Force India en is er daar een leenconstructie gemaakt, ongetwijfeld met het team als onderpand. De vraag daar is of dit klopt, en zo ja, of Mol ervan wist. Zo ja, dan heeft hij ook problemen.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Wellicht ff de link waar je dit gelezen hebt plakken als je zo middenin de discussie over FI dit dropt? Top, bedankt!Edgenumber schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:33:
Bij mclaren zijn ze ook lekker bezig zeg. Er even doormiddel van een pers bericht er voor zorgen dat key geen kant meer op kan. Handige move als je er nog niet 100% uit ben en bang ben dat key blijft bij TR.
ping 127.212.23.124
Misschien wilde FI meer geld van BWT dan ze overhadden voor sponsoring en zijn ze daarom op een leenconstructie uitgekomen. Ik ken de details natuurlijk niet en misschien is er via google nog iets terug te vinden.Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:32:
[...]
Ik vraag me dan meteen af of de leenconstructie bewust door het team gedaan is om Vijay en/of Mol buitenspel te zetten. En voor BWT kan dit toch ook geen positieve reclame zijn? Waarom horen we daar nou niks van?
Maar waarom is dit belangrijk? De rechter heeft ze in het gelijk gesteld en die zal dat niet doen door te vertrouwen op hun mooie blauwe ogen. Er zal toch wel bewijs overlegt moeten zijn.
-
Ziggo True or False met Cyril Abiteboul:
YouTube: True or False | Cyril Abiteboul | GP Hongarije | 27/07/2018
[ Voor 95% gewijzigd door FlipFluitketel op 29-07-2018 13:56 ]
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
De naam Andretti valt dus als serieuze overnamekandidaat, en niet een of andere Russische oligarch of Stroll. Die gesprekken waren er kennelijk al, maar Vijay Mallya wou kennelijk even $200 miljoen en dan nog eens $80 miljoen in eigen zak. Dat lijkt nu voorbij te zijn.
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat in de F1 het prijzengeld pas na het seizoen betaald wordt.Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:32:
[...]
Ik vraag me dan meteen af of de leenconstructie bewust door het team gedaan is om Vijay en/of Mol buitenspel te zetten. En voor BWT kan dit toch ook geen positieve reclame zijn? Waarom horen we daar nou niks van?
FI heeft al gegarandeerd 80M inkomsten aan het eind van het seizoen. Het kan best dat BWT bijv 20M sponsort en 10M uitleent die ze dan terug willen zodra het prijzengeld wordt uitgekeerd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Sky Go: http://skysports.tv/HuzbYB
Blog: http://skysports.tv/PtJT8k
Nou lijkt mij toch geen nieuw nieuws dat mclaren heeft rondbazuind dat james key van torro rosso over zou komen.pjottum schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:14:
[...]
Wellicht ff de link waar je dit gelezen hebt plakken als je zo middenin de discussie over FI dit dropt? Top, bedankt!
Overigens denk ik dat er wel een koper voor FI gevonden gaat worden. Presteren al jaren boven hun kunnen feitelijk.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Tuurlijk, RB is niet gek en weten veeeeel meer dan wij. Maar ik houd mijn adem in.
Of je doet een 50/50 gok op beter, of je blijft 100% op een achterhangende motor doorrijden.. Volgens de Monty Hall probleem, moet je dus switchenPWM schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:14:
Ik snap niks van het optimisme jegens Honda. Heb in jaren niets gezien van hen wat Merc/Ferrari bang zou moeten maken. Ze performen minder dan Renault..
Tuurlijk, RB is niet gek en weten veeeeel meer dan wij. Maar ik houd mijn adem in.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Misschien moet je dit eens bekijken (is nog niet bijgewerkt voor dit weekend): https://maxf1.net/en/2018-f1-power-unit-elements-usage/wowly schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:10:
Net pas de race gezien. Ricci is al vaaaak uitgevallen, vandaag was het dan toch uiteindelijk Max zijn beurt. Wat een blamage voor Renault zeg, zo vaak uitvallen. Hoe vaak is Renault zelf trouwens uitgevallen dit jaar met motorische probs?? gezien de fantastische pace van ricci denk ik dat max nog wel het podium had kunnen halen! Wat heerlijkd at honda het vandaag toch lekker deed trouwens, krijg je zin van voor 2019!!! Jeee!!
Nu lekker vakantie, nog 2 daagjes werken en dan hoppakee bijna 3 weken genieten. En dan kijken we weer naar Francorchamps
Ondanks de goede score van Gasly dit weekend heeft Ricciardo het toch een stuk beter gedaan (mag ook wel, is een betere auto).
Maar als ik naar die lijst met gebruikte onderdelen kijk dan steekt Honda er in negatieve zin bovenuit en ik zie niet hoe dat volgend jaar ineens beter gaat worden. De manier waarom RBR nu afgeeft op Renault vind ik niet slim, het gaat er niet voor zorgen dat die Fransen de rest van het seizoen alles op alles gaan zetten voor RBR.
In Duitsland kreeg Ricciardo een nieuwe MGU-K, batterij en controle unit. Ricciardo heeft dan ook de 2018 MGU-K al. Vervolgens is er iets kapot gegaan dat gerelateerd is aan de motor, waardoor hij de afgelopen race met een Spec 1, dus pre Canada reed.RobertMe schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:02:
Ted had het in de post race notebook erover dat Red Bull niet zou willen rijden met de nieuwe MGU-K, maar is hier een bron voor? Verstappen reed nog met de oude omdat hij er nog had in de pool en het gebruik van de nieuwe dus weer een extra straf op zou leveren. Nu had RIC volgens mij in Duitsland een compleet nieuwe motor met alles erop en eraan (ondanks dat Renault niet alles nieuw wou leveren), maar was dit dan ook nog met de oude spec MGU-K? Lijkt mij namelijk vrij sterk dat RBR zelfs bij het vervangen vraagt om de oude spec.
RBR wou Max nog niet de nieuwe MGU-K geven omdat hij dan meteen een gridstraf kreeg. Ze sparen de straffen liever op zodat hij een race achteraan staat, in plaats van meerdere races rond P10. Ik denk dus dat Ted onzin verkondigde. Zal niet voor het eerst zijn.
Ron Dennis zei ooit iets wijs en dat is dat je geen klanten team moet worden, gezien Renault plots fabrieksteam werd moet RBR wat, ook al is Honda er nog niet, RBR staat wel eerste rang.PWM schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:14:
Ik snap niks van het optimisme jegens Honda. Heb in jaren niets gezien van hen wat Merc/Ferrari bang zou moeten maken. Ze performen minder dan Renault..
En ja MCL was de pionier dus hopelijk zijn nu de kinderziektes er wel uit.
En ze klinken miz wel het lekkerst van de 4
HONDA is nu maximaal aan het testen en onderdelen aan het wisselen, alhoewel ze niet TR willen offeren, wat verklaard dat HONDA nu zoveel onderdelen heeft gewisseld.Jorick schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:22:
[...]
Maar als ik naar die lijst met gebruikte onderdelen kijk dan steekt Honda er in negatieve zin bovenuit en ik zie niet hoe dat volgend jaar ineens beter gaat worden. De manier waarom RBR nu afgeeft op Renault vind ik niet slim, het gaat er niet voor zorgen dat die Fransen de rest van het seizoen alles op alles gaan zetten voor RBR.
Bij Renault blijven is een dead end, zij hebben niet de financiële bereidheid om dermate veel te investeren om erbij te komen. HONDA daarentegen wel. En als de motorformule blijft zoals hij nu is zitten we in de long run goed met de kwaliteiten van Adrian Newey combined
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Kleine side-note. Bij Renault is zo'n beetje alles vervangen omdat het kapot ging.Jorick schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:22:
[...]
Misschien moet je dit eens bekijken (is nog niet bijgewerkt voor dit weekend): https://maxf1.net/en/2018-f1-power-unit-elements-usage/
Ondanks de goede score van Gasly dit weekend heeft Ricciardo het toch een stuk beter gedaan (mag ook wel, is een betere auto).
Bij Honda zijn het iedere keer upgrades geweest om de race pace te testen. (hierdoor kan je over betrouwbaarheid helaas maar weinig zeggen)
Enige wat we nu weten is dat in de TR de honda motor niet te heet wordt en geen fuel toevoer probleem heeft (of wat was het probleem bij Mclaren in het begin van 2016(?))
Red Bull, Verstappen en Ricciardo zijn met Renault vleugellam - http://nos.nl/l/2243841
Maar wel opvallend, de uitspraken van RIC. Die dus gewoon zegt dat Red Bull helemaal niet weet of de Honda een stap vooruit is.
Ik ben gematigd positief. Van Renault weten we dat ze het al jaren niet voor elkaar krijgen, dat ze bij vlagen te weinig onderdelen beschikbaar hebben om hun klanten te bedienen en dat er gewoon geen ontwikkeling in zit dit seizoen. Honda boekt progressie en ik vraag me af waaruit je concludeert dat ze minder performen dan Renault. Vorig seizoen lag het allemaal aan Honda dat McLaren niet mee kon komen, nu blijkt dat McLaren met een Renault ook niet vooruit te branden is. Renault zelf komt ook niet mee met RBR, dus aan wie ligt dat? En de Honda ligt nu in een team waarvan je de verwachtingen minder hoog gespannen zijn dan bij McLaren. En toch is de prestatie niet minder, eerder beter.PWM schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:14:
Dus Honda 1:1 met Renault vergelijken vind ik een gewaagde uitspraak. Het lichtpuntje voor mij is dat Honda daadwerkelijk vooruitgang boekt. Of ze achter liggen durf ik niet te zeggen, maar als je mij de keuze zou geven tussen Honda en Renault, zou ik ook 100% op Honda gokken (want meer is het niet: gokken). Een "educated guess" zoals ze dat in het Engels zo mooi kunnen zeggen.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat bij Renault blijven een dood eind is ben ik met je eens.wowly schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:50:
[...]
HONDA is nu maximaal aan het testen en onderdelen aan het wisselen, alhoewel ze niet TR willen offeren, wat verklaard dat HONDA nu zoveel onderdelen heeft gewisseld.
Bij Renault blijven is een dead end, zij hebben niet de financiële bereidheid om dermate veel te investeren om erbij te komen. HONDA daarentegen wel. En als de motorformule blijft zoals hij nu is zitten we in de long run goed met de kwaliteiten van Adrian Newey combined
Maar geld investeren zegt niet alles. Honda en Toyota hebben in het recente verleden bizarre hoeveelheden geld tegen F1 aangegooid, aantal WK's,...... 0,0.
Honda komt van helemaal achteraan en zal nu grote stappen kunnen zetten. Maar naarmate ze naar voren komen zullen de stapjes echt kleiner worden. Met de vraag of ze ooit Ferrari en Mercedes zullen naderen/voorbij gaan.
Nu maakt Adrian veel goed, maar die beste man heeft in het verleden al meerdere keren aangegeven F1 minder interessant te vinden. En toen, 2 jaar gelden geloof ik, zijn secondanten de auto ontwierpen moest hij toch alle zijlen bij zetten gedurende het seizoen om de auto weer op niveau te krijgen. Ik vrees voor RB als die man ooit echt besluit afscheid te nemen. Want ik vindt het er erg op lijken dat RB = Adrian. En zonder Adrian mogen ze zich gewoon weer in het midden veld voegen.
De beslissing was voor RB inderdaad niet zo moeilijk; hoewel het enigszins een sprong in het duister blijft wisten ze in ieder geval zeker dat ze bij Renault nooit eerste rang zouden worden zolang er ook een Renault fabrieksteam bestaat.Humma Kavula schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:28:
[...]
Ron Dennis zei ooit iets wijs en dat is dat je geen klanten team moet worden, gezien Renault plots fabrieksteam werd moet RBR wat, ook al is Honda er nog niet, RBR staat wel eerste rang.
En ja MCL was de pionier dus hopelijk zijn nu de kinderziektes er wel uit.
En ze klinken miz wel het lekkerst van de 4
Maar oh wat laten de Fransen zich kennen nu. Het kan natuurlijk allemaal pure pech zijn, maar sinds de aankondiging dat RB gaat stoppen met Renault hebben we in 4 races evenzoveel DNF's gehad. Netjes verdeeld over de 2 coureurs, dat dan weer wel.
Olav vertelde het gisteren even; er wordt als gevolg hiervan - niet alleen door hem - zeer negatief over Renault gepraat. De Fransen winnen misschien de slag (lekker RB pesten), maar verliezen op deze manier de oorlog (positieve exposure door deelname in de F1). Dat betekent dat ze momenteel honderden miljoenen per jaar aan het verbranden zijn aan een activiteit die het imago alleen maar schaadt.
Het is ook in Renaults belang dat hun krachtbronnen optimaal blijven presteren in de races waarbij ze nog het voorrecht hebben dat ze in een potentieel winnend chassis mogen worden geschroefd. Zoals de kaarten er nu bij liggen zien we volgend jaar geen enkele Renault meer op het podium, dus dit jaar is voorlopig hun laatste kans om wat aansprekende successen te behalen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Verwijderd
Dit. Ik zeg dit nu al een paar maanden. Zonder Ferrari of Mercedes motor ga je in deze motorformule geen kampioen worden.PWM schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:14:
Honda heeft 6 maal de constructeurs titel gewonnen samen met McLaren en Williams, daar zijn 5 wereldkampioenen uit gekomen, Prost, Nelson Piquet sr, en 3 maal Ayrton Senna. Denk laat het je toch even wetenEdgenumber schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:03:
[...]
Dat bij Renault blijven een dood eind is ben ik met je eens.
Maar geld investeren zegt niet alles. Honda en Toyota hebben in het recente verleden bizarre hoeveelheden geld tegen F1 aangegooid, aantal WK's,...... 0,0.
Honda komt van helemaal achteraan en zal nu grote stappen kunnen zetten. Maar naarmate ze naar voren komen zullen de stapjes echt kleiner worden. Met de vraag of ze ooit Ferrari en Mercedes zullen naderen/voorbij gaan.
Nu maakt Adrian veel goed, maar die beste man heeft in het verleden al meerdere keren aangegeven F1 minder interessant te vinden. En toen, 2 jaar gelden geloof ik, zijn secondanten de auto ontwierpen moest hij toch alle zijlen bij zetten gedurende het seizoen om de auto weer op niveau te krijgen. Ik vrees voor RB als die man ooit echt besluit afscheid te nemen. Want ik vindt het er erg op lijken dat RB = Adrian. En zonder Adrian mogen ze zich gewoon weer in het midden veld voegen.
[ Voor 3% gewijzigd door Barfman op 30-07-2018 08:58 ]
Japanners zijn veel meer gedreven om een goed product af te leveren dan Fransen. Honda als een van de grootste motoren bouwers ter wereld hebben een naam hoog te houden.
Ik zie het in ieder geval positief in gezien Torro Rosso op de rechte stukken net zo snel/sneller is dan een Renault aangedreven Red Bull.
Die motor in een beter chassis geeft zeker verbetering.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Ook Brawn was met een Honda motor inclusief ondersteuning.Barfman schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:52:
[...]
Honda heeft 6 maal de constructeurs titel gewonnen samen met McLaren en Williams, daar zijn 5 wereldkampioenen uit gekomen, Prost, Nelson Piquet sr, en 3 maal Ayrton Senna. Denk laat het je toch even weten
Edit: wiki geeft aan Mercedes motor.
[ Voor 4% gewijzigd door tlpeter op 30-07-2018 09:20 ]
Als ik in de showroom sta ben ik absoluut geen fan van Franse auto's, maar Renault wist vroeger wel hoe je een F1-motor moest bouwen hoor.
Verwijderd
Toro Rosso heeft een midden team chassis maar zitten op topsnelheid vaak best hoog in de lijsten en ja ze worden opgeofferd als test team dit jaar. Maar ze vechten met diverse teams waar een Ferrari of Mercedes in ligt en staan niet op 1s van deze teams waar red bull wel vaak op staat. Dus of ze hebben een wonder chassis of ze hebben een motor die meekomt met de rest.
Ja, dat is lekker makkelijk geredeneerd. Maar de opties voor RBR zijn: Renault of Honda. Niet "Honda of Ferrari of Mercedes", want als dat de keuze was geweest hadden jullie volkomen gelijk gehad en hadden ze niet voor Honda moeten kiezen. Uit de keuze Renault - Honda is het heel duidelijk dat uit ervaring Renault niet werkt met RBR (of welk ander team ook), dus is Honda de enige optie die mogelijk verbetering biedt. Mogelijk ja, het blijft een gokje, maar een zekerheid heb je ook: als je Renault had gekozen ,was je de komende 2 seizoenen sowieso geen kampioen geworden. Dus even realistisch: wat had je zelf gekozen?Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:52:
[...]
Dit. Ik zeg dit nu al een paar maanden. Zonder Ferrari of Mercedes motor ga je in deze motorformule geen kampioen worden.
Ja, vroeger toen je koe nog met lange 'oe' schreefFranco10 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:19:
Renault heeft in de pre-hybrid era een aardig palmares aan klasse motoren. Er waren zelfs tijden dat de beide topteams die streden om het kampioenschap, being Bennetton en Williams, met succes met een Renault motor reden.
Als ik in de showroom sta ben ik absoluut geen fan van Franse auto's, maar Renault wist vroeger wel hoe je een F1-motor moest bouwen hoor.
Maar waarom nu dan niet? Ook deze race zie je dat RBR last heeft van de zwaar gemankeerde Renaultmotor. Er zit gewoon te weinig vooruitgang in de prestatie (en betrouwbaarheid) van de Renault onderdelen (ICE, MGU's).
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Je zag Max gisteren ook schrikken toen hij hoorde dat Ferrari blijkbaar 40-45pk had gewonnen in de update voor Haas en Sauberhansvk schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:25:
[...]
Ja, vroeger toen je koe nog met lange 'oe' schreef![]()
Maar waarom nu dan niet? Ook deze race zie je dat RBR last heeft van de zwaar gemankeerde Renaultmotor. Er zit gewoon te weinig vooruitgang in de prestatie (en betrouwbaarheid) van de Renault onderdelen (ICE, MGU's).
De reden van het vervangen is natuurlijk ook belangrijk. Hoe vaak zijn die Toro Rosso's wel niet gecrashed in de eerste ronde, en dan met mogelijke motor schade?Jorick schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:22:
Maar als ik naar die lijst met gebruikte onderdelen kijk dan steekt Honda er in negatieve zin bovenuit en ik zie niet hoe dat volgend jaar ineens beter gaat worden.
Voor zover ik weet is er maar 1 Honda motor kapot gegaan (door de schuld van Honda), en dat was de MGU-H van Gasly in Australië, en dat heeft toen ook de turbo gesloopt. Echter was dat probleem al meteen voor de volgende race opgelost en is deze toen ook bij Hartley vervangen.
Daarnaast was er een issue met de nieuwe spec. in Canada. In een van de FPs gaf de motor van Gasly rare sensor waarden af. Uit voorzorg is toen de motor vervangen door een oude spec. en is die motor terug gestuurd naar Japan. Echter bleek intussen ook al dat het waarschijnlijk toch "normaal" was, en omdat Gasly een slechte kwalificatie had is toen de hele motor weer vervangen door de nieuwe spec in een raceweekend. Dat zijn dus 3 compleet nieuwe motoren in een weekend, en dat vertekend het beeld natuurlijk ook nogal.
Dit is rake, de hoek van de 'vloer' met het asfalt:

Zoals in veel dingen in engineering is er meer dan 1 oplossing voor een 'probleem'. Het probleem hierbij is de beste manier te vinden om DF te produceren tegen weinig drag en binnen de huidige technische regels te blijven. Bij Red Bull hebben we Adrian Newey, bij Mercedes hebben we Aldo Costa en Ferrari heeft Binotto. Allemaal erg goede designers en doen uiteindelijk niet aan elkaar onder.
Voordelen van high-rake:
- Meer DF. Door de rake angle wordt het volume onder de vloer groter, en ook heeft de vloer een nog extremere driehoeksvorm. Hierdoor wordt de hele vloer een grote diffuser.
- Met een zachtere achterophanging kan de staart onder hoge belasting (hoge snelheid) inzakken, waardoor de hoek van de achtervleugel kleiner wordt en dus minder drag heeft. Een zachtere achterwielophanging heeft de potentie voor meer tractie en langere levensduur van de banden.
Dus, so far so good. Waarom heeft iedereen het dan niet?
Het heeft ook nuances en nadelen:
- Er zijn veel vortices (meervoud van vortex) nodig om de zijkanten van de vloer goed af te sluiten. Zodra er lucht uit of in gaat lekken, gaat de efficientie van de diffuser omlaag. Het creeren van deze vortices is de taak van de voorvleugel, bargeboards en alle slotjes en gaten in de vloer zelf. De kracht van deze vortices hangt vaak af van de snelheid, 'yaw' (doorgaan van een bocht) en wat er voor je rijdt. Zodra deze vortices wegvallen, verlies je ook een boel DF.
- Met meer rake ligt de vloer verder van de grond af, waardoor het zgn ground effect minder wordt
- De grote ruimte moet gevuld worden. Met geen EBD (exhaust blown diffuser) meer, moeten er meer vortices naar de vloer gaan en dat kost energie (drag)
- Hoger zwaartepunt achterin
- Door de hele auto onder een hoek te zeggen wordt het frontale oppervlak groter. Elders kun je wel aerodynamische voordelen eruit halen, bv doordat de airbox voor de motor hoger ligt in relatie tot de Halo.
- De voorvleugel ligt dichter bij de grond, waardoor deze meer ground effect kan hebben maar ook gevoeliger is. Dat betekent, meer elementen nodig (McLaren heeft er 8, Mercedes maar 5) en minder 'piek' downforce.
- Zachtere achterophanging betekent meer 'duiken' en 'rollen' van de auto onder belasting (bochten, remmen) waardoor de gevoeligheid van de aerodynamica toeneemt.
Wat mij betreft (als een fan van zowel de Ferrari als de McLaren) is een auto met veel rake niet dé oplossing maar slechts een oplossing. De auto van Mercedes is een prima auto zonder dat deze veel rake heeft.
referenties:
https://www.f1technical.n...viewtopic.php?f=6&t=23240
https://www.f1technical.n...hp?f=12&t=27059&start=945
http://www.formula1-dictionary.net/rake_angle.html
De hoge rake is wel echt een kenmerk van een Newey-wagen.
De afbeelding is alleen te gebruiken als de foto's op exact dezelfde plek en met dezelfde snelheid en ook nog eens op hetzelfde circuit genomen zijn. Nu weet je niet hoeveel invloed de downforce op de hoogte van de rake heeft. Nu is het wel zo dat je alsnog het verschil rake tussen de verschillende wagens redelijk goed kunt zien.
"When you grow up your heart dies"
Eens. Dit is puur ter illustratie van wat 'rake' issjaool schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:49:
[...]
De afbeelding is alleen te gebruiken als de foto's op exact dezelfde plek en met dezelfde snelheid en ook nog eens op hetzelfde circuit genomen zijn. Nu weet je niet hoeveel invloed de downforce op de hoogte van de rake heeft. Nu is het wel zo dat je alsnog het verschil rake tussen de verschillende wagens redelijk goed kunt zien.
Zoals eronder beschreven komt het (hopelijk) naar voren dat rake een dynamisch idee is en niet statisch.
http://en.hondaracingf1.c...of-in-season-testing.html
(niet alles gequote)“Some engineers come from Sakura to Hungary. Not dyno members as they are busy with other work, but we do have some new people who don’t usually come to the track. We use the test as an opportunity for them to gain experience of trackside operations. It’s a good chance for training.”
While there are a number of rules and restrictions regarding the cars at races - monitored by FIA scrutineering - there are no such limitations during testing as teams are not competing with each other. That means we can take more risks in order to try and understand where gains can be found.
“I think engineers should be creative and challenging things,” Miyamoto-san says. “We can try anything during the tests, but of course we don’t forget about reliability and time efficiency!
“There’s no legality about the number of PUs we can use but time is limited and testing efficiency is very important. So we will bring special PUs for secret items and keep a high level of efficiency so that we are more economical with time.
“That’s sometimes why you hide the car during testing behind screens in the garages, it can be more secretive than racing!”
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Is het niet zo dat zowel de Benz als de Fiat een krachtigere motor hebben? En dat als je die motor (of dat vermogen) in de RBR zou hebben, hij helemaal niet meer bij te houden is?iichel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:38:
Wat mij betreft (als een fan van zowel de Ferrari als de McLaren) is een auto met veel rake niet dé oplossing maar slechts een oplossing. De auto van Mercedes is een prima auto zonder dat deze veel rake heeft.
Het concept (zoals alle concepten) is misschien niet dè oplossing, maar wel een die door Newey heel erg goed is uitgevoerd.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Omdat die Franse troep al zo onbetrouwbaar was dat ze alle (2) MGU-Ks al gebruikt hadden, dus zou de nieuwe gebruiken een gridstraf opleveren.Spotmatic schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:00:
Wat is er nu eigenlijk de reden van dat RBR nog steeds de oude spec MGU-K gebruikt en niet de nieuwe? Want dat gezeur over Renault backfiret wel terug nu Cyril Abiteboul zegt dat RBR het aan zichzelf te danken heeft omdat ze de nieuwe spec niet willen gebruiken. Dat werpt toch een ander licht op de zaak, of zie ik het verkeerd?
Het is absoluut een goede oplossing en ook erg goed ter uitvoering gebracht.mphilipp schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:55:
[...]
Is het niet zo dat zowel de Benz als de Fiat een krachtigere motor hebben? En dat als je die motor (of dat vermogen) in de RBR zou hebben, hij helemaal niet meer bij te houden is?
Het concept (zoals alle concepten) is misschien niet dè oplossing, maar wel een die door Newey heel erg goed is uitgevoerd.
Ik denk dat de Mercedes motor en de Ferrari motor ongeveer op gelijke hoogte zitten qua vermogen (of in ieder geval weinig van elkaar onderdoen).
En je ziet bij deze twee autos die twee compleet andere concepten van aero (en ook andere zaken als ophanging, wielbasis) toch erg dicht bij elkaar zitten, ik durf bijna wel te zeggen dat ze even snel zijn.
We zien dat de Red Bull in het algemeen een prima chassis heeft, maar of een Mercedes of een Ferrari motor het meteen een onverslaanbare auto zou maken, dat blijft speculatie. Je moet onthouden dat een F1 chassis 100% maatwerk is en dat de aerodynamica van een RB14 inherent al enorm aangepast is op het huisvesten van de renault motor en ditto passende versnellingsbak.
Dat begint bij de benodigde afmetingen van de survival cell, hoogte van de motor (ophangingspunten zijn gestandaardiseerd), breedte van de uitlaten, hoeveelheid koeling, airbox tot aan het complete bodywork achteraan. Zo'n vergelijking maken is denk ik niet zonder meer te doen. Natuurljk zou een RB14 met meer vermogen de Ferraris en Mercedessen bang maken, maar een RB14 met een Ferrari of Mercedes PU is een compleet andere auto. Of die net zo goed, of beter zou zijn, dat is de grote vraag.
Dat is toch de MGU-K die al een paar seizoenen in de auto zit omdat de nieuwe steeds niet door de testfase kwam? Kortom: dat zou toch de betrouwbare moeten zijn? Is die nu de nieuwe er is ineens onbetrouwbaar geworden?Spotmatic schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:00:
Wat is er nu eigenlijk de reden van dat RBR nog steeds de oude spec MGU-K gebruikt en niet de nieuwe? Want dat gezeur over Renault backfiret wel terug nu Cyril Abiteboul zegt dat RBR het aan zichzelf te danken heeft omdat ze de nieuwe spec niet willen gebruiken. Dat werpt toch een ander licht op de zaak, of zie ik het verkeerd?
Nadeel daarvan is dan wel dat Honda niet kan testen of de nieuwe componenten de mileage van 6 races halen.iichel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:42:
Ik ben het met RobertMe eens dat het hoge verbruik van Honda enigszins vertekend is doordat Toro Rosso inmiddels meer een testteam van Honda is dan dat ze serieus meedoen voor de punten. Dit zal ongetwijfeld een bewuste keus zijn in samenspraak met Red Bull.
In 2016 en 2017 heb ik naar mijn weten geen enkele MGU-K van Renault kapot zien/horen gaan tijdens een race. (correct me if i'm wrongSpotmatic schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:00:
Ineens dit jaar gaan er al 3, 4 a 5 kapot tijdens races.
Aangezien het dezelfde spec is als de vorige jaren vind ik dat wel opvallend.
[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 30-07-2018 10:07 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daar hebben ze toch ook een testbank voor? Is niet helemaal hetzelfde, maar ze hebben dan iig een indicatie.YakuzA schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:04:
[...]
Nadeel daarvan is dan wel dat Honda niet kan testen of de nieuwe componenten de mileage van 6 races halen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Hm ja en nee. Ze hebben inderdaad wel een 'full chassis dyno' waar ze G-krachten kunnen simuleren, bijvoorbeeld hoe de olie en brandstof zich gedraagt als je met 4G door de parabolica gaat of 2G verticaal door Eau Rouge/Radillion gaat.mphilipp schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:09:
[...]
Daar hebben ze toch ook een testbank voor? Is niet helemaal hetzelfde, maar ze hebben dan iig een indicatie.
In het Mclaren Honda tijdperk is deze ook veelvuldig gebruikt. Het nadeel was dat ze niet de vibraties kunnen simuleren die op de baan vrijkomen. Hierdoor hebben ze aardig wat PUs kapot zien gaan in de McLaren (ik geloof dat de MGU-H het niet aan kon).
Met een beetje doorrijden kun je de afstand van 6 races wel degelijk halen. Maar dan is er weinig ruimte voor overige testsYakuzA schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:04:
[...]
Nadeel daarvan is dan wel dat Honda niet kan testen of de nieuwe componenten de mileage van 6 races halen.
[...]
In 2016 en 2017 heb ik naar mijn weten geen enkele MGU-K van Renault kapot zien/horen gaan tijdens een race. (correct me if i'm wrong)
Ineens dit jaar gaan er al 3, 4 a 5 kapot tijdens races.
Aangezien het dezelfde spec is als de vorige jaren vind ik dat wel opvallend.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
De teams met een renault motor hebben inderdaad 2 jaar lang met dezelfde MGU-K gereden omdat de nieuwe onbetrouwbaar was(kijk maar naar australië vorig jaar waar Ricciardo uitviel door MGU-K) alleen ik vernam laatst (op gp-update geloof ik) dat de nieuwe spec van de MGU-K eindelijk betrouwbaar was en aan alle teams geleverd waren(alleen dat RBR hem nog niet gebruikte omdat het een gridstraf met zich mee bracht in ieder geval van RIC).Grrrrrene schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:03:
[...]
Dat is toch de MGU-K die al een paar seizoenen in de auto zit omdat de nieuwe steeds niet door de testfase kwam? Kortom: dat zou toch de betrouwbare moeten zijn? Is die nu de nieuwe er is ineens onbetrouwbaar geworden?
Maar als nog RBR heeft van de 12 races inmiddels al 8 uitvalbeurten gehad ( 4 om 4) dat is te veel.
Zouden ze daar inmiddels de afweging aan het maken zijn om halverwege het seizoen van engine te swappen, en het aantal punten wat ze met Renault hebben opgebouwd overboord te gooien? Als die Renault drama blijkt te zijn de rest van het seizoen met DNF en minder performance pak je die constructeurs punten toch al niet...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ter nuancering, niet alle uitvalbeurten waren mechanisch en niet alle mechanische problemen waren op Renault te herleiden.Martin0 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:12:
[...]
Maar als nog RBR heeft van de 12 races inmiddels al 8 uitvalbeurten gehad ( 4 om 4) dat is te veel.
McLaren had een MP4-29 met een Honda erin: Wikipedia: McLaren MP4-29Chiron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:15:
Stel dat de geruchten waar zijn dat RBR gewoon een RB14 heeft staan met Honda motor (wat mij overigens ook heel erg sterk lijkt);
[ Voor 35% gewijzigd door iichel op 30-07-2018 10:17 ]
Verwijderd
40/45 pk? Dat lijkt mij wat veel, heb je een bron?Grrrrrene schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:27:
[...]
Je zag Max gisteren ook schrikken toen hij hoorde dat Ferrari blijkbaar 40-45pk had gewonnen in de update voor Haas en SauberAls die motor straks ook in de Ferrari zit, zijn ze helemaal kansloos. Daar kun je niet meer tegenaan compenseren met je aero-pakket.
38HP is een vaak genoemd getalVerwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:17:
[...]
40/45 pk? Dat lijkt mij wat veel, heb je een bron?
https://www.auto-motor-un...lt-ferrari-mehr-leistung/
Dat zijn geen geruchten maar verzinsels. Heeft totaal geen zin om die auto te introduceren in 2018. Gewoon lekker door tekenen en ontwikkelen die RB15.Chiron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:15:
Stel dat de geruchten waar zijn dat RBR gewoon een RB14 heeft staan met Honda motor (wat mij overigens ook heel erg sterk lijkt);
Zouden ze daar inmiddels de afweging aan het maken zijn om halverwege het seizoen van engine te swappen, en het aantal punten wat ze met Renault hebben opgebouwd overboord te gooien? Als die Renault drama blijkt te zijn de rest van het seizoen met DNF en minder performance pak je die constructeurs punten toch al niet...
Wat ze mijn inziens wel beter kunnen doen is gewoon dit seizoen opgeven. P3 in het constructeurs kampioenschap heb je toch wel. Dan volle bak op volgend jaar.
Volgens mij kwam dit doordat ze net voor het seizoen BP binnenhaalden als brandstofleverancier en dat de peut de oorzaak was van de problemen.iichel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:11:
[...]
In het Mclaren Honda tijdperk is deze ook veelvuldig gebruikt. Het nadeel was dat ze niet de vibraties kunnen simuleren die op de baan vrijkomen. Hierdoor hebben ze aardig wat PUs kapot zien gaan in de McLaren (ik geloof dat de MGU-H het niet aan kon).
Tijdens de testweek in 2017 reed McLaren nog rond met peut van Exxon en waren de problemen nog niet aanwezig.
http://www.racecar-engine...as-f1-troubles-explained/
Verwijderd
Brawn had het Honda team overgenomen en daar is toen een Mercedes motor ingekomen. Vervolgens is het Brawn team later in het geheel overgenomen door Mercedes.tlpeter schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:16:
[...]
Ook Brawn was met een Honda motor inclusief ondersteuning.
Edit: wiki geeft aan Mercedes motor.
yep:Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:24:
[...]
Brawn had het Honda team overgenomen en daar is toen een Mercedes motor ingekomen. Vervolgens is het Brawn team later in het geheel overgenomen door Mercedes.
The team's first (and only) car carried Brawn's initials and was called the BGP 001. Although it was originally designed with a Honda engine in mind, the team managed to fit a Mercedes motor at the back of the car.
https://www.motorsport.co...-brawn-gp-bgp-001-950303/
Ze hebben 2 jaar lang met de magnetti marelli 2016 mgu-k rond gereden, deze was/is erg onbetrouwbaar. Renault heeft toen besloten om zelf 1 te ontwikkelen, 1 kg lichter maar vooral met het oog op betrouwbaarheid. Bedoeling was introductie begin 2017, maar toen nog niet betrouwbaar genoeg bevonden. Verschoven naar begin 2018 maar ook toen nog niet betrouwbaar genoeg bevonden. 1 of 2 races geleden wel betrouwbaar genoeg bevonden en geïntroduceerd. Renault heeft wel de nieuwe gestoken, RBR heeft er voor gekozen omdat niet te doen. (Of dat goed of fout is laat ik in het midden, achteraf is makkelijk praten. Dat het lang geduurd heeft voor de eigen/nieuwe mgu-k er was is een feit). Alle kapotte mgu-k's zijn dus de 2016 varianten die nooit door ontwikkeld zijn.Martin0 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:12:
[...]
De teams met een renault motor hebben inderdaad 2 jaar lang met dezelfde MGU-K gereden omdat de nieuwe onbetrouwbaar was(kijk maar naar australië vorig jaar waar Ricciardo uitviel door MGU-K) alleen ik vernam laatst (op gp-update geloof ik) dat de nieuwe spec van de MGU-K eindelijk betrouwbaar was en aan alle teams geleverd waren(alleen dat RBR hem nog niet gebruikte omdat het een gridstraf met zich mee bracht in ieder geval van RIC).
In Hongarije topic heb ik een post met bronnen, even zoeken op posts met auteur vind je hem wel.
[ Voor 3% gewijzigd door melcon op 30-07-2018 10:36 ]
Die Honda motor zit er zo in, misschien dat er wat dingen geregeld moeten worden mbt crash testen, maar aangezien ze dan dezelfde achterkant als STR zouden gebruiken moet dat geen probleem zijn lijkt me.Chiron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:15:
Daarnaast leveren ze de punten niet in, ze behouden de punten die ze met de huidige inschrijving hebben behaald, er komt alleen een 2e inschrijving bij waar de puntentelling op doorgaat... op het einde van het jaar worden de punten wel bij elkaar opgeteld (voor de financiële verdeling), je doet alleen niet meer mee met het constructeurskampioenschap.
En je gooit een hoop geld weg, al hoewel dat deels gecompenseerd wordt door de gratis motoren van Honda...
En dan is er nog de vraag of Honda nu al 2 teams tegelijkertijd kan voorzien van alles.
De grote vraag is... zijn ze zo stoutmoedig?
[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 30-07-2018 10:34 ]
Is het niet zo dat als ze dat doen ze weer op 0 punten in het WCC beginnen? Dat is niet wenselijk aangezien ze dan de alles en iedereen weer in moeten halen om derde te worden in het WCC. Iets dat RBR wellicht wel zou kunnen indien ze met een Honda PU racen kunnen winnen en betrouwbaar hoog in de punten finishen.Chiron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:15:
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Ik denk dat je hier wel heel erg kort door de bocht gaat met betrekking tot packaging, koeling etc. In principe moet je de hele achterkant opnieuw ontwerpen om het te laten passen, daarnaast moet de aero ook maar werken en als je achteraan iets verandert, dan is het zeer waarschijnlijk zo dat je vooraan ook genoeg moet aanpassen.ArcticWolf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:33:
[...]
Die Honda motor zit er zo in, misschien dat er wat dingen geregeld moeten worden mbt crash testen, maar aangezien ze dan dezelfde achterkant als STR zouden gebruiken moet dat geen probleem zijn lijkt me.
TL;DR je moet een compleet nieuwe auto ontwerpen. En die CFD FLOPS en miljoenen GBPs besteden ze liever aan een RB15 dan een RB14B.
Nee, zeker niet stoutmoedig.De grote vraag is... zijn ze zo stoutmoedig?
De Fransen daarentegen hebben, vind ik, altijd een goede neus voor motoren bouwen. Doorgaans is de kwaliteit anders dan ze germans, maar qua efficiency altijd zeer goed! Mercedes een Ferrari forceren gewoon een goede motor uit hun ontwikkelings afdelingen, bij Honda moeten we maar hopen dat ze op het goede pad zitten. Een blijven vernieuwen en lateraal denkers blijven inzetten.
Ik heb in ieder geval wel zijnde 2019, al verwacht ik geen wonderen gezien de kwaliteiten van de Mercedes en Ferrari motoren
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Het leek mij ook al sterk, maar blijkbaar (was het vergeten denk ik) heeft McLaren het ook gedaan. Echter, dat was puur als engineering excersise en om te kijken of de integratie lukt. Rijden op Yas Marina is dan inderdaad slim, alleen maar om te kijken hoe goed de motor integreert met de rest van de systemen. Performance kijk je dan helemaal niet naar. Om nou een auto om te bouwen om de rest van het seizoen mee te rijden lijkt me erg sterk. Alleen de motor achterin lepelen is het probleem niet, maar je hele aerodynamische plaatje klopt niet meer. Dat doen ze wel voor de RBR15. Een intermediate model tbv de tests op Yas Marina heeft daar volgens mij niets mee te maken. Dat is gewoon een oud chassis met wat McGyver aanpassingen om die Honda te passen en integreren. Het zou wel slim zijn en me niets verbazen als ze dat hebben gedaan. Het heeft immers geen nut meer om een nieuw chassis met een Renault motor te gaan maken. En volgens mij is de fit van de Renault en de Honda zodanig anders dat je aero ook anders moet, dus ook een hele andere motorkap, vleugels, flapjes, sleufjes, bobbeltjes en andere aero tuig.Chiron schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:15:
Ik denk niet dat je in een paar maanden tijden een compleet nieuwe wagen rondom de nieuwe motor kunt ontwikkelen.
Helemaal met je verhaal eens en ik verwacht ook geen mid-season PU wissel, maar de verandering van leverancier was achter de schermen natuurlijk al veel langer bezig dan dat wij weten. Het zou mij dan ook niet verbazen als er al een volledig uitgedachte RB15 op iemands hard disk staat daar in Milton Keynes.mphilipp schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:48:
[...]
…
Ik denk niet dat je in een paar maanden tijden een compleet nieuwe wagen rondom de nieuwe motor kunt ontwikkelen.
Ik zou het, gewoon voor de fun, echt geweldig vinden als RBR van PU veranderd zodra P3 in het fabriekskampioenschap een zekerheid is
Persoonlijk denk ik dat de 3d model/mockup van de RB15 ergens in Q1 van dit jaar al af was... anders kun je nooit een goede vergelijking maken tussen beide motoren. Daarnaast zullen ze de data vanuit RBT / Honda ook wel goed geanalyseerd hebben en op modellen van de RB15 hebben afgestemd.mphilipp schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:48:
[...]
Het leek mij ook al sterk, maar blijkbaar (was het vergeten denk ik) heeft McLaren het ook gedaan. Echter, dat was puur als engineering excersise en om te kijken of de integratie lukt. Rijden op Yas Marina is dan inderdaad slim, alleen maar om te kijken hoe goed de motor integreert met de rest van de systemen. Performance kijk je dan helemaal niet naar. Om nou een auto om te bouwen om de rest van het seizoen mee te rijden lijkt me erg sterk. Alleen de motor achterin lepelen is het probleem niet, maar je hele aerodynamische plaatje klopt niet meer. Dat doen ze wel voor de RBR15. Een intermediate model tbv de tests op Yas Marina heeft daar volgens mij niets mee te maken. Dat is gewoon een oud chassis met wat McGyver aanpassingen om die Honda te passen en integreren. Het zou wel slim zijn en me niets verbazen als ze dat hebben gedaan. Het heeft immers geen nut meer om een nieuw chassis met een Renault motor te gaan maken. En volgens mij is de fit van de Renault en de Honda zodanig anders dat je aero ook anders moet, dus ook een hele andere motorkap, vleugels, flapjes, sleufjes, bobbeltjes en andere aero tuig.
En RBT bestaat uit meer dan alleen Newey, er zitten genoeg knappe koppen bij RBR die de basis van een auto kunnen schetsen en bouwen.
Verwijderd
https://www.autosport.com...aying-key-renault-upgrademelcon schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:26:
[...]
Ze hebben 2 jaar lang met de magnetti marelli 2016 mgu-k rond gereden, deze was/is erg onbetrouwbaar. Renault heeft toen besloten om zelf 1 te ontwikkelen, 1 kg lichter maar vooral met het oog op betrouwbaarheid. Bedoeling was introductie begin 2017, maar toen nog niet betrouwbaar genoeg bevonden. Verschoven naar begin 2018 maar ook toen nog niet betrouwbaar genoeg bevonden. 1 of 2 races geleden wel betrouwbaar genoeg bevonden en geïntroduceerd. Renault heeft wel de nieuwe gestoken, RBR heeft er voor gekozen omdat niet te doen. (Of dat goed of fout is laat ik in het midden, achteraf is makkelijk praten. Dat het lang geduurd heeft voor de eigen/nieuwe mgu-k er was is een feit). Alle kapotte mgu-k's zijn dus de 2016 varianten die nooit door ontwikkeld zijn.
In Hongarije topic heb ik een post met bronnen, even zoeken op posts met auteur vind je hem wel.
qoute"It currently uses an MGU-K produced in association with Italian company Magneti Marelli"/qoute
Artikel is van 18 mei 2018.
Melcon je had daar dus zeker gelijk.
De enigste vraag die nu bij me opkomt.... Met welk merk MGU-K zou Ferrari dan rijden?
Die rijden toch ook met echt veel producten van Magneti Marelli.
[ Voor 7% gewijzigd door powah33 op 30-07-2018 11:07 ]
https://f1manager.info/ranking/4605
Sterker nog, Honda zit ook in Milton Keynes.Jasphur schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:53:
[...]
Helemaal met je verhaal eens en ik verwacht ook geen mid-season PU wissel, maar de verandering van leverancier was achter de schermen natuurlijk al veel langer bezig dan dat wij weten. Het zou mij dan ook niet verbazen als er al een volledig uitgedachte RB15 op iemand hard disk staat daar in Milton Keynes.
Ik zou het, gewoon voor de fun, echt geweldig vinden als RBR van PU veranderd zodra P3 in het fabriekskampioenschap een zekerheid is
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Voor de fun zou leuk zijn, maar helaas mag het niet van de FIA voor zover ik heb kunnen vinden op het web.Jasphur schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:53:
[...]
"When you grow up your heart dies"
Dus door logisch na te denken is het niet moeilijk je voor te stellen dat er al een conceptmodel gereed is.
Al is het maar om het te vergelijken met het huidige model, zoals @ArcticWolf al zei.
@sjaool Saaaaai
"We have signed James," team boss Zak Brown has told Sky F1. "We think he's an outstanding talent. We understand they are sore, they've lost a valuable team member. We will have to be patient and see when he can join us."
Dit kun je toch op zijn minst 'niet netjes' noemen. In de voetbalwereld heb je dan een flinke rel gaande. Ben benieuwd wat er achter de schermen allemaal speelt. Het lijkt me duidelijk dat STR/RBR flinke eisen kunnen stellen. Gaan ze daar niet mee akkoord, dan is er het contract met James Key waar ze aan vast kunnen houden.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Marko is not amused:hansvk schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:07:
In de Gossip column van Sky Sports F1 over McLaren en James Key:
"We have signed James," team boss Zak Brown has told Sky F1. "We think he's an outstanding talent. We understand they are sore, they've lost a valuable team member. We will have to be patient and see when he can join us."
Dit kun je toch op zijn minst 'niet netjes' noemen. In de voetbalwereld heb je dan een flinke rel gaande. Ben benieuwd wat er achter de schermen allemaal speelt. Het lijkt me duidelijk dat STR/RBR flinke eisen kunnen stellen. Gaan ze daar niet mee akkoord, dan is er het contract met James Key waar ze aan vast kunnen houden.
https://www.f1maximaal.nl...los-te-weken-bij-red-bullMarko gaat er in ieder geval zorgen dat Key bij de Italiaanse renstal niet langer toegang heeft tot gevoelige informatie. 'Voor zover ik weet, is hij op dit moment op vakantie. Maar we zullen hem niet in de positie brengen dat hij nog steeds over alle laatste informatie kan beschikken, dat mag duidelijk zijn', aldus de Red Bull-adviseur.
Ik neem aan dat James Key dat dan wel aan Helmut Marko had gemeld.iichel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:14:
Ik ga me echt suf lachen als McLaren hem helemaal niet onder contract heeft maar ze het gewoon naar buiten brengen om zo de ontwikkeling van Toro Rosso en de Red Bull Honda te vertragen
Oeps, laatste post niet geëdit; sorry admins
[ Voor 7% gewijzigd door hansvk op 30-07-2018 11:17 ]
Als Renault geadviseerd heeft dat ding te vervangen door de nieuwe, chapeau. Dan is het probleem van het falen van die dingen wellicht opgelost.
Als Red Bull kiest niet te vervangen, ook te begrijpen, immers willen ze geen/niet veel gridstraffen pakken.
Waarheid zal in het midden liggen. Horner staat er immers wel om bekend om een relletje niet uit de weg te gaan...
Het stoppen met het doorontwikkelen van de RB14 zal niet gebeuren. De kans dat je dan uitvalt of (verder) achterop geraakt is dan te groot. Waardoor je bonusgeld (snelste ronde, snelste pits, etc) mis kunt lopen of dat je huidige sponsoren boos worden. Dat er nu al met alle beschikbare mankracht word gewerkt aan de RB15 kunnen wij gerust als een feit zien. Zeker met de nieuwe regels voor het volgende seizoen. En waarom zou RBR dit seizoen als verloren beschouwen. Ja dat is zo, als ze voor P1 in WDC of WCC zouden gaan. Maar dat was volgens mij vanaf race 3 al wel duidelijk dat dat niet zou gebeuren, dus dan is het een kwestie van veilig stellen van P3 in het WCC en het zo hoog mogelijk laten eindige van de rijders in het WDC en daar kunnen ze echt nog wel voor gaan!hansvk schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:36:
Zou het niet beter zijn dat RBR, nu dit seizoen als verloren mag worden beschouwd, zijn middelen meer inzet voor de ontwikkeling van de RB15 en de RB14 niet verder door te ontwikkelen?
https://www.msn.com/nl-be...mps/ar-BBLf4kA?li=BBqiJv1
Mits het waar is, zal dit direct te maken hebben met het aflopende contract van Norris.
Deze zou voor eind 2018 een zitje moeten krijgen, anders is hij vrij op te pikken door elk ander team.
https://f1manager.info/ranking/4605
Iedereen lult in zijn eigen straatje om voor eigen publiek in een goed daglicht komen te staan. Volgens mij weten ze zelf ook dat de ander grotendeels voor de bühne spreekt. Eenmaal aan tafel kunnen ze geen verstoppertje meer spelen.iichel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:22:
Waarheid zal in het midden liggen. Horner staat er immers wel om bekend om een relletje niet uit de weg te gaan...
Toen Renault met die nieuwe MGU-K aan kwam kakken, zinspeelde ik op een soort van opzet door Renault. Door zolang te wachten, weten ze gewoon dat de andere teams het onderdeel niet meteen gaan toepassen. Voor McLaren maakt het niet veel uit, die beleven toch weer een drama seizoen, maar RBR doet mee voor de punten. Dus Renault kan leuk lullen, maar ze hadden met de Franse klomp kunnen aanvoelen dat ze 'm niet gingen gebruiken. Dan is het makkelijk roepen dat ze het aan zichzelf te danken hebben. RBR/STR heeft vaker geroepen dat ze de indruk hebben dat Renault af en toe de boel bewust traineert om er zelf als team voordeel uit te halen.
Hoewel ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat een bedrijf zoiets doet richting de partner/klant, is in F1 en in competitie, waar het gaat om vreselijk veel geld, niets te gek. Combineer dat met oud zeer, lange tenen en ongeduld/onbegrip, en je hebt een heus pesterijtje over en weer...
powah33 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:07:
Lando Norris IPV Stoffel in de Mclaren op SPA Francorchaps ?!
https://www.msn.com/nl-be...mps/ar-BBLf4kA?li=BBqiJv1
Mits het waar is, zal dit direct te maken hebben met het aflopende contract van Norris.
Deze zou voor eind 2018 een zitje moeten krijgen, anders is hij vrij op te pikken door elk ander team.
"Trouwens: zo zit Formule 1 in elkaar: twee slechte races en je bent een nul. Een keertje top zijn, en je bent een God."
Is ie gewoon volwassen geworden? Weet ie dat 't wel goed komt? Voelt ie dat ie 't toch niet gaat redden?
Dit topic is gesloten.
![]()
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1