zit in het apparaat, helaas maar 50l.
dus verwarm nog na met gas als nodig.
ik ben hybride, niet volledig los van het gas, zo als ik al schreef.
Daarnaast moet je huis al vrij goed geïsoleerd zijn.
jep, maar een jaren 80 huis heeft al aardig wat isolatie als je een beetje mazzel hebt.
(de vloer hangt bij mij niet op de fundering als het een buiten muur is, was erg simpel daar een laagje isolatie tussen te stoppen.
dus erg weinig koude brug)
dit heb ik wel verbeterd (vloer/dak) waar kon.
Hoe heb je het gedaan met de warmteoverdracht? Of had je al vloerverwarming?
had al vloerverwarming, en hier zit ook de leuke luxe van een warmtepomp.
met gas(5-6kW) heb je teveel power, vloer is daardoor niet altijd lekker warm.
huis al warm voordat de hele vloer dat was.
warmtepomp (1,4kW) warmt de vloer gewoon 24x7, en soms toef ik er een pufje gas bij.
hence mijn 300m3 gas gebruik.
(150m3 stoken, 125m3 douche/bad, 25m3 koken)
Welk ventilatiesysteem heb je?
type C, mechanische ventilatie, en dat is dus precies wat nodig is voor mijn warmtepomp.
daar haalt hij de lucht uit die hij nodig heeft en die is altijd lekker stabiel op temperatuur.
volgend jaar maar eens mijn oude dubbel glas (Ug = 2,7) vervangen voor iets met 1-0,4Ug, maar dat is volgend jaar.
er zijn een hoop roepers die vinden dat er niet iets is als de tussen weg, maar die is er wel.
die roepens doen dat vertellen omdat van het gas af gaan heel erg duur lijkt.
waarmee ze hun punt willen doordrukken.
maar ik vind het zelf wel mee vallen, het is meer een kwestie van goed timen en willen.
als je net een nieuwe gasketel hebt is het onzinnig, maar als je een nieuwe gasketel nodig hebt, mmm kijk eens verder als je neus lang is, er is meer mogenlijk.
probleem wat ik nu heb:
1 m3 gas kost 0,73ct.
daar heb ik er nu een 300m3 van nodig.
om die 300m3 te kunnen/mogen af te nemen betaal ik 235€ +35€ aan aansluit/vastrecht -kosten.
(tja je hebt die buis nodig en die meter en die leverancier etc etc...)
dus (300 x 0,73 ) + 235€ + 35€ = 489€
dus per m3 gas:
489€ / 300 = 1.63€ wat in in totaal aftik per m3 gas wat ik gebruik.
pff duur spul dat gas als je naar de all in prijs kijkt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)