@
GemengdeDrop Het ziet er uit als een gedegen onderzoek, en het is weer een geval 'more research needed'

Wat opmerkingen:
Confidence in new discoveries and technological innovation can be justified, but actual large
scale supply from new resources and backstop technologies is more than a decade away.
Therefore, at least in the first decades until 2030 the most should be expected from expansion
of existing sites and by bringing known reserves into production
Het feitelijke opschalen van de productie is zeker een dingetje.
Er worden nu als een malle batterijfabrieken uit de grond gestampt, veel EV modellen hebben maanden (tot een jaar) levertijd.
Ik weet niet of de 10 jaar voor een lithiummijn operationeel is, optimistisch of pessimistisch is.
A BEV has a range of 4.4 kilometres (km) with a 1 kWh battery (United States Department of Energy, 2010) or 0.23 kWh . km-1
Verouderde inschatting

De Hyundai Ioniq en Kona laten zien dat 6 of 7 km per kWh realistisch is.
Met dat in het achterhoofd:
A 40 kWh battery does not result in undersupply.
Dat lijkt me goed nieuws. Het 'enige' dingetje is dan om mensen in te laten zien dat 40 kWh in veel gevallen genoeg is (voor de crititci: ik snap dat het voor jou niet geldt, maar niet iedereen is zoals jij).
N=1: Na bijna 5 jaar met 22 kWh rond te rijden, kan ik vertellen dat 40 kWh voor mij helemaal prima zou zijn.
De boodschap die ik er uit haal, is dat maatregelen die het aantal te bouwen EVs verminderen belangrijk zijn om tot een efficiënt grondstoffengebruik te komen. Deelauto's, autoruilen, transportation as a service, de taxi-apps zijn deel van een trend die precies deze weg inslaan.
Ik ben dus optimistischer dan Miedema, hoewel er inderdaad hard aan getrokken moet worden.