[F1] Seizoen 2018 - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 96 Laatste
Acties:
  • 556.991 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56

Bestla

Kvinne

Edgenumber schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:16:

Wat dat betreft geeft mij maar de banden van vroeger met die groeven. Niet dat ik die groeven terug wil, maar daar konden ze mee door trappen tot er geen groef meer op de band stond en het gewoon slicks waren. Gewoon trappen met die bak.
That's what racing is about.

Niets meer, niets minder. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Bestla op 07-08-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42

mphilipp

Romanes eunt domus

naitsoezn schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:45:
[...]
Uhm, sorry, maar er wordt zoveel gemiddeld en bij elkaar genomen in die data dat je uiteindelijk sowieso nooit meer iets significants kunt vinden. Er wordt teveel bij elkaar op één hoop gegooid.
Snelste rondes van blokken van 4 races teveel data? Valt best mee. Zo maakt ie altijd analyses per seizoen/seizoensdeel en het klopt toch steeds aardig om een beeld te krijgen van de krachtenverhouding. Als Ferrari écht zo'n sprong had gemaakt zoals 'iedereen' beweert, zou je dat moeten kunnen zien. Maar als je dan goed kijkt, zie je dat het welliswaar een kleine verbetering is bij Ferrari, maar zeker ook een teruggang bij Mercedes. Bij elkaar kom je dan op een virtuele sprong van Ferrari, maar dat is dus niet het hele verhaal.
Ik denk dat Gary echt geen pannekoek is als het gaat om inzicht in de performance van de diverse teams. Zijn analyses kloppen toch altijd wel. Het is ook niet zomaar een leunstoeldeskundige.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 09:16
ThomasG schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:06:
Ik heb bij Ricciardo altijd het idee dat de 24/7 big-smile gewoon een masker is.
Tuurlijk is dat zo. Sowieso hebben alle F1 coureurs zonder uitzondering allemaal een flink ego. Moet ook wel, anders komen ze gewoon niet op die plek terecht. Lees anders dit stukje maar eens. En met name over het stukje hoe hij er niet tegen kan verslagen te worden..

Maar de stap die hij nu gezet heeft is eigenlijk gewoon heel slim. Hij kan de komende twee jaar niet terecht bij een van de twee topteams. Als hij bij RBR bleef is de kans gewoon aanwezig dat hij niet met overmacht z'n teamgenoot verslaat. Bovendien rijd RBR zeer waarschijnlijk in ieder geval volgend seizoen gewoon weer op plek 5-6 in niemandsland. Daarmee kan de coereur vaak ook minder van z'n kunnen laten zien (Max liet in de Toro Rosso ook veel meer briljante inhaalacties zien, uitzonderingen met natte races daargelaten).
Dus voor z'n marktwaarde is een stap naar een lager team waarbij hij waarschijnlijk als nr.1 rijder kan gaan rijden gewoon beter. En als over 2 jaar de plekken bij de topteams misschien weer beschikbaar komen heeft hij (afhankelijk van wat hij laat zien bij Renault) gewoon meer kans op zo'n plek.
Dus echt gewoon investeren in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blister__
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 14:02
Soms moet je een stapje terug doen om er twee vooruit te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik weet niet of het wel zo'n slimme zet is. Over 2 jaar zijn zowel Verstappen als Ricciardo contract-vrij. In feiten is iedere coureur dan contract vrij, omdat ze door het Concorde Agreement geen contracten kunnen aanbieden voor 2021. Stel dat een Hamilton of Vettel er over 2 jaar me stopt, en de teams hebben de keuze tussen Verstappen of Ricciardo. Dan is de kans dat ze voor Verstappen gaan groter, vooral omdat hij jonger is en dus langer in het team zal investeren. Ricciardo is dan al 31. Daarbij heeft Ferrari Leclerc, dus zoveel keuze zal er niet zijn. Er zijn dan wel andere motoren, dus is het nog maar de vraag welke motor het beste zal zijn. Als met de 2021 regels de Renault motoren oppermachtig zijn, dan is het een goede zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Twynn schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:33:
Dus voor z'n marktwaarde is een stap naar een lager team waarbij hij waarschijnlijk als nr.1 rijder kan gaan rijden gewoon beter. En als over 2 jaar de plekken bij de topteams misschien weer beschikbaar komen heeft hij (afhankelijk van wat hij laat zien bij Renault) gewoon meer kans op zo'n plek.
Ik zie niet in waarom eigenlijk. RIC is nooit in beeld geweest bij Mercedes en Ferrari. Ik zie 2 jaar rijden voor Renault daar ook niet snel verandering in brengen. Ik denk eerder dat hij heeft gedacht als ik dan toch niet bij de topteams terecht kan, dan maar gaan voor de grote zak geld van Renault...

Edit:
ThomasG schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:42:
Stel dat een Hamilton of Vettel er over 2 jaar me stopt, en de teams hebben de keuze tussen Verstappen of Ricciardo. Dan is de kans dat ze voor Verstappen gaan groter, vooral omdat hij jonger is en dus langer in het team zal investeren. Ricciardo is dan al 31.
Sowieso is die kans veel groter want i.t.t. RIC hebben zowel Ferrari als Mercedes al lopen azen op VER.

[ Voor 25% gewijzigd door warp op 07-08-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 16:05
Ik weet niet of het wel zo'n slimme zet is. Over 2 jaar zijn zowel Verstappen als Ricciardo contract-vrij. In feiten is iedere coureur dan contract vrij, omdat ze door het Concorde Agreement geen contracten kunnen aanbieden voor 2021. Stel dat een Hamilton of Vettel er over 2 jaar me stopt, en de teams hebben de keuze tussen Verstappen of Ricciardo. Dan is de kans dat ze voor Verstappen gaan groter, vooral omdat hij jonger is en dus langer in het team zal investeren. Ricciardo is dan al 31. Daarbij heeft Ferrari Leclerc, dus zoveel keuze zal er niet zijn. Er zijn dan wel andere motoren, dus is het nog maar de vraag welke motor het beste zal zijn. Als met de 2021 regels de Renault motoren oppermachtig zijn, dan is het een goede zet.
Het kan zijn dat er 2021 geen nieuwe Concorde Agreement meer komt.
De huidige Concorde Agreement loopt tot en met 2020. Ons doel is om daarmee te stoppen en een meer langlopende samenwerking zonder vastgesteld eindpunt te creëren."
F1 Today artikel

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dan nog steeds hoeft het geen goeie zet te zijn, zijn contract loopt af en als Renault oppermachtig lijkt te worden, kunnen ze voor die 22mil per jaar wel wat andere mensen in hun auto schuiven, dan zal prijskaartje zeker een rol gaan spelen of hij daar wel door mag gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

https://www.gpblog.com/nl...opgestapt-na-30-jaar.html

Nog een topman van McLaren die opgestapt is.
Heb ik volgens mij nog niet langs zien komen in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

warp schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:44:
[...]
Ik zie niet in waarom eigenlijk. RIC is nooit in beeld geweest bij Mercedes en Ferrari. Ik zie 2 jaar rijden voor Renault daar ook niet snel verandering in brengen
Nou, dat zou zomaar wél kunnen. Niet dat ik het zelf meteen zie gebeuren, maar soms is een dergelijke verandering goed voor iemand. Je wordt gedwongen om alles wat je doet te heroverwegen, aan te passen aan de nieuwe omgeving. Je moet nieuwe relaties opbouwen met de engineer, teamleiding en alle andere mensen. Dat kan zomaar een nieuwe impuls brengen.

Kijk naar Valentino Rossi. Die zat een paar jaar geleden ook een beetje vast. Toen heeft ie met pijn in zijn hart afscheid genomen van Jeremy Burgess (main engineer). Niet dat ze ruzie hadden of dat Rossi hem de schuld gaf van zijn gebrek aan overwinningen, maar er moest gewoon eea veranderen. Door die nieuwe engineer verandert je aanpak van een race weekend en wordt je gedwongen alles nog eens goed te overwegen, omdat je het met de nieuwe man bespreekt. Je moet samen weer een nieuwe aanpak bedenken die voor iedereen werkt.

Dus...het zou zomaar kunnen dat Ricciardo als een herboren man aan de slag gaat en nieuwe energie/motivatie haalt uit het nieuwe team en omgeving. Dit kan zomaar een heel positief effect hebben op zijn prestaties.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TrekDr0p schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:52:
https://www.gpblog.com/nl...opgestapt-na-30-jaar.html

Nog een topman van McLaren die opgestapt is.
Heb ik volgens mij nog niet langs zien komen in dit topic.
Ach....ik denk dat ie liever op zijn bootje van $80mln zit dan zich druk maken over de performance van die McLaren...

Afbeeldingslocatie: https://www.superyachtfan.com/wpimages/wpa8306f67_01_1a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

mphilipp schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:58:
[...]

Ach....ik denk dat ie liever op zijn bootje van $80mln zit dan zich druk maken over de performance van die McLaren...

[afbeelding]
Ik geef hem geen ongelijk 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 18:53
Vuvuzela schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Vind ik een rare conclusie.. Maar we zien helaas pas volgend jaar wat Honda doet. Ik snap niet dat iedereen zo positief is. Alsof Renault evenaren al oke is.. nee dan heb je alsnog een prutmotor.

En Ric kan ook ff 3 a 4 keer Max zijn salaris verdienen bij Renault.
Precies wat de Honda bazen ook uitspreken. Leuk dat Renault is bijgehaald, maar dat is niet het doel. Dat is Mercedes/Ferrari.
Meer ambitie dan ik Abiteboul ooit heb horen prediken. :P

Qua salaris gaat Ricciardo er schijnbaar ook helemaal niet op vooruit, dus dat is geen reden voor de verhuizing.
Hij krijgt bij Renault net zoveel als wat RBR wilde geven. Renault wil niet met geld smijten.
https://www.motorsport.co...-toughest-choice/3154750/
iichel schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:10:
Renault: 2014 - 2018
Honda: 2015 - 2018

een jaartje vind ik niet zo spannend.
Hoewel feitelijk correct -qua racen-, is dat natuurlijk niet het hele verhaal. ;)

Renault was al actief in de Formule 1, was betrokken bij het opstellen van de huidige motorformule. Vanaf het moment dat die regels opgesteld werden zijn ze bezig met de ontwikkeling van de V6T. Dat traject is gestart ergens in 2010/2011.

Pas in 2013 was er een deal tussen McLaren en Honda voor 2015.
Het debacle met het size-zero concept kwam daar nog overheen, wat uiteindelijk resulteerde in een compleet nieuwe PU voor 2017. Dat was ook wel te merken aan de problemen met die motor begin vorig jaar, nadat het eind 2016 vrij redelijk ging. ;)
Anyway Honda heeft enorme stappen gezet in de afgelopen anderhalf jaar. Dat is uiteraard geen garantie dat ze op deze voet doorgaan, laat staan dat RBR volgend jaar al het gat naar voren gaat dichten. Maar je kan moeilijk ontkennen dat Honda veel meer progressie laat zien dan Renault momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

De power unit van dit seizoen is niet te vergelijken met die van 2019. 'Ze hebben nog een aantal races te gaan om nóg meer informatie te vergaren voor volgend jaar. De motor zal volgend seizoen nieuw en compleet anders zijn. Ze hebben geleerd van hun fouten, dat is goed.'
quote van max verstappen @ [url="F1Maximaal]https://www.f1maximaal.nl/nieuws/max-verstappen/181972/verstappen-onthult-honda-motor-volgend-jaar-compleet-nieuw-en-anders"]F1Maximaal[/url]

Dus ze komen met een geheel nieuwe motor in 2019?
Die niet te vergelijken is met de motor van 2018?

Dan ben ik wel benieuwd of ze het niveau van de Renault vast kunnen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
ArcticWolf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

//offtopic
Elk merk heeft zo z'n gremlin motoren, oude PSA blokken waren kut, nieuwe zijn goed
Wel nee, oude psa tu5 1.6 block draait al 19 jaar probleemloos :P ok lekt hier en daar maar het werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
TrekDr0p schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

quote van max verstappen @ [url="F1Maximaal]https://www.f1maximaal.nl/nieuws/max-verstappen/181972/verstappen-onthult-honda-motor-volgend-jaar-compleet-nieuw-en-anders"]F1Maximaal[/url]

Honda heeft allemaal externe mensen aangetrokken die helpen met de motor, waaronder Mario Illien en zijn team (bestaande uit o.a. ex-Mercedes werknemers). Illien had ook in opdracht van RBR naar de Renault motor gekeken en daar zo'n 4% extra performance weten te halen, maar Renault weigerde dat te bouwen; dus die extra performance is er niet. Er zullen ongetwijfeld veel veranderingen zitten in de 2019 motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

ThomasG schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:08:
[...]
Honda heeft allemaal externe mensen aangetrokken die helpen met de motor, waaronder Mario Illien en zijn team (bestaande uit o.a. ex-Mercedes werknemers). Illien had ook in opdracht van RBR naar de Renault motor gekeken en daar zo'n 4% extra performance weten te halen, maar Renault weigerde dat te bouwen; dus die extra performance is er niet. Er zullen ongetwijfeld veel veranderingen zitten in de 2019 motor.
Duidelijk.

Maar ligt het aan mij of hebben meer van jullie dit.
De hunkering naar 2019 is hoger dan het einde van dit seizoen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:53:
Nou, dat zou zomaar wél kunnen. Niet dat ik het zelf meteen zie gebeuren, maar soms is een dergelijke verandering goed voor iemand. Je wordt gedwongen om alles wat je doet te heroverwegen, aan te passen aan de nieuwe omgeving. Je moet nieuwe relaties opbouwen met de engineer, teamleiding en alle andere mensen. Dat kan zomaar een nieuwe impuls brengen.

Kijk naar Valentino Rossi. Die zat een paar jaar geleden ook een beetje vast. Toen heeft ie met pijn in zijn hart afscheid genomen van Jeremy Burgess (main engineer). Niet dat ze ruzie hadden of dat Rossi hem de schuld gaf van zijn gebrek aan overwinningen, maar er moest gewoon eea veranderen. Door die nieuwe engineer verandert je aanpak van een race weekend en wordt je gedwongen alles nog eens goed te overwegen, omdat je het met de nieuwe man bespreekt. Je moet samen weer een nieuwe aanpak bedenken die voor iedereen werkt.

Dus...het zou zomaar kunnen dat Ricciardo als een herboren man aan de slag gaat en nieuwe energie/motivatie haalt uit het nieuwe team en omgeving. Dit kan zomaar een heel positief effect hebben op zijn prestaties.
Daar heb je inderdad wel een goed punt. :)

Aan de andere kant kan hij ook flink onderuit gaan. Stel dat HUL hem in alles de baas is daar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

TrekDr0p schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

Duidelijk.

Nou, de ontknoping van dit jaar wordt hopelijk nog best spannend. Daar kijk ik best naar uit!

Jammer is dat RBR de ontwikkelstrijd van dit jaar lijkt te verliezen en het niet bij kan benen, anders hadden we die als outsider. Dat lijkt nu niet meer te gebeuren (hopelijk heb ik het mis :)).

Verder kijk ik zeker uit naar 2019, zeker met de nog op handen zijnde rijderswisselingen.
Mooi toch? :Y

Te koop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
TrekDr0p schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

Duidelijk.

Nee hoor, het gaat inderdaad nog niet echt veel over de eerste seizoenshelft en wat ons nog te wachten staat. SKY had wel een leuk item/samenvatting afgelopen raceweekend. Met name over hoe er nu meer fouten/incidenten worden gemaakt, niet alleen in het middenveld, maar ook in de top 6. Er moet echt gepushed worden en dat is vooral ten opzichte van 2015/2016 toch wel echt tof om te zien.

Volgens mij was het vorig jaar ook zo dat in de zomer bijna alles over het volgende seizoen ging, en toen werd er gepleit voor het openen van een F1 Topic (komend seizoen).

Ik zal proberen wat leuke items/samenvattingen van SKY te plaatsen als ik wat meer tijd heb volgende week, heb nog wel wat leuke dingen denk ik.

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

ThomasG schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:08:
[...]
Illien had ook in opdracht van RBR naar de Renault motor gekeken en daar zo'n 4% extra performance weten te halen, maar Renault weigerde dat te bouwen; dus die extra performance is er niet.
Ongelofelijk dat ze zo'n grote performancewinst weigeren te bouwen.... 4% zou uitkomen op 35-40pk (als je het daarin zou kunnen uitdrukken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

kevlar01 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:25:
[...]

Ongelofelijk dat ze zo'n grote performancewinst weigeren te bouwen.... 4% zou uitkomen op 35-40pk (als je het daarin zou kunnen uitdrukken)
Waarschijnlijk een gevalletje 'overleg op hoog niveau', waarbij de vraag is gesteld: "Pourquoi kunnen we dat zelf niet?", tja, en wat moet je dan als trotse fransman?

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
albino71 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:27:
[...]

Waarschijnlijk een gevalletje 'overleg op hoog niveau', waarbij de vraag is gesteld: "Pourquoi kunnen we dat zelf niet?", tja, en wat moet je dan als trotse fransman?
Of een gevalletje 'dat kost 300 miljoen miljard, dat doen we dus niet'.
Beetje onzin die opmerking van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
(jarig!)
Is er een bron van die 4% ?
Voor zover ik weet, was Illien een paar jaar betrokken bij Renault en is die samenwerking stop gezet. Maar ik heb nog nergens iets gelezen dat Renault weigert een bepaalde motor te bouwen.

Ik ben er 100% zeker van dat, als een manager beslist om koppig iets te weigeren dat 4% winst kan opleveren, die de week erna geen werk meer heeft

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
albino71 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:27:
[...]

Kan ook zijn "Hebben we al geprobeerd, we krijgen het niet betrouwbaar". Er zijn zoveel redenen waarom Renault die 4% extra power niet wilt/kan bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Kenhas schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:31:
Is er een bron van die 4% ?
Voor zover ik weet, was Illien een paar jaar betrokken bij Renault en is die samenwerking stop gezet. Maar ik heb nog nergens iets gelezen dat Renault weigert een bepaalde motor te bouwen.

Ik ben er 100% zeker van dat, als een manager beslist om koppig iets te weigeren dat 4% winst kan opleveren, die de week erna geen werk meer heeft
Niet direct van de 4%.
Illien initially got involved with Renault's engine plans after being brought on board as a consultant by Red Bull.

He helped work on a new cylinder concept, but in the end Renault elected to go down its own route – even though that did not deliver expected results.

Nevertheless, as first revealed by Motorsport.com, Illien was subsequently drafted on board directly by Renault to help with future developments.

His involvement prompted speculation that Illien was pushed on board after a request from Red Bull – something Renault has made clear is not correct.

Speaking about the role of Illien and his Ilmor company, Renault F1's managing director Cyril Abiteboul said: “It's very simple. It is an association between Renault and Ilmor, and there is no implication.

“I have to respond to some media who said that it was something imposed by Red Bull, or was something only for the benefit of Red Bull. It is not at all the case.

“I have always said that yes, there was nothing from Ilmor that we used at the start or at the end of the [2015] season, but it did not mean that we were not impressed by the capacity of Ilmor to bring some positive stuff to the table.

“That is the basis that our head of engineering decided to continue the relationship with Ilmor, but slightly in a different manner.

“What he is doing is extending our engineering capacity and also making an extra dyno available, so we can scale up our development capacity and catch up quicker.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik gebruikte ook bewust het woordje "Waarschijnlijk", en nog wel als eerste woord in mijn zin. ;)

Anyway...
Ilmor heeft natuurlijk niet iets voorgesteld wat onbetaalbaar is, of wat niet betrouwbaar te krijgen is, lijkt mij.

Zoals ik al aangaf, denk ik dat ze het zelf wilden doen en komen ze er achter dat het moeilijker is dan gedacht.

edit: Wat wellicht ook een mogelijkheid is, dat Ilmor iets onder licentie beschikbaar heeft, maar dat Renault dat niet wilde betalen. Geen idee hoe dat werkt op dat niveau...

[ Voor 21% gewijzigd door albino71 op 07-08-2018 12:45 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Overigens heeft Ilmor/Illien ook interesse om mee te werken aan de nieuwe motorformule van 2021. Lijkt me een goede zaak :)

Acties:
  • +96 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

F1 SBB - Summer Break Blog
(of Schweizer Bundes Bahnen, de NS waar ik woon :P)

#1: F1 banden

Afbeeldingslocatie: https://a.sidepodcast.com/content/2011/03/pirelli_tyre_colours.jpg

Introductie

In deze (vooralsnog 1-delige) blogreeks wil ik proberen de bezoekers van dit topic wat meer info geven over de F1 en haar technische en politieke achtergronden. Dit allemaal met het doel om de 4-weken durende summer break door te komen. Immers, voordat we het weten is het alweer het weekend van Spa *O*

Vandaag ga ik (en ik hoop met een interactieve discussie van aanvullingen, vragen en verbeteringen, dus gaan we) het hebben over 1 van de weinige zogenaamde spec onderdelen in de F1. Naast de ECU en de Halo zijn dit natuurlijk de banden. De band is een essentieel onderdeel van een F1 wagen, net als ieder onderdeel, maar het interessante is dat een band soms meerdere seconden verschil kan maken. Hoe zit dit precies? Zo gaandeweg zal ik verschillende onderwerpen bespreken als compounds, temperatuur, slijtage, degradatie en de toekomst.

A brief (recent) history

Vanaf 2011 levert Pirelli met een exclusiviteitscontract de banden voor de F1. Hiervoor hebben we Avon, Bridgestone, Continental, Dunlop, Englebert, Firestone, Goodyear en Michelin banden zien leveren. Net als de meeste banden in het autoracen volgen de maten niet de normale 215/40 R17 stelsel maar hebben ze de maten resp 305/670 R13 en 405/670 R13. Dat houdt in, een breedte van 305 en 450mm, een diameter van 670mm op een 13-inch velg.
Dit is niet de eerste periode dat we een exclusieve bandenleverancier hebben; na bijvoorbeeld het terugtrekken van Michelin heeft Bridgestone van 2007 tot 2010 de banden geleverd.

Een trend die we vaak zien in de F1, is de zoektocht van de FIA om de autos veiliger te maken en om het racen spannender te maken. Een van de manieren om dit te doen is het verminderen van de grip, en daarmee de snelheden die in de bochten bereikt worden. Minder downforce, minder hulpmiddelen en minder grip van de banden. In 1998 werden banden met groeven geïntroduceerd. Echter, na 10 jaar hadden de engineers er iets op gevonden: meer aero! En zoals we nu zien, meer aero zorgt voor meer dirty air, meer dirty air is minder dicht achter degene voor je racen, en dat leidt tot saaie races. Dus in 2009 kwam de slick weer terug! En dit verdween:

Afbeeldingslocatie: https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-4c967734392b230f8f8982077ca00eeb.webp

Technische aspecten

Temperatuur.
Een F1 wagen, voordat deze de baan op gaat, staat vaak met zwarte dekens om de wielen heen te wachten. Dit is iets wat vrij uniek is voor de F1, in veel andere race series is het niet toegestaan of heeft het geen voordeel. Dit is een eerste hint naar iets heel essentieels in een F1 band: de temperatuur.
Een F1 band heeft een optimale ‘range’ aan temperatuur waarin deze het beste presteert. Hoe zachter de band, hoe hoger deze range. Je moet een actieve F1 band niet zozeer zien als een stuk zwart rubber als op je eigen auto, maar meer als een plakkerige zwarte laag die aan de velg vast zit. Met stijgende temperaturen, smelt de band een beetje en als de temperatuur precies goed is (en bij de superhard moet je denken aan 120-145 graden Celsius, bij de hypersoft iets onder de 100 graden Celsius), is de band op z’n plakkerigst zonder daar problemen van te ondervinden.

Afbeeldingslocatie: https://static.autoblog.nl/images/wp2016/bandentemperatuur-onboard.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/5d6038vbnan01.jpg

Deze temperatuur bereikt de band deels door wrijving. De banden hebben een spanning van 1.4 tot 1.7 bar (voordat Pirelli deze minimumdrukken instelde waren ze nog lager). Lage bandenspanningen zorgen voor veel grip, maar voor veel wrijving. Daarnaast vervormen de banden veel, als er belasting op staat (downforce) of als ze getordeerd worden (bochten). Daarnaast is de asfalt temperatuur ook erg interessant en wordt deze ook vaak vermeld bij het weerbericht. Hopelijk begrijp je hierna waarom… :)

Een band die te koud is, heeft geen grip. Coureurs klagen wel eens over ‘cold tires”. Dat betekent niet dat ze net uit de diepvries komen, maar dat de temperatuur nog niet hoog genoeg is, en dat kan zomaar ‘al’ bij 80-90 graden Celsius gebeuren, afhankelijk van de compound. Te koude banden kunnen zogenaamde graining vertonen, het vormen van korrels rubber op het oppervlak. Ook hoor je wel eens coureurs op de radio klagen dat ze de banden niet op temperatuur krijgen.
Een band die te warm is echter, kan ook oververhitten. Hierbij kan blistering ontstaan, het rubber smelt dusdanig dat het loskomt van het karkas van de band en een klodder verdwijnt.

Als een commentator het heeft over 'switching on the tyres' dan is dit het dus, de band op temperatuur brengen.

Heat cycle.
Een heat cycle is, zoals de naam suggereert, een cyclus van opwarming. Vaak is dit een outlap en een inlap (de pits in en uit), met wellicht een flying lap (snelle ronde) ertussen. Hierdoor verandert de structuur van de band iets, waardoor de band langer meegaat tegen een klein verlies van grip. Effectief maak je de band hiermee iets ‘harder’. Dus een Supersoft kan een slightly-less-super-soft worden.

Grip.
Grip is de mate waarin een band houvast heeft op het asfalt. Door te smelten kan de band lekker plakkerig worden en daarmee zorgen dat de coureur z’n auto met zoveel mogelijk controle en snelheid over de baan kan maneuvreren.
Grip draagt in twee belangrijke factoren bij aan de rondetijden; met meer grip kan een coureur sneller door de bochten heen. Door niet weg te glijden (onderstuur of overstuur) hoeft er voor een bocht niet teveel geremd te worden en met een hogere snelheid bij het uitkomen van een bocht kan het volgende gedeelte van de baan met hogere snelheid hervat worden. Daarnaast kan meer mechanische grip voor meer tractie zorgen. Een F1 auto heeft erg veel vermogen en met de nieuwe hybride turbo motoren ook erg veel koppel. Al dat vermogen en koppel is zinloos als het niet op de baan terecht kan komen. Een versleten, te koude of te harde band kan zorgen voor minder grip dan dat er vermogen is. Het resultaat is, spinnende banden, overstuur en minder snelheid.
Als een auto voldoende mechanische grip heeft (wielophanging, band) en voldoende aerodynamische grip (vleugels, vloer, diffuser) kan dit een enorme bijdrage leveren aan de rondetijd.

Slijtage en degradatie.
Na blistering is het goed om andere vormen van slijtage te uit te leggen. Een F1 band heeft een eindige levensduur en dat kan komen door:

‘Normale’ slijtage,
Stukjes rubber plakken aan de weg en komen los van de band. Ook kan de centrifugale kracht stukjes band losrukken. Dit wordt beschouwd als normaal. Deze stukjes rubber komen vaak op de baan terecht en zijn de zwarte stukjes die naast de racelijn liggen. Deze balletjes worden ‘marbles’ (knikkers) genoemd. Vaak halen coureurs na de race deze knikkers weer op door eroverheen te rijden (pickup) om de auto iets zwaarder te maken, bij de post-race scruitineering.
Afbeeldingslocatie: http://f1place.nl/wp-content/upload_folders/f1place.nl/wat-zijn-marbles-750x300.jpg

De verschillende compounds hebben een verschillende snelheid van slijtage. Hoe harder de band, hoe minder slijtage. Later meer over de compounds.

Met deze slijtage verliest de band ook een beetje performance. Afhankelijk van het circuit en de baan kan het verlies in grip soms minimaal zijn voor een aantal ronden, waarna er ongeveer 0.1-0.2 seconde verlies optreedt. Echter, tijdens een race wordt de auto ook lichter door de verbrande brandstof. Dus over een stint zal een auto gemiddeld sneller worden, ondanks dat de banden langzamer worden!

Tot 2015 hadden de banden ook een 'cliff', zal een band erg ver versleten is, dan heeft deze bijna geen grip meer. Deze cliff is in de huidige banden een stuk minder.

Graining.
Zoals al verteld is graining het vormen van korrels. Een band die nog niet warm genoeg is, kan gaan glijden (niet genoeg grip) waardoor het als het ware korreltjes rubber afgerold worden. Deze gaan elders weer kleven aan de band, waardoor het oppervlak van de band onregelmatig wordt. De band krijgt hierdoor minder grip. Dit is niet het einde van de band, als de band op temperatuur kan worden gebracht.

Blistering
Blistering is reeds besproken, het afsmelten van reepjes compound door oververhitting. Een interessante video: YouTube: How Pirelli's 0.4mm thinner F1 tyres stopped blistering

Overmatige mechanische slijtage.
Zodra een auto z’n grip verliest en een wiel blokkeert (bijvoorbeeld bij het remmen of bij een spin) kan het rubber overmatig afgesleten worden door het ruwe asfalt of nog ruwere run-offs. Hierdoor wordt er letterlijk een vlakke kant aan het wiel geschuurd, een zogenaamde flat spot.

Droge compounds

We horen het vaak, maar wat is het precies? De compound refereert naar de samenstelling van het rubber, en de eigenschappen die daarbij horen.
Banden worden in de F1 genoemd naar hun zogenaamde hardheid. De Pirelli regenboog heeft de hypersoft, ultrasoft, supersoft, soft, medium, hard en superhard.
De hard en de superhard kunnen we snel vergeten, die gaan bijna niet gebruikt worden.

Een ‘rustende’ supersoft is niet sponzig en zacht terwijl de superhard van beton gemaakt is. Een zachtere (meer kneedbare) band geeft meer grip en dit is precies wat de band doet als hij op temperatuur is. Dus een hypersoft geeft lekker veel grip (als je hem op temperatuur krijgt en kan houden, zo’n 90 graden Celsius) maar deze slijt wel sneller. Een superhard geeft je minder grip, maar gaat veel langer mee dan de hypersoft. Gemiddeld moet je aan een delta (tijdverschil) denken van 3 tot 5 tiende per stapje. Dus een hypersoft zal ongeveer een halve seconde sneller zijn (afhankelijk van de auto en het circuit) dan de ultrasoft (dit is uiteraard een vuistregel). Echter zal een hypersoft op Monaco wellicht slechts 15 ronden meegaan terwijl een supersoft er 50 mee gaat. Daar komt de strategie kijken; wanneer gaan we de pits in en welke banden schroeven we eronder? Leuke video hierover: YouTube: Basics of F1 Race Strategy

Natte compounds

Naast de droge compounds hebben we ook een intermediate en een full-wet. Deze banden worden gebruikt in natte omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-1e240c26a94db658da5f8bb1c49982cc-c

Deze banden hebben een compleet andere samenstelling dan de compounds voor droog weer, waardoor ze veel grip hebben bij lage temperaturen. Immers, regen wordt niet gauw 100 graden (hopelijk). Door een ander profiel op de banden kunnen ze 25 (int) tot 65 (wet) liter water per seconde afvoeren.
Naast een andere samenstelling en een ander profiel zijn deze banden ook iets groter in diameter, waardoor de auto ongeveer 10mm hoger staat. Dit is om aquaplaning te voorkomen, echter verandert de aerodynamica van een F1 auto hierdoor wel. Een voorzichtig ontworpen vloer die ineens 10mm verder van de grond komt, staat bloot aan andere luchtstromen, andere vortices en andere verhoudingen tussen de aerodynamische apparaten. Vortices die de vloer afsluiten, expansie ratios van de diffuser, ground effect van de tea-tray, het is allemaal compleet anders.

De full-wet banden warmen niet alleen sneller op doordat ze een ander compound hebben. Het feit dat ze Tread Blocks - de reliëf, zeg maar het negatieve van de groeven - warmen ze ook op. Deze tread blocks bewegen ten opzichte van het karkas, wat wrijving veroorzaakt in de band, wat weer warmte oplevert. Droogweer banden warmen ook op die manier op - het oppervlak beweegt ten opzichte van het karkas - maar doordat de tread blocks véél meer kunnen bewegen, zorgen deze ook veel sneller voor warmte.

Dit maakt ook dat - samen met de andere, zachtere compound - regenbanden vrijwel direct versleten zijn, wanneer de baan opdroogt. Dank @DeKaerften

Toekomst

Een van de opmerkelijkste trends is de invoering van 18" velgen in 2021, waar in de afgelopen decennia altijd met 13" velgen gereden is. De reden hiervoor is om de F1 'road relevant' te maken. Tegelijkertijd hiermee zullen ook de bandenwarmers verdwijnen, als de plannen hiervoor doorgaan. De eerste bandenwarmers zagen we in 1974, bij het team van McLaren en zijn sindsdien niet weg te denken geweest uit de F1.

Daarnaast loopt het contract van Pirelli af en kan er vanaf 2020 tot 2023 weer een fabrikant de F1 binnenkomen. Of dit weer Pirelli wordt, of wellicht een andere fabrikant, we gaan het zien...

Regels

Dus nu hebben we de technische aspecten gehad. In de F1 zijn overal reglementen voor en de banden zijn hier niet op uitgezonderd.
Er is een erg goede samenvatting op de F1 site, dus ik ga dat niet samenvatten. Hier staat ie —> https://www.formula1.com/...egs/tyres-and-wheels.html

Leesvoer, bronnen en referenties:
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorsport/homepage-f1
Wikipedia: Formula One tyres
https://www.autoblog.nl/n...edoeld-met-graining-89190
YouTube: Tyre wear in F1 explained
https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=2521

[ Voor 114% gewijzigd door iichel op 07-08-2018 21:19 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

iichel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:57:
[center]F1 SBB - Summer Break Blog
KNIP
Ik heb het nog niet gelezen maar ik geef alvast een plus 1, want ik weet nu al dat dit stuk goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Het gaat niet perfect of compleet zijn, ik sta open voor aanvullingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:09
TrekDr0p schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Dat is verwarrend ja. Ik dacht juist dat de Honda 2019 motor was gebaseerd op het 2018 model en dat Renault wat anders wilde gaan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03:40

sjaool

Every life should have 9 cats

@iichel Mooie blog, alleen een beetje jammer dat die nu verzuipt in deze grote thread. Het zou op zich een mooi eigen plaatsje verdienen. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
@iichel Top blog. Maar ik zie dat je meer dan 5.000 karmapunten hebt, dus je kan via de Karmastore de Tweakblog activeren :D

Uiteraard wel even een linkje plaatsen als je weer een nieuwe blog hebt geschreven :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin0
  • Laatst online: 18-09 10:21
@iichel Mooie post, kan aan mij liggen (en wss heb je gewoon een officieel plaatje van pirelli gebruikt) maar klopt de kleurenaanduiding van de natweerbanden niet(in het plaatje van het profiel van de band, inter is groen en full wets zijn blauw, in het plaatje is het inter: blauw en fw: oranje).

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Jasphur schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:06:
@iichel Top blog. Maar ik zie dat je meer dan 5.000 karmapunten hebt, dus je kan via de Karmastore de Tweakblog activeren :D

Uiteraard wel even een linkje plaatsen als je weer een nieuwe blog hebt geschreven :D
Prima idee, en dan moeten de links gewoon in de topicstart worden opgenomen lijkt me

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Jasphur schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:06:

Ga ik doen, da's een goed idee. 8)
Martin0 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:06:
@iichel Mooie post, kan aan mij liggen (en wss heb je gewoon een officieel plaatje van pirelli gebruikt) maar klopt de kleurenaanduiding van de natweerbanden niet(in het plaatje van het profiel van de band, inter is groen en full wets zijn blauw, in het plaatje is het inter: blauw en fw: oranje).
Scherp + fixed! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

[center]

Naast een andere samenstelling en een ander profiel zijn deze banden ook iets groter in diameter, waardoor de auto ongeveer 10mm hoger staat. Dit is om aquaplaning te voorkomen, echter verandert de aerodynamica van een F1 auto hierdoor wel. Een voorzichtig ontworpen vloer die ineens 10mm verder van de grond komt, staat bloot aan andere luchtstromen, andere vortices en andere verhoudingen tussen de aerodynamische apparaten. Vortices die de vloer afsluiten, expansie ratios van de diffuser, ground effect van de tea-tray, het is allemaal compleet anders.
Allereerst, heel mooi blog!

Bovenstaand stukje quote ik even, gaat over de natweer band.
Komt het hierdoor dat Max in Hongarije in de regen geen potten kon breken? Dat de RBR zo is ontworpen dat als de vloer 10mm hoger is de bestuurbaarheid totaal verdwijnt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

kevlar01 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:20:
[...]

Komt het hierdoor dat Max in Hongarije in de regen geen potten kon breken? Dat de RBR zo is ontworpen dat als de vloer 10mm hoger is de bestuurbaarheid totaal verdwijnt?
Ja dat zou goed kunnen, maar het blijft speculatie.
Er zijn veel factoren die de bestuurbaarheid van een auto in de regen bepalen, o.a.:
- Downforce
- Afstelling van de ophanging
- 'driveability' van de aandrijflijn
- Skills van de coureur
- Toestand van de baan
- Bandendruk

Het gedeelte downforce en de afstelling worden beide enigszins beinvloed door de grotere banden.

Stel, je hebt een diffuser die, heel simpel gesteld, vooraan een inlaat heeft van 15mm en een uitlaat van 60mm. Dus een expansie ratio van 1:4.
Je diffuser wordt nu eentje met een inlaat van 25mm en een uitlaat van 70mm, da's minder dan 1:3 :o

Daarnaast worden de vortices aan de zijkanten, gemaakt door de voorvleugel en bargeboards, minder sterk omdat ze ipv 15mm nu 25mm moeten 'sealen'. Hierdoor lekt er meer lucht de diffuser in, waardoor deze performance/efficientie verliest.

Het kan ook zijn dat Red Bull de afstelling verkeerd had (immers, race zou droog zijn) en dat de RB14 gewoon een vrij kleine sweet-spot heeft qua mechanische grip (hey hey hier komt het bandenverhaal weer van pas) waardoor ze niet genoeg grip konden krijgen uit de banden. Dit had ik eerder van de mercedes verwacht, aangezien die nogal onvoorspelbaar is (zgn 'diva') qua afstelling.

Ik heb zelfs gehoord dat de regenbanden niet op temperatuur zouden komen, maar daar geloof ik persoonlijk heel erg weinig van.

Dus het kon aero zijn, het kan afstelling zijn, het kan iets zijn dat we wellicht nooit te weten zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

iichel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

Ja dat zou goed kunnen, maar het blijft speculatie.
Er zijn veel factoren die de bestuurbaarheid van een auto in de regen bepalen, o.a.:
- Downforce
- Afstelling van de ophanging
- 'driveability' van de aandrijflijn
- Skills van de coureur
- Toestand van de baan
- Bandendruk

Het gedeelte downforce en de afstelling worden beide enigszins beinvloed door de grotere banden.

Stel, je hebt een diffuser die, heel simpel gesteld, vooraan een inlaat heeft van 15mm en een uitlaat van 60mm. Dus een expansie ratio van 1:4.
Je diffuser wordt nu eentje met een inlaat van 25mm en een uitlaat van 70mm, da's minder dan 1:3 :o

Daarnaast worden de vortices aan de zijkanten, gemaakt door de voorvleugel en bargeboards, minder sterk omdat ze ipv 15mm nu 25mm moeten 'sealen'. Hierdoor lekt er meer lucht de diffuser in, waardoor deze performance/efficientie verliest.

Het kan ook zijn dat Red Bull de afstelling verkeerd had (immers, race zou droog zijn) en dat de RB14 gewoon een vrij kleine sweet-spot heeft qua mechanische grip (hey hey hier komt het bandenverhaal weer van pas) waardoor ze niet genoeg grip konden krijgen uit de banden. Dit had ik eerder van de mercedes verwacht, aangezien die nogal onvoorspelbaar is (zgn 'diva') qua afstelling.

Ik heb zelfs gehoord dat de regenbanden niet op temperatuur zouden komen, maar daar geloof ik persoonlijk heel erg weinig van.

Dus het kon aero zijn, het kan afstelling zijn, het kan iets zijn dat we wellicht nooit te weten zullen komen.
Thanks, helder uitgelegd :)
Zo'n afstelling komt natuurlijk erg nauw, en ze testen weinig in de regen. Kan me voorstellen dat Newey ook concessies doet ten koste van een goede auto in de regen, aangezien er misschien maar 1 of 2 van dit soort races zijn per seizoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kevlar01 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:20:
[...]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Nu ik het filmpje van hardware-lover zie; wellicht zou je nog een stuk kunnen toevoegen over toe-in/toe-out en camber ?

http://www.formula1-dictionary.net/camber.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Dat wou ik bewaren voor een stukje over setup (ophanging, actieve ophanging, FRIC, etc) :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
Flapjes, overal flapjes, flapjessss.

TECH TUESDAY: The Mercedes vs Ferrari development race

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:09
[center]F1 SBB - Summer Break Blog

#1: F1 banden
Goed stuk.

Je kan eventueel een klein stukje opnemen over de toekomstplannen. Er staat een inschrijving open voor de nieuwe leverancier (2020-2023). Waarschijnlijk gewoon Pirelli omdat een andere leverancier niet zit te wachten op het eerst ontwikkelen van 13" banden (2020) en het jaar daarna 18" (2021-....). Buiten dat we naar 18" velgen gaan, gaan ook de bandenwarmers verdwijnen uit het F1 beeld. In 1974 geïntroduceerd door McLaren en gelijk de race gewonnen. Al was McLaren toen ook gewoon goed en wonnen ze regelmatiger dan tegenwoordig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

TheBrut3 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:37:
[...]

Goed stuk.

Je kan eventueel een klein stukje opnemen over de toekomstplannen. Er staat een inschrijving open voor de nieuwe leverancier (2020-2023). Waarschijnlijk gewoon Pirelli omdat een andere leverancier niet zit te wachten op het eerst ontwikkelen van 13" banden (2020) en het jaar daarna 18" (2021-....). Buiten dat we naar 18" velgen gaan, gaan ook de bandenwarmers verdwijnen uit het F1 beeld. In 1974 geïntroduceerd door McLaren en gelijk de race gewonnen. Al was McLaren toen ook gewoon goed en wonnen ze regelmatiger dan tegenwoordig. :+
Ik zal hier binnenkort eens wat meer aandacht aan besteden, goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Laatst online: 23-02 03:45
Gasly solliciteert naar een RBR plek door Honda te complimenteren ;)

https://www.motorsport.co...r-than-2017-spec-renault/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

Dat filmpje is hopelijk niet door een Tweaker gemaakt. Kanonnen wat een hoop fouten zitten er in zeg.
Op een bepaald moment heeft die Fer zelfs ineens 3 buitenspiegels... Er hangt er spontaan een extra bij aan de linkerkant.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
iichel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:00:
Het gaat niet perfect of compleet zijn, ik sta open voor aanvullingen :)
allereerst : _/-\o_

daarnaast: ik meende dat het oppikken van marbles niet alleen voor het gewicht was maar ook voor de rijhoogte. Of is dat alleen in lagere formula een issue en is er geen minimum rijhoogte in de F1?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

De minimale rijhoogte in de F1 wordt gehandhaafd aan de hand van de zogenaamde plank (die vroeger echt van hout was, tegenwoordig van een of ander epoxy oid). De plank mag op geen enkel punt meer dan 1mm afgesleten zijn (van de 10mm dat ie dik is).

Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-a339f55706942d2e58a566f581aa649d
(met dank aan Pastor)

tech regs --> https://www.fia.com/file/64927/download/20785?token=XN2hTEj2
3.7.10 Plank
Beneath the surface formed by all parts lying on the reference plane, a rectangular plank, with
a 50mm radius (+/-2mm) on each front corner, must be fitted. This plank may comprise no
more than three pieces, the forward one of which may not be any less than 900mm in length,
but must :
a) Extend longitudinally from a point lying 430mm behind the front wheel centre line to
the rear wheel centre line.
b) Have a width of 300mm with a tolerance of +/- 2mm.
c) Be made from an homogeneous material with a specific gravity between 1.3 and 1.45,
or if pocketed be made from a bonded assembly the upper 0.5mm of which must have a
specific gravity of between 1.3 and 1.65 and the remainder be made from an
homogeneous material with a specific gravity of between 1.3 and 1.45.
d) Have a thickness of 10mm with a tolerance of +/-1mm.
e) Have a uniform thickness when new.
f) Pocketing of the lower 9.5mm of the plank from above is permitted between 630mm to
880mm and from 1280mm behind the front wheel centre line, however the pocket
depth may not reduce the remaining plank material thickness to less than 2mm from
either the lowest surface below the reference plane when new or the lower surface of
any recesses necessary to fit the skids permitted by Article 3.7.11. Furthermore, the
periphery of any pocket, in any horizontal plane parallel to the reference plane, must be
not less than 10mm from either the edges of the plank or any holes or recesses in the
plank. In vertical cross section the internal pocket fillet radii must be at least 3mm and
in horizontal cross section 10mm. Pockets may only be filled with a material having a
specific gravity of less than 0.25.
g) Have no other holes or cut outs other than those necessary to fit the skids permitted by
Article 3.7.11 or the fasteners permitted by Article 3.7.12, or those holes specifically
mentioned in h) below.
h) Have seven precisely placed holes the positions of which are detailed in Drawing 1. In
order to establish the conformity of the plank assembly after use, its thickness will only
be measured in the four 50mm diameter holes and the two forward 80mm diameter
holes, regardless of whether plank or skid material is present (see Article 3.7.11(a)).
Four further 10mm diameter holes are permitted provided their sole purpose is to allow
access to the bolts which secure the Accident Data Recorder to the survival cell.
i) Be fixed symmetrically about the car centre plane in such a way that no air may pass
between the complete plank assembly and the surface formed by the parts lying on the
reference plane.
The lower edge of the periphery of the plank may be chamfered at an angle of 30° to a depth
of 8mm, the trailing edge however may be chamfered over a distance of 200mm to a depth of
8mm.

3.7.11 Skids
The lower surface of the plank may be fitted with flush mounted metal skids which :
a) May only be fitted in place of plank material.
b) Have a total area no greater than 20000mm² when viewed from directly beneath the
car.
c) Are no greater than 4000mm² in area individually when viewed from directly beneath
the car.
d) Are fitted in order that their entire lower surfaces are visible from directly beneath the
car.
e) Must have a minimum cross sectional thickness of 15mm across its external boundaries
in plan view.
The minimum wall thickness between an internal fixing hole and the external
boundaries of the skid must be no less than 7.5mm.
f) Must have an upper surface no more than 3mm below the reference plane.
g) Must be designed such that they are secured to the car using the fasteners described in
Article 3.7.12 and that, when viewed from directly beneath the car, no part of the skid is
more than 50mm from the centre line of a fastener which passes through that skid.
h) Must be made from Titanium alloy.
3.7.12 Plank and skids mounting
The plank and skids must be fixed to the car using fasteners which :
a) Are no smaller than M6 and are made from grade 12.9 steel.
b) If used to attach a skid to the car, must employ at least 1 fastener per 1000mm2 of skid
area.
c) If used to attach a skid to the car, the team must be able to show by calculation that the
shanks of the fasteners (which may be no less than 6mm diameter) are the weakest
point in the attachment of the skids to the car.
d) May use a load spreading washer if required.
The total area of the fasteners and any load spreading washers employed with them when
viewed from directly beneath the car must be less than 5000mm2. The area of any single
fastener plus its load spreading washer may not exceed 500mm²

No part of any fastener or load spreading washer may be more than 8mm below the reference
plane. For the avoidance of doubt, the skids referred to in Article 3.7.11 will not be treated as
load spreading washers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

iichel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:20:
De minimale rijhoogte in de F1 wordt gehandhaafd aan de hand van de zogenaamde plank (die vroeger echt van hout was, tegenwoordig van een of ander epoxy oid). De plank mag op geen enkel punt meer dan 1mm afgesleten zijn (van de 10mm dat ie dik is).

[afbeelding]
(met dank aan Pastor)

tech regs --> https://www.fia.com/file/64927/download/20785?token=XN2hTEj2

[...]
Vanuit een andere hoek (dank aan Button ;) )
Afbeeldingslocatie: https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/3f3f2491b712716afef8634a7b86cece

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r7Ip2HmMbM2ChAnEvT27md7w/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SlgKy3ZZVw1oZV5RiEwLW3jt/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 07-08-2018 19:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
@iichel d:)b

Goed idee om er een blog van te maken en daar in de TS naar te verwijzen. Gezien je zorgvuldigheid en de onderwerpen die nog open liggen zou de TS anders veel te lang worden.

Ben wel benieuwd of ook andere tweakers vanuit een expertise zin hebben in een bijdrage. Dan wel handig om dit hier te laten weten, zodat twee of meer niet aan hetzelfde onderwerp werken.

Verdere speculatie over de beweegredenen van Ric is gelukkig niet meer nodig. Hij heeft een extra filmpje gemaakt waarin eea duidelijk wordt:
https://mobile.twitter.co...25822468882214912/video/1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou, is Ocon of Perez nu de lul? :P
Maar wat een totale droefenis gaan we nu krijgen zeg. Wordt een team gekocht voor Stroll. :')

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-08-2018 19:54 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

"Lawrence Stroll redt Williams"

:+

@Tommy The Cat welke onderwerpen wil je graag aan bod hebben? Ik heb wel wat tijd over de komende weken.. :)

[ Voor 60% gewijzigd door iichel op 07-08-2018 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:53:
[...]

Maar wat een totale droefenis gaan we nu krijgen zeg. Wordt een team gekocht voor Stroll. :')
Zou dat. Ik ga niet heel gek opkijken als het zo is, maar ik verwacht ondertussen net iets meer van papa Stroll. Ik heb hem een beetje opgezocht en het is een slimme zakenman.

Er komen een aantal vragen op ja, een daarvan is de jouwe, maar ik maak me nu dan toch een beetje zorgen om Williams.
De hele discussie kan weer lekker los gaan :D

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:43
[...]

Geef maar toe dat je jaloers bent op Stroll met een vader die zoiets voor zijn zoontje koopt. :)

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
iichel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:57:
"Lawrence Stroll redt Williams"

:+

@Tommy The Cat welke onderwerpen wil je graag aan bod hebben? Ik heb wel wat tijd over de komende weken.. :)
Aero! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 20-09 20:15
[...]

Ach, beter dat het team verkocht wordt dan dat er straks een team wegvalt. Het is niet alsof de investeerders in de rij staan om de teams op te kopen en als er 1 team wegvalt dan is dat wel direct een probleem.

Geen problemen mee dus en ik heb eigenlijk ook niets tegen Stroll. Is gok ik zo niet de slechtste coureur op de grid, wel de meest bekritiseerde, ondanks dat er ook andere coureurs zijn die er ook alleen dankzij hun sponsoren zitten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
Zul je gaan zien dat Mercedes Williams (als B-team), volgend jaar van de nodige updates gaat voorzien. Poffen daar Ocon en Russel neer, en gaat FI slachtoffer van deze Stroll actie worden. Schieten ze er weer niets mee op. Ik roep maar wat.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbeeNL66
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2023
Lekker Ventje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:59:
[...]

Geef maar toe dat je jaloers bent op Stroll met een vader die zoiets voor zijn zoontje koopt. :)
lekker ventje ben jij zeg 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Edd

[...]

Allebei toch? Want Stroll zou Kubica meenemen ;)

-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Nou, zo komen we de weken wel door ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snowdog schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:04:
[...]

Ach, beter dat het team verkocht wordt dan dat er straks een team wegvalt. Het is niet alsof de investeerders in de rij staan om de teams op te kopen en als er 1 team wegvalt dan is dat wel direct een probleem.

Geen problemen mee dus en ik heb eigenlijk ook niets tegen Stroll. Is gok ik zo niet de slechtste coureur op de grid, wel de meest bekritiseerde, ondanks dat er ook andere coureurs zijn die er ook alleen dankzij hun sponsoren zitten :P
Ja nu valt Williams om... Maakt niet gek veel uit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38
Beter dit dan die geflipte energy drank mafkees die wel even het team zou kopen. Ik denk dat dat ook de reden is dat Perez en Mercedes in actie kwamen.

Next up: Mercedes die Williams moet gaan ondersteunen door er een B team van te maken. Met het wegvallen van martini en stroll komen ze daar geheid in de problemen.

FI heeft gewoon een goed team. Heel benieuwd of Lance daar idd plaats gaat nemen. Ik vrees dat ie door zijn teamgenoot compleet weggevaagd wordt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Williams valt om door jaren mismanagement. Het is zonde, maar dat is niet anders.

Papa Stroll is een petrolhead. Hij heeft een grote verzameling raceauto's waaronder een Ferrair 250, en hij is al eigenaar van een circuit toen Lance nog maar 2 jaar oud was. Het bezitten van een race team is iets dat hij altijd al heeft gewild, en dat Lance nu in de F1 rijd is gewoon een excuus om dat te doen. Een beetje zoals die reclame van dochtertje die een pony wilt als excuus om een grotere auto te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
MikeyMan schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:39:
[...]

Nouja dat gat is iig wat eenvoudiger te dichten waarschijnlijk en een eventuele overname zal in dat geval minder eisen hebben vanuit de eigenaars waarschijnlijk (als dat uberhaubt bespreekbaar is, maar in het ergste geval gok ik van wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
MikeyMan schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:39:
[...]

Die hebben iig nog een half jaar de tijd om nieuwe financiers te zoeken. FI stond op het punt om halverwege het seizoen om te vallen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

sanderb schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:40:
Beter dit dan die geflipte energy drank mafkees die wel even het team zou kopen. Ik denk dat dat ook de reden is dat Perez en Mercedes in actie kwamen.
Eensch, ik kreeg geen vertrouwen in het interview wat hij gaf. Ik durf wel te geloven dat er veel geld achter kan zitten. Hij roept heel stellig dat hij de F1 in gaat. Als het niet met FI is, dan wel op een andere manier.

Williams gaat echt niet dezelfde route als FI belopen. Die zullen sneller opgekocht worden in een normale deal. Je houd dan dus een nieuw team over.

Het vermoeden gaat dat niemand in de F1 hem erbij wil hebben, dus een motor krijgen gaat lastig zijn.
Dit is ook heel de voorbode van al die drastische Liberty veranderingen. Ik maak me ernstig zorgen.

Als die kerel het voor elkaar krijgt een team te bouwen met een nieuwe motor... gesteund door de nieuwe reglementen zijn we F1 kwijt. Het is een Gentlemen sport met die allure. Monaco, Champagne, exclusiviteit.. het product F1 is dat in essentie.

Als de deur open gaat en er makkelijker teams in kunnen stappen krijg je dat debacle van jaren geleden. Teams die in de kwali niet aan de 107% regel voldoen en dan leuk op het paddock champagne gaan zuipen.

Nee, houd die kerel er buiten graag. De vader Stroll heb ik dan 100x liever.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[center]
Schweizer Bundes Bahnen blog...
[center]
Wellicht nog interessant voor het stukje natweer banden:

De banden warmen niet alleen sneller op doordat ze een ander compound hebben. Het feit dat ze Tread Blocks - de reliëf, zeg maar het negatieve van de groeven - warmen ze ook op. Deze tread blocks bewegen ten opzichte van het karkas, wat wrijving veroorzaakt in de band, wat weer warmte oplevert. Droogweer banden warmen ook op die manier op - het oppervlak beweegt ten opzichte van het karkas - maar doordat de tread blocks véél meer kunnen bewegen, zorgen deze ook veel sneller voor warmte.

Dit maakt ook dat - samen met de andere, zachtere compound - regenbanden vrijwel direct versleten zijn, wanneer de baan opdroogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
ThomasG schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:46:
Williams valt om door jaren mismanagement. Het is zonde, maar dat is niet anders.

Papa Stroll is een petrolhead. Hij heeft een grote verzameling raceauto's waaronder een Ferrair 250, en hij is al eigenaar van een circuit toen Lance nog maar 2 jaar oud was. Het bezitten van een race team is iets dat hij altijd al heeft gewild, en dat Lance nu in de F1 rijd is gewoon een excuus om dat te doen. Een beetje zoals die reclame van dochtertje die een pony wilt als excuus om een grotere auto te kopen :+
Of andersom: Lance is door Lawrence verplicht, om coureur te worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
Hoe is de relatie tussen ocon en stroll ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:45

Oekol

waka waka hey hey

World Citizen schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:36:
[...]

Dat filmpje is hopelijk niet door een Tweaker gemaakt. Kanonnen wat een hoop fouten zitten er in zeg.
Op een bepaald moment heeft die Fer zelfs ineens 3 buitenspiegels... Er hangt er spontaan een extra bij aan de linkerkant.
Wat wind je je op. Temperatuur naar 't hoofd gestegen wellicht? Heb 't filmpje ook bekeken en als een tweaker 'm gemaakt had zou ik hem complimenteren met het mooie filmpje. Ziet er interessant uit en de 3 buitenspiegels zie ik niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Soms moet ik ook even dromen.

- Hulk naar RB (ideale teammaat Max)
- Na de stop Honda in de RB
- Einde seizoen met 9 Honda races meer punten halen dan Renault Works met alle races. (ook al telt het niet mee)

Dan ga ik lekker op de bank zitten en een biertje pakken.
Leoon. schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:10:
[...]

Wat wind je je op. Temperatuur naar 't hoofd gestegen wellicht? Heb 't filmpje ook bekeken en als een tweaker 'm gemaakt had zou ik hem complimenteren met het mooie filmpje. Ziet er interessant uit en de 3 buitenspiegels zie ik niet.
Ow ik wind me niet op hoor. Veel te warm :D.

Excuus het was bij de Mercedes. Op 1:12 springt er rechts in beeld een 3e spiegel bij. Die waren ze vergeten weg te halen bij het renderen.

[ Voor 53% gewijzigd door World Citizen op 07-08-2018 21:21 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

World Citizen schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:10:
[...]

Ow ik wind me niet op hoor. Veel te warm :D.

Excuus het was bij de Mercedes. Op 1:12 springt er rechts in beeld een 3e spiegel bij. Die waren ze vergeten weg te halen bij het renderen.
Is dat niet gewoon de derde spiegel waarmee Mercedes even heeft getest om de zichtbaarheid van achterliggende auto's voor de coureur te vergroten? Nu blijken ze voornamelijk tegen de achtervleugel aan te kijken als ik het goed had begrepen.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DeKaerften schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:48:
[...]

Wellicht nog interessant voor het stukje natweer banden:

De banden warmen niet alleen sneller op doordat ze een ander compound hebben. Het feit dat ze Tread Blocks - de reliëf, zeg maar het negatieve van de groeven - warmen ze ook op. Deze tread blocks bewegen ten opzichte van het karkas, wat wrijving veroorzaakt in de band, wat weer warmte oplevert. Droogweer banden warmen ook op die manier op - het oppervlak beweegt ten opzichte van het karkas - maar doordat de tread blocks véél meer kunnen bewegen, zorgen deze ook veel sneller voor warmte.

Dit maakt ook dat - samen met de andere, zachtere compound - regenbanden vrijwel direct versleten zijn, wanneer de baan opdroogt.
Staat er (letterlijk) in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Deze was nog niet geplaatst toch?
@Jake Dennis op Twitter
Announcement coming tomorrow morning! Keep your eyes peeled, It’s a good one!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ben te lui om op te zoeken of hij 40 super licentie punten heeft O-)

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

World Citizen schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:58:
[...]

Zou dat. Ik ga niet heel gek opkijken als het zo is, maar ik verwacht ondertussen net iets meer van papa Stroll. Ik heb hem een beetje opgezocht en het is een slimme zakenman.

Er komen een aantal vragen op ja, een daarvan is de jouwe, maar ik maak me nu dan toch een beetje zorgen om Williams.
De hele discussie kan weer lekker los gaan :D
Een slimme zakenman koopt geen Formule 1 team. Dat is namelijk de beste manier om een miljonair te worden, als miljardair. :+

Zeer weinig eigenaren van teams die er zelf beter van worden. Zeker met de huidige verdeling van TV en prijzengelden. Eigenlijk de enige die op het moment systematisch "verdienen" aan hun investering zijn Toto Wolff en Niki Lauda. Mercedes F1 is eigenlijk geen echt fabrieksteam. Nee, het is een privaat team waar de eigenaren Wolff, Lauda en Mercedes zijn. Mercedes verbind hun uitstekende naam aan dit verblijf, levert verreweg de meeste technische input en laat de dagelijkse leiding over aan Wolff en Lauda. Die laatste twee verdienen ongetwijfeld een riant salaris voor hun werkzaamheden, maar zijn ook mede eigenaar van het team en kunnen ook rekenen op zaken zoals een winstuitkering. Gezien Mercedes hun dominantie hebben ze geen zorgen over zwarte cijfers aan het einde van een fiscaal jaar. ;)

Verder heeft Williams veel grotere problemen dan Stroll die vertrekt. Het is nu al een aantal keer pijnlijk duidelijk geworden dat hij zeer weinig begrijpt van zijn auto. Hij kan gewoon geen feedback geven, weet het niet als een band lek is, echt helemaal versleten, weet niet wat over of onderstuur is etc. Het is allemaal voorbij gekomen in radioberichten. Daar kan Williams niks mee omdat ze geen flauw idee hebben hoe ze die auto moeten ontwikkelen. Waarom denk je dat Williams opeens sh*t is? Het is echt niet alleen door fouten in de fabriek. Ze komen er ook niet uit, en zijn over de helft van het seizoen nog steeds druk bezig met de hele auto vol met flow viz smeren om te achterhalen wat er nou misgaat.

Stroll die vertrekt is een zegen voor Williams, geen vloek. Wel pijnlijk is dat Martini stopt als sponsor. Aan de andere kant, met een coureur als Stroll ga je Williams ook niet sponsoren. De camera wordt alleen op zijn auto gericht als hij weer eens iets doms doet. Er zijn teams die veel meer aandacht krijgen, en daar gaan de sponsoren naartoe. Verder doet Williams ook veel met hybride onderdelen voor de Formule-E. Ze maken gewoon winst en staan niet op omvallen. Volgend seizoen zal lastig worden omdat ze waarschijnlijk laatste gaan worden. Dan moeten ze misschien wat reserves aanspreken omdat seizoen te overbruggen. Het is vooral te hopen dat ze ondanks Stroll een redelijke auto kunnen ontwikkelen voor 2019. De nieuwe reglementen zorgen er in ieder geval voor dat luchtstromen veel minder complex zullen worden. Dat zal ze helpen.

De laatste vraag blijft wie moet vertrekken bij Force India. Perez zou naar Haas kunnen om Grosjean te vervangen. Zijn positie als nummer een bij Haas is wel afgelopen, en zijn zitje zelf is echt niet meer veilig. Haas had de P4 voor het WDC al aardig zeker moeten hebben gesteld, maar Grosjean heeft het enorm af laten weten. Dat kost Haas miljoenen. Ocon zou ook naar Williams kunnen gaan. Nog steeds een Mercedes PU team, en een team waar ze niet helemaal achterlijk zijn. Als ze de Stroll tijd overleven en een fatsoenlijke auto bouwen voor 2019, dan doen ze zo weer meer voor P5 of misschien zelfs P4 in het WCC. Een gebrek aan geld of technisch capabel personeel zal het niet zijn.

Voor Force India zie ik het heel wat somberder in. Nu worden de rekeningen voldaan, maar ze gaan tenminste een capabele coureur verliezen die vervangen gaat worden voor een van de slechtste in de huidige Formule 1. Eentje die ook al bewezen heeft geen feedback te kunnen geven als het om de ontwikkeling van de auto gaat. Force India is een klein en armlastig team. Die kunnen zich geen fouten in ontwerp permitteren. Die moeten meteen duidelijk van de courreurs krijgen wat ze willen, en dit omzetten in een goede auto. Dat kan Stroll niet, en dat kan ze op termijn lelijk op gaan breken. :/
Formula one schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:58:
Hoe is de relatie tussen ocon en stroll ?
Ocon schijnt slecht te liggen bij zo ongeveer alle andere coureurs en kan alleen met Stroll opschieten. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-08-2018 22:06 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
iichel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:55:
[...]

Staat er (letterlijk) in!
Ik dacht heel even: "wut?! kan ik zo slecht lezen?!" maar het valt mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DeKaerften schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:11:
[...]

Ik dacht heel even: "wut?! kan ik zo slecht lezen?!" maar het valt mee :+
Haha ik heb je paragraafje letterlijk erin geplakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:04:
[...]

Ocon schijnt slecht te liggen bij zo ongeveer alle andere coureurs en kan alleen met Stroll opschieten. O-)
Really? Ocon lijkt me geen vervelende kerel...

Maar zou Stroll niet liever Perez naast zich hebben als ervaren coureur? Dus Ocon naar Williams?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sanderb schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:40:

FI heeft gewoon een goed team. Heel benieuwd of Lance daar idd plaats gaat nemen. Ik vrees dat ie door zijn teamgenoot compleet weggevaagd wordt.
Hij zit dit jaar in een wel erg gare auto en heeft in de regen podium gehaald, helemaal een prutser is het ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Die stapt volgend jaar in bij Toro Rosso en Gasly gaat naar Red Bull. :P

En ik vrees dat HAR dan exit is of testdriver wordt als Red Bull het gaat lukken om Lando Norris in te lijven.

[ Voor 13% gewijzigd door sjaool op 07-08-2018 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjaool schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:41:
[...]

Die stapt volgend jaar in bij Toro Rosso en Gasly gaat naar Red Bull. :P

En ik vrees dat HAR dan exit is of testdriver wordt.
Weinig kans... Voor zover ik terug kan vinden heeft ie precies 0 superlicence punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:40:
[...]
Hij zit dit jaar in een wel erg gare auto en heeft in de regen podium gehaald, helemaal een prutser is het ook weer niet.
Wie heeft in de regen een podium gehaald? Lance?
MikeyMan schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:42:
[...]
Weinig kans... Voor zover ik terug kan vinden heeft ie precies 0 superlicence punten.
Hij mocht wel testen voor RB. Dus dan moet hij iig ?14 punten? hebben?

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 07-08-2018 22:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Niet alleen is het nu spannend wat er met de stoeltjes van Force India gaat gebeuren, maar ook bij Williams. En eigenlijk daar niet alleen de stoeltjes, maar ook hoe ze het gat financieel op gaan vangen. Want als hij weg gaat, moeten ze een behoorlijke sponsor erbij halen lijkt me?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Wordt een team gered van de ondergang (en geen Manor, laten we eerlijk zijn) door iemand met heel veel geld, is het weer niet goed voor sommige.

Op de fabrieksteams uit het verleden na, is elk team opgestart door iemand, od meerdere,
met veel geld.

Een team extra op de grid is altijd goed. Zeker als ze nog goed in het middenveld horen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

MikeyMan schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:42:
[...]

Ik heb geen idee. Die superlicentie punten hou ik allemaal niet bij. Ik vind het eigenlijk ook een onzinnige regel. Als de coureur maar snel is en goed met een F1 wagen overweg kan. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

sjaool schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Ik heb geen idee. Die superlicentie punten hou ik allemaal niet bij. Ik vind het eigenlijk ook een onzinnige regel. Als de coureur maar snel is en goed met een F1 wagen overweg kan. :P
Onzinnige regel? Anders zit F1 vol met miljardairskinderen die een rondje hebben gereden in pappa's Bugatti.

Nu krijg je met genoeg geld, moeite en een ienieminie beetje talent nog steeds mensen als Stroll in de F1, maar dat zijn uitzonderingen ipv regel.

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 07-08-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

@Bosmonster Daar zijn wel andere manieren voor om dat soort coureurs te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:44:
[...]

Wie heeft in de regen een podium gehaald? Lance?
Vergis me. In Baku was het podium , in de beroemde Max regenrace was ie ook goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

sjaool schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:55:
@Bosmonster Daar zijn wel andere manieren voor om dat soort coureurs te weren.
Zoals?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:56:
[...]

Vergis me. In Baku was het podium , in de beroemde Max regenrace was ie ook goed bezig.
Dat was 2016, toen reed ie nog niet eens mee :P

In 2017 finishte die dead last op 2 ronden achterstand. Massa in dezelfde auto reed ongeveer een minuut voor hem :P En ik heb van Massa al geen hoge pet op.

[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 07-08-2018 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 14:52

Wom

Positief nieuws dat Force India gered is. Gaat nu een heel radarwerk in werking met flink wat verschuivingen, maar dat hoort ook bij de F1. De stoel die Stroll bezet houdt duurt net zo lang dat zijn vader er geld in wil steken gok ik. Maar als dit betekend dat hij in de tussentijd ook een team red vind ik dat alleen zeker acceptabel :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 14:19
Zou Stoffel een kans maken bij Williams, dan zullen er wel wat sponsoren mee moeten komen, maar dat lijkt mij niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Juncto schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:04:
Zou Stoffel een kans maken bij Williams, dan zullen er wel wat sponsoren mee moeten komen, maar dat lijkt mij niet onmogelijk.
Stoffel heeft praktisch geen geld. En ook niet echt de resultaten laten zien.

Sirotkin blijft daar waarschijnlijk gewoon zitten en ze vinden vast wel nog een Rus ergens met een zak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:58:
[...]

Dat was 2016, toen reed ie nog niet eens mee :P

In 2017 finishte die dead last op 2 ronden achterstand. Massa in dezelfde auto reed ongeveer een minuut voor hem :P En ik heb van Massa al geen hoge pet op.
Mijn geheugen laat me in de steek, heb 'm 1x in de regen goed zien presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:14
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:05:
[...]

Mijn geheugen laat me in de steek, heb 'm 1x in de regen goed zien presteren.
In de kwalificatie op Monza :)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ok.

Hij is niet de meest intelligente op de grid maar hem wegzetten als verwend jongetje zonder talent is me stap te ver.
Pagina: 1 ... 16 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1