Cyberpope schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:11:
[...]
En ik vraag me ernstig af dat als we het geld dat er gestopt is en gestopt gaat worden in kernenergie, we niet beter besteed kunnen worden. Want zon en wind kunnen genoeg leveren. Zet de Sahara vol met zonnepanelen en we kunnen de hele aarde van energie voorzien. Probleem is niet op opwekking, maar opslag en transport. En als we daar nu alle middelen (geld en wetenschap) op in zetten, is dat probleem dan niet eerder de wereld uit als er een oplossing is voor kernafval en kernenergie?
En dat blijkt in de realiteit dus vies tegen te vallen. Bij windmolens is het probleem van de wind vrij duidelijk. Thermische zonne-energiecentrales zijn vervolgens ook alles behalve perfect in opwekking. De grootste ter wereld is de Ivanpah centrale in de woestijn van Californië. Koste ruim $2 miljard voor een maximum van 440MW wat niet gehaald word. De centrale heeft ook geen opslagmechanisme waardoor die elke avond gewoon weer uit gaat. De volgende ochtend starten ze de boilers dan weer op door aardgas te verbranden.
Ja, output was veel groter dan puur het aardgas verbranden, maar echt ecologisch verantwoord zou ik dit ook niet durven noemen. Verder is de wikipedia pagina verrassend informatief.
Wikipedia: Ivanpah Solar Power Facility
Nu gaat dit om de Verenigde Staten, een land waar ze een werkelijk oneindige capaciteit lijken te hebben om dingen te verprutsten. In Spanje gaat het ondertussen al wat beter omdat ze daar tenminste energie opslaan. Daar heb je Gamasol met eerst een experimentele centrale van 20MW en daarna twee centrales van 50MW. Bij elkaar was dat €940 miljoen. Dat is nogal een treurige opbrengst voor maximaal 120MW in bijna optimale omstandigheden. Die centrales leveren in de zomer nog wel eens dagenlang stroom, maar buiten de zomer zullen ze dat ook niet halen.
https://www.energycentral...olar-plant-elegant-pricey
De energieopslag is kennelijk goed voor maximaal 15 uur en bestaat uit gesmolten zout. Ja, dat spul weer. Het koelt nu eenmaal langzaam af waardoor het lange tijd een goede geleider van hitte is. Aangezien zo ongeveer elke vorm van energieopwekking buiten windmolens functioneert op basis van boilers en turbines, is hitteopwekking en hitteoverdracht cruciaal.
Windmolens zijn veel, veel goedkoper dan dit soort centrales. Die extreem dure EPR reactoren zijn goedkoper. Taishan 1&2 in China zijn 1750MW EPR's die netto elk 1660MW leveren. Die centrale koste naar verluid $7,5 miljard. Het is China dus zelfs als we nog een flinke opslag rekenen voor arbeidskosten of wat hogere eisen aan constructie, dan zou het in Nederland te doen moeten zijn voor circa €10 miljard. Dit met een fatsoenlijke projectplanning en niet weer problemen. Misschien is het beter om te wachten totdat de verbeterde EPR's er zijn die hopelijk ook een stuk goedkoper zijn. Bouw je dan een dergelijke centrale dan heb je wel 3320MW aan capaciteit zonder afhankelijk te zijn van het weer.
Vervolgens heeft de Algemene Rekenkamer eens lopen rekenen en die tellen voor de aansluiting van de geplande windparken op zee tot 2023 al €4 miljard. Dat is het bedrag dat TenneT heeft gekregen en is begroot. Lopen de kosten op door tegenvallers dan mag TenneT extra kosten verhalen op de netprijs. Tot zover de "subsidieloze" windparken op zee. Dat gaat dan om 4400MW piekvermogen want werkelijk rendement zal veel lager zijn.
https://www.rekenkamer.nl...ten-van-windparken-op-zee
Vervolgens heb ik eens lopen zoeken naar de windparken op zee en hun kosten. Helaas alleen de Borsele projecten en niet Hollandse Kust I/II.
Borsele I/II: €2,2 miljard.
Borsele III-IV: €1,3 miljard.
https://www.deingenieur.n...st-ruim-12-5-miljard-euro
Dat zijn dan respectievelijk 752MW en 732MW parken. Hollandse Kust I/II en III/IV zijn beiden 740MW. Totaal is dus 2964MW. Kosten zijn €4 miljard voor de aansluiting, €2,2 en €1,3 miljard voor de eerste twee parken, en die andere twee kunnen ook zomaar €1 miljard worden. Zit je dus op €9+ miljard.
De winst voor de latere parken zit met name in de dalende kosten van bouw op zee, maar Hollandse Kust lijkt al geraamd te zijn op relatief duurder dan Borsele per kW. Waarschijnlijk moeilijker terrein.
Na 2023 krijg je parken verder in zee waar prijsdalingen waarschijnlijk aardig gecompenseerd zullen worden door wederom moeilijker terrein. Net op Zee, het stukje van TenneT gaat ook alleen maar duurder worden. De inschatting is nu €5,1 tot €6,1 miljard voor de parken in de periode 2023-2030.
Zo zijn die ERP's opeens zo gek niet meer. Qua milieuwinst betekent het sluiten van tien oudere gascentrales, of natuurlijk de drie nieuwe kolencentrales die per 2030 gesloten moeten zijn. Niet dat ik daar echt in geloof gezien het uiterst slappe klimaatakkoord.
Wederom, het gaat mij echt niet om "pro kernenergie" zijn. Ik zie ook echt wel de bezwaren met kernafval en de verouderde techniek van PWR's in het algemeen. Ik kan er alleen niet omheen dat als je werkelijk stappen wil zetten, je niet anders kan. Op thorium of kernfusie wachten is ook geen optie omdat dit waarschijnlijk pas na 2050 gaat zijn, zeker in het geval van kernfusie kan het nog veel langer gaan duren.
Maar hoe wou je dat betalen dan?
De eerste optie is het gedeeltelijk verrekenen in de stroomprijs. Als je die kunstmatig verhoogd, dan betaald de overheid minder subsidie op de windparken, waardoor je het geld dus elders bespaard en voor andere zaken kan gebruiken. Je kan tot op zekere hoogte de hogere stroomkosten ook compenseren met lasten elders verlagen. Ik heb alleen een ander voorstel wat ik persoonlijk veel rechtvaardiger en amusanter vind.
Nou mijn voorstel zou zijn om de dividendbelasting in Nederland eens in lijn te brengen met het West-Europese gemiddelde. Dat is namelijk 25%, niet 15%. We weten natuurlijk allemaal dat die 15% jaarlijks iets van €2 miljard oplevert en als het tegenzit is het alsnog al snel €1,5 miljard. 10% erbij is dus makkelijk meer dan €1 miljard per jaar erbij. Over de loop van tien jaar kan je de boel zo aardig financieren. Het mooiste hiervan is nog wel dat Shell een aanzienlijk deel zal ophoesten.
[
Voor 3% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 04-01-2019 19:21
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.