Basisvoorziening aan energie in daluren. Ik denk dat ik je verkeerd begrijpt, want dit spreekt zichzelf tegen. We hebben het of over een basisvoorziening van energie (i.e. de kerncentrales staan altijd aan en leveren altijd) of dalvoorziening tijdens uren waarin het niet voldoende waait/schijnt (in jargon doorgaans achtervang genoemd).DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:28:
@lactaxative Ik heb geval van Nederland zou het denk ik dan ook beter zijn als er eens een berekening gemaakt zou worden over energiebehoeften en hier vanuit gaat plannen. Kerncentrales hebben inderdaad het probleem dat de reactor blijft draaien. In principe kan je ze gewoon laten draaien en de stoomproductie afkoppelen, maar efficiënt is dat ook niet. Een kerncentrale is daarentegen wel perfect voor de basisvoorziening aan energie in daluren.
De relevantie van geothermie zie ik hier niet. We hebben het over elektriciteitsproductie, inclusief het deel wat in de toekomst extra elektriciteitsproductie zal vragen (elektrische auto's, warmtepompen, etc). Geothermie heeft als potentie om ons te verwarmen, en dus de hoeveelheid extra elektriciteit die wij moeten opwekken te verminderen. Dit heeft verder echter geen invloed op de soort elektriciteitsvoorziening of de discussie of kerncentrale een mogelijkheid is als achtervang voor perioden dat wind/zon niets opwekt.Vervolgens zou je op deze basis dan moeten kijken wat je kan halen met wind en zonne-energie, in hoeverre je deze energie kan opslaan en wat je kan halen uit zoiets als geothermische energie.
Hoezo gaat het hier niet over? We hebben het er nu toch over? In mijn bubbel wordt hier wel degelijk over gepraat. Nu heb ik wel een natuurwetenschappelijke achtergrond en ook veel vrienden/kennissen uit deze hoek, dus dit zal ongetwijfeld echt een bubbel zijn. Ik begrijp echter niet waar je wilt dat hierover gepraat wordt. Wil je dat hier in Pauw aandacht aan wordt besteed? Een programma wat niet eens in staat is om iets basaals als marginale belastingdrukken onder de aandacht te brengen? Om nog maar niet over de intellectuele capaciteiten van de vrouwelijke tegenhanger te beginnen. Dat zit er toch gewoon niet in?Helaas gaat het wederom hier niet over. Nee helaas is het "windmolens zijn geweldig" of "weg met alle windmolens". Verder komen we niet.
Ik vind de nationale energieverkenning overigens toch vrij duidelijk over dit onderwerp. In 2030 hebben wij als doel om 70% van onze elektricteitsvoorziening uit zon/wind te halen. Hiervan is 43% wind op zee, 16% wind op land en 12% zonne-energie. Verder wordt nog over zo'n 5% biomassa gesproken. Hieruit volgt dan uit redelijk simpele berekeningen (m.b.v. de capaciteitsfactoren van de genoemde bronnen) dat voor de achtervang een capaciteitsfactor van 40-50% nodig is. De voorstanders van kernenergie als flexibele energiebron refereren doorgaans aan een rapport van MIT welke rekent met een capaciteitsfactor van 80-90%. Dit rapport geeft aan dat een capaciteitsfactor hieronder bijzonder onrendabel is. Zoals ik al zei, de prijs per kWh mag dan maal twee. Dure grap.
Verder wordt door TenneT jaarlijks een levenszekerheid monitor gepubliceerd. Ook dit rapport staat vol met informatie over dit vraagstuk. De Royal Haskneuters publiceren ook publiekelijk (bijv. hun IN2050 rapport). Het gaat hier wél over. Alleen niet op tv of in de kroeg. En ook Thierry Baudet bemoeit zich er niet mee. Gelukkig zeg. Ik schreeuwde afgelopen weekend al naar de televisie tijdens de column in Buitenhof (vriendinlief vond dat wat bijzonder...
Waar wil je dat hier meer aandacht aan wordt besteed? Mocht je hier op T.net bedoelen, dan zijn we iig aardig op weg.