Crazy D schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:25:
Een paar gedachtes.... Je weet wat je hebt: een goede auto met een prutmoter. Volgend jaar met Honda is het afwachten of dat niet ook een prutmoter is. Renault heeft dezelfde prutmoter. Dus je weet wat je krijgt

Als de Honda niet beter is dan de Renault nu, zou team Renault best weleens met RBR om plek 5 en 6 kunnen gaan knokken (waar RBR nu staat zeg maar).
Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Renault is een chassis dat bijna iedere race door de gehele top6 (dus incl. RBR met dezelfde PU) op een ronde gezet wordt. Dat is echt een enorm snelheidsverschil dat ze niet zomaar in 1 seizoen zullen overbruggen. Het zou me verbazen, dat bedoel ik. Daarnaast geeft het goede resultaat van Gasly vorige race, gewoon op snelheid en zonder allerlei mazzel om hem heen, me wel vertrouwen in Honda. Ik denk dat ze al dicht tegen Renault aan zitten, als ze al niet meer vermogen eruit halen. Het Renault-chassis zou wat beter moeten zijn dat het chassis van Toro Rosso.
Dan maakt het niet uit of je bij team Renault of bij RBR zit. Stel dat de Honda wel een serieuze stap beter is... tja dan heb je als RIC wellicht misgegokt voor 2019. Hoewel de Renault in theorie ook beter zou moeten worden, en als het team ook nog iets beter wordt (iets waar hij wellicht wel aan bij kan dragen), vecht je wellicht volgend jaar met Renault nog steeds om plek 5 en 6 (en zou als de Honda echt beter is, RBR wellicht om plek 3 en 4 knokken).
Als ik mijn geld zou moeten inzetten, zou ik gokken op RBR nog altijd p6 of misschien vechtend met Ferrari om p3/p4. Renault op een afstandje daarachter vechtend om p7/p8 met teams als Sauber/Alfa en McLaren en Force India.
Langere termijn: als hij een Alonsootje kan doen met Renault ergens in de komende jaren dan hij is de held. En als Renault geen stappen maakt en blijft vechten om de plekken vlak achter RBR dan is het een Buttontje (steeds net niet...). Voor 2 jaar getekend want de komende 2 jaar zit eigenlijk alles nog op slot, pas voor seizoen 2021 worden er weer major changes verwacht (Lewis die het misschien tegen die tijd ook wel zat is? Kimi die ondertussen met pensioen mag tegen die tijd. Vettel die het Italiaans misschien wel beu is en misschien het ook wel mooi genoeg vind?). En dan heb je je als het je lukt om Renault een treetje hoger te brengen wellicht daardoor wellicht mooier voorgesorteerd dan wanneer hij bij RBR zo blijven (en Max toch een beetje meer in de kijker staat, al dan niet gehypt want hoewel ik wel fan ben van Max vind ik RIC zeker niet zoveel minder).
Maar vergeet niet dat je tegen die tijd met volwassener versies van Verstappen, Ocon, Gasly, etc te maken hebt. Ik denk dat dat de talenten zijn die tegen die tijd om het wereldkampioenschap vechten. Ricciardo begint dan (voor een F1-coureur) aardig oud te worden. Ik ben bang dat het een gevalletje Button / Webber wordt: aardige kerel, kan goed racen, maar heeft steeds net een beetje pech met z'n keuzes en wordt geen dominerende coureur. Ja, Button is kampioen geweest, maar we weten allemaal hoe dat komt

En, stel dat het RIC lukt om Renault als team een stap vooruit te maken, is die stap misschien wel dusdanig groot dat hij in 2020 of in 2021 opeens bij een topteam zit door bij Renault te blijven...
Iig vind ik het jammer voor RBR als team, ik vind Max en RIC een geinig stel. Maar voor de spanning is het denk ik wel leuker, en ben benieuwd wie ze naast Max gaan zetten.
Ik ben benieuwd hoe het met RBR verder gaat als Newey inderdaad terugtreedt en zich echt niet meer bemoeit met het ontwerp, als Gasly de teamgenoot van Max wordt en de nieuwe aero-regels voor 2019... Dat zijn best wat veranderingen, naast de nieuwe PU-leverancier om te verwerken in een ontwerp en om mee om te gaan als team.