[F1] Seizoen 2018 - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 96 Laatste
Acties:
  • 556.942 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:21

Amphiebietje

In de blubber

Force Formula Stroll. Oftewel, FFS*. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

R2D2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:00:
grotere schat aan kennis hebben dan de gemiddelde liefhebber die Senna nog heeft zien racen in zijn beginjaren :+
Ah, dat ben ik :p

Ik kan me nog goed de race herinneren, waarin in 1984 met de Mercedes 190E de korte Nurburgring werd geopend.

Ene A. Senna da Silva won toen. Mijn gedachten toen, ¨die kan het best aardig, die blijven we maar even volgen. ;)

[pixeldisclaimer]
YouTube: 1984 Mercedes Cup Nurburgring / Senna 190E Full Race
[/pixeldisclaimer]

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

ArcticWolf schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:49:
Wie heeft die naam bedacht voor FI? sorry hoor, maar slechter kan bijna niet :F
Who cares about a name? Kan me nou echt niet boeien. Ook al heten ze Tokkie F1, als ze maar leuk rijden. Ze zijn ook nog eens roze, daar was ook commentaar op. Maar het maakt niets uit. Ik in ieder geval kijk daar niet naar. Racen, dáár gaat het om.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27

AzzKickah

06-CENSORED

Het zal wel weer anders zijn, maar ik vind eigenlijk wel dat de PU Components ook weer op 0 moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
AzzKickah schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:08:
Het zal wel weer anders zijn, maar ik vind eigenlijk wel dat de PU Components ook weer op 0 moeten.
Nee, het moet wel in verhouding blijven. We zijn halverwege het seizoen dus netjes 1,5 :)

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 20:00
verkeerde topique.

[ Voor 94% gewijzigd door Ari Gold op 23-08-2018 21:46 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 22:12

iichel

Gazoooo

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27

AzzKickah

06-CENSORED

YouTube: F1 Paddock Pass: Pre-Race At The 2018 Belgian Grand Prix

Ohhhw so obvious :') Zie z'n gezicht. Die zit dit jaar nog in de Racing Point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
asing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:19:
Nu dit erdoor is, kom maar met de aankondiging van de rijderswissels!
Ik las op reddit/twitter:

Stroll wil eerder naar Team Racing Point Force India om in 2018 al uit die Williams te zijn.
Kubica zou dan een contract hebben dat die sowieso mag invallen dus dan comeback Kubica in een rotkar in races.

Dan moet er wel nog iemand gewipt worden bij Racing Point FI en vliegt er rond dat Ocon bij Mclaren wat kan karren dus exit Vandoorne?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CsHEZFZ.png

:? :X :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:51
Lekker dan. Zie nu op Reddit dat Red Bull op dit moment een promo aan het maken is in Miami. Daar was ik de afgelopen dagen (zit nu op Key West)! Hadden ze dat niet eerder kunnen doen? :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1527gmZ.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 24-08-2018 02:28 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rivanov schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:28:
Lekker dan. Zie nu op Reddit dat Red Bull op dit moment een promo aan het maken is in Miami. Daar was ik de afgelopen dagen (zit nu op Key West)! Hadden ze dat niet eerder kunnen doen? :'(

[afbeelding]
Nou, dan weet je dus ook wel het antwoord of Max en Daniel echt in die auto's zitten bij de promo's...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

anessie schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 01:35:
[...]

Ik las op reddit/twitter:

Stroll wil eerder naar Team Racing Point Force India om in 2018 al uit die Williams te zijn.
Kubica zou dan een contract hebben dat die sowieso mag invallen dus dan comeback Kubica in een rotkar in races.

Dan moet er wel nog iemand gewipt worden bij Racing Point FI en vliegt er rond dat Ocon bij Mclaren wat kan karren dus exit Vandoorne?

[afbeelding]

:? :X :o
"but daddy, I want my new car now!! The car you gave me for my last birthday was the wrong color! :'( :'( :'( "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben wel benieuwd waarom dat 'Force India' nu in de naam blijft dan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:51
alex3305 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:05:
De nieuwe naam van Force India is bekend, het is nu Racing Point Force India
Nou, het eerste punt is dan in ieder geval binnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:13

Edd

MikeyMan schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:52:
Ben wel benieuwd waarom dat 'Force India' nu in de naam blijft dan...
Het chassis van de auto heet Force India. En die naam van moet in de naam van het team.

[ Voor 7% gewijzigd door Edd op 24-08-2018 09:08 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Edd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:06:
[...]

Het chassis van de auto heet Force India. En die naam van moet in de naam van het team.
Is dat zo? Mogen ze het chassis niet zomaar hernoemen?

Ik dacht eerst juist dat het wellicht is om er voor te zorgen dat ze meteen dit seizoen al aanspraak kunnen maken op televisiegelden. Normaal gesproken moet een team eerst 2 maal in drie jaar binnen de top10 constructeurs eindigen voordat ze geld gaan krijgen o.i.d.

Overigens wel een bijzondere situatie; in een kampioenschap met tien teams gaat Williams wellicht het jaar als elfde team afsluiten...

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XyritZz schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:14:
[...]

Is dat zo? Mogen ze het chassis niet zomaar hernoemen?

Ik dacht eerst juist dat het wellicht is om er voor te zorgen dat ze meteen dit seizoen al aanspraak kunnen maken op televisiegelden. Normaal gesproken moet een team eerst 2 maal in drie jaar binnen de top10 constructeurs eindigen voordat ze geld gaan krijgen o.i.d.

Overigens wel een bijzondere situatie; in een kampioenschap met tien teams gaat Williams wellicht het jaar als elfde team afsluiten...
Jup, ware het niet dat het oude FI als 'excluded' vermeld wordt en dus helemaal onderaan komt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 10:13

Edd

@XyritZz In een filmpje van SkySports, die hier gisteren werd gepost is dat aangegeven.
De naam van het chassis moet verwerkt worden in de naam van het team.

Of ze de naam van het chassis zomaar mogen veranderen weet ik niet. Dan zou je de regels erop na moeten slaan. Daar heb ik nu even geen zin in :+

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
https://twitter.com/MSM_C.../1032288899438137345?s=19

In ander nieuws, Toro Rosso en Red Bull gaan een onderdelen constructie zoals tussen Haas en Ferrari hanteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:46
Zoals Lance rijd zal de nieuwe naam wel:

Stroller Coaster worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cranzai schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:43:
https://twitter.com/MSM_C.../1032288899438137345?s=19

In ander nieuws, Toro Rosso en Red Bull gaan een onderdelen constructie zoals tussen Haas en Ferrari hanteren
Dit was zo belachelijk makkelijk om te voorspellen, maar nu weten we het. :P
Het geeft ook aan dat de Honda deal nu definitief getekend zal zijn en ze allang begonnen zijn om alles wat ze mogen delen te ontwikkelen bij Red Bull Advanced Technologies. Toevallig staat de fabriek van RBAT naast die van RBR. :+

Maar het leukste is dat STR zo vele miljoenen kan besparen en alles in aerodynamica kan gooien. STR zal waarschijnlijk het volgende kopen van RBAT:
-PU installatie inclusief koeling
-Versnellingsbak
-Ophanging
-Remmen

Zo gaan ze gedwongen worden om de lijnen van RBR te ontwikkelen omdat ze geen flexibiliteit hebben als het gaat om vrijwel al hun aerodynamische ontwikkelingen. Vervolgens zullen ze wel een aantal opvallend gedetailleerde foto's "opduikelen" van de vloer en diffuser van de RB-13 en deze belanden met minimale aanpassingen, toevallig op de STR-14. Zo krijg je dadelijk de situatie dat teams zoals McLaren en Renault op moeten gaan passen dat STR ze niet gaat verslaan aangezien die botweg met een iets mindere RB-14 gaan rijden. :D

Verhaal twee voor de dag dan. De FIA wil volgend seizoen een "soft cap" van $150 miljoen invoeren. Tja, succes ermee want Ferrari, Mercedes en RBR gaan dit negeren. :P
https://www.racefans.net/...uce-soft-budget-cap-2019/

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-08-2018 10:19 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zo was het toch ook altijd al in de tijd dat STR en RBR met dezelfde motor reden? Gaan nu gewoon weer terug naar de tijd dat ze beide een Renault hadden...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:31
Racing Point Force India begint dus weer op nul qua puntentelling, als ze een beetje een goed weekend hebben op Spa dan halen ze Williams gelijk al weer in qua punten. (Williams heeft er 4) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

naitsoezn schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:17:
Zo was het toch ook altijd al in de tijd dat STR en RBR met dezelfde motor reden? Gaan nu gewoon weer terug naar de tijd dat ze beide een Renault hadden...
Dit gaat waarschijnlijk wat verder. Tussen de RB-12 en de STR-11 zaten ook genoeg verschillen. Alleen de ophanging was al anders. Verder had Red Bull vrijwel nul controle over PU installatie en koeling. Dat is nu ietwat anders. :9

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik denk het niet. Het verschil tussen het 'armste' en het rijkste team is nu gigantisch:
Mercedes Approx. €450 million
Ferrari Approx. €430 million
Red Bull Approx. €350 million
McLaren Approx. €250 million
Renault Approx. €200 million
Sauber Approx. €135 million
Williams Approx. €135 million
Toro Rosso Approx. €125 million
Haas Approx. €110 million
Force India Approx. €110 million
bron
Als dat maximaal 20% mag zijn, moet Ferrari ineens met $132mln toe doen...Ehhh...dat zie ik even niet gebeuren. Zelfs als ik het gemiddelde pak ($230mln) gaat Ferrari niet blij zijn.

Uiteraard zitten er 2 kanten aan het verhaal. Er is wel eens gezegd dat de grote team zeggen zoveel uit te geven omdat de anderen dat ook doen. Geven ze niet zoveel uit (lees: ontwikkelen ze niet als een dolle het hele jaar door), gaan ze achter lopen. Dus dat zou pleiten voor een budget cap. Maar dat betekent dat iemand die stiekem tóch op een of andere manier van alles blijft ontwikkelen en dat buiten de boeken weet te houden, een groot voordeel kan hebben. En we weten dat die teams echt niet heiliger zijn dan de paus.
Dus is de grote vraag (Le question du jambon) hoe ga je dit handhaven? Ga je een forensic accountant parkeren bij elk team? Die moet dan alle bonnetjes nakijken ofzo? En als men nu een bedrijfje opricht dat los staat van de F1 operatie, maar die allerlei werkzaamheden verricht voor het team. Mensen die veel duurder zijn dan op de officiele loonlijst staat, en dan een bijbaan hebben 'elders' waarmee ze het gat aanvullen. Ik kan van alles bedenken, en ik ben ervan overtuigd dat de teams dat soort dingen overwegen als ze er voordeel mee kunnen behalen (en denken ermee weg te komen).

Aan de ene kant juich ik het toe, als dat het speelveld wat gelijker maakt. Maar 20% klinkt mij te optimistisch.

[edit]
Het blijkt 20% verschil met de midfield teams. Dus 20% van het gemiddelde zeg maar...kom je op $275-280mln. Geen idee of Mercedes, RBR en Ferrari daarmee kunnen leven.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 24-08-2018 10:36 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Het is een goed idee, maar praktisch niet haalbaar inderdaad. Stel, Ferrari (of Red Bull Technologies voor mijn part) ontwikkelt een ophanging en dat kost onder de streep $15 miljoen. Materiaal, testen, R&D en x TFlop CFD.
Nu koopt Haas of STR zo'n ophanging. Wat moet de prijs dan zijn? Ook $15 miljoen? Welke prijs zet je daarop?

Of, nog leuker, Haas ontwikkelt met Ferrari 'hulp' een gearbox en dat kost $20M. Nu verkoopt Haas dat aan Ferrari voor $0,5M (want, prijs). Kost het Ferrari nu $0.5M of sparen ze 19.5M uit?

Of Honda die op verzoek van Red Bull een aanpassing maakt in de koeling, zodat Red Bull niet een stukje bodywork hoeft te her-ontwikkelen. In plaats van een aanpassing in je bodywork (R&D = $$$ van je RBR budget af) laat je Honda dit ontwikkelen. Dus dat levert geen impact op op je F1 budget. Zo stimuleer je outsourcing een beetje?

En los daarvan lijkt het me lastig om allerlei ontwikkelingen in te perken door budget caps. Veel van de grote teams hebben technische partners en sub-divisies waar ook F1 tech ontwikkeld wordt (McLaren, Williams, Mercedes). Hoe leg je dat aan banden? Benadeel je dan niet de kleine teams juist (i.e. Sauber, Force Stroll, Haas)?

Los daarvan zal er wel een Ferrari veto of misschien wel een meerderheidsstem tegen komen :P

[ Voor 3% gewijzigd door iichel op 24-08-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

In theorie zou je het zo kunnen stellen:

Als je onderdelen deelt, "deel" je ook de R&D kosten.

Dus als Ferrari een PU ontwikkelt voor €50m en verkoopt aan Haas voor €5m, dan kost dat Haas €55m aan "budget".

Dat zou het ook aantrekkelijker maken om zelf zaken te ontwikkelen :Y

Is alleen wel een ideale-wereld-scenario. In de loophole-wereld die F1 heet is dit vast niet haalbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

De verdeling binnen RBR in 2019 is ook al duidelijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z3Ytway76wUYkcqXRROkIikd/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Laten we wel opletten dat er aan de gevallen van motorontwikkeling en doorverkoop echt wel wordt gedacht. Bijvoorbeeld dat ze zeggen dat verkoop tussen teams buiten de budget cap valt (dus de inkomsten die Haas naar Ferrari brengt komen bovenop hun cap) en verhogingen voor motorontwikkelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Pathogen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:39:
In theorie zou je het zo kunnen stellen:

Als je onderdelen deelt, "deel" je ook de R&D kosten.

Dus als Ferrari een PU ontwikkelt voor €50m en verkoopt aan Haas voor €5m, dan kost dat Haas €55m aan "budget".

Dat zou het ook aantrekkelijker maken om zelf zaken te ontwikkelen :Y

Is alleen wel een ideale-wereld-scenario. In de loophole-wereld die F1 heet is dit vast niet haalbaar.
Dan zou ik persoonlijk eerder zeggen dat je die ontwikkelkosten deelt met het aantal klanten. Dus in Ferrari's geval delen door 3.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Mathematisch maak je daarmee het delen van onderdelen heel erg aantrekkelijk. Of je dat moet willen in de F1 is dan de vraag. De teas worden zo meer klanten dan constructeurs. IMO niet de goeie richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
iichel schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:42:
Mathematisch maak je daarmee het delen van onderdelen heel erg aantrekkelijk. Of je dat moet willen in de F1 is dan de vraag. De teas worden zo meer klanten dan constructeurs. IMO niet de goeie richting.
IMO, volgens mij is het zelden echt anders geweest :)
Kijk nu naar de teams. Er zijn 10 teams met 4 (5 als Tag Heuer mee rekent :+ ) verschillende merken PU's. En wie weet welke onderdelen er nog meer onderling verkocht worden aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Jasphur schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:46:
[...]

IMO, volgens mij is het zelden echt anders geweest :)
Kijk nu naar de teams. Er zijn 10 teams met 4 (5 als Tag Heuer mee rekent :+ ) verschillende merken PU's. En wie weet welke onderdelen er nog meer onderling verkocht worden aan elkaar.
Ja de diversiteit verdwijnt wel een beetje, nu de OEMs F1 toch een te duur grapje beginnen te vinden (BMW, Toyota, Cosworth, Jaguar). Maar de hele auto, op de motor na, werd wel vaak door de teams zelf gebouwd. Dat hoort toch een beetje bij de identiteit van een F1 team, vind ik. Maargoed, de tijden van het grote geld, OEMs en tabaksponsoring zijn voorbij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rivanov schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:28:
Bummer!

Zo heb ik 2x (!) verschillende Dakar teams op een dag of wat gemist in Merzouga (Marokko). Merzouga (bij Erg Chebbi) is een geliefde testplek voor Dakar deelnemers uit Europa omdat het de eerste duinen zijn die je in de sahara tegenkomt. Het dichtste bij huis zeg maar. Ik heb dus De Rooij gemist en Robby Gordon die zelfs met een heli bezig was, waarschijnlijk om een promootje op te nemen oid. Echt balen...

Maar ik heb ook ooit geluk gehad. Op vakantie met de motor in Zuid Frankrijk kwam ik in het beroemde Nogaro aan. Daar is een circuit. Toen ik in het dorpje aan kwam, hoorde ik (dwars door de helm en oordoppen heen) een enorm motorlawaai. Dat kan geen Formule Ford oid zijn dacht ik, dat klinkt echt als F1. Dit was in 1994/5 ofzo, dus veel lawaai. Ik naar het circuit, en daar was Heinz Harald Frentzen aan het rondrijden in een Sauber. Blijkt dat ze daar altijd heen gaan in voorbereiding op Hongarije. Nogaro is ook zo'n mickey mouse circuit. Ook een filmdag, waar ze vanuit een Renault Espace voor de Sauber uit reden om te filmen. Ik heb er een paar uurtjes naar gekeken. Moet super saai zijn voor de coureur...paar rondjes rijden, weer terug, wachten....rijden. En het was erg warm. Was leuk om een keer te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Ik denk het niet. Het verschil tussen het 'armste' en het rijkste team is nu gigantisch:

[...]

bron
Als dat maximaal 20% mag zijn, moet Ferrari ineens met $132mln toe doen...Ehhh...dat zie ik even niet gebeuren. Zelfs als ik het gemiddelde pak ($230mln) gaat Ferrari niet blij zijn.

Uiteraard zitten er 2 kanten aan het verhaal. Er is wel eens gezegd dat de grote team zeggen zoveel uit te geven omdat de anderen dat ook doen. Geven ze niet zoveel uit (lees: ontwikkelen ze niet als een dolle het hele jaar door), gaan ze achter lopen. Dus dat zou pleiten voor een budget cap. Maar dat betekent dat iemand die stiekem tóch op een of andere manier van alles blijft ontwikkelen en dat buiten de boeken weet te houden, een groot voordeel kan hebben. En we weten dat die teams echt niet heiliger zijn dan de paus.
Dus is de grote vraag (Le question du jambon) hoe ga je dit handhaven? Ga je een forensic accountant parkeren bij elk team? Die moet dan alle bonnetjes nakijken ofzo? En als men nu een bedrijfje opricht dat los staat van de F1 operatie, maar die allerlei werkzaamheden verricht voor het team. Mensen die veel duurder zijn dan op de officiele loonlijst staat, en dan een bijbaan hebben 'elders' waarmee ze het gat aanvullen. Ik kan van alles bedenken, en ik ben ervan overtuigd dat de teams dat soort dingen overwegen als ze er voordeel mee kunnen behalen (en denken ermee weg te komen).

Aan de ene kant juich ik het toe, als dat het speelveld wat gelijker maakt. Maar 20% klinkt mij te optimistisch.

[edit]
Het blijkt 20% verschil met de midfield teams. Dus 20% van het gemiddelde zeg maar...kom je op $275-280mln. Geen idee of Mercedes, RBR en Ferrari daarmee kunnen leven.
doet me heel erg denken aan de tijd dat je bij deelname aan de olympische spelen geen pro-sporter mocht zijn, en dus een gewone baan hoorde te hebben. hoe losten een hoop landen dat op? topsporters kwamen in dienst van het leger, als 'sportinstructeur' oid, en hadden als enige taak hun training te doen. oftewel, het resultaat was hetzelfde, maar ze waren op papier allemaal amateur sporters.

Met een budget cap zullen er diverse BV'tjes worden opgericht welke de ontwikkeling gaan doen. daar kan je diverse regels voor verzinnen, maar dat hou je echt niet tegen. of willen ze bij elke (sub)leverancier ook een forensisch account plaatsen? een Mercedes engineer kan bijvoorbeeld een consultant worden, 2 euro krijgen voor hun werk bij F1, en 2M voor hun werk elders binnen Mercedes Benz.

Red Bull Racing kan nieuwe onderdelen laten maken door Red Bull Technologies, voor 5 euro per stuk. Kimi kan een tientje krijgen voor het racen binnen F1, en 20M voor het op komen dagen en mwah roepen bij feestjes van Fiat. etc, etc. dat zijn heeeeeel wat gaten die al gedicht moeten gaan worden, wat heel erg lastig wordt.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Alonso is niet blij met Horner:
https://www.motorsport.co...s-horner-apology/3163474/

Kennelijk dus al 6 aanbiedingen gehad in de afgelopen jaren.

En Abiteboul heeft weer eens kritiek op Red Bull:
https://www.motorsport.co...ciardo-abiteboul/3163398/

[ Voor 26% gewijzigd door Exocet op 24-08-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Exocet schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:42:

Horner sprak het net weer (voorzichtig) tegen op Sky. Alonso past niet in het 'Red Bull profiel'. Misschien wil Horner het alleen-recht op shit stirring hebben? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
blijft ie nou echt constant zichzelf tegenspreken? laatst was zn opmerking dat ie al jaren niet meer luisterde naar wat Horner zegt, en nu is het:
Abiteboul was left fuming when he heard what Horner had said, but he says that it didn't give extra momentum to the teams desire to get Ricciardo.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Niet kennelijk, maar volgens Alonso. Horner zegt dat ie alleen in 2007 een aanbod heeft gedaan. Wie heeft gelijk? Nobody knows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

iichel schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:47:
[...]

Horner sprak het net weer (voorzichtig) tegen op Sky. Alonso past niet in het 'Red Bull profiel'. Misschien wil Horner het alleen-recht op shit stirring hebben? :9
Dus ALO zou een aanbieding hebben gehad van RBR in Monaco (tijdens het raceweekend dus).
Dan vraag ik me echt af wiens stoeltje ALO dan zou krijgen en per wanneer. Max had toen een zoveelste fuckup op rij* in de vrije training. Zou er daar iemand hebben zitten twijfelen aan zijn kunnen?

Of het is allemaal uit verband gerukte propaganda natuurlijk, wie weet nog wat waar is tegenwoordig met zoveel ruis en clickbait.

(*wel gelukkig voorlopig de laatste fuckup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:26:
[...]

Niet kennelijk, maar volgens Alonso. Horner zegt dat ie alleen in 2007 een aanbod heeft gedaan. Wie heeft gelijk? Nobody knows...
'Offer', potato potatoe.

Of hij kan een compleet contract op tafel liggen waar de aanbieding in staat, of het was gewoon beetje vissen of hij geen interesse had in geval de shit de fan zou raken bij RBR (zeker aan het begin was er natuurlijk ook nog de issue dat Merc/Fer naar Max aan het kijken waren).

En precies zoals Horner zegt:
did offer Fernando Alonso a contract

En Alonso zal elke vorm van 'interesse' hebben gezien als 'offer'.

Net zoals gisteren diverse coureurs al 'iets' weten over 2019 maar daar niets over mogen zeggen (Ocon, Stroll en volgens mij Erricson ook), dat het linksom/rechtsom altijd een 'he said she said' verhaal wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 24-08-2018 13:35 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens AMuS wordt RBR de C-spec voor Monza aangeboden. Dit omdat de brandstof die door de RB14 wordt gebruikt daar beter bij zou passen? Verstappen gaat er tijdens FP1 mee testen en dan wordt besloten of RBR er mee doorgaat de rest van het weekend. Verstappen kan nog zonder straf een nieuwe ICE in gebruik nemen, Ricciardo echter niet. De winst zal vooral tijdens kwalificatie merkbaar moeten zijn.

Artikel met deze info behelst eigenlijk vooral Ferrari en brandstof.

https://www.auto-motor-un.../motor-f1-ferrari-benzin/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het gaat mij niet om het woord offer of contract, maar om het 'kennelijk'. Kennelijk impliceert dat Alonso de waarheid spreekt. Maar vooralsnog is het zijn woord tegen dat van Horner. Wat mij betreft probeert Alonso zichzelf interessanter te maken dan ie is. Maar goed, ook daar heb ik geen basis voor, gewoon een gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:26:
[...] Niet kennelijk, maar volgens Alonso. Horner zegt dat ie alleen in 2007 een aanbod heeft gedaan. Wie heeft gelijk? Nobody knows...
Hij heeft o.a. een email gehad, zegt Alonso? Niet zeveren dan, gewoon even laten zien?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Racing Point Force India's team principal Otmar Szafnauer has confirmed that the new organisation will retain the prize money accrued by the original team.
https://www.motorsport.co...ize-money/3163606/?nrt=54

De laatste andere teams hebben ook getekend zodat ze het prijzengeld mogen behouden.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2018 15:16 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

iichel schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:36:
Los daarvan zal er wel een Ferrari veto of misschien wel een meerderheidsstem tegen komen :P
Nou...loopt de Concorde Agreement niet af in '21? En daarin staan die nare regeltjes als veto en onzinnige bonussen die bepaalde teams krijgen 'just to be there'. Ik ben benieuwd hoe die onderhandelingen gaan verlopen, want Ferrari roept steeds dat ze vertrekken als ze die bonus niet meer krijgen. Ik kan me daar iets bij voorstellen, want het gaat niet om €5 maar om tientallen miljoenen. Die geven ze voorlopig wél uit, dus moeten ze 'even snel' een sponsor daarvoor vinden. Dat valt niet mee denk ik. Of het moet toevalligerwijs samenvallen met een breed gedragen budgetcap :X :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vandoorne weer 0,5s langzamer dan Alonso. Over de radio probeert het team nog: "Kom op, we zoeken een halve seconde...doe je best". Die stoel is ie kwijt. Kans gehad en niet gegrepen. Jammer dat ie als rookie in zo'n moeilijke situatie terecht kwam, naast een hele goede rijder, maar life's a bitch sometimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:26
hardware-lover schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:44:
Volgens AMuS wordt RBR de C-spec voor Monza aangeboden. Dit omdat de brandstof die door de RB14 wordt gebruikt daar beter bij zou passen? Verstappen gaat er tijdens FP1 mee testen en dan wordt besloten of RBR er mee doorgaat de rest van het weekend. Verstappen kan nog zonder straf een nieuwe ICE in gebruik nemen, Ricciardo echter niet. De winst zal vooral tijdens kwalificatie merkbaar moeten zijn.

Artikel met deze info behelst eigenlijk vooral Ferrari en brandstof.

https://www.auto-motor-un.../motor-f1-ferrari-benzin/
Als ze dan maar wel zo slim zijn om vrijdagochtend alle 'laatste' elementen te gebruiken, alvorens voor de kwalificatie een volledig nieuwe PU erin te hangen (waardoor de volledige pool +1 gaat).

Nu nog afwachten of Cyril dit ook kan bedenken, zonder die 'ie glazenbol nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:40:
[...]

Nou...loopt de Concorde Agreement niet af in '21? En daarin staan die nare regeltjes als veto en onzinnige bonussen die bepaalde teams krijgen 'just to be there'. Ik ben benieuwd hoe die onderhandelingen gaan verlopen, want Ferrari roept steeds dat ze vertrekken als ze die bonus niet meer krijgen. Ik kan me daar iets bij voorstellen, want het gaat niet om €5 maar om tientallen miljoenen. Die geven ze voorlopig wél uit, dus moeten ze 'even snel' een sponsor daarvoor vinden. Dat valt niet mee denk ik. Of het moet toevalligerwijs samenvallen met een breed gedragen budgetcap :X :+
In het interview van de teambosses werd daar ook nog naar gevraagd, Horner zelf verwacht pas tegen 2023 echte veranderingen te zien, dat 2021 (waar ook CA afloopt) nooit élk aspect wat moet veranderen wordt opgepakt (budget, motor, chassis, regulatie), maar dat ze alle 3 eigenlijk eerst de hoogste prioriteiten willen pakken en met name Horner de balans van auto/motor/rijder weer op normaal niveau wil zien (wat nu eigenlijk voor het overgrootste deel initieel motor is, daarna chassis en daarna pas driver).

Anders krijg je met budgetten alsnog randje gebied constructies waarin een budget fictief kan worden vergroot, bij een FER bv zouden de 2 klantenteams hun R&D budget volledig aan FER kunnen betalen, FER levert vervolgens voor een 'mooi' bedrag de motoren, is win/win voor iedereen, plus dat FER effectief zijn eigen R&D onderzoek 3x hoger kan gooien dan bv een Honda/RBR combinatie.

Extreme geval zouden ze dus een uitzondering kunnen bakken voor fabrieksteams, omdat zij ook leveren aan andere teams, om een volledig budget te mogen hebben, dus een FER/MERC/REN mogen gewoon 400mil blijven uitgeven, terwijl klantenteams dus max 200m ofzo mogen verbruiken. Dat geval is RBR natuurlijk in een kut positie, maar wat zij stiekem weer kunnen afvangen door STR een Honda fabrieksteam te maken en al hun R&D daar weg te zetten.

Dit gaat de minimale 2 jaar duren qua gesprekken, en nog rustig 2 jaar meer om dit uberhaubt 'enigszins eerlijk' te krijgen.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:33

Destruction

(ex-)Automonteur

mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:03:
Vandoorne weer 0,5s langzamer dan Alonso. Over de radio probeert het team nog: "Kom op, we zoeken een halve seconde...doe je best". Die stoel is ie kwijt. Kans gehad en niet gegrepen. Jammer dat ie als rookie in zo'n moeilijke situatie terecht kwam, naast een hele goede rijder, maar life's a bitch sometimes.
Dit dus, jammer maar helaas. Natuurlijk valt het naast Alonso niet mee maar hij heeft (buiten bij zijn invalbeurt meteen punten te scoren, tevens de 1e punten voor de McLaren - Honda combinatie) niets bijzonders laten zien. Hij heeft nog 9 races om dat wél te doen, maar ik vrees ervoor...

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Destruction schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:41:
[...]

Dit dus, jammer maar helaas. Natuurlijk valt het naast Alonso niet mee maar hij heeft (buiten bij zijn invalbeurt meteen punten te scoren, tevens de 1e punten voor de McLaren - Honda combinatie) niets bijzonders laten zien. Hij heeft nog 9 races om dat wél te doen, maar ik vrees ervoor...
Ik denk dat Alonso al lang bezig is met Indycar en WEC, dat het een formaliteit is om netjes het seizoen af te maken. Al vroegen ze Cyrel nog wel naar mogelijke plannen van McLaren naar indycars, mogelijk dat Alonso toch nog beetje bij het team blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

SinergyX schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:45:
[...]

Ik denk dat Alonso al lang bezig is met Indycar en WEC, dat het een formaliteit is om netjes het seizoen af te maken. Al vroegen ze Cyrel nog wel naar mogelijke plannen van McLaren naar indycars, mogelijk dat Alonso toch nog beetje bij het team blijft hangen.
Ja, Alonso is weg, die had al langere tijd helemaal geen zin meer in de F1, dat-ie vorig jaar nog verlengde verbaasde me al.

Vandoorne echter, helaas maar dat gaat een gevalletje "gewogen en te licht bevonden" worden, tenzij hij in de resterende races nog een paar keer diepe indruk weet te maken.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik geloof er niks van. 2007 en 2009 zeer zeker mogelijk. 2011 en 2013 nope vanwege de Vettel-Alonso vete en 2018 absoluut niet.
En Abiteboul heeft weer eens kritiek op Red Bull:
https://www.motorsport.co...ciardo-abiteboul/3163398/
Wat ik hier zo mooi aan vind is de timing. Terwijl dit artikel online ging stond Ricciardo zijn auto in de garage want er waren weer eens problemen met de PU. :+
mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:40:
[...]

Het is $100 miljoen hé alleen omdat Ferrari nu al 71 jaar meedoet. Dat is niet eens meer tientallen miljoenen en Ferrari krijgt nog veel meer voor WCC punten.
mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:03:
Ik denk dat het ook wel afgelopen is. Hij heeft ook nooit een kans gehad met twee jaar baggerauto's. Hoe moet je dan comfortabel worden en jezelf verbeteren als je steeds tijdens de trainingen en races niet of met grote moeite kan rijden omdat er weer eens wat kapot is of onverklaarbaar niet werkt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 00:32
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:16:

[...]

Ik denk dat het ook wel afgelopen is. Hij heeft ook nooit een kans gehad met twee jaar baggerauto's. Hoe moet je dan comfortabel worden en jezelf verbeteren als je steeds tijdens de trainingen en races niet of met grote moeite kan rijden omdat er weer eens wat kapot is of onverklaarbaar niet werkt. :/
Toch zonde, Stoffel had best veel potentie. Jammer dat dat niet waargemaakt is. Of dat aan de auto of aan Stoffel zelf te danken is zullen we nooit weten, tenzij hij nog een stoeltje bij Williams oid kan pakken.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
[...]
Het is $100 miljoen hé alleen omdat Ferrari nu al 71 jaar meedoet. Dat is niet eens meer tientallen miljoenen en Ferrari krijgt nog veel meer voor WCC punten.
Het is geen 100 miljoen verschil. Zo simpel is het ook weer niet. Het verdelen van het prijzengeld is een tamelijk ingewikkelde constructie. Er is een 'vast' deel voor alle top 10 teams en een 'variabel' deel obv prestaties, gezien over meerdere jaren. Uit die laatste pot zal Ferrari relatief weinig ontvangen omdat ze al jaren amper wat presteren. (Dit is de reden dat Force India akkoord ging met het opgeven van de punten, zolang het prijzengeld maar behouden bleef).

Daarnaast zijn er zijn verschillende andere potten. Er zijn een aantal teams die "historical payments" ontvangen. Ferrari ontvangt daar het grootste bedrag van, maar er zijn in de loop der tijd ook andere potjes in het leven geroepen om de andere team te gemoed te komen (waar Ferrari weinig uit ontvangt door het uitblijven van prijzen).

Het verschil in prijzengeld tussen de topteams is niet die befaamde 100 miljoen.
Andere grote teams die klagen over het geld dat Ferrari ontvangt hebben boter op hun hoofd iig.

Niet dat ik hiermee wil zeggen dat het prima is zo, integendeel, alleen wel dat het iets genuanceerde ligt dan "Ferrari krijgt zomaar 100 miljoen". ;)
Ecclestone heeft een gedrocht van een verdrag geschapen door voor iedereen die ontevreden was een pot met geld te verzinnen.

[ Voor 14% gewijzigd door P.K. op 24-08-2018 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat ik hier zo mooi aan vind is de timing. Terwijl dit artikel online ging stond Ricciardo zijn auto in de garage want er waren weer eens problemen met de PU. :+
"Frankly it's a joke, and unimpressive. That they can influence a guy like Pierre Gasly I can understand, and not a driver like Daniel Ricciardo, and that I respect."
Dat eerste past ook perfect op de Renault motor :D

Wel een behoorlijke sneer naar Gasly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.K.
SinergyX schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:41:
[...]

[...]

Dat eerste past ook perfect op de Renault motor :D

Wel een behoorlijke sneer naar Gasly.
Het enige wat uit de mond van Cyril lijkt te komen zijn sneren en niet-onderbouwbare feiten. :')

Ondertussen hoor je niks van Honda, die werken wel aan hun motor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 10:23
P.K. schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:46:
[...]

Het enige wat uit de mond van Cyril lijkt te komen zijn sneren en niet-onderbouwbare feiten. :')

Ondertussen hoor je niks van Honda, die werken wel aan hun motor. :+
Which makes me wonder. Hoeveel heeft Abiteboul überhaupt te zeggen over de motor(afdeling)? Aangezien die in Frankrijk zit en de auto/chassis kant in Engeland, en de motorafdeling ook jaren zonder fabrieksteam heeft geopereerd. Lijkt mij dat de motorafdeling toch meer als apart bedrijf gerunt wordt. Alleen dan met een flinke samenwerking met de chassis bouwer om de motor en chassis zo goed mogelijk af te stemmen. Alleen is Abiteboul dan degene die het gezicht is van "Renault" en daar nu eenmaal zowel de chassis als motor kant onder vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

World Citizen

FreeReef.nl

Die Honda ziet er niet echt slecht uit... Ik denk dat ze echt wel even snel als een Renault zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ikr2e0od95b11.jpg

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

P.K. schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:38:
[...]
Er is een 'vast' deel voor alle top 10 teams en een 'variabel' deel obv prestaties, gezien over meerdere jaren. Uit die laatste pot zal Ferrari relatief weinig ontvangen omdat ze al jaren amper wat presteren.
Wat bedoel je hier eigenlijk. Alle teams rijden momenteel in de top tien van teams omdat er ook maar tien teams zijn.
En wat bedoel je dan met het niet presteren van Ferrari, ze zijn het 2e team in 2015, 3e in 2016 en 2e in 2017,
met meer dan 40 podiumplekken in die drie jaar. Krijgen ze daar geen geld voor dan?
Ecclestone heeft een gedrocht van een verdrag geschapen door voor iedereen die ontevreden was een pot met geld te verzinnen.
hahaha, ja dat was een leepe handelaar, beetje smoezelen hier en daar wat bonussen en voila het lek is weer dicht (even dan) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

P.K. schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:38:
[...]

Het is geen 100 miljoen verschil. Zo simpel is het ook weer niet. Het verdelen van het prijzengeld is een tamelijk ingewikkelde constructie. Er is een 'vast' deel voor alle top 10 teams en een 'variabel' deel obv prestaties, gezien over meerdere jaren. Uit die laatste pot zal Ferrari relatief weinig ontvangen omdat ze al jaren amper wat presteren. (Dit is de reden dat Force India akkoord ging met het opgeven van de punten, zolang het prijzengeld maar behouden bleef).

Daarnaast zijn er zijn verschillende andere potten. Er zijn een aantal teams die "historical payments" ontvangen. Ferrari ontvangt daar het grootste bedrag van, maar er zijn in de loop der tijd ook andere potjes in het leven geroepen om de andere team te gemoed te komen (waar Ferrari weinig uit ontvangt door het uitblijven van prijzen).

Het verschil in prijzengeld tussen de topteams is niet die befaamde 100 miljoen.
Andere grote teams die klagen over het geld dat Ferrari ontvangt hebben boter op hun hoofd iig.

Niet dat ik hiermee wil zeggen dat het prima is zo, integendeel, alleen wel dat het iets genuanceerde ligt dan "Ferrari krijgt zomaar 100 miljoen". ;)
Uh jawel. Ferrari krijgt al $100 miljoen puur voor het komen opdagen in Australië. :P
Vervolgens zijn er nog prijzengelden voor WCC punten etc. In ponden zijn de geprojecteerde uitbetalingen voor 2018 als volgt. ;)
https://www.racefans.net/...y-payments-2018-revealed/

Het lijkt er trouwens wel op dat Ferrari dit seizoen geen $100 miljoen meer krijgt. De prijzengelden dalen ook al sinds Liberty de boel overnam. Die willen het zelf graag houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Ik vind eigenlijk die long term bonussen niet eens zo vreemd, je kan moeilijk "boetes" opleggen voor het verlaten van de F1 (want dan gaan de teams wel failliet als ze weg willen / moeten), het belonen van de meest trouwe teams, waar Ferrari zeker erg belangrijk is voor de F1, is dan een mooie oplossing vind ik. En als de andere teams ook wat geld willen uit zo'n potje, laat ze dan maar bewijzen dat ze net zo trouw zijn aan de F1.

Ieder keer nieuwe teams die stevast weer verdwijnen, doorverkocht of doorstarten onder een andere naam doet de F1 imho ook niet veel goeds. Volgens mij zijn er van de teams die rond 2000 meededen er nog maar enkele over die nog steeds dezelfde entiteit zijn en dat is imho gewoon zonde.

@DaniëlWW2 Ik meende dat de LST bonus trouwens maximaal $68 miljoen geweest is, en nu ergens in de 50 miljoen uit mijn hoofd, de andere bonussen krijgen o.a. Mercedus en Red Bull ook en zou ik dus niet direct als "Ferrari only" bestempelen. En gezien het o.a. Mercedes en Red Bull uit mijn hoofd ook nog een bonus krijgen die Ferrari niet krijgt is het uiteindelijke verschil dat Ferrari daadwerkelijk meer krijgt dan deze teams elkel door te starten nog een stuk kleiner.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 24-08-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Hippocampus schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:45:
[...]

Wat bedoel je hier eigenlijk. Alle teams rijden momenteel in de top tien van teams omdat er ook maar tien teams zijn.
En wat bedoel je dan met het niet presteren van Ferrari, ze zijn het 2e team in 2015, 3e in 2016 en 2e in 2017. Krijgen ze daar geen geld voor dan?
Die top tien is een beetje hypothetisch momenteel idd, omdat er slechts tien teams zijn.
Mocht er een elfde (of meer) team bij komen, dan ontvangen de teams buiten de top tien geen prijzengeld over dat jaar. Er schijnt wel weer een apart potje te zijn binnen het verdrag om die teams toch nog wat geld toe te schuiven, maar het verschil met de top tien is enorm. (Dat is oa wat Manor nekte eind 2016)

Ferrari krijgt wel prijzengeld voor die prestaties uiteraard, maar er is blijkbaar ook een bedrag dat verdeeld wordt onder recente winnaars van de constructeurs titel. Wellicht is die er gekomen onder druk van Red Bull.
Hoe dan ook, het is al een poosje geleden dat Ferrari een prijs gewonnen heeft. Dus dat geld zal verdeeld worden tussen Red Bull en Mercedes.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:57:
[...]

Uh jawel. Ferrari krijgt al $100 miljoen puur voor het komen opdagen in Australië. :P
Vervolgens zijn er nog prijzengelden voor WCC punten etc. In ponden zijn de geprojecteerde uitbetalingen voor 2018 als volgt. ;)
https://www.racefans.net/...y-payments-2018-revealed/

Het lijkt er trouwens wel op dat Ferrari dit seizoen geen $100 miljoen meer krijgt. De prijzengelden dalen ook al sinds Liberty de boel overnam. Die willen het zelf graag houden. ;)
Ik ontkende ook nergens dat ze een bedrag krijgen in de orde van 100 miljoen dollar. :P
Dat krijgen ze idd, dat is een deal die ze met Bernie hebben gesloten.

Net zoals andere teams geld hebben weten los te peuteren via constructies waaruit Ferrari minder ontvangt. (staat ook in het artikel dat je aanhaalt)
Uiteindelijk krijgt Ferrari het meest, maar niet 100 miljoen méér dan elk ander team.
Dat verschil is 'slechts' enkele tientallen miljoenen. (staat ook in het artikel dat je aanhaalt) ;)

[ Voor 32% gewijzigd door P.K. op 24-08-2018 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dennism schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:58:
Ieder keer nieuwe teams die stevast weer verdwijnen, doorverkocht of doorstarten onder een andere naam doet de F1 imho ook niet veel goeds. Volgens mij zijn er van de teams die rond 2000 meededen er nog maar enkele over die nog steeds dezelfde entiteit zijn en dat is imho gewoon zonde.
En die in 1990 meededen zijn er ook nog maar weinig van over in 2000 en die in 1980 meededen...
Dat is F1, er gaan al decennia grote sommen geld in om en de wereld economie draait gewoon door met al zijn grillen.
Alleen de goede/slimme overleven.

En vergeet niet dat een heleboel van de huidige teams gewoon in de locaties van een van de voorgaande F1 teams zit met (gedeeltelijk) diens personeel dus feitelijk blijft er vaak wel veel over van diezelfde entiteit.

Goed een voorbeeldje dan; toen Max bij STR kwam waren er sowieso nog een aantal monteurs/mensen werkzaam daar die hem nog kende als klein blaag toen ze nog met Jos werkte toen die bij Minardi (20 jaar de underdog in F1) reed.
En Mercedes zit nog op de plek waar bijvoorbeeld Honda zat, natuurlijk zijn die gebouwen verbouwd maar dat doet een Williams of McLaren ook.

Tegendeel kan je ook zien bij McLaren, ja ze zitten in hetzelfde gebouw en bestaan al decennia maar wat er de afgelopen tijd is gebeurd aan personeel en structuur zou je ook een nieuw team kunnen noemen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

P.K. schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:13:
Ik ontkende ook nergens dat ze een bedrag krijgen in de orde van 100 miljoen dollar. :P
Dat krijgen ze idd, dat is een deal die ze met Bernie hebben gesloten.
Ik zei nergens dat Ferrari $100 miljoen meer krijgt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Humma Kavula schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:33:
[...]

En die in 1990 meededen zijn er ook nog maar weinig van over in 2000 en die in 1980 meededen...
Dat is F1, er gaan al decennia grote sommen geld in om en de wereld economie draait gewoon door met al zijn grillen.
Alleen de goede/slimme overleven.

En vergeet niet dat een heleboel van de huidige teams gewoon in de locaties van een van de voorgaande F1 teams zit met (gedeeltelijk) diens personeel dus feitelijk blijft er vaak wel veel over van diezelfde entiteit.

Goed een voorbeeldje dan; toen Max bij STR kwam waren er sowieso nog een aantal monteurs/mensen werkzaam daar die hem nog kende als klein blaag toen ze nog met Jos werkte toen die bij Minardi (20 jaar de underdog in F1) reed.
En Mercedes zit nog op de plek waar bijvoorbeeld Honda zat, natuurlijk zijn die gebouwen verbouwd maar dat doet een Williams of McLaren ook.

Tegendeel kan je ook zien bij McLaren, ja ze zitten in hetzelfde gebouw en bestaan al decennia maar wat er de afgelopen tijd is gebeurd aan personeel en structuur zou je ook een nieuw team kunnen noemen.
Daar heb je natuurlijk zeker gelijk in, maar juist door dat soort teams is het ook prettig dat er ook een paar wel stabiele teams zijns en dan mag het enige team dat sinds het begin mee doet en erg belangrijk is voor de sport daar best een bonus voor krijgen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat Ferrari meer krijgt dan de rest is toch logisch? Geld komt voornamelijk uit de verkoop van tv rechten. Er kijken nu eenmaal meer mensen F1 omdat Ferrari mee doet, dan omdat Force India meedoen. Dit werkt in alle grote sporten zo. Ajax krijgt bijvoorbeeld ook veel meer geld voor het meedoen in de eredivisie dan Vitesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Volgend jaar alleen nog maar Hard - Medium - Soft als banden naam en maar 3 kleuren bij de races.
https://www.motorsport.co...-f1-tyres/3163939/?nrt=54

Gelukkig maken ze nog wel bekend voor de fans welke compound er echt onder dat naampje zit.
"The other open points are that we need to give a name to the compounds to give you the information on which are the real compounds that we are using, and how we manage the tests, because at the tests all the compounds are available, because we need to understand how to paint the sidewalls at the test.

[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2018 21:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Nee, het is $52.4mln LST bonus. Dat krijgt verder niemand. Daarop nog kleine $30mln CCB, wat Mercedes, RBR en McLaren ook krijgen (niet allemaal hetzelfde, maar het scheelt niet veel).

Maakt verder niet uit, die vreselijke bonussen mogen wat mij betreft minder en als ze ergens geld in willen stoppen, mogen ze dat doen in een subsidiesysteem voor nieuwe teams. En misschien ook steun voor jong talent. Ik heb al eerder iets geroepen over een pool van rookies waaruit men mag kiezen. Aangezien nu (ik wist het iig niet) blijkt dat de rijders in de zogenaamde Young Driver Programs van diverse team vaak ook gewoon geld mee moeten nemen. Ik dacht dat bv bij Red Bull de mannen op hun talenten werden gekozen, riep een coureur pas ergens (bron weet ik niet meer) dat hij niet is gekozen omdat Max meer geld meenam. Kan kinnesine zijn geweest, maar als het nu ook al zo is dat dergelijke programma's ook om het geld gaan is het best triest... Op Autosport.com staat een artikel over de jonge rijders waarin dat ook staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mphilipp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:00:
[...]
[knip] Aangezien nu (ik wist het iig niet) blijkt dat de rijders in de zogenaamde Young Driver Programs van diverse team vaak ook gewoon geld mee moeten nemen. Ik dacht dat bv bij Red Bull de mannen op hun talenten werden gekozen, riep een coureur pas ergens (bron weet ik niet meer) dat hij niet is gekozen omdat Max meer geld meenam.[knip]
Dit artikel? https://www.raconteur.net...f-the-road-to-formula-one

Mitch Evans
...
“I’ve had offers from a number of top teams, including Red Bull and Ferrari, to go on their junior schemes, but I still had to provide some money,” says Evans. “Every driver, whether it’s Carlos, whether it’s Daniel, it doesn’t matter who it is, they still have to bring some money and it is probably more than meets the eye. And those are guys who come from wealthy families so it’s not an issue but I don’t have that option.

“A lot of driver development schemes are smoke and mirrors in terms of the drivers paying to be there. They are paying through the roof to be there. So a lot of it is just about getting a foot in an F1 team in a roundabout way.”

“There can be benefits if it all goes well but there aren’t many drivers who have come through. There are some like Vettel, Ricciardo, now Carlos and I guess Lewis from the McLaren days. So you benefit but the chances are very slim either way you do it.”

...

Verstappen heeft blijkbaar aardig wat geld kunnen besparen als je de "normale" route naar een F1 stoeltje voor waar aan moet nemen. Der Toto heeft dit als volgt becijferd.

Afbeeldingslocatie: https://www.raconteur.net/wp-content/uploads/2015/07/Cost-of-entering-F1-760x257.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 24-08-2018 22:45 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

F1 Cafe geruchten:

-Volgens Doornbos zou Ricciardo €35 miljoen per seizoen krijgen bij Renault.
-Doornbos zat laatst ook in de auto met Sainz. Sainz zei daar kennelijk dat hij Red Bull uit is gezet en naar Renault is gestuurd. Hij verwachte ook niet om terug te komen. Dit omdat volgens hem Red Bul (Marko dus) zo arrogant is dat ze nooit iemand terugnemen nadat deze eruit is gezet. Iets met Hartley doet mij toch iets anders vermoeden.
-Volgens Olav komt er pas per 2023 een nieuw PU reglement.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-08-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
"Fernando hands us an access all areas pass to his driver room. 🎟️ Join us for a guided tour from the man himself."

https://twitter.com/McLarenF1/status/1033027976680693761

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:51:
F1 Cafe geruchten:

Nice, hij mag van mij wel even spekken.
-Doornbos zat laatst ook in de auto met Sainz. Sainz zei daar kennelijk dat hij Red Bull uit is gezet en naar Renault is gestuurd. Hij verwachte ook niet om terug te komen. Dit omdat volgens hem Red Bul (Marko dus) zo arrogant is dat ze nooit iemand terugnemen nadat deze eruit is gezet. Iets met Hartley doet mij toch iets anders vermoeden.
Sainz staat volgens mij al bekend als onruststoker dus #Fakenews!!11!! :+
Dat heeft Horner al gezegd tijdens de persco, althans dat was zijn verwachting op de vraag of 2021 realistisch was. En dat reglement is niet alleen PU ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

F1 Cafe geruchten:

Met andere woorden:
Olav quote gewoon Horner, die dat zei in persco.
Doornbos wil wat 'juicy story' hebben om hem enigzins belangrijk te houden daar, dus gooit ie dit er maar uit.

Saintz had zelf gezegd dat hij al in gesprek was met McLaren (was altijd al z'n droom), horner zei dat RBR hem niet in de weg wil zitten voor z'n carriere, lijkt me beetje gebakken lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Z___Z schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:50:
Dat Ferrari meer krijgt dan de rest is toch logisch? Geld komt voornamelijk uit de verkoop van tv rechten. Er kijken nu eenmaal meer mensen F1 omdat Ferrari mee doet, dan omdat Force India meedoen. Dit werkt in alle grote sporten zo. Ajax krijgt bijvoorbeeld ook veel meer geld voor het meedoen in de eredivisie dan Vitesse.
Ik, als iemand die F1 kijkt om wat het is en het niet uitmaakt hoe de teams heten en van wie ze zijn, vindt het helemaal niet zo logisch dat Ferrari meer krijgt. Waarom? Als Ferrari ooit vertrekt en men de motor regels eindelijk eens fatsoenlijk regelt stapt er vanzelf wel weer een nieuw team/motorfabrikant in, big deal. Wie Ferrari fan is kijkt vooral vanwege Ferrari, dat snap ik en dat is ook prima wmb. Maar mij ontgaat de heiligheid van Ferrari, en dat is niet omdat ze kut auto's bouwen :+ Maar vindt 't ook niet bijzonder verder.

Voor wat betreft voetbal, dat kijk ik niet. Te weinig cilinders en te weinig PK's :+ * Destruction = petrolhead. Tel daarbij op dat het om de een of andere vage reden nodig is te gaan knokken met fans van de tegenpartij bij winst of verlies en ik haak af, wat moet je daar nou mee? 8)7

Alonso/RBR aanbod: I call BS, zoals eerder gezegd denk ik dat hij zich intressanter wil maken dan-ie infeite nog is. Ik vind het jammer voor hem dat zijn carrière, mede door verkeerde team keuzes minder succesvol is geweest dan hij had kunnen zijn, maar het is gewoon over. Alleen McLaren wilde 'm nog hebben, en hij wilde McLaren niet meer.

Oh btw, ik lees het regelmatig in het topic.. Het is Sainz, niet Saintz of Saints ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:21
Kaaswagen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:31:
[...]

Toch zonde, Stoffel had best veel potentie. Jammer dat dat niet waargemaakt is. Of dat aan de auto of aan Stoffel zelf te danken is zullen we nooit weten, tenzij hij nog een stoeltje bij Williams oid kan pakken.
Ergens hoop ik dat hij bij Torro Rosso terecht kan. Het zal wel niet maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

tlpeter schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:48:
[...]

Ergens hoop ik dat hij bij Torro Rosso terecht kan. Het zal wel niet maar toch ;)
Vergne > Stoffel.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

F1 Café:
Niemand heeft het over de opmerking van Alonso/Sainz mbt de opmerking van Daniel of Max de rede is dat hij weggaat?

Zal dit waar zijn?

https://www.autobahn.eu/1...pec-3-motor-uit-tot-2019/

Cyril zei gisteren nog dat de C spec al in Monza ingezet wordt mits RBR hem wil gebruiken ivm betrouwbaarheid.

[ Voor 49% gewijzigd door TrekDr0p op 25-08-2018 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:58

d0s

sssst

Welke opmerking? :) heb ik even gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:00

sjaool

Every life should have 9 cats

d0s schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:56:
Welke opmerking? :) heb ik even gemist
Dat Daniel een goede leugenaar is toen hij zei dat Max niet de reden was van zijn overstap naar Renault.

Ik denk dat er nooit meer een Spanjaard bij Red Bull aan de bak komt. :+
Tenminste als ik Horner zo hoorde tijden zijn interview met Will Buxton. Wat ik zo tussen neus en lippen door een beetje "voelde" vind hij ze een beetje manipulatief en onruststokers. Zo van Alonso is Alonso met de verhalen over het aanbod dat hij zou hebben gehad van Red Bull.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Destruction schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 03:07:
[...]

Ik, als iemand die F1 kijkt om wat het is en het niet uitmaakt hoe de teams heten en van wie ze zijn, vindt het helemaal niet zo logisch dat Ferrari meer krijgt. Waarom? Als Ferrari ooit vertrekt en men de motor regels eindelijk eens fatsoenlijk regelt stapt er vanzelf wel weer een nieuw team/motorfabrikant in, big deal. Wie Ferrari fan is kijkt vooral vanwege Ferrari, dat snap ik en dat is ook prima wmb. Maar mij ontgaat de heiligheid van Ferrari, en dat is niet omdat ze kut auto's bouwen :+ Maar vindt 't ook niet bijzonder verder.

Voor wat betreft voetbal, dat kijk ik niet. Te weinig cilinders en te weinig PK's :+ * Destruction = petrolhead. Tel daarbij op dat het om de een of andere vage reden nodig is te gaan knokken met fans van de tegenpartij bij winst of verlies en ik haak af, wat moet je daar nou mee? 8)7

Alonso/RBR aanbod: I call BS, zoals eerder gezegd denk ik dat hij zich intressanter wil maken dan-ie infeite nog is. Ik vind het jammer voor hem dat zijn carrière, mede door verkeerde team keuzes minder succesvol is geweest dan hij had kunnen zijn, maar het is gewoon over. Alleen McLaren wilde 'm nog hebben, en hij wilde McLaren niet meer.

Oh btw, ik lees het regelmatig in het topic.. Het is Sainz, niet Saintz of Saints ;)
Kwestie van vraag en aanbod. Het gaat er niet om wat jij of ik vind, maar om de grote getallen. Er is een reden waarom voetballers meer verdienen dan korfballers. Zodra Ferrari weg gaat, verliest F1 x% van z’n kíjkers. Daar zit de crux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 11:28
sjaool schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:01:
[...]

Dat Daniel een goede leugenaar is toen hij zei dat Max niet de reden was van zijn overstap naar Renault.

Ik denk dat er nooit meer een Spanjaard bij Red Bull aan de bak komt. :+
Tenminste als ik Horner zo hoorde tijden zijn interview met Will Buxton. Wat ik zo tussen neus en lippen door een beetje "voelde" vind hij ze een beetje manipulatief en onruststokers. Zo van Alonso is Alonso met de verhalen over het aanbod dat hij zou hebben gehad van Red Bull.
Ik ben toch echt geneigd Alonso eerder te geloven dan Horner of Marko, over manipulatieve karakters gesproken..

Alonso heeft 0 reden om nu zijn F1 carriere klaar is te liegen over het feit dat RBR hem 6x(!) in de afgelopen jaren benaderd heeft voor een stoeltje..

RBR daarentegen heeft zat redenen om het te ontkennen. Ze doen graag alsof hun jonge rijders programma heilig is terwijl ze de coureurs als oud vuil behandelen (Vergne, Buemi, Algesauri, Sainz, etc.). Dit gecombineerd met hun zogenaamde anti teamorders beleid maakt het imo nogal een hypocriet clubje..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:00

sjaool

Every life should have 9 cats

Grimmie187 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:17:
[...]

Ik ben toch echt geneigd Alonso eerder te geloven dan Horner of Marko, over manipulatieve karakters gesproken..
Gezien de handelswijze van Alonso bij McLaren ben ik eerder geneigd om Red Bull te geloven. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

P.K. schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:13:
[...]

Die top tien is een beetje hypothetisch momenteel idd, omdat er slechts tien teams zijn.
Mocht er een elfde (of meer) team bij komen, dan ontvangen de teams buiten de top tien geen prijzengeld over dat jaar. Er schijnt wel weer een apart potje te zijn binnen het verdrag om die teams toch nog wat geld toe te schuiven, maar het verschil met de top tien is enorm. (Dat is oa wat Manor nekte eind 2016)

Ferrari krijgt wel prijzengeld voor die prestaties uiteraard, maar er is blijkbaar ook een bedrag dat verdeeld wordt onder recente winnaars van de constructeurs titel. Wellicht is die er gekomen onder druk van Red Bull.
Hoe dan ook, het is al een poosje geleden dat Ferrari een prijs gewonnen heeft. Dus dat geld zal verdeeld worden tussen Red Bull en Mercedes.
Thanks, ik wist niet dat er nog meer prijzenpotjes waren naast de constructeurs punten.
Beetje vreemd eigenlijk om dan het 11e team (en de rest) de eventueel behaalde punten dan weer niet te belonen met prijzengeld, het is niet dat de backmarkers het niet kunnen gebruiken.
(nouja, elk team weet wel raad met extra geld natuurlijk, maar ik denk dat ze bij de toppers niet meteen in de knel komen als ze daar bv. 10 miljoen mislopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
TrekDr0p schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:16:
F1 Café:
Niemand heeft het over de opmerking van Alonso/Sainz mbt de opmerking van Daniel of Max de rede is dat hij weggaat?

Zal dit waar zijn?

https://www.autobahn.eu/1...pec-3-motor-uit-tot-2019/

Cyril zei gisteren nog dat de C spec al in Monza ingezet wordt mits RBR hem wil gebruiken ivm betrouwbaarheid.
Iets wat ik al denk sinds dat RB is overgestapt op Honda. Waarom zou Renault nog moeite doen om dit jaar een nieuwe spec te introduceren? Ze verzinnen het zo dat de betrouwbaarheid nog een issue is en dan maken ze volgend jaar ineens eens grotere stap voorwaarts.

Ik ben er bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Weet iemand eigenlijk welke stof Shell door de brandstof van Ferrari heeft zitten? Moet wel heel duur (en zeldzaam) zijn als Haas en Sauber het niet kunnen, of willen, betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Volgens F1today geen upgrades voor Renault teams:
https://www.f1today.net/n...renault-aangedreven-teams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 18:23

pro_6or

amateur_60r

TheBrut3 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:50:
Weet iemand eigenlijk welke stof Shell door de brandstof van Ferrari heeft zitten? Moet wel heel duur (en zeldzaam) zijn als Haas en Sauber het niet kunnen, of willen, betalen.
Ja, ik weet het. Heb het net ook even doorgegeven aan Esso. Het is een nieuw element Sm0esj3.

Het is natuurlijk absoluut geen manier om onder de nieuwe “klantenteams motoren moeten hetzelfde kunnen” uit te komen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Misschien voor Renault zelf dan? Op AMuS valt te lezen dat de C-spec voor Monza ter test aan Red Bull wordt aangeboden? Lekker altijd van Renault, die tegenstrijdige berichten die naar buiten komen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Ja, ik snap het niet altijd helemaal. Zoveel geruchten rondom die C-spec...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Grimmie187 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:17:
[...]

Alonso heeft 0 reden om nu zijn F1 carriere klaar is te liegen over het feit dat RBR hem 6x(!) in de afgelopen jaren benaderd heeft voor een stoeltje..

RBR daarentegen heeft zat redenen om het te ontkennen. Ze doen graag alsof hun jonge rijders programma heilig is terwijl ze de coureurs als oud vuil behandelen (Vergne, Buemi, Algesauri, Sainz, etc.). Dit gecombineerd met hun zogenaamde anti teamorders beleid maakt het imo nogal een hypocriet clubje..
Alonso heeft juist alle redenen om te liegen. Hij kan nu claimen dat het de schuld is van RBR dat hij is vertrokken uit de Formule 1. Dit is precies hetzelfde als in 2014. Toen had Alonso ook opties terwijl niemand hem wou hebben. Toen was het nog erger omdat Ferrari van Alonso af wilden en Vettel wou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:59
hardware-lover schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:27:
[...]

Misschien voor Renault zelf dan? Op AMuS valt te lezen dat de C-spec voor Monza ter test aan Red Bull wordt aangeboden? Lekker altijd van Renault, die tegenstrijdige berichten die naar buiten komen?
Renault is echt bleeeeep. bleeeep :) Niet op te bouwen. Die willen gewoon niet genoeg geld in de ontwikkeling van de motor steken.

Go Honda voor volgend jaar dan maar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 02-08 23:01
Adlermann schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

Renault is echt bleeeeep. bleeeep :) Niet op te bouwen. Die willen gewoon niet genoeg geld in de ontwikkeling van de motor steken.

Go Honda voor volgend jaar dan maar.
Toch grappig dat tijdens de persco de abitoula zei dat Renault enorm groot is, en heel veel geld in de sport kan stoppen..

well no shit.. just do it! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
iichel schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:28:
Ja, ik snap het niet altijd helemaal. Zoveel geruchten rondom die C-spec...
Nog een beetje naslaap van de Cucumber tijd, denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tsjaa...appels en eieren. Hartley is er niet echt uit getrapt. Hij is gewoon niet geschikt bevonden, maar wél lid van de Red Bull familie gebleven. Bij Porsche in het WEC heeft ie laten zien een heel waardevolle coureur te zijn, dus misschien dacht Red Bull 'we proberen het nog een keer'.
Een iets andere situatie dan met Sainz. Maar je kunt ook niet verwachten dat iemand gaat roepen dat ie als onruststoker wordt beschouwd... Dus maak je een verhaal. Zouden wij zelf ook doen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:50

Harrie

NederVlaming

hardware-lover schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:27:
[...]

Hier staat dat ook:
https://www.motorsport.co...nza-red-bull/3164469/amp/

Klanten kunnen hem hebben vanaf Monza, maar zelf durfen ze hem niet in te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 11:28
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

Alonso heeft juist alle redenen om te liegen. Hij kan nu claimen dat het de schuld is van RBR dat hij is vertrokken uit de Formule 1. Dit is precies hetzelfde als in 2014. Toen had Alonso ook opties terwijl niemand hem wou hebben. Toen was het nog erger omdat Ferrari van Alonso af wilden en Vettel wou hebben.
Want het interresseert mensen echt waarom hij uit de F1 vertrokken is? Alsof ze daar in Amerika waar hij wil gaan rijden een bal om geven.. :?
Pagina: 1 ... 30 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1