Hippocampus schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:02:
Misschien lees ik het allemaal verkeerd hoor maar ik heb toch de indruk dat niet alles onzin is wat Cyril Abiteboul zegt. Wel bespeur ik enige anti Reanault vibe in dit topic.
Red bull heeft ook veel punten misgelopen dit seizoen en dat heeft niet alleen met de Renault motor te maken. Ook heeft een Red Bull een pole gepakt dus dat is ook gewoon waar toch?
Ik denk dat in dat bericht wat @
DaniëlWW2 linkt hij juist eerlijk toegeeft dat er fouten zijn gemaakt maar dat ze toch wel progressie hebben gemaakt. Wat ook wel zo is, want ze zijn als team van een 9e naar de 4e plek geschoven in 3 jaar. (ok dit seizoen is nog niet over)
Kijk, verder moeten de persen ook draaien en de PR machine geeft er weer een draai aan. C'est la vie.
Toegeven dat je iets verkeerd gedaan hebt in de F1 is al zeldzaam, laat staan dat het een Fransman is die een fout toegeeft 
Het gaat hier om twee andere dingen dan aangrenzende feitelijke correctheid hier. Ten eerste gaat het hier om de constante contradicties van Abiteboul. Met de motor is niks mis hoor, een dag later is het totaal het tegenovergestelde. Dat doet Abiteboul nu al jaren, en het is ronduit sneu om naar te luisteren. Het is een overduidelijk, eindeloos PR offensief met als doel zoveel mogelijk onzin naar buiten te werpen en letterlijk jezelf uit de problemen schreeuwen. Ondertussen spreken de resultaten de verhalen van Abiteboul steeds tegen.
Natuurlijk zit Abiteboul vast in een onmogelijke positie. Ze krijgen het budget om een topteam te zijn niet los bij de Renault groep. Ze zijn ook niet goed genoeg om enorme sponsoren aan te trekken die bereid zijn elk tientallen miljoenen te betalen zodat Renault F1 daadwerkelijk kan inlopen. Renault F1, zowel het Franse als Britse deel zullen gezamenlijk een bedrag van minstens €500 miljoen moeten krijgen om een beetje in te gaan lopen. Minstens, want eigenlijk moeten ze nog meer als je ziet wat Mercedes en zeker Ferrari uitgeeft. De RBR-Honda alliantie zal denk ik ook over de €500 miljoen gaan.
Ondertussen is ook duidelijk aan het worden wat Ferrari nu werkelijk uitgeeft, en het is meer dan gedacht. Forbes heeft het aardig verzameld (gejat van The Independent) en komt uit op een enorme €509,6 miljoen voor R&D van Ferrari in 2016. Niet alles daarvan is het F1 team, nee alleen maar het meeste. Komt er ook nog eens €93,4 bij voor het team zelf en salarissen. The Independent rekende met 75% als schatting voor de F1. Dan zou Ferrari al meer aan R&D uit hebben gegeven, dan het gehele Mercedes F1 team in 2016. Nu begrijp ik ook opeens waar de uitstekende SF70H vandaan kwam.
Zie:
https://www.forbes.com/si...et-revealed/#2d8ff3707fa5
https://www.independent.c...posal-rules-a8060521.html
https://www.forbes.com/si...s-ten-teams/#5253e6476595
Maar dit brengt me bij het tweede punt van Abitaboul, want daar had ik het over voordat Google me weer eens afleidde.
Abiteboul belooft nu al jaren dat Renault een PU zal ontwikkelen die in zal lopen op Mercedes en Ferrari. Dit terwijl Abiteboul weet dat hij het budget niet heeft om deze belofte werkelijk in te lossen. Wat hij nu eigenlijk toegeeft is dat hij hoopte dat Mercedes en Ferrari tegen een prestatieplafond aan zouden lopen, en dat Renault zo op termijn kon inlopen.
En dat is gewoon je klanten, in het bijzonder Red Bull voorliegen. Jarenlang horen we alleen maar dat Renault wel in zal lopen, volgend seizoen zijn ze er hoor. Het geld hebben ze er overduidelijk niet voor. Renault Sport F1 France doet ook wel meer dan alleen een PU ontwikkelen. Anders gebeurde er misschien nog eens iets. Vervolgens heeft Abiteboul gekozen om te liegen over het systematisch gebrek aan vorderingen en vervolgens de schuld van Renault hun falen om beloften na te komen, neer te leggen bij de klant. Wat wil je dan dat Horner zegt? Oh dank je Renault dat wij betalen voor een wanproduct dat steeds kapot gaat?
Steeds is Horner maar de kwade genius die maar problemen veroorzaakt, maar wat moet hij precies? Hij kan in de media ook constant de beloften lezen, en het team waar hij de dagelijkse leiding over heeft, betaalt minstens €20 miljoen per seizoen voor die PU's. Leuk als ze dan weer eens kapot gaan tijdens een race of een serieus gebrek aan vermogen hebben ten opzichte van de concurrentie waardoor ze kansloos zijn tegenover Mercedes en Ferrari op elk recht stuk of vrijwel elke kwalificatie. Dat kost RBR miljoenen per seizoen aan verloren prijzengelden omdat ze op deze manier nooit verder dan P3 in het WCC komen. Miljoenen die RBR ook hard nodig heeft omdat ze al seizoen op seizoen, langzaam maar zeker de financiële slag met Mercedes en zeker Ferrari aan het verliezen zijn.
Het is ook niet alsof Abiteboul niet iets anders had kunnen doen. Hij had eens zijn kop kunnen houden of eerlijk kunnen zijn tegenover RBR over de vorderingen. Er zijn de geruchten dat RBR Ilmor in 2015 had ingeschakeld om die Renault PU op orde te krijgen, en Renault nee zei. Dat lijkt me toch niet de stap van een onwelwillende, toen nog partner van Renault.
Abiteboul had er ook voor kunnen kiezen de media niet of nauwelijks te woord staan of duidelijk kunnen maken dat Renault helemaal niet meedeed voor de top in het huidige V6 tijdperk, ook niet qua PU. In plaats daarvan bedient hij zich van valse retoriek zoals dat de Renault PU in staat is om poles te scoren, te winnen of zelfs voor het kampioenschap te gaan. Daarmee eigent hij zich de prestaties van RBR op het gebied van hun chassis zich toe. Gaat er dan weer eens en Renault kapot, dan is het de schuld van datzelfde RBR en datzelfde chassis. Dat is op zijn zachts gezegd niet professioneel...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.