ph4ge schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:03:
Je kan vrijwel risicoloos 15% rendement maken met zonnepanelen. Dat veel mensen die het wel zouden kunnen ze nog niet hebben heeft andere redenen en los je niet op met subsidie en los je niet op met een subsidie.
Subsidie moet je gebruiken om een nieuwe technologie een zetje te geven, niet om prima renderende technologie nog meer te laten renderen. Daar schiet je pas op en daarmee weet je pas zeker dat je alleen maar zakken vult zonder dat het milieu er wat aan heeft.
Mwa, ik heb nog geen panelen..
Ik heb er geen geld voor liggen en iets simpels als een duurzaamheidslening hebben wij niet in onze gemeente. Dat is echt een gemiste kans... Met duurzaamheidslening a 1,6% rente had ik het direct gedaan.
Op dit moment hebben vakanties, nieuwe keuken en nieuwe badkamer meer prioriteit dan een investering in panelen. Met een duurzaamheidslening kom ik iets hoger uit dan mijn maandbedrag aan stroom in aflossing+rente in 10 jaar klaar. Dat heb ik er best voor over, maar kan niet bij ons.
In alle eerlijkheid, ik kan er met mijn verstand niet bij dat je je in het klimaatdebat ergert aan een Jetten, niet aan glasharde leugenaars als Wilders en Baudet. Ik heb liever iemand die misschien wat te idealistisch is als iemand die staat te liegen alsof het gedrukt staat.
Ik vind het een slechte zaak dat Wilders en Baudet helemaal niets willen doen, maar ik stel mijn vraagtekens bij de impact die het allemaal gaat hebben.
Laat de rants op "links" achterwegen. Hoe kom je daar nou bij? Er is heel veel kritiek op vliegen, maar net als olieboeren heb je tegen gevestigde belangen op te boxen. Het simpele feit dat dit verzet nog niet gebroken is wil niet zeggen dat we verder dan maar niks moeten doen. Vliegen is absoluut een probleem, maar de aanpak is nog lastig, niemand ontkent dat.
Als ik zie waar hij zelf allemaal heen vliegt. Dan moet hij ook niet zo hypocriet doen en ermee stoppen. Uiteindelijk zorgt het voor een gigantische voetdruk! Voor zijn vliegreisjes per jaar, kan ik 10 jaar in mijn diesle rondkarren.
Het is hypocriet! En met de dag dat ik hem hoor brabbelen op TV, krijg ik een grotere afkeer ertegen.
HvdBent schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:09:
In de jaren 80 was de term consuminderen populair. We moeten gewoon kritischer omgaan met wat we doen. meer tevreden zijn met wat we hebben i.p.v. ons laten leiden door de commercie.... Dat hoeft niet te betekenen dat de economie krimpt. Ik koop meer bio bijvoorbeeld, is duurder, dus mijn uitgaven verschuiven naar eten i.p.v. luxegoederen die we niet nodig hebben. En als het even kan koop ik voor het zelfde gemak iets tweedehands.... Mijn auto gaat nu al 7 jaar mee (gecastreerde sjoemeldiesel) volgende auto waarsch niet electrisch want die zijn verre van duurzaam.... ik hoop dat waterstof sneller gaat zowel qua productie als duurzame inzet. Natuurlijk zondig ik ook wel eens (BBQ) maar ik probeer bewuster te gaan consumeren.... en overbodige franje achterwege te laten.
Maar vooral de huidige jeugd met hun klimaatmarsen hebben ook geen idee van hun consumptie.
Het gaat veel te goed in Nederland!
Als ik kijk naar mijn ouders. Zitten nog met een 20 jaar oude TV, geen tablets in huis, telefoontje hebben ze al 4 jaar.
Wat is het voorbeeld dat onze kinderen van ons meekrijgen?
- Tablet wordt traag, koop maar ene nieuwe.
- He er is nu 65" OLED en het wordt betaalbaarder, die vervangt die 5 jaar oude full HD TV.
- Ieder jaar een nieuwe iPhone is wel fijn, want mijn klasgenootje heeft hem ook, die moet ik hebben!
Even nadenken over het feit dat een simpele iPad 130KG aan CO2 productie kost. Die zien we in Nederland niet terug met onze doelen, want die wordt veilig in China geproduceerd! Maar oh wat zijn wij dan toch goed bezig met onze behaalde doelen
Ik merk al dat ik mij aan het opwinden ben over de politiek en hun standpunten, ik ga er denk ik mee stoppen
[
Voor 5% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 14-03-2019 14:08
]