ph4ge schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:02:
[...]
Tja, als je jezelf informeert door vakkundig geknipte en geselecteerde beelden gemaakt door een partij als de FvD die bedoeld is om andere politici zwart te maken, moet je niet raar opkijken dat het succes heeft.
In tegenstelling tot het FvD erkennen D66 en GL de weeffouten in de Warmtewet 2014 en werken ze mee aan het verbeteren van de wet, met goede en concrete inbreng tijdens debatten waar Baudet niet eens komt opdagen. Als je voorbij FvD propaganda kijkt zie je al vrij snel dat als dit een probleem voor jou is je niet bij FvD moet zijn. De partij komt überhaupt alleen op voor de winsten van grote bedrijven.
Je moet je overigens niet teveel stuk staren op de vergelijkingsites met gas. Die rekenen ook erg positief door van alle kosten de goedkoopste aanbieder te nemen terwijl die combinatie meestal niet beschikbaar is en er ook vanuit gaat dat je elk jaar een diepgaand onderzoek doet naar je energietarieven.
Uitgangspunt is dat het warmtenet altijd goedkoper is en slechts enkele weeffouten die deze partijen onderkennen zorgen er voor dat dat nog niet altijd het geval is.
Tja die warmtewet...
Weeffouten?!
Met een verbruik tussen de 10-15GJ per jaar zit je altijd fors boven gasverbruik.
Nogmaals, ik wil geen vergelijking met de gemiddelde gasverbruiker, ik wil graag een vergelijk met een courante HR ketel!
In plaats daarvan zitten we met een standaard CW3 warmteinstallatie. CW3 ja...
Vervolgens wordt er een gemiddelde verkoopadviesprijs gehanteerd voor een courante CV ketel, die weer bij de vaste kosten mag worden opgeteld en in 15 jaar mag worden afgeschreven. Kosten 2200 euro per 15 jaar... Voor dat geld heb je minimaal een CW5 installatie! Maar zelfs die kan ik met een A merk en een beetje zoeken voor 1200 euro vinden.
Dat een warmteafleverset misschien 600-700 euro kost in deze grote inkoop en dat hij minimaal 30 jaar meegaat wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Daar komt bij dat we dus in dit geval een private partij als Eneco bevooroordelen over de rug van de consument.
Als dit geld ten goede kwam van de staatsbegroting was ook ook niet heel blij, maar had ik er nog een vorm van vrede mee gehad. Maar een geprivatiseerde plukt er nu de vruchten van...
Onze set is nu 15 jaar oud en ik merkte dat er forse roestvorming was. Ik bellen naar Eneco. Weet je wat het antwoord is? “Wij komen pas langs als er echt iets niet meer werkt”.
Ik heb dus nu in 15 jaar met 490 euro vastrecht een hele set verbruikt. Ik zou normaal gesproken nu een nieuwe cv ketel kopen. Met huidig zuinig verbruik, toch wordt ik wederom de komende 15 jaar voor “gemiddeld gasverbruik” (niet eens een HR ketel) aangeslagen.
Alle zittende partijen hebben in de afgelopen 15 jaar genoeg tijd gehad dit aan te pakken en het gebeurt gewoon niet!
Dan kun je het afdoen als knipwerk. Dit onderdeel van het filmpje (over warmtenetten) heeft niets over knipwerk te maken! Het probleem is dat het als voordeel voor de burger wordt afgedaan!
Ik zou zeggen, ga een keer in een warmtenet gebied wonen en je komt er helemaal van terug! We verwarmen bij voorkeur met kaarsen en sierhaarden. Zelfs met een zeer gering verbruik, zitten we op 80 euro per maand.
Als ik dat naast de situatie van mijn schoonouders zet:
Goede zuinige CV ketel
Iedere dag verwarming op 21 graden
Vergelijkbaar elektra verbruik
Kosten per maand: 150 euro
En wij zitten nét daaronder inclusief elektra.
We komen niet in aanmerking voor overstap bonussen, dat is allemaal de combi gas en elektra. Service is 0 bij een monopolist!
Nee, trek die rommel er aub eruit!
Nee ik merk al 15 jaar dat de implementatie bagger is en er ondanks meerdere initiatieven maar één ding is gebeurd: duurder!
Nee hoor dat heeft geen zin!
We zitten hier heel vaak op een hogere temperatuur terug het net in dan wordt aangeleverd.
Ik lees nu de warmtemeter uit en log dat in domoticz. Nog zoiets, Eneco werkt dat tegen door bewust de communicatiemodule van de slimme meter -weg te laten-, aldus Kamstrup (de leverancier van de meter).
Gelukkig zat er een Optische poort op (IR). Maar dat zal de volgende discussie worden met Eneco. Batterijduur wordt namelijk door de IR communicatie fors verlaagd... Dus mijn meter gaat nooit 10 jaar mee...
Maar goed, ik heb nu mooi inzicht. Op momenten van actieve teruglevering. Staat de temp teller in de min. Dit is soms langdurig het geval maar heeft geen invloed op de meterstanden. Die lopen hierdoor niet terug!
Negatieve levering is met huidige meters onmogelijk!
GJ loopt enkel op.
Het gaat misschien wat offtopic, maar hier mijn bevindingen:
Dit is gedurende de nacht het temp verschil tussen aangeleverd warm water en teruggeleverd water. Hier wordt geen warm water getapt en geen gebruik gemaakt van verwarming oid. Dit is een situatie van 0 verbruik, waarbij de teruglever temp het grootste gedeelte hoger is dan de aangeleverde temp. (negatief verbruik. Die pieken zitten er heel de tijd in, zal iets zijn dat de meter zelf regelt.
Effect op verbruik in GJ:
Negatief verbruik lijkt geen impact te hebben op het aantal GJ.
De power in KW kent ook geen negatieve waarde. 0 is de laagste waarde die de "power in KW" kan weergeven.
[
Voor 25% gewijzigd door
BlakHawk op 17-03-2019 11:26
]