JayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:08:
[...]
Hoe ga je om met EV rijders dan? De huidige elektriciteitsprijs is al hoger belast met accijns voor de consument dan de huidige benzine en diesel prijs,..
En alsnog is elektrisch rijden per km goedkoper dan benzine of diesel. Accijns op stroom nog verder omhoog? Dan gaan mense die daar de ruimte voor hebben nog veel meer zonnepanelen leggen,.. En als je die ruimte niet hebt?
Blijft lastig. Accijns en of rekeningrijden: in de ideale wereld zijn ze beiden niet nodig.
Die willen ze toch stimuleren, dat doen ze dus op deze manier indirect ook. Ipv subsidie te geven op autos ga je brandstof duurder maken. EV word dus dan aantrekkelijker, en ook een hybride gebruiken zoals hij bedoelt is ( de electromotor, ipv alles op benzine rijden ) zal dan gestimuleerd worden. En mensen die het niet kunnen betalen worden gestimuleerd om een zuinigere auto te rijden en deze vaker te laten staan of verstandiger te rijden. Als je de CO2 uitstoot op een makkelijker manier wilt beinvloeden zou dit best goed werken zonder dat daarvoor weer eens een berg ambtenaren nodig zijn.
Rekeningrijden stimuleerd een zuinige auto en zuinig gebruik van de brandstof helemaal niet en is dus voor het milieu een zeer domme regeling.
Rekeningrijden maakt het zelfs aantrekkelijker om er meerdere auto's op na te houden. Iets kleins en zuinigs (eventueel EV met ~200km actieradius) voor dagelijks gebruik, en een grotere zwaardere auto met plofmotor voor dat weekendje weg, dagje naar oma aan de andere kant van het land en om in de vakantie al dan niet met caravan 1000+kilometer op een dag te rijden of met een verbouwing een aanhanger slepen.
Waarom zou je zelfs investeren in die EV, je betaald per kilometer dus waarom niet gewoon dezelfde auto overal voor gebruiken.
Grappig dat mensen beweren dat meer mensen niet meer CO2 uitstoten maar er dan wel verteld word dat china zuinigere fabrieken heeft maar meer CO2 uitstoot.
Er is niet echt 1 algemene oplossing als we CO2 uitstoot willen verminderen maar het zal een combinatie van moeten zijn.
- meer Electrische / schone autos
- meer gasloze huizen
- energie anders opwekken
- minder mensen.
En die laatste heeft effectief de grootste impact, iedereen die er niet is stoot geen CO2 uit, heeft geen energie nodig en geen voedsel en hoeft ook niet vervoerd te worden.
Ik snap oprecht niet dat GL met zo'n 'nood-oplossing' komt. Dit is letterlijk het verleggen van het probleem naar het buitenland. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat is toch het hele issue met GL, anderen moeten onze problemen oplossen en ervoor betalen wij niet.
Dat economische groei een belangrijke factor is lijkt me logisch, in die context zou de sterke economische teruggang de regering niet slecht uitkomen. Wat 'tanken over de grens' voor effect heeft op onze CO2 reductie ontgaat me echter volledig, het lijkt me vooral goed voor de schatkist dat de accijnzen en BTW weer binnen eigen land blijven maar er wordt niet meer/minder door gereden...
Misschien voor de berekening van CO2 uitstoot dat het handig zou zijn, maar nederland is falliet als er een recessie komt. Het hele systeem is bedoelt met als oogpunt financiele groei en inflatie. Als je geld leent heb je namelijk baat bij dat dit geld steeds minder waard word want dan word je schuld ook steeds minder.
[
Voor 17% gewijzigd door
Shadowhawk00 op 25-01-2019 19:55
]