Je kunt het leuk vinden of niet, maar zo werkt dat nu eenmaal in die landen. Het is net zo naief om als westers bedrijf te denken dat wat hier gebruikelijk is in andere landen ook zo is, of dat andere culturen daar wel even rekening mee houden. Dat doen ze namelijk niet, vooral niet als jij naar hun toe komt -- dan is het gebruikelijk dat jij je aanpast aan hun gebruiken. Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat zaken doet met Zuid-Amerikaanse en Asiatische landen. We hadden mensen gespecialiceerd in de cultuur/gebruiken van die landen in dienst, omdat er anders geen zaken mee te doen is.mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
Tsja....dat hoor ik ook altijd. Maar ik vraag me dan af of dat 'onze' fout is of een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is niet voor het eerst dat Honda zaken doet met een westers bedrijf. Het is nogal naïef om te veronderstellen dat de hele wereld meegaat in jouw rare eeuwenoude tradities en gewoontes. En dat iedereen daar ook van op de hoogte is. We zitten inmiddels in de 21ste eeuw en 'wij' weten van allerlei landen hun gekke gewoontes, maar zij zijn blijkbaar blissfully ignorant van die van ons...
Dus ja, dom van Honda om ja te zeggen. Zij hadden kunnen weten dat een westerling dan denkt dat jij echt ja bedoelt. Dat is dan weer onze gekke gewoonte.
Werkt dat wederzijdse begrip en respect niet een beetje twee kanten op? Ik vind het raar om dat helemaal bij McLaren neer te leggen.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Honda is ervaren en groot genoeg dat ze hadden moeten weten hoe westerse bedrijven werken, dus wat jij zegt kan geen excuus zijn in dit geval.ThomasG schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:27:
[...]
Je kunt het leuk vinden of niet, maar zo werkt dat nu eenmaal in die landen. Het is net zo naief om als westers bedrijf te denken dat wat hier gebruikelijk is in andere landen ook zo is, of dat andere culturen daar wel even rekening mee houden. Dat doen ze namelijk niet, vooral niet als jij naar hun toe komt -- dan is het gebruikelijk dat jij je aanpast aan hun gebruiken. Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat zaken doet met Zuid-Amerikaanse en Asiatische landen. We hadden mensen gespecialiceerd in de cultuur/gebruiken van die landen in dienst, omdat er anders geen zaken mee te doen is.
Als het puur een Japans bedrijf was geweest dan klopt het wat je zegt, maar in dit geval gaat dat gewoon niet op.
Ik denk niet eens dat cultuur of manier van werken zo'n groot probleem zou zijn geweest, zoals ze al jaren in andere takken met 'westerse' bedrijven succesvol zijn, ik zie McL en Honda meer als een RBR/Renault situatie, ze zitten (zaten) niet op dezelfde lijn.iichel schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:29:
Werkt dat wederzijdse begrip en respect niet een beetje twee kanten op? Ik vind het raar om dat helemaal bij McLaren neer te leggen.
Niemand was bij de gesprekken, niemand weet de hele doorloop van de ontwikkeling, kon een verandering halverwege zijn geweest of juist dingen die achteraf niet meer mogelijk waren, genoeg scenario's die de breuk veroorzaakte, maar gezien McL het echt niet zoveel beter doet nu met de Renault motor (waar STR met Honda juist 'beter' lijkt te gaan werken), kan je daar wel wat aannames op doen.
McL wilde een motor op basis van auto, Honda wilde auto op basis van motor. McL wil een Merc niveau motor, Honda denkt te leveren, lukt achteraf niet. Blijft de vraag alleen, had Honda dit wel gelukt als ze door mochten gaan met hun eigen design motor ipv een 'merc kopie' te moeten bouwen.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Mensen, weer Honda, McLaren en Newey? Echt? 
Honda en McLaren hebben allebei fouten gemaakt. McLaren waarschijnlijk meer, maar Honda is echt geen heilige geweest.
Bij RBR en STR ga je waarschijnlijk een vergelijkbare situatie krijgen als nu bestaat tussen Ferrari en Haas. Red Bull Technologies gaat waarschijnlijk de complete aandrijving, potentieel inclusief de koeling ontwerpen en verkopen aan beide teams. Uiteraard zou Newey wat te maken hebben met de precieze vorming zodat je een uitstekende aerodynamische vormen rond deze aandrijflijn kan plaatsen. Geheel toevallig, totaal niet geplant en zeker niet wat er gebeurd met Ferrari en Haas.
Dan krijg je al twee vergelijkbare auto's. Verder zie ik Red Bull werkelijk alles wat Haas nu mag kopen van Ferrari, delen tussen RBR en STR. We weten al dat de STR-13 meer ruimte heeft gegeven aan de Honda PU dan de McLaren auto's. Dat werkt, en waarschijnlijk is het alsnog vergelijkbaar of minder dan de Renault nodig heeft. Ik zie geen reden waarom RBR dan nu opeens die PU erin gaat proppen. Natuurlijk zal de RB-15 beter zijn dan de STR-14. Verder verwacht ik in het begin toch niks meer dan P3 in het WCC. Zelfs een slechte RBR auto met correlatieproblemen is RBR ver voor de rest uit. Dat gaat niet zomaar veranderen. De twee teams die potentieel een bedreiging kunnen zijn, Renault en McLaren, zullen in ieder geval geen voordeel in vermogen hebben. Toch ook eens leuk dat potentiële concurrenten van RBR eens geen vermogensvoordeel hebben.
Als RBR onderdelen kan ontwikkelen en verkopen aan STR, dan levert ze dit extra budget op voor hun eigen team. Budget dat ze nodig hebben. De afgelopen jaren konden ze dit niet doen omdat STR elk seizoen van PU wisselde en de PU geen works status had waardoor ze bijna geen invloed hadden op dimensies of installatie. Nu is daar consistentie voor de komende jaren. Jaren waarin er doorontwikkeld kan worden.
Honda en McLaren hebben allebei fouten gemaakt. McLaren waarschijnlijk meer, maar Honda is echt geen heilige geweest.
Bij RBR en STR ga je waarschijnlijk een vergelijkbare situatie krijgen als nu bestaat tussen Ferrari en Haas. Red Bull Technologies gaat waarschijnlijk de complete aandrijving, potentieel inclusief de koeling ontwerpen en verkopen aan beide teams. Uiteraard zou Newey wat te maken hebben met de precieze vorming zodat je een uitstekende aerodynamische vormen rond deze aandrijflijn kan plaatsen. Geheel toevallig, totaal niet geplant en zeker niet wat er gebeurd met Ferrari en Haas.
Dan krijg je al twee vergelijkbare auto's. Verder zie ik Red Bull werkelijk alles wat Haas nu mag kopen van Ferrari, delen tussen RBR en STR. We weten al dat de STR-13 meer ruimte heeft gegeven aan de Honda PU dan de McLaren auto's. Dat werkt, en waarschijnlijk is het alsnog vergelijkbaar of minder dan de Renault nodig heeft. Ik zie geen reden waarom RBR dan nu opeens die PU erin gaat proppen. Natuurlijk zal de RB-15 beter zijn dan de STR-14. Verder verwacht ik in het begin toch niks meer dan P3 in het WCC. Zelfs een slechte RBR auto met correlatieproblemen is RBR ver voor de rest uit. Dat gaat niet zomaar veranderen. De twee teams die potentieel een bedreiging kunnen zijn, Renault en McLaren, zullen in ieder geval geen voordeel in vermogen hebben. Toch ook eens leuk dat potentiële concurrenten van RBR eens geen vermogensvoordeel hebben.
Als RBR onderdelen kan ontwikkelen en verkopen aan STR, dan levert ze dit extra budget op voor hun eigen team. Budget dat ze nodig hebben. De afgelopen jaren konden ze dit niet doen omdat STR elk seizoen van PU wisselde en de PU geen works status had waardoor ze bijna geen invloed hadden op dimensies of installatie. Nu is daar consistentie voor de komende jaren. Jaren waarin er doorontwikkeld kan worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Over wishful thinking en speculatie gesprokenDaniëlWW2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:52:
De twee teams die potentieel een bedreiging kunnen zijn, Renault en McLaren, zullen in ieder geval geen voordeel in vermogen hebben. Toch ook eens leuk dat potentiële concurrenten van RBR eens geen vermogensvoordeel hebben.
En je wou nu beweren dat Honda nog steeds achterligt qua vermogen?iichel schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:54:
[...]
Over wishful thinking en speculatie gesproken
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik zie vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat Honda volgend jaar een vermogensvoorsprong heeft op Renault. Behalve wishful thinking, speculatie en PR praatjes van Helmut MarkoDaniëlWW2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:55:
[...]
En je wou nu beweren dat Honda nog steeds achterligt qua vermogen?
En dat zeg ik ook niet. Ik zeg geen nadeel...iichel schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:57:
[...]
Ik zie vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat Honda volgend jaar een vermogensvoorsprong heeft op Renault. Behalve wishful thinking, speculatie en PR praatjes van Helmut Marko
Red Bull had een aantal jaar geleden al eens onderdelen gedeelt tussen RBR en STR. Zoals een chassis gebruiken voor beide teams, en dat was toen door de FIA verboden
En nu is een Haas bijna een 1 op 1 kopie van een Ferrari

Precies, dat is wat ik bedoel. Je mag toch wel verwachten dat iedereen die zaken doet met verre landen een cursus 'internationaal zakendoen' heeft gevolgd? Ook van Honda mag je zoiets verwachten. Ik weet dat het inderdaad vaak niet zo is en dat je in China nu ook nog tegen rare situaties aanloopt. Zelfs bij bedrijven die al decennia zaken doen met het westen blijken echter zo onnozel als wat. Terwijl wij hier met zijn allen als toetsenbordridders precies weten waar de schoen wringt. Raar toch?iichel schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:29:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ze houden zich gewoon aan de regels. De zaken die ze mogen kopen zijn gespecificeerd. De FIA is ook niet gek natuurlijk. Niks geks aan.ThomasG schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:02:
Red Bull had een aantal jaar geleden al eens onderdelen gedeelt tussen RBR en STR. Zoals een chassis gebruiken voor beide teams, en dat was toen door de FIA verbodenEn nu is een Haas bijna een 1 op 1 kopie van een Ferrari
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Maar ze hadden het wel eerst geheel verboden, en vervolgens laten ze het beetje bij beetje weer toe. Het is overigens wel beter voor de sport dat het toegestaan is.mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:08:
[...]
Ze houden zich gewoon aan de regels. De zaken die ze mogen kopen zijn gespecificeerd. De FIA is ook niet gek natuurlijk. Niks geks aan.
[ Voor 8% gewijzigd door ThomasG op 23-08-2018 11:10 ]
Een volledig chassis is verboden, maar veel onderdelen mogen gewoon. Genoeg onderdelen zodat de rest van het ontwerp gedicteerd wordt door die onderdelen.ThomasG schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:02:
Red Bull had een aantal jaar geleden al eens onderdelen gedeelt tussen RBR en STR. Zoals een chassis gebruiken voor beide teams, en dat was toen door de FIA verbodenEn nu is een Haas bijna een 1 op 1 kopie van een Ferrari
Volgens mij mocht je altijd wel ophangingen, versnellingsbakken etc kopen. Er is gewoon een lijstje gekomen met onderdelen die je zelf moet maken, voornamelijk de survival cell en externe bodywork geloof ik. De andere componenten mochten altijd gewoon gekocht worden.
Force majeure lijkt me dit niet onder te vallen, maar IANAL. Ik denk dan eerder aan weersomstandigheden of politieke onrust waardoor transport van de auto's vast komt te staan en niet op tijd op het circuit kan zijn, of zoiets, niet aan een of ander rechtszaakje.mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:25:
[...]
Klopt, maar ik denk dat er ook een force-majeure (overmacht) clausule in dat contract staat. Het is namelijk niet zo dat FI op omvallen staat. Ze zijn juist gered, alleen is er iemand verbolgen over het feit dat ie (blijkbaar) niet mee mocht doen en dat deze deal kennelijk in de achterkamers is beklonken. Dus komt er een rechtszaak, waardoor ze misschien niet mee kunnen doen. Dat is een tijdelijk verhaal. Bovendien geen goede reclame voor de partij die het team wil kopen....ze krijgen namelijk dan wel een vette boete van een paar ton. Plus alle kosten die al gemaakt zijn voor het raceweekend. Dus als je beweert dat je het team een warm hart toedraagt, ga je niet ervoor zorgen dat ze beginnen met een paar miljoen achterstand.
Ik denk dat het met een sisser afloopt.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
En even echt nieuws:
https://www.auto-motor-un.../force-india-rettung-spa/
Best wel een zware maatregel. Of ze moeten bedoelen dat alleen de punten van FI komen te vervallen.
En is die driver wissel meteen? Gaat Stoffel dan weg of Alonso per direct met pensioen?
AMuS:Liberty tries to get all teams to agree to a new Force India rescue plan.
- The deal would erase all WCC points from the first 12 races.
- And it would likely cause a driver rotation at Monza:
- Stroll -> Force India,
- Kubica -> Williams,
- Ocon -> McLaren.
Best wel een zware maatregel. Of ze moeten bedoelen dat alleen de punten van FI komen te vervallen.
En is die driver wissel meteen? Gaat Stoffel dan weg of Alonso per direct met pensioen?
[ Voor 29% gewijzigd door BlauweFles op 23-08-2018 11:43 ]
Verder ligt Fernley er al uit bij FI en wordt de motorregel van 2021 mogelijk uitgesteld.BlauweFles schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:40:
En even echt nieuws:
Liberty tries to get all teams to agree to a new Force India rescue plan. The deal would erase all WCC points from the first 12 races. And it would likely cause a driver rotation at Monza: Stroll -> Force India, Kubica -> Williams, Ocon -> McLaren.
AMuS:https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/force-india-rettung-spa/
Ik zie trouwens dat ik het verkeerd heb begrepen. Eerder in de week las ik een verhaal van een andere potentiele koper die vond dat de overname door Stroll niet goed verlopen was. Maar dit blijkt om iets anders te gaan. Blijkbaar heeft Stroll alles gekocht wat Force India een raceteam maakt, maar NIET de FIA registratie/licentie. Zonder dat startbewijs mag je niet racen. Die overname is geblokkeerd door Renault, Mercedes en Ferrari Williams en McLaren. Beetje vage actie, maar ik denk alsnog dat het met een sisser afloopt. De FIA kan denk ik vast wel iets verzinnen in de vorm van een dispensatie voor één race en dan moeten ze ervoor zorgen dat ze het voor de volgende race in orde maken.ATS schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:19:
[...]
Force majeure lijkt me dit niet onder te vallen, maar IANAL. Ik denk dan eerder aan weersomstandigheden of politieke onrust waardoor transport van de auto's vast komt te staan en niet op tijd op het circuit kan zijn, of zoiets, niet aan een of ander rechtszaakje.
Wat force majeur exact is, juridisch gezien, weet ik ook niet. Ook ik ben geen advocaat. Maar ik kan me goed voorstellen hoe deze situatie daaronder valt. Het is nl een gevolg van allerlei last minute efforts om de boel draaiende te houden en dan heb je een technisch/juridisch detail dat je in de weg staat. Maar goed, laat de advocaten daar maar over bekvechten. Ik kan wel iets verzinnen, maar als er in wetboeken of contracten heel duidelijk staat wat het betekent (en vooral wat het NIET betekent) dan is dat gewoon de werkelijkheid.
Prima plan. Ik snap alleen OCO naar McLaren niet.BlauweFles schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:40:
En even echt nieuws:
[...]
AMuS:
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ze kunnen hem niet zomaar op straat zetten? Dus laten ze een ander team dat probleem voor hun oplossen (als ik het goed zag Vandoorne eruit, Ocon erin).Jasphur schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:44:
[...]
Prima plan. Ik snap alleen OCO naar McLaren niet.
Hmm. Zonde van VAN. Leuk voor KUB en OCO though. Maar zonde van VAN.
BlauweFles schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:40:
En even echt nieuws:
[...]
AMuS:

Laten we het hopen van niet... FI al hun punten kwijt lijkt me niet fair, het team verandert alleen van eigenaar, en punten afnemen van een toch al kwakkelend team is een zware straf met grote financiële consequenties. De roulatie met de coureurs hoop ik toch ook van niet eigenlijk. Het zou heel triest van voor VanDoorne (die zal er dan wel uit gewipt worden bij McLaren op plaats te maken voor Ocon), en sorry, ik gun het Stroll echt niet om een betere auto te krijgen al zal dat wel onvermijdelijk zijn op termijn. Ocon wint m.i. niets met een move naar McLaren dit seizoen. Kubica terug in een race zitje zou wel een stunt zijn natuurlijk, maar of het echt wat op gaat leveren betwijfel ik.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik snap het ook niet.. OCO is een Mercedes rijder.. laat die dan naar de Williams gaan?Jasphur schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:44:
[...]
Prima plan. Ik snap alleen OCO naar McLaren niet.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Waarom leuk voor Ocon? Oke, hij gaat an voor het "grote" McLaren rijden, alleen presteerden die afgelopen jaren (verder) onder het niveau van Force India. Voor Ocon zou het dus een stap terug kunnen zijn op gebied van prestaties/resultaten.Jasphur schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:46:
Hmm. Zonde van VAN. Leuk voor KUB en OCO though. Maar zonde van VAN.
Leuk als in: fijn dat hij zijn baan mag houden.
Klopt.RobertMe schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:45:
[...]
Ze kunnen hem niet zomaar op straat zetten? Dus laten ze een ander team dat probleem voor hun oplossen (als ik het goed zag Vandoorne eruit, Ocon erin).
De reden is dat McLaren, Williams en Renault niet akkoord gaan met een eerder voorstel. Die worden zo allemaal gecompenseerd.
Williams krijgt gewoon doorbetaald en is van Stroll jr af.
McLaren heeft zijn rijders voor volgend jaar compleet.
Renault. Geen idee. Maar waarschijnlijk ook iets met geld.
Dat lijkt dan ook definitief Key > McLaren. Norris > TR rond te maken.
Kind van de rekening? Stoffel.
Ik meen dat ik gelezen heb (toen ik uitzocht of je mid season van motor leverancier mag wisselen). Dat je een 2e inschrijving krijgt en niet meer mee doet met het WCC maar dat aan het einde van jaar de punten wel bij elkaar opgeteld worden voor de geld verdeling.ATS schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:47:
[...]
![]()
Laten we het hopen van niet... FI al hun punten kwijt lijkt me niet fair, het team verandert alleen van eigenaar, en punten afnemen van een toch al kwakkelend team is een zware straf met grote financiële consequenties. De roulatie met de coureurs hoop ik toch ook van niet eigenlijk. Het zou heel triest van voor VanDoorne (die zal er dan wel uit gewipt worden bij McLaren op plaats te maken voor Ocon), en sorry, ik gun het Stroll echt niet om een betere auto te krijgen al zal dat wel onvermijdelijk zijn op termijn. Ocon wint m.i. niets met een move naar McLaren dit seizoen. Kubica terug in een race zitje zou wel een stunt zijn natuurlijk, maar of het echt wat op gaat leveren betwijfel ik.
Als andere teams gecompenseerd worden, waarom zouden teams als RedBull, Ferrari en Mercedes dan zonder enig voordeel akkoord gaan? Of zou RedBull dan wellicht inderdaad Norris kunnen overnemen van McLaren en hem in de STR zetten volgend jaar?BlauweFles schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:50:
[...]
Klopt.
De reden is dat McLaren, Williams en Renault niet akkoord gaan met een eerder voorstel. Die worden zo allemaal gecompenseerd.
Ok, dat zou de zaak wel veranderen, want FI doet toch niet mee voor het WCC.ArcticWolf schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:51:
[...]
Ik meen dat ik gelezen heb (toen ik uitzocht of je mid season van motor leverancier mag wisselen). Dat je een 2e inschrijving krijgt en niet meer mee doet met het WCC maar dat aan het einde van jaar de punten wel bij elkaar opgeteld worden voor de geld verdeling.
[ Voor 29% gewijzigd door ATS op 23-08-2018 11:57 . Reden: Reactie op 2e post. ]
Ik had geen zin om het hele verhaal uit te typen, maar het was inderdaad niet alleen maar de afwezigheid van Newey waardoor de RB13 zo slecht was. Feit blijft dat Newey een groot aandeel heeft in de snelheid van de Red Bull, niet voor niets is hij zo gewild op de Paddock. Naar een ander team overstappen zie ik 'm niet meer doen, maar er komt een moment dat-ie met pensioen wil, ongetwijfeld. Dat Newey ook wel eens fouten heeft gemaakt is bekend ja.R2D2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 07:41:
[...]
Iedereen denkt altijd dat Newey "wel even een goede auto bouwt" maar ook Newey heeft behoorlijke miskleunen gebouwd in zijn tijd bij McLaren. Newey alleen is dus geen garantie dat er wel even een goede gebouwd gaat worden voor volgend jaar en dat "hij" wel even de tekorten weg poetst met een "formidabele" auto.
Daarnaast had de RB13 last van het feit dat er correlatie problemen waren tussen wat men in de simulaties / windtunnel zag en wat er op het asfalt gebeurde. Ik geloof niet dat de slechte start te wijten was aan het feit dat Newey in het begin van het jaar wat meer tijd in de Valkerie en de bootjes mocht stoppen. Dat wil iedereen natuurlijk graag horen "want als Newey weer 100% op een project staat zal het allemaal wel weer beter worden" maar zo blijkt het in de praktijk toch ook niet te werken.
En de directe mensen om Newey heen zullen ook geen koekenbakkers zijn net als de ontwerpers / engineers welke bij andere teams rond lopen. Ik denk dat RBR zich wel enige zorgen zou moeten maken om zijn opvolging nu Key dreigt te gaan vertrekken naar McLaren en er volgens mij verder geen "boegbeelden" meer aanwezig zijn met de naam / status van Newey.
Wat betreft de Honda motor, ik maak me daar persoonlijk niet zo heel veel zorgen over. Zo slecht doet de Honda het niet dit jaar. Als je bijvoorbeeld Leclerc in de Sauber vergelijkt met een Gasly in de Torro Rosso zitten die redelijk dicht bij elkaar als je af gaat op hun prestaties (en dan denk ik dat Leclerc zelfs nog de betere coureur is van de 2).
Honda (meen ik ooit eens ergens gelezen te hebben) heeft ook Ilmor aangetrokken voor de verdere ontwikkeling en die hebben al een historie met RBR dus ik denk dat het alleen maar mee kan vallen volgend jaar. Ik denk dat het een zegen is voor RBR dat McLaren de boel niet op de rit kreeg met Honda en dat RBR eindelijk afscheid kan nemen van Renault waar men al jaren een niet al te beste relatie mee heeft maar wel mee door moest omdat er geen enkel alternatief voor ze was.
Die Honda motor achter in de STR, sommigen hier roepen dan dat STR er slecht voor staat op motorisch vlak, de statistieken mbt gebruikte (motor)onderdelen lijkt dat te bevestigen. Alleen in dit geval zegt het helemaal niets, Honda heeft immers vrijbrief om STR als testteam te gebruiken, als zij een verbetering hebben gemaakt die ze willen proberen, hup, monteren die bende. Alles op inzet om volgend jaar een betere motor achterin de RB15 te kunnen lepelen. Zoals ik eerder aangaf weten ze bij Honda echt wel hoe ze een motor moeten bouwen, het kan nog kort of lang duren, maar uiteindelijk komt dat gewoon goed.
Wellicht lees ik de toon verkeerd of komt je post verkeerd over, maar kunnen we het belerende toontje, en de ondertoon "Weer zo'n nieuwe F1 kijker

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik las dat die overname geblokkeerd was door Indiase crediteuren van FI/Sahara.mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:44:
[...]
knip
Die overname is geblokkeerd door Renault, Mercedes en Ferrari Williams en McLaren.
knip
Tegelijk: winnaar: McLaren. Key is een aanwinst, en hoe graag ik Stoffel ook zie rijden denk ik dat Ocon de betere coureur is.BlauweFles schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:50:
[...]
Klopt.
Ik neem aan dat als Ocon vaste rijder naast Sainz gaat worden dat ie dan Mercedes Junior af zal zijn. Voor wat dat waard is natuurlijk, want als ie bovengemiddeld presteert kan ie natuurlijk altijd weer naar Mercedes (of Ferrari of welk team dan ook) verhuizen op een gegeven moment.
Zitten "we" nog wel met de opkomende talenten uit de F2. Er zijn er iig 2 die volgend jaar een zitje in een F1 bolide zouden "moeten" krijgen. Norris naar STR zou kunnen, maar dan zou ie Mclaren junior af zijn (lijkt mij). En Russel zou bij Williams in kunnen stappen, als daar schoon schip wordt gemaakt. Want met dat team moet toch ook het e.e.a. gebeuren wil het nog blijven bestaan. Misschien zien we een Haas2018/Ferrari2017 kunststukje herhaalt in de vorm van Wiliams2019/Mercedes2018? In deze tijd mag alles geroepen worden, wat er tot nu toe is gebeurd was toch al niet voorspeld
Zitten "we" nog wel met de opkomende talenten uit de F2. Er zijn er iig 2 die volgend jaar een zitje in een F1 bolide zouden "moeten" krijgen. Norris naar STR zou kunnen, maar dan zou ie Mclaren junior af zijn (lijkt mij). En Russel zou bij Williams in kunnen stappen, als daar schoon schip wordt gemaakt. Want met dat team moet toch ook het e.e.a. gebeuren wil het nog blijven bestaan. Misschien zien we een Haas2018/Ferrari2017 kunststukje herhaalt in de vorm van Wiliams2019/Mercedes2018? In deze tijd mag alles geroepen worden, wat er tot nu toe is gebeurd was toch al niet voorspeld
Testing, one, two ...
Silly seaon just got really silly.BlauweFles schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:40:
En even echt nieuws:
[...]
AMuS:
Maar dit lijkt er echt op dat Williams, McLaren en Renault gewoon FI willen plukken en kreupel willen slaan omdat ze het team maar moeilijk aankunnen. Nu moeten om maar te blijven bestaan hun WCC punten inleveren, Ocon naar McLaren, Stroll naar FI zodat ze daar ook niks aan hebben en Williams die met Kubica verder gaat. Vandoorne einde F1 carrière als Sauber of STR hem niet goedkoop oppikken.

Effectief wel, maar dat is vooral omdat het niet haalbaar is om bij alle 13 banken de goedkeuring te regelen voordat de GP van Belgie begint.Tleilaxu schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:55:
[...]
Ik las dat die overname geblokkeerd was door Indiase crediteuren van FI/Sahara.
(ik heb nergens iets gelezen over dat een van de crediteuren het wil blokkeren)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 23-08-2018 12:12 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En als Force India toch "gered" wordt; is Williams dan niet de volgende kandidaat? Want ik neem aan dat Stroll geen 2 teams gaat financieren...
Ik ben bang dat dat nog wel eens heel snel kan gaan; zou wel zonde zijn van een renstal met zo'n geschiedenis.
Ik ben bang dat dat nog wel eens heel snel kan gaan; zou wel zonde zijn van een renstal met zo'n geschiedenis.
Idd, bij AMuS hebben ze het over 2 teams (teilnehmer) die op dit moment aanvullende eisen stellen voordat ze hun poot eronder zetten.YakuzA schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:11:
[...]
Effectief wel, maar dat is vooral omdat het niet haalbaar is om bij alle 13 banken de goedkeuring te regelen voordat de GP van Belgie begint.
(ik heb nergens iets gelezen over dat een van de crediteuren het wil blokkeren)
Testing, one, two ...
Ik vind het toch wel een beetje jammer voor Stoffel. Zou Sauber hem volgend jaar willen inlijven? Vasseur kent hem al uit de GP2 en persoonlijk zie ik liever Vandoorne rijden dan Ericsson.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Willen? Wellicht wel, maar kunnen? Ericsson neemt een zak geld mee (en zijn sponsoren zijn aandeelhouders van het team geloof ik tegenwoordig?) en Vandoorne wil betaald worden AFAIK. Dat wordt een lastige zaak, zeker omdat Vandoorne (ongeacht de reden) niet de sterren van de hemel gereden heeft. Hij heeft niet gedaan wat zijn eigen teammaat en Leclerc wel gedaan hebben: beter rijden dan eigenlijk kan met de auto die er staat.Ample Energy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:20:
Ik vind het toch wel een beetje jammer voor Stoffel. Zou Sauber hem volgend jaar willen inlijven? Vasseur kent hem al uit de GP2 en persoonlijk zie ik liever Vandoorne rijden dan Ericsson.
Is het niet zo dat Ericsson alleen door die aandeelhouders wordt gedragen en zelf geen geld meeneemt? Dat zal zijn gebeurt door wat hij heeft laten zien, maar als zij hem zat worden hebben zowel Vandoorne als Ericsson volgens mij geen geld om een team mee te overtuigen hen een kans te geven.ATS schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:26:
[...]
Willen? Wellicht wel, maar kunnen? Ericsson neemt een zak geld mee (en zijn sponsoren zijn aandeelhouders van het team geloof ik tegenwoordig?) en Vandoorne wil betaald worden AFAIK. Dat wordt een lastige zaak, zeker omdat Vandoorne (ongeacht de reden) niet de sterren van de hemel gereden heeft. Hij heeft niet gedaan wat zijn eigen teammaat en Leclerc wel gedaan hebben: beter rijden dan eigenlijk kan met de auto die er staat.
Als de aandeelhouders van Sauber groot fan zijn wordt het lastig, maar Vandoorne heeft op dit moment wel meer punten dan Ericsson en Ericsson heeft een periode van bijna 3 jaar geen punten gehaald (tussen Monza 2015 en Barhein dit jaar). Maar dat laatste dat je zegt kan ik niet ontkennen.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Poeh, wanneer was de laatste keer dat silly season bijna net zo interessant was om te volgen als de races zelf?
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Was het niet zo dat Ericson zijn persoonlijke sponsoren later zijn gaan investeren in het team? Dus misschien brengt Ericson nu niks mee, maar de mensen die 2 jaar terug betaalden om hem te laten rijden bij Sauber zijn nu wel mede eigenaar. Uiteindelijk komt het dus bij wijze van op hetzelfde neer. Twee jaar terug betaalden ze het team om Ericon er te laten rijden, nu betalen ze het team om invloed te hebben, en vervolgens gebruiken ze die invloed om Ericson er te laten rijden.Ample Energy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:40:
[...]
Is het niet zo dat Ericsson alleen door die aandeelhouders wordt gedragen en zelf geen geld meeneemt? Dat zal zijn gebeurt door wat hij heeft laten zien, maar als zij hem zat worden hebben zowel Vandoorne als Ericsson volgens mij geen geld om een team mee te overtuigen hen een kans te geven.
Als de aandeelhouders van Sauber groot fan zijn wordt het lastig, maar Vandoorne heeft op dit moment wel meer punten dan Ericsson en Ericsson heeft een periode van bijna 3 jaar geen punten gehaald (tussen Monza 2015 en Barhein dit jaar). Maar dat laatste dat je zegt kan ik niet ontkennen.
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 23-08-2018 12:45 ]
Denk dat je het verkeerd leestDestruction schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:52:
Wellicht lees ik de toon verkeerd of komt je post verkeerd over, maar kunnen we het belerende toontje, en de ondertoon "Weer zo'n nieuwe F1 kijker" niet beter achterwege laten? Hoef ik niet steeds te herhalen dat ik al zo'n 20 jaar F1 kijk
Ik kijk net als jij al 20+ jaar F1 maar dat zegt vrij weinig. Ik ken mensen die nog geen 5 jaar kijken en een grotere schat aan kennis hebben dan de gemiddelde liefhebber die Senna nog heeft zien racen in zijn beginjaren
Feit is en blijft echter wel dat de problemen met de RB13 niet perse te wijten waren aan het feit dat Newey met andere hobbies bezig was, dan had ie in de tijd dat ie wel met de auto bezig was geweest de problemen ook al wel aan moeten zien komen. Correlatie problemen zijn vandaag de dag gewoon een groter probleem geworden dan in het verleden waarin men minder moeite had om zulke zaken "in season" op te lossen omdat men A) minder gebruik maakte van simulaties en
Newey is een genie, daar zal iedereen het over eens zijn maar niet in zijn eentje verantwoordelijk voor de successen of het falen van de door hem gebouwde auto's. Overigens zie ik hem zo 1-2-3 ook niet vertrekken naar een ander team voor zijn pensioen... aan de andere kant, Simone Resta vertrok ook vrij recent bij Ferrari om vervolgens aan de slag te gaan bij Sauber, dingen kunnen soms raar lopen in de F1
Ik zou als ik Norris was er niet eens rouwig om zijn en de kans grijpen. Ik denk dat de kans groter is om via Torro Rosso door te stomen naar Red Bull Racing dan dat McLaren weer mee gaat doen om de podiums.hardware-lover schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:57:
Norris naar STR zou kunnen, maar dan zou ie Mclaren junior af zijn (lijkt mij).
Sterker nog, je zou kunnen hopen dat door het vertrek van Key de invloed van Red Bull Racing op de Torro Rosso van volgend jaar daardoor groter wordt en dat men daardoor nog wat verder mee kan liften op de ontwikkelingen bij Red Bull.
Williams en McLaren lijken mij de laatste teams waar je als "talent" onder contract wil staan op dit moment
[ Voor 19% gewijzigd door R2D2 op 23-08-2018 13:08 ]
Wow wat een soap. Geweldig!
Deze zomerstop is stukken interessanter dan de winterbreaks
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Gelukkig wel! gaat er tenminste 1 van de 2 breaks snel voorbij!caspervc schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:06:
Wow wat een soap. Geweldig!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Vanwaar die "verplichting" van/met Ocon om naar McLaren te gaan? Contractueel zou het nergens op slaan: hij heeft immers een contract met een overgenomen tent dat op papier failliet cq doorverkocht is en dus zijn die contracten in principe niets waard.

@Bart-Willem Waarschijnlijk Mercedes die voor met Ocon aan de tafel zit
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Ze hadden het in dit filmpje over, dat Ocon een contract bij Mercedes heeft.Soggney schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:16:
@Bart-Willem Waarschijnlijk Mercedes die voor met Ocon aan de tafel zit
Dat zal er ook mee te maken hebben
Ik vraag me eigenlijk af of Mercedes niet hun handen aftrekt van Ocon en vrij wil zijn om de opvolger van Hamilton te kiezen als het moment daar is. Ocon zit nu twee jaar in de F1 en heeft zich aardig gehandhaafd. Maar het lijkt geen supertalent te zijn en voor 2021 kan hij waarschijnlijk niet terecht bij Mercedes. Verder denk ik dat Toto veel liever Max heeft dan Ocon als vervanger voor Hamilton. Ocon dan "dumpen" bij McLaren is dan niet zo vreemd. Vreemder is eigenlijk dat McLaren veranderd is is de dumpplek voor coureurs waar de topteams geen plaats voor hebben en eigenlijk vanaf lijken te willen.
Ik heb het ook even gelezen, en begrijpend lezen in het Duits kan moeilijk zijn, Daar even dit voor wie er moeite mee heeft :Bart-Willem schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:09:
Vanwaar die "verplichting" van/met Ocon om naar McLaren te gaan? Contractueel zou het nergens op slaan: hij heeft immers een contract met een overgenomen tent dat op papier failliet cq doorverkocht is en dus zijn die contracten in principe niets waard.
- Force India heeft een wijziging ondergaan en zou daarmee prijzengeld verliezen. Dat wordt te duur en dat wil men voorkomen. De deal ligt op tafel en 8 van de 10 teams zijn akkoord. Het "insolvenz" verklaren was de goedkoopste manier om het team te redden. En waarschijnlijk de enige.
- Lawrence Stroll heeft alleen de financiën overgenomen. Aandelen blijven waar ze zijn, net als de inventaris en de rechten.
- weigering van één van de teams om akkoord te gaan zorgt ervoor dat het team bij 0 moet beginnen en alle rechten verliest.
- in eerste instantie lagen Williams, McLaren en Renault dwars. De laatste 2 hadden zorgen dat Force India een Mercedes B team ging worden en Williams is bang voor het eigen voortbestaan.
- Voorstel wat er nu ligt : alle punten van Force India worden geschrapt en ze moeten nu opnieuw beginnen. Daarna mogen ze weer meedoen met de prijzenpot. Ook de 30+ miljoen uit de standaaard verdeling mogen ze houden.
- De teams hebben tot vandaag de tijd en op dit moment hebben 2 teams extra eisen gesteld.
Als iedereen akkoord is :
- Lawrence Stroll betaalt Williams voor de rest van 2018 (zit in de deal)
- Lance Stroll verkast direct naar Force India (zit in de deal)
- Kubica naar Williams (zit in de deal)
- Ocon kan naar McLaren (zit NIET in de deal)
Dat laatste kan alleen als Stoffel wordt ontslagen. Maar het ontslag van Stoffel is geen onderdeel van de deal.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
asing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

Ja, die spelen ook een rol. Die willen natuurlijk hun geld zien en willen niet met de nieuwe eigenaren onderhandelen. Maar ook al nemen ze dat over, moet de FIA en de teams nog accoord gaan met het overnemen door een andere partij van die startlicentie (ik noem het gemakshalve maar zo).Tleilaxu schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:55:
[...]
Ik las dat die overname geblokkeerd was door Indiase crediteuren van FI/Sahara.
Een ingewikkeld juridisch steekspel en het draait allemaal om geld en belangen (maar dat staat gelijk aan geld). Beetje jammer dat de sport op die manier gespeeld wordt.
Het versterkt mijn mening dat de problemen van de sport niet opgelost kunnen worden door nieuwe regeltjes. Het grote geld wint altijd. Hooguit een keer een team dat 'per ongeluk' wint door een slimmigheidje, maar de grote teams kunnen hun achterstand wegkopen. In het volgende seizoen is het weer business as usual. Er zijn gewoon teveel grote commerciele belangen mee gemoeid. Net als in het voetbal en andere populaire sporten. Geld verpest alles. Alleen als je een manier weet om het zo te maken dat het niet uitmaakt hoeveel geld je hebt, kun je een eerlijke serie maken. Dat betekent een eenheidsklasse. Maar dat krijg je a)niet voor elkaar en b)komt niemand kijken, want dan is ook meteen de engineering factor verdwenen. Kijk naar Indy. Leuke races hoor, maar niemand kan het verschil maken door een slimmere engineer. En dat is nou het leuke van F1, het gaat om een snelle coureur, een snelle wagen én slimme engineers en een goede strategie.
Maar goed...ik dwaal af...

Want McLaren rijdt inderdaad met Mercedes-motoren ja.
Het zou dan logischer zijn dat Ocon bij Williams instapt.
het is heel moeilijk om vanuit hier het precies te bekijken. maar ergens snap ik wel dat er teams voorliggen en dat het geld wat force india tot nu toe verdient/nog moet krijgen niet naar stroll en co gaat want als ik dit leesasing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:28:
[...]
Ik heb het ook even gelezen, en begrijpend lezen in het Duits kan moeilijk zijn, Daar even dit voor wie er moeite mee heeft :
- Force India heeft een wijziging ondergaan en zou daarmee prijzengeld verliezen. Dat wordt te duur en dat wil men voorkomen. De deal ligt op tafel en 8 van de 10 teams zijn akkoord. Het "insolvenz" verklaren was de goedkoopste manier om het team te redden. En waarschijnlijk de enige.
- Lawrence Stroll heeft alleen de financiën overgenomen. Aandelen blijven waar ze zijn, net als de inventaris en de rechten.
- weigering van één van de teams om akkoord te gaan zorgt ervoor dat het team bij 0 moet beginnen en alle rechten verliest.
- in eerste instantie lagen Williams, McLaren en Renault dwars. De laatste 2 hadden zorgen dat Force India een Mercedes B team ging worden en Williams is bang voor het eigen voortbestaan.
- Voorstel wat er nu ligt : alle punten van Force India worden geschrapt en ze moeten nu opnieuw beginnen. Daarna mogen ze weer meedoen met de prijzenpot. Ook de 30+ miljoen uit de standaaard verdeling mogen ze houden.
- De teams hebben tot vandaag de tijd en op dit moment hebben 2 teams extra eisen gesteld.
- Lawrence Stroll betaalt Williams voor de rest van 2018 (zit in de deal)
- Lance Stroll verkast direct naar Force India (zit in de deal)
- Ocon kan naar McLaren (zit NIET in de deal)
Dat laatste kan alleen als Stoffel wordt ontslagen. Maar het ontslag van Stoffel is geen onderdeel van de deal.
bron: https://www.gpupdate.net/...actief-onder-nieuwe-naam/In plaats daarvan veranderde Stroll vorige week zijn strategie en kocht de bezittingen van het team waaronder de wagens, de fabriek in Silverstone, het materiaal en alles dat nodig is om te gaan racen, behalve de daadwerkelijke inschrijving die in theorie nog altijd onder eigendom staat van Force India. Het team staat nog altijd onder curatele, maar heeft nu in werkelijkheid geen bezittingen meer.
dat houd in dat de naam en inschrijving nog bij de oude aandeel houders Vijay Mallya en mol zijn en die dus het recht hebben op dat geld. ookal hebben ze nu geen auto`s enzo meer de licentie is zo ver ik lees niet overgenomen. dus kan volgens mij stroll en co daar ook geen aanspraak op maken net als de punten die tot nu toe gehaald zijn.
zou nog al beetje raar zijn als dat wel kon zonder de rechten te kopen wel het prijzen geld opstrijken.
maar goed ik vermoed dat er vandaag wel een oplossing komt
SorryStoelpoot schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:45:
[...]
Krijgen we de Kubica hype weer? Niet dat het mij tegenstaat overigens, laat maar rijden.
Stel, je heet Olav Moll en je moet je voorbeschouwing voorbereiden en opnemen. Dat is toch geen doen meer nu?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Snel praten om het in die paar min te stouwenasing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:03:
Stel, je heet Olav Moll en je moet je voorbeschouwing voorbereiden en opnemen. Dat is toch geen doen meer nu?
Zo kan ik ook niet wachten op dat rijders bord van F1 Café op ziggo

Gewoon de smoesjes en excuses waarom ze dit niet zagen aankomen.
[ Voor 26% gewijzigd door Bastie-88 op 23-08-2018 14:54 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Daar heeft ie tegenwoordig toch Kamphues en Doornbos voor?asing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:03:
-
Help me even, ik mis het probleem even? Of gaat het over de complete achtergrond van dit silly season?asing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:03:
Ik kan me niet voorstellen dat McLaren Stoffel eruit gooit bij zijn thuis race. Na Spa lijkt me dan logischer maar geef hem in ieder geval die race. En gezien wat Kubica heeft laten zien lijkt me het nog steeds geen F1 waardig momenteel. En niet als Stoffel daarmee zonder zitje is
[ Voor 31% gewijzigd door Martinspire op 23-08-2018 14:52 ]
Niet in de zin van een motor of wagen ontwerpen, maar het team achter een indycar heeft ook nog steeds enorm veel invloed op de prestaties van de wagen, alleen veel meer tactisch vlak. Uitrekenen qua benzine, uitrekenen pits en banden (je mag bv er ook gewoon 2 ipv 4 wisselen), doorrekenen van tijden nav schade (er crashed vaak wat). En dat alles buiten de initiële setup (binnen de regels uiteraard) van wagen.mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:34:
Kijk naar Indy. Leuke races hoor, maar niemand kan het verschil maken door een slimmere engineer. En dat is nou het leuke van F1, het gaat om een snelle coureur, een snelle wagen én slimme engineers en een goede strategie.
Maar goed...ik dwaal af...
Nascar is precies hetzelfde, ze moeten tot de millimeter voldoen aan eisen, maar de technische denktank erachter doet nog steeds overuren om heel de race uit te rekenen, hoge bocht/lage bocht, rechte stukken, slipstream etc.
Laten we eerlijk zijn, in F1 is 'slim' niets meer dan 'grijs gebied vinden binnen de regels', of dit nu een vleugeltje, diffuser of spiegeltjes zijn.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Wat denk je van de move van RIC, GAS die naar RBR gaat, SAI naar McLaren, ALO die uitstapt.. en als bovenstaande doorgaat ligt OCO of VAN eruit, verkast STR, en komt KUB ineens terug. Dan hebben we een persco met 8 coureurs en de hele wereldpers wil een quote van iedereen.Stoelpoot schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:42:
[...]
Help me even, ik mis het probleem even? Of gaat het over de complete achtergrond van dit silly season?
Dat wordt uitdagend!
Wisseling zou per Imola zijn dus Vandoorne rijdt Spa zeker. Hij moet alleen tijdens FP1 rookie Norris alle kanten van de baan laten zien en echt even uitblinken.Martinspire schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:44:
Ik kan me niet voorstellen dat McLaren Stoffel eruit gooit bij zijn thuis race. Na Spa lijkt me dan logischer maar geef hem in ieder geval die race
[ Voor 29% gewijzigd door asing op 23-08-2018 14:49 ]
Imola? Oude tijden herleven?asing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:47:
[...]
Wisseling zou per Imola zijn dus Vandoorne rijdt Spa zeker.
Ik heb meer medelijden met Doornbos, Kamphues, Tim/Tom en Rick Winkelman (achter de schermen die laatste). Dit met het F1 cafe van morgenavond.asing schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:03:
Wishful thinking... Monza dus
Klopt. En dat is wat ze in F1 ook doen. Alleen daar heb je de extra factor dat je het verschil kunt maken met een goede auto, die je zelf hebt ontworpen.SinergyX schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
Niet in de zin van een motor of wagen ontwerpen, maar het team achter een indycar heeft ook nog steeds enorm veel invloed op de prestaties van de wagen, alleen veel meer tactisch vlak. Uitrekenen qua benzine, uitrekenen pits en banden (je mag bv er ook gewoon 2 ipv 4 wisselen), doorrekenen van tijden nav schade (er crashed vaak wat). En dat alles buiten de initiële setup (binnen de regels uiteraard) van wagen.
Je gooit nu een heleboel op de grote hoop. De diffuser is met de voorvleugel belangrijkste aerodynamisch object op de auto, waar de meeste downforce vandaan komt. De rest, al die flapjes en liflafjes, staan in dienst van die vleugel en diffuser om zoveel mogelijk lucht te geleiden. Elk afzonderlijk doen ze niet veel, vandaar dat ze nooit echt gemist worden als ze afbreken (waardoor sommige mensen denken dat ze helemaal niets doen). Ja, maar in een notendop komt het daarop neer. Een slim ontwerp maakt gebruik van alles dat binnen de regels is om voordeel te behalen. Lijkt me niet heel bijzonder specifiek voor F1. Iedere sport of wat dan ook doet dat. In Superbike moet je een motor gebruiken waarvan zoveel exemplaren zijn verkocht. Maar dat wil niet zeggen dat Kawasaki met een motor aan de start komt die jij ook kunt kopen. Nee, die motor wordt geblueprint. Ze maken een motorblok met dezelfde specs als de productiemotor, maar dan met veel kleinere toleranties en helemaal met de hand getuned. Precies binnen de regels.Laten we eerlijk zijn, in F1 is 'slim' niets meer dan 'grijs gebied vinden binnen de regels', of dit nu een vleugeltje, diffuser of spiegeltjes zijn.
Maar die engineering maakt dus wél het verschil. En soms is strategie belangrijker. Kijk naar de winst van Max in Spanje. De Ferrari was sneller, maar Max wist precies waar ie gas moest geven en waar ie relatief rustig kon doen om de Fin achter zich te houden. Ook dat is racen. Precies zoals je aangeeft: strategie, de race uitrekenen (kan ook mis gaan, vraag maar aan Mercedes...), en natuurlijk driver skills. Kijk naar wat RBR doet met een minder snelle motor. Dat is die engineering die de auto beter maakt dan de concurrent, alleen de motor is minder, waardoor winnen moeilijk wordt.
Dat is wat mij betreft het aantrekkelijke aan F1. Alleen zo jammer dat het feitelijk alleen weggelegd is voor de rijke teams. Die kunnen al die slimme engineers betalen.

Wat een seizoen is 2018 eigenlijk kwa drama en veranderingen
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
https://www.motorsport.co...gine-rule-change/3162650/
Beetje jammer dat bureaucratisch gedoe dit moet afremmen.
Beetje jammer dat bureaucratisch gedoe dit moet afremmen.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Pierre Gasly is oprecht goed en denkt dat Max Duits is of zo
[ Voor 103% gewijzigd door Oekol op 23-08-2018 15:16 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
https://www.gpfans.com/nl...ia-bij-grand-prix-belgie/
dus ze mogen van die fia mee doen onder (oude naam in belgie) maar stroll en co hebben zover ik gelezen heb de naam helemaal niet overgekocht. en als je de naam niet bezit mag je die volgens mij niet zomaar gebruiken ook al zegt de fia van wel want die wil gewoon de auto`s op de baan.
daar zal nog wel een claim achter weg komen of de curator vind alles maar een beetje goed en doet maar wat. hij moet zo veel mogelijk geld zien binnen te krijgen dus als ze de naam niet willen kopen/hebben gekocht kan hij via rechtzaak weer geld eisen voor het gebruik van de naam
dus ze mogen van die fia mee doen onder (oude naam in belgie) maar stroll en co hebben zover ik gelezen heb de naam helemaal niet overgekocht. en als je de naam niet bezit mag je die volgens mij niet zomaar gebruiken ook al zegt de fia van wel want die wil gewoon de auto`s op de baan.
daar zal nog wel een claim achter weg komen of de curator vind alles maar een beetje goed en doet maar wat. hij moet zo veel mogelijk geld zien binnen te krijgen dus als ze de naam niet willen kopen/hebben gekocht kan hij via rechtzaak weer geld eisen voor het gebruik van de naam
Dit gaat een soap wordenhjvg schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:17:
https://www.gpfans.com/nl...ia-bij-grand-prix-belgie/

Ik denk dat Lawrence wel het een en ander gewend is, lijkt me een ervaren zakenman
Voor wie een samenvatting wil : https://www.autoblog.nl/n...d-rond-force-india-113772
https://twitter.com/SkySportsF1/status/1032635310277111809
Die wou zeker niet weer met Honda's rijden.
Ik geloof er niet zo gek veel van. Horner was laatst in de podcast erg uitgesproken...AzzKickah schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:29:
Nee, Alonso probeert weer onzin te verspreiden dat hij niet naar een ander team wou, niet dat andere teams hem niet wensten te hebben.AzzKickah schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:29:
Ik denk dat het gewoon een dingetje is met 2 interpretaties die in het midden elkaar tegenkomen. Ofwel: RBR heeft een bod gedaan op hun voorwaarden, Alonso zei nee en gaf zijn voorwaarden aan, wat onwerkbaar was voor de structuur binnen RBR. Waarbij ze dus allebei gelijk hebben op een andere manier.DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:33:
[...]
Nee, Alonso probeert weer onzin te verspreiden dat hij niet naar een ander team wou, niet dat andere teams hem niet wensten te hebben.
Ze hebben Magnussen destijds op zijn verjaardag per email ontslagen. Dus als ze echt van Stoffel af willen dan is ie gewoon zijn plek kwijt vrees ik.Martinspire schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:44:
Ik kan me niet voorstellen dat McLaren Stoffel eruit gooit bij zijn thuis race. Na Spa lijkt me dan logischer maar geef hem in ieder geval die race. En gezien wat Kubica heeft laten zien lijkt me het nog steeds geen F1 waardig momenteel. En niet als Stoffel daarmee zonder zitje is
Of ze proberen beiden een beetje interessant te doen. RBR wil graag doen alsof ze hét team zijn waar iedereen voor wil rijden en Alonso wil graag doen voorkomen alsof hij hot commodity is. Ik denk helemaal niet dat RBR hem aan aanbod heeft gedaan. Of het was voor de grap. Zijn salaris en zijn gewenste positie in een team spelen hem parten. Ik denk dat de situatie op dit moment zo is dat er geen enkel team op Alonso zit te wachten. Dat klinkt realistischer dan het omgekeerde...Stoelpoot schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:39:
[...]
Ik denk dat het gewoon een dingetje is met 2 interpretaties die in het midden elkaar tegenkomen. Ofwel: RBR heeft een bod gedaan op hun voorwaarden, Alonso zei nee en gaf zijn voorwaarden aan, wat onwerkbaar was voor de structuur binnen RBR. Waarbij ze dus allebei gelijk hebben op een andere manier.
En dan is er nog de small issue van Red Bull met zijn eigen juniorprogramma dat je behoorlijk degradeerd als je ineens mensen van elders aantrekt. Ik heb er Horner niet over gehoord, maar dat kan bovengenoemde reden hebben.
Horner zei toch ook dat tijdens het interview, dat op de dag dat Ricciarde het bommetje deed, zijn telefoon niet stil stond en dat zowat de hele grid hem gebeld heeft? Dat dus...
Behalve dat De Ferran de schoonvader van Stoffel is.Tomcatter_31 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:45:
[...]
Ze hebben Magnussen destijds op zijn verjaardag per email ontslagen. Dus als ze echt van Stoffel af willen dan is ie gewoon zijn plek kwijt vrees ik.
https://www.ed.nl/buitenl...el-van-bergmeer~a09ffc23/Schumacher reageert weer op prikkels: emotioneel van bergmeer
in hoeverre alles waar is....
Dat wil niks zeggen, wellicht dat hij het niet tijdens het uitblazen van de kaarsjes verteld. Maar als die moet gaan, moet die gaan.Bart-Willem schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:56:
[...]
Behalve dat De Ferran de schoonvader van Stoffel is.
Destijds de reden geweest dat ik toch e.e.a op papier heb laten zetten, je moet jezelf echt afvragen of je zo zou willen levenPaulus07 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:55:
[...]
https://www.ed.nl/buitenl...el-van-bergmeer~a09ffc23/
in hoeverre alles waar is....

Ik hoop dat-ie uiteindelijk hersteld, al zou dat maar zijn om een vader (en opa?) te kunnen zijn voor zijn (klein)kinderen, f*ck het openbare leven, f*ck de race carriere, maar er voor z'n eigen familie kunnen zijn.
Ik vrees echter dat het korte oplevingen zijn en hij netzoals Friso en Bianchi zal overlijden als gevolg van dit letsel, binnen niet al te lange tijd.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Friso en Bianchi zijn nooit meer uit hun coma geweest en zijn +/- 1 jaar na hun ongeluk overleden.Destruction schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:09:
[...]
Ik vrees echter dat het korte oplevingen zijn en hij netzoals Friso en Bianchi zal overlijden als gevolg van dit letsel, binnen niet al te lange tijd.
Het ongeluk van Schumi is al bijna 5 jaar geleden en dat hij niet meer in coma ligt kunnen we wel aannemen.
Denk niet dat het ook maar enigszins te vergelijken is.
Er zijn vele vormen van comateuze toestand. Als hij vegetatief is, en die traan z'n enige uiting op dit moment, zou ik er diep ongelukkig van worden .. niet in de laatste plaats voor de familie.AzzKickah schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:13:
[...]
Friso en Bianchi zijn nooit meer uit hun coma geweest en zijn +/- 1 jaar na hun ongeluk overleden.
Het ongeluk van Schumi is al bijna 5 jaar geleden en dat hij niet meer in coma ligt kunnen we wel aannemen.
Denk niet dat het ook maar enigszins te vergelijken is.
En helaas valt dat erg lang vol te houden met goede verzorging... Blijft een triest verhaal...
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 23-08-2018 18:17 ]
Tuurlijk. Ik ook.MikeyMan schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:15:
[...]
Er zijn vele vormen van comateuze toestand. Als hij vegetatief is, en die traan z'n enige uiting op dit moment, zou ik er diep ongelukkig van worden ..
Maar in een rolstoel zitten, alleen met de ogen kunnen knipperen en soms een traan als hij het meer ziet, is natuurlijk geen coma.
Maar ja, we kunnen er lang en breed over doorgaan, maar we weten het gewoon niet.
Ik verwacht Schumi niet meer in het openbaar te zien tot aan zijn overlijden. Of dat nou binnen nu en 1 jaar, 5 jaar of 20 jaar is.

Oranje veters. Nice touch.
[ Voor 15% gewijzigd door AzzKickah op 23-08-2018 18:21 ]
Maar zo zullen ze waarschijnlijk wel de TV gelden behouden omdat Force India blijft. Nu is het zaak om Williams te verslaan en het gevecht aan te gaan met in ieder geval Sauber en mogelijk STR.alex3305 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:05:
De nieuwe naam van Force India is bekend, het is nu Racing Point Force India (1) (2). Daarmee verliezen ze dus alle punten tot aan dit weekend. Wel jammer, maar was te verwachten.
Technisch gezien heeft Stroll ook niet het team gekocht maar alleen de inboedel. RIFI is dan ook een andere legal entity dan SFI.alex3305 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:05:
De nieuwe naam van Force India is bekend, het is nu Racing Point Force India (1) (2). Daarmee verliezen ze dus alle punten tot aan dit weekend. Wel jammer, maar was te verwachten.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dit is nou een interessante vraag.
With a 'new' entry, will they get a new allocation of power units?
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) 23 augustus 2018
Wie heeft die naam bedacht voor FI? sorry hoor, maar slechter kan bijna niet

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 23-08-2018 19:52 ]
Dat wordt straks naamswijziging op naamswijziging.
Ach beter dan dat ze er helemaal niet staan.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Allicht beter dan GoForAStroll RacingArcticWolf schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:49:
Wie heeft die naam bedacht voor FI? sorry hoor, maar slechter kan bijna niet
Nu dit erdoor is, kom maar met de aankondiging van de rijderswissels!
Volgend jaar dus Racing Point Force CanadaEdgenumber schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:58:
Dat wordt straks naamswijziging op naamswijziging.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1